ODLUKAO USKLAĐIVANJU OSNIVAČKOG AKTA JAVNOG PREDUZEĆA ZA URBANISTIČKO I PROSTORNO PLANIRANJE, GRAĐEVINSKO ZEMLJIŠTE I PUTEVE "GRADAC" ČAČAK SA ZAKONOM O JAVNIM PREDUZEĆIMA("Sl. list grada Čačka", br. 22/2016) |
Javno preduzeće za urbanističko i prostorno planiranje, građevinsko zemljište i puteve "Gradac" Čačak osnovano je Odlukom o osnivanju Javnog preduzeća za urbanizam, građevinsko zemljište i puteve "Gradac" ("Sl. list opštine Čačak" br. 7/96), koja je Odlukom o organizovanju Javnog preduzeća za urbanističko i prostorno planiranje, građevinsko zemljište i puteve "Gradac" Čačak ("Sl. list opštine Čačak" broj 2/2001, 9/2001, 8/2006) usaglašena sa Zakonom o javnim preduzećima i obavljanju delatnosti od opšteg interesa ("Sl. glasnik RS", br. 25/2000), a Odlukom o osnivanju Javnog preduzeća za urbanističko i prostorno planiranje, građevinsko zemljište i puteve "Gradac" Čačak ("Službeni list grada Čačka" broj 15/2013) usaglašena sa Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 119/2012).
Osnivanje Javnog preduzeća je upisano u registar Trgovinskog suda u Čačku, registarski uložak 1-28-00, rešenje FI 30/02 od 02.09.2002. godine a prevedeno je u Registar privrednih subjekata u Agenciji za privredne registre rešenjem br. BD 58155/2005, od 13.07.2005. godine.
Ovom Odlukom usklađuje se Odluka o osnivanju Javnog preduzeća za urbanističko i prostorno planiranje, građevinsko zemljište i puteve "Gradac" Čačak ("Službeni list grada Čačka" broj 15/2013) sa Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 15/16).
Osnivač Javnog preduzeća za urbanističko i prostorno planiranje građevinsko zemljište i puteve "Gradac" Čačak je Grad Čačak, Ulica Župana Stracimira 2, matični broj 07183046 (u daljem tekstu: osnivač). Prava osnivača ostvaruje Skupština grada (u daljem tekstu: osnivač).
III PRAVNI STATUS JAVNOG PREDUZEĆA
Preduzeće ima status pravnog lica, sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim Zakonom, ovom i drugim odlukama.
Preduzeće u pravnom prometu sa trećim licima ima sva ovlašćenja i istupa u svoje ime i za svoj račun.
Obavljanje ovih poslova i vršenje drugih poverenih poslova za potrebe Grada Čačka preduzeće vrši u skladu sa ugovorom koji se zaključuje sa izvršnim organom grada.
IV ODGOVORNOST ZA OBAVEZE JAVNOG PREDUZEĆA
Preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.
V ZASTUPANJE I PREDSTAVLJANJE JAVNOG PREDUZEĆA
Preduzeće zastupa i predstavlja direktor bez ograničenja ovlašćenja.
Direktor može u okviru svojih ovlašćenja dati drugom licu pismeno punomoćje za zastupanje preduzeća.
Direktor, uz saglasnost Nadzornog odbora može dati i opozvati prokuru u skladu sa Zakonom.
Poslovno ime Javnog preduzeća
Preduzeće posluje pod poslovnim imenom Javno preduzeće za urbanističko i prostorno planiranje, građevinsko zemljište i puteve "Gradac" Čačak.
Skraćeno poslovno ime je JP "Gradac" Čačak.
O promeni poslovnog imena odlučuje Nadzorni odbor preduzeća, uz saglasnost osnivača.
Sedište preduzeća je u Čačku, ulica Cara Lazara broj 51.
O promeni sedišta preduzeća odlučuje Nadzorni odbor, uz prethodnu saglasnost osnivača.
VII PEČAT, ŠTAMBILJ I ZNAK JAVNOG PREDUZEĆA
Preduzeće ima pečat, štambilj i znak čiji se izgled i sadržina utvrđuju Statutom preduzeća (u daljem tekstu: Statut), a broj pečata i štambilja utvrđuje direktor preduzeća.
VIII UPIS JAVNOG PREDUZEĆA U REGISTAR, OVLAŠĆENJA U PRAVNOM PROMETU I ODGOVORNOST ZA OBAVEZE PREDUZEĆA
Preduzeće se upisuje u registar u skladu sa Zakonima kojim se uređuju pravni položaj privrednih društava i postupak registracije.
Za obaveze prema trećim licima, nastale u poslovanju preduzeća, preduzeće odgovara celokupnom svojom imovinom.
Osnivač ne odgovara za obaveze preduzeća, osim u slučajevima predviđenim Zakonom.
