ODLUKAO GRAĐEVINSKOM ZEMLJIŠTU("Sl. list grada Niša", br. 50/2017) |
Ovom Odlukom na teritoriji Grada Pirota, uređuje se i reguliše: način, uslovi i postupak otuđivanja ili davanja u zakup građevinskog zemljišta u javnoj svojini (u daljem tekstu: građevinsko zemljište) u skladu sa Zakonom o planiranju i izgradnji (u daljem tekstu: Zakon) i Uredbom o uslovima i načinu pod kojim lokalna samouprava može da otuđi ili da u zakup građevinsko zemljište po ceni, manjoj od tržišne, odnosno zakupnine ili bez naknade (u daljem tekstu: Uredba), postupak, rokovi i način sprovođenja javnog nadmetanja ili prikupljanja ponuda javnim oglasom, otuđenje neposrednom pogodbom, postupak i način davanja građevinskog zemljišta u zakup radi postavljanja i izgradnje privremenih montažnih objekata, postupak otuđenja građevinskog zemljišta po ceni manjoj od tržišne, organi i njihova nadležnost za sprovođenje postupka otuđenja i davanja u zakup građevinskog zemljišta, postupak donošenja i poništaja rešenja o otuđenju i davanja u zakup, sadržina ugovora o otuđenju i ugovora o davanju u zakup i njegova izmena, način određivanja cene građevinskog zemljišta koje se otuđuje ili daje u zakup, kao i druga pitanja značajna za što dosledniju primenu zakonskih propisa i podzakonskih akata koji regulišu ovu materiju. Grad Pirot (u daljem tekstu: Grad), stara se o korišćenju građevinskog zemljišta prema nameni zemljišta određenoj planskim dokumentom, u skladu sa zakonom kojim je uređena oblast građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: Zakon).
Građevinsko zemljište je zemljište koje je određeno zakonom ili planskim dokumentom za izgradnju i korišćenje objekata, kao i zemljište na kojem su izgrađeni objekti u skladu sa zakonom. Građevinsko zemljište se koristi prema nameni određenoj planskim dokumentom, na način kojim se obezbeđuje njegovo racionalno korišćenje, u skladu sa Zakonom i ovom Odlukom.
Građevinsko zemljište može biti u svim oblicima svojine.
Pravo svojine na građevinskom zemljištu u javnoj svojini ima Republika Srbija, autonomna pokrajina, odnosno jedinica lokalne samouprave.
Građevinsko zemljište je u prometu.
Građevinsko zemljište u javnoj svojini je u prometu, pod uslovima propisanim Zakonom i ovom Odlukom.
III VRSTE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Građevinsko zemljište može biti:
1. izgrađeno i neizgrađeno
2. uređeno i neuređeno
Izgrađeno građevinsko zemljište je zemljište na kome su izgrađeni objekti namenjeni za trajnu upotrebu, u skladu sa zakonom.
Neizgrađeno građevinsko zemljište je zemljište na kome nisu izgrađeni objekti, na kome su izgrađeni objekti bez građevinske dozvole i privremeni objekti.
Građevinsko zemljište se otuđuje ili daje u zakup kao neizgrađeno.
Neizgrađeno građevinsko zemljište, za koje je donet planski dokument na osnovu koga se izdaju lokacijski uslovi, odnosno građevinska dozvola i koje je u skladu sa tim planskim dokumentom komunalno opremljeno za građenje, može se otuđiti, odnosno dati u zakup u skladu sa Zakonom i ovom odlukom.
Uređeno građevinsko zemljište je zemljište koje je u skladu sa planskim dokumentom komunalno opremljeno za građenje i korišćenje (izgrađen pristupni put, elektromreža, obezbeđeno snabdevanje vodom i obezbeđeni drugi uslovi).
Uređivanje građevinskog zemljišta
Uređivanje građevinskog zemljišta obuhvata njegovo pripremanje i opremanje.
Pripremanje zemljišta obuhvata istražne radove, izradu geodetskih, geoloških i drugih podloga, izradu planske i tehničke dokumentacije, programe za uređivanje zemljišta, raseljavanje, uklanjanje objekata, saniranje terena i druge radove.
Opremanje zemljišta obuhvata izgradnju objekata komunalne infrastrukture i izgradnju i uređenje površina javne namene.
Građevinsko zemljište koje nije uređeno u smislu Zakona, a nalazi se u obuhvatu planskog dokumenta na osnovu koga se mogu izdati lokacijski uslovi, odnosno građevinska dozvola, može se pripremiti, odnosno opremiti i sredstvima fizičkih ili pravnih lica.
Pravno ili fizičko lice iz člana 5. stav 3. ove Odluke, podnosi nadležnom organu jedinice lokalne samouprave, predlog o finansiranju pripremanja, odnosno opremanja građevinskog zemljišta, po kome je nadležni organ dužan da postupi u roku od 15 dana od dana prijema predloga.
Nadležni organ, može sa licem iz stava 1. ovog člana zaključiti ugovor o zajedničkom pripremanju, odnosno opremanju građevinskog zemljišta, a u skladu sa članom 92. Zakona o planiranju i izgradnji.
Finansiranje uređivanja građevinskog zemljišta
Finansiranje uređivanja građevinskog zemljišta obezbeđuje se iz sredstava ostvarenih od:
1. doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta
2. zakupnine za građevinsko zemljište
3. otuđenja ili razmene građevinskog zemljišta
4. pretvaranja prava zakupa u pravo svojine, u skladu sa zakonom
5. drugih izvora u skladu sa zakonom.
