PRAVILNIKO PREVOZU NAROČITIH POŠILJAKA("Sl. glasnik RS", br. 6/2017) |
Predmet uređivanja
Ovim pravilnikom propisuju se naročite pošiljke, posebni uslovi za prevoz naročitih pošiljaka i postupak odobravanja prevoza naročitih pošiljaka.
Odredbe ovog pravilnika primenjuju se na prevoz naročitih pošiljaka na javnoj železničkoj infrastrukturi, infrastrukturi industrijskih železnica i infrastrukturi industrijskih koloseka.
Značenje pojedinih izraza
Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:
1) pošiljka je tovareno ili prazno železničko vozilo koje saobraća na sopstvenim točkovima;
2) slobodni profil je ograničeni prostor u poprečnom preseku koloseka upravnom na sredinu koloseka čija osa stoji upravno na pravu koja dodiruje gornje ivice voznih šina i prolazi kroz sredinu koloseka, a koji mora biti slobodan za prolaz železničkih vozila;
3) UIC je Međunarodna železnička unija.
Opšta odredba o naročitim pošiljkama
Naročita pošiljka je svaka pošiljka (železničko vozilo sa teretom ili bez tereta) koja na određenoj železničkoj pruzi prekoračuje dozvoljeni tovarni profil i/ili najveću dozvoljenu masu po osovini i/ili najveću dozvoljenu masu po dužnom metru i/ili svojim konstrukcijskim, tehničkim ili drugim karakteristikama ne ispunjava propisane uslove za pruge na kojima saobraća i zahteva posebne saobraćajno-tehničke uslove prevoza.
Vrste naročitih pošiljaka
Naročitim pošiljkama u smislu ovog pravilnika smatraju se:
1) pošiljke koje na prevoznom putu ili delu prevoznog puta prekoračuju:
(1) tovarni profil;
(2) dozvoljenu masu po osovini za više od 2% sopstvene mase kola ili
(3) dozvoljenu masu po dužnom metru;
2) pošiljke koje nisu osigurane prema UIC Propisima za tovarenje Sveska 1 i 2 i kod kojih ne postoji ekvivalentni alternativni način osiguranja;
3) krute jedinice tereta tovarene na dvoje ili više kola sa obrtnim postoljima odnosno okretnim kliznim postoljima;
4) savitljive jedinice tereta duže od 36 metara tovarene na više kola bez obrtnih postolja;
5) jedinice tereta koje se bez pretovara ne mogu prevesti do uputne stanice, a masa im je veća od 25 t, ili su utovarene na kola sa spuštenim podom (važi samo za pretovar na železnice sa različitom širinom koloseka);
6) pošiljke koje se na delu prevoznog puta prevoze trajektom, a ne mogu bezbedno da prelaze najveći vertikalni nagibni ugao prelaznice na trajektu;
7) teretna kola sa više od osam osovina, ako su tovarena;
8) vozila registrovana u drugim državama koja saobraćaju na sopstvenim točkovima, a nemaju dodatnu dozvolu za korišćenje u slučajevima kada je to propisano zakonom kojim se uređuje bezbednost i interoperabilnost železnice;
9) teretna kola natovarena preko dozvoljene granice tovarenja koja je označena na njima;
10) tovarena kola bez oznake dozvoljene granice tovarenja;
11) teretna kola kod kojih je prekoračen rok revizije iz rastera o održavanju teretnih kola, i to za tovarena kola više od 14 dana i manje od šest meseci, a za prazna teretna kola više od šest meseci;
12) sve ostale pošiljke koje se prevoze pod posebnim saobraćajno-tehničkim uslovima.
2. Posebni uslovi za prevoz naročitih pošiljaka
Određivanje posebnih uslova za prevoz naročitih pošiljaka
Posebni uslovi za prevoz naročite pošiljke, u zavisnosti od vrste i karakteristika naročite pošiljke, obuhvataju:
1) dozvoljenu brzinu voza u koji je uvršćena naročita pošiljka na prevoznom putu odnosno na delovima prevoznog puta;
2) dozvoljenu brzinu voza u koji je uvršćena naročita pošiljka preko skretnica u pravac i u skretanje, kao i preko kritičnih mesta na pruzi na prevoznom putu odnosno na delovima prevoznog puta;
3) koloseke u stanicama na prevoznom putu na koje ne sme biti primljen voz u koji je uvršćena naročita pošiljka odnosno koloseke po kojima je dozvoljen prevoz;
4) mesto za uvršćivanje pomoćnog vagona s potrebnim alatom i osobljem u sastavu voza s naročitom pošiljkom;
5) kolosek na višekolosečnoj pruzi po kom saobraća voz s naročitom pošiljkom i da li se naročita pošiljka može prevoziti po nepravilnom koloseku na dvokolosečnoj pruzi;
6) zabranu mimoilaženja i preticanja voza s naročitom pošiljkom s drugim vozovima na paralelnoj, dvokolosečnoj i višekolosečnoj pruzi;
7) slobodnost susednih koloseka od međika pri vožnji voza s naročitom pošiljkom;
8) zabranu da naročite pošiljke pri manevrisanju budu odbacivane ili da se druga vozila odbacuju na njih;
9) zabranu spuštanja naročite pošiljke preko spuštalice u ranžirnim stanicama;
10) zabranu zaustavljanja naročite pošiljke ručnom papučom i kolosečnom kočnicom;
11) stanice u kojima će biti obavljani tehnički pregledi naročite pošiljke, podmazivanje i opskrbljivanje samohodnih vozila pogonskim gorivom i slični poslovi;
12) mesto u vozu u koje se uvršćuje naročita pošiljka;
13) preduzimanje odgovarajućih zaštitnih mera pri prevozu naročite pošiljke na elektrificiranim prugama;
14) preduzimanje radova na ojačavanju pruge i pružnih objekata ili na privremenom izmicanju stabilnih postrojenja;
15) pregled pruge i delova železničkih infrastrukturnih podsistema pre i/ili posle prevoza naročite pošiljke;
16) preduzimanje drugih saobraćajnih i tehničkih zaštitnih mera.
