ODLUKAO NAČINU UTVRĐIVANJA CENE ZA OTUĐENJE, ZAKUPNINE I DOPRINOSA ZA UREĐIVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA("Sl. list grada Kragujevca", br. 6/2015, 8/2015 - ispr., 3/2016 i 43/2016) |
Odlukom o načinu utvrđivanja cene za otuđenje, zakupnine i doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: Odluka) uređuju se merila za utvrđivanje i ugovaranje početne cene za otuđenje građevinskog zemljišta u javnoj svojini (u daljem tekstu: cena), početne zakupnine građevinskog zemljišta u javnoj svojini (u daljem tekstu: zakupnina) i način i postupak utvrđivanja i plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta za izgradnju objekata (u daljem tekstu: doprinos), za područje Grada Kragujevca.
U delu kojim se reguliše doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta, ovom Odlukom utvrđuju se zone i namene objekata, koeficijenti zone i koeficijenti namene, posebna umanjenja za nedostajuću komunalnu infrastrukturu, način i postupak obračuna i utvrđivanja doprinosa, umanjenja za jednokratno plaćanje, metod valorizacije u slučaju plaćanja u ratama, kao i druga pitanja od značaja za obračun i naplatu doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta. Takođe, definisan je način i postupak pripremanja i opremanja zemljišta sredstvima fizičkih i pravnih lica i način umanjenja iznosa doprinosa kada se zemljiše oprema sredstvima fizičkih i pravnih lica.
1. Cena i zakupnina građevinskog zemljišta u javnoj svojini
Početni iznos cene i zakupnine građevinskog zemljišta u javnoj svojini (u daljem tekstu: građevinsko zemljište) utvrđuje se u visini 100% procenjene tržišne vrednosti zemljišta, u zavisnosti od položaja lokacije.
Položaj lokacije bliže se definiše odredbama Odluke o određivanju zona na teritoriji grada Kragujevca.
Visina početne cene i zakupnine iz stava 1 ovog člana iskazuje se u bodovima.
Vrednost boda određuje se na dan uplate u paritetu 1 bod = 1 evro, po srednjem kursu Narodne banke Srbije.
Početnu cenu i zakupninu građevinskog zemljišta za svaki pojedinačni slučaj utvrđuje Komisija za utvrđivanje tržišne vrednosti zemljišta, u skladu sa kriterijumima za utvrđivanje tržišne vrednosti zemljišta.
Komisiju i kriterijume iz stava 1. ovog člana, određuje, odnosno utvrđuje Gradsko veće posebnim aktima.
Cena i zakupnina se utvrđuju u neto iznosu, bez poreza na prenos apsolutnih prava.
Porez na prenos apsolutnih prava plaća sticalac, odnosno zakupac u skladu sa zakonom.
2. Zakupnina zemljišta namenjenog postavljanju montažnih objekata
Početna zakupnina za privremeni zakup građevinskog zemljišta javne namene namenjenog postavljanju montažnih objekata utvrđuje se po 1 m2 zemljišta po zonama, na mesečnom nivou prema Tabeli 1.
Visina zakupnine iz stava 1 ovog člana iskazuje se u bodovima.
Vrednost boda određuje se na dan uplate u paritetu 1 bod = 1 evro, po srednjem kursu Narodne banke Srbije.
Tabela 1. |
1 bod - 1 EUR |
Zona |
Mesečni iznos u bodovima |
Ekstra |
10 |
I zona |
6 |
II zona i III zona |
4 |
IV zona i V zona |
0.5 |
Zakupac će izlicitirani iznos zakupnine plaćati dok traje zakup.
Izlicitirani iznos zakupnine po odredbama ove Odluke, kao i zakupninu po ranije zaključenim ugovorima zakupci će plaćati jednokratno, u roku od 15 dana od dana početka kalendarske godine za koju se zaključuje Aneks.
U slučaju docnje Zakupac je u obavezi da plati kamatu u skladu sa Zakonom o obligacionim odnosima.
Zakupnina čija je visina utvrđena ugovorima zaključenim pre donošenja ove Odluke plaćaće se u skladu sa ugovorenim odredbama do isteka ugovornog odnosa.
Zakupci zemljišta namenjenog postavljanju montažnih objekata moraju se Ugovorom obavezati da pristaju na vršenje nadzora nad korišćenjem zakupljenog zemljišta od strane JP "Preduzeće za izgradnju grada Kragujevca" (u daljem tekstu: Preduzeće).
Ukoliko se u postupku vršenja nadzora utvrdi da je zakupac zakupljeno zemljište izdao u podzakup, ili to zemljište po bilo kom osnovu koristi treće lice, Preduzeće može prvobitnom zakupcu otkazati ugovor, a novi ugovor zaključiti sa licem koje predmetno zemljište faktički i koristi.
III UREĐIVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Uređivanje građevinskog zemljišta obuhvata njegovo pripremanje i opremanje.
1. Pripremanje građevinskog zemljišta
Pripremanje građevinskog zemljišta obuhvata:
- istražne radove;
- izradu geodetskih, geoloških i drugih podloga;
- izradu planske i tehničke dokumentacije;
- izradu programa za uređivanje građevinskog zemljišta i
- raseljavanje, uklanjanje objekata, saniranje terena i druge radove.
2. Opremanje građevinskog zemljišta
Opremanje građevinskog zemljišta obuhvata:
- izgradnju objekata komunalne infrastrukture i
- izgradnju i uređenje površina javne namene.
Trajno obezbeđivanje poslova obezbeđivanja uslova za uređivanje, upotrebu, unapređivanje i zaštitu građevinskog zemljišta obavlja JP "Preduzeće za izgradnju grada Kragujevca".
Uređivanje građevinskog zemljišta vrši se prema srednjoročnim i godišnjim programima uređivanja.
3. Izvori finansiranja uređivanja građevinskog zemljišta
Finansiranje uređivanja građevinskog zemljišta obezbeđuje se iz sredstava ostvarenih od:
1. doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta;
2. zakupnine za građevinsko zemljište;
3. otuđenja ili razmene građevinskog zemljišta;
4. pretvaranja prava zakupa u pravo svojine u skladu sa Zakonom o planiranju i izgradnji i
5. drugih izvora u skladu sa zakonom.
4. Pripremanje i opremanje građevinskog zemljišta sredstvima fizičkih ili pravnih lica
Građevinsko zemljište koje nije uređeno u smislu Zakona o planiranju i izgradnji (koje nije komunalno opremljeno za građenje i korišćenje - izgrađen pristupni put, vodovodna i kanalizaciona mreža i obezbeđeni drugi uslovi), a nalazi se u obuhvatu planskog dokumenta na osnovu koga se mogu izdati lokacijski uslovi, odnosno građevinska dozvola, može se pripremiti, odnosno opremiti i sredstvima fizičkih ili pravnih lica.
Lice koje gradi objekat na neuređenom građevinskom zemljištu podnosi JP "Preduzeću za izgradnju grada Kragujevca" predlog o finansiranju pripremanja, odnosno opremanja građevinskog zemljišta, po kome je isto dužno da postupi u roku od 15 dana od dana prijema zahteva.
Uz predlog o finansiranju lice iz prethodnog stava dostavlja:
- lokacijske uslove,
- dokaz o rešenim imovinsko pravnim odnosima za parcelu na kojoj namerava da gradi objekat,
- kopiju plana,
- predlog dinamike i rokova izgradnje.
Nakon razmatranja predloga lica iz čl. 10. st. 2. Odluke, a na osnovu pribavljene dokumentacije, JP "Preduzeće za izgradnju grada Kragujevca" priprema elaborat o zajedničkom pripremanju i opremanju građevinskog zemljišta sa predlogom ugovora o zajedničkom pripremanju, odnosno opremanju građevinskog zemljišta.
Elaborat iz stava 1. ovog člana sadrži:
- podatke o lokaciji, odnosno zoni u kojoj se planira opremanje građevinskog zemljišta,
- podatke iz planskog dokumenta i tehničke uslove za izgradnju nedostajuće infrastrukture,
- podatke iz programa uređivanja građevinskog zemljišta,
- granicu lokacije koja se priprema, odnosno oprema sa popisom katastarskih parcela,
- dinamiku i rok izgradnje nedostajuće infrastrukture,
- obavezu JP "Preduzeće za izgradnju grada Kragujevca" da obezbedi stručni nadzor u toku izvođenja radova,
- određivanje učešća svake ugovorne strane u obezbeđivanju, odnosno finansiranju izrade tehničke dokumentacije i stručne kontrole tehničke dokumentacije, izvođenju radova i izboru izvođača radova, kao i drugih troškova u vezi sa opremanjem građevinskog zemljišta, uključujući visinu i rokove obezbeđivanja finansijskih i drugih sredstava,
- određivanje objekata koji se grade i koji će preći u javnu svojinu grada Kragujevca,
- određivanje iznosa učešća lica iz čl. 10 st 2 Odluke u finansiranju pripremanja, odnosno opremanja građevinskog zemljišta,
- sredstva obezbeđenja ispunjenja obaveza ugovornih strana.
Na predlog Nadzornog odbora JP "Preduzeće za izgradnju grada Kragujevca" na elaborat i predlog ugovora saglasnost daje Gradsko veće grada Kragujevca.