IV OTUĐENJE, RAZMENA I DAVANJE U ZAKUP I PRIBAVLJANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U JAVNOJ SVOJINI
Građevinskim zemljištem u javnoj svojini Grada, raspolaže Grad, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Raspolaganjem građevinskim zemljištem, u smislu ove odluke, smatra se:
- otuđenje
- davanje u zakup
- međusobno raspolaganje vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini
- ulaganje u kapital.
Inicijativu za pokretanje napred navedenih postupaka daje Gradsko pravobranilaštvo Grada Pirota ili Gradonačelnik Grada.
Otuđenje neizgrađenog građevinskog zemljišta u javnoj svojini sprovodi sa javnim nadmetanjem ili prikupljanjem ponuda javnim oglasom, po tržišnim uslovima u skladu sa Zakonom.
Otuđenje građevinskog zemljišta kada je vlasnik građevinskog zemljišta u javnoj svojini jedinica lokalne samouprave, sprovodi jedinica lokalne samouprave.
Pod otuđenjem građevinskog zemljišta smatra se i razmena nepokretnosti.
U slučaju razmene između vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj, zadružnoj i privatnoj svojini, ne sprovodi se postupak javnog nadmetanja ni prikupljanja ponuda javnim oglasom, imajući u vidu pravnu prirodu instituta razmene.
Predmet razmene može biti izgrađeno i neizgrađeno građevinsko zemljište.
Postojeće i planirane površine javne namene ne mogu se otuđiti iz javne svojine.
Građevinsko zemljište u javnoj svojini ne može se otuđiti ili dati u zakup, ako nije donet planski dokument na osnovu koga se izdaju lokacijski uslovi, odnosno građevinska dozvola.
Odluku o raspisivanju javnog oglasa i Odluku o otuđenju ili davanju u zakup građevinskog zemljišta, donosi Skupština Grada Pirota.
Poziv za učešće po javnom oglasu vrši se preko sredstva javnog informisanja i isticanjem na oglasnoj tabli Gradske uprave Pirot, a upućuje se najranije 30 dana pre dana održavanja javnog nadmetanja ili otvaranja ponuda.
Opravdanost i celishodnost, kao i ispunjenost uslova za donošenje rešenja o pribavljanju, otuđenju i davanju u zakup i o razmeni građevinskog zemljišta, ceni Gradski pravobranilac Grada Pirota, kao zakonski zastupnik grada, koji obavlja poslove pravne zaštite imovinskih prava i interesa grada Pirota.
O otuđenju, razmeni ili davanju u zakup građevinskog zemljišta po sprovedenom postupku javnog nadmetanja, prikupljanja ponuda ili neposredne pogodbe, Skupština Grada Pirot donosi rešenje koje se dostavlja svim učesnicima u postupku javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja ponuda.
Učesnik javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja ponuda, koji smatra da mu je u postupku povređeno pravo, može da pokretne upravni spor protiv rešenja iz stava 1. ovog člana u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja.
Rešenje o otuđenju ili davanju u zakup građevinskog zemljišta dostavlja se Gradskom pravobranilaštvu, koje ima pravo da ukoliko smatra da je rešenje doneto suprotno odredbama ove Odluke i Zakona i uslovima sadržanim u oglasu, podnese tužbu nadležnom sudu u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja.
Po pravnosnažnosti rešenja iz stava 1. ovog člana, zaključuje se Ugovor između Grada Pirota i lica kome se zemljište otuđuje ili daje u zakup u roku od 30 dana.
Ugovore o raspolaganju građevinskim zemljištem, pribavljanju i otuđenju građevinskog zemljišta, i sve druge pravne poslove koji se zaključuju na osnovu rešenja, overavaju se kod nadležnog organa, u skladu sa zakonima kojima je uređen promet nepokretnosti, javnobeležnička delatnost, a troškove overe, druge troškove, kao i poreske obaveze snosi lice, sa kojim Grad zaključuje pravni posao.
Pravni poslovi se zaključuju po prethodno pribavljenom mišljenju Gradskog pravobranilaštva Grada Pirota, koje je dužno da mišljenje da u roku koji ne može biti duži od 30 dana od dana prijema zahteva.
Ukoliko Pravobranilaštvo ne da mišljenje u roku smatraće se da je dato pozitivno mišljenje.
Postupak raspisivanja javnog oglasa
Postupak sprovodi Komisija za otuđenje i pribavljanje nepokretnosti u javnu svojinu i davanje građevinskog zemljišta u zakup, koju Rešenjem imenuje Skupština Grada Pirota.
Komisija ima predsednika i četiri člana koji se imenuju na period od četiri godine.
Komisija radi i odlučuje u punom sastavu, a može i većinom glasova od ukupnog broja prisutnih članova komisije.
U slučaju sprečenosti predsednika komisije, predsednik komisije pismeno ovlašćuje člana komisije da rukovodi radom komisije.
Predsednik i članovi komisije ne mogu biti učesnici u ni jednom postupku otuđenja ili davanja u zakup građevinskog zemljišta.
Administrativne, stručne i tehničke poslove za potrebe Komisije, kao i pripremu odluka o raspisivanju javnog oglasa, obavlja Služba za imovinsko-pravne poslove Gradske uprave Pirot.
Javni oglas koji se raspisuje radi otuđenja ili davanja u zakup građevinskog zemljišta, javnim nadmetanjem, sadrži:
- podatke iz lista nepokretnosti izdatog od strane Službe za katastar nepokretnosti, za građevinsko zemljište koje je predmet otuđenja ili zakupa.
- podatke iz urbanističke, planske dokumentacije o građevinskom zemljištu i objektima koji se na njemu mogu graditi.
- podatke o obimu i stepenu uređenosti građevinskog zemljišta, odnosno radovima na uređenju koji se moraju izvršiti, ukoliko je predmet otuđenja neuređeno građevinsko zemljište.