Posebni uslovi za prevoz naročitih pošiljaka određuju se utvrđivanjem elemenata navedenih u čl. 6-23. ovog pravilnika.
Proračun i određivanje prostora potrebnog za prevoz naročitih pošiljaka
Jedinstveni način proračunavanja i utvrđivanja prostora potrebnog za prevoz naročitih pošiljaka uključuje:
1) određivanje kritičnih tačaka profila železničkog vozila (tovarnog profila);
2) određivanje potrebne poprečne udaljenosti i potrebne udaljenosti po visini za prevoz naročite pošiljke;
3) određivanje raspoložive udaljenosti za prevoz naročite pošiljke;
4) određivanje dodatka za horizontalni luk i pravac;
5) određivanje dodatka za nepravilnosti u koloseku.
Kritične tačke prekoračivanja profila železničkog vozila (tovarnog profila)
Kritične tačke prekoračivanja profila železničkog vozila (tovarnog profila) su tačke koje prekoračuju profil železničkog vozila (tovarni profil) na određenim železničkim prugama ili delovima železničkih pruga na prevoznom putu.
Položaj kritične tačke određuje se kao:
1) udaljenost kritične tačke od ravni koja prolazi kroz uzdužnu osu teretnih kola i vertikalna je na ravan koloseka koja prolazi gornjim ivicama šina;
2) udaljenost kritične tačke od gornje ivice šine;
3) udaljenost kritične tačke od osovine teretnih kola prema sredini ili prema kraju teretnih kola.
Potrebne udaljenosti za prevoz naročite pošiljke
Potrebna poprečna udaljenost i potrebna udaljenost po visini su izračunate vrednosti merodavne za ustanovljavanje prostora potrebnog za prevoz naročite pošiljke.
Potrebna poprečna udaljenost je zbir:
1) udaljenosti kritične tačke od ravni koja prolazi kroz uzdužnu osu vozila i vertikalna je na ravan koloseka koja prolazi gornjim ivicama šina;
2) dodatka za horizontalni luk i pravac;
3) dodatka za nepravilnosti u koloseku.
Potrebna udaljenost po visini je zbir visine kritične tačke iznad gornje ivice šine i odgovarajuće vrednosti vertikalnih udaljenosti iz Tabele 1 date u članu 11. ovog pravilnika.
Raspoložive udaljenosti za prevoz naročite pošiljke
Raspoložive udaljenosti za prevoz naročite pošiljke su granične udaljenosti od kojih zavise mogućnost i uslovi za prevoz naročite pošiljke, a koje omogućuje železnička pruga s pružnim objektima, postrojenjima i opremom.
Vrednosti raspoloživih udaljenosti određuju se na osnovu merenja ili na osnovu već poznatog položaja pružnih objekata, postrojenja i opreme.
Naročita pošiljka na železničkim prugama odnosno delovima železničkih pruga prevozi se pod uslovom da su raspoložive udaljenosti iz stava 1. ovog člana veće od izračunatih potrebnih udaljenosti za prevoz naročite pošiljke po odredbama člana 8. ovog pravilnika.
Određivanje dodatka za horizontalni luk i pravac
Član 10
Naročita pošiljka sa kritičnim tačkama i udaljenostima šematski je prikazana na Slici 1.
Način određivanja dodataka za horizontalni luk i pravac dat je u Prilozima 1, 2 i 3, koji su odštampani uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.
Slika 1: Naročita pošiljka sa kritičnim tačkama i udaljenostima
gde su:
A, B, C i D - kritične tačke
b - udaljenosti kritičnih tačaka od ravni koja prolazi kroz uzdužnu osu kola i vertikalna je na ravan koloseka koja prolazi gornjim ivicama šina;
h - visine kritičnih tačaka iznad gornje ivice šine;
ni - udaljenost kritične tačke od svornjaka obrtnog postolja odnosno od osovine kod dvoosovinskih kola prema sredini kola (unutrašnje tačke);
na - udaljenost kritične tačke od svornjaka obrtnog postolja odnosno od osovine kod dvoosovinskih kola prema kraju kola (spoljne tačke);
a - razmak između svornjaka obrtnog postolja odnosno osovina kod dvoosovinskih kola;
p - razmak između osovina u obrtnom postolju.
Određivanje dodatka za nepravilnosti u koloseku
Dodatkom za nepravilnosti u koloseku obuhvaćeni su svi dodaci koji nisu sadržani u dodatku za horizontalni luk i pravac i to:
1) dodatak usled fizičkih nepravilnosti samog koloseka;
2) oscilacije naročite pošiljke;
3) bezbednosni razmak između naročite pošiljke i fizičke prepreke.
U Tabeli 1 date su granične vrednosti dodatka za nepravilnosti u koloseku zavisno od brzine kojom se naročita pošiljka prevozi i od visine njenih kritičnih tačaka iznad gornje ivice šine.
Vrednosti za potrebne dodatke iz ovog člana odnose se na udaljenost između naročite pošiljke i fizičke prepreke (tunelski zid i slično), ali ne i na udaljenost između naročite pošiljke i tačaka kontaktne mreže pod naponom, koja je propisana članom 23. ovog pravilnika.
U izuzetnim slučajevima, vrednosti iz Tabele 1 mogu se smanjiti za određene pruge odnosno delove pruga. Kriterijumi prema kojima se određuje primena smanjenja vrednosti iz Tabele 1 su:
1) tehničko stanje pruge;
2) dozvoljena odstupanja za održavanje koloseka i kolosečne ose u odnosu na projektovanu kolosečnu osu;
3) učestalost periodičnih pregleda pruge.
