ODLUKA

O GRAĐEVINSKOM ZEMLJIŠTU U JAVNOJ SVOJINI GRADA VRANJA

("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 44/2016)

 

I OSNOVNE ODREDBE

1. Predmet uređivanja

Član 1

Ovom odlukom, u skladu sa zakonom, uređuje se: pojam građevinskog zemljišta u javnoj svojini grada Vranja (u daljem tekstu: građevinsko zemljište); vrste građevinskog zemljišta; uređivanje i finansiranje građevinskog zemljišta; uslovi, način i postupak raspolaganja i pribavljanja građevinskog zemljišta; nadležnost organa za donošenje i poništaj rešenja o raspolaganju i pribavljanju građevinskog zemljišta; zaključivanje i izmena ugovora o raspolaganju i pribavljanju građevinskog zemljišta; druga pitanja koja se odnose na korišćenje, raspolaganje i pribavljanje građevinskog zemljišta.

2. Pojam građevinskog zemljišta

Član 2

Građevinsko zemljište je zemljište koje je određeno zakonom ili planskim dokumentom za izgradnju i korišćenje objekata, kao i zemljište na kojem su izgrađeni objekti u skladu sa zakonom.

3. Korišćenje građevinskog zemljišta

Član 3

Građevinsko zemljište se koristi prema nameni određenoj planskim dokumentom, na način kojim se obezbeđuje njegovo racionalno korišćenje, u skladu sa zakonom.

4. Vrste građevinskog zemljišta

Član 4

Građevinsko zemljište može biti:

a) izgrađeno i neizgrađeno;

b) uređeno i neuređeno.

Izgrađeno građevinsko zemljište je zemljište na kome su izgrađeni objekti namenjeni za trajnu upotrebu, u skladu sa zakonom.

Neizgrađeno građevinsko zemljište je zemljište na kome nisu izgrađeni objekti, na kome su izgrađeni objekti bez građevinske dozvole i privremeni objekti.

Uređeno građevinsko zemljište je zemljište koje je u skladu sa planskim dokumentom komunalno opremljeno za građenje i korišćenje (izgrađena saobraćajnica sa javnim osvetljenjem, vodovodna i kanalizaciona mreža).

5. Uređivanje građevinskog zemljišta

Član 5

Uređivanje građevinskog zemljišta obuhvata njegovo pripremanje i opremanje.

Pripremanje zemljišta obuhvata istražne radove, izradu geodetskih, geoloških i drugih podloga, izradu planske i tehničke dokumentacije, programa za uređivanje zemljišta, raseljavanje, uklanjanje objekata, saniranje terena i druge radove.

Opremanje zemljišta obuhvata izgradnju objekata komunalne infrastrukture i izgradnju i uređenje površina javne namene.

Član 6

Uređivanje građevinskog zemljišta obavlja se u skladu sa važećim planskim dokumentom prema srednjoročnim i godišnjim programima uređivanja koje donosi Skupština grada Vranja (u daljem tekstu: Skupština), uz staranje o zaštiti, racionalnom i održivom korišćenju zemljišta.

Uslove za uređivanje, upotrebu, unapređivanje i zaštitu građevinskog zemljišta, racionalno i održivo korišćenje građevinskog zemljišta, Grad Vranje obezbeđuje preko organa Gradske uprave nadležnog za komunalnu delatnost, u skladu sa zakonom, drugim propisima i aktima organa Grada kojima se reguliše komunalna delatnost.

6. Pripremanje i opremanje građevinskog zemljišta sredstvima fizičkih ili pravnih lica

Član 7

Građevinsko zemljište koje nije uređeno u smislu zakona i ove odluke, a nalazi se u obuhvatu planskog dokumenta na osnovu koga se mogu izdati lokacijski uslovi, odnosno građevinska dozvola, može se pripremiti, odnosno opremiti i sredstvima fizičkih ili pravnih lica.

Lice iz stava 1. ovog člana podnosi nadležnom organu Gradske uprave predlog o finansiranju pripremanja, odnosno opremanja građevinskog zemljišta, po kome je nadležan organ dužan da postupi u roku od 15 dana od dana prijema predloga.

Nadležan organ Gradske uprave može sa licem iz stava 1. ovog člana zaključiti ugovor o zajedničkom pripremanju, odnosno opremanju građevinskog zemljišta, koji naročito sadrži:

1) podatke o lokaciji, odnosno zoni u kojoj se planira opremanje građevinskog zemljišta;

2) podatke iz planskog dokumenta i tehničke uslove za izgradnju;

3) podatke iz programa uređivanja građevinskog zemljišta;

4) granice lokacije koja se priprema, odnosno oprema sa popisom katastarskih parcela;

5) dinamiku i rok izgradnje;

6) obavezu Grada kao investitora da obezbedi stručni nadzor u toku izvođenja radova;

7) određivanje učešća svake ugovorne strane u obezbeđivanju, odnosno finansiranju izrade tehničke dokumentacije i stručne kontrole tehničke dokumentacije, izvođenju radova i izboru izvođača radova, kao i drugih troškova u vezi sa opremanjem građevinskog zemljišta, uključujući visinu i rokove obezbeđivanja finansijskih i drugih sredstava;

8) određivanje objekata koji se grade i koji će preći u svojinu grada;

9) određivanje iznosa učešća lica iz stava 1. ovog člana u finansiranju pripremanja, odnosno opremanja građevinskog zemljišta koji će biti umanjen za iznos doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta;

10) sredstva obezbeđenja ispunjenja obaveza ugovornih strana.

7. Finansiranje uređivanja građevinskog zemljišta

Član 8

Finansiranje uređivanja građevinskog zemljišta obezbeđuje se iz sredstava ostvarenih od:

1) doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta;

2) zakupnine za građevinsko zemljište;

3) otuđenja ili razmene građevinskog zemljišta;

4) pretvaranja prava korišćenja i zakupa u pravo svojine u skladu sa zakonom i

5) drugih izvora u skladu sa zakonom i ovom odlukom.

II GRAĐEVINSKO ZEMLJIŠTE

1. Nadležnost i nadležni organi

Član 9

Građevinskim zemljištem raspolaže Grad, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.

Raspolaganjem građevinskim zemljištem, u smislu ove odluke, smatra se:

1) otuđenje građevinskog zemljišta;

2) davanje u zakup građevinskog zemljišta;

3) međusobno raspolaganje vlasnika građevinskog zemljišta;

4) ulaganje u kapital građevinskog zemljišta;

5) druga raspolaganja u skladu sa zakonom.

Pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu grada vrši se u skladu sa odredbama zakona i drugih propisa kojima se uređuje javna svojina, koje se odnose na raspolaganje drugih nepokretnosti u javnu svojinu.

Pod otuđenjem i pribavljanjem građevinskog zemljišta, u smislu zakona i ove odluke, smatra se i razmena građevinskog zemljišta.

Član 10

Rešenje o raspolaganju, odnosno pribavljanju građevinskog zemljišta donosi Skupština.

Nacrt rešenja iz stava 1. ovog člana priprema organ Gradske uprave nadležan za imovinsko-pravne poslove.

Član 11

Ugovor o raspolaganju, odnosno pribavljanju građevinskog zemljišta, u ime Grada, zaključuje Gradonačelnik.

Ugovor iz stava 1. ovog člana overava se u skladu sa zakonima kojima je uređen promet nepokretnosti i javnobeležnička delatnost.

Ugovor iz stava 1. ovog člana zaključuje se po prethodno pribavljenom mišljenju Gradskog pravobranilaštva.

