ODLUKAO GRAĐEVINSKOM ZEMLJIŠTU("Sl. glasnik grada Valjeva", br. 1/2017) |
Ovom odlukom uređuju se uslovi, postupak i način otuđenja i davanja u zakup građevinskog zemljišta u javnoj svojini grada Valjeva (u daljem tekstu: Grad), pribavljanja građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada i druga pitanja koja su u vezi sa građevinskim zemljištem.
2. Pojam građevinskog zemljišta
Građevinsko zemljište je zemljište koje je određeno zakonom ili planskim dokumentom za izgradnju i korišćenje objekata, kao i zemljište na kojem su izgrađeni objekti u skladu sa zakonom.
3. Korišćenje građevinskog zemljišta
Građevinsko zemljište se koristi prema nameni određenoj planskim dokumentom, na način kojim se obezbeđuje njegovo racionalno korišćenje, u skladu sa zakonom.
4. Vrste građevinskog zemljišta
4.1. Izgrađeno i neizgrađeno građevinsko zemljište
Građevinsko zemljište može biti izgrađeno i neizgrađeno.
Izgrađeno građevinsko zemljište je zemljište na kome su izgrađeni objekti namenjeni za trajnu upotrebu, u skladu sa zakonom.
Neizgrađeno građevinsko zemljište je zemljište na kome nisu izgrađeni objekti, na kome su izgrađeni objekti bez građevinske dozvole i privremeni objekti.
4.2. Uređeno i neuređeno građevinsko zemljište
Građevinsko zemljište može biti uređeno i neuređeno.
Uređeno građevinsko zemljište je zemljište koje je u skladu sa planskim dokumentom komunalno opremljeno za građenje i korišćenje (izgrađen pristupni put, elektromreža, obezbeđeno snabdevanje vodom i obezbeđeni drugi uslovi).
5. Uređivanje građevinskog zemljišta
Uređivanje građevinskog zemljišta obuhvata njegovo pripremanje i opremanje.
Pripremanje zemljišta obuhvata istražne radove, izradu geodetskih, geoloških i drugih podloga, izradu planske i tehničke dokumentacije, programa za uređivanje zemljišta, raseljavanje, uklanjanje objekata, saniranje terena i druge radove.
Pored radova iz stava 2. ovog člana, na područjima koja su bila izložena ratnim dejstvima, obavlja se i provera o postojanju zaostalih eksplozivnih sredstava, u skladu sa zakonom.
Opremanje zemljišta obuhvata izgradnju objekata komunalne infrastrukture i izgradnju i uređenje površina javne namene.
Uređivanje građevinskog zemljišta obavlja se u skladu sa važećim planskim dokumentom prema srednjoročnim i godišnjim programima uređivanja koje donosi Skupština grada Valjeva (u daljem tekstu: Skupština grada), uz staranje o zaštiti, racionalnom i održivom korišćenju zemljišta.
Grad uređuje građevinsko zemljište i stara se o njegovom racionalnom korišćenju, prema nameni zemljišta predviđenoj planskim dokumentom, u skladu sa zakonom.
Obezbeđivanje uslova za uređivanje, upotrebu, unapređivanje i zaštitu građevinskog zemljišta obuhvata:
- pripremu srednjoročnih i godišnjih programa uređivanja građevinskog zemljišta,
- uređivanje građevinskog zemljišta,
- staranje o zaštiti, racionalnom i namenskom korišćenju građevinskog zemljišta i
- obavljanje drugih poslova u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Poslove iz stava 2. ovog člana obavlja nadležno odeljenje Gradske uprave za društvene delatnosti, finansije, imovinske i inspekcijske poslove.
1. Pripremanje i opremanje građevinskog zemljišta sredstvima fizičkih ili pravnih lica
Građevinsko zemljište koje nije uređeno u smislu zakona i ove odluke, a nalazi se u obuhvatu planskog dokumenta na osnovu koga se mogu izdati lokacijski uslovi, odnosno građevinska dozvola, može se pripremiti, odnosno opremiti i sredstvima fizičkih ili pravnih lica.
Lice iz stava 1. ovog člana podnosi nadležnom odeljenju Gradske uprave za društvene delatnosti, finansije, imovinske i inspekcijske poslove predlog o finansiranju pripremanja, odnosno opremanja građevinskog zemljišta.
Nadležno odeljenje Gradske uprave za društvene delatnosti, finansije, imovinske i inspekcijske poslove razmatra podneti predlog i ukoliko je isti u interesu Grada, priprema predlog ugovora, koji u ime Grada zaključuje Gradonačelnik grada Valjeva (u daljem tekstu: Gradonačelnik).
Ugovor o zajedničkom pripremanju, odnosno opremanju građevinskog zemljišta, koji naročito sadrži:
1. podatke o lokaciji, odnosno zoni u kojoj se planira opremanje građevinskog zemljišta;
2. podatke iz planskog dokumenta i tehničke uslove za izgradnju;
3. podatke iz programa uređivanja građevinskog zemljišta;
4. granice lokacije koja se priprema, odnosno oprema sa popisom katastarskih parcela;
5. dinamiku i rok izgradnje;
6. obavezu Grada kao investitora da obezbedi stručni nadzor u toku izvođenja radova;
7. određivanje učešća svake ugovorne strane u obezbeđivanju, odnosno finansiranju izrade tehničke dokumentacije i stručne kontrole tehničke dokumentacije, izvođenju radova i izboru izvođača radova, kao i drugih troškova u vezi sa opremanjem građevinskog zemljišta, uključujući visinu i rokove obezbeđivanja finansijskih i drugih sredstava;
8. određivanje objekata koji se grade i koji će preći u javnu svojinu Grada;
9. određivanje iznosa učešća lica iz stava 1. ovog člana u finansiranju pripremanja, odnosno opremanja građevinskog zemljišta koji će biti umanjen za iznos doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta;
10. sredstva obezbeđenja ispunjenja obaveza ugovornih strana.
