ODLUKAO OSNIVANJU JAVNOG PREDUZEĆA ZA UPRAVLJANJE JAVNIM PUTEVIMA GRADA BEOGRADA("Sl. list grada Beograda", br. 4/2017) |
Ovom odlukom osniva se Javno preduzeće za obavljanje delatnosti upravljanja javnim putevima grada Beograda kao javno preduzeće za obavljanje delatnosti od opšteg interesa za Grad Beograd.
Osnivač Javnog preduzeća za upravljanje javnim putevima grada Beograda, kao delatnosti od opšteg interesa, iz člana 1. ove odluke je Grad Beograd, Ulica Dragoslava Jovanovića 2, matični broj: 17565800 (u daljem tekstu: osnivač).
Javno preduzeće posluje pod imenom: Javno preduzeće za upravljanje javnim putevima grada Beograda "Putevi Beograda", Beograd, Ulica 27. marta 43-45.
Skraćeni naziv preduzeća je: JP "Putevi Beograda", Beograd.
Javno preduzeće za upravljanje javnim putevima grada Beograda "Putevi Beograda" (u daljem tekstu: preduzeće) obavlja delatnost od opšteg interesa za grad Beograd, upravljanje javnim putevima grada Beograda sa pretežnom delatnosti:
42.11 - Izgradnja puteva i auto-puteva
Delatnost iz stava 1. ovog člana obuhvata sledeće poslove:
- organizovanje i obavljanje stručnih poslova na izgradnji, rekonstrukciji, održavanju i zaštiti javnih puteva grada Beograda;
- korišćenje javnog puta (organizovanje i kontrola naplate naknada za upotrebu javnog puta, vršenje javnih ovlašćenja i sl.);
- zaštita javnog puta;
- vršenje investitorske funkcije na izgradnji i rekonstrukciji javnog puta;
- ustupanje radova na održavanju javnog puta;
- organizovanje stručnog nadzora nad izgradnjom, rekonstrukcijom, održavanjem i zaštitom javnog puta;
- planiranje izgradnje, rekonstrukcije, održavanja i zaštite javnog puta;
- označavanje javnog puta
- vođenje evidencije o javnim putevima i o saobraćajno-tehničkim podacima za te puteve.
Preduzeće ima isključivo pravo obavljanja delatnosti iz ovog člana.
Preduzeće može obavljati i druge delatnosti utvrđene Statutom uz prethodnu saglasnost osnivača.
Ako preduzeće obavlja još neku delatnost pored one koja joj je poverena u obavezi je da u svom računovodstvu odvojeno iskazuje sve prihode i rashode, koji su vezani za obavljanje poverene delatnosti.
V PRAVA, OBAVEZE I ODGOVORNOSTI OSNIVAČA PREMA PREDUZEĆU I PREDUZEĆA PREMA OSNIVAČU
Preduzeće je dužno da organizuje svoj rad i poslovanje na način kojim se obezbeđuje:
- trajno i nesmetano obavljanje delatnosti od opšteg interesa za Grad Beograd pod uslovima i na način uređen zakonom i propisima na osnovu zakona;
- razvoj i unapređenje obavljanja delatnosti od opšteg interesa;
- neprekidno i kvalitetno upravljanje i zaštitu puteva kojima upravlja i da obezbedi nesmetano i bezbedno odvijanje saobraćaja na njima;
- sticanje dobiti.
Preduzeće je dužno da obavlja delatnost u skladu sa zakonom, ovom odlukom, i Statutom preduzeća.
Osnivač je dužan u skladu sa zakonom da:
- obezbedi preduzeću materijalne, tehničke i druge uslove za nesmetano vršenje delatnosti;
- ostvaruje nadzor i kontrolu nad obavljanjem delatnosti;
- preduzima mere za unapređenje delatnosti.
Osnivač ima pravo da u slučaju poremećaja u poslovanju preduzeća u skladu sa zakonom preduzima mere kojima će obezbediti uslove za nesmetani rad, poslovanje i upravljanje preduzeća i to:
- izvršiti promenu unutrašnje organizacije u preduzeću;
- razrešiti postojeće organe koje imenuje i imenovati privremene organe preduzeća;
- ograničiti prava raspolaganja određenim sredstvima;
- preduzeti druge mere određene zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa, ili drugim zakonom.
