ODLUKAO UTVRĐIVANJU GODIŠNJEG PLANA OBRAZOVANJA ODRASLIH U REPUBLICI SRBIJI ZA 2017. GODINU("Sl. glasnik RS", br. 34/2017) |
1. Ovom odlukom utvrđuje se Godišnji plan obrazovanja odraslih u Republici Srbiji za 2017. godinu.
2. Godišnji plan obrazovanja odraslih u Republici Srbiji za 2017. godinu odštampan je uz ovu odluku i čini njen sastavni deo.
3. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
GODIŠNJI PLAN
OBRAZOVANJA ODRASLIH U REPUBLICI SRBIJI ZA 2017. GODINU
UVOD
Obrazovanje odraslih, kao proces tokom kog su odrasli uključeni u sistematske aktivnosti učenja sa ciljem sticanja novih oblika znanja, veština, stavova ili vrednosti, predstavlja sastavni deo sveukupnog sistema obrazovanja i celoživotnog učenja.
U svetlu trenutnih makroekonomskih pokazatelja, demografskih i migratornih kretanja, stanja na tržištu rada, tehničko-tehnološkog razvoja i povećanja zahteva za profesionalnim/obrazovanim kadrom, obrazovanje odraslih se posmatra kao uslov društveno-privrednog rasta i razvoja. Relevantnost i neophodnost daljeg jačanja sistema obrazovanja odraslih akcentovana je kroz strateški i legislativni okvir politike obrazovanja odraslih u Republici Srbiji koji čine Strategija razvoja obrazovanja u Srbiji do 2020. godine ("Službeni glasnik RS", broj 107/12), Zakon o obrazovanju odraslih ("Službeni glasnik RS", broj 55/13, u daljem tekstu: Zakon), koji ujedno predstavlja i pravni osnov za izradu Godišnjeg plana obrazovanja odraslih (u daljem tekstu: GPOO).
GPOO predstavlja opšti, sveukupni pregled planiranih aktivnosti obrazovanja odraslih u utvrđenim prioritetnim obrazovnim oblastima i aktivnostima, koje realizuju relevantne institucije i društveni akteri, kao odgovor na utvrđene potrebe pojedinca, lokalnog privrednog ambijenta i tržišta rada.
Finansijska sredstva za realizaciju GPOO za 2017. godinu, u skladu sa Zakonom, obezbeđuju se iz različitih izvora: budžet Republike Srbije, budžet autonomne pokrajine, jedinica lokalne samouprave, ali i iz sopstvenih sredstava polaznika, kandidata i poslodavaca i drugih izvora.
I TRENUTNO STANJE U OBLASTI OBRAZOVANJA ODRASLIH I ZAPOŠLJAVANJA U REPUBLICI SRBIJI
Prema popisu stanovništva iz 2011. godine1 u Republici Srbiji, od ukupno 6.161.584 stanovnika starijih od 15 godina, bez školske spreme i sa nepotpunim osnovnim obrazovanjem je 842.383 lica (13,68%), završeno osnovno obrazovanje ima 1.279.116 (20,76%) lica, dok srednje obrazovanje ima 3.015.092 lica (48,93%), a više i visoko obrazovanje 1.000.569 (16,24%) lica.
Što se kompjuterske pismenosti tiče, od 6.161.584 stanovnika starijih od 15 godina, kompjuterski je pismeno 34,21% lica, onih koji delimično poznaju rad na računaru je 14,78%, a kompjuterski je nepismeno 51,01% lica.
Kada govorimo o participaciji odraslih u različitim oblicima obrazovanja, Anketa o obrazovanju odraslih2, sprovedena u Republici Srbiji 2011. godine, pokazuje da je u različitim oblicima obrazovanja učestvovalo 16,5% odraslih (starosti 25-64 godine). To predstavlja porast u odnosu na prethodne godine, ali još uvek je znatno ispod proseka zemalja članica Evropske unije, u kojima 40,8% odraslih učestvuje u obrazovanju3.
U Republici Srbiji najčešći profil učesnika u obrazovanju odraslih je muškog pola, starosti od 26 do 34 godine života, sa visokim obrazovanjem, u radnom odnosu, i živi u urbanim sredinama; učestvuje češće u programima neformalnog obrazovanja koji su povezani sa zapošljavanjem, održanjem zaposlenja ili napredovanjem u karijeri.
Kao razlog neučestvovanja u nekom obliku obrazovanja najčešće se navode visoki troškovi obrazovanja (51,7%), odnosno porodične obaveze (29,2%).
Posebno zabrinjavaju podaci o uključenosti lica sa najnižim obrazovnim nivoom - čak 99,2% žena i 98,7% muškaraca koji ne učestvuje ni u jednom obliku obrazovanja namenjenih odraslima. Takođe, u Republici Srbiji preko 91% nezaposlenih žena i muškaraca ne učestvuje u obrazovanju i obukama. Sa druge strane, preko 77% zaposlenih muškaraca i preko 71% zaposlenih žena ne učestvuje ni u jednom obliku obrazovanja/obuka namenjenih odraslima.
U toku je novo istraživanje Republičkog zavoda za statistiku, koje će nam pružiti najnovije statističke podatke o obrazovanju odraslih u Republici Srbiji4.
______________
1 Republički zavod za statistiku
- Popis 2011. godine.
2 Anketa o obrazovanju odraslih
sprovedena je od strane Republičkog zavoda za statistiku u periodu od 20.
avgusta do 31. decembra 2011. godine, po principu slučajno izabranog uzorka
(na uzorku od 4138 pojedinaca starosti od 25 do 64 godine), korišćenjem metoda
telefonske i terenske ankete.
3 Najvišu stopu učešća u obrazovanju
odraslih imaju Luksemburg i Švedska (preko 70%), a najnižu Rumunija i Grčka.
4 Republički zavod za statistiku,
u periodu od 1. novembra do 10. decembra 2016. godine sprovodi istraživanje
pod nazivom "Anketa o obrazovanju odraslih". Podaci se prikupljaju
putem telefonske ankete. Podaci prikupljeni ovim istraživanjem treba da obezbede
informacije o učešću odraslih stanovnika Republike Srbije (uzrasta od 25
do 64 godine) u različitim oblicima obrazovanja i obuka (formalnom i neformalnom
obrazovanju i informalnom učenju). Na slučajan način u uzorak je izabrano
7200 domaćinstava u Republici Srbiji, a svako izabrano domaćinstvo je predstavnik
određenog dela populacije i zbog toga je veoma važno da izabrana domaćinstva
učestvuju u istraživanju kako bi se obezbedio visok kvalitet podataka. Anketa
je anonimna jer se izabrana domaćinstva vode pod šifrom.
Analiza podataka iz Ankete o radnoj snazi5, koju sprovodi Republički zavod za statistiku, za III kvartal 2016. godine ukazuje na poboljšanje opštih indikatora tržišta rada.
Prema rezultatima Ankete o radnoj snazi, u trećem kvartalu 2016. godine došlo je do značajnog povećanja zaposlenosti i smanjenja nezaposlenosti, kako u poređenju sa prethodnim kvartalom tako i u poređenju sa istim kvartalom prošle godine. Do rasta zaposlenosti je došlo prvenstveno u poljoprivrednim delatnostima i prerađivačkoj industriji, kod stanovništva starijeg od 55 godina, sa nižim i srednjim nivoom obrazovanja. Ti poslovi su uglavnom sezonskog i povremenog karaktera. Istovremeno, povećala se zaposlenost mladih, koji su se uglavnom zaposlili na određeno vreme, u sektorima Prerađivačka industrija, Trgovina na veliko i malo i popravka motornih vozila, u privatnoj registrovanoj svojini. Rast u navedenim delatnostima je u skladu sa podacima o registrovanoj zaposlenosti, kojima Republički zavod za statistiku takođe raspolaže. S druge strane, zaposlenost na neodređeno vreme, u državnoj svojini, ima tendenciju smanjenja.
Stopa aktivnosti za stanovništvo starosti 15 i više godina iznosi 54,3%, pri čemu je stopa aktivnosti kod muškaraca 62,6%, a kod žena 46,6%. Najveća stopa aktivnosti je u oblasti Šumadije i Zapadne Srbije (56,9%), zatim u Beogradu (54,2%). U AP Vojvodini ova stopa iznosi 53,0%, dok je najniža u oblasti Južne i Istočne Srbije, sa 52,6%.
Stopa zaposlenosti za stanovništvo starosti 15 i više godina iznosi 46,8%, pri čemu je stopa zaposlenosti kod muškaraca 54,7% a kod žena 39,5%. Najveća stopa zaposlenosti je u oblasti Šumadije i Zapadne Srbije (48,8%), zatim u Beogradu (47,0%). U AP Vojvodini ova stopa iznosi 45,9%, a najnižu vrednost ima u oblasti Južne i Istočne Srbije (45,1%).