6. Finansiranje uređivanja građevinskog zemljišta
Finansiranje uređivanja građevinskog zemljišta obezbeđuje se iz sredstava ostvarenih od:
1. doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta;
2. zakupnine za građevinsko zemljište;
3. otuđenja ili razmene građevinskog zemljišta;
4. pretvaranja prava zakupa u pravo svojine, u skladu sa zakonom;
5. drugih izvora u skladu sa zakonom.
II GRAĐEVINSKO ZEMLJIŠTE U JAVNOJ SVOJINI GRADA
Građevinskim zemljištem u javnoj svojini Grada (u daljem tekstu: građevinsko zemljište) raspolaže Grad, u skladu sa zakonom kojim je uređena oblast građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: zakon) i ovom odlukom.
Raspolaganjem građevinskim zemljištem, u smislu ove odluke, smatra se:
- otuđenje;
- davanje u zakup;
- međusobno raspolaganje vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini;
- ulaganje u kapital javnih preduzeća i društava kapitala, u skladu sa zakonom;
- ustanovljavanje prava stvarne službenosti.
Grad pribavlja građevinsko zemljište u javnu svojinu Grada, u skladu sa zakonom i ovom odlukom. Pod otuđenjem građevinskog zemljišta, odnosno pod pribavljanjem građevinskog zemljišta u javnu svojinu smatra se i razmena građevinskog zemljišta.
Građevinsko zemljište se otuđuje, pribavlja i daje u zakup po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Program otuđenja i davanja u zakup građevinskog zemljišta donosi Skupština grada.
Nacrt programa iz stava 2. ovog člana priprema nadležno odeljenje Gradske uprave za društvene delatnosti, finansije, imovinske i inspekcijske poslove. Program sadrži: lokaciju sa spiskom katastarskih parcela i površinom, način i uslovi otuđenja i davanja u zakup građevinskog zemljišta, namenu parcele predviđenu planskim dokumentom i druge potrebne podatke.
Postupak otuđenja, pribavljanja i davanja u zakup građevinskog zemljišta sprovodi Komisija za građevinsko zemljište, koju obrazuje Skupština grada.
Komisija ima pet članova i to:
- predsednik i zamenik predsednika iz reda odbornika Skupštine grada,
- tri člana iz reda zaposlenih u Gradskoj upravi za društvene delatnosti, finansije, imovinske i inspekcijske poslove.
Mandat Komisije traje četiri godine.
Stručne i administrativne poslove za Komisiju obavlja nadležno odeljenje Gradske uprave za društvene delatnosti, finansije, imovinske i inspekcijske poslove.
Gradonačelnik donosi rešenje o otuđenju, davanju u zakup i pribavljanju građevinskog zemljišta, po sprovedenom postupku propisanom zakonom, podzakonskim aktima i ovom odlukom.
Rešenja iz stava 1. ovog člana, za Gradonačelnika, priprema nadležno odeljenje Gradske uprave za društvene delatnosti, finansije, imovinske i inspekcijske poslove.
Ugovore o otuđenju, davanju u zakup i pribavljanju građevinskog zemljišta i sve druge pravne poslove koji se zaključuju na osnovu rešenja iz člana 13. stav 1. ove odluke, zaključuje Gradonačelnik, odnosno drugo lice po ovlašćenju Gradonačelnika.
Pravni poslovi iz člana 14. ove odluke, zaključuju se, po prethodno pribavljenom mišljenju Zajedničkog pravobranilaštva grada Valjeva i opština: Lajkovac, Ljig, Mionica i Osečina (u daljem tekstu: Pravobranilaštvo), koje je dužno da mišljenje da u roku od osam dana od dana prijema zahteva.
Ukoliko Pravobranilaštvo ne da mišljenje u roku iz stava 1. ovog člana, smatraće se da je dato pozitivno mišljenje.
Negativno mišljenje ne sprečava zaključenje pravnog posla, ali se takav ugovor može pobijati u skladu sa pozitivnim zakonskim propisima.
Građevinsko zemljište se otuđuje, pribavlja i daje u zakup po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Izuzetno, građevinsko zemljište se može otuđiti ili dati u zakup po ceni ili zakupnini koja je niža od tržišne cene, odnosno otuđiti ili dati u zakup bez naknade, u slučajevima propisanim zakonom i podzakonskim aktima.
Procena vrednosti građevinskog zemljišta koje se otuđuje i pribavlja, utvrđuje se prema tržišnoj ceni koju je procenio nadležni poreski organ.
Početna, odnosno najniža, odnosno najviša kupoprodajna cena građevinskog zemljišta koje se otuđuje ili pribavlja, utvrđuje se u visini tržišne cene predmetnog zemljišta, izražene u evrima, s tim što se isplata vrši u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan plaćanja.
III OTUĐENJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Otuđenje neizgrađenog građevinskog zemljišta sprovodi se javnim oglašavanjem, u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja ponuda javnim oglasom.
Građevinsko zemljište se otuđuje neposrednom pogodbom u slučajevima propisanim zakonom i ovom odlukom.
1. Postupci otuđenja građevinskog zemljišta
1.1. Otuđenje građevinskog zemljišta javnim nadmetanjem ili prikupljanjem ponuda javnim oglasom
Neizgrađeno građevinsko zemljište se može otuđiti radi izgradnje, u skladu sa planskim dokumentom na osnovu koga se izdaju lokacijski uslovi, odnosno građevinska dozvola.
Postojeće i planirane površine javne namene ne mogu se otuđiti iz javne svojine.
Početni iznos cene je tržišna vrednost građevinskog zemljišta koje se otuđuje.
Građevinsko zemljište u javnoj svojini se otuđuje licu koje ponudi najveću cenu za to zemljište.
Izuzetno od stava 4. ovog člana građevinsko zemljište se može otuđiti po ceni koja je manja od tržišne cene, ili otuđiti bez naknade, u skladu sa zakonom i podzakonskim aktom, na osnovu odluke Skupštine grada.
Gradonačelnik donosi zaključak da se pristupa otuđenju građevinskog zemljišta, javnim oglašavanjem, u skladu sa donetim Programom otuđenja i davanja u zakup građevinskog zemljišta.
Javni oglas za otuđenje građevinskog zemljišta priprema nadležno odeljenje Gradske uprave za društvene delatnosti, finansije, imovinske i inspekcijske poslove.
Javni oglas se objavljuje u dnevnom listu koji se distribuira na celoj teritoriji Republike Srbije i zvaničnom sajtu Grada.
Javni oglas o javnom nadmetanju, odnosno prikupljanju ponuda za otuđenje građevinskog zemljišta sadrži naročito:
1. podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina i po potrebi druge bliže podatke);
2. podatke iz planskom dokumenta o građevinskom zemljištu i objektima koji se na njemu mogu graditi;
3. stepen komunalne opremljenosti i posebne uslove za uređenje ako se otuđuje neuređeno građevinsko zemljište;
4. obavezu lica kome se otuđuje građevinsko zemljište da sa nadležnim komunalnim preduzećima i drugim pravnim licima ugovori i plati troškove za priključenje na infrastrukturu;
5. početni iznos cene;
6. rok zaključenja ugovora o otuđenju i posledice propuštanja;
7. rok plaćanja cene i posledicu propuštanja;
8. rok privođenja građevinskog zemljišta nameni;
9. garantni iznos (depozit) za učešće u postupku, način i rok vraćanja garantnog iznosa učesnicima koji ne ponude najpovoljniju cenu za otuđenje zemljišta;
10. da ponuđena cena mora biti jasna i nedvosmislena, izražena u evrima u istom ili većem iznosu od početnog. Uplata ponuđene cene u evrima, vrši se u dinarskoj protivvrednosti, po srednjem zvaničnom kursu Narodne banke Srbije, na dan uplate.
11. podatke o obaveznoj sadržini ponude i dokumentaciji koja se mora priložiti prilikom prijavljivanja na oglas;
12. rok za podnošenje prijava, odnosno ponuda;
13. mesto i vreme održavanja javnog nadmetanja, odnosno otvaranja ponuda;
14. obaveštenje da jedan ponuđač može podneti samo jednu ponudu za jednu katastarsku parcelu;
15. obaveštenje da će u slučaju podnošenja dve ili više ponuda od strane istog ponuđača za jednu katastarsku parcelu, urednom ponudom tog ponuđača smatrati ponuda koja je prva pristigla;
16. odredbu da podnosioci neblagovremene i nepotpune prijave neće moći da učestvuju u postupku javnog nadmetanja, odnosno da će neblagovremene i nepotpune ponude biti odbačene.
Radi učestvovanja u postupku javnog nadmetanja, odnosno postupku prikupljanja ponuda javnim oglasom, podnosilac prijave, odnosno ponude mora uplatiti depozit na depozitni račun Grada, s tim da visina depozita iznosi 10%, od početnog iznosa cene.
Rok za podnošenje prijava, ne može biti kraći od 30 dana od dana javnog oglašavanja.
Prijave, odnosno ponude se dostavljaju nadležnom odeljenju Gradske uprave za društvene delatnosti, finansije, imovinske i inspekcijske poslove. Postupak javnog nadmetanja, odnosno otvaranja ponuda, sprovodi Komisija.
Prijava za učestvovanje u postupku javnog nadmetanja (u daljem tekstu: prijava), odnosno ponuda za učestvovanje u postupku prikupljanja ponuda javnim oglasom (u daljem tekstu: ponuda) se dostavlja u zatvorenoj koverti sa vidljivom naznakom na koju lokaciju se odnosi i ko je podnosilac prijave, odnosno ponude.
Prijava, odnosno ponuda pravnog lica i preduzetnika mora da sadrži: oznaku građevinskog zemljišta na koju se prijava, odnosno ponuda odnosi, poslovno ime, odnosno naziv, sedište, matični broj, poreski identifikacioni broj, ime i prezime lica ovlašćenog za zastupanje i njegov potpis i pečat, fotokopiju rešenja o upisu u registar privrednih subjekata, uredno ovlašćenje lica za zastupanje, dokaz o uplati garantnog iznosa, broj računa za povraćaj garantnog iznosa, iznos ponuđene cene za zemljište za koje se prijava, odnosno ponuda podnosi, izražen u evrima u istom ili većem iznosu od početnog, kao i izjavu podnosioca prijave, odnosno ponuđača da prihvata sve uslove iz javnog oglasa.
Prijava, odnosno ponuda fizičkog lica mora da sadrži: oznaku građevinskog zemljišta na koju se prijava, odnosno ponuda odnosi, ime i prezime, jedinstven matični broj i adresa stanovanja, potpis lica na prijavi, odnosno ponudi, uredno ovlašćenje za zastupanje overeno kod nadležnog organa, ukoliko ga zastupa drugo lice u postupku javnog nadmetanja, odnosno otvaranja ponuda, dokaz o uplati garantnog iznosa, broj računa za povraćaj garantnog iznosa, iznos ponuđene cene za zemljište za koje se prijava, odnosno ponuda podnosi, izražen u evrima u istom ili većem iznosu od početnog, kao i izjavu podnosioca prijave, odnosno ponuđača da prihvata sve uslove iz javnog oglasa.
Prijava, odnosno ponuda je nepotpuna ako ne sadrži sve što je propisano, ako nisu priložene sve isprave kako je to predviđeno, odnosno ako ne sadrži sve podatke predviđene javnim oglasom ili su podaci dati suprotno objavljenom javnom oglasu.
Postupak javnog nadmetanja, odnosno otvaranja ponuda je javan.
Predsednik komisije otvara sednicu Komisije, saopštava podatke o građevinskom zemljištu koje se otuđuje i početni iznos cene.
Predsednik komisije konstatuje koliko je prijava, odnosno ponuda primljeno i po redosledu prispeća javno otvara i čita ceo tekst prijave, odnosno ponude.
Predsednik komisije konstatuje koje isprave su dostavljene uz prijavu, odnosno ponudu.
Komisija utvrđuje ko su podnosioci prijave, odnosno ponude, ko je od podnosilaca prijava, odnosno ponuda prisutan sa ovlašćenjem da učestvuje u postupku javnog nadmetanja, odnosno prisustvuje postupku otvaranja ponuda i koje su prijave, odnosno ponude neblagovremene, odnosno nepotpune.
Predsednik komisije konstatuje da podnosilac neblagovremene ili nepotpune prijave, odnosno lice koje nema uredno ovlašćenje podnosioca blagovremene i potpune prijave, ne može učestvovati u postupku javnog nadmetanja.
Predsednik komisije konstatuje da se neblagovremene ili nepotpune ponude odbacuju.
Komisija, u postupku prikupljanja ponuda javnim oglasom, utvrđuje koji ponuđač je ponudio najviši iznos cene.
U postupku javnog nadmetanja predsednik Komisije objavljuje početak javnog nadmetanja i poziva učesnike da daju svoje ponude iznosa cene.
Učesnik javnog nadmetanja je dužan da jasno i glasno kaže iznos cene koju nudi.
Predsednik Komisije pita tri puta da li neko daje više od najvišeg prethodno ponuđenog iznosa i posle trećeg poziva, konstatuje koji je najviši ponuđeni iznos i ime ponuđača.
Učesnik koji je ponudio najviši iznos potpisuje izjavu sa naznakom visine iznosa.
Predsednik komisije objavljuje kada je javno nadmetanje završeno.
Svi prisutni podnosioci prijava, odnosno ponuda imaju pravo uvida u podnete prijave, odnosno ponude.
Komisija sastavlja zapisnik sa predlogom najpovoljnijeg ponuđača i dostavlja ga nadležnom odeljenju Gradske uprave za društvene delatnosti, finansije, imovinske i inspekcijske poslove, u roku od tri dana od dana održane sednice Komisije.
O početku, toku i završetku postupka javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja ponuda javnim oglasom vodi se zapisnik.
U zapisnik se unosi: datum, mesto i vreme početka i završetka javnog nadmetanja, odnosno otvaranja ponuda javnim oglasom; podaci o prisutnim članovima Komisije; podaci o građevinskom zemljištu koje je predmet javnog oglašavanja sa početnom cenom otuđenja; konstataciju o neblagovremenim ponudama koje se posebno odvajaju i ne razmatraju; broj prispelih prijava, odnosno ponuda za svako građevinsko zemljište; lista učesnika sa ponuđenim iznosima za svaku katastarsku parcelu posebno; tok samog postupka; primedbe učesnika javnog oglašavanja; konstataciju o ceni građevinskog zemljišta koja je utvrđena kao najpovoljnija sa podacima o učesniku sa najpovoljnijom ponudom; predlog za donošenje akta o otuđenju građevinskog zemljišta i drugi podaci od značaja za rad Komisije.
Zapisnik potpisuju prisutni članovi Komisije, učesnici postupka i lice koje vodi zapisnik.
Ukoliko podnosilac blagovremene i potpune prijave ne pristupi javnom nadmetanju smatraće se da je odustao od prijave.
Uslovi za sprovođenje postupka javnog nadmetanja su ispunjeni i kad istom pristupi samo jedan učesnik.
Uslovi za sprovođenje postupka prikupljanja ponuda javnim oglasom su ispunjeni i ukoliko se na javni oglas prijavi samo jedan učesnik, u kom slučaju se građevinsko zemljište otuđuje pod uslovom da je učesnik ponudio najmanje početni iznos cene.
Ukoliko javno nadmetanje, odnosno postupak prikupljanja ponuda javnim oglasom ne uspe, postupak javnog, oglašavanja se može ponoviti po isteku roka od najmanje 15 dana od dana neuspelog javnog nadmetanja, odnosno otvaranja ponuda, o čemu zaključak donosi Gradonačelnik.
Ukoliko se na javni oglas o prikupljanju ponuda, prijave dva ili više učesnika i ponude isti iznos cene, za isto građevinsko zemljište, Komisija će zatražiti da u novom roku, od tri dana, ponuđači dostave drugu ponudu o visini cene, u zatvorenoj koverti, koja mora biti veća od prethodne ponude
Ukoliko učesnik javnog nadmetanja koji je ponudio najviši iznos cene odustane pošto predsednik Komisije objavi da je javno nadmetanje završeno, a pre donošenja rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta, postupak javnog oglašavanja se ponavlja.
Ukoliko učesnik prikupljanja ponuda koji je ponudio najviši iznos cene odustane pošto je Komisija utvrdila koji ponuđač je ponudio najviši iznos cene, a pre donošenja rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta, postupak javnog oglašavanja se ponavlja.
Lice iz stava 1. i 2. ovog člana nema pravo na povraćaj uplaćenog depozita.
Učesniku javnog oglašavanja koji je ponudio najviši iznos cene za građevinsko zemljište, uplaćeni garantni iznos uračunava se u kupoprodajnu cenu, a ostalim učesnicima javnog oglašavanja garantni iznos će biti vraćen u roku od 10 dana od dana završetka javnog nadmetanja, odnosno otvaranja ponuda, u nominalnom iznosu, bez prava na kamatu.
1.2. Otuđenje građevinskog zemljišta neposrednom pogodbom
Građevinsko zemljište se može otuđiti neposrednom pogodbom u slučaju:
1. izgradnje objekata za potrebe obavljanja poslova iz nadležnosti državnih organa i organizacija, organa jedinica teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, kao i drugih objekata u javnoj svojini;
2. ispravke granica susednih katastarskih parcela;
3. formiranja građevinske parcele u skladu sa odredbom zakona kojom je uređena oblast određivanja, odnosno utvrđivanja zemljišta za redovnu upotrebu objekta;
4. sporazumnog davanja zemljišta ranijem vlasniku nepokretnosti koja je bila predmet eksproprijacije, u skladu sa propisima o eksproprijaciji;
5. razmene građevinskog zemljišta;
6. otuđenja neizgrađenog građevinskog zemljišta u postupku vraćanja oduzete imovine i obeštećenja u skladu sa posebnim zakonom;
7. realizacije investicionog projekta kojim se unapređuje lokalni ekonomski razvoj;
8. međusobnog raspolaganja vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini;
9. u drugim slučajevima propisanim zakonom i podzakonskim aktima.
Postupak otuđenja građevinskog zemljišta neposrednom pogodbom sprovodi nadležno odeljenje Gradske uprave za društvene delatnosti, finansije, imovinske i inspekcijske poslove, po zahtevu zainteresovanog lica.
Po pribavljanju podataka o tržišnoj ceni zemljišta od nadležnog poreskog organa, nadležno odeljenje Gradske uprave za društvene delatnosti, finansije, imovinske i inspekcijske poslove, obaveštava podnosioca zahteva o tržišnoj ceni zemljišta i ostavlja mu rok od 8 dana, da se izjasni da li je saglasan sa cenom građevinskog zemljišta. U slučaju da se podnosilac zahteva u navedenom roku ne izjasni ili izjavi da ne prihvati cenu, smatraće se da je odustao od podnetog zahteva.
2. Rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta
Rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: rešenje o otuđenju) sadrži naročito:
1. način otuđenja (javno oglašavanje putem javnog nadmetanja ili prikupljanjem ponuda javnim oglasom, odnosno neposredna pogodba i razlog neposredne pogodbe);
2. podatke o licu kome se građevinsko zemljište otuđuje;
3. podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina i po potrebi druge bliže podatke);
4. iznos cene i rok plaćanja;
5. vrstu, odnosno namenu objekta ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje i posebne uslove izgradnje ukoliko se otuđuje neuređeno građevinsko zemljište, rok privođenja građevinskog zemljišta nameni ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje;
6. obavezu lica kome se građevinsko zemljište otuđuje da u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja o otuđenju zaključi ugovor o otuđenju i posledicu propuštanja zaključenja ugovora u roku;
7. odredbu da će se ostali međusobni odnosi regulisati ugovorom o otuđenju koji će zaključiti Grad i lice kome se građevinsko zemljište otuđuje.
3. Ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta
Ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta se zaključuje sa licem kome se otuđuje građevinsko zemljište, u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja o otuđenju.
Ugovor o otuđenju sadrži naročito:
1. podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina i po potrebi druge bliže podatke);
2. iznos cene;
3. iznos uplaćenog depozita ukoliko je građevinsko zemljište otuđeno u postupku javnog oglašavanja;
4. saglasnost Grada da lice kome je građevinsko zemljište otuđeno, u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima, upiše pravo svojine na građevinskom zemljištu;
5. vrstu, odnosno namenu objekta ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje i posebne uslove izgradnje ukoliko se otuđuje neuređeno građevinsko zemljište, odnosno odredbe iz člana 8. ove odluke;
6. konstataciju da je zaključenjem ugovora lice kome je građevinsko zemljište otuđeno uvedeno u posed istog;
7. rok privođenja građevinskog zemljišta nameni ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje;
8. prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveza;
9. način rešavanja sporova; uslove, način i postupak za raskid ugovora;
10. obavezu lica kome se otuđuje građevinsko zemljište da sa nadležnim komunalnim preduzećima i drugim pravnim licima ugovori i plati troškove za priključenje na infrastrukturu;
11. druga prava i obaveze.
Učesnik javnog nadmetanja, odnosno učesnik u postupku prikupljanja ponuda javnim oglasom, koji smatra da je građevinsko zemljište otuđeno suprotno odredbama zakona, odnosno ove odluke, te da mu je na taj način povređeno pravo, može podneti nadležnom sudu tužbu za poništaj ugovora o otuđenju u roku od osam dana od saznanja za zaključenje ugovora, a najkasnije u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora.
4. Stavljanje van snage rešenja o otuđenju
Gradonačelnik donosi rešenje o stavljanju van snage rešenja o otuđenju u slučaju da lice kome je rešenjem otuđeno građevinsko zemljište:
1. ne pristupi zaključenju ugovora u roku određenom rešenjem o otuđenju,
2. ne plati cenu u roku utvrđenom rešenjem i ugovorom,
3. odustane od otuđenja posle izvršenog plaćanja cene,
4. ne privede nameni građevinsko zemljište u roku utvrđenom rešenjem i ugovorom.
U slučajevima iz stava 1. tačka 1. i 2. ovog člana, lice kome je rešenjem otuđeno građevinsko zemljište, nema pravo na povraćaj uplaćenog depozita po javnom oglasu o javnom nadmetanju, odnosno prikupljanju ponuda.
U slučajevima iz stava 1. tačke 3. i 4. ovog člana, lice kome je rešenjem otuđeno građevinsko zemljište, ima pravo na povraćaj uplaćenog iznosa na ime cene, u nominalnom iznosu, umanjenog za iznos depozita.
Gradonačelnik donosi rešenje o stavljanju van snage rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta i u slučaju da u parničnom postupku pokrenutom od strane učesnika javnog nadmetanja, odnosno učesnika u postupku prikupljanja ponuda, bude pravosnažno poništen ugovor o otuđenju.
5. Raskid ugovora o otuđenju građevinskog zemljišta
Ugovor o otuđenju se može raskinuti u slučaju da lice kome je građevinsko zemljište otuđeno odustane od izgradnje na građevinskom zemljištu koje mu je otuđeno, kao i ukoliko ne izvršava druge obaveze iz ugovora o otuđenju.
IV DAVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U ZAKUP
Građevinsko zemljište se može dati u zakup radi:
1. izgradnje objekata za koji se izdaje privremena građ2e.vinska dozvola u skladu sa zakonom;
2. međusobnog raspolaganja vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini;
3. davanja koncesije ili poveravanja komunalne delatnosti u skladu sa posebnim zakonima;
4. ostvarivanja javno-privatnog partnerstva, u skladu sa posebnim zakonom;
5. u drugim slučajevima propisanim zakonom i podzakonskim aktima.
1. Davanje građevinskog zemljišta u zakup radi izgradnje objekta za koji se izdaje privremena građevinska dozvola
Građevinsko zemljište se daje u zakup radi izgradnje objekata za koje je zakonom predviđeno izdavanje privremene građevinske dozvole, na određeno vreme, na rok na koji se donosi privremena građevinska dozvola (zavisno od vrste objekta, odnosno radova), koji se može produžiti za onoliko vremena za koliko je organ nadležan za izdavanje privremene građevinske dozvole produžio rešenje o privremenoj građevinskoj dozvoli, a ukupno najduže do pet godina.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, građevinsko zemljište se daje u zakup neposrednom pogodbom po tržišnim uslovima, a tržišnu vrednost zakupnine (u daljem tekstu: zakupnina) po 1 m2 građevinskog zemljišta koje se daje u zakup, za ukupan period trajanja zakupa, procenjuje ovlašćeni sudski veštak građevinske struke.
Troškove procene snosi podnosilac zahteva za davanje u zakup građevinskog zemljišta.
Zahtev za davanje građevinskog zemljišta u zakup podnosi se nadležnom odeljenju Gradske uprave za društvene delatnosti, finansije, imovinske i inspekcijske poslove. Uz zahtev se dostavlja obaveštenje izdato od strane organa nadležnog za izdavanje privremene građevinske dozvole, koje mora da sadrži opis objekta koji se gradi, površinu građevinskog zemljišta koju je potrebno dati u zakup i rok na koji će se izdati privremena građevinska dozvola.
Nadležno odeljenje Gradske uprave za društvene delatnosti, finansije, imovinske i inspekcijske poslove obaveštava podnosioca zahteva o ukupnom iznosu zakupnine za period trajanja zakupa, obavezi da iznos zakupnine plati jednokratno kao i roku plaćanja zakupa.
Podnosilac zahteva je dužan da se u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja iz stava 4. ovog člana, pismeno izjasni da li prihvata procenjeni iznos zakupnine.
U slučaju da se podnosilac zahteva u navedenom roku ne izjasni ili izjavi da ne prihvata zakupninu smatraće se da je odustao od zahteva.
Obaveza plaćanja zakupnine, iznos zakupnine i način plaćanja utvrđuju se rešenjem o davanju građevinskog zemljišta u zakup.
2. Rešenje o davanju u zakup građevinskog zemljišta
Rešenje o davanju u zakup građevinskog zemljišta sadrži naročito:
1. podatke o licu kome se građevinsko zemljište daje u zakup;
2. podatke o katastarskoj parceli;
3. podatke o vrsti, odnosno nameni objekta;
4. visinu, rok i način plaćanja zakupnine i posledice propuštanja plaćanja u roku;
5. rok trajanja zakupa;
6. rok izgradnje privremenog objekta;
7. obavezu lica kome se građevinsko zemljište daje u zakup da, u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja o davanju građevinskog zemljišta u zakup, zaključi ugovor o zakupu.
3. Ugovor o zakupu građevinskog zemljišta
Ugovor o zakupu građevinskog zemljišta sadrži naročito:
1. podatke o katastarskoj parceli;
2. podatke o nameni i veličini budućeg objekta;
3. visinu zakupnine, rok i način plaćanja zakupnine;
4. rok i način plaćanja doprinosa za uređivanje zemljišta;
5. uslove za uređivanje ako se u zakup daje neuređeno građevinsko zemljište;
6. rok u kome se zemljište mora privesti nameni;
7. rok trajanja zakupa;
8. prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveze;
9. obavezu zakupca da sa nadležnim komunalnim preduzećima i drugim pravnim licima ugovori i plati troškove za priključenje na infrastrukturu;
10. način rešavanja sporova;
11. postupak i uslove za izmenu ili raskid ugovora;
12. druga prava i obaveze.
4. Davanje građevinskog zemljišta u zakup u drugim slučajevima
U slučaju davanja koncesije ili poveravanja komunalne delatnosti u skladu sa posebnim zakonima, građevinsko zemljište se može dati u zakup bez naknade na vremenski period predviđen ugovorom o koncesiji, odnosno na vremenski period na koji je povereno obavljanje komunalne delatnosti.
Radi ostvarivanja javno-privatnog partnerstva, neizgrađeno građevinsko zemljište u javnoj svojini može se dati u zakup bez naknade privatnom partneru na rok na koji je zaključen javni ugovor, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javno-privatno partnerstvo i koncesije, odnosno unositi kao osnivački ulog u privredna društva, a vlasnik građevinskog zemljišta u javnoj svojini može sa fizičkim ili pravnim licem zaključiti i ugovor o zajedničkoj izgradnji jednog ili više objekata.
Građevinsko zemljište se može dati u zakup po zakupnini koja je manja od tržišne ili bez naknade, kada se radi o međusobnom raspolaganju između vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini.
Davanje u zakup građevinskog zemljišta iz stava 1, 2. i 3. ovog člana vrši se na način i pod uslovima propisanim posebnim zakonima i podzakonskim aktima.
5. Stavljanje van snage rešenja o davanju u zakup građevinskog zemljišta
Gradonačelnik donosi rešenje o stavljanju van snage rešenja o davanju u zakup u slučaju da lice kome je rešenjem dato u zakup građevinsko zemljište:
1. ne plati ukupnu zakupninu u roku utvrđenom ugovorom o davanju u zakup;
2. odustane od zakupa posle izvršenog plaćanja ukupne zakupnine;
3. ne pristupi zaključenju ugovora o zakupu u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja o zakupu.
Lice iz stava 1. tačka 2. ovog člana ima pravo na povraćaj uplaćenog iznosa na ime zakupnine, u nominalnom iznosu.
Ugovor o zakupu se raskida pre isteka ugovorenog roka:
1. ako zakupac odustane od izgradnje na građevinskom zemljištu koje mu je dato u zakup;
2. ako zakupac ne plati zakupninu;
3. ako zakupac ne koristi dato građevinsko zemljište za potrebe izgradnje već za druge namene,
4. ako zakupac ne izgradi privremeni objekat u ugovorenom roku i
5. u drugim slučajevima u skladu sa zakonom.
V MEĐUSOBNO RASPOLAGANJE VLASNIKA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U JAVNOJ SVOJINI
Međusobno raspolaganje vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini je prenos prava javne svojine na građevinskom zemljištu između nosilaca prava javne svojine.
Pod međusobnim raspolaganjem iz stava 1. ovog člana, podrazumeva se i davanje građevinskog zemljišta u zakup i razmena građevinskog zemljišta.
Međusobno raspolaganje između nosilaca prava javne svojine na građevinskom zemljištu vrši se neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, s tim da se građevinsko zemljište može otuđiti ili dati u zakup bez naknade, odnosno po ceni, odnosno zakupnini koja je manja od tržišne u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima i ovom odlukom.
U slučaju da se međusobno raspolaganje između nosilaca prava javne svojine na građevinskom zemljištu vrši po tržišnim uslovima, tržišnu cenu građevinskog zemljišta utvrđuje nadležni poreski organ.
Odluku o raspolaganju građevinskim zemljištem iz ovog člana donosi Skupština grada.
VII USTANOVLJENJE PRAVA STVARNE SLUŽBENOSTI
Ugovor o ustanovljenju, odnosno konstituisanju prava stvarne službenosti, na građevinskom zemljištu u javnoj svojini Grada kao poslužnom dobru, zaključuje se u svim situacijama kada je prema propisima kojima se uređuje izgradnja, odnosno drugim propisima ugovor o konstituisanju prava službenosti predviđen kao imovinsko- pravni osnov, kao i u drugim slučajevima kada je to s obzirom na okolnosti neophodno, a po podnetom zahtevu zainteresovanog lica.
Kada je podnosilac zahteva javno preduzeće, ustanova ili drugo društvo, čiji je osnivač Grad, pravo službenosti se uspostavlja bez naknade. Kada je podnosilac zahteva drugo pravno ili fizičko lice, pravo službenosti se uspostavlja uz naknadu.
Uz zahtev za uspostavljanje prava službenosti dostavlja se: izvod iz javne evidencije o nepokretnostima i pravima na njima, informacija o lokaciji za parcelu na kojoj se konstituiše službenost, skica urađena od strane ovlašćene geodetske organizacije kojom se precizno određuje trasa službenosti, dužina i širina, kao i ukupna površina zauzeća zemljišta, izjašnjenje o roku trajanja prava službenosti, a po potrebi i druga dokumentacija.
Naknada za uspostavljanje prava službenosti utvrđuje se prema proceni ovlašćenog sudskog veštaka. Troškove veštačenja snosi podnosilac zahteva.
Ugovor o konstituisanju prava službenosti sadrži naročito: podatke o katastarskoj parceli - poslužnom dobru, opis mera i granica, kao i površini zauzeća parcele, roku trajanja prava službenosti, o visini naknade, roku i načinu plaćanja naknade, prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveza, načinu rešavanja sporova, kao i postupku i uslovima za izmenu ili raskid ugovora.
Ugovor iz prethodnog stava ovog člana predstavlja pravni osnov za upis prava službenosti u javnu knjigu o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima.
Zahtev za uspostavljanje prava službenosti podnosi se nadležnom odeljenju Gradske uprave za društvene delatnosti, finansije, imovinske i inspekcijske poslove, koje sprovodi postupak i priprema nacrt ugovora za gradonačelnika. Gradonačelnik odlučuje o konstituisanju prava službenosti.
Ugovor o konstituisanju službenosti zaključuje Gradonačelnik, odnosno drugo lice po ovlašćenju gradonačelnika.
Odredbe ovog člana shodno se primenjuju i u slučajevima kada je potrebno da se službenost konstituiše u korist Grada, na parcelama u vlasništvu drugih fizičkih i pravnih lica.
VIII PRIBAVLJANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U JAVNU SVOJINU GRADA
Građevinsko zemljište se pribavlja u javnu svojinu Grada u skladu sa odredbama zakona kojim je uređena javna svojina koje se odnose na pribavljanje drugih nepokretnosti u javnu svojinu.
Odluku o pristupanju pribavljanja građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada donosi Skupština grada.
Pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada sprovodi se u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja pismenih ponuda, a izuzetno neposrednom pogodbom, pod uslovima utvrđenim zakonom i ovom odlukom.
Najviša kupoprodajna cena građevinskog zemljišta koje se pribavlja u javnu svojinu Grada je tržišna vrednost predmetne nepokretnosti. Tržišnu cenu građevinskog zemljišta utvrđuje nadležni organ poreske uprave.
Građevinsko zemljište se može pribaviti u javnu svojinu Grada neposrednom pogodbom, ali ne iznad procenjene tržišne vrednosti nepokretnosti, ako u konkretnom slučaju to predstavlja jedino moguće rešenje, pod kojim se podrazumeva:
1. slučaj kada građevinsko zemljište koje se pribavlja u javnu svojinu po svojim karakteristikama jedino odgovara potrebama Grada, odnosno pravnih lica koje je osnovao Grad, s tim da rešenje kojim se pribavlja građevinsko zemljište sadrži obrazloženje razloga opravdanosti i celishodnosti pribavljanja i razloge zbog kojih se pribavljanje ne bi moglo realizovati javnim nadmetanjem, odnosno prikupljanjem ponuda;
2. slučaj kada se radi o međusobnom raspolaganju između nosilaca prava javne svojine;
3. slučaj pribavljanja nepokretnosti u javnu svojinu putem razmene, ako je ta razmena u interesu Grada, u skladu sa zakonom.
Građevinsko zemljište se može pribaviti u javnu svojinu Grada i besteretnim pravnim poslom (poklon ili jednostrana izjava volje).
Odredbe ove odluke koje se odnose na postupak otuđenja građevinskog zemljišta, shodno se primenjuju i na postupak pribavljanja građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada.
IX RAZMENA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Razmena građevinskog zemljišta u javnoj, zadružnoj i privatnoj svojini, vrši se neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima i ovom odlukom.
Predmet razmene može biti izgrađeno i neizgrađeno građevinsko zemljište.
Pod razmenom građevinskog zemljišta podrazumeva se otuđenje građevinskog zemljišta iz javne svojine, kao i pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada, pa se odredbe ove odluke koje se odnose na postupak otuđenja građevinskog zemljišta, odnosno pribavljanja građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada, shodno primenjuju i na postupak razmene izgrađenog i neizgrađenog građevinskog zemljišta.
Tržišnu cenu građevinskog zemljišta koje se razmenjuje utvrđuje nadležni poreski organ.
Odluku o razmeni građevinskog zemljišta donosi Skupština grada.
Program otuđenja i davanja u zakup građevinskog zemljišta broj 463-121/10-04 od 27.12.2010. godine, broj 463-44/11-04 od 30.06.2011. godine, broj 463-64/11-04 od 30.09.2011. godine, broj 418-2/12-04 od 9.03.2012. godine, broj 463-69/2015-08 od 28.12.2015. godine i broj 463-8/2016-08 od 26.07.2016. godine, ostaje na snazi.
Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o otuđenju i davanju u zakup građevinskog zemljišta ("Službeni glasnik grada Valjeva", br. 10/2010).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Valjeva".