Brzina kojom se naročita pošiljka prevozi na prugama odnosno delovima pruga zavisi od raspoložive udaljenosti, koja treba da bude veća od potrebne udaljenosti i od visine kritične tačke iznad gornje ivice šine.
Tabela 1: Granične vrednosti dodatka za nepravilnosti u koloseku
Brzina vožnje |
Horizontalna udaljenost od ravni koja prolazi kroz uzdužnu osu kola i vertikalna je na ravan koloseka (m) |
Vertikalna udaljenost u odnosu na ravan koloseka (m) |
||
h £1,2 |
1,2 £ h £ 3,8 |
h ³ 3,8 |
||
po redu vožnje |
0,070 |
0,160-0,032 x (3,8-h) |
0,075 |
|
V = 30 km/h |
0,060 |
0,120-0,021 x (3,8-h) |
0,060 |
|
V = 10 km/h |
0,050 |
0,090-0,014 x (3,8-h) |
0,045 |
|
brzina ljudskog hoda |
0,040 |
0,060-0,007 x (3,8-h) |
0,030 |
gde je: h - visina kritične tačke naročite pošiljke iznad gornje ivice šine.
Prevoz naročitih pošiljaka na dvokolosečnim prugama i paralelnim jednokolosečnim prugama
Za normalno odvijanje saobraćaja na susednom koloseku dvokolosečne pruge ili na susednom koloseku paralelne jednokolosečne pruge, polovina širine za susedni kolosek iznosi 1.675 mm i zamenjuje fizičku prepreku. Razmak između koloseka u tom slučaju jednak je ili veći od zbira navedene polovine širine i potrebne poprečne udaljenosti naročite pošiljke.
Istovremeni prevoz naročitih pošiljaka na oba koloseka dvokolosečne pruge ili na obe paralelne jednokolosečne pruge obavlja se prema odredbama čl. 15-18. ovog pravilnika.
Pravila za prevoz naročitih pošiljaka na jednokolosečnim i dvokolosečnim železničkim prugama
U zavisnosti od vrste i mera naročite pošiljke kao i od broja koloseka na otvorenoj pruzi, pravila za prevoz naročitih pošiljaka s obzirom na primenjene posebne uslove za prevoz naročite pošiljke su:
1) Pravilo A za prevoz naročitih pošiljaka na jednokolosečnim prugama (prevoz bez posebnih uslova);
2) Pravilo B za prevoz naročitih pošiljaka na dvokolosečnim prugama i paralelnim prugama (dozvoljeno mimoilaženje s naročitim pošiljkama);
3) Pravilo C za prevoz naročitih pošiljaka na dvokolosečnim prugama i paralelnim prugama (zabranjeno mimoilaženje s naročitim pošiljkama);
4) Pravilo D za prevoz naročitih pošiljaka na dvokolosečnim prugama i paralelnim prugama (zabranjeno mimoilaženje sa svim vozovima);
5) Pravilo E za prevoz naročitih pošiljaka na svim prugama (prevoz uz posebno određene uslove).
Pravilo A
Pravilo A primenjuje se za prevoz naročitih pošiljaka na jednokolosečnim prugama bez posebnih uslova za prevoz naročitih pošiljaka.
Pravilo B
Pravilo B primenjuje se za prevoz naročitih pošiljaka na dvokolosečnim prugama i paralelnim prugama, ako je na otvorenoj pruzi dozvoljeno mimoilaženje s vozovima koji na susednom koloseku prevoze naročite pošiljke takođe u skladu s pravilom B, a kada potrebna udaljenost naročite pošiljke na strani prema susednom koloseku:
1) pri osnom razmaku između koloseka od 3.500 mm poprečno ne prelazi 1.675 mm;
2) pri osnom razmaku između koloseka od 3.600 mm poprečno ne prelazi 1.725 mm;
3) pri osnom razmaku između koloseka od 3.800 mm poprečno ne prelazi 1.825 mm;
4) pri osnom razmaku između koloseka od 3.900 mm poprečno ne prelazi 1.875 mm;
5) pri osnom razmaku između koloseka od 4.000 mm poprečno ne prelazi 1.925 mm.
Pravilo C
Pravilo C primenjuje se za prevoz naročitih pošiljaka na dvokolosečnim prugama i paralelnim prugama, ako je na otvorenoj pruzi zabranjeno mimoilaženje s vozovima koji prevoze naročite pošiljke s prekoračenim profilom železničkog vozila (tovarnim profilom) po širini na susednom koloseku, a kada potrebna udaljenost naročite pošiljke na strani prema susednom koloseku:
1) pri osnom razmaku između koloseka od 3.500 mm poprečno prelazi 1.675 mm, do najviše 1.775 mm;
2) pri osnom razmaku između koloseka od 3.600 mm poprečno prelazi 1.725 mm, do najviše 1.875 mm;
3) pri osnom razmaku između koloseka od 3.800 mm poprečno prelazi 1.825 mm, do najviše 2.075 mm;
4) pri osnom razmaku između koloseka od 3.900 mm poprečno prelazi 1.875 mm, do najviše 2.175 mm;
5) pri osnom razmaku između koloseka od 4.000 mm poprečno prelazi 1.925 mm, do najviše 2.275 mm.
Pravilo D
Pravilo D primenjuje se za prevoz naročitih pošiljaka na dvokolosečnim prugama i paralelnim prugama, ako je na otvorenoj pruzi zabranjeno mimoilaženje sa svim vozovima na susednom koloseku. Sa susednog koloseka uklanjaju se sva vozila ili predmeti koji ometaju prevoz naročite pošiljke.
