REŠENJEO DAVANJU SAGLASNOSTI NA PLAN ZIMSKOG ODRŽAVANJA ULICA U GRADU I LOKALNIH PUTEVA NA TERITORIJI GRADA JAGODINE ZA 2016/2017. GODINU("Sl. glasnik grada Jagodina", br. 18/2016) |
I Daje se saglasnost na Plan zimskog održavanja ulica u gradu i lokalnih puteva na teritoriji grada Jagodine za 2016/2017. godinu, broj 415-59/2016-02 od 16.11.2016. godine, utvrđen od JP Direkcije za izgradnju grada Jagodine.
Sastavni deo ovog Rešenja je Plan zimskog održavanja ulica u gradu i lokalnih puteva na teritoriji grada Jagodine za 2016/2017. godinu, koji je urađen u skladu sa Pravilnikom o redovnom i pojačanom održavanju javnih puteva ("Službeni glasnik SRS" broj 37/90), odeljak III. 7. Održavanje puteva u zimskom periodu.
II Ovo Rešenje objaviti u "Službenom glasniku grada Jagodine".
PLAN ZIMSKOG ODRŽAVANJA GRADSKIH ULICA I OPŠTINSKIH PUTEVA NA TERITORIJI GRADA JAGODINE ZA PERIOD 15.11.2016. DO 15.03.2017. GOD.
Plan zimskog održavanja gradskih saobraćajnica i opštinskih puteva na teritoriji grada Jagodine urađen je u skladu Pravilnikom o redovnom i pojačanom održavanju javnih puteva ("Službeni glasnik SRS", br. 37/90), odeljak III.7. Održavanje puteva u zimskom periodu (zimska služba).
Održavanje lokalnih puteva i ulica na teritoriji grada Jagodine u zimskim uslovima je kompleksno i složeno i zahteva se optimalna i fleksibilna angažovanost, da bi saobraćaj mogao normalno i bezbedno da se odvija. Da bi se postigla racionalnost u održavanju puteva i ulica u zimskom periodu neminovna je koordinacija između onih koji održavaju puteve, učesnika u saobraćaju (korisnici), saobraćajne policije koja reguliše saobraćaj, kao i kvalitetna i blagovremena informisanost o stanju i uslovima koji vladaju na putu.
Zimska služba kao specijalizovani deo službe održavanja puteva od neprocenjivog je značaja za funkcionisanje privrede, školstva i ostalih segmenata grada Jagodina, kao i svih učesnika u saobraćaju.
Organizacije zadužene za ove poslove obavezne su da otklone sve smetnje u saobraćaju, nastale usled poledice ili snežnih padavina, a intervencije se moraju obaviti nešto ranije ili u momentu nastajanja poledica ili pri snežnim padavinama.
Održavanje ulica i puteva u zimskom periodu podrazumeva radove i druge aktivnosti neophodne za obezbeđivanje prohodnosti i bezbednosti saobraćaja na ulicama u gradu i opštinskim putevima, koji su planom zimske službe planirani da se održavaju.
Održavanje gradskih saobraćajnica u Jagodini i opštinskih puteva na teritoriji grada Jagodine za navedeni period obezbeđuje se sledećim aktivnostima:
a) Redovnim-svakodnevnim pasivnim i aktivnim dežurstvom u "bazi zimske službe" u vremenu od 05.00 do 21.00 časova sa 1(2) kamiona kompletno opremljenih za zimsku službu (hidrauličkim čistačima-daskama i posipačima soli) sa vozačima, 2(4) radnika putara, 1(2) vozila (traktora) sa posipačem soli (ciklon) i 1 rukovodiocem službe za zimsko održavanje, sa kojima se obezbeđuje mobilnost 24 časa.
b) Pasivnim dežurstvom mehanizacije i ljudstva u "bazi zimske službe" u slučaju aktiviranja "posebnog plana" zimske službe zbog intenzivnih padavina, a koje nije obuhvaćeno redovnim dežurstvom.
c) Intervencijama sa potrebnom mehanizacijom i ljudstvom na gradskim saobraćajnicama i lokalnim putevima na teritoriji grada Jagodina po nalogu nadzorne službe Direkcije za izgradnju, a u skladu sa Planom zimske službe ili aktiviranjem "posebnog plana" zimske službe u slučaju obilnih padavina.
