STATUT

GRADA ŠAPCA

("Sl. list grada Šapca i opština: Bogatić, Vladimirci i Koceljeva", br. 32/2008 i 33/2016)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Predmet uređivanja

Član 1

Ovim statutom, u skladu sa zakonom, uređuju se prava i dužnosti grada Šapca (u daljem tekstu: Grad), način, njihovog ostvarivanja, broj odbornika Skupštine grada, organizacija i rad organa i službi, način učešća građana u upravljanju i odlučivanju o poslovima iz nadležnosti Grada, osnivanje i rad mesnih zajednica i drugih oblika mesne samouprave, kao i druga pitanja od značaja za Grad.

Položaj Grada

Član 2

Grad je teritorijalna jedinica u kojoj građani ostvaruju pravo na lokalnu samoupravu u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.

Građani koji imaju biračko pravo i prebivalište na teritoriji Grada, upravljaju poslovima Grada u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Građani učestvuju u ostvarivanju lokalne samouprave putem građanske inicijative, zbora građana, referenduma, drugih oblika učešća građana u obavljanju poslova Grada i preko svojih odbornika u Skupštini grada, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.

Teritorija

Član 3

Teritoriju Grada, utvrđenu zakonom, čine naseljena mesta, odnosno područja katastarskih opština koje ulaze u njen sastav i to:

R. br.

Naseljeno mesto

Katastarska opština

1

2

3

1.

Bela Reka

Bela Reka

2.

Bogosavac

Bogosavac

3.

Bojić

Bojić

4.

Bukor

Bukor

5.

Varna

Varna

6.

Volujac

Volujac

7.

Gornja Vranjska

Gornja Vranjska

8.

Grušić

Grušić

9.

Dvorište

Dvorište

10.

Desić

Desić

11.

Dobrić

Dobrić

12.

Drenovac

Drenovac

13.

Duvanište

Duvanište

14.

Žabar

Žabar

15.

Zablaće

Zablaće

16.

Zminjak

Zminjak

17.

Jevremovac

Jevremovac

18.

Jelenča

Jelenča

19.

Korman

Korman

20.

Krivaja

Krivaja

21.

Lipolist

Lipolist

22.

Mala Vranjska

Mala Vranjska

23.

Majur

Majur

24.

Mačv. Pričinović

Mačv. Pričinović

25.

Miloševac

Dvorište

26.

Metlić

Metlić

27.

Miokus

Miokus

28.

Mišar

Mišar

29.

Mrđenovac

Mrđenovac

30.

Maovi

Maovi

31.

Pocerski Metković

Pocerski Metković

32.

Nakučani

Nakučani

33.

Orašac

Orašac

34.

Orid

Orid

35.

Petkovica

Petkovica

36.

Petlovača

Petlovača

37.

Pocerski Pričinović

Pocerski Pričinović

38.

Predvorica

Predvorica

39.

Prnjavor

Prnjavor

40.

Radovašnica

Radovašnica

41.

Ribari

Ribari

42.

Rumska

Rumska

43.

Sinošević

Sinošević

44.

Slatina

Varna

45.

Slepčević

Slepčević

46.

Skrađani

Zminjak

47.

Tabanović

Tabanović

48.

Cerovac

Cerovac

49.

Culjković

Culjković

50.

Šabac

Šabac

51.

Štitar

Štitar

52.

Ševarice

Ševarice

Svojstvo pravnog lica

Član 4

Grad ima svojstvo pravnog lica.

Sedište Grada je u Šapcu.

Jezik i pismo

Član 5

Na teritoriji Grada u službenoj upotrebi je srpski jezik i ćirilično pismo.

Simboli Grada

Član 6

Grad ima svoje simbole: grb i zastavu.

Simboli Grada i način njihovog korišćenja utvrđuju se posebnom odlukom.

Simboli Grada mogu se isticati samo uz državne simbole.

Pečat

Član 7

Organi Grada imaju pečat.

Pečat je okruglog oblika sa ispisanim tekstom: Republika Srbija, Grad Šabac, naziv organa ispisan na srpskom jeziku i ćiriličnim pismom i grbom Republike Srbije u sredini.

Praznik Grada

Član 8

Grad ima praznik.

Praznik grada utvrđuje se posebnom odlukom.

Nagrade i javna priznanja

Član 9

Grad ustanovljava nagrade i druga javna priznanja organizacijama i građanima za značajna ostvarenja u proizvodnji, nauci, umetnosti i drugim društvenim oblastima.

Grad dodeljuje zvanje počasnog građanina Grada.

Nagrade i druga javna priznanja i zvanje počasnog građanina dodeljuju se povodom praznika Grada.

Vrste nagrada i drugih javnih priznanja, uslovi i način njihovog dodeljivanja, kao i uslovi i način dodele zvanja počasnog građanina, uređuju se posebnom odlukom.

Utvrđivanje naziva delova naseljenih mesta

Član 10

Skupština grada utvrđuje nazive ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta na svojoj teritoriji posebnom odlukom, uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave.

Javnost rada

Član 11

Rad organa Grada je javan.

Imovina Grada

Član 12

Grad ima svoju imovinu.

Imovinom Grada samostalno upravljaju i raspolažu organi Grada, u skladu sa zakonom.

II NADLEŽNOSTI GRADA

Član 13

Grad vrši nadležnosti opštine utvrđene Ustavom i zakonom, kao i druge nadležnosti i poslove državne uprave koji su mu zakonom povereni.