- za uređivanje građevinskog zemljišta plaća se doprinos jedinici lokalne samouprave, na čijoj teritoriji je planirana izgradnja objekta. Doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta plaća investitor.
- početna cena, način i rokovi plaćanja.
- licitacioni korak, ne može biti manji od 5% od početne cene građevinskog zemljišta, po metru kvadratnom.
- visinu i način uplate garantnog iznosa za učešće u postupku i rok za povraćaj garantnog iznosa učesnicima kojima zemljište nije otuđeno.
- upozorenje učesniku čija ponuda bude prihvaćena, u slučaju da odustane od date ponude, gubi pravo na povraćaj garantnog iznosa.
- način i rok u kome se prijave mogu podnositi.
- mesto i vreme održavanja javnog nadmetanja.
- rok i način obaveštavanja učesnika o rezultatima javnog nadmetanja.
Garantni iznos se utvrđuje u visini od 10% od početne cene zemljišta koje je predmet otuđenja.
Na uplaćeni garantni iznos se ne obračunava kamata.
Prijava za učešće na javnom nadmetanju fizičkog lica sadrži:
1. naznaku zemljišta koje je predmet otuđenja.
2. ime, ime jednog roditelja i prezime.
3. adresu, matični broj i potpis.
4. dokaz o uplaćenom garantnom iznosu.
5. broj računa za vraćanje garantnog iznosa.
Prijava pravnog lica za učešće na javnom nadmetanju sadrži:
1. naznaku zemljišta koje je predmet otuđenja.
2. naziv firme i matični broj.
3. ime i prezime direktora i njegov potpis.
4. overenu fotokopiju izvoda iz registra privrednih subjekata nadležnog organa.
5. overenu fotokopiju ovlašćenja za zastupanje od strane nadležnog organa, za učešće u postupku javnog nadmetanja.
6. dokaz o uplaćenom garantnom iznosu.
7. broj računa za vraćanje depozita.
8. dokaz o plaćenom porezu, Uverenje Republičke uprave javnih prihoda i Lokalne poreske administracije Grada Pirota.
9. potvrda o poreskom identifikacionom broju.
Prijava preduzetnika mora da sadrži:
1. poslovno ime i sedište
2. mora biti potpisana od strane ovlašćenog lica i overena pečatom.
3. izvod iz registra nadležnog organa
4. potvrda o poreskom identifikacionom broju.
Prijave se dostavljaju Komisiji za otuđenje, pribavljanje i davanje u zakup građevinskog zemljišta, rok za podnošenje prijava za javno nadmetanje, odnosno prikupljanje ponuda, ne može biti kraći od 30 dana od dana javnog oglašavanja.
Podnosilac neblagovremene i neuredne prijave ne može steći status učesnika u javnom nadmetanju.
Do održavanja javnog nadmetanja ne mogu se davati obaveštenja o prijavljenim učesnicima.
Postupak javnog nadmetanja počinje utvrđivanjem liste učesnika i registracijom učesnika, koja obuhvata:
1. proveru identiteta podnosioca prijave ili njegovog punomoćnika.
2. proveru verodostojnosti ovlašćenja punomoćnika.
3. potpis podnosioca prijave ili punomoćnika na listu učesnika.
Uslovi za početak javnog nadmetanja su ispunjeni:
- ako su najmanje dva lica stekla status učesnika na javnom nadmetanju
- i ako oni ili njihovi ovlašćeni predstavnici prisustvuju javnom nadmetanju.
U slučaju da nisu ispunjeni uslovi iz stava 1. ovog člana Komisija će proglasiti javno nadmetanje neuspelim i isto ponoviti u roku od 30 dana.
Ponovljeno javno nadmetanje smatra se uspelim i ako je samo jedno lice steklo status učesnika.
Nadmetanje je javno i mogu mu prisustvovati sva zainteresovana lica.
U vreme koje je predviđeno kao vreme početka nadmetanja, predsednik Komisije ili član Komisije koga ovlasti predsednik (u daljem tekstu rukovodilac nadmetanja), otvara javno nadmetanje i:
- konstatuje koliko je prijava, i po redosledu prispeća javno otvara i čita ceo tekst prijave
- oglašava parcelu koja je predmet javnog nadmetanja
- oglašava početnu cenu zemljišta koje je predmet otuđenja
- objašnjava dalji tok sprovođenja nadmetanja
- konstatuje koje isprave su dostavljene uz prijavu.
Rukovodilac nadmetanja oglašava početnu cenu i poziva učesnike, da daju svoje ponude iznosa cene.
Učesnik nadmetanja dužan je da jasno i glasno kaže koji iznos nudi.
Rukovodilac nadmetanja pita tri puta da li neko daje više od najvećeg prethodnog ponuđenog iznosa i konstatuje posle trećeg poziva koji je najveći ponuđeni iznos i ime ponuđača.
Učesnik koji je ponudio najveći iznos potpisuje izjavu da je ponudio najveći iznos sa naznakom visine iznosa.
Predsednik komisije konstatuje da podnosilac neblagovremene i nepotpune prijave, odnosno lice koje nema uredno ovlašćenje podnosioca blagovremene i potpune prijave, ne može učestvovati u postupku javnog nadmetanja.
Predsednik komisije konstatuje da se neblagovremene i nepotpune prijave odbacuju.
Potom rukovodilac nadmetanja oglašava da je javno nadmetanje završeno.
O radu Komisije vodi se zapisnik.
Ukoliko podnosilac blagovremene i potpune prijave ne pristupi javnom nadmetanju smatraće se da je odustao od prijave.
Ukoliko učesnik javnog nadmetanja koji je ponudio najviši iznos cene odustane pošto predsednik komisije objavi da je javno nadmetanje završeno, a pre donošenja rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta, uplaćeni garantni iznos se ne vraća.
