PRAVILNIKO USLOVIMA KOJE MORAJU ISPUNJAVATI RADIONICE ZA ODRŽAVANJE ŽELEZNIČKIH VOZILA("Sl. glasnik RS", br. 104/2016) |
Ovim pravilnikom propisuju se uslovi koje moraju ispunjavati radionice za održavanje železničkih vozila.
Uslovi koje moraju ispunjavati radionice za održavanje železničkih vozila
Uslovi koje moraju ispunjavati radionice za održavanje železničkih vozila, u zavisnosti od vrste i obima radova na održavanju, su:
1) da su registrovani privredni subjekt i imaju polisu osiguranja kod osiguravajućeg društva;
2) da imaju akt o organizaciji poslova;
3) da imaju sistem upravljanja dokumentima;
4) da imaju sistem za praćenje uticaja održavanja na bezbednost i pouzdanost železničkih vozila u saobraćaju;
5) da imaju sistem nabavke rezervnih delova, materijala i pružanje usluga održavanja;
6) da imaju utvrđene tehnološke postupke u skladu sa propisanim normama;
7) da imaju zaposlene sa odgovarajućom stručnom spremom;
8) da imaju potrebnu infrastrukturu i tehničku opremljenost;
9) da imaju potrebnu tehničku dokumentaciju i propisane tehnološke postupke za održavanje železničkih vozila;
10) da raspolažu odgovarajućom mernom, ispitnom i kontrolnom opremom.
Registracija za obavljanje delatnosti i osiguranje
Radionica za održavanje železničkih vozila je registrovana u Agenciji za privredne registre.
Radionica za održavanje železničkih vozila je osigurana kod osiguravajućeg društva za celo razdoblje važenja sertifikata od odgovornosti za štetu koju bi obavljanjem delatnosti mogla prouzrokovati naručiocu usluge.
Radionica za održavanje železničkih vozila poseduje interni akt kojim je određena unutrašnja organizacija i šema i kojim su opisane glavne poslovne aktivnosti i sistematizacija radnih mesta sa opisima poslova i radnih zadataka.
Organizaciona šema treba da bude u skladu s infrastrukturnim i tehničkim mogućnostima radionice za održavanje železničkih vozila, obimom i složenošću poslova održavanja.
Sistem upravljanja dokumentima
Radionica za održavanje železničkih vozila vodi podatke o izvršenim radovima na održavanju železničkih vozila i sve tehničke podatke o železničkim vozilima koji su važni za bezbednost saobraćaja, upotrebu i održavanje vozila.
Da bi dokumentacija iz stava 1. ovoga člana bila potpuna i dokaziva, radionica za održavanje železničkih vozila je čuva u skladu sa propisima kojima se uređuju način i rokovi čuvanja arhivske građe.
Radionica za održavanje železničkih vozila ima utvrđene načine komunikacije sa imaocem odnosno licem zaduženim za održavanje kako bi se osigurao pristup podacima o upotrebi železničkih vozila i brza i jasna razmena informacija bitnih za proces i tok održavanja vozila.
Sistem za praćenje uticaja održavanja na bezbednost i pouzdanost
Radionica za održavanje železničkih vozila prikuplja informacije koje omogućavaju da se na železničkim vozilima izvrše odgovarajuće opravke na osnovu saznanja vezanih za bezbednost i pouzdanost železničkog saobraćaja.
Radionica za održavanje železničkih vozila obaveštava imaoca i lice zaduženo za održavanje o uočenim nepravilnostima koje su posledica skrivenih nedostataka ili konstruktive greške na železničkom vozilu, podsistemu, sklopu, uređaju, opremi i delovima.
Sistem nabavke rezervnih delova, materijala i usluga održavanja
Radionica za održavanje železničkih vozila ima definisan sistem nabavke sklopova, delova, materijala i pružanja usluga održavanja koji osigurava propisan kvalitet u skladu s propisanim zahtevima bezbednosti železničkog saobraćaja.
Radionica za održavanje železničkih vozila ima utvrđene tehnološke postupke koji osiguravaju da se železnička vozila održavaju u skladu sa zakonima i podzakonskim aktima, tehničkim specifikacijama interoperabilnosti, SRPS/EN standardima i objavama Međunarodne železničke unije.
Stručna osposobljenost zaposlenih
Radionica za održavanje železničkih vozila ima potreban broj stručno osposobljenih zaposlenih, u skladu sa nivoom složenosti poslova održavanja, i to:
1) najmanje jednog diplomiranog mašinskog inženjera sa najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima projektovanja ili održavanja vozila;
2) najmanje jednog diplomiranog inženjera elektrotehnike sa najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima projektovanja ili održavanja vozila;
3) najmanje jednog mašinskog tehničara sa najmanje dve godine radnog iskustva na poslovima održavanja vozila;
4) najmanje jednog elektrotehničara sa najmanje dve godine radnog iskustva na poslovima održavanja vozila.