2. POSLOVI ODRŽAVANJA U ZIMSKOM PERIODU
Održavanje puteva u zimskom periodu (zimska služba) obuhvata sledeće:
- Organizovanje mesta pripravnosti (punktova zimske službe) i označavanje tih mesta i deponije materijala kojima se mogu koristiti učesnici u saobraćaju;
- obezbeđenje i postavljanje potrebnog broja saobraćajnih znakova i obaveštenja;
- izradu i postavljanje privremenih objekata za odbranu od smetova;
- pripremu puteva za zimski period;
- raspored radnika, mehanizacije, sredstava i materijala po punktovima zimske službe;
- obeležavanje ivica kolovoza odgovarajućim značkama;
- preventivno posipanje kolovoza odgovarajućim hemijskim sredstvima radi sprečavanja stvaranja poledica i zadržavanja snega na kolovozu u toku padavina;
- uklanjanje snega sa kolovoza, puta, stajališta i parkinga, iz rigola, sa objekata i sa bankina;
- posipanje zaleđenih i snegom pokrivenih kolovoza odgovarajućim materijalom;
- zaštita mostova od leda u vodotoku;
- obezbeđenje odvodnjavanja kolovoza za vreme otapanja snega;
- blagovremeno i potpuno obaveštavanje korisnika javnih puteva o stanju i uslovima odvijanja saobraćaja na javnim putevima, preko sredstava javnog informisanja, saobraćajnim znacima i tablama obaveštenja.
3. PRIPREMA PUTA (REDOVNO ODRŽAVANJE) U ZIMSKOM PERIODU
U zimskom periodu obavljaju se i radovi redovnog održavanja koji su od uticaja na nesmetano i bezbedno odvijanje saobraćaja i to:
- popravke oštećenja na kolovozu i drugim saobraćajnim površinama;
- održavanje saobraćajne signalizacije i opreme puta u funkcionalnom stanju;
- uklanjanje odrona, raznih nanosa, predmeta i blata sa kolovoza i ostalih delova puta i objekata;
- čišćenje rigola, jarkova, drenažnih izvoda i propusta za vodu, kao i slivnika i rigola na gradskim saobraćajnicama;
- uklanjanje preko nadležnih službi havarisanih i drugih vozila koja onemogućavaju čišćenje i normalno odvijanje saobraćaja.
4. KATEGORIZACIJA PUTEVA I ULICA PO PRIORITETU U PERIODU ZIMSKOG ODRŽAVANJA
Kategorizacija puteva i gradskih saobraćajnica po prioritetu u periodu zimskog održavanja izvršena je prema značaju puta ili gradske saobraćajnice u mreži, značaja ulica i puteva za obavljanje linijskog prevoza putnika i drugih značaja i to:
• Putevi i gradske saobraćajnice Prvog prioriteta su oni putevi i ulice u gradu na kojima se odvija linijski prevoz, lokacije službi od posebnog značaja za grad (bolnice, škole, administrativni centar i sl.). Radovi na obezbeđenju prohodnosti obavljaju se pre svega u periodu od 05 do 21 čas. Stalno odvijanje saobraćaja omogućuje se upotrebom zimske opreme a na kritičnim opštinskim putnim pravcima upotrebom lanaca.
• Putevi i ulice Drugog prioriteta su oni lokalni putevi i gradske ulice koju se odmah ne čiste i koji se pri jačim padavinama mogu zatvoriti a čišćenju se pristupa nakon prestanka padavina.
Spisak opštinskih puteva i gradskih saobraćajnica koje pripadaju kategoriji Prvog prioriteta sastavni su deo plana zimske službe.
Putevi i gradske saobraćajnice koje pripadaju kategoriji Drugog prioriteta čiste se po posebnom nalogu službe nadzora Direkcije za izgradnju.
5. STEPEN PRIPRAVNOSTI (SPREMNOSTI) U ZIMSKOJ SLUŽBI
U cilju ekonomičnijeg organizovanja zimske službe, a u zavisnosti od vremenskih prilika (trajanja i inteziteta padavina, temperature vazduha i kolovoza, vlažnosti i dr.) i meteorološke prognoze, određuju se četiri stepena pripravnosti (spremnosti) u zimskoj službi.
1. Prvi stepen spremnosti (pasivno dežurstvo) uvodi se na početku zimske službe 15.11.2016. godine. Uvodi se stalno dežurstvo službi nadzora Direkcije za izgradnju uz sredstva veze i na punktu zimske službe, odnosno organizaciji kojoj su povereni poslovi zimske službe, dežurstvom 1 komplet kamiona sa daskom i posipačem soli "dva putara" i rukovodiocem zimske službe. Direkcija za izgradnju za prvi stepen spremnosti plaća samo rukovodioca zimske službe.
Ovaj stepen spremnosti traje sve dok su povoljni vremenski uslovi (nema snežnih padavina i temperatura je iznad 5 stepeni Celzijusa) i dok meteorološka služba ne najavi promenu vremena.