Zapisnik i izveštaj o nadmetanju
O početku, toku i završetku nadmetanja, sastavlja se zapisnik o javnom nadmetanju (u daljem tekstu: zapisnik).
Zapisnik sadrži:
1. spisak registrovanih učesnika
2. početnu cenu zemljišta
3. konačnu cenu postignutu u nadmetanju i podatke o najboljem ponuđaču
4. sredstva i uslovi plaćanja
5. tri poslednje istaknute ponude ako ih je bilo
6. prezime i ime predsednika, ostalih članova Komisije i zapisničara
7. datum, vreme početka i završetka nadmetanja
8. primedbe na tok nadmetanja ako ih je bilo
9. ostale podatke od značaja za rad Komisije.
Zapisnik potpisuju:
- predsednik Komisije, članovi komisije i zapisničar.
- pribavilac zemljišta (najbolji ponuđač), ili njegov ovlašćeni zastupnik.
O sprovedenom postupku javnog nadmetanja Komisija sačinjava Izveštaj koji dostavlja Gradonačelniku Grada Pirota.
Izveštaj sadrži:
- podatke o javnom oglasu
- podatke o broju prijavljenih učesnika za svaku građevinsku parcelu
- podatke o prijavama koje su odbačene i razlog odbacivanja
- listu učesnika prema visini ponuđenog iznosa za svaku građevinsku parcelu
- predlog Skupštini grada o utvrđivanju učesnika, koji je dao najbolju ponudu.
Prikupljanje ponuda javnim oglasom
Javni oglas raspisan radi otuđenja građevinskog zemljišta u postupku prikupljanja pismenih ponuda, sadrži:
- podatke iz lista nepokretnosti izdatog od strane Službe za katastar nepokretnosti, za građevinsko zemljište koje je predmet otuđenja ili zakupa.
- podatke iz urbanističke dokumentacije o građevinskom zemljištu i objektima koji se na njemu mogu graditi.
- podatke o obimu i stepenu uređenosti građevinskog zemljišta, odnosno radovima na uređenju koji se moraju izvršiti, ukoliko je predmet otuđenja neuređeno građevinsko zemljište.
- za uređivanje građevinskog zemljišta plaća se doprinos jedinici lokalne samouprave, na čijoj teritoriji je planirana izgradnja objekta. Doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta plaća investitor.
- početna cena, način i rokovi plaćanja.
- visinu i način uplate garantnog iznosa za učešće u postupku i rok za povraćaj garantnog iznosa učesnicima kojima zemljište nije otuđeno.
- upozorenje učesniku čija ponuda bude prihvaćena, u slučaju da odustane od date ponude, gubi pravo na povraćaj garantnog iznosa.
- podatke o obaveznoj sadržini ponude.
- način i rok u kome se ponude mogu podnositi.
- mesto i vreme održavanja javnog otvaranja ponuda.
Garantni iznos se utvrđuje u visini od 10% od početne cene zemljišta, koje je predmet otuđenja.
Na uplaćeni garantni iznos se ne obračunava kamata.
Rok za podnošenje ponuda ne može biti kraći od 30 dana od dana objavljivanja javnog oglasa.
Ponuda fizičkog lica sadrži:
1. naznaku zemljišta koje je predmet otuđenja
2. ime, ime jednog roditelja i prezime
3. adresu, matični broj i potpis
4. dokaz o uplaćenom garantnom iznosu
5. broj računa za vraćanje garantnog iznosa
Ponuda pravnog lica sadrži:
1. naznaku zemljišta koje je predmet otuđenja
2. naziv firme i matični broj
3. ime i prezime direktora i njegov potpisu
4. overenu fotokopiju izvoda iz privrednog registra
5. overenu fotokopiju ovlašćenja za zastupanje na otvaranju ponuda
6. dokaz o uplaćenom garantnom iznosu
7. broj računa za vraćanje depozita
8. dokaz o plaćenom porezu
9. potvrda o poreskom identifikacionom broju
Ponuda preduzetnika mora da sadrži:
1. poslovno ime i sedište
2. mora biti potpisana od strane ovlašćenog lica i overena pečatom
3. izvod iz registra nadležnog organa
4. potvrda o poreskom identifikacionom broju.
Ponuda se dostavljaju Komisiji za pribavljanje, otuđenje i davanje u zakup građevinskog zemljišta, u zatvorenoj koverti sa vidljivom naznakom na koju se parcelu odnosi.
Ponuđeni iznos za zemljište, mora biti dat u dinarskom iznosu, koji je najmanje jednak ili veći od početnog iznosa utvrđenog u raspisanom oglasu.
Neblagovremena i neuredna ponuda se odbacuje.
Neuredna ponuda:
1. je ponuda koja je podneta u otvorenoj koverti ili bez vidljive oznake, na koju pojedinačnu parcelu se odnosi.
2. koja ne sadrži podatke i dokumenta iz člana 25. ove odluke.
3. u kojoj ponuđeni iznos nije u skladu sa odredbom stava 2. ovog člana, odnosno ako je izražen u procentima, uslovljen drugim iznosima, nižim od početnog iznosa cene zemljišta.
Postupak javnog otvaranja ponuda, počinjem unošenjem u zapisnik mesta i vremena javnog otvaranja ponuda, podataka o prisutnim članovima Komisije i podataka o parcelama za koje su prispele ponude.
Neblagovremene ponude se posebno izdvajaju i ne razmatraju što se konstatuje na zapisnik.
Ponude se razvrstavaju prema parcelama. Ponude u prisustvu javnosti otvara predsednik Komisije ili lice koje predsednik ovlasti i dostavljaju se na uvid članovima Komisije.
Predsednik Komisije javno saopštava i diktira u zapisnik sadržinu ponude.
