ODLUKA
O USKLAĐIVANJU POSLOVANJA JAVNOG PREDUZEĆA "NACIONALNI PARK ĐERDAP", DONJI MILANOVAC SA ZAKONOM O JAVNIM PREDUZEĆIMA

("Sl. glasnik RS", br. 5/2017)

1. Uvodne odredbe

Član 1

Javno preduzeće "Nacionalni park Đerdap", Donji Milanovac (u daljem tekstu: Javno preduzeće) osnovano je Zakonom o nacionalnim parkovima ("Službeni glasnik RS", broj 39/93), radi obavljanja poslova upravljanja Nacionalnim parkom Đerdap.

Osnivanje Javnog preduzeća upisano je u sudski registar Okružnog privrednog suda u Zaječaru pod brojem Fi-3398/93 od 5. novembra 1993. godine, registarski uložak 1-5562, a prevedeno je u Registar privrednih subjekata u Agenciji za privredne registre rešenjem broj BD 23766/2005 od 20. juna 2005. godine, pod matičnim brojem 07360231.

Član 2

Osnivač Javnog preduzeća je Republika Srbija, a prava osnivača vrši Vlada, Beograd, Nemanjina 11, matični broj 07020171 (u daljem tekstu: Osnivač).

Član 3

Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom: Javno preduzeće "Nacionalni park Đerdap".

Skraćeno poslovno ime Javnog preduzeća je: JP "Nacionalni park Đerdap".

Sedište Javnog preduzeća je u Donjem Milanovcu, Kralja Petra I 14a.

Član 4

Javno preduzeće ima svojstvo pravnog lica i prava, obaveze i odgovornosti utvrđene zakonom i ovom odlukom.

Javno preduzeće poseduje pečat, štambilj i memorandum, čiji se izgled i sadržina utvrđuje statutom Javnog preduzeća (u daljem tekstu: Statut).

2. Delatnost Javnog preduzeća

Član 5

Pretežna delatnost Javnog preduzeća jeste:

1) šifra delatnosti: 9104;

2) naziv delatnosti: delatnost botaničkih i zooloških vrtova i zaštita prirodnih vrednosti.

Delatnost Javnog preduzeća od opšteg interesa je upravljanje zaštićenim područjem, u skladu sa zakonom.

Javno preduzeće obavlja i delatnosti: zaštite, unapređenja, prezentacije i popularizacije nacionalnog parka i njegovih prirodnih vrednosti i kulturnih dobara; obezbeđivanja nesmetanog odvijanja prirodnih procesa i održivog korišćenja prirodnih resursa, prikupljanja, obrade podataka i vođenja evidencije o prirodnim vrednostima, ljudskim aktivnostima i procesima koji predstavljaju faktor ugrožavanja i oštećenja nacionalnog parka; praćenja stanja očuvanosti prirode i stepena ugroženosti objekata geonasleđa, divljih biljnih i životinjskih vrsta i njihovih staništa, stanišnih tipova, ekološki značajnih područja, ekoloških koridora i predela; nadzora nad sprovođenjem uslova i mera zaštite prirode u nacionalnom parku; nadzora nad pravnim i fizičkim licima koji obavljaju dozvoljene delatnosti u nacionalnom parku u skladu sa zakonom; gazdovanja i održivog korišćenja šuma; zaštite, gajenja, unapređivanja i održivog korišćenja lovne i ribolovne faune; upravljanja građevinskim zemljištem koje mu je preneto na korišćenje; organizovanja istraživanja u oblasti zaštite i razvoja nacionalnog parka; održivog turizma u nacionalnom parku; projektovanja, izgradnje i održavanja objekata koji su u funkciji zaštite održivog turizma; geodetskih poslova vezanih za šume, zemljište i objekte; upravljanje posetiocima, druge delatnosti koje su određene Statutom, u skladu sa zakonom.

