STATUT
GRADA JAGODINA

("Sl. glasnik grada Jagodina", br. 1/2008, 2/2008, 11/2011, 14/2013, 17/2015 i 18/2016)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim Statutom u skladu sa zakonom, uređuju se prava i dužnosti grada Jagodina (u daljem tekstu: Grad), način njihovog ostvarivanja, broj odbornika Skupštine Grada, organizacija i rad organa i službi, način učešća građana u upravljanju i odlučivanju o poslovima iz nadležnosti Grada, osnivanje i rad mesne zajednice i drugih oblika mesne samouprave i druga pitanja od značaja za Grad.

Član 2

Grad je teritorijalna jedinica u kojoj građani ostvaruju pravo na lokalnu samoupravu u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim Statutom.

Građani koji imaju prebivalište i biračko pravo na teritoriji Grada upravljaju poslovima Grada u skladu sa zakonom i ovim Statutom.

Građani učestvuju u ostvarivanju lokalne samouprave putem građanske inicijative, zbora građana, referenduma preko svojih odbornika u Skupštini Grada i drugih oblika učešća građana u obavljanju poslova Grada u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim Statutom.

Član 3

Teritoriju Grada čine naseljena mesta odnosno područja katastarskih opština koje ulaze u njen sastav, i to:

Redni
broj

Naseljena
mesta

Katastarska
opština

1.

Bagrdan

Bagrdan (varošica)

 

 

Bagrdan (selo)

2.

Belica

Belica

3.

Bresje

Bresje

4.

Bukovče

Bukovče

5.

Bunar

Bunar

6.

Vrba

Vrba

7.

Vinorača

Vinorača

8.

Voljavče

Voljavče

9.

Vranovac

Vranovac

10.

Glavinci

Glavinci

11.

Glogovac

Glogovac

12.

Gornji Račnik

Gornji Račnik

13.

Gornje Štiplje

Gornje Štiplje

14.

Deonica

Deonica

15.

Dobra Voda

Dobra Voda

16.

Donje Štiplje

Donje Štiplje

17.

Donji Račnik

Donji Račnik

18.

Dragocvet

Dragocvet

19.

Dragoševac

Dragoševac

20.

Dražmirovac

Dražmirovac

21.

Duboka

Duboka

22.

Ivkovački Prnjavor

Ivkovački Prnjavor

23.

Jagodina

Jagodina

24.

Jošanički Prnjavor

Jošanički Prnjavor

25.

Kalenovac

Kalenovac

26.

Kovačevac

Kovačevac

27.

Kolare

Kolare

28.

Končarevo

Končarevo

29.

Kočino Selo

Kočino Selo

30.

Lovci

Lovci

31.

Lozovik

Lozovik

32.

Lukar

Lukar

33.

Majur

Majur

34.

Mali Popović

Mali Popović

35.

Međureč

Međureč

36.

Miloševo

Miloševo

37.

Mišević

Mišević

38.

Medojevac

Medojevac

39.

Novo Lanište

Novo Lanište

40.

Staro Lanište

Staro Lanište

41.

Rakitovo

Rakitovo

42.

Ribnik

Ribnik

43.

Ribare

Ribare

44.

Rajkinac

Rajkinac

45.

Siokovac

Siokovac

46.

Slatina

Slatina

47.

Strižilo

Strižilo

48.

Staro Selo

Staro Selo

49.

Topola

Topola

50.

Trnava

Trnava

51.

Crnče

Crnče

52.

Šantarovac

Šantarovac

53.

Šuljkovac

Šuljkovac

Član 4

Grad Jagodina ima svojstvo pravnog lica.

Sedište Grada je u Jagodini, Ul. Kralja Petra I br. 6.

Organi Grada imaju pečat.

Pečat je okruglog oblika sa ispisanim tekstom: "Republika Srbija, Grad Jagodina", naziv organa i grbom Republike Srbije u sredini.

Član 5

Na teritoriji Grada u službenoj upotrebi je srpski jezik i ćirilično pismo.

Član 6

Rad organa Grada je javan.

Javnost rada, po pravilu, obezbeđuje se:

- saradnjom sa medijima, prezentovanjem odluka organa Grada i drugih akata javnosti i postavljanjem internet prezentacije,

- organizovanjem javnih rasprava u skladu sa zakonom, ovim Statutom i odlukama organa Grada,

- izdavanjem biltena i informatora,

- i na drugi način utvrđen aktima organa Grada.

Član 7

Radi zadovoljavanja potreba i interesa stanovništva u selima se osnivaju mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave.

Mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave mogu se obrazovati i u gradskim naseljima (kvart, četvrt, rejon i sl.).

Mesna zajednica može se osnovati i za dva ili više sela.

Obrazovanje, područje za koje se obrazuje, poslovi, finansiranje i druga pitanja od značaja za rad mesne zajednice bliže se uređuju Odlukom Skupštine Grada.

II NADLEŽNOST GRADA

Član 8

Grad vrši nadležnosti opštine utvrđene Ustavom i zakonom kao i druge nadležnosti i poslove državne uprave koji su mu zakonom povereni.

