POKRAJINSKA SKUPŠTINSKA ODLUKAO PRAVOBRANILAŠTVU AUTONOMNE POKRAJINE VOJVODINE("Sl. list AP Vojvodine", br. 37/2014 i 69/2016) |
Ovom pokrajinskom skupštinskom odlukom uređuje se položaj, nadležnost, uređenje i organizacija Pravobranilaštva Autonomne pokrajine Vojvodine, (u daljem tekstu: Pokrajinsko pravobranilaštvo), kao i druga pitanja od značaja za rad Pokrajinskog pravobranilaštva.
Imenice koje se u ovoj odluci koriste u muškom rodu, a imaju i ženski rod, podrazumevaju i istovremeno obuhvataju iste imenice u ženskom rodu.
Imenice koje označavaju službene pozicije i funkcije u Pokrajinskom pravobranilaštvu koriste se u obliku koji izražava pol lica koje je njihov nosilac.
Pokrajinsko pravobranilaštvo je organ koji obavlja poslove pravne zaštite imovinskih prava i interesa Autonomne pokrajine Vojvodine.
Sedište Pokrajinskog pravobranilaštva je u Novom Sadu.
Sredstva za rad Pokrajinskog pravobranilaštva obezbeđuju se u budžetu Autonomne pokrajine Vojvodine.
Pravobranilačku funkciju u Pokrajinskom pravobranilaštvu obavlja pravobranilac Autonomne pokrajine Vojvodine (u daljem tekstu: pokrajinski pravobranilac) i zamenici pravobranioca Autonomne pokrajine Vojvodine (u daljem tekstu: zamenici pokrajinskog pravobranioca).
Pokrajinskog pravobranioca postavlja i razrešava Pokrajinska vlada, na period od pet godina i može biti ponovo postavljen.
Kada pokrajinski pravobranilac po isteku mandata ne bude ponovo postavljen ili ako mu položaj prestane na lični zahtev, postavlja se za zamenika pokrajinskog pravobranioca, pod uslovom da je postavljen za pokrajinskog pravobranioca iz reda zamenika pokrajinskog pravobranioca.
Pokrajinski pravobranilac ima jednog ili više zamenika, koje postavlja i razrešava Pokrajinska vlada, na period od pet godina. Zamenik pokrajinskog pravobranioca može biti ponovo postavljen.
Kada zamenik pokrajinskog pravobranioca ne bude ponovo postavljen ili ako mu funkcija prestane pre isteka mandata, on ima pravo da bude raspoređen na radno mesto pravobranilačkog pomoćnika.
Za pokrajinskog pravobranioca i zamenika pokrajinskog pravobranioca može biti postavljen državljanin Republike Srbije koji ispunjava opšte uslove za rad u državnim organima, koji je završio pravni fakultet, položio pravosudni ispit, koji je dostojan pravobranilačke funkcije i ima radno iskustvo u pravnoj struci posle položenog pravosudnog ispita, i to:
1) deset godina - za pokrajinskog pravobranioca;
2) osam godina - za zamenika pokrajinskog pravobranioca.
Pokrajinski pravobranilac rukovodi radom i predstavlja Pokrajinsko pravobranilaštvo.
Pokrajinski pravobranilac za svoj rad i rad Pokrajinskog pravobranilaštva odgovara Pokrajinskoj vladi.
Zamenici pokrajinskog pravobranioca odgovaraju za svoj rad pokrajinskom pravobraniocu.
Pokrajinsko pravobranilaštvo u postupcima pred sudovima, organima uprave i drugim nadležnim organima zastupa Autonomnu pokrajinu Vojvodinu, radi zaštite njenih imovinskih prava i interesa, kada Autonomna pokrajina Vojvodina ima položaj stranke ili umešača o čijim pravima i obavezama se odlučuje u tom postupku.
Pokrajinsko pravobranilaštvo pred sudovima, organima uprave i drugim nadležnim organima zastupa pokrajinske organe, službe, uprave, druge pokrajinske organizacije i javne ustanove čiji je osnivač Autonomna pokrajina Vojvodina (u daljem tekstu: pokrajinski organi), a čije se finansiranje obezbeđuje iz budžeta Autonomne pokrajine Vojvodine, u pravnim postupcima u kojima ovi pokrajinski organi učestvuju kao stranke ili umešači o čijim imovinskim pravima i obavezama se odlučuje u tom postupku.
