PRAVILNIKO BLIŽIM USLOVIMA ZA OBAVLJANJE DELATNOSTI PRUŽANJA HIGIJENSKIH USLUGA, KAO I NAČINU SPREČAVANJA I PRENOŠENJA ZARAZNIH BOLESTI("Sl. glasnik RS", br. 40/2017) |
Ovim pravilnikom propisuju se bliži uslovi u pogledu kadrova, prostorija, uređaja i opreme koje moraju ispunjavati pravna lica i preduzetnici koji obavljaju delatnost pružanja higijenskih usluga, kao i način postupanja kojim se sprečava pojava i prenošenje zaraznih bolesti prilikom pružanja tih usluga.
Prostorije objekta u kojem se pružaju higijenske usluge moraju biti funkcionalno povezane i podeljene na posebne prostorne celine ukoliko se u objektu pružaju različite usluge i ne mogu biti povezane sa prostorijama koje se koriste za stanovanje i obavljanje druge delatnosti.
Zidovi, pregradni zidovi između odeljenja i tavanice u objektu moraju biti od čvrstog materijala, ravni, glatke površine i bez oštećenja, bele ili neke druge svetle boje.
Podovi u objektu moraju biti od čvrstog, vodonepropustivog materijala, ravni, bez oštećenja, pogodni za higijensko održavanje (čišćenje, pranje, dezinfekciju i ne smeju biti klizavi).
Objekat za pružanje higijenskih usluga ima:
1) radnu prostoriju;
2) izdvojen prostor za čekaonicu sa stolicama i vešalicom;
3) pomoćnu prostoriju (za smeštaj upotrebljenog rublja, prljave radne odeće, odlaganje pribora i sredstava za održavanje higijene prostorija, po potrebi za smeštaj mašine za pranje i sušenje rublja);
4) izdvojen prostor u radnoj prostoriji za držanje čistog rublja i predmeta opšte upotrebe koji se koriste pri pružanju higijenskih usluga;
5) prostor sa odgovarajućim ormarima i policama za čuvanje pribora i sredstava koji se koriste u obavljanju delatnosti;
6) sanitarni čvor sa predprostorom.
Ukoliko se u istom objektu pružaju različite higijenske usluge prostorije moraju biti fizički odvojene u posebne prostorne i funkcionalno povezane celine.
Izuzetno od stava 1. ovog člana u slučaju pružanja srodnih usluga prostorije za pružanje higijenskih usluga mogu biti odvojene paravanima koji moraju biti svetlih boja i u čistom stanju.
Objekat koji ima radnu prostoriju manju od 14 m² (dva mesta za pružanje higijenskih usluga) umesto prostorije iz člana 4. stav 1. tačka 3) ovog pravilnika, može imati izdvojen prostor u radnoj prostoriji.
U objektu u kome ima više od pet zaposlenih lica obezbeđuje se sanitarni čvor sa predprostorom i odvojenim kabinama za žene i muškarce.
Sanitarni čvor i predprostor moraju biti opremljeni uređajima, priborom i sredstvima za održavanje lične higijene (u kabini sanitarnog čvora držač sa toalet papirom, u predprostoriji pored uređaja za pranje ruku - sredstvo za pranje ruku i držač sa papirnim ubrusom ili uređaj za sušenje ruku - fenomat).
Objekat za pružanje higijenskih usluga oprema se opremom, uređajima, radnim priborom i sredstvima koji su neophodni za obavljanje određene usluge u skladu sa pravilima struke i dobrom higijenskom praksom.
Peškiri, čaršavi i drugo rublje objekta za pružanje higijenskih usluga moraju biti mašinski oprani, ispeglani i koriste se isključivo jednokratno izuzev ako se preko čaršava na ležajevima koriste podmetači za jednokratnu upotrebu.
Zaposlena lica koriste čistu, neizgužvanu jednoobraznu radnu odeću u boji koja ne prikriva nečistoću.
U radnoj prostoriji objekta u kome se pružaju frizerske i kozmetičke usluge mora se nalaziti umivaonik sa tekućom toplom i hladnom vodom, te priborom i sredstvima za frizerske i kozmetičke usluge i higijenu ruku. Broj umivaonika određen je brojem mesta za pružanje usluga.
Kante za otpatke moraju biti sa poklopcem i mehanizmom za otvaranje na nožni pogon.
U prostorijama objekta mora se redovno obavljati provetravanje, čišćenje, pranje, dezinfekcija, krečenje, a po potrebi preduzimaju se i druge mere za sprečavanje štetnih uticaja na zdravlje lica koja u objektu borave.