Član 14

Grad, u vršenju svoje nadležnosti, preko svojih organa, u skladu sastavom i zakonom:

1) donosi programe razvoja Grada i pojedinih delatnosti;

2) donosi prostorni plan Grada;

3) donosi urbanističke planove;

4) donosi budžet i usvaja završni račun;

5) utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksa i naknada;

6) uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti (prečišćavanje i distribucija vode, prečišćavanje i odvođenje atmosferskih i otpadnih voda, proizvodnja i snabdevanje parom i toplom vodom, linijski gradski i prigradski prevoz putnika u drumskom saobraćaju, održavanje čistoće u Gradu, održavanje deponija, uređivanje, održavanje i korišćenje pijaca, parkova, zelenih, rekreacionih i drugih javnih površina, javnih parkirališta, javna rasveta, uređivanje i održavanje grobalja i sahranjivanje i dr.), kao i organizacione, materijalne i druge uslove za njihovo obavljanje; osniva javna preduzeća radi obavljanja komunalnih delatnosti na svojoj teritoriji;

7) stara se o održavanju stambenih zgrada i bezbednosti njihovog korišćenja i utvrđuje visinu naknade za održavanje stambenih zgrada;

8) sprovodi postupak iseljenja bespravno useljenih lica u stanove i zajedničke prostorije u stambenim zgradama;

9) donosi programe uređenja građevinskog zemljišta, uređuje i obezbeđuje vršenje poslova uređenja i korišćenja građevinskog zemljišta i utvrđuje visinu naknade za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;

10) donosi planove i programe i sprovodi projekte lokalnog ekonomskog razvoja, stara se o unapređenju opšteg okvira za privređivanje u Gradu, promoviše ekonomske potencijale Grada i podstiče osnivanje novih privrednih subjekata i otvaranje novih radnih mesta;

11) uređuje i obezbeđuje korišćenje poslovnog prostora kojim upravlja, utvrđuje visinu naknade za korišćenje poslovnog prostora i vrši nadzor nad korišćenjem poslovnog prostora;

12) stara se o zaštiti životne sredine, donosi programe korišćenja i zaštite prirodnih vrednosti i programe zaštite životne sredine, odnosno lokalne akcione i sanacione planove, u skladu sa strateškim dokumentima i svojim interesima i specifičnostima i utvrđuje posebnu naknadu za zaštitu i unapređenje životne sredine;

13) uređuje i obezbeđuje obavljanje poslova koji se odnose na izgradnju, rehabilitaciju i rekonstrukciju, održavanje, zaštitu, korišćenje, razvoj i upravljanje lokalnim i nekategorisanim putevima, kao i ulicama u naselju;

14) uređuje i obezbeđuje posebne uslove i organizaciju auto-taksi prevoza putnika;

15) uređuje i obezbeđuje organizaciju prevoza u linijskoj plovidbi koji se vrši na teritoriji Grada, i određuje delove obale i vodenog prostora na kojima se mogu graditi hidrograđevinski objekti i postavljati plovni objekti;

16) osniva robne rezerve i utvrđuje njihov obim i strukturu, uz saglasnost nadležnog ministarstva, radi zadovoljavanja potreba lokalnog stanovništva;

17) osniva ustanove i organizacije u oblasti osnovnog obrazovanja, kulture, primarne zdravstvene zaštite, fizičke kulture, sporta, dečje zaštite i turizma, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje;

18) osniva ustanove u oblasti socijalne zaštite, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje, daje dozvole za početak rada ustanova socijalne zaštite koje osnivaju druga pravna i fizička lica, utvrđuje ispunjenost uslova za pružanje usluga socijalne zaštite, utvrđuje normative i standarde za obavljanje delatnosti ustanova čiji je osnivač, donosi propise o pravima u socijalnoj zaštiti i obavlja poslove državnog staratelja;

19) organizuje vršenje poslova u vezi sa zaštitom kulturnih dobara od značaja za Grad, podstiče razvoj kulturnog i umetničkog stvaralaštva, obezbeđuje sredstva za finansiranje i sufinansiranje programa i projekata u oblasti kulture od značaja za Grad i stvara uslove za rad muzeja i biblioteka i drugih ustanova kulture čiji je osnivač;

20) organizuje zaštitu od elementarnih i drugih većih nepogoda i zaštitu od požara i stvara uslove za njihovo otklanjanje, odnosno ublažavanje njihovih posledica;

21) donosi osnove zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta i stara se o njihovom sprovođenju, određuje erozivna područja, stara se o korišćenju pašnjaka i odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi;

22) uređuje i utvrđuje način korišćenja i upravljanja izvorima, javnim bunarima i česmama, utvrđuje vodoprivredne uslove, izdaje vodoprivredne saglasnosti i vodoprivredne dozvole za objekte lokalnog značaja;

23) stara se i obezbeđuje uslove za očuvanje, korišćenje i unapređenje područja sa prirodnim lekovitim svojstvima;

24) podstiče i stara se o razvoju turizma na svojoj teritoriji i utvrđuje visinu boravišne takse;

25) stara se o razvoju i unapređenju ugostiteljstva, zanatstva i trgovine, uređuje radno vreme, mesta na kojima se mogu obavljati određene delatnosti i druge uslove za njihov rad;

26) upravlja imovinom Grada i koristi sredstva u državnoj svojini i stara se o njihovom očuvanju i uvećanju;

27) uređuje i organizuje vršenje poslova u vezi sa držanjem i zaštitom domaćih i egzotičnih životinja;

28) organizuje vršenje poslova pravne zaštite svojih prava i interesa;

29) obrazuje organe, organizacije i službe za potrebe Grada i uređuje njihovu organizaciju i rad;

30) stvara uslove za unapređivanje, ostvarivanje i zaštitu ljudskih prava;

31) donosi strategije i usvaja posebne mere u cilju otklanjanja nejednakosti i stvaranja jednakih mogućnosti ostvarivanja ljudskih i manjinskih prava, pomaže razvoj različitih oblika samopomoći i solidarnosti sa licima sa posebnim potrebama, kao i sa licima koja su suštinski u nejednakom položaju sa ostalim građanima i podstiče aktivnosti i pruža pomoć organizacijama invalida i drugim socijalno-humanitarnim organizacijama na svojoj teritoriji;

32) podstiče i pomaže razvoj zadrugarstva;

33) organizuje službu pravne pomoći građanima;

34) stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ljudskih prava i individualnih i kolektivnih prava pripadnika nacionalnih manjina i etničkih grupa; stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ravnopravnosti žena i muškaraca, usvaja strategije i posebne mere usmerene na stvaranje jednakih mogućnosti ostvarivanja prava i otklanjanje neravnopravnosti;

35) stara se o javnom informisanju od lokalnog značaja i obezbeđuje uslove za javno informisanje na srpskom jeziku i jeziku nacionalnih manjina;

36) propisuje prekršaje za povrede gradskih propisa;

37) obrazuje inspekcijske službe i vrši inspekcijski nadzor nad izvršenjem propisa i drugih opštih akata iz nadležnosti Grada;

38) obrazuje komunalnu policiju, obezbeđuje i organizuje vršenje poslova komunalne policije;

39) uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;

40) uređuje i obezbeđuje upotrebu imena, grba i drugog obeležja Grada;

41) pomaže rad organizacija i udruženja građana;

42) uređuje i stvara uslove za brigu o mladima, donosi i realizuje strategiju i akcioni plan politike za mlade i stvara uslove za omladinsko organizovanje i

43) obavlja i druge poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu s Ustavom, zakonom i ovim statutom.

