ODLUKAO PRAVIMA U SOCIJALNOJ ZAŠTITI IZ NADLEŽNOSTI GRADA SOMBORA("Sl. list Grada Sombora", br. 28/2016) |
UVODNE ODREDBE
Predmet odluke
Odlukom o socijalnoj zaštiti utvrđuju se prava građana grada Sombora na usluge socijalne zaštite i mere materijalne podrške, postupci za ostvarivanje prava, prava i obaveze korisnika socijalne zaštite, finansiranje socijalne zaštite, kao i druga pitanja od značaja za socijalnu zaštitu na nivou lokalne zajednice u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti.
Svi pojmovi u ovoj odluci upotrebljeni u gramatičkom muškom rodu podrazumevaju muški i ženski prirodni rod.
Prava na socijalnu zaštitu
Svaki pojedinac i porodica kojima je neophodna društvena pomoć i podrška radi savladavanja socijalnih i životnih teškoća i stvaranje uslova za zadovoljenje osnovnih životnih potreba imaju pravo na socijalnu zaštitu u skladu sa zakonom, u visini, pod uslovima i na način utvrđen ovom odlukom i u skladu sa materijalnim i drugim mogućnostima grada.
Prava na socijalnu zaštitu obezbeđuju se pružanjem usluga socijalne zaštite i materijalnom podrškom.
Prava utvrđena ovom odlukom su lična i neprenosiva.
Korisnici socijalne zaštite
Korisnik prava na usluge socijalne zaštite i mere materijalne podrške jeste pojedinac, odnosno porodica koja se suočava s preprekama u zadovoljavanju potreba, usled čega ne može da dostigne ili da održi kvalitet života, ili koja nema dovoljno sredstava za podmirenje osnovnih životnih potreba, a ne može da ih ostvari svojim radom, prihodom od imovine ili iz drugih izvora.
Porodicom u smislu ostvarivanja prava na mere materijalne podrške smatraju se supružnici i vanbračni partneri, deca i srodnici u pravoj liniji bez obzira na stepen srodstva, kao i srodnici u pobočnoj liniji do drugog stepena srodstva, pod uslovom da žive u zajedničkom domaćinstvu.
Lice koje je zaključilo ugovor o doživotnom izdržavanju ne može da ostvari prava na mere materijalne podrške, predviđena ovom odlukom.
Korisnici prava na socijalnu zaštitu su građani koji imaju prebivalište na teritoriji grada Sombora.
Izuzetno, pravo na socijalnu zaštitu u skladu sa odredbama ove odluke priznaje se i:
• licima koja imaju boravište na teritoriji grada koja se nađu u stanju potrebe za uslugama socijalne zaštite i merama materijalne podrške;
• licima koja se nađu u skitnji ili im je iz drugih razloga potrebno obezbediti pravo na socijalnu zaštitu;
• korisnicima socijalnih usluga koji imaju prebivalište na teritoriji drugih opština, u skladu sa odredbama međuopštinskog sporazuma o pružanju usluga socijalne zaštite;
• stranim državljanima i licima bez državljanstva u potrebi za socijalnom zaštitom, u skladu sa Zakonom i međunarodnim ugovorima.
Sredstva za ostvarivanje prava na socijalnu zaštitu
Sredstva za obavljanje delatnosti socijalne zaštite obezbeđuju se u budžetu grada Sombora.
Sredstva za obezbeđivanje usluga socijalne zaštite mogu se pribavljati i putem donacija, kao i ustupanjem imovine, osnivanjem zadužbina i fondacija, u skladu sa zakonom.
Imovina namenjena socijalnoj zaštiti može se koristiti isključivo za obezbeđenje usluga socijalne zaštite.
Sredstva za obezbeđivanje prava na usluge socijalne zaštite predviđene ovom odlukom obezbeđuju se i iz namenskih transfera budžeta Republike Srbije u skladu sa članom 207. Zakona o socijalnoj zaštiti i Uredbom o namenskim transferima.
U obezbeđivanju sredstava za pružanje usluga socijalne zaštite učestvuje i korisnik, u obimu i na način utvrđen zakonom i ovom odlukom.
Postupak za ostvarivanje prava i korišćenje usluga socijalne zaštite
Na postupak za ostvarivanje prava na usluge socijalne zaštite i mere materijalne podrške predviđene ovom odlukom, primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak, ako Zakonom o socijalnoj zaštiti nije drugačije određeno.
Sredstva za pokriće troškova postupka za ostvarivanje prava iz ove odluke obezbeđuju se u budžetu grada i te troškove ne snose građani.
Saradnja u obezbeđivanju prava na socijalnu zaštitu
Grad Sombor u obezbeđivanju prava građana na socijalnu zaštitu sarađuje sa ustanovama i drugim oblicima organizovanja utvrđenih zakonom koji obavljaju delatnost: pružaocima usluga socijalne zaštite, ustanovama predškolskog, osnovnog, srednjeg i visokog obrazovanja; zdravstvenim ustanovama, policijom, pravosudnim i drugim državnim organima, udruženjima i drugim pravnim i fizičkim licima.
Saradnja u pružanju usluga socijalne zaštite ostvaruje se u okvirima i na način utvrđen sporazumima o saradnji.
USLUGE SOCIJALNE ZAŠTITE
SVRHA, VRSTE I KORISNICI USLUGA
Svrha usluga socijalne zaštite
Usluge socijalne zaštite su aktivnosti pružanja podrške i pomoći pojedincu i porodici radi poboljšanja, odnosno očuvanja kvaliteta života, otklanjanja ili ublažavanja rizika nepovoljnih životnih okolnosti, kao i stvaranja mogućnosti da samostalno žive u društvu.