U okviru pružanja higijenskih usluga u objektu se preduzimaju mere za sprečavanje prenošenja uzročnika zaraznih bolesti:
1) zaštita kože korisnika usluge obavlja se korišćenjem podmetača za jednokratnu upotrebu na stolicama i ležajevima;
2) obavezno korišćenje odgovarajuće namenske trake ispod ogrtača kod frizerskih usluga;
3) pribor koji se upotrebljava nakon svakog tretmana mora biti očišćen i opran sredstvom za pranje, a u skladu sa potencijalnim rizikom po zdravlje radnika i korisnika usluge dezinfikovan i sterilisan. Obavezna je sterilizacija pribora za pružanje usluga kojima se narušava integritet kože i sluzokože (kozmetičke usluge, pedikir, manikir, pirsing, tetovaža i sl.);
4) električni aparati (mašinice i sl.) nakon upotrebe moraju biti temeljno očišćeni, tretirani efikasnim propisno registrovanim dezinficijensom koji ima bakteriološko, fungicidno i virucidno dejstvo a prema uputstvu proizvođača;
5) dezinfekcija pribora vrši se potapanjem očišćenog pribora u dezinfekcioni rastvor koji se nalazi u odgovarajućoj posudi prema uputstvu proizvođača pribora, dezificijens koji se koristi mora biti propisno registrovan i da ima bakteriološko, fungicidno i virucidno dejstvo, a prema uputstvu proizvođača;
6) zabranjena je višekratna upotreba brijača sa oštrim ivicama, a dozvoljena je upotreba samo brijača za jednokratnu upotrebu koji se mogu adekvatno odstraniti nakon upotrebe;
7) sterilizacija očišćenog i dezinfikovanog pribora vrši se u atestiranom suvom sterilizatoru ili u autoklavu;
8) kontrola sterilizacije prilikom obavljanja svake sterilizacije vrši se fizičkom, hemijskom ili biološkom metodom kontrole sterilizacije;
9) atestiranje i kontrola autoklava i suvog sterilizatora vrši se u skladu sa potrebom, a najmanje jedanput godišnje;
10) redovno održavanje prostora, dezinfekcijom radnih površina;
11) obavezno održavanje higijene zaposlenih lica i korišćenje zaštitne opreme u toku pružanja usluge;
12) tretiranje unutrašnjih površina solarijuma pre svake upotrebe dezinfekcionim sredstvom prema uputstvu proizvođača.
Pre pružanja usluga tetovaže ili pirsinga koža korisnika usluge obavezno se dezinfikuje antiseptičkim sredstvom.
Tetovirani delovi tela zaštićuju se sterilnom gazom i hipoalergijskim flasterom.
Prilikom izvođenja tetovaže dozvoljena je upotreba samo industrijski proizvedenih boja koje imaju propisanu deklaraciju i sertifikat o ispravnosti.
Igle, rukavice, maske, brijači i markeri za obeležavanje kože koriste se za jednokratnu upotrebu.
Zbrinjavanje kontaminiranog materijala i drugog medicinskog otpada vrši se u skladu sa propisima koji uređuju ovu oblast.
Podovi i druge radne površine prostorija u kojima se pružaju usluge tetovaže i pirsinga moraju se prebrisavati i dezinfikovati više puta u toku dana.
Lica zaposlena u objektu za pružanje higijenskih usluga moraju da poseduju uverenje o stečenom osnovnom znanju o ličnoj higijeni i merama zaštite od zaraznih bolesti.
Lica koja vrše higijenske usluge moraju posedovati diplomu o stečenom obrazovnom profilu (muški frizer, ženski frizer, pedikir, manikir i sl.) ili sertifikat stručne osposobljenosti za obavljanje određene higijenske usluge (muški frizer, ženski frizer, kozmetičar, pedikir, manikir, pirsing, tetovaža i sl.)
Pravna lica i preduzetnici u objektu za pružanje higijenskih usluga donose plan održavanja higijene (u daljem tekstu: plan).
Plan mora da sadrži podatke o tome: ko, gde, šta, kada, čime i kako obavlja čišćenje, pranje, dezinfekciju i preduzimanje drugih mera za sprečavanje i suzbijanje zaraznih bolesti i drugih rizika po zdravlje ljudi u objektu za pružanje higijenskih usluga kao i to ko vrši nadzor nad sprovođenjem tih aktivnosti.
Pored podataka o merama koje se redovno preduzimaju, plan sadrži podatke i o aktivnostima koje se sprovode periodično, kao što su: krečenje prostorija, čišćenje ventilacije, sprovođenje deratizacije i druge aktivnosti.
O realizaciji redovnih aktivnosti predviđenih planom vodi se odgovarajuća dnevna evidencija koju potpisuje lice koje je tu meru izvršilo.
Evidencija iz stava 4. ovog člana vodi se u unapred pripremljenim listama čišćenja/dezinfekcije a podrazumeva unos podataka o vremenu, mestu, sredstvima i načinu upotrebe i količini sredstava za čišćenje, dezinfekciju kao i ime i prezime lica koje je obavilo čišćenje kroz dezinfekciju ili preduzelo drugu meru za sprečavanje i suzbijanje širenja zaraznih bolesti.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o bližim uslovima u pogledu prostorija, uređaja i opreme i načinu postupanja kojim se sprečava pojava i širenje zaraznih bolesti prilikom pružanja higijenskih usluga ("Službeni glasnik RS", broj 47/06).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".