III FINANSIRANJE POSLOVA GRADA

Sredstva za obavljanje poslova i izvori sredstava

Član 15

Za obavljanje izvornih i poverenih poslova Grada sredstva se obezbeđuju u skladu sa zakonom.

Poslovi Grada finansiraju se iz izvornih i ustupljenih prihoda, transfera, primanja po osnovu zaduživanja i drugih prihoda i primanja utvrđenih zakonom.

Budžet i završni račun

Član 16

Skupština donosi budžet Grada za svaku kalendarsku godinu, u kojem se iskazuju svi prihodi i primanja, zaduživanja i druge finansijske transakcije, rashodi i drugi izdaci, u skladu sa zakonom.

Po isteku godine za koju je budžet donet sastavlja se završni račun o izvršenju budžeta Grada.

Odgovornost za izvršenje budžeta

Član 17

Za izvršenje budžeta Grada gradonačelnik odgovara Skupštini grada.

Samodoprinos

Član 18

Za zadovoljavanje potreba građana u Gradu ili njegovom delu sredstva se mogu prikupljati i samodoprinosom.

Odluku o uvođenju samodoprinosa građani donose neposredno, tajnim glasanjem u skladu sa zakonom i Statutom.

O obliku i načinu neposrednog izjašnjavanja odlučuje Skupština grada.

Skupština grada utvrđuje predlog odluke o uvođenju samodoprinosa većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Član 19

Inicijativu za uvođenje samodoprinosa za objekte od interesa za Grad mogu podneti gradonačelnik, jedna trećina odbornika ili 10% građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada.

Inicijativu za uvođenje samodoprinosa za naseljeno mesto ili deo naseljenog mesta, mogu podneti organ mesne zajednice ili 10% građana sa biračkim pravom i prebivalištem na području za koje se samodoprinos uvodi. Uz inicijativu za uvođenje samodoprinosa podnosi se program kojim se utvrđuju izvori, namena i način obezbeđivanja ukupnih finansijskih sredstava za realizaciju samodoprinosa.

IV ORGANI GRADA

Organi Grada

Član 20

Organi Grada su: Skupština grada, Gradonačelnik, Gradsko veće i Gradska uprava.

Prezumpcija nadležnosti

Član 21

Poslove Grada vrše organi Grada u okviru svoje nadležnosti utvrđene zakonom i ovim statutom.

Ako zakonom ili drugim propisom nije utvrđeno koji organ je nadležan za obavljanje poslova iz nadležnosti Grada, sve poslove koji se odnose na uređivanje odnosa iz nadležnosti Grada vrši Skupština grada, a poslove koji su po svojoj prirodi izvršni, vrši gradonačelnik.

Ako se prema prirodi posla ne može utvrditi nadležnost u skladu sa stavom 2. ovog člana, nadležna je Skupština grada.

1. SKUPŠTINA GRADA

Položaj Skupštine grada

Član 22

Skupština grada je najviši organ Grada koji vrši osnovne funkcije lokalne vlasti, utvrđene Ustavom, zakonom i ovim statutom.

Sastav Skupštine grada

Član 23

Skupštinu grada čine odbornici koje biraju građani na neposrednim izborima, tajnim glasanjem, u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Sazivanje konstitutivne sednice

Član 24

Sednicu novog saziva Skupštine grada saziva predsednik Skupštine prethodnog saziva, u roku od 15 dana od dana objavljivanja rezultata izbora.

Ukoliko predsednik Skupštine iz prethodnog saziva ne sazove sednicu novog saziva u roku iz stava 1. ovog člana, sednicu novog saziva sazvaće najstariji odbornik u roku od 15 dana od isteka roka iz stava 1. ovog člana.

Sednicom predsedava najstariji odbornik do izbora predsednika Skupštine grada.

Konstituisanje Skupštine

Član 25

Skupština grada se smatra konstituisanom izborom predsednika Skupštine grada i postavljenjem sekretara Skupštine.

Broj odbornika

Član 26

Skupština grada ima 69 odbornika.

Mandat

Član 27

Odbornici se biraju na četiri godine.

Odborniku počinje i prestaje odbornički mandat pod uslovima i na način utvrđen zakonom.

Nespojivost funkcija

Član 28

Odbornik ne može biti zaposlen u Gradskoj upravi i lice koje imenuje, odnosno postavlja Skupština grada u organima Grada, preduzećima i ustanovama čiji je osnivač.

Ako zaposleni u Gradskoj upravi bude izabran za odbornika, prava i obaveze po osnovu rada miruju mu dok traje njegov odbornički mandat.

Danom potvrđivanja odborničkog mandata licima koja je imenovala, odnosno postavila Skupština grada prestaje funkcija na koju su imenovana, odnosno postavljena.

Imunitet odbornika

Član 29

Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen zbog iznetog mišljenja ili davanja glasa na sednici Skupštine grada i radnih tela.

Prava i dužnosti odbornika

Član 30

Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine grada i njenih radnih tela, predlaže Skupštini grada raspravu o određenim pitanjima, podnosi inicijative za donošenje odluka i drugih akata i podnosi amandmane na predloge propisa, postavlja pitanja vezana za rad organa Grada i učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine grada.

Pravo je odbornika da bude redovno obaveštavan o pitanjima od uticaja na vršenje odborničke dužnosti, da od organa i službi traži podatke koji su mu potrebni za rad, kao i stručnu pomoć u pripremanju predloga za Skupštinu grada.

Prava i dužnosti odbornika bliže se određuju Poslovnikom Skupštine grada.