Usluge socijalne zaštite
U skladu sa čl. 40. Zakona o socijalnoj zaštiti grad Sombor obezbeđuje sledeće grupe usluga socijalne zaštite:
• dnevne usluge u zajednici
• usluge smeštaja
• savetodavno-terapijske i socijalno-edukativne usluge.
Pravilnici i odluka o ceni usluga
Specifikacija usluga u skladu sa Pravilnikom o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite, obezbeđivanje i pružanje usluga, kao i kriterijumi za učešće korisnika i njihovih srodnika u ceni usluge biće definisani pravilnikom za sve usluge predviđene ovom odlukom.
Gradsko veće daje saglasnost na predlog pravilnika licenciranog pružaoca usluge izabranog u postupku javne nabavke usluga socijalne zaštite, kao i saglasnost na predlog pravilnika pružaoca usluge koji je odabran po osnovu javnog konkursa, u slučaju kada je reč o uslugama koje nisu standardizovane.
Saglasnost na Pravilnik o ceni usluga socijalne zaštite, na predlog nadležnog odeljenja gradske uprave, daje gradsko veće.
DNEVNE USLUGE U ZAJEDNICI
Svrha dnevnih usluga u zajednici
Dnevne usluge u zajednici obuhvataju aktivnosti koje podržavaju boravak korisnika u porodici i neposrednom okruženju.
Dnevne usluge u zajednici
Grad Sombor obezbeđuje pravo na sledeće dnevne usluge u zajednici:
• pomoć u kući za odrasla i starija lica/decu sa smetnjama u razvoju/lica sa mentalnim i intelektualnim poteškoćama/drugim ranjivih grupama u skladu sa potrebama lokalne zajednice.
• dnevni boravak za decu, mlade i odrasla lica sa smetnjama u razvoju;
1.1. POMOĆ U KUĆI ZA ODRASLA I STARIJA LICA
Svrha usluge pomoć u kući
Svrha pomoći u kući je podrška korisnicima u zadovoljavanju svakodnevnih životnih potreba, kako bi se unapredio ili održao kvalitet života.
Usluga pomoći u kući se pruža korisnicima u gradskim i naseljenim mestima grada Sombora.
Korisnici usluge pomoć u kući
Pomoć u kući pruža se kada je porodična podrška nedovoljna ili nije raspoloživa, u skladu sa identifikovanim individualnim potrebama osoba, koje usled nemoći ili smanjenih funkcionalnih sposobnosti nisu u stanju da žive bez pomoći drugih lica.
Normativi i standardi za pružanje usluge pomoć u kući uređuju se posebnim Pravilnikom, koji uz saglasnost Gradskog veća grada Sombora donosi pružalac usluge.
Svrha usluge dnevnog boravka
Svrha usluge dnevnog boravka sastoji se u unapređenju kvaliteta života korisnika u vlastitoj socijalnoj sredini kroz održanje i razvijanje socijalnih, psiholoških i fizičkih funkcija i veština, kako bi se u što većoj meri osposobili sa samostalan život.
Kroz uslugu dnevnog boravka korisnici u organizovanom okruženju, i uz potreban nadzor, zadovoljavaju razvojne potrebe, stiču i razvijaju životne veštine, ličnu i društvenu odgovornost radi razvoja samostalnosti, socijalnih, saznajnih i drugih važnih funkcija.
Uslugom dnevnog boravka realizuje se pozitivno i konstruktivno iskustvo boravka izvan porodice, a članovima porodice slobodno vreme za bavljenje radnim i drugim aktivnostima.
Usluga dnevnog boravka se realizuje kroz osmišljene programe, u planiranim i ograničenim vremenskim periodima.
Korisnici usluge dnevnog boravka
Usluge dnevnog boravka dostupne su:
• deci i mladima sa telesnim invaliditetom, odnosno intelektualnim teškoćama, koji imaju potrebnu za dnevnom negom, nadzorom i podrškom u održanju i razvijanju potencijala, na način koji ne ometa njihovo školovanje;
• odraslima sa telesnim invaliditetom, odnosno intelektualnim teškoćama, koji imaju potrebu za dnevnom negom i nadzorom, i podrškom u održanju i razvijanju njihovih potencijala;
Normativi i standardi za pružanje usluge dnevnog boravka uređuju se posebnim Pravilnikom, koji uz saglasnost Gradskog veća grada Sombora donosi pružalac usluge.
1.3. LIČNI PRATILAC DETETA UČENIKA
Svrha usluge lični pratilac deteta i učenika
Svrha angažovanja ličnog pratioca je pružanje detetu i učeniku odgovarajuće individualne praktične podrške radi uključivanja u redovno školovanje, i aktivnosti u zajednici, radi uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti.
Uslugu neposredno pruža lični pratilac deteta i učenika kroz aktivnosti koje se planiraju i realizuju u skladu sa individualnim potrebama deteta.
Usluga se može koristiti do kraja redovnog školovanja uključujući završetak srednje škole.
Korisnici usluge lični pratilac deteta i učenika
Lični pratilac dostupan je detetu i učeniku sa invaliditetom odnosno sa smetnjama u razvoju, kome je potrebna podrška za zadovoljavanje osnovnih potreba u svakodnevnom životu u oblasti kretanja, održavanja lične higijene, hranjenja, oblačenja i komunikacije sa drugima, pod uslovom da je uključeno u vaspitno-obrazovnu ustanovu.
