PRAVILNIK
O USLOVIMA I POSTUPKU DAVANJA U ZAKUP I NA KORIŠĆENJE POLJOPRIVREDNOG ZEMLJIŠTA U DRŽAVNOJ SVOJINI

("Sl. glasnik RS", br. 16/2017)

1) Uvodne odredbe

Predmet uređenja

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se propisuju uslovi, način i postupak za ostvarivanje prava prečeg zakupa, kao i dokumentaciju koja se dostavlja uz zahtev za ostvarivanje prava prečeg zakupa, uslovi i postupak davanja na korišćenje poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini, davanje u zakup po osnovu prava prečeg zakupa i putem javnog nadmetanja, kao i bliži uslovi, način i postupak davanja na korišćenje poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini pravnim licima u državnoj svojini registrovanim za poslove u oblasti šumarstva.

Značenje pojmova

Član 2

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeća značenja:

1) poljoprivredna infrastruktura jeste sistem za navodnjavanje, odvodnjavanje, ribnjak, staklenik, plastenik, poljoprivredni objekti i višegodišnji zasad (voćnjak ili vinograd koji je u rodu) na poljoprivrednom zemljištu u državnoj svojini (u daljem tekstu: poljoprivredno zemljište);

2) domaće životinje jesu goveda, svinje, živina, koze, ovce, konji i kunići, obeležene i registrovane u skladu sa zakonom kojim se uređuje veterinarstvo;

3) uslovno grlo jeste životinja ili skup životinja težine 500 kg računajući najveću težinu proizvodne kategorije;

4) povezana lica jesu u odnosu na fizička lica - deda, baba, majka, otac, deca, supružnik, usvojenik i vanbračni partner, ukoliko imaju prebivalište na istoj adresi, odnosno u odnosu na pravna lica - pravno, odnosno fizičko lice koje ima najmanje 25% učešća u kapitalu (akcija, udela ili glasova) na teritoriji jedinice lokalne samouprave gde se nalaze domaće životinje i objekti za gajenje tih životinja;

5) jedinica javnog nadmetanja jeste katastarska parcela, grupa katastarskih parcela odnosno deo katastarske parcele poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini;

6) podzakup jeste davanje zakupljenog poljoprivrednog zemljišta na korišćenje drugom licu po bilo kom osnovu, uključujući ugovor o poslovno-tehničkoj saradnji koji sa trećim licem zaključi zakupac koji nema poljoprivrednu mehanizaciju neophodnu za obradu tog poljoprivrednog zemljišta;

7) višegodišnji zasad u rodu jeste voćnjak i vinograd čija je vrednost proizvodnje veća od troškova proizvodnje, odnosno koji je ekonomski opravdan;

8) preživari jesu goveda, ovce i koze;

9) agroekonomska godina jeste period koji je potreban da se izvrši priprema zemljišta, zasnuje poljoprivredna kultura i skine usev te kulture, a period u zavisnosti od vrste kulture, može biti različite dužine u okviru perioda od 1. novembra tekuće godine do 31. oktobra naredne godine;

10) investiciono ulaganje jeste izgradnja sistema za navodnjavanje, odvodnjavanje, ribnjaka, plastenik, staklenik, sadnja vinograda ili voćnjaka, protivgradna zaštita na višegodišnjim zasadima na poljoprivrednom zemljištu.

2) Opšti uslovi davanja poljoprivrednog zemljišta na korišćenje, odnosno u zakup po osnovu prava prečeg zakupa

Član 3

Poljoprivredno zemljište daje se na korišćenje, odnosno u zakup pod uslovom da je donet godišnji program zaštite, uređenja i korišćenja poljoprivrednog zemljišta (u daljem tekstu: Godišnji program).

Godišnji program donosi nadležni organ jedinice lokalne samouprave do 31. marta tekuće godine, uz saglasnost ministarstva nadležnog za poslove poljoprivrede (u daljem tekstu: Ministarstvo), u skladu sa zakonom koji uređuje poljoprivredno zemljište.

Član 4

U postupku davanja u zakup po osnovu prava prečeg zakupa, odnosno putem javnog nadmetanja, odnosno davanja na korišćenje, naročito se:

1) raspisuje javni poziv za ostvarivanje prava prečeg zakupa, odnosno davanja na korišćenje poljoprivrednog zemljišta bez plaćanja naknade;

2) prikuplja dokumentaciju i utvrđuje ispunjenost uslova za lica koja su se javila za ostvarivanje prava prečeg zakupa, odnosno davanja na korišćenje poljoprivrednog zemljišta bez plaćanja naknade;

3) obaveštava fizičko, ili pravno lice koje nije ispunilo uslove za ostvarivanje prava prečeg zakupa, odnosno davanja na korišćenje poljoprivrednog zemljišta bez plaćanja naknade, o razlozima neispunjenja uslova i donosi akt u skladu sa zakonom;

4) dostavljaju podaci o fizičkom, ili pravnom licu koje ispunjava uslove za ostvarivanje prava prečeg zakupa i davanja na korišćenje poljoprivrednog zemljišta bez plaćanja naknade, kao i kopija dokumentacije iz javnog poziva Ministarstvu, u elektronskoj formi;

5) stara da poljoprivredno zemljište koje je predmet vraćanja imovine u skladu sa zakonima kojim se uređuje vraćanje oduzete imovine ranijim vlasnicima ne opredeljuje za zakup po osnovu prava prečeg zakupa po osnovu stočarstva;

6) stara da poljoprivredno zemljište, koje je u momentu izrade Godišnjeg programa, pod privremenom merom zabrane raspolaganja opredeljuje u jedinice javnog nadmetanja sa posebnom naznakom da se njime ne raspolaže dok je ova mera na snazi i da se ne opredeljuje po osnovu prava prečeg zakupa po osnovu stočarstva;

7) stara da površina poljoprivrednog zemljišta koja se opredeljuje po osnovu prava prečeg zakupa u skladu sa članom 64a stav 13. tačka 2) zakona kojim se uređuje poljoprivredno zemljište (u daljem tekstu: pravo prečeg zakupa po osnovu stočarstva), a nakon umanjenja površine opredeljene po osnovu prava prečeg zakupa u skladu sa članom 64a stav 13. tačka 1) zakona kojim se uređuje poljoprivredno zemljište (u daljem tekstu: pravo prečeg zakupa po osnovu poljoprivredne infrastrukture), a prelazi preostalu površinu poljoprivrednog zemljišta predviđenu za zakup, srazmerno umanji za površine koje se opredeljuju svim licima;