2. Drugi stepen spremnosti-aktivno dežurstvo (nulti sistem angažovanja) uvodi se kada temperatura vazduha padne do 0 stepeni Celzijusa, uz pojavu vlage, kiše i negativnih noćnih temperature i ako meteorološka prognoza ne najavljuje snežne padavine, odnosno ako su najavljene slabe padavine. Na punktu zimske službe, odnosno organizaciji kojoj su povereni poslovi zimske službe, dežurstvom i povremenim angažovanjem 1 (jednog) kompleta kamiona sa daskom i posipačem soli i dva putara i 1 (jednog) vozila (traktora) sa posipačem soli (ciklon) uz nastavak dežurstva u Direkciji za izgradnju. Vrši se redovno obilaženje svih putnih pravaca i gradskih ulica i eventualno preventivno posipanje kolovoza solju radi sprečavanja pojave poledice, naročito na opasnim mestima, odnosno na lokacijama koje su utvrđena planom zimske službe i sastavni su deo plana.
Za ovaj stepen spremnosti plaća se 50% od vrednosti dežurstva jednog kompleta kamiona i dva radnika putara.
3. Treći stepen spremnosti uz aktivno dežurstvo i angažovanje radnika, mehanizacije i sredstava od 100% u odnosu na plan zimske službe uvodi se kada se pogoršaju vremenski uslovi (pada sneg, temperatura ispod 0 stepeni Celzijusa, duva vetar i dr.) i kada meteorolozi najave obilne snežne padavine i nepovoljne vremenske uslove. Na punktu zimske službe odnosno organizaciji kojoj su povereni poslovi zimske službe stavlja se u stanje pripravnosti pored 2 komplet kamiona sa daskom i posipačem soli, 2 (dva) vozila (traktora) sa posipačem soli (ciklon) i četiri putara i rukovodiocem zimske službe, i ostala mehanizacija i ljudstvo koji su planom zimske službe odnosno ugovorom sa zimskom službom, uz nastavak dežurstva u Direkciji za izgradnju.
Nalog za angažovanje radnika, mehanizacije i sredstava za Treći stepen spremnosti daje nadzorna služba Direkcije za izgradnju najkasnije 12 časova pre početka angažovanja.
4. Četvrti stepen spremnosti uvodi se kada se najavljuju velike vremenske nepogode i kada predviđeni broj radnika, mehanizacije i sredstava nisu dovoljni da se savladaju vremenske nepogode i održi prohodnost puteva i gradskih saobraćajnica. Tada se proglašavaju vanredni uslovi na putevima i aktivira Poseban plan zimske službe uz angažovanje po potrebi i mehanizacije, ljudstva i sredstava iz drugih organizacija.
Vanredne uslove i uvođenje četvrtog stepena spremnosti proglašava Štab za otklanjanje elementarnih nepogoda (štab civilne zaštite).
Posle početnog prvog stepena pripravnosti, primena viših stepena pripravnosti počinje onda kada to vremenski uslovi diktiraju. Takođe, vraćanje u niži stepen diktiraju vremenski uslovi, a naloge za iste daje nadzorna služba Direkcije za izgradnju, s tim što i izvođač ima pravo da u slučaju nenajavljenih naglih promena vremenskih uslova preduzme aktivnosti i o tome obavesti nadzornu službu Direkcije za izgradnju.
6. VREME TRAJANJA ZIMSKE SLUŽBE
Početak zimske službe je 15.11.2016. god. i njena aktivnost traje do 15.03.2016. godine.
Ukoliko dođe do padavina ili potrebe za intervencijom zbog pojave poledice ili slično, preduzeće je obavezno da interveniše i pre i posle ovih termina trajanja zimske službe.
Plan zimske službe sadrži:
- preglednu kartu gradskih saobraćajnica i opštinskih puteva na teritoriji opštine Jagodina sa prioritetima održavanja;
- lokaciju punkta službe za zimsko održavanje koja za potrebe Direkcije za izgradnju obavlja poslove zimskog održavanja;
- lokacije deponije materijala za posipanje puteva;
- lokacije kritičnih mesta na gradskim saobraćajnicama i opštinskim putevima (mostovi, oštre krivine, veliki usponi, zone iznenadnog zavejavanja i dr.) gde se zahtevaju poseban način i tehnologija zimskog održavanja;
- broj, vrsta i raspored mehanizacije, sredstava i materijala po punktovima zimske službe kao i broj i raspored radne snage po smenama i lokacijama i način organizovanja istih;
- način upotrebe materijala, sredstava i mehanizacije i postupak radnika. Preduzeće kome su povereni poslovi zimskog održavanja, prethodne i ove podatke obezbeđuje i dostavlja Direkciji za izgradnju;
- raspored privremenih objekata (prepreka) protiv zavejavanja;
- tehnologiju zimskog održavanja u smislu postupka kod sprečavanja poledice, postupka čišćenja snega za vreme i posle prestanka padavina, postupak uklanjanja snega iz rigola, bankina, mostova i sl;
- sistem obaveštavanja o stanju na putevima.
