ODLUKA

O ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA ZAJEČARA

("Sl. list grada Zaječara", br. 31/2014 i 12/2017)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom reguliše se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji grada Zaječara; dužnosti i obaveze organa Grada u zaštiti i spasavanju i izradi Procene ugroženosti i Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama; obrazovanje Štaba za vanredne situacije; imenovanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima; određivanje osposobljenih pravnih lica za zaštitu i spasavanje; formiranje jedinica civilne zaštite opšte namene; mere i zadaci civilne zaštite; popuna, opremanje, obučavanje i osposobljavanje jedinica civilne zaštite, mobilizacija i aktiviranje, planiranje i programiranje sistema zaštite i spasavanja, finansiranje i druga pitanja iz oblasti civilne zaštite.

Član 2

Subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji grada Zaječara su:

- organi Grada:

- Skupština grada;

- Gradonačelnik;

- Gradsko veće;

- Gradska uprava

- privredna društva, druga pravna lica i preduzetnici (u daljem tekstu: privredna društva i druga pravna lica);

- građani, grupe građana, udruženja, profesionalne i druge organizacije.

II NADLEŽNOST GRADA ZAJEČARA U OSTVARIVANJU FUNKCIJE ZAŠTITE I SPASAVANJA

Član 3

U ostvarivanju prava i dužnosti u pitanjima zaštite i spasavanja grad Zaječar, preko svojih organa, obavlja sledeće poslove:

1. donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji jedinice lokalne samouprave i obezbeđuje njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja;

2. donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji jedinice lokalne samouprave, u skladu sa Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije;

3. planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji jedinice lokalne samouprave;

4. obrazuje Štab za vanredne situacije;

5. neposredno sarađuje sa nadležnom službom Sektora za vanredne situacije, drugim državnim organima, privrednim društvima i drugim pravnim licima;

6. ostvaruje saradnju sa regijama i opštinama susednih zemalja, u skladu sa ovim i drugim zakonima;

7. usklađuje svoje planove zaštite i spasavanja sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama Republike Srbije;

8. određuje osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje;

9. obezbeđuje telekomunikacionu i informacionu podršku za potrebe zaštite i spasavanja, kao i uključenje u telekomunikacioni i informacioni sistem Službe osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja i povezuju se sa njim;

10. izrađuje i donosi Procenu ugroženosti i Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama.

11. prati opasnosti, obaveštava stanovništvo o opasnostima i preduzima druge preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

12. nabavlja i održava sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuje u izradi studije lokalne samouprave;

13. organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu;

14. formira, organizuje i oprema jedinice civilne zaštite opšte namene;

15. usklađuje planove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama sa susednim jedinicama lokalne samouprave.

III NADLEŽNOSTI ORGANA I STRUČNIH SLUŽBI GRADA ZAJEČARA U OSTVARIVANJU FUNKCIJE ZAŠTITE I SPASAVANJA

Član 4

Skupština grada

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara na teritoriji grada Zaječara, a shodno zakonskim nadležnostima i ovlašćenjima, Skupština grada Zaječara vrši sledeće poslove:

- donosi Odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Zaječara i obezbeđuje njeno sprovođenje, u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja u Republici Srbiji;

- donosi odluke: o formiranju jedinice civilne zaštite opšte namene, o merama zaštite od požara na teritoriji grada Zaječara, o erozionim područjima, o osposobljenim pravnim licima od značaja za zaštitu i spasavanje i drugim bitnim aspektima razvoja i uređivanja sistema zaštite i spasavanja;

- odlučuje o nabavci i održavanju sredstva za uzbunjivanje;

- razmatra i usvaja godišnji Izveštaj o radu za proteklu godinu i Plan rada za narednu godinu Štaba za vanredne situacije grada Zaječara;

- planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenja mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji grada Zaječara;

- obrazuje Štab za vanredne situacije grada Zaječara;

- razmatra visinu nastalih šteta od elementarnih nepogoda i dostavlja zahtev za pomoć Vladi Republike Srbije.

Član 5

Gradsko veće

U ostvarivanju uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada Zaječara, a shodno zakonskim nadležnostima i ovlašćenjima, Gradsko veće grada Zaječara vrši sledeće poslove:

- usvaja Procenu ugroženosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća za teritoriju grada Zaječara;

- usvaja Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

- donosi Plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji jedinice lokalne samouprave, u skladu sa Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije;

- donosi Rešenje o postavljanju uređaja sistema za uzbunjivanje na teritoriji Grada;

- donosi Zaključak o usvajanju Opšteg plana za odbranu od poplava voda 2. reda za period od pet godina;

- donosi Zaključak o usvajanju Operativnog plana odbrane od poplava voda 2. reda na teritoriji grada Zaječara;

- usvaja Godišnji program mera i radova na smanjenju rizika od poplava;

- obrazuje Komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda;

- donosi odluke o naknadi štete nastale od elementarnih nepogoda;

- prati realizaciju preventivnih mera zaštite;

- predlaže Skupštini grada usvajanje opštih akata:

- Odluke o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Zaječara,

- Odluke o osposobljenim pravnim licima od značaja za zaštitu i spasavanje,

- Odluke o formiranju jedinice civilne zaštite opšte namene,

- Odluke o merama zaštite od požara na teritoriji grada Zaječara,

- Odluke o erozionim područjima,

- Odluke o nabavci i održavanju sredstava za uzbunjivanje;

- Izveštaja o radu Štaba za vanredne situacije,

- Plana rada Štaba za vanredne situacije i drugih opštih akata koji se podnose na usvajanje Skupštini grada.

