ODLUKAO OSNIVANJU ZAVODA ZA ZAŠTITU PRIRODE SRBIJE("Sl. glasnik RS", br. 18/2010 i 9/2017) |
1. Osniva se organizacija za obavljanje poslova zaštite prirode i prirodnih dobara koja se nalaze na teritoriji Republike Srbije, osim prirodnih dobara koja se celom svojom površinom nalaze na teritoriji AP Vojvodine.
Organizacija iz stava 1. ovog člana poslovaće pod nazivom: "Zavod za zaštitu prirode Srbije".
Sedište Zavoda za zaštitu prirode Srbije (u daljem tekstu: Zavod) je u Beogradu, ul. dr Ivana Ribara broj 91.
Zavod ima status pravnog lica.
2. Zavod je ustanova na čije osnivanje, organizaciju i rad se primenjuju propisi o javnim službama.
Prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih u organizacijama za zaštitu prirode uređuju se u skladu sa opštim propisima o radu, dok se plate uređuju u skladu za propisom kojim se uređuju plate zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta republike, autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave.
3. Zavod ima pečat čija se sadržina, izgled i upotreba uređuju u skladu sa zakonom.
Štambilj Zavoda je pravougaonog oblika dimenzija 55x30 mm i sadrži tekst: "Zavod za zaštitu prirode Srbije", i rubrike za upis datuma prijema podneska i broj pod kojim se podnesak zavodi. Tekst štambilja Zavoda ispisuje se na srpskom jeziku ćiriličnim pismom.
4. Zavod obavlja sledeće poslove:
1) prikupljanje i obradu podataka o prirodi i prirodnim vrednostima;
2) praćenje stanja i ocenu očuvanosti prirode i stepena ugroženosti objekata geonasleđa, divljih vrsta i njihovih staništa, stanišnih tipova, ekosistema, ekološki značajnih područja, zaštićenih područja, ekoloških koridora, ekološke mreže i predela;
3) izradu studija zaštite kojima se utvrđuju vrednosti područja predloženih za zaštitu i način upravljanja tim područjima sa predlogom akta o zaštiti područja, predlogom akta o prestanku zaštite područja, izradu predloga za prethodnu zaštitu područja; učestvovanje u postupku javnog uvida radi proglašavanja zaštićenih prirodnih dobara;
4) izdavanje uslova za radove na zaštićenim prirodnim dobrima;
5) izdavanje mišljenja na plan upravljanja zaštićenog područja;
6) vršenje stručnog nadzora na zaštićenim prirodnim dobrima sa predlogom mera;
7) pružanje stručne pomoći upravljačima zaštićenih prirodnih dobara, organima lokalne samouprave, udruženjima građana, grupama građana i fizičkim licima na zaštiti prirode, predela i prirodnih dobara;
8) izdavanje akta o uslovima i merama zaštite prirode na zaštićenom području;
9) davanje mišljenja da projekti, radovi i aktivnosti ne mogu imati značajan uticaj na integritet ekološki značajnog područja sa stanovišta ciljeva zaštite;
10) učešće u procesu izbora upravljača zaštićenih dobara;
11) učešće u postupku utvrđivanja kompenzacijskih mera;
12) utvrđivanje uslova i mera zaštite prirode i prirodnih vrednosti u postupku izrade i sprovođenja prostornih i urbanističkih planova, projektne dokumentacije, osnova (šumskih, lovnih, ribolovnih, vodoprivrednih i dr.), programa i strategija u svim delatnostima koje utiču na prirodu;
13) obavljanje stručnih poslova u postupku izrade ocene prihvatljivosti radova i aktivnosti u prirodi, pripremanja i sprovođenja projekata i programa na zaštićenom području;
14) predlaganje obima i sadržaja studija izvodljivosti i procene uticaja na životnu sredinu u postupku reintrodukcije i naseljavanja divljih vrsta u slobodnu prirodu;
15) vođenje evidencije o načinu i obimu korišćenja, kao i faktorima ugrožavanja zaštićenih i strogo zaštićenih divljih vrsta radi utvrđivanja i praćenja stanja njihovih populacija;
16) pripreme petogodišnjeg izveštaja o stanju prirode, zaštićenih prirodnih dobara i ekoloških mreža, u saradnji s Pokrajinskim zavodom za zaštitu prirode i drugim stručnim i naučnim institucijama u skladu sa zakonom;
17) organizovanje i realizacija obrazovnih programa i promotivnih aktivnosti u zaštiti prirode i jačanje svesti javnosti za zaštitu prirode i održivi razvoj;
18) učešće u sprovođenju ratifikovanih međunarodnih ugovora o zaštiti prirode;
19) inventarizaciju pojedinačnih elemenata geološke, biološke i predeone raznovrsnosti sa statističkim analizama i izveštajima o njihovom stanju;
20) vođenje baze podataka u oblasti zaštite prirode kao dela jedinstvenog informacionog sistema Agencije za zaštitu životne sredine;
21) vođenje registra zaštićenih prirodnih dobara i drugih podataka od značaja za zaštitu prirode;
22) obaveštavanje javnosti o prirodnim vrednostima, zaštiti prirode, njenoj ugroženosti, faktorima i posledicama ugrožavanja;
23) izdavanje naučno-stručnih publikacija, monografija, postera i drugih štampanih materijala iz oblasti zaštite prirode;
24) upravne i druge poslove koji se kao javna ovlašćenja poveravaju Zavodu;
25) obavljanje i drugih poslova utvrđenih zakonom i statutom.
