PRAVILNIK
O RAČUNOVODSTVENIM POLITIKAMA

("Sl. list grada Zaječara", br. 37/2016)

Računovodstvene politike budžeta grada Zaječara su zbir računovodstvenih politika direktnih i indirektnih korisnika sredstava budžeta, odnosno koji pripadaju KRT-u, (broj računa) 840-155640-69.

PREGLED RAČUNOVODSTVENIH POLITIKA

Poslovne promene u računovodstvu budžeta, odnosno trezora grada Zaječara vode se po obračunskoj osnovi na propisanim šestocifrenim subanalitičkim kontima sadržanim u kontnom planu Pravilnika o standardnom klasifikacionom okviru i kontnom planu za budžetski sistem.

Ukoliko propisana subanalitička konta ne zadovoljavaju potrebu korisnika sredstava budžeta grada Zaječara, evidencija se obezbeđuje na sedmocifrenom i višem nivou.

Finansijski izveštaji u računovodstvu budžeta, odnosno trezora grada Zaječara sastavljaju se na gotovinskoj osnovi, a u skladu sa međunarodnim standardima za javni sektor na propisanim šestocifrenim subanalitičkim kontima sadržanim u kontnom planu Pravilnika o standardnom klasifikacionom okviru i kontnom planu za budžetski sistem.

1.1. TEKUĆI PRIHODI I PRIMANJA

1.1.1 Tekući prihodi

U tekuće prihode spadaju sledeće kategorije:

Porezi - porezi na dohodak, dobit i kapitalne dobitke (porez na zarade, porez na prihode od samostalnih delatnosti, porez na prihode od imovine i porez na druge prihode), porez na imovinu (porez na imovinu, porez na nasleđe i poklon, porez na kapitalne transakcije i porez na akcije na ime i udele); porez na dobra i usluge (komunalne takse za korišćenje reklamnih panoa, porezi, takse i naknade na motorna vozila, naknade za korišćenje dobara od opšteg interesa, boravišna taksa i gradske naknade) i drugi porezi (komunalna taksa na firmu);

Donacije i transfere - donacije od inostranih država, donacije od međunarodnih organizacija i transferi od drugih nivoa vlasti;

Drugi prihodi:

1) prihode od imovine (prihodi od kamata, naknada za korišćenje prirodnih dobara, komunalna taksa za korišćenje prostora na javnim površinama, doprinos za uređenje građevinskog zemljišta i dr.);

2) prihode od prodaje dobara i usluga (prihodi od davanja u zakup nepokretnosti, prihodi od zakupnina za građevinsko zemljište, opštinske administrativne takse, naknada za uređivanje građ. zemljišta, prihodi koji svojom delatnošću ostvare organi grada i dr.);

3) novčane kazne i oduzeta imovinska korist (prihodi od novčanih kazni izrečenih u prekršajnom postupku za prekršaje propisane aktom Skupštine grada);

4) dobrovoljne transfere od fizičkih i pravnih lica (tekući i kapitalni);

5) mešoviti i neodređeni prihodi u korist nivoa opština.

Memorandumske stavke za refundaciju rashoda (memorandumske stavke za refundaciju rashoda i memorandumske stavke za refundaciju rashoda iz prethodne godine).

Tekući prihodi se, shodno gotovinskoj osnovi, utvrđuju u momentu naplate tj. priliva sredstava na račun budžeta grada Zaječara.

Obračunati nenaplaćeni tekući prihodi evidentiraju se u okviru pasivnih vremenskih razgraničenja.

Povraćaj neutrošenih budžetskih sredstava od strane budžetskih korisnika evidentira se u glavnoj knjizi trezora kao storno rashoda, a u korist potraživanja od budžetskih korisnika, a kod budžetskog korisnika kao storno prihoda i u korist obaveze prema budžetu grada Zaječara.

Porezi

Porezi, prema Zakonu o finansiranju lokalne samouprave predstavljaju vrstu javnih prihoda za finansiranje javnih rashoda a u skladu sa Odlukom o budžetu grada Zaječara.

Skupština grada utvrđuje visinu stope poreza za prihode koji su izvorni prihodi budžeta grada i to do visine najviše stope propisane zakonom.

