>
ODLUKA
O GRAĐEVINSKOM ZEMLJIŠTU GRADA PANČEVA

("Sl. list grada Pančeva", br. 7/2016, 22/2016 i 2/2017)

 

I OSNOVNE ODREDBE

1. Predmet uređivanja

Član 1

Ovom odlukom uređuju se uslovi, način i postupak:

• raspolaganja građevinskim zemljištem u javnoj svojini grada Pančeva (u daljem tekstu: Grad);

• pribavljanja građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada;

• otuđenja građevinskog zemljišta iz javne svojine Grada;

• stavljanja van snage rešenja o raspolaganju i pribavljanju građevinskog zemljišta i drugih rešenja koja se donose na osnovu ove odluke;

• izmena i raskida pravnih poslova koji se zaključuju na osnovu donetih rešenja;

• pravo službenosti;

• davanja saglasnosti za izgradnju na građevinskom zemljištu u javnoj svojini (susvojini) Grada i drugih potrebnih saglasnosti.

2. Pojam građevinskog zemljišta

Član 2

Građevinsko zemljište je zemljište koje je određeno zakonom ili planskim dokumentom za izgradnju i korišćenje objekata, kao i zemljište na kojem su izgrađeni objekti u skladu sa zakonom.

3. Korišćenje građevinskog zemljišta

Član 3

Građevinsko zemljište se koristi prema nameni određenoj planskim dokumentom, na način kojim se obezbeđuje njegovo racionalno korišćenje, u skladu sa zakonom.

4. Vrste građevinskog zemljišta

Član 4

Građevinsko zemljište može biti izgrađeno i neizgrađeno.

Izgrađeno građevinsko zemljište je zemljište na kome su izgrađeni objekti namenjeni za trajnu upotrebu, u skladu sa zakonom.

Neizgrađeno građevinsko zemljište je zemljište na kome nisu izgrađeni objekti, na kome su izgrađeni objekti bez građevinske dozvole i privremeni objekti.

Član 5

Građevinsko zemljište može biti uređeno i neuređeno.

Uređeno građevinsko zemljište je zemljište koje je u skladu sa planskim dokumentom komunalno opremljeno za građenje i korišćenje (izgrađena saobraćajnica sa javnim osvetljenjem, vodovodna i kanalizaciona mreža).

5. Uređivanje građevinskog zemljišta

Član 6

Uređivanje građevinskog zemljišta obuhvata njegovo pripremanje i opremanje.

Pripremanje zemljišta obuhvata istražne radove, izradu geodetskih, geoloških i drugih podloga, izradu planske i tehničke dokumentacije, programa za uređivanje zemljišta, raseljavanje, uklanjanje objekata, saniranje terena i druge radove.

Pored radova iz stava 2. ovog člana, na područjima koja su bila izložena ratnim dejstvima, obavlja se i provera o postojanju zaostalih eksplozivnih sredstava, u skladu sa zakonom.

Opremanje zemljišta obuhvata izgradnju objekata komunalne infrastrukture i izgradnju i uređenje površina javne namene.

Uređivanje građevinskog zemljišta obavlja se u skladu sa važećim planskim dokumentom prema srednjoročnim i godišnjim programima uređivanja koje donosi Skupština grada, uz staranje o zaštiti, racionalnom i održivom korišćenju zemljišta.

Član 7

Grad uređuje građevinsko zemljište i stara se o njegovom racionalnom korišćenju, prema nameni zemljišta predviđenoj planskim dokumentom, u skladu sa zakonom.

Obezbeđivanje uslova za uređivanje, upotrebu, unapređivanje i zaštitu građevinskog zemljišta za grad, koje obuhvata pripremu srednjoročnih i godišnjih programa uređivanja građevinskog zemljišta i uređivanje građevinskog zemljišta, u ime i za račun Grada obavljaju JP "Direkcija za izgradnju i uređenje Pančeva" Pančevo (u daljem tekstu: Direkcija) i JKP "Vodovod i kanalizacija" Pančevo.

Staranje o zaštiti, racionalnom i namenskom korišćenju građevinskog zemljišta i obavljanje drugih poslova u skladu sa zakonom i drugim propisima, u ime i za račun Grada obavlja Direkcija.

6. Pripremanje i opremanje građevinskog zemljišta sredstvima fizičkih ili pravnih lica

Član 8

Građevinsko zemljište koje nije uređeno u smislu zakona i ove odluke, a nalazi se u obuhvatu planskog dokumenta na osnovu koga se mogu izdati lokacijski uslovi, odnosno građevinska dozvola, može se pripremiti, odnosno opremiti i sredstvima fizičkih ili pravnih lica.

U zavisnosti od vrste radova lice iz stava 1. ovog člana podnosi Direkciji ili JKP "Vodovod i kanalizacija" predlog o finansiranju pripremanja, odnosno opremanja građevinskog zemljišta, po kome će se postupi u roku od 15 dana od dana prijema predloga.

Lice iz stava 1. ovog člana predlog o finansiranju pripremanja, odnosno opremanja građevinskog zemljišta kada se radovi odnose na izgradnju vodovoda i sistema za odvodnjavanje sanitarnih otpadnih voda, podnosi JKP "Vodovod i kanalizacija" Pančevo.

Direkcija i JKP "Vodovod i kanalizacija" u ime i za račun grada, mogu sa licem iz stava 1. ovog člana zaključiti ugovor o zajedničkom pripremanju, odnosno opremanju građevinskog zemljišta, koji naročito sadrži:

1) podatke o lokaciji, odnosno zoni u kojoj se planira opremanje građevinskog zemljišta;

2) podatke iz planskog dokumenta i tehničke uslove za izgradnju;

3) podatke iz programa uređivanja građevinskog zemljišta;

4) granice lokacije koja se priprema, odnosno oprema sa popisom katastarskih parcela;

5) dinamiku i rok izgradnje;

6) obavezu Grada kao investitora da obezbedi stručni nadzor u toku izvođenja radova;

7) određivanje učešća svake ugovorne strane u obezbeđivanju, odnosno finansiranju izrade tehničke dokumentacije i stručne kontrole tehničke dokumentacije, izvođenju radova i izboru izvođača radova, kao i drugih troškova u vezi sa opremanjem građevinskog zemljišta, uključujući visinu i rokove obezbeđivanja finansijskih i drugih sredstava;

8) određivanje objekata koji se grade i koji će preći u svojinu Grada;

9) određivanje iznosa učešća lica iz stava 1. ovog člana u finansiranju pripremanja, odnosno opremanja građevinskog zemljišta koji će biti umanjen za iznos doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta;

10) sredstva obezbeđenja ispunjenja obaveza ugovornih strana.

7. Finansiranje uređivanja građevinskog zemljišta

Član 9

Finansiranje uređivanja građevinskog zemljišta obezbeđuje se iz sredstava ostvarenih od:

1. doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta;

2. zakupnine za građevinsko zemljište;

3. otuđenja ili razmene građevinskog zemljišta;

4. pretvaranja prava korišćenja i zakupa u pravo svojine u skladu sa zakonom i

5. drugih izvora u skladu sa zakonom.

II GRAĐEVINSKO ZEMLJIŠTE U JAVNOJ SVOJINI GRADA

1. Nadležnost i nadležni organi

Član 10

Građevinskim zemljištem u javnoj svojini grada (u daljem tekstu: građevinsko zemljište) raspolaže Grad, u skladu sa zakonom kojim je uređena oblast građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: zakon) i ovom odlukom.

