ODLUKA
O USKLAĐIVANJU POSLOVANJA JAVNOG PREDUZEĆA "NACIONALNI PARK TARA" BAJINA BAŠTA SA ZAKONOM O JAVNIM PREDUZEĆIMA

("Sl. glasnik RS", br. 102/2016)

1. Uvodne odredbe

Član 1

Javno preduzeće "Nacionalni park Tara" Bajina Bašta (u daljem tekstu: Javno preduzeće), osnovano je Zakonom o nacionalnim parkovima ("Službeni glasnik RS", broj 39/93), radi obavljanja poslova upravljanja Nacionalnim parkom Tara.

Osnivanje Javnog preduzeća upisano je u sudski registar Okružnog privrednog suda u Užicu pod brojem FI-3079/93 od 28. juna 1993. godine, registarski uložak 1-584-00, a prevedeno je u Registar privrednih subjekata u Agenciji za privredne registre Rešenjem broj BD 10934/2005 od 9. maja 2005. godine, pod matičnim brojem 07360355.

Član 2

Osnivač Javnog preduzeća je Republika Srbija, a prava osnivača vrši Vlada, Beograd, Nemanjina 11, matični broj 07020171 (u daljem tekstu: Osnivač).

Član 3

Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom: Javno preduzeće "Nacionalni park Tara" Bajina Bašta.

Skraćeno poslovno ime Javnog preduzeća je: JP "Nacionalni park Tara".

Sedište Javnog preduzeća je u Bajinoj Bašti, Milenka Topalovića 3.

Član 4

Javno preduzeće ima svojstvo pravnog lica i prava, obaveze i odgovornosti utvrđene zakonom i ovom odlukom.

Javno preduzeće poseduje pečat, štambilj i memorandum, čiji se izgled i sadržina utvrđuje statutom Javnog preduzeća (u daljem tekstu: Statut).

2. Delatnosti Javnog preduzeća

Član 5

Pretežna delatnost Javnog preduzeća jeste:

- Šifra delatnosti: 9104,

- Naziv delatnosti: Delatnost botaničkih i zooloških vrtova i zaštita prirodnih vrednosti.

Delatnost Javnog preduzeća od opšteg interesa je upravljanje zaštićenim područjem, u skladu sa zakonom.

Javno preduzeće obavlja i delatnosti: zaštite, unapređenja, prezentacije i popularizacije nacionalnog parka i njegovih prirodnih vrednosti i kulturnih dobara; obezbeđivanja nesmetanog odvijanja prirodnih procesa i održivog korišćenja prirodnih resursa, prikupljanja, obrade podataka i vođenja evidencije o prirodnim vrednostima, ljudskim aktivnostima i procesima koji predstavljaju faktor ugrožavanja i oštećenja nacionalnog parka; praćenja stanja očuvanosti prirode i stepena ugroženosti objekata geonasleđa, divljih biljnih i životinjskih vrsta i njihovih staništa, stanišnih tipova, ekološki značajnih područja, ekoloških koridora i predela; nadzora nad sprovođenjem uslova i mera zaštite prirode u nacionalnom parku; nadzora nad pravnim i fizičkim licima koji obavljaju dozvoljene delatnosti u nacionalnom parku u skladu sa zakonom; gazdovanja i održivog korišćenja šuma; zaštite, gajenja, unapređivanja i održivog korišćenja lovne i ribolovne faune; upravljanja građevinskim zemljištem koje mu je preneto na korišćenje; organizovanja istraživanja u oblasti zaštite i razvoja nacionalnog parka; održivog turizma u nacionalnom parku; projektovanja, izgradnje i održavanja objekata koji su u funkciji zaštite održivog turizma; geodetskih poslova vezanih za šume, zemljište i objekte; upravljanje posetiocima, druge delatnosti koje su određene Statutom, u skladu sa zakonom.

Javno preduzeće je dužno da obezbedi trajno obavljanje delatnosti od opšteg interesa, kao i razvoj i unapređenje delatnosti.

3. Prava, obaveze i odgovornosti Osnivača prema Javnom preduzeću i Javnog preduzeća prema Osnivaču

Član 6

Osnivač daje saglasnost na sledeće akte Javnog preduzeća:

1) plan upravljanja koji donosi Javno preduzeće za period od deset godina u skladu sa Zakonom o zaštiti prirode ("Službeni glasnik RS", br. 36/09, 88/10, 91/10 i 14/16) i Zakonom o nacionalnim parkovima ("Službeni glasnik RS", broj 84/15);

2) Statut;

3) godišnji program poslovanja;

4) odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka;

5) odluku o raspolaganju (pribavljanju, otuđenju i davanju u zakup) sredstava u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća, velike vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, utvrđenih ovom odlukom;

6) akt o proceni vrednosti kapitala, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji;

7) o kupovini udela ili akcija u drugom preduzeću, odnosno privrednom društvu;

8) o davanju garancija, avala, jemstva, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;

9) druge akte u skladu sa zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom.