Pravilo D primenjuje se za prevoz naročite pošiljke kada na dvokolosečnim i paralelnim prugama potrebna udaljenost naročite pošiljke na strani prema susednom koloseku:
1) pri osnom razmaku između koloseka od 3.500 mm poprečno prelazi 1.775 mm;
2) pri osnom razmaku između koloseka od 3.600 mm poprečno prelazi 1.875 mm;
3) pri osnom razmaku između koloseka od 3.800 mm poprečno prelazi 2.075 mm;
4) pri osnom razmaku između koloseka od 3.900 mm poprečno prelazi 2.175 mm;
5) pri osnom razmaku između koloseka od 4.000 mm poprečno prelazi 2.275 mm.
Pravilo E za prevoz naročitih pošiljaka
Pravilo E odnosi se na prevoz naročitih pošiljaka u posebnim slučajevima posebnim vozom uz obaveznu pratnju.
Pravilo E primenjuje se na prevoz naročite pošiljke kada se naročita pošiljka zbog razlike manje od 40 mm ili negativne razlike između raspoložive i potrebne udaljenosti prevozi uz posebno određene uslove prema odredbama čl. 19. i 20. ovog pravilnika, kao i u slučajevima kada je potrebno da se naročita pošiljka mestimično poprečno pomera levo ili desno od ose koloseka.
Prevoz naročitih pošiljaka smanjenom brzinom
Ako naročitu pošiljku na određenoj pruzi ili na nekom njenom delu nije moguće prevesti brzinom propisanom redom vožnje, u zavisnosti od razlike raspoložive i potrebne udaljenosti prema Tabeli 1 iz člana 11. ovog pravilnika, može se dozvoliti prevoz naročite pošiljke smanjenom brzinom na delu železničke pruge uz prepreku.
Ako je prethodnom proverom relativnog položaja koloseka i pružnih objekata, postrojenja i opreme ustanovljeno da je razlika između raspoložive i potrebne udaljenosti manja od 40 mm, može se dozvoliti prevoz naročite pošiljke najviše brzinom ljudskog hoda (oko 5 km/h) na delu železničke pruge uz prepreku.
Naročitu pošiljku iz stava 2. ovoga člana prati merodavna stručna osoba upravljača infrastrukture.
Prevoz naročitih pošiljaka na posebnim teretnim kolima koja omogućavaju pomeranje tereta
Ako je razlika između raspoložive i potrebne udaljenosti manja od 40 mm, prevoz naročite pošiljke obavlja se na posebnim teretnim kolima konstruisanim za moguća horizontalna i vertikalna pomeranja tereta, kada teretna kola dođu do mesta prepreke.
Naročite pošiljke iz stava 1. ovog člana prati merodavna stručna osoba upravljača infrastrukture.
Prevoz naročitih pošiljka uz posebne radove na železničkoj pruzi
Izuzetno, može se na prevoznom putu za potrebe prevoza naročite pošiljke dozvoliti uklanjanje ploča s glavnih signala, skretničkih signala, delova ograda na mostovima i delova drugih postrojenja, ili posebnim radovima na koloseku privremeno prilagoditi smer i niveleta koloseka, pod uslovom da su određene posebne mere za bezbedan saobraćaj koje sadrže i posebnu organizaciju saobraćaja drugih vozova u takvim uslovima.
Prevoz naročitih pošiljaka s prekoračenjem dozvoljene mase železničkih vozila
Za naročite pošiljke koje na pruzi odnosno na delu pruge na prevoznom putu prekoračuju dozvoljenu masu železničkih vozila po osovini ili dužnom metru za više od 2% sopstvene mase (tare) vozila, a koje je prema oceni upravljača infrastrukture moguće prevesti, određuju se, u zavisnosti od tehničkog stanja železničke pruge i pružnih objekata, sledeći posebni uslovi za prevoz naročite pošiljke:
1) smanjena brzina prevoza;
2) po potrebi, razdvajanje vozila s naročitom pošiljkom od ostalih teških vozila u vozu odgovarajućim brojem međukola (tovarenih ili praznih), čija masa po dužnom metru za svako vozilo nije veća od 6,4 t/m za pruge kategorije od B2 do E5 odnosno 3,5 t/m za pruge kategorije od A1 do B1;
3) po potrebi, pregled železničke pruge i pružnih objekata nakon obavljenog prevoza.
Posebni uslovi za prevoz naročitih pošiljaka na elektrificiranim prugama
Ako se naročita pošiljka prevozi na elektrificiranoj železničkoj pruzi, u zavisnosti od razmaka između najbližih delova naročite pošiljke i kontaktne mreže, određuju se posebni uslovi za prevoz naročite pošiljke na elektrificiranoj železničkoj pruzi.
Naročita pošiljka prevozi se bez posebnih uslova za prevoz na elektrificiranoj železničkoj pruzi i po pravilu bez uzemljenja, ako su zadovoljeni bezbednosni razmaci između najbližih delova naročite pošiljke i kontaktne mreže, koji iznose 340 mm na pruzi elektrificiranoj monofaznim sistemom 25 kV, 50 Hz.
Ako pri prevozu naročite pošiljke nije moguće osigurati bezbednosni razmak iz stava 2. ovog člana, onda se naročita pošiljka prevozi uz primenu sledećih zaštitnih mera:
1) naročita pošiljka se uzemljuje a kontaktna mreža ostaje pod naponom kada razmak između najbližih delova naročite pošiljke i kontaktne mreže iznosi manje od 340 mm, a više od 270 mm;
2) naročita pošiljka se uzemljuje, napon u kontaktnoj mreži se isključuje a prevoz se obavlja dizel-vučom kada razmak između najbližih delova naročite pošiljke i kontaktne mreže iznosi manje od 270 mm, a više od 100 mm.