IX UNUTRAŠNJA ORGANIZACIJA JAVNOG PREDUZEĆA
Preduzeće posluje kao jedinstvena radna celina.
Preduzeće će Statutom utvrditi unutrašnju organizaciju rada kojom će se obezbediti uslovi za racionalno i efikasno obavljanje delatnosti od opšteg interesa radi kojih se osniva.
Aktom direktora preduzeća bliže se uređuje unutrašnja organizacija i sistematizacija poslova.
Pretežna delatnost preduzeća je:
42.11 Izgradnja puteva i autoputeva
Održavanje ulica i puteva na teritoriji Grada Čačka, koja obuhvata poslove izvođenjem radova kojima se obezbeđuje nesmetano i bezbedno odvijanje saobraćaja i čuva i unapređuje upotrebna vrednost ulica, puteva, trotoara, platoa i sl.:
- donosi srednjoročne i godišnje programe održavanja, zaštite i razvoja opštinskih puteva, ulica i nekategorisanih puteva na teritoriji grada a u skladu sa aktima Grada;
- redovno održavanje ulica i opštinskih puteva i saniranje oštećenja nastalih intervencijama komunalnih preduzeća;
- održavanje putnog pojasa;
- održavanje ulica i opštinskih puteva u zimskim uslovima (čišćenje od snega i leda);
- redovno održavanje saobraćajne opreme i signalizacije na ulicama i opštinskim putevima;
- redovno održavanje putnih objekata (mostova, nadzemnih pešačkih pasarela, podzemnih pešačkih prolaza i dr.);
- periodično održavanje ulica i opštinskih puteva (ojačanje kolovozne konstrukcije, rehabilitacije i pojačano održavanje);
- izrada tehničke dokumentacije i geodetskih podloga vezanih za redovno i periodično održavanje ulica i opštinskih puteva, režim i bezbednost saobraćaja;
- označavanje opštinskih puteva i ulica vertikalnom signalizacijom i obeležavanje horizontalnom signalizacijom, odnosno postavljanje signalizacije u redovnim i privremenim uslovima;
- građevinska adaptacija saobraćajnih površina i izmeštanje postojećih instalacija i opreme;
- vođenje evidencije o ulicama, opštinskim putevima i saobraćajnoj signalizaciji za potrebe održavanja.
JP "Gradac" se određuje kao upravljač opštinskih puteva, ulica i nekategorisanih puteva u naseljima na teritoriji Grada, koje ima sva prava i obaveze upravljača puteva na osnovu Zakona o javnim putevima ("Sl. glasnik RS", br. 101 od 21. novembra 2005, 123/07, 101/11, 93/12, 104/13).
Pored pretežne delatnosti, preduzeće će obavljati i delatnosti 74.90 - ostale stručne, naučne i tehničke delatnosti, koje obuhvata:
Delatnost obezbeđivanja uslova za uređivanje, upotrebu, unapređivanje, zaštitu građevinskog zemljišta, pripreme i realizacije srednjoročnih i godišnjih programa uređivanja građevinskog zemljišta na teritoriji Grada, kao delatnost od opšteg interesa i gradi javne objekte od posebnog značaja za Grad.
1) - vrši sve tehničke, pravne, finansijske, administrativne i druge stručne poslove za realizaciju programa uređivanja građevinskog zemljišta u skladu sa ostvarenim prihodima;
- vrši stručne poslove na usklađivanju programa uređivanja građevinskog zemljišta sa razvojnim programima komunalne i linijske infrastrukture, u skladu sa odlukama Skupštine grada;
2) uređuje građevinsko zemljište, odnosno obezbeđuje uređivanje građevinskog zemljišta, vrši poslove na pripremanju i komunalnom opremanju građevinskog zemljišta i to:
- pribavlja građevinsko zemljište (rešavanje imovinsko-pravnih odnosa, raseljavanje i sl.);
- izrađuje plansku dokumentaciju (prostorne i urbanističke planove i druga akta koja se odnose na planiranje, uređenje i korišćenje prostora) i daje predloge za njihovo sprovođenje;
- pribavlja i izrađuje projekte parcelacije i preparcelacije, urbanističke projekte, geološke, geomehaničke, geodetske i druge podloge;
- organizuje i sprovodi urbanističke, arhitektonske i druge konkurse;
- obavlja poslove stručnog nadzora;
- organizuje asanacione, melioracione i druge radove i vrši raščišćavanje zemljišta od postojećih objekata i uređaja;