Naknada i druga primanja odbornika

Član 31

Pravo odbornika na izgubljenu zaradu, putne, troškove za dolazak i odlazak na sednicu Skupštine i njenih radnih tela, dnevnice i na naknadu drugih troškova vezanih za vršenje odborničke funkcije uređuje se posebnom odlukom Skupštine grada.

Nadležnost Skupštine grada

Član 32

Skupština grada, u skladu sa zakonom:

1) donosi Statut grada i poslovnik Skupštine grada;

2) donosi budžet i usvaja završni račun budžeta;

3) utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksa i naknada;

4) donosi program razvoja Grada i pojedinih delatnosti;

5) donosi prostorni plan i urbanističke planove i uređuje korišćenje građevinskog zemljišta;

6) donosi propise i druge opšte akte;

7) raspisuje gradski referendum i referendum na delu teritorije Grada, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;

8) osniva službe, javna preduzeća, ustanove i organizacije, utvrđene statutom Grada i vrši nadzor nad njihovim radom;

9) imenuje i razrešava upravni i nadzorni odbor, imenuje i razrešava direktore javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi, čiji je osnivač i daje saglasnost na njihove statute, u skladu sa zakonom;

10) bira i razrešava predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine;

11) postavlja i razrešava zamenika sekretara Skupštine;

12) bira i razrešava gradonačelnika i, na predlog gradonačelnika, bira zamenika gradonačelnika i članove Gradskog veća;

13) utvrđuje gradske takse i druge lokalne prihode koji Gradu pripadaju po zakonu;

14) utvrđuje naknadu za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;

15) donosi akt o javnom zaduživanju Grada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug;

16) propisuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata;

17) daje mišljenje o republičkom, i regionalnom prostornom planu;

18) osniva stalna i povremena radna tela za razmatranje pitanja iz njene nadležnosti;

19) daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za lokalnu samoupravu;

20) odlučuje o saradnji i udruživanju sa gradovima i opštinama, udruženjima, nevladinim organizacijama;

21) informiše javnost o svom radu;

22) daje saglasnost na upotrebu imena, grba i drugog obeležja Grada;

23) razmatra i usvaja godišnje izveštaje o radu javnih preduzeća čiji je osnivač;

24) razmatra godišnji izveštaj zaštitnika građana;

25) usvaja etički kodeks ponašanja funkcionera (u daljem tekstu: etički kodeks);

26) donosi mere i usvaja preporuke za unapređenje ljudskih i manjinskih prava;

27) odlučuje o pribavljanju i raspolaganju stvarima u svojini Grada, ako ovim Statutom nije određena nadležnost drugog organa;

28) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i ovim statutom.

 

Kvorum za rad i odlučivanje

Član 33

Skupština grada odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.

Skupština odlučuje većinom glasova prisutnih odbornika, ukoliko zakonom ili ovim statutom nije drukčije određeno.

Sazivanje

Član 34

Sednicu Skupštine grada saziva predsednik Skupštine, po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.

Predsednik Skupštine je dužan da sednicu zakaže na zahtev gradonačelnika, Gradskog veća ili jedne trećine odbornika, u roku od sedam dana od dana podnošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.

Ako predsednik Skupštine ne zakaže sednicu u roku iz stava 2. ovog člana, sednicu može zakazati podnosilac zahteva, a sednicom predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.

Predsednik Skupštine može odložiti sednicu koju je sazvao samo u slučaju kada ne postoji kvorum potreban za rad, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština.

Javnost rada

Član 35

Sednice Skupštine grada su javne.

Za javnost rada Skupštine grada odgovoran je predsednik Skupštine grada.

Skupština grada može odlučiti da sednica Skupštine ne bude javna zbog razloga bezbednosti i odbrane zemlje i drugih posebno opravdanih razloga koji se konstatuju pre utvrđivanja dnevnog reda.

Radna tela Skupštine grada

Član 36

Skupština grada osniva stalna i povremena radna tela za razmatranje pitanja iz njene nadležnosti.

Član 37

Članovi stalnih radnih tela biraju se za mandatni period za koji je Skupština izabrana.

Predsednik radnog tela bira se iz reda odbornika, a članovi mogu biti i iz reda građana.

Povremena radna tela obrazuje Skupština za obavljanje određenih zadataka i ona prestaju sa radom po izvršenju zadataka za koje su obrazovana.

Član 38

Obavezna stalna radna tela Skupštine grada su:

- Komisija za propise,

- Administrativno mandatna komisija,

- Komisija za izbor i imenovanja,

- Komisija za predstavke i predloge.

Posebnom odlukom Skupštine grada mogu se obrazovati i druga stalna i povremena radna tela Skupštine.

Član 39

Poslovnikom Skupštine grada ili posebnom odlukom Skupštine grada detaljnije se utvrđuju izbor i broj članova radnih tela, prava i dužnosti predsednika i članova, sastav, način rada i vreme na koje se biraju.

Predsednik Skupštine

Član 40

Skupština grada ima predsednika Skupštine.

Predsednik Skupštine organizuje rad Skupštine grada, saziva i predsedava njenim sednicama, ostvaruje saradnju sa gradonačelnikom i Gradskim većem, stara se o ostvarivanju javnosti rada, potpisuje akta koja Skupština grada donosi i obavlja druge poslove utvrđene ovim statutom i poslovnikom Skupštine grada.

Izbor predsednika Skupštine

Član 41

Predsednik Skupštine se bira iz reda odbornika, na predlog najmanje trećine odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada.

Odbornik može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata.

Razrešenje predsednika Skupštine

Član 42

Predsednik Skupštine može biti razrešen pre isteka mandata:

1) na lični zahtev,

2) na predlog najmanje trećine odbornika. Predlog se podnosi u pisanoj formi i mora biti obrazložen. Razrešenje se vrši na način i po postupku koji je predviđen za njegov izbor.

Zamenik predsednika Skupštine

Član 43

Predsednik Skupštine može imati zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Zamenik predsednika Skupštine bira se i razrešava na isti način kao i predsednik Skupštine.

Sekretar Skupštine

Član 44

Skupština grada ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine i njenih radnih tela i rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad.