Naročita pošiljka izuzetno može biti preuzeta na prevoz i kada razmak između najbližih delova naročite pošiljke i kontaktne mreže iznosi manje od 100 mm, ali uz primenu sledećih posebnih uslova prevoza:
1) naročita pošiljka se uzemljuje a napon u kontaktnoj mreži se isključuje;
2) brzina voza koji prevozi naročitu pošiljku je najviše 10 km/h na delu pruge na kojem je razmak između najbližih delova naročite pošiljke i kontaktne mreže manji od 100 mm;
3) naročitu pošiljku prati merodavna stručna osoba upravljača infrastrukture, koja može odrediti dodatne uslove za bezbedan saobraćaj;
4) između mašinovođe i merodavne stručne osobe upravljača infrastrukture obezbeđena je radio-veza;
5) prilikom prevoza noću ili kroz tunele, omogućeno je osvetljavanje naročite pošiljke i kontaktne mreže.
Uz posebne uslove prevoza za bezbedan saobraćaj iz stava 4. ovog člana, mogu se primeniti i druge zaštitne mere, kao što su:
1) nameštanje na sam teret klizača, sličnog klizaču pantografa na elektrovučnom vozilu, čija je tvrdoća kliznih površina manja od tvrdoće kontaktnog voda;
2) primena štitnih kola s potpornim valjcima ili klizačima;
3) mestimično podizanje ili uklanjanje kontaktne mreže.
U slučaju uzemljavanja naročitih pošiljaka, veza između naročite pošiljke i provodnika za uzemljenje i između provodnika za uzemljenje i postolja kola je čvrsta i pouzdana.
Za prevoz uzemljenih naročitih pošiljaka koriste se teretna kola opremljena otvorima ili vijcima za pričvršćenje provodnika za uzemljenje za postolje kola, na kojima je električna veza između postolja kola i točka ispravna i pouzdana.
Uslovi za prevoz naročite pošiljke koje ispunjava železnički prevoznik
Naročita pošiljka se može prevoziti ako železnički prevoznik ispuni sledeće uslove:
1) da je odobren zahtev za prevoz naročite pošiljke;
2) da je železnički prevoznik pregledom ustanovio da naročita pošiljka odgovara uslovima određenim od upravljača infrastrukture;
3) da vozilo na kojem se prevozi naročita pošiljka ima odgovarajuće konstruktivne elemente koji omogućuju bezbedan prevoz naročite pošiljke;
4) da je železnički prevoznik pregledom ustanovio da mere (dužina, širina i visina), masa i težište naročite pošiljke odgovaraju podacima i crtežima priloženim uz zahtev za prevoz;
5) da je na vozilo i tovarni list stavljena listica za označavanje naročite pošiljke data u Prilogu 4, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo;
6) da je kritična tačka na naročitoj pošiljci označena listicom za označavanje kritične tačke datom u Prilogu 2, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo, u slučaju kada je njen položaj uslovljen smerom vožnje;
7) kada je praćenje naročite pošiljke obavezno ili kada je ugovoreno, da su obezbeđeni pratioci koji će se pridržavati uputstava osoblja upravljača infrastrukture;
8) da su pratioci naročite pošiljke pojedinačno upoznati sa bezbednosnim merama kojih se moraju pridržavati tokom prevoza;
9) da železnički prevoznik, kada je to odobrenjem za prevoz naročite pošiljke određeno, uzemlji naročitu pošiljku koja se prevozi na elektrificiranim prugama;
10) da su natovareni predmeti učvršćeni tako da se ne pomeraju čak ni pod uticajem udara i drugih kretanja neizbežnih pri normalnim prevoznim uslovima (o proveri tih uslova za posebno teške terete, ili za terete koji se prevoze zakvačeni na nosače posebnih vagona, železnički prevoznik upravljaču infrastrukture daje sve podatke i odgovarajuće skice o natovarenom teretu i pisanu izjavu da je učvršćivanje obavljeno na bezbedan način);
11) da je naročita pošiljka na prevoz predata blagovremeno, kako bi do uputne stanice bila prevezena u roku propisanom u odobrenju za prevoz.
Praćenje naročite pošiljke
Pojedine naročite pošiljke prevoze se pod uslovom da su praćene, što se određuje u zavisnosti od vrste i karakteristika naročite pošiljke i od tehničkog stanja železničke infrastrukture na prevoznom putu.
Naročite pošiljke iz stava 1. ovog člana prati merodavna stručna osoba upravljača infrastrukture i/ili pratilac kog odredi železnički prevoznik.
U posebnim uslovima za prevoz naročite pošiljke navodi se ko prati naročitu pošiljku.
Pregled naročite pošiljke i preuzimanje na prevoz
Naročita pošiljka se prevozi pod uslovim da ju je železnički prevoznik prethodno pregledao i ustanovio da odgovara uslovima određenim od upravljača infrastrukture, kao i pod uslovom da, na zahtev upravljača infrastrukture, pri pregledu naročite pošiljke pre prevoza učestvuje i ovlašćeno stručno osoblje upravljača infrastrukture.
3. Postupak odobravanja prevoza naročitih pošiljaka
Podnošenje zahteva za prevoz naročite pošiljke
Železnički prevoznik podnosi pisani zahtev za prevoz naročite pošiljke upravljaču infrastrukture.
Zahtev iz stava 1. ovog člana podnosi se blagovremeno, najkasnije deset dana pre nameravanog utovara naročite pošiljke, odnosno pre otpreme vozila u unutrašnjem saobraćaju, a najkasnije 30 dana u međunarodnom saobraćaju.
U zahtevu iz stava 1. ovog člana, železnički prevoznik navodi podatke i prilaže odgovarajuće priloge u skladu sa odredbama čl. 28-31. ovog pravilnika, kao i druge podatke ili dokumente koji se odnose na naročitu pošiljku, po zahtevu upravljača infrastrukture.