Raspolaganjem građevinskim zemljištem, u smislu ove odluke, smatra se:

1. pribavljanje i otuđenje;

2. davanje u zakup;

3. međusobno raspolaganje vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini;

4. ulaganje u kapital;

5. razmena građevinskog zemljišta;

Grad pribavlja građevinsko zemljište u javnu svojinu Grada u skladu sa zakonom i ovom odlukom.

Pod otuđenjem građevinskog zemljišta, odnosno pod pribavljanjem građevinskog zemljišta u javnu svojinu smatra se i razmena.

Član 11

Skupština grada (u daljem tekstu: Skupština) donosi rešenje (akt) o raspolaganju građevinskim zemljištem, pribavljanju, otuđenju, davanju u zakup, kao i sva druga rešenja i druge akte koji se donose na osnovu ove odluke, izuzev u slučajevima ustanovljavanja prava službenosti.

Član 12

Ugovore o raspolaganju građevinskim zemljištem, pribavljanju, otuđenju, davanju u zakup građevinskog zemljišta i sve druge pravne poslove koji se zaključuju na osnovu rešenja iz člana 11.ove odluke, zaključuje gradonačelnik, odnosno drugo lice po ovlašćenju gradonačelnika.

Pravni poslovi iz stava 1. ovog člana overavaju se kod nadležnog organa, u skladu sa zakonima kojima je uređen promet nepokretnosti, javnobeležnička delatnost i van parnični postupak, a troškovi overe, drugi troškovi, kao i poreske obaveze regulisaće se u skladu sa zakonom.

Član 13

Pravni poslovi iz člana 12. stav 1. ove odluke, zaključuju se po prethodno pribavljenom mišljenju Gradskog pravobranilaštva, koje je dužno da mišljenje da u roku od trideset dana od dana prijema zahteva.

Član 14

Komisija za otuđenje i davanje u zakup građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: Komisija) vrši ocenu ispunjenosti uslova za raspolaganje građevinskim zemljištem i sačinjava predlog odluke za donošenje rešenja iz člana 11. ove odluke.

Komisiju iz stava 1. ovog člana obrazuje Skupština.

Komisiju čine predsednik i šest članova.

Rešenjem o obrazovanju Komisije definisaće se njeni zadaci, dužina mandata i urediti pitanje načina rada, načina odlučivanja Komisije, naknade za rad članovima Komisije, ali i druga pitanja od značaja za rad Komisije.

Stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe Komisije obavljaće Sekretarijat za skupštinske poslove, poslove Gradonačelnika i Gradskog veća, Agencija za imovinu, Sekretarijat za privredu i ekonomski razvoj, Sekretarijat za urbanizam, građevinske i stambeno-komunalne poslove i Sekretarijat za finansije Gradske uprave grada Pančeva.

2. Tržišna vrednost građevinskog zemljišta

Član 15

Građevinsko zemljište se otuđuje, pribavlja i daje u zakup po tržišnim uslovima, u skladu sa Zakonom i ovom odlukom.

Sredstva od otuđenja, davanja u zakup građevinskog zemljišta, kao i sredstva naknade za ustanovljavanje prava službenosti su prihod budžeta grada, ista se namenski koriste u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima i odlukama.

Izuzetno, građevinsko zemljište se može otuđiti ili dati u zakup po ceni ili zakupnini koja je niža od tržišne vrednosti, odnosno otuđiti ili dati u zakup bez naknade, u slučajevima propisanim zakonom i podzakonskim aktima Vlade Republike Srbije.

Tržišnu vrednost građevinskog zemljišta koje se otuđuje i pribavlja, utvrđuje područna jedinica Poreske uprave Ministarstva finansija Republike Srbije, u skladu sa zakonom i podzakonskim aktima. Ovako utvrđena tržišna vrednost važi 12 meseci.

Cena, zakupnina, i rok plaćanja su obavezan deo dispozitiva rešenja iz čl. 11 ove odluke, a plaćanje se vrši na osnovu ugovora.

Rok plaćanja je 15 dana od dana overe ugovora.

U slučaju da se steknu uslovi za povraćaj uplaćene cene, odnosno zakupnine na osnovu stavljanja rešenja van snage, odnosno raskida ugovora, povraćaj sredstava se vrši na način i pod uslovima propisanim odredbama Zakona.

III OTUĐENJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA

Član 16

Direkcija u ime i za račun Grada priprema Program otuđenja građevinskog zemljišta iz javne svojine Grada, koji usvaja Skupština.

Program iz stava 1.ovog člana donosi Skupština krajem godine za narednu godinu.

Otuđenje neizgrađenog građevinskog zemljišta sprovodi se javnim oglašavanjem, u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja ponuda javnim oglasom, po tržišnim uslovima.

Građevinsko zemljište se otuđuje neposrednom pogodbom u slučajevima propisanim zakonom i ovom odlukom.

1. Postupci otuđenja građevinskog zemljišta

1.1. Otuđenje građevinskog zemljišta javnim nadmetanjem i prikupljanjem ponuda javnim oglasom

Član 17

Neizgrađeno građevinsko zemljište se može otuđiti radi izgradnje, u skladu sa planskim dokumentom na osnovu koga se izdaju lokacijski uslovi, odnosno građevinska dozvola.

Neizgrađeno građevinsko zemljište se otuđuje kao uređeno, a izuzetno se može otuđiti kao neuređeno, pod uslovom da lice kome se to građevinsko zemljište otuđuje prihvati propisane uslove za uređivanje građevinskog zemljište sadržane u javnom oglasu i ugovorom preuzme obavezu da sopstvenim sredstvima izvrši opremanje građevinskog zemljišta.

Postojeće i planirane površine javne namene se ne mogu otuđiti iz javne svojine.

Početni iznos cene je tržišna vrednost građevinskog zemljišta koje se otuđuje.

Građevinsko zemljište u javnoj svojini se otuđuje licu koje ponudi najveću cenu za to zemljište.

Izuzetno od stava 5. ovog člana građevinsko zemljište se može otuđiti po ceni koja je manja od tržišne cene, ili otuđiti bez naknade, u skladu sa podzakonskim aktom Vlade Republike Srbije, u slučaju:

1. ispunjavanja ugovornih obaveza nastalih do dana stupanja na snagu Zakona, po osnovu ugovora u kome je Republika Srbija odnosno grad, jedna od ugovornih strana;

2. realizacije projekata za izgradnju objekata od značaja za Republiku Srbiju odnosno grad i

3. međusobnog raspolaganja između vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini.

Član 18

Odluku o pokretanju postupka za otuđenje ili pribavljanje neizgrađenog građevinskog zemljišta u javnu svojinu grada donosi Gradsko veće grada Pančeva (u daljem tekstu: Gradsko veće), na predlog Nadzornog odbora Direkcije.

Odluka o pokretanju postupka za otuđenje ili pribavljanje neizgrađenog građevinskog zemljišta mora da sadrži opis i bliže podatke o građevinskom zemljištu koje se otuđuje vrstu, odnosno namenu objekta, način javnog oglašavanja (javnim nadmetanjem ili prikupljanjem ponuda), početni iznos cene i garantni iznos.

Član 19

Postupak javnog nadmetanja i postupak prikupljanja ponuda javnim oglasom sprovodi Komisija.

O toku postupka javnog nadmetanja i prikupljanja ponuda javnim oglasom, vodi se zapisnik.

Član 20

Komisija utvrđuje tekst oglasa o otuđenju neizgrađenog građevinskog zemljišta na koji saglasnost daje Gradsko veće.

Javni oglas za otuđenje građevinskog zemljišta priprema i objavljuje Direkcija.

Javni oglas se objavljuje u dnevnom listu koji se distribuira na celoj teritoriji Republike Srbije, jednom od javnih glasila Grada, sajtu Grada i Direkcije.

