ODLUKAO USKLAĐIVANJU POSLOVANJA JAVNOG PREDUZEĆA ZA RAZVOJ PLANINSKOG TURIZMA "STARA PLANINA", KNJAŽEVAC SA ZAKONOM O JAVNIM PREDUZEĆIMA("Sl. glasnik RS", br. 51/2017) |
Javno preduzeće za razvoj, izgradnju i uređenje turističkog centra "Babin zub" na Staroj planini, Knjaževac, Knjaza Miloša 41, osnovano je Odlukom o osnivanju javnog preduzeća za razvoj, izgradnju i uređenje turističkog centra "Babin zub" na Staroj planini Skupštine opštine Knjaževac, ("Službeni list opštine Knjaževac", br. 14/90, 3/93 i 23/93).
Odlukom o usaglašavanju organizacije rada Javnog preduzeća za razvoj, izgradnju i uređenje turističkog centra "Babin zub" na Staroj planini, od 20. februara 1998. godine, Javno preduzeće za razvoj, izgradnju i uređenje turističkog centra "Babin zub" na Staroj planini, usaglasilo je organizaciju rada sa Zakonom o preduzećima ("Službeni list SRJ", br. 29/96 i 29/97), Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 6/90), Zakonom o turizmu ("Službeni glasnik RS", br. 35/94 i 38/94), Zakonom o klasifikaciji delatnosti i o registru jedinica razvrstavanja ("Službeni list SRJ", broj 31/96) i Zakonom o sredstvima u svojini Republike Srbije ("Službeni glasnik RS", br. 53/95, 3/96 - ispravka, 54/96 i 32/97).
Skupština opštine Knjaževac donela je odluku o prenosu osnivačkih prava u Javnom preduzeću za razvoj, izgradnju i uređenje turističkog centra"Babin zub" na Staroj planini, Knjaževac, sa opštine Knjaževac na Republiku Srbiju, broj 023-8/2008-01 od 17. marta 2008. godine. U skladu sa navedenom odlukom i Zaključkom Vlade 05 broj 023-5983/2007-008 od 27. marta 2008. godine, Ugovor o prenosu osnivačkih prava u Javnom preduzeću za razvoj, izgradnju i uređenje turističkog centra"Babin zub" na Staroj planini, sa opštine Knjaževac na Republiku Srbiju zaključen je 10. aprila 2008. godine izmeću Republike Srbije i opštine Knjaževac, overen pred Prvim opštinskim sudom u Beogradu pod Ov. broj II 2029/08 od 10. aprila 2008. godine.
Rešenjem Vlade 05 broj 023-550/2009 od 5. februara 2009. godine, data je saglasnost na Odluku o statusnoj promeni spajanje uz pripajanje Društva sa ograničenom odgovornošću za koordinaciju i operativno vođenje projekta razvoja planinskog turizma na području Stare planine "Stara planina" d.o.o. Knjaževac, Javnom preduzeću za razvoj, izgradnju i uređenje turističkog centra "Babin zub", Knjaževac, koju je doneo Upravni odbor Javnog preduzeća "Babin zub" na sednici održanoj 12. januara 2009. godine. Na osnovu navedenog rešenja Vlade, 12. februara 2009. godine zaključen je Ugovor o spajanju uz pripajanje "Stara planina" d.o.o. Knjaževac, Javnom preduzeću "Babin zub", Knjaževac.
Rešenjem Vlade 05 broj 023-2642/2009 od 14. maja 2009. godine, data je saglasnost na Odluke o promeni sedišta, poslovnog imena i delatnosti preduzeća, koje je Upravni odbor Javnog preduzeća"Babin zub" doneo na sednici od 31. marta 2009. godine, a registrovao u Agenciji za privredne registre 9. juna 2009. godine i od tada posluje pod imenom Javno preduzeće za razvoj planinskog turizma "Stara planina", Knjaževac, Miloša Obilića 1.
Osnivanje Javnog preduzeća upisano je u Registar privrednih subjekata u Agenciji za privredne registre rešenjem BD 76244/2008 od 19. maja 2008. godine pod matičnim brojem 07405669.
Osnivač Javnog preduzeća je Republika Srbija, a prava osnivača vrši Vlada, Beograd, Nemanjina 11, matični broj 07020171 (u daljem tekstu: Osnivač).
Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom: Javno preduzeće za razvoj planinskog turizma "Stara planina", Knjaževac, Miloša Obilića 1 (u daljem tekstu: Javno preduzeće).
Skraćeno poslovno ime Javnog preduzeća je: JP "Stara planina", Knjaževac.