Normativi i standardi za pružanje usluge lični pratilac deteta i učenika uređuju se posebnim Pravilnikom.
USLUGE SMEŠTAJA
Svrha i korisnici usluge smeštaja
Usluge smeštaja obezbeđuju korisniku kratkotrajni smeštaj, osiguravaju mu bezbednost u kriznim situacijama, zadovoljenje njegovih osnovnih potreba i pristup drugim uslugama, dok se ne utvrdi odgovarajući oblik zaštite ili obezbeđivanje neophodnih usluga u mestu prebivališta, a u trajanju do 8 dana.
Pravo na privremeni smeštaj u prihvatilište ili prihvatnu stanicu obezbeđuje se za lica koja imaju prebivalište na teritoriji grada Sombora, a za postupanje u konkretnom slučaju postoji mesna nadležnost Centra za socijalni rad u Somboru odnosno centra na čijoj teritoriji su lica sa prebivalištem na teritoriji grada Sombora, zatečena.
Usluga smeštaja u zajednici koje obezbeđuje grad
Grad Sombor obezbeđuje privremeni smeštaj u prihvatilište za žrtve nasilja u porodici i žrtve trgovine ljudima.
2.1. PRIVREMENI SMEŠTAJ U PRIHVATILIŠTE ZA ŽRTVE NASILJA U PORODICI
Svrha usluge privremeni smeštaj u prihvatilište za žrtve nasilja u porodici i žrtve trgovine ljudima
Prihvatilište za žrtve porodičnog nasilja i žrtve trgovine ljudima obezbeđuje smeštaj i ishranu, pristup zdravstvenoj zaštiti, pravnu pomoć, savetovanje i konsultacije, psiho-socijalnu podršku, upućivanje na osposobljavanje za rad, upućivanje i povezivanje sa drugim službama u zajednici.
Usluga iz stava 1. ovog člana obezbeđuje se u situacijama akutnog stanja nasilja u porodici (nanošenje ili pokušaj nanošenja telesne povrede, izazivanje straha pretnjom, prisiljavanje ili navođenje na seksualni odnos, ograničavanje slobode kretanja ili komuniciranja sa trećim licima, vređanje kao i svako drugo drsko, bezobzirno i zlonamerno ponašanje).
Korisnici usluge privremeni smeštaj u prihvatilište za žrtve nasilja u porodici i žrtve trgovine ljudima
Usluga privremenog smeštaja u prihvatilište za žrtve nasilja u porodici obezbeđuje se deci i nenasilnom roditelju, žrtvama porodičnog zlostavljanja i zanemarivanja, nad kojima se nasilje vrši, kao i i žrtvama trgovine ljudima.
Usluga privremenog smeštaja u prihvatilište za žrtve nasilja u porodici dostupna je i korisnicima koji nemaju prebivalište na teritoriji grada Sombora, pod uslovima i na način definisanim sporazumom o međuopštinskoj saradnji.
Normativi i standardi za pružanje usluge prihvatilišta iz stava 1, ovog člana uređuje se posebnim Pravilnikom, koji uz saglasnost Gradskog veća grada Sombora donosi pružalac usluge.
USLUGE PODRŠKE ZA SAMOSTALAN ŽIVOT
Svrha i korisnici usluge podrška za samostalan život
Usluge podrške za samostalan život pružaju se pojedincu da bi se njegove mogućnosti za zadovoljenje osnovnih potreba izjednačile sa mogućnostima ostalih članova društva, da bi mu se poboljšao kvalitet života i da bi mogao da vodi aktivan i samostalan život u društvu.
Svrha usluge personalna asistencija
Svrha usluge personalne asistencije je pružanje odgovarajuće individualne praktične podrške koja je korisniku neophodna za zadovoljavanje ličnih potreba i uključivanje u obrazovne, radne i društvene aktivnosti u zajednici, radi uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti.
Korisnici usluge personalna asistencija
Usluge personalne asistencije dostupne su punoletnim licima sa invaliditetom, kojima je utvrđena potreba za prvim ili drugim stepenom podrške, koji ostvaruju pravo na uvećani dodatak na tuđu negu i pomoć, imaju sposobnost za samostalno donošenje odluka, radno su angažovani ili aktivno uključeni u rad različitih udruženja građana, sportskih društava, političkih partija i drugih oblika društvenog angažmana, odnosno, uključeni su u redovni ili individualni obrazovni program
Normativi i standardi za pružanje usluga personalne usluge uređuje se posebnim Pravilnikom, koji uz saglasnost Gradskog veća grada Sombora donosi izabrani pružalac usluge.
SAVETODAVNO-TERAPIJSKE I SOCIJALNO-EDUKATIVNE USLUGE
Svrha i vrste savetodavno-terapijskih i socijalno-edukativnih usluga
Savetodavno-terapijske i socijalno-edukativne usluge pružaju se kao vid pomoći pojedincima i porodicama, radi unapređivanja porodičnih odnosa, prevazilaženja kriznih situacija i sticanja veština za samostalan i produktivan život u društvu.
Vrste savetodavno-terapijskih i socijalno-edukativnih usluga
Grad Sombor obezbeđuje:
• savetodavno terapijske usluge
• socijalno-edukativne usluge
4.1. SAVETODAVNO TERAPIJSKE USLUGE
Svrha savetodavno terapijskih usluge
Usluge se pružaju porodici sa ciljem rešavanja problema u okviru sistema socijalne zaštite, razvijanje efikasnijih i humanijih aktivnosti svih sistema pomoći, iniciranje i oblikovanje novih stručnih doktrina na području socijalnog, psihološkog i pedagoškog rada razvijanje odgovarajućih ličnih kapaciteta u cilju uspostavljanja funkcionalnog bračnog, porodičnog, i poboljšanja života, dece, odraslih i starijih.