Javno preduzeće je dužno da obezbedi trajno obavljanje delatnosti od opšteg interesa, kao i razvoj i unapređenje delatnosti.

3. Prava, obaveze i odgovornosti Osnivača prema Javnom preduzeću i Javnog preduzeća prema Osnivaču

Član 6

Osnivač daje saglasnost na sledeće akte Javnog preduzeća:

1) dugoročne i srednjoročne planove poslovne strategije i razvoja;

2) godišnje, odnosno trogodišnje programe poslovanja;

3) poseban program za korišćenje sredstava iz budžeta (subvencije, garancije ili druga sredstva);

4) Statut;

5) odluku o raspodeli dobiti, odnosno odluku o načinu pokrića gubitka;

6) odluku o raspolaganju (pribavljanju i otuđenju) sredstava u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća, velike vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, utvrđenih osnivačkim aktom;

7) plan upravljanja;

8) akt o proceni vrednosti kapitala, program i odluke o svojinskoj transformaciji;

9) izdavanje, prodaju i kupovina udela, kao i prodaja udela u Javnom preduzeću ili kupovinu udela ili akcija u drugom preduzeću, odnosno privrednom društvu;

10) davanje garancija, avala, jemstva, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;

11) druge odluke u skladu sa zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom.

Osnivač daje prethodnu saglasnost na sledeće odluke Javnog preduzeća:

1) o ulaganju kapitala;

2) o statusnim promenama;

3) o osnivanju drugih pravnih subjekata.

Član 7

Javno preduzeće donosi godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja i dostavlja ga Osnivaču radi davanja saglasnosti, najkasnije do 1. decembra tekuće godine za narednu godinu.

Javno preduzeće je dužno da dugoročne i srednjoročne planove poslovne strategije i razvoja i godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja uskladi sa zakonom i programskim i planskim aktima Osnivača.

Član 8

Javno preduzeće dužno je da ministarstvu nadležnom za poslove privrede dostavlja tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg odnosno, trogodišnjeg programa poslovanja, na obrascu izveštaja koji propiše ministar nadležan za poslove privrede, u skladu sa zakonom.

Član 9

U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Osnivač preduzima mere kojima će se obezbediti uslovi za nesmetano funkcionisanje Javnog preduzeća, a naročito:

1) promenu unutrašnje organizacije;

2) razrešenje organa koje imenuje i imenovanje privremenih organa;

3) ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini;

4) druge mere određene zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom.

Za vreme ratnog stanja ili neposredne ratne opasnosti Osnivač može u Javnom preduzeću utvrditi organizaciju koja je potrebna za obavljanje delatnosti od opšteg interesa.

Član 10

U Javnom preduzeću, zaposleni ostvaruju pravo na štrajk u skladu sa zakonom kojim se uređuju uslovi za organizovanje štrajka, kolektivnim ugovorom i drugim aktom Osnivača o minimumu procesa rada.

Član 11

U slučaju da u Javnom preduzeću nisu obezbeđeni uslovi za ostvarivanje redovnog procesa rada usled više sile, ministarstvo nadležno za oblast kojoj pripada delatnost Javnog preduzeća, ako oceni da mogu nastupiti štetne posledice za život i zdravlje ljudi ili njihove bezbednosti i bezbednosti imovine ili druge štetne neotklonjive posledice, postupa u skladu sa zakonom.

4. Uslovi i način utvrđivanja i raspoređivanja dobiti, odnosno način pokrića gubitka i snošenje rizika

Član 12

Javno preduzeće posluje po tržišnim uslovima.

Dobit Javnog preduzeća utvrđuje se i raspodeljuje u skladu sa zakonom.

Odluku o raspodeli dobiti donosi Nadzorni odbor uz saglasnost Osnivača.

Odlukom iz stava 3. ovog člana deo sredstava po osnovu dobiti usmerava se Osnivaču i uplaćuje se u budžet Republike Srbije, u skladu sa zakonom.