Broj zaposlenih lica u trećem kvartalu 2016. godine iznosi 2.814.000, što je za 52.400 više u odnosu na prethodni kvartal, a za 190.100 više u odnosu na treći kvartal 2015. godine. Stopa zaposlenosti iznosi 46,8%, što je za 0,9 p.p. više u odnosu na prethodni kvartal, a za 3,4 p.p. više u odnosu na isti kvartal prošle godine. Zaposlenost se tokom protekle godine (od trećeg kvartala 2015. do trećeg kvartala 2016. godine) u formalnom sektoru povećala za 78.000, a u neformalnom sektoru za 112.100 lica, pri čemu je rast neformalne zaposlenosti uglavnom skoncentrisan u poljoprivrednim delatnostima, gde je broj zaposlenih povećan za 78.200. Stopa neformalne zaposlenosti bez poljoprivrede je značajno manja i iznosi 10,9%. Stopa neformalne zaposlenosti povećala se i u poređenju sa prethodnim kvartalom, i u poređenju sa istim kvartalom prošle godine. Ova stopa na nivou svih delatnosti iznosi 24,1%, pri čemu dve trećine neformalnog sektora čini zaposlenost u poljoprivrednim delatnostima.
Stopa zaposlenosti je najveća u oblasti Šumadije i Zapadne Srbije (48,8%), zatim slede Beograd (47,0%) i AP Vojvodina (45,9%), dok najmanju stopu ima oblast Južne i Istočne Srbije (45,1%). Do značajnijeg rasta stope zaposlenosti u poređenju sa prethodnim kvartalom došlo je u AP Vojvodini i oblasti Šumadije i Zapadne Srbije, dok je u poređenju sa istim kvartalom prošle godine najveći rast stope zaposlenosti zabeležen u Beogradu.
Stopa nezaposlenosti za stanovništvo starosti 15 i više godina iznosi 13,8%, i to 12,6% za muško i 15,2% za žensko stanovništvo. Ova stopa najveća je u oblasti Južne i Istočne Srbije i oblasti Šumadije i Zapadne Srbije (14,2%), zatim sledi AP Vojvodina (13,5%), dok je nezaposlenost najmanja u Beogradu (13,3%)6.
____________
5 Dana 30. novembra 2016. godine
Republički zavod za statistiku (RZS) objavio je Anketu o radnoj snazi, III
kvartal 2016.
6 http://www.stat.gov.rs/WebSite/public/PublicationView.aspx?pKey=41&pLevel=1&pubType=2&pubKey=3909
Detaljnije podatke možete naći u saopštenju Anketa o radnoj snazi u Republici
Srbiji, III kvartal 2016. (RS10) na adresi: http://webrzs.stat.gov.rs/WebSite/Public/PageView.aspx?pKey=26.
Grafikon 1. Kretanje stope zaposlenosti/nezaposlenosti stanovništva starosti 15 i više god. (u %), 2014-2016.
Izvor: Republički zavod za statistiku
|
2015 |
2016 |
|||||
I kvartal |
II kvartal |
III kvartal |
IV kvartal |
I kvartal |
II kvartal |
III kvartal |
|
|
(%) |
||||||
Stopa aktivnosti |
50,8 |
51,5 |
52,0 |
51,9 |
52,6 |
54,1 |
54,3 |
Stopa zaposlenosti |
41,2 |
42,6 |
43,4 |
42,7 |
42,6 |
45,9 |
46,8 |
Stopa nezaposlenosti |
19,0 |
17,3 |
16,6 |
17,7 |
19,0 |
15,2 |
13,8 |
Stopa neaktivnosti |
49,2 |
48,5 |
48,0 |
48,1 |
47,4 |
45,9 |
45,7 |
Stopa neformalne zaposlenosti |
19,7 |
19,7 |
21,5 |
20,4 |
20,3 |
22,7 |
24,1 |
RZS: Osnovni pokazatelji kretanja na tržištu rada, 2015-2016.
Ukoliko se struktura nezaposlenih posmatra prema obrazovnom nivou, nezaposlenost je najviše rasprostranjena među onima sa srednjim nivoom obrazovanja, imajući u vidu da je oko dve trećine nezaposlenih završilo srednju školu.
Jedan od ključnih izazova u oblasti politike zapošljavanja odnosi se na neusaglašenost ponude i potražnje radne snage, posebno u delu nedostajućih znanja, veština i kompetencija, za kojima postoji potreba na tržištu rada, što implicira neophodnost ulaganja u ljudski kapital, njegov razvoj i usaglašavanje sa zahtevima tržišta rada. Podizanje zapošljivosti nezaposlenih lica iz razloga lakšeg i boljeg pozicioniranja na tržištu rada, kroz uključivanje lica u programe iz sistema dodatnog obrazovanja i obuke, realizovaće se i u 2017. godini od strane Nacionalne službe za zapošljavanje, na osnovu Godišnjeg programa dodatnog obrazovanja i obuke, koji predstavlja sastavni deo Nacionalnog akcionog plana zapošljavanja za 2017. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 92/16).
Realizacija Godišnjeg programa dodatnog obrazovanja i obuke podrazumeva sprovođenje pojedinačnih aktivnosti, odnosno programa i mera kojima se stiču nova znanja, veštine i radno iskustvo, u cilju podizanja zapošljivosti i zapošljavanja, sa posebnim fokusom na potrebe lokalnog i regionalnog tržišta rada i područja rada u kojima je evidentiran deficit u pogledu kompetencija i radnih veština. S tim u vezi, Nacionalna služba za zapošljavanje započela je sa sprovođenjem Ankete o potrebama poslodavaca 1. novembra 2016. godine, u okviru koje se, kroz terensko istraživanje prikupljaju podaci i informacije o potrebama poslodavaca za zanimanjima, kvalifikacijama, znanjima i veštinama radne snage koju nameravaju da zaposle. Nalazi istraživanja predstavljaće osnov za kreiranje mera i izradu kataloga obuka kako bi se postojeća neusklađenost smanjila i zadovoljile potrebe poslodavaca7.
Sredstva za realizaciju mera aktivne politike zapošljavanja u 2017. godini opredeljena u iznosu od 2,8 milijardi dinara (iznos na istom nivou kao i u 2016. godini) utvrđena su u Finansijskom planu Nacionalne službe za zapošljavanje za 2017. godinu, a finansiraće se iz sredstava doprinosa za osiguranje za slučaj nezaposlenosti, u skladu sa članom 59. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti ("Službeni glasnik RS", br. 36/09, 88/10 i 38/15). Takođe, za realizaciju mera profesionalne rehabilitacije i podsticanja zapošljavanja osoba sa invaliditetom u 2017. godini obezbeđena su sredstva u Budžetskom fondu za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom u iznosu od 550 miliona dinara.
_____________
7 U toku je obrada prikupljenih
podataka.
II CILJEVI GODIŠNJEG PLANA OBRAZOVANJA ODRASLIH I PRIORITETNE OBLASTI DELOVANJA
Aktivnosti obrazovanja odraslih, koje su sprovedene u skladu sa GPOO za 2016. godinu, doprinele su usaglašavanju politika u domenu razvoja ljudskih resursa (zapošljavanja, obrazovanja i naučno-tehnološkog razvoja) sa jedne strane, i ostvarivanja strateških ciljeva obrazovanja odraslih. Proširena je mreža institucija i organizacija koje su nudile programe za učenje i obrazovanje odraslih, a obuhvat odraslih u programima formalnog i neformalnog obrazovanja se značajno povećao u skladu sa planiranim.
U skladu sa Akcionim planom za sprovođenje Strategije razvoja obrazovanja do 2020. godine u Republici Srbiji i u skladu sa evropskim prioritetima u razvoju ove oblasti, ključni okvir za realizaciju GPOO u 2017. godini biće aktivnosti kojima se doprinosi razvoju mreže Javno priznatih organizatora aktivnosti (JPOA) obrazovanja odraslih za realizaciju programa obrazovanja odraslih i priznavanje kompetencija odraslih kroz sistem Priznavanja prethodnog učenja, zatim, unapređenje funkcionalizacije osnovnog obrazovanja odraslih, razvoj programa za sticanje osnovnih veština i programa stručnih obuka kojima se doprinosi razvoj osnovnih i stručnih kompetencija potrebnih za uspešan rad na radnom mestu (eng. workplace learning), unapređenje sistema vrednovanja kvaliteta institucija i organizacija za formalno i neformalno obrazovanje odraslih, kao i aktivnosti kojima se unapređuju digitalne veštine odraslih.
