PROGRAM

KORIŠĆENJA SREDSTAVA BUDŽETSKOG FONDA ZA ZAŠTITU ŽIVOTNE SREDINE GRADA UŽICA ZA 2017. GODINU

("Sl. list grada Užica", br. 8/2017)

Član 1

Ovim Programom utvrđuje se korišćenje sredstava Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine Grada Užica u 2017. godini.

UVOD

Za realizaciju aktivnosti, programa i projekata iz oblasti zaštite i unapređenja životne sredine, finansijska sredstva su obezbeđena u Budžetskom fondu za zaštitu životne sredine Grada Užica.

Prihodi Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine u 2017. godini ostvarivaće se po dva osnova:

- Po osnovu Odluke o naknadi za zaštitu i unapređenje životne sredine ("Sl. list grada Užica", br. 14/13), koju je Grad Užice doneo u skladu sa Uredbom o određivanju aktivnosti čije obavljanje utiče na životnu sredinu ("Sl. glasnik", br. 8/2010). Sredstva koja će biti ostvarena po osnovu ovih naknada 100% su prihod budžeta Grada.

- Po osnovu koji je definisan Uredbom o naknadama od emisije SO2, NO2, praškastih materija i odložen otpad. Sredstva ostvarena od prethodno pomenutih naknada, u iznosu od 40% su prihod budžeta Grada, a u iznosu od 60% prihod budžeta Republike Srbije.

Ukupni planirani prihod Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine grada Užica u 2017. godini iznosi 20 miliona dinara.

I. (0001) UPRAVLJANJE ZAŠTITOM ŽIVOTNE SREDINE (2.600.000)

I.1. Konkursi za ekološke projekte i sufinansiranje projekata organizacija civilnog društva (projekti iz oblasti zaštite životne sredine)

Prioritetna aktivnost iz oblasti zaštite i unapređenja životne sredine ove godine je unapređenje sistema i širenje zone primarne selekcije otpada, tako da će i tema Konkursa namenjenog organizacijama civilnog društva biti iz ove oblasti.

Uputiće se javni poziv organizacijama civilnog društva da dostave svoje predloge projekata edukacije iz oblasti primarne selekcije otpada. Predlozi projekata treba da budu u skladu sa Lokalnim planom upravljanja otpadom. Ciljne grupe za edukaciju su stanovništvo, zaposleni u javnim preduzećima, školama i vrtićima i dr.

I.2. Održavanje UV uređaja u seoskim školama

Uređajima za prečišćavanje vode za piće (UV uređaji), postavljenim pre više od 10 godina u objektima seoskih škola, potrebno je stalno održavanje sa zamenom delova koji imaju svoj vek korišćenja. Izvršiće se popravka oštećenja i zaštita delova koji su u upotrebi više od 10 godina. Ugovor o servisiranju UV uređaja za 2016. godinu ističe u aprilu 2017. godine, kada će se izvršiti izbor preduzeća koje će navedene poslove obavljati u 2017. godini.

Tokom godine izvršiće se nabavka potrebnih delova (filteri, UV lampe, električno napajanje i slično).

I.3. Izbor najbolje uređenih dvorišta i terasa

Povodom 5. juna, Svetskog dana zaštite životne sredine, biće realizovana akcija izbora najuređenijeg dvorišta i terase (balkona), stambenog objekta višeporodičnog i porodičnog stanovanja na gradskom i seoskom području, uz dodelu adekvatnih nagrada (sadni materijal, oprema za održavanje zelenih površina i sl.).

I.4. Revizija Lokalnog ekološkog akcionog plana (LEAP-a)

Lokalni ekološkii akcioni plan Grada Užica donet je za period 2012-2016. godine. Neophodno je doneti skupštinsku odluku o reviziji ovog strateškog dokumenta. Revizija podrazumeva ocenu aktuelnosti postojećih podataka, efekat realizovanih mera i proširenje obrađenih oblasti, kao i ugradnju novih.

I.5. Stručno usavršavanje, razvoj ekološke svesti, ekološko obrazovanje stanovništva, javne tribine i dr.

Nastaviti saradnju sa svim elektronskim i pisanim medijima koji su prisutni u našem okruženju na prezentaciji ekoloških aktivnosti i popularizaciji zaštite životne sredine.

Prema potrebi štampaće se propagandni materijal (brošure, plakati, fascikle, blokovi...).

Kao i prethodnih godina uzeti učešće u radu stručnih konferencija, seminara i radionica iz oblasti zaštite i unapređenja životne sredine i energetske efikasnosti, koje organizuju domaća strukovna udruženja, instituti, ministarstva ili donatorske organizacije. Organizovaće se poseta ekološkim sajamskim izložbama u zemlji i u skladu sa mogućnostima učestvovati na nekoj od njih.

Planira se i organizovanje javnih tribina/skupova, u cilju edukacije stanovništva, stručne i zainteresovane javnosti. Putem medija promovisaće se rad Zelenog saveta grada Užica.

I.6. Zaštita predela izuzetnih odlika "Klisura Đetinje"

Finansiranje zaštićenog prirodnog dobra podrazumeva izradu potrebne planske i programske dokumentacije i izvođenje radova na njegovoj zaštiti i unapređenju i regulisano je u skladu sa čl. 69. Zakona o zaštiti prirode ("Službeni glasnik RS", br. 36/2009, 88/2010 i 91/2010- ispravka i 14/2016).

Postupak zaštite klisure reke Đetinje je u toku. Određen je upravljač (Turistička organizacija Užice) i izrađen predlog Odluke za proglašenje zaštićenog područja. Organizovan je javni uvid na kome je Gradska organizacija sportskih ribolaovaca "Đetinja" Užice dala primedbe na predlog Odluke. U toku je usaglašavanje nacrta Odluke posle čega sledi njeno usvajanje na Skupštinama Grada Užica i Opštine Čajetina uz saglasnost nadležnog Ministarstva i proglašenje zaštite.

Posle proglašenja zaštite, upravljač donosi Plan i Program upravljanja.

Svi radovi na zaštiti i unapređenju, s obzirom na utvrđenu kategoriju zaštite, finansiraju se iz:

• sredstava budžeta jedinica lokalnih samouprava;

• sredstava Zelenog fonda Republike Srbije;

• sredstava obezbeđenih za realizaciju programa, planova i projekata u oblasti zaštite prirode;

• prihoda ostvarenih u obavljanju delatnosti i upravljanja zaštićenim prirodnim dobrom;

• naknada za korišćenje zaštićenog prirodnog dobra;

• donacija, poklona i pomoći;

• drugih izvora u skladu sa zakonom.

Grad Užice će u 2017. godini sa upravljačem planirati obeležavanje prirodnog dobra, izradu prostorne i urbanističke dokumentacije, izradu programa razvoja i nužne radove na održavanju i čišćenju.

I.7. Zaštita spomenika prirode "Potpećka pećina"

Pomoć Turističkoj organizaciji Užice, kao upravljaču Spomenikom prirode "Potpećka pećina", da realizuje deo svojih programskih aktivnosti u skladu sa Planom upravljanja i godišnjim Programom.

I.8. Zaštita pojedinačnih stabala spomenika prirode na teritoriji grada Užica

Radovi na zaštiti pojedinačnih stabla spomenika prirode na teritoriji grada Užica se s obzirom na kategoriju zaštite finansiraju se sredstvima jedinice lokalne samouprave.

Svi radovi na zaštiti obavljaju se u skladu sa Planom upravljanja i godišnjim Programom.

I.9. Izrada Plana kvaliteta vazduha (ugovorena obaveza iz 2016. godine)

Prema Izveštaju o stanju kvaliteta vazduha u Republici Srbiji u 2014. godini i 2015. godini, koji je izradila Agencija za zaštite životne sredine Republike Srbije, u aglomeraciji Užice je vazduh bio III kategorije-prekomerno zagađen vazduh, pri čemu su prekoračene tolerantne vrednosti koncentracije suspendovanih čestica PM10.

Prema članu 22. stav 3. Zakona o zaštiti vazduha ("Sl. glasnik RS", br. 36/09) u aglomeraciji u kojoj je utvrđeno da je kvalitet vazduha treće kategorije sprovode se mere za smanjenje zagađivanja vazduha, radi kratkoročnog postizanja tolerantnih vrednosti i dugoročnog obezbeđivanja graničnih vrednosti.

U skladu sa članom 31. Zakona o zaštiti vazduha, u aglomeracijama u kojima je vazduh treće kategorije, odnosno kada zagađenje vazduha prevazilazi efekte mera koje se preduzimaju, odnosno kada je ugrožen kapacitet životne sredine ili postoji stalno zagađenje vazduha na određenom prostoru, nadležni organ jedinice lokalne samouprave dužan je da donese kratkoročni akcioni plan i Plan kvaliteta vazduha sa ciljem da se postignu odgovarajuće granične vrednosti ili ciljne vrednosti utvrđene zakonom.

Grad Užice je u 2016. godini ugovorio izradu Plana, rok za završetak Plana je prva polovina 2017. godine.

II. (0002) PRAĆENJE KVALITETA ELEMENATA ŽIVOTNE SREDINE (2.200.000)

II.1. Monitoring kvaliteta vazduha

Monitoring kvaliteta vazduha u Užicu se sprovodi na dva nivoa:

- putem lokalne mreže mernih mesta koja se finansira sredstvima grada Užica,

- putem državne mreže mernih mesta koje finansira Republika Srbija.

Lokalna samouprava, u skladu Zakonom, donosi Program kojim se uspostavlja lokalna mreža mernih mesta za praćenje kvaliteta vazduha na svojoj teritoriji, prati uticaj zagađenog vazduha na zdravlje ljudi i životnu sredinu i obezbeđuje dostupnost podataka o kvalitetu vazduha. Na predlog Programa kvaliteta vazduha, grad Užice pribavlja saglasnost Ministarstva.

Republika Srbija, preko Agencije za zaštitu životne sredine, u okviru državne mreže mernih mesta, sprovodi merenje imisije osnovnih zagađujućih materija (čađ, sumpor dioksid, azotni oksidi) na jednom mernom mestu i ukupnih suspendovanih čestica PM10 sa teškim metalima i ukupnih taložnih materija na jednom mernom mestu u centru grada. Republika finansira i rad automatske merne stanice (AMS) u Omladinskoj ulici, preko koje se prate koncentracije osnovnih i specifičnih polutanata (sumpor dioksid, azot dioksid, azot monoksid i ukupni oksidi azota, ugljen monoksid), ali i praćenje meteoroloških parametara (pravac i brzina vetra, temperatura i relativna vlažnost vazduha, atmosferski pritisak). Ovi podaci su dostupni u realnom vremenu na svakih 60 minuta.

U skladu sa zakonom, svi podaci iz lokalne i državne mreže monitoringa kvaliteta vazduha su javni i objavljuju se na Internetu, putem gradskog web-sajta (www.graduzice.org), kao i u lokalnim medijima. U skladu sa Pravilnikom, podaci o kvalitetu vazduha na teritoriji grada Užica dostavljaju se Agenciji za zaštitu životne sredine, i dostupni su javnosti u elektronskoj formi na Internet portalu Agencije (www.sepa.gov.rs).

II.2. Monitoring voda

1. Kontrola izvorišta i podzemnih voda na teritoriji grada, jedanput godišnje i po potrebi.

2. Kontrola kvaliteta površinskih voda: reka Lužnice, Prištavice, Sušice, Kamišine, Belog Rzava, Bratešine, Petnice, potoka na gradskom području, u sezoni niskog vodostaja, jedanput godišnje i po potrebi,

3. Kontrola kvaliteta reke Đetinje na profilu gradske Plaže, petnaestodnevno, u sezoni kupanja, od kraja juna do kraja avgusta. Ova dinamika uzorkovanja će biti dok Ministar nadležan za poslove zdravlja bliže ne propiše uslove u pogledu zdravstvene ispravnosti vode za piće i uslove u pogledu kvaliteta vode za kupanje.

II.3. Monitoring buke

U skladu sa Zakonom o zaštiti od buke u životnoj sredini ("Službeni glasnik RS", br. 36/09 i 88/10) izvršiće se kontrola i monitoring buke u životnoj sredini u Gradu Užicu.

Praćenje i merenje nivoa buke sprovodi se radi utvrđivanja stanja životne sredine, kao i pravilnog odabira preventivnih mera, a u cilju zaštite i unapređenja zdravlja ljudi i očuvanja životne sredine. Merenje nivoa buke vrši se sistematskim merenjem, ispitivanjem i ocenjivanjem indikatora buke kojima se opisuje buka u životnoj sredini i koji ukazuje na štetne efekte buke.

Merenje, obrada i analiza podataka, provera validnosti rezultata dobijenih merenjem, kao i njihova interpretacija, poveriće se ovlašćenoj stručnoj organizaciji koja je akreditovana kao laboratorija za ispitivanje i koja poseduje rešenje nadležnog ministarstva da ispunjava propisane uslove da vrši praćenje nivoa buke u životnoj sredini.

II.4. Iznenadne ekspertize kontrole kvaliteta životne sredine

Neplanirane ekspertize životne sredine (vode, vazduha, buke, zemljišta)

III. (0002) UPRAVLJANJE OSTALIM VRSTAMA OTPADA (6.200.000)

III.1. Revizija Lokalnog plana upravljanja otpadom

Radni tim koji je formirao Gradonačelnik uradiće izmene i dopune Lokalnog plana upravljanja otpadom i predložiće najpovoljniji model primarne selekcije komunalnog otpada za celu teritoriju grada Užica.

Lokalni plan upravljanja otpadom neophodno je izmeniti i uskladiti sa novim Zakonom o upravljanju otpadom i novim konceptom sistema primarne selekcije otpada.

III.2. Primarna selekcija

Komunalni otpad sa teritorije grada Užice odlaže se na Regionalnom centru za upravljanje otpadom "Duboko". Grad Užice je sa primarnom selekcijom krenuo novembara 2011. Prva faza obuhvatila je uže gradsko jezgro sa 5.000 domaćinstava i 1.200 poslovnih objekata. Za prikupljanje suvog otpada postavljeno je 148 zelenih kontejnera, uspostavljen je sistem primarne selekcije otpada u užičkim školama postavljeno 40 namenskih posuda za odvojeno sakupljanje istrošenih baterija, određena lokacija za skladištenje građevinskog otpada, nabavljena rashladna komora za privremeno skladištenje sporednih proizvoda životinjskog porekla i urađeno reciklažno ostrvo sa posudama za odvojeno sakupljanje PET ambalaže, limenki, čepova PET ambalaže.

Planirano je širenje zone prikupljanja primarno selektovanog otpada na još 14.000 stambenih jedinica i 700 poslovnih objekata. Širenjem zone prikupiće se veće količine reciklabilnog otpada, a i produžiti rok trajanja deponije smanjenjem količine otpada koji se odlaže na telo deponije. U okviru uspostavljanja sistema primarne selekcije otpada planira se i izgradnja centra za sakupljanje opasnog otpada iz domaćinstava. Da bi primarna selekcija zaživela, neophodna je ozbiljna medijska kampanja.

III.3. Opremanje punktova za prihvat otpada iz seoskih domaćinstava

U 2016. godini izrađena su dva punkta u Mesnoj zajednici Stapari, u 2017. godini nastaviti opremanje punktova u gušće naseljenim centrima seoskih mesnih zajednica (Kremna, Karan i Ravni).

Potrebno je urediti punktove za prikupljanje posebnih vrsta otpada koji nastaje u domaćinstvima na seoskom području: kabasti otpad, električni neopasni otpad, kućna tehnika i nameštaj, istrošene gume i sličan otpad koji svakodnevno nastaje u domaćinstvu, a ne može se odložiti u kontejnere za komunalni otpad. Lokacija punktova će biti u okviru lokacije postojećih kontejnera za komunalni otpad. Prostor površine oko 20 m2 će biti ograđen plastificiranom čeličnom žicom i betonskim ili metalnim stubovima visine do 2 m. Podloga će biti izrađena od uvaljanog tucanika ili betonirana. Na vidnom mestu će biti tabla sa podacima koje vrste otpada se mogu odlagati i vreme odnošenja otpada. Punkt će biti opremljen sa postojećim kontejnerima za komunalni otpad i jednim košem od 5-7 m3 za posebne vrste otpada iz domaćinstava.

III.4. Prikupljanje otpada na seoskom području

Dok se organizovano sakupljanje otpada ne uspostavi u rubnim delovima seoskih mesnih zajednica i dalje će se koristiti koševi za otpad od 5m3 u delovima naselja sa manjom koncentracijom domaćinstava, raskrsnice puteva, područja na granicama sa susednim opštinama i slično. Vršiće se prevoz kabastog i drugog neopasnog otpada koji će biti prikupljen u punktovima u centrima većih mesnih zajednica.

Kao i ranijih godina, na obalama akumulacije "Vrutci" biće postavljena dva koša za otpad od 5 m3, u periodu april - oktobar. Sakupljaće se otpad i u prostoru zaštićenog prirodnog dobra "Klisura Đetinje".

Sakupljanje i prevoz otpada vršiće JKP "Bioktoš" prema cenovniku koji odobrava Gradsko veće grada Užica.

III.5. Uređenje javnih površina kroz angažovanje socijalno-ugroženih i nezaposlenih lica

Pomoći mesnim zajednicama u održavanju zelenih površina (košenje, čišćenje), kroz angažovanje socijalno-ugroženih nezaposlenih lica koje nisu u redovnom programu održavanja Grada. U proteklom periodu ove površine su uređivane povremeno kroz program javnih radova.

U 2017. godini se planira da se javne površine na seoskom području (u centrima naselja) očiste i pokose najmanje dva puta (na proleće i krajem leta). Ovaj posao će se ponuditi socijalno ugroženim radno sposobnim licima.

U prethodnom periodu su nabavljene dve motorne kosilice za travu, koje se mogu uzimati na revers i koristiti za redovno košenje javnih površina.

Deo planiranih sredstava namenjen je za redovan servis motornih kosilica, nabavku goriva i maziva za kosilice.

III.6. Sanacija divljih deponija

U 2017. godini nastaviće se sa sanacijom divljih deponija na teritoriji grada Užica. Sanacija divljih deponija vršiće se prioritetno u zoni akumulacije "Vrutci", u zoni zaštićenih područja, ali i na drugim mestima. Sanacija deponija izvodiće se mašinskim putem i ručnim čišćenjem.

III.7. Izmena projekta sanacije i rekultivacije deponije "Sarića Osoje"

Odlaganje otpada na deponiji "Sarića Osoje" je završeno u maju 2012. godine. Postojeći projekat sanacije i rekultivacije deponije je potrebno usaglasiti sa konačnim stanjem na terenu. Pratiće se konkursi Ministarstva koji se odnose na sanaciju gradskih deponija, radi učešća na istim. Grad će učestvovati u sufinansiranju projekta sanacije deponije.

UNAPREĐENJE I POBOLJŠANJE ENERGETSKE EFIKASNOSTI I UPOTREBA OBNOVLJIVIH IZVORA ENERGIJE (9.000.000)

IV.1. Izrada programa i plana energetske efikasnost grada Užica

U skladu sa članom 10. i 12. Zakona o efikasnom korišćenju energije ("Sl. glasnik RS", broj 25/13), jedinica lokalne samouprave, kao obveznik sistema energetskog menadžmenta (preko 20 000 stanovnika), donosi program energetske efikasnosti.

Program energetske efikasnosti sadrži naročito:

• planirani cilj ušteda energije u javnim objektima,

• pregled i procenu godišnjih energetskih potreba, uključujući procenu energetskih svojstava javnih objekata;

• predlog mera i aktivnosti koje će obezbediti efikasno korišćenje energije, i to:

1. plan energetske sanacije i održavanja javnih objekata koje koriste organi jedinice lokalne samouprave, javne službe i javna preduzeća čiji je osnivač jedinica lokalne samouprave,

2. planove unapređenja sistema komunalnih usluga (sistem daljinskog grejanja, sistem daljinskog hlađenja, vodovod, javna rasveta, upravljanje otpadom, javni transport i drugo),

3. druge mere koje se planiraju u smislu efikasnog korišćenja energije,

4. nosioce, rokove i procenu očekivanih rezultata svake od mera kojima se predviđa ostvarivanje planiranog cilja,

5. sredstva potrebna za sprovođenje programa, izvore i način njihovog obezbeđivanja.

Program energetske efikasnosti donosi se na period od tri godine.

Prema istom zakonu, Akcioni plan energetske efikasnosti donosi jedinica lokalne samouprave i detaljnije razrađuje mere i aktivnosti iz programa, a sadrži naročito: mere i aktivnosti kojima se predviđa efikasno korišćenje energije, nosioce i rokove za sprovođenje planiranih aktivnosti, očekivane rezultate za svaku od mera, odnosno aktivnosti, finansijske instrumente (izvore i način obezbeđivanja) predviđene za sprovođenje planiranih mera.

Akcioni plan se donosi se na period od jedne godine.

IV.2. Izrada elaborata energetske efikasnosti javnih objekata grada Užica i obnova fasada

Elaborat energetske efikasnosti je osnovni dokument na osnovu koga se mogu planirati investicije čiji je cilj smanjenje potrošnje svih vidova energije za grejanje i hlađenje objekata, a što kao pozitivan efekat ima smanjeno aerozagađenje prvenstveno na lokalnom nivou. U prethodnom periodu izrađeni su elaborati za više javnih objekata kao i za Gradsku kuću. Na nekoliko školskih objekata i vrtića sprovedene su mere energetske efikasnosti što je kao rezultat dalo smanjenu potrošnju energenata i manju emisiju zagađujućih materija iz kotlarnica. Za objekte na kojima su sprovedene mere EE obezbediće se energetski pasoš. U 2017. godini nastaviće se sa izradom elaborata energetske efikasnosti ostalih javnih objekata.

IV.3. Sufinansiranje projekata energetske efikasnosti domaćinstava kroz izolaciju stambenih objekata, zamenu stolarije i nabavku energetski efikasnih uređaja za grejanje

Grad Užice je u 2015. i 2016. godini započeo projekat unapređenja energetske efikasnosti na individualnim stambenim objektima, čiji je prvenstveni cilj da se kroz adekvatnu termičku izolaciju i izbor ekološki povoljnijeg energenta utiče na smanjenje zagađivanja vazduha prvenstveno u zimskom periodu. U prethodne dve godine na više od 100 objekata su sprovedene mere energetske efikasnosti.

Grad Užice će i u 2017. godini putem javnog konkursa uputiti poziv vlasnicima individualnih stambenih objekata koji žele da svoje objekte učine energetski efikasnim, prvenstveno termičkom izolacijom kuća, zamenom stolarije ili nabavkom efikasnih ložnih uređaja na drvni pelet i gas. Subvencije će biti dodeljene za objekte koji su izgrađeni u prvoj, drugoj i trećoj stambenoj zoni, jer se u ovim zonama registruje povećano zagađivanje vazduha.

Vlasnici objekata bi podnošenjem zahteva trebali da ispune i određene kriterijume (odgovarajuće dozvole za objekte, dokazi o vlasništvu, dokazi o redovnom izmirivanju poreza, zona u kojoj vlasnik stanuje i slično).

Kriterijumi koje treba da ispune vlasnici objekata, rok do koga treba da se dostave prijave, rok završetka radova, maksimalni iznosi pojedinačnih subvencija biće definisani konkursom.

Radove mora izvoditi registrovan preduzetnik/preduzeće. Ovlašćeni inženjer koga će grad Užice angažovati, utvrdiće stanje objekta pre i posle izvođenja radova (tehnički izveštaj).

Predviđena sredstva mogu biti uvećana sredstvima republičkih budžetskih fondova ili donacija.

Član 2

Ovaj Program objaviti u "Službenom listu grada Užica".