Član 9

Grad u vršenju svoje nadležnosti preko svojih organa u skladu sa Ustavom i zakonom:

1) donosi programe razvoja Grada i pojedinih delatnosti,

2) donosi prostorni plan Grada i urbanističke planove,

3) donosi budžet, usvaja kadrovski plan i završni račun,

4) utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksa i naknada,

5) uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti (prečišćavanje i distribucija vode, prečišćavanje i odvođenje atmosferskih i otpadnih voda, proizvodnja i snabdevanje parom i toplom vodom, linijski gradski i prigradski prevoz putnika u drumskom saobraćaju, održavanje čistoće u gradu, održavanje deponije, uređivanje, održavanje i korišćenje pijaca, parkova, zelenih, rekreacionih i drugih javnih površina, javnih parkirališta, javna rasveta, uređivanje i održavanje groblja i sahranjivanje i dr.), kao i organizacione, materijalne i druge uslove za njihovo obavljanje, osniva javna preduzeća radi obavljanja komunalnih delatnosti na svojoj teritoriji,

6) stara se o održavanju stambenih zgrada i bezbednosti njihovog korišćenja i utvrđuje visinu naknade za održavanje stambenih zgrada,

7) sprovodi postupak iseljenja bespravno useljenih lica u stanove i zajedničke prostorije u stambenim zgradama,

8) donosi programe uređenja građevinskog zemljišta, uređuje i obezbeđuje vršenje poslova uređenja i korišćenja građevinskog zemljišta i utvrđuje visinu naknade za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta,

9) donosi planove i programe i sprovodi projekte lokalnog ekonomskog razvoja, stara se o unapređenju opšteg okvira za privređivanje u gradu, promoviše ekonomske potencijale Grada, inicira usklađivanje obrazovnih profila u školama sa potrebama privrede, olakšava poslovanje postojećih privrednih subjekata i podstiče osnivanje novih privrednih subjekata i otvaranje novih radnih mesta,

10) uređuje i obezbeđuje korišćenje poslovnog prostora kojim upravlja, utvrđuje visinu naknade za korišćenje poslovnog prostora i vrši nadzor nad korišćenjem poslovnog prostora,

11) stara se o zaštiti životne sredine, donosi programe korišćenja i zaštite prirodnih vrednosti i programe zaštite životne sredine, odnosno lokalne akcione i sanacione planove u skladu sa strateškim dokumentima i svojim interesima i specifičnostima i utvrđuje posebnu naknadu za zaštitu i unapređenje životne sredine,

12) uređuje i obezbeđuje obavljanje poslova koji se odnose na izgradnju, rehabilitaciju i rekonstrukciju, održavanje, zaštitu, korišćenje, razvoj i upravljanje lokalnim i nekategorisanim putevima kao i ulicama u naselju,

13) uređuje i obezbeđuje posebne uslove i organizaciju auto taksi prevoza putnika,

14) uređuje i obezbeđuje organizaciju prevoza u linijskoj plovidbi koji se vrši na teritoriji Grada i određuje delove obale i vodenog prostora na kojima se mogu graditi hidrograđevinski objekti i postavljati plovni objekti,

15) osniva robne rezerve i utvrđuje njihov obim i strukturu uz saglasnost nadležnog ministarstva radi zadovoljavanja potreba lokalnog stanovništva,

16) osniva ustanove i organizacije u oblasti osnovnog obrazovanja, kulture, primarne zdravstvene zaštite, fizičke kulture, sporta, dečje zaštite i turizma, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje,

17) osniva ustanove u oblasti socijalne zaštite, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje, daje dozvole za početak rada ustanova socijalne zaštite koje osnivaju druga pravna i fizička lica, utvrđuje ispunjenost uslova za pružanje usluga socijalne zaštite, utvrđuje normative i standarde za obavljanje delatnosti ustanova čiji je osnivač, donosi propise o pravima u socijalnoj zaštiti i obavlja poslove državnog staratelja,

18) organizuje vršenje poslova u vezi sa zaštitom kulturnih dobara od značaja za Grad, podstiče razvoj kulturnog i umetničkog stvaralaštva, obezbeđuje sredstva za finansiranje i sufinansiranje programa i projekata u oblasti kulture od značaja za Grad i stvara uslove za rad muzeja i biblioteka i drugih ustanova kulture čiji je osnivač,

19) organizuje zaštitu od elementarnih i drugih većih nepogoda i zaštitu od požara i stvara uslove za njihovo otklanjanje, odnosno ublažavanje njihovih posledica,

20) donosi osnove zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta i stara se o njihovom sprovođenju, određuje erozivna područja, stara se o korišćenju pašnjaka i odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi,

21) uređuje i utvrđuje način korišćenja i upravljanja izvorima, javnih bunara i česama, utvrđuje vodoprivredne uslove, izdaje vodoprivredne saglasnosti i vodoprivredne dozvole za objekte lokalnog značaja,

22) stara se i obezbeđuje uslove za očuvanje, korišćenje i unapređenje područja sa prirodnim lekovitim svojstvima,

23) podstiče i stara se o razvoju turizma na svojoj teritoriji i utvrđuje visinu boravišne takse,

24) stara se o razvoju i unapređenju ugostiteljstva, zanatstva i trgovine, uređuje radno vreme, mesta na kojima se mogu obavljati određene delatnosti i druge uslove za njihov rad,

25) upravlja imovinom Grada i koristi sredstva u državnoj svojini i stara se o njihovom očuvanju i uvećanju,

26) uređuje i organizuje vršenje poslova u vezi sa držanjem i zaštitom domaćih i egzotičnih životinja,

27) organizuje vršenje poslova pravne zaštite svojih prava i interesa,

28) obrazuje organe, organizacije i službe za potrebe Grada i uređuje njihovu organizaciju i rad,

29) pomaže razvoju različitih oblika samopomoći i solidarnosti sa licima sa posebnim potrebama kao i sa licima koja su suštinski u nejednakom položaju sa ostalim građanima i podstiče aktivnosti i pruža pomoć organizacijama invalida i drugim socijalno humanitarnim organizacijama na svojoj teritoriji,