Imajući u vidu navedeni okvir, u GPOO za 2017. godinu definisane su sledeće
Prioritetne oblasti i aktivnosti obrazovanja odraslih:
1. Formalno obrazovanje odraslih (osnovno obrazovanje odraslih, srednje obrazovanje odraslih ((vanredno srednje obrazovanje za polaznike starije od 17 godina)) i (prekvalifikacija, dokvalifikacija i specijalizacija);
2. Neformalno obrazovanje odraslih;
3. Primena Pravilnika o bližim uslovima u pogledu programa, kadra, prostora, opreme i nastavnih sredstava za sticanje statusa Javno priznatog organizatora aktivnosti obrazovanja odraslih - (JPOA), ("Službeni glasnik RS", broj 89/15);
4. Priznavanje prethodnog učenja;
5. Karijerno vođenje i savetovanje.
Godišnji plan obrazovanja odraslih za 2017. godinu sačinjen je na osnovu podataka koji su dostavile nadležne institucije u skladu sa članom 56. stav 3. Zakona o obrazovanju odraslih.
1. Formalno obrazovanje odraslih
Cilj formalnog obrazovanja odraslih je obezbeđivanje različitih oblika i mogućnosti za podizanje obrazovnog nivoa odraslih, odnosno za uključivanje u programe formalnog osnovnog obrazovanja odraslih (po modelu funkcionalnog osnovnog obrazovanja odraslih), formalnog srednjeg obrazovanja odraslih (vanredni učenici stariji od 17 godina) i programe prekvalifikacije, dokvalifikacije i specijalizacije.
1.1. Realizacija aktivnosti osnovnog obrazovanja odraslih
Realizacija delatnosti osnovnog obrazovanja odraslih, u delu koji se finansira iz budžeta Republike Srbije omogućava:
- odraslima da steknu osnovno obrazovanje primereno njihovim potrebama, mogućnostima učenja i potrebama tržišta rada,
- osposobljavanje određenih osnovnih škola i školskih timova za ostvarivanje programa osnovnog obrazovanja odraslih po modelu funkcionalnog osnovnog obrazovanja odraslih.
Osnovno obrazovanje odraslih se realizuje u osnovnim školama za osnovno obrazovanje odraslih, ili u redovnim školama u okviru posebnih odeljenja za odrasle. Uočljiva je nedovoljna razvijenost sistema osnovnih škola u odnosu na broj nepismenih odraslih, kao i loša teritorijalna raspoređenost. U velikom delu zemlje ne postoji mogućnost za odrasle da pohađaju ovu nastavu, uprkos velikom broju potencijalnih korisnika. Osnovno obrazovanje je namenjeno svim odraslima koji su prekinuli svoje osnovno obrazovanje, ili ga iz bilo kojih razloga nisu nikada ni započeli, a stariji su od 15 godina života i zbog toga se primenjuje novi program za osnovno obrazovanje odraslih (funkcionalno osnovno obrazovanje odraslih).
Kako je implementacija programa u prethodnim godinama pokazala da određeni broj obučenih nastavnika i asistenata (20%) napusti rad u programu obrazovanja odraslih već prilikom prve mogućnosti za zapošljavanje i dopunu norme u redovnom obrazovanju sa decom, odnosno da napusti program i zbog odlaska u penziju, preseljenja, bolovanja i dr., postoji potreba za obučavanjem novih nastavnika. Takođe, nove škole koje će se uključiti 2017. godine u realizaciju, imaće nastavnike kojima je neophodna obuka za implementaciju nastavnog plana i programa u skladu sa Pravilnikom o uslovima u pogledu prostora, opreme, nastavnih sredstava i stepena i vrste obrazovanja nastavnika i andragoških asistenata za ostvarivanje nastavnog plana i programa osnovnog obrazovanja odraslih ("Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik", broj 13/13).
Opšti cilj programa obuke je da se školski timovi i nastavnici osposobe za držanje nastave zasnovane na koncepciji interaktivne nastave, da se nastavnici osposobe za realizaciju nastave zasnovane na principima učenja odraslih i interaktivnim metodama učenja, i da se osposobe za primenu novog nastavnog plana i programa osnovnog obrazovanja odraslih.
Pošto su polaznici programa osnovnog obrazovanja odraslih najčešće iz marginalizovanih grupa, siromašni, Romi, nezaposlena lica i nisu u mogućnosti da radne materijale za učenje obezbede iz sopstvenih sredstava, potrebno im je obezbediti i materijale za učenje (priručnike i radne materijale).
Finansirano iz budžeta Republike Srbije, osnovno obrazovanje odraslih u 2016. godini je realizovano u 68 osnovnih škola na teritoriji 15 školskih uprava. Program osnovnog obrazovanja odraslih je pohađalo 6.072 odraslih (a planirano je 6.679) koji su prekinuli svoje osnovno obrazovanje, ili ga iz bilo kojih razloga nisu nikada ni započeli, a stariji su od 15 godina života. Program su realizovali dodatno obučeni nastavnici, a posebnu uspešnu ulogu i zadatke su ostvarili andragoški asistenti, kao članovi školskih timova. Sredstva utrošena iz budžeta Republike Srbije za realizaciju aktivnosti osnovnog obrazovanja odraslih za 2016. godinu, iznose 327.197.950,00 dinara(a planirano je 419.299.549 dinara).
U 2017. godini planirana je realizacija osnovnog obrazovanja odraslih na teritoriji 15 školskih uprava, u 73 osnovne škole. Planirani broj polaznika osnovnog obrazovanja odraslih u školskoj 2016/2017. godini je 6.166. Spisak škola i planirani broj polaznika dati su u Prilogu 1. koji je odštampan uz GPOO i čini njegov sastavni deo.
Zajedničkim aktivnostima Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i Ministarstva pravde - Uprave za izvršenje krivičnih sankcija, dogovoreni su koraci za sistemsko rešavanje pitanja obrazovanja štićenika u kazneno-popravnim zavodima i vaspitno-popravnim domovima. U 2016. godini realizovan je program Funkcionalnog osnovnog obrazovanja odraslih u kazneno-popravnim zavodima u Nišu, Kruševcu, Valjevu i Požarevcu. Pripremaju se uslovi i za početak realizacije FOOO i u KPZ u Sremskoj Mitrovici i Novom Sadu. Spisak kazneno-popravnih zavoda i planirani broj polaznika dati su u Prilogu 1. koji je odštampan uz GPOO i čini njegov sastavni deo.
Ukupan planirani budžet za realizaciju aktivnosti osnovnog obrazovanja odraslih u školama, iznosi 352.127.700,44 dinara, a u kazneno-popravnim zavodima, za 2017. godinu, iznosi 11.005.118,72 dinara. Dakle, ukupan planirani budžet za realizaciju aktivnosti osnovnog obrazovanja odraslih iznosi 363.132.819,16 dinara.
1.2. Realizacija aktivnosti srednjeg obrazovanja odraslih
Značaj srednjeg, naročito srednjeg stručnog obrazovanja odraslih se posebno naglašava imajući u vidu veliku nezaposlenost, kao i neadekvatnu i zastarelu obrazovnu strukturu zaposlenih.
Srednje obrazovanje odrasli stiču u srednjim školama u statusu vanrednog učenika, gde završavaju program srednjeg obrazovanja u trajanju od 2-3 godine. Dosadašnje stanje vanrednog školovanja odraslih karakteriše neprilagođenost nastavnih programa odraslima i neadekvatna organizacija nastave. Iz tih razloga, broj odraslih u srednjim školama mali je u odnosu na potencijalni broj. Realizacija delatnosti srednjeg obrazovanja odraslih, u delu koji se finansira iz budžeta Republike Srbije omogućava uključivanje odraslih, starijih od 17 godina, u nastavak obrazovanja primereno njihovim potrebama, mogućnostima učenja i potrebama tržišta rada i omogući ostvarivanje ishoda srednjeg obrazovanja potrebnih za veću socijalnu uključenost, zapošljivost odraslih i doprinese smanjenju siromaštva.
Vanredno srednje obrazovanje odraslih, za polaznike starije od 17 godina, finansirano iz budžeta Republike Srbije, u 2016. godini realizovano je u 209 srednjih škola, na teritoriji 17 školskih uprava. Program vanrednog srednjeg obrazovanja odraslih je pohađalo 2.801 polaznika (a planirano je 4.628) starijih od 17 godina. Sredstva utrošena iz budžeta Republike Srbije za realizaciju aktivnosti srednjeg obrazovanja odraslih za 2016. godinu, iznose 46.167.684,00 dinara (a planirano je 73.875.773,30 dinara).