7.1. PREGLEDNA KARTA GRADSKIH SAOBRAĆAJNICA I OPŠTINSKIH PUTEVA NA TERITORIJI GRADA JAGODINA SA PRIORITETIMA ODRŽAVANJA
Održavanje gradskih saobraćajnica i puteva na teritoriji opštine Jagodina obavlja se na sledećim pravcima i prema sledećim prioritetima:
7.1.1. Ulice po prioritetima
I PRIORITET
• Ul. Knjeginje Milice, Kneza Lazara
• Bagrdanski put, deo M. Radenkovića
• Slovenski put (od Kneza Milete do naplatne rampe)
• Ribarska (od pruge do nadvožnjaka na auto putu)
• Ul. Kumanovska (od Slovenskog puta do Ribarske)
• Ul. Kneza Milete, Gine Pajevića i Kneza Miloša (do pruge za IKS)
• Ul. 7. juli i deo regionalnog puta za Kg. do Ul. Petra Velebita
• Ul. Milana Mijalkovića do raskrsnice puteva za Vinoraču i Štiplje
• Ul. Omladinskih brigada, Ive Andrića, Živorada Kostića
• Ul. Branka Radičevića, Kragujevačkog oktobra
• Ul. Koste Abraševića (do ul. M. Milenkovića)
• Ulaz za Medicinski centar - Koste Abraševića
• Ul. Vukašina Stefanovića, Aleksandra Stefanovića, Banjička, Novosadska, Čočetova,
• Ul. Braće Dirak (od Vuka Karadžića do Čočetove)
• Ul. Sutjeska, Stevana Sinđelića, Kapetana Koče, Vuka Karadžića
• Ul. Kralja Petra I
• Ul. Radmila Đorđevića
• Ul. Kraljevića Marka (do nadvožnjaka na auto putu)
• Ul. Maksima Gorkog
• Ul. Stevana Ivanovića (pored hale JASA)
• Ul. Tome Miloševića
• Vladimira Đorđevića (pored ZOO vrta)
• Ul. Ružice Milanović
• Slavke Đurđević, Narodnog fronta, Kozaračka
• Ul. Braće Jakšić, Prvomajska
• Ul. II Proleterske brigade
• Ul. Vojvođanska
• Ul. Kablovska
• Ul. Stevana Ivanovića od ulaza u Aračliski potok do kolonije Đ. Brdo
Ukupna dužina ulica I prioriteta je 37,90 km.
II PRIORITET
• Ul. Mladena Milenkovića
• Ul. Živote Stanisavljevića, Đure Jakšića, Žanova
• Ul. Jug Bogdana
• Ul. Lole Ribara
• Ul. Nikčevićeva, Jevrema Markovića, Svetozara Markovića, Braće Milosavljević
• Ul. Boška Buhe (pored MUP-a)
• Ul. Save Kovačevića, Kolubarska, Rada Miljkovića, Živadina Jankovića, 29. novembar, Vojvode Putnika.
• Ul. Radojice Solunca, Makedonska, Jovana Skerlića, Braće Jugović
• Ul. Aleksandra Veljkovića, Stevana Jakovljevića (bivša Vardarska)
• Ul. Petra Velebita, Radnička, Filipa Višnjića (naselje Trnava)
• Ul. Dragiše Brašovanija
• Naselje Strelište ulice 173, Omladinskih Brigada i Vukovarska (ulaz u školu)
• Ul. Crnovrška (pored R-ova) do Kragujevačkog oktobra
• Ul. Zelengora i ulaz u osnovnu školu "Goran Ostojić"
• Ul. Juhorska
• Ul. Moravska
• Ul. Jovanče Micića
• Ul. Tanaska Rajića
• Ul. Branka Krsmanovića - do dečijeg vrtića
• Ul. Dositejeva, Tanaska Rajića
• Ul. Dimitrija Tucovića, Braće Cincarević, Bate Đurđevića, Sofije Mladenović
• Ul. Žanova, Đure Jakšića
• Naselje Dimitrija Tucovića
• Put Izbegličko naselje-Trnava
• Ul. Labuda Đukića
• Naselje Solaris
• Naselje Cvećara
• Naselje Trnava
• Naselje Lipar
• Kolonija Đ. Brdo
Ukupna dužina ulica II prioriteta je 23,46 km.