30) podstiče i pomaže razvoj zadrugarstva,

31) organizuje službu pravne pomoći građanima,

32) stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ljudskih prava i individualnih i kolektivnih prava pripadnika nacionalnih manjina i etničkih grupa,

33) stara se o javnom informisanju od lokalnog značaja i obezbeđuje uslove za javne odnose,

34) propisuje prekršaje za povrede gradskih propisa,

35) obrazuje inspekcijske službe i vrši inspekcijski nadzor nad izvršenjem propisa i drugih opštih akata iz nadležnosti Grada,

36) obrazuje komunalnu policiju, obezbeđuje i organizuje vršenje poslova komunalne policije,

37) uređuje organizaciju i rad mirovnih veća,

38) uređuje i obezbeđuje upotrebu imena, grba i drugog obeležja Grada,

39) izrađuje svoje planove odbrane koji su sastavni deo Plana odbrane Republike Srbije, preduzima mere za funkcionisanje grada u ratnom i vanrednom stanju i sprovodi mere pripravnosti i preduzima druge mere potrebne za prelazak na organizaciju za rad u ratnom i vanrednom stanju,

40) obavlja i druge poslove od neposrednog interesa za građane u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim Statutom.

Član 10

Za ostvarivanje svojih prava i dužnosti i zadovoljavanje potreba stanovništva Grad može posebnom odlukom osnovati preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu.

Preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač ili većinski vlasnik Grad dužni su da Skupštini grada dostavljaju na saglasnost planove rada i razvoja i godišnji program poslovanja.

Član 11

Grad može ugovorom na načelima konkurencije i javnosti poveriti pravnom ili fizičkom licu obavljanje pojedinih poslova iz svoje nadležnosti.

Poveravanje poslova iz stava 1. ovog člana uređuje se odlukom Skupštine grada.

Član 12

Preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu dužne su da najmanje jednom godišnje podnose Skupštini grada izveštaj o svom radu.

III FINANSIRANJE POSLOVA GRADA

Član 13

Poslove trezora obavlja organ Gradske uprave nadležan za finansije vršenjem sledećih funkcija:

1) finansijsko planiranje,

2) upravljanje gotovinskim sredstvima,

3) kontrola rashoda,

4) budžetsko računovodstvo i izveštavanje.

Član 14

Za izvršavanje izvornih i poverenih poslova Gradu pripadaju prihodi utvrđeni zakonom.

Poslovi Grada finansiraju se iz izvornih i ustupljenih prihoda, transfera, primanja po osnovu zaključivanja i drugih primanja utvrđenih zakonom.

Sredstva za finansiranje izvornih i poverenih poslova obezbeđuju se u budžetu Grada.

Grad samostalno raspolaže svojim prihodima.

Naredbodavac za izvršenje budžeta Grada je Gradonačelnik.

Član 15

Skupština donosi budžet Grada za svaku kalendarsku godinu u kojem se iskazuju svi prihodi i primanja, zaduživanja i druge finansijske transakcije, rashodi i drugi izdaci u skladu sa zakonom.

Po isteku godine za koju je budžet donet sastavlja se završni račun o izvršenju budžeta Grada.

Gradska uprava obavezna je da redovno prati izvršenje budžeta i po potrebi informiše Gradonačelnika.

Član 16

Za zadovoljavanje potreba građana u Gradu ili njegovom delu sredstva se mogu prikupljati samodoprinosom.

Skupština grada utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Član 17

Grad ima svoju imovinu. Imovinom Grada samostalno upravljaju njegovi organi u skladu sa zakonom.

IV ORGANI GRADA

Član 18

Organi Grada su: Skupština grada, Gradonačelnik, Gradsko veće i Gradska uprava.

Član 19

Skupština Grada je najviši organ Grada koji vrši osnovne funkcije lokalne vlasti utvrđene Ustavom, zakonom i ovim Statutom.

Član 20

Skupštinu Grada čine odbornici koje biraju građani na neposrednim izborima tajnim glasanjem u skladu sa zakonom i ovim Statutom.

Član 21

Skupština grada ima 31 odbornika.

Odbornici se biraju na 4 godine.

Odborniku počinje i prestaje odbornički mandat pod uslovima i na način utvrđen zakonom.

Član 22

Izabrani odbornici polažu zakletvu koja glasi: "Zaklinjem se da ću se u radu Skupštine Grada Jagodina pridržavati Ustava, zakona i Statuta Grada Jagodina i da ću časno i nepristrasno vršiti dužnost odbornika rukovodeći se interesima građana Jagodine".

Član 23

Prava i dužnosti odbornika bliže se uređuju Poslovnikom Skupštine grada.

Član 24

Pravo odbornika na izgubljenu zaradu, putne troškove za dolazak i odlazak na sednicu Skupštine i njenih radnih tela, dnevnice i na naknadu drugih troškova vezanih za vršenje određene funkcije uređuje se posebnom odlukom Skupštine grada.

Član 25

Skupština grada u skladu sa zakonom:

1) donosi Statut grada i Poslovnik Skupštine,

2) donosi budžet, kadrovski plan i završni račun grada,

3) utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada,

4) donosi program razvoja Grada i pojedinih delatnosti,

5) donosi urbanistički plan Grada i uređuje korišćenje građevinskog zemljišta,

6) donosi propise i druge opšte akte,

7) raspisuje gradski referendum i referendum na delu teritorije Grada, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu,

8) osniva službe, javna preduzeća, ustanove i organizacije utvrđene Statutom grada i vrši nadzor nad njihovim radom,

9) imenuje i razrešava upravni i nadzorni odbor, imenuje i razrešava direktore javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi čiji je osnivač i daje saglasnost na njihove statute u skladu sa zakonom,

10) bira i razrešava predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine,

11) postavlja i razrešava sekretara Skupštine,

12) bira i razrešava Gradonačelnika i na predlog Gradonačelnika bira Zamenika gradonačelnika i članove Gradskog veća,

13) utvrđuje gradske takse i druge lokalne prihode koji Gradu pripadaju po zakonu,

14) utvrđuje naknadu za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta,

15) donosi akt o javnom zaduživanju Grada u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug,

16) propisuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata,

17) daje mišljenje o republičkom i regionalnom prostornom planu,

18) daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za lokalnu samoupravu,

19) daje saglasnost na upotrebu imena, grba i drugog obeležja Grada,

20) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i Statutom.