U 2017. godini planira se realizacija formalnog srednjeg obrazovanja odraslih na teritoriji 16 školskih uprava, u 255 srednjih škola. Planirani broj odraslih polaznika starijih od 17 godina (vanrednih učenika) srednjeg obrazovanja u školskoj 2016/2017. godini je 5.391.
Spisak škola i planirani broj polaznika dati su u Prilogu 2, koji je odštampan uz GPOO i čini njegov sastavni deo.
Ukupna sredstva potrebna za realizaciju aktivnosti srednjeg obrazovanja odraslih za 2017. godinu, koja je neophodno obezbediti iz budžeta Republike Srbije, iznose 66.378.084,99 dinara.
Kako srednje obrazovanje odraslih obuhvata i aktivnosti prekvalifikacije, dokvalifikacije i specijalizacije, u 2016. godini realizovano je u 238 srednjih škola, na teritoriji 17 školskih uprava. Broj odraslih polaznika koji je pohađao programe prekvalifikacije, dokvalifikacije i specijalizacije je 6.747 (a planirano je 20.228 polaznika).
U 2017. godini planira se realizacija na teritoriji 15 školskih uprava, u 238 srednjih škola. Planirani broj odraslih polaznika u školskoj 2016/2017. godini je 16.651. Budući da te aktivnosti finansiraju sami polaznici, većina škola je prijavila očekivani broj polaznika (u odnosu na dosadašnje iskustvo). Manji broj škola je prijavio i očekivani budžet, jer nastavnike koje angažuju na tim aktivnostima finansiraju iz sopstvenih sredstava. Ukupna očekivana sredstva koja nisu iz budžeta RS iznose 205.377.569,93 dinara.
Spisak škola, planirani broj polaznika prekvalifikacije, dokvalifikacije i specijalizacije i očekivana sredstva dati su u Prilogu 3. koji je odštampan uz GPOO i čini njegov sastavni deo.
2. Neformalno obrazovanje odraslih
Cilj neformalnog obrazovanja odraslih je obezbeđivanje različitih oblika i mogućnosti za uključivanje u programe za razvoj ključnih kompetencija, koje omogućavaju dopunu stručnih znanja i veština, što osigurava lakše i brže zapošljavanje, zadržavanje zaposlenja ili praćenje trendova današnjice kada je u pitanju funkcionalnost znanja i veština.
Obezbeđivanje različitih oblika i mogućnosti za uključivanje odraslih u programe za sticanje stručnih kompetencija, omogućava unapređenje kompetencija, konkurentnosti i zapošljivosti lica. U skladu sa tim, jedan od isntrumenata za uspostavljanje i održavanje ravnoteže između ponude i potražnje na tržištu rada i obezbeđivanje visokog nivoa relevantnosti sadržaja i ishoda obrazovanja u odnosu na potrebe i zahteve rada, predstavljaju obuke za potrebe tržišta rada.
Prioriteti neformalnih programa obrazovanja odraslih u 2017. godini su:
- programi obuka za tržište rada;
- programi digitalne pismenosti (IKT);
- programi preduzetništva;
- programi stranih jezika;
- programi iz nauke i tehnologije;
- programi zaštite okoline i ekologije;
- programi razvoja i očuvanja bezbednih i zdravih uslova rada;
- programi kreativnog i umetničkog izražavanja;
- programi sticanja ili dopunjavanja drugih znanja, veština, sposobnosti i stavova.
Programi neformalnog obrazovanja odraslih za sticanje stručnih kompetencija sprovode se na osnovu procenjenih potreba lokalnog tržišta rada, prognoziranih potreba poslodavaca, i na osnovu prioriteta definisanih nacionalnim strategijama.
Programe neformalnog obrazovanja odraslih mogu da realizuju kako srednje škole, tako i ostale ustanove i institucije. Shodno navedenom, a u skladu sa Nacionalnim akcionim planom zapošljavanja za 2017. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 92/16) planirana je i realizacija programa neformalnog obrazovanja odraslih nezaposlenih lica u sklopu mera aktivne politike zapošljavanja koje realizuje Nacionalna služba za zapošljavanje.
Potrebna sredstva za realizaciju neformalnog obrazovanja određena su na osnovu dostavljenih podataka škola i drugih organizacija i institucija, a prikazana su detaljnije u Prilogu 4. koji je odštampan uz GPOO i čini njegov sastavni deo.
3. Primena Pravilnika o bližim uslovima u pogledu programa, kadra, prostora, opreme i nastavnih sredstava za sticanje statusa Javno priznatog organizatora aktivnosti obrazovanja odraslih - JPOA
Osnovni sadržaj aktivnosti odnosi se na primenu Pravilnika o bližim uslovima u pogledu programa, kadra, prostora, opreme i nastavnih sredstava za sticanje statusa Javno priznatog organizatora aktivnosti obrazovanja odraslih ("Službeni glasnik RS", broj 89/15, u daljem tekstu: "Pravilnik").
Primena Pravilnika podrazumeva sprovođenje procedure odobravanja programa od strane Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, a za 2017. godinu očekuje se obrada 50 zahteva za sticanje statusa Javno priznatih organizatora aktivnosti obrazovanja odraslih.
Uloga Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja u toj proceduri je:
- procena celokupne dokumentacije;
- procena uslova u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava od strane prosvetne inspekcije;
- izdavanje odobrenja o sticanju statusa javno priznatog organizatora aktivnosti obrazovanja odraslih;
Uloga Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja je:
- procena programa aktivnosti obrazovanja odraslih;
- izrada mišljenja o programu i slanje Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.
Potrebna sredstva za primenu Pravilnika iznose 400.000,00 dinara, a prikazana su detaljnije u Prilogu 5. koji je odštampan uz GPOO i čini njegov sastavni deo.
4. Priznavanje prethodnog učenja
Cilj Priznavanja prethodnog učenja je obezbeđivanje unapređenja učešća odraslih u procesima celoživotnog učenja, individualizacije procesa i puteva učenja odraslih, kao i mobilnosti i zapošljivosti radne snage.
Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja je zajedno sa Radnom grupom uradio Koncepciju priznavanja prethodnog učenja u Republici Srbiji, i radi na razvoju standarda karijernog vođenja i savetovanja, jer Pravilnik o priznavanju prethodnog učenja još uvek nije donet.
S obzirom na to da ne postoji Pravilnik o standardima i načinu sprovođenja postupka za Priznavanje prethodnog učenja, ni Nacionalni okvir kvalifikacija u Srbiji, fokus razvoja procesa Priznavanja prethodnog učenja u 2017. godini će i dalje biti na razvoju standarda karijernog vođenja i savetovanja, kao faze u procesu Priznavanja prethodnog učenja.
Potrebna sredstva za realizaciju aktivnosti Priznavanja prethodnog učenja od strane Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja u 2017. godini iznose 200.000,00 dinara, a za ostale institucije su prikazana detaljnije u Prilogu 6. koji je odštampan uz GPOO, i čini njegov sastavni deo.
5. Karijerno vođenje i savetovanje
Najveći deo karijernog vođenja i savetovanja u Republici Srbiji će se sprovoditi u srednjim školama. Međutim, za sprovođenje karijernog vođenja i savetovanja neophodna je koordinacija, vođenje, stručna podrška i praćenje od strane Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, i Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, ali i saradnja sa Nacionalnom službom za zapošljavanje, kada su u pitanju nezaposleni, i sa Ministarstvom omladine i sporta, kada su u pitanju mladi uzrasta od 18 godina. Stoga, pomenute institucije obezbeđuju potrebna sredstva za realizaciju karijernog vođenja i savetovanja, a iz budžeta Republike Srbije za 2017. godinu. Potrebna sredstva za realizaciju aktivnosti karijernog vođenja i savetovanja prikazana su detaljnije u Prilogu 7. koji je odštampan uz GPOO i čini njegov sastavni deo.
III OKVIRNI OBIM FINANSIJSKIH SREDSTAVA ZA REALIZACIJU GODIŠNJEG PLANA OBRAZOVANJA ODRASLIH ZA 2017. GODINU
Realizatori (nosioci) Godišnjeg plana obrazovanja odraslih za 2017. godinu, koji u najvećoj meri učestvuju u finansiranju aktivnosti obrazovanja odraslih, su Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, i Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, odnosno Nacionalna služba za zapošljavanje (NSZ). Podatke koje je dostavilo Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja preuzeti su iz Nacionalnog akcionog plana zapošljavanja za 2017. godinu, koji predstavlja osnovni instrument operacionalizacije strateškog okvira politike zapošljavanja utvrđenog Nacionalnom strategijom zapošljavanja za period 2011-2020. godine ("Službeni glasnik RS", broj 37/11), a kojim se, definišu programi i mere aktivne politike zapošljavanja, koji će se realizovati u 2017. godini, obuhvat nezaposlenih lica programima i merama aktivne politike zapošljavanja, uključujući i segment obrazovanja odraslih. Realizacija aktivnosti utvrđenih Nacionalnim akcionim planom zapošljavanja za 2017. godinu primarno će biti uslovljena stanjem i kretanjima na tržištu rada, kao i iznosom sredstava opredeljenih za ove namene u Zakonu o budžetu Republike Srbije za 2017. godinu.