Zahtev za prevoz naročite pošiljke koja prekoračuje tovarni profil
U zahtevu za prevoz naročite pošiljke koja prekoračuje tovarni profil podnosilac zahteva navodi:
1) svoj naziv i adresu;
2) planirani datum otpreme pošiljke;
3) otpremnu i uputnu stanicu i prevozni put;
4) utovarno i istovarno mesto s naznakom industrijskog ili manipulativnog koloseka, uz posebnu napomenu ako pri utovaru ili istovaru na elektrificiranim kolosecima kontaktna mreža može stvarati smetnje;
5) vrstu železničkog vozila i njegovu seriju;
6) masu železničkog vozila (t);
7) dužinu železničkog vozila preko odbojnika (mm);
8) masu železničkog vozila po dužnom metru (t/m);
9) broj osovina i masu železničkog vozila po osovini (t/os);
10) razmak između krajnjih osovina ili razmak između svornjaka obrtnih postolja (mm);
11) razmak između osovina unutar obrtnog postolja (mm);
12) podatke o vrsti tereta i njegovim dimenzijama sa grafičkim crtežima u razmeri 1:20 ili 1:25 (u horizontalnim i vertikalnim projekcijama i merodavnim uzdužnim i poprečnim presecima koji obuhvataju kritična mesta na kojima je prekoračen tovarni profil), na kojima su naznačene sve potrebne mere;
13) masu tereta (t);
14) težište pošiljke ili težište svakog dela pošiljke, ako se pošiljka sastoji od više delova;
15) tačke oslonaca pošiljke na pod kola.
Zahtev za prevoz naročite pošiljke železničkog vozila na sopstvenim točkovima
U zahtevu za prevoz naročite pošiljke železničkog vozila na sopstvenim točkovima podnosilac zahteva navodi:
1) svoj naziv i adresu;
2) planirani datum otpreme pošiljke;
3) otpremnu i uputnu stanicu i prevozni put;
4) vrstu železničkog vozila i njegovu seriju;
5) masu železničkog vozila (t);
6) dužinu železničkog vozila preko odbojnika (mm);
7) masu železničkog vozila po dužnom metru (t/m);
8) broj osovina i masu železničkog vozila po osovini (t/os);
9) razmak između krajnjih osovina ili razmak između svornjaka obrtnih postolja (mm);
10) razmak između osovina unutar obrtnog postolja (mm);
11) karakteristike železničkog vozila koje nisu usklađene sa infrastrukturom na kojoj se prevozi;
12) najveće dozvoljene brzine (km/h) pri vožnji u pravac i pri vožnji u skretanje za nameravani način vožnje (kao vučeno vozilo ili na sopstveni pogon);
13) dimenzije železničkog vozila sa svim potrebnim merama i, po potrebi, grafičke prikaze uzdužnog i poprečnog preseka u razmeri 1:20 ili 1:25, koji obuhvataju kritična mesta na kojima je prekoračen tovarni profil;
14) najmanji poluprečnik krivine kroz koji železničko vozilo može proći;
15) podatke o kočnicama.
Zahtev za prevoz naročite pošiljke koja prekoračuje dozvoljenu masu železničkog vozila
U zahtevu za prevoz naročite pošiljke koja prekoračuje najveću dozvoljenu masu železničkog vozila po osovini i/ili dužnom metru podnosilac zahteva navodi:
1) svoj naziv i adresu;
2) planirani datum otpreme pošiljke;
3) otpremnu i uputnu stanicu i prevozni put;
4) utovarno i istovarno mesto s naznakom industrijskog ili manipulativnog koloseka, uz posebnu napomenu ako pri utovaru ili istovaru na elektrificiranim kolosecima kontaktna mreža može stvarati smetnje;
5) vrstu železničkog vozila i njegovu seriju;
6) masu železničkog vozila (t);
7) dužinu železničkog vozila preko odbojnika (mm);
8) masu železničkog vozila po dužnom metru (t/m);
9) broj osovina i masu železničkog vozila po osovini (t/os);
10) razmak između krajnjih osovina ili razmak između svornjaka obrtnih postolja (mm);
11) razmak između osovina unutar obrtnog postolja (mm);
12) masu pošiljke (t);
13) težište pošiljke ili težište svakog dela pošiljke, ako se pošiljka sastoji od više delova;
14) tačke oslonaca pošiljke na pod kola.
Zahtev za prevoz drugih naročitih pošiljaka
U zahtevu za prevoz naročitih pošiljaka na koje se ne primenjuju odredbe čl. 28-30. ovog pravilnika, podnosilac zahteva navodi:
1) svoj naziv i adresu;
2) planirani datum otpreme pošiljke;
3) otpremnu i uputnu stanicu i prevozni put;
4) utovarno i istovarno mesto s naznakom industrijskog ili manipulativnog koloseka, uz posebnu napomenu ako pri utovaru ili istovaru na elektrificiranim kolosecima kontaktna mreža može stvarati smetnje;
5) vrstu železničkog vozila i njegovu seriju;
6) masu železničkog vozila (t);
7) dužinu železničkog vozila preko odbojnika (mm);
8) masu železničkog vozila po dužnom metru (t/m);
9) broj osovina i masu železničkog vozila po osovini (t/os);
10) razmak između krajnjih osovina ili razmak između svornjaka obrtnih postolja (mm);
11) razmak između osovina unutar obrtnog postolja (mm),
12) masu pošiljke (t);
13) težište pošiljke ili težište svakoga dela pošiljke, ako se pošiljka sastoji od više delova;
14) tačke oslonaca pošiljke na pod kola.
Odobravanje ili odbijanje prevoza naročite pošiljke
O zahtevu za prevoz naročite pošiljke odlučuje se u najkraćem mogućem roku, a najkasnije u roku od 14 dana od dana podnošenja zahteva.
Rok iz stava 1. ovog člana izuzetno se može produžiti ako se radi o naročitoj pošiljci koja zahteva složenije saobraćajno-tehničke uslove prevoza.
Ako je prevoz naročite pošiljke odobren, o tome se obaveštava podnosilac zahteva i pismeno se navode posebni uslovi prevoza za bezbedno odvijanje saobraćaja i ograničenja za prevoz naročite pošiljke.