Nakon dobijanja saglasnosti od strane Gradskog veća grada Kragujevca na elaborat i predlog ugovora, JP "Preduzeću za izgradnju grada Kragujevca" sa licem iz čl. 10.st. 2. Odluke ovog člana zaključuje Ugovor o zajedničkom pripremanju, odnosno opremanju građevinskog zemljišta, koji naročito sadrži:
1) podatke o lokaciji, odnosno zoni u kojoj se planira opremanja građevinskog zemljišta;
2) podatke iz planskog dokumenta i tehničke uslove za izgradnju;
3) podatke iz programa uređivanja građevinskog zemljišta;
4) granice lokacije koja se priprema, odnosno oprema sa popisom katastarskih parcela;
5) dinamiku i rok izgradnje;
6) obavezu jedinice lokalne samouprave kao investitora da obezbedi stručni nadzor u toku izvođenja radova;
7) određivanje učešća svake ugovorne strane u obezbeđivanju, odnosno finansiranju izrade tehničke dokumentacije i stručne kontrole tehničke dokumentacije, izvođenju radova i izboru izvođača radova, kao i drugih troškova u vezi sa opremanjem građevinskog zemljišta, uključujući visinu i rokove obezbeđivanja finansijskih i drugih sredstava;
8) određivanje objekata koji se grade i koji će preći u svojinu jedinice lokalne samouprave;
9) određivanje iznosa učešća lica iz stava 1. ovog člana u finansiranju pripremanja, odnosno opremanja građevinskog zemljišta za koji će biti umanjen iznos doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta;
10) sredstva obezbeđenja ispunjenja obaveza ugovornih strana.
Na osnovu ugovora iz člana 12. Odluke, za troškove infrastrukturnog opremanja građevinskog zemljišta sredstvima investitora, kao i za vrednost zemljišta koje investitor ustupa gradu Kragujevcu za izgradnju infrastrukturnih objekata, umanjiće se iznos doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta.
IV DOPRINOS ZA UREĐIVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Za uređivanje građevinskog zemljišta investitor plaća doprinos gradu Kragujevcu, na poseban račun budžet grada Kragujevca.
Iznos doprinosa utvrđuje se rešenjem o građevinskoj dozvoli, a na osnovu obračuna doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta koji vrši JP "Preduzeće za izgradnju grada Kragujevca" i dostavlja nadležnom organu gradske uprave.
Obračun doprinosa iz prethodnog stava je sastavni deo rešenja o građevinskoj dozvoli.
U doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta nisu uračunati:
- naknada za promenu namene poljoprivrednog zemljišta,
- naknada za uređenje partera (projektovanje i izvođenje radova),
- troškovi izmeštanja podzemnih instalacija kao i
- troškovi priključaka na komunalnu infrastrukturu, koji padaju na teret investitora.
1. Obračun doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta
Iznos doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta utvrđuje se se tako što se osnovica koju čini prosečna cena kvadratnog metra stanova novogradnje u gradu Kragujevcu, prema poslednjim objavljenim podacima Republičkog zavoda za statistiku, pomnoži sa ukupnom neto površinom objekta koji je predmet gradnje izraženom u metrima kvadratnim i sa koeficijentom zone i koeficijentom namene objekta, utvrđenim članom 21. ove Odluke.
Površina objekta za koji se plaća doprinos obračunava se po metru kvadratnom (m²) ukupne neto površine, prema JUS U.C2.100 2002.
Neto površina je površina svih prostora između zidova i pregrada.
Neto površinu čine sledeće površine:
- korisna površina (delovi neto površine koji odgovaraju nameni i funkciji zgrade),
- površina pod instalacijama - tehničke prostorije (delovi neto površine u kojima su smeštene tehničke instalacije objekta za kanalizaciju, vodovod, grejanje i potrošnju tople vode, gasne instalacije, snabdevanje električnom energijom, generatore, ventilaciju, klimatizaciju i hlađenje, telekomunikacije, liftove, eskalatore i transportere, kao i ostale uslužne instalacije) i
- površina za komunikaciju (delovi neto površine koji služe za komunikaciju u objektu kao što su stepeništa, koridori, unutrašnje rampe, holovi, hodnici, liftovski otvori, instalacije za opšti promet i sl.).
U neto površinu ne uračunavaju se sledeći delovi zgrade:
- tavani,
- delovi potkrovlja, odnosno delovi ispod stepeništa ili drugih kosih ravni čija je svetla visina manja od 1,50 m,
- tehničke etaže čija je svetla visina manja od 1,50 m,
- prostori između terena i donjeg nivoa zgrade koji služe za horizontalni razvod instalacija,
- natkrivene i upuštene rampe, nadstrešnice, spoljna stepeništa i ravne neprohodne terase,
- zatvoreni vertikalni i horizontalni instalacioni šahtovi.
Kod objekata za koje je projektnom dokumentacijom predviđeno korišćenje slobodnih površina, ukupna neto površina obračunava se po m² zemljišta (benzinske pumpe, antenski stubovi i sl. objekti).