Neuredne ponude Komisija posebno konstatuje na zapisnik.
Komisija zapisnički konstatuje parcele za koje nije podneta ponuda.
Postupak se smatra uspelim ako za oglašenu parcelu Komisija konstatuje da su prispele najmanje dve uredne ponude.
Postupak javnog otvaranja ponuda završava se nakon otvaranja i razmatranja svih prispelih ponuda.
Postupak otvaranja ponuda je javan i istom, osim podnosioca ponuda, mogu da prisustvuju sva zainteresovana lica.
U slučaju da je za oglašenu parcelu prispela samo jedna ponuda, postupak se ponavlja u roku od 30 dana i smatra se uspelim i ako je prispela samo jedna uredna ponuda.
Ukoliko se na javni oglas o prikupljanju ponuda, prijave dva ili više učesnika i ponude isti iznos cene, komisija će zatražiti da u novom roku, od tri dana, ponuđači dostave drugu ponudu o visini cene, koja mora biti veća od prethodne ponude.
Ukoliko učesnik prikupljanja ponuda koji je ponudio najviši iznos cene odustane pošto je komisija utvrdila koji ponuđač je ponudio najviši iznos cene, a pre donošenja rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta, uplaćeni garantni iznos se ne vraća.
Lice koje je odustalo nema pravo na povraćaj depozita.
Zapisnik i izveštaj o otvaranju ponuda
O početku, toku i završetku postupka prikupljanja ponuda javnim oglasom, sačinjava se zapisnik.
Zapisnik sadrži:
1. spisak registrovanih ponuda
2. početnu cenu zakupa
3. podatke o ponuđenim cenama i ponuđačima
4. sredstva i uslovi plaćanja
5. prezime i ime predsednika i ostalih članova Komisije i zapisničara
6. datum i vreme početka i završetka otvaranja ponuda
7. prigovore podnosioca ponuda
8. ostale podatke od značaja za rad komisije.
Zapisnik potpisuje predsednik i članovi Komisije, zapisničar i svi prisutni podnosioci ponuda, odnosno njihovi ovlašćeni zastupnici.
O sprovedenom postupku javnog otvaranja ponuda, Komisija sastavlja izveštaj koji dostavlja Gradonačelniku Grada Pirota.
Izveštaj sadrži:
1. podatke o javnom oglasu
2. podatke o broju podnetih ponuda za svaku građevinsku parcelu
3. podatke o ponudama koje su odbačene i razlog odbacivanja
4. listu ponuđača prema visini ponuđenog iznosa za svaku građevinsku parcelu
5. predlog Skupštine grada o utvrđivanju učesnika koji je dao najbolju ponudu.
Građevinsko zemljište u javnoj svojini se otuđuje licu koje ponudi najveću cenu za to zemljište, koja se naknadno ne može umanjivati.
Vlasnik građevinskog zemljišta u javnoj svojini i lice kome se građevinsko zemljište otuđuje, zaključuju ugovor u roku od 30 dana od dana donošenja odluke o otuđenju.
Učesnik javnog nadmetanja, odnosno učesnik u postupku prikupljanja ponuda koji smatra da je građevinsko zemljište otuđeno ili dato u zakup suprotno odredbama zakona, te da mu je na taj način povređeno pravo, može podneti nadležnom sudu tužbu za poništaj ugovora u roku od osam dana od saznanja za zaključenje ugovora, a najkasnije u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora.
Građevinsko zemljište se pribavlja u javnu svojinu u skladu sa odredbama Zakona o javnoj svojini, koje se odnose na pribavljanje drugih nepokretnosti u javnu svojinu.
Pribavljanje neizgrađenog građevinskog zemljišta u javnu svojinu, za potrebe uređenja površina javne namene, može se osim u postupku propisanim zakonom kojim se uređuje eksproprijacija, sprovesti i sporazumom sa vlasnikom građevinskog zemljišta.
Pribavljanjem građevinskog zemljišta u javnu svojinu smatra se i razmena nepokretnosti.
Pod otuđenjem građevinskog zemljišta smatra se i razmena nepokretnosti.
U slučaju razmene između vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj, zadružnoj i privatnoj svojini, ne sprovodi se postupak javnog nadmetanja ni prikupljanja ponuda javnim oglasom, imajući u vidu pravnu prirodu instituta razmene.
Predmet razmene može biti izgrađeno i neizgrađeno građevinsko zemljište.
V OTUĐENJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA NEPOSREDNOM POGODBOM
Građevinsko zemljište u javnoj svojini se može otuđiti ili dati u zakup neposrednom pogodbom u slučaju:
1. izgradnje objekata za potrebe obavljanja poslova iz nadležnosti državnih organa i organizacija, organa jedinica teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, kao i drugih objekata u javnoj svojini.
2. ispravke granice susednih katastarskih parcela.
3. formiranje građevinske parcele u skladu sa članom 70. Zakona.
4. otuđenje iz člana 99. stav 10. i 12. Zakona o planiranju i izgradnji, odnosno davanja u zakup iz člana 86. Zakona.
5. sporazumnog davanja zemljišta ranijem vlasniku nepokretnosti, koja je bila predmet eksproprijacije, u skladu sa propisima o eksproprijaciji.
6. otuđenja neizgrađenog građevinskog zemljišta u postupku vraćanja oduzete imovine i obeštećenja u skladu sa posebnim zakonom.
7. razmena građevinskog zemljišta.
Postupak neposredne pogodbe pokreće se po zahtevu stranke.