Ako se prevoz naročite pošiljke ne odobri zbog tehničkih, saobraćajnih ili bezbednosnih razloga, o tome se obaveštava podnosilac zahteva uz pismeno obrazloženje.
Izdavanje pismenog odobrenja za prevoz naročite pošiljke
U pismenom odobrenju za prevoz naročite pošiljke navode se svi uslovi pod kojima će se naročita pošiljka prevoziti.
Odobrenje iz stava 1. ovog člana sadrži naročito:
1) detaljan opis vrste, dimenzija i mase naročite pošiljke;
2) rok važenja odobrenja;
3) odobrenu seriju teretnih kola za prevoz naročite pošiljke;
4) uslove za utovar naročite pošiljke (kritične tačke, postupak za otpremu naročite pošiljke, uzemljenje naročite pošiljke, podnošenje dodatnih dokumenata i dr.);
5) otpremnu stanicu, uputnu stanicu i stanice primopredaje;
6) način označavanja naročite pošiljke;
7) posebne uslove za prevoz naročite pošiljke.
Odobrenje za prevoz naročite pošiljke izdaje se sa rokom važenja od tri meseca, računajući od dana njegovog izdavanja.
Za više jednakih naročitih pošiljaka, koje se prevoze na istom prevoznom putu, pod istim prevoznim uslovima i uz dogovor učestvujućih upravljača infrastrukture odnosno uključenih železničkih prevoznika na prevoznom putu, odobrenje se može izdati sa rokom važenja od 12 meseci.
Izdato odobrenje može biti ukinuto ili izmenjeno ako na prevoznom putu dođe do promene prevoznih uslova.
Železnički prevoznik obnavlja zahtev za prevoz naročite pošiljke ili traži produženje roka važenja izdatog odobrenja, ako prevoz naročite pošiljke nije moguće obaviti u tom roku.
Objavljivanje prevoza naročite pošiljke
Po prijemu saglasnosti železničkog prevoznika na uslove prevoza naročite pošiljke, sve zainteresovane strane na prevoznom putu naročite pošiljke obaveštavaju se o svim elementima koji se odnose na prevoz naročite pošiljke.
Obaveštenje o saglasnosti za prevoz naročite pošiljke sadrži uslove prevoza i prevozni put.
Po prijemu obaveštenja da je naročita pošiljka u otpremnoj stanici, određuje se datum, čas i voz kojim će se naročita pošiljka otpremiti i o tome se obaveštavaju sve zainteresovane strane na prevoznom putu naročite pošiljke.
Pre otpreme voza sa naročitom pošiljkom, službeno osoblje upravljača infrastrukture na prevoznom putu kao i vozno osoblje železničkog prevoznika, obaveštava se o prevozu naročite pošiljke i uslovima za prevoz naročite pošiljke, uz navođenje broja odobrenja.
Evidencija izdatih odobrenja
Evidencija izdatih odobrenja za prevoz naročitih pošiljaka sadrži:
1) broj odobrenja;
2) datum prijema zahteva za određivanje uslova prevoza, naziv podnosioca zahteva, otpremnu i uputnu stanicu, datum izdavanja odobrenja.
Sve stanice na prevoznom putu vode evidenciju dobijenih uslova prevoza za prevoz naročite pošiljke.
Prestanak važenja propisa
Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o prevozu naročitih pošiljaka ("Službeni glasnik ZJŽ", broj 3/92).
Stupanje na snagu
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
DODATAK ZA HORIZONTALNI LUK I PRAVAC ZA UNUTRAŠNJE TAČKE
(uz član 10.)
1) Dodatak za unutrašnju tačku (Du) na koloseku u pravcu i horizontalnom luku poluprečnika r jednakog ili većeg od 250 m izračunava se prema izrazu:
gde je:
a - razmak između osovina
ni - unutrašnje rastojanje kritičnih tačaka od svornjaka obrtnog postolja odnosno od osovine kod dvoosovinskog vagona prema sredini vagona (unutrašnje tačke)
p - razmak između osovina u obrtnom postolju (m)
r - poluprečnik krivine horizontalnog luka (m)
C - dodatna veličina u mm kojom se uzimaju u obzir dozvoljena proširenja na koloseku i moguće pomeranje u ležištu osovine, svornjaku i kolevci, koja iznosi:
- u pravcu (r = ∞) - 42,5 mm
- u horizontalnom luku poluprečnika ≥ 2.000 m - 42,5 mm
- u horizontalnom luku poluprečnika ≥ 1.500 m - 44,5 mm
- u horizontalnom luku poluprečnika ≥ 1.000 m - 46,5 mm
- u horizontalnom luku poluprečnika ≥ 700 m - 48,5 mm
- u horizontalnom luku poluprečnika ≥ 600 m - 50,5 mm
- u horizontalnom luku poluprečnika < 600 m - 52,5 mm
Dodatna veličina "C" izračunava se prema izrazu:
gde je:
l - širina koloseka u zavisnosti od poluprečnika horizontalnog luka, koja iznosi:
- u pravcu (r = ∞) - 1445 mm
- u horizontalnom luku poluprečnika ≥ 2.000 m - 1445 mm
- u horizontalnom luku poluprečnika ≥ 1.500 m - 1449 mm
- u horizontalnom luku poluprečnika ≥ 1.000 m - 1453 mm
- u horizontalnom luku poluprečnika ≥ 700 m - 1457 mm
- u horizontalnom luku poluprečnika ≥ 600 m - 1461 mm
- u horizontalnom luku poluprečnika < 600 m - 1465 mm
d - 1.410 mm tj. udaljenost između venca točka pri najvećoj istrošenosti merena 10 mm ispod kruga kotrljanja
q - moguće poprečno pomeranje krajnjih osovina iz središnjeg položaja na obe strane (pri najvećoj istrošenosti) između prstena ležaja i rukavca osovine i između nosača osovine i kućišta ležaja osovine,
w - moguće horizontalno pomeranje svornjaka obrtnih postolja i kolevke iz središnjeg položaja na obe strane
Uzima se: q + w = 25 mm.