Javno preduzeće može promeniti poslovno ime odlukom koju donosi Nadzorni odbor, na koju saglasnost daje Osnivač.
Sedište Javnog preduzeća je u Knjaževcu, Miloša Obilića 1.
Javno preduzeće ima svojstvo pravnog lica, prava, obaveze i odgovornosti utvrđene zakonom i ovom odlukom.
Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.
Javno preduzeće ima pečat i štambilj, čiji se izgled i sadržina utvrđuju statutom Javnog preduzeća (u daljem tekstu: Statut).
Pretežna delatnost Javnog preduzeća jeste: 7022 - Konsultantske aktivnosti u vezi sa poslovanjem i ostalim upravljanjem.
Javno preduzeće obavlja i druge delatnosti utvrđene Statutom, u skladu sa zakonom.
Javno preduzeće obavlja poslove spoljnotrgovinskog prometa iz okvira registrovane delatnosti.
3. Prava, obaveze i odgovornosti Osnivača prema Javnom preduzeću i Javnog preduzeća prema Osnivaču
Osnivač daje saglasnost na sledeće akte javnog preduzeća:
1) dugoročne i srednjoročne planove poslovne strategije i razvoja Javnog preduzeća;
2) godišnji program poslovanja;
3) poseban program za korišćenje sredstava iz budžeta (subvencije, garancije ili druga sredstva);
4) Statut;
5) Odluku o raspodeli dobiti, odnosno odluku o načinu pokrića gubitka;
6) raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu javnog preduzeća, velike vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, utvrđenih ovom odlukom;
7) akt o opštim uslovima za isporuku proizvoda i usluga;
8) o smanjenju i povećanju kapitala Javnog preduzeća;
9) tarifu (odluku o cenama, tarifni sistem i dr.) osim ako drugim zakonom nije predviđeno da tu saglasnost daje drugi državni organ;
10) o proceni vrednosti kapitala Javnog preduzeća;
11) program svojinske transformacije i odluku o svojinskoj transformaciji;
12) o promeni sedišta;
13) o promeni poslovnog imena;
14) o davanju garancija, avala, jemstva zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa, utvrđenih ovom odlukom;
15) o isplati stimulacije direktoru;
16) druge odluke, u skladu sa zakonom kojim se određuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom.
Akt na koji Osnivač daje saglasnost smatra se usvojenim kad Osnivač na njega da saglasnost.
Osnivač daje prethodnu saglasnost na odluke Javnog preduzeća:
1) o ulaganju kapitala;
2) o statusnim promenama;
3) o osnivanju drugih pravnih subjekata.
Godišnji program poslovanja Javno preduzeće donosi i dostavlja Osnivaču radi davanja saglasnosti najkasnije u roku od 15 dana od dana usvajanja akta o budžetu Republike Srbije.
Sadržina godišnjeg programa poslovanja i posledice njegovog nedonošenja, predviđeni su zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Javno preduzeće je dužno da dugoročne i srednjoročne planove poslovne strategije i razvoja i godišnji program poslovanja uskladi sa zakonom i programskim i planskim aktima Osnivača.
Javno preduzeće dužno je da ministarstvu nadležnom za poslove privrede dostavlja tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg programa poslovanja, na obrascu izveštaja koji propiše ministar nadležan za poslove privrede, u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Osnivač preduzima mere kojima će se obezbediti uslovi za nesmetano obavljanje delatnosti od opšteg interesa Javnog preduzeća, osim ako je ovom odlukom i zakonom kojim se određuje delatnost od opšteg interesa drugačije određeno, a naročito:
1) promenu unutrašnje organizacije Javnog preduzeća;
2) razrešenje organa koje imenuje i imenovanje privremenih organa Javnog preduzeća;
3) ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini;
4) druge mere određene zakonom kojim se određuju delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom.
Za vreme ratnog stanja ili neposredne ratne opasnosti Osnivač može u Javnom preduzeću utvrditi organizaciju za izvršavanje poslova od strateškog značaja za Republiku Srbiju.
4. Uslovi i način utvrđivanja i raspoređivanja dobiti, odnosno način pokrića gubitka i snošenje rizika
Javno preduzeće posluje po tržišnim uslovima.
Dobit Javnog preduzeća utvrđuje se i raspodeljuje u skladu sa zakonom.
Odluku o raspodeli dobiti Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača i njome se određuje deo sredstava koji se uplaćuje u budžet Republike Srbije, u skladu sa zakonom.
Odluku o načinu pokrića gubitka Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.