VI RASPOREĐIVANJE DOBITI, POKRIĆE GUBITAKA I SNOŠENJE RIZIKA
Dobit preduzeća utvrđuje se i raspoređuje u skladu sa zakonom, drugim propisom koji uređuje raspodelu dobiti i pokriće gubitaka, statutom, programom poslovanja i godišnjim finansijskim izveštajem preduzeća.
Odluku o raspodeli dobiti donosi Nadzorni odbor preduzeća uz saglasnost osnivača.
Odlukom iz stava 2. ovog člana, deo sredstava po osnovu dobiti usmerava se osnivaču i uplaćuje na račun propisan za uplatu javnih prihoda.
Visina i rok za uplatu dobiti iz stava 3. ovog člana utvrđuje se zakonom, odnosno odlukom o budžetu za narednu godinu.
Odluku o načinu pokrića gubitaka donosi nadzorni odbor preduzeća, u skladu sa zakonom, drugim propisom koji uređuje raspodelu dobiti i pokriće gubitaka, statutom, programom poslovanja i godišnjim finansijskim izveštajem preduzeća uz saglasnost osnivača.
Sredstva za rad za obavljanje delatnosti preduzeća se obezbeđuju iz: poslovnih prihoda, budžeta osnivača i drugih izvora u skladu sa zakonom.
Za usluge koje preduzeće pruža osnivaču, preduzeće donosi Cenovnik usluga na način propisan ovom Odlukom, na koji saglasnost daje gradonačelnik.
Delatnost preduzeća finansira se na osnovu godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja koji donosi nadzorni odbor preduzeća.
Program poslovanja iz stava 2. ovog člana dostavlja se osnivaču radi davanja saglasnosti u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Program se smatra donetim kada na njega saglasnost da nadležni organ osnivača.
Preduzeće samostalno istupa u pravnom prometu u svoje ime i za svoj račun.
Za obaveze prema trećim licima, nastale u poslovanju preduzeća, preduzeće odgovara celokupnom svojom imovinom.
Osnivač ne odgovara za obaveze preduzeća, osim u slučajevima predviđenim zakonom.
VII USLOVI I NAČIN ZADUŽIVANJA PREDUZEĆA
Preduzeće se može zadužiti samo pod uslovima i na način predviđenim zakonom i programom poslovanja preduzeća.
U smislu odredaba ove odluke zaduženje se smatra raspolaganjem imovinom preduzeća.
Odluku o zaduženju preduzeća kod poslovnih banaka, fondova ili drugih finansijskih organizacija donosi Nadzorni odbor.
Na odluku iz stava 3. ovog člana, kada se radi o zaduženju veće vrednosti, saglasnost daje nadležni organ osnivača.
Zaduženje veće vrednosti iz stava 4. ovog člana predstavlja 30% ili više knjigovodstvene vrednosti imovine preduzeća iskazane u poslednjem godišnjem bilansu stanja.
Ukupan upisani novčani deo osnovnog kapitala preduzeća iznosi 1.000,00 dinara (slovima: hiljadu dinara).
Ukupan upisani novčani deo osnovnog kapitala preduzeća biće uplaćen najkasnije u roku od šest meseci.
Udeo osnivača u ukupnom kapitalu preduzeća, sa upisanim novčanim ulogom koji iznosi 1.000,00 dinara (slovima: hiljadu dinara) iznosi 100% udela.
IX ORGANI PREDUZEĆA I NJIHOVA NADLEŽNOST
Organi preduzeća su: Nadzorni odbor i direktor.
Nadzorni odbor preduzeća ima tri člana od kojih je jedan predsednik koji se imenuju na period od četiri godine.
Predsednika i članove Nadzornog odbora imenuje i razrešava Skupština Grada Beograda.
Nadzorni odbor čine predsednik i jedan predstavnik osnivača i jedan predstavnik iz reda zaposlenih u preduzeću koji se predlaže na način utvrđen Statutom preduzeća.
Na uslove za imenovanje i prestanak mandata predsednika i članova nadzornog odbora primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuje položaj javnih preduzeća.
Predsednik i članovi nadzornog odbora imaju pravo na odgovarajuću naknadu za rad u nadzornom odboru. Visinu naknade, odnosno kriterijume i merila za njeno utvrđivanje određuje Vlada.