Odluku o načinu pokrića gubitka donosi Nadzorni odbor uz saglasnost Osnivača.

5. Komisija za reviziju

Član 13

Javno preduzeće ima Komisiju za reviziju, koja ima tri člana, koje imenuje i razrešava Nadzorni odbor.

Predsednik Komisije za reviziju je nezavisni član Nadzornog odbora.

Članovi Komisije za reviziju imenuju se iz reda lica koja imaju odgovarajuća stručna znanja iz oblasti računovodstva na period od četiri godine i mogu biti ponovo imenovana po isteku mandata.

Član Komisije za reviziju ne može biti lice koje je:

1) bilo angažovano u vršenju revizije finansijskih izveštaja Javnog preduzeća u poslednjih pet godina;

2) član političke stranke.

Komisija za reviziju:

1) priprema, predlaže i proverava sprovođenje računovodstvenih politika i politika upravljanja rizicima;

2) ispituje primenu računovodstvenih standarda prilikom pripreme finansijskih izveštaja i ocenjuje sadržinu finansijskih izveštaja;

3) sprovodi postupak imenovanja revizora i predlaže Nadzornom odboru kandidata za revizora;

4) u slučaju potrebe daje obrazložen predlog za otkaz ugovora sa revizorom;

5) vrši nadzor nad postupkom revizije, uključujući i određivanje ključnih pitanja koja treba da budu predmet revizije;

6) vrši proveru nezavisnosti i objektivnosti revizora;

7) obavlja druge poslove koje joj poveri Nadzorni odbor.

Komisija za reviziju sastavlja i Nadzornom odboru podnosi izveštaj o pitanjima iz stava 5. ovog člana najmanje jedanput godišnje, osim ako Nadzorni odbor ne odluči da se svi ili pojedini izveštaji sastavljaju i podnose u kraćim vremenskim intervalima.

6. Uslovi i način zaduženja Javnog preduzeća

Član 14

Javno preduzeće može da se zadužuje pod uslovima koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje javni dug.

7. Zastupanje Javnog preduzeća

Član 15

Javno preduzeće u poslovima unutrašnjeg i spoljnotrgovinskog prometa zastupa i predstavlja Direktor, bez ograničenja.

Direktor može, u okviru svojih ovlašćenja, dati drugom licu pismeno punomoćje za zastupanje Javnog preduzeća.

Direktor može, uz saglasnost Nadzornog odbora, dati i opozvati prokuru, u skladu sa zakonom.

8. Iznos osnovnog kapitala, opis vrsta i vrednost nenovčanog uloga

Član 16

Osnovni kapital Javnog preduzeća iznosi 4.302.412.000,00 dinara i utvrđen je Bilansom stanja na dan 31. decembra 2015. godine.

Osnovni kapital iz stava 1. ovog člana je udeo Osnivača, kao jedinog člana sa 100% učešća u osnovnom kapitalu Javnog preduzeća.

9. Sredstva za osnivanje i rad Javnog preduzeća

Član 17

Javno preduzeće, u okviru obavljanja svojih delatnosti, stiče i pribavlja sredstva iz sledećih izvora:

1) sredstava budžeta Republike Srbije, odnosno jedinice lokalne samouprave;

2) naknada za korišćenje zaštićenog područja;

3) prihoda ostvarenih obavljanjem delatnosti upravljanja zaštićenim područjem;

4) sredstava obezbeđenih za realizaciju programa, planova i projekata u oblasti zaštite prirode;

5) donacija, poklona i pomoći;

6) domaćih projekata i programa, projekata i programa Evropske unije i drugih međunarodnih projekata;

7) drugih izvora, u skladu sa zakonom.

10. Raspolaganje (otuđenje i pribavljanje) stvarima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom

Član 18

Javno preduzeće svojom imovinom upravlja i raspolaže u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom.

