ODLUKA

O USKLAĐIVANJU POSLOVANJA JAVNOG PREDUZEĆA "NACIONALNI PARK FRUŠKA GORA" SREMSKA KAMENICA SA ZAKONOM O JAVNIM PREDUZEĆIMA

("Sl. glasnik RS", br. 8/2017)

1. Uvodne odredbe

Član 1

Javno preduzeće "Nacionalni park Fruška gora" (u daljem tekstu: Javno preduzeće), osnovano je Zakonom o nacionalnim parkovima ("Službeni glasnik RS", broj 39/93), radi obavljanja poslova upravljanja Nacionalnim parkom Fruška gora.

Osnivanje Javnog preduzeća upisano je u sudski registar Privrednog suda u Novom Sadu, registarski uložak 1-714, Rešenje broj 7107/93, od 8. jula 1993. godine, a prevedeno je u Registar privrednih subjekata u Agenciji za privredne registre Rešenjem BD broj 1270/2005 od 13. maja 2005. godine, pod matičnim brojem 08042292.

Skupština Autonomne pokrajine Vojvodine donela je Odluku o osnivanju JP za upravljanje Nacionalnim parkom Fruška gora, br. 023-4/10 ("Službeni list APV", broj 2/10).

Vlada je Ugovorom broj: 023-6167/2010-1 od 19. oktobra 2010. godine, prenela osnivačka prava na Autonomnu pokrajinu Vojvodinu.

Rešenjem Agencije za privredne registre BD broj 121447/2010 od 17. decembra 2010. godine, registrovana je promena osnivača Javnog preduzeća "Nacionalni park Fruška gora" Sremska Kamenica i kao osnivač upisana Autonomna pokrajina Vojvodina.

Vlada i Vlada Autonomne pokrajine Vojvodine, 22. marta 2013. godine, zaključile su Ugovor, kojim je raskinut Ugovor o prenosu osnivačkih prava u Javnom preduzeću "Nacionalni park Fruška gora" Sremska Kamenica na Autonomnu pokrajinu Vojvodinu, broj 023-6167/2010-1, čime je Republika Srbija ponovo stekla osnivačka prava.

Član 2

Osnivač Javnog preduzeća je Republika Srbija, a prava osnivača vrši Vlada, Beograd, Nemanjina 11, matični broj: 07020171 (u daljem tekstu: Osnivač).

Član 3

Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom: Javno preduzeće "Nacionalni park Fruška gora" Sremska Kamenica.

Skraćeno poslovno ime Javnog preduzeća je: JP "Nacionalni park Fruška gora".

Sedište Javnog preduzeća je u Sremskoj Kamenici, Zmajev trg broj 1.

Član 4

Javno preduzeće ima svojstvo pravnog lica i prava, obaveze i odgovornosti utvrđene zakonom i ovom odlukom.

Javno preduzeće poseduje pečat, štambilj i memorandum, čiji se izgled i sadržina utvrđuje statutom Javnog preduzeća (u daljem tekstu: Statut).

2. Delatnosti Javnog preduzeća

Član 5

Pretežna delatnost Javnog preduzeća jeste:

- Šifra delatnosti: 9104,

- Naziv delatnosti: Delatnost botaničkih i zooloških vrtova i zaštita prirodnih vrednosti.

Delatnost Javnog preduzeća od opšteg interesa je upravljanje zaštićenim područjem, u skladu sa zakonom.

Javno preduzeće obavlja i delatnosti: zaštite, unapređenja, prezentacije i popularizacije nacionalnog parka i njegovih prirodnih vrednosti i kulturnih dobara; obezbeđivanja nesmetanog odvijanja prirodnih procesa i održivog korišćenja prirodnih resursa, prikupljanja, obrade podataka i vođenja evidencije o prirodnim vrednostima, ljudskim aktivnostima i procesima koji predstavljaju faktor ugrožavanja i oštećenja nacionalnog parka; praćenja stanja očuvanosti prirode i stepena ugroženosti objekata geonasleđa, divljih biljnih i životinjskih vrsta i njihovih staništa, stanišnih tipova, ekološki značajnih područja, ekoloških koridora i predela; nadzora nad sprovođenjem uslova i mera zaštite prirode u nacionalnom parku; nadzora nad pravnim i fizičkim licima koji obavljaju dozvoljene delatnosti u nacionalnom parku u skladu sa zakonom; gazdovanja i održivog korišćenja šuma; zaštite, gajenja, unapređivanja i održivog korišćenja lovne i ribolovne faune; upravljanja građevinskim zemljištem koje mu je preneto na korišćenje; organizovanja istraživanja u oblasti zaštite i razvoja nacionalnog parka; održivog turizma u nacionalnom parku; projektovanja, izgradnje i održavanja objekata koji su u funkciji zaštite održivog turizma; geodetskih poslova vezanih za šume, zemljište i objekte; upravljanje posetiocima, druge delatnosti koje su određene Statutom, u skladu sa zakonom.