Osnivač daje prethodnu saglasnost na sledeće akte Javnog preduzeća:

1) o ulaganju kapitala;

2) o statusnim promenama;

3) o osnivanju drugih pravnih subjekata.

Član 7

Javno preduzeće donosi godišnji program poslovanja i dostavlja ga Osnivaču radi davanja saglasnosti, u roku propisanom zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Javno preduzeće je dužno da dugoročne i srednjoročne planove poslovne strategije i razvoja i godišnji program poslovanja uskladi sa zakonom i programskim i planskim aktima Osnivača.

Član 8

Javno preduzeće dužno je da ministarstvu nadležnom za poslove privrede dostavlja tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg programa poslovanja, na obrascu izveštaja koji propiše ministar nadležan za poslove privrede, u skladu sa zakonom.

Član 9

U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Osnivač preduzima mere kojima će se obezbediti uslovi za nesmetano obavljanje delatnosti od opšteg interesa Javnog preduzeća, a naročito:

1) promenu unutrašnje organizacije;

2) razrešenje organa koje imenuje i imenovanje privremenih organa;

3) ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini;

4) druge mere određene zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom.

Za vreme ratnog stanja ili neposredne ratne opasnosti, Osnivač može u Javnom preduzeću utvrditi organizaciju za izvršavanje poslova od strateškog značaja za Republiku Srbiju.

Član 10

Zaposleni u Javnom preduzeću imaju pravo na štrajk koji ostvaruju u skladu sa zakonom kojim se uređuje štrajk, kolektivnim ugovorom i drugim aktom.

U slučaju štrajka, Javno preduzeće dužno je da obezbedi uslove za obavljanje minimuma procesa rada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje štrajk i aktom Osnivača o određivanju minimuma procesa rada u Javnom preduzeću.

4. Uslovi i način utvrđivanja i raspoređivanja dobiti, odnosno način pokrića gubitka i snošenje rizika

Član 11

Javno preduzeće posluje po tržišnim uslovima, a ostvarenu dobit utvrđuje i raspodeljuje u skladu sa zakonom.

Odluku o raspodeli dobiti donosi Nadzorni odbor uz saglasnost Osnivača.

Odlukom iz stava 2. ovog člana jedan deo sredstava po osnovu dobiti usmerava se Osnivaču i uplaćuje se u budžet Republike Srbije, u skladu sa zakonom.

Odluku o načinu pokrića gubitka, donosi Nadzorni odbor uz saglasnost Osnivača.

5. Uslovi i način zaduživanja Javnog preduzeća

Član 12

Javno preduzeće može da se zadužuje pod uslovima koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje javni dug.

6. Zastupanje Javnog preduzeća

Član 13

Javno preduzeće u poslovima unutrašnjeg i spoljnotrgovinskog prometa zastupa i predstavlja direktor, bez ograničenja.

Direktor može, u okviru svojih ovlašćenja, dati drugom licu pismeno punomoćje za zastupanje Javnog preduzeća.

Direktor može, uz saglasnost Nadzornog odbora, dati i opozvati prokuru, u skladu sa zakonom.

7. Iznos osnovnog kapitala Javnog preduzeća

Član 14

Osnovni kapital Javnog preduzeća iznosi 8.151.671.000 dinara.

Osnovni kapital iz stava 1. ovog člana je udeo Osnivača, kao jedinog člana sa 100% učešća u osnovnom kapitalu Javnog preduzeća.

8. Imovina Javnog preduzeća i imovina koja se ne može otuđiti

Član 15

Imovinu Javnog preduzeća čini pravo svojine na nepokretnim i pokretnim stvarima, novčana sredstva, hartije od vrednosti, oprema i druga imovinska prava Javnog preduzeća "Nacionalni park Tara", osnovanog Zakonom o nacionalnim parkovima ("Službeni glasnik RS", broj 39/93), koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.

Javno preduzeće svojom imovinom upravlja i raspolaže u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom.

Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.

Član 16

Prirodna bogatstva, zaštićena prirodna dobra i kulturna dobra u javnoj svojini, data na korišćenje Javnom preduzeću, ne mogu se otuđiti bez saglasnosti Osnivača, niti mogu biti predmet prinudnog izvršenja, ako drukčije nije određeno zakonom.