Gradsko pravobranilaštvo je dužno da mišljenje iz stava 3. ovog člana dostavi najkasnije u roku od pet (5) dana od dana prijema zahteva.

2. Tržišna vrednost građevinskog zemljišta

Član 12

Građevinsko zemljište se otuđuje i daje u zakup, odnosno pribavlja po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.

Izuzetno od odredbe stava 1. ovog člana, građevinsko zemljište se može otuđiti ili dati u zakup po ceni ili zakupnini koja je niža od tržišne vrednosti, odnosno otuđiti ili dati u zakup bez naknade, u slučajevima propisanim zakonom i drugim propisima.

Tržišna vrednost građevinskog zemljišta utvrđuje se na osnovu izveštaja poreske uprave Ministarstva finansija ili veštačenjem preko sudskog veštaka.

Tržišna vrednost se utvrđuje po 1 m2 građevinskog zemljišta.

Ovako utvrđena tržišna vrednost važi dvanaest meseci.

Povraćaj uplaćene cene, odnosno zakupnine vrši se u slučajevima, na način i po postupku utvrđenim zakonom i ovom odlukom.

III OTUĐENJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA

Član 13

Otuđenje neizgrađenog građevinskog zemljišta se vrši prema Programu otuđenja građevinskog zemljišta iz javne svojine grada Vranja (u daljem tekstu: Program).

Program iz stava 1. ovog člana donosi Skupština, po pravilu krajem tekuće godine za narednu godinu.

Otuđenje neneizgrađenog građevinskog zemljišta sprovodi se javnim nadmetanjem ili prikupljanjem ponuda putem javnog oglašavanja, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.

Građevinsko zemljište se otuđuje neposrednom pogodbom u slučajevima, na način i po postupku propisanim zakonom i ovom odlukom.

Nacrt programa iz stava 1. ovog člana priprema organ Gradske uprave nadležan za komunalnu delatnost.

1. Postupci otuđenja građevinskog zemljišta

1.1. Otuđenje građevinskog zemljišta javnim nadmetanjem i prikupljanjem ponuda javnim oglasom

Član 14

Neizgrađeno građevinsko zemljište se može otuđiti radi izgradnje, u skladu sa planskim dokumentom na osnovu koga se izdaju lokacijski uslovi, odnosno građevinska dozvola.

Postojeće i planirane površine javne namene se ne mogu otuđiti iz javne svojine.

Početni iznos cene je tržišna vrednost građevinskog zemljišta koje se otuđuje.

Građevinsko zemljište se otuđuje licu koje ponudi najveću cenu za to zemljište.

Izuzetno od stava 4. ovog člana, građevinsko zemljište se može otuđiti po ceni koja je manja od tržišne cene, ili otuđiti bez naknade, u slučaju:

1) ispunjavanja ugovornih obaveza po osnovu ugovora u kome je Republika Srbija odnosno grad, jedna od ugovornih strana, u skladu sa zakonom;

2) realizacije projekata za izgradnju objekata od značaja za Republiku Srbiju odnosno grad; i

3) međusobnog raspolaganja između vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini.

Član 15

Odluku o pokretanju postupka za otuđenje neizgrađenog građevinskog zemljišta javnim nadmetanjem ili prikupljanjem ponuda, kao i odluku o raspisivanju javnog oglasa, donosi Gradsko veće grada Vranja (u daljem tekstu: Gradsko veće), na predlog nadležnog organa Gradske uprave.

Pre pripreme predloga odluke iz stava 1. ovog člana, nadležan organ Gradske uprave dužan je da pribavi mišljenje Gradskog pravobranilaštva.

Gradsko pravobranilaštvo je dužno da mišljenje iz stava 2. ovog člana dostavi najkasnije u roku od pet (5) dana od dana prijema zahteva.

Odluka iz stava 1. ovog člana obavezno sadrži: opis i bliže podatke o građevinskom zemljištu koje se otuđuje; vrstu, odnosno namenu objekta; način javnog oglašavanja (javnim nadmetanjem ili prikupljanjem ponuda); početni iznos cene i garantni iznos.

Član 16

Javni oglas o sprovođenju postupka javnog nadmetanja ili prikupljanja ponuda za otuđenje građevinskog zemljišta objavljuje Gradsko veće.

Tekst javnog oglasa iz stava 1. ovog člana priprema nadležan organ Gradske uprave.

Javni oglas se objavljuje u dnevnom listu koji se distribuira na celoj teritoriji Republike Srbije ili u listu koji se distribuira na teritoriji grada, kao i na sajtu Grada.

Član 17

Javni oglas o sprovođenju postupka javnog nadmetanja ili prikupljanja ponuda sadrži:

1) podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina, po potrebi druge bliže podatke);

2) vrstu, odnosno namenu objekta;

3) stepen komunalne opremljenosti i posebne uslove za uređenje ako se otuđuje neuređeno građevinsko zemljište;

4) početni iznos cene;

5) rok zaključenja ugovora o otuđenju i posledice propuštanja;

6) rok plaćanja cene i posledicu propuštanja;

7) obavezu podnosioca prijave da radi učestvovanja u postupku javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja ponuda, uplati depozit u visini od 20% od početne cene građevinskog zemljišta nadepozitni račun Grada, ili položi depozitnu bankarsku garanciju, visinu depozita i rok uplate istog, odnosno polaganja garancije, posledice u slučaju odustanka, odnosno stavljanja rešenja van snage, kao i da uplaćeni garantni iznos predstavlja deo kupoprodajne cene ukoliko dođe do zaključenja ugovora o otuđenju građevinskog zemljišta;

8) obavezan sadržaj prijave, odnosno ponude i isprave koje je potrebno dostaviti uz prijavu, odnosno ponudu;

9) rok za podnošenje prijava, odnosno ponuda;

10) kriterijume za izbor najpovoljnijeg ponuđača;

11) mesto i vreme održavanja javnog nadmetanja, odnosno javnog otvaranja ponuda;

12) odredbu da podnosioci neblagovremene i nepotpune prijave neće moći da učestvuju u postupku javnog nadmetanja, odnosno da će neblagovremene i nepotpune ponude biti odbačene;

13) rok za povraćaj depozita učesnicima koji nisu uspeli na javnom nadmetanju, odnosno u postupku prikupljanja pismenih ponuda;

14) druge podatke i informacije od značaja za uspešno oglašavanje.

Licitacioni korak ne može biti manji od 2% od početne cene građevinskog zemljišta.

Rok za podnošenje prijava za javno nadmetanje, odnosno prikupljanje ponuda za otuđenje građevinskog zemljišta je 30 dana od dana javnog oglašavanja.

Član 18

Postupak javnog nadmetanja i postupak prikupljanja ponuda javnim oglasom sprovodi Komisija, koju imenuje i razrešava Skupština.

Aktom o imenovanju Komisije utvrđuje se struktura i broj članova Komisije, kao i njena nadležnost.

O toku postupka javnog nadmetanja i prikupljanja ponuda javnim oglasom, vodi se zapisnik.

Stručne, organizacione i administrativno-tehničke poslove za Komisiju obavlja nadležan organ Gradske uprave.

Poslovnikom Komisije uređuje se način rada i odlučivanja Komisije u sprovođenju postupka javnog nadmetanja i prikupljanja ponuda javnim oglasom.

Član 19

Prijava za učestvovanje u postupku javnog nadmetanja (u daljem tekstu: prijava), odnosno ponuda za učestvovanje u postupku prikupljanja ponuda javnim oglasom (u daljem tekstu: ponuda) se dostavlja u zatvorenoj koverti sa vidljivom naznakom ko je podnosilac prijave, odnosno ponude.