- organizuje izradu tehničke dokumentacije i tehničke kontrole, izgradnju i tehnički pregled objekata javne infrastrukture i javnih objekata (saobraćajnice sa pripadajućom infrastrukturom, hidrotehnička infrastruktura i objekti, kolektori, sekundarna i distributivna mreža, crpne stanice, postrojenja za preradu otpadnih voda, kanalizacione crpne stanice i dr. hidrotehnički objekti, elektromreža, Javno osvetljenje i trafostanice);
3) gradi, pribavlja i raspolaže nepokretnostima (stanovi, poslovni prostor i dr. nepokretnosti) za potrebe uređivanja građevinskog zemljišta;
4) upravlja i raspolaže stambenim i poslovnim prostorom u javnoj svojini Grada na kojima je preduzeće korisnik, odnosno stambenim i poslovnim prostorom u svojini preduzeća i stara se o tekućem i investicionom održavanju istih;
5) stara se o zaštiti, racionalnom i namenskom korišćenju građevinskog zemljišta namenjenog za izgradnju i privođenje planiranoj nameni;
6) izrađuje planske, imovinske, ekonomske i dr. studije i analize radi privođenja građevinskog zemljišta nameni;
7) izrađuje potrebne inicijative i elaborate za otuđenje građevinskog zemljišta iz javne svojine i vrši stručne i administrativne poslove u postupku otuđenja;
8) zaključuje ugovore o otuđenju i razmeni građevinskog zemljišta u ime i za račun grada;
9) zaključuje ugovore o zakupu građevinskog zemljišta u ime i za račun grada;
10) zaključuje ugovore o zakupu poslovnog prostora na kojem je preduzeće korisnik;
11) zaključuje ugovore o izgradnji nedostajuće infrastrukture i ugovore o zajedničkom pripremanju i opremanju građevinskog zemljišta;
12) vodi i ažurira informacionu osnovu o građevinskom zemljištu (zoniranje, planska dokumentacija, opremljenost lokacija infrastrukturom i dr.).
Preduzeće obavlja i delatnost obezbeđivanja Javnog osvetljenja koje obuhvata održavanje, adaptaciju i unapređenje objekata i instalacija Javnog osvetljenja kojima se osvetljavaju saobraćajne i druge površine javne namene, upravlja i brine se o njihovom namenskom korišćenju, održavanju i čuvanju.
Preduzeće obavlja i delatnost 42.91 staranje o izgrađenim i neizgrađenim obalama voda drugog reda na teritoriji jedinice lokalne samouprave i izgradnja hidrotehničkih objekata koje obuhvata i upravljanje i briga o namenskom korišćenju, održavanju i čuvanju vodnih objekata za uređenje vodotoka i zaštitu od poplava na vodama II reda, objektima za zaštitu od erozije i bujica, koji su u nadležnosti jedinice lokalne samouprave.
Preduzeće može bez upisa u registar da vrši i druge delatnosti koje služe obavljanju pretežne delatnosti, ukoliko za te delatnosti ispunjava uslove predviđene Zakonom.
Ako preduzeće obavlja još neku delatnost pored one za koju je osnovano, u obavezi je da u svom računovodstvu odvojeno iskazuje sve prihode i rashode koji su vezani za obavljanje te delatnosti.
Preduzeće može sticati prihod obavljanjem stručnih poslova iz delatnosti preduzeća za treća lica, na osnovu posebnog ugovora. Za ove poslove preduzeće je obavezno da vodi posebnu knjigovodstvenu evidenciju.
O promeni pretežne delatnosti preduzeća odlučuje Nadzorni odbor, uz saglasnost osnivača.
Sve nepokretnosti i izgrađeni objekti infrastrukture su javna svojina Grada.
Preduzeće upravlja sa izgrađenim objektima komunalne infrastrukture za koje je osnovano, a druge izgrađene objekte komunalne infrastrukture preduzeće će predati Gradu koji će iste predati na upravljanje i održavanje javnim komunalnim preduzećima ili drugim subjektima.
XI PRAVA, OBAVEZE I ODGOVORNOSTI OSNIVAČA PREMA PREDUZEĆU I PREDUZEĆA PREMA OSNIVAČU
Po osnovu učešća u osnovnom kapitalu preduzeća, osnivač ima sledeća prava:
- pravo upravljanja preduzećem na način utvrđen Zakonom i ovom odlukom;
- pravo da bude informisan o poslovanju preduzeća;
- pravo da učestvuju u raspodeli likvidacione ili stečajne mase, nakon prestanka preduzeća stečajem ili likvidacijom, a po izmirenju obaveza i
- druga prava u skladu sa Zakonom.
Osnivač je dužan da:
- obezbedi preduzeću materijalne, tehničke i druge uslove za nesmetano obavljanje delatnosti;
- ostvaruje nadzor i kontrolu obavljanja delatnosti;
- preduzima mere za unapređenje delatnosti.