Radionica za održavanje železničkih vozila ima uspostavljen sistem upravljanja, kojim se utvrđuju:
1) radna mesta koja imaju odgovornost za donošenje operativnih odluka unutar sistema upravljanja radnim procesima;
2) raspored osoba s potrebnom stručnošću za pojedine zadatke vezane za bezbednost železničkog saobraćaja.
Infrastrukturna i tehnička opremljenost
Radionica za održavanje železničkih vozila ima infrastrukturnu i tehničku opremljenost prilagođenu složenosti i nivou održavanja prema tipu železničkog vozila.
Infrastrukturna i tehnička opremljenost je takva da omogućava pouzdano i kvalitetno izvršenje tehnološkog postupka održavanja.
Tehničke instalacije i postupci koji se koriste u pogonima radionica za održavanje železničkih vozila su takvi da omogućavaju siguran rad i ne predstavljaju opasnost za zdravlje i bezbednost zaposlenih, a smetnje za okolinu ne prelaze dozvoljene granice.
Radionica za održavanje železničkih vozila poseduje potrebnu tehničku dokumentaciju za održavanje železničkih vozila.
Merna, ispitna i kontrolna oprema
Radionica za održavanje železničkih vozila, u zavisnosti od tehnološkog postupka održavanja železničkog vozila, raspolaže mernom, ispitnom i kontrolnom opremom.
Merna, ispitna i kontrolna oprema kontroliše se u skladu sa propisom kojim se uređuju vrste merila za koje je obavezno overavanje i vremenski intervali njihovog periodičnog overavanja.
Merna, ispitna i kontrolna oprema zadovoljava klase tačnosti za pojedina merenja i ispitivanja tokom održavanja.
Specijalizovane radionice za održavanje železničkih vozila su radionice koje se bave održavanjem podsistema, sklopova, uređaja i opreme od posebnog značaja za bezbednost železničkog saobraćaja koje obavljaju:
1) održavanje sanduka, postolja sanduka i ramova obrtnih postolja;
2) zavarivačke radove;
3) održavanje osovinskih sklopova;
4) održavanje vučnih i odbojnih uređaja;
5) održavanje automatskog, poluautomatskog i pomoćnog kvačila;
6) održavanje elemenata vešanja i ogibljenja;
7) održavanje kočnica;
8) održavanje vazdušnih rezervoara;
9) održavanje auto-stop i ETCS uređaja, brzinomera i registrujućeg uređaja.
Specijalizovane radionice za održavanje podsistema, sklopova, uređaja i opreme od posebnog značaja za bezbednost železničkog saobraćaja, pored opštih uslova iz člana 2. ovog pravilnika, moraju ispuniti i posebne uslove propisane čl. 14-23. ovog pravilnika.
Uslovi za specijalizovane radionice za održavanje sanduka, postolja sanduka i ramova obrtnih postolja
Specijalizovane radionice za održavanje sanduka, postolja sanduka i ramova obrtnih postolja imaju potrebnu infrastrukturu, tehničku opremljenost i potrebne uređaje koji omogućavaju kvalitetno obavljanje poslova na obradi limova i profila, zavarivanju, termičkoj obradi i ispitivanju zavarenih spojeva.
Uslovi za specijalizovane radionice za obavljanje zavarivačkih radova
Specijalizovane radionice koje obavljaju zavarivačke radove na železničkim vozilima imaju potrebne uređaje za obavljanje zavarivanja traženog kvaliteta.
Zavarivačke radove mogu obavljati samo zaposleni koji poseduju propisane ateste izdate od nadležnih ustanova.
Radionice iz stava 1. ovoga člana imaju tehničku i tehnološku dokumentaciju za izvođenje zavarivačkih radova koja je izrađena u skladu sa propisima kojima se uređuje zavarivanje.
Uslovi za specijalizovane radionice za održavanje osovinskih sklopova
Specijalizovane radionice za održavanje osovinskih sklopova imaju:
1) mašine i opremu za ugradnju/izgradnju delova osovinskog sklopa;
2) mašine i opremu za mašinsku i završnu obradu točkova i osovina osovinskog sklopa;
3) uređaj za ugradnju/izgradnju kotrljajućih ležišta;
4) merila ili merne instrumente za merenje elemenata osovinskog sklopa;
5) uređaj ili odgovarajući opremljen prostor za pranje i odmašćivanje delova osovinskog sklopa;
6) tehničku dokumentaciju u skladu sa standardima SRPS/EN i objavama Međunarodne železničke unije koje se odnose na osovinske sklopove;
7) mašinu za uravnoteženje masa osovinskog sklopa, za brzine preko 120 km/h.