Pokrajinsko pravobranilaštvo može na osnovu posebno datog punomoćja zastupati i druga pravna lica čiji je osnivač Autonomna pokrajina Vojvodina.
Kada je propisano da je u određenom postupku ili za preduzimanje samo određene radnje u postupku obavezno da stranke zastupa advokat, Pokrajinsko pravobranilaštvo ovlašćeno je da preduzima zastupanje pod istim uslovima kao i advokat.
Kada u istom postupku učestvuju stranke sa suprotstavljenim interesima, koje prema ovoj odluci zastupa Pokrajinsko pravobranilaštvo, a jedna od tih stranaka jeste Autonomna pokrajina Vojvodina, Pokrajinsko pravobranilaštvo će zastupati Autonomnu pokrajinu Vojvodinu.
Kada u istom postupku učestvuju stranke sa suprotstavljenim interesima, koje prema ovoj odluci zastupa Pokrajinsko pravobranilaštvo, a nijedna od tih stranaka nije Autonomna pokrajina Vojvodina, Pokrajinsko pravobranilaštvo će zastupati stranku koja je inicirala pokretanje postupka.
Pokrajinsko pravobranilaštvo prati i proučava pravna pitanja od značaja za rad pokrajinskog organa i pravnog lica koje zastupa, posebno iz oblasti njihove nadležnosti, kao i pitanja u vezi s primenom zakona i drugih akata koja jesu, ili mogu biti od značaja za preduzimanje bilo koje pravne radnje pokrajinskog organa i pravnog lica koje zastupa, posebno za sprečavanje štetnih imovinskopravnih i društveno negativnih posledica po pokrajinski organ i pravno lice koje zastupa.
Pokrajinsko pravobranilaštvo daje mišljenje prilikom zaključivanja ugovora koje zaključuje pokrajinski organ odnosno pravno lice, posebno ugovora iz oblasti imovinskopravnih odnosa, privrednopravnih ugovora i daje pravne savete svim pokrajinskim organima i pravnim licima koje zastupa.
Pokrajinsko pravobranilaštvo je dužno da pravno mišljenje iz stava 2. ovog člana dostavi pokrajinskim organima i pravnim licima, najkasnije u roku od 30 dana od dana prijema zahteva.
Pokrajinskom pravobranilaštvu mogu se dostaviti, radi davanja pravnog mišljenja, nacrti pravnih poslova koje zaključuju pokrajinski organi i pravna lica koje zastupa, ako su predmet tih pravnih poslova imovinska prava i obaveze Autonomne pokrajine Vojvodine, odnosno tih pokrajinskih organa i pravnih lica.
Pokrajinsko pravobranilaštvo daje pravna mišljenja i o drugim imovinskopravnim pitanjima pokrajinskih organa i pravnih lica koje zastupa.
Pokrajinsko pravobranilaštvo ovlašćeno je da pokrene, odnosno podnese inicijativu za pokretanje postupka pred sudom ili drugim nadležnim organom povodom pitanja iz svoje nadležnosti.
Pokrajinsko pravobranilaštvo postupa i po pismenim nalozima i zahtevima pokrajinskih organa i pravnih lica koje zastupa i dužno je obavestiti ih u razumnom roku, koji ne može biti duži od 30 dana, o svom pravnom mišljenju, odnosno o preduzetim radnjama.
U slučaju da je pravno mišljenje potrebno dati, odnosno radnju preduzeti u roku kraćem od roka iz stava 2. ovog člana, pokrajinski organ i pravno lice koje se obratilo Pokrajinskom pravobranilaštvu dužno je da to posebno istakne i obrazloži u pismenom zahtevu, uz označavanje da se zahtev upućuje kao prioritet, s jasno naznačenim rokom za postupanje, koji ne može biti kraći od osam dana, odnosno tri dana - kada se radi o zahtevu Pokrajinske vlade.