Korisnici savetodavno terapijskih usluga
Svi građani sa teritorije grada Sombora imaju pravo na savetodavno terapijske usluge u kojima se realizuju psihološko-pedagoške, socijalne i pravne usluge, a na osnovu ukazane lične potrebe ili preporuka nadležnih institucija.
Normativi i standardi za pružanje savetodavno terapijskih usluga uređuju se posebnim Pravilnikom, koji uz saglasnost Gradskog veća grada Sombora donosi izabrani pružalac usluge.
4.2. SOCIJALNO EDUKATIVNE USLUGE
Svrha socijalno edukativnih usluga
Pomoć pojedincima i porodicama radi prevazilaženja kriznih situacija, sticanje veština za samostalan i produktivan život u zajednici.
Korisnici socijalno edukativnih usluga
Usluge su namenjene svim korisnicima: pojedinac, porodica ili grupa, a u zavisnosti od utvrđen potreba.
Normativi i standardi za pružanje socijalno edukativnih usluga uređuju se posebnim Pravilnikom, koji uz saglasnost Gradskog veća grada Sombora donosi izabrani pružalac usluge.
OBEZBEĐENJE USLUGA SOCIJALNE ZAŠTITE
NARUČIVANJE USLUGA SOCIJALNE ZAŠTITE
Naručivanje usluga putem javne nabavke
Pružanje usluga socijalne zaštite iz ove Odluke za koje su Pravilnikom o bližim uslovima i standardima za pružanja usluga socijalne zaštite, propisani standardi za pružanje usluga, poverava se ugovorom ovlašćenom pružaocu usluge izabranom u postupku javne nabavke u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti i Zakonom o javnim nabavkama.
Grad Sombor kao naručilac usluge, poziv za podnošenje ponuda za pružanje usluga socijalne zaštite objavljuje u skladu sa zakonom kojim se uređuju javne nabavke.
Ugovor o javnoj nabavci
Ugovor o javnoj nabavci usluge zaključuje se između naručioca usluge i odabranog ovlašćenog pružaoca usluge socijalne zaštite, i njime se obavezno uređuje način plaćanja, praćenje i trajanje pružanja usluge, kao i način izveštavanja i uslovi raskida ugovora.
Međuopštinsko naručivanje usluga
U cilju ekonomičnijeg i efikasnijeg obezbeđivanje usluga socijalne zaštite, Grad Sombor, može na osnovu sporazuma sačinjenog sa susednim opštinama, objaviti zajednički poziv za podnošenje ponuda za pružanje usluga.
Naručivanje usluga putem konkursa
Usluge socijalne zaštite za koje nisu propisani standardi obezbeđuju se putem javnog konkursa, a prava i obaveze Grada Sombora i izabranog pružaoca usluge regulišu se ugovorom.
Obavezni elementi ugovora se odnose na definisanje sadržine usluge, načina i dinamike plaćanja, trajanje usluge, izveštavanja o pruženim uslugama i uslovi za raskid ugovora.
POSTUPAK ZA KORIŠĆENJE USLUGA SOCIJALNE ZAŠTITE
POKRETANJE POSTUPKA ZA PRIZNAVANJE PRAVA NA USLUGE SOCIJALNE ZAŠTITE
Pokretanje postupka za priznavanje prava na uslugu socijalne zaštite
Inicijativu za pokretanje postupka za priznavanje prava na usluge socijalne zaštite može podneti svako fizičko ili pravno lice.
Nadležna služba Centra za socijalni rad Sombor je nadležna za pokretanje postupka za korišćenje usluge i ostvarivanje prava za građane sa prebivalištem na teritoriji grada Sombora kao i zatečenih lica u slučaju potreba za neodložnom intervencijom.
Normativi i standardi rada za obavljanje poslova iz nadležnosti lokalne samouprave i kriterijumi i merila za utvrđivanje cene usluga koje pruža Centar za socijalni rad Sombor biće uređeni posebnim Pravilnikom.
ODLUKA O KORIŠĆENJU USLUGE
Nadležnost za priznavanje prava
Postupak za korišćenje usluge iz ove odluke koju obezbeđuje grad Sombor sprovodi Nadležna služba Centra za socijalni rad Sombor, po službenoj dužnosti ili na zahtev korisnika.
Nadležna služba Centra za socijalni rad Sombor je mesno nadležna za sprovođenje postupka za priznavanje prava na uslugu za korisnike koji imaju prebivalište na teritoriji grada Sombor.
Izuzetno, Nadležna služba Centra za socijalni rad Sombor može sprovesti postupak za korišćenje usluge iz stava 1. ovog člana u slučaju da korisnik ima boravište na teritoriji grada Sombora.
Nadležna služba Centra za socijalni rad Sombor odlučuje o korišćenju usluga predviđenih ovom odlukom, primenom odredaba zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak, ako Zakonom o socijalnoj zaštiti nije drugačije određeno.
U postupku odlučivanja o priznavanju prava na usluge socijalne zaštite koje se pružaju deci i mladima, a koje su priznate ovom odlukom nadležna služba Centra za socijalni rad Sombor, po potrebi, pribavlja mišljenje Interresorne komisije.
Rešenje o priznavanju prava
Nadležna služba Centra za socijalni rad Sombor donosi rešenje o priznavanju prava na korišćenje usluge koju obezbeđuje grad Sombor i upućuje korisnika kod izabranog pružaoca usluge.