Član 26

Skupština odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika, a odluke se donose većinom glasova prisutnih odbornika koliko zakonom, Poslovnikom o radu Skupštine ili Statutom nije drukčije određeno.

Član 27

Sednicu Skupštine saziva predsednik Skupštine po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.

Sednice Skupštine su javne.

Skupština može odlučiti da sednica ne bude javna iz razloga bezbednosti i drugih razloga utvrđenih zakonom i odlukom Skupštine.

Sazivanje konstitutivne sednice Skupštine, organizacija, priprema, vođenja i druga pitanja bliže se uređuju Poslovnikom Skupštine.

Član 28

Skupština osniva stalna i povremena radna tela za razmatranje pitanja iz njene nadležnosti.

Radna tela daju mišljenje na predloge odluka i drugih propisa koje donosi Skupština, a obavljaju i druge poslove u skladu sa odlukom Skupštine i Poslovnikom o radu Skupštine.

Predsednik i zamenik predsednika radnih tela može biti samo iz reda odbornika, a članovi mogu biti iz reda građana ili iz reda stručnjaka ili iz drugih oblasti privrednog i društvenog života.

Broj i zadaci radnih tela kao i prava i dužnosti predsednika i članova stalnih radnih tela bliže se uređuju Poslovnikom Skupštine grada.

Aktom o obrazovanju povremenog radnog tela utvrđuju se njegov naziv, oblast za koju se osniva, zadaci radnog tela, broj članova, rok za izvršenje zadataka i druga pitanja od značaja za rad radnog tela.

Član 29

Predsednika, zamenika predsednika i članove radnih tela predlaže Komisija za kadrovska i administrativna pitanja.

Članove radnih tela predlaže Komisija za kadrovska i administrativna pitanja uz konsultaciju sa odborničkim grupama srazmerno broju odbornika koje imaju u Skupštini.

Član 30

Predsednik radnog tela saziva sednice, predsedava sednicama, predlaže dnevni red, potpisuje zapisnik sa sednice radnog tela i obavlja druge poslove u vezi sa radom radnog tela.

Zamenik predsednika radnog tela zamenjuje predsednika u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti da obavlja dužnost, pomaže predsedniku radnih tela i obavlja druge poslove u vezi rada radnog tela za koje ga ovlasti predsednik radnog tela.

Na sazivanje sednice radnog tela, način rada i druga pitanja od značaja za rad radnog tela primenjuje se Poslovnik Skupštine grada.

Član 31

Skupština može i pre isteka roka na koji su izabrani razrešiti pojedine članove radnih tela ili radnog tela u celini i izabrati nove.

Predlog za razrešenje člana radnog tela ili radno telo u celini može podneti predsednik Skupštine ili najmanje jedna trećina odbornika.

Odluka o razrešenju je doneta ako se za razrešenje izjasni većina odbornika prisutnih na sednici Skupštine.

Član 32

Stalna radna tela Skupštine su saveti i komisije, i to:

1. Savet za privredu, budžet i finansije,

2. Savet za poljoprivredu i prehrambenu industriju,

3. Savet za zaštitu životne sredine,

4. Savet za urbanizam, stambene i komunalne delatnosti,

5. Savet za podsticaj i razvoj privrede,

6. Savet za društvene delatnosti,

7. Savet za zdravlje,

8. Lokalni savet za zapošljavanje,

9. Komisija za statutarna pitanja i normativna akta,

10. Komisija za kadrovska i administrativna pitanja,

11. Komisija za mandatno imunitetna pitanja,

12. Komisija za predstavke i žalbe,

13. Komisija za rad sa mesnim zajednicama,

14. Komisija za stambena pitanja,

15. Komisija za sprovođenje konkursa za davanje gradskog građevinskog zemljišta na korišćenje,

16. Komisija za društvena priznanja,

17. Komisija za pitanja lokalne samouprave,

18. Komisija za socijalna pitanja.

Skupština može po potrebi osnovati i druga radna tela.

Član 33

Skupština ima predsednika.

Predsednik Skupštine organizuje rad Skupštine, saziva i predsedava njenim sednicama i obavlja druge poslove u vezi sa radom Skupštine.

Predsednika Skupštine bira Skupština iz reda odbornika na vreme od 4 godine tajnim glasanjem većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine.

Predsednik Skupštine može biti razrešen i pre isteka vremena na koje je izabran na isti način na koji je biran.

Član 34

Radno pravni status predsednika i zamenika predsednika Skupštine, Gradonačelnika i zamenika gradonačelnika, odbornika ili člana Gradskog veća na stalnom radu uređuje Komisija za kadrovska i administrativna pitanja.

Član 35

Predsednik Skupštine ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Zamenik predsednika Skupštine bira se i razrešava na isti način kao i predsednik Skupštine.

Član 36

Skupština ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine i njenih radnih tela i rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad.

Sekretara Skupštine postavlja Skupština na predlog predsednika Skupštine na 4 godine i isti može biti ponovo postavljen.