Kolovoz se čisti i posipa solju tako da se omogući odvijanje saobraćaja uz smanjenu brzinu u otežanim uslovima (sneg na kolovozu, padavine, poledice, niske temperature, slaba vidljivost i sl).
Do prekida saobraćaja može doći u trajanju od 1-2 časa dnevno.
Odvijanje saobraćaja podrazumeva obaveznu upotrebu zimske opreme od svih korisnika.
Ostale ulice se ne čiste.
7.1.2. Putevi koji se čiste (nema prioriteta)
Prioritete čišćenja određuju nadzorni organi i izvođači dogovorno u zavisnosti od vremenskih uslova i stanja na terenu.
I PRIORITET
1. Jagodina-Ribare-Glogovac-Dražmirovac |
17,00 km |
2. Krušar-Glogovac-M. Popović-Duboka-Rajkinac |
11,26 km |
Duboka-Dobra Voda |
6,25 km |
M. Popović-Bogava |
3,31 km |
3. Jagodina (Ozon)-Kolonija Ć. Brdo-Bresje-Glavinci-Kolare |
|
- Dragoševac-Medojevac |
15,20 km |
Dragoševac-Topola |
5,00 km |
Dragoševac-Ivkovački Prnjavor |
4,45 km |
4. Jagodina-D. Štiplje-G. Štiplje-Rele |
16,32 km |
5. Rp. 110 - Šuljkovac |
4,13 km |
6. Rp. 110 - Šantarovac - Lukar |
7,31 km |
7. Rp. 110 - Belica - D. Mišević |
4,89 km |
8. Rp. 110 - Staro Selo |
2,80 km |
9. Rp.110 - Slatina |
1,14 km |
10. Rp. 110 - Kovačevac |
1,26 km |
11. Jagodina - Vinorača - Crnče |
10,27 km |
12. Vinorača-Lozovik - G. Mišević |
11,12 km |
13. IKS - Majur - D. Majur |
3,49 km |
14. Jagodina-Bukovče-Lanište-K. Selo |
10,97 km |
15. Jagodina-K. Selo |
3,80 km |
16. Rp- 214 - Voljavče (čišćenje od Elmosa) |
1,29 km |
17. Vranovac - G. Račnik - D. Rači |
11,41 km |
18. Bagdan-Lovci - Strižilo |
6,61 km |
19. Jagodina - Rakitovo- Končarevo Predor |
5,64 km |
20. Pristupni put za deponiju Gigoš |
3,80 km |
21. Put Novi Juhor-Končarevo |
1,80 km |
22. Put R-214 (Majurska mahala)-Končarevo |
1,80 km |
Ukupna dužina opštinskih puteva I prioriteta je 173,61 km.
II PRIORITET
23. Trnava-Vinorača |
1,50 km |
24. Rp. 110-Vrba |
0,94 km |
25. Crnče - Kalenovac |
2,89 km |
26. Siokovac-J. Prnjavor |
4,31 km |
27. Vranovac-D. Štiplje |
1,2 km |
28. K. Selo-Ribare |
5,36 km |
29. Vranovac-G. Štiplje |
2,5 km |
Ukupna dužina opštinskih puteva II prioriteta je 18,70 km.
Kolovoz se čisti i posipa solju i rizlom tako da se omogući odvijanje saobraćaja uz smanjenu brzinu u otežanim uslovima (sneg na kolovozu, padavine, poledica, niske temperature, slaba vidljivost i sl.) na max. 5 km/čas.
Do prekida saobraćaja može doći u trajanju od 6 časova dnevno. Odvijanje saobraćaja podrazumeva obaveznu upotrebu zimske opreme od svih korisnika puteva, a u brdovitim i planinskim terenima uz upotrebu lanaca.
Sastavni deo plana zimskog održavanja je i pregledna karta za gradske saobraćajnice i opštinske puteve sa prioritetom održavanja.
7.2. LOKACIJA PUNKTOVA ZIMSKE SLUŽBE
Punktovi zimske službe mora da budu opremljeni sa potrebnim brojem prostorija za smeštaj, rad i dežurstvo radnika, garažama za smeštaj mehanizacije i kamiona, zatvorenim prostorom ili nadstrešnicama za materijal kojima se vrši posipanje i sredstvima veze, standardnom radio stanicom, telefonom i pokretnom radio stanicom u kamionima.
Dežurstvo i rad na punktu zimske službe organizovan je shodno ugovoru sa Direkcijom u dve smene (od 05-21.00 čas) čime se postiže potpuna mobilnost.