U obavljanju poslova zaštite prirode i prirodnih dobara Zavod i Pokrajinski zavod za zaštitu prirode ostvaruju saradnju kroz usaglašavanje programa zaštite prirodnih dobara.
U obavljanju poslova iz stava 1. ove tačke Zavod ostvaruje saradnju sa organizacijama iz oblasti nauke, kulture, obrazovanja, vaspitanja i drugih oblasti i organizuje aktivnosti usmerene na podizanje nivoa ekološke svesti.
5. Poslovi iz tačke 4. ove odluke obavljaju se na osnovu srednjoročnog i godišnjeg programa zaštite prirodnih dobara koje donosi Zavod.
Srednjoročni, odnosno godišnji program zaštite prirodnih dobara donosi se u skladu sa programskim aktima, koje donosi Vlada, odnosno ministarstvo nadležno za poslove zaštite životne sredine (u daljem tekstu: Ministarstvo).
Na srednjoročni program zaštite prirodnih dobara saglasnost daje Vlada, a na godišnji program ministarstvo.
O ostvarenju srednjoročnog i godišnjeg programa zaštite prirodnih dobara Zavod podnosi izveštaj ministarstvu.
6. Sredstva za obavljanje delatnosti Zavoda propisane zakonom i za rad Zavoda, obezbeđuju se iz budžeta Republike Srbije i iz drugih izvora u skladu sa zakonom.
Sredstva za osnivanje i rad Zavoda su u državnoj svojini.
7. Sredstva za osnivanje i rad Zavoda čine sredstva dosadašnjeg Zavoda za zaštitu prirode Srbije, osnovanog Odlukom o osnivanju organizacije za zaštitu prirodnih dobara ("Službeni glasnik RS", broj 88/92), utvrđena deobnim bilansom saglasno članu 133. stav 3. Zakona o zaštiti prirode ("Službeni glasnik RS", broj 36/09).
Zavod će preuzeti danom početka rada, sredstva, prava i obaveze dosadašnjeg Zavoda u skladu sa deobnim bilansom iz stava 1. ove tačke, kao i zaposlene.
8. Organi Zavoda su: Upravni odbor, direktor i Nadzorni odbor.
Organe iz stava 1. ove tačke imenuje i razrešava Vlada.
9. Upravni odbor Zavoda ima predsednika i četiri člana, koje imenuje Vlada, od kojih se dva člana imenuju iz reda zaposlenih u Zavodu, a tri člana iz reda osnivača. Predstavnici zaposlenih predlažu se na način utvrđen Statutom Zavoda.
Članovima Upravnog odbora iz reda zaposlenih u Zavodu ne pripada naknada.
Upravni odbor Zavoda:
1) donosi Statut Zavoda, uz saglasnost Vlade;
2) donosi Pravilnik o radu (ili pojedinačni kolektivni ugovor), uz saglasnost Vlade;
3) donosi finansijski plan, uz saglasnost Vlade;
4) donosi odluku o raspodeli viška prihoda, odnosno dobiti, uz saglasnost Vlade;
5) donosi srednjoročni program zaštite prirodnih dobara, uz saglasnost Vlade;
6) donosi godišnji program zaštite prirodnih dobara, uz saglasnost ministarstva.