Upućivanje korisnika radi korišćenja usluga obezbeđenih putem javne nabavke
Nadležna služba Centara za socijalni rad upućuje korisnika, radi korišćenja usluge koju je grad Sombor obezbedio putem javne nabavke, ovlašćenom pružaocu usluge sa kojim je zaključen Ugovor o pružanju usluge.
Rešenje o odbijanju zahteva za korišćenje usluge
Ako nadležna služba Centra za socijalni rad Sombor proceni da korisnik nema potrebu za uslugom, zahtev za korišćenje tražene usluge socijalne zaštite odbiće se rešenjem.
Žalba na rešenje kojim se odbija zahtev za korišćenje usluge
Protiv rešenja kojim se odbija zahtev za korišćenje usluge može se izjaviti žalba u roku od 15 dana.
Žalba iz stava 1. ovog člana izjavljuje se gradskom veću grada Sombora kao nadležnom organu jedinice lokalne samouprave.
Odluka o žalbi iz stava 1. ovog člana donosi se u roku od 30 dana.
Izveštavanje o pružanju usluge i upućivanje korisnika drugom pružaocu
Ako ovlašćeni pružalac usluge odbije da korisniku pruži uslugu predviđenu rešenjem o priznavanju prava, dužan je da o tome odmah, pismenim putem, obavesti centar za socijalni rad i korisnika, i da za to navede razloge.
Povodom obaveštenja iz stava 1. ovog člana, korisnik u roku od osam dana od prijema obaveštenja, može uputiti pritužbu Centru za socijalni rad.
Nadležna služba Centra za socijalni rad Sombor će, pošto razmotri pritužbu iz stava 2. ovog člana, uputiti korisnika drugom ovlašćenom pružaocu sa spiska ovlašćenih pružalaca usluge, ako ovlašćeni pružalac usluge iz stava 1. ovog člana upućenom korisniku ne može pružiti uslugu.
O odbijanju pružanja usluge Nadležna služba Centra za socijalni rad Sombor odmah obaveštava nadležno odeljenje gradske uprave grada Sombora, organ nadležan za izdavanje licence pružaocima usluga socijalne zaštite i inspekciju socijalne zaštite.
Izveštavanje o realizovanim uputima/ugovorima o pružanju usluge
O realizovanim uputima, odnosno zaključenim ugovorima o pružanju usluge socijalne zaštite, kao i o neposrednom ugovaranju korišćenja usluge, odmah po otpočinjanju pružanja usluge nadležna služba Centra za socijalni rad Sombor izveštava nadležno odeljenje gradske uprave grada Sombora.
Nadležna služba Centra za socijalni rad Sombor podnosi godišnji izveštaj o odbijanju pružanja usluga socijalne zaštite Gradu Somboru i Zavodu za socijalnu zaštitu.
Neposredno ugovaranje korišćenja usluge
Korisnik, odnosno zakonski zastupnik korisnika, može neposredno odabrati uslugu socijalne zaštite, odnosno pružaoca usluge socijalne zaštite i zaključiti ugovor o korišćenju usluge sa izabranim pružaocem usluge socijalne zaštite.
U slučaju iz stava 1. ovog člana procenu potrebe korisnika za uslugom vrši ustanova socijalne zaštite koja pruža uslugu, odnosno pružalac usluge socijalne zaštite, u skladu sa ovom odlukom.
FINANSIRANJE USLUGA SOCIJALNE ZAŠTITE
Sredstva za finansiranje prava usluga socijalne zaštite
Sredstva za pružanje usluga socijalne zaštite obezbeđuju se:
• iz budžeta grada Sombora za korisnike koji imaju prebivalište na teritoriji grada Sombora
• iz sredstva korisnika i učešća korisnika u troškovima usluge;
• iz budžeta drugih lokalnih samouprava na čijoj teritoriji korisnici usluge imaju prebivalište u skladu sa međuopštinskim sporazumom o pružanje usluge;
• iz namenskih transfera obezbeđenih u skladu sa članom 207. Zakona o socijalnoj zaštiti i Uredbom o namenskim transferima;
• iz drugih izvora (partnerstva sa nacionalnim i međunarodnim organizacijama, donacija, EU fondova i sl.).
Plaćanje usluge
U zavisnosti od socijalno-ekonomskog statusa korisnika, plaćanje usluge može biti:
• u celosti iz sredstava korisnika, njegovog srodnika ili trećeg lica;
• uz delimično učešće korisnika, njegovog srodnika, trećeg lica ili budžeta jedinice lokalne samouprave;
• u celosti iz budžeta jedinice lokalne samouprave.
Učešće korisnika u troškovima usluge
Korisnik i njegovi srodnici obavezni na izdržavanje učestvuju u troškovima usluge u skladu sa posebnim Pravilnikom koji donosi Gradsko veće grada Sombora.
MATERIJALNA PODRŠKA
SVRHA, VRSTE I KORISNICI PRAVA NA MERE MATERIJALNE PODRŠKE
Svrha i vrste mera materijalne podrške
Pravo na materijalnu podršku ostvaruje se radi obezbeđenja egzistencijalnog minimuma i podrške socijalnoj uključenosti korisnika.
