REŠENJEO DAVANJU SAGLASNOSTI NA UPUTSTVO O POSTUPKU I OBAVLJANJU RASKOPAVANJA I POPRAVCI SAOBRAĆAJNICA NAKON RASKOPAVANJA ZBOG INTERVENCIJA NA PODZEMNIM INSTALACIJAMA U GRADU SUBOTICI("Sl. list grada Subotice", br. 7/2017 i 12/2017 - ispr.) |
I
Daje se saglasnost na Uputstvo o postupku i obavljanju raskopavanja i popravci saobraćajnica nakon raskopavanja zbog intervencija na podzemnim instalacijama u Gradu Subotici, koje je doneo Nadzorni odbor Javnog preduzeća za upravljanje putevima, urbanističko planiranje i stanovanje, na 62. sednici održanoj 17.2.2017. godine, a koje je sastavni deo ovog rešenja.
II
Ovo rešenje objaviti u "Službenom listu Grada Subotice".
* * *
Na osnovu člana 31. stav 3. Odluke o opštinskim putevima, ulicama i nekategorisanim putevima ("Sl. list Grada Subotice" broj 6/17) i člana 17. stav 1. tačka 20. Odluke o osnivanju "Javnog preduzeća za upravljanje putevima, urbanističko planiranje i stanovanje" Subotica ("Službeni list Grada Subotice" br. 47/16) Nadzorni odbor "Javnog preduzeća za upravljanje putevima, urbanističko planiranje i stanovanje" Subotica na svojoj 62. sednici održanoj dana 17.02.2017. godine donosi
UPUTSTVO
O
POSTUPKU I OBAVLJANJU RASKOPAVANJA I POPRAVCI SAOBRAĆAJNICA NAKON RASKOPAVANJA
ZBOG INTERVENCIJA NA PODZEMNIM INSTALACIJAMA U GRADU SUBOTICI
Ovim uputstvom uređuje se postupak raskopavanja opštinskih puteva i ulica (u daljem tekstu: lokalni put) i drugih javnih površina, zbog planiranih i hitnih intervencija na podzemnim instalacijama.
Pod raskopavanjem lokalnog puta i drugih javnih površina podrazumevaju se radovi u vezi sa postavljanjem novih, menjanjem, premeštanjem ili uklanjanjem postojećih podzemnih ili nadzemnih instalacija, objekata, postrojenja i uređaja, glavnih i pomoćnih vodova javne komunalne i druge mreže i radovi vezani za priključenje ili isključenje pojedinih objekata na javnu komunalnu i drugu mrežu.
Raskopima radi hitnih intervencija, smatraju se radovi iz stava 2. ovog uputstva koji se moraju izvesti radi otklanjanja iznenadnog kvara, pri čemu radovi ne trpe odlaganje zbog mogućnosti nastajanja povećane materijalne štete, odnosno opasnosti i slično.
Raskopavanje lokalnog puta i drugih javnih površina može se vršiti samo na osnovu odobrenja koje izdaje "Javno preduzeće za upravljanje putevima, urbanističko planiranje i stanovanje" Subotica (u daljem tekstu: Upravljač).
II RASKOPAVANJE ZBOG HITNIH INTERVENCIJA
Raskopavanje zbog hitne intervencije može se započeti bez odobrenja Upravljač, ali je investitor, odnosno izvođač uz saglasnost investitora, dužan da o započetoj odnosno izvršenoj intervenciji bez odlaganja obavesti sekretarijat Gradske uprave nadležan za inspekcijsko-nadzorne poslove, i da prvog narednog radnog dana podnese zahtev Upravljaču za izdavanje odobrenja za raskopavanje.
Raskopavanje zbog hitne intervencije mora se izvoditi u skladu sa ovim Uputstvom.
III POSTUPAK ZA DOBIJANJE ODOBRENJA ZA RASKOPAVANJE
Zahtev za izdavanje odobrenja za raskopavanje lokalnog puta i drugih javnih površina podnosi investitor, odnosno izvođač uz pisanu saglasnost investitora, najkasnije osam dana pre početka izvođenja radova.