Radi obezbeđivanja zaštite opšteg interesa u javnom preduzeću, Skupština grada daje saglasnost na:
1. Statut preduzeća, kao i na odluke o promeni poslovnog imena, sedišta i delatnosti preduzeća;
2. tarifu (odluku o cenama, tarifni sistem i dr.) osim ako drugim Zakonom nije predviđeno da tu saglasnost daje drugi organ;
3. raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu preduzeća, veće vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa;
4. ulaganje kapitala;
5. statusne promene;
6. dugoročne i srednjoročne planove rada i razvoja i godišnje programe poslovanja preduzeća;
7. odluke o povećanju i smanjenju kapitala;
8. akt o proceni vrednosti kapitala i iskazivanju tog kapitala u udelima, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji;
9. druge odluke kojima se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa u skladu sa Zakonom i ovom odlukom.
Radi obezbeđivanja zaštite opšteg interesa u delatnosti za koju je preduzeće osnovano, izvršni organ osnivača daje saglasnost na:
1. davanje garancija, avala, jemstva, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;
2. obavljanje poslova koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa.
Preduzeće je dužno da organizuje svoj rad i poslovanje na način kojim se obezbeđuje trajno i nesmetano obavljanje delatnosti radi čijeg obavljanja je osnovano, u cilju zadovoljavanja potreba osnivača, kao i korisnika usluga preduzeća na izgradnji i održavanju puteva i ulica, vodnih objekata i uređivanje, upotreba, unapređivanje i zaštita građevinskog zemljišta kao dobra od opšteg interesa.
Preduzeće je dužno da obavlja delatnost u skladu sa Zakonom, ovom odlukom i Statutom preduzeća.
Osnivač ima prava da u slučaju poremećaja u poslovanju preduzeća, u skladu sa Zakonom, preduzima mere, kojima će obezbediti uslove za nesmetani rad, poslovanje i upravljanje preduzećem i to:
1) izvršiti promenu unutrašnje organizacije u preduzeću;
2) razrešiti postojeće organe koje imenuje i imenovati privremene organe preduzeća;
3) ograničiti prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini;
4) preduzeti druge mere određene Zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa, drugim Zakonom i ovom odlukom.
XII RASPOREĐIVANJE DOBITI, POKRIĆE GUBITKA I SNOŠENJE RIZIKA
Dobit preduzeća utvrđuje se i raspoređuje u skladu sa Zakonom i drugim propisima koji uređuje raspodelu dobiti i pokriće gubitaka, Statutom, programom poslovanja i godišnjim finansijskim izveštajem preduzeća.
Odluku o raspodeli dobiti donosi Nadzorni odbor preduzeća, uz saglasnost osnivača.
Preduzeće je dužno da deo ostvarene dobiti uplati u budžet osnivača, po završnom računu za prethodnu godinu.
Visina i rok za uplatu dobiti iz stava 3. ovog člana utvrđuje se Zakonom, odnosno odlukom o budžetu za narednu godinu.
Odluku o načinu pokrića gubitaka donosi Nadzorni odbor preduzeća, u skladu sa Zakonom, drugim propisima koji uređuju raspodelu dobiti i pokriće gubitaka, statutom, programom poslovanja i godišnjim finansijskim izveštajem preduzeća, uz saglasnost osnivača.
Sredstva za rad za obavljanje delatnosti preduzeća obezbeđuju se iz:
1) prihoda iz poslovanja Javnog preduzeća;
2) donacija;
3) prihoda iz namenskih sredstava resornog ministarstva;
4) naknade za postavljanje reklamnih tabli, reklamnih panoa, uređaja za slikovno ili zvučno obaveštavanje ili oglašavanje na ulicama u naseljima, opštinskim putevima, odnosno na drugom zemljištu koje koristi preduzeće;
5) naknada za zakup delova zemljišnog pojasa ulica u naseljima i opštinskih puteva;
6) naknada za zakup drugog zemljišta koje preduzeće koristi;
7) naknada za postavljanje vodovoda, kanalizacije, električnih, telefonskih i telegrafskih vodova i sl. na javnom putu;
8) godišnje naknade predviđene ovim članom propisuje JP "Gradac" kao upravljač Javnog puta;
9) drugih izvora u skladu sa republičkim propisima i propisima osnivača.
Delatnost preduzeća finansira se na osnovu godišnjeg Programa poslovanja koji donosi Nadzorni odbor preduzeća, godišnjeg Programa uređivanja građevinskog zemljišta, godišnjeg Programa održavanja, zaštite i razvoja opštinskih puteva, ulica i nekategorisanih puteva i na teritoriji grada i Programa zimskog održavanja uklanjanja snega i leda sa javnih površina, ulica u gradu i opštinskih puteva.
Program poslovanja, Programi održavanja, zaštite i razvoja opštinskih puteva, ulica i nekategorisanih puteva i na teritoriji grada i Program zimskog održavanja uklanjanja snega i leda sa javnih površina, ulica u gradu i opštinskih puteva dostavljaju se osnivaču radi davanja saglasnosti.
