PRAVILNIK

O UTVRĐIVANJU STANDARDA ZA AKREDITACIJU ZDRAVSTVENIH USTANOVA U OBLASTI STOMATOLOŠKE ZDRAVSTVENE ZAŠTITE

("Sl. glasnik RS", br. 101/2016)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuju se Standardi za akreditaciju zdravstvenih ustanova u oblasti stomatološke zdravstvene zaštite

Standardi za akreditaciju zdravstvenih ustanova Srbije u oblasti stomatološke zdravstvene zaštite su odštampani uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.

Član 2

Ovaj pravilnik, po dobijanju saglasnosti Vlade, stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Stomatološka zdravstvena zaštita

SZZ

Standard

1.0

Procenjuje se stanje oralnog zdravlja stanovništva.

Kriterijum

1.1

Prevencija se obavlja u skladu sa zakonom i podzakonskim aktima koji regulišu ovu oblast.

Kriterijum

1.2

Prevencija se obavlja kroz tri tipa pregleda:
Preventivni stomatološki pregled;
Stomatološki pregled;
Sistematski stomatološki pregled sa obradom podataka koji je vezan za definisanu populacionu grupu.

Kriterijum

1.3

Preventivni stomatološki pregledi se planiraju za određene populacione grupe, u predviđenom obimu, a pacijenti se unapred obaveštavaju (pisanim ili telefonskim putem) o datumu pregleda.
Pacijent može na lični zahtev tražiti stomatološki pregled na teret sopstvenih sredstava.

Kriterijum

1.4

Istražuje se i analizira odziv pacijenata na preventivni stomatološki pregled, stomatološki pregled i sistematski stomatološki pregled sa obradom podataka, i sprovode se mere unapređenja, u smislu povećanja odziva pacijenata.

Kriterijum

1.5

Sprovode se skrining programi za rano otkrivanje karijesa, parodontopatija, oralnih karcinoma i urođenih orofacijalnih anomalija.

SZZ

Standard

2.0

Utvrđen je postupak prijema i trijaže pacijenata.

Kriterijum

2.1

Pregledi se zakazuju. Pacijenti kojima pregled nije zakazan primaju se nakon trijaže.
Deca uzrasta do 15 godina dolaze u pratnji roditelja/staratelja.

Kriterijum

2.2

Obavlja se trijaža pacijenta na mestu kontakta, kako bi pacijent bio zbrinut.

Kriterijum

2.3

Pacijenti su podeljeni u kategorije prema njihovim potrebama, a oni čije stanje zahteva hitno stomatološko zbrinjavanje imaju prednost.

Kriterijum

2.4

Trijažu obavlja stomatološka sestra/tehničar.

Kriterijum

2.5

Pacijentu, odnosno porodici pacijenta pružaju se informacije o radu stomatološke službe.

SZZ

Standard

3.0

Obavlja se procena stanja oralnog zdravlja pacijenta i priprema plan stomatološkog zbrinjavanja.

Kriterijum

3.1

Potrebe pacijenta za primenu mera prevencije kurative, protetske i ortodontske rehabilitacije, realizuju se prema prioritetu, a na osnovu utvrđenog stanja oralnog zdravlja pacijenta u trenutku dolaska u zdravstvenu ustanovu.

Kriterijum

3.2

Utvrđuje se i evidentira stanje oralnog zdravlja, u stomatološkom kartonu, i po potrebi se upućuje na pomoćne dijagnostičke preglede.

Kriterijum

3.3

Utvrđuje se i evidentira, u stomatološkom kartonu, potreba za upućivanjem lekaru specijalisti na primarnom nivou ili specijalisti višeg nivoa stomatološke zdravstvene zaštite.

Kriterijum

3.4

Utvrđuje se i evidentira, u stomatološkom kartonu, potreba za upućivanjem u druge službe iste ili druge zdravstvene ustanove.

Kriterijum

3.5

Plan stomatološkog zbrinjavanja se razmatra sa pacijentom ili porodicom pacijenta. U stomatološkom kartonu se evidentira da je ovo razmatranje obavljeno.

Kriterijum

3.6

Pacijent potpisuje informisani pristanak pacijenta u stomatološkoj dokumentaciji, da je upoznat sa planom stomatološkog zbrinjavanja.

SZZ

Standard

4.0

Stomatološko zbrinjavanje se sprovodi u skladu sa planom.

Kriterijum

4.1

Zdravstveni radnici se određuju kao lica odgovorna za stomatološko zbrinjavanje pacijenta.
Lice odgovorno za sprovođenje stomatološkog zbrinjavanje evidentirano u stomatološkom kartonu pacijenta.
Svaka promena lica odgovornog za stomatološko zbrinjavanje se evidentira u stomatološkom kartonu pacijenta.
Zaposleni su upoznati s tim koje lice je odgovorno za stomatološko zbrinjavanje pacijenta.

Kriterijum

4.2

Zaposleni imaju odgovarajuće kvalifikacije i licence.
Kvalifikacije se procenjuju prilikom zapošljavanja i redovno proveravaju.
Kvalifikacije se određuju u saradnji sa komorama zdravstvenih radnika.
Kvalifikacije se određuju za tip lečenja koji treba obaviti, za svaku kategoriju zaposlenih koji učestvuju u pružanju stomatološke zdravstvene zaštite.

Kriterijum

4.3

Sa planom stomatološkog zbrinjavanja, upoznati su svi članovi tima koji učestvuju u stomatološkom zbrinjavanju pacijenta. (Tim čine: doktor stomatologije ili stomatolog specijalista i stomatološka sestra).

Kriterijum

4.4

Stomatološko zbrinjavanje se sprovodi prema prethodno utvrđenim protokolima i normativima stomatološke zdravstvene zaštite.

Kriterijum

4.5

Svi zaposleni su upoznati sa pravilima opšte usvojenog Etičkog kodeksa ponašanja i pružanja zdravstvenih usluga.

Kriterijum

4.6

Svi zaposleni se ponašaju u skladu sa opšte usvojenim Etičkim kodeksom ponašanja i pružanja zdravstvenih usluga.

Kriterijum

4.7

Poštuju se prava pacijenta na:
- dostojanstvo i poštovanje,
- dostupnost stomatološke zdravstvene zaštite,
- informacije,
- obaveštenje,
- slobodan izbor,
- privatnost i poverljivost informacija,
- samoodlučivanje i pristanak,
- uvid u medicinsku dokumentaciju,
- tajnost podataka,
- prava pacijenta nad kojim se vrši medicinski ogled,
- prigovor,
- naknadu štete,
- sigurnost i bezbednost.

Kriterijum

4.8

Informacije u vezi sa sprovedenim stomatološkim zbrinjavanjem pacijenta evidentiraju se u stomatološkom kartonu pacijenta.

Kriterijum

4.9

Postoji evidencija svih lekova i sanitetskog materijala koje organizaciona jedinica naruči i potroši.

Kriterijum

4.10

Postoji sistem za sprečavanje nastanka grešaka prilikom rukovanja lekovima:
- adekvatno obeležavanje, skladištenje i izdavanje lekova i stomatološkog materijala,
- adekvatna priprema, primena i rukovanje lekovima i stomatološkim materijalom.

Kriterijum

4.11

*

Neželjeni događaji se evidentiraju, prijavljuju i ocenjuju.

SZZ

Standard

5.0

Analizira se plan stomatološkog zbrinjavanja.

Kriterijum

5.1

Plan stomatološkog zbrinjavanja se redovno analizira.

Kriterijum

5.2

Promene cilja stomatološkog zbrinjavanja se evidentiraju u stomatološkom kartonu.

Kriterijum

5.3

Promene u planu stomatološkog zbrinjavanja se evidentiraju u stomatološkom kartonu.