Nakon razmatranja zahteva stranke, pribavljanja potrebne urbanističko - tehničke dokumentacije, tržišne procene predmetnog zemljišta od strane nadležnog organa, kao i saglasnosti o ispunjenosti uslova za donošenje rešenja o pribavljanju, otuđenju i davanju u zakup i o razmeni građevinskog zemljišta, Gradskog pravobranioca Grada Pirota, kao zakonskog zastupnika grada, koji obavlja poslove pravne zaštite imovinskih prava i interesa grada Pirota, Skupština Grada Pirota donosi rešenje o otuđenju, pribavljanju i davanju u zakup građevinskog zemljišta, neposrednom pogodbom, a na osnovu zapisnika Komisije i na predlog Gradskog veća.
Na osnovu rešenja iz prethodnog stava sa pribaviocem zemljišta, u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja Gradonačelnik zaključuje Ugovor o otuđenju zemljišta.
Ukoliko lice kome se zemljište otuđi ne zaključi ugovor u navedenom roku, Skupština grada će doneti rešenje o stavljanju van snage rešenje o otuđenju zemljišta neposrednom pogodbom, na osnovu predloga Gradskog pravobranioca.
VI CENA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA, NAČIN I ROK PLAĆANJA
Nepokretne stvari se pribavljaju u javnu svojinu i otuđuju iz javne svojine, polazeći od tržišne vrednosti nepokretnosti, koju je procenio poreski, odnosno drugi nadležni organ, u postupku javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pismenih ponuda.
Izuzetno se nepokretne stvari mogu pribaviti ili otuđiti neposrednom pogodbom, ali ne ispod od strane nadležnog organa procenjene tržišne vrednosti nepokretnosti (kod otuđenja), odnosno ne iznad te vrednosti (kod pribavljanja), ako u konkretnom slučaju to predstavlja jedino moguće rešenje.
Cenu građevinskog zemljišta, plaća lice koje je pribavilo građevinsko zemljište u svojinu ili kome je građevinsko zemljište dato u zakup u postupku utvrđenom ovom Odlukom.
Cenu građevinskog zemljišta predlaže Komisija za utvrđivanje cene građevinskog zemljišta, zakupa i nepokretnosti u javnoj svojini Grada Pirota, koju čine predsednik i dva člana, koji moraju biti lica građevinsko-arhitektonske struke, a koju imenuje rešenjem Gradonačelnik grada Pirota.
Komisija radi i odlučuje u punom sastavu.
Komisija utvrđuje tržišnu vrednost građevinskog zemljišta, za svaku građevinsku parcelu koja se otuđuje, odnosno daje u zakup.
Tržišna vrednost zemljišta koju utvrđuje Komisija ne može biti manja od procene tržišne vrednosti koju utvrđuje Ministarstvo finansija - Poreska uprava, filijala Pirot.
Građevinsko zemljište koje se otuđuje licu koje ponudi najveću cenu za to zemljište, naknadno se ne može ni po kom osnovu umanjivati.
Lice kome se građevinsko zemljište otuđuje je obavezno da cenu plati u roku od 15 dana od dana pravosnažnosti rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta, a pre zaključenja Ugovora o otuđenju građevinskog zemljišta.
Depozit uplaćen na depozitni račun u postupku javnog oglašavanja, predstavlja deo cene i po donošenju rešenja o otuđenju se prenosi, na odgovarajući račun grada.
Uplaćeni depozit od strane učesnika u postupku otuđenja građevinskog zemljišta, a kojima isto nije otuđeno, vraća se uplatiocu u roku od petnaest dana od dana pravnosnažnosti rešenja o otuđenju.
VII REŠENJE O OTUĐENJU GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta, sadrži naročito:
1. način otuđenja (javno oglašavanje - javno nadmetanje ili prikupljanje ponuda javnim oglasom, odnosno neposredne pogodbe i razlog neposredne pogodbe).
2. podatke o licu kome se građevinsko zemljište otuđuje.
3. podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina i druge bliže podatke).
4. iznos cene, rok plaćanja, račun na koji se vrši plaćanje, posledice propuštanja plaćanja u roku, a ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje u postupku javnog oglašavanja i iznos uplaćenog depozita.
5. vrstu, odnosno namenu objekta ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje.
6. obavezu lica kome se građevinsko zemljište otuđuje, da u roku od 30 dana od dana donošenja rešenja o otuđenju zaključi ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta.
VIII UGOVOR O OTUĐENJU GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta, se zaključuje sa licem kome se otuđuje građevinsko zemljište, u roku od 30 dana od dana donošenja rešenja o otuđenju.
Ugovor o otuđenju, sadrži naročito:
1. podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina i druge bliže podatke).
2. iznos cene.
3. iznos uplaćenog depozita, ukoliko je građevinsko zemljište otuđeno u postupku javnog oglašavanja.
4. vrstu, odnosno namenu objekta ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje i posebne uslove izgradnje ukoliko se otuđuje neuređeno građevinsko zemljište.
5. prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveze.
6. način rešavanja sporova.
7. uslove, način i postupak za raskid ugovora.
8. druga prava i obaveze.
Rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta, stavlja se van snage, u slučaju da lice kome je rešenjem otuđeno građevinsko zemljište:
1. ne plati cenu u roku utvrđenom rešenjem o otuđenju.
2. posle izvršenog plaćanja cene ne pristupi zaključenju ugovora o otuđenju u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja o otuđenju.
Gradski pravobranilac, podnosi zahtev za poništaj rešenja Gradskom veću Grada Pirota.
Na predlog Gradskog veća rešenje o poništaju rešenja o otuđenju, donosi Skupština Grada Pirota.
Protiv tog rešenja može se pokrenuti upravni spor u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja.
Lice iz stava 1. tačka 1. i 2. ovog člana nema pravo na povraćaj uplaćenog depozita po javnom oglasu o javnom nadmetanju, odnosno prikupljanju ponuda.