Zahtev iz stava 1. ovog člana sadrži:
1. podatke o podnosiocu zahteva,
2. oznaku svrhe raskopavanja,
3. vreme početka i završetka radova vezanih za raskopavanje,
4. vreme početka i završetka radova na dovođenju raskopane javne površine u prvobitno stanje i
5. lice za kontakt.
Uz zahtev iz stava 1. ovog člana prilažu se sledeći dokazi:
1. skica trase raskopavanja javne površine, sa iskazom dimenzija ukupno površine raskopa,
2. građevinska dozvola, odnosno drugi odgovarajući akt kojim se odobrava izvođenje radova, ukoliko je takvo odobrenje potrebno i
3. dokaz o regulisanju obaveze dovođenja raskopane površine u prvobitno, odnosno tehnički ispravno stanje (ugovor o asfaltiranju, ozelenjavanju i dr.).
Stručni nadzor Upravljača odmah po dobijanju prijave hitne intervencije izlazi na lice mesta i pristupa vršenju stručnog nadzora u pogledu kvaliteta radova.
Odobrenje za raskopavanje javne površine sadrži: podatke o podnosiocu zahteva, vreme početka i završetka radova vezanih za raskopavanje, uslove i način izvođenja radova u pogledu održavanja čistoće, deponovanja zemlje i materijala, osiguranja raskopa, obavezu podnosioca zahteva da zatraži saglasnost sekretarijata Gradske uprave nadležnog za poslove saobraćaja na saobraćajni projekat postavljanja saobraćajne signalizacije, uslove i rok za dovođenje javne površine u prvobitno stanje.
Ukoliko to situacija nalaže, raskopavanje javne površine se može odobriti u etapama.
Protiv odobrenja iz stava 1. ovog člana može se podneti žalba Gradskom veću u roku od 15 dana od dana dostavljanja odobrenja.
Odobrenje se dostavlja sekretarijatu Gradske uprave nadležnom za inspekcijsko-nadzorne poslove.
Pre otpočinjanja radova na raskopavanju izvođač radova je dužan da postavi privremenu saobraćajnu signalizaciju i obezbedi mesto na kome se izvode radovi i istu održava tokom izvođenja radova, a nakon završetka radova, odnosno vraćanja lokalnog puta, odnosno druge javne površine u prvobitno stanje, istu ukloni.
Raskopavanja se, izuzev u slučaju hitne intervencije, mogu izvoditi po pravilu u vremenu od 1. marta do 1. novembra tekuće godine.
Izuzetno, ukoliko se iz nepredviđenih razloga mora vršiti raskopavanje izvan vremena određenog u prethodnom stavu, u odobrenju za raskopavanje utvrdiće se posebni uslovi o načinu izvršenja posla u vezi održavanja javne čistoće, deponovanja zemlje, bezbednosti saobraćaja, dovođenja u prvobitno odnosno tehnički ispravno stanje i dr.
Ako se na osnovu odobrenja sekretarijata Gradske uprave nadležnog za poslove saobraćaja na saobraćajni projekat postavljanja privremene saobraćajne signalizacije, prilikom raskopavanja javne površine režim saobraćaja mora izmeniti, odobrenje se dostavlja Ministarstvu unutrašnjih poslova - Policijskoj upravi u Subotici, Stanici hitne medicinske pomoći i javnom preduzeću odnosno preduzetniku kojem je Grad poverio obavljanje komunalne delatnosti prevoza putnika u gradskom saobraćaju.
Ako usled raskopavanja ili radova vezanih za raskopavanje nastanu oštećenja na stambenim, komunalnim ili drugim objektima, uređajima ili instalacijama, investitor odnosno izvođač je dužan bez odlaganja ali najkasnije prvog narednog radnog dana obavestiti vlasnika objekta odnosno pravno lice ili preduzetnika koji se stara o održavanju oštećenog objekta.
Troškove nastale usled otklanjanja oštećenja iz stava 1. ovog člana snosi investitor, odnosno izvođač radova.
Stručni nadzor nad izvođenjem radova koji zahtevaju raskopavanje javnog puta i druge javne površine vrši Upravljač.