Kriterijum

5.4

O promenama u planu stomatološkog zbrinjavanja obaveštavaju se članovi stomatološkog tima.

Kriterijum

5.5

Promene plana stomatološkog zbrinjavanja razmatraju se sa pacijentom, odnosno porodicom pacijenta.

SZZ

Standard

6.0

Postoji postupak za:
- završetak posete stomatologu,
- upućivanje u drugu zdravstvenu ustanovu.

Kriterijum

6.1

U stomatološki karton pacijenta unosi se:
- dijagnoza na početku i na kraju terapije,
- sprovedeni terapijski postupci,
- značajni nalazi,
- medikamentnu terapiju, rendgen dijagnostika i druge vidove lečenja i upućivanja,
- kontrolni stomatološki pregled.

Kriterijum

6.2

Pacijent, odnosno porodica pacijenta (ukoliko je to potrebno) obaveštavaju se o upućivanju pacijenta lekaru specijalisti i saopštava im se koje su mere preduzete u smislu zadovoljavanja potreba pacijenta za stomatološkim zbrinjavanjem.

Kriterijum

6.3

Zdravstvena ustanova preduzima korake kako bi obezbedila prijem blagovremenih i odgovarajućih informacija o otpustima iz ustanove tercijarnog nivoa stomatološke zdravstvene zaštite.

Kriterijum

6.4

Ponovni pregledi nakon otpusta iz ustanove tercijarnog nivoa stomatološke zdravstvene zaštite obavljaju se u skladu sa potrebama pacijenta.

SZZ

Standard

7.0

Na raspolaganju su odgovarajuće prostorije i stomatološka oprema.

Kriterijum

7.1

Prilaz zdravstvenoj ustanovi i ulazi u stomatološku službu su pristupačni i obeleženi.
Postoji ulaz za osobe sa invaliditetom.
Lokacija zdravstvene ustanove i ulazi u organizacione jedinice obeleženi su odgovarajućim oznakama.

Kriterijum

7.2

Vodi se spisak stomatološke opreme, zajedno sa rasporedom održavanja za svaki deo stomatološke opreme.

Kriterijum

7.3

Beleži se sva oprema koju treba baždariti i precizira se raspored baždarenja.

Kriterijum

7.4

Ukoliko u okviru stomatološke službe postoji soba za intervencije, mora posedovati standardnu opremu.

Kriterijum

7.5

Postoje odgovarajuće prostorije za stomatološke preglede i zbrinjavanje.

SZZ

Standard

8.0

Prate se kvalitet rada i bezbednost pacijenta.

Kriterijum

8.1

Svi zaposleni u stomatološkoj službi su upoznati sa strateškim planom zdravstvene ustanove, a plan unapređenja kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta je utvrđen na osnovu strateškog plana.

Kriterijum

8.2

Planom za unapređenje kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta određuju se oblasti koje bi trebalo poboljšati, mere koje bi trebalo preduzeti, kao i rezultati i praćenje istih.

Kriterijum

8.3

Zaposleni u stomatološkoj službi su upoznati sa aktivnostima u vezi sa unapređenjem kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta.

Kriterijum

8.4

Pokazatelji kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta su utvrđeni i prate se u okviru aktivnosti na unapređenju kvaliteta.
Određeni su podaci koji se prikupljaju za svaki od pokazatelja, kao i metodi koji će se koristiti prilikom prikupljanja tih podataka.

Kriterijum

8.5

Svi zaposleni u stomatološkoj službi na odgovarajući način učestvuju u aktivnostima na unapređenju kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta.
Pri odabiru zaposlenih koji će učestvovati u posebnim aktivnostima na planu unapređenja kvaliteta, razmatraju se priroda aktivnosti na planu kvaliteta i bezbednosti, kao i radno opterećenje zaposlenih.
Sve aktivnosti koje se odnose na kvalitet rada i bezbednost pacijenta, uključujući i upravljanje rizikom su jasno određene.

Kriterijum

8.6

*

Postoji jasno definisana i primenjena politika i procedure za sprečavanje infekcija povezanih sa stomatološkim intervencijama i zaraznih bolesti.

Kriterijum

8.7

*

Postoji i primenjuje se strategija za higijenu ruku.

Zubna tehnika

ZT

Standard

1.0

Osnovne delatnosti zubne tehnike su jasno definisane.

Kriterijum

1.1

Postoji opis osnovnih delatnosti organizacione jedinice zubne tehnike, koji se odnosi na:
- jasno definisane organizacione celine unutar osnovne tehnike: protetika i ortodoncija,
- osnovne delatnosti službe zubne tehnike predstavljene su organizacionom šemom.

Kriterijum

1.2

Proces rada organizacione jedinice zubne tehnike odvija se prema principima i vodičima dobre prakse.

Kriterijum

1.3

Osnovne delatnosti organizacione jedinice zubne tehnike podržavaju misiju, viziju i vrednosti ustanove.
Postoje dokazi da zubna tehnika poštuje misiju, viziju i vrednosti ustanove pri planiranju i pružanju usluga.
Prilikom pružanja usluga, zaposleni u organizacionoj jedinici zubne tehnike poštuju misiju, viziju i vrednosti zdravstvene ustanove.

Kriterijum

1.4

Služba zubne tehnike ima godišnji plan izvršenja.
Plan izvršenja je zasnovan na strateškom i godišnjem operativnom planu izvršenja ustanove.
Plan opisuje:
- obim i vrstu usluga zubne tehnike,
- način obavljanja osnovnih delatnosti zubno tehničke službe i
- merljive i ostvarljive ciljeve.
Sprovođenje plana redovno se prati.

ZT

Standard

2.0

Pacijentu se pružaju usluge zubne tehnike.

Kriterijum

2.1

Potrebe pacijenata za uslugama zubne tehnike predstavljaju deo multidisciplinarnog plana lečenja.
Zaposleni u organizacionoj jedinici zubne tehnike pružaju odgovarajuće informacije dobijene na osnovu rezultata neophodnih za ortodontsku i protetsku rehabilitaciju odraslog stanovništva i dece.

Kriterijum

2.2

Zaposleni u organizacionoj jedinici zubne tehnike učestvuju u multidisciplinarnom lečenju pacijenta.

Kriterijum

2.3

Zaposleni redovno revidiraju svoju ulogu u multidisciplinarnom planu lečenja.

Kriterijum

2.4

Zaposleni učestvuju u daljem praćenju pacijenta, ukoliko je to potrebno.

Kriterijum

2.5

Poštuju se prava pacijenta na:
- dostojanstvo i poštovanje,
- dostupnost zdravstvene zaštite,
- informacije,
- obaveštenje,
- slobodan izbor,
- privatnost i poverljivost informacija,
- samoodlučivanje i pristanak,
- uvid u medicinsku dokumentaciju,
- tajnost podataka,
- prava pacijenta nad kojim se vrši medicinski ogled,
- prigovor,
- naknadu štete,
- sigurnost i bezbednost.

Kriterijum

2.6

*

Neželjeni događaji se beleže, prijavljuju i ispituju.

ZT

Standard

3.0

Usluge zubne tehnike pružaju lica odgovarajućih kvalifikacija.

Kriterijum

3.1

Organizaciona jedinica zubne tehnike poseduje adekvatne ljudske resurse.

Kriterijum

3.2

Postoji opis poslova za sva radna mesta u organizacionoj jedinici zubne tehnike:
- zasnovan na Pravilniku o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u zdravstvenoj ustanovi,
- redovno se razmatra i usaglašava u skladu sa potrebama.