9. Sredstva za rad Javnog preduzeća

Član 17

Javno preduzeće, u okviru obavljanja svojih delatnosti, stiče i pribavlja sredstva iz sledećih izvora:

1) budžeta Republike Srbije, odnosno budžeta jedinice lokalne samouprave;

2) naknada za korišćenje zaštićenog područja;

3) prihoda ostvarenih obavljanjem delatnosti upravljanja zaštićenim područjem;

4) sredstava obezbeđenih za realizaciju programa, planova i projekata u oblasti zaštite prirode;

5) donacija, poklona i pomoći;

6) domaćih projekata i programa, projekata i programa Evropske unije i drugih međunarodnih projekata;

7) drugih izvora, u skladu sa zakonom.

10. Organi Javnog preduzeća

Član 18

Organi Javnog preduzeća su:

1) Nadzorni odbor;

2) direktor.

a) Nadzorni odbor

Član 19

Nadzorni odbor Javnog preduzeća ima pet članova koje imenuje Osnivač na period od četiri godine, pod uslovima, na način i u postupku utvrđenim zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Jedan član Nadzornog odbora imenuje se iz reda zaposlenih, dok jedan član ovog odbora mora biti nezavisan član Nadzornog odbora.

Predsednik i članovi Nadzornog odbora moraju ispunjavati uslove predviđene zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 20

Mandat predsedniku i članovima Nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom ili razrešenjem.

Predsednik i članovi Nadzornog odbora razrešavaju se pre isteka perioda na koji su imenovani pod uslovima predviđenim zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Predsednik i članovi nadzornog odbora kojima je prestao mandat, dužni su da vrše svoje dužnosti do imenovanja novog nadzornog odbora, odnosno imenovanja novog predsednika ili člana nadzornog odbora, a najduže šest meseci.

Član 21

Nadzorni odbor:

1) donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;

2) donosi godišnji program poslovanja, usklađen sa dugoročnim i srednjoročnim planom poslovne strategije i razvoja iz tačke 1. ovog stava;

3) usvaja izveštaj o stepenu realizacije godišnjeg programa poslovanja;

4) usvaja tromesečni izveštaj o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti;

5) usvaja finansijske izveštaje;

6) nadzire rad direktora;

7) donosi Statut;

8) odlučuje o statusnim promenama, osnivanju drugih pravnih subjekata i ulaganju kapitala;

9) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka;

10) zaključuje ugovore o radu sa direktorom, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;

11) vrši druge poslove u skladu sa zakonom i Statutom.

Nadzorni odbor ne može preneti pravo odlučivanja o pitanjima iz svoje nadležnosti na direktora ili drugo lice u Javnom preduzeću.

Odluke iz stava 1. tač. 1), 2), 7) i 9) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz saglasnost Osnivača.

Odluku iz stava 1. tačka 8) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz prethodnu saglasnost Osnivača.

Član 22

Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na odgovarajuću naknadu za rad u Nadzornom odboru.

b) Direktor

Član 23

Direktora Javnog preduzeća (u daljem tekstu: Direktor) imenuje Osnivač, na period od četiri godine, na osnovu sprovedenog javnog konkursa.

Javni konkurs za imenovanje Direktora sprovodi se u postupku propisanim zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 24

Za Direktora može biti imenovano lice koje ispunjava uslove propisane zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Direktor je funkcioner koji obavlja javnu funkciju.

Direktor ne može imati zamenika.

Član 25

Direktor:

1) predstavlja i zastupa Javno preduzeće;

2) organizuje i rukovodi procesom rada;

3) vodi poslovanje Javnog preduzeća;

4) odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća;

5) predlaže dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;

6) predlaže godišnji program poslovanja i odgovoran je za njegovo sprovođenje;

7) predlaže finansijske izveštaje;

8) izvršava odluke Nadzornog odbora;

9) bira predstavnike Javnog preduzeća u skupštini društva kapitala čiji je jedini vlasnik Javno preduzeće;

10) zaključuje ugovore o radu sa zaposlenim u Javnom preduzeću, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;

11) donosi akt o sistematizaciji radnih mesta;

12) vrši druge poslove određene zakonom, ovom odlukom i Statutom.

Član 26

Direktor ima pravo na zaradu, a može imati i pravo na stimulaciju.

Akt o isplati stimulacije Direktora donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.

Član 27

Mandat Direktora prestaje istekom perioda na koji je imenovan, ostavkom i razrešenjem.

Direktor podnosi ostavku organu nadležnom za imenovanje, u pisanoj formi.