Prijava, odnosno ponuda pravnog lica mora da sadrži naziv i sedište i mora biti potpisana od strane ovlašćenog lica i overena pečatom.

Uz prijavu, odnosno ponudu pravnog lica se prilaže izvod iz registra privrednih subjekata nadležnog organa i potvrda o poreskom identifikacionom broju.

Prijava, odnosno ponuda fizičkog lica mora da sadrži ime, prezime, adresu i JMBG i mora biti potpisana.

Prijava, odnosno ponuda preduzetnika mora da sadrži poslovno ime i sedište i mora biti potpisana od strane ovlašćenog lica i overena pečatom. Uz prijavu, odnosno ponudu preduzetnika prilaže se izvod iz registra nadležnog organa i potvrda o poreskom identifikacionom broju.

Uz prijavu, odnosno ponudu se podnosi dokaz o uplati garantnog iznosa.

Uz prijavu, odnosno ponudu mora da se dostavi izjava podnosioca prijave, odnosno ponuđača da prihvata sve uslove iz javnog oglasa.

Ponuda mora da sadrži iznos ponuđene cene, koji je isti ili veći od početnog iznosa utvrđenog oglasom.

Obavezan prilog prijave, odnosno ponude pravnog i fizičkog lica, kao i preduzetnika, jeste i potvrda o izmirenim poreskim obavezama.

Prijava, odnosno ponuda je nepotpuna ako ne sadrži podatke o podnosiocu, ako nisu priložene sve isprave i dokazi predviđeni javnim oglasom.

Prijava se dostavlja Komisiji sa naznakom "GRADSKA UPRAVA - ZA KOMISIJU - PONUDA ZA ZEMLJIŠTE - NE OTVARAJ"

Član 20

Prijavu, odnosno ponudu ne mogu podneti predsednik niti bilo koji član Komisije.

Do održavanja javnog nadmetanja, odnosno javnog otvaranja ponuda, ne mogu se davati obaveštenja o podnosiocima prijava, odnosno ponuda.

Postupak javnog nadmetanja

Član 21

Uslovi za sprovođenje postupka javnog nadmetanja su ispunjeni i kad istom pristupi samo jedan učesnik, odnosno njegov ovlašćeni zastupnik, čija je ponuda blagovremena.

Postupak javnog nadmetanja je javan i istom mogu da prisustvuju sva zainteresovana lica.

Član 22

Komisija zapisnički konstatuje: broj prispelih prijava; blagovremene prijave, odnosno neblagovremene ili nepotpune prijave; isprave dostavljene uz prijavu; prisutne podnosioce prijava, odnosno njihovih ovlašćenih zastupnika za učestvovanje u postupku javnog nadmetanja.

Neblagovremene prijave se ne otvaraju, a nepotpune prijave se ne razmatraju.

Neblagovremene ili nepotpune prijave se odbacuju zaključkom, protiv kojeg nije dozvoljena posebna žalba.

Predsednik Komisije javno saopštava da podnosilac neblagovremene ili nepotpune prijave, odnosno lice koje nema uredno ovlašćenje podnosioca blagovremene i potpune prijave, ne može učestvovati u postupku javnog nadmetanja.

Ukoliko podnosilac blagovremene i potpune prijave ne pristupi javnom nadmetanju, lično ili preko ovlašćenog zastupnika, smatra se daje odustao od prijave.

Predsednik Komisije objavljuje početak javnog nadmetanja i početni iznos cene za otuđenje i poziva učesnike da daju svoje ponude.

Učesnik javnog nadmetanja je dužan da jasno i glasno kaže iznos cene koji nudi.

Nakon što zainteresovani učesnici učine ponude, predsednik Komisije pita tri puta učesnike javnog nadmetanja da li neko od učesnika daje ponudu sa većim iznosom od najvećeg ponuđenog iznosa.

Ukoliko neko od učesnika ponudi veći iznos od poslednjeg ponuđenog iznosa, postupak se nastavlja na način utvrđen stavom 8. ovog člana, sve dok učesnici javnog nadmetanja daju ponude sa većim iznosima od poslednje učinjene ponude.

Ukoliko posle trećeg poziva predsednika Komisije niko od učesnika u javnom nadmetanju ne učini povoljniju ponudu od poslednje učinjene ponude, predsednik Komisije javno konstatuje koji je najviši ponuđeni iznos i ime ponuđača.

Član 23

Ponuđač koji je učinio najpovoljniju ponudu, obavezan je da na poziv predsednika Komisije, odmah potpiše izjavu da je ponudio najviši iznos cene za otuđenje, sa naznakom visine ponuđenog iznosa.

Ukoliko učesnik koji je izabran za najpovoljnijeg ponuđača odbije da potpiše izjavu iz stava 1. ovog člana, ili odustane od ponude pre donošenja rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta, odnosno ne zaključi ugovor i ne plati kupoprodajnu cenu u roku utvrđenom oglasom, gubi pravo na povraćaj depozita.

Član 24

Ukoliko u postupku javnog nadmetanja učestvuje jedan učesnik, odnosno njegov ovlašćeni zastupnik, javno nadmetanje se završava kada učesnik, odnosno ovlašćeni zastupnik prihvati početni iznos cene za otuđenje građevinskog zemljišta.

Ukoliko učesnik, odnosno njegov ovlašćeni zastupnik ne prihvati početni iznos cene za otuđenje građevinskog zemljišta, gubi pravo na povraćaj depozita.

Član 25

Ukoliko javno nadmetanje ne uspe, postupak javnog oglašavanja se može ponoviti po isteku roka od najmanje 15 dana od dana neuspelog javnog nadmetanja, pod istim uslovima.

Član 26

Komisija o početku i toku postupka javnog nadmetanja sačinjava zapisnik.

U zapisnik se unosi:

- mesto i vreme održavanja javnog nadmetanja,

- lični podaci članova Komisije,

- podaci o građevinskom zemljištu koje je predmet otuđenja,

- broj prijavljenih učesnika,

- početna cena građevinskog zemljišta,

- lista učesnika sa ponuđenim cenama,

- primedbe učesnika javnog nadmetanja,

- iznos cene najpovoljnije ponude sa podacima o najpovoljnijem ponuđaču,

- datum i vreme početka i završetka javnog nadmetanja, kao i

- druge podatke od značaja za postupak javnog nadmetanja.

Zapisnik potpisuju svi prisutni članovi Komisije i lice koje vodi zapisnik.

Postupak javnog otvaranja ponuda

Član 27

Uslovi za sprovođenje postupka javnog otvaranja ponuda za otuđenje građevinskog zemljišta ispunjeni su i kada na oglas pristigne samo jedna ponuda, koja je blagovremena.

Član 28

Predsednik Komisije javno otvara prispele ponude uz navođenje lica koja su ponudu učinila i uslova koje sadrži ponuda.

Nakon otvaranja, javnog čitanja ponuda i njihovog zapisničkog konstatovanja, predsednik Komisije javno objavljuje koja je ponuda najpovoljnija i ime ponuđača.

Pošto javno objavi najpovoljniju ponudu i ponuđača, predsednik Komisije javno oglašava da je postupak javnog prikupljanja ponuda završen.

Član 29

Ukoliko u postupku javnog otvaranja ponuda učestvuje jedan učesnik, odnosno njegov ovlašćeni zastupnik, građevinsko zemljište se otuđuje pod uslovom da je učesnik blagovremene i potpune ponude ponudio najmanje početni iznos cene za otuđenje građevinskog zemljišta.