Kriterijum

3.3

Zaposleni imaju odgovarajuće kvalifikacije i licence.
Kvalifikacije se procenjuju prilikom zapošljavanja i redovno proveravaju.
Kvalifikacije se određuju u saradnji s komorama zdravstvenih radnika
Kvalifikacije se određuju za tip lečenja koji treba obaviti, za svaku kategoriju zaposlenih koji učestvuju u pružanju zdravstvene zaštite.

Kriterijum

3.4

Zaposleni su upoznati sa zadacima i ciljevima rada.

Kriterijum

3.5

Postoji rukovodilac organizacione jedinice zubne tehnike koji ima odgovarajuće kvalifikacije za to radno mesto:
- sposoban za profesionalne, savetodavne, organizacione, administrativne i naučne odgovornosti u organizacionoj jedinici,
- poseduje odgovarajuće kvalifikacije i licencu, kao i potrebno radno iskustvo.

Kriterijum

3.6

Svakom nižom organizacionom jedinicom u okviru zubne tehnike rukovodi lice odgovarajućih kvalifikacija.

Kriterijum

3.7

Učinak svih zaposlenih se procenjuje.
Procena je zasnovana na osnovu zahteva i ciljeva rada.
Procena ukazuje na potrebna unapređenja učinka.
Procene se sprovode po utvrđenom planu.

Kriterijum

3.8

Postoji plan stručnog usavršavanja, odnosno kontinuirane edukacije.
Prati se sprovođenje plana.
Organizaciona jedinica procenjuje rezultate stručnog usavršavanja, odnosno kontinuirane medicinske edukacije i ostalih aktivnosti.

Kriterijum

3.9

Svi zaposleni se ponašaju u skladu sa opšte usvojenim Etičkim kodeksom ponašanja i pružanja stomatoloških usluga.

Kriterijum

3.10

Postoje načini i mehanizmi za komunikaciju, rešavanje problema unutar službe zubne tehnike, sa drugim organizacionim jedinicama u okviru zdravstvene ustanove, kao i sa pacijentima, odnosno njihovim porodicama.

ZT

Standard

4.0

Postoje procedure i uputstva za pružanje usluga u okviru zubne tehnike.

Kriterijum

4.1

Procedure i uputstva odnose se na:
Kontrolu dokumenata i evidenciju:
- podaci o etaloniranju opreme,
- kontrolisan pristup podacima.
Bezbednost:
- bezbedno rukovanje i čuvanje mašina za rad u službi zubne tehnike, uključujući i korišćenje - adekvatne opreme i odeće,
- adekvatan transport uzoraka do stomatološke ordinacije,
- sprečavanje i ograničavanje uticaja štetnih incidenata,
- dekontaminacija stomatološke opreme i infektivnog materijala,
- dekontaminacija i odlaganje borera, nožića i drugih oštrih instrumenata,
- bezbedno skladištenje, obeležavanje, rukovanje i odlaganje opasnog materijala.

Kriterijum

4.2

Procedure i uputstva su usvojeni i redovno se revidiraju i modifikuju a zaposleni su upoznati sa njima.

ZT

Standard

5.0

Organizaciona jedinica zubne tehnike raspolaže odgovarajućim prostorom.

Kriterijum

5.1

Prostorije organizacione jedinice zubne tehnike ispunjavaju uslove za pružanje usluga.
Prostorije se nalaze na odgovarajućim mestima i funkcionalne su.
Raspored prostorija omogućava dobru komunikaciju među zaposlenima kao i sa korisnicima usluga
Prostor je projektovan tako da omogućava:
- efikasan rad,
- udobnost licima koji borave u njemu,
- smanjenje rizika od povreda i profesionalnih oboljenja.
U organizacionoj jedinici zubne tehnike postoje odgovarajuće i adekvatno obeležene prostorije za prijem, otpremanje i rukovanje otiscima, uključujući i prostor za visokorizične uzorke (zaraženi HIV-om).
Postoje odgovarajuće prostorije za skladištenje otisaka, potrošnog materijala, opreme i dokumentacije, uključujući i odvojen prostor za čuvanje visokorizičnih uzoraka koji su adekvatno obeleženi.
Prostori organizacione jedinice zubne tehnike u kojima se odvijaju nekompatibilne aktivnosti su odvojeni.
Vrši se kontrola temperature, sterilnosti, vlažnosti, buke, vibracija, električnog napajanja.

Kriterijum

5.2

Postoji definisan postupak za periodičnu procenu stanja prostorije i usklađenosti sa potrebama organizacione jedinice radiološke dijagnostike.
Procena će utvrditi nedostatke i mere za otklanjanje istih.

ZT

Standard

6.0

Oprema ispunjava sve zahteve za pružanje usluga u zubnoj tehnici.

Kriterijum

6.1

Organizaciona jedinica zubne tehnike poseduje svu potrebnu opremu za pružanje usluga.
Oprema je adekvatno i na odgovarajućem mestu instalirana.
Oprema je obeležena etiketom ili na neki drugi način identifikovana.

Kriterijum

6.2

Vodi se spisak celokupne opreme zajedno sa rasporedom održavanja za svaki deo opreme.
Organizaciona jedinica zubne tehnike sledi preporuke proizvođača kada je u pitanju program održavanja opreme.
Organizaciona jedinica zubne tehnike poseduje kopije izveštaja, odnosno sertifikata o izvršenom etaloniranju, odnosno verifikaciji opreme.

Kriterijum

6.3

Zdravstvena ustanova bezbedno rukuje opremom, materijalom i uređajima.
Zdravstvena ustanova raspolaže stomatološkom opremom, stomatološkim materijalom i stomatološkim uređajima tako što:
- planira nabavku nove i savremene opreme za zubno-tehničke laboratorije,
- redovno i preventivno je održava i o tome vodi evidenciju,
- vrši etaloniranje po potrebi.
Opremom se rukuje u skladu sa uputstvom proizvođača za rad sa opremom i vrši se obuka zaposlenih za bezbedno rukovanje opremom. (Postoje posebni programi, a svaka sprovedena obuka se evidentira).

ZT

Standard

7.0

Informacioni sistem je u funkciji efikasnog pružanja usluga zubne tehnike.

Kriterijum

7.1

Informacioni sistemi kao podrška pružanju usluga obuhvataju:
- sistematizovana uputstva,
- sistem za unos i obradu podataka,
- sistem izveštavanja,
- sistem finansijskog izveštavanja,
- sistem praćenja izvršenja,
- sistem upravljanja kvalitetom,
- sistem spoljne kontrole.

Kriterijum

7.2

Rad informacionih sistema se redovno razmatra i po potrebi menja u skladu sa zahtevima organizacione jedinice.

Kriterijum

7.3

Pristup podacima iz informacionog sistema imaju samo ovlašćena lica.

Kriterijum

7.4

Podaci se čuvaju na odgovarajući način i na bezbednom mestu.

ZT

Standard

8.0

Organizaciona jedinica zubne tehnike prati kvalitet rada i bezbednost pacijenta.

Kriterijum

8.1

Organizaciona jedinica zubne tehnike ima plan za stalno unapređenje kvaliteta rada i bezbednost pacijenta. Planom se identifikuju:
- oblasti za unapređenje kvaliteta, mere koje treba preduzeti i ciljevi koje treba ostvariti,
- sistem sprečavanja nastanka grešaka pri izradi protetskih i ortodontskih nadoknada i aparata,
- procedure kontrole kvaliteta.

Kriterijum

8.2

Postoji proces za praćenje realizacije plana za unapređenje kvaliteta rada i bezbednost pacijenta.

Kriterijum

8.3

Utvrđeni su pokazatelji kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta i prate se kao deo aktivnosti na unapređenju kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta. Uključuju sledeće:
- vreme potrebno za izradu nadoknade/aparata,
- učestalost reparatura.