Ako Upravljač utvrdi da se investitor, odnosno izvođač radova ne pridržava saobraćajno-tehničkih uslova sadržanih u odgovarajućoj saglasnosti iz člana 4. ovog Uputstva i uslova za raskopavanje iz odobrenja, obavestiće o tome nadležnog inspektora radi preduzimanja odgovarajućih mera.
Vraćanje u prvobitno stanje lokalnog puta i druge javne površine, saobraćajne signalizacije i opreme, oštećenih prilikom izvođenja radova na lokalnom putu, vrši investitor, odnosno izvođač uz stručni nadzor Upravljača u skladu sa propisima koji regulišu planiranje i izgradnju.
Troškove iz stava 1. ovog člana snosi investitor.
U slučaju da investitor ne vrati u prvobitno stanje lokalni put i druge javne površine, saobraćajnu signalizaciju i opremu, oštećenih prilikom izvođenja radova na lokalnom putu inspektor nadležan za komunalne poslove naložiće rešenjem investitoru da vrati raskopanu površinu javne namene u prvobitno stanje u roku koji ne može biti duži od osam dana.
U slučaju da investitor ne postupi u skladu sa rešenjem iz stava 1. ovog člana, inspektor nadležan za komunalne poslove naložiće izvršenje rešenja Upravljaču na teret investitora.
Kvalitet izvedenih radova na zatrpavanju i zbijanju rova, kao i na popravci kolovozne i trotoarske konstrukcije (završni sloj) mora da garantuje trajnost u roku od najmanje dve godine od dana završetka radova.
U slučaju da u garantnom roku dođe do sleganja rova, nastupe oštećenja i deformacije na kolovoznom i trotoarskom zastoru, popravku nastalih oštećenja i deformacija u garantnom roku će izvršiti Investitor ili Upravljač o trošku investitora, čijom krivicom je zbog nekvalitetnog rada nastala deformacija i oštećenje.
Na novoizgrađenim lokalnim putevima nije dozvoljeno raskopavanje u garantnom roku od 2 godine, izuzev ako je u pitanju hitna intervencija u smislu ove odluke.
U slučaju da investitor raskopava trotoar paralelno čija je širina do 1,5 m, u obavezi je da asfaltni sloj vrati u celoj širini trotoara, a ako je trotoar širi od 1,5 m, u obavezi je da asfaltni sloj vrati u polovini širine trotoara.
U slučaju da investitor raskopava trotoar poprečno, u obavezi je da asfaltni sloj vrati 20 cm šire od rova sa obe strane.
U slučaju da investitor raskopava kolovoz paralelno, u obavezi je da asfaltni sloj vrati u celoj širini kolovozne, odnosno saobraćajne trake koju raskopava.
U slučaju da investitor raskopava kolovoz poprečno, u obavezi je da asfaltni sloj vrati 20 cm šire od rova sa obe strane.
Način polaganja instalacija na lokalnom putu mora biti u skladu sa tehnologijom održavanja puteva.
Investitor je u obavezi da sve instalacije koje se polažu na lokalnom putu evidentira u nadležnom Katastru vodova.
Ukoliko radovi zahtevaju zatvaranje ili izmenu režima saobraćaja na duži period (duže od 24 časa), preduzeće koje raskopava ulicu dužno je da podnese zahtev Sekretarijatu Gradske uprave Grada Subotice nadležnom za poslove saobraćaja za dobijanje saglasnosti za izmenu režima saobraćaja u toku izvođenja radova.
Do donošenja tehničkih uslova kojima se ure uje raskopavanje i popravka saobraćajnica nakon raskopavanja zbog intervencija na podzemnim instalacijama, preduzeća koja raskopavaju saobraćajnicu i vrše intervencije na podzemnim instalacijama dužna su da se pridržavaju sledećeg uputstva:
1. Izvršiti obeležavanje lokacije raskopane površine propisnom saobraćajnom signalizacijom, noću ograditi i osvetliti (detaljno uputstvo u prilogu). Na vidnom mestu u zoni raskopavanja postaviti tablu sa natpisom: "Hitna intervencija" - Naziv preduzeća koje obavlja hitnu intervenciju.