Član 30

Osnovni kriterijum za izbor najpovoljnijeg ponuđača je visina ponuđene cene za otuđenje građevinskog zemljišta.

Ukoliko u postupku javnog otvaranja ponuda dva ili više ponuđača ponude istu iznos cene za otuđenje građevinskog zemljišta, Komisija će pozvati ponuđače da u roku od tri dana od dana prijema poziva, dostave novu zatvorenu ponudu, sa uvećanim iznosom cene u odnosu na prethodno datu ponudu.

Po isteku roka iz stava 2. ovog člana, Komisija će otvoriti ponude i utvrditi najpovoljnijeg ponuđača, primenom kriterijuma iz stava 1. ovog člana.

Ukoliko su ponuđači iz stava 2. ovog člana dostavili novu ponudu sa istovetnim iznosom cene, najpovoljnijim ponuđačem smatra se onaj ponuđač čija je nova ponuda prva prispela.

Član 31

Odredbe čl. 22. st. 1-4, čl. 23, 25. i 26. ove odluke shodno se primenjuju i na postupak javnog otvaranja ponuda za otuđenje građevinskog zemljišta.

Zaštita prava učesnika u postupku otuđenja ili davanja u zakup građevinskog zemljišta javnim nadmetanjem ili prikupljanjem pismenih ponuda

Član 32

Nakon sprovedenog postupka javnog nadmetanja ili prikupljanja pismenih ponuda, Komisija je dužna da najkasnije u roku od pet dana donese odluku o izboru najpovoljnijeg ponuđača i istu uruči učesnicima postupka.

Učesnici postupka iz stava 1. ovog člana mogu na odluku Komisije da podnesu prigovor Gradskom veću u roku od osam dana od dana dostavljanja iste.

Član 33

Gradsko veće je u obavezi da najkasnije u roku od 8 dana od dana prijema prigovora učesnika postupka na odluku Komisije razmotri prigovor i donese odgovarajuću odluku.

Rešavajući po prigovoru, Gradsko veće je ovlašćeno da:

1) odbaci prigovor, ukoliko je izjavljen od strane neovlašćenog lica ili je prigovor neblagovremen;

2) odbije prigovor kao neosnovan;

3) usvoji prigovor i poništi odluku o izboru najpovoljnijeg ponuđača i poništi sprovedeni postupak javnog nadmetanja ili prikupljanja pismenih ponuda za otuđenje ili davanje u zakup građevinskog zemljišta.

U slučaju iz stava 2. tač. 3) ovog člana, Gradsko veće donosi odluku o sprovođenju novog postupka za otuđenje ili davanje u zakup građevinskog zemljišta javnim nadmetanjem ili prikupljanjem pismenih ponuda u skladu sa odredbama ove Odluke, u roku od sedam dana od dana dostavljanja odluke po prigovoru učesnicima postupka.

Član 34

Odluka Komisije o izboru najpovoljnijeg ponuđača je pravosnažna po isteku roka za prigovor, odnosno ukoliko prigovor nije podnet, ili ukoliko je rešavajući po prigovoru Gradsko veće odbacilo ili odbilo prigovor.

1.2. Otuđenje građevinskog zemljišta neposrednom pogodbom

Član 35

Građevinsko zemljište se može otuđiti neposrednom pogodbom u slučaju:

1) izgradnje objekata za potrebe obavljanja poslova iz nadležnosti državnih organa i organizacija, organa jedinica teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, kao i drugih objekata u javnoj svojini;

2) ispravke granica susednih katastarskih parcela;

3) formiranja građevinske parcele u skladu sa odredbama zakona kojom se uređuje oblast određivanja, odnosno utvrđivanja zemljišta za redovnu upotrebu objekta;

4) sporazumnog davanja zemljišta ranijem vlasniku nepokretnosti koja je bila predmet eksproprijacije, u skladu sa propisima o eksproprijaciji;

5) razmene građevinskog zemljišta;

6) u postupku vraćanja oduzete imovine i obeštećenja u skladu sa posebnim zakonom;

7) međusobnog raspolaganja vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini;

8) deobe građevinskog zemljišta u susvojini ili zajedničkoj svojini grada i drugih nosilaca prava svojine, odnosno prava korišćenja;

9) realizacije investicionog projekta kojim se unapređuje lokalni ekonomski razvoj;

10) ispunjavanja ugovornih obaveza, po osnovu ugovora kada je Republika Srbija, jedna od ugovornih strana, u skladu sa zakonom;

11) realizacije projekata za izgradnju objekata od značaja za Republiku Srbiju.

Član 36

Zahtev za otuđenje građevinskog zemljišta neposrednom pogodbom podnosi se nadležnom organu Gradske uprave, koji po obradi predmeta pribavlja podatak o tržišnoj ceni građevinskog zemljišta i isti dostavlja podnosiocu zahteva.

Podnosilac zahteva je dužan da u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja o tržišnoj ceni građevinskog zemljišta, da pismenu izjavu da je saglasan sa cenom i da prihvata plaćanje ukupne tržišne cene.

U slučaju da se podnosilac zahteva u navedenom roku ne izjasni ili izjavi da ne prihvata cenu i plaćanje cene u propisanom roku, smatraće se da je odustao od podnetog zahteva.

1.2.1. Otuđenje građevinskog zemljišta radi formiranja građevinske parcele

Član 37

Otuđenje građevinskog zemljišta vlasniku objekta za koji je podnet zahtev za legalizaciju ili ozakonjenje, za koji je nadležni organ utvrdio da postoji mogućnost legalizacije ili objekta koji je upisan u evidenciju o nepokretnostima i pravima na njima u skladu sa ranije važećim zakonima kojima je uređivana legalizacija objekata ili na osnovu Zakona o legalizaciji objekata ("Službeni glasnik RS", br. 95/13 i 117/14), vrši se neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom i ovom odlukom, na osnovu pravnosnažnog rešenja o utvrđivanju zemljišta za redovnu upotrebu objekta i formiranju građevinske parcele ili na osnovu pravosnažnog rešenja kojim je određeno da je građevinsko zemljište ispod objekta zemljište za redovnu upotrebu, shodno odredbama zakona kojim je uređena oblast određivanja zemljišta za redovnu upotrebu objekta u posebnim slučajevima.

U slučaju da je osnov otuđenja građevinskog zemljišta rešenje o utvrđivanju zemljišta za redovnu upotrebu objekta i formiranju građevinske parcele, vlasniku objekta iz stava 1. ovog člana se otuđuje građevinska parcela.

Ukoliko se na istoj građevinskoj parceli nalazi objekat, ili objekti u svojini - susvojini ili etažnoj svojini drugih lica, pravo na otuđenje građevinskog zemljišta lice iz stava 1. ovog člana stiče pod istim uslovima kao i vlasnici, suvlasnici ili etažni vlasnici objekata na katastarskoj parceli.

U slučaju da je osnov otuđenja građevinskog zemljišta rešenje kojim je određeno da je građevinsko zemljište ispod objekta zemljište za redovnu upotrebu, vlasniku objekta iz stava 1. ovog člana se otuđuje građevinsko zemljište ispod objekta.