Potrebna mehanizacija i kamioni:
• 3 kamiona sa hidrauličnim čistačem (daskom) i posipačem soli,
• 4 kamiona
• 1 Grejder MG-145
• 1 Utovarivač ULT-160
• 1 Buldozer TG-170-140
• 1 Buldozer TG-110
• 1 Vučni voz-šleperka
• 2 Traktora sa ciklonom
• 1 Kombinovani utovarivač JCB
Navedenu mehanizaciju i kamione opslužuje potreban broj rukovaoca mašina, vozača kamiona, radnika putara i rukovodilac službe održavanja.
Na punktu zimske službe je skladišten i materijal za posipanje puteva i to: hemijska sredstva (so) i sitna kamena rizla (agregat) f 4-8 mm.
7.3. LOKACIJA KRITIČNIH MESTA NA PUTEVIMA I GRADSKIM SAOBRAĆAJNICAMA
Na uličnoj mreži saobraćajnica u Jagodini i lokalnim putevima na teritoriji opštine Jagodina postoje kritična mesta sa aspekta oštrih krivina, velikih uspona i zona iznenadnog zavejavanja koji zahtevaju posebnu tehnologiju i intenzitet održavanja a koju čine:
7.3.1. Opštinski putevi
a) Opštinski put br. 110-0, Jagodina-D. Štiplje-G. Štiplje-Relej, deonica od G. Štiplja do Releja, od KM. 10+200 do KM. 16+320.
• Konstantni usponi nagiba 5-13%
• Oštre uzastopne krivine R-20 do R-250m.
• Mogućnost čestog zavejavanja
b) Opštinski put br. 110-6, od puta 110 - Šantarovac - Lukar - granica Opštine Jagodina, deonica od Šantarovca do Lukara, od KM. 1+400 do KM. 4+100,
• Konstantni usponi nagiba 6-10%
• Oštre uzastopne krivine R-30 do R-250m.
• Mogućnost čestog zavejavanja
v) Opštinski put br. 110-9, od puta 110 - Slatina, deonica, u samom selu od KM. 1+400 do KM. 4+100,
• Konstantni usponi nagiba 3-8%
• Oštre uzastopne krivine R-60 do R-250m (velika S-krivina)
• Mogućnost čestog zavejavanja
g) Opštinski put br. 110-11, Jagodina-Vinorača-Siokovac-Crnče-D. Štiplje, deonica od Siokovca do Crnča, od KM 6+900 do KM 7+900, i deonica od Crnča do G. Štiplja,
• Konstantni usponi nagiba 6-10%
• Oštre uzastopne krivine R-30 do R-250m.
• Mogućnost čestog zavejavanja
d) Opštinski put br. 110-13, od puta 110/11 - Međureč -Lozovik-Mišević, deonica od Međureča do Lozovika, od KM 3+900 do KM 4+600 i od KM 8+000 do KM 8+900,
• Konstantni usponi nagiba 6-10%
• Oštre uzastopne krivine R-30 do R-250m.
• Mogućnost čestog zavejavanja
đ) Opštinski put Crnče - Kalenovac,
• Konstantni usponi nagiba 10%
• Oštre uzastopne krivine R-30 do R-250m.
• Mogućnost čestog zavejavanja
e) Opštinski put br. 214-3, D. Račnik - G. Račnik - Vranovac, deonica od G. Račnika do Vranovca, od KM 4+200 do KM 6+500,
• Konstantni usponi nagiba 7-10%
• Oštre uzastopne krivine R-30 do R-250m.
• Mogućnost čestog zavejavanja (veliki smetovi)
ž) Opštinski put br. 214-5, Vranovac - G. Štiplje,
• Konstantni usponi nagiba 7-10%
• Mogućnost čestog zavejavanja.
7.3.2. Gradske saobraćajnice u Jagodini
Na mreži saobraćajnica u Jagodini postoje kritična mesta sa aspekta oštrih krivina, velikih uspona i zona stvaranja poledica a koji zahtevaju posebnu tehnologiju rada i to su:
• Saobraćajnica za prilaz auto putu deonica od raskrsnice sa ulicom Kneza Lazara i Kneza Milete do nadvožnjaka preko železničke pruge Beograd-Niš i od nadvožnjaka prema auto putu do buduće ulice 5-5,
• Ulica Kraljevića Marka deonica od raskrsnice sa ulicom Kneza Miloša do nadvožnjaka preko železničke pruge Beograd-Niš i od nadvožnjaka do Kablovske ulice.
• Ulica Milana Radenkovića (put za naselje Lipar I)
• Ulica Stevana Ivanovića - produžetak od ulaska u Aračlijski potok i Brane Markovića do Kolonije Đ. Brdo.