Kriterijum

8.4

Zaposleni su upoznati i učestvuju sa aktivnostima na unapređenju kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta:
- imenovana su lica zadužena za određene aktivnosti na planu unapređenja kvaliteta,
- utvrđeni su podaci koji će se prikupljati za pokazatelje, kao i koje će se metode koristiti pri prikupljanju i analizi tih podataka,
- zaposleni dobijaju odgovarajuću kontinuiranu obuku u pogledu pokazatelja kvaliteta za procenu i merenje unapređenja kvaliteta i bezbednosti.

Kriterijum

8.5

Zaposleni prisustvuju sastancima provere kvaliteta rada u oblasti zubne tehnike, zajedno sa ostalim specijalnostima.

Kriterijum

8.6

Postoje datirane, dokumentovane i prethodno definisane procedure i uputstva za obezbeđenje i kontrolu kvaliteta postupaka ispitivanja (Unutrašnja i spoljašnja kontrola kvaliteta rada).

Kriterijum

8.7

Organizaciona jedinica zubne tehnike učestvuje u nacionalnom (i/ili međunarodnom) programu spoljašnje kontrole kvaliteta.

Kriterijum

8.8

Zadovoljstvo zaposlenih se prati i preduzimaju aktivnosti kako bi se stepen zadovoljstva povećao.

Radiološka dijagnostika - Stomatologija

RDS

Standard

1.0

Osnovne delatnosti radiološke dijagnostike su jasno definisane.

Kriterijum

1.1

Postoji dokumentovani opis osnovnih delatnosti.
Delatnosti uključuju:
- intraoralni metodi radiografisanja,
- ekstraoralni metodi radiografisanja,
- snimak facijalnog masiva,
- snimak paranazalnih šupljina,
- snimak orbita,
- snimak jagodičnih lukova,
- snimak donje vilice u tri pravca,
- snimak temporo mandibularnih zglobova,
- kraniogram (PA i profil lobanje),
- vratni deo kičme u dva pravca,
- nativno radiografisanje pljuvačnih žlezda,
- sijalografija,
- ultrazvučni pregled pljuvačnih žlezdi,
- CT pregledi: orbita, pregled srednjeg masiva lica, donje vilice, pregled vrata, pregled pljuvačnih žlezda, bez kontrasta i sa kontrastom,
- rekonstrukcije CT slike.

Kriterijum

1.2

Radiološka dijagnostika radi u skladu sa standardima profesionalne prakse.
Standardi profesionalne prakse su inkorporirani u aktivnosti organizacione jedinice, pregledani i revidirani po potrebi.

Kriterijum

1.3

Osnovne delatnosti organizacione jedinice u skladu su sa misijom, vizijom i vrednostima ustanove.
Postoji dokaz da organizaciona jedinica postupa u skladu sa misijom, vizijom i vrednostima ustanove pri planiranju i pružanju usluga.
Zaposleni službe su upoznati sa misijom, vizijom i vrednostima ustanove i postupaju u skladu sa tim.

Kriterijum

1.4

Postoji godišnji plan rada organizacione jedinice.
Plan je baziran na strateškom i godišnjem operativnom planu ustanove.
Planom su predviđene:
- vrsta usluge,
- način obavljanja osnovnih delatnosti organizacione jedinice i
- merljivi i ostvarljivi ciljevi.
Sprovođenje plana redovno se prati.

RDS

Standard

2.0

Pacijentu se pružaju usluge radiološke dijagnostike

Kriterijum

2.1

Zaposleni u organizacionoj jedinici učestvuju u planiranju multidisciplinarnog pristupa pri pružanju usluga pacijentu.

Kriterijum

2.2

Plan dijagnostičkih procedura i lečenje pacijenata je zasnovan na potrebama pacijenta.

Kriterijum

2.3

Zaposleni redovno revidiraju svoju ulogu u multidisciplinarnom planu lečenja.

Kriterijum

2.4

Zaposleni učestvuju u otpustu, transferu, daljem praćenju pacijenta, ukoliko je to potrebno.

Kriterijum

2.5

Poštuju se prava pacijenta na:
- dostojanstvo i poštovanje,
- dostupnost zdravstvene zaštite,
- informacije,
- obaveštenje,
- slobodan izbor,
- privatnost i poverljivost informacija,
- samoodlučivanje i pristanak,
- uvid u medicinsku dokumentaciju,
- tajnost podataka,
- prava pacijenta nad kojim se vrši medicinski ogled,
- prigovor,
- naknadu štete,
- sigurnost i bezbednost.

Kriterijum

2.6

*

Neželjeni događaji se beleže, prijavljuju i ispituju.

RDS

Standard

3.0

Usluge radiološke dijagnostike pružaju lica odgovarajuće kvalifikacije.

Kriterijum

3.1

Postoji plan zaposlenih u organizacionoj jedinici.

Kriterijum

3.2

Postoji opis poslova za sva radna mesta u organizacionoj jedinici:
- zasnovan na Pravilniku o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u zdravstvenoj ustanovi,
- redovno se razmatra i usaglašava u skladu sa potrebama.

Kriterijum

3.3

Zaposleni imaju odgovarajuće kvalifikacije i licence.
Kvalifikacije se procenjuju prilikom zapošljavanja i redovno proveravaju.
Kvalifikacije se određuju u saradnji s komorama zdravstvenih radnika.
Kvalifikacije se određuju za tip lečenja koji treba obaviti, za svaku kategoriju zaposlenih koji učestvuju u pružanju zdravstvene zaštite.

Kriterijum

3.4

Zaposleni su upoznati sa zadacima i ciljevima rada.

Kriterijum

3.5

Postoji rukovodilac organizacione jedinice koji ima odgovarajuće kvalifikacije za to radno mesto:
Sposoban za profesionalne, savetodavne, organizacione, administrativne i naučne odgovornosti u organizacionoj jedinici;
Rukovodilac (načelnik) je lekar sa licencom za rad u radiološkoj dijagnostici i potrebnim radnim iskustvom.

Kriterijum

3.6

Svakom organizacionom jedinicom u okviru radiološke dijagnostike rukovodi lice odgovarajućih kvalifikacija.

Kriterijum

3.7

Deo tima za pružanje usluga radiološke dijagnostike je kvalifikovani radiološki tehničar.

Kriterijum

3.8

Učinak svih zaposlenih se procenjuje.
Procena je zasnovana na osnovu zaduženja i ciljeva rada.
Procene ukazuju na potrebna unapređenja učinka.
Procene se sprovode po utvrđenom planu.

Kriterijum

3.9

Postoji plan stručnog usavršavanja, odnosno kontinuirane edukacije:
- prati se sprovođenje plana,
- organizaciona jedinica procenjuje rezultate stručnog usavršavanja, odnosno kontinuirane edukacije i ostalih aktivnosti.

Kriterijum

3.10

Svi zaposleni se ponašaju u skladu sa opšte usvojenim Etičkim kodeksom ponašanja i pružanja zdravstvenih usluga.

Kriterijum

3.11

Postoje načini i mehanizmi za komunikaciju, rešavanje problema unutar organizacione jedinice, sa drugim organizacionim jedinicama u okviru zdravstvene ustanove, kao i sa pacijentima, odnosno njihovim porodicama.

RDS

Standard

4.0

Postoje vodiči, uputstva, protokoli i procedure za pružanje usluga u okviru radiološke dijagnostike.