8) proveravaju podaci da li je fizičko, ili pravno lice koje se javilo za ostvarivanje prava prečeg zakupa, odnosno davanja na korišćenje poljoprivrednog zemljišta bez plaćanja naknade koristilo poljoprivredno zemljište bez pravnog osnova u prethodnim agroekonomskim godinama i ako se utvrdi da je poljoprivredno zemljište korišćeno bez pravnog osnova, a i izmirena je naknada u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište, ta lica ostvaruju pravo prečeg zakupa, odnosno korišćenje poljoprivrednog zemljišta bez plaćanja naknade u skladu sa uslovima propisanim ovim pravilnikom;

9) formiraju jedinice javnog nadmetanja za davanje u zakup, odnosno na korišćenje i to zemljište Godišnjim programom opredeljuje za pravo prvenstva zakupa, odnosno licima koja ispunjavaju uslove za ostvarivanje prava prečeg zakupa, odnosno davanje na korišćenje bez plaćanja naknade, odnosno za javno nadmetanje;

10) stara da se okonča postupak davanja poljoprivrednog zemljišta u zakup, odnosno na korišćenje sa periodom dužim od godinu dana koje se daje na osnovu Godišnjeg programa za prethodnu godinu;

11) dostavlja Godišnji program, u elektronskoj formi, Ministarstvu, radi prethodnog tehničkog usaglašavanja;

12) stara da ako dođe do promene podataka u Godišnjem programu po bilo kom osnovu u skladu sa zakonom, da se u daljem postupku daje u zakup, odnosno na korišćenje površina koja je utvrđena u skladu sa nastalim promenama;

13) stara se da se izmene i dopune Godišnjeg programa mogu vrši po istom postupku propisanom za njegovo donošenje, a najkasnije do 30. aprila;

14) stara da se izmene i dopune Godišnjeg programa, ako je njegova realizacija započeta, mogu vršiti samo u delu koji se odnosi na sredstva ostvarena od davanja u zakup poljoprivrednog zemljišta, odnosno poljoprivrednih objekata u državnoj svojini;

15) stara da se najmanje 30% površine poljoprivrednog zemljišta planirane za davanje u zakup, odnosno na korišćenje bez plaćanja naknade opredeljuje na period zakupa od jedne godine, osim u jedinicama lokalnih samouprava u kojima je pravo prvenstva zakupa već realizovano u skladu sa članom 64a zakona kojim se uređuje poljoprivredno zemljište, a u kojima se ovaj procenat površine poljoprivrednog zemljišta umanjuje za već datu površinu po pravu prvenstva zakupa.

3) Pravo prečeg zakupa

a) Uslovi za ostvarivanje prava prečeg zakupa po osnovu poljoprivredne infrastrukture

Član 5

Pravo prečeg zakupa po osnovu poljoprivredne infrastrukture ostvaruje se pod uslovom da:

1) se podnese prijava u skladu sa javnim pozivom;

2) je Registrovano poljoprivredno gazdinstvo u aktivnom statusu najmanje tri godine;

3) je poljoprivredna infrastruktura uknjižena kod organa nadležnog za vođenje javne evidencije o nepokretnostima, odnosno ukoliko infrastruktura nije uknjižena, da ista bude deo popisne liste i knjigovodstvene dokumentacije koje su potpisane i overene u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo, odnosno da se ima saglasnost, odnosno odobrenje Ministarstva za investiciona ulaganja (za poljoprivrednu infrastrukturu koja je podignuta nakon jula 2006. godine), odnosno kupoprodajni ugovor fizičkog lica sa pravnim licem koje je podiglo poljoprivrednu infrastrukturu u skladu sa tada važećim propisima;

4) je zapisnikom Republičkog poljoprivrednog inspektora konstatovano postojanje funkcionalne poljoprivredne infrastrukture, kao i katastarske parcele, ili delovi parcele (odnosno deljivost parcela u odnosu na položaj infrastrukture na terenu) na kojima se poljoprivredna infrastruktura nalazi.

Izuzetno, lice iz člana 29. stava 5. ovog pravilnika koje je vlasnik poljoprivredne infrastrukture može da ostvari pravo prečeg zakupa po javnom pozivu koji se raspisuje u 2017. godini ako ispuni i druge uslove propisane zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište, ovim pravilnikom i javnim pozivom iz člana 7. stav 1. ovog pravilnika.

Pored uslova propisanih u stavu 1. ovog člana, dostavlja se i pismena izjava da li se prihvata poljoprivredno zemljište koje je opredeljeno Godišnjim programom i da li se prihvataju uslovi pod kojima se to zemljište daje u zakup po osnovu prava prečeg zakupa, i to pojedinačno za svaku jedinicu javnog nadmetanja.

b) Uslovi za ostvarivanje prava prečeg zakupa po osnovu stočarstva

Član 6

Pravo prečeg zakupa po osnovu stočarstva ostvaruje se pod uslovom da:

1) se podnese prijava u skladu sa javnim pozivom;

2) je Registrovano poljoprivredno gazdinstvo u aktivnom statusu najmanje jednu godinu;

3) je vlasnik domaćih životinja i vlasnik, odnosno zakupac objekta za gajenje tih životinja na teritoriji jedinice lokalne samouprave na kojoj se pravo prečeg zakupa ostvaruje, sa utvrđenim brojem uslovnih grla, za koje je podnet zahtev nadležnom organu da mu se izda isprava, i to:

(1) ako su domaće životinje u sistemu umatičenja potvrda o uslovnim grlima:

- za domaće životinje koje se nalaze na teritoriji Centralne Srbije - potvrda koju izdaje Institut za stočarstvo Beograd-Zemun, osim za konje koju izdaje Poljoprivredni fakultet Univerziteta u Beogradu,

- za domaće životinje koje se nalaze na teritoriji Autonomne pokrajine Vojvodine - potvrda koju izdaje Poljoprivredni fakultet Univerziteta u Novom Sadu - Departman za stočarstvo;

(2) ako domaće životinje nisu u sistemu umatičenja zapisnik Republičkog veterinarskog inspektora kojim je utvrđen broj uslovnih grla koja se obračunavaju na osnovu zatečenog stanja i isprave lica o prodaji, predaji na klanje i izvozu životinja vodeći računa o kapacitetu objekta za držanje tih životinja;

4) da izjavu da daje saglasnost da se izvrši provera podataka kod nadležnih organa, a koji su neophodni za realizaciju javnog poziva;

5) da izjavu pod krivičnom, prekršajnom i materijalnom odgovornošću je dostavio sve dokaze koji su predviđeni javnim pozivom, a koja sadrži i sledeće podatke:

- koliku površinu poljoprivrednog zemljišta poseduje u svom vlasništvu na teritoriji jedinice lokalne samouprave na kojoj se podnosi prijava,

- spisak povezanih lica i površinu poljoprivrednog zemljišta koju ta lica poseduju u vlasništvu na teritoriji jedinice lokalne samouprave na kojoj je lice podnelo prijavu;

6) se dostavi ugovor o zakupu poljoprivrednog zemljišta zaključen sa drugim licima za poljoprivredno zemljište koje se nalazi na teritoriji jedinice lokalne samouprave na kojoj je podneta prijava, ukoliko ne postoji službena evidencija o tome.

Pored uslova propisanih u stavu 1. ovog člana, dostavlja se i pismena izjava da li se prihvata poljoprivredno zemljište koje je opredeljeno Godišnjim programom i da li se prihvataju uslovi pod kojima se to zemljište daje u zakup po osnovu prava prečeg zakupa, i to pojedinačno za svaku jedinicu javnog nadmetanja.

Pored uslova propisanih u st. 1. i 2. ovog člana, a nakon zaključenja ugovora o po osnovu prava prečeg zakupa po osnovu stočarstva, treba da se održava broj uslovnih grla na osnovu kojih je dobijeno pravo prečeg zakupa po osnovu stočarstva sa odstupanjem do 10 procenata u odnosu na broj uslovnih grla na osnovu kojih je zaključen ugovor o zakupu po osnovu prava prečeg zakupa po osnovu stočarstva, a ako se postupi suprotno ovaj ugovor se raskida, osim ako lice u roku od mesec dana od dana utvrđivanja umanjenja broja uslovnih grla uveća broj uslovnih grla na osnovu kojih je dobijeno pravo prečeg zakupa po osnovu stočarstva sa odstupanjem do 10 procenata u odnosu na broj uslovnih grla na osnovu kojih je zaključen ovaj ugovor.

Koeficijenti za obračun uslovnih grla koji se primenjuju za izradu isprave iz stava 1. tačka 3) ovog člana dati su u Prilogu 1 - Tabela koeficijenata za obračun domaćih životinja u uslovna grla, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

v) Postupak davanja u zakup po osnovu prava prečeg zakupa

Član 7

Pravo prečeg zakupa ostvaruje se u postupku koji sprovodi jedinica lokalne samouprave raspisivanjem javnog poziva u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište.

Javni poziv iz stava 1. ovog člana objavljuje se u službenom glasilu jedinice lokalne samouprave, na oglasnoj tabli i zvaničnoj internet stranici jedinice lokalne samouprave, a može se objaviti i u drugim sredstvima javnog informisanja.

Javni poziv iz stava 1. ovog člana raspisuje se do 30. juna tekuće godine, a prijava na javni poziv sa potrebnom dokumentacijom dostavlja se najkasnije do 31. oktobra tekuće godine jedinici lokalne samouprave u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište.

Član 8

Nakon prikupljanja dokumentacije iz javnog poziva, razmatra se dostavljena dokumentacija i utvrđuje koja lica ostvaruju pravo prečeg zakupa po osnovu poljoprivredne infrastrukture i Godišnjim programom se opredeljuje površina poljoprivrednog zemljišta.

Pravna i fizička lica koja ispunjavaju uslove za ostvarivanje prava prečeg zakupa po osnovu poljoprivredne infrastrukture imaju prednost prilikom opredeljivanja površine poljoprivrednog zemljišta po osnovu prava prečeg zakupa u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište, sa periodom zakupa koji može da bude do 30 godina, a za ribnjake i vinograde 40 godina, ako su ispunjeni svi uslovi propisani zakonom i ovim pravilnikom.

Pravnim i fizičkim licima, koja ispunjavaju uslove za ostvarivanje prava prečeg zakupa po osnovu poljoprivredne infrastrukture, nadležni organ jedinice lokalne samouprave opredeljuje površinu poljoprivrednog zemljišta tako što formira jedinice javnog nadmetanja na osnovu zapisnika Republičkog poljoprivrednog inspektora iz člana 5. stav 1. tačka 4) ovog pravilnika.

Član 9

Nakon prikupljanja dokumentacije iz javnog poziva, razmatra se dostavljena dokumentacija, utvrđuje se koja lica ispunjavaju uslove za ostvarivanje prava prečeg zakupa po osnovu stočarstva i Godišnjim programom opredeljuje se površina poljoprivrednog zemljišta.

Nakon opredeljivanja površine poljoprivrednog zemljišta po osnovu poljoprivredne infrastrukture i utvrđivanja prava prvenstva zakupa, poljoprivredno zemljište se opredeljuje za zakup po osnovu prava prečeg zakupa po osnovu stočarstva.

Površina poljoprivrednog zemljišta određuje se na osnovu utvrđene vrste i broja uslovnih grla iz isprave iz člana 6. stav 1. tačka 3) ovog pravilnika i koeficijenata za obračun uslovnih grla u površinu poljoprivrednog zemljišta koja je data u Prilogu 2 - Tabela koeficijenata za obračun uslovnih grla u površinu poljoprivrednog zemljišta, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Površina iz stava 3. ovog člana koja je utvrđena za svako lice umanjuje se u skladu sa ograničenjima propisanim članom 64a stavom 17. zakona kojim se uređuje poljoprivredno zemljište, osim za površine poljoprivrednog zemljišta koje su predviđene ugovorom o zakupu po osnovu prava prečeg zakupa po osnovu poljoprivredne infrastrukture koji je zaključen sa Ministarstvom.

Umanjenje iz člana 64a stav 17. zakona kojim se uređuje poljoprivredno zemljište odnosi se na teritoriju jedinice lokalne samouprave gde se nalazi objekat za gajenje domaćih životinja, odnosno domaće životinje.

Prilikom opredeljivanja površina poljoprivrednog zemljišta po osnovu prava prečeg zakupa po osnovu stočarstva formiraju se jedinice javnog nadmetanja vodeći računa o:

1) katastarskim opštinama u kojima se nalaze objekti za gajenje domaćih životinja, odnosno o blizini poljoprivrednog zemljišta koje se dodeljuje po pravu prečeg zakupa u odnosu na objekat za gajenje domaćih životinja;

2) vrsti domaćih životinja;

3) kulturama poljoprivrednog zemljišta koje su prema faktičkom stanju na terenu pogodne za ishranu domaćih životinja iz tačke 2) ovog stava (njiva, pašnjak, livada);

4) ravnomernom udelu kultura kod svih lica koja ostvaruju ovo pravo;

5) periodu zakupa koji kod preživara ne može biti manji od 10, a najviše do 30 godina, a kod ostalih vrsta životinja ne manji od četiri a najviše do osam godina, ako su ispunjeni svi uslovi propisani zakonom i ovim pravilnikom.

Za lica iz stava 6. tačka 5) ovog člana, koja ostvaruju pravo prečeg zakupa za više vrsta životinja, a kod kojih nisu grupisana posebna javna nadmetanja za svaku vrstu životinja, period zakupa će se utvrditi na osnovu vrste životinja po kojima lice ima pravo na veću površinu.

Ako je lice imalo zaključen ugovor po osnovu prava prečeg zakupa po osnovu stočarstva koji je istekao i ponovo ispunjava uslove po osnovu prava prečeg zakupa, a poljoprivredno zemljište koje je bilo predmet tog ugovora se planira za davanje u zakup novim Godišnjim programom, opredeljuje se tom licu isto poljoprivredno zemljište, do površine na koju ima pravo, u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište i ovim pravilnikom, osim u slučaju kada nije moguće opredeliti isto zemljište u skladu sa zakonom, odnosno tehnički nije moguće.

Član 10

Ako se lice kome je opredeljeno zemljište pismeno ne izjasni ili se izjasni da ne prihvata uslove i poljoprivredno zemljište koje mu je opredeljeno Godišnjim programom u skladu sa članom 5. stav 3. i članom 6. stav 2. ovog pravilnika, smatra se da je odustao od prijave, a to zemljište opredeljuje se za davanje u zakup putem javnog nadmetanja.

Ako se lice iz stava 1. ovog člana izjasni da prihvata uslove pod kojima mu se poljoprivredno zemljište koje je opredeljeno Godišnjim programom, to zemljište se daje u zakup po osnovu prava prečeg zakupa, odnosno donosi se odluka o davanju u zakup poljoprivrednog zemljišta po pravu prečeg zakupa posebno za svaku jedinicu javnog nadmetanja.

Član 11

Odluku o davanju u zakup poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini po osnovu prava prečeg zakupa donosi nadležni organ jedinice lokalne samouprave uz saglasnost Ministarstva u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište.

Član 12

Na osnovu pravosnažne odluke o davanju u zakup po osnovu prava prečeg zakupa, a nakon izvršene uplate zakupnine za prvu godinu zakupa i dostavljanja sredstva obezbeđenja plaćanja za period zakupa duži od godinu dana, Ministarstvo zaključuje ugovor o zakupu poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini po pravu prečeg zakupa sa licem koje je ostvarilo pravo prečeg zakupa, koji priprema jedinica lokalne samouprave, koji je prethodno potpisan od strane zakupca i dostavljen Ministarstvu.

Ugovor o zakupu poljoprivrednog zemljišta po pravu prečeg zakupa po osnovu stočarstva zaključen na period duži od godinu dana, sadrži i obavezu zakupca da održava broj uslovnih grla na osnovu kog je zaključio ugovor, kao i da svake naredne godine od godine u kojoj je zaključen ugovor, dostavi utvrđenu vrstu i broj uslovnih grla u skladu sa članom 6. stav 1. tačka 3) ovog pravilnika.

Nakon pravosnažnosti odluke o davanju u zakup poljoprivrednog zemljišta i plaćanju zakupnine, smatra se da je poljoprivredno zemljište dato u zakup, s tim što zakupac može da uđe u posed nakon skidanja useva prethodnog korisnika, odnosno zakupca, a ne pre početka tekuće agroekonomske godine.

Po predaji ugovora, ako zakupac poljoprivrednog zemljišta u roku od 15 dana podnese zahtev za uvođenje u posed jedinici lokalne samouprave, poslove uvođenja u posed poljoprivrednog zemljišta koje je dato u zakup vrši se u skladu sa zakonom koji uređuje poljoprivredno zemljište.

Ako tokom trajanja zakupa pravno ili fizičko lice prestane da ispunjava uslove na osnovu kojih je utvrđeno pravo prečeg zakupa, ugovor o zakupu prestaje da važi u skladu sa ovim pravilnikom.

Ako zakupac po pravu prečeg zakupa podnese zahtev za produženje ugovora po pravu prečeg zakupa i ispunjava sve uslove propisane zakonom, ovim pravilnikom i javnim pozivom, može se zaključiti aneks ugovora o zakupu poljoprivrednog zemljišta po osnovu prava prečeg zakupa, a najkasnije do početka pretposlednje agroekonomske godine zakupa.

Aneksom ugovora o zakupu poljoprivrednog zemljišta po osnovu prava prečeg zakupa iz stava 6. ovog člana, naročito se, produžuje period zakupa poljoprivrednog zemljišta za onaj period za koji je bio zaključen taj ugovor, utvrđuje se zakupnina, kao i površina poljoprivrednog zemljišta koja se daje u zakup.

4) Korišćenje poljoprivrednog zemljišta bez plaćanja naknade u cilju pošumljavanja

a) Uslovi za ostvarivanje korišćenja poljoprivrednog zemljišta bez plaćanja naknade u cilju pošumljavanja

Član 13

Pravo korišćenja poljoprivrednog zemljišta bez plaćanja naknade iz člana 61. stav 2. zakona kojim se uređuje poljoprivredno zemljište (u daljem tekstu: korišćenje poljoprivrednog zemljišta bez plaćanja naknade u cilju pošumljavanja) ostvaruje se pod uslovom da:

1) se podnese prijava u skladu sa javnim pozivom;

2) je osnivač pravnog lica Republika Srbija, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave;

3) su ispunjeni uslovi za gazdovanje šumama propisani zakonom kojim se uređuje oblast šumarstva;

4) je registrovano za oblast šumarstva.

Pored uslova propisanih u stavu 1. ovog člana, pravo korišćenja poljoprivrednog zemljišta bez plaćanja naknade u cilju pošumljavanja ostvaruje se i ako se podiže šuma i zaštitni pojas drveća (poljozaštitni, vetrozaštitni i sl.) na ukupnoj površini većoj od pet ari tako da se ne ugrožava okolno poljoprivredno zemljište, odnosno da se ne podižu invazivne vrste drveća.

Pored uslova propisanih u st. 1. i 2. ovog člana, dostavlja se i pismena izjava da li se prihvata poljoprivredno zemljište koje je opredeljeno Godišnjim programom i da li se prihvataju uslovi pod kojima se to zemljište daje u zakup po osnovu prava prečeg zakupa, i to pojedinačno za svaku jedinicu javnog nadmetanja.

Na pismeno izjašnjenje iz stava 3. ovog člana primenjuju se odredbe člana 10. ovog pravilnika.

b) Postupak korišćenja poljoprivrednog zemljišta bez plaćanja naknade u cilju pošumljavanja

Član 14

Poljoprivredno zemljište u državnoj svojini daje se na korišćenje bez plaćanja naknade u cilju pošumljavanja javnim pozivom koji raspisuje nadležni organ jedinice lokalne samouprave u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište.

Javni poziv iz stava 1. ovog člana objavljuje se u službenom glasilu jedinice lokalne samouprave, na oglasnoj tabli i zvaničnoj internet stranici jedinice lokalne samouprave, a može se objaviti i u drugim sredstvima javnog informisanja.

U skladu sa javnim pozivom podnosi se prijava na javni poziv sa potrebnom dokumentacijom naznačenom u javnom pozivu nadležnom organu jedinice lokalne samouprave.

Član 15

Nakon prikupljanja dokumentacije iz javnog poziva, razmatra se dostavljena dokumentacija, utvrđuje se koja lica ispunjavaju uslove za ostvarivanje prava korišćenja poljoprivrednog zemljišta bez plaćanja naknade u cilju pošumljavanja i Godišnjim programom opredeljuju se jedinice javnog nadmetanja, i to vodeći računa da se opredeljuje poljoprivredno zemljište koje je prema faktičkom načinu korišćenja lošijeg kvaliteta.

Član 16

Odluku o davanju na korišćenje poljoprivrednog zemljišta bez plaćanja naknade u cilju pošumljavanja donosi nadležni organ jedinice lokalne samouprave uz saglasnost Ministarstva, u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište.

Član 17

Na osnovu pravosnažne odluke o davanju na korišćenje poljoprivrednog zemljišta bez plaćanja naknade u cilju pošumljavanja, Ministarstvo zaključuje ugovor o korišćenju poljoprivrednog zemljišta bez plaćanja naknade u cilju pošumljavanja sa pravnim licem koje je ostvarilo ovo pravo, koji priprema jedinica lokalne samouprave, koji je prethodno potpisan od strane ovog pravnog lica i dostavljen Ministarstvu.

Nakon pravosnažnosti odluke o davanju na korišćenje poljoprivrednog zemljišta bez plaćanja naknade u cilju pošumljavanja, smatra se da je poljoprivredno zemljište dato na korišćenje, s tim što korisnik može da uđe u posed nakon skidanja useva prethodnog korisnika, odnosno zakupca.

Na postupak uvođenja u posed korisnika iz stava 1. ovog člana primenjuju se odredbe člana 12. stav 4. ovog pravilnika.

5) Korišćenje poljoprivrednog zemljišta bez plaćanja naknade

a) Uslovi za ostvarivanje korišćenja poljoprivrednog zemljišta bez plaćanja naknade

Član 18

Pravo na korišćenje poljoprivrednog zemljišta bez plaćanja naknade ostvaruje se pod uslovom da:

1) se podnese prijava u skladu sa javnim pozivom;

2) je osnivač pravnog lica Republika Srbija, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave;

3) je obrazovna ustanova - škola, stručna poljoprivredna služba, socijalna ustanova, odnosno visokoobrazovna ustanova - fakultet i naučni institut, odnosno ustanova za izvršenje krivičnih sankcija;

4) da se poljoprivredno zemljište koristi isključivo u cilju poljoprivredne proizvodnje.

Pored uslova propisanih u stavu 1. ovog člana, dostavlja se i pismena izjava da li se prihvata poljoprivredno zemljište koje je opredeljeno Godišnjim programom i da li se prihvataju uslovi pod kojima se to zemljište daje na korišćenje bez plaćanja naknade, i to pojedinačno za svaku jedinicu javnog nadmetanja.

Na pismeno izjašnjenje iz stava 2. ovog člana primenjuju se odredbe člana 10. ovog pravilnika.

b) Postupak korišćenja poljoprivrednog zemljišta bez plaćanja naknade

Član 19

Na postupak davanja na korišćenje poljoprivrednog zemljišta bez plaćanja naknade primenjuju se odredbe člana 14. ovog pravilnika.

Član 20

Nakon prikupljanja dokumentacije iz javnog poziva, razmatra se dostavljena dokumentacija, utvrđuje se koja lica ispunjavaju uslove za ostvarivanje prava korišćenja poljoprivrednog zemljišta bez plaćanja naknade i Godišnjim programom opredeljuje se površina poljoprivrednog zemljišta.

Pravnim licima koja ispunjavaju uslove za ostvarivanje prava korišćenja poljoprivrednog zemljišta bez plaćanja naknade opredeljuju se jedinice javnog nadmetanja, i to:

1) obrazovnim ustanovama - školama, stručnim poljoprivrednim službama, socijalnim ustanovama najviše do 100 ha na teritoriji Republike Srbije;

2) visokoobrazovnim ustanovama - fakultetima i naučnim institutima i ustanovama za izvršenje krivičnih sankcija najviše do 1.000 ha na teritoriji Republike Srbije.

Površina poljoprivrednog zemljišta koja se opredeljuje pravnom licu iz stava 2. ovog člana umanjuje se za površinu za koju već ima zaključene ugovore o davanju na korišćenje poljoprivrednog zemljišta bez plaćanja naknade sa Ministarstvom na teritoriji Republike Srbije.

Član 21

Na postupak donošenja odluke o davanju na korišćenje poljoprivrednog zemljišta bez plaćanja naknade, zaključenja ugovora o korišćenju poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini bez plaćanja naknade i uvođenja u posed shodno se primenjuju odredbe čl. 16. i 17. ovog pravilnika.

6) Davanje u zakup poljoprivrednog zemljišta putem javnog nadmetanja

a) Uslovi za davanje u zakup putem javnog nadmetanja

Član 22

Poljoprivredno zemljište daje se u zakup javnim oglašavanjem, odnosno javnim nadmetanjem u dva kruga pod uslovom da je doneta odluka o raspisivanju javnog oglasa o davanju u zakup poljoprivrednog zemljišta putem javnog nadmetanja (u daljem tekstu: javni oglas) u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište.

Javni oglas u prvom krugu raspisuje se nakon okončanja postupka davanja u zakup poljoprivrednog zemljišta na korišćenje bez plaćanja naknade i davanja u zakup po osnovu prava prečeg zakupa za preostalu površinu poljoprivrednog zemljišta.

Javni oglas u drugom krugu raspisuje se nakon okončanja postupka davanja u zakup poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini po prvom krugu javnog nadmetanja.

Ako se svo poljoprivredno zemljište ne izda u zakup u prvom i drugom krugu, može da se donose odluka o raspisivanju novog javnog oglasa po pravilima drugog kruga.

U javnom oglasu koji se raspisuje nakon početka agroekonomske godine, period zakupa je godinu dana.

Član 23

Radi davanja u zakup poljoprivrednog zemljišta putem javnog nadmetanja treba da budu ispunjeni uslovi u pogledu poljoprivrednog zemljišta, i to:

1) da nije zaključen ugovor o korišćenju poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini bez plaćanja naknade, odnosno ugovor o zakupu po pravu prečeg zakupa za to poljoprivredno zemljište;

2) da je Godišnjim programom planirano za davanje u zakup putem javnog nadmetanja;

3) da je raskinut ugovor o zakupu, odnosno korišćenju poljoprivrednog zemljišta sa Ministarstvom zaključen po ranijim Godišnjim programima dok je postupak realizacije Godišnjeg programa za tekuću godinu u toku;

4) da nije u postupku davanja u zakup po pravu prvenstva;

5) da ako je izvršena ocena pisma o namerama zainteresovanog lica za investiciono ulaganje u okviru javnog oglasa se označi jedinica javnog nadmetanja za davanje u zakup za investiciona ulaganje.

b) Postupak sprovođenja javnog nadmetanja

Član 24

Odluku o raspisivanju javnog oglasa donosi nadležni organ jedinice lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi poljoprivredno zemljište u državnoj svojini, u roku od 60 dana od dana donošenja Godišnjeg programa, uz saglasnost Ministarstva u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište.

Javni oglas iz stava 1. ovog člana objavljuje se u službenom glasilu jedinice lokalne samouprave, na oglasnoj tabli i zvaničnoj internet stranici jedinice lokalne samouprave, a može se objaviti i u drugim sredstvima javnog informisanja.

Član 25

Postupak javnog nadmetanja održava se ako je blagovremeno dostavljena najmanje jedna uredna prijava na javni oglas, ako javnom nadmetanju pristupi i prisustvuje ponuđač, odnosno ovlašćeni predstavnik ponuđača koji je podneo tu prijavu i ako se dostavi dokaz o uplati depozita za svako javno nadmetanje pojedinačno.

Za jedinice javnog nadmetanja iz člana 23. tačka 5) ovog pravilnika, u postupku prijavljivanja za javno nadmetanje podnosilac prijave dostavlja i elaborat za predmetno zemljište koji sadrži: kratak opis investicije, vrstu, sortiment (za višegodišnje zasade), dinamiku radova, predmer i predračun radova i postaje sastavni deo ugovora o zakupu.

Dinamika radova u elaboratu iz stava 2. ovog člana treba da bude takva da se investiciona ulaganja okončaju najkasnije u roku od pet godina od dana davanja odobrenja, a zakupac predmetnog zemljišta treba da postupa u skladu sa dinamikom radova navedenom u elaboratu i da za investiciona ulaganja podnese zahtev Ministarstvu najkasnije u roku od 60 dana od dana zaključenja ugovora o zakupu.

Ovlašćeni predstavnik ponuđača, pre početka javnog nadmetanja nadležnom organu za sprovođenje postupka javnog nadmetanja, dostavlja overeno punomoćje u skladu sa zakonom.

Ovlašćeni predstavnik može zastupati samo jednog ponuđača na javnom nadmetanju.

Ponuđač ne može istovremeno biti i ovlašćeni predstavnik drugog ponuđača na istom javnom nadmetanju.

Najpovoljniji ponuđač jeste ponuđač koji ispunjava uslove za zakup poljoprivrednog zemljišta i ponudi najvišu cenu zakupa za pojedinu jedinicu javnog nadmetanja.

Ako na teritoriji jedinice lokalne samouprave postoje katastarske opštine koje nemaju status naseljenog mesta, učešće u prvom krugu javnog nadmetanja, za jedinice javnog nadmetanja koje pripadaju toj katastarskoj opštini, ima fizičko lice koje ima prebivalište na teritoriji te jedinice lokalne samouprave.

Član 26

Nakon sprovedenog postupka javnog nadmetanja, uplaćeni depozit se vraća ponuđačima, osim najpovoljnijem ponuđaču.

Ako najpovoljniji ponuđač odustane od zakupa nakon sprovedenog javnog nadmetanja, depozit mu se ne vraća, osim u slučaju nastanka okolnosti koje dovode do nemogućnosti zakupa tog zemljišta.

Depozit se ne vraća ponuđaču koji je udaljen sa javnog nadmetanja zbog narušavanja reda i discipline.

Najpovoljnijem ponuđaču uplaćeni depozit uračunava se u godišnju zakupninu.

Ako ponuđena cena zakupa po hektaru prelazi dvostruki iznos početne cene zakupa po hektaru, svi ponuđači koji nastavljaju nadmetanje dopunjuju depozit do 50% cene zakupa koja je ponuđena za celokupno zemljište koje je predmet određene jedinice javnog nadmetanja, posle čega se javno nadmetanje nastavlja.

Postupak iz stava 5. ovog člana shodno se ponavlja i u slučaju trostrukog, odnosno višestrukog iznosa početne cene zakupa po hektaru.

Član 27

U toku postupka javnog nadmetanja vodi se zapisnik o javnom nadmetanju za svaku jedinicu javnog nadmetanja posebno.

Zapisnik iz stava 1. ovog člana uručuje se najpovoljnijem ponuđaču.

Zapisnik se izrađuje u dovoljnom broju primeraka za potrebe nadležnog organa jedinice lokalne samouprave i Ministarstva.

Član 28

Odluku o davanju u zakup poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini nadležni organ jedinice lokalne samouprave dužan je da donese najkasnije do 1. juna tekuće godine, uz saglasnost Ministarstva u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište.

Član 29

Na postupak zaključenja ugovora o zakupu poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini i uvođenja u posed shodno se primenjuju odredbe člana 12. st. 1, 3, 4. i 5. ovog pravilnika.

Zakupac poljoprivrednog zemljišta koji je do donošenja ovog pravilnika izvršio investiciona ulaganja na zakupljenom poljoprivrednom zemljištu bez odobrenja, može da dobije naknadno odobrenje ako u roku od godinu dana od donošenja ovog pravilnika podnese zahtev Ministarstvu na razmatranje.

Zbog promenjenih okolnosti u postupku realizacije investicionog ulaganja nakon dobijanja odobrenja, zakupac može da izvrši samo jednu izmenu elaborata koja se odnosi samo na promenu vrste voćnog zasada, uz odobrenje Ministarstva.

Ako zakupac ima zaključen ugovor o zakupu sa Ministarstvom na period zakupa od 40 godina, a podigao je voćnjak, odnosno zainteresovan je za podizanje voćnjaka, na njegov zahtev zaključuje se aneks ovog ugovora na period zakupa do 30 godina, a pre dostavljanja zahteva Ministarstvu za odobrenje investicionog ulaganja.

Ako lice koje je izvršilo investiciona ulaganja na poljoprivrednom zemljištu do donošenja ovog pravilnika, odnosno koje je vlasnik poljoprivredne infrastrukture na poljoprivrednom zemljištu koja je podignuta do donošenja ovog pravilnika, a nije zakupac tog zemljišta, uzme u zakup to poljoprivredno zemljište u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište, zaključenjem ugovora o zakupu smatra se da ima odobrenje Ministarstva na investiciono ulaganje.

7) Korišćenje poljoprivrednog zemljišta koje se daje po početnoj ceni od 0 dinara na javnom nadmetanju

a) Uslovi korišćenja poljoprivrednog zemljišta koje se daje po početnoj ceni od 0 dinara za poljoprivrednu proizvodnju

Član 30

Poljoprivredno zemljište daje se na korišćenje za poljoprivrednu proizvodnju putem javnog nadmetanja po početnoj ceni od 0 dinara, ako je pored uslova propisanih zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište, zapisnikom Republičkog poljoprivrednog inspektora naročito utvrđeno da poljoprivredno zemljište nije bilo predmet zakupa u poslednje tri agroekonomske godine i nije bilo predmet korišćenja, sa prikazom svih katastarskih parcela, ili delova parcela, podacima o katastarskoj opštini, površini, kulturi i klasi.

b) Postupak korišćenja poljoprivrednog zemljišta koje se daje po početnoj ceni od 0 dinara za poljoprivrednu proizvodnju

Član 31

U javnom oglasu iz člana 22. stav 1. ovog pravilnika označavaju se jedinice javnog nadmetanja za davanje na korišćenje po početnoj ceni od 0 dinara za poljoprivrednu proizvodnju, ako su ispunjeni uslovi propisani zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište i ovim pravilnikom.

Ako se za označenu jedinicu javnog nadmetanja iz stava 1. ovog člana u postupku javnog nadmetanja prijavi i njemu pristupi samo jedan učesnik koji ispunjava uslove iz zakona kojim se uređuje poljoprivredno zemljište i ovog pravilnika, tom učesniku se zemljište dodeljuje na korišćenje po početnoj ceni od 0 dinara.

Ako se za označenu jedinicu javnog nadmetanja iz stava 1. ovog člana u postupku javnog nadmetanja prijavi više učesnika koji ispunjavaju uslove iz zakona kojim se uređuje poljoprivredno zemljište i ovog pravilnika, dodeljuje se na korišćenje po početnoj ceni od 0 dinara onom učesniku u postupku javnog nadmetanja čija je prijava prva pristigla nadležnom organu koji sprovodi postupak javnog nadmetanja.

Odluku o davanju na korišćenje poljoprivrednog zemljišta donosi nadležni organ jedinice lokalne samouprave uz saglasnost Ministarstva u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište.

Na osnovu pravosnažne odluke iz stava 4. ovog člana, Ministarstvo i korisnik zaključuju ugovor o korišćenju poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini bez plaćanja naknade u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište.

Period korišćenja poljoprivrednog zemljišta koje se daje po početnoj ceni od 0 dinara za poljoprivrednu proizvodnju može se produžiti u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište i korisnik za period za koji je produženo korišćenje tog zemljišta plaća zakupninu u iznosima propisanim članom 61. zakona kojim se uređuje poljoprivredno zemljište.

Korisnik podnosi zahtev jedinici lokalne samouprave za produženje korišćenja poljoprivrednog zemljišta najmanje godinu dana pre isteka postojećeg ugovora.

Po prijemu zahteva iz stava 7. ovog člana, pribavlja se zapisnik Republičkog poljoprivrednog inspektora da korisnik poljoprivredno zemljište koristi u poljoprivredne svrhe i odobrenje Ministarstva za investicione radove za površine preko 10 ha, nakon čega se odlukom konstatuje da li su ispunjeni uslovi za produženje korišćenja poljoprivrednog zemljišta i odlučuje se o produženju korišćenja poljoprivrednog zemljišta.

Na osnovu odluke iz stava 8. ovog člana kojom se konstatuje da su ispunjeni uslovi za produženje korišćenja poljoprivrednog zemljišta, Ministarstvo sa korisnikom zaključuje aneks ugovora o korišćenju poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini uz naknadu.

v) Uslovi korišćenja poljoprivrednog zemljišta koje se daje po početnoj ceni od 0 dinara za obnovljive izvore od biomase i stočarstva

Član 32

Pravo na korišćenje poljoprivrednog zemljišta koje se daje pravnim licima koja se bave proizvodnjom energije iz obnovljenih izvora od biomase i stočarstva putem javnog nadmetanja po početnoj ceni od 0 dinara ostvaruje se, ako su pored uslova propisanih zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište, ispunjeni i sledeći uslovi, i to:

1) da je zapisnikom Republičkog poljoprivrednog inspektora naročito utvrđeno da poljoprivredno zemljište nije bilo predmet zakupa u poslednje tri agroekonomske godine i nije bilo predmet korišćenja, sa prikazom svih katastarskih parcela, ili delova parcela, podacima o katastarskoj opštini, površini, kulturi i klasi;

2) da je izvršena registracija za energetsku delatnost proizvodnje one vrste energije za koju se namerava proizvodnja iz obnovljenih izvora od biomase i stočarstva;

3) da se poseduje energetska licenca, osim u slučajevima kada je zakonom propisano da licenca nije potrebna, i da objekat u kom će se proizvoditi energija iz obnovljenih izvora od biomase i stočarstva ima energetsku dozvolu, osim u slučajevima kada je zakonom propisano da energetska dozvola nije potrebna, ili ako se dostavi overena izjava da će se u roku od dve godine od zaključenja ugovora o korišćenju poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini pribaviti odgovarajuća energetska dozvola za objekat i da će se u roku od četiri godine od zaključenja ugovora o korišćenju poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini pribaviti energetska licenca;

4) da se dostavi investicioni projekat korišćenja predmetnog poljoprivrednog zemljišta za potrebe proizvodnje energije iz obnovljenih izvora od biomase i stočarstva;

5) da se dostavi overena izjava, data pod krivičnom, prekršajnom i materijalnom odgovornošću da će se predmetno poljoprivredno zemljište koristiti isključivo za potrebe proizvodnje energije iz obnovljenih izvora od biomase i stočarstva;

6) da je nakon zaključenja ugovora o korišćenju poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini na podračun koji odredi Ministarstvo uplaćen u punom iznosu poseban depozit koji je potreban za realizaciju projekta rekultivacije iz stava 3. tačka 3) ovog pravilnika.

Investicioni projekat iz stava 1. tačka 4) ovog člana naročito obuhvata:

1) detaljan opis svih radova koje učesnik u javnom nadmetanju namerava da izvede na predmetnom poljoprivrednom zemljištu;

2) mere zaštite susednog zemljišta;

3) mere zaštite životne sredine;

4) kratak opis svih radova koje će učesnik u javnom nadmetanju izvršiti u slučaju isteka ili raskida ugovora o korišćenju poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini kako bi zemljište vratio u stanje ne lošije od stanja u kom ga je primio na korišćenje, a u skladu sa projektom rekultivacije iz stava 3. tačka 3) ovog člana;

5) iznos sredstava koje će učesnik u javnom nadmetanju uložiti radi realizacije radova i mera iz tač. 1)-4) ovog stava, sa vremenskom dinamikom ulaganja.

Uz investicioni projekat iz stava 1. tačka 4) ovog člana, učesnik u javnom nadmetanju prilaže i:

1) mišljenje sudskog veštaka za oblast poljoprivrede da su mere zaštite iz stava 2. tač. 2) i 3) ovog člana dovoljne da se zaštiti susedno zemljište, odnosno životna sredina, kao i da su radovi iz stava 2. tačke 4) ovog člana dovoljni da se zemljište vrati u stanje ne lošije od stanja u kom ga je investitor primio na korišćenje;

2) mišljenje sudskog veštaka za oblast ekonomije da li su sredstva iz stava 2. tačka 5) ovog člana dovoljna za realizaciju radova i mera iz stava 2. tač. 1)-4) ovog člana;

3) projekat rekultivacije iz člana 55. zakona kojim se uređuje poljoprivredno zemljište, s tim da projekat rekultivacije ne mora da sadrži elemente koji nisu primenljivi na konkretan investicioni projekat, ali je izrađivač projekta rekultivacije obrazlaže zašto ti elementi nisu primenljivi.

Troškove izrade investicionog projekta, projekta rekultivacije i pribavljanja mišljenja sudskih veštaka snosi učesnik u postupku javnog nadmetanja.

Ako učesnik u postupku javnog nadmetanja zaključi ugovor o korišćenju poljoprivrednog zemljišta, investicioni projekat je obavezujući za njega, s tim da to lice nema pravo na bilo kakva potraživanja prema Ministarstvu u vezi sa ulaganjima koja izvrši.

Ako se na poljoprivrednom zemljištu koje se daje pravnim licima koja se bave proizvodnjom energije iz obnovljenih izvora od biomase i stočarstva putem javnog nadmetanja po početnoj ceni od 0 dinara sadi šumsko drveće za biomasu iz člana 61. stav 6. zakona kojim se uređuje poljoprivredno zemljište, pored uslova iz stava 1. ovog člana, treba da se ispune i sledeći uslovi:

1) da predmet davanja na korišćenje u ove svrhe nije obradivo poljoprivredno zemljište prve, druge, treće, četvrte niti pete katastarske klase;

2) da mišljenje iz stava 3. tačka 1) ovog člana, pored veštaka za oblast poljoprivrede, daje i veštak za oblast šumarstva i republički šumarski inspektor;

3) da se odmah po zaključenju ugovora o korišćenju poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini kao odložni uslov za početak realizacije investicionog projekta pribavi i saglasnost Ministarstva iz člana 24. zakona kojim se uređuje poljoprivredno zemljište;

4) da predmetno poljoprivredno zemljište neće postati šumsko zemljište, ali da se kao odložni uslov za početak realizacije investicionog projekta iz stava 1. tačka 4) ovog člana izradi projekat za podizanje zasada kratkog proizvodnog ciklusa u skladu sa članom 33. zakona kojim se uređuju šume;

5) da se postupa u skladu sa propisima iz oblasti šumarstva, semena i sadnog materijala, zaštite bilja i zaštite životne sredine.

g) Postupak korišćenja poljoprivrednog zemljišta koje se daje po početnoj ceni od 0 dinara za obnovljive izvore od biomase i stočarstva

Član 33

Na postupak korišćenja poljoprivrednog zemljišta koje se daje po početnoj ceni od 0 dinara za obnovljive izvore od biomase i stočarstva shodno se primenjuju odredbe člana 31. st. 1-3. ovog pravilnika.

Odluku o davanju na korišćenje poljoprivrednog zemljišta donosi nadležni organ jedinice lokalne samouprave nakon sprovedenog postupka javnog nadmetanja, a uz saglasnost Ministarstva, koja je ujedno i odobrenje na investiciono ulaganje iz člana 67. zakona kojim se uređuje poljoprivredno zemljište.

Korisnik može da počne sa realizacijom investicionog projekta na osnovu zapisnika Republičkog poljoprivrednog inspektora da su ispunjeni svi uslovi za početak realizacije investicionog projekta predviđeni ovim pravilnikom.

Član 34

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog 1

TABELA KOEFICIJENATA ZA OBRAČUN DOMAĆIH ŽIVOTINJA U USLOVNA GRLA*)

 

Vrsta domaće životinje

Kategorija domaće životinje

Koeficijent za obračun uslovnih grla

GOVEDA

 

 

 

Krave

1,2

 

Priplodni bikovi

1,4

 

Steone junice

1

 

Goveda starosti 12-24 meseca

0,7

 

Goveda starosti 6-12 meseci

0,3

 

Telad

0,15

SVINJE

 

 

 

Krmače

0,4

 

Nerastovi

0,4

 

Testirane nazimice

0,25

 

Priplodni podmladak (od 25 kg do kraja testa)

0,2

 

Tovne svinje (preko 25 kg)

0,15

 

Prasad (do 25 kg)

0,02

OVCE

 

 

 

Ovce

0,1

 

Ovnovi

0,1

 

Dvizad (starosti od 12 meseci do jagnjenja)

0,08

 

Šilježad (starosti 6-12 meseci)

0,06

 

Jagnjad

0,02

KOZE

 

 

 

Koze

0,1

 

Jarčevi

0,1

 

Dvizad (starosti od 12 meseci do jagnjenja)

0,08

 

Šilježad (starosti 6-12 meseci)

0,06

 

Jarad

0,02

Konji

 

 

 

Konji

1,2

 

Omad

0,75

 

Ždrebad

0,5

Napomena:

*) Koeficijenti za obračun domaćih životinja u uslovna grla primenjuju se počev od javnog poziva koji se raspisuje od 2017. godine.

Prilog 2

TABELA KOEFICIJENATA ZA OBRAČUN USLOVNIH GRLA U POVRŠINU POLJOPRIVREDNOG ZEMLJIŠTA

 

Vrsta domaće životinje

Koeficijent za obračun površine
poljoprivrednog zemljišta

Goveda u sistemu umatičenja

1,0

ostala goveda

0,7

Svinje u sistemu umatičenja

1,0

ostale svinje

0,4

Ovce u sistemu umatičenja

1,0

ostale ovce

0,7

Koze u sistemu umatičenja

1,0

ostale koze

0,7

Konji u sistemu umatičenja

1,0

ostali konji

0,7

Živina u sistemu umatičenja*)

0,2

ostala živina*)

0,1

Kunići*)

0,1

Napomena:

*) Koeficijenti za obračun površine poljoprivrednog zemljišta za pravo prečeg zakupa po osnovu stočarstva koje se odnosi na živinu i kuniće primenjuje se na izradu Godišnjeg programa za 2017. godinu.