Veliki deo aktivnosti obrazovanja odraslih predstavljenih u prilozima, pored Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, odnosno NSZ, različite institucije planiraju da sprovedu, ali nisu dostavile potrebna sredstva, s obzirom na to da ta sredstva raspodeljuju iz sopstvenog budžeta, a na osnovu budžeta Republike Srbije za 2017. godinu.
Stoga je okvirni obim potrebnih finansijskih sredstava za realizaciju GPOO za 2017. godinu prikazan isključivo za one aktivnosti obrazovanja odraslih za koje su Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, i Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja predvideli sredstva u budžeta Republike Srbije za 2017. godinu.
Pregled okvirnog obima sredstava za aktivnosti obrazovanja odraslih u 2017. godini koja se obezbeđuju od strane Ministarstva prosvete nauke i tehnološkog razvoja (MPNTR), i Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja (ZUOV)
1. Osnovno obrazovanje odraslih |
Aktivnosti |
Izvor sredstava |
Potrebna sredstva u 2017. |
Angažovanje nastavnika i andragoških asistenata* |
MPNTR |
363,132,819.16 |
|
Ukupno 1 |
2. Srednje obrazovanje odraslih |
Aktivnosti |
Izvor sredstava |
Potrebna sredstva u 2017. |
Vanredni učenici stariji od 17. godina** |
MPNTR |
66,378,084.99 |
|
Prekvalifikacija, dokvalifikacija i specijalizacija |
Sopstveni prihodi polaznika |
205,377,569.93 |
|
Ukupno 2 |
271,755,654.92 |
||
3. Primena Pravilnika o JPOA |
Procena uslova za sticanje statusa JPOA*** |
ZUOV |
400,000.00 |
4. Priznavanje prethodnog učenja |
Razvoj standarda karijernog vođenja i savetovanja *** |
ZUOV |
200,000.00 |
Ukupno 2+3+4 |
272,355,654.92 |
Ukupno 1+2+3+4 |
635,488,474.08 |
Sredstva su planirana Nacrtom zakona o budžetu Republike Srbije za 2017. godinu na razdelu Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, u okviru:
* Glave 24.1 osnovno obrazovanje glavni program 2003, 0001 programska aktivnost: realizacija delatnosti osnovnog obrazovanja, ekonomska klasifikacija 411 Plate, dodaci i naknade zaposlenih (zarade).
** Glave 24.2 srednje obrazovanje program 2004, 0001 programska aktivnost: realizacija delatnosti srednjeg obrazovanja i obrazovanja odraslih, ekonomska klasa 411 Plate, dodaci i naknade zaposlenih (zarade).
Sredstva planirana Nacrtom zakona o budžetu Republike Srbije za 2017. godinu, na razdelu Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, u okviru:
*** Glave 24.6 Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, glavni program 2001, 0006 stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih, ekonomska klasifikacija 423 usluge po ugovoru.
GPOO ZA 2017. - PRIORITETNA OBLAST I AKTIVNOST |
||||||||
tabela 1. |
Realizacija nastavnog plana i programa osnovnog obrazovanja odraslih (angažovanje nastavnika i andragoških asistenata) |
|||||||
R. B. |
Organizacija/institucija (MPNTR) |
GODIŠNJI PLAN ZA 2017. GODINU |
||||||
Planirani broj polaznika za upis u šk. 2016/17. god. |
Broj angažovanih nastavnika [%] |
Okvirni obim sredstava |
Izvor sredstava |
|||||
I |
II |
III |
Ukupno |
|||||
ciklus |
ciklus |
ciklus |
||||||
|
ŠU BEOGRAD |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
OŠ "Milorad Labudović Labud" |
15 |
15 |
15 |
45 |
3,6 |
3.305.283,12 |
Budžet RS |
2 |
OŠ "Vuk Karadžić" Stepojevac |
5 |
10 |
16 |
31 |
3,6 |
3.399.111,00 |
Budžet RS |
3 |
ŠOOO "Đuro Salaj" |
180 |
150 |
180 |
510 |
32 |
387.000,00 |
MPNTR |
4 |
OŠ "Vasa Čarapić" |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
5 |
ŠOOO Mladenovac |
19 |
50 |
65 |
134 |
16,98 |
17.000.000,00 |
Budžet RS |
6 |
ŠOOO "Braća Stamenković" |
17 |
17 |
17 |
575 |
35,68 |
35.300.000,00 |
|
7 |
ŠOOO "Obrenovac" |
80 |
200 |
220 |
500 |
12,241 |
18.995.614,17 |
Budžet RS |
8 |
ŠOSO "Sveti Sava" Umka |
12 |
7 |
9 |
28 |
5,15 |
5.781.646,00 |
Budžet RS |
9 |
OŠ "BRANKO PEŠIĆ" |
70 |
70 |
60 |
200 |
915 |
914.839,00 |
MPNTR |
Ukupno |
|
398 |
519 |
582 |
2023 |
|
85.083.493,29 |
|
|
ŠU NOVI SAD |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
"20. oktobar", Vrbas |
15 |
|
|
15 |
2,38 |
1.856.400,00 |
MPNTR |
2 |
"Nebojša Jerković", Buđanovci |
59 |
48 |
45 |
152 |
888,91% |
4.060.000,00 |
Budžet RS |
3 |
"Sever Đurkić", Bečej |
10 |
10 |
10 |
30 |
1,02 |
1.200.000,00 |
MPNTR |
4 |
"Mileta Protić", Tovašarevo |
15 |
15 |
15 |
45 |
362,65 |
3.600.000,00 |
MPNTR |
5 |
ŠOOO "Sv. Sava" |
65 |
85 |
105 |
255 |
2300 |
25.200.000,00 |
|
6 |
"Ivo Lola Ribar", Ruma |
51 |
54 |
38 |
143 |
620,5 |
5.100.000,00 |
Budžet RS |
7 |
"J. J. Zmaj", Đurđevo |
20 |
20 |
20 |
60 |
3,6025 |
2.857.915,06 |
AP Vojvodina |
8 |
"Svetozar Miletić", Titel |
0 |
0 |
15 |
15 |
87% |
850.000,00 |
MPNTR |
9 |
ŠOSO "Milan Petrović", Novi Sad |
7 |
45 |
17 |
69 |
8,35 |
9.377.472,50 |
Budžet RS |
Ukupno |
|
242 |
277 |
265 |
784 |
121,63 |
54.101.787,56 |
|
|
ŠU SOMBOR |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Škola za OO odraslih, Sombor |
46 |
126 |
135 |
307 |
20% |
24.000.000,00 |
|
2 |
OŠ "Petefi brigada", Kula |
0 |
15 |
15 |
30 |
28% |
2.000.000,00 |
|
3 |
OŠ "Jovan Jovanović Zmaj", Subotica |
14 |
40 |
55 |
109 |
13% |
7.136.038,00 |
|
Ukupno |
|
60 |
181 |
205 |
446 |
61% |
33.136.038,00 |
|
|
ŠU ZAJEČAR |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
"Vuk Karadžić", Kladovo |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
2 |
"Velimir Markićević", Majdanpek |
0 |
0 |
16 |
16 |
1,19 |
1.200.000,00 |
MPNTR |
3 |
"Vuk Karadžić", Bor |
15 |
15 |
15 |
45 |
3,58 |
3.190.000,00 |
MPNTR |
4 |
"Vera Radosavljević", Negotin |
16 |
17 |
18 |
51 |
3,6% + and. as. |
2.600.000,00 |
MPNTR |
5 |
"Mladost", Knjaževac |
20 |
21 |
21 |
62 |
269,25% + 0,90% andr. as. |
2.572.289,10 |
Opština Knjaževac |
6 |
"Mitropolit Mihailo", Soko Banja |
|
15 |
15 |
30 |
2,15% |
1.668.718,00 |
Budžet RS |
Ukupno |
|
51 |
68 |
85 |
204 |
|
11.231.007,10 |
|
|
ŠU POŽAREVAC |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
"Veljko Dugošević", Turija |
15 |
18 |
21 |
54 |
360,25 |
1.722.336,00 |
MPNTR |
2 |
"Radica Ranković", Lozovik |
16 |
18 |
20 |
54 |
330 |
2.500.000,00 |
MPNTR |
3 |
"Dositej Obradović", Smederevo |
16 |
20 |
20 |
56 |
|
|
|
4 |
"Heroj Radmila Šišković", Smederevska Palanka |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
MPNTR |
5 |
"Sveti Sava", Požarevac |
45 |
51 |
30 |
126 |
796 |
5.581.795,40 |
MPNTR |
Ukupno |
|
92 |
107 |
91 |
290 |
|
9.804.131,40 |
|
|
ŠU KRALJEVO |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
"Jovan Cvijić", Sirča |
36 |
46 |
32 |
114 |
6,21 |
5.400.000,00 |
|
2 |
"Ivo Lola Ribar", Kraljevo |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
"Popinski borci", Vrnjačka Banja |
|
14 |
17 |
31 |
222,55 |
1.600.000,00 |
MPNTR |
Ukupno |
|
36 |
60 |
49 |
145 |
|
7.000.000,00 |
|
|