Skupština može na obrazloženi predlog predsednika Skupštine razrešiti sekretara i pre isteka mandata.

Član 37

Priprema sednice Skupštine, sazivanje, vođenje i rad sednice Skupštine i druga pitanja od značaja za rad Skupštine uređuju se njenim Poslovnikom.

Član 38

Izvršni organi Grada su Gradonačelnik i Gradsko veće.

Član 39

Gradonačelnika bira Skupština iz reda odbornika na vreme od 4 godine tajnim glasanjem većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine.

Kandidata za Gradonačelnika predlaže predsednik Skupštine.

Član 40

Gradonačelnik ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja njegovu dužnost.

Zamenika Gradonačelnika bira Skupština tajnim glasanjem većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine na vreme od 4 godine.

Kandidata za Zamenika gradonačelnika predlaže kandidat za Gradonačelnika.

Član 41

Gradonačelnik:

1. predstavlja i zastupa Grad,

2. predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština,

3. naredbodavac je za izvršenje budžeta,

4. usmerava i usklađuje rad Gradske uprave,

5. donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom, Statutom ili odlukom Skupštine,

6. daje saglasnost na opšte akte kojima se uređuje broj i struktura zaposlenih u ustanovama koje se finansiraju iz budžeta Grada i na broj i strukturu zaposlenih i drugih lica koja se angažuju na ostvarivanje programa ili dela programa korisnika budžeta Grada,

7. odlučuje o davanju na korišćenje odnosno u zakup kao i otkazu ugovora o davanju na korišćenje odnosno u zakup i stavljanju hipoteke na nepokretnosti koje koriste organi Grada uz saglasnost Direkcije za imovinu Republike Srbije,

8. informiše javnost o svom radu,

9. podnosi žalbu Ustavnom sudu Republike Srbije ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa onemogućava vršenje nadležnosti Grada,

10. obrazuje stručna i savetodavna radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti,

11. vrši i druge poslove utvrđene Statutom i drugim aktima Skupštine.

Član 42

Gradsko veće čine Gradonačelnik, Zamenik gradonačelnika i 9 članova.

Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća.

Zamenik gradonačelnika je član Gradskog veća po funkciji.

Članove Gradskog veća bira Skupština na period od 4 godine tajnim glasanjem, većinom od ukupnog broja odbornika.

Član 43

Gradsko veće:

1. predlaže Statut, budžet i druge odluke i akte koje donosi Skupština,

2. neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine,

3. donosi odluku o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština Grada ne donese budžet pre početka fiskalne godine,

4. vrši nadzor nad radom Gradske uprave, poništava i ukida akte Gradske uprave koji nisu u saglasnosti sa zakonom, Statutom ili drugim opštim aktom i odlukom koju donosi Skupština Grada,

5. obrazuje Žalbenu komisiju,

6. rešava u upravnom postupku u drugom stepenu po pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada,

7. stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike,

8. postavlja i razrešava načelnika Gradske uprave,

9. obrazuje stručna i savetodavna radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti,

10. usvaja Pravilnik o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta gradskih uprava,

11. donosi Poslovnik o radu,

12. informiše javnost o svom radu,

13. vrši i druge poslove koje utvrdi Skupština Grada.

Član 44

Gradonačelnik predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice.

Gradonačelnik je odgovoran za zakonitost rada Gradskog veća.

Gradonačelnik je dužan da obustavi od primene odluku Gradskog veća za koju smatra da nije saglasna zakonu.

Član 45

Gradsko veće može da odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja njegovih članova.

Gradsko veće odlučuje većinom glasova prisutnih članova ako zakonom i ovim Statutom za pojedina pitanja nije predviđena druga većina.

Organizacija, način rada i odlučivanja Gradskog veća bliže se uređuju njegovim Poslovnikom u skladu sa zakonom i ovim Statutom.

Član 46

Gradonačelnik, zamenik gradonačelnika i član Gradskog veća mogu biti razrešeni pre isteka vremena na koji su birani na način i po postupku propisanim zakonom.

Član 47

Za vršenje upravnih poslova u okviru prava i dužnosti Grada i određenih stručnih poslova za potrebe Skupštine, Gradonačelnika i Gradskog veća obrazuje se Gradska uprava.

Član 48

Gradska uprava:

1. priprema propise i druge akte koje donosi Skupština Grada, Gradonačelnik i Gradsko veće,

2. izvršava odluke i druge akte Skupštine grada, Gradonačelnika i Gradskog veća,

3. rešava u upravnom postupku u prvom stepenu po pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada,

4. obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine grada,

5. izvršava zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno Gradu,

6. obavlja stručne i druge poslove koje utvrdi Skupština grada, Gradonačelnik i Gradsko veće,

7. dostavlja izveštaj o svom radu Gradonačelniku, Gradskom veću i Skupštini grada po potrebi a najmanje jednom godišnje,

8. obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i ovim Statutom.

Član 49

Gradska uprava postupa prema pravilima struke, nepristrasno i politički neutralno i dužna je da svakom omogući jednako pravnu zaštitu u ostvarivanju prava, obaveza i pravnih interesa.

Gradska uprava je dužna da građanima omogući brzo i delotvorno ostvarivanje njihovih prava i pravnih interesa.

Gradska uprava je dužna da građanima daje potrebne podatke i obaveštenja i pruža pravnu pomoć.

Gradska uprava je dužna da sarađuje sa građanima i da poštuje ličnost i dostojanstvo građana.

Član 50

Obrazuju se gradske uprave za pojedine oblasti.