Član 21

Javni oglas iz člana 19.ove odluke sadrži:

1. podatke o građevinskom zemljištu koje se otuđuje,

2. podatke iz planske dokumentacije o građevinskom zemljištu i objektima koji se na njemu mogu graditi,

3. podatke o uređenosti građevinskog zemljišta,

4. obaveštenje da se otuđuje, neizgrađeno građevinsko zemljište koje nije uređeno, kao i da je lice kome se građevinsko zemljište otuđuje, obavezno da o svom trošku izvrši određene radove na opremanju tog građevinskog zemljišta,

5. početnu cenu građevinskog zemljišta,

6. garantni iznos za učešće u postupku u visini od 20 % od početne cene građevinskog zemljišta i rok za povraćaj garantnog iznosa učesnicima koji ne ponude najpovoljniju cenu za otuđenje građevinskog zemljišta,

7. obaveštenje do kog datuma i do koliko sati se mogu podnositi prijave,

8. obaveštenje o dokumentaciji koja se mora priložiti prilikom prijavljivanja na javni oglas,

9. obaveštenje da ukoliko podnosilac prijave koji je pribavio građevinsko zemljište u svojinu, ne zaključi ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta gubi pravo na povraćaj garantnog iznosa, kao i da uplaćeni garantni iznos predstavlja deo kupoprodajne cene ukoliko dođe do zaključenja ugovora o otuđenju građevinskog zemljišta.

10. mesto i vreme održavanja javnog nadmetanja i

11. obaveštenje da podnosioci neblagovremene i nepotpune prijave neće moći da učestvuju u postupku javnog nadmetanja, odnosno da će neblagovremene i nepotpune prijave bit odbačene.

Licitacioni korak ne može biti manji od 5% od početne cene građevinskog zemljišta.

Rok za podnošenje prijava za javno nadmetanje, odnosno prikupljanje ponuda za otuđenje građevinskog zemljišta je 30 dana od dana javnog oglašavanja.

Član 22

Prijava za učestvovanje u postupku javnog nadmetanja (u daljem tekstu: prijava), odnosno ponuda za učestvovanje u postupku prikupljanja ponuda javnim oglasom (u daljem tekstu: ponuda) se dostavlja u zatvorenoj koverti sa vidljivom naznakom na koju lokaciju se odnosi i ko je podnosilac prijave, odnosno ponude.

Prijava, odnosno ponuda pravnog lica mora da sadrži naziv i sedište i mora biti potpisana od strane ovlašćenog lica i overena pečatom. Uz prijavu, odnosno ponudu pravnog lica se prilaže izvod iz registra privrednih subjekata nadležnog organa i potvrda o poreskom identifikacionom broju.

Prijava, odnosno ponuda fizičkog lica mora da sadrži ime, prezime, adresu i JMBG i mora biti potpisana.

Prijava preduzetnika mora da sadrži poslovno ime i sedište i mora biti potpisana od strane ovlašćenog lica i overena pečatom. Uz prijavu, odnosno ponudu preduzetnika prilaže se izvod iz registra nadležnog organa i potvrda o poreskom identifikacionom broju.

Uz prijavu, odnosno ponudu podnosi se uverenje o izmirenju svih obaveza po osnovu izvornih prihoda Grada.

Uz prijavu, odnosno ponudu se podnosi dokaz o uplati garantnog iznosa.

Uz prijavu, odnosno ponudu mora da se dostavi izjava podnosioca prijave, odnosno ponuđača da prihvata sve uslove iz javnog oglasa.

Ponuda mora da sadrži iznos ponuđene cene, koji je isti ili veći od početnog iznosa utvrđenog oglasom.

Prijava, odnosno ponuda je nepotpuna ako ne sadrži sve što je propisano, ako nisu priložene sve isprave kako je to predviđeno u ovom članu, odnosno ako ne sadrži sve podatke predviđene javnim oglasom.

Prijava se dostavlja Direkciji sa naznakom "ZA KOMISIJU-NE OTVARAJ".

Član 23

Prijavu, odnosno ponudu ne mogu podneti predsednik niti bilo koji član Komisije.

Do održavanja javnog nadmetanja, odnosno otvaranja ponuda ne mogu se davati obaveštenja o podnosiocima prijava, odnosno ponuda.

Postupak javnog nadmetanja, odnosno otvaranja ponuda je javan.

Član 24

Predsednik Komisije objavljuje početak javnog nadmetanja saopštava podatke o građevinskom zemljištu koje se otuđuje i početni iznos cene.

Predsednik Komisije konstatuje koliko je prijava, odnosno ponuda primljeno i po redosledu prispeća javno otvara i čita ceo tekst prijave, odnosno ponude.

Predsednik Komisije konstatuje koje isprave su dostavljene uz prijavu, odnosno ponudu.

Komisija utvrđuje ko su podnosioci prijave, odnosno ponude, ko je od podnosilaca prijava, odnosno ponuda prisutan sa ovlašćenjem da učestvuje u postupku javnog nadmetanja, odnosno prisustvuje postupku otvaranja ponuda i koje su prijave, odnosno ponude neblagovremene, odnosno nepotpune.

Predsednik Komisije konstatuje da podnosilac neblagovremene ili nepotpune prijave, odnosno lice koje nema uredno ovlašćenje podnosioca blagovremene i potpune prijave, ne može učestvovati u postupku javnog nadmetanja.

Predsednik Komisije konstatuje da se neblagovremene ili nepotpune ponude odbacuju.

Komisija utvrđuje koji ponuđač je ponudio najviši iznos cene.

Predsednik Komisije objavljuje početak javnog nadmetanja i poziva učesnike da daju svoje ponude iznosa cene.

Učesnik javnog nadmetanja je dužan da jasno i glasno kaže iznos cene koji nudi.

Predsednik Komisije pita tri puta da li neko daje više od najvišeg prethodno ponuđenog iznosa i posle trećeg poziva, konstatuje koji je najviši ponuđeni iznos i ime ponuđača.

Učesnik koji je ponudio najviši iznos potpisuje izjavu sa naznakom visine iznosa.

Predsednik Komisije objavljuje kada je javno nadmetanje završeno.

Zapisnik Komisije sa odgovarajućim predlogom rešenja, Direkcija dostavlja nadležnoj organizacionoj jedinici gradske uprave u roku od osam dana.

Svi prisutni podnosioci prijava, odnosno ponuda imaju pravo uvida u podnete prijave, odnosno ponude.

Član 25

Predsednik Komisije može da izrekne opomenu licu koje ometa rad Komisije, kao i da ga udalji iz prostorije u kojoj Komisija zaseda.

Ukoliko ne može da obezbedi nesmetano vođenje postupka, i pored preduzetih mera, Komisija, na predlog predsednika može obustaviti dalji rad i odlučiti o datumu i vremenu u kome će se postupak nastaviti.

Sve okolnosti sa eventualnim razlozima udaljenja pojedinih lica ili prekidom postupka unose se u zapisnik.

Član 26

Ukoliko podnosilac blagovremene i potpune prijave ne pristupi javnom nadmetanju smatraće se da je odustao od prijave.

Uslovi za sprovođenje postupka javnog nadmetanja su ispunjeni i kad istom pristupi samo jedan učesnik.

Uslovi za sprovođenje postupka prikupljanja ponuda javnim oglasom su ispunjeni i ukoliko se na javni oglas prijavi samo jedan učesnik, u kom slučaju se građevinsko zemljište otuđuje pod uslovom da je učesnik ponudio najmanje početni iznos cene.

Ukoliko javno nadmetanje, odnosno postupak prikupljanja ponuda javnim oglasom ne uspe, postupak oglašavanja se može ponoviti po isteku roka od najmanje 15 dana od dana neuspelog javnog nadmetanja, odnosno otvaranja ponuda, pod istim uslovima.