U slučaju da na osnovu rešenja kojim se određuje da je građevinsko zemljište ispod objekta zemljište za redovnu upotrebu objekta, organ nadležan za upis prava na nepokretnostima ne izvrši parcelaciju građevinskog zemljišta tako da zemljište ispod objekta postane posebna katastarska parcela, lice kome je otuđeno građevinsko zemljište ispod objekta, u ugovoru o otuđenju daje neopozivu i bezuslovnu saglasnost vlasniku građevinskog zemljišta u javnoj svojini da može sprovoditi promene na katastarskoj parceli u smislu parcelacije, kao i otuđivati građevinsko zemljište drugim vlasnicima objekata, odnosno drugim suvlasnicima građevinskog zemljišta, bez obaveze da za te promene, odnosno otuđenje traži saglasnost suvlasnika građevinskog zemljišta kome je isto otuđeno ispod objekta.

Član 38

Otuđenje građevinskog zemljišta vlasniku objekta koji je upisan u evidenciju o nepokretnostima i pravima na njima u skladu sa Zakonom o posebnim uslovima za upis prava svojine na objektima izgrađenim bez građevinske dozvole ("Službeni glasnik RS", br. 25/2013 i 145/2014), vrši se neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom i ovom odlukom, na osnovu pravnosnažnog rešenja o utvrđivanju zemljišta za redovnu upotrebu objekta i formiranju građevinske parcele, shodno odredbama zakona kojim je uređena oblast određivanja zemljišta za redovnu upotrebu objekta u posebnim slučajevima.

1.2.2. Otuđenje građevinskog zemljišta radi ispravke granica susednih katastarskih parcela

Član 39

Otuđenje građevinskog zemljišta radi ispravke granica susednih katastarskih parcela vrši se u slučaju kada je na susednoj katastarskoj parceli upisano pravo svojine, dugoročnog zakupa stečenog u skladu sa ranijim propisima o planiranju i izgradnji, odnosno pravo korišćenja lica za koja će pretvaranje prava korišćenja u pravo svojine biti uređeno posebnim zakonom.

Član 40

Ispravka granica susednih katastarskih parcela vrši se na osnovu elaborata geodetskih radova, pod uslovom da informacija o lokaciji za predmetno građevinsko zemljište upućuje na izradu ovog elaborata.

2. Cena i rok plaćanja

Član 41

Sredstva ostvarena od otuđenja građevinskog zemljišta prihod su budžeta Grada.

Uplata sredstava iz stava 1. ovog člana, vrši se na odgovarajući uplatni račun javnih prihoda Grada.

Obaveza plaćanja cene utvrđuje se rešenjem o otuđenju građevinskog zemljišta.

Lice kome se građevinsko zemljište otuđuje je obavezno da cenu plati u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta.

Garantni iznos uplaćen na namenski račun budžeta Grada otvoren kod Ministarstva finansija - Uprave za trezor u postupku javnog oglašavanja predstavlja deo cene i po donošenju rešenja o otuđenju se prenosi na odgovarajući račun budžeta Grada.

Uplaćena sredstva na ime garantnog iznosa, od strane učesnika u postupku otuđenja građevinskog zemljišta a kojima isto nije otuđeno, vraćaju se najkasnije u roku od petnaest dana od dana održane sednice Komisije.

Uplaćena sredstva na ime garantnog iznosa odstrane lica kome se građevinsko zemljište otuđuje uračunavaju se u cenu zemljišta koje se otuđuje.

3. Rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta

Član 42

Rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta sadrži:

1) način otuđenja (javno oglašavanje - javno nadmetanje ili prikupljanje ponuda javnim oglasom, odnosno neposredna pogodba i razlog neposredne pogodbe);

2) podatke o licu kome se građevinsko zemljište otuđuje;

3) podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina i po potrebi druge bliže podatke);

4) iznos cene i iznos sredstava uplaćenih na ime garantnog iznosa ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja ponuda javnim oglasom,

5) napomenu da se sredstva uplaćena na ime garantnog iznosa uračunavaju u cenu zemljišta

6) napomenu da sredstva ostvarena otuđenjem predstavljaju prihod grada,

7) vrstu, odnosno namenu objekta ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje i posebne uslove izgradnje ukoliko se otuđuje neuređeno građevinsko zemljište,

8) obavezu lica kome se građevinsko zemljište otuđuje da u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja o otuđenju zaključi ugovor o otuđenju i posledicu propuštanja zaključenja ugovora u roku.

Rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta je konačno.

4. Ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta

Član 43

Ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: ugovor o otuđenju) zaključuju lice kome se otuđuje građevinsko zemljište i Gradonačelnik, u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja o otuđenju.

Ugovor o otuđenju sadrži naročito:

1) podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina i po potrebi druge bliže podatke);

2) iznos cene;

3) iznos uplaćenog depozita ukoliko je građevinsko zemljište otuđeno u postupku javnog oglašavanja;

4) potvrdu da je cena izmirena u celosti i saglasnost Grada da lice kome je građevinsko zemljište otuđeno, nakon uplate iznosa cene i izdate potvrde o isplati iste može upisati svoje pravo svojine na građevinskom zemljištu u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima;

5) vrstu, odnosno namenu objekta ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje i posebne uslove izgradnje ukoliko se otuđuje neuređeno građevinsko zemljište;

6) konstataciju o roku u kome će lice kome je građevinsko zemljište otuđeno biti uvedeno u posed istog;

7) prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveza;

8) način rešavanja sporova;

9) uslove, način i postupak za raskid ugovora;

10) obavezu lica kome se otuđuje građevinsko zemljište da sa nadležnim preduzećima ugovori i plati troškove za infrastrukturu, EDB, PTT, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo;

11) druga prava i obaveze.

Član 44

Učesnik javnog nadmetanja, odnosno učesniku postupku prikupljanja ponuda koji smatra da je građevinsko zemljište otuđeno suprotno odredbama zakona, odnosno ove odluke, te da mu je na taj način povređeno pravo, može podneti nadležnom sudu tužbu za poništaj ugovora o otuđenju u roku od osam dana od saznanja za zaključenje ugovora, a najkasnije u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora.

5. Stavljanje van snage rešenja o otuđenju

Član 45

Skupština donosi rešenje o stavljanju van snage rešenja o otuđenju u slučaju da lice kome je rešenjem otuđeno građevinsko zemljište:

1) ne plati cenu u roku utvrđenom rešenjem o otuđenju;

2) odustane od otuđenja posle izvršenog plaćanja cene, a pre zaključenja ugovora o otuđenju;

3) posle izvršenog plaćanja cene ne pristupi zaključenju ugovora o otuđenju u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja o otuđenju.

U slučaju iz stava 1. tačka 1. ovog člana, predlog za donošenje rešenja o stavljanju van snage rešenja o otuđenju, podnosi nadležan organ Gradske uprave, odmah po proteku roka za plaćanje cene.

U slučaju iz stava 1. tač. 2. i 3, ovog člana, predlog za donošenje rešenja o stavljanju van snage rešenja o otuđenju, podnosi nadležan organ Gradske uprave, odnosno lice kome je rešenjem otuđeno građevinsko zemljište.

Lice iz stava 1. tačka 1. ovog člana nema pravo na povraćaj uplaćenog depozita po javnom oglasu o javnom nadmetanju, odnosno prikupljanju ponuda.

Lice iz stava 1. tač. 2. i 3. ovog člana ima pravo na povraćaj uplaćenog iznosa na ime cene, u nominalnom iznosu, umanjenog za iznos depozita.

Član 46

Skupština donosi rešenje o stavljanju van snage rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta i u slučaju da u parničnom postupku pokrenutom od strane učesnika javnog nadmetanja, odnosno učesnika u postupku prikupljanja ponuda, bude pravosnažno poništen ugovor o otuđenju.