ŠU JAGODINA |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
"Dušan Popović", Belušić |
2 |
9 |
9 |
20 |
2,60 |
3.095.728,00 |
MPNTR |
2 |
"J. J. Zmaj", Svilajnac |
15 |
15 |
15 |
45 |
3,65 |
3.092.000,00 |
MPNTR |
3 |
"Radoje Domanović", Paraćin |
15 |
15 |
15 |
45 |
21,66 |
2.600.000,00 |
MPNTR |
Ukupno |
|
32 |
39 |
39 |
110 |
27,91 |
8.787.728,00 |
|
|
ŠU KRAGUJEVAC |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
"Dragiša Luković - Španac", Kragujevac |
25 |
25 |
25 |
75 |
270,47 |
2.785.500,00 |
MPNTR |
2 |
"Sveti Sava", Batočina |
0 |
1 |
3 |
4 |
1,82 |
1.362.190,38 |
MPNTR |
3 |
"Ilija Garašanin", Aranđelovac |
0 |
20 |
20 |
40 |
1,82 |
1.362.190,38 |
MPNTR |
Ukupno |
|
25 |
46 |
48 |
119 |
634,47 |
5.509.880,76 |
MPNTR |
|
ŠU LESKOVAC |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
OŠ za obrazovanje odraslih, Vranje |
30 |
55 |
45 |
130 |
7,25 |
8.062.820,88 |
MPNTR |
2 |
"Vuk Karadžić", Pečenjevce |
20 |
40 |
25 |
85 |
2,6 |
5.152.544,65 |
MPNTR |
3 |
"Vuk Karadžić", Stubal |
19 |
16 |
20 |
55 |
2,6 |
2.380.361,07 |
MPNTR |
4 |
ŠOOO "Dositej Obradović", Leskovac |
145 |
120 |
122 |
387 |
37,69 |
36.750.048,00 |
MPNTR |
Ukupno |
|
214 |
231 |
212 |
657 |
50,14 |
52.345.774,60 |
|
|
ŠU NIŠ |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
"Dobrila Stambolić", Svrljig |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
2 |
"Vuk Karadžić", Žitkovac |
30 |
30 |
30 |
90 |
12 |
3.294.690,00 |
Budžet RS |
3 |
"Lela Popović", Miljković |
35 |
34 |
33 |
102 |
520,5 |
5.806.163 |
Budžet RS |
4 |
"Stojan Novaković", Blace |
10 |
15 |
16 |
41 |
236% |
1.030.000,00 |
MPNTR |
5 |
"Jovan Jovanović Zmaj", Aleksandrovački rudnik |
15 |
15 |
30 |
60 |
3,4 |
3.890.000,00 |
Budžet RS |
6 |
"Dušan Tasković Srećko", Sićevo |
30 |
31 |
33 |
94 |
5,3 |
6.037.620,40 |
MPNTR |
7 |
OŠ "Njegoš", Niš |
25 |
27 |
30 |
82 |
6,9 |
5.427.000,00 |
|
8 |
"OŠ za obrazovanje odraslih", Prokuplje |
16 |
38 |
57 |
111 |
12 |
13.407.000,00 |
Budžet RS |
Ukupno |
|
161 |
190 |
229 |
580 |
|
38.892.473,40 |
|
|
ŠU ZRENJANIN |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
"Paja Jovanović", Vršac |
15 |
16 |
22 |
53 |
365 |
2.200.000,00 |
Budžet RS |
2 |
"Đura Jakšić", Pančevo |
15 |
20 |
25 |
60 |
360,35 |
2.636.568,82 |
Budžet RS |
3 |
"Novak Radonić", Mol |
|
16 |
16 |
32 |
12,86% |
1.969.294,58 |
MPNTR |
4 |
"Gligorije Popov", Rusko Selo |
|
21 |
22 |
29 |
72 |
3.600.000,00 |
|
5 |
"Braća Stefanović", Neuzina |
16 |
17 |
20 |
53 |
3,3985 |
3.000.000,00 |
Budžet RS |
6 |
"Vasa Stajić", Mokrin |
20 |
20 |
20 |
60 |
3,60% |
2.339.621,31 |
Budžet RS |
7 |
"Josif Marinković", Novi Bečej |
15 |
15 |
15 |
45 |
296,65 |
12.507.286,20 |
Budžet RS |
8 |
"Dositej Obradović", Opovo |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
9 |
"Jovan Jovanović Zmaj", Hajdučica |
17 |
19 |
22 |
58 |
4,05 |
3.500.000,00 |
MPNTR |
10 |
"Stevan Sremac", Senta |
|
15 |
15 |
30 |
2,2 |
183.093,77 |
MPNTR |
11 |
"Petar Petrović Njegoš", Zrenjanin |
16 |
20 |
24 |
60 |
3,71 |
|
MPNTR |
Ukupno |
|
114 |
179 |
201 |
480 |
|
31.935.864,68 |
|
|
ŠU KRUŠEVAC |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
"Dositej Obradović", Ćićevac |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
2 |
"Velika Drenova", Belika Drenova |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
3 |
"Vuk Karadžić", Kruševac |
12 |
21 |
2 |
50 |
34,08 |
2.270.547,00 |
|
Ukupno |
|
12 |
21 |
2 |
50 |
|
2.270.547,00 |
|
|
ŠU NOVI PAZAR |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
"12. decembar", Sjenica |
15 |
25 |
35 |
75 |
3,2 |
3.100.000,00 |
NSZ |
Ukupno |
|
15 |
25 |
35 |
75 |
|
3.100.000,00 |
|
|
ŠU ČAČAK |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
"Milinko Kušić", Ivanjica |
12 |
15 |
17 |
44 |
2,61+1 |
2.537.864,00 |
MPNTR |
2 |
OŠ za obrazovanje odraslih, Čačak |
25 |
25 |
25 |
75 |
3,6 |
2.700.000,00 |
MPNTR |
Ukupno |
|
37 |
40 |
42 |
119 |
|
5.237.864,00 |
|
|
ŠU VALJEVO |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
"Sveti Sava", Lipnički Šor - Loznica |
14 |
15 |
16 |
45 |
288,00 |
1.693.551,00 |
MPNTR |
2 |
"Vuk Karadžić", Šabac |
|
|
18 |
18 |
196,40% |
|
|
3 |
"Sveti Sava", Šabac |
0 |
14 |
7 |
21 |
200,00 |
1.997.559,65 |
|
Ukupno |
|
14 |
29 |
41 |
84 |
684,40 |
3.691.110,65 |
|
|
UKUPNO SVE ŠKOLE |
1503 |
2012 |
2126 |
6166 |
|
352.127.700,44 |
|
tabela 2. |
Realizacija nastavnog plana i programa osnovnog obrazovanja odraslih u Kazneno popravnim domovima |
Plan za 2017. |
|
|||||
R. B. |
Organizacija/institucija |
Tabela 2 |
|
|
Planirani broj polaznika za 2016/2017 |
|
Okvirni obim sredstava |
Izvor sredstava |
1 |
ŠOOO "Obrenovac", Obrenovac / KPZ Valjevo |
1 |
ŠOOO "Obrenovac", Obrenovac / KPZ Valjevo |
|
20 |
|
200.000,00 |
MPNTR |
2 |
OŠ "Lela Popović", Miljkovac / KPZ Niš |
2 |
OŠ "Lela Popović", Miljkovac / KPZ Niš |
|
69 |
|
2.903.081,80 |
MPNTR |
3 |
OŠ "Vuk Karadžić", Kruševac / KPZ Kruševac |
3 |
OŠ "Vuk Karadžić", Kruševac / KPZ Kruševac |
|
80 |
|
5.091.566,00 |
MPNTR |
4 |
OŠ "Sveti Sava", Požarevac / KPZ Zabela i ženski KPZ |
4 |
OŠ "Sveti Sava", Požarevac / KPZ Zabela i ženski KPZ |
|
56 |
|
2.810.470,92 |
MPNTR |
|
UKUPNO SVI KPZ |
|
|
|
225 |
|
11.005.118,72 |
|
|
UKUPNO TABELA 1+2 |
Ukupno |
|
|
6391 |
|
363.132.819,16 |
|
GPOO ZA 2017. - PRIORITETNA OBLAST I AKTIVNOST |
||||
R. B. |
Organizacija/Institucija |
Vrsta obuke |
Sredstva |
Izvor |
1 |
Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja i Nacionalna služba za zapošljavanje |
Godišnjim programom dodatnog obrazovanja i obuke, koji čini sastavni deo Nacionalnog akcionog plana zapošljavanja za 2017. godinu, utvrđeni su programi iz sistema dodatnog obrazovanja i obuke koji će se realizovati tokom 2017. godine i to: |
Za realizaciju planiranih mera aktivne politike zapošljavanja, kao i mera profesionalne rehabilitacije osoba sa invaliditetom koje realizuje Nacionalna služba za zapošljavanje u 2017. godini, u skladu sa Nacionalnim akcionim planom zapošljavanja za 2017. godinu, potrebno je obezbediti najmanje 2.800.000.000,00 dinara u budžetu Republike Srbije i 550.000.000,00 dinara iz Budžetskog fonda za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja osoba sa invaliditetom. Dodatna sredstva moguće je obezbediti iz budžeta autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave za učešće u realizaciji lokalnih i regionalnih akcionih planova zapošljavanja. Takođe, dodatna sredstva biće obezbeđena iz direktnog granta (direktno dodeljenih sredstava) NSZ za sprovođenje mera aktivne politike zapošljavanja iz IPA 2012 i 2013 programskog ciklusa. Nakon usvajanja Zakona o budžetu za 2017. godinu, sredstva mere aktivne politike za 2017. godinu planirana su u iznosu od 2,8 milijardi dinara (iznos na istom nivou kao i u 2016. godini) i utvrđena su u Finansijskom planu Nacionalne službe za zapošljavanje za 2017. godinu, a finansiraće se iz sredstava doprinosa za obavezno osiguranje za slučaj nezaposlenosti, u skladu sa članom 59. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti. Zaključkom Vlade od 13.01.2017. godine usvojen je Program rasporeda i korišćenja sredstava dotacija organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja iz Budžetskog fonda za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja osoba sa invaliditetom za 2017 godinu (u daljem tekstu: Program rasporeda). Sredstva su namenjena za mere i aktivnosti profesionalne rehabilitacije, podsticanje zapošljavanja i mere podrške osobama sa invaliditetom i mere podrške osobama sa invaliditetom koje se zapošljavaju pod posebnim uslovima. |