Osnovni kapital Javnog preduzeća povećava se novim ulozima koji mogu biti novčani i nenovčani, u skladu sa odlukom o povećanju kapitala.

Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.

11. Imovina Javnog preduzeća i raspolaganje (otuđenje i pribavljanje) imovinom Javnog preduzeća

Član 19

Imovinu Javnog preduzeća čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva, hartije od vrednosti, oprema i druga imovinska prava koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.

Sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća, a koja je Osnivač uložio u kapital Javnog preduzeća, Javno preduzeće raspolaže u skladu sa zakonom.

Javno preduzeće ne može da otuđi sredstva koja se nalaze u njegovoj imovini, a na kojima javna preduzeća ne mogu da steknu svojinu.

Javno preduzeće upravlja i raspolaže svojom imovinom u skladu sa zakonom.

12. Organi Javnog preduzeća

Član 20

Organi Javnog preduzeća su:

1) Nadzorni odbor;

2) Direktor.

1) Nadzorni odbor

Član 21

Nadzorni odbor ima pet članova koje imenuje Osnivač na period od četiri godine pod uslovima, na način i po postupku utvrđenim zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Jedan član Nadzornog odbora imenuje se iz reda zaposlenih, dok jedan član ovog odbora mora biti nezavisan.

Predstavnik zaposlenih u Nadzornom odboru predlaže se na način utvrđen Statutom.

Predsednik i članovi Nadzornog odbora moraju ispunjavati uslove propisane zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 22

Nadzorni odbor:

1) donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;

2) donosi godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja usklađen sa dugoročnim i srednjoročnim planom poslovne strategija i razvoja iz tačke 1) ovog člana;

3) usvaja izveštaj o stepenu realizacije godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;

4) usvaja tromesečni izveštaj o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti;

5) usvaja finansijske izveštaje;

6) donosi odluku o naknadama za korišćenje zaštićenog područja Javnog preduzeća;

7) donosi akt o unutrašnjem redu i čuvarskoj službi;

8) nadzire rad Direktora;

9) zaključuje ugovor o radu sa Direktorom, u skladu sa zakonom kojim se uređuje radni odnos;

10) daje saglasnost Direktoru za preduzimanje poslova ili radnji u skladu sa ovom odlukom i Statutom;

11) vrši unutrašnji nadzor nad poslovanjem;

12) uspostavlja, odobrava i prati računovodstvo, unutrašnju kontrolu, finansijske izveštaje i politiku upravljanja rizicima;

13) donosi Statut;

14) odlučuje o statusnim promenama, ulaganju kapitala i osnivanju drugih pravnih subjekata;

15) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka;

16) daje saglasnost na akt o sistematizaciji;

17) imenuje i razrešava članove Komisije za reviziju;

18) donosi odluku kojom se saglašava sa davanjem ili oduzimanjem prokure;

19) vrši druge poslove u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom.

Odluke iz stava 1. tač. 1), 2), 6), 13) i 15) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz saglasnost Osnivača.

Odluke iz stava 1. tačka 14) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz prethodnu saglasnost Osnivača.

Član 23

Nadzorni odbor odlučuje većinom glasova svojih članova.

Nadzorni odbor ne može preneti pravo odlučivanja o pitanjima iz svoje nadležnosti na Direktora ili drugo lice u Javnom preduzeću.

Član 24

Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na naknadu za rad u Nadzornom odboru, u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

2) Direktor

Član 25

Direktora Javnog preduzeća imenuje Osnivač, na period od četiri godine, a na osnovu javnog konkursa sprovedenog u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Statutom se određuju i drugi uslovi za imenovanje Direktora.

Direktor je funkcioner koji obavlja javnu funkciju.

Direktor ne može imati zamenika.