6. Raskid ugovora o otuđenju građevinskog zemljišta

Član 47

Ugovor o otuđenju se može raskinuti u slučaju da lice kome je građevinsko zemljište otuđeno ne izvršava obaveze iz ugovora o otuđenju.

U slučaju iz stava 1. ovog člana, predlog za raskid ugovora o otuđenju podnosi lice kome je građevinsko zemljište otuđeno odnosno nadležan organ Gradske uprave.

Član 48

Po predlogu za raskid ugovora o otuđenju Skupština donosi rešenje kojim se stavlja van snage rešenje o otuđenju i kojim se ovlašćuje Gradonačelnik da sa licem kome je otuđeno građevinsko zemljište zaključi sporazumni raskid ugovora o otuđenju, u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja.

U slučaju da ne bude zaključen sporazumni raskid ugovora o otuđenju, u roku iz stava 1. ovog člana, Skupština će doneti odluku da se jednostrano raskine ugovor o otuđenju, u skladu sa zakonom kojim se uređuju obligacioni odnosi.

Član 49

Lice sa kojim je raskinut ugovor o otuđenju ima obavezu da, o svom trošku, izvrši brisanje prava svojine u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima i vrati građevinsko zemljište u prvobitno stanje, kao i da Gradu nadoknadi eventualno nastalu štetu prema izveštaju nadležnog organa Gradske uprave.

Lice sa kojim je raskinut ugovor o otuđenju, po dostavljanju dokaza da je ispunio obaveze iz stava 1. ovog člana ima pravo na povraćaj uplaćenog iznosa na ime cene, u nominalnom iznosu, umanjene za 20% na ime troškova postupka otuđenja građevinskog zemljišta.

IV DAVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA UZAKUP

Član 50

Davanje u zakup građevinskog zemljišta sprovodi se javnim nadmetanjem ili prikupljanjem ponuda putem javnog oglašavanja, shodnom primenom odredaba ove odluke koje se odnose na otuđenje građevinskog zemljišta javnim nadmetanjem ili prikupljanjem ponuda putem javnog oglašavanja.

Izuzetno od odredbe stava 1. ovog člana, građevinsko zemljište se može dati u zakup neposrednom pogodbom, u slučajevima utvrđenim zakonom i ovom odlukom.

Član 51

Građevinsko zemljište se može dati u zakup neposrednom pogodbom u slučaju:

1) izgradnje objekata za koji se izdaje privremena građevinska dozvola u skladu sa zakonom;

2) realizacije projekata od značaja za Republiku Srbiju;

3) ispravke granica susednih katastarskih parcela;

4) formiranje građevinske parcele u skladu sa zakonom;

5) u drugim slučajevima, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.

1. Davanje građevinskog zemljišta u zakup radi izgradnje objekta za koji se izdaje privremena građevinska dozvola

Član 52

Građevinsko zemljište se daje u zakup radi izgradnje objekata za koje je zakonom predviđeno izdavanje privremene građevinske dozvole, na određeno vreme, na rok na koji se donosi privremena građevinska dozvola, a ukupno najduže do pet godina.

Tržišnu vrednost zakupnine (u daljem tekstu: zakupnina) po 1 m2 građevinskog zemljišta koje se daje u zakup, procenjuje poreska uprava Ministarstva finansija ili sudski veštak.

Naknadu za rad veštaka plaća podnosilac zahteva.

Zahtev za davanje građevinskog zemljišta u zakup se podnosi nadležnom organu Gradske uprave i uz isti se dostavlja nalaz poreske uprave Ministarstva finansija, odnosno sudskog veštaka, kao i informacija o lokaciji i mogućnostima gradnje na zemljištu koje je predmet zakupa.

Nadležan organ Gradske uprave obaveštava podnosioca zahteva o ukupnom iznosu zakupnine koja se plaća jednokratno u roku od 15 dana od dana zaključenja ugovora o zakupu.

Podnosilac zahteva je dužan da se u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja iz stava 5. ovog člana, pisano izjasni da prihvata iznos zakupnine i obavezu da ukupan iznos zakupnine plati jednokratno, u roku od 15 dana od dana zaključenja ugovora.

U slučaju da se podnosilac zahteva u roku iz prethodnog stava ne izjasni, smatraće se da je odusta od zahteva.

Troškovi zaključenja i overe ugovora o zakupu, kao i upisa i brisanja prava zakupa u javne knjige padaju na teret zakupca.

Ukoliko zakupac u roku iz ugovora o zakupu ne isplati iznos zakupa, ugovor će biti jednostrano raskinut od strane zakupodavca.

Zakupnina predstavlja prihod budžeta Grada i uplaćuje se na odgovarajući uplatni račun javnih prihoda Grada.

2. Rešenje o davanju u zakup građevinskog zemljišta

Član 53

Rešenje o davanju u zakup građevinskog zemljišta donosi Skupština.

Rešenje iz stava 1. ovog člana sadrži naročito:

1) podatke o licu kome se građevinsko zemljište daje u zakup;

2) podatke o katastarskoj parceli;

3) podatke o vrsti, odnosno nameni objekta;

4) visinu, rok i način plaćanja zakupnine, račun na koji se vrši uplata i posledice propuštanja plaćanja u roku;

5) rok trajanja zakupa;

6) rok privođenja zemljišta nameni, odnosno rok izgradnje privremenog objekta;

7) obavezu lica kome se građevinsko zemljište daje u zakup da, u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja o davanju građevinskog zemljišta u zakup, zaključi ugovor o zakupu.

3. Ugovor o zakupu građevinskog zemljišta

Član 54

Ugovor o zakupu građevinskog zemljišta sa zakupcem, u ime Grada, zaključuje Gradonačelnik i isti sadrži naročito:

1) podatke o katastarskoj parceli;

2) opis i bliže podatke o vrsti, odnosno nameni objekta koji će se graditi;

3) saglasnost da lice kome je građevinsko zemljište dato u zakup, nakon uplate iznosa zakupa i izdate potvrde o isplati, može upisati pravo zakupa na građevinskom zemljištu u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima,

4) visinu zakupnine, rok i način plaćanja zakupnine,

5) rok trajanja zakupa;

6) rok u kome građevinsko zemljište mora da se privede nameni, odnosno rok izgradnje privremenog objekta;

7) prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveze;

8) obavezu zakupca da sa nadležnim preduzećima ugovori i plati troškove za infrastrukturu, EDB, PTT, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo;

9) način rešavanja sporova;

10) postupak i uslove za izmenu ili raskid ugovora;

11) druga prava i obaveze.

Član 55

U slučaju davanja koncesije ili poveravanja komunalne delatnosti u skladu sa zakonom, građevinsko zemljište se može dati u zakup na vremenski period predviđen ugovorom o koncesiji, odnosno na vremenski period na koji je povereno obavljanje komunalne delatnosti.

Radi ostvarivanja javno-privatnog partnerstva, neizgrađeno građevinsko zemljište u javnoj svojini može se dati u zakup privatnom partneru na rok na koji je zaključen javni ugovor u skladu sa zakonom kojim se uređuje javno-privatno partnerstvo i koncesije, odnosno unositi kao osnivački ulog u privredna društva a vlasnik građevinskog zemljišta u javnoj svojini može sa fizičkim ili pravnim licem zaključiti i ugovor o zajedničkoj izgradnji jednog ili više objekata.

Građevinsko zemljište se može dati u zakup po zakupnini koja je manja od tržišne ili bez naknade kada se radi o realizaciji projekata za izgradnju objekata od značaja za Republiku Srbiju, kao i kada se radi o međusobnom raspolaganju između vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini.