Uslovi za specijalizovane radionice za održavanje vučnih i odbojnih uređaja
Specijalizovane radionice koje obavljaju poslove održavanja vučnih i odbojnih uređaja imaju sledeću opremu:
1) uređaj ili odgovarajuće opremljen prostor za pranje i odmašćivanje vučnih i odbojnih uređaja;
2) uređaj za ispitivanje odbojnika.
Uslovi za specijalizovane radionice za održavanje automatskog, poluautomatskog i pomoćnog kvačila
Specijalizovane radionice koje obavljaju održavanje automatskog, poluautomatskog i pomoćnog kvačila za kvačenje automatskog kvačila sa zavojnim kvačilom imaju uređaj za ispitivanje kvačila.
Uslovi za specijalizovane radionice za održavanje elemenata vešanja i ogibljenja
Specijalizovane radionice za održavanje elemenata vešanja i ogibljenja imaju tehničku i tehnološku opremljenost i potrebne alate i uređaje za rastavljanje, proveru istrošenosti i proveru naprslina i oštećenja i za sastavljanje i ispitivanje svih elemenata.
Uslovi za specijalizovane radionice za održavanje kočnica
Specijalizovane radionice za održavanje kočnica imaju potrebnu infrastrukturu koja omogućava kvalitetno obavljanje svih poslova rastavljanja, pranja, sastavljanja i skladištenja vitalnih kočnih uređaja i delova kočnice, kao i rezervnih delova.
Radove na održavanju kočnica mogu obavljati zaposlena lica koja su kroz odgovarajuću obuku stručno osposobljena za popravku, održavanje i ispitivanje vitalnih kočnih uređaja i delova kočnice.
Specijalizovana radionica za održavanje kočnica ima tehničku dokumentaciju za održavanje vitalnih kočnih uređaja i delova kočnice, kao i potrebne uređaje koji omogućavaju osiguranje potrebnog kvaliteta.
Specijalizovana radionica za održavanje kočnica poseduje mernu i ispitnu opremu i potrebne uslove za ispitivanje, i to:
1) probnice za ispitivanje vitalnih kočnih uređaja sa zapisima mernih veličina;
2) merne manometre i druge potrebne merne uređaje i instrumente;
3) vazdušnu i električnu instalaciju potrebnu za ispitivanje.
Merna i ispitna oprema kontroliše se u skladu sa propisom kojim se uređuju vrste merila za koje je obavezno overavanje i vremenski intervali njihovog periodičnog overavanja.
Merna, ispitna i kontrolna oprema zadovoljava klase tačnosti za pojedina merenja i ispitivanja tokom održavanja.
Uslovi za specijalizovane radionice za održavanje vazdušnih rezervoara
Specijalizovane radionice za održavanje vazdušnih rezervoara sa karakteristikom pr·V>1000 (pr - bar, V - dm3) poseduju infrastrukturu i tehničku opremljenost za sprovođenje održavanja i ispitivanja u skladu sa propisima kojima se uređuje ispitivanje sudova pod pritiskom.
Uslovi za specijalizovane radionice za održavanje auto-stop i ETCS uređaja
Specijalizovana radionica za održavanje auto-stop i ETCS uređaja raspolaže probnicom za ispitivanje odgovarajućeg tipa auto-stop ili ETCS uređaja.
Radove na održavanju auto-stop i ETCS uređaja na železničkom vozilu mogu obavljati radnici stručno osposobljeni kod proizvođača uređaja.
Radove na održavanju pojedinih modula auto-stop i ETCS uređaja može obavljati i proizvođač uređaja.
Uslovi za specijalizovane radionice za održavanje brzinomera i registrujućeg uređaja
Radove održavanja brzinomernog i registrujućeg uređaja, u obimu većem od funkcionalne provere uređaja i agregatne zamene pojedinih modula, može obavljati proizvođač uređaja ili specijalizovana radionica u kojoj rade lica koja su, kroz odgovarajuću obuku, stručno osposobljena za popravku, održavanje i ispitivanje brzinomernog i registrujućeg uređaja železničkog vozila.
Specijalizovana radionica koja obavlja radove održavanja brzinomernog i registrujućeg uređaja železničkog vozila ima odgovarajuću probnicu za ispitivanje i podešavanje brzinomernog i registrujućeg uređaja.
Probnica iz stava 2. ovog člana je sertifikovana od strane proizvođača brzinomernog i registrujućeg uređaja ili akreditovane ustanove.
Specijalizovana radionica za održavanje brzinomernog i registrujućeg uređaja raspolaže potrebnom informacionom opremom i programima.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".