Zone i granice zona utvrđene su posebnom odlukom Skupštine grada o određivanju zona na teritoriji grada Kragujevca.
Namena objekta za koji se obračunava i utvrđuje doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta može biti sledeća:
1. Stanovanje: stambeni objekti, stambeni prostor u stambeno-poslovnim objektima i prateći garažni prostor u okviru ovih objekata;
2. Poslovanje: poslovni objekti, hoteli, hosteli, ugostiteljski objekti, trgovinski objekti sa pratećim prostorom, poslovno-stambeni apartmani, benzinske pumpe bez i sa nadstrešnicom, ateljei, objekti uslužnog zanatstva, garaže kao zasebni komercijalni objekti, menjačnice, objekti razonode, kladionice, kockarnice, video klubovi i sl. i ostali poslovni prostor u okviru stambeno-poslovnih, privredno-proizvodnih i ostalih objekata i prateći garažni prostor u okviru ovih objekata;
3. Objekti javne namene (objekti namenjeni za javno korišćenje) koji nisu u javnoj svojini: objekti obrazovanja, zatvoreni objekti sporta i rekreacije, socijalne i dečije zaštite, zdravstva, kulture umetnosti, zaštite životne sredine, saobraćajni terminali, pošte i sl.;
4. Objekti ostale namene: stovarišta, pijace, pomoćni objekti, ekonomski objekti u smislu Zakona o planiranju i izgradnji i objekti tradicionalnih crkava i tradicionalnih verskih zajednica u smislu Zakona o crkvama i verskim zajednicama;
Objekti - prostori koji nisu navedeni u stavu 1. ovog člana, upodobiće se najsličnijoj navedenoj nameni;
3. Koeficijenti zone i koeficijenti namene
Za obračunavanje doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta određuju se sledeći koeficijenti zone i koeficijenti namene.
Koeficijenti zone određeni su u Tabeli 2.
Tabela 2.
Zona |
Koeficijent zone |
EKSTRA |
0,10 |
I |
0,08 |
II |
0,06 |
III |
0,05 |
IV |
0,03 |
V |
0,01 |
Koeficijenti namene određeni su u Tabeli 3.
Tabela 3.
Namena objekta |
Koeficijent namene |
Poslovanje |
0,80 |
Objekti javne namene u dr. oblicima svojine |
0,50 |
Stanovanje (višeprodično) |
0,55 |
Stanovanje (porodično do 200 m2 neto, do četiri stambene jedinice) |
0,40 |
Objekti ostale namene |
0,30 |
Za porodične stambene objekte sa najviše četiri stambene jedinice, čija neto površina prelazi 200 m2, prilikom obračuna doprinosa, za površinu do 200 m2 primenjuje se koeficijent namene propisan u Tabeli 3. za porodično stanovanje, a za površinu preko 200 m2 koeficijent namene propisan u Tabeli 3. za višeporodično stanovanje.
Koeficijente zone i namene utvrđuje grad Kragujevac najkasnije do 30. novembra tekuće godine.
4. Posebna umanjenja za nedostajuću infrastrukturu
Ukoliko je lokacijskim uslovima utvrđeno da zemljište na kome se gradi objekat nije potpuno opremljeno komunalnom infrastrukturom, a koja ne predstavlja neophodan uslov za funkcionisanje objekta koji se gradi, iznos obračunatog doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta umanjuje se za određeni procenat, propisan u Tabeli 4.
Tabela 4.
Nedostajuća komunalna infrastruktura |
Procenat umanjenja |
Nedostajuća saobraćajnica |
10 |
Nedostajuća kanalizaciona mreža |
5 |
Nedostajuća vodovodna mreža |
5 |
Ukoliko je lokacijskim uslovima utvrđeno da zemljište na kome se gradi objekat nije potpuno opremljeno komunalnom infrastrukturom, a koja predstavlja neophodan uslov za funkcionisanje objekta koji se gradi, investitor je dužan da uz zahtev za izdavanje građevinske dozvole, saglasno članu 135. stav 10. Zakona, dostavi ugovor zaključen sa odgovarajućim imaocem javnog ovlašćenja kojim se utvrđuju obaveze ugovornih strana da, najkasnije do isteka roka za završetak radova na objektu za koji se traži građevinska dozvola, izgrade infrastrukturu potrebnu za priključenje tog objekta na komunalnu ili drugu infrastrukturu, pri čemu će se za iznos koji investitor uloži u izgradnju nedostajuće komunalne infrastrukture umanjiti iznos obračunatog doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta.
Obračun doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta JP "Preduzeće za izgradnju grada Kragujevca" vrši na način propisan čl. 17. ove Odluke, na osnovu pravnosnažne lokacijske dozvole, odnosno lokacijskih uslova i urbanističko - tehničke dokumentacije, propisane Zakonom o planiranju i izgradnji i podzakonskim aktima.