Direktor može da povuče ostavku sve dok je Osnivač ne primi.

Direktor može biti razrešen iz razloga predviđenih zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Na postupak u kome se odlučuje da li će Direktor biti razrešen ili ne, primenjuje se zakon kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 28

Direktor može biti suspendovan na način i pod uslovima predviđenim zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 29

Javno preduzeće može imati vršioca dužnosti Direktora koga imenuje Osnivač, u slučajevima i pod uslovima propisanim zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Vršilac dužnosti Direktora ima prava, obaveze i ovlašćenja Direktora.

11. Komisija za reviziju

Član 30

Javno preduzeće ima Komisiju za reviziju.

Komisija za reviziju ima tri člana koje imenuje Nadzorni odbor.

Nezavisan član Nadzornog odbora je predsednik Komisije za reviziju.

Članovi Komisije za reviziju moraju ispunjavati uslove propisane zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Najmanje jedan član Komisije za reviziju mora biti lice koje je ovlašćeni revizor u skladu sa zakonom kojim se uređuje revizija ili koje ima odgovarajuća znanja i radno iskustvo u oblasti finansija i računovodstva.

Član 31

Komisija za reviziju obavlja poslove u skladu sa zakonom i Statutom, kao i druge poslove koje joj poveri Nadzorni odbor.

Najmanje jedanput godišnje Komisija za reviziju podnosi Nadzornom odboru izveštaje o pitanjima iz stava 1. ovog člana.

12. Odnos prema Osnivaču

Član 32

Javno preduzeće donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja.

Za svaku kalendarsku godinu Javno preduzeće dužno je da donese godišnji program poslovanja i dostavi ga Osnivaču, najkasnije 15 dana od dana usvajanja akta u budžetu Republike Srbije.

Godišnji program se smatra donetim kada na njega saglasnost da Osnivač.

Član 33

Javno preduzeće mora imati izvršenu reviziju finansijskih izveštaja od strane ovlašćenog revizora.

Finansijski izveštaj sa izveštajem ovlašćenog revizora Javno preduzeće dostavlja Osnivaču, radi informisanja.

Član 34

Javno preduzeće dužno je da pre isplate zarada overi obrazac za kontrolu obračuna i isplate zarada.

13. Zaštita životne sredine

Član 35

Javno preduzeće dužno je da primenjuje sve zakone i druge propise kojima se uređuje zaštita životne sredine.

14. Javnost u radu

Član 36

Javno preduzeće je dužno da na svojoj internet stranici objavi:

1) radne biografije članova Nadzornog odbora i Direktora;

2) organizacionu strukturu;

3) godišnji program poslovanja, kao i sve njegove izmene i dopune, odnosno izvod iz tog programa ako javno preduzeće ima konkurenciju na tržištu;

4) tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg programa poslovanja;

5) godišnji finansijski izveštaj sa mišljenjem ovlašćenog revizora;

6) druge informacije od značaja za javnost.

15. Opšti akti

Član 37

Opšti akti Javnog preduzeća su Statut, odluke, pravilnici i drugi akti kojima se na opšti način uređuju određena pitanja.

Statut je osnovni opšti akt Javnog preduzeća.

Ostali opšti akti Javnog preduzeća ne smeju biti u suprotnosti sa odredbama Statuta.

Član 38

Statutom se podrobnije uređuju: poslovno ime i sedište Javnog preduzeća; obavljanje delatnosti Javnog preduzeća koje nisu predviđene ovom odlukom; zastupanje Javnog preduzeća; način raspoređivanja dobiti i pokriće gubitka Javnog preduzeća; rezerve; delokrug poslova Nadzornog odbora i Direktora; način na koji se u Nadzorni odbor imenuje predstavnik zaposlenih u Javnom preduzeću; opšti akti Javnog preduzeća, nadležnost za njihovo donošenje i način njihovog stupanja na snagu; izgled i sadržina pečata i štambilja Javnog preduzeća; zaštita životne sredine i druga pitanja značajna za rad i poslovanje Javnog preduzeća i za ostvarivanje prava, obaveza i odgovornosti zaposlenih u Javnom preduzeću.

16. Prelazne i završne odredbe

Član 39

Javno preduzeće "Nacionalni park Tara" Bajina Bašta nastavlja sa radom u skladu sa Zakonom o nacionalnim parkovima ("Službeni glasnik RS", broj 84/15), Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 15/16) i ovom odlukom.

Javno preduzeće usaglasiće Statut i druga opšta akta sa ovom odlukom u roku od 90 dana od dana donošenja ove odluke.

Član 40

Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".