PRAVILNIK
O BLIŽIM USLOVIMA ZA OBAVLJANJE DELATNOSTI PRUŽANJA HIGIJENSKIH USLUGA, KAO I NAČINU SPREČAVANJA I PRENOŠENJA ZARAZNIH BOLESTI

("Sl. glasnik RS", br. 40/2017)

1. Predmet Pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se bliži uslovi u pogledu kadrova, prostorija, uređaja i opreme koje moraju ispunjavati pravna lica i preduzetnici koji obavljaju delatnost pružanja higijenskih usluga, kao i način postupanja kojim se sprečava pojava i prenošenje zaraznih bolesti prilikom pružanja tih usluga.

2. Prostorije, kadar i oprema

Član 2

Prostorije objekta u kojem se pružaju higijenske usluge moraju biti funkcionalno povezane i podeljene na posebne prostorne celine ukoliko se u objektu pružaju različite usluge i ne mogu biti povezane sa prostorijama koje se koriste za stanovanje i obavljanje druge delatnosti.

Član 3

Zidovi, pregradni zidovi između odeljenja i tavanice u objektu moraju biti od čvrstog materijala, ravni, glatke površine i bez oštećenja, bele ili neke druge svetle boje.

Podovi u objektu moraju biti od čvrstog, vodonepropustivog materijala, ravni, bez oštećenja, pogodni za higijensko održavanje (čišćenje, pranje, dezinfekciju i ne smeju biti klizavi).

Član 4

Objekat za pružanje higijenskih usluga ima:

1) radnu prostoriju;

2) izdvojen prostor za čekaonicu sa stolicama i vešalicom;

3) pomoćnu prostoriju (za smeštaj upotrebljenog rublja, prljave radne odeće, odlaganje pribora i sredstava za održavanje higijene prostorija, po potrebi za smeštaj mašine za pranje i sušenje rublja);

4) izdvojen prostor u radnoj prostoriji za držanje čistog rublja i predmeta opšte upotrebe koji se koriste pri pružanju higijenskih usluga;

5) prostor sa odgovarajućim ormarima i policama za čuvanje pribora i sredstava koji se koriste u obavljanju delatnosti;

6) sanitarni čvor sa predprostorom.

Član 5

Ukoliko se u istom objektu pružaju različite higijenske usluge prostorije moraju biti fizički odvojene u posebne prostorne i funkcionalno povezane celine.

Izuzetno od stava 1. ovog člana u slučaju pružanja srodnih usluga prostorije za pružanje higijenskih usluga mogu biti odvojene paravanima koji moraju biti svetlih boja i u čistom stanju.

Objekat koji ima radnu prostoriju manju od 14 m² (dva mesta za pružanje higijenskih usluga) umesto prostorije iz člana 4. stav 1. tačka 3) ovog pravilnika, može imati izdvojen prostor u radnoj prostoriji.

U objektu u kome ima više od pet zaposlenih lica obezbeđuje se sanitarni čvor sa predprostorom i odvojenim kabinama za žene i muškarce.

Član 6

Sanitarni čvor i predprostor moraju biti opremljeni uređajima, priborom i sredstvima za održavanje lične higijene (u kabini sanitarnog čvora držač sa toalet papirom, u predprostoriji pored uređaja za pranje ruku - sredstvo za pranje ruku i držač sa papirnim ubrusom ili uređaj za sušenje ruku - fenomat).

Član 7

Objekat za pružanje higijenskih usluga oprema se opremom, uređajima, radnim priborom i sredstvima koji su neophodni za obavljanje određene usluge u skladu sa pravilima struke i dobrom higijenskom praksom.

Peškiri, čaršavi i drugo rublje objekta za pružanje higijenskih usluga moraju biti mašinski oprani, ispeglani i koriste se isključivo jednokratno izuzev ako se preko čaršava na ležajevima koriste podmetači za jednokratnu upotrebu.

Zaposlena lica koriste čistu, neizgužvanu jednoobraznu radnu odeću u boji koja ne prikriva nečistoću.

U radnoj prostoriji objekta u kome se pružaju frizerske i kozmetičke usluge mora se nalaziti umivaonik sa tekućom toplom i hladnom vodom, te priborom i sredstvima za frizerske i kozmetičke usluge i higijenu ruku. Broj umivaonika određen je brojem mesta za pružanje usluga.

Kante za otpatke moraju biti sa poklopcem i mehanizmom za otvaranje na nožni pogon.

U prostorijama objekta mora se redovno obavljati provetravanje, čišćenje, pranje, dezinfekcija, krečenje, a po potrebi preduzimaju se i druge mere za sprečavanje štetnih uticaja na zdravlje lica koja u objektu borave.