Budžet Republike Srbije za 2017. godinu |
|
|
Program stručne prakse koji podrazumeva stručno osposobljavanje za samostalan rad u struci, za koje je stečeno odgovarajuće obrazovanje - kvalifikacija, radi obavljanja pripravničkog staža, odnosno sticanja uslova za polaganje stručnog ispita kad je to zakonom, odnosno pravilnikom predviđeno kao poseban uslov za samostalan rad u struci, namenjen je nezaposlenim licima do 30 godina starosti, bez radnog iskustva u struci, sa najmanje srednjim obrazovanjem i realizuje se bez zasnivanja radnog odnosa, s tim što se nezaposlene osobe sa invaliditetom mogu se uključiti u navedeni program bez obzira na godine starosti. Program se realizuje kod poslodavca koji pripada privatnom sektoru, dok se najviše do 30% ukupno uključenih lica u ovaj program može angažovati u javnom sektoru i to isključivo u oblasti zdravstva, obrazovanja i socijalne zaštite (sa izuzetkom AP Kosovo i Metohija gde se ovaj program sprovodi kod poslodavaca koji pripadaju privatnom ili javnom sektoru). Za 2017. godinu projektovano je uključivanje 5.540 nezaposlenih lica u program stručne prakse. |
Za Programe dodatnog obrazovanja i obuke, a u skladu sa Programom rasporeda sredstava po merama Aktivne politike zapošljavanja za 2017. godinu, opredeljena su sredstva u iznosu od 1.158.000.000,00 dinara. Za realizaciju mera i aktivnosti profesionalne rehabilitacije Programom rasporeda opredeljena su sredstva u iznosu od 60.250.000,00 dinara. |
Sredstva NSZ po osnovu doprinosa za osiguranje za slučaj nezaposlenosti i Budžetskog fonda za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja osoba sa invaliditetom |
|
|
Program sticanja praktičnih znanja za viškove zaposlenih i dugoročno nezaposlena lica podrazumeva sticanje praktičnih znanja i veština kroz obavljanje konkretnih poslova (u okviru struke ili izvan nje) zasnivanjem radnog odnosa kod poslodavca koji pripada privatnom sektoru i namenjen je nezaposlenim licima sa najmanje srednjim obrazovanjem, bez obzira na godine života, stečeno obrazovanje i radno iskustvo, a koja nemaju adekvatna i primenljiva znanja, veštine i kompetencije za obavljanje specifičnih poslova. U program se mogu uključiti isključivo nezaposlena lica iz kategorije viška zaposlenih ili lica koja se nalaze na evidenciji nezaposlenih duže od 18 meseci. za 2017. godinu projektovan je obuhvat 700 nezaposlenih lica navedenim programom. |
Za Programe dodatnog obrazovanja i obuke, a u skladu sa Programom rasporeda sredstava po merama Aktivne politike zapošljavanja za 2017. godinu, opredeljena su sredstva u iznosu od 1.158.000.000,00 dinara. Za realizaciju mera i aktivnosti profesionalne rehabilitacije Programom rasporeda opredeljena su sredstva u iznosu od 60.250.000,00 dinara. |
Sredstva NSZ po osnovu doprinosa za osiguranje za slučaj nezaposlenosti i Budžetskog fonda za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja osoba sa invaliditetom |
|
|
Program sticanja praktičnih znanja za nekvalifikovana lica podrazumeva sticanje praktičnih znanja i veština kroz obavljanje konkretnih poslova zasnivanjem radnog odnosa kod poslodavca koji pripada privatnom sektoru, a namenjen je nezaposlenim licima bez završene srednje škole, odnosno bez kvalifikacija i lica koja su završila funkcionalno osnovno obrazovanje odraslih, bez obzira na godine života. za 2017. godinu projektovan je obuhvat 170 nezaposlenih lica navedenim programom. |
Za Programe dodatnog obrazovanja i obuke, a u skladu sa Programom rasporeda sredstava po merama Aktivne politike zapošljavanja za 2017. godinu, opredeljena su sredstva u iznosu od 1.158.000.000,00 dinara. Za realizaciju mera i aktivnosti profesionalne rehabilitacije Programom rasporeda opredeljena su sredstva u iznosu od 60.250.000,00 dinara. |
Sredstva NSZ po osnovu doprinosa za osiguranje za slučaj nezaposlenosti i Budžetskog fonda za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja osoba sa invaliditetom |
|
|
Obuke za tržište rada za osobe sa invaliditetom imaju za cilj sticanje stručnih dodatnih teorijskih i praktičnih znanja i veština u skladu sa potrebama tržišta rada i poslodavaca, kao i utvrđenim potrebama osoba sa invaliditetom, a radi podizanja zapošljivosti i konkurentnijeg istupanja na tržištu rada osoba sa invaliditetom. za 2017. godinu planiran je obuhvat 580 nezaposlenih osoba sa invaliditetom. |
Za realizaciju mera i aktivnosti profesionalne rehabilitacije Programom rasporeda opredeljena su sredstva u iznosu od 60.250.000,00 dinara. |
Budžet Republike Srbije za 2017. godinu |
|
|
Obuke na zahtev poslodavca realizuju se radi sticanja dodatnih znanja i veština potrebnih za obavljanje poslova na konkretnom radnom mestu, na zahtev poslodavca koji pripada privatnom sektoru, kao i preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom koja posluju sa većinskim državnim kapitalom, ukoliko na evidenciji nezaposlenih NSZ nema lica sa potrebnim znanjima i veštinama. Za 2017. godinu projektovan je obuhvat od 1.20 nezaposlenih lica. |
Za Programe dodatnog obrazovanja i obuke, a u skladu sa Programom rasporeda sredstava po merama Aktivne politike zapošljavanja za 2017. godinu, opredeljena su sredstva u iznosu od 1.158.000.000,00 dinara. |
Sredstva NSZ po osnovu doprinosa za osiguranje za slučaj nezaposlenosti i Budžetskog fonda za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja osoba sa invaliditetom |
|
|
Funkcionalno osnovno obrazovanje odraslih podrazumeva sticanje osnovnog obrazovanja u skladu sa zakonom, uz mogućnost sticanja kompetencije za obavljanje jednostavnih poslova, a namenjen je nezaposlenim licima bez osnovnog obrazovanja. za 2017. godinu projektovan je obuhvat 1.500 nezaposlenih lica. |
Za Programe dodatnog obrazovanja i obuke, a u skladu sa Programom rasporeda sredstava po merama Aktivne politike zapošljavanja za 2017. godinu, opredeljena su sredstva u iznosu od 1.158.000.000,00 dinara. |