Navedeni programi smatraju se donetim kad na njih saglasnost da nadležni organ osnivača.
XIII USLOVI I NAČIN ZADUŽIVANJA PREDUZEĆA
Preduzeće se može zadužiti samo pod uslovima i na način predviđen Zakonom i programima poslovanja preduzeća.
U smislu odredaba ove odluke, zaduženje se smatra raspolaganje imovinom preduzeća.
Odluku o zaduženju preduzeća kod poslovnih banaka, fondova ili drugih finansijskih organizacija donosi Nadzorni odbor uz prethodnu saglasnost izvršnog organa osnivača.
Na odluku iz stava 3. ovog člana, kada se radi o zaduženju veće vrednosti, saglasnost daje nadležni organ osnivača.
Zaduženje veće vrednosti iz stava 4. ovog člana predstavlja 30% ili više knjigovodstvene vrednosti imovine preduzeća iskazane u poslednjem godišnjem bilansu stanja.
XIV OSNOVNI KAPITAL I IMOVINA PREDUZEĆA
Osnovni uplaćeni i upisani kapital preduzeća iznosi 24.589.000,00 RSD (slovima: dvadesetčetirimiliona petstotinaosamdesetdevethiljada RSD).
Iznos osnovnog kapitala iz stava 1. ovog člana upisuje se u odgovarajući registar Agencije za privredne registre i predstavlja upisani kapital preduzeća.
Usklađivanje osnovnog kapitala preduzeća vrši se u skladu sa Zakonom.
Udeo osnivača u osnovnom kapitalu preduzeća iz člana 21. iznosi 100%.
Preduzeće ima svoju imovinu kojom upravlja i raspolaže u skladu sa Zakonom, ovom odlukom i ugovorom.
Imovinu preduzeća čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčanim sredstvima i hartijama od vrednosti i druga imovinska prava koja su preneta u javnu svojinu preduzeća u skladu sa Zakonom uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.
Preduzeće može za obavljanje delatnosti od opšteg interesa koristiti sredstva u javnoj i drugim oblicima svojine, u skladu sa Zakonom, odlukom osnivača i posebnim ugovorom.
Poslovni rezultat preduzeća utvrđuje se u vremenskim periodima, na način i po postupku utvrđenim Zakonom.
Unapređenje rada i razvoja preduzeća zasniva se na dugoročnom i srednjoročnom planu poslovne strategije i razvoja i godišnjem programu poslovanja.
Planovima i programom poslovanja utvrđuju se poslovna politika i razvoj preduzeća, određuju se neposredni zadaci i utvrđuju sredstva i mere za njihovo izvršavanje.
Planovi i program poslovanja preduzeća moraju se zasnivati na Zakonima kojima se uređuje delatnost i poslovi kojima se bavi preduzeće.
Planovi i programi preduzeća su:
- dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja preduzeća,
- godišnji program poslovanja,
- godišnji finansijski plan,
- drugi posebni programi (za korišćenje sredstava iz budžeta - subvencija, garancija i dr. sredstva),
- srednjoročni i godišnji program održavanja, zaštite i razvoja opštinskih puteva, ulica i nekategorisanih puteva na teritoriji grada i
- Program zimskog održavanja uklanjanja snega i leda sa javnih površina, ulica u gradu i opštinskih puteva.
Za svaku kalendarsku godinu preduzeće donosi godišnji program poslovanja i dostavlja ga na saglasnost osnivaču, najkasnije u roku predviđenom Zakonom.
Planovi i programi iz stava 1. ovog člana smatraju se donetim kada na njih saglasnost da osnivač.
Programi i planovi sadrže naročito: planirane izvore prihoda i pozicije rashoda po namenama, elemente za celovito sagledavanje politike cena usluga, zarade i zapošljavanje u preduzeću koji se utvrđuju u skladu sa politikom projektovanog rasta zarada u javnom sektoru, koji utvrđuje Vlada za godinu za koju se program donosi, kriterijume za korišćenje sredstava za pomoć, sportske aktivnosti, propagandu i reprezentaciju, kao i kriterijume za određivanje naknade za rad predsednika i članova Nadzornog odbora i druge elemente u skladu sa Zakonom.
Preduzeće je dužno da u skladu sa Zakonom omogući nadležnim organima praćenje realizacije programa i kontrolu redovnosti plaćanja.
Preduzeće osnivaču podnosi godišnji, odnosno tromesečne izveštaje o stepenu realizacije programa poslovanja.
Preduzeće može, uz saglasnost osnivača, zaključivati ugovore o trajnoj poslovnoj saradnji sa drugim javnim preduzećima, ustanovama, privrednim društvima i drugim subjektima.
XVI NAČELA ZA ODREĐIVANJE CENA PROIZVODA I USLUGA
Elementi za određivanje cena proizvoda i usluga Javnog preduzeća uređuje se posebnom Odlukom, koju donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost osnivača, u skladu za Zakonom.