Javno preduzeće dužno je da obezbedi trajno obavljanje delatnosti od opšteg interesa, kao i razvoj i unapređenje delatnosti.

3. Prava, obaveze i odgovornosti Osnivača prema Javnom preduzeću i Javnog preduzeća prema Osnivaču

Član 6

Osnivač daje saglasnost na sledeće akte Javnog preduzeća:

1) plan upravljanja koji donosi Javno preduzeće za period od deset godina u skladu sa Zakonom o zaštiti prirode ("Službeni glasnik RS", br. 36/09, 88/10, 91/10 - ispravka i 14/16) i Zakonom o nacionalnim parkovima ("Službeni glasnik RS", broj 84/15);

2) Statut;

3) pravilnik o radu;

4) dugoročne i srednjoročne planove poslovne strategije i razvoja;

5) godišnji program poslovanja;

6) odluku o raspodeli dobiti, odnosno odluku o načinu pokrića gubitka;

7) odluku o raspolaganju (pribavljanju i otuđenju i davanju u zakup) sredstava u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća, velike vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, utvrđenih ovom odlukom;

8) akt o proceni vrednosti kapitala, kao i na program i odluke o svojinskoj transformaciji;

9) o kupovini udela ili akcija u drugom preduzeću, odnosno privrednom društvu;

10) o davanju garancija, avala, jemstva, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;

11) druge akte u skladu sa zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom;

Osnivač daje prethodnu saglasnost na sledeće akte Javnog preduzeća:

1) o ulaganju kapitala;

2) o statusnim promenama;

3) o osnivanju drugih pravnih subjekata.

Član 7

Javno preduzeće donosi godišnji program poslovanja i dostavlja ga Osnivaču radi davanja saglasnosti, najkasnije u roku od 15 dana od dana usvajanja akta o budžetu Republike Srbije.

Javno preduzeće donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja.

Javno preduzeće je dužno da dugoročne i srednjoročne planove poslovne strategije i razvoja i godišnji program poslovanja uskladi sa zakonom i programskim i planskim aktima Osnivača.

Javno preduzeće mora imati izvršenu reviziju finansijskih izveštaja od strane ovlašćenog revizora.

Finansijski izveštaj sa izveštajem ovlašćenog revizora Javno preduzeće dostavlja Osnivaču, radi informisanja.

Javno preduzeće dužno je da pre isplate zarada overi obrazac za kontrolu obračuna i isplate zarada.

Član 8

Javno preduzeće dužno je da ministarstvu nadležnom za poslove privrede dostavlja tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg programa poslovanja, na obrascu izveštaja koji propiše ministar nadležan za poslove privrede, u skladu sa zakonom.

Član 9

Ako se usvojeni godišnji program poslovanja Javnog preduzeća ne sprovodi u delu koji se odnosi na zarade ili zapošljavanje, ministarstvo nadležno za poslove finansija i ministarstvo nadležno za poslove rada i zapošljavanja neće izvršiti overu obrazaca koje Vlada propisuje za kontrolu obračuna i isplate zarada u javnim preduzećima, u skladu sa zakonom.

Član 10

U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Osnivač preduzima mere kojima će se obezbediti uslovi za nesmetano obavljanje delatnosti od opšteg interesa Javnog preduzeća, a naročito:

1) promenu unutrašnje organizacije;

2) razrešenje organa koje imenuje i imenovanje privremenih organa;

3) ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini;

4) druge mere određene zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom.

Za vreme ratnog stanja Osnivač može u Javnom preduzeću utvrditi organizaciju koja je potrebna za obavljanje delatnosti od opšteg interesa Javnog preduzeća.

Član 11

U Javnom preduzeću, zaposleni ostvaruju pravo na štrajk u skladu sa zakonom, ovom odlukom, Statutom, kolektivnim ugovorom i drugim opštim aktima Javnog preduzeća.

U slučaju štrajka, Javno preduzeće je dužno da obezbedi uslove za obavljanje minimuma procesa rada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje štrajk i aktom Osnivača o određivanju minimuma procesa rada u Javnom preduzeću.

Ako se u Javnom preduzeću ne obezbede uslovi za ostvarivanje minimuma procesa rada, u njemu se sprovode mere koje su određene zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 12

U slučaju da u Javnom preduzeću nisu obezbeđeni uslovi za ostvarivanje redovnog procesa rada usled više sile, ministarstvo nadležno za oblast kojoj pripada delatnost Javnog preduzeća, ako oceni da mogu nastupiti štetne posledice za život i zdravlje ljudi ili njihovu bezbednost i bezbednost imovine ili druge štetne neotklonjive posledice, postupa u skladu sa zakonom.