Ostvareni prihodi na ime poreza u toku godine koriguju se za povraćaj više ili pogrešno doznačenih sredstava po rešenjima Poreske uprave i LPA, po gore navedenim osnovama.

Donacije i transferi

Donacija je namenski bespovratni prihod koji se ostvaruje na osnovu pisanog ugovora između davaoca i primaoca donacija.. Donacije mogu biti kapitalne i tekuće.

Donacije obuhvataju i poklone u naturi, a evidentiraju se u poslovnim knjigama kao povećanje nefinansijske imovine i izvora kapitala.

Ostatak neutrošenih sredstava, na ime primljenih donacija prenosi se u narednu godinu za istu namenu.

Transferi od drugih nivoa obuhvataju sredstva iz Republike Srbije koja se prenose budžetu grada. Sastoje se od nenamenskog transfera kao i od drugih tekućih i kapitalnih transfera (namenski transferi). Ove transfere Republika obezbeđuje gradu za obavljanje određenih poslova iz okvira izvornog ili poverenog delokruga rada.

Drugi prihodi

Drugi prihodi, sem naknade za korišćenje prirodnih dobara spadaju u izvorne prihode grada i ostvaruju se na njenoj teritoriji.

Stope ovih prihoda, kao i način i merila za određivanje visine gradskih taksi i naknada utvrđuje Skupština grada, u skladu sa zakonom.

Odluka Skupštine može se menjati najviše jedanput godišnje i to u postupku utvrđivanja budžeta grada za narednu godinu.

Izuzetno odluke se može menjati i u slučaju donošenja, odnosno izmene zakona ili drugog propisa kojim se uređuju izvorni prihodi jedinice lokalne samouprave.

Memorandumske stavke za refundaciju rashoda

Memorandumske stavke za refundaciju rashoda obuhvataju prihode po osnovu memorandumskih stavki za pokriće rashoda (tekuća godina) i memorandumskih stavki za refundaciju rashoda iz prethodne godine. U ove prihode spadaju prihodi koji se naplate od fondova za zdravstveno osiguranje na ime naknade po osnovu bolovanja preko 30 dana, po osnovu naknade za porodiljsko odsustvo, naknade invalidima rada druge kategorije i dr.

Administrativni transferi - transferi između budžetskih korisnika na istom nivou i prihodi iz budžeta

Ove vrste tekućih prihoda imaju indirektni korisnici za sredstva koja im se kao transferna sredstva prenose iz budžeta grada Zaječara.

U postupku konsolidacije ovi tekući prihodi - prihodi iz budžeta se upoređuju sa administrativnim transferima iz budžeta od direktnih budžetskih korisnika indirektnim budžetskim korisnicima ili između budžetskih korisnika na istom nivou (kategorija 490000), a zatim se međusobno zatvaraju.

1.1.2. Primanja od prodaje nefinansijske imovine

Primanja od prodaje nefinansijske imovine predstavljaju primanja od prodaje osnovnih sredstava (primanja od prodaje nepokretnosti; primanja od prodaje pokretne imovine; primanja od prodaje ostalih osnovnih sredstava); primanja od prodaje zaliha (primanja od prodaje robnih rezervi; primanja od prodaje zaliha proizvodnje; primanja od prodaje robe za dalju prodaju) i primanja od prodaje dragocenosti (primanja od prodaje dragocenosti; primanja od prodaje zemljišta; primanja od prodaje podzemnih blaga i primanja od prodaje šuma i voda).

Evidentiranje primanja vrši se u momentu naplate uz istovremeno odobravanje u korist izvora novčanih sredstava.

1.1.3. Primanja od zaduživanja i prodaje finansijske imovine

Primanja od zaduživanja predstavljaju prilive po osnovu primanja od zaduživanja i to: primanja od domaćih zaduživanja; primanja od inostranog zaduživanja.

Primanja od prodaje finansijske imovine predstavljaju prilive po osnovu prodaje finansijske imovine i to: primanja od prodaje domaće finansijske imovine i primanja od prodaje strane finansijske imovine.

1.2. TEKUĆI RASHODI I IZDACI

Rashodi i izdaci budžeta grada Zaječara predstavljaju konsolidovane rashode i izdatke direktnih i indirektnih korisnika budžeta grada Zaječara.