XVII ORGANI PREDUZEĆA I NJIHOVA NADLEŽNOST
Organi preduzeća su:
- Nadzorni odbor
- Direktor
Nadzorni odbor ima predsednika i dva člana koji se imenuju na period od četiri godine.
Predsednika i članove Nadzornog odbora imenuje i razrešava Skupština grada.
Nadzorni odbor čine predsednik, predstavnik osnivača i predstavnik zaposlenih u preduzeću, koji se predlaže na način utvrđen Statutom preduzeća.
Na uslove za imenovanje i prestanak mandata predsednika i članova Nadzornog odbora primenjuju se odredbe Zakona kojim se uređuje položaj javnih preduzeća.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na odgovarajuću naknadu za rad u Nadzornom odboru. Visinu naknade, odnosno kriterijume i merila za njeno utvrđivanje određuje Vlada Republike Srbije.
Nadzorni odbor obavlja sledeće poslove:
1) donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
2) donosi godišnji program poslovanja, usklađen sa dugoročnim i srednjoročnim planom poslovne strategije i razvoja iz tačke 1. ovog člana;
3) donosi poseban program korišćenja sredstava iz budžeta grada (subvencije, garancije ili dr. sredstva);
4) utvrđuje predlog godišnjeg i srednjoročnog programa uređivanja građevinskog zemljišta;
5) donosi programe održavanja, zaštite i razvoja opštinskih puteva, ulica i nekategorisanih puteva na teritoriji grada i program zimskog održavanja uklanjanja snega i leda sa javnih površina, ulica u gradu i opštinskih puteva;
6) usvaja izveštaj o stepenu realizacije godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;
7) usvaja izveštaj o stepenu realizacije programa uređivanja građevinskog zemljišta;
8) usvaja tromesečni izveštaj o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti;
9) usvaja finansijske izveštaje;
10) nadzire rad direktora;
11) donosi Statut;
12) donosi odluke o visini naknada, zakupa i dr.;
13) donosi odluku o raspolaganju (pribavljanju i otuđenju) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu preduzeća, u skladu sa Zakonom i ovom odlukom;
14) donosi odluku o zaduživanju preduzeća i odlučuje o davanju garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja;
15) odlučuje o ulaganju kapitala u već osnovana društva kapitala;
16) odlučuje o statusnim promenama;
17) odlučuje o osnivanju društva kapitala, u skladu sa Zakonom;
18) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka;
19) donosi akt o proceni vrednosti kapitala, kao i program i odluku o svojinskoj transformaciji;
20) donosi akt o osnivanju ogranka;
21) zaključuje ugovore o radu sa direktorom u skladu sa Zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
22) donosi opšta akta preduzeća za koje Zakonom ili Statutom preduzeća nije utvrđena nadležnost drugog organa;
23) donosi opšta akta preduzeća;
24) utvrđuje mere zaštite i unapređenja životne sredine;
25) donosi odluke u postupcima javnih nabavki i nabavki na koje se ne primenjuje Zakon o javnim nabavkama, u iznosu procenjene vrednosti koju odredi Nadzorni odbor, na predlog direktora Javnog preduzeća;
26) odlučuje u drugom stepenu po prigovorima na odluke direktora preduzeća o davanju u zakup i o davanju otkaza ugovora o zakupu;
27) vrši druge poslove utvrđene Zakonom i statutom.
Nadzorni odbor ne može preneti pravo odlučivanja o pitanjima iz svoje nadležnosti na direktora ili drugo lice u preduzeću.
Radi obezbeđivanja zaštite opšteg interesa u preduzeću, nadležni organi osnivača daju saglasnost na sledeća akta iz člana 33:
1) na odluke iz člana 33. stav 1. tač. 1), 2), 18) i 20) saglasnost daje Skupština grada Čačka;
2) na odluke iz člana 33. stav 1. tač. 5), 8), 12) saglasnost daje Gradsko veće grada Čačka;
3) na odluke iz člana 33. stav 1. tačke 13) i 14) saglasnost daje Skupština grada Čačka, ako se radi o raspolaganju sredstvima odnosno zaduženju veće vrednosti.
Raspolaganje veće vrednosti predstavlja raspolaganje sredstvima prenetim u javnu svojinu preduzeća čija je vrednost 30% ili više knjigovodstvene vrednosti imovine preduzeća iskazane u poslednjem godišnjem bilansu stanja.
Programe iz člana 33. stav 1. tačka 4) razmatra i usvaja Skupština grada Čačka.
Odluke iz člana 33. stav 1. tačka 15), 16) i 17) Nadzorni odbor donosi uz prethodnu saglasnost Skupštine grada Čačka.
Izveštaj iz člana 33. stav 1. tačka 8) dostavlja se Gradskom veću u roku od 30 dana od dana isteka tromesečja.