Davanje u zakup građevinskog zemljišta iz st. 1, 2. i 3. ovog člana vrši se na način i pod uslovima propisanim zakonom i drugim propisima.

Učesnik javnog nadmetanja, odnosno učesnik u postupku prikupljanja ponuda koji smatra da je građevinsko zemljište dato u zakup suprotno odredbama zakona, drugih propisa i ove odluke, te da mu je na taj način povređeno pravo, može podneti nadležnom sudu tužbu za poništaj ugovora o zakupu u roku od osam dana od saznanja za zaključenje ugovora, a najkasnije u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora.

4. Pretvaranje prava zakupa u pravo svojine

Član 56

Pravo zakupa na izgrađenom, odnosno neizgrađenom građevinskom zemljištu koje je stečeno ugovorom o zakupu, zaključenim u skladu sa ranijim propisima o planiranju i izgradnji, pretvara se upravo svojine pod uslovima i na način propisan zakonom, po izmirenju iznosa ukupne zakupnine, o čemu nadležan organ Gradske uprave izdaje potvrdu.

5. Raskid ugovora o zakupu

Član 57

Ugovor o zakupu se raskida pre isteka ugovorenog roka, u slučaju:

1) ako zakupac odustane od izgradnje na građevinskom zemljištu koje mu je dato u zakup;

2) ako zakupac ne koristi dato građevinsko zemljište za potrebe izgradnje već za druge namene,

3) ako zakupac ne privede građevinsko zemljište nameni u ugovorenom roku, odnosno ne izgradi privremeni objekat u ugovorenom roku; i

4) u drugim slučajevima u skladu sa zakonom.

Na raskid ugovora o zakupu shodno se primenjuju odredbe ove odluke koje se odnose na raskid ugovora o otuđenju.

Član 58

Lice sa kojim je raskinut ugovor o zakupu, ima obavezu da o svom trošku, izvrši brisanje prava zakupa u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima i vrati građevinsko zemljište u prvobitno stanje, kao i da Gradu nadoknadi eventualno nastalu štetu po izveštaju nadležnog organa Gradske uprave.

Ukoliko lice iz stava 1. ovog člana ne izvrši brisanje prava zakupa u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima, to će učiniti Grad o trošku zakupca.

Zakupac sa kojim je raskinut ugovor o zakupu, po dostavljanju dokaza da je ispunio obaveze iz stava 1. ovog člana ima pravo na povraćaj uplaćenog iznosa na ime zakupnine, u nominalnom iznosu, umanjenom za deo iznosa zakupnine za period držanja građevinskog zemljišta u zakupu.

V MEĐUSOBNO RASPOLAGANJE VLASNIKA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U JAVNOJ SVOJINI

Član 59

Međusobno raspolaganje vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini je prenos prava javne svojine na građevinskom zemljištu između nosilaca prava javne svojine.

Pod međusobnim raspolaganjem iz stava 1. ovog člana, podrazumeva se i razmena.

Međusobno raspolaganje između nosilaca prava javne svojine na građevinskom zemljištu vrši se neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, na osnovu procene poreske uprave Ministarstva finansija ili sudskog veštaka.

Građevinsko zemljište može se otuđiti bez naknade, odnosno po ceni koja je manja od tržišne cene u slučajevima utvrđenim zakonom.

Kada se radi o međusobnom raspolaganju između vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini, za građevinsko zemljište u javnoj svojini grada, odluku o prenosu prava javne svojine donosi Skupština, koja sadrži obrazloženje o opravdanosti i celishodnosti međusobnog raspolaganja.

Sprovođenje postupka međusobnog raspolaganja građevinskim zemljištem u javnoj svojini vrši se na način i po postupku propisanom odredbama ove odluke za otuđenje, odnosno pribavljanje građevinskog zemljišta.

VI ULAGANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA UKAPITAL

Član 60

Neizgrađeno građevinsko zemljište se može ulagati kao osnivački ulog u javno preduzeće i društvo kapitala.

Ulaganje građevinskog zemljišta iz stava 1. ovog člana, vrši se na način i u postupku propisanom zakonom koji uređuje oblast javne svojine, kao i posebnim zakonima kojima je uređena oblast privrednih društava i javnih preduzeća i osnivačkim aktom javnog preduzeća, odnosno društva kapitala, ukoliko se radi o ulaganju u kapital već osnovanih pravnih lica.

VII USTANOVLJAVANJE PRAVA STVARNE SLUŽBENOSTI

Član 61

Stvarna službenost na građevinskom zemljištu u javnoj svojini grada, kao poslužnom dobru, može se ustanoviti kada je prema propisima kojima se uređuje izgradnja, odnosno drugim propisima, ugovor o ustanovljavanju prava službenosti predviđen kao imovinsko-pravni osnov.

Ugovor o ustanovljavanju prava službenosti prolaza preko parcele u javnoj svojini grada, u ime Grada, zaključuje nadležan organ Gradske uprave sa vlasnikom povlasnog dobra-parcele koja nema izlaz na javni put, a koja je u svojini fizičkog ili pravnog lica.

Ugovor o ustanovljavanju prava službenosti za postavljanje instalacija - linijskih infrastrukturnih objekata i objekata za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora, u ime Grada, zaključuje nadležan organ Gradske uprave sa vlasnikom instalacija.

Član 62

Zahtev za ustanovljavanje prava službenosti na građevinskom zemljištu, investitor radova, odnosno vlasnik povlasnog dobra, podnosi nadležan organ Gradske uprave.

Uz zahtev iz stava 1. ovog člana podnosi se:

- dokaz o odgovarajućem pravu na zemljištu, koji je izdao organ nadležan za izdavanje građevinske dozvole, odnosno rešenja o odobrenju za izvođenje radova.

- nalaz veštaka odgovarajuće struke, koji ukazuje na neophodnost konstituisanja prava službenosti, s procenjenom visinom naknade za ustanovljavanje prava službenosti;

- prepis lista nepokretnosti;

- grafički prikaz ustanovljavanja prava službenosti na građevinskom zemljištu sačinjen na kopiji plana, sa iskazanim granicama i merama obuhvata izrađen od strane ovlašćene geodetske kuće;

- kopija plana parcele;

- informacija o lokaciji;

- kopija plana vodova ukoliko se zahtev odnosi na postavljanje linijskih infrastrukturnih objekata;

- dokaz o pravnom interesu za sprovođenje postupka koji je predmet zahteva, u slučaju kad zahtev ne podnosi vlasnik povlasnog dobra;

- druga dokumentacija po zahtevu nadležnog organa Gradske uprave.

Član 63

Pravo službenosti ustanovljava se trajno ili na određeno vreme, u zavisnosti od razloga zbog kojih se to pravo ustanovljava.

O zahtevu odlučuje nadležan organ Gradske uprave, u roku od 30 dana od dana podnošenja zahteva sa kompletnom dokumentacijom.

Akt o ustanovljavanju službenosti podnosilac zahteva zaključuje se sa nadležnim organom Gradske uprave, u roku od 8 dana od dana donošenja odluke.

Član 64

Za ustanovljeno pravo službenosti plaća se naknada.

Visinu naknade utvrđuje se nalazom veštaka odgovarajuće struke.

Nalaz iz stava 2. ovog člana nadležnom organu Gradske uprave dostavlja korisnik.