1.2.1. Tekući rashodi

Tekući rashodi obuhvataju rashode koji se javljaju kod budžetskih korisnika u vršenju funkcije zbog koje su osnovani.

Tekući rashodi obuhvataju: rashode za zaposlene, korišćenje usluga i roba, amortizaciju i upotrebu sredstava za rad, rashode kamata i troškove zaduživanja, subvencije, dotacije, transfere i ostale rashode.

Rashodi se evidentiraju u momentu kad je plaćanje izvršeno.

Rashodi koji su nastali, a nisu plaćeni evidentiraju se zaduženjem obračunatih neplaćenih rashoda, a odobrenjem obaveza odnosno pasivnih vremenskih razgraničenja.

Rashodi koji su unapred plaćeni, shodno gotovinskoj osnovi, evidentiraju se u kategoriji rashoda prema određenoj nameni.

Rashodi za zaposlene

Rashodi za zaposlene obuhvataju: rashode za plate i dodaci zaposlenih; socijalne doprinose na teret poslodavca; naknade u naturi; socijalna davanja zaposlenima; naknade za zaposlene; nagrade, bonusi i ostali posebni rashodi.

Korišćenje usluga i roba

Korišćenje usluga i roba obuhvata: stalne troškove; troškove putovanja; usluge po ugovoru; specijalizovane usluge; tekuće popravke i održavanje (usluge i materijal) i troškovi materijala.

Rashodi kamata

Otplata kamata obuhvata kamate iz dužničko - poverilačkih odnosa (domaće i strane) prateće troškove zaduživanja.

Kamate se evidentiraju kao rashod u momentu plaćanja. Obračunate, a neplaćene kamate evidentiraju se kao obračunati neplaćeni rashodi.

Subvencije

Subvencije obuhvataju tekući i kapitalni prenos sredstava primaocima radi podsticanja proizvodnje i pružanja usluga, odnosno subvencije javnim nefinansijskim preduzećima i organizacijama; privatnim finansijskim institucijama; javnim finansijskim institucijama i privatnim preduzećima.

Donacije, dotacije i transferi

Donacije obuhvataju tekuće i kapitalne donacije stranim vladama i međunarodnim organizacijama.

Transferi ostalim nivoima vlasti obuhvataju tekuće i kapitalne transfere višim nivoima vlasti (korisnicima budžeta Republike Srbije).

Ostale donacije, dotacije i transferi obuhvataju tekuće i kapitalne donacije, dotacije i transfere.

Kursne razlike

Finansijski plasmani, potraživanja i obaveza u stranoj valuti preračunavaju se u dinarsku protivvrednost prema srednjem kursu stranih valuta na dan isplate. Tako utvrđenim preračunatim dinarskim iznosima finansijskih plasmana potraživanja i obaveza utvrđuju se pozitivne, odnosno negativne kursne razlike.

Pozitivne kursne razlike evidentiraju se u korist tekućih prihoda. Negativne kursne razlike evidentiraju se na teret tekućih rashoda.

Prava iz socijalnog osiguranja

Prava iz socijalnog osiguranja obuhvata naknade za socijalnu zaštitu iz budžeta.

Socijalna pomoć iz budžeta grada obuhvata naknade po raznim osnovama koje se, po zahtevima direktnog I indirektnog budžetskog korisnika, isplaćuju iz budžeta za: socijalnu zaštitu; za obrazovanje, kulturu, nauku i sport; nagrade učenicima i studentima; za decu i porodicu i ostale naknade.

Ostali rashodi

Ostali rashodi obuhvataju: dotacije nevladinim organizacijama; poreze, obavezne takse i kazne nametnute od jednog nivoa vlasti drugom; novčane kazne i penali po rešenju sudova i sudskih tela; naknade štete za povrede ili štetu nastalu usled elementarnih nepogoda ili drugih prirodnih uzroka i naknada štete za povrede ili štetu nanetu od strane državnih organa.

Administrativni transferi

Prenos sredstava namenjen indirektnim korisnicima, a u skladu sa odlukom o budžetu, evidentira se zaduženjem odgovarajuće vrste administrativnog transfera, a odobrenjem tekućeg računa.