Član 6

Gradonačelnik

- stara se o sprovođenju zakona i drugih propisa iz oblasti zaštite i spasavanja;

- obavlja funkciju komandanta Štaba za vanredne situacije grada Zaječara i rukovodi njegovim radom;

- u saradnji sa načelnikom štaba predlaže imenovanje ostalih članova Štaba za vanredne situacije;

- donosi Odluku o proglašenju vanredne situacije na teritoriji (delu teritorije) grada Zaječara, na predlog Štaba za vanredne situacije;

- donosi Odluku o ukidanju vanredne situacije, na predlog Štaba za vanredne situacije;

- rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene zakonima i drugim propisima;

- usmerava i usklađuje rad organa Grada i pravnih lica čiji je grad Zaječar osnivač u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;

- naređuje formiranje, opremanje i obuku jedinica civilne zaštite opšte namene;

- naređuje aktiviranje osposobljenih pravnih lica u aktivnostima zaštite i spasavanja, na predlog Štaba za vanredne situacije;

- stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja;

- odlučuje o organizovanju prevoza, smeštaja i ishrane pripadnika jedinica civilne zaštite opšte namene i građana koji učestvuju u zaštiti i spasavanju stanovništva i materijalnih dobara u gradu Zaječaru;

- odlučuje o uvođenju dežurstva u organima Grada i drugim pravnim licima u vanrednoj situaciji;

- odlučuje o dodeli pomoći građanima koji su pretrpeli štete u vanrednim situacijama;

- ostvaruje saradnju sa načelnikom Zaječarskog upravnog okruga i okružnim štabom za vanredne situacije u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;

- ostvaruje saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije;

- ostvaruje saradnju sa susednim opštinama, Ministarstvom unutrašnjih poslova i Vojskom Srbije u cilju usklađivanja aktivnosti u vanrednim situacijama;

- razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;

- izveštava Skupštinu grada o stanju na terenu i o preduzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji.

Član 7

Gradska uprava

Gradska uprava grada Zaječara u okviru svojih nadležnosti u sistemu zaštite i spasavanja obavlja sledeće poslove i zadatke:

- prati stanje u vezi sa zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama i preduzima mere i aktivnosti za zaštitu i spasavanje u svom domenu;

- učestvuje u izradi Procene ugroženosti teritorije grada Zaječara;

- učestvuje u izradi Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

- učestvuje u izradi opštih i planskih akata iz domena zaštite i spasavanja;

- izrađuje Procenu ugroženosti i Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za nivo Gradske uprave;

- učestvuje u pripremama i sprovođenju privremenog pomeranja ili evakuacije stanovništva;

- učestvuje u pripremama i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;

- stara se oko obezbeđenja neophodnih sredstava za rad Štaba za vanredne situacije;

- vrši poslove urbanističkih mera zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;

- nabavlja i održava sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji i učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju jedinice lokalne samouprave;

- stara se o obezbeđivanju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja;

- organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu;

- učestvuje u organizaciji, formiranju i opremanju jedinica civilne zaštite opšte namene grada Zaječara;

- osniva i oprema vlastitu jedinicu civilne zaštite opšte namene;

- ostvaruje saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije;

- obavlja i druge poslove zaštite i spasavanja, shodno odredbama Zakona o vanrednim situacijama i drugim zakonima i podzakonskim aktima koji uređuju ovu oblast i shodno potrebama procenjenog ili nastalog oblika ugrožavanja određenom opasnošću.

Član 8

Stručna služba za poslove zaštite i spasavanja

Stručna služba za poslove zaštite i spasavanja obavlja sledeće poslove i zadatke:

- obavlja stručno-administrativne i tehničke poslove za potrebe Štaba za vanredne situacije;

- nosilac je aktivnosti na izradi Procene ugroženosti grada Zaječara,

- nosilac je aktivnosti na izradi Plana zaštite i spasavanja;

- nosilac je aktivnosti u izradi planova razvoja sistema zaštite i spasavanja;

- nosilac je aktivnosti na izradi Plana funkcionisanja civilne zaštite i sistema osmatranja i obaveštavanja (u sklopu Plana odbrane grada Zaječara);

- nosilac je aktivnosti na formiranju, opremanju i obučavanju jedinica civilne zaštite opšte namene;

- prati opasnosti, obaveštava stanovništvo o opasnostima i preduzima druge preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

- učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju grada Zaječara;

- predlaže nabavku i održavanje sredstava za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji,

- ostvaruje neposrednu saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije;

- stara se o režimu rada protivgradnih stanica i predlaže mere za funkcionisanje sistema odbrane od grada;

- izrađuje Plan mobilizacije jedinica i organizuje izvršenje mobilizacije jedinica civilne zaštite opšte namene;

- vrši i druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja.