5. Uslovi i način zaduživanja Javnog preduzeća
Javno preduzeće može da se zadužuje pod uslovima koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje javni dug.
Javno preduzeće ima Komisiju za reviziju, koju imenuje Nadzorni odbor.
Komisija za reviziju ima predsednika i dva člana, s tim što se za predsednika imenuje nezavisni član Nadzornog odbora. Članovi Komisije za reviziju moraju ispunjavati uslove propisane zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Komisija za reviziju obavlja poslove u skladu sa zakonom i Statutom, kao i druge poslove koje joj poveri Nadzorni odbor.
Najmanje jedanput godišnje Komisija za reviziju podnosi Nadzornom odboru izveštaje o pitanjima iz stava 3. ovog člana.
7. Zastupanje Javnog preduzeća
Javno preduzeće u poslovima unutrašnjeg i spoljnotrgovinskog prometa zastupa i predstavlja direktor, bez ograničenja.
Direktor može, u okviru svojih ovlašćenja, dati drugom licu pismeno punomoćje za zastupanje Javnog preduzeća.
Direktor može, uz saglasnost Nadzornog odbora, dati i opozvati prokuru, u skladu sa zakonom.
8. Iznos osnovnog kapitala, opis i vrsta uloga
Osnovni kapital Javnog preduzeća čini:
1. upisani i uplaćeni ulog u novcu - novčani kapital u iznosu od 2.973.046.565,90 dinara,
2. upisani i uneti ulog - nenovčani kapital u iznosu od 11.330.363,33 dinara.
Udeo Osnivača u osnovnom kapitalu Javnog preduzeća je 100%.
9. Imovina Javnog preduzeća, raspolaganje (otuđenje i pribavljanje) imovinom i imovina koja se ne može otuđiti
Imovinu Javnog preduzeća čine pravo svojine Javnog preduzeća na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva, hartije od vrednosti i druga imovinska prava, koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu za zakonom, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.
Javno preduzeće upravlja i raspolaže svojom imovinom u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom.
10. Sredstva za rad Javnog preduzeća
Javno preduzeće, u okviru obavljanja svojih delatnosti, stiče i pribavlja sredstva iz sledećih izvora:
1) prihoda koje ostvari svojim poslovanjem;
2) finansijskih kredita;
3) ulaganja domaćih i stranih lica;
4) budžeta Republike Srbije;
5) drugih izvora, u skladu sa zakonom.
Sredstva za investiciona ulaganja obezbeđuju se iz:
1) budžeta Republike Srbije, utvrđena posebno za ovu namenu;
2) kredita;
3) prihoda koje Javno preduzeće ostvari svojim poslovanjem;
4) drugih izvora u skladu sa zakonom.
11. Upravljanje u Javnom preduzeću
Organi Javnog preduzeća su Nadzorni odbor i direktor.
Nadzorni odbor Javnog preduzeća ima pet članova koje imenuje Osnivač na period od četiri godine pod uslovima, na način i u postupku utvrđenim zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Jedan član Nadzornog odbora imenuje se iz reda zaposlenih, dok jedan član ovog odbora mora biti nezavisan.
Predstavnik zaposlenih u Nadzornom odboru predlaže se na način utvrđen Statutom.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora moraju ispunjavati uslove propisane zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Nadzorni odbor:
1) donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
2) donosi godišnji program poslovanja, usklađen sa dugoročnim i srednjoročnim planom poslovne strategije i razvoja iz tačke 1. ovog člana;
3) usvaja izveštaj o stepenu realizacije godišnjeg programa poslovanja;
4) usvaja tromesečni izveštaj o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti;
5) usvaja finansijske izveštaje;
6) nadzire rad direktora;
7) donosi Statut;
8) donosi odluku o promeni sedišta i poslovnog imena Javnog preduzeća;
9) odlučuje o statusnim promenama, osnivanju drugih pravnih subjekata i ulaganju kapitala;
10) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka;
11) zaključuje ugovore o radu sa direktorom, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
12) vrši druge poslove u skladu sa zakonom i Statutom.
Nadzorni odbor ne može preneti pravo odlučivanja o pitanjima iz svoje nadležnosti na direktora ili drugo lice u Javnom preduzeću.
Odluke iz stava 1. tač. 1), 2), 7) 8) i 10) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz saglasnost Osnivača.
Odluku iz stava 1. tačka 9) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz prethodnu saglasnost Osnivača.
Nadzorni odbor odlučuje većinom glasova svojih članova.