U postupku konsolidacije administrativni transferi se upoređuju sa transferima između budžetskih korisnika na istom nivou (kategorija 780000) i prihodima iz budžeta (kategorija 790000), a zatim se međusobno zatvaraju.

1.2.2. Izdaci za nefinansijsku imovinu

Izdaci za nefinansijsku imovinu obuhvataju izdatke za osnovna sredstva (zgrade i građevinski objekti; mašine i oprema i ostala osnovna sredstva); zalihe (robne rezerve; zalihe proizvodnje i zalihe robe za dalju prodaju); dragocenosti i prirodna imovina (zemljište; rudna bogatstva i šume i vode).

Evidentiranje izdataka za nefinansijsku imovinu vrši se u momentu isplate, uz istovremeno povećanje vrednosti nefinansijske imovine i kapitala.

1.2.3 Izdaci za otplatu glavnice i nabavku finansijske imovine

Ovi izdaci obuhvataju izdatke za otplatu glavnice (domaćim kreditorima, stranim kreditorima) i nabavku finansijske imovine (domaće i strane).

Ovi izdaci predstavljaju odliv sredstava, a ne tekuće rashode, i za njihovu vrednost se smanjuju obaveze i novčana sredstva s tim da se istovremeno sprovodi knjiženje u klasi 6.

Izdaci za nabavku finansijske imovine, takođe predstavljaju odliv sredstava i za njihovu vrednost se povećava potraživanje i smanjuju novčana sredstva stim da se paralelno sprovode knjiženja u klasi 6.

1.2.4. Ukupan višak prihoda - budžetski suficit;
manjak prihoda - budžetski deficit

Završni račun budžeta grada Zaječara dobijen je konsolidacijom ukupnog iznosa prihoda, primanja, rashoda i izdataka direktnih korisnika, indirektnih korisnika i glavne knjige trezora grada Zaječara i isključivanjem administrativnih transfera. Konsolidacijom ukupnog iznosa tekućih prihoda i primanja ostvarenih po osnovu prodaje nefinansijske imovine sa ukupnim iznosom tekućih rashoda i izdataka za nabavku nefinansijske imovine utvrđen je višak prihoda - budžetski suficit koji se koriguje na sledeći način:

a) uvećan za uključivanje:

- dela neraspoređenog viška prihoda iz prethodne godine koji se koristio za pokriće rashoda tekuće godine;

- dela novčanih sredstava amortizacije koji je korišćen za nabavku nefinansijske imovine;

- dela prenetih neutrošenih sredstava iz ranijih godina korišćen za pokriće rashoda i izdataka tekuće godine;

- iznosa rashoda i izdataka za nefinansijsku imovinu, finansiranih iz kredita;

- iznosa privatizacionih primanja korišćenih za pokriće rashoda i izdataka tekuće godine;

b) umanjen za uključivanje izdataka:

- utrošenih sredstava tekućih prihoda i primanja od prodaje nefinansijske imovine za otplatu obaveza po kreditima;

- utrošenih sredstava tekućih prihoda i primanja od prodaje nefinansijske imovine za nabavku finansijske imovine.

Nakon korigovanja viška prihoda i primanja budžetskog suficita, na napred navedeni način, utvrđen je ukupan višak prihoda i primanja - suficit koji se prenosi u narednu godinu.

1.3. NEFINANSIJSKA IMOVINA

1.3.1. Nefinansijska imovina u stalnim sredstvima

Osnovna sredstva, dragocenosti, prirodna imovina i nefinansijska imovina u pripremi

Osnovna sredstva, dragocenosti, prirodna imovina i nefinansijska imovina u pripremi se evidentiraju po nabavnoj vrednosti.

Nabavnu vrednost čini fakturna vrednost uvećana za zavisne troškove nastale do momenta stavljanja u upotrebu. Izvršene nabavke tokom godine povećavaju sredstva i izvore kapitala.

Pod osnovnim sredstvima smatraju se ona sredstva čiji je očekivani korisni vek upotrebe duži od jedne godine.

U okviru osnovnih sredstava - stambene zgrade i stanovi, evidentiraju se stanovi kao ostali stambeni prostor.

Dragocenosti obuhvataju dragocenosti.

Kultivisana imovina obuhvata osnovno stado i višegodišnje zasade.