Kriterijum

4.1

*

Vodiči, uputstva, protokoli i procedure odnose se na sledeće:
- organizacija i upravljanje službom,
- unapređenje kvaliteta,
- upravljanje rizikom,
- pregled korišćenja i iskorišćenosti resursa,
- pristup službi,
- radno vreme (vreme pružanja usluga),
- kontrola rada zaposlenih,
- aktivnosti službe prilikom pružanja radiološko dijagnostičkih usluga,
- saradnja službe sa pacijentom i njegovom porodicom,
- rutinska dijagnostička snimanja,
- terapijske i intervencijske usluge,
- kontrola kvaliteta radiografije - uređaja i rada na uređaju,
- nalozi stomatologa za ispitivanje i lečenje,
- priprema pacijenta za ispitivanje (snimanje) i lečenje,
- liste za pacijente,
- ispitivanja sprovedena izvan službe,
- primena kontrastnih sredstava od strane adekvatnog osoblja,
- usluga za pacijente sa invaliditetom,
- prijem hitnih slučajeva, npr. neželjena reakcija na kontrast,
- komunikacija radiologa i ordinirajućeg stomatologa u tumačenju rezultata rendgen snimanja,
- vođenje medicinske dokumentacije: arhiviranje podataka, dupli specijalistički izveštaji, registar komplikacija (neželjenih ishoda pregleda),
- zakazivanje pacijenata,
- poštovanje etičkog kodeksa i rešavanje etičkih pitanja,
- kontrola dokumenata i evidencije,
- usluga službe,
- baždarenje i održavanje opreme,
- preventivno servisiranje opreme,
- bezbednost,
- bezbednost pacijenta,
- bezbedno rukovanje opremom,
- bezbednost i menadžment informacionih sistema za radna mesta na kojima se radi sa rizičnim materijama,
- kontrola električnih, mehaničkih i rizika od radijacije,
- zaštita od radijacije,
- izveštavanje o incidentima,
- kontrola infekcije.

Kriterijum

4.2

Vodiči, uputstva, protokoli i procedure su usvojeni i redovno se revidiraju i modifikuju i zaposleni su upoznati sa njima.

RDS

Standard

5.0

Radiološka dijagnostika raspolaže odgovarajućim prostorom.

Kriterijum

5.1

Prostorije službe ispunjavaju uslove za pružanje usluga. Prostorije ispunjavaju zahteve za pružanje usluga radiološke dijagnostike i obuhvataju:
- lako dostupnu lokaciju (omogućen pristup licima sa invaliditetom),
- zaštitu od neovlašćenog pristupa,
- čekaonicu za pacijente,
- olovne zidove, vrata i kontrolne kabine,
- pristup toaletima,
- razvijanje filmova, odnosno zamračena soba sa izduvnim ventilatorom,
- prostor za odlaganje otpadnih hemikalija.

Kriterijum

5.2

Postoji definisan postupak za periodičnu procenu stanja prostorija i usklađenost sa potrebama službe za dijagnostičku radiologiju.
Procenom će se utvrditi nedostaci i planovi za otklanjanje istih.

RDS

Standard

6.0

Oprema ispunjava sve zahteve za pružanje usluga u radiološkoj dijagnostici.

Kriterijum

6.1

Postoji lista opreme koja se nalazi u službi.
Postoji oprema koja ispunjava minimum standarda (starost, tehnička ispravnost), neophodna za funkcionisanje službe.

Kriterijum

6.2

Postoji lista opreme sa rasporedom održavanja odnosno zamene.

Kriterijum

6.3

U službi se redovno proverava i procenjuje stanje opreme.
Sva oprema koja zahteva baždarenje je evidentirana i raspored baždarenja je određen.

RDS

Standard

7.0

Informacioni sistem je u funkciji efikasnog pružanja usluga radiološke dijagnostike.

Kriterijum

7.1

Informacioni sistemi kao podrška pružanju usluga obuhvataju:
- uputstva,
- sistem za unos i obradu podataka,
- sistem izveštavanja,
- sistem finansijskog izveštavanja,
- sistem praćenja izvršenja,
- sistem upravljanja kvalitetom,
- sistem spoljne kontrole.

Kriterijum

7.2

Rad informacionih sistema redovno se razmatra i po potrebi menja u skladu sa zahtevima službe.

Kriterijum

7.3

Pristup podacima iz informacionog sistema imaju samo ovlašćena lica.

Kriterijum

7.4

Podaci se čuvaju na odgovarajući način i na bezbednom mestu.

RDS

Standard

8.0

Služba radiološke dijagnostike prati kvalitet rada i bezbednost pacijenta.

Kriterijum

8.1

Služba ima plan za stalno unapređenje kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta.
Planom se:
- identifikuju oblasti za unapređenje kvaliteta, mere koje treba preduzeti i ciljevi koje treba ostvariti.

Kriterijum

8.2

Postoji postupak za praćenje realizacije plana za unapređenje kvaliteta rada i bezbednost pacijenta.

Kriterijum

8.3

Utvrđeni su pokazatelji kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta i prate se kao deo aktivnosti na unapređenju kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta.

Kriterijum

8.4

Zaposleni su upoznati sa aktivnostima na unapređenju kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta.

Kriterijum

8.5

Zaposleni učestvuju u aktivnostima na unapređenju kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta.
Imenovana su lica zadužena za određene aktivnosti na planu unapređenja kvaliteta.
Utvrđeni su podaci koji će se prikupljati za pokazatelje, kao i koje će se metode koristiti pri prikupljanju i analizi tih podataka.
Zaposleni dobijaju odgovarajuću kontinuiranu obuku u pogledu pokazatelja kvaliteta za procenu i merenje unapređenja kvaliteta rada i bezbednost pacijenta.

Kriterijum

8.6

Zadovoljstvo zaposlenih se prati i preduzimaju aktivnosti kako bi se stepen zadovoljstva povećao.

Operaciona sala - Stomatologija

OSS

Standard

1.0

Postoji utvrđen postupak za prijem pacijenata.

Kriterijum

1.1

Trijaža se obavlja prilikom prvog kontakta, kako bi pacijentu bile pružene odgovarajuće usluge.

Kriterijum

1.2

Daje se prednost onim pacijentima čije stanje zahteva neodložno lečenje.

Kriterijum

1.3

Postoje i primenjuju se pisani protokoli i procedure za prijem pacijenta koji obuhvataju:
- potvrdu identiteta pacijenta,
- potvrdu i određivanje mesta hirurške intervencije,
- sprovođenje procedure dobijanja saglasnosti pacijenta na osnovu pruženih informacija (pisana saglasnost sa potpisom pacijenta).
Ukoliko pacijent nije u stanju da da saglasnost na osnovu dobijenih informacija:
- saglasnost daje porodica,
- ukoliko nije dostupan ni jedan član porodice, ordinirajući lekar tu informaciju beleži u istoriji bolesti,
- ukoliko je pacijent svestan i orijentisan, lekar koji će ga operisati, kao i anesteziolog, s njim razmatraju proceduru koja će se sprovesti, kao i moguće komplikacije, što se evidentira u istoriji bolesti a pacijent potpisuje da je razumeo predloženu intervenciju.

Kriterijum

1.4

Prilikom ulaska u operacionu salu popunjava se kontrolna lista sa podacima za svakog pacijenta, što podrazumeva sledeće:
- narukvicu za identifikaciju pacijenta,
- rezultate laboratorijskih i drugih pregleda, nalaze se u istoriji bolesti pacijenta,
- skidanje nakita i laka za nokte,
- skidanje kontaktnih sočiva,
- skidanje zubnih i drugih proteza,
- nulla per os - provera da pacijent nije uzimao hranu i tečnost,
- priprema operativnog polja (brijanje, obeležavanje).

Kriterijum

1.5

*

Postoji kontrolna lista koja sadrži minimum podataka koje preporučuje Svetska zdravstvena organizacija.

Kriterijum

1.6

U istoriji bolesti pacijenta evidentira se da su pacijent i porodica pacijenta obavešteni o hirurškoj intervenciji.