Nadzorni odbor obavlja sledeće poslove:
1) donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
2) donosi godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja, usklađen sa dugoročnim i srednjoročnim planom poslovne strategije i razvoja iz tačke 1. ovog člana;
3) donosi poseban program korišćenja sredstava iz budžeta grada Beograda (subvencije, garancije ili dr. sredstava);
4) usvaja izveštaj o stepenu realizacije godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;
5) usvaja tromesečni izveštaj o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti;
6) usvaja finansijske izveštaje;
7) nadzire rad direktora;
8) donosi Statut;
9) donosi odluku o davanju garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;
10) donosi tarifu (odluku o cenama, naknadama, tarifni sistem i dr.);
11) donosi odluku o raspolaganju (pribavljanju i otuđenju) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu preduzeća, velike vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja poverene delatnosti, u skladu sa zakonom i ovom odlukom;
12) donosi odluku o zaduživanju preduzeća;
13) odlučuje o ulaganju kapitala u već osnovana društva kapitala;
14) odlučuje o statusnim promenama;
15) odlučuje o osnivanju društva kapitala u skladu sa zakonom;
16) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitaka;
17) donosi akt o proceni vrednosti kapitala, kao i program i odluku o svojinskoj transformaciji;
18) donosi akt o osnivanju ogranka;
19) zaključuje ugovore o radu sa direktorom u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
20) donosi akt o isplati stimulacije direktora i izvršnog direktora;
21) donosi opšta akta preduzeća za koje zakonom ili statutom preduzeća nije utvrđena nadležnost drugog organa;
22) donosi poslovnik o svom radu;
23) utvrđuje mere zaštite i unapređenja životne sredine
24) donosi Program rešavanja viška zaposlenih;
25) vrši druge poslove utvrđene zakonom i statutom.
Nadzorni odbor ne može preneti pravo odlučivanja o pitanjima iz svoje nadležnosti na direktora ili drugo lice u preduzeću.
Radi obezbeđivanja zaštite opšteg interesa u preduzeću nadležni organi osnivača daju saglasnost na sledeće odluke iz člana 18.:
- na odluke iz člana 18. tač. 1, 2, 6, 8, 16. i 18. saglasnost daje Skupština Grada Beograda;
- na odluke iz člana 18. tačka 12. kada se radi o zaduženju veće vrednosti saglasnost daje Skupština grada Beograda;
- na odluke iz člana 18. tač. 3, 9, 11. i 17. saglasnost daje Gradsko veće;
- na odluke iz člana 18. tač. 10. i 20. saglasnost daje gradonačelnik grada Beograda.
Odluke iz člana 18. tačka tač. 13, 14. i 15. Nadzorni odbor donosi uz prethodnu saglasnost Skupštine Grada Beograda.
Izveštaj iz člana 18. tačka 5. dostavlja se Gradskom veću Grada Beograda u roku od 30 dana od dana isteka tromesečja.
Izveštaj iz člana 18. tačka 4. dostavlja se Gradskom veću Grada Beograda radi informisanja.
Direktora preduzeća imenuje i razrešava Skupština Grada Beograda na period od četiri godine, uz mogućnost ponovnog imenovanja, na osnovu sprovedenog javnog konkursa.
Postupak za imenovanje direktora preduzeća vrši se u skladu sa zakonom i Statutom Grada Beograda.
Uslovi za imenovanje direktora preduzeća propisani su zakonom, a Statutom mogu biti određeni i drugi uslovi koje lice mora da ispuni da bi bilo imenovano za direktora preduzeća.
Direktor preduzeća je funkcioner koji obavlja javnu funkciju.
Direktor ne može imati zamenika.
Skupština Grada Beograda može imenovati vršioca dužnosti direktora, do imenovanja direktora preduzeća po sprovedenom javnom konkursu.
Period obavljanja funkcije vršioca dužnosti direktora ne može biti duže od jedne godine.
Isto lice ne može biti dva puta imenovano za vršioca dužnosti direktora.
Vršilac dužnosti direktora mora ispunjavati uslove za imenovanje direktora preduzeća propisane zakonom i Statutom preduzeća.
Vršilac dužnosti ima sva prava, obaveze i ovlašćenja koja ima direktor preduzeća.
Za v.d. direktora imenuje se Slaviša Živković, JMBG 2212978710012.