Prirodna imovina obuhvata poljoprivredno zemljište, građevinsko zemljište pod objektima i pašnjaci.

Nefinansijska imovina u pripremi obuhvata izdatke za stalna sredstva od početka ulaganja do početka korišćenja.

Nematerijalna imovina obuhvata kompjuterski softver, književna i umetnička dela i drugu nematerijalnu imovinu.

Primanja nastala prilikom prodaje osnovnih sredstava povećavaju izvore kapitala, odnosno primanja od prodaje nefinansijske imovine u stalnim sredstvima.

Gubitak nastao prilikom otuđivanja i rashodovanja osnovnih sredstava predstavlja smanjenje vrednosti nefinansijske imovine u stalnim sredstvima i izvora kapitala.

Za nefinansijsku imovinu koja se rashoduje ili otuđuje, pre isknjiženja iz knjigovodstvene evidencije vrši se obračun amortizacije, nakon čega se isknjižava zaduženjem odgovarajućeg konta ispravke vrednosti za iznos otpisane vrednosti i konta izvora nefinansijske imovine u stalnim sredstvima za iznos neotpisane (sadašnje) vrednosti, a odobrenjem odgovarajućeg konta nefinansijske imovine za iznos nabavne vrednosti.

Usklađivanje poslovnih knjiga, popis imovine i obaveza i usaglašavanje potraživanja i obaveza obavljaju se u skladu sa:

1. Uredbom o evidenciji i popisu nepokretnosti i drugih sredstava u državnoj svojini ("Sl. glasnik RS", br. 27/96), kao i

2. Pravilnikom i načinu i rokovima vršenja popisa i usklađivanja knjigovodstvenog sa stvarnim stanjem. ("Sl. glasnik RS", br. 106/2006)

Amortizacija nefinansijske imovine

Pri sastavljanju završnog računa, obračun amortizacije vrši se u skladu sa sledećim propisima: uredbom o budžetskom računovodstvu ("Službeni glasnik RS" br. 125/03 i 12/06), Zakonom o budžetu RS i Odlukom o budžetu grada, Pravilnikom o nomenklaturi nematerijalnih ulaganja i osnovnih sredstava sa stopama amortizacije - "Službeni list SRJ" br. 17/97 i 24/2000).

Amortizacija stalne nefinansijske imovine - osnovnih sredstava, obračunava se za svako sredstvo pojedinačno po zakonom propisanim stopama koje su određene tako da se nabavna vrednost osnovnih sredstava amortizuje primenom proporcionalne metode u toku predviđenog veka osnovnog sredstva.

Jednom otpisano osnovno sredstvo, bez obzira na to što se i dalje koristi, ne može biti predmet ponovnog procenjivanja vrednosti i ne podleže otpisivanju dok se koristi u istom pravnom licu.

Osnovna sredstva u javnoj svojini u poslovnim knjigama se evidentiraju prema nabavnoj vrednosti umanjenoj za ispravku vrednosti po osnovu amortizacije.

1.3.2. Nefinansijska imovina u zalihama

Zalihe nefinansijske imovine u zalihama procenjuju se po nabavnoj vrednosti. Nabavnu vrednost čine neto fakturna vrednost i zavisni troškovi nabavke. Pod zavisnim troškovima nabavke podrazumevaju se svi direktni troškovi u postupku nabavke do i nakon uskladištenja.

Zalihe robnih rezervi i robe za dalju prodaju evidentiraju se po nabavnoj ceni, a obračun izlaza sa zaliha vrši se po metodi prosečne cene.

Zalihe robnih rezervi i robe za dalju prodaju iskazuju se, u trenutku nabavke, kao izdaci za nefinansijsku imovinu, a u trenutku prodaje, kao primanja od prodaje nefinansijske imovine.

Zalihe sitnog inventara I potrošnog materijala se evidentiraju po nabavnoj ceni, a obračun izlaza sa zaliha vrši se po metodi prosečne cene.

Sitan inventar i potrošni materijal se otpisuje u celosti prilikom stavljanja u upotrebu.

Zalihe sitnog inventara i potrošnog materijala, koje se nabavljaju za obavljanje redovne delatnosti, iskazuju se kao tekući rashod u trenutku nabavke, s tim što se razduženje magacina obezbeđuje na osnovu evidencije utroška.