Izveštaj iz člana 33. stav 1. tačka 6) dostavlja se Gradskom veću grada Čačka radi informisanja.
Direktora preduzeća imenuje i razrešava Skupština grada na period od četiri godine, uz mogućnost ponovnog imenovanja, a na osnovu sprovedenog Javnog konkursa.
Postupak za imenovanje direktora preduzeća vrši se u skladu sa Zakonom i drugim, propisima.
Uslovi za imenovanje direktora preduzeća propisani su Zakonom, a Statutom mogu biti određeni i drugi uslovi koje lice mora da ispuni da bi bilo imenovano za direktora preduzeća.
Direktor preduzeća je funkcioner koji obavlja javnu funkciju.
Direktor ne može imati zamenika.
Skupština grada može imenovati vršioca dužnosti direktora do imenovanja direktora preduzeća po sprovedenom javnom konkursu.
Period obavljanja funkcije vršioca dužnosti direktora ne može biti duži od jedne godine.
Isto lice ne može biti dva puta imenovano za vršioca dužnosti direktora.
Vršilac dužnosti direktora mora ispunjavati uslove za imenovanje direktora preduzeća propisane Zakonom i Statutom preduzeća.
Vršilac dužnosti ima sva prava, obaveze i ovlašćenja koja ima direktor preduzeća.
Direktor preduzeća:
1) predstavlja i zastupa preduzeće;
2) organizuje i rukovodi procesom rada;
3) vodi poslovanje preduzeća;
4) odgovara za Zakonitost rada preduzeća, za realizaciju odluka i drugih akata Skupštine grada, gradonačelnika i Gradskog veća;
5) predlaže dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
6) predlaže godišnji program poslovanja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
7) predlaže srednjoročni i godišnji program uređivanja građevinskog zemljišta i preduzima mere za njihovo sprovođenje;
8) predlaže finansijske izveštaje;
9) predlaže donošenje posebnog programa korišćenja sredstava iz budžeta Grada (subvencije, garancije ili dr. sredstva);
10) izvršava odluke Nadzornog odbora;
11) bira izvršne direktore;
12) bira predstavnike preduzeća u Skupštini društva kapitala čiji je jedini vlasnik preduzeće;
13) zaključuje ugovore o radu sa izvršnim direktorima, u skladu sa Zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
14) donosi akt o sistematizaciji;
15) donosi opšte akte za čije donošenje je ovlašćen statutom;
16) predlaže Nadzornom odboru donošenje odluka i drugih akata iz delokruga direktora;
17) odlučuje o pojedinačnim pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih u skladu sa Zakonom, kolektivnim ugovorom i statutom preduzeća;
18) donosi plan nabavki za tekuću godinu;
19) donosi odluke u postupcima javnih nabavki i nabavki na koje se ne primenjuje Zakon o javnim nabavkama, u iznosu procenjene vrednosti koju odredi nadzorni odbor, a koje nisu u nadležnosti Nadzornog odbora;
20) odlučuje o davanju u zakup i davanju otkaza ugovora o zakupu;
21) vrši druge poslove određene Zakonom, osnivačkim aktom i statutom preduzeća.
Na odluku iz stava 1. tačka 12. ovog člana o izboru predstavnika preduzeća u Skupštini društva kapitala čiji je jedini vlasnik preduzeće, saglasnost daje Skupština grada.
Direktor može, posebnom odlukom u okviru svojih ovlašćenja, ovlastiti drugo lice da preduzima radnje iz njegove nadležnosti, naročito da može zastupati preduzeće pred svim nadležnim organima, u skladu sa Zakonom.
Za izvršnog direktora preduzeća bira se lice koje ispunjava uslove propisane Zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Preduzeće ne može imati više od četiri izvršnih direktora, a broj izvršnih direktora utvrđuje se statutom preduzeća.
Izvršni direktor ne može imati zamenika.
Izvršni direktor mora biti u radnom odnosu u preduzeću.
Izvršni direktor za svoj rad odgovara direktoru i obavlja poslove u okviru ovlašćenja koje mu je odredio direktor, u skladu sa ovom odlukom i statutom.
XVIII STATUT I DRUGI OPŠTI AKTI
Opšti akti preduzeća su statut i drugi opšti akti utvrđeni Zakonom, kojima se na opšti način uređuju određena pitanja.
Statut je osnovni opšti akt preduzeća.
Drugi opšti akti preduzeća moraju biti u saglasnosti sa statutom preduzeća.
Pojedinačni akti koje donose organi i ovlašćeni pojedinci u preduzeću, moraju biti u skladu sa opštim aktima preduzeća.