4. Uslovi i način utvrđivanja i raspoređivanja dobiti, odnosno način pokrića gubitka i snošenje rizika

Član 13

Raspodela dobiti, odnosno pokriće gubitaka, utvrđuju se u skladu sa zakonom.

Odluku o raspodeli ostvarene dobiti Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača i njome se određuje deo ostvarene dobiti koja se uplaćuje u budžet Republike Srbije, u skladu sa zakonom.

Odluku o načinu pokrića gubitka Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.

5. Uslovi i način zaduživanja Javnog preduzeća

Član 14

Javno preduzeće može da se zadužuje pod uslovima koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje javni dug.

6. Zastupanje Javnog preduzeća

Član 15

Javno preduzeće u poslovima unutrašnjeg i spoljnotrgovinskog prometa zastupa i predstavlja Direktor, bez ograničenja.

Direktor može, uz saglasnost Nadzornog odbora, dati i opozvati prokuru, u skladu sa zakonom.

7. Iznos osnovnog kapitala Javnog preduzeća

Član 16

Osnovni kapital Javnog preduzeća iznosi 2.547.804.000 RSD, upisan kao nenovčani kapital kod Agencije za privredne registre.

8. Imovina Javnog preduzeća i raspolaganje stvarima u javnoj svojini

Član 17

Imovinu Javnog preduzeća čine pravo svojine na nepokretnim i pokretnim stvarima, novčana sredstva, hartije od vrednosti, oprema i druga imovinska prava Javnog preduzeća, koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.

Javno preduzeće svojom imovinom upravlja i raspolaže u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom.

Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.

Član 18

Prirodna bogatstva, zaštićena prirodna dobra i kulturna dobra u javnoj svojini, data na korišćenje Javnom preduzeću, ne mogu se otuđiti bez saglasnosti Osnivača, niti mogu biti predmet prinudnog izvršenja, osim ako drugačije nije određeno zakonom.

9. Sredstva za rad Javnog preduzeća

Član 19

Javno preduzeće, u okviru obavljanja svojih delatnosti, stiče i pribavlja sredstva iz sledećih izvora:

1) budžeta Republike Srbije, budžeta Autonomne pokrajine Vojvodine, odnosno jedinice lokalne samouprave;

2) naknada za korišćenje zaštićenog područja;

3) prihoda ostvarenih obavljanjem delatnosti upravljanja zaštićenim područjem;

4) sredstava obezbeđenih za realizaciju programa, planova i projekata u oblasti zaštite prirode;

5) donacija, poklona i pomoći;

6) domaćih projekata i programa, projekata i programa Evropske unije i drugih međunarodnih projekata i

7) drugih izvora, u skladu sa zakonom.

10. Organi Javnog preduzeća

Član 20

Organi Javnog preduzeća su:

1) Nadzorni odbor;

2) Direktor.

a) Nadzorni odbor

Član 21

Nadzorni odbor Javnog preduzeća ima pet članova koje imenuje Osnivač na period od četiri godine pod uslovima, na način i u postupku utvrđenim zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Jedan član Nadzornog odbora imenuje se iz reda zaposlenih, dok jedan član ovog odbora mora biti nezavisan.

Predsednik i članovi Nadzornog odbora moraju ispunjavati uslove predviđene zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 22

Mandat predsedniku i članovima Nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom ili razrešenjem.

Predsednik i članovi Nadzornog odbora razrešavaju se pre isteka perioda na koji su imenovani, u slučajevima propisanim zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Predsednik i članovi Nadzornog odbora kojima je prestao mandat, dužni su da vrše svoje dužnosti do imenovanja novog Nadzornog odbora, odnosno imenovanja novog predsednika ili člana Nadzornog odbora, a najduže šest meseci.

Član 23

Nadzorni odbor:

1) donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;

2) donosi godišnji poslovanja, usklađen sa dugoročnim i srednjoročnim planom poslovne strategije i razvoja iz tačke 1) ovog stava;

3) usvaja izveštaj o stepenu realizacije godišnjeg programa poslovanja;

4) usvaja tromesečni izveštaj o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti;

5) usvaja finansijske izveštaje;

6) nadzire rad direktora;

7) donosi Statut;

8) odlučuje o statusnim promenama, osnivanju drugih pravnih subjekata i ulaganju kapitala;

9) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka;

10) zaključuje ugovore o radu sa direktorom, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;

11) vrši druge poslove u skladu sa zakonom i Statutom.

Nadzorni odbor ne može preneti pravo odlučivanja o pitanjima iz svoje nadležnosti na direktora ili drugo lice u Javnom preduzeću.

Odluke iz stava 1. tač. 1), 2), 7) i 9) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz saglasnost Osnivača.

Odluke iz stava 1. tačka 8) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz prethodnu saglasnost Osnivača.