OSS

Standard

2.0

Obavlja se procena stanja opšteg i oralnog zdravlja pacijenta i priprema plana lečenja.

Kriterijum

2.1

Procenjuju se potrebe pacijenta u smislu vršenja hirurške intervencije i iste se evidentiraju.

Kriterijum

2.2

Pacijentu i porodici pacijenta predočavaju se rizici, koristi, moguće komplikacije i druge mogućnosti vezane za intervenciju. Sadržaj razgovora se evidentira u istoriji bolesti pacijenta a pacijent ili članovi porodice potpisuju da su razumeli predviđenu hiruršku intervenciju.

Kriterijum

2.3

Lica odgovarajućih kvalifikacija vrše preanestetičku procenu i pripremu pacijenta.

Kriterijum

2.4

Plan sprovođenja anestezije, evidentira se u istoriji bolesti pacijenta.

Kriterijum

2.5

Plan sprovođenja anestezije razmatra se sa pacijentom, odnosno porodicom pacijenta.

OSS

Standard

3.0

Lečenje se sprovodi u skladu sa planom lečenja.

Kriterijum

3.1

Izvršena hirurška intervencija evidentirana je u istoriji bolesti pacijenta i obuhvata:
- postoperativnu dijagnozu,
- opis hirurške intervencije, nalaze i uzete uzorke tkiva,
- ime operatora, doktora specijaliste određene hirurške grane i saradnika.

Kriterijum

3.2

Doktor specijalista oralne ili maksilofacijalne hirurgije sačinjava i potpisuje izveštaj u predviđenom vremenskom roku, kako bi se pacijentu pružila postoperativna nega.

Kriterijum

3.3

Fiziološko stanje pacijenta prati se kontinuirano za vreme i neposredno nakon hirurške intervencije i evidentira u istoriji bolesti pacijenta.

Kriterijum

3.4

Procenjuje se spremnost za transfer pacijenta na odeljenja drugih klinika i o tome vodi evidencija.

OSS

Standard

4.0

Lečenje sprovode lica odgovarajućih kvalifikacija.

Kriterijum

4.1

Za lečenje pacijenta zadužena su lica odgovarajuće kvalifikacije.
Imena lica zaduženih za lečenje evidentiraju se u istoriji bolesti pacijenta.
Tokom lečenja može doći do promene lica odgovornog za lečenje, što se evidentira.
Zaposleni su upoznati sa tim ko je zadužen za lečenje pacijenta.

Kriterijum

4.2

Zaposleni imaju odgovarajuće kvalifikacije i licence.
Kvalifikacije se procenjuju prilikom zapošljavanja i redovno proveravaju.
Kvalifikacije se određuju u saradnji s komorama zdravstvenih radnika.
Kvalifikacije se određuju za tip lečenja koji treba obaviti, za svaku kategoriju zaposlenih koji učestvuju u pružanju zdravstvene zaštite.

Kriterijum

4.3

Operacionom salom rukovodi:
- upravnik klinike oralne ili maksilofacijalne hirurgije,
- načelnik službe anesteziologije,
- glavna medicinska sestra ili tehničar sa najmanje pet godina radnog iskustva u operacionoj sali.

Kriterijum

4.4

Postoje najmanje 2,5 medicinske sestre, odnosno tehničara po operacionoj sali.

Kriterijum

4.5

Formirana je komisija koja utvrđuje protokole i procedure koji se odnose na operacione sale.

Kriterijum

4.6

Komisija za operacione sale se redovno sastaje, vodi zapisnik i preduzima potrebne aktivnosti.

OSS

Standard

5.0

Lečenje se sprovodi prema postojećim smernicama, procedurama i protokolima.

Kriterijum

5.1

Postoje protokoli za:
- zakazivanje operacija (dnevna hirurgija i operacije ležećih pacijenata),
- rukovanje uzorcima,
- poštovanje pravila asepse,
- opšte mere predostrožnosti,
- terapija bola i sediranje pacijenta,
- dokumentacija operacione sale,
- vrsta intervencije,
- vreme ulaska u salu i izlaska iz sale,
- imena prisutnih u operacionoj sali,
- upotrebljeni instrumenti,
- provera broja instrumenata i materijala posle operacije,
- bezbednost zaposlenih,
- beleženje, ispitivanje i izveštavanje o neželjenim događajima.

Kriterijum

5.2

Zaposleni su upoznati sa postojećim protokolima i procedurama, kao i izmenama istih.

Kriterijum

5.3

*

Postoji sistem za sprečavanje nastanka grešaka prilikom rukovanja lekovima:
- adekvatno skladištenje i izdavanje lekova,
- bezbedno rukovanje narkoticima,
- adekvatna priprema i rukovanje intravenoznim rastvorima,
- pravilno rukovanje infuzionim pumpama.

Kriterijum

5.4

Uveden je postupak periodičnog ocenjivanja rada u operacionoj sali i njegove usaglašenosti sa postojećim procedurama.

Kriterijum

5.5

Primenjuju se vodiči dobre kliničke prakse.

Kriterijum

5.6

Osnovne delatnosti operacione sale podržavaju misiju, viziju i vrednosti zdravstvene ustanove.
Postoje dokazi da se poštuju: misija, vizija i vrednosti zdravstvene ustanove pri planiranju i pružanju usluga.
Prilikom pružanja usluga zaposleni poštuju misiju, viziju i vrednosti zdravstvene ustanove.

Kriterijum

5.7

Svi zaposleni su upoznati sa pravilima opšte usvojenog Etičkog kodeksa ponašanja i pružanja zdravstvenih usluga.

Kriterijum

5.8

Svi zaposleni se ponašaju u skladu sa opšte usvojenim Etičkim kodeksom ponašanja i pružanja zdravstvenih usluga.

Kriterijum

5.9

Poštuju se prava pacijenta na:
- dostojanstvo i poštovanje,
- dostupnost zdravstvene zaštite,
- informacije,
- obaveštenje,
- slobodan izbor,
- privatnost i poverljivost informacija,
- samoodlučivanje i pristanak,
- uvid u medicinsku dokumentaciju,
- tajnost podataka,
- prava pacijenta nad kojim se vrši medicinski ogled,
- prigovor,
- naknadu štete,
- sigurnost i bezbednost.

Kriterijum

5.10

*

O neželjenim događajima vodi se evidencija, ispituju se i o njima se izveštava.

OSS

Standard

6.0

Postoje adekvatne prostorije i oprema.

Kriterijum

6.1

Ulaz u operacione sale je ograničen i kontroliše se.

Kriterijum

6.2

Kretanje u operacionim salama vrši se u jednom smeru.

Kriterijum

6.3

Na pokretnim kolicima nalazi se set opreme za reanimaciju čiji sadržaj svakodnevno proverava lice odgovarajuće kvalifikacije. Set opreme sadrži:
- defibrilator (spreman za upotrebu),
- kardio - monitor (spreman za upotrebu),
- lekove koji se primenjuju u urgentnim stanjima,
- tubuse svih veličina,
- laringoskop sa različitim špatulama,
- rezervne baterije i sijalice za laringoskop,
- dasku za imobilizaciju.

Kriterijum

6.4

Prostorije su bezbedne i zaštićene od širenja infekcije (sve površine su glatke i neporozne, podovi su antistatički, električna kola su propisno uzemljena, dotok struje je stalan).

Kriterijum

6.5

Postoje posebne jedinice za dnevnu hirurgiju i za ležeće pacijente.

Kriterijum

6.6

Oprema se redovno proverava, baždari kada je potrebno i održava:
- vodi se spisak celokupne opreme, zajedno sa rasporedom održavanja za svaki njen deo,
- evidentira se sva oprema koju treba baždariti i precizira se raspored baždarenja.