Sekretar Skupštine se postavlja na četiri godine, na predlog predsednika Skupštine, i može biti ponovo postavljen.

Za sekretara Skupštine grada može biti postavljeno lice sa završenim pravnim fakultetom, položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od najmanje tri godine.

Skupština grada može, na obrazložen predlog predsednika Skupštine grada, razrešiti sekretara i pre isteka mandata.

Sekretar Skupštine je odgovoran za blagovremeno dostavljanje podataka, spisa i isprava, kada to zahteva nadležni organ Republike koji vrši nadzor nad radom i aktima Skupštine grada.

Sekretar može imati zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti.

Zamenik sekretara Skupštine grada postavlja se i razrešava na isti način i pod istim uslovima kao i sekretar.

Poslovnik Skupštine

Član 45

Način pripreme, vođenje i rad sednice Skupštine grada i druga pitanja vezana za rad Skupštine uređuju se njenim poslovnikom.

Poslovnik donosi Skupština grada većinom od ukupnog broja odbornika.

2. IZVRŠNI ORGANI GRADA

Izvršni organi

Član 46

Izvršni organi Grada su gradonačelnik i Gradsko veće.

2.1. Gradonačelnik

Izbor gradonačelnika

Član 47

Gradonačelnika bira Skupština grada, iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada.

Gradonačelnik ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Predsednik Skupštine grada predlaže kandidata za gradonačelnika.

Kandidat za gradonačelnika predlaže kandidata za zamenika gradonačelnika iz reda odbornika, koga bira Skupština grada na isti način kao i gradonačelnika.

Nespojivost funkcija

Član 48

Gradonačelniku i zameniku gradonačelnika izborom na ove funkcije prestaje mandat odbornika u Skupštini grada.

Gradonačelnik i zamenik gradonačelnika na stalnom su radu u Gradu.

Nadležnost

Član 49

Gradonačelnik:

1) predstavlja i zastupa Grad;

2) predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština grada;

3) naredbodavac je za izvršenje budžeta;

4) daje saglasnost na opšte akte kojima se uređuju broj i struktura zaposlenih u ustanovama koje se finansiraju iz budžeta Grada i na broj i strukturu zaposlenih i drugih lica koja se angažuju na ostvarivanju programa ili dela programa korisnika budžeta Grada;

5) osniva gradsku službu za budžetsku inspekciju i gradsku službu za internu reviziju;

6) donosi godišnji program pribavljanja nepokretnosti za potrebe organa;

7) usmerava i usklađuje rad Gradske uprave;

8) donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom ovim statutom ili odlukom Skupštine grada;

9) pokreće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike Srbije kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu;

10) podnosi žalbu Ustavnom sudu Republike Srbije ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada;

11) obrazuje stručna savetodavna radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;

12) vrši i druge poslove utvrđene ovim statutom i drugim aktima Grada.

Privredni savet

Član 50

Gradonačelnik obrazuje Privredni savet.

Privredni savet je nadležan da daje inicijative vezane za ekonomski razvoj, razmatra strategije i planove ekonomskog razvoja i prati sprovođenje planova i programa lokalnog ekonomskog razvoja.

Privredni savet o svojim inicijativama i zaključcima upoznaje Skupštinu grada, gradonačelnika i Gradsko veće.

Sastav Privrednog saveta

Član 51

Predsednika i 14 članova Privrednog saveta imenuje gradonačelnik na vreme trajanja mandata gradonačelnika.

Članove Privrednog saveta mogu predlagati udruženja građana, mesne zajednice, privredna udruženja i preduzetnici.

Najmanje jedna trećina članova Privrednog saveta mora biti iz redova privrednika i preduzetnika, odnosno iz redova njihovih udruženja.

2.2. Gradsko veće

Sastav i izbor

Član 52

Gradsko veće čine gradonačelnik, zamenik gradonačelnika, kao i jedanaest članova Gradskog veća koje bira Skupština grada na period od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom od ukupnog broja odbornika.

Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća.

Zamenik gradonačelnika je član Gradskog veća po funkciji.

Kandidate za članove Gradskog veća predlaže kandidat za gradonačelnika.

Nespojivost funkcija

Član 53

Članovi Gradskog veća ne mogu istovremeno biti i odbornici, a mogu biti zaduženi za jedno ili više određenih područja iz nadležnosti Grada.

Odborniku koji bude izabran za člana Gradskog veća prestaje odbornički mandat.

Nadležnost

Član 54

Gradsko veće:

1) predlaže Statut, budžet i druge odluke i akte koje donosi Skupština;

2) neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada;

3) donosi odluku o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština grada ne donese budžet pre početka fiskalne godine;

4) vrši nadzor nad radom Gradske uprave, poništava ili ukida akte Gradske uprave, koji nisu u saglasnosti sa zakonom, statutom i drugim opštim aktom ili odlukom, koje donosi Skupština grada;

5) rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;

6) stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike;

7) postavlja i razrešava načelnika Gradske uprave;

8) odlučuje o davanju na korišćenje nepokretnosti, na period do 5 godina subjektima koji po Zakonu o javnoj svojini mogu biti nosioci prava korišćenja;

9) odlučuje o davanju u zakup nepokretnosti u svojini grada na period do 5 godina;

10) daje načelnu saglasnost nosiocima prava korišćenja za izdavanje u zakup nepokretnosti koja im je data na korišćenje;

11) donosi poslovnik o radu na predlog gradonačelnika.

Položaj gradonačelnika u Gradskom veću

Član 55

Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća, predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice.

Gradonačelnik je odgovoran za zakonitost rada Gradskog veća.

Gradonačelnik je dužan da obustavi od primene akt Gradskog veća za koji smatra da nije saglasan zakonu.

Kvorum za rad i odlučivanje

Član 56

Gradsko veće može da odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja njegovih članova.

Gradsko veće odlučuje većinom glasova prisutnih članova, ako zakonom ili ovim statutom za pojedina pitanja nije predviđena druga većina.

Poslovnik Gradskog veća

Član 57

Organizacija, način rada i odlučivanja Gradskog veća detaljnije se uređuju njegovim poslovnikom, u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Razrešenje gradonačelnika

Član 58

Gradonačelnik može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na obrazložen predlog najmanje trećine odbornika, na isti način na koji je izabran.