Član 26

Direktor:

1) predstavlja i zastupa Javno preduzeće;

2) organizuje i rukovodi procesom rada;

3) vodi poslovanje Javnog preduzeća;

4) odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća;

5) predlaže dugoročni i srednjoročni plan strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;

6) predlaže godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja i odgovoran za njegovo sprovođenje;

7) predlaže finansijske izveštaje;

8) izvršava odluke Nadzornog odbora;

9) donosi pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji poslova;

10) donosi plan nabavki;

11) donosi pojedinačne akte Javnog preduzeća;

12) daje i opoziva prokuru, uz saglasnost Nadzornog odbora;

13) vrši druge poslove određene zakonom, ovom odlukom i Statutom.

Član 27

Mandat Direktora prestaje istekom perioda na koji je imenovan, ostavkom ili razrešenjem.

Postupak za imenovanje Direktora pokreće se šest meseci pre isteka perioda na koji je imenovan, odnosno u roku od 30 dana od dana podnošenja ostavke ili razrešenja.

Direktor podnosi ostavku Osnivaču, u pisanoj formi.

Direktor se razrešava, odnosno može biti razrešen iz razloga predviđenih zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 28

Predlog za razrešenje Direktora podnosi ministarstvo nadležno za poslove privrede.

Predlog iz stava 1. ovog člana može podneti i Nadzorni odbor, preko ministarstva nadležnog za poslove privrede.

Predlog za razrešenje Direktora mora biti obrazložen, sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se razrešenje predlaže i dostavlja se Direktoru koji ima pravo da se u roku od 20 dana izjasni o razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje.

Na postupak u kome se odlučuje da li će Direktor biti razrešen ili ne, primenjuje se zakon kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 29

Direktor može biti suspendovan na način i pod uslovima predviđenim zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 30

Javno preduzeće može imati vršioca dužnosti direktora koga imenuje Osnivač u slučajevima, pod uslovima i na period koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

13. Zaštita životne sredine

Član 31

Javno preduzeće je, pri obavljanju delatnosti, dužno da se stara o zaštiti životne sredine u skladu sa zakonom i drugim propisima.

14. Javnost u radu Javnog preduzeća

Član 32

Javno preduzeće dužno je da na svojoj internet stranici objavi usvojeni godišnji odnosno trogodišnji program poslovanja, kao i sve njegove izmene i dopune, odnosno izvod iz tog programa ako Javno preduzeće ima konkurenciju na tržištu i tromesečne izveštaje o njegovoj realizaciji, revidirane finansijske godišnje izveštaje sa mišljenjem ovlašćenog revizora na te izveštaje, sastav i kontakte članova Nadzornog odbora i kontakte Direktora, radne biografije članova Nadzornog odbora i Direktora, organizacionu strukturu, kao i druge činjenice, koje su od značaja za javnost, a naročito informacije koje su aktom Vlade određene kao informacije od naročitog značaja za javnost.

15. Opšti akti Javnog preduzeća

Član 33

Opšti akti Javnog preduzeća su Statut, odluke, pravilnici i drugi akti kojima se na opšti način uređuju određena pitanja.

Statut je osnovni opšti akt Javnog preduzeća.

Drugi opšti akti Javnog preduzeća ne smeju biti u suprotnosti sa odredbama Statuta.

Statutom Javnog preduzeća podrobnije se uređuju: naziv i sedište; delatnosti; upravljanje i organi upravljanja; unutrašnja organizacija; poslovanje; zastupanje; način raspoređivanja dobiti; rezerve; opšti akti i način njihovog donošenja i druga pitanja značajna za rad i poslovanje Javnog preduzeća.

16. Prelazne i završne odredbe

Član 34

Javno preduzeće, nastavlja sa radom u skladu sa ovom odlukom, Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 15/16) i Zakonom o nacionalnim parkovima ("Službeni glasnik RS", broj 84/15).

Član 35

Javno preduzeće će u roku od 90 dana od dana donošenja ove odluke uskladiti svoja opšta akta sa ovom odlukom.

Član 36

Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".