Kriterijum

6.7

Postoji evidencija svih lekova i sanitetskog materijala koje služba naruči i potroši.

Kriterijum

6.8

Oprema, sanitetski i potrošni materijal čuvaju se na odgovarajući način.

Kriterijum

6.9

Postoje odvojene svlačionice za muškarce i žene.

OSS

Standard

7.0

Prate se kvalitet rada i bezbednost pacijenta.

Kriterijum

7.1

Svi zaposleni u operacionoj sali upoznati su sa strateškim planom zdravstvene ustanove, a plan unapređenja kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta utvrđen je na osnovu strateškog plana.

Kriterijum

7.2

Operaciona sala ima svoj plan za unapređenje kvaliteta rada i bezbednost.

Kriterijum

7.3

Planom se određuju oblasti koje bi trebalo unaprediti, aktivnosti koje bi trebalo preduzeti, kao i rezultati i postupak praćenja.

Kriterijum

7.4

Zaposleni su upoznati sa aktivnostima u vezi sa unapređenjem kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta.

Kriterijum

7.5

U okviru aktivnosti na unapređenju kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta, utvrđuju se i prate pokazatelji kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta.
Utvrđeni su podaci koje treba prikupljati za svaki od pokazatelja, kao i metodi koji se koriste za prikupljanje ovih podataka.

Kriterijum

7.6

Zaposleni na odgovarajući način učestvuju u aktivnostima na unapređenju kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta.
Pri odabiru zaposlenih koji će učestvovati u ovim aktivnostima razmatra se priroda aktivnosti na planu unapređenja kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta, kao i radno opterećenje zaposlenih.
Sve aktivnosti koje se odnose na kvalitet i bezbednost pacijenta, uključujući i upravljanje rizikom su jasno određene.

Kriterijum

7.7

*

Postoji jasno definisana i primenjena politika i procedure za sprečavanje infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti.

Kriterijum

7.8

*

Postoji i primenjuje se strategija za higijenu ruku.

Intenzivno lečenje i nega - Stomatologija

INS

Standard

1.0

Postoji utvrđen postupak za prijem pacijenata u organizacionu jedinicu za intenzivno lečenje i negu.

Kriterijum

1.1

Prijem u organizacionu jedinicu za intenzivno lečenje i negu omogućen je 24 časa dnevno.

Kriterijum

1.2

Istorija bolesti otvara se pri prijemu pacijenta u organizacionu jedinicu.

Kriterijum

1.3

Postoje protokoli i procedure za prijem pacijenata, kako iz iste zdravstvene ustanove, tako i iz drugih zdravstvenih ustanova.

Kriterijum

1.4

Postoje protokoli i procedure za prijem pedijatrijskih pacijenata.

INS

Standard

2.0

Procena zdravstvenog stanja pacijenta je obavljena i plan lečenja je utvrđen.

Kriterijum

2.1

Lečenje je multidisciplinarno ukoliko postoji potreba.

Kriterijum

2.2

Lica odgovarajuće kvalifikacije vrše procenu potreba pacijenta.

Kriterijum

2.3

Potrebe pacijenta unose se u istoriju bolesti pacijenta.

Kriterijum

2.4

Utvrđuje se plan lečenja.

Kriterijum

2.5

Plan lečenja se razmatra sa pacijentom, ukoliko je to moguće, kao i sa porodicom.

INS

Standard

3.0

Lečenje se sprovodi u skladu sa planom lečenja.

Kriterijum

3.1

Način i tok lečenja evidentiraju se u istoriji bolesti pacijenta.
Lečenje obuhvata sve pružene usluge, uključujući i dijagnostičke i terapijske procedure.

Kriterijum

3.2

Potpis nadležnog lekara obavezno se nalazi u istoriji bolesti pacijenta.

Kriterijum

3.3

Plan lečenja se razmatra i prilagođava potrebama pacijenta.

INS

Standard

4.0

Lečenje i negu sprovode lica odgovarajućih kvalifikacija.

Kriterijum

4.1

Zaposleni imaju odgovarajuće kvalifikacije i licence.
Kvalifikacije se procenjuju prilikom zapošljavanja i redovno proveravaju.
Kvalifikacije se određuju u saradnji s komorama zdravstvenih radnika.
Kvalifikacije se određuju za tip lečenja koji treba obaviti, za svaku kategoriju zaposlenih koji učestvuju u pružanju zdravstvene zaštite.

Kriterijum

4.2

Organizacionom jedinicom za intenzivno lečenje i negu rukovodi kvalifikovani lekar.
Organizacionom jedinicom za intenzivno lečenje i negu rukovodi kvalifikovani lekar iz oblasti intenzivne nege.
Koronarnom jedinicom rukovodi kvalifikovani kardiolog.
Organizacionom jedinicom intenzivne nege neonatologije rukovodi kvalifikovani neonatolog.

Kriterijum

4.3

U svakoj smeni radi odgovorna medicinska sestra, odnosno tehničar sa odgovarajućom kvalifikacijom i dodatnom obukom iz oblasti intenzivne nege i sa najmanje tri godine iskustva i rada na odeljenju.

Kriterijum

4.4

Medicinske sestre, odnosno tehničari moraju imati odgovarajuće kvalifikacije i dodatnu obuku iz oblasti intenzivnog lečenja i nege.

Kriterijum

4.5

Odnos broja medicinskih sestara, odnosno tehničara određuje se prema broju pacijenata.
Preporučuje se odnos 1:1, ali su dopuštena odstupanja u zavisnosti od zdravstvenog stanja pacijenta.

Kriterijum

4.6

Odgovarajući odnos broja lekara i medicinskih sestara, odnosno tehničara u organizacionoj jedinici određuje se prema influksu i zdravstvenom stanju pacijenata.
Postoji i primenjuje se mehanizam kojim se usklađuje odnos broja zdravstvenih radnika u odnosu na akutno stanje pacijenta.

Kriterijum

4.7

Lekari specijalisti su na raspolaganju organizacionim jedinicama za intenzivno lečenje i negu 24 časa dnevno.
Specijalisti koji rade u organizacionoj jedinici urgentne medicine, mogu takođe raditi i u organizacionoj jedinici za intenzivno lečenje i negu.

Kriterijum

4.8

Lekari na specijalizaciji mogu raditi u organizacionoj jedinici za intenzivno lečenje i negu samo pod nadzorom specijaliste intenzivne nege.

Kriterijum

4.9

Zdravstveni radnici imaju odgovarajuće kvalifikacije i stručno se usavršavaju.

Kriterijum

4.10

Redovno se obavlja provera znanja zdravstvenih radnika u smislu poznavanja procedura i upotrebe opreme. Vrši se provera znanja iz sledećeg:
- monitoringa hemodinamskih parametara,
- izračunavanja doza lekova,
- kardiokonverzije, defibrilacije,
- otkrivanja aritmija i njihovo lečenje,
- pulsne oksimetrije,
- gasne analize arterijske krvi i analize rutinskih - laboratorijskih nalaza,
- upotrebe opreme, nakon uvođenja nove opreme,
- prakse i procedure za asepsu i antisepsu,
- procedure za kardiopulmonarnu reanimaciju.

Kriterijum

4.11

*

Postoji sistem za sprečavanje nastanka grešaka prilikom rukovanja lekovima:
- adekvatno skladištenje i izdavanje lekova,
- bezbedno rukovanje narkoticima,
- adekvatna priprema i rukovanje intravenoznim rastvorima,
- pravilno rukovanje infuzionim pumpama.

Kriterijum

4.12

Formirana je komisija koja utvrđuje protokole i procedure koji se odnose na organizacionu jedinicu za intenzivno lečenje i negu.