Član 9

Privredna društva, druga pravna lica i preduzetnici (u daljem tekstu: privredna društva i druga pravna lica)

Privredna društva i druga pravna lica koja posluju na teritoriji grada Zaječara planiraju i obezbeđuju sredstva za organizovanje, opremanje, osposobljavanje i obučavanje jedinica civilne zaštite koje one obrazuju, organizovanje i pripremanje lične, uzajamne i kolektivne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite svojih zaposlenih, materijalnih i drugih dobara.

Privredna društva i druga pravna lica koja u okviru svog delokruga imaju zaštitu većeg broja ljudi (ustanove iz oblasti zdravstva, vaspitno-obrazovne delatnosti, socijalne zaštite i dr.), dužna su da planiraju, organizuju i sprovode mere i zadatke civilne zaštite i za lica koja su korisnici njihovih usluga.

Privredna društva i druga pravna lica iz stava 1. i 2. ovog člana svoje planove zaštite i spasavanja donose u skladu sa planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama grada Zaječara.

Za pripremu privrednih društava i drugih pravnih lica za zaštitu i spasavanje od elementarnih nepogoda i drugih nesreća odgovoran je rukovodilac privrednog društva, odnosno rukovodilac drugog pravnog lica.

IV SNAGE SISTEMA ZAŠTITE I SPASAVANJA NA TERITORIJI GRADA ZAJEČARA

Član 10

Snage sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada Zaječara su:

- Štab za vanredne situacije grada Zaječara,

- Situacioni centar grada Zaječara,

- Poverenici civilne zaštite u naseljenim mestima,

- Jedinice civilne zaštite opšte namene,

- Osposobljena pravna lica od značajna za zaštitu i spasavanje,

- Specijalizovane jedinice civilne zaštite privrednih društava na teritoriji grada Zaječara,

- Pravna lica i udruženja građana osposobljena i opremljena za zaštitu i spasavanje (Crveni krst, planinarska društva, Savez izviđača i dr.), i

- Građani.

Član 11

Štab za vanredne situacije grada Zaječara

Štab za vanredne situacije grada Zaječara u okviru svojih nadležnosti u sistemu zaštite i spasavanja obavlja sledeće poslove i zadatke:

- objedinjava, rukovodi i koordinira snagama za zaštitu i spasavanje na teritoriji grada Zaječara,

- naređuje preduzimanje mera i aktivnosti zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara, kao i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite u slučaju elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i drugih opasnosti na teritoriji grada Zaječara, prati izvršavanje naređenih mera i aktivnosti i preduzima mere na otklanjanju uočenih nedostataka u njihovom provođenju;

- naređuje evakuaciju građana, pravnih lica i materijalnih dobara sa ugroženog područja i stara se o njihovom zbrinjavanju;

- stara se o režimu rada protivgradnih stanica i predlaže mere za funkcionisanje sistema odbrane od grada;

- donosi Poslovnik o radu Štaba za vanredne situacije;

- donosi Zaključak o formiranju stručno-operativnih timova Štaba za vanredne situacije grada Zaječara;

- donosi Zaključak o imenovanju poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima grada Zaječara;

- donosi druge zaključke, naredbe i uputstva iz svoje nadležnosti;

- izrađuje Plan mobilizacije jedinica civilne zaštite opšte namene, naređuje i organizuje izvršenje njihove mobilizacije;

- predlaže Gradskom veću usvajanje Procene ugroženosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća za teritoriju grada Zaječara, Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama i planova razvoja sistema zaštite i spasavanja;

- vrši i druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja.

Član 12

Pored nadležnosti definisanih Zakonom, Štab za vanredne situacije, u slučaju vanredne situacije može narediti i sledeće mere:

- mobilizaciju jedinica civilne zaštite opšte namene i materijalnih sredstava i aktiviranje građana za potrebe zaštite i spasavanja;

- uvođenje dežurstva pravnim licima;

- poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti;

- posebne mere i postupke higijensko-profilaktičkog karaktera;

- poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja lokalnim putevima;

- evakuaciju stanovništva;

- određivanje drugačijeg rasporeda radnog vremena;

- posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanju usluga (vode, grejanja, gasa, električne energije, gradskog prevoza, železničkog i drumskog prevoza i dr.);

- privremenu zabranu pristupa i kretanja u pojedinim ugroženim područjima;

- privremenu zabranu korišćenja određenih pokretnih i nepokretnih stvari vlasnicima odnosno korisnicima;

- obezbeđenje obaveznog poštovanja naređenih mera od strane stanovništva i pravnih lica u organizovanju i sprovođenju evakuacije i drugih aktivnosti u zaštiti i spasavanju;

- korisnicima, odnosno vlasnicima stambenih zgrada, stanova, poslovnih prostorija i drugih zgrada da prime na privremeni smeštaj ugrožena lica iz ugroženog područja;

- i druge mere propisane zakonom i podzakonskim aktima, koje zahteva nametnuta vanredna situacija.