2. Radove izvoditi tako da se omogući nesmetan i bezbedan saobraćaj, prolaz pešaka i prilaz zgradama.
3. U toku radova stalno održavati red i čistoću tako da se vozila i pešaci ne prljaju i ne opterećuju, a materijal ne rastura, ne raznosi i da se ne stvara prašina ili blato.
4. Zaštititi slivnike kišne kanalizacije i poklopce kanalizacije.
5. U toku radova neupotrebljiv materijal odmah odvoziti sa gradilišta, a po završetku radova gradilište očistiti i oprati.
Iskop rova
Sečenje kolovozne konstrukcije saobraćajnice vrši se testerom, pikamerima i sekačima.
Iskop materijala iz rova vršiti mašinski ili ručno. Materijal dobijen iskopom odmah ukloniti - transportovati na mesto predviđeno za odlaganje.
U vertikalnom smislu rov se deli na tri zone:
- zona instalacije
- zona ispune
- zona kolovozne konstrukcije.
Tehnologija ispunjavanja rova
a) zona instalacije
Temeljenje instalacije mora biti na nosivom i obrađenom tlu. Slaba mesta (mulj, organski i raskašeni materijal) treba ukloniti i zameniti, odnosno popraviti, kako bi se obezbedilo potpuno naleganje instalacije.
Sloj za izradu "jastuka" na koji se postavlja instalacija treba da bude od sitnozrnog nekoherentnog materijala veličine zrna do 10 mm. Obično se koristi pesak ili granulirani sitnozrni šljunak. U zavisnosti od vrste instalacije "jastuk" se može raditi i od mršavog betona.
Cela širina rova mora biti urađena kao "jastuk". Minimalna debljina je 0.10-0.20 m. Zona oko instalacije i iznad instalacije nasipa se nekoherentnim materijalom u slojevima debljine do 15 cm, uz instalaciju, a iznad instalacije u visini do 30 cm (zaštitni sloj) u slojevima.
Zbijanje materijala oko instalacije i prostora oko nje vršiti ručnim alatom - lakim mehaničkim sredstvima. Kada postoje uslovi za rad sa vodom, kao i za oticanje vode, može se vršiti zbijanje materijala oko instalacije i iznad instalacije vodom.
b) zona ispune
Zatrpavanje rova u zoni ispune vrši se pogodnim materijalom u slojevima do 30 cm. Svaki sloj se posebno zbija. Zbijanje do 1 m iznad instalacije vrši se lakim sredstvima, a preko 3 m mogu se koristiti teška sredstva za zbijanje.
Materijali za nasipanje u zoni ispune mogu biti sledeći:
1. Nekoherentni krupnozrni dobrogranulisani peskoviti šljunkovi
2. Jednolično granulisani peskovi i šljunkovi sa stepenom neravnomernosti <10 (Savski pesak, pesak "Dunavac")
3. Drobljeni kamen do 30 mm, U>6
4. Koherentni materijal sa učešćem šljunkovito-drobljenog materijala >30%
U kolovozima glavnih ulica (naročito u ulicama kojima prolaze vozila javnog prevoza putnika), zatrpavanje se mora obaviti samougradivim betonima male čvrstoće u skladu sa odobrenjem izdatim od strane Upravljača.
U zelenim površinama i drugom prostoru van saobraćajnica, zatrpavanje zone ispune vršiti materijalom iz iskopa ukoliko je podoban. Poslednji sloj od 20 cm izvesti od istog materijala od koga je izvedena okolna površina.
Za kontrolu kvaliteta materijala kojim se vrši ispuna, obavljaju se sledeća geomehanička ispitivanja:
1. Granulometrijski sastav,
2. Granice konzistencije,
3. Sadržaj organskih i sagorivih materija
Ugrađivanje i stepen zbijenosti kontroliše se metodom određivanja zapreminskih težina nasutog materijala (balon test, metoda peska, metoda cilindrom, nuklearna metoda), kao i drugim metodama (penetracioni test+CBR i sl.).