U Gradskoj upravi se obrazuju unutrašnje organizacione jedinice za vršenje srodnih upravnih, stručnih i drugih poslova.

Član 51

Gradskom upravom rukovodi načelnik.

Za načelnika gradske uprave može biti postavljeno lice koje ima odgovarajući fakultet, u odnosu na delokrug uprave, položen ispit za rad u organima državne uprave i najmanje pet godina radnog iskustva u struci, uz ispunjenje ostalih zakonom propisanih uslova.

Član 52

Načelnika Gradske uprave postavlja Gradsko veće na osnovu javnog oglasa na 5 godina.

Načelnik Gradske uprave može imati zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Zamenik načelnika Gradske uprave postavlja se na isti način i pod istim uslovima kao načelnik.

Rukovodioce unutrašnjih organizacionih jedinica u Gradskoj upravi raspoređuje načelnik Gradske uprave.

Član 53

Načelnik Gradske uprave za svoj rad i rad Gradske uprave odgovara Skupštini grada i Gradskom veću u skladu sa ovim Statutom i Odlukom o Gradskoj upravi.

Gradsko veće može razrešiti načelnika odnosno zamenika načelnika na osnovu obrazloženog predloga Gradonačelnika, najmanje jedna trećina članova Gradskog veća ili najmanje jedne trećine odbornika Skupštine grada.

Član 54

U Gradskoj upravi mogu se postaviti pomoćnici Gradonačelnika za pojedine oblasti (ekonomski razvoj, urbanizam, primarna zdravstvena zaštita, zaštita životne sredine, poljoprivreda i dr.).

Pomoćnici Gradonačelnika pokreću inicijative, predlažu projekte i sačinjavaju mišljenja u vezi sa pitanjima koja su od značaja za razvoj Grada u oblastima za koje su postavljeni i vrše i druge poslove utvrđene aktom o organizaciji Gradske uprave.

Član 55

U Gradskoj upravi mogu se postaviti najviše 5 pomoćnika Gradonačelnika.

Pomoćnike Gradonačelnika postavlja i razrešava Gradonačelnik.

Član 56

Odluku o Gradskoj upravi donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća.

Pravilnik o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta gradskih uprava predlaže načelnik, a usvaja Gradsko veće.

Član 57

Ovlašćenja i organizacija Gradske uprave za obavljanje poslova Upravnog nadzora uređuje se odlukom Skupštine grada u skladu sa zakonom.

V NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U OSTVARIVANJU LOKALNE SAMOUPRAVE

Član 58

Građani Grada Jagodina neposredno učestvuju u ostvarivanju poslova Grada putem građanske inicijative, zbora građana i referenduma.

Član 59

Građani putem građanske inicijative predlažu Skupštini grada donošenje akta kojim će se urediti određeno pitanje iz nadležnosti Grada, promenu Statuta ili drugih akata i raspisivanje referenduma u skladu sa zakonom.

Gradska uprava ima obavezu da pruži stručnu pomoć građanima prilikom formulisanja predloga sadržanog u građanskoj inicijativi.

Građanska inicijativa punovažno je pokrenuta ako je lista potpisnika građanske inicijative sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 5% birača Grada koji su upisani u birački spisak prema poslednjem zvanično objavljenom rešenju o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika Skupštine grada, ako zakonom ili ovim Statutom nije drukčije predviđeno.

O predlogu iz stava 1. ovog člana Skupština grada je dužna da održi raspravu i da dostavi obrazložen odgovor građanima u roku od 60 dana od dana dobijanja predloga.

Član 60

Zbor građana raspravlja i daje predloge o pitanjima iz nadležnosti Grada.

Zbor građana saziva se za naseljeno mesto ili deo naseljenog mesta (ulica, deo gradskog naselja, područje mesne zajednice, zaselak ili drugi oblik mesne samouprave).

Zbor građana saziva Gradonačelnik, predsednik Skupštine grada, ovlašćeni predstavnik mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave, najmanje 50 građana sa prebivalištem na području za koje se zbor saziva ili najmanje jedna trećina odbornika Skupštine grada, najmanje 10 dana pre dana održavanja zbora.

Gradska uprava ima obavezu da pruži pomoć sazivaču u sazivanju i pripremanju i održavanju zbora građana.

Predlog za sazivanje zbora građana može uputiti organ Grada nadležan za odlučivanje po pitanju koje se razmatra na zboru.

O sazvanom zboru građani se obaveštavaju isticanjem akta o sazivanju zbora na oglasnoj tabli, preko sredstava javnog informisanja ili na drugi uobičajeni način.

Sazivač zbora obaveštava Gradsku upravu o održavanju zbora.

Član 61

Zborom građana predsedava sazivač ili lice koje on ovlasti.

Zbor građana razmatra predloge i zauzima stavove o njima ako zboru prisustvuje najmanje 5% birača prema poslednjem zvaničnom objavljenom rešenju o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika Skupštine grada sa područja za koje je zbor sazvan.

Pravo učešća u razmatranju pitanja, pokretanju inicijativa i predlaganju pojedinih rešenja imaju svi punoletni građani Grada.

Pravo odlučivanja na zboru građana imaju građani čije je prebivalište ili imovina na području za koje je zbor sazvan.

Odluke na zboru građana donose se većinom prisutnih građana sa pravom odlučivanja.

Gradska uprava je dužna da pruži stručnu pomoć građanima prilikom formulisanja predloga odnosno zahteva zbora građana a pre njihovog upućivanja nadležnim organima Grada.

Način rada i način utvrđivanja stavova zbora i druga pitanja u vezi sa sazivanjem i radom zbora bliže se uređuju odlukom Skupštine grada.