Ugovor o otuđenju se može raskinuti u slučaju da lice kome je građevinsko zemljište otuđeno, ne izvršava obaveze iz ugovora o otuđenju, odnosno ukoliko koristi građevinsko zemljište protivno nameni za koje mu je dato.
Lice sa kojim je raskinut Ugovor o otuđenju ima obavezu da, o svom trošku izvrši brisanje prava svojine u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima i vrati građevinsko zemljište u prvobitno stanje, kao i da Gradu nadoknadi eventualno nastalu štetu.
IX DAVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U ZAKUP
Vlasnik građevinskog zemljišta u javnoj svojini može građevinsko zemljište dati u zakup radi:
1. izgradnje objekata za koji se izdaje privremena građevinska dozvola u skladu sa zakonom.
2. realizacije projekata od značaja za Republiku Srbiju.
3. u slučaju davanja koncesije ili poveravanja komunalne delatnosti u skladu sa posebnim zakonom.
4. radi ostvarivanja javno-privatnog partnerstva.
Rešenje o davanju u zakup građevinskog zemljišta sadrži, naročito:
1. podatke o licu kome se građevinsko zemljište daje u zakup.
2. podatke o katastarskoj parceli.
3. podatke o vrsti, odnosno nameni objekta.
4. visinu, rok i način plaćanja zakupnine, račun na koji se vrši uplata.
5. rok trajanja zakupa.
6. rok privođenja zemljišta nameni, odnosno rok izgradnje privremenog objekta.
7. obavezu lica kome se građevinsko zemljište daje u zakup da, u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja o davanju građevinskog zemljišta u zakup, zaključi ugovor o zakupu.
Ugovor o zakupu građevinskog zemljišta u javnoj svojini sadrži naročito:
1. podatke o katastarskoj parceli.
2. opis i bliže podatke o nameni i veličini budućeg objekta.
3. visinu zakupnine, rok trajanja zakupa.
4. rok i način plaćanja doprinosa za uređivanje zemljišta.
5. uslove za uređivanje ako se u zakup daje neuređeno građevinsko zemljište.
6. rok u kome zemljište mora da se privede nameni.
7. prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveza.
8. način rešavanja sporova.
9. postupak i uslove za izmenu ili raskid ugovora.
10. druga prava i obaveze.
Pravo zakupa ne upisuje se u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima.
X DAVANJE U ZAKUP GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA RADI PRIVREMENOG POSTAVLJANJA MONTAŽNIH OBJEKATA
Grad Pirot može dati u zakup na određeno vreme, na period do pet godina, odnosno do privođenja zemljišta nameni određene lokacije, na građevinskom zemljištu u javnoj svojini, radi privremenog postavljanja montažnih objekata (kiosci i barake).
Davanje u zakup građevinskog zemljišta, za namene iz stava 1. ovog člana vrši se na osnovu programa za postavljanje montažnih objekata na površinama javne namene., koje donosi Skupština Grada.
Davanje u zakup građevinskog zemljišta, na lokacijama iz programa za postavljanje montažnih objekata, vrši se javnim nadmetanjem, odnosno prikupljanjem pisanih ponuda, shodno primenom odredaba ove Odluke.
Izuzetno lokacije na građevinskom zemljištu mogu se dati u zakup radi privremenog postavljanja montažnih objekata i neposrednom pogodbom, za potrebe organa i organizacija lokalne samouprave, kao i u drugim slučajevima kada je to od posebnog interesa za lokalnu samoupravu.
Vreme trajanja zakupa i uslove davanja u zakup lokacija na građevinskom zemljištu, određuje Skupština Grada, na predlog Gradskog veća.
Oglas o javnom nadmetanju i prikupljanju pismenih ponuda za davanje u zakup lokacija na građevinskom zemljištu u smislu člana 44. ove Odluke, sadrži:
1. opis i bliže podatke o lokaciji.
2. vrstu montažnog objekta koji se može postaviti na konkretnoj lokaciji i vrstu delatnosti koja se u istom može obavljati.
3. rok trajanja zakupa.
4. početni iznos zakupnine.
5. obavezu učesnika da uplati depozit od 10% iznosa zakupnine za konkretnu lokaciju.
6. rok za podnošenje prijava.
7. mesto i vreme javnog nadmetanja, odnosno otvaranja ponuda i
8. druge uslove.
U slučaju da je za oglašenu lokaciju prispela samo jedna uredna ponuda, postupak se smatra uspelim i sa ovim licem može se zaključiti ugovor o zakupu građevinskog zemljišta, ako je ponuda najmanje za 5% veća od početnog iznosa zakupnine, po metru kvadratnom.
O davanju u zakup lokacija na građevinskom zemljištu Skupština Grada, odlučuje rešenjem na predlog Komisije i Gradskog veća.
Rešenje iz stava 1. ove odluke, sadrži:
1. podatke o zakupcu.
2. opis i bliže podatke o lokaciji.
3. vrstu montažnog objekta koji se može postaviti i vrstu delatnosti koja se u istom može obavljati.
4. rok trajanja zakupa.
5. utvrđen iznos zakupnine.
6. obavezu zakupca da u roku od 30 dana od dana donošenja rešenja o davanju u zakup zaključi sa Gradom Ugovor o zakupu.
Na osnovu rešenja Skupštine grada, Gradonačelnik zaključuje Ugovor o zakupu sa licem kome se daje u zakup lokacija na građevinskom zemljištu, radi postavljanja montažnog objekta.
Fizičko ili pravno lice, kome je dato u zakup građevinsko zemljište dužno je da pre zaključenja ugovora o zakupu dostavi dokaz o uplati zakupnine za ceo period trajanja zakupa.
Po isteku ugovorenog roka zakupa, građevinsko zemljište se vraća Gradu bez prava zakupca na naknadu za učinjena ulaganja, na uređivanju zemljišta.