O predlogu za razrešenje gradonačelnika mora se raspravljati i odlučivati u roku od 15 dana od dana dostavljanja predloga predsedniku Skupštine grada.

Ako Skupština ne razreši gradonačelnika, odbornici koji su podneli predlog za razrešenje ne mogu ponovo predložiti razrešenje gradonačelnika, pre isteka roka od šest meseci od odbijanja prethodnog predloga.

Dejstvo razrešenja gradonačelnika

Član 59

Razrešenjem gradonačelnika prestaje mandat zamenika gradonačelnika i Gradskog veća.

Razrešenje zamenika gradonačelnika, odnosno člana Gradskog veća

Član 60

Zamenik gradonačelnika, odnosno član Gradskog veća može biti razrešen i pre isteka vremena na koje je biran, na predlog gradonačelnika ili najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji je izabran.

Istovremeno sa predlogom za razrešenje zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća, gradonačelnik je dužan da Skupštini grada podnese predlog za izbor novog zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća, koja istovremeno donosi odluku o razrešenju i o izboru.

Gradonačelnik, zamenik gradonačelnika ili član Gradskog veća koji su razrešeni ili su podneli ostavku, ostaju na dužnosti i vrše tekuće poslove, do izbora novog gradonačelnika, zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća.

Prestanak mandata izvršnih organa Grada zbog prestanka mandata Skupštine

Član 61

Prestankom mandata Skupštine grada prestaje mandat gradonačelniku i Gradskom veću, s tim da oni vrše tekuće poslove iz svoje nadležnosti do stupanja na dužnost novog gradonačelnika i Gradskog veća, odnosno predsednika i članova privremenog organa ako je Skupštini mandat prestao zbog raspuštanja Skupštine.

3. GRADSKA UPRAVA

Nadležnost

Član 62

Gradska uprava:

1) priprema nacrte propisa i druge akte koje donosi Skupština grada, gradonačelnik i Gradsko veće;

2) izvršava odluke i druge akte Skupštine grada, gradonačelnika i Gradskog veća;

3) rešava u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;

4) obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine grada;

5) izvršava zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno Gradu;

6) obavlja stručne i druge poslove koje utvrdi Skupština grada, gradonačelnik i Gradsko veće.

Načela delovanja gradske uprave

Član 63

Gradska uprava postupa prema pravilima struke, nepristrasno i politički neutralno i dužna je da svakom omogući jednaku pravnu zaštitu u ostvarivanju prava, obaveza i pravnih interesa.

Gradska uprava je dužna da građanima omogući brzo i delotvorno ostvarivanje njihovih prava i pravnih interesa.

Gradska uprava je dužna da građanima daje potrebne podatke i obaveštenja i pruža pravnu pomoć.

Gradska uprava je dužna da sarađuje sa građanima i da poštuje ličnost i dostojanstvo građana.

Organizacija Gradske uprave

Član 64

Gradska uprava se obrazuje kao jedinstveni organ.

U Gradskoj upravi se obrazuju organizacione jedinice za vršenje srodnih upravnih, stručnih i drugih poslova.

Rukovođenje

Član 65

Gradskom upravom rukovodi načelnik.

Za načelnika Gradske uprave može biti postavljeno lice koje ima završen pravni fakultet, položen ispit za rad u organima državne uprave i najmanje pet godina radnog iskustva u struci.

Postavljenje načelnika Gradske uprave

Član 66

Načelnika Gradske uprave postavlja Gradsko veće, na osnovu javnog oglasa, na pet godina.

Rukovodioce organizacionih jedinica u upravi raspoređuje načelnik Gradske uprave.

Odgovornost načelnika

Član 67

Načelnik za svoj rad i rad Gradske uprave odgovara Skupštini grada i Gradskom veću u skladu sa ovim statutom i odlukom o Gradskoj upravi.

Član 68

Načelnik Gradske uprave može podneti ostavku.

Danom podnošenja ostavke prestaju mu dužnosti načelnika.

Gradsko veće može razrešiti dužnosti načelnika Gradske uprave pre isteka perioda na koji je postavljen, na predlog gradonačelnika, koji mora biti u pismenoj formi i sa obrazloženjem, s tim da on vrši tekuće poslove iz svoje nadležnosti do stupanja na dužnost novog načelnika.

Pomoćnici gradonačelnika

Član 69

U Gradskoj upravi može se postaviti najviše pet pomoćnika gradonačelnika.

Pomoćnike postavlja i razrešava gradonačelnik.

Uređenje Gradske uprave

Član 70

Odluku o Gradskoj upravi donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća.

Pravilnik o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji gradske uprave donosi se u postupku propisanom Zakonom.

Ovlašćenja u vršenju upravnog nadzora

Član 71

Gradska uprava u obavljanju upravnog nadzora može:

1) naložiti rešenjem izvršenje mera i radnji u određenom roku;

2) izreći mandatnu kaznu;

3) podneti prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo ili privredni prestup i podneti zahtev za pokretanje prekršajnog postupka;

4) izdati privremeno naređenje, odnosno zabranu;

5) obavestiti drugi organ, ako postoje razlozi, za preduzimanje mera za koje je taj organ nadležan;

6) preduzeti i druge mere za koje je ovlašćena zakonom, propisom ili opštim aktom.

Ovlašćenja i organizacija za obavljanje poslova iz stava 1. ovog člana bliže se uređuju odlukom Skupštine grada.

Primena propisa o upravnom postupku

Član 72

U postupku pred Gradskom upravom, u kome se rešava o pravima, obavezama i interesima građana i pravnih lica primenjuju se propisi o upravnom postupku.

Sukob nadležnosti

Član 73

Gradsko veće rešava sukob nadležnosti između Gradske uprave i drugih preduzeća, organizacija i ustanova kad na osnovu odluke Skupštine grada odlučuju o pojedinim pravima građana, pravnih lica ili drugih stranaka.

Načelnik Gradske uprave rešava sukob nadležnosti između unutrašnjih organizacionih jedinica.