Član 62

Organi Grada dužni su da u roku od 60 dana od dana održavanja zbora građana razmotre zahteve i predloge građana, zauzmu stav o njima odnosno donesu odgovarajuću odluku ili meru i o tome obaveste građane.

Član 63

Skupština grada može na sopstvenu inicijativu većinom glasova od ukupnog broja odbornika da raspiše referendum o pitanjima iz svog delokruga.

Skupština grada dužna je da raspiše referendum o pitanju iz svog delokruga na zahtev građana Grada.

Zahtev građana iz stava 2. ovog člana punovažan je ako je listu potpisalo najmanje 10% birača Grada prema poslednjem zvaničnom objavljenom rešenju o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika Skupštine grada.

Odluka putem referenduma je doneta ako se za nju izjasnila većina građana koja je glasala, pod uslovom da je glasalo više od polovine ukupnog broja građana.

Odluka doneta na referendumu obavezujuća je.

Postupak i procedura sprovođenja referenduma uređuje se posebnom odlukom Skupštine grada.

Član 64

Skupština grada dužna je da raspiše referendum za deo teritorije Grada o pitanju koje se odnosi na potrebe odnosno interese građana tog dela teritorije, ako je lista potpisnika zahteva za raspisivanje referenduma sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 10% birača prema poslednjem zvanično objavljenom rešenju o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika Skupštine grada sa dela teritorije Grada za koji se traži raspisivanje referenduma.

Član 65

Organi i službe Grada dužni su da građanima u ostvarivanju njihovih prava i obaveza daju potrebne podatke, objašnjenja i obaveštenja.

Organi i službe Grada dužni su da svima omoguće podnošenje pritužbi na svoj rad i na nepravilan rad i odnos zaposlenih u Gradskoj upravi.

Organi i službe Grada dužni su da ispitaju navode navedene u pritužbi i da u skladu sa zakonom pokrenu odgovarajući postupak za sankcionisanje i otklanjanje propusta i nepravilnosti ako utvrde da isti postoje.

Organi i službe Grada dužni su da daju podnosiocu pritužbe odgovore i informaciju o tome da li je i kako po pritužbi postupljeno u roku od 30 dana ako podnosilac pritužbe to zahteva.

VI DRUGI OBLICI UČEŠĆA GRAĐANA U POSLOVIMA GRADA

Član 66

Organi Grada mogu konsultovati građane o pitanjima iz svoje nadležnosti.

Konsultacije iz stava 1. ovog člana vrše se putem javne ankete.

Član 67

Organi Grada mogu o pitanjima iz svoje nadležnosti organizovati javnu raspravu.

Javna rasprava se može održati:

1. u toku postupka usvajanja odluke o budžetu Grada,

2. u toku postupka utvrđivanja stope izvornih prihoda Grada,

3. u toku postupka usvajanja strateških planova razvoja,

4. u toku postupka usvajanja izveštaja o radu organa Grada,

5. u toku razmatranja izveštaja o radu javnih preduzeća i ustanova i drugih organizacija koje vrše javnu službu,

6. prilikom razmatranja drugih pitanja od neposrednog interesa za građane.

Član 68

Javna rasprava podrazumeva otvoreni sastanak predstavnika nadležnih organa Grada i javnih službi sa zainteresovanim građanima.

Predsednik Skupštine odnosno Gradonačelnik poziva odgovarajuće predstavnike organa Grada i javnih službi čiji je osnivač Grad da učestvuju u javnoj raspravi.

U toku javne rasprave sačinjava se beleška koja se dostavlja svim organima Grada.

VII MESNA SAMOUPRAVA

Član 69

Radi zadovoljavanja potreba i interesa od neposrednog značaja za građane za deo teritorije Grada, obrazuju se mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave.

Mesna zajednica se obrazuje za jedno ili više sela.

Mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave mogu se obrazovati i u gradskim naseljima (kvart, četvrt, rejon i sl.).

Član 70

Skupština grada u skladu sa Statutom odlučuje po prethodno pribavljenom mišljenju građana, o obrazovanju, području za koje se obrazuje i ukidanju mesnih zajednica, poslovima koje vrši, organima, postupku i načinu izbora organa mesnih zajednica i drugog oblika mesne samouprave.

Ova odluka donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Član 71

Mesna zajednica odnosno drugi oblik mesne samouprave ima svojstvo pravnog lica u okviru prava i dužnosti utvrđenih ovim Statutom i odlukom o osnivanju.

Član 72

Rad organa mesne zajednice odnosno drugog oblika mesne samouprave je javan.

Član 73

Odlukom Skupštine grada može se svim ili pojedinim mesnim zajednicama odnosno drugim oblicima mesne samouprave poveriti vršenje određenih poslova iz nadležnosti Grada uz obezbeđivanje potrebnih sredstava.

Pri poveravanju poslova polazi se od toga da li su ti poslovi od neposrednog ili svakodnevnog značaja za život stanovnika mesne zajednice odnosno drugog oblika mesne samouprave.

Član 74

Za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti Gradske uprave može se organizovati rad Gradske uprave u mesnim zajednicama ako je taj rad u vezi sa ostvarivanjem prava građana.

Poslovi iz stava 1. ovog člana, način i mesto njihovog vršenja određuje Gradonačelnik na predlog načelnika Gradske uprave.

VIII SIMBOLI, PRAZNICI, NAGRADE I PRIZNANJA GRADA

Član 75

Grad ima svoj simbol u formi grba koji se izražava kao Osnovni (mali) grb, Srednji grb i Veliki grb na crvenom polju posutom zlatnim semenom jagode, zeleni jagodin trolist.