Ukoliko se na javni oglas o prikupljanju ponuda, prijave dva ili više učesnika i ponude isti iznos cene, Komisija će prihvatiti ponudu koja je stigla ranije.

Član 27

Ukoliko učesnik javnog nadmetanja koji je ponudio najviši iznos cene odustane pošto predsednik Komisije objavi da je javno nadmetanje završeno, a pre donošenja rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta, postupak javnog oglašavanja se ponavlja.

Ukoliko učesnik prikupljanja ponuda koji je ponudio najviši iznos cene odustane pošto je Komisija utvrdila koji ponuđač je ponudio najviši iznos cene, a pre donošenja rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta, postupak javnog oglašavanja se ponavlja.

Lice iz st. 1 i 2. ovog člana nema pravo na povraćaj sredstava uplaćenih na ime garantnog iznosa.

Član 28

Komisija o početku i toku postupka javnog nadmetanja sačinjava zapisnik.

U zapisnik se unosi mesto i vreme održavanja javnog nadmetanja, lični podaci članova komisije, podaci o građevinskom zemljištu koje je predmet otuđenja, kao i podaci:

- broj prijavljenih učesnika,

- početna cena građevinskog zemljišta,

- lista učesnika sa ponuđenim cenama,

- primedbe učesnika javnog nadmetanja,

- cena građevinskog zemljišta,

- iznos cene najpovoljnije ponude sa podacima o najpovoljnijem ponuđaču,

- datum i vreme početka i završetka javnog nadmetanja,

kao i druge podatke od značaja za rad Komisije, kao i podatke iz čl. 24 ove odluke.

Zapisnik potpisuju svi prisutni članovi Komisije i lice koje vodi zapisnik.

1.2. Otuđenje građevinskog zemljišta neposrednom pogodbom

Član 29

Građevinsko zemljište se može otuđiti neposrednom pogodbom u slučaju:

1. izgradnje objekata za potrebe obavljanja poslova iz nadležnosti državnih organa i organizacija, organa jedinica teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, kao i drugih objekata u javnoj svojini;

2. ispravke granica susednih katastarskih parcela;

3. formiranja građevinske parcele u skladu sa odredbom zakona kojom je uređena oblast određivanja, odnosno utvrđivanja zemljišta za redovnu upotrebu objekta;

4. sporazumnog davanja zemljišta ranijem vlasniku nepokretnosti koja je bila predmet eksproprijacije, u skladu sa propisima o eksproprijaciji;

5. razmene građevinskog zemljišta;

6. u postupku vraćanja oduzete imovine i obeštećenja u skladu sa posebnim zakonom;

7. međusobnog raspolaganja vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini;

8. deobe građevinskog zemljišta u susvojini ili zajedničkoj svojini grada i drugih nosilaca prava svojine, odnosno prava korišćenja;

9. realizacije investicionog projekta kojim se unapređuje lokalni ekonomski razvoj;

10. ispunjavanja ugovornih obaveza nastalih do dana stupanja na snagu zakona po osnovu ugovora kada je Republika Srbija, jedna od ugovornih strana;

11. realizacije projekata za izgradnju objekata od značaja za Republiku Srbiju.

Član 30

Zahtev za otuđenje građevinskog zemljišta neposrednom pogodbom podnosi se Komisiji putem Direkcije, koja po obradi predmeta pribavlja podatak o tržišnoj ceni građevinskog zemljišta i isti dostavlja podnosiocu zahteva.

Podnosilac zahteva je dužan da u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja o tržišnoj ceni građevinskog zemljišta, da pismenu izjavu da je saglasan sa cenom i da prihvata plaćanje ukupne tržišne cene.

U slučaju da se podnosilac zahteva u navedenom roku ne izjasni ili izjavi da ne prihvata cenu i plaćanje cene u propisanom roku, smatraće se da je odustao od podnetog zahteva.

Komisija donosi predlog odluke o otuđenju građevinskog zemljišta neposrednom pogodbom. Skupština grada donosi rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta neposrednom pogodbom u slučajevima iz člana 29. ove odluke.

1.2.1. Otuđenje građevinskog zemljišta radi formiranja građevinske parcele

Član 31

Otuđenje građevinskog zemljišta vlasniku objekta za koji je podnet zahtev za legalizaciju ili ozakonjenje, za koji je nadležni organ utvrdio da postoji mogućnost legalizacije ili objekta koji je upisan u evidenciju o nepokretnostima i pravima na njima u skladu sa ranije važećim zakonima kojima je uređivana legalizacija objekata ili na osnovu Zakona o legalizaciji objekata ("Službeni glasnik RS", br. 95/13 i 117/14), vrši se neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom i ovom odlukom, na osnovu pravnosnažnog rešenja o utvrđivanju zemljišta za redovnu upotrebu objekta i formiranju građevinske parcele ili na osnovu pravosnažnog rešenja kojim je određeno da je građevinsko zemljište ispod objekta zemljište za redovnu upotrebu, shodno odredbama zakona kojim je uređena oblast određivanja zemljišta za redovnu upotrebu objekta u posebnim slučajevima.

U slučaju da je osnov otuđenja građevinskog zemljišta rešenje o utvrđivanju zemljišta za redovnu upotrebu objekta i formiranju građevinske parcele, vlasniku objekta iz stava 1. ovog člana se otuđuje građevinska parcela.

Ukoliko se se na istoj građevinskoj parceli nalazi objekat, ili objekti u svojini - susvojini ili etažnoj svojini drugih lica, pravo na otuđenje građevinskog zemljišta lice iz stava 1.ovog člana stiče pod istim uslovima kao i vlasnici suvlasnici ili etažni vlasnici objekata na katastarskoj parceli.

U slučaju da je osnov otuđenja građevinskog zemljišta rešenje kojim je određeno da je građevinsko zemljište ispod objekta zemljište za redovnu upotrebu, vlasniku objekta iz stava 1. ovog člana se otuđuje građevinsko zemljište ispod objekta.

U slučaju da na osnovu rešenja kojim se određuje da je građevinsko zemljište ispod objekta zemljište za redovnu upotrebu objekta, organ nadležan za upis prava na nepokretnostima ne izvrši parcelaciju građevinskog zemljišta tako da zemljište ispod objekta postane posebna katastarska parcela, lice kome je otuđeno građevinsko zemljište ispod objekta, u ugovoru o otuđenju daje neopozivu i bezuslovnu saglasnost vlasniku građevinskog zemljišta u javnoj svojini da može sprovoditi promene na katastarskoj parceli u smislu parcelacije, kao i otuđivati građevinsko zemljište drugim vlasnicima objekata, odnosno drugim suvlasnicima građevinskog zemljišta, bez obaveze da za te promene, odnosno otuđenje traži saglasnost suvlasnika građevinskog zemljišta kome je isto otuđeno ispod objekta.

Član 32

JP Direkcija će u ime i za račun grada vršiti sve poslove vezano za parcelaciju- preparcelaciju građevinskog zemljišta u javnoj svojini Grada, kao i kada je, u postupku donošenja rešenja o utvrđivanju zemljišta za redovnu upotrebu objekta, prema Izveštaju organizaciona jedinice gradske uprave za poslove urbanizma, potrebna izrada projekta parcelacije, odnosno preparcelacije, pre donošenja rešenja.

Sredstva za obavljanje poslova iz stava1.ovog člana, iskazaće se kroz finansijski plan i program Direkcije i obezbediti u budžetu grada.