Za unutrašnju tačku dodatak za horizontalni luk veći je na unutrašnjoj strani horizontalnog luka.
Za spoljnu stranu horizontalnog luka dovoljno je ako se ostvaruje dodatak za horizontalni luk veličine 53 mm.
2) Dodatak za horizontalni luk unutrašnje tačke u horizontalnom luku poluprečnika r manjeg od 250 m (Du) izračunava se prema izrazu:
Članovi ∆Xx i ∆bx izračunavaju se prema izrazima:
bx - udaljenost kritične tačke u širinu od uzdužne ose vagona u metrima.
DODATAK ZA HORIZONTALNI LUK I PRAVAC ZA SPOLJNE TAČKE
(uz član 10.)
1) Dodatak za horizontalni luk za spoljnu tačku (Da) na spoljnoj strani horizontalnog luka poluprečnika r jednakog ili većeg od 250 m izračunava se prema izrazu:
Dodatak za horizontalni luk za spoljnu tačku D’a na unutrašnjoj strani horizontalnog luka poluprečnika r jednakog ili većeg od 250 m izračunava se prema izrazu:
Dodatak za kolosek u pravcu (Da (r=∞)) izračunava se prema izrazu:
gde je:
a - razmak između osovina
na - unutrašnja udaljenost kritičnih tačaka od svornjaka obrtnog postolja odnosno od osovine kod dvoosovinskog vagona prema kraju vagona (spoljne tačke)
p - razmak između osovina u obrtnom postolju (m)
r - poluprečnik horizontalnog luka (m)
C - dodatna veličina u mm kojom se uzimaju u obzir dozvoljena proširenja na koloseku i moguće pomeranje u ležaju osovine, svornjaku i kolevci, koja iznosi:
- u pravcu (r = ∞) - 42,5 mm
- u horizontalnom luku poluprečnika ≥ 2.000 m - 42,5 mm
- u horizontalnom luku poluprečnika ≥ 1.500 m - 44,5 mm
- u horizontalnom luku poluprečnika ≥ 1.000 m - 46,5 mm
- u horizontalnom luku poluprečnika ≥ 700 m - 48,5 mm
- u horizontalnom luku poluprečnika ≥ 600 m - 50,5 mm
- u horizontalnom luku poluprečnika < 600 m - 52,5 mm
Dodatna veličina "C" izračunava se prema izrazu:
gde je:
l - širina koloseka u zavisnosti od poluprečnika horizontalnog luka, koja iznosi:
- u pravcu (r = ∞) - 1.445 mm
- u horizontalnom luku poluprečnika ≥ 2.000 m - 1445 mm
- u horizontalnom luku poluprečnika ≥ 1.500 m - 1449 mm
- u horizontalnom luku poluprečnika ≥ 1.000 m - 1453 mm
- u horizontalnom luku poluprečnika ≥ 700 m - 1457 mm
- u horizontalnom luku poluprečnika ≥ 600 m - 1461 mm
- u horizontalnom luku poluprečnika < 600 m - 1465 mm
d - 1.410 mm tj. udaljenost između venca točkova pri najvećoj istrošenosti, merena 10 mm ispod kruga kotrljanja
q - moguće poprečno pomeranje krajnjih osovina iz srednjeg položaja na obe strane (pri najvećoj istrošenosti) između prstena ležaja i rukavca osovine i između nosača osovine i kućišta osovinskog ležaja,
w - moguće horizontalno pomeranje svornjaka obrtnih postolja i kolevke iz srednjeg položaja na obe strane
Uzima se: q + w = 25 mm.
Kod spoljne tačke po pravilu je dodatak na spoljnoj strani (Da) veći nego dodatak na unutrašnjoj strani (Du). Prema izrazima (1) i (2) ovog priloga smanjuje se uticaj udaljenosti krajnjih osovina u obrtnom postolju na dodatak u horizontalnom luku sa spoljne strane (Da) i povećava na dodatak s unutrašnje strane (Du).
Dodatak za horizontalni luk na unutrašnjoj strani horizontalnog luka kod udaljenosti spoljne tačke od nu = 0 m do otprilike nu = 1 m može biti veći nego na spoljnoj strani horizontalnog luka.
Da bi se ovo uzelo u obzir, dovoljno je da se s unutrašnje strane horizontalnog luka uzme dodatak za slučaj r = ∞ i doda 10 mm i time je uticaj udaljenosti krajnjih osovina u obrtnom postolju uračunat.
Proračun prema izrazu (2) često daje manje vrednosti.
2) Dodatak za horizontalni luk spoljne tačke u horizontalnom luku poluprečnika r manjeg od < 250 m izračunava se prema izrazima:
za spoljnu stranu horizontalnog luka
za unutrašnju stranu horizontalnog luka.
Članovi ΔXa i Δba izračunavaju se prema izrazima:
ba - udaljenost kritične tačke po širini od uzdužne ose vagona u metrima.
UTICAJ UDALJENOSTI OSOVINA U OBRTNOM POSTOLJU NA DODATAK ZA HORIZONTALNI LUK
(uz član 10.)
Uticaj udaljenosti osovina u obrtnom postolju izračunava se prema izrazu:
p - razmak između osovina u obrtnom postolju
r - poluprečnik horizontalnog luka (m)
LISTICA ZA OZNAČAVANJE NAROČITE POŠILJKE
LISTICA ZA OZNAČAVANJE KRITIČNE TAČKE NAROČITE POŠILJKE KOD KOJE JE BITAN SMER VOŽNJE
(Plavo slovo "O" u belom polju na plavoj podlozi)
Postavlja se na mesto tovara čiji deo ili tačka prekoračuje tovarni profil