7) odlučuje o poslovanju Zavoda;
8) usvaja izveštaj o radu;
9) usvaja završni račun, izveštaj o izvršenom popisu i druge izveštaje;
10) usvaja srednjoročni i godišnji program rada;
11) vrši i druge poslove utvrđene zakonom i Statutom.
10. Radom Zavoda rukovodi direktor.
Direktor Zavoda:
1) zastupa i predstavlja Zavod;
2) rukovodi radom i poslovanjem Zavoda;
4) predlaže akte koje donosi Upravni odbor;
5) izvršava odluke Upravnog odbora i preduzima mere za njihovo sprovođenje;
6) stara se o zakonitosti rada i odgovara za korišćenje i raspolaganje imovinom Zavoda;
7) donosi akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta, i druge opšte akte, uz saglasnost Upravnog odbora;
8) odlučuje o pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih u Zavodu;
9) donosi odluke, odnosno upravne akte iz nadležnosti Zavoda, osim odluka koje donosi Upravni odbor;
10) vrši i druge poslove utvrđene zakonom i Statutom.
11. Aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta može se predvideti organizovanje poslova Zavoda preko organizacionih jedinica van sedišta Zavoda.
12. Nadzorni odbor Zavoda ima predsednika i dva člana koje imenuje Vlada, od kojih se jedan član imenuju iz reda zaposlenih u Zavodu, a dva iz reda osnivača.
Članu Nadzornog odbora iz reda zaposlenih u Zavodu ne pripada naknada.
Nadzorni odbor Zavoda:
1) vrši nadzor nad poslovanjem Zavoda,
2) pregleda godišnje izveštaje, periodične i godišnje obračune,
3) vrši nadzor nad predlogom raspodele sredstava i
4) izveštava o rezultatima nadzora organe Zavoda i Vladu ukazujući na eventualne nepravilnosti i propuste.
13. Sredstva za ostvarivanje programa iz tačke 5. ove odluke i za rad Zavoda obezbeđuju se iz budžeta Republike Srbije, prihoda ostvarenih obavljanjem poslova i usluga za treća lica, donacija i iz drugih izvora u skladu sa zakonom.
14. Opšti akti Zavoda su: statut, pravilnik o radu, akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta i drugi opšti akti.
Statut je osnovni opšti akt Zavoda.
Statut sadrži odredbe o:
1) delatnosti Zavoda;
2) organima i njihovom delokrugu;
3) zastupanju Zavoda;
4) drugim pitanjima od značaja za Zavod.
Pravilnik o radu sadrži odredbe o pravima, obavezama i odgovornostima direktora Zavoda i zaposlenih u Zavodu, u skladu sa zakonom.
Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta utvrđuje se unutrašnja organizacija i način rada Zavoda, organizacione jedinice i poslovi koji se u njima obavljaju, način rukovođenja organizacionim jedinicama, ukupan broj zaposlenih, uslovi za obavljanje poslova svakog radnog mesta, kao i druga pitanja vezana za organizaciju rada i izvršavanje radnih zadataka.
15. Zavod počinje sa radom 1. aprila 2010. godine.
Danom početka rada Zavod preuzima sredstva iz tačke 7. ove odluke sa bilansnim stanjem, kao i zaposlene, na dan 31. marta 2010. godine.
16. Vlada će imenovati predsednika i članove Upravnog odbora, predsednika i članove Nadzornog odbora i direktora Zavoda u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Upravni odbor Zavoda dužan je da u roku od 60 dana od dana imenovanja donese Statut Zavoda i druga akta neophodna za upis Zavoda u nadležni registar.
17. Do imenovanja direktora Zavoda, dužnost direktora obavljaće, u svojstvu vršioca dužnosti direktora Zavoda, Nenad Stavretović, direktor Zavoda za zaštitu prirode Srbije, koji će izvršiti pripremne radnje za upis Zavoda u nadležni registar i sudsku overu ove odluke u skladu sa zakonom.
18. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o osnivanju organizacije za zaštitu prirodnih dobara ("Službeni glasnik RS", broj 88/92).
19. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalne odredbe Odluke o izmenama
Odluke o osnivanju Zavoda za zaštitu prirode Srbije
("Sl. glasnik RS", br. 9/2017)
4. Zaposleni nastavljaju da primaju zaradu u skladu sa Pravilnikom o radu Zavoda za zaštitu prirode Srbije do početka primene propisa kojima se uređuju plate zaposlenih u javnim službama.
5. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".