Izuzetno, vlasnik objekta iz čl. 31. ove odluke svojom izjavom, može prihvatiti da finansira troškove izrade projekta parcelacije.

Član 33

Otuđenje građevinskog zemljišta vlasniku objekta koji je upisan u evidenciju o nepokretnostima i pravima na njima u skladu sa Zakonom o posebnim uslovima za upis prava svojine na objektima izgrađenim bez građevinske dozvole ("Službeni glasnik RS", br. 25/2013 i 145/2014), vrši se neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom i ovom odlukom, na osnovu pravnosnažnog rešenja o utvrđivanju zemljišta za redovnu upotrebu objekta i formiranju građevinske parcele, shodno odredbama Zakona kojim je uređena oblast određivanja zemljišta za redovnu upotrebu objekta u posebnim slučajevima.

1.2.2. Otuđenje građevinskog zemljišta radi ispravke granica susednih katastarskih parcela

Član 34

Otuđenje građevinskog zemljišta radi ispravke granica susednih katastarskih parcela vrši se u slučaju kada je na susednoj katastarskoj parceli upisano pravo svojine, dugoročnog zakupa stečenog u skladu sa ranijim zakonima o planiranju i izgradnji, odnosno pravo korišćenja lica za koja će pretvaranje prava korišćenja u pravo svojine biti uređeno posebnim zakonom.

Član 35

Ispravka granica susednih katastarskih parcela vrši se na osnovu elaborata geodetskih radova, pod uslovom da informacija o lokaciji za predmetno građevinsko zemljište upućuje na izradu ovog elaborata.

2. Cena i rok plaćanja

Član 36

Sredstva ostvarena od otuđenja građevinskog zemljišta - cena, prihod su budžeta grada.

Uplata sredstava iz stava 1. ovog člana, vrši se na odgovarajući uplatni račun javnih prihoda propisan Pravilnikom o uslovima i načinu vođenja računa za uplatu javnih prihoda i raspored sredstava sa tih računa.

Obaveza plaćanja cene utvrđuje se rešenjem o otuđenju građevinskog zemljišta.

Lice kome se građevinsko zemljište otuđuje je obavezno da cenu plati u roku od 15 dana od dana zaključenja ugovora o otuđenju.

Garantni iznos uplaćen na namenski podračun budžeta Grada otvoren kod Ministarstva finansija -Uprave za trezor u postupku javnog oglašavanja predstavlja deo cene i po donošenju rešenja o otuđenju se prenosi na odgovarajući račun budžeta Grada.

Uplaćena sredstva na ime garantnog iznosa, od strane učesnika u postupku otuđenja građevinskog zemljišta, a kojima isto nije otuđeno, vraćaju se najkasnije u roku od pet dana od dana održane sednice Komisije.

Uplaćena sredstva na ime garantnog iznosa od strane lica kome se građevinsko zemljište otuđuje uračunavaju se u cenu zemljišta koje se otuđuje.

3. Rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta

Član 37

Rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: rešenje o otuđenju) sadrži naročito:

1.način otuđenja (javno oglašavanje - javno nadmetanje ili prikupljanje ponuda javnim oglasom, odnosno neposredna pogodba i razlog neposredne pogodbe);

2.podatke o licu kome se građevinsko zemljište otuđuje;

3.podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina i po potrebi druge bliže podatke);

4. iznos cene i iznos sredstava uplaćenih na ime garantnog iznosa ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja ponuda javnim oglasom;

5. napomenu da se sredstva uplaćena na ime garantnog iznosa uračunavaju u cenu zemljišta;

6. napomenu da sredstva ostvarena otuđenjem predstavljaju prihod grada;

7. vrstu, odnosno namenu objekta ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje i posebne uslove izgradnje ukoliko se otuđuje neuređeno građevinsko zemljište;

8. obavezu lica kome se građevinsko zemljište otuđuje da u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja o otuđenju zaključi ugovor o otuđenju i posledicu propuštanja zaključenja ugovora u roku.

4. Ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta

Član 38

Ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: ugovor o otuđenju) zaključuju licem kome se otuđuje građevinsko zemljište i gradonačelnik Grada, odnosno drugo lice koje on ovlasti, u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja o otuđenju.

Ugovor o otuđenju sadrži naročito:

1. podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina i po potrebi druge bliže podatke);

2. iznos cene;

3. iznos uplaćenog garantnog iznosa, ukoliko je građevinsko zemljište otuđeno u postupku javnog oglašavanja;

4. saglasnost Grada da lice kome je građevinsko zemljište otuđeno, nakon uplate iznosa cene i izdate potvrde o isplati iste može upisati svoje pravo svojine na građevinskom zemljištu u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima,

5. vrstu, odnosno namenu objekta ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje i posebne uslove izgradnje ukoliko se otuđuje neuređeno građevinsko zemljište,

6. konstataciju da je zaključenjem ugovora lice kome je građevinsko zemljište otuđeno uvedeno u posed istog;

7. prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveza;

8. način rešavanja sporova;

9. druga prava i obaveze.

Tekst Ugovora o otuđenju građevinskog zemljišta sastavlja Komisija i dostavlja Gradskom pravobranilaštvu na davanje mišljenja u roku od trideset dana od dana dostavljanja istog.

Predlog Ugovora o otuđenju građevinskog zemljišta utvrđuje Gradsko veće grada i dostavlja ugovornim stranama na potpisivanje.

Član 39

Učesnik javnog nadmetanja, odnosno učesnik u postupku prikupljanja ponuda koji smatra da je građevinsko zemljište otuđeno suprotno odredbama Zakona, odnosno ove odluke, te da mu je na taj način povređeno pravo, može podneti nadležnom sudu tužbu za poništaj ugovora o otuđenju u roku od osam dana od saznanja za zaključenje ugovora, a najkasnije u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora.

Ugovor o otuđenju objavljuje se na sajtu grada.

5. Stavljanje van snage rešenja o otuđenju

Član 40

Skupština donosi akt o stavljanju van snage rešenja o otuđenju u slučaju da lice kome je građevinsko zemljište otuđeno:

1. ne pristupi zaključenju ugovora o otuđenju u roku od 30 dana od dana donošenja rešenja o otuđenju;

2. ne plati cenu u roku utvrđenom ugovorom o otuđenju.

U slučaju iz stava 1.ovog člana, predlog za donošenje akta o stavljanju van snage rešenja o otuđenju donosi Gradsko veće grada.

Lice iz stava 1. ovog člana nema pravo na povraćaj uplaćenog garantnog iznosa po javnom oglasu o javnom nadmetanju, odnosno prikupljanju ponuda.

Član 41

Skupština grada donosi rešenje o stavljanju van snage rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta i u slučaju da u parničnom postupku pokrenutom od strane učesnika javnog nadmetanja, odnosno učesnika u postupku prikupljanja ponuda, bude pravosnažno poništen ugovor o otuđenju.

6. Raskid ugovora o otuđenju građevinskog zemljišta

Član 42

Ugovor o otuđenju se može raskinuti u slučaju da lice kome je građevinsko zemljište otuđeno ne izvršava obaveze iz ugovora o otuđenju.

U slučaju iz stava 1. ovog člana, predlog za raskid ugovora o otuđenju podnosi lice kome je građevinsko zemljište otuđeno odnosno Direkcija.

Član 43

Po predlogu za raskid ugovora o otuđenju Skupština donosi rešenje kojim se stavlja van snage rešenje o otuđenju i kojim se ovlašćuje gradonačelnik da sa licem kome je otuđeno građevinsko zemljište zaključi sporazumni raskid ugovora o otuđenju, u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja.