Kriterijum

4.13

Komisija se sastaje redovno, vodi zapisnike sa sastanaka i po potrebi preduzima odgovarajuće aktivnosti.

INS

Standard

5.0

Pružanje intenzivnog lečenja i nege se obavlja prema postojećim smernicama, procedurama i protokolima.

Kriterijum

5.1

Postoje protokoli za:
- prijem i otpust pacijenta,
- smernice za vođenje istorije bolesti pacijenta,
- pružanje neodložne medicinske pomoći (npr.: prekid srčane radnje),
- kontrolu infekcija,
- procese prijema, transportovanja i transfera pacijenta,
- evidentiranje, ispitivanje i izveštavanje o neželjenim događajima,
- bezbednost zaposlenih,
- odnos broja zdravstvenih radnika prema broju pacijenata (naročito za pacijente na asistiranom disanju 1:1),
- izračunavanje doza lekova,
- trajne naloge,
- vreme za vizitu.

Kriterijum

5.2

Postoje ustanovljeni protokoli za uobičajena stanja, koja se javljaju i rešavaju u organizacionoj jedinici za intenzivno lečenje i negu.
Protokoli su zasnovani na prihvaćenim vodičima dobre kliničke prakse.

Kriterijum

5.3

Postoje protokoli za komunikaciju sa pacijentom, odnosno porodicom pacijenta.

Kriterijum

5.4

Materijal za zdravstvenu edukaciju pacijenta i porodice je na raspolaganju.

Kriterijum

5.5

Osnovne delatnosti organizacione jedinice za intenzivno lečenje i negu podržavaju misiju, viziju i vrednosti zdravstvene ustanove.
Postoje dokazi da se poštuju: misija, vizija i vrednosti zdravstvene ustanove pri planiranju i pružanju usluga.
Prilikom pružanja usluga zaposleni poštuju: misiju, viziju i vrednosti zdravstvene ustanove.

Kriterijum

5.6

Svi zaposleni su upoznati sa pravilima opšte usvojenog Etičkog kodeksa ponašanja i pružanja zdravstvenih usluga.

Kriterijum

5.7

Svi zaposleni se ponašaju u skladu sa opšte usvojenim Etičkim kodeksom ponašanja i pružanja zdravstvenih usluga.

Kriterijum

5.8

Poštuju se prava pacijenta na:
- dostojanstvo i poštovanje,
- dostupnost zdravstvene zaštite,
- informacije,
- obaveštenje,
- slobodan izbor,
- privatnost i poverljivost informacija,
- samoodlučivanje i pristanak,
- uvid u medicinsku dokumentaciju,
- tajnost podataka,
- prava pacijenta nad kojim se vrši medicinski ogled,
- prigovor,
- naknadu štete,
- sigurnost i bezbednost.

Kriterijum

5.9

*

Neželjeni događaji se evidentiraju, ispituju i o njima se izveštava.

INS

Standard

6.0

Organizaciona jedinica za intenzivno lečenje i negu ima adekvatne prostorije i opremu.

Kriterijum

6.1

Pristup organizacionoj jedinici je kontrolisan i ograničen.

Kriterijum

6.2

U organizacionoj jedinici su obezbeđeni uslovi za sprovođenje centralnog monitoringa.

Kriterijum

6.3

Svaki krevet je:
- lako pristupačan za lečenje i negu pacijenta,
- u direktnom vidokrugu zdravstvenih radnika,
- opremljen sistemom za pozivanje i alarmiranje medicinske sestre, odnosno tehničara u slučaju neodložne medicinske pomoći.

Kriterijum

6.4

Na pokretnim kolicima nalazi se set opreme za reanimaciju čiji sadržaj svakodnevno proverava lice odgovarajuće kvalifikacije.

Kriterijum

6.5

Prilikom transporta pacijenta, pored pokretnih kolica sa setom opreme za reanimaciju, može da se koristi i pokretni kardio-monitor (defibrilator).

Kriterijum

6.6

Organizaciona jedinica ima mogućnost 24-časovnog obavljanja radioloških pregleda, kao i laboratorijskih ispitivanja uz pomoć pokretnog analizatora.
Ukoliko pokretna radiološka oprema nije dostupna, usluge se pružaju u odgovarajućem vremenskom roku, u blizini organizacione jedinice za intenzivno lečenje i negu.

Kriterijum

6.7

Postoji adekvatan sanitarni čvor za pranje ruku.

Kriterijum

6.8

U okviru same organizacione jedinice postoji mogućnost formiranja adekvatnog prostora za izolaciju.

Kriterijum

6.9

Oprema se redovno proverava i održava:
- vodi se i ažurira spisak celokupne opreme, zajedno sa rasporedom održavanja za svaki njen deo,
- beleži se sva oprema koju treba baždariti i precizira raspored baždarenja.

Kriterijum

6.10

Oprema, sanitetski i potrošni materijal čuvaju se na odgovarajući način.

Kriterijum

6.11

Postoji evidencija svih lekova i sanitetskog materijala koje organizaciona jedinica naruči i potroši.

Kriterijum

6.12

Postoji prostorija za odlaganje prljavog materijala i prostor za dostavu čistog materijala.

INS

Standard

7.0

Postoji jasno utvrđen postupak za otpust pacijenta iz organizacione jedinice za intenzivno lečenje i negu.

Kriterijum

7.1

Postoje protokoli i procedure za transfer pacijenta na druga odeljenja u zdravstvenoj ustanovi ili druge zdravstvene ustanove.

Kriterijum

7.2

Procenjuje se spremnost za otpuštanje ili transfer pacijenta na druga odeljenja i o tome vodi evidencija.

Kriterijum

7.3

Prilikom transfera pacijenta izdaje se otpusna lista (izveštaj o transferu) iz organizacione jedinice za intenzivno lečenje i negu.
Podaci o transferu se evidentiraju u istoriji bolesti pacijenta.

Kriterijum

7.4

Pacijent, odnosno porodica pacijenta obaveštavaju se o otpustu pacijenta, kao i o svim datim preporukama.

Kriterijum

7.5

Postoje procedure za palijativno zbrinjavanje pacijenta.

INS

Standard

8.0

Na odeljenju intenzivne nege prate se kvalitet i bezbednost pacijenta.

Kriterijum

8.1

Svi zaposleni u organizacionoj jedinici su upoznati sa strateškim planom zdravstvene ustanove, a plan unapređenja kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta je utvrđen na osnovu strateškog plana.

Kriterijum

8.2

Organizaciona jedinica za intenzivno lečenje i negu ima svoj plan unapređenja kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta.

Kriterijum

8.3

Planom unapređenja kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta određuju se oblasti koje bi trebalo unaprediti, aktivnosti koje bi trebalo preduzeti, kao i rezultati i praćenje istih.

Kriterijum

8.4

Zaposleni su upoznati sa aktivnostima u vezi sa unapređenjem kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta.

Kriterijum

8.5

U okviru aktivnosti na unapređenju kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta, utvrđuju se i prate pokazatelji kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta.
Utvrđeni su podaci koje treba prikupljati za svaki od pokazatelja, kao i metodi koji se koriste za prikupljanje ovih podataka.

Kriterijum

8.6

Zaposleni na odgovarajući način učestvuju u aktivnostima na unapređenju kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta.
Pri odabiru zaposlenih koji će učestvovati u ovim aktivnostima, razmatra se priroda aktivnosti na planu unapređenja kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta.
Sve aktivnosti koje se odnose na kvalitet i bezbednost pacijenta, uključujući i upravljanje rizikom jasno su određene.

Kriterijum

8.7

*

Postoji jasno definisana i primenjena politika i procedura za sprečavanje infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti.

Kriterijum

8.8

*

Postoji i primenjuje se strategija za higijenu ruku.