Grad Sombor obezbeđuje pravo na sledeće vrste materijalne pomoći:
1. materijalna podrška u novcu
1.1. jednokratna novčana pomoć
1.2. troškovi sahranjivanja
1.3. socijalno uključivanje korisnika jednokratne novčane pomoći
2. materijalna podrška u naturi
2.1. besplatan obroku u Narodnoj kuhinji
2.2. paketu hrane
2.3. opremanje korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu
2.4. naknada troškova prevoza korisnika i pratioca prilikom smeštaja u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu
2.5. novogodišnji paketići za decu korisnika NSP i decu iz osetljivih grupa sa teritorije grada Sombora
3. Ostale vrste materijalne podrške
3.1. potpuno ili delimično oslobađanje od plaćanja komunalnih usluga
3.2. subvencije prevoza
3.3. Rešavanje stambenih potreba, saniranje i poboljšanje uslova stanovanja socijalno ugroženih lica
Kriterijumi za ostvarivanje prava na mere materijalne podrške
Kriterijumi za ostvarivanje prava na mere materijalne podrške, nadležnost i postupak za ostvarivanje prava i druga pitanja od značaja za obezbeđivanje prava biće definisana posebnim pravilnikom koji usvaja Gradsko veća grada Sombora.
MATERIJALNA POMOĆ U NOVCU
Jednokratna novčana pomoć
Jednokratnu novčanu pomoć kao vid materijalne podrške mogu koristiti pojedinac i porodica, koji se iznenada ili trenutno nađe u stanju socijalne potrebe, za otklanjanje posledica elementarnih nepogoda, tešku bolest, prihvat po prestanku smeštaja u ustanovu, kao i u drugim vanrednim prilikama koje ne mogu samostalno prevazići, a naročito kada nemaju nikakvih prihoda i ne mogu, iz Zakonom predviđenih razloga, da ostvare pravo na redovnu novčanu socijalnu pomoć.
Visina jednokratne pomoći u novcu utvrđuje se u zavisnosti od potreba korisnika i raspoloživih budžetskih sredstava.
Iznos jednokratne novčane pomoći ne može biti veći od prosečne zarade po zaposlenom u jedinici lokalne samouprave u mesecu koji prethodi mesecu u kome se vrši isplata.
Jednokratna novčana pomoć može se odobriti istom korisniku najviše tri puta u toku godine, a samo izuzetno više puta u toku godine, ukoliko ukupna sredstva primljena po ovom osnovu ne prelaze iznos prosečne neto zarade po zaposlenom na teritoriji grada Sombora prema poslednjem objavljenom podatku u momentu podnošenja zahteva.
Rešenje o priznavanju prava na jednokratnu novčanu pomoć donosi nadležna služba Centra za socijalni rad Sombor u skladu sa posebnim Pravilnikom koji donosi Gradsko veće grada Sombora.
Isplatu jednokratnih novčanih pomoći vrši Centar za socijalni rad iz sredstava budžeta lokalne samouprave.
Troškovi naknade sahranjivanja
Naknada troškova sahrane priznaje se za:
• korisnika novčane socijalne pomoći ili člana njegove porodice;
• lica bez prihoda smeštena u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu za čiji smeštaj troškove snosi nadležno ministarstvo;
• lice koje je živelo samo i nema zakonske obveznike izdržavanja;
• nepoznato lice ili lice nepoznatog prebivališta.
Naknada troškova se priznaje u visini stvarnih troškova učinjenih za nabavku najneophodnije pogrebne opreme (sanduk najniže vrednosti, pokrov, krst sa natpisom, prevoz, sahranjivanje, naknada za grobno mesto ukoliko nije obezbeđeno na drugi način). Troškovi sahrane priznaju se najviše do visine minimalnih cena pogrebne opreme iz prethodnog stava ovog člana koje su odobrene javnom komunalnom preduzeću čiji je osnivač grad Sombor, a koje obavlja ovu delatnost.
Postupak za ostvarivanje prava na naknadu troškova sahranjivanja sprovodi Nadležna služba Centra za socijalni rad po službenoj dužnosti ili po podnetom zahtevu.
Socijalno uključivanje korisnika novčane socijalne pomoći i jednokratne novčane pomoći
Mere socijalne uključenosti su aktivnosti koje omogućavaju prevazilaženje nepovoljne socijalne situacije korisnika novčane socijalne pomoći i jednokratne novčane pomoći koji je sposoban za rad, u smislu propisa o radu, propisa o zapošljavanju, propisa o penzijskom i invalidskom osiguranju, propisa koji uređuju obrazovanje, propisa koji uređuju zdravstvenu zaštitu i propisa o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba sa invaliditetom i kojima se obezbeđuje njegova socijalna uključenost.
Radi obezbeđivanja socijalne uključenosti korisnika novčane socijalne pomoći i korisnike jednokratne novčane pomoći nadležni organ jedinice lokalne samouprave, u okviru svoje nadležnosti, sprovodi mere i pojedine aktivnosti: organizuje društvenokorisni rad, volontiranje, javne radove, rešava privremeno ili trajno probleme stanovanja korisnika i članova njegove porodice uz predloge i mere definisane na osnovu procene voditelja slučaja i potpisanog sporazuma sa korisnikom o aktivnom prevazilaženju njegove nepovoljne socijalne situacije.
Centar za socijalni rad Sombor kao ustanova socijalne zaštite koja odlučuje o pravu na novčanu socijalnu pomoć i koji vodi službenu evidenciju korisnika zaključuje protokol o saradnji sa nosiocima pojedinih aktivnosti iz stav 1. Ovog člana radi sprovođenja mera socijalne uključenosti, u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti.