• Zone pešačkih i kolskih mostova preko reke Belice
• Zone ležećih policajaca
Na navedenim kritičnim lokacijama lokalnih puteva i gradskih saobraćajnica predviđene su sledeće metode tehnologije održavanja:
• Preventivno posipanje industrijskom soli ili drugim hemijskim sredstvima kolovoza ili kombinacijom sa abrazivnim materijalom (kamenom rizlom), kada je temperature vazduha oko 0 stepeni Celzijusa, a kolovoz je vlažan,
• Posipanjem industrijskom soli ili drugim hemijskim sredstvima kolovoza ili kombinacijom sa abrazivnim materijalom (kamenom rizlom), za vreme padavina i posle prestanka padavina u cilju otapanja snega i sprečavanja stvaranja poledice, osim na lokacijama gde postoji kišna kanalizacija gde je zabranjena upotreba kamene rizle.
• Redovnim čišćenjem snega sa kolovoza sa kamionom sa daskom ili sa drugim mehaničkim sredstvima.
7.4. TEHNOLOGIJA ZIMSKOG ODRŽAVANJA
7.4.1. Metode borbe protiv poledice
Nastajanje poledice se javlja kao posledica dovoljne vlažnosti na nivou kolovoza i temperature 0 stepeni C ili nižoj (bilo temperature vazduha ili temperature tla, ili obe istovremeno).
Postoje dva načina borbe protiv poledice: preventivni i aktivni.
a) Preventivnom intervencijom treba onemogućiti stvaranje poledice a postižu se posipanjem hemijskim sredstvima (so) doziranjem od približno 10 grama/m2 ili mešavinom kamene rizle i soli, u sledećim slučajevima:
• Kada nema padavina posipanjem navedenim sredstvima i dozažom na svakih 2 ili 3 dana, naročito na naznačenim kritičnim mestima,
• Kada ima padavina (kiša) posipanjem kolovoza radi stvaranja dovoljnog stanja saliniteta, doziranjem u manjim dozama soli (manje od 10 grama/m2).
b) Aktivne intervencije se primenjuju ukoliko i pored preventivnih mera dođe do formiranje poledice tako što se kolovoz gradskih saobraćajnica ili lokalnih puteva posipanjem hemijskim sredstvima ili mešavinom sa kamenom rizlom sa količinama hemijskih sredstava koje zavise od debljine leda i temperature i dato je u sledećoj tabeli:
Temperatura u °C |
Vrsta sredstva za otapanje |
Doziranje u gr/m2 u zavisnosti od debljine zaleđenog sloja |
|
manje od 2 mm |
više od 2 mm |
||
0 do -3° C |
NaCl |
10 do 20 |
15 do 30 |
- 3 do -6° |
NaCl |
20 do 30 |
30 do 40 |
-6 do -10° |
2/3 NaCl |
10 do 20 |
15 do 30 |
-10 do -15° |
1/2 NaCl |
20 do 40 |
30 do 50 |
ispod - 15° C |
CaCl2 |
20 do 40 |
30 do 50 |
7.4.2. Postupak čišćenja snega
Uklanjanje snega iziskuje njegovo razbijanje (rastresanje) i odvoženje. Potreban rad zavisi od tvrdoće, kohezije i zapreminske težine snega i povećava se sa povećanjem tih parametara. Pošto saobraćaj zbija sloj snega na kolovozu povećavajući navedene parametre, neophodno je ukloniti sneg pre nego što dođe do njegovog zbijanja pod dejstvom saobraćaja jer se na taj način izbegava potreba za njegovim raskopavanjem i rastresanjem.
U cilju sprečavanja većeg sabijanja snega usled dejstva saobraćaja vrši se dodavanje hemijskih sredstava (soli) koja olakšavaju otapanje i imaju za cilj da promene strukturu kristala snega, stvarajući sloj bez kohezije i sprečavajući njegovo zbijanje (raspršivanje snega).
Pri manjim padavinama (od nekoliko santimetara) topljenje snega se može efikasno uraditi ako se obavi soljenje i razastiranje soli u toku padanja snega. Topljenje će biti olakšano ako je temperatura blaga a saobraćaj veliki.
Pri većim padavinama ako je količina snega na kolovozu znatna, potrebno je izvršiti njegovo uklanjanje s kolovoza pomoću specijalnog vozila-kamiona opremljenog sa prednje strane specijalnim hidrauličkim snegočistačem (daskom) i odmah nakon toga posipanje hemijskim sredstvima za otapanje (so), preko posebnog uređaja koji je montiran na zadnjoj strani kamiona.