Član 65

Akt o ustanovljenju prava službenosti sadrži:

1) podatke o podnosiocu zahteva;

2) podatke o katastarskoj parceli na kojoj se ustanovljava pravo službenosti;

3) opis i detaljnije podatke o vrsti, odnosno nameni povlasnog dobra;

4) visinu naknade i napomenu da se ista plaća jednokratno;

5) rok na koji se ustanovljava pravo službenosti;

6) rok za zaključenje ugovora o ustanovljavanju prava službenosti.

Član 66

Ugovor o ustanovljavanju prava službenosti sadrži naročito:

1) podatke o katastarskoj parceli (broj, kat. opština, površina, adresa i drugo);

2) opis i detaljnije podatke o vrsti, odnosno nameni povlasnog dobra;

3) visina naknade, i rok plaćanja naknade;

4) saglasnost da se, nakon uplate iznosa naknade za ustanovljeno pravo službenosti i izdate potvrde o isplati, može upisati ovo pravo u javne knjige;

5) rok na koji se ustanovljava pravo službenosti;

6) prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveze;

7) način rešavanja sporova;

8) postupak i uslove za izmenu ili raskid ugovora;

9) druga prava i obaveze.

Naknada za ustanovljavanje prava službenosti plaća se u roku koji ne može biti duži od 15 dana od dana ispostavljanja fakture.

VIII PRIBAVLJANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U JAVNU SVOJINU GRADA

Član 67

Građevinsko zemljište se pribavlja u javnu svojinu grada u skladu sa odredbama zakona kojim je uređena javna svojina koje se odnose na pribavljanje drugih nepokretnosti u javnu svojinu.

Pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu grada sprovodi se u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja pismenih ponuda putem javnog oglašavanja, a izuzetno neposrednom pogodbom, pod uslovima utvrđenim zakonom i ovom odlukom.

Najviša kupoprodajna cena građevinskog zemljišta koje se pribavlja u javnu svojinu grada je tržišna vrednost predmetne nepokretnosti, koju utvrđuje poreska uprava Ministarstva finansija ili sudski veštak.

Građevinsko zemljište se može pribaviti u javnu svojinu grada neposrednom pogodbom, ali ne iznad procenjene tržišne vrednosti nepokretnosti, ako u konkretnom slučaju to predstavlja jedino moguće rešenje, pod kojim se podrazumeva slučaj:

1) kada građevinsko zemljište koje se pribavlja u javnu svojinu po svojim karakteristikama jedino odgovara potrebama grada, da rešenje kojim se pribavlja građevinsko zemljište sadrži obrazloženje razloga opravdanosti i celishodnosti pribavljanja i razloge zbog kojih se pribavljanje ne bi moglo realizovati javnim nadmetanjem, odnosno prikupljanjem ponuda;

2) kada se radi o međusobnom raspolaganju između nosilaca prava javne svojine.

Građevinsko zemljište se može pribaviti u javnu svojinu grada i besteretnim pravnim poslom (poklon ili jednostrana izjava volje).

Odredbe ove odluke koje se odnose na postupak raspolaganja građevinskog zemljišta, shodno se primenjuju i na postupak pribavljanja građevinskog zemljišta u javnu svojinu grada.

IX RAZMENA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA

Član 68

Razmena građevinskog zemljišta u javnoj, zadružnoj i privatnoj svojini, vrši se neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom, drugim propisima i ovom odlukom, pod sledećim uslovima:

1) ako je takva razmena u interesu Republike Srbije, Autonomne Pokrajine ili jedinice lokalne samouprave, odnosno ako se time obezbeđuju veći prihodi za nosioca prava javne svojine ili bolji uslovi za efikasno vršenje njegovih prava i dužnosti;

2) ako se nepokretnosti razmenjuju pod tržišnim uslovima;

3) ako se, u slučaju kad je tržišna vrednost nepokretnosti u javnoj svojini veća od tržišne vrednosti nepokretnosti koja se pribavlja u javnu svojinu na ime razmene, ugovori razlika doplate u novcu u roku od 20 dana od dana zaključenja ugovora.

Odluku o razmeni građevinskog zemljišta u javnoj svojini gada donosi Skupština, na predlog nadležnog organa Gradske uprave.

Predmet razmene može biti izgrađeno i neizgrađeno građevinsko zemljište.

Pod razmenom građevinskog zemljišta podrazumeva se otuđenje građevinskog zemljišta iz javne svojine, kao i pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu grada.

Odredbe ove odluke koje se odnose na postupak otuđenja građevinskog zemljišta, odnosno pribavljanja građevinskog zemljišta u javnu svojinu grada, shodno se primenjuju i na postupak razmene izgrađenog i neizgrađenog građevinskog zemljišta.

Tržišnu vrednost građevinskog zemljišta koje se razmenjuje utvrđuje poreska uprava Ministarstva finansija ili sudski veštak, naročito u slučaju kada je predmet razmene građevinsko zemljište u svojini drugih nosilaca prava javne svojine.

Pre donošenja odluke o razmeni zemljišta, Skupština utvrđuje da li je razmena u interesu Grada.

U cilju utvrđivanja da je razmena u interesu Grada, utvrđuju se tržišne vrednosti zemljišta koje je predmet razmene.

Nadležan organ Gradske uprave priprema nacrt odluke o razmeni koji obavezno sadrži obrazloženje iz koga se može utvrditi da je razmena u interesu Grada, kao i nacrt ugovora o razmeni.

Na nacrt ugovora iz st. 8. ove odluke, mišljenje daje Gradsko pravobranilaštvo u roku od 30 dana od dana dostavljanja.

Ugovor o razmeni, u ime Grada, potpisuje Gradonačelnik.

X SAGLASNOSTI

Član 69

Skupština daje saglasnost za izgradnju drugom suvlasniku, sukorisniku, odnosno zajedničaru na građevinskom zemljištu u susvojini, odnosno zajedničkoj svojini grada i drugog lica, kada je takva saglasnost uslov pribavljanja rešenja o odobrenju za izvođenje radova, odnosno građevinske dozvole.

U slučaju iz stava 1. ovog člana, podnosilac uz zahtev prilaže nalog za dostavljanje saglasnosti izdat od strane organa Gradske uprave nadležnog za poslove izdavanja rešenja o odobrenju za izvođenje radova, odnosno građevinske dozvole, kao i dokaz da je pribavljena saglasnost i svih drugih suvlasnika, odnosno zajedničara na katastarskoj parceli.

Član 70

Skupština će se o slučajevima prečeg prava kupovine nepokretnosti na kojima je grad suvlasnik ili nepokretnosti koje su predmet restitucije ili koje su ponuđene gradu na prodaju, izjašnjavati po prethodno pribavljenom mišljenju nadležnog organa Gradske uprave i Gradskog pravobranilaštva u zavisnosti od prirode i namene nepokretnosti.

XI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 71

Na pitanja koja nisu uređena ovom odlukom neposredno će se primenjivati odredbe zakona i drugih propisa kojima se reguliše pravni režim građevinskog zemljišta.

Član 72

Zahtevi, odnosno postupci za raspolaganje građevinskim zemljištem u javnoj svojini grada, odnosno pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu grada, kao i drugi zahtevi, odnosno postupci koji su podneti, odnosno pokrenuti do dana stupanja na snagu ove odluke, okončaće se u skladu sa ovom odlukom.

Član 73

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o građevinskom zemljištu ("Sl. glasnik grada Vranja", br. 23/11-prečišćen tekst) i Odluka o određivanju organa za odlučivanje o otuđenju ili davanju u zakup građevinskog zemljišta u javnoj svojini grada Vranja ("Sl. glasnik grada Vranja", br. 17/2014).

Član 74

Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Vranja".