MATERIJALNA PODRŠKA U NATURI
Besplatan obrok u narodnoj kuhinji
Pravo na besplatan obrok ima lice koje je korisnik prava na novčanu socijalnu pomoć, kao i druga lica u stanju socijalne potrebe, po stručnoj proceni Nadležne službe Centra za socijalni rad Sombor.
Postupak pripreme i podele besplatnih obroka organizuje i sprovodi udruženje građana, odnosno drugo pravno i fizičko lice sa kojim grad Sombor zaključi ugovor po okončanom postupku javne nabavke za izbor pružaoca ove usluge.
Pravilnikom o pravu na besplatan obrok u Narodnoj kuhinji definiše se nadležnost Službe Centra za socijalni rad Sombor za priznavanje prava na pakete higijene, kriterijumi za priznavanje prava, te postupak za korišćenje prava koji donosi pružalac usluge uz saglasnost gradskog veća grada Sombora.
Paketi higijene
Pravo na pakete higijene ima pojedinac odnosno porodica u stanju socijalne potrebe.
Pravo na pakete higijene priznaje se na osnovu rešenja Nadležne službe Centra za socijalni rad Sombor.
Postupak i priprema i podelu paketa higijene sprovodi udruženje građana, druga pravna i fizička lica sa kojim grad Sombor zaključi ugovor po okončanom postupku javne nabavke za izbor pružaoca ove usluge.
Pravilnikom o pravu na pakete higijene definiše se nadležnost Službe Centra za socijalni rad Sombor za priznavanje prava na pakete higijene, kriterijumi za priznavanje prava, te postupak za korišćenje prava koji donosi pružalac usluge uz saglasnost gradskog veća grada Sombora.
Opremanje korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu
Oprema korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu obuhvata odeću, obuću i troškove za prevoz korisnika do ustanove, odnosno porodice.
Pravo na opremu iz stava 1. ovog člana ima lice koje se upućuje na smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu, a tu opremu ne može samo obezbediti niti mu je mogu obezbediti srodnici koji su, prema Porodičnom zakonu i drugim propisima, dužni da učestvuju u njihovom izdržavanju.
Pravo iz član 62. ove Odluke priznaje se za najnužniju opremu u odeći i obući koja je neophodna za zadovoljenje potreba u trenutku smeštaja.
Pod najnužnijom odećom i obućom iz stava 1. ovog člana podrazumeva se: jedno odelo, jedan par cipela, dva para čarapa, jedna jakna, pižama, po dve košulje, potkošulje i donji veš, a u zavisnosti od pola, uzrasta i doba godine u kojoj se smeštanje vrši.
Pravo na najnužniju opremu u odeći i obući priznaje se u visini stvarnih troškova, a najviše do iznosa prosečne mesečne neto zarade isplaćene u gradu Somboru u mesecu koji prethodi mesecu u kome se ostvaruje pravo, odnosno u poslednjem mesecu za koji je objavljen podatak o prosečnoj mesečnoj zaradi.
Najnužnija odeća i obuća korisnicima se može obezbediti i iz zaliha odeće i obuće Crvenog krsta ili drugih udruženja građana i iz donacija.
Naknada troškova prevoza korisnika i pratioca prilikom smeštaja u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu određuje se u visini cene prevozne karte u javnom saobraćaju ukoliko se koristi javni prevoz ili u visini od 10% propisane cene za litar pogonskog goriva po pređenom kilometru.
Postupak za ostvarivanje prava na opremu sprovodi Nadležna služba Centra za socijalni rad u Somboru na osnovu iskazanih potreba korisnika i procene voditelja slučaja prilikom smeštaja korisnika u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu, a na osnovu posebnog Pravilnika koji donosi Gradsko veće grada Sombora.
Naknada troškova prevoza korisnika i pratioca prilikom smeštaja u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu
Naknada troškova prevoza korisnika i pratioca prilikom smeštaja u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu određuje se u visini cene prevozne karte u javnom saobraćaju ukoliko se koristi javni prevoz ili u visini od 10% propisane cene za litar pogonskog goriva po pređenom kilometru.
Postupak za ostvarivanje prava iz člana 66. ove Odluke sprovodi Nadležna služba Centar za socijalni rad u Somboru na osnovu iskazanih potreba korisnika i procene voditelja slučaja prilikom smeštaja korisnika u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu, a na osnovu posebnog Pravilnika koji donosi Gradsko veće grada Sombora.
Novogodišnji paketići za decu korisnika NSP i decu iz osetljivih grupa sa teritoriji grada Sombora
Pravo na novogodišnji paketić imaju deca iz socijalno ugroženih porodica i osetljivih grupa koja imaju prebivalište na teritoriji Grada Sombora, dobnog uzrasta u skladu sa Programom unapređenja usluga socijalne zaštite iz nadležnosti grada Sombora.
Sredstva za novogodišnje paketiće obezbeđuju se u budžetu Grada Sombora u skladu sa Odlukom o budžetu, od donatora i iz drugih izvora.
OSTALE VRSTE MATERIJALNE PODRŠKE
Potpuno ili delimično oslobađanje od plaćanja komunalnih usluga
Pravo na subvencije komunalnih usluga se priznaje korisnicima na osnovu Pravilnika.
Priznavanje prava na potpuno ili delimično oslobađanje od plaćanja komunalnih usluga vrši nadležno odeljenje gradske uprave grada Sombora u skladu sa Pravilnikom koji na predlog nadležnog odeljenja donosi Gradsko veće.
Grad zaključuje ugovor sa pružaocima usluga kojim se definiše način obezbeđenja subvencija, iznos subvencije i ostala pitanja od značaja za ostvarenje ovog prava.