Ukoliko se i pored primene napred navedenih mera zbog obilnog snega dođe do stvaranja zbijenog sloja snega a preko njega se mora odvijati saobraćaj, vrši se posipanje kolovoza prekrivenog snegom sa abrazivnim sredstvima (kamena rizla) sa kombinacijom sa hemijskim sredstvima za otapanje. Na gradskim saobraćajnicama gde je izgrađena kišna kanalizacija zabranjena je upotreba abrazivnih materijala.
Količina dozaže kamene sitneži (rizle) se kreće od:
• 100 do 200 gr/m2 srednje krupnoće za poledicu ili debljinu zbijenog snega od 1cm,
* 150 do 300 gr/m2 krupne zrnaste sitneži za veće debljine zbijenog snega.
Količina odnosno orjentacione vrednosti dozaže hemijskih sredstava za obradu snega, zavisno od toga da li se predviđa njegovo rastresanje ili topljenje dato je u sledećoj tabeli:
Temperatura u °C |
Vrsta sredstva za otapanje |
Doziranje u gr/m2 u zavisnosti od debljine zaleđenog sloja |
|
Manje od 2 cm - mekan sneg između 2 i 10 cm. |
Manje od 1 cm - zbijen sneg između 1 i 5 cm. |
||
1 Topljenje |
|||
0 do -3° C |
NaCl |
15 do 30 |
20 do 40 |
-3 do -6 ° |
NaCl ili |
30 do 60 |
40 do 80 |
-6 do -10° |
1/3 CaCl2 i |
15 do 30 |
30 do 50 |
-10 do -15° |
1/2 NaCl |
20 do 40 |
30 do 50 |
ispod - 15° C |
CaCl2 |
30 do 50 |
40 do 60 |
2 Rastresanje (spoj debljine 2 do 3 cm) |
|||
- 0 do -4°C |
NaCl |
10 do 20 gr/m2 |
|
- 4 do - 8° C |
NaCl |
20 do 40 gr/m2 |
|
ispod - 8° C |
1/4 CaCl2 3/4 NaCl |
20 do 40 gr/m2 |
Po prestanku snežnih padavina pristupa se potpunom uklanjanju snega sa kolovoza korišćenjem mehanizacije snabdevene uređajem za struganje snega.
Na gradskim saobraćajnicama se posle prestanka padavina predviđa odvoženje snega sa kritičnih lokacija u gradu ukoliko je tokom čišćenja snega došlo do stvaranja velikih gomila snega koji onemogućava normalno odvijanje saobraćaja. Uklanjanje i odvoženje snega se naročito vrši i na saobraćajnicama gde postoji kišna kanalizacija, sa rigola i bankina, kako bi se sprečilo da se pri otapanju nagomilanog snega voda ne razliva po kolovozu, a pri niskim temperaturama stvara poledica.
Nalog za uklanjanje snega i lokaciju sa koje se uklanja i odvozi sneg daje nadzorna služba Direkcije u zavisnosti od trenutne procene i potrebe za takvim aktivnostima.
8. PREDUZEĆE KOJE VRŠI ZIMSKO ODRŽAVANJE
Poslove održavanja puteva u zimskom periodu (zimska služba) za potrebe JP Direkcije za urbanizam i izgradnju obavlja:
Preduzeća za puteve "Jagodina Put" doo. iz Jagodine, čiji je punkt zimske službe u Jagodini u ul. Kablovskoj bb u Industrijskoj zoni u Jagodini.
Preduzeće koje vrši održavanje puteva odnosno kome su povereni poslovi održavanja puteva u zimskom periodu, u cilju efikasnijeg delovanja zimske službe, sarađuju sa:
• Organima unutrašnjih poslova-služba za bezbednost saobraćaja na teritoriji grada Jagodina i sektora za vanredne situacije;
• Hidrometeorološkom službom radi pribavljanja podataka i vremenskih prognoza o padavinama, vlažnosti, temperature vazduha i dr;
• Organima i sredstvima informisanja;
• Skupštinom grada Jagodina-Štabom civilne zaštite radi preduzimanje mera u slučaju vanrednih uslova i elementarnih nepogoda, odnosno aktiviranja Posebnog plana zimske službe.
Obaveštavanje o stanju puteva i gradskih saobraćajnica vrši se svakodnevno u toku trajanja zimske službe preko sredstava javnog informisanja.
Podaci o stanju prohodnosti i saobraćaju na putevima pribavljaju se svakodnevnim obilaskom od strane nadzorne službe Direkcije i sa punkta zimske službe a u zavisnosti od stanja na putevima daje se nalog za određene intervencije.