Član 13

Poverenici civilne zaštite u naseljenim mestima

Poverenici civilne zaštite i njihovi zamenici imenuju se u naseljenim mestima (mesnim zajednicama i gradskom naselju grada Zaječara) radi obavljanja poslova zaštite i spasavanja.

Poverenici i zamenici poverenika u mesnim zajednicama preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite i lične, uzajamne i kolektivne zaštite i rukovode jedinicama civilne zaštite opšte namene.

Građani na ugroženim i nastradalim područjima dužni su da postupaju u skladu sa uputstvima poverenika, odnosno zamenika poverenika.

Poverenici i zamenici poverenika u naseljenim mestima imenuje svojim zaključkom Štab za vanredne situacije grada Zaječara.

Predlog za imenovanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite priprema Stručna služba za poslove zaštite i spasavanja u saradnji sa savetima mesnih zajednica grada Zaječara.

Član 14

Jedinice civilne zaštite opšte namene

Jedinice civilne zaštite opšte namene formiraju se i osposobljavaju za izvršavanje manje složenih zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja kao što su: lokalizovanje i gašenje početnih i manjih požara na otvorenom prostoru i šumskih požara, učešće u zaštiti od poplava, ukazivanje prve pomoći, za održavanje reda, učešće u zbrinjavanju ugroženog stanovništva, pomoć u asanaciji terena i druge aktivnosti po proceni Štaba za vanredne situacije grada Zaječara.

Grad Zaječar formira jednu jedinicu civilne zaštite opšte namene, jačine voda civilne zaštite, sastava tri odeljenja, ukupnog brojnog stanja 31 lice (komandir voda i tri odeljenja po 10 lica).

U jedinice opšte namene civilne zaštite mogu se rasporediti i zdravstveno sposobni muškarci i žene koji nisu vojni obveznici, a starosti su od 16 do 60 (muškarci), odnosno od 16 do 55 godina (žene).

Obaveze služenja u civilnoj zaštiti oslobađaju se trudnice, majke, samohrani očevi i staraoci maloletnika mlađeg od 15 godina, sem u slučajevima propisanim članom 23., stav 3. Zakona o vanrednim situacijama.

Poslove popune, opremanja i obuke jedinica civilne zaštite obavlja Stručna služba za poslove zaštite i spasavanja.

Koordinaciju poslova iz stava 5. ovog člana vrši Štab za vanredne situacije grada Zaječara.

Član 15

Osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje

Osposobljena pravna lica vrše zaštitu i spasavanje građana, materijalnih i drugih dobara u slučaju opasnosti i nesreća izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama u skladu sa svojom delatnošću, kao i zadacima koje im naredi Štab za vanredne situacije grada Zaječara, na predlog Stručne službe za poslove zaštite i spasavanja.

Osposobljena pravna lica dužna su da planski prilagode svoje kapacitete i organizaciju za izvršavanje naređenih zadataka zaštite i spasavanja.

Gradonačelnik grada Zaječara, privrednim društvima i drugim pravnim licima iz stava 1. ovog člana, ugovorom obezbeđuje naknadu stvarnih troškova za sprovođenje priprema i angažovanje u izvršavanju mera i zadataka civilne zaštite.

Odluku o osposobljenim pravnim licima na teritoriji grada Zaječara donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća, u skladu sa članom 15. tačka 8. Zakona o vanrednim situacijama ("Sl. glasnik RS", br. 111/2009 godine).

Član 16

Specijalizovane jedinice civilne zaštite privrednih društava sa teritorije grada Zaječara

Specijalizovane jedinice obrazuju se, opremaju i obučavaju radi izvršavanja složenih zadataka civilne zaštite.

Specijalizovane jedinice obrazuju privredna društva i druga pravna lica koja, u skladu sa Procenom ugroženosti, predstavljaju potencijalni izvor ugrožavanja šire teritorije i koja sopstvenim Planom zaštite od udesa predvide njihovo obrazovanje.

Član 17

Pravna lica i udruženja građana osposobljena i opremljena za zaštitu i spasavanje (Crveni krst, planinarska društva, Savez izviđača i dr.)

Privredna društva i druga pravna lica planiraju i obezbeđuju sredstva za organizovanje, opremanje, osposobljavanje i obučavanje jedinica civilne zaštite koje one obrazuju, organizovanje i pripremanje lične, uzajamne i kolektivne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite svojih zaposlenih i zaštite materijalnih i drugih dobara.

Privredna društva i druga pravna lica iz oblasti zdravstva, vaspitno-obrazovne delatnosti, socijalne zaštite i drugih delatnosti koja u okviru svog delokruga imaju zaštitu većeg broja ljudi, dužna su da planiraju, organizuju i sprovode mere i zadatke civilne zaštite i za lica koja su korisnici njihovih usluga u skladu sa Zakonom o vanrednim situacijama i opštim aktima.

Privredna društva i druga pravna lica iz stava 1. i 2. ovog člana koja posluju na teritoriji grada Zaječara svoje planove zaštite i spasavanja donose u skladu sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama grada Zaječara.