Izgled, sadržina, upotreba i zaštita grba bliže se uređuje odlukom Skupštine grada.

Član 76

Grad ima praznike.

Praznici Grada su:

1. 12. jul - Gradska slava,

2. 28. jul - Dan Grada,

3. 17. oktobar - Dan oslobođenja Grada.

Način obeležavanja praznika Grada bliže se uređuje odlukom Skupštine grada.

Član 77

Grad ustanovljava nagrade i druga javna priznanja organizacijama i pojedincima za značajna ostvarenja u privredi, nauci, umetnosti, sportu, kulturi i drugim oblastima.

Vrste nagrada i drugih javnih priznanja, uslovi i način njihovog dodeljivanja utvrđuju se odlukom Skupštine grada.

IX SARADNJA I UDRUŽIVANJE GRADA

Član 78

Grad, njegovi organi i službe, kao i preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač udružuju se i ostvaruju saradnju sa drugim opštinama i gradovima i njihovim organima i službama u oblastima od zajedničkog interesa i radi njihovog ostvarivanja mogu udruživati sredstva i obrazovati zajedničke organe, preduzeća, ustanove i druge organizacije u skladu sa zakonom i ovim Statutom.

Član 79

Grad može da ostvaruje saradnju u oblastima od zajedničkog interesa sa odgovarajućim teritorijalnim zajednicama, opštinama i gradovima u drugim državama u okviru spoljne politike Republike Srbije uz poštovanje teritorijalnog jedinstva i pravnog poretka Republike Srbije u skladu sa Ustavom i zakonom.

Odluku o saradnji sa odgovarajućim teritorijalnim zajednicama, opštinama i gradovima donosi Skupština grada uz saglasnost Vlade Republike Srbije.

Sporazum ili drugi akt o ustanovljavanju saradnje potpisuje Gradonačelnik.

Član 80

Grad može biti osnivač ili pristupiti asocijacijama gradova i opština.

Grad osniva i pristupa asocijacijama gradova i opština radi unapređenja razvoja lokalne samouprave, njene zaštite i ostvarivanja zajedničkih interesa.

Grad takođe kroz članstvo u asocijacijama razmenjuje iskustva i ostvaruje saradnju sa gradovima i opštinama u zemlji i drugim državama, učestvuje u zastupanju sopstvenog i zajedničkog utvrđenog interesa pred državnim organima posebno u postupku donošenja zakona i drugih akata od značaja za zaštitu, unapređenje i finansiranje lokalne samouprave kao i drugih propisa od značaja za ostvarivanje poslova gradova i opština.

Član 81

Organi Grada mogu sarađivati sa nevladinim organizacijama, humanitarnim i drugim organizacijama u interesu Grada i građana.

X ZAŠTITA LOKALNE SAMOUPRAVE

Član 82

Zaštita prava Grada obezbeđuje se na način i po postupku utvrđenim zakonom.

Član 83

Gradonačelnik pokreće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike Srbije kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu.

Član 84

Gradonačelnik može podneti žalbu Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnih organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada.

Član 85

U Gradu se može ustanoviti zaštitnik građana koji je ovlašćen da kontroliše poštovanje prava građana, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem organa uprave i javnih službi, ako se radi o povredi propisa i opštih akata koje donosi Skupština grada ili njeni organi.

Nadležnost i ovlašćenje, način postupanja i izbora i prestanka dužnosti zaštitnika građana bliže se uređuje posebnom odlukom Skupštine.

XI AKTI GRADA

Član 86

U vršenju poslova iz svoje nadležnosti Skupština donosi Statut, odluke, pravilnike, naredbe, uputstva, rešenja, zaključke, preporuke i druge akte.

Gradsko veće donosi rešenja, zaključke, uputstva, smernice i druge akte.

Gradonačelnik donosi rešenja, zaključke, preporuke, uputstva, smernice i druge akte.

Propisi Grada i njegovih organa objavljuju se u "Službenom glasniku grada Jagodina".

XII DONOŠENJE I PROMENA STATUTA GRADA

Član 87

Predlog za donošenje ili promenu Statuta Grada može podneti najmanje 10% birača Grada, najmanje trećina odbornika Skupštine grada, Gradonačelnik i nadležno radno telo Skupštine grada (Komisija za statutarna pitanja i normativna akta i Komisija za pitanja lokalne samouprave).

Predlog se podnosi u pisanom obliku sa obrazloženjem.

O predlogu za donošenje i promenu Statuta Grada Skupština grada odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Kada Skupština grada odluči da se pristupi donošenju ili promeni Statuta Grada, istom odlukom određuje način i postupak donošenja odnosno promenu Statuta.

Skupština grada usvaja akt o donošenju ili promeni Statuta Grada većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

XIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 88

Propisi opštine Jagodina ostaju na snazi do njihovog usklađivanja sa Zakonom o lokalnoj samoupravi ("Službeni glasnik RS", br. 129/07) i ovim Statutom u zakonom propisanom roku.

Član 89

Danom stupanja na snagu ovog Statuta predstaje da važi Statut opštine Jagodina ("Opštinski službeni glasnik opštine Jagodina", br. 5/02, 22/04, 20/05 i 1/06).

Član 90

Ovaj Statut stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Jagodina".

 

Samostalni član Odluke o izmeni
Statuta grada Jagodina

("Sl. glasnik grada Jagodina", br. 2/2008)

Član 2

Ova Odluka stupa na snagu danom donošenja, a objaviće se u "Službenom glasniku grada Jagodina".

 

Samostalni član Odluke o izmeni
Statuta grada Jagodine

("Sl. glasnik grada Jagodina", br. 11/2011)

Član 2

Ova Odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Jagodine".