Uslovi za obavljanje upravnih poslova

Član 74

Poslove Gradske uprave koji se odnose na ostvarivanje prava, obaveza i interesa građana i pravnih lica mogu obavljati lica koja imaju propisanu školsku spremu, položen stručni ispit za rad u organima državne uprave i odgovarajuće radno iskustvo, u skladu sa zakonom i drugim propisom.

Izuzeće

Član 75

O izuzeću načelnika Gradske uprave rešava Gradsko veće.

O izuzeću službenog lica u Gradskoj upravi rešava načelnik.

V NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U OSTVARIVANJU LOKALNE SAMOUPRAVE

Oblici neposrednog učešća građana

Član 76

Građani Grada neposredno učestvuju u ostvarivanju poslova Grada putem građanske inicijative, zbora građana i referendumom.

Građanska inicijativa

Član 77

Građani putem građanske inicijative predlažu Skupštini grada donošenje akta kojim će se urediti određeno pitanje iz nadležnosti Grada, promenu Statuta ili drugih akata i raspisivanje referenduma u skladu sa zakonom.

Građanska inicijativa punovažno je pokrenuta ako je lista potpisnika građanske inicijative sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 10% odsto birača Grada, koji su upisani u birački spisak prema poslednjem zvanično objavljenom rešenju o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika Skupštine grada, ako zakonom ili ovim statutom nije drugačije predviđeno.

O predlogu iz stava 1. ovoga člana, Skupština grada je dužna da održi raspravu i da dostavi obrazložen odgovor građanima u roku od 60 dana od dana dobijanja predloga.

Zbor građana

Član 78

Zbor građana raspravlja i daje predloge o pitanjima iz nadležnosti organa Grada.

Sazivanje zbora

Član 79

Zbor građana saziva se za naseljeno mesto ili deo naseljenog mesta, koji može biti: zaselak, ulica, deo gradskog naselja, područje mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave.

Zbor građana saziva gradonačelnik, predsednik Skupštine grada, organ mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave, najmanje 10% građana sa prebivalištem na području za koje se zbor saziva.

O sazvanom zboru, građani se obaveštavaju isticanjem akta o sazivanju zbora na oglasnoj tabli, preko sredstava informisanja ili na drugi uobičajen način.

Sazivač je obavezan da obavesti gradsku upravu o održavanju zbora.

Rad zbora i utvrđivanje stavova zbora

Član 80

Zborom građana predsedava sazivač ili lice koje on ovlasti.

Zbor građana raspravlja i daje predloge o pitanjima iz nadležnosti grada, pokreće inicijative i daje predloge za rešavanje tih pitanja.

Pravo učešća u razmatranju pitanja, pokretanju inicijativa i predlaganju pojedinih rešenja imaju svi punoletni građani Grada.

Pravo odlučivanja na zboru građana imaju i građani čije je prebivalište ili imovina na području za koje je zbor sazvan.

Odluke na zboru građana donose se većinom prisutnih građana sa pravom odlučivanja.

Postupanje nadležnog organa Grada po održanom zboru

Član 81

Organi grada dužni su da u roku od 60 dana od dana održavanja zbora građana, razmotre zahteve i predloge građana, zauzmu stav o njima, odnosno donesu odgovarajuću odluku ili meru i o tome obaveste građane.

Referendum

Član 82

Skupština grada može na sopstvenu inicijativu, većinom glasova od ukupnog broja odbornika, da raspiše referendum o pitanjima iz svoga delokruga.

Skupština grada dužna je da raspiše referendum o pitanju iz svoga delokruga na zahtev građana Grada.

Zahtev građana iz stava 2. ovog člana punovažan je ako je lista potpisnika zahteva sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 10% birača Grada, prema poslednjem zvanično objavljenom rešenju o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika Skupštine grada.

Odluka putem referenduma doneta je ako se za nju izjasnila većina građana koja je glasala, pod uslovom da je glasalo više od polovine ukupnog broja građana Grada.

Odluka doneta na referendumu obavezujuća je.

Postupak i procedura sprovođenja referenduma urediće se posebnom odlukom Skupštine grada.

Referendum na delu teritorije Grada

Član 83

Skupština grada dužna je da raspiše referendum na delu teritorije Grada o pitanju koje se odnosi na potrebe, odnosno interese stanovništva tog dela teritorije, ako je lista potpisnika zahteva za raspisivanje referenduma sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 20% birača prema poslednjem zvanično objavljenom rešenju o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika Skupštine grada sa dela teritorije Grada za koju se traži raspisivanje referenduma.

VI MESNA SAMOUPRAVA

Član 84

Radi zadovoljavanja potreba i interesa stanovništva na određenom području, osnivaju se mesne zajednice ili drugi oblici mesne samouprave u skladu sa zakonom.

Član 85

Skupština grada, uz prethodno pribavljanje mišljenja građana odlučuje o obrazovanju, području za koje se obrazuje i ukidanju mesnih zajednica i drugih oblika mesne samouprave.

Ova odluka donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Član 86

Statutom mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave, u skladu sa Statutom grada i aktom o osnivanju utvrđuju se poslovi koje vrši, organi i postupak izbora, organizacija i rad organa, način odlučivanja i druga pitanja od značaja za rad mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave.

Član 87

Odlukom Skupštine grada može se svim, ili pojedinim mesnim zajednicama i drugim oblicima mesne samouprave, poveriti vršenje određenih poslova iz nadležnosti grada, uz obezbeđivanje za to potrebnih sredstava.

Pri poveravanju poslova polazi se od toga da li su ti poslovi od neposrednog i svakodnevnog značaja za život stanovnika mesne zajednice.

Član 88

Mesna zajednica, odnosno drugi oblik mesne samouprave, ima svojstvo pravnog lica u okviru prava i dužnosti utvrđenih ovim Statutom i odlukom o osnivanju.

Organizovanje rada Gradske uprave u mesnim zajednicama

Član 89

Za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti Gradske uprave, može se organizovati rad Gradske uprave u mesnim zajednicama.

Poslove iz stava 1. ovog člana određuje gradonačelnik na predlog načelnika Gradske uprave.