Za pripremu privrednih društava i drugih pravnih lica za zaštitu i spasavanje od elementarnih nepogoda i drugih nesreća odgovoran je rukovodilac privrednog društva, odnosno rukovodilac drugog pravnog lica.

Pravna lica i udruženja građana osposobljena i opremljena za zaštitu i spasavanje (Crveni krst, planinarska društva, Savez izviđača i dr.) u pripremi i sprovođenju zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja učestvuju u skladu sa svojim javnim ovlašćenjima i programskim delatnostima.

Pravna lica i udruženja građana zadatke zaštite i spasavanja izvršavaju na osnovu odluke Štaba za vanredne situacije grada Zaječara. Obim i način izvršavanja zadataka utvrđuje Štab.

Član 18

Građani

Građani učestvuju u zaštiti i spasavanju i ispunjavanju materijalne obaveze za potrebe zaštite i spasavanja u skladu sa posebnim zakonom, obučavaju se za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu, sprovode propisane i naređene mere i izvršavaju zadatke civilne zaštite.

Građani su dužni da:

- prihvate raspored koji im je određen pri raspoređivanju u organe i jedinice civilne zaštite;

- odazovu se pozivu nadležnog organa civilne Zaštite;

- podatke od značaja za zaštitu i spasavanje bez odlaganja dostave nadležnom organu;

- daju podatke potrebne za vođenje evidencija od značaja za zaštitu i spasavanje.

U izvršavanju zadataka zaštite i spasavanja učestvuju svi sposobni građani.

V LIČNA I KOLEKTIVNA ZAŠTITA

Član 19

Ličnu i kolektivnu zaštitu na teritoriji grada organizovati po mestu rada i mestu stanovanja.

Radi ostvarivanja lične, uzajamne i kolektivne zaštite, organi i jedinice lokalne samouprave obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu i vrše obuku zaposlenih iz oblasti civilne zaštite.

Građani i vlasnici stambenih zgrada obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu.

Vlasnici stambenih jedinica, odnosno kuća, skupštine zgrada i građani dužni su da, za potrebe lične zaštite i spasavanja i zaštite i spasavanja članova porodičnog domaćinstva, kao i imovine, nabave i drže u ispravnom stanju sredstva i opremu predviđenu Uredbom o obaveznim sredstvima i opremi za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu od elementarnih nepogoda i drugih nesreća ("Službeni glasnik RS", br. 3 od 24.01.2011. godine).

Obavezuje se Štab za vanredne situacije da u saradnji sa stručnom službom Gradske uprave pripremi prigodne publikacije (brošure, uputstva, flajere i dr.) za edukaciju stanovništva o postupcima u mogućoj ili nastaloj opasnosti. Poseban akcenat dati na edukaciju stanovništva za reagovanje u slučaju nastanka zemljotresa, poplave ili požara.

U realizaciju aktivnosti navedenih u stavu 3. ovog člana uključiti poverenike civilne zaštite.

VI MERE I ZADACI CIVILNE ZAŠTITE

Član 20

Mere civilne zaštite

Subjekti sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada Zaječara pripremaju i sprovode mere civilne zaštite, a naročito:

- preventivne mere;

- mere zaštite u slučaju neposredne opasnosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

- mere zaštite kada nastupe elementarne nepogode i druge nesreće;

- mere ublažavanja i otklanjanja neposrednih posledica od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.

Zadaci civilne zaštite

U cilju zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara od opasnosti izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama sprovode se zadaci civilne zaštite, i to:

- uzbunjivanje;

- evakuacija;

- sklanjanje i urbanističke mere zaštite;

- zbrinjavanje ugroženih i nastradalih;

- radiološka, hemijska i biološka zaštita;

- zaštita od tehničko-tehnoloških nesreća;

- zaštita od rušenja i spasavanje iz ruševina;

- zaštita i spasavanje od poplava i nesreća na vodi i pod vodom;

- zaštita i spasavanje na nepristupačnim terenima;

- zaštita i spasavanje od požara i eksplozija;

- zaštita od neeksplodiranih ubojnih sredstava (NUS);

- prva i medicinska pomoć;

- asanacija terena;

- očuvanje dobara bitnih za opstanak;

- hitno uspostavljanje neophodnih službi od javnog interesa.

Osim zadataka iz stava 1. ovog člana, mogu se planirati, pripremati i sprovoditi i drugi zadaci i aktivnosti u zaštiti i spasavanju, shodno vrsti konkretne opasnosti i proceni Štaba za vanredne situacije.

Planiranje, pripremanje i sprovođenje zadataka civilne zaštite iz stava 1. ovog člana bliže je propisano u članu 56. do 95. Zakona o vanrednim situacijama.

VII SISTEM OSMATRANJA, OBAVEŠTAVANJA I UZBUNJIVANJA U GRADU ZAJEČARU

Član 22

Situacioni centar grada Zaječara

Za potrebe praćenja stanja i upravljanja vanrednim situacijama grad Zaječar može formirati Situacioni centar.

Situacioni centar je obavezan da prikupljene podatke dostavlja Operativnom centru 112 Odeljenja za vanredne situacije u Zaječaru.