Organ grada Kragujevca nadležan za izdavanje građevinske dozvole, po prijemu zahteva za izdavanje građevinske dozvole od strane investitora, bez odlaganja JP "Preduzeće za izgradnju grada Kragujevca" dostavlja dokumentaciju navedenu u prethodnom stavu ovog člana.
Preduzeće iz stava 2. je dužno da najkasnije u roku od 3 dana od prijema dokumentacije izvrši obračun doprinosa i isti dostavi nadležnom organu.
Doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta ne obračunava se za:
1. objekte javne namene u javnoj svojini,
2. objekte komunalne i druge infrastrukture,
3. proizvodne i skladišne objekte,
4. podzemne etaže objekata visokogradnje (prostor namenjen za garažiranje vozila, podstanice, trafostanice, ostave, vešernice i sl.), osim za delove podzemne etaže koji se koriste za komercijalne delatnosti,
5. otvorena dečija igrališta,
6. otvorene sportske terene,
7. atletske staze,
8. rekonstrukciju i adaptaciju legalno izgrađenog objekta u okviru postojećeg gabarita i volumena, bez povećanja ukupne neto površine i bez promene namene,
9. izgradnju objekata socijalnog stanovanja i objekata za raseljavanje, čiji je investitor grad Kragujevac,
10. objekte čiji je investitor grad Kragujevac, kao i u slučajevima kada je posebnim sporazumom između Republike Srbije, investitora i grada Kragujevca regulisano oslobađanje od plaćanja taksi, naknada i doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta, kao vid investicionog podsticaja za ulaganje u grad Kragujevac i kada Vlada Republike Srbije da saglasnost na elaborat o opravdanosti za otuđenje, odnosno davanje u zakup građevinskog zemljišta u javnoj svojini po ceni, odnosno zakupnini koja je manja od tržišne cene, odnosno davanje u zakup građevinskog zemljišta u javnoj svojini bez naknade, kao i na osnovu posebne odluke Skupštine grada Kragujevca.
Za izgradnju objekata od posebnog značaja za razvoj grada Kragujevca, doprinos se može umanjiti do 90%, uz saglasnost Gradskog veća grada Kragujevca, pri čemu se ovo umanjenje ne odnosi na objekte stanogradnje.
5. Način plaćanja doprinosa i sredstva obezbeđenja
Doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta, utvrđen rešenjem o građevinskoj dozvoli, plaća investitor, najkasnije do podnošenja prijave radova.
Doprinos iz prethodnog stava može se platiti jednokratno ili u ratama.
U slučaju jednokratne uplate doprinosa u celosti, a koja se izvrši u roku od 60 dana od dana pravnosnažnosti rešenja iz stava 1 ovog člana, investitor ima pravo na umanjenje u iznosu od 40% utvrđenog doprinosa.
U slučaju jednokratne uplate doprinosa u celosti, po proteku roka od 60 dana od dana pravnosnažnosti građevinske dozvole, a do podnošenja prijave radova, investitor ima pravo na umanjenje u iznosu od 30% utvrđenog doprinosa.
Investitor može doprinos da plati i u 36 mesečnih rata, uz obavezu dostavljanja odgovarajućeg sredstva obezbeđenja plaćanja, u kom slučaju nema pravo na umanjenje.
Pravo na umanjenje od 30% ima i investitor koji plaćanje vrši u ratama u slučaju jednokratnog plaćanja preostalih nedospelih rata, s tim što se umanjenje obračunava na preostali iznos doprinosa čije plaćanje investitor vrši jednokratno.
Investitor koji doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta plaća jednokratno, u celosti, dužan je da plaćanje izvrši najkasnije do podnošenja prijave radova.
Iznos doprinosa utvrđen rešenjem o građevinskoj dozvoli valorizuje se od momenta pravnosnažnosti rešenja o građevinskoj dozvoli do momenta dobijanja Instrukcija za plaćanje, u skladu sa indeksom potrošačkih cena prema zvaničnim podacima Republičkog zavoda za statistiku.
Valorizacija se ne vrši za doprinos koji se plati u roku od 60 dana od dana pravnosnažnosti rešenja o građevinskog dozvoli.
Investitor koji doprinos plaća u ratama, dužan je da plaćanje prve rate izvrši najkasnije do podnošenja prijave radova.
Usklađivanje rata vrši se u skladu sa indeksom potrošačkih cena prema zvaničnim podacima Republičkog zavoda za statistiku za period od baznog datuma pravnosnažnosti građevinske dozvole do poslednjeg dana u mesecu, a uplaćuje se do 25. u narednom mesecu.
Iznos, način plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta, sredstvo obezbeđenja i metod valorizacije u slučaju plaćanja u ratama, su sastavni deo rešenja o građevinskoj dozvoli.
