ODLUKA
O USKLAĐIVANJU POSLOVANJA JAVNOG PREDUZEĆA ZA PODZEMNU EKSPLOATACIJU UGLJA RESAVICA SA ZAKONOM O JAVNIM PREDUZEĆIMA

("Sl. glasnik RS", br. 13/2017)

1. Uvodne odredbe

Član 1

Javno preduzeće za podzemnu eksploataciju uglja Resavica (u daljem tekstu: Javno preduzeće) osnovano je Odlukom o osnivanju Javnog preduzeća za podzemnu eksploataciju uglja ("Službeni glasnik RS", broj 49/06), radi obavljanja delatnosti proizvodnje i prerade uglja, kao delatnosti od opšteg interesa.

Osnivanje Javnog preduzeća upisano je Registar privrednih subjekata u Agenciji za privredne registre rešenjem BD broj 63661/2005 od 15. jula 2005. godine.

Član 2

Odlukom o usklađivanju poslovanja Javnog preduzeća za podzemnu eksploataciju uglja Resavica ("Službeni glasnik RS", broj 56/13), izvršeno je usklađivanje poslovanja Javnog preduzeća sa Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 119/12).

Rešenjem Agencije za privredne registre BD broj 78613/2013 od 16. jula 2013. godine registrovano je usklađivanje poslovanja Javnog preduzeća sa Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 119/12) u Registru privrednih subjekata.

Član 3

Osnivač Javnog preduzeća je Republika Srbija, a prava osnivača vrši Vlada, Beograd, Nemanjina broj 11, matični broj 07020171 (u daljem tekstu: Osnivač).

Član 4

Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom: Javno preduzeće za podzemnu eksploataciju uglja Resavica.

Skraćeno poslovno ime Javnog preduzeća je: JP PEU Resavica.

Sedište Javnog preduzeća je u Resavici, Ulica Petra Žalca broj 2.

Član 5

Javno preduzeće može osnovati društvo kapitala u skladu sa zakonom i Statutom Javnog preduzeća (u daljem tekstu: Statut).

Član 6

Javno preduzeće ima svojstvo pravnog lica i prava, obaveze i odgovornosti utvrđene zakonom i ovom odlukom.

Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.

Javno preduzeće ima pečat i štambilj, čiji se izgled i sadržina utvrđuju Statutom.

2. Delatnosti Javnog preduzeća

Član 7

Pretežna delatnost Javnog preduzeća je:

- Šifra delatnosti: 0520,

- Naziv delatnosti: Eksploatacija lignita i mrkog uglja, kao delatnost od opšteg interesa.

Pored pretežne delatnosti Javno preduzeće može da obavlja i druge delatnosti u skladu sa zakonom i Statutom.

Član 8

Javno preduzeće obavlja spoljnotrgovinske poslove iz okvira registrovanih delatnosti.

3. Prava, obaveze i odgovornosti Osnivača prema Javnom preduzeću i Javnog preduzeća prema Osnivaču

Član 9

Osnivač daje saglasnost na sledeće akte Javnog preduzeća:

1) dugoročne i srednjoročne planove rada i razvoja i godišnji program poslovanja;

2) poseban program za korišćenje sredstava iz budžeta (subvencije, garancije ili druga sredstva);

3) odluku o raspodeli dobiti i načinu pokrića gubitka Javnog preduzeća;

4) Statut;

5) o proceni vrednosti kapitala Javnog preduzeća, kao i program i odluku o svojinskoj transformaciji Javnog preduzeća;

6) o povećanju i smanjenju osnovnog kapitala;

7) o promeni delatnosti (obavljanju drugih delatnosti osim onih za čije je obavljanje osnovano), kao i promeni sedišta i poslovnog imena Javnog preduzeća;

8) o raspolaganju (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća, velike vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa utvrđenih ovom odlukom;

9) o davanju garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;

10) odluku o cenama uglja i drugih proizvoda iz delatnosti Javnog preduzeća, osim ako drugim zakonom nije predviđeno da tu saglasnost daje drugi državni organ;

11) druge akte, u skladu sa zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom.

Akt na koji Osnivač daje saglasnost smatra se donetim kad Osnivač na njega da saglasnost.

Osnivač daje prethodnu saglasnost na sledeće akte Javnog preduzeća:

1) o ulaganju kapitala;

2) o statusnim promenama;

3) o osnivanju drugih pravnih subjekata.

O promeni pravne forme Javnog preduzeća odlučuje Osnivač.

Član 10

Javno preduzeće donosi dugoročne i srednjoročne planove rada i razvoja, u skladu sa zakonom, programskim i planskim aktima Osnivača.

Član 11

Javno preduzeće donosi godišnji program poslovanja, u skladu sa zakonom, programskim i planskim aktima Osnivača i dugoročnim i srednjoročnim planovima rada i razvoja Javnog preduzeća.

Godišnji program poslovanja Javnog preduzeća, donosi se i dostavlja Osnivaču radi davanja saglasnosti najkasnije u roku od 15 dana od dana usvajanja akta o budžetu Republike Srbije.

Sadržina godišnjeg programa poslovanja i posledice njegovog nedonošenja, propisani su zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 12

Javno preduzeće dužno je da ministarstvu nadležnom za poslove privrede, dostavlja tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg programa poslovanja, na obrascu izveštaja koji propiše ministar nadležan za poslove privrede u skladu sa zakonom.

Član 13

U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Osnivač preduzima mere kojima će se obezbediti uslovi za nesmetano obavljanje delatnosti od opšteg interesa, osim ako je osnivačkim aktom i zakonom kojim se određuje delatnost od opšteg interesa drugačije određeno, a naročito:

1) promenu unutrašnje organizacije Javnog preduzeća;

2) razrešenje organa koje imenuje i imenovanje privremenih organa;

3) ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini;

4) druge mere određene zakonom kojim se određuju delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom.

Za vreme ratnog stanja ili neposredne ratne opasnosti, Osnivač može u Javnom preduzeću utvrditi organizaciju za izvršavanje poslova od strateškog značaja za Republiku Srbiju.

Član 14

U slučaju štrajka, Javno preduzeće dužno je da preduzme mere za obezbeđenje minimuma procesa rada, u skladu sa zakonom kojim se uređuju uslovi za organizovanje štrajka i aktom Osnivača o određivanju minimuma procesa rada u Javnom preduzeću.

Ako se u Javnom preduzeću ne obezbede uslovi za ostvarivanje minimuma procesa rada, u njemu se sprovode mere koje su određene zakonom.

4. Uslovi i način utvrđivanja i raspoređivanje dobiti, odnosno način pokrića gubitaka i snošenje rizika

Član 15

Dobit Javnog preduzeća utvrđuje se i raspodeljuje u skladu sa zakonom.

Odluku o raspodeli dobiti Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača i njome se određuje deo sredstava koji se uplaćuje u budžet Republike Srbije, u skladu sa zakonom.

Odluku o načinu pokrića gubitka Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.

5. Komisija za reviziju

Član 16

Javno preduzeće ima Komisiju za reviziju.

Komisija za reviziju ima tri člana, koje imenuje i razrešava Nadzorni odbor.

Nezavisni član Nadzornog odbora je predsednik Komisije za reviziju.

Najmanje jedan član Komisije za reviziju, mora biti lice koje je ovlašćeni revizor u skladu sa zakonom kojim se uređuje revizija ili koje ima odgovarajuća znanja i radno iskustvo u oblasti finansija i računovodstva.

Član Komisije za reviziju ne može biti lice koje je:

1) bilo angažovano u vršenju revizije finansijskih izveštaja Javnog preduzeća u poslednjih pet godina;

2) član političke stranke.

Komisija za reviziju obavlja poslove u skladu sa zakonom i Statutom, kao i druge poslove koje joj poveri Nadzorni odbor.

Komisija za reviziju sastavlja i Nadzornom odboru podnosi izveštaje o pitanjima iz stava 6. ovog člana najmanje jedanput godišnje, osim ako Nadzorni odbor ne odluči da se svi ili pojedini izveštaji sastavljaju i podnose u kraćim vremenskim intervalima.

6. Uslovi i način zaduživanja Javnog preduzeća

Član 17

Javno preduzeće može da se zadužuje pod uslovima koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje javni dug.

7. Zastupanje Javnog preduzeća

Član 18

U poslovima unutrašnjeg i spoljnotrgovinskog prometa Javno preduzeće zastupa direktor, bez ograničenja.

Direktor može, u okviru svojih ovlašćenja, dati drugom licu pisano punomoćje za zastupanje Javnog preduzeća.

Direktor može, uz saglasnost Nadzornog odbora, dati i opozvati prokuru, u skladu sa zakonom.

8. Iznos osnovnog kapitala, opis, vrsta i vrednost nenovčanog uloga

Član 19

Ukupan registrovani osnovni kapital Javnog preduzeća (u daljem tekstu: osnovni kapital) na dan 30. april 2003. godine iznosi 4.304.442.000,00 dinara (slovima: četiri milijarde trista četiri miliona četiristo četrdeset dve hiljade dinara), od čega 340.201.000,00 dinara novčani kapital i 3.964.241.000,00 dinara nenovčani kapital.

Osnovni kapital je uplaćen i unet u celosti.

Osnovni kapital iz stava 1. ovog člana je udeo Osnivača, kao jedinog člana sa 100% učešća u osnovnom kapitalu Javnog preduzeća.

9. Imovina Javnog preduzeća, raspolaganje imovinom i imovina koja se ne može otuđiti

Član 20

Imovinu Javnog preduzeća čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva, hartije od vrednosti i druga imovinska prava, koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.

Stvarima u javnoj svojini koje je Osnivač uložio u kapital javnog preduzeća, Javno preduzeće raspolaže u skladu sa zakonom.

Stvarima u javnoj svojini koje je Osnivač uložio u Javno preduzeće u državinu i prenosom prava korišćenja, bez prenosa prava svojine, Javno preduzeće ne može da raspolaže, niti da ih dalje ustupa na korišćenje, bez saglasnosti Osnivača.

Javno preduzeće upravlja i raspolaže svojom imovinom u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom.

10. Organi Javnog preduzeća

Član 21

Organi Javnog preduzeća su Nadzorni odbor i direktor.

a) Nadzorni odbor

Član 22

Nadzorni odbor ima pet članova, koje imenuje Osnivač, od kojih je jedan član iz reda zaposlenih, koji se predlaže na način utvrđen Statutom i jedan član koji mora biti nezavisan član Nadzornog odbora.

Predsednik i članovi Nadzornog odbora moraju ispunjavati uslove propisane zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Mandat predsednika i članova Nadzornog odbora je četiri godine.

Član 23

Mandat predsedniku i članovima Nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom i razrešenjem, u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 24

Nadzorni odbor:

1) utvrđuje poslovnu strategiju i poslovne ciljeve Javnog preduzeća i stara se o njihovoj realizaciji;

2) usvaja tromesečni izveštaj o stepenu realizacije godišnjeg programa poslovanja;

3) donosi dugoročne i srednjoročne planove rada i razvoja Javnog preduzeća i godišnji program poslovanja Javnog preduzeća i stara se o njihovoj realizaciji;

4) usvaja finansijske izveštaje;

5) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka Javnog preduzeća;

6) donosi Statut;

7) odlučuje o statusnim promenama i osnivanju drugih pravnih subjekata;

8) odlučuje o ulaganju kapitala Javnog preduzeća;

9) odlučuje o povećanju i smanjenju osnovnog kapitala;

10) donosi akt o proceni vrednosti kapitala Javnog preduzeća kao i program i na odluku o svojinskoj transformaciji;

11) donosi odluku o davanju saglasnosti na akt direktora o davanju ili opozivanju prokure;

12) odlučuje o promeni delatnosti (obavljanju drugih delatnosti osim onih za čije je obavljanje Javno preduzeće osnovano), kao i promeni sedišta i poslovnog imena Javnog preduzeća;

13) predlaže Osnivaču donošenje odluke o promeni pravne forme i izmeni osnivačkog akta;

14) donosi odluku o raspolaganju (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća, velike vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, utvrđenih ovom odlukom;

15) donosi odluku o visini cena uglja i drugih proizvoda iz delatnosti Javnog preduzeća;

16) nadzire rad direktora i izvršnih direktora;

17) vrši unutrašnji nadzor nad poslovanjem Javnog preduzeća;

18) daje saglasnost direktoru za preduzimanje poslova ili radnji u skladu sa zakonom, Statutom i odlukom Osnivača;

19) uspostavlja, odobrava i prati računovodstvo, unutrašnju kontrolu, finansijske izveštaje i politiku upravljanja rizicima u Javnom preduzeću;

20) zaključuje ugovor o radu na određeno vreme sa direktorom;

21) donosi akt o isplati stimulacije direktora i izvršnog direktora;

22) imenuje članove Komisije za reviziju i poverava joj poslove koji nisu predviđeni ovom odlukom i razrešava njene članove i imenuje revizora Javnog preduzeća;

23) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom.

Odluke iz stava 1. tač. 3), 5), 6), 9), 10), 12), 14), 15) i 21) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz saglasnost Osnivača.

Odluku iz stava 1. tač. 7) i 8) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz prethodnu saglasnost Osnivača.

Član 25

Nadzorni odbor odlučuje većinom glasova od ukupnog broja članova.

Način rada i odlučivanja Nadzornog odbora bliže se uređuju Statutom.

Nadzorni odbor donosi poslovnik o radu na prvoj sednici.

Član 26

Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na naknadu za rad u Nadzornom odboru.

Visinu naknade, odnosno kriterijume i merila za njeno utvrđivanje određuje Osnivač.

b) Direktor

Član 27

Direktora imenuje Osnivač na period od četiri godine, na osnovu sprovedenog javnog konkursa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 28

Za direktora može biti imenovano lice koje ispunjava uslove predviđene zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Direktor je funkcioner koji obavlja javnu funkciju.

Direktor ne može imati zamenika.

Član 29

Direktor:

1) predstavlja i zastupa Javno preduzeće;

2) organizuje rad Javnog preduzeća i rukovodi procesom rada;

3) vodi poslovanje Javnog preduzeća;

4) odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća;

5) predlaže dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;

6) predlaže godišnji program poslovanja i preduzima mere za njegovo sprovođenje;

7) predlaže finansijske izveštaje Javnog preduzeća;

8) izvršava odluke Nadzornog odbora;

9) bira izvršne direktore;

10) zaključuje ugovore o radu sa izvršnim direktorima, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;

11) bira predstavnike Javnog preduzeća u skupštini društva kapitala čiji je jedini vlasnik Javno preduzeće;

12) donosi opšte akte, akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta i druge akte za čije donošenje nije nadležan Nadzorni odbor;

13) donosi plan nabavki;

14) vrši druge poslove određene zakonom, ovom odlukom i Statutom.

Član 30

Mandat direktora prestaje istekom vremena na koji je imenovan, ostavkom i razrešenjem.

Direktor podnosi ostavku Osnivaču, u pismenoj formi.

Postupak za imenovanje direktora pokreće se šest meseci pre isteka perioda na koji je imenovan, odnosno u roku od 30 dana od dana podnošenja ostavke ili razrešenja.

Direktor može biti razrešen iz razloga predviđenih zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 31

Predlog za razrešenje direktora podnosi ministarstvo nadležno za poslove privrede.

Predlog iz stava 1. ovog člana može podneti i Nadzorni odbor, preko ministarstva nadležnog za poslove privrede.

Predlog za razrešenje direktora mora biti obrazložen, sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se razrešenje predlaže i dostavlja direktoru koji ima pravo da se u roku od 20 dana izjasni o razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje.

Na postupak u kome se odlučuje da li će direktor biti razrešen ili ne, primenjuje se zakon kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 32

Direktor može biti suspendovan na način i pod uslovima predviđenim zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 33

Javno preduzeće može imati vršioca dužnosti direktora koga imenuje Osnivač pod uslovima koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

v) Izvršni direktor

Član 34

Za izvršnog direktora može biti izabrano lice koje ispunjava uslove predviđene zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Broj izvršnih direktora utvrđuje se Statutom, a ne može ih biti više od sedam.

Izvršni direktor mora biti u radnom odnosu u Javnom preduzeću.

Izvršni direktor odgovara za svoj rad direktoru i obavlja poslove u okviru ovlašćenja koja mu je odredio direktor, u skladu sa ovom odlukom i Statutom.

Izvršni direktor ne može imati zamenika.

Član 35

Direktor i izvršni direktor imaju pravo na zaradu, a mogu imati i pravo na stimulaciju.

Akt o isplati stimulacije donosi se u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

11. Zaštita životne sredine

Član 36

Javno preduzeće, dužno je da u obavljanju delatnosti primenjuje sve zakone i druge propise kojima se uređuje zaštita životne sredine.

12. Javnost u radu Javnog preduzeća

Član 37

Javno preduzeće dužno je da na svojoj internet stranici objavi usvojeni godišnji program poslovanja, kao i sve njegove izmene i dopune, odnosno izvod iz tog programa ako Javno preduzeće ima konkurenciju na tržištu i tromesečne izveštaje o njegovoj realizaciji, finansijske godišnje izveštaje sa mišljenjem ovlašćenog revizora, sastav i kontakte Nadzornog odbora i kontakte direktora, radne biografije članova Nadzornog odbora, direktora i izvršnih direktora, organizacionu strukturu, kao i druge činjenice, koje su od značaja za javnost, a naročito informacije koje su aktom Vlade određene kao informacije od naročitog značaja za javnost.

13. Opšti akti javnog preduzeća

Član 38

Opšti akti Javnog preduzeća su: Statut, odluke, pravilnici, poslovnici, uputstva i drugi akti kojima se na opšti način uređuju određena pitanja.

Statut je osnovni opšti akt Javnog preduzeća.

Ostali opšti akti Javnog preduzeća ne smeju biti u suprotnosti sa odredbama Statuta.

Član 39

Statutom se, u skladu sa zakonom i ovom odlukom bliže uređuju: poslovno ime i sedište Javnog preduzeća, delatnosti Javnog preduzeća koje nisu predviđene ovom odlukom, zastupanje Javnog preduzeća, rezerve, delokrug i način rada organa Javnog preduzeća, način predlaganja predstavnika zaposlenih u Nadzornom odboru, opšti akti Javnog preduzeća i nadležnost za njihovo donošenje, način pripreme i praćenja realizacije planova rada i razvoja i godišnjeg programa poslovanja, način raspoređivanja dobiti i pokriće gubitka Javnog preduzeća, izgled i sadržina pečata i štambilja Javnog preduzeća, zaštita životne sredine i druga pitanja značajna za rad i poslovanje Javnog preduzeća i za ostvarivanje prava, obaveza i odgovornosti zaposlenih u Javnom preduzeću.

14. Prelazne i završne odredbe

Član 40

Javno preduzeće nastavlja sa radom u skladu sa ovom odlukom, Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 15/16) i Zakonom o rudarstvu i geološkim istraživanjima ("Službeni glasnik RS", broj 101/15).

Javno preduzeće usaglasiće Statut i druga opšta akta sa ovom odlukom u roku od 90 dana od dana donošenja ove odluke.

Član 41

Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".