Član 23

Sistem uzbunjivanja u gradu Zaječaru

Sistem uzbunjivanja u gradu Zaječaru se sastoji od odgovarajućih javnih sirena, uređaja, spojnih puteva i tehničkih sredstava za upravljanje, kao i njihove organizacije razmeštaja, procedure upravljanja, upotrebe i održavanja.

Izgradnju i održavanje sistema za uzbunjivanje finansira jedinica lokalne samouprave, u skladu sa Zakonom o vanrednim situacijama, Procenom ugroženosti, akustičkom studijom i drugim propisima i opštim aktima.

Vlasnici poslovnih, stambenih i drugih zgrada i objekata, dužni su da za potrebe sistema osmatranja, ranog upozoravanja, obaveštavanja i uzbunjivanja omoguće instaliranje sirena i drugih odgovarajućih uređaja i sredstava sistema osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja na tim objektima i omoguće pristup za njihovo održavanje, uz uvažavanje mera zaštite ljudi i životne sredine.

Privredna društva za distribuciju električne energije dužna su da obezbede neprekidno snabdevanje električnom energijom uređaja sistema osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja.

Rešenje o postavljanju sirena, uređaja i sredstava iz stava 1. ovog člana donosi Gradsko veće grada Zaječara.

Sistemom za uzbunjivanje upravlja nadležna služba Sektora za vanredne situacije MUP-a Republike Srbije.

VIII POPUNA I OPREMANJE JEDINICA CIVILNE ZAŠTITE

Član 24

Popunu jedinica civilne zaštite opšte namene koje se obrazuju na nivou grada Zaječara građanima koji nisu vojni obveznici vrši Stručna služba za poslove zaštite i spasavanja Gradske prave Zaječar, u saradnji sa nadležnim organom Ministarstva odbrane.

Građani raspoređeni u jedinice civilne zaštite na nivou grada Zaječara obavezni su da na poziv Stručne služba za poslove zaštite i spasavanja učestvuju u akcijama i operacijama zaštite i spasavanja.

Član 25

Organi i jedinice civilne zaštite opremaju se odgovarajućom opremom i materijalno-tehničkim sredstvima koja su neophodna za njihovu ličnu zaštitu i za sprovođenje mera i izvršavanje zadataka civilne zaštite.

Sredstva i opremu iz stava 1. ovog člana obezbeđuje grad Zaječar, na osnovu naređenja Gradonačelnika.

Sredstva i opremu za opremanje jedinica civilne zaštite koje obrazuju javna preduzeća čiji je osnivač Grad, u skladu sa predviđenim brojem pripadnika i materijalnih sredstava jedinica, obezbeđuju javna preduzeća koja osnivaju jedinice civilne zaštite, na osnovu naređenja odgovornog lica u javnom preduzeću.

Član 26

Prilikom izvršavanja zadataka zaštite i spasavanja pripadnici Štaba za vanredne situacije, poverenici, zamenici poverenika i pripadnici jedinica civilne zaštite nose uniformu sa oznakom civilne zaštite, oznakama funkcija i specijalnosti.

Objekti civilne zaštite obeležavaju se znakom civilne zaštite.

Zabranjeno je neovlašćeno upotrebljavanje znaka civilne zaštite.

Lica raspoređena u civilnu zaštitu dobijaju legitimaciju civilne zaštite u skladu sa Dopunskim protokolom I uz Ženevsku konvenciju o zaštiti žrtava međunarodnih oružanih sukoba od 12. avgusta 1949. godine.

Sredstva i oprema za popunu i opremanje jedinica civilne zaštite obezbeđuju se:

- nabavkom;

- izuzimanjem materijalnih sredstava i opreme iz popisa, u skladu sa posebnim zakonom;

- donacijom i

- iz ostalih izvora.

IX EVIDENCIJE

Član 28

O pripadnicima organa, jedinica, službi i drugim učesnicima, kao i o sredstvima i opremi u civilnoj zaštiti grada Zaječara, evidenciju vodi Stručna služba za poslove zaštite i spasavanja Gradske uprave grada Zaječara.

O pripadnicima organa, jedinica, službi i drugim učesnicima, kao i o sredstvima i opremi u civilnoj zaštiti javnih preduzeća evidenciju vodi služba nadležna za kadrove javnog preduzeća.

X OBUČAVANJE I OSPOSOBLJAVANJE

Član 29

Pripadnici civilne zaštite obučavaju se i osposobljavaju za izvršavanje zadataka civilne zaštite kroz kurseve, seminare, treninge, vežbe i probne mobilizacije.

Obuku i osposobljavanje poverenika, zamenika poverenika i jedinica civilne zaštite opšte namene organizuje i sprovodi Stručna služba za poslove zaštite i spasavanja Gradske uprave grada Zaječara.

Član 30

Obuka i osposobljavanje pripadnika Štaba za vanredne situacije sprovodi se u Nacionalnom i regionalnim trening centrima za zaštitu i spasavanje, koje obrazuje nadležna služba Sektora za vanredne situacije.