U slučaju da ne bude zaključen sporazumni raskid ugovora o otuđenju, u roku iz prethodnog stava, Skupština će doneti odluku da se jednostrano raskine ugovor o otuđenju, u skladu sa zakonom kojim se regulišu obligacioni odnosi.

Potpisi ugovorača na sporazumni ugovor o raskidu ugovora o otuđenju, overavaju se pred nadležnim organom, a troškovi overe padaju na teret lica sa kojim se raskida ugovor.

Član 44

Lice sa kojim je raskinut ugovor o otuđenju ima obavezu da, o svom trošku, izvrši brisanje prava svojine u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima i vrati građevinsko zemljište u prvobitno stanje, kao i da Gradu nadoknadi eventualno nastalu štetu prema izveštaju Direkcije.

Lice sa kojim je raskinut ugovor o otuđenju, po dostavljanju dokaza da je ispunio obaveze iz stava 1. ovog člana ima pravo na povraćaj uplaćenog iznosa na ime cene, u nominalnom iznosu, umanjene za 20 % na ime troškova postupka otuđenja građevinskog zemljišta.

IV DAVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U ZAKUP

Član 45

Građevinsko zemljište se može dati u zakup radi:

1. izgradnje objekata za koji se izdaje privremena građevinska dozvola u skladu sa zakonom;

2. realizacije projekata od značaja za Republiku Srbiju odnosno,

3. međusobnog raspolaganja vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini;

4. davanja koncesije ili poveravanja komunalne delatnosti u skladu sa posebnim zakonom i

5. ostvarivanja javno-privatnog partnerstva.

Postavljanje i uklanjanje manjih montažnih objekata privremenog karaktera na javnim i drugim površinama u javnoj svojini grada uređuje se posebnim odlukama grada.

1. Davanje građevinskog zemljišta u zakup radi izgradnje objekta za koji se izdaje privremena građevinska dozvola

Član 46

Građevinsko zemljište se daje u zakup radi izgradnje objekata za koje je zakonom predviđeno izdavanje privremene građevinske dozvole, na određeno vreme, na rok na koji se donosi privremena građevinska dozvola, a ukupno najduže do pet godina.

U slučaju iz stava 1. ovog člana, građevinsko zemljište se daje u zakup neposrednom pogodbom po tržišnim uslovima, a tržišnu vrednost zakupnine (u daljem tekstu: zakupnina) po 1 m kvadratnom građevinskog zemljišta koje se daje u zakup, procenjuje ovlašćeni sudski veštak ekonomske struke.

Naknadu za rad veštaka plaća podnosilac zahteva.

Zahtev za davanje građevinskog zemljišta u zakup se podnosi Komisiji i uz isti se dostavlja nalaz veštaka iz stava 2. ovog člana, informacija o lokaciji o mogućnostima gradnje na zemljištu koje je predmet zakupa i obaveštenje organizacione jedinice gradske uprave nadležne za građevinske poslove o dokumentaciji koja je neophodna za izdavanje privremene građevinske dozvole.

Komisija, putem Direkcije, obaveštava podnosioca zahteva o ukupnom iznosu zakupnine koja se plaća jednokratno u roku od 15 dana od dana zaključenja Ugovora o zakupu.

Podnosilac zahteva je dužan da se u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja iz stava 5. ovog člana, pismeno izjasni da prihvata iznos zakupnine, i obavezu da ukupan iznos zakupnine plati jednokratno u roku od 15 dana od dana zaključenja ugovora.

U slučaju da se podnosilac zahteva u roku iz prethodnog stava ne izjasni, smatraće se da je odustao od zahteva.

Troškovi zaključenja i overe Ugovora o zakupu, kao i upisa i brisanja prava zakupa u javne knjige padaju na teret zakupca.

Ukoliko zakupac u roku iz Ugovora o zakupu ne isplati iznos zakupa, Ugovor će biti jednostrano raskinut od strane zakupodavca.

Zakupnina predstavlja prihod budžeta grada i uplaćuje se na odgovarajući uplatni račun javnih prihoda grada propisan Pravilnikom o uslovima i načinu vođenja računa za uplatu javnih prihoda i raspored sredstava sa tih računa.

2. Rešenje o davanju u zakup građevinskog zemljišta

Član 47

Rešenje o davanju u zakup građevinskog zemljišta donosi Skupština na predlog Komisije i isti sadrži naročito:

1.podatke o licu kome se građevinsko zemljište daje u zakup;

2. podatke o katastarskoj parceli;

3. podatke o vrsti, odnosno nameni objekta;

4.visinu, rok i način plaćanja zakupnine, račun na koji se vrši uplata i posledice propuštanja plaćanja u roku;

5. rok trajanja zakupa;

6. rok privođenja zemljišta nameni, odnosno rok izgradnje privremenog objekta;

7.obavezu lica kome se građevinsko zemljište daje u zakup da, u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja o davanju građevinskog zemljišta u zakup, zaključi ugovor o zakupu.

3. Ugovor o zakupu građevinskog zemljišta

Član 48

Gradonačelnik Grada zaključuje Ugovor o zakupu građevinskog zemljišta sa zakupcem i isti sadrži naročito:

1. podatke o katastarskoj parceli;

2.opis i bliže podatke o vrsti, odnosno nameni objekta koji će se graditi;

3.saglasnost da lice kome je građevinsko zemljište dato u zakup, nakon uplate iznosa zakupa i izdate potvrde o isplati, može upisati pravo zakupa na građevinskom zemljištu u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima,

4. visinu zakupnine, rok i način plaćanja zakupnine,

5. rok trajanja zakupa;

6. rok u kome građevinsko zemljište mora da se privede nameni, odnosno rok izgradnje privremenog objekta;

7.prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveze;

8.obavezu zakupca da sa nadležnim preduzećima ugovori i plati troškove za infrastrukturu, EDB, PTT, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo;

9. način rešavanja sporova;

10. postupak i uslove za izmenu ili raskid ugovora;

11. druga prava i obaveze.

Član 49

Davanje građevinskog zemljišta u zakup u drugim slučajevima vrši se na način i po postupku propisanom odredbama ove odluke za otuđenje građevinskog zemljišta.

Član 50

U slučaju davanja koncesije ili poveravanja komunalne delatnosti u skladu sa posebnim zakonima, građevinsko zemljište se može dati u zakup na vremenski period predviđen ugovorom o koncesiji, odnosno na vremenski period na koji je povereno obavljanje komunalne delatnosti.

Radi ostvarivanja javno-privatnog partnerstva, neizgrađeno građevinsko zemljište u javnoj svojini može se dati u zakup privatnom partneru na rok na koji je zaključen javni ugovor u skladu sa zakonom kojim se uređuje javno-privatno partnerstvo i koncesije, odnosno unositi kao osnivački ulog u privredna društva, a vlasnik građevinskog zemljišta u javnoj svojini može sa fizičkim ili pravnim licem zaključiti i ugovor o zajedničkoj izgradnji jednog ili više objekata.

Građevinsko zemljište se može dati u zakup po zakupnini koja je manja od tržišne ili bez naknade kada se radi o realizaciji projekata za izgradnju objekata od značaja za Republiku Srbiju, kao i kada se radi o međusobnom raspolaganju između vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini.

Davanje u zakup građevinskog zemljišta iz st. 1, 2 i 3. ovog člana vrši se na način i pod uslovima propisanim podzakonskim aktom Vlade Republike Srbije.

Učesnik javnog nadmetanja, odnosno učesnik u postupku prikupljanja ponuda koji smatra da je građevinsko zemljište dato u zakup suprotno odredbama zakona, podzakonskog akta Vlade Republike Srbije, odnosno ove odluke, te da mu je na taj način povređeno pravo, može podneti nadležnom sudu tužbu za poništaj ugovora o zakupu u roku od osam dana od saznanja za zaključenje ugovora, a najkasnije u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora.