Nadzorni odbor ne može preneti pravo odlučivanja o pitanjima iz svoje nadležnosti na direktora ili drugo lice u Javnom preduzeću.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na odgovarajuću naknadu za rad u Nadzornom odboru.
Visinu naknade, odnosno kriterijume i merila za njeno utvrđivanje određuje Osnivač.
Direktora Javnog preduzeća imenuje Osnivač, na period od četiri godine, a na osnovu javnog konkursa sprovedenog u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Za direktora može biti imenovano lice koje ispunjava uslove predviđene zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Direktor je javni funkcioner u smislu zakona kojim se uređuje borba protiv korupcije.
Direktor ne može imati zamenika.
Direktor:
1) predstavlja i zastupa Javno preduzeće;
2) organizuje rad Javnog preduzeća i rukovodi procesom rada;
3) vodi poslovanje Javnog preduzeća;
4) odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća;
5) predlaže dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja Javnog preduzeća i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
6) predlaže godišnji program poslovanja i odgovoran je za njegovo sprovođenje;
7) predlaže finansijske izveštaje;
8) izvršava odluke Nadzornog odbora;
9) bira predstavnike Javnog preduzeća u skupštini društva kapitala čiji je jedini vlasnik Javno preduzeće;
10) zaključuje ugovore o radu sa zaposlenim u Javnom preduzeću, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
11) donosi akt o sistematizaciji radnih mesta;
12) vrši druge poslove određene zakonom, ovom odlukom i Statutom Javnog preduzeća.
Direktor ima pravo na zaradu, a može imati i pravo na stimulaciju, u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Mandat direktora prestaje istekom perioda na koji je imenovan, ostavkom ili razrešenjem.
Postupak za imenovanje direktora pokreće se šest meseci pre isteka perioda na koji je imenovan, odnosno u roku od 30 dana od dana podnošenja ostavke ili razrešenja.
Direktor podnosi ostavku Osnivaču, u pisanoj formi.
Direktor može biti razrešen iz razloga predviđenih zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Predlog za razrešenje direktora podnosi ministarstvo nadležno za poslove privrede.
Predlog iz stava 1. ovog člana može podneti i Nadzorni odbor, preko ministarstva nadležnog za poslove privrede.
Predlog za razrešenje direktora mora biti obrazložen, sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se razrešenje predlaže i dostavlja se direktoru koji ima pravo da se u roku od 20 dana izjasni o razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje.
Na postupak u kome se odlučuje da li će direktor biti razrešen ili ne, primenjuje se zakon kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Direktor može biti suspendovan na način i pod uslovima predviđenim zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Javno preduzeće može imati vršioca dužnosti direktora koga imenuje Osnivač u slučajevima, pod uslovima i na period koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Vršilac dužnosti direktor ima sva prava, obaveze i ovlašćenja direktora.
Opšti akti Javnog preduzeća su: Statut, odluke, pravilnici i drugi akti kojima se na opšti način uređuju određena pitanja.
Statut je osnovni opšti akt Javnog preduzeća.
Ostali opšti akti Javnog preduzeća ne smeju biti u suprotnosti sa odredbama Statuta.
Statutom se podrobnije uređuju: poslovno ime i sedište, delatnosti Javnog preduzeća koje nisu predviđene ovom odlukom; upravljanje i organi upravljanja; unutrašnja organizacija; poslovanje; zastupanje; način i raspoređivanje dobiti; rezerve; način predlaganja predstavnika zaposlenih u Nadzornom odboru; opšti akti i način njihovog donošenja, izgled i sadržina pečata i štambilja Javnog preduzeća i druga pitanja značajna za rad i poslovanje Javnog preduzeća.
Javno preduzeće dužno je da primenjuje sve zakone i druge propise kojima se uređuje zaštita životne sredine.
Javno preduzeće je dužno da na svojoj internet stranici objavi:
1) radne biografije članova Nadzornog odbora i direktora;
2) organizacionu strukturu;
3) godišnji program poslovanja, kao i sve njegove izmene i dopune, odnosno izvod iz tog programa ako javno preduzeće ima konkurenciju na tržištu;
4) tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg programa poslovanja;
5) godišnji finansijski izveštaj sa mišljenjem ovlašćenog revizora;
6) druge informacije od značaja za javnost.
15. Prelazne i završne odredbe
Javno preduzeće nastavlja sa radom u skladu sa ovom odlukom i Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 15/16).
Javno preduzeće usaglasiće Statut i druga opšta akta sa ovom odlukom u roku od 90 dana od dana donošenja ove odluke.
Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".