Obuka iz stava 1. ovog člana se sprovodi na zahtev Štaba za vanredne situacije i uz saglasnost nadležne službe Sektora za vanredne situacije.

Ugovor kojim se regulišu usluge obuke sa nacionalnim i regionalnim trening centrom zaključuje Gradonačelnik.

XI MOBILIZACIJA I AKTIVIRANJE

Član 31

Mobilizacija civilne zaštite po obimu može biti opšta i delimična, a proglašava se javnim saopštenjem ili pojedinačnim pozivom.

Mobilizacija se sprovodi po planu mobilizacije.

Mobilizaciju su dužna da sprovode osposobljena pravna lica, u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Član 32

Aktiviranje obuhvata postupke, zadatke i aktivnosti kojim se redovni kapaciteti osposobljenih pravnih lica, iz redovne organizacije i stanja prevode na organizaciju i stanje spremnosti za izvršenje zadataka zaštite i spasavanja.

Za izradu plana aktiviranja osposobljenih pravnih lica odgovorni su rukovodioci osposobljenih pravnih lica, u skladu sa planom zaštite i spasavanja.

Aktiviranje osposobljenih pravnih lica od značaja za grad Zaječar nalaže Gradonačelnik, na predlog Štaba za vanredne situacije.

XII PLANIRANJE I PROGRAMIRANJE SISTEMA ZAŠTITE I SPASAVANJA NA TERITORIJI GRADA ZAJEČARA

Član 33

Upravljanje resursima, izgradnja i razvoj sistema zaštite i spasavanja u gradu Zaječaru realizuje se planiranjem i programiranjem sistema zaštite i spasavanja, kao i budžetiranjem i izvršenjem planiranih i programiranih mera i aktivnosti, u skladu sa Procenom ugroženosti za teritoriju grada Zaječara i Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama.

Član 34

Planiranje i programiranje sistema zaštite i spasavanja na nivou grada Zaječara realizuje se izradom:

- dugoročnog plana razvoja sistema zaštite i spasavanja, za period od deset i više godina;

- srednjoročnog plana razvoja sistema zaštite i spasavanja, za period od pet godina;

- kratkoročnog plana razvoja sistema zaštite i spasavanja, za period od jedne godine.

Dugoročnim planom razvoja sistema zaštite i spasavanja definiše se strategija, politika i ciljevi izgradnje i razvoja sistema zaštite i spasavanja.

Dugoročni plan razvoja sistema zaštite i spasavanja grada Zaječara mora biti usaglašen sa Dugoročnim planom razvoja sistema zaštite i spasavanja Republike Srbije.

Dugoročni plan sadrži naročito:

- definisanje potreba, ciljeva i zadataka organizovanja izgradnje i

- razvoja sistema zaštite i spasavanja;

- sagledavanje kapaciteta i strategije realizacije ciljeva, izgradnje i razvoja sistema zaštite i spasavanja;

- obezbeđenje izvora finansijskih sredstava;

- određivanje vremenskog perioda realizacije planova i programa; određivanje nosilaca i učesnika u izgradnji i razvoju sistema zaštite i spasavanja;

- razvoj osmatračkih, informacionih, komunikacionih, logističkih i drugih potreba sistema zaštite i spasavanja;

- razvoj preventivnih mera i delatnosti od značaja za zaštitu i spasavanje;

- analizu očekivanih troškova i rezultata.

Na osnovu Dugoročnog plana razvoja sistema zaštite i spasavanja izrađuje se srednjoročni plan.

Srednjoročni plan razvoja sistema zaštite i spasavanja realizuje se kroz proces programiranja.

Član 35

Nacrte planova razvoja sistema zaštite i spasavanja priprema Stručna služba za zaštitu i spasavanje Gradske uprave Zaječar, u saradnji sa Štabom za vanredne situacije grada Zaječara.

Štab za vanredne situacije nacrte planova iz stava 1. ovog člana razmatra i usvaja kao svoje predloge Gradskom veću, koje razmatra i usvaja planove razvoja.

XIII IZRADA PROCENE UGROŽENOSTI OD ELEMENTARNIH NEPOGODA I DRUGIH NESREĆA I PLANA ZAŠTITE I SPASAVANJA U VANREDNIM SITUACIJAMA

Član 36

Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama planiraju se preventivne i operativne mere za sprečavanje i umanjenje posledica elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća - udesa i katastrofa, kao i snage i sredstva subjekata sistema zaštite i spasavanja, njihovo organizovano i koordinirano angažovanje i delovanje u vanrednim situacijama u cilju zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara i obezbeđenja osnovnih uslova za život.

Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama izrađuje se na osnovu Procene ugroženosti.

Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama grada Zaječara mora biti usklađen sa Nacionalnim planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama Republike Srbije.

Nosilac izrade Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama je Stručna služba za poslove zaštite i spasavanja, u saradnji sa Odeljenjem za vanredne situacije u Zaječaru i drugim organizacionim jedinicama Gradske uprave.

Na predlog Stručne službe za poslove zaštite i spasavanja Štab za vanredne situacije razmatra predlog Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama grada Zaječara i dostavlja Gradskom veću na usvajanje.