VII SARADNJA I UDRUŽIVANJE GRADA

Saradnja i udruživanje Grada sa opštinama i gradovima u zemlji

Član 90

Grad, njegovi organi i službe, kao i preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač, udružuju se i ostvaruju saradnju sa drugim opštinama i gradovima i njihovim organima i službama u oblastima od zajedničkog interesa i radi njihovog ostvarivanja mogu udruživati sredstva i obrazovati zajedničke organe, preduzeća, ustanove i druge organizacije i ustanove, u skladu sa zakonom i Statutom.

Saradnja sa teritorijalnim zajednicama i jedinicama lokalne samouprave drugih država

Član 91

Grad može da ostvaruje saradnju u oblastima od zajedničkog interesa sa odgovarajućim teritorijalnim zajednicama i jedinicama lokalne samouprave u drugim državama, u okviru spoljne politike Republike Srbije, uz poštovanje teritorijalnog jedinstva i pravnog poretka Republike Srbije, u skladu sa Ustavom i zakonom.

Odluku o saradnji sa odgovarajućim teritorijalnim zajednicama, opštinama i gradovima donosi Skupština grada, uz saglasnost Vlade Republike Srbije. Sporazum ili drugi akt o uspostavljanju saradnje potpisuje gradonačelnik ili lice koje on ovlasti.

Akt iz stava 3. ovog člana objavljuje se posle pribavljanja saglasnosti Vlade Republike Srbije.

Udruživanje u asocijacije opština i gradova

Član 92

Grad može biti osnivač ili pristupati asocijacijama gradova i opština.

Grad osniva i pristupa asocijacijama gradova i opština radi unapređenja razvoja lokalne samouprave, njene zaštite i ostvarivanja zajedničkih interesa. Grad, takođe, kroz članstvo u asocijacijama, razmenjuje iskustva i ostvaruje saradnju sa gradovima i opštinama u zemlji i drugim državama, učestvuje u zastupanju sopstvenog i zajednički utvrđenog interesa pred državnim organima posebno u postupku donošenja zakona i drugih akata od značaja za zaštitu, unapređenje i finansiranje lokalne samouprave, kao i drugih propisa od značaja za ostvarivanje poslova gradova i opština.

Saradnja sa nevladinim i drugim organizacijama

Član 93

Organi Grada mogu sarađivati sa nevladinim organizacijama, humanitarnim i drugim organizacijama, u interesu Grada i njenih građana.

VIII ZAŠTITA LOKALNE SAMOUPRAVE

Zaštita prava Grada

Član 94

Zaštita prava Grada obezbeđuje se na način i po postupku utvrđenom zakonom.

Pokretanje postupka za ocenu ustavnosti i zakonitosti

Član 95

Gradonačelnik pokreće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike Srbije, kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu.

Pravo žalbe Ustavnom sudu

Član 96

Gradonačelnik ima pravo žalbe Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada.

Zaštitnik građana

Član 97

U Gradu se ustanovljava zaštitnik građana.

Zaštitnik građana štiti prava građana od povreda učinjenih od strane Gradske uprave kao i ustanova, organa i organizacija koji vrše javna ovlašćenja, a čiji osnivač je Grad; kontroliše rad Gradske uprave i štiti pravo građana na lokalnu samoupravu, ako je reč o povredi propisa i opštih akata Grada.

Član 98

Skupština grada posebnom odlukom uređuje nadležnost i ovlašćenja, način postupka izbora i prestanak dužnosti zaštitnika građana.

IX AKTI GRADA

Akti Grada

Član 99

Osnovni pravni akt Grada je Statut.

U vršenju poslova iz svoje nadležnosti organi Grada donose odluke, pravilnike, planove, programe, poslovnike, naredbe, uputstva, rešenja, zaključke, preporuke i druge potrebne akte.

Hijerarhija akata Grada

Član 100

Odluke i drugi opšti akti Skupštine grada moraju biti saglasni sa zakonom i ovim statutom.

Akti gradonačelnika i Gradskog veća moraju biti saglasni sa zakonom, ovim statutom, odlukama i opštim aktima Skupštine grada.

Akti Gradske uprave moraju biti saglasni sa zakonom, ovim statutom, odlukama i opštim aktima organa Grada.

Objavljivanje i stupanje na snagu opštih akata

Član 101

Opšti akti organa Grada objavljuju se u "Službenom listu grada Šapca".

Akti iz stava 1. ovog člana stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja, osim ako iz naročito opravdanih razloga nije predviđeno da ranije stupe na snagu.

Ostali akti Grada objavljuju se u "Službenom listu grada Šapca" kada je to tim aktima predviđeno.

X TUMAČENJE, DONOŠENJE I PROMENA STATUTA

Autentično tumačenje Statuta

Član 102

Autentično tumačenje Statuta daje Skupština grada na predlog Gradskog veća.

Postupak za promenu ili donošenje Statuta

Član 103

Predlog za donošenje ili promenu Statuta grada, može podneti najmanje 1000 birača, većina odbornika, gradonačelnik i Gradsko veće. Predlog se podnosi u pisanom obliku sa obrazloženjem.

O predlogu iz stava 1. ovog člana Skupština odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Kada Skupština grada odluči da se pristupi donošenju ili promeni Statuta grada određuje način i postupak donošenja, odnosno promene Statuta.

Skupština grada usvaja akt o donošenju ili promeni Statuta većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Član 104

Kada se promena Statuta grada vrši radi usklađivanja sa zakonom, Gradsko veće može bez prethodnog postupka dostaviti Skupštini predlog akta o promeni Statuta.

XI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Usklađivanje propisa sa ovim statutom

Član 105

Propisi opštine Šabac ostaju na snazi do njihovog usklađivanja sa ovim statutom.

Propisi opštine Šabac uskladiće se sa odredbama ovog statuta u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ovog statuta.

Prestanak važenja Statuta

Član 106

Danom stupanja na snagu ovog statuta, prestaje da važi Statut opštine Šabac ("Službeni list opštine Šabac", broj 8/02, 24/04 i 16/05).

Stupanje na snagu

Član 107

Ovaj statut stupa na snagu danom donošenja i objaviće se u "Službenom listu grada Šapca".

 

Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Statuta grada Šapca

("Sl. list grada Šapca i opština: Bogatić, Vladimirci i Koceljeva", br. 33/2016)

Član 6

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Šapca.