Pravo na regresiranu mesečnu kartu đaka putnika srednjih škola i besplatan prevoz dece i učenika osnovnih škola
Pravo na regresiran ili besplatan prevoz priznaje se deci i učenicima osnovnih i srednjih škola u skladu sa kriterijumima definisanim Odlukom i Pravilnikom o osnovnoj i dodatnoj podršci detetu i učeniku.
Izbor pružaoca usluge prevoza vrši se putem javne nabavke, a prava i obaveze grada Sombora i izabranog pružaoca definišu se ugovorom.
Pravo na rešavanje stambenih potreba, pomoć za saniranje i poboljšanje uslova stanovanja socijalno ugroženih lica
Pravo na rešavanje stambenih potreba socijalno ugroženih lica i pomoć za saniranje i poboljšanje uslova stanovanja socijalno ugroženih lica ostvaruje se pod uslovima, na način i po postupku propisanim Odlukom o rešavanju stambenih potreba i raspolaganju sredstvima stambenog fonda grada Sombora.
POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA NA MERE MATERIJALNE PODRŠKE
Pokretanje postupka i odlučivanje po zahtevu
Član 71
Postupak za ostvarivanje prava na mere materijalne podrške pokreće se na zahtev korisnika ili po službenoj dužnosti.
Po zahtevima za priznavanje prava u prvom stepenu rešenja donosi nadležno odeljenje gradske uprave.
Pravo na žalbu
Korisnik kome nije priznato pravo na mere materijalne podrške iz ove Odluke ima pravo žalbe u roku od 15 dana.
Po žalbama na prvostepene odluke odlučuje u drugom stepenu gradsko veće grada Sombora u roku od 30 dana.
Obaveza donošenja pravilnika
Nadležno odeljenje gradske uprave grada Sombora predlaže Gradskom veću pravilnike kojim se definišu materijalno pravna i procesno pravna pitanja značajna za ostvarivanje prava i usluga predviđena ovom Odlukom.
Pružalac usluge koji se obezbeđuje postupkom javne nabavke donosi pravilnik kojim definišu materijalno pravna i procesno pravna pitanja od značajna za ostvarivanje ugovorenih usluga koji je sastavni deo dokumentacije ponuda u postupku javne nabavke.
FINANSIRANJE PRAVA NA MERE MATERIJALNE PODRŠKE
Sredstva
Sredstva za ostvarivanje prava na mere materijalne podrške u socijalnoj zaštiti predviđene ovom Odlukom obezbeđuju se:
• iz budžeta grada Sombora
• viši nivoi vlasti (Pokrajina, Republika)
• iz drugih izvora (partnerstvo sa nacionalnim i međunarodnim organizacijama, donacije, i sl.).
Troškovi obezbeđivanja prava na materijalnu podršku
Budžetom grada Sombora se opredeljuju i sredstva za materijalne troškove i zarade zaposlenih koji obavljaju poslove na realizaciji materijalne podrške u nadležnoj službi Centra za socijalni rad Sombor.
UNAPREĐENJA SOCIJALNE ZAŠTITE
PROGRAMI UNAPREĐENJA SOCIJALNE ZAŠTITE
Programi za unapređenje socijalne zaštite
Gradsko veće Grada Sombora utvrđuje godišnji program mera i aktivnosti za podsticaj i razvoj postojećih i novih usluga socijalne zaštite u skladu sa strategijom koju donosi Vlada Republike Srbije i relevantnim strateškim dokumentima grada.
Savet za socijalnu zaštitu
Za potrebe unapređenja socijalne zaštite grada Sombora, gradonačelnik, u skladu sa Statutom grada Sombora osniva Savet za socijalnu zaštitu, kao međusektorsko savetodavno telo.
Sastav, nadležnost, prava i obaveze članova Saveta definišu se Rešenjem gradonačelnika.
Sredstva za finansiranje programa
Sredstva za finansiranje programa unapređenja socijalne zaštite, uključujući i sredstva za primenu, praćenje i procenu efekata programa obezbeđuju se u budžetu grada Sombora.
PRAĆENJA I PROCENE KVALITETA USLUGA I MATERIJALNE PODRŠKE
Praćenje i procena kvaliteta pružanja usluga i prava
Postupak praćenja i procene kvaliteta usluga i ostvarivanja materijalne podrške poverava se odeljenju gradske uprave grada Sombora u čijoj su nadležnosti poslovi iz oblasti socijalne zaštite.
PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Postupak za korišćenje usluga i ostvarivanje materijalne podrške vodi se po odredbama Zakona o opštem upravnom postupku, ako Zakonom o socijalnoj zaštiti nije drugačije određeno.
Postupci za ostvarivanje prava i pružanja usluga socijalne zaštite koji su započeti, a nisu okončani do dana stupanja na snagu ove odluke, okončaće se po odredbama Odluke o pravima u socijalnoj zaštiti iz nadležnosti grada Sombora ("Službeni list grada Sombora", broj 12/2011, 4/2012, 9/2012, 12/2012, 2/2014).
Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o pravima u socijalnoj zaštiti iz nadležnosti grada Sombora ("Službeni list grada Sombora", broj 12/2011, 4/2012, 9/2012, 12/2012, 2/2014).
Pravilnici predviđeni ovom Odlukom biće doneti u roku od 60 dana od dana njenog stupanja na snagu.
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Sombora", izuzev odredbe čl. 69 ove koji počinje da se primenjuje istekom 60 dana od dana stupanja na snagu ove odluke, a odredba čl. 16. i 17. ove počinju da se primenjuju od 1. septembra 2017. godine.