4. Pretvaranje prava zakupa u pravo svojine

Član 51

Pravo zakupa na izgrađenom, odnosno neizgrađenom građevinskom zemljištu koje je stečeno ugovorom o zakupu, zaključenim u skladu sa ranijim zakonima o planiranju i izgradnji, pretvara se u pravo svojine pod uslovima i na način propisan zakonom, po izmirenju iznosa ukupne zakupnine, o čemu Direkcija izdaje potvrdu.

5. Raskid ugovora o zakupu

Član 52

Ugovor o zakupu se raskida pre isteka ugovorenog roka:

1. ako zakupac odustane od izgradnje na građevinskom zemljištu koje mu je dato u zakup;

2. ako zakupac ne koristi dato građevinsko zemljište za potrebe izgradnje već za druge namene,

3. ako zakupac ne privede građevinsko zemljište nameni u ugovorenom roku, odnosno ne izgradi privremeni objekat u ugovorenom roku i

4. u drugim slučajevima u skladu sa zakonom.

Na raskid ugovora o zakupu shodno se primenjuju odredbe ove odluke koje se odnose na raskid ugovora o otuđenju.

Član 53

Lice sa kojim je raskinut ugovor o zakupu, ima obavezu da, o svom trošku, izvrši brisanje prava zakupa u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima i vrati građevinsko zemljište u prvobitno stanje, kao i da gradu nadoknadi eventualno nastalu štetu po izveštaju Direkcije.

Ukoliko lice iz stava1. ovog člana ne izvrši brisanje prava zakupa u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima, to će učiniti Grad o trošku zakupca.

Zakupac sa kojim je raskinut ugovor o zakupu, po dostavljanju dokaza da je ispunio obaveze iz stava 1. ovog člana ima pravo na povraćaj uplaćenog iznosa na ime zakupnine, u nominalnom iznosu, umanjenom za deo iznosa zakupnine za period držanja građevinskog zemljišta u zakupu.

V MEĐUSOBNO RASPOLAGANJE VLASNIKA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U JAVNOJ SVOJINI

Član 54

Međusobno raspolaganje vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini je prenos prava javne svojine na građevinskom zemljištu između nosilaca prava javne svojine.

Pod međusobnim raspolaganjem iz stava 1. ovog člana, podrazumeva se i razmena.

Međusobno raspolaganje između nosilaca prava javne svojine na građevinskom zemljištu vrši se neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, na osnovu procene Republičkog poreskog organa.

Građevinsko zemljište može se otuđiti bez naknade, odnosno po ceni koja je manja od tržišne cene u skladu sa zakonom, podzakonskim aktom Vlade Republike Srbije i ovom odlukom.

Kada se radi o međusobnom raspolaganju između vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini, za građevinsko zemljište u javnoj svojini grada odluku o prenosu prava javne svojine donosi Skupština, i ista sadrži obrazloženje o opravdanosti i celishodnosti međusobnog raspolaganja.

Sprovođenje postupka međusobnog raspolaganja građevinskim zemljištem u javnoj svojini vrši se na način i po postupku propisanom odredbama ove odluke za otuđenje -pribavljanje građevinskog zemljišta.

VI ULAGANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U KAPITAL

Član 55

Neizgrađeno građevinsko zemljište se može unositi kao osnivački ulog u javno preduzeće i društvo kapitala.

Unošenje građevinskog zemljišta iz stava 1. ovog člana, vrši se na način i u postupku propisanom zakonom koji uređuje oblast javne svojine, kao i posebnim zakonima kojima je uređena oblast privrednih društava i javnih preduzeća i osnivačkim aktom javnog preduzeća, odnosno društva kapitala, ukoliko se radi o ulaganju u kapital već osnovanih pravnih lica.

VII USTANOVLJAVANJE PRAVA STVARNE SLUŽBENOSTI

Član 56

Stvarna službenost na građevinskom zemljištu u javnoj svojini Grada, kao poslužnom dobru, može se ustanoviti kada je prema propisima kojima se uređuje izgradnja, odnosno drugim propisima, ugovor o ustanovljavanju prava službenosti predviđen kao imovinsko-pravni osnov.

Ugovor o ustanovljavanju prava službenosti prolaza preko parcele u javnoj svojini grada Pančeva, zaključuje Direkcija, u ime i za račun grada, sa vlasnikom povlasnog dobra-parcele koja nema izlaz na javni put, a koja je u svojini fizičkog ili pravnog lica.

Ugovor o ustanovljavanju prava službenosti za postavljanje instalacija - linijskih infrastrukturnih objekata i objekata za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora, zaključuje Direkcija u ime i za račun grada, sa vlasnikom instalacija.

Javna i javno komunalna preduzeća čiji je osnivač grad Pančevo, koji upravljaju linijskim infrastrukturnim sistemima i objektima komunalne infrastrukture u ime i za račun grada Pančeva, ne zaključuju ugovor o konstituisanju službenosti, već podzemne instalacije polažu na osnovu uslova izdatih od strane JP "Direkcija" Pančevo.

Član 57

Zahtev za ustanovljavanje prava službenosti na građevinskom zemljištu investitor radova, odnosno vlasnik povlasnog dobra podnosi Direkciji.

Uz zahtev iz stava 1.ovog člana podnosi se:

• dokaz o odgovarajućem pravu na zemljištu, koji je izdao organ nadležan za izdavanje građevinske dozvole, odnosno rešenja o odobrenju za izvođenje radova;

• nalaz veštaka odgovarajuće struke, koji ukazuje na neophodnost konstituisanja prava službenosti, s procenjenom visinom naknade za ustanovljavanje prava službenosti;

• prepis lista nepokretnosti;

• grafički prikaz ustanovljavanja prava službenosti na građevinskom zemljištu sačinjen na kopiji plana, sa iskazanim granicama i merama obuhvata izrađen od strane ovlašćene geodetske kuće;

• kopija plana parcele;

• informacija o lokaciji;

• kopija plana vodova ukoliko se zahtev odnosi na postavljanje linijskih infrastrukturnih objekata;

• dokaz o pravnom interesu za sprovođenje postupka koji je predmet zahteva, u slučaju kad zahtev ne podnosi vlasnik povlasnog dobra,

• druga dokumentacija po zahtevu Direkcije.

Član 58

Pravo službenosti ustanovljava se trajno ili na određeno vreme, u zavisnosti od razloga zbog kojih se to pravo ustanovljava.

O zahtevu odlučuje Nadzorni odbor Direkcija u roku od 30 dana od dana podnošenja zahteva sa kompletnom dokumentacijom iz člana 57.ove odluke.

Ugovor o ustanovljavanju službenosti podnosilac zahteva zaključuje se sa Direktorom Direkcije u roku od 8 dana od dana donošenja odluke Nadzornog odbora.

Član 59

Za ustanovljeno pravo službenosti plaća se naknada.

Visinu naknade utvrđuje nalazom veštak odgovarajuće struke.

Nalaz iz stava 2.ovog člana Direkciji dostavlja korisnik.

Član 60

Odluka iz člana 58.ove odluke sadrži:

1. podatke o podnosiocu zahteva;

2. podatke o katastarskoj parceli na kojoj se ustanovljava pravo službenosti;

3. opis i detaljnije podatke o vrsti, odnosno nameni povlasnog dobra;

4. visinu naknade i napomenu da se ista plaća jednokratno;

5. rok na koji se ustanovljava pravo službenosti;

6. rok za zaključenje ugovora o ustanovljavanja prava službenosti.