Član 8

U okviru pružanja higijenskih usluga u objektu se preduzimaju mere za sprečavanje prenošenja uzročnika zaraznih bolesti:

1) zaštita kože korisnika usluge obavlja se korišćenjem podmetača za jednokratnu upotrebu na stolicama i ležajevima;

2) obavezno korišćenje odgovarajuće namenske trake ispod ogrtača kod frizerskih usluga;

3) pribor koji se upotrebljava nakon svakog tretmana mora biti očišćen i opran sredstvom za pranje, a u skladu sa potencijalnim rizikom po zdravlje radnika i korisnika usluge dezinfikovan i sterilisan. Obavezna je sterilizacija pribora za pružanje usluga kojima se narušava integritet kože i sluzokože (kozmetičke usluge, pedikir, manikir, pirsing, tetovaža i sl.);

4) električni aparati (mašinice i sl.) nakon upotrebe moraju biti temeljno očišćeni, tretirani efikasnim propisno registrovanim dezinficijensom koji ima bakteriološko, fungicidno i virucidno dejstvo a prema uputstvu proizvođača;

5) dezinfekcija pribora vrši se potapanjem očišćenog pribora u dezinfekcioni rastvor koji se nalazi u odgovarajućoj posudi prema uputstvu proizvođača pribora, dezificijens koji se koristi mora biti propisno registrovan i da ima bakteriološko, fungicidno i virucidno dejstvo, a prema uputstvu proizvođača;

6) zabranjena je višekratna upotreba brijača sa oštrim ivicama, a dozvoljena je upotreba samo brijača za jednokratnu upotrebu koji se mogu adekvatno odstraniti nakon upotrebe;

7) sterilizacija očišćenog i dezinfikovanog pribora vrši se u atestiranom suvom sterilizatoru ili u autoklavu;

8) kontrola sterilizacije prilikom obavljanja svake sterilizacije vrši se fizičkom, hemijskom ili biološkom metodom kontrole sterilizacije;

9) atestiranje i kontrola autoklava i suvog sterilizatora vrši se u skladu sa potrebom, a najmanje jedanput godišnje;

10) redovno održavanje prostora, dezinfekcijom radnih površina;

11) obavezno održavanje higijene zaposlenih lica i korišćenje zaštitne opreme u toku pružanja usluge;

12) tretiranje unutrašnjih površina solarijuma pre svake upotrebe dezinfekcionim sredstvom prema uputstvu proizvođača.

Član 9

Pre pružanja usluga tetovaže ili pirsinga koža korisnika usluge obavezno se dezinfikuje antiseptičkim sredstvom.

Tetovirani delovi tela zaštićuju se sterilnom gazom i hipoalergijskim flasterom.

Prilikom izvođenja tetovaže dozvoljena je upotreba samo industrijski proizvedenih boja koje imaju propisanu deklaraciju i sertifikat o ispravnosti.

Igle, rukavice, maske, brijači i markeri za obeležavanje kože koriste se za jednokratnu upotrebu.

Zbrinjavanje kontaminiranog materijala i drugog medicinskog otpada vrši se u skladu sa propisima koji uređuju ovu oblast.

Podovi i druge radne površine prostorija u kojima se pružaju usluge tetovaže i pirsinga moraju se prebrisavati i dezinfikovati više puta u toku dana.

Član 10

Lica zaposlena u objektu za pružanje higijenskih usluga moraju da poseduju uverenje o stečenom osnovnom znanju o ličnoj higijeni i merama zaštite od zaraznih bolesti.

Lica koja vrše higijenske usluge moraju posedovati diplomu o stečenom obrazovnom profilu (muški frizer, ženski frizer, pedikir, manikir i sl.) ili sertifikat stručne osposobljenosti za obavljanje određene higijenske usluge (muški frizer, ženski frizer, kozmetičar, pedikir, manikir, pirsing, tetovaža i sl.)

3. Održavanje higijene

Član 11

Pravna lica i preduzetnici u objektu za pružanje higijenskih usluga donose plan održavanja higijene (u daljem tekstu: plan).

Plan mora da sadrži podatke o tome: ko, gde, šta, kada, čime i kako obavlja čišćenje, pranje, dezinfekciju i preduzimanje drugih mera za sprečavanje i suzbijanje zaraznih bolesti i drugih rizika po zdravlje ljudi u objektu za pružanje higijenskih usluga kao i to ko vrši nadzor nad sprovođenjem tih aktivnosti.

Pored podataka o merama koje se redovno preduzimaju, plan sadrži podatke i o aktivnostima koje se sprovode periodično, kao što su: krečenje prostorija, čišćenje ventilacije, sprovođenje deratizacije i druge aktivnosti.

O realizaciji redovnih aktivnosti predviđenih planom vodi se odgovarajuća dnevna evidencija koju potpisuje lice koje je tu meru izvršilo.

Evidencija iz stava 4. ovog člana vodi se u unapred pripremljenim listama čišćenja/dezinfekcije a podrazumeva unos podataka o vremenu, mestu, sredstvima i načinu upotrebe i količini sredstava za čišćenje, dezinfekciju kao i ime i prezime lica koje je obavilo čišćenje kroz dezinfekciju ili preduzelo drugu meru za sprečavanje i suzbijanje širenja zaraznih bolesti.

4. Završne odredbe

Član 12

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o bližim uslovima u pogledu prostorija, uređaja i opreme i načinu postupanja kojim se sprečava pojava i širenje zaraznih bolesti prilikom pružanja higijenskih usluga ("Službeni glasnik RS", broj 47/06).

Član 13

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".