Direktor preduzeća:
1) predstavlja i zastupa preduzeće;
2) organizuje i rukovodi procesom rada;
3) vodi poslovanje preduzeća;
4) odgovara za zakonitost rada preduzeća, za realizaciju odluka i drugih akata Skupštine Grada Beograda, gradonačelnika grada Beograda i Gradskog veća;
5) predlaže dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
6) predlaže godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja i odgovoran je za njegovo sprovođenje;
7) predlaže finansijske izveštaje;
8) predlaže donošenje posebnog programa korišćenja sredstava iz budžeta Grada Beograda (subvencije, garancije ili dr. sredstva);
9) izvršava odluke nadzornog odbora;
10) bira izvršne direktore;
11) bira predstavnike preduzeća u skupštini društva kapitala čiji je jedini vlasnik preduzeće;
12) zaključuje ugovore o radu sa izvršnim direktorima, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
13) donosi akt o sistematizaciji;
14) donosi opšte akte za čije donošenje je ovlašćen Statutom;
15) predlaže Nadzornom odboru donošenje akta o isplati stimulacije izvršnim direktorima;
16) predlaže nadzornom odboru donošenje odluka i drugih akata iz delokruga direktora;
17) odlučuje o pojedinačnim pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih u skladu sa zakonom, kolektivnim ugovorom i Statutom preduzeća;
18) vrši druge poslove određene zakonom, osnivačkim aktom i Statutom preduzeća.
Na odluku iz stava 1. tačka 11. ovog člana o izboru predstavnika preduzeća u skupštini društva kapitala čiji je jedini vlasnik preduzeće, saglasnost daje Skupština Grada Beograda.
Direktor može, posebnom odlukom u okviru svojih ovlašćenja, ovlastiti drugo lice da preduzima radnje iz njegove nadležnosti, naročito da može zastupati preduzeće pred svim nadležnim organima, u skladu sa zakonom.
Za izvršnog direktora preduzeća bira se lice koje ispunjava uslove propisane zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Preduzeće ne može imati više od sedam izvršnih direktora, a broj izvršnih direktora utvrđuje se Statutom preduzeća.
Izvršni direktor ne može imati zamenika.
Izvršni direktor mora biti u radnom odnosu u preduzeću.
Izvršni direktor za svoj rad odgovara direktoru i obavlja poslove u okviru ovlašćenja koje mu je odredio direktor u skladu sa ovom odlukom i Statutom.
Preduzeće ima Statut, kojim se uređuje organizacija preduzeća, bliže definišu poslovi i način odlučivanja organa preduzeća i druga pitanja od značaja za poslovanje Preduzeća u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Statut donosi Nadzorni odbor i upućuje ga osnivaču na saglasnost.
Izmene i dopune Statuta vrše se na način i po postupku za donošenje tog akta.
Preduzeće je dužno da u obavljanju svoje delatnosti obezbeđuje potrebne uslove za zaštitu i unapređenje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja posledice koje ugrožavaju životnu sredinu, u skladu sa zakonom i drugim propisima koji regulišu ovu oblast.
Način obezbeđenja uslova iz stava 1. ovog člana utvrđuje preduzeće u zavisnosti od uticaja delatnosti koju obavlja na životnu sredinu.
Grad Beograd odnosno Gradska uprava Grada Beograda je obavezna da sačini bilans, sredstava, prava i obaveza, kao i dokumentaciju koja se prenosi na preduzeće.
Sve obaveze proistekle iz zaključenih ugovora, kao i sve poslove koji se odnose na: rekonstrukciju, održavanje, zaštitu, korišćenje i upravljanje opštinskim putevima i ulicama u naselju, kao i državnim putevima (osim auto-puta), postavljanje objekata i sredstava za oglašavanje i oglašavanje na javnim i drugim površinama prenose se na novo preduzeće.
Do potpunog preuzimanja obavljanja delatnosti za koje je osnivač osnovao preduzeće, istu će obavljati nadležni direktni korisnik budžeta Grada, a najkasnije do 1. septembra 2017. godine.
Sredstva za sprovođenje radnji i svih neophodnih troškova u cilju obezbeđenja uslova za početak obavljanja delatnosti preduzeća obezbeđuju se iz budžeta osnivača preko resorne organizacione jedinice nadležne za poslove saobraćaja.
Ovu odluku objaviti u "Službenom listu Grada Beograda".