Statutom preduzeća uređuju se: pečat, štambilj i logotip; zastupanje preduzeća; unutrašnja organizacija; opšti akti i način njihovog donošenja; unutrašnji i spoljni nadzor; čuvanje akata i dokumenata; pravo na informisanje; dužnost čuvanja poslovne tajne; zaštita životne sredine; izmene statuta i druga pitanja od značaja za rad i poslovanje preduzeća i za ostvarivanje prava, obaveza i odgovornosti zaposlenih u preduzeću, u skladu sa Zakonom.
Štrajk je prekid rada koji zaposleni organizuju radi zaštite svojih profesionalnih i ekonomskih interesa po osnovu rada.
U preduzeću pravo na štrajk zaposleni ostvaruju u skladu sa Zakonom, Pravilnikom o radu i posebnim aktom osnivača.
U slučaju štrajka zaposlenih preduzeća mora se obezbediti minimum procesa rada u obavljanju delatnosti od opšteg interesa u skladu sa Zakonom i aktom osnivača o određivanju minimuma procesa rada u preduzeću.
Minimum procesa rada posebnim aktom utvrđuje osnivač, u skladu sa Zakonom.
U slučaju da se u preduzeću ne obezbede uslovi za ostvarivanje minimuma procesa rada, Gradsko veće preduzeće neophodne mere propisane Zakonom, u cilju sprečavanja neotklonjivih štetnih posledica po život i zdravlje ljudi, njihovu bezbednost i bezbednost imovine.
XX PRAVA, OBAVEZE I ODGOVORNOSTI ZAPOSLENIH
Prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih iz radnog odnosa uređuju se Kolektivnim ugovorom u skladu sa Zakonom i aktima osnivača.
Kolektivni ugovor mora biti saglasan sa Zakonom, opštim i posebnim kolektivnim ugovorom.
XXI BEZBEDNOST I ZDRAVLJE NA RADU
Prava, obaveze i odgovornosti u vezi sa bezbednošću i zdravljem na radu ostvaruju se u skladu sa Zakonom i propisima donetim na osnovu Zakona, a bliže se uređuju Kolektivnim ugovorom i drugim opštim aktima preduzeća i ugovorom o radu.
Rad preduzeća je javan.
Preduzeće je dužno da usvojeni godišnji program poslovanja, sve njegove izmene i dopune, tromesečne izveštaje o njegovoj realizaciji, revidirane finansijske godišnje izveštaje, kao i mišljenje ovlašćenog revizora na te izveštaje, radne biografije članova Nadzornog odbora, direktora i izvršnih direktora, organizacionu strukturu, kao i druga pitanja značajna za javnost, objavljuje na svojoj internet stranici.
Statutom preduzeća bliže će se odrediti način obezbeđenja javnosti rada preduzeća, u skladu sa Zakonom.
Za javnost rada preduzeća odgovoran je direktor.
Dostupnost informacija od Javnog značaja preduzeće vrši u skladu sa odredbama Zakona koji reguliše oblast slobodnog pristupa informacijama od Javnog značaja.
Poslovnom tajnom smatraju se isprave i podaci utvrđeni odlukom direktora ili Nadzornog odbora preduzeća čije bi saopštavanje neovlašćenom licu bilo protivno poslovanju preduzeća i štetilo bi njegovom poslovnom ugledu i interesima.
Preduzeće je dužno da u obavljanju svoje delatnosti obezbeđuje potrebne uslove za zaštitu i unapređenje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja posledice koje ugrožavaju životnu sredinu, u skladu sa Zakonom i drugim propisima koji regulišu ovu oblast.
Način obezbeđenja uslova iz stava 1. ovog člana utvrđuje preduzeće u zavisnosti od uticaja delatnosti koju obavlja na životnu sredinu. Statutom preduzeća detaljnije se utvrđuju aktivnosti preduzeća radi zaštite životne sredine, saglasno Zakonu i drugim opštim aktima koji regulišu oblast zaštite životne sredine.
XXIV PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Preduzeće je dužno da statut i ostala opšta akta usaglasi sa ovom odlukom u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Nadzorni odbor preduzeća doneće dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja, u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu Zakona o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 15/16), do 4. marta 2017. godine.
Članovi Nadzornog odbora preduzeća, imenovani do stupanja na snagu ove odluke, a koji ispunjavaju uslove za imenovanje propisane Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 15/16), nastavljaju sa radom do isteka mandata, odnosno do imenovanja novih članova.
Preduzeće nastavlja da se finansira kao indirektni budžetski korisnik do 30.11.2016. godine.
Osnivač će sa preduzećem zaključiti poseban ugovor o preuzimanju obaveza čiji će predmet biti preuzimanje obaveza preduzeća od strane osnivača, koje su nastale na osnovu ugovora preduzeća sa trećim licima po sprovedenim postupcima javnih nabavki do 30.11.2016. godine, kao i za ugovore za koje su postupci javnih nabavki u toku.
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Čačka".