Procenom ugroženosti grada Zaječara od elementarnih nepogoda i drugih nesreća identifikuju se izvori mogućeg ugrožavanja, sagledavaju moguće posledice, potrebe i mogućnosti sprovođenja mera i zadataka zaštite i spasavanja od elementarnih nepogoda i drugih nesreća. Procena ugroženosti sadrži naročito:

- karakteristike teritorije, kritična postrojenja, kritična mesta i prostore sa gledišta ugroženosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća, sa eventualnim prekograničnim efektima udesa;

- povredivost teritorije od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

- analizu mogućih posledica od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

- potrebe i mogućnosti za zaštitu ljudi, materijalnih dobara i životne sredine od posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća.

Član 38

Procenu ugroženosti grada Zaječara izrađuje Stručna službe za poslove zaštite i spasavanja Gradske uprave grada Zaječara u saradnji sa nadležnom službom Sektora za vanredne situacije, Štabom za vanredne situacije Grada i drugim stručnim organima Grada, a Štab za vanredne situacije predlaže Gradskom veću njeno donošenje.

XIV MEĐUNARODNA SARADNJA

Član 39

Međunarodna saradnja u oblasti zaštite i spasavanja ostvaruje se u okviru dobrosusedske saradnje na nivou evroregiona "Dunav 21" kroz:

- zaključivanje i primenu međunarodnih ugovora u domenu zaštite i spasavanja;

- članstvo i učešće u radu evroregiona "Dunav 21";

- međusobno obaveštavanje i razmenu informacija sa lokalnim zajednicama Rumunije i Bugarske u okviru evroregiona "Dunav 21" o opasnostima i posledicama katastrofa sa prekograničnim efektima i o sredstvima, merama i akcijama za smanjenja rizika od katastrofa;

- pružanje, prihvatanje i traženje pomoći u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara;

- koordinaciju prelaska državne granice, sa nadležnim organima MUP-a, tokom primanja ili pružanja međunarodne pomoći, kao i u toku tranzita snaga i sredstava za pomoć u zaštiti i spasavanju između drugih država;

- pripremanje, organizovanje i učestvovanje na međunarodnim konferencijama, seminarima, kursevima, vežbama i drugim oblicima obučavanja sa lokalnim zajednicama evroregiona "Dunav 21";

- usklađivanje delovanja snaga za zaštitu i spasavanje stranih država na teritoriji grada Zaječara.

U slučajevima potrebe preduzimanja međunarodne saradnje na planu zaštite i spasavanja grad Zaječar je u obavezi da obavesti nadležno ministarstvo i Odeljenje za vanredne situacije grada Zaječara.

XV FINANSIRANJE SISTEMA ZAŠTITE I SPASAVANJA

Član 40

Iz budžeta grada Zaječara, za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških i drugih nesreća i opasnosti, finansiraju se:

- organizovanje, opremanje i obučavanje Štaba za vanredne situacije grada Zaječara, jedinica civilne zaštite opšte namene, poverenika civilne zaštite i zamenika poverenika;

- troškovi sprovođenja mera zaštite i spasavanja;

- troškovi angažovanja osposobljenih pravnih lica u skladu sa ugovorom za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja;

- izgradnja sistema za uzbunjivanje na teritoriji grada Zaječara;

- izgradnja i održavanje sistema protivgradne zaštite;

- nabavka, smeštaj, čuvanje, održavanje i osiguranje posebne opreme za jedinice civilne zaštite opšte namene;

- izgradnja, adaptacija, održavanje, opremanje, osiguranje i čuvanje objekata za potrebe civilne zaštite;

- prilagođavanje podzemnih objekata (podzemni prolazi, tuneli i drugi) za sklanjanje i njihovo održavanje, kao i održavanje drugih zaštitnih objekata u skladu sa zakonom;

- obuka stanovništva iz oblasti zaštite i spasavanja koju organizuje grad Zaječar;

- organizacija i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite iz delokruga grada;

- saniranje šteta nastalih usled elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških i drugih nesreća, u skladu sa materijalnim mogućnostima;

- druge potrebe zaštite i spasavanja i poslovi civilne zaštite u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Sredstva za finansiranje sistema zaštite i spasavanja na nivou grada Zaječara planiraju se u budžetu Grada kao posebna aproprijacija u razdelu kod Gradonačelnika.

XVI PRIZNANJA I NAGRADE

Član 41

Za naročite uspehe u organizovanju i sprovođenju zadataka civilne zaštite i drugih poslova zaštite i spasavanja organima Grada, Štabu za vanredne situacije, pripadnicima jedinica civilne zaštite, poverenicima civilne zaštite i zamenicima poverenika, privrednim društvima i drugim pravnim licima, kao i drugim pripadnicima i zaslužnim pojedincima na teritoriji grada Zaječara, dodeljuju se priznanja i nagrade.

Priznanja i nagrade će se uručivati na Dan Grada i na Svetski dan civilne zaštite 1. mart.

Obavezuje se Gradsko veće da bliže uredi vrstu nagrada i priznanja kao i kriterijume za njihovu dodelu.

XVII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 42

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Zaječara".