Kriterijumi za ocenu kvaliteta ispune su:
Tip zone |
Saobraćajnice |
Posteljica instalacije |
90% STD Proktora |
Zona cevi |
95% |
Zona ispune više od 2 m od površine kolovoza |
97% STD |
Zona ispune manje od 2 m od površine kolovoza |
100% STD |
Posteljica kolovozne konstrukcije |
min. 100% STD |
Ukoliko je instalacija postavljena na dubini manjoj od 2 m od površine kolovoza, prilikom izvođenja radova obratiti posebnu pažnju da prilikom zbijanja ne dođe do oštećenja iste. Ako nije moguće ostvariti zahtevane zbijenosti materijala iznad instalacije, svaki takav slučaj će se posebno analizirati od strane stručnog nadzora Upravljača.
Nasipanje rova, tj. zonu ispune izvesti do gornje površine postojeće kolovozne konstrukcije. U zoni saobraćajnice poslednjih 20 cm izvesti od drobljenog materijala krupnoće do 30 mm.
Određivanje modula stišljivosti putem kružne ploče kao kriterijum za ocenu kvaliteta izvedenih radova treba izbegavati radi nepristupačnosti (uzan radni prostor).
Eventualno, ovom metodom vršiti ispitivanja na završnom sloju ispune (za saobraćajnice Me<60MPa).
v) Zona kolovozne konstrukcije
Preduzeće koje izvodi hitnu intervenciju, vrši sečenje asfalta pogodnim sredstvima (testera, kompresor i sl.). Na taj način se dobijaju ravne ivice i površine pravilnog oblika. Po završenom sečenju, preduzeće koje izvodi hitnu intervenciju uklanja isečenu kolovoznu konstrukciju i zonu ispune sve do kote posteljice i vrši dodatno zbijanje na delu rova - ispune (posteljica kolovozne konstrukcije). Kolovozna konstrukcija izvodi se prema propisima i standardima za tu vrstu posla i uputstvima stručnog nadzora Upravljača. Preporučuje se da se ispod asfaltnih slojeva debljine približno 5 cm radi betonska stabilizacija u debljini postojećeg tamponskog sloja. Ukoliko se ispuna vrši samougradivim betonom, ona se u tom slučaju radi do asfaltnih slojeva.
V DAVANJE IZVEŠTAJA O KVALITETU RADOVA
Stručni nadzor Upravljača, zadužen za kvalitet izvedenih radova, prati i kontroliše nasipanje rova u zoni instalacija i u zoni ispune rova.
Izlazak stručnog nadzora za kontrolu kvaliteta pada na teret Upravljača.
Izuzetno, izlazak stručnog nadzora za kontrolu kvaliteta, na poziv preduzeća koje izvodi radove, a da radovi nisu spremni za kontrolu, pada na teret preduzeća koje je prijavilo hitnu intervenciju. Izlazak stručnog nadzora za kontrolu kvaliteta, na poziv preduzeća koje izvodi radove, drugi i svaki naredni put radi ponavljanja kontrole kvaliteta, pada na teret preduzeća koje je prijavilo hitnu intervenciju.
Obračun izlaska stručnog nadzora za kontrolu kvaliteta vršiće se prema cenovniku Upravljača.
VI PLANIRANE INTERVENCIJE NA PODZEMNIM INSTALACIJAMA
Planirane intervencije na podzemnim instalacijama, koje zahtevaju raskopavanje javne površine se izvode prema projektnoj dokumentaciji, standardima i tehničkim uslovima, uz saglasnost i dozvolu nadležnih službi za tu vrstu posla.
Izvođač ili investitor planiranih intervencija podnosi zahtev za dobijanje odobrenja za raskopavanje Upravljaču u skladu sa članom 3. ovog Uputstva.
Izvođač planiranih intervencija mora da ima sopstvenu tekuću kontrolu kvaliteta izvođenja radova.
Stručni nadzor Upravljača vršiće kontrolu izvođenja radova planiranih intervencija u svemu prema projektnoj dokumentaciji, propisima i standardima za tu vrstu posla, izdatim uslovima i ovim uputstvom.