Sredstva NSZ po osnovu doprinosa za osiguranje za slučaj nezaposlenosti i Budžetskog fonda za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja osoba sa invaliditetom |
|
NSZ |
U skladu sa Nacionalnim akcionim planom zapošljavanja i Programom rada za 2017. godinu, Nacionalna služba za zapošljavanje će realizovati programe obrazovanja i obuka kroz raspisivanje javnih poziva za realizaciju programa i javnih poziva za nabavku usluga izvođenja obuka. |
Za Programe dodatnog obrazovanja i obuke, a u skladu sa Programom rasporeda sredstava po merama Aktivne politike zapošljavanja za 2017. godinu, opredeljena su sredstva u iznosu od 1.158.000.000,00 dinara. |
Sredstva NSZ po osnovu doprinosa za osiguranje za slučaj nezaposlenosti i Budžetskog fonda za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja osoba sa invaliditetom |
2 |
Ministarstvo omladine i sporta |
Obuke mladih za korišćenje EU fondova i drugih međunarodnih fondova i za učešće u programu ERASMUS + |
3.000.000 RSD |
Budžet Republike Srbije za 2017. godinu |
|
|
Obuke za samozapošljavanje i preduzetništvo mladih, obuke za unapređivanje zapošljivosti mladih |
95.000.000 RSD |
Budžet Republike Srbije za 2017. godinu |
|
|
Obuke mladih za sticanje digitalne i finansijske pismenosti |
500. 000 RSD |
Budžet Republike Srbije za 2017. godinu |
|
|
Obuke mladih za razvijanje različitih kompetencija za aktivno učešće u društvu i profesionalno angažovanje |
3.000.000 RSD |
Budžet Republike Srbije za 2017. godinu |
|
|
Obuke mladih za razvijanje zdravih i bezbednih stilova života, unapređenje životne sredine i održivi razvoj |
6.000.000 RSD |
Budžet Republike Srbije za 2017. godinu |
|
|
Obuke mladih o prevenciji i otklanjanju posledica događaja sa katastrofalnim posledicama |
200.000 RSD |
Budžet Republike Srbije za 2017. godinu |
|
|
Obuke predstavnika institucija i OCD koje se bave prevencijom socijalne isključenosti mladih |
1.000.000 RSD |
Budžet Republike Srbije za 2017. godinu |
|
|
Obuke za nastavnike i stručne saradnike o svrsi mobilnosti i dostupnim programima mobilnosti |
500.000 RSD |
Budžet Republike Srbije za 2017. godinu |
|
|
Obuke novinara za izveštavanje o mladima, praćenje mladih i njihovih potreba i prilagođavanje tema medijskog sadržaja interesovanjima mladih |
500.000 RSD |
Budžet Republike Srbije za 2017. godinu |
4 |
Ministarstvo privrede - Nacionalna agencija za regionalni razvoj |
Održavanje obuka u okviru Programa standardizovanog seta usluga za mikro, mala i srednja preduzeća i preduzetnike u 2017. godini koji se realizuje preko akreditovanih regionalnih razvojnih agencija |
20.000.000 RSD |
Budžet Republike Srbije za 2017. godinu |
5 |
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija |
Obuke za nastavnike i profesore u oblasti informacionih - komunikacionih tehnologija |
5.000.000 RSD |
Budžet Republike Srbije za 2017. godinu |
|
|
Prekvalifikacija i dokvalifikacija u cilju sticanja IT veština radi zapošljavanja u IT sektoru |
4.000.000 RSD |
GPOO ZA 2017. - PRIORITETNA OBLAST I AKTIVNOST |
||||
R. B. |
Organizacija/Institucija |
Aktivnost |
Sredstva |
Izvor finansijskih sredstava |
1 |
Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja |
Procena programa obuka odraslih u okviru zahteva za sticanje statusa JPOA |
400.000,00 |
Budžet RS |
2 |
Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja |
Procena programa obuka odraslih u okviru zahteva za sticanje statusa JPOA |
Budžet RS |
GPOO ZA 2017. - PRIORITETNA OBLAST I AKTIVNOST |
||||
R. B. |
Organizacija/ |
Aktivnost |
Okvirni obim sredstava |
Izvor sredstava |
|
|
|
|
|
1 |
Ministarstvo za rad, zapošljavanje, |
Nacionalnim akcionim planom zapošljavanja za 2017. godinu projektovan je obuhvat 108.940 nezaposlenih lica merama iz sistema aktivnog traženja posla (obuka za aktivno traženje posla, trening samoefikasnosti, radionica za prevladavanje stresa usled gubitka posla, klub za traženje posla, sajmovi zapošljavanja i obuka za razvoj preduzetništva). Takođe, i u toku 2017. godine nastaviće se sa kontinuiranim pružanjem usluga iz sistema KViS kroz mrežu CIPS. |
Za realizaciju planiranih mera aktivne politike zapošljavanja, koje realizuje Nacionalna služba za zapošljavanje u 2017. godini, u skladu sa Nacionalnim akcionim planom zapošljavanja za 2017. godinu, potrebno je obezbediti najmanje 2.800.000.000,00 dinara u budžetu Republike Srbije. |
Budžet RS |
|
|
U okviru Godišnjeg programa dodatnog obrazovanja i obuke, koji je sastavni deo Nacionalnog akcionog plana zapošljavanja za 2017. godinu, predviđena je realizacija priznavanja prethodnog učenja (obuhvat 10 nezaposlenih lica), radi sticanja kvalifikacije ili njenog dela, ključne ili stručne kompetencije u skladu sa utvrđenim standardom i namenjen je nezaposlenim licima bez završene srednje škole, odnosno bez kvalifikacija i podrazumeva finansiranje procesa procene znanja, veština, stavova i sposobnosti stečenih učenjem, životnim ili radnim iskustvom. |
Pilotiranje koncepta priznavanja prethodnog učenja biće podržano kroz programski ciklus IPA 2014. |
Pilotiranje koncepta priznavanja prethodnog učenja biće podržano kroz programski ciklus IPA 2014. |
|
NSZ |
|
Obim/broj lica je moguće dostaviti nakon usvajanja NAPZ i Programa rada NSZ za 2017. godinu |
Budžet RS |
3 |
Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja |
Pilotiranje određenih aktivnosti radi izrade Pravilnika o priznavanju prethodnog učenja |
200.000,00 |
Budžet RS |
GPOO ZA 2017. - PRIORITETNA OBLAST I AKTIVNOST |
||||
R. B. |
Organizacija/institucija |
Aktivnost |
Okvirni obim sredstava |
Izvor sredstava |
|
|
|
|
|
1 |
Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja i Nacionalna služba za zapošljavanje |
Nacionalna služba za zapošljavanje u okviru nefinansijskih mera planira realizaciju aktivnosti za nezaposlena lica u oblasti karijernog vođenja i savetovanja, i to: - Informisanje-neposredno; - Savetovanje o mogućnostima za razvoj karijere; - Trening samoefikasnosti; - Radionica za prevladavanje stresa usled gubitka posla; - Radionica za Psihološku podršku planiranju karijere; - Selekcija-psihološka procena za uključivanje u DOO |
Za navedene usluge i mere iz oblasti karijernog vođenja i savetovanja nisu opredeljena posebna sredstva po merama aktivne politike zapošljavanja za 2017. godinu. Navedene usluge i mere realizuju se kontinuirano u filijalama Nacionalne službe za zapošljavanje u okviru redovnih poslovnih aktivnosti. |
|
2 |
Ministarstvo omladine i sporta |
Obuke za planiranje karijere, upravljanje karijerom i osnaživanje za vršnjačko karijerno informisanje |
1.000.000,00 |
Obuke mladih u 2017. biće finansirane kroz programe i projekte od javnog interesa u oblastima omladinskog sektora |