Rashodovan sitan inventar i potrošni materijal isknjižava se iz evidencije zaduženjem subanalitičkog konta izvori nefinansijske imovine i to za: potrošni materijal konto zalihe potrošnog materijala i sitan inventar konto zalihe sitnog inventara, a odobrenjem odgovarajućeg subanalitičkog konta zaliha sitnog inventara i zaliha potrošnog materijala.

1.4. FINANSIJSKA IMOVINA

1.4.1. Dugoročna finansijska imovina

Dugoročna finansijska imovna se sastoji od učešća kapitala u međunarodnim finansijskim institucijama, učešća kapitala u domaćim javnim nefinansijskim preduzećima i institucijama, učešća kapitala u ostalim domaćim finansijskim institucijama, učešća kapitala u domaćim nefinansijskim preduzećima i učešća kapitala u domaćim poslovnim bankama.

Učešće u kapitalu procenjuje se po nabavnoj vrednosti.

Učešće u kapitalu na osnovu uplate novih ulaganja evidentira se kao povećanje učešća u kapitalu i izdataka za finansijsku imovinu.

Učešće u kapitalu otpisuje se srazmerno iznosu iskazanog gubitka na osnovu izveštaja pravnog lica u koje je uložen kapital.

Izvori kapitala se povećavaju ili smanjuju za povećanje, odnosno smanjenje učešća u kapitalu.

1.4.2. Novčana sredstva

Novčana sredstva se procenjuju po nominalnoj vrednosti.

Novčana sredstva obuhvataju: tekuće račune; izdvojena novčana sredstva i akreditive; blagajnu; devizni račun i ostala novčana sredstva.

Novčana sredstva budžeta grada, na dan 31.12. tekuće godine obuhvataju sva stanja sredstva na podračunima koja su uključena i čine sastavni deo Konsolidovanog računa trezora grada Zaječara.

Stanje računa - konsolidovanog računa trezora 505 sastoji se od stanja računa 500 - Stanje svih podračuna korisnika budžetskih sredstava, umanjenog za iznos plasiranih sredstava kod banaka na računima: 210 - depozit kod banaka I 213 - oročena sredstva kod banaka.

1.4.3. Kratkoročna potraživanja

Kratkoročna potraživanja se procenjuju po nominalnoj vrednosti umanjenoj indirektno za iznos verovatne nenaplativosti potraživanja a direktno ako je nemogućnost naplate izvesna i dokumentovana.

Kratkoročna potraživanja obuhvataju potraživanja budžetskih korisnika po osnovu prodaje od kupaca u zemlji i inostranstvu i druga potraživanja: za kamate, potraživanja od zaposlenih, potraživanja od drugih organa i organizacija, po osnovu preplaćenih poreza i doprinosa i ostala potraživanja.

Kratkoročna potraživanja evidentiraju se u momentu nastanka promene zaduženjem, a odobrenjem obaveza iz grupe pasivnih vremenskih razgraničenja. U momentu naplate, zatvara se konto pasivnih vremenskih razgraničenja a odobrava se odgovarajućem kontu u klasi prihoda.

1.4.4. Kratkoročni plasmani

Kratkoročni plasmani se procenjuju po nominalnoj vrednosti umanjen indirektno za iznos verovatne nenaplativosti, a direktno za nastalu i dokumentovanu nenaplativost.

Kratkoročni plasmani obuhvataju kratkoročne kredite, date avanse, depozite i kaucije i ostale kratkoročne plasmane.

Kratkoročni krediti obuhvataju kredite odobrene u zemlji, pravnim i fizičkim licima.

Dati avansi obuhvataju avanse date za nabavku materijala, robe i za obavljanje usluga. Za iznos neiskorišćenih, odnosno nepokrivenih datih avansa, na dan sastavljanja završnog računa iskazuju se tekući rashodi i pasivna vremenska razgraničenja (razgraničeni plaćeni rashodi), a u skladu sa gotovinskom osnovom za vođenje budžetskog računovodstva.

1.4.5. Aktivna vremenska razgraničenja

Ova kategorija obuhvata razgraničene rashode do jedne godine (premije osiguranja, zakupnine, pretplata za stručne časopise i literaturu, rashodi grejanja i drugi rashodi), obračunate neplaćene rashode i ostala aktivna vremenska razgraničenja.