Član 61

Ugovor o ustanovljavanju prava službenosti sadrži naročito:

1. podatke o katastarskoj parceli (broj, kat. opština, površina, adresa i drugo);

2. opis i detaljnije podatke o vrsti, odnosno nameni povlasnog dobra;

3. visina naknade, i rok plaćanja naknade;

4. saglasnost da se, nakon uplate iznosa naknade za ustanovljeno pravo službenosti i izdate potvrde o isplati, može upisati ovo pravo u javne knjige;

5. rok na koji se ustanovljava pravo službenosti;

6. prava i obaveze u slučaju ne izvršenja obaveze;

7. način rešavanja sporova;

8. postupak i uslove za izmenu ili raskid ugovora;

9. druga prava i obaveze.

Naknada za ustanovljavanje prava službenosti plaća se u roku koji ne može biti duži od 15 dana od dana ispostavljanja fakture.

VIII PRIBAVLJANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U JAVNU SVOJINU GRADA

Član 62

Građevinsko zemljište se pribavlja u javnu svojinu grada u skladu sa odredbama zakona kojim je uređena javna svojina koje se odnose na pribavljanje drugih nepokretnosti u javnu svojinu.

Pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu grada sprovodi se u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja pismenih ponuda, a izuzetno neposrednom pogodbom, pod uslovima utvrđenim zakonom i ovom odlukom.

Najviša kupoprodajna cena građevinskog zemljišta koje se pribavlja u javnu svojinu grada je tržišna vrednost predmetne nepokretnosti, koju utvrđuje organizaciona jedinica gradske uprave nadležna za poslove procene tržišne vrednosti nepokretnosti, a u opravdanim slučajevima tržišnu vrednost može utvrditi i Republički organ nadležan za procenu tržišne vrednosti.

Građevinsko zemljište se može pribaviti u javnu svojinu grada neposrednom pogodbom, ali ne iznad procenjene tržišne vrednosti nepokretnosti, ako u konkretnom slučaju to predstavlja jedino moguće rešenje, pod kojim se podrazumeva:

1. slučaj kada građevinsko zemljište koje se pribavlja u javnu svojinu po svojim karakteristikama jedino odgovara potrebama grada, s tim da rešenje kojim se pribavlja građevinsko zemljište sadrži obrazloženje razloga opravdanosti i celishodnosti pribavljanja i razloge zbog kojih se pribavljanje ne bi moglo realizovati javnim nadmetanjem, odnosno prikupljanjem ponuda;

2. slučaj kada se radi o međusobnom raspolaganju između nosilaca prava javne svojine.

Građevinsko zemljište se može pribaviti u javnu svojinu grada i besteretnim pravnim poslom (poklon ili jednostrana izjava volje).

Odredbe ove odluke koje se odnose na postupak otuđenja građevinskog zemljišta, shodno se primenjuju i na postupak pribavljanja građevinskog zemljišta u javnu svojinu grada.

IX RAZMENA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA

Član 63

Razmena građevinskog zemljišta u javnoj, zadružnoj i privatnoj svojini, vrši se neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom, podzakonskim aktom Vlade Republike Srbije i ovom odlukom, pod sledećim uslovima:

1. ako je takva razmena u interesu Republike Srbije, Autonomne Pokrajine ili jedinice lokalne samouprave, odnosno ako se time obezbeđuju veći prihodi za nosioca prava javne svojine ili bolji uslovi za efikasno vršenje njegovih prava i dužnosti;

2. ako se nepokretnosti razmenjuju pod tržišnim uslovima;

3. ako se, u slučaju kad je tržišna vrednost nepokretnosti u javnoj svojini veća od tržišne vrednosti nepokretnosti koja se pribavlja u javnu svojinu na ime razmene, ugovori razlika doplate u novcu u roku od 20 dana od dana zaključenja ugovora.

Odluku o razmeni građevinskog zemljišta u javnoj svojini Grada donosi Skupština, na predlog Komisije.

Predmet razmene može biti izgrađeno i neizgrađeno građevinsko zemljište.

Pod razmenom građevinskog zemljišta podrazumeva se otuđenje građevinskog zemljišta iz javne svojine, kao i pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada, pa se odredbe ove odluke koje se odnose na postupak otuđenja građevinskog zemljišta, odnosno pribavljanja građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada, shodno primenjuju i na postupak razmene izgrađenog i neizgrađenog građevinskog zemljišta.

Tržišnu vrednost građevinskog zemljišta koje se razmenjuje utvrđuje organizaciona jedinica gradske uprave nadležna za poslove procene tržišne vrednosti nepokretnosti, a u opravdanim slučajevima tržišnu vrednost može utvrditi i republički organ nadležan za procenu tržišne vrednosti, naročito u slučaju kada je predmet razmene građevinsko zemljište u svojini drugih nosilaca prava javne svojine.

Pre donošenja odluke o razmeni zemljišta, Skupština utvrđuje da je razmena u interesu Grada.

U cilju utvrđivanja da je razmena u interesu Grada, utvrđuju se tržišne vrednosti zemljišta koje je predmet razmene.

Komisija donosi predlog odluke o razmeni koji obavezno sadrži obrazloženje iz koga se može utvrditi da je razmena u interesu Grada, kao i nacrt ugovora o razmeni.

Na nacrt ugovora iz prethodnog stava mišljenje daje Gradsko pravobranilaštvo u roku od 30 dana od dana dostavljanja.

Ugovor o razmeni u ime Grada potpisuje Gradonačelnik, odnosno drugo lice koje on ovlasti i isti se dostavlja u roku od 30 dana od dana overe Gradskom pravobranilaštvu.

X SAGLASNOSTI

Član 64

Skupština daje saglasnost za izgradnju drugom suvlasniku, sukorisniku, odnosno zajedničaru na građevinskom zemljištu u susvojini, odnosno zajedničkoj svojini grada i drugog lica, kada je takva saglasnost uslov pribavljanja rešenja o odobrenja za izvođenje radova, odnosno građevinske dozvole.

U slučaju iz stava 1. ovog člana, podnosilac uz zahtev prilaže nalog za dostavljanje saglasnosti izdat od strane sekretarijata nadležnog za poslove izdavanja rešenja o odobrenju za izvođenje radova, odnosno građevinske dozvole, kao i dokaz da je pribavljena saglasnost i svih drugih suvlasnika, odnosno zajedničara na katastarskoj parceli.

Član 65

Skupština će se o slučajevima prečeg prava kupovine nepokretnosti na kojima je grad suvlasnik ili nepokretnosti koje su predmet restitucije ili koje su ponuđene gradu na prodaju izjašnjavati po prethodno pribavljenom mišljenju, i to:

1. Direkcije ako je predmet izjašnjavanja pravo preče kupovine građevinskog zemljišta, poslovnog prostora ili zidane garaže;

2. JP "Gradska stambena agencija" ako je predmet izjašnjavanja stan;

3. Organizacione jedinice gradske uprave u zavisnosti od prirode i namene nepokretnosti.

XI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 66

Zahtevi za raspolaganje građevinskim zemljištem u javnoj svojini Grada, odnosno pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada, kao i drugi zahtevi koji su podneti do dana stupanja na snagu ove odluke, okončaće se u skladu sa ovom odlukom.

Član 67

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o otuđenju i davanju u zakup građevinskog zemljišta ("Sl. list grada Pančeva", br. 10/10, 4/11, 33/11, 2/12, 5/12, 24/13, 29/14 2/15 i 7/15).

Član 68

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Pančeva".

 

Samostalni član Odluke o izmeni
Odluke o građevinskom zemljištu grada Pančeva

("Sl. list grada Pančeva", br. 2/2017)