Plaćanje utvrđenog iznosa doprinosa investitor vrši na osnovu Instrukcija za plaćanje koje izdaje JP "Preduzeće za izgradnju grada Kragujevca".
Investitor je dužan da pre podnošenja zahteva za prijavu radova, JP "Preduzeće za izgradnju grada Kragujevca" podnese zahtev za dobijanje Instrukcija za plaćanje, u kome se opredeljuje za način plaćanja utvrđenog iznosa doprinosa (jednokratno ili u ratama) i uz koji prilaže pravnosnažno rešenje o građevinskoj dozvoli.
U slučaju plaćanja u ratama investitor je dužan da kao sredstvo obezbeđenja plaćanja dostavi:
1. neopozivu bankarsku garanciju, naplativu na prvi poziv, bez prigovora, koja glasi na ukupan iznos nedospelih rata i koja je izdata na rok koji mora biti duži 3 meseca od dana dospeća poslednje rate ili
2. rešenje o upisu hipoteke na objektu u vlasništvu investitora ili trećeg lica koje glasi na ukupan iznos nedospelih rata, uz koje je dostavljena i procena tržišne vrednosti tog objekta izrađena od sudskog veštaka odgovarajuće struke ili rešenje kojim je utvrđen porez na imovinu za taj objekt za tekuću, odnosno prethodnu kalendarsku godinu, u kome je procenjena, odnosno označena vrednost tog objekta u iznosu od najmanje 30% više od ukupnog iznosa nedospelih rata.
Za izgradnju isključivo stambenih objekata čija ukupna bruto razvijena građevinska površina ne prelazi 200 m2 i koji ne sadrži više od dve stambene jedinice, u slučaju plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta u ratama, ne dostavlja se sredstvo obezbeđenja plaćanja.
U slučaju jednokratnog plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta, investitor je u obavezi da isti uplati najkasnije u roku od 8 dana od dana prijema Instrukcija za plaćanje iz čl. 28. ove Odluke.
U slučaju plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta u ratama, investitor je u obavezi da prvu ratu u visini od 10% utvrđenog doprinosa uplati najkasnije u roku od 8 dana od dana prijema instrukcija za plaćanje, a svaku sledeću mesečnu ratu, valorizovanu na način propisan čl. 26. Odluke, najkasnije do 25. u narednom mesecu.
Plaćanje rata vrši se na osnovu Instrukcija za plaćanje ispostavljenih od strane JP "Preduzeće za izgradnju grada Kragujevca".
Za period kašnjenja u plaćanju, od datuma dospeća rate Investitoru se obračunava kamata propisana za neblagovremeno plaćene javne prihode, u skladu sa zakonom.
Investitor je dužan da pre prijave radova pribavi dokaz o regulisanju obaveza u pogledu doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta.
Dokaz da je investitor izvršio uplatu doprinosa za uređivanje u celosti odnosno prve rate, u slučaju da se plaćanje vrši u ratama, kao i da je dostavio odgovarajuće sredstvo obezbeđenja plaćanja, jeste potvrda koju investitoru izdaje JP "Preduzeće za izgradnju grada Kragujevca".
Investitoru koji ne plati tri uzastopne mesečne rate, preostali iznos doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta smatra se dospelim u celosti, narednog dana od dana utvrđenog za plaćanje poslednje neplaćene rate.
JP "Preduzeće za izgradnju grada Kragujevca", u ime i za račun grada Kragujevca, vodi evidenciju o obračunatim doprinosima, dinamici izmirivanja, rokovima plaćanja mesečnih rata i preduzima mere za realizaciju sredstva obezbeđenja u slučaju neplaćanja, odnosno, ukoliko se radi o investitoru koji gradi objekat iz čl. 29. Odluke, dostavlja Gradskom pravobraniocu potrebnu dokumentaciju radi podnošenja tužbe nadležnom sudu, i o tome obaveštava organ koji je izdao građevinsku dozvolu.
Neplaćeni iznos doprinosa prinudno se naplaćuje realizacijom priloženog sredstva obezbeđenja ili podnošenjem tužbe nadležnom Sudu, pri čemu investitor snosi troškove realizacije sredstva obezbeđenja, odnosno sudske troškove, troškove izvršenja i kamatu.
U slučaju naplate preostalog iznosa doprinosa na način iz prethodnog stava, investitor nema prava propisana čl. 25. st. 6. Odluke.
U slučaju promena u toku građenja, sastavni deo izmenjenog rešenja o građevinskoj dozvoli usled promena u toku građenja je novi obračun doprinosa koji Preduzeće vrši na osnovu novog projekta za građevinsku dozvolu, odnosno separata i druge dokumentacije dostavljene od strane nadležnog organa.
Ukoliko se vrši promena namene objekta ili dela objekta u namenu za koju je propisan veći iznos doprinosa, investitor je u obavezi da plati razliku do punog iznosa doprinosa za novu namenu objekta za koju je propisan veći iznos doprinosa.