Član 24

Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na odgovarajuću naknadu za rad u Nadzornom odboru, u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

b) Direktor

Član 25

Direktora Javnog preduzeća imenuje Osnivač, na period od četiri godine, na osnovu sprovedenog javnog konkursa.

Javni konkurs za imenovanje Direktora sprovodi se u postupku propisanom zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 26

Za Direktora može biti imenovano lice koje ispunjava uslove propisane zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Direktor je funkcioner koji obavlja javnu funkciju.

Direktor ne može imati zamenika.

Član 27

Direktor:

1) predstavlja i zastupa Javno preduzeće;

2) organizuje i rukovodi procesom rada;

3) vodi poslovanje Javnog preduzeća;

4) odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća;

5) predlaže dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;

6) predlaže godišnji program poslovanja i odgovoran je za njegovo sprovođenje;

7) predlaže finansijske izveštaje;

8) izvršava odluke Nadzornog odbora;

9) bira predstavnike Javnog preduzeća u skupštini društva kapitala čiji je jedini vlasnik Javno preduzeće;

10) zaključuje ugovore o radu sa zaposlenim u Javnom preduzeću, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;

11) donosi akt o sistematizaciji;

12) vrši druge poslove određene zakonom, ovom odlukom i Statutom.

Član 28

Direktor ima pravo na zaradu, a može imati i pravo na stimulaciju.

Akt o isplati stimulacije Direktora donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.

Član 29

Direktor se razrešava, odnosno može biti razrešen iz razloga predviđenih zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 30

Javno preduzeće može imati vršioca dužnosti direktora koga imenuje Osnivač u slučajevima, pod uslovima i na period koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

11. Komisija za reviziju

Član 31

Javno preduzeće ima Komisiju za reviziju.

Komisija za reviziju ima tri člana koje imenuje Nadzorni odbor.

Nezavisan član Nadzornog odbora je predsednik Komisije za reviziju.

Članovi Komisije za reviziju moraju ispunjavati uslove propisane zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Najmanje jedan član Komisije za reviziju mora biti lice koje je ovlašćeni revizor u skladu sa zakonom kojim se uređuje revizija ili koje ima odgovarajuća znanja i radno iskustvo u oblasti finansija i računovodstva.

Član 32

Komisija za reviziju obavlja poslove u skladu sa zakonom i Statutom, kao i druge poslove koje joj poveri Nadzorni odbor.

Najmanje jedanput godišnje Komisija za reviziju podnosi Nadzornom odboru izveštaje o pitanjima iz stava 1. ovog člana.

12. Zaštita životne sredine

Član 33

Javno preduzeće dužno je da primenjuje sve zakone i druge propise kojima se uređuje zaštita životne sredine.

13. Javnost u radu

Član 34

Javno preduzeće je dužno da na svojoj internet stranici objavi:

1) radne biografije članova Nadzornog odbora i Direktora;

2) organizacionu strukturu;

3) godišnji program poslovanja, kao i sve njegove izmene i dopune, odnosno izvod iz tog programa ako Javno preduzeće ima konkurenciju na tržištu;

4) tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg programa poslovanja;

5) godišnji finansijski izveštaj sa mišljenjem ovlašćenog revizora;

6) druge informacije od značaja za javnost.

14. Opšti akti

Član 35

Opšti akti javnog preduzeća su Statut i drugi opšti akti utvrđeni zakonom.

Statut je osnovni opšti akt Javnog preduzeća.

Ostali opšti akti Javnog preduzeća ne smeju biti u suprotnosti sa odredbama Statuta.

Član 36

Statutom se podrobnije uređuju: poslovno ime i sedište Javnog preduzeća; obavljanje delatnosti Javnog preduzeća koje nisu predviđene ovom odlukom; zastupanje Javnog preduzeća; način raspoređivanja dobiti i pokriće gubitka Javnog preduzeća; rezerve; delokrug poslova Nadzornog odbora i Direktora; način na koji se u Nadzorni odbor imenuje predstavnik zaposlenih u Javnom preduzeću; opšti akti Javnog preduzeća, nadležnost za njihovo donošenje i način njihovog stupanja na snagu; izgled i sadržina pečata i štambilja Javnog preduzeća; zaštita životne sredine i druga pitanja značajna za rad i poslovanje Javnog preduzeća i za ostvarivanje prava, obaveza i odgovornosti zaposlenih u Javnom preduzeću.

15. Prelazne i završne odredbe

Član 37

Javno preduzeće nastavlja sa radom u skladu sa Zakonom o nacionalnim parkovima ("Službeni glasnik RS", broj 84/15), Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 15/16) i ovom odlukom.

Član 38

Javno preduzeće usaglasiće Statut i druga opšta akta sa ovom odlukom u roku od 90 dana od dana donošenja ove odluke.

Član 39

Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".