Lice koje je sa gradom zaključilo ugovor o zakupu lokacije na građevinskom zemljištu i na osnovu istog pribavilo odobrenje za postavljanje montažnog objekta, može svoj objekat ustupiti drugom licu na korišćenje do isteka roka na koji je ugovor o zakupu zaključen.
Ukoliko lice koje je zaključilo ugovor o zakupu lokacije i postavilo montažni objekat, pravnim poslom prenese na drugo lice svoj objekat, lice koje je postalo novi vlasnik montažnog objekta može nastaviti sa korišćenjem lokacije na kojoj se objekat nalazi pod uslovima sadržanim u ugovoru o zakupu sa prethodnim vlasnikom.
U slučaju iz prethodnog stava novi vlasnik montažnog objekta dužan je da sa Gradom zaključi novi ugovor o zakupu lokacije.
XI IZMENA UGOVORA O ZAKUPU GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Ako se promeni vlasnik objekta, odnosno posebnog fizičkog dela objekta koji je izgrađen ili se gradi na građevinskom zemljištu u javnoj svojini, koje se koristi po osnovu ugovora o zakupu zaključenom u skladu sa zakonom, zakupodavac će na zahtev zakupca izmeniti ugovor o zakupu tako što će na mesto, odnosno pored dotadašnjeg zakupca stupiti novi vlasnik objekta, odnosno dela objekta.
Uz zahtev za izmenu ugovora o zakupu dostavlja se ugovor o kupovini objekta ili kupovini objekta u izgradnji, odnosno drugi pravni osnov kojim se stiče pravo svojine na objektu ili objektu u izgradnji, koji je overen u skladu sa zakonom, sa potvrdom poreske uprave o izmirenju poreza po tom pravnom osnovu ili sa potvrdom poreske uprave o oslobađanju od poreske obaveze, odnosno pravnosnažno rešenje o nasleđivanju.
Zakupodavac zaključuje sa novim vlasnikom objekta ugovor o izmeni ugovora o zakupu, koji po potpisivanju predstavlja osnov za promenu upisa zakupca u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima.
Po upisu prava svojine na objektu koji je izgrađen ili za koji je naknadno izdata građevinska i upotrebna dozvola u postupku legalizacije na građevinskom zemljištu koje se koristi po osnovu ugovora o zakupu zaključenog u skladu sa zakonom, na zahtev zakupca, zakupodavac i zakupac zaključuju ugovor o raskidu ugovora o zakupu i eventualno drugi ugovor u skladu sa važećim propisima, kojim će regulisati način i uslove izmirenja, odnosno ispunjenja ugovornih obaveza iz ugovora o zakupu.
Uslove, način i postupak za izmenu ugovora uređuje vlasnik građevinskog zemljišta u javnoj svojini.
XII PRETVARANJE PRAVA ZAKUPA U PRAVO SVOJINE
Pravo zakupa na izgrađenom građevinskom zemljištu u javnoj svojini, koje je stečeno ugovorom o zakupu u trajanju od najmanje 50 godina, u skladu sa ranije važećim zakonima o planiranju i izgradnji, po zahtevu zakupca, vlasnika objekta ili dela objekta, utvrđuje se pravo svojine na građevinskom zemljištu, bez naknade, ako je u celosti isplaćen iznos zakupnine za period koji glasi ugovor o zakupu.
Zakupcima na građevinskom zemljištu u javnoj svojini, za koje je zaključen ugovor o zakupu bez naknade u skladu sa odredbama ovog zakona, po zahtevu zakupca, pravo zakupa pretvara se u pravo svojine na građevinskom zemljištu bez naknade, kada rešenje o upotrebnoj dozvoli za objekat izgrađen na tom zemljištu postane pravnosnažno, ako je to predviđeno ugovorom o zakupu.
Ugovor o zakupu se raskida pre isteka ugovorenog roka:
1. ako zakupac odustane od izgradnje na građevinskom zemljištu koje mu je dato u zakup.
2. ako zakupac ne plati zakupninu.
3. ako zakupac koristi zemljište suprotno nameni za koje mu je dato.
4. ako zakupac ne privede građevinsko zemljište nameni u ugovorenom roku, odnosno ne izgradi privremeni objekat u ugovorenom roku i
5. u drugim slučajevima u skladu sa zakonom.
Na raskid ugovora o zakupu shodno se primenjuju odredbe ove odluke koje se odnose na raskid ugovora o otuđenju.
Rešenje o prestanku zakupa donosi Skupština Grada, na predlog Gradskog veća.
Protiv Rešenja iz stava dva ovog člana, može se pokrenutu upravni spor u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja.
Ugovori o otuđenju, i davanju zakup građevinskog zemljišta, kao i ugovori kojim se konstituiše pravo stvarne službenosti, overavaju se kod nadležnog organa.
XIV USTANOVLJAVANJE PRAVA STVARNE SLUŽBENOSTI
Rešenje o ustanovljavanju prava stvarne službenosti na građevinskom zemljištu u javnoj svojini Grada, kao poslužnom dobru, može se doneti kada je prema propisima kojima se uređuje izgradnja, odnosno drugim propisima, ugovor o ustanovljavanju prava službenosti predviđen kao imovinsko-pravni osnov.
Uz zahtev za donošenje rešenja, podnosilac zahteva prilaže nalog za dostavljanje ugovora o ustanovljavanju prava službenosti, izdat od organa nadležnog za izdavanje građevinske dozvole, odnosno rešenja o odobrenju za izvođenje radova.
Uz zahtev za donošenje rešenja, podnosilac zahteva prilaže nalaz veštaka odgovarajuće struke i idejni projekat trase infrastrukturnog objekