PRAVILNIKO NAČINU I ROKOVIMA VRŠENJA POPISA IMOVINE I OBAVEZA KORISNIKA BUDŽETSKIH SREDSTAVA I USKLAĐIVANJA KNJIGOVODSTVENOG SA STVARNIM STANJEM("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 1/2017) |
Ovim pravilnikom uređuje se postupak i način sprovođenja popisa imovine i obaveza Grada Požarevca.
Popis obuhvata nefinansijsku imovinu (u stalnim sredstvima i u zalihama), finansijsku imovinu i obaveze, u skladu sa Pravilnikom koji propisuje klasifikacioni okvir i kontni plan za budžetski sistem.
Usklađivanje stanja imovine i obaveza u knjigovodstvenoj evidenciji sa stvarnim stanjem koje se utvrđuje popisom, vrši se na kraju budžetske godine, sa stanjem na dan 31. decembra tekuće godine.
Pre započinjanja popisa vrši se usklađivanje evidencije i stanja glavne knjige sa dnevnikom i pomoćnih knjiga sa glavnom knjigom. Vršioci popisa dužni su da popis i usklađivanje stanja nefinansijske imovine vrše sa stanjem na dan 31. decembar godine za koju se vrši popis.
Vršioci popisa dužni su da popis i usklađivanje stanja finansijske imovine vrše sa stanjem na dan 31. decembar godine za koju se vrši popis.
Imovina drugih pravnih subjekata koji se u trenutku popisa a u skladu sa validnom dokumentacijom, nalazi se na korišćenju kod vršioca popisa evidentira se na posebnim popisnim listama, koje se dostvaljaju pravnim subjektima.
Popis može biti redovan i vanredan.
Redovan popis se vrši na kraju poslovne godine, za koju se sastavlja finansijski izveštaj-završni račun.
Redovan popis može početi 1. decembra tekuće godine, a po potrebi i ranije, s tim da se stanje po popisu svede na stanje na dan 31. decembra tekuće godine.
Promene stanja imovine i obaveza u toku popisa, unose se u popisne liste na osnovu verodostojnih računovodstvenih isprava.
U toku godine može se vršiti vanredan popis u izuzetnim slučajevima propisanim zakonom (statusne promene, promene oblika organizovanja i dr).
Izuzetno, popis knjiga, filmova, fotosa i arhivske građe vrši se jednom u pet godina.
Izuzetno, popis robe i materijala u magacinu i prodajnim mestima (restoran, bife i dr.) vrši se u toku godine u situacijama promene magacionera, promene odgovornog lica - računopolagača, pojave krađe i pronevera, nastanka štete zbog elementarnih nepogoda i dr.
Popisom se utvrđuje stanje nefinansijske imovine, finansijske imovine, obaveza i kapitala budžeta Grada Požarevca.
Utvrđivanje stanja imovine i obaveza u skladu sa Pravilnikom o kontnom planu, vrši se u okviru sledećih klasa:
Klasa 000000 - Nefinansijska imovina,
Klasa 100000 - Finansijska imovina,
Klasa 200000 - Obaveze,
Klasa 300000 - Kapital, utvrđivanje rezultata poslovanja i vanbilansna evidencija.
Konto 011100 - Zgrade i građevinski objekti, obuhvataju građevinske objekte, a u okviru ovog konta, na posebnim kontima obuhvataju se stanovi i stambene zgrade.
Komisiji za popis daju se pripremljene popisne liste koje mogu sadržati sledeće podatke: broj nomenklature sredstava za amortizaciju, naziv i adresu građevinskog objekta.
Komisija za popis utvrđuje stvarno stanje na licu mesta i u popisne liste upisuje stanje po popisu. Posle toga unosi knjigovodstveno stanje količinski i vrednosno i to na osnovu podataka na dan 31. decembar godine za koju se vrši popis.
Ako komisija za popis utvrdi da su pojedini objekti neupotrebljivi, popisaće ih u posebne liste i dati predlog za rashodovanje ili prodaju. Za pojedine građevinske objekte koji su oštećeni, a koji nisu još za rashodovanje, popisna komisija daje predlog za njihovo saniranje.
Komisija za popis treba da utvrdi da li je bilo dodatnih ulaganja na postojećim objektima, odnosno da li je vršena rekonstrukcija, adaptacija i modernizacija ili druga dogradnja radi povećanja kapaciteta, poboljšanja kvaliteta ili promene namene.
Ako građevinski objekat pripada većem broju pravnih lica, u popisne liste unosi se samo deo objekta koji pripada korisniku.
Konto 011200 - Oprema, popisom se obuhvata oprema koja se smatra osnovnim sredstvom, shodno Pravilniku o nomenklaturi nematerijalnih ulaganja i osnovnih sredstava sa stopama amortizacije.
Pribavljanje opreme vrši se kupovinom, izradom u sopstvenoj režiji ili prenosom bez naknade.
Osnovicu za otpisivanje opreme čini nabavna vrednost ili cena koštanja.
Komisija za popis treba da utvrdi da li su vršena dodatna ulaganja u opremu, odnosno da li je nastala promena kapaciteta i druge izmene koje imaju tretman investicija i kao takve povećavaju vrednost opreme.
Oprema za koju postoji dokumentacija da se nalazi kod drugog pravnog lica popisuje se na osnovu te dokumentacije ili na osnovu dostavljene popisne liste od pravnog lica kod koga se oprema nalazi.
Oprema koja nije više za upotrebu unosi se u posebne popisne liste i predlaže se za rashodovanje.
U posebne popisne liste popisuju se i osnovna sredstva koja su trajno van upotrebe. Pod osnovnim sredstvima koja su trajno van upotrebe, podrazumevaju se osnovna sredstva koja se ne koriste u dužem periodu neprekidno zbog fizičke dotrajalosti, tehničke zastarelosti i sl.
Tuđa oprema se unosi u posebne popisne liste, a jedan primerak popisne liste dostavlja se pravnom licu čija je oprema.
Konto 014100 - Zemljište i konto 014300 - Šuma i vode, u popisne liste se upisuju podaci o veličini zemljišta (hektar, ar, kvadratni metar) i vrednosti koja je iskazana u knjigovodstvu jer se ne vrši obračun amortizacije. Za zemljište koje je uzeto u zakup popis se vrši na isti način, s tim što se u posebne popisne liste upisuju podaci koji se obezbeđuju iz ugovora o zakupu zaključenim sa drugim pravnim licem.
Konto 015100 - Nefinansijska imovina u pripremi obuhvata ulaganja u sve oblike osnovnih sredstava od dana ulaganja do dana početka korišćenja.
Popis osnovnih sredstava u pripremi vrši se pojedinačno po osnovnom sredstvu.
Za investicije koje su dovršene i za investicije koje su delimično aktivirane utvrđuje se dan kada su završene, odnosno kada je počela njihova upotreba, i prenose se na odgovarajuća konta osnovnih sredstava.
Na isti način popisuju se i eventualno obustavljene investicije, s obzirom na to da se knjiže na kontima osnovnih sredstava u pripremi. Popisna komisija utvrđuje i konstatuje razloge obustavljanja i daje predloge za mogućnosti dovršavanja ili eventualne likvidacije ovakvih investicija.
Pri popisu se utvrđuje da li postoji odluka ili rešenje nadležnog organa o obustavljanju investicije za koju se oceni da više ne može da se koristi.
Obustavljene investicije se popisuju u posebne popisne liste.
Konto 015200 - Avansi za nefinansijsku imovinu, popisuju se dati avansi za sticanje svih oblika osnovnih sredstava.
Popis avansa za osnovna sredstva vrši se na isti način kao i za druga potraživanja. Komisija za popis treba da utvrdi da li je pre popisa izvršeno usaglašavanje potraživanja po osnovu datih avansa sa dužnicima, kao i da li o tome postoji odgovarajuća isprava, kako je propisano članom 18. Uredbe o budžetskom računovodstvu ("Službeni glasnik Republike Srbije", broj 125/2003 i 12/2006).
Kamata na date avanse na osnovna sredstva obračunava se samo ako je ugovorena.
Popis gotovine i gotovinskih ekvivalenata (tekući računi, izdvojena novčana sredstva i akretivi, blagajna, devizni račun, devizni akreditivi, devizna blagajna, ostala novčana sredstva, plemeniti metali i hartije od vrednosti) vrši se brojanjem prema apoenima i upisivanjem utvrđenih iznosa u posebne popisne liste.
Novčana sredstva koja se nalaze na podračunima Uprave za trezor popisuju se na osnovu izvoda o stanju tih sredstava na dan 31. decembar tekuće godine.
Popis gotovine i gotovinskih ekvivalenata vrši se po odgovarajućim računima na posebnoj popisnoj listi prema redosledu konta na kojima je evidentirana gotovina i gotovinski ekvivalenti.
Popisna lista za popis gotovine i gotovinskih ekvivalenata sadrži: redni broj, konto, naziv konta, stanje po popisu, stanje po knjigama i razlika.
Popis čekova se vrši tako što se posebno popisuju čekovi poslati na naplatu, a posebno čekovi koji još nisu poslati na naplatu. Komisija za popis proverava da li su čekovi poslati na naplatu i da li su naplaćeni u propisanim rokovima. Čekovi se popisuju po nominalnim vrednostima.
Popis deviznih novčanih sredstava vrši se na isti način kao i popis dinarskih sredstava.
Prilikom popisa finansijskih plasmana i potraživanja komisija za popis utvrđuje da li je izvršeno usaglašavanje finansijskih plasmana i potraživanja sa dužnicima. Od dužnika se pribavlja saglasnost salda na dan 31. decembra tekuće godine.
Potraživanja se popisuju u tri grupe posebnih popisnih lista i to:
- potraživanja u dinarima čiji rok za naplatu nije istekao i koja nisu sporna,
- potraživanja u devizama čiji rok za naplatu nije istekao i koja nisu sporna,
- potraživanja koja su sumnjiva, odnosno sporna ili čiji je rok za naplatu istekao.
Potraživanja za koja ne postoji uredna dokumentacija komisija za popis iskazuje u posebnim popisnim listama.
Promene između stanja na dan sa kojim se vrši popis i stanja na dan kada je faktički izvršen popis, unose se u popisne liste naknadno na osnovu knjigovodstvene dokumentacije o tim promenama.
Komisija za popis je dužna da proveri da li je potraživanje sumnjivo, sporno ili nenaplativo i iz kojih razloga.
Popis obaveza vrši se u odvojenim popisnim listama za:
- obaveze u dinarima,
- obaveze u stranoj valuti,
- obaveze za koje ne postoje uredne isprave.
Sve što je navedeno za popis potraživanja odnosi se i na popis obaveza, kao i obavezu komisije za popis da proveri da li je izvršeno usaglašavanje obaveza sa stanjem na dan 31. decembra godine za koju se vrši popis.
Načelnik Gradske uprave posebnim rešenjem obrazuje potreban broj popisnih komisija.
Rešenjem o obrazovanju popisne komisije određuje se: predsednik, zamenik predsednika, članovi i zamenici članova popisnih komisija, predmet popisa i rok za dostavljanje izveštaja o izvršenom popisu od strane svake komisije pojedinačno.
Rešenje o obrazovanju popisne komisije donosi se najkasnije do 10. decembra tekuće godine.
Rešenje o obrazovanju popisne komisije dostavlja se svim članovima popisne komisije, a jedan primerak se dostavlja i internoj reviziji.
U slučaju obrazovanja više popisnih komisija, obrazuje se centralna popisna komisija, koja koordinira rad popisnih komisija.
Načelnik Gradske uprave posebnim rešenjem obrazuje centralnu popisnu komisiju.
Rešenjem o obrazovanju centralne popisne komisije određuje se: predsednik, zamenik predsednika, članovi i zamenici centralne popisne komisije.
Centralna popisna komisija obavlja sledeće poslove:
- koordinira rad svih popisnih komisija,
- utvrđuje da li su popisne komisije blagovremeno donele plan rada,
- prati rad popisnih komisija u toku popisa i utvrđuje da li su blagovremeno započele i završile popis,
- proverava da li je popis imovine i obaveza izvršen ispravno i usaglašen sa knjigovodstvenim stanjem, kao i da li su realno iskazani iznosi odstupanja i način rešavanja viškova i manjkova u pojedinačnim popisnim listama,
- nakon završenog popisa, preuzima od pojedinačnih komisija za popis izveštaje o popisu, popisne liste, zapisnike i druge priloge, sačinjava na osnovu njih rekapitulaciju i pravi zbirni izveštaj o popisu,
- nakon donošenja odluke o usvajanju izveštaja o popisu sredstava, potraživanja i obaveza od strane Načelnika Gradske uprave Grada Požarevca, sve to zajedno sa popisnim listama dostavlja računovodstvenoj službi radi knjiženja.
Svaka popisna komisija je dužna da sastavi plan rada po kojim će se vršiti popis.
Plan rada popisne komisije treba da sadrži: datum početka popisa i rok do kojeg se ima obaviti naturalni popis odnosno kategorije imovine, odnosno obaveza na određenom mestu; vreme rada u redovnom radnom vremenu, eventualno i prekovremeni rad i rada u dane nedeljnog odmora/državnog praznika; rok za unošenje u popisne liste knjigovodstvenog stanja i utvrđivanja razlika između knjigovodstvenog i stvarnog stanja (viškova i manjkova); rok za obračun vrednosti imovine u popisnim listama; vreme potrebno za ispitivanje uzroka nastalih viškova, odnosno manjkova imovine utvrđenih popisom kao i rok za izradu izveštaja o popisu s predlogom za rešavanje utvrđenih razlika.
Plan rada za redovni popis popisna komisija donosi do 20. decembra tekuće godine za koju se obavlja popis i dostavlja načelniku Gradske uprave.
Po jedan primerak plana rada dostavlja se centralnoj popisnoj komisiji, kao i internoj reviziji.
Rad popisne komisije obuhvata:
- utvrđivanje stvarnih količina imovine koja se popisuje, i to brojanjem, merenjem, procenom i sličnim postupcima, bližim opisivanjem popisne imovine i unošenjem tih podataka u popisne liste,
- evidentiranje u popisne liste naturalnih promena na imovini sa stanjem na dan 31. decembra godine za koju se vrši popis, ukoliko popis nije vršen tog datuma,
- na posebnu popisnu listu se popisuje oštećena imovina sa primedbama o uočenim oštećenjima,
- obezbeđivanje i dostavljanje posebnih popisnih lista za imovinu koja se nalazi kod drugih pravnih subjekata,
- popisivanjem tuđe imovine koja se na dan popisa nalazi u poslovnom prostoru korisnika i dostavljanje popisnih lista vlasniku te imovine,
- sastavljanje izveštaja o popisu.
U popisnu komisiju na mogu biti imenovana lica koja rukuju imovinom, odnosno koja su zadužena za imovinu koja je predmet popisa, niti rukovodioci tih lica, kao ni lica koja vode analitičku evidenciju te imovine.
Podaci iz računovodstva, odnosno odgovarajućih knjigovodstvenih evidencija o količinama, ne mogu se davati komisiji za popis pre utvrđivanja stvarnog stanja u popisnim listama, koje moraju biti potpisane od članova popisne komisije.
Predsednik i članovi popisne komisije i njihovi zamenici, odgovorni su za tačnost utvrđenog stanja po popisu, za uredno sastavljanje popisnih lista i iskazivanje u naturalnom i vrednosnom obliku, kao i za blagovremeno vršenje popisa.
Popisne liste se sačinjavaju u tri istovetna primerka koje potpisuju predsednik, članovi komisije i rukovaoci imovine (računopolagači).
Svojim potpisom rukovalac imovinom potvrđuje da je komisiji pokazana sva imovina.
Jedan primerak potpisane liste ostavlja se zaduženom za popisnu imovinu, na popisnom mestu kao zaduženje za stalnu imovinu koja se koristi.
Nakon izvršenog popisa i upisivanja stvarnog stanja u popisne liste, računovodstvena služba, na zahtev predsednika komisije, dužna je da popisnoj komisiji, najkasnije narednog radnog dana, dostavi knjigovodstveno stanje.
Prilikom obrade popisnih lista, popisne komisije istovremeno vrše poređenje stvarnog stanja utvrđenog popisom sa knjigovodstvenim stanjem i u popisnim listama iskazuju razlike, odnosno viškove i manjkove po svakoj poziciji imovine i obaveza iz popisnih lista.
Popisne komisije dužne su da sačine pojedinačne izveštaje o utvrđenom stanju po popisu imovine i obaveza sa predlozima rešavanja viškova, manjkova, otpisa, uključujući i potrebna obrazloženja, objašnjenja i izjave.
Izveštaj o popisu sadrži:
- stvarno i knjigovodstveno stanje imovine i obaveza,
- razlike između stvarnog stanja utvrđenog popisom i knjigovodstvenog stanja,
- uzroke neslaganja između stanja utvrđenog popisom i knjigovodstvenog stanja,
- predloge za likvidaciju utvrđenih razlika:
- prebijanje manjkova i viškova nastalih po osnovu zamena,
- način naknađivanja manjkova,
- način prihodovanja viškova,
- otpisivanje zastarelih potraživanja,
- prihodovanje zastarelih obaveza i dr.,
- način knjiženja i
- primedbe i objašnjenja lica koja rukuju, odnosno koja su zadužena materijalnim i novčanim vrednostima o utvrđenim razlikama, kao i druge primedbe i predloge komisije.
Izveštaj o izvršenom popisu imovine i obaveza sadrži sledeće priloge:
- popisne liste po kategorijama imovine, potpisane od svih članova popisne komisije i odgovornog rukovaoca tom imovinom,
- rekapitulaciju popisnih lista po kategorijama imovine i sintetičkim kontima kako se ta sredstva i obaveze vode u glavnoj knjizi,
- posebne popisne liste imovine za rashodovanje,
- specifikacije, odnosno, preglede potraživanja i obaveza,
- popisne liste sa utvrđenim viškovima i manjkovima imovine,
- eventualne izjave i primedbe odgovornih rukovaoca imovinom o uzrocima nastalih viškova i manjkova.
Izveštaj o popisu sa prilozima popisne komisije dostavljaju centralnoj popisnoj komisiji.
Centralna popisna komisija objedinjuje podatke i informacije iz izveštaja popisnih komisija, sačinjava zbirni izveštaj o popisu imovine i obaveza i predlog odluke o usvajanju izveštaja o popisu i dostavlja ih na usvajanje načelniku Gradske uprave.
Načelnik Gradske uprave razmatra izveštaj o izvršenom popisu u prisustvu predsednika centralne popisne komisije, šefa računovodstva i rukovodioca Službe za internu reviziju.
Ukoliko izveštaj o popisu sadrži propuste i nepravilnosti, isti se vraća centralnoj popisnoj komisiji, odnosno popisnoj komisiji na doradu i određuje se primeren rok za dostavljanje novog izveštaja.
Načelnik Gradske uprave zaključkom dostavlja centralnoj popisnoj komisiji izveštaj na doradu.
Nakon razmatranja predloga izveštaja o popisu imovine i obaveza iz stava 1. ovog člana Gradsko veće donosi odluku o usvajanju izveštaja o izvršenom popisu imovine i obaveza, u kojem su obavezno sadržani i nalozi za sprovođenje odgovarajućih knjiženja u vezi sa otpisom, viškovima i manjkovima popisane imovine, odnosno obaveza, rashodovanjem dotrajalih i neupotrebljivih sredstava i drugim pitanjima u vezi sa izvršenim popisom.
Odluka o usvajanju izveštaja o izvršenom popisu i izveštaj o izvršenom popisu sa popisnim listama dostavlja se službi računovodstva u roku od dva dana od dana usvajanja, radi knjiženja i usklađivanja knjigovodstvenog stanja sa stanjem utvrđenim popisom.
Popisne komisije su dužne da u roku od 10 dana od dana dobijanja rešenja o popisu od strane načelnika Gradske uprave sastave plan rada i da otpočnu popis najkasnije 15 dana od dana dobijanja rešenja o formiranju komisije za popis.
Popis može da otpočne najranije 30 dana pre isteka budžetske godine, odnosno pre 31. decembra tekuće godine.
Popisna komisija je dužna da najkasnije do 30. januara naredne godine dostavi zbirni izveštaj o popisu imovine i obaveza načelniku Gradske uprave. Načelnik Gradske uprave dužan je da najkasnije do 15. februara donese odluku o usvajanju izveštaja o popisu za redovan godišnji popis sa stanjem na dan 31. decembra prethodne godine.
Pravilnik stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom glasniku Grada Požarevca".