Po završetku radova Izvođač planiranih radova dužan je da vrati saobraćajnicu u prvobitno stanje u svemu prema ovom uputstvu.
VII UPUTSTVO ZA POSTAVLJANJE SAOBRAĆAJNE SIGNALIZACIJE ZBOG HITNE INTERVENCIJE NA PODZEMNIM INSTALACIJAMA
U slučajevima hitnih intervencija na saobraćajnoj mreži kada je potrebno obezbediti poseban režim saobraćaja bez prethodne saglasnosti i overene projektne dokumentacije, neophodno je postaviti adekvatnu saobraćajnu signalizaciju. Zavisno od konkretnih uslova na mreži svaki od takvih slučajeva mora se posmatrati zasebno i potrebna saobraćajna signalizacija prilagoditi situaciji. Opšta uputstva koja se mogu prilagoditi konkretnim situacijama data su u nastavku:
1. Prvi saobraćajni znak koji obaveštava vozača da nailaze na radove na putu I-19 postavlja se na oko 100-150 m pre zone radova. Ispod znaka dopunskom tablom može se precizirati na kojoj daljini se obavljaju radovi na putu. Ako nema dopunske table, nakon zone radova potrebno je obeležiti završetak radova znakom I-19 sa dopunskom tablom "Završetak radova na putu".
2. Na gradskim saobraćajnicama na kojima brzina nije ograničena ispod 50 km/h (u gradskim uslovima ograničenje je 50 km/h) potrebno je postaviti znak ograničenja brzine II-30 na oko 100-150 m ispred zone radova. Na oko 10 m posle zone radova može se brzina vratiti na prvobitnu.
3. Na saobraćajnicama na kojima je dozvoljeno preticanje mora biti postavljen znak zabrane preticanja u zoni radova II-28. Znak može biti postavljen na oko 50-100 m ispred zone radova. Posle zone radova dozvoljava se preticanje.
4. Obaveštavanja vozača na kojoj strani kolovoza se obavljaju radovi odnosno o suženju kolovoza obezbeđuje se znakovima I-5.1 ili I-5.2. Ovi znakovi mogu biti postavljeni na rastojanju 35-50 m od zone radova.
5. Sama zona radova obezbeđuje se horizontalnim zaprekama iz oba smera, na kojima treba da budu postavljeni saobraćajni znaci obaveznog obilaženja II-45 ili II-45.1 i znak radovi na putu I-19.
6. U dvosmernim ulicama u kojima je širina slobodnog dela saobraćajnica (na kom se ne izvode radovi) manja od 5,5 m mora biti obezbeđen jednosmeran režim kretanja na toj deonici. Jednosmeran režim može se sprovesti na sledeći način:
7. Upotrebom znakova prioriteta III-1 i II-33 koristi se na saobraćajnicama nižeg reda i manjeg saobraćajnog opterećenja.
8. Postavljanjem privremene saobraćajne svetlosne signalizacije ili kreni/stani table: koriste se na saobraćajnicama višeg ranga ili na kojima je veća gustina saobraćaja, u slučajevima loših vremenskih uslova ili noću. U ovom slučaju potrebno je pre privremenih semaforskih uređaja (oko 50 m) postaviti znak upozorenja nailaska na svetlosnu signalizaciju I-20. U ovom slučaju zaustavna linija ili tabla tekstom: "Kad je upaljeno crveno svetlo čekaj ovde" postavlja se na 2 m ispred stuba svetlosne signalizacije.
9. U noćnim uslovima, kao i u svim slučajevima nedovoljne preglednosti i vidljivosti neophodno je postavljanje svetlosne signalizacije na spoljnim ivicama horizontalnih zapreka iz oba smera, kao i postavljanje vertikalnih zapreka sa svetlima celom dužinom radova.
10. U slučaju radova na trotoaru ili ometanja pešačkih tokova mora biti postavljen privremeni pešački most - konstrukcija koja pešacima omogućava bezbedan prolaz.
Ovo Uputstvo po pribavljenoj saglasnosti Gradskog veća Grada Subotice, stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u Službenom listu Grada Subotice.