Kada oceni da se nalogom ili zahtevom pokrajinskog organa i pravnog lica koje zastupa krši Ustav ili zakon ili da se ugrožavaju imovinska prava i interesi Autonomne pokrajine Vojvodine, Pokrajinsko pravobranilaštvo će o tome odmah, a najkasnije u roku od tri dana od dana prijema naloga ili zahteva, pismenim putem obavesti izdavaoca naloga, odnosno podnosioca zahteva, sa obrazloženim razlozima za odbijanje postupanja.
Ako zastupani pokrajinski organ i pravno lice i posle obaveštenja iz stava 4. ovog člana ostane pri izdatom nalogu ili podnetom zahtevu, Pokrajinsko pravobranilaštvo će postupiti po tom nalogu ili zahtevu.
Pokrajinski pravobranilac i zamenik pokrajinskog pravobranioca ne mogu trpeti štetne posledice ukoliko postupe u skladu sa odredbama st. 1. do 5. ovog člana.
Pokrajinski organi i pravna lica koje zastupa Pokrajinsko pravobranilaštvo, dužni su da obaveste Pokrajinsko pravobranilaštvo o pravnoj stvari u kojima je ono ovlašćeno da preduzima pravne radnje i pravna sredstva radi ostvarivanja njihovih prava i interesa, odnosno prava i interesa Autonomne pokrajine Vojvodine.
Pokrajinski organi i pravna lica, koje zastupa Pokrajinsko pravobranilaštvo, dužni su da Pokrajinskom pravobranilaštvu, na njegov zahtev, dostave spise i obaveštenja, odnosno da pruže podatke i objašnjenja potrebna za preduzimanje radnji za koje je Pokrajinsko pravobranilaštvo nadležno.
Kada Pokrajinsko pravobranilaštvo vezuje zakonski rok za postupanje, pokrajinski organi i pravna lica dužni su da spise i obaveštenja neodložno dostave, odnosno podatke i objašnjenja neodložno pruže.
Ako usled nepostupanja, odnosno neblagovremenog postupanja pokrajinskih organa i pravnih lica iz stava 1. ovog člana nastupi šteta za Autonomnu pokrajinu Vojvodinu ili druge pokrajinske organe i pravna lica koje zastupa Pokrajinsko pravobranilaštvo, Pokrajinsko pravobranilaštvo će o tome obavestiti Pokrajinsku vladu, a od odgovornog lica u tom pokrajinskom organu i od pravnog lica zahtevaće naknadu pričinjene štete.
U slučajevima u kojima to priroda spora dopušta, Pokrajinsko pravobranilaštvo će pre pokretanja parnice ili drugog postupka preduzeti potrebne mere radi sporazumnog rešenja spornog odnosa.
Pre zaključenja postignutog sporazuma za rešavanje spornog odnosa, Pokrajinsko pravobranilaštvo dužno je da pribavi saglasnost pokrajinskog organa nadležnog za finansije za zaključenje tog sporazuma.
Razmatranje mogućnosti sporazumnog rešavanja spornog odnosa ne oslobađa Pokrajinsko pravobranilaštvo obaveze da u pokrenutom sudskom, upravnom ili drugom postupku pred nadležnim organom istovremeno preduzima sve potrebne pravne radnje, a posebno zakonom predviđene procesne radnje, odnosno ne oslobađa ga obaveze postupanja u okviru zakonom utvrđenih rokova za preduzimanje pravnih radnji u tim postupcima.
Za svaki konačni sporazum u postupku za alternativno rešavanje spora u kome ne učestvuje Pokrajinsko pravobranilaštvo, mora biti pribavljeno pravno mišljenje Pokrajinskog pravobranilaštva.
Troškovi zastupanja u postupcima pred sudom, organima uprave i drugim nadležnim organima priznaju se Pokrajinskom pravobranilaštvu po propisima o nagradama i naknadama troškova za rad advokata.
Ostvareni prihodi u zastupanju su prihodi budžeta Autonomne pokrajine Vojvodine.
Pokrajinsko pravobranilaštvo ne može suprotnoj strani u pregovorima u postupku za sporazumno rešavanje spora, odnosno u sudskom, upravnom ili drugom postupku, kao ni trećim licima, davati podatke dobijene od pokrajinskog organa i pravnog lica, osim ako zastupani pokrajinski organ i pravno lice nisu to odobrili.
Pokrajinsko pravobranilaštvo najkasnije do 31. marta tekuće godine podnosi Pokrajinskog vladi izveštaj o radu za prethodnu godinu.
Pokrajinsko pravobranilaštvo dostavlja izveštaj o postupanju u pojedinim predmetima Pokrajinskoj vladi, kao i pokrajinskim organima i pravnim licima koje zastupa, na njihov zahtev.
Pokrajinsko pravobranilaštvo se organizuje i obavlja poslove kao jedinstveni organ Autonomne pokrajine Vojvodine.
U Pokrajinskom pravobranilaštvu, pored pokrajinskog pravobranioca i zamenika pokrajinskog pravobranioca, poslove obavljaju pravobranilački pomoćnici, pravobranilački pripravnici i drugi zaposleni na administrativnim, računovodstvenim, informacionim i drugim pratećim poslovima značajnim za rad Pokrajinskog pravobranilaštva.
Pokrajinski pravobranilac, radi propisivanja načina rada i izvršavanja poslova Pokrajinskog pravobranilaštva, donosi pravilnike, naredbe, uputstva i rešenja.
Pokrajinski pravobranilac donosi Pravilnik o upravi u Pravobranilaštvu Autonomne pokrajine Vojvodine.
Pravilnikom o upravi u Pravobranilaštvu Autonomne pokrajine Vojvodine uređuju se: odnos Pokrajinskog pravobranilaštva prema građanima i javnosti, način vođenja evidencija, način raspodele predmeta, rukovanje predmetima, postupanje sa arhivskim materijalom i druga pitanja od značaja za rad Pokrajinskog pravobranilaštva.
Pokrajinski pravobranilac donosi akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u Pokrajinskom pravobranilaštvu, kojim se određuje broj zamenika pokrajinskog pravobranioca i broj zaposlenih u Pokrajinskom pravobranilaštvu.
Na akt iz stava 1. ovog člana saglasnost daje Pokrajinska vlada.
Na zaposlene u Pokrajinskom pravobranilaštvu primenjuju se propisi o radnim odnosima i platama koji važe za pokrajinske organe.
Pokrajinski pravobranilac rukovodi organizacijom posla u Pokrajinskom pravobranilaštvu i odgovoran je za pravilan i blagovremen rad Pokrajinskog pravobranilaštva.
Pokrajinski pravobranilac uređuje organizaciju i rad Pokrajinskog pravobranilaštva, odlučuje o pravima iz radnih odnosa zaposlenih u Pokrajinskom pravobranilaštvu, otklanja nepravilnosti i odugovlačenja u radu i vrši druge poslove za koje je ovlašćen zakonom ili drugim propisom.
Ako je pokrajinski pravobranilac odsutan ili sprečen da rukovodi Pokrajinskim pravobranilaštvom, zamenjuje ga zamenik pokrajinskog pravobranioca određen aktom pokrajinskog pravobranioca.
Ako pokrajinskom pravobraniocu prestane funkcija, Pokrajinska vlada imenuje vršioca dužnosti pokrajinskog pravobranioca iz reda zamenika pokrajinskih pravobranilaca, na period od šest meseci.
Kolegijum Pokrajinskog pravobranilaštva čine pokrajinski pravobranilac i zamenici pokrajinskog pravobranioca.
Kolegijum Pokrajinskog pravobranilaštva saziva i njime rukovodi pokrajinski pravobranilac.
Kolegijum Pokrajinskog pravobranilaštva:
1) razmatra izveštaj o radu Pokrajinskog pravobranilaštva za prethodnu godinu;
2) razmatra pitanja od značaja za pravilno vršenje poslova iz nadležnosti Pokrajinskog pravobranilaštva;
3) razmatra pitanja od značaja za rad i organizaciju Pokrajinskog pravobranilaštva;
4) vrši i druge poslove određene zakonom, ovom odlukom i Pravilnikom o upravi u Pravobranilaštvu Autonomne pokrajine Vojvodine.
Pokrajinski pravobranilac može preduzeti svaku radnju iz nadležnosti Pokrajinskog pravobranilaštva.
Pokrajinski pravobranilac je isključivo nadležan za podnošenje izveštaja Pokrajinskoj vladi kao i za obavljanje drugih poslova utvrđenih zakonom kao nadležnost pokrajinskog pravobranioca.
Zamenik pokrajinskog pravobranioca može preduzeti svaku radnju iz nadležnosti Pokrajinskog pravobranilaštva koja nije u isključivoj nadležnosti pokrajinskog pravobranioca.
Pokrajinski pravobranilac izdaje u pismenoj formi opšta obavezna uputstva za rad i postupanje zamenika pokrajinskog pravobranioca i zaposlenih u Pokrajinskom pravobranilaštvu, radi postizanja zakonitosti, delotvornosti i jednoobraznosti u postupanju.
Opšta obavezna uputstva pokrajinski pravobranilac može da izda i na predlog Kolegijuma Pokrajinskog pravobranilaštva.
Pokrajinski pravobranilac može izdati uputstvo za obavezno postupanje zamenika pokrajinskog pravobranioca u pojedinim predmetima.
Uputstvo za obavezno postupanje izdaje se u pismenoj formi.
Zamenik pokrajinskog pravobranioca koji smatra da je uputstvo za obavezno postupanje nezakonito ili neosnovano, može izjaviti prigovor sa obrazloženjem pokrajinskom pravobraniocu, u roku od tri dana od dana prijema uputstva.
Zamenik pokrajinskog pravobranioca koji je izjavio prigovor, dužan je da postupa po uputstvu do odluke pokrajinskog pravobranioca po prigovoru, ako postupanje po uputstvu u konkretnom slučaju ne trpi odlaganje.
Pokrajinski pravobranilac će odlučiti o prigovoru najkasnije u roku od osam dana.
Ako pokrajinski pravobranilac odbije prigovor, zamenik pokrajinskog pravobranioca će postupiti po uputstvu.
Pokrajinski pravobranilac može preduzeti sve radnje u predmetu kojim je zadužen zamenik pokrajinskog pravobranioca.
Pokrajinski pravobranilac može pismenim putem ovlastiti zamenika pokrajinskog pravobranioca da postupa u pojedinom predmetu kojim je zadužen drugi zamenik pokrajinskog pravobranioca, kada je taj zamenik pokrajinskog pravobranioca sprečen iz pravnih ili stvarnih razloga da postupa u tom predmetu.
Pokrajinski pravobranilac i zamenik pokrajinskog pravobranioca mogu poveriti licu zaposlenom u pokrajinskom organu da preduzme određenu radnju u postupku pred sudom, organom uprave ili drugim nadležnim organom.
Lice kojem se poverava zastupanje u smislu stava 1. ovog člana mora biti diplomirani pravnik s položenim pravosudnim ispitom, a postupa u granicama datog pismenog punomoćja.
Pravobranilački pomoćnici pomažu zameniku pokrajinskog pravobranioca u obavljanju poslova iz delokruga Pokrajinskog pravobranilaštva, izrađuju pravobranilačke podneske i akte, preduzimaju radnje zastupanja na raspravama pred sudom, organom uprave ili drugim nadležnim organom i vrše druge poslove predviđene zakonom i aktom o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta.
Za pravobranilačkog pripravnika prima se lice koje je završilo pravni fakultet i ispunjava opšte uslove za rad u državnim organima.
Pravobranilački pripravnik prima se u radni odnos na tri godine.
S pravobranilačkim pripravnikom koji je položio pravosudni ispit tokom perioda na koji je zasnovao radni odnos, može se zasnovati radni odnos na neodređeno vreme, u svojstvu pravobranilačkog pomoćnika.
Diplomirani pravnik može biti primljen na obuku u pravobranilaštvo, bez zasnivanja radnog odnosa, radi sticanja radnog iskustva i uslova za polaganje pravosudnog ispita (volonter).
Program obuke pravobranilačkog pripravnika i volontera utvrđuje Pokrajinski pravobranilac.
Pravobranilački pomoćnik i pravobranilački pripravnik mogu preduzeti radnje zastupanja u postupku pred sudom, organom uprave ili drugim nadležnim organom, u granicama pismenog ovlašćenja pokrajinskog pravobranioca i zamenika pokrajinskog pravobranioca.
Stupanjem na snagu ove odluke, Pokrajinsko javno pravobranilaštvo nastavlja s radom kao Pravobranilaštvo Autonomne pokrajine Vojvodine.
Pokrajinski javni pravobranilac i zamenici pokrajinskog javnog pravobranioca izabrani na osnovu Pokrajinske skupštinske odluke o obavljanju poslova pravne zaštite imovinskih prava i interesa Autonomne pokrajine Vojvodine ("Službeni list APV", broj: 10/2004, 16/2005 i 18/2009 - naziv akta), nastavljaju s radom do postavljanja pravobranioca Autonomne pokrajine Vojvodine i zamenika pravobranioca Autonomne pokrajine Vojvodine u skladu sa ovom odlukom.
Zaposleni u Pokrajinskom javnom pravobranilaštvu nastavljaju da rade do raspoređivanja zaposlenih u skladu sa ovom odlukom i aktom o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u Pravobranilaštvu Autonomne pokrajine Vojvodine.
Pokrajinska vlada postaviće pravobranioca Autonomne pokrajine Vojvodine u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Zamenici pravobranioca Autonomne pokrajine Vojvodine postavljaju se u roku od 90 dana od dana donošenja akta o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u Pravobranilaštvu Autonomne pokrajine Vojvodine.
Pokrajinski javni pravobranilac i zamenik pokrajinskog javnog pravobranioca koji ne bude postavljen za pokrajinskog pravobranioca, odnosno zamenika pokrajinskog pravobranioca u skladu sa ovom odlukom, odnosno koji ne bude raspoređen u smislu propisa koji važe za pokrajinske organe, imaju pravo na naknadu plate u trajanju od tri meseca u visini plate koju su imali u trenutku prestanka dužnosti.
Pravo na naknadu plate iz stava 1. ovog člana prestaje pre isteka roka od tri meseca ako lice kome je prestala funkcija zasnuje radni odnos ili stekne pravo na penziju, a može biti produženo za još tri meseca ako u ta tri meseca stiče pravo na penziju.
Pravobranilac Autonomne pokrajine Vojvodine doneće akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u Pravobranilaštvu Autonomne pokrajine Vojvodine, u roku od 15 dana od dana postavljanja za Pravobranioca Autonomne pokrajine Vojvodine.
Pravobranilac Autonomne pokrajine Vojvodine doneće Pravilnik o upravi u Pravobranilaštvu Autonomne pokrajine Vojvodine u roku od 60 dana od dana postavljanja za Pravobranioca Autonomne pokrajine Vojvodine.
Pravobranilaštvo Autonomne pokrajine Vojvodine, najkasnije u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ove odluke, preuzeće sve predmete pokrajinskih organa i pravnih lica koje zastupa u skladu sa ovom odlukom, a koje nije zastupalo Pokrajinsko javno pravobranilaštvo prema Pokrajinskoj skupštinskoj odluci o obavljanju poslova pravne zaštite imovinskih prava i interesa Autonomne pokrajine Vojvodine.
Pokrajinski organi i pravna lica koje zastupa Pokrajinsko javno pravobranilaštvo dužni su da predmete iz stava 3. ovog člana Pravobranilaštvu Autonomne pokrajine Vojvodine dostave bez odlaganja, ako je to potrebno radi blagovremenog i delotvornog preduzimanja radnji zastupanja u postupku.
Danom stupanja na snagu ove odluke, prestaje da važi Pokrajinska skupštinska odluka o obavljanju poslova pravne zaštite imovinskih prava i interesa Autonomne pokrajine Vojvodine ("Službeni list APV", br. 10/2004, 16/2005 i 18/2009 - naziv akta).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Autonomne pokrajine Vojvodine".