Aktivna vremenska razgraničenja obuhvataju nastale obaveze budžetskih korisnika, koje terete rashode budućeg obračunskog perioda u kome će biti plaćene.

1.5. OBAVEZE

Procenjuju se u visini nominalnih iznosa koji proističu iz poslovnih i finansijskih transakcija. Smanjenje obaveza po osnovu Zakona, vanparničnog poravnanja, i sl. vrši se direktnim otpisivanjem.

Obaveze obuhvataju: domaće i strane dugoročne obaveze; domaće i strane kratkoročne obaveze; obaveze po osnovu rashoda za zaposlene; obaveze po osnovu ostalih rashoda, izuzev rashoda za zaposlene; obaveze po osnovu subvencija, donacija i transfere; obaveze za socijalno osiguranje i obaveze iz poslovanja.

Pasivna vremenska razgraničenja

Pasivna vremenska razgraničenja obuhvataju: razgraničene prihode; razgraničene plaćene rashode; obračunate (fakturisani) nenaplaćene prihode I primanja i ostala pasivna vremenska razgraničenja.

Razgraničeni prihodi obuhvataju razgraničene prihode iz donacija i ostale razgraničene prihode.

Razgraničeni plaćeni rashodi obuhvataju iznose koji su u obračunskom periodu isplaćeni, a u momentu izvršene isplate nisu evidentirani kao tekući rashod ili izdaci za nabavku nefinansijske imovine (akontacija za službeno putovanje, avans za materijal,

avans za nabavku nefinansijske imovine i dr.). Na dan bilansiranja za iznos izvršene isplate evidentiranje se vrši zaduženjem odgovarajućeg konta tekućeg rashoda ili izdatka a odobrenjem konta razgraničeni plaćeni rashodi.

Obračunati nenaplaćeni prihodi i primanja obuhvataju fakturisane nenaplaćene tekuće prihode i primanja po osnovu prodaje nefinansijske imovine.

Ostala pasivna vremenska razgraničenja obuhvataju obaveze fondova za refundaciju na ime naknade po osnovu bolovanja zaposlenih u trajanju preko 30 dana, naknada za porodiljsko odsustvo, naknada za invalide rada druge kategorije, kao i ostala pasivna vremenska razgraničenja.

1.6. SREDSTVA REZERVE

U okviru budžeta deo planiranih prihoda se ne raspoređuju unapred, već se zadržava na ime tekuće budžetske rezerve.

Sredstva tekuće rezerve koristi se za neplanirane svrhe za koje nisu utvrđene aproprijacije ili za svrhe za koje se u toku godine pokaže da aproprijacije nisu bile dovoljne.

Tekuća budžetska rezerva opredeljuje se najviše do iznosa utvrđenog Zakonom o budžetskom sistemu.

Sredstva tekuće budžetske rezerve raspoređuju se na direktne korisnike budžetskih sredstava tokom fiskalne godine.

Sredstva stalne rezerve se koriste za finansiranje rashoda u otklanjanju posledica vanrednih okolnosti, kao što su poplave, suše, zemljotres, požar, klizališta, snežni nanosi, ekološka katastrofa i druge elementarne nepogode, odnosno drugih vanrednih događaja, koji mogu da ugroze život i zdravlje ljudi ili proizvodi štetu većih razmera.

Stalna budžetska rezerva opredeljuje se najviše do iznosa utvrđenog Zakonom o budžetskom sistemu.

Izveštaj o korišćenje sredstava i tekuće budžetske rezerve dostavljaju Završni rač se un. Skupštini grada uz

1.7. VANBILANSNA AKTIVA I PASIVA

Vanbilansna aktiva obuhvata osnovna sredstva u zakupu; primljenu tuđu robu i materijal; hartije od vrednosti van prometa; avale i druge garancije i ostalu vanbilansnu aktivu.

Vanbilansna pasiva obuhvata obaveze za: obaveze za osnovna sredstva u zakupu; primljenu tuđu robu i materijal; hartije od vrednosti van prometa; avale i ostale garancije i ostalu vanbilansnu pasivu.