Za izgradnju objekta koji se gradi uz uslov uklanjanja postojećeg objekta (ukoliko se radi o istim namenama objekata), a za koji postoji uredna dokumentacija o izgradnji ili objekat upisan u javnoj evidenciji o pravima na nepokretnostima ili je izgrađen u periodu pre donošenja propisa o izgradnji, investitor plaća doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta za razliku u neto površini objekta koji gradi i objekta koji se uklanja.
Ukoliko se radi o različitim namenama objekta koji se uklanja i objekta koji se gradi, investitor plaća doprinos u visini razlike doprinosa utvrđenog prema nameni objekta koji se uklanja i punog iznosa doprinosa za objekat koji se gradi.
Lokacijskim uslovima za izgradnju objekta investitor se upućuje da se pre podnošenja zahteva za dobijanje građevinske dozvole obrati JP "Preduzeće za izgradnju grada Kragujevca" radi obračuna površine objekta koji se uklanja.
Za nadgradnju jedne etaže za koju je lokacijskim uslovima predviđeno da se vrši radi sanacije ravnog krova, odnosno krovne konstrukcije, visina doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta utvrđuje u visini 50% obračunatog iznosa.
Ukoliko se nadgradnja iz prethodnog stava ovog člana vrši u više etaža, umanjenje iz prethodnog stava odnosi se samo na prvu etažu, dok za ostale etaže nema umanjenja.
Skupština grada Kragujevca može na zahtev investitora, svojim pojedinačnim aktom predvideti dodatne pogodnosti za plaćanje doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta za objekte od posebnog značaja za razvoj grada Kragujevca.
Kriterijume za utvrđivanje dodatnih pogodnosti i vrstu objekata koji su od posebnog značaja za razvoj grada Kragujevca, utvrdiće Skupština grada Kragujevca posebnom odlukom.
Sastavni deo rešenja o upotrebnoj dozvoli je konačan obračun doprinosa koji predstavlja razliku u neto površinama projektovanog i izvedenog stanja.
Konačni obračun doprinosa JP "Preduzeće za izgradnju grada Kragujevca" vrši po zahtevu nadležnog organa, koji uz zahtev dostavlja dokumentaciju propisanu Zakonom i odgovarajućim podzakonskim aktima, na način, po postupku i u rokovima propisanim odredbama ove Odluke.
Rešenje o upotrebnoj dozvoli, sa dokazom o prijemu od strane investitora, nadležni organ dostavlja Preduzeću.
Investitor je dužan da najkasnije u roku od 15 dana od dana prijema rešenja o upotrebnoj dozvoli izmiri iznos doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta koji je utvrđen rešenjem o upotrebnoj dozvoli, pod pretnjom prinudnog izvršenja.
V OBAVEZE INVESTITORA U POGLEDU OBEZBEĐENJA PARKIRANJA
Investitori koji grade objekte dužni su da obezbede prostor za parkiranje na građevinskoj parceli na kojoj grade objekat i to:
- za porodične i višeporodične stambene objekte: u okviru objekta koji grade ili na parceli na kojoj grade, po jedno garažno ili parking mesto na svaku projektovanu ili izgrađenu stambenu jedinicu, odnosno na svakih 85 m2 korisne površine projektovane ili izgrađene stambene jedinice;
- za poslovne objekte: u okviru objekta koji grade ili na parceli na kojoj grade, po jedno garažno ili parking mesto na svaku projektovanu ili izgrađenu poslovnu jedinicu - lokal, odnosno na svakih 80 m2 korisne površine projektovanog, odnosno izgrađenog poslovnog prostora ili lokala;
- za poslovno-stambene objekte: u okviru objekta koji grade ili na parceli na kojoj grade:
a) po jedno parking ili garažno mesto na svaku projektovanu ili izgrađenu stambenu jedinicu, odnosno na svakih 85 m2 korisne površine projektovane ili izgrađene stambene jedinice,
b) po jedno parking ili garažno mesto na svaku projektovanu ili izgrađenu poslovnu jedinicu - lokal, odnosno na svakih 80 m2 korisne površine projektovanog, odnosno izgrađenog poslovnog prostora ili lokala,
- za višeporodične stambene ili poslovno-stambene objekte preko 5.500 m2 bruto površine, po jedno parking ili garažno mesto za svaku stambenu ili poslovnu jedinicu, bez obzira na površinu projektovanih jedinica,
- za hotele, u okviru objekta koji grade ili na parceli na kojoj grade, po jedno parking ili garažno mesto na svakih 100 m2 korisne površine projektovanog, odnosno izgrađenog hotelskog prostora.
- za objekte javne namene u drugim oblicima svojine, u okviru objekta koji grade ili ili na parceli na kojoj grade, po jedno parking ili garažno mesto na svakih 100 m2 korisne površine projektovanog, odnosno izgrađenog prostora.
Kod rekonstrukcije sa nadgradnjom stambenih, poslovnih, odnosno stambeno-poslovnih objekata, kada na parceli ne postoje uslovi za obezbeđenje dovoljnog broja parking mesta, na način propisan članom 39. ove Odluke, neophodan broj parking mesta za novoformirane stanove, odnosno poslovne jedinice, obezbeđuje se u postojećem otvorenom bloku na sledeći način:
Pre podnošenja zahteva za izdavanje lokacijskih uslova investitor je u obavezi da izradi urbanistički projekat, kojim će se sagledati mogućnost izgradnje potrebnog broja novih parking mesta na javnoj površini u postojećem otvorenom bloku proširivanjem postojećih parkirališta u horizontalnoj i vertikalnoj regulaciji ili uređenjem javnih površina u bloku koje se trenutno nenamenski koriste.
O trošku investitora, a na osnovu potvrđenog urbanističkog projekta, Grad će preko nadležnog organa za poslove investicija pribaviti kompletnu projektnu dokumentaciju, građevinsku dozvolu i izgraditi urbanističkim projektom predviđen broj novih parking mesta (telo parkinga, pristupne saobraćajnice, rasveta, horizontalna i vertikalna signalizacija), odnosno pribaviti upotrebnu dozvolu. Upotrebnu dozvolu za parking mesta Grad će pribaviti pre izdavanja upotrebne dozvole za rekonstrukciju i nadgradnju objekta.
Ugovor o plaćanju troškova izrade projektne dokumentacije i izgradnje novih parking mesta investitor zaključuje sa Gradom i plaća ugovorene troškove najkasnije do pribavljanja građevinske dozvole za nadgradnju, a dokaz o uplati ugovorenih troškova dostavlja nadležnom organu za izdavanje građevinske dozvole.
Sva novoformirana parking mesta ostaju svojina Grada, a investitor, odnosno kupci stanova ili poslovnih jedinica stiču pravo na povlašćeno parkiranje u tom otvorenom bloku.
Investitori i lica koja su stekla pravo svojine na stambenim ili poslovnim prostorom, dužni su da prema projektu predviđena parking mesta koriste isključivo za smeštaj svojih vozila.
Zabranjeno je nenamensko korišćenje parking mesta (pretvaranje u stambeni, poslovni, magacinski i sl prostor), kao i svaki promet istih (otuđenje, davanje u zakup i sl.).
Nadzor nad namenskim korišćenjem parking mesta vrši nadležni organ građevinske inspekcije, koji u slučaju nenamenskog korišćenja preduzima mere u skladu sa zakonom.
Na sve zahteve za ugovaranje naknade za uređivanje građevinskog zemljišta podnete JP "Preduzeću za izgradnju grada Kragujevca" do 01.03.2015. godine, primenjivaće se odredbe Odluke o merilima za utvrđivanje cene za otuđenje, zakupnine i naknade za uređivanje građevinskog zemljišta ("Sl. list grada Kragujevca", br. 18/13).
Za ugovore kojima je, na osnovu ranije važećih odluka, sa investitorima ugovoreno plaćanje naknade za uređivanje građevinskog zemljišta u ratama a po kojima naknada nije plaćena u celosti, može se izvršiti pre ugovaranje visine i načina plaćanja naknade za uređivanje građevinskog zemljišta u skladu sa odredbama ove Odluke kojom je uređeno plaćanje doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta.
Danom početka primene ove Odluke prestaju da važe odredbe Odluke o merilima za utvrđivanje cene za otuđenje, zakupnine i naknade za uređivanje građevinskog zemljišta ("Sl. list grada Kragujevca", br. 18/13), osim za zahteve za ugovaranje naknade za uređivanje građevinskog zemljišta podnete do 01.03.2015. godine.
Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca", a primenjivaće se počev od 01.03.2015. godine.
Samostalni članovi Odluke o dopuni
Odluke o načinu utvrđivanja cene za otuđenje, zakupnine i doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta
("Sl. list grada Kragujevca", br. 3/2016)
Član 2
Ovlašćuje se Odbor za normativna akta da izvrši pravno - tehničku redakciju i utvrdi i objavi prečišćen tekst Odluke o načinu utvrđivanja cene za otuđenje, zakupnine i doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta.
Član 3
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".
Samostalni članovi Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o načinu utvrđivanja cene za otuđenje, zakupnine i doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta
("Sl. list grada Kragujevca", br. 43/2016)
Član 3
Ovlašćuje se Odbor za normativna akta da izvrši pravno-tehničku redakciju i utvrdi i objavi prečišćen tekst Odluke o načinu utvrđivanja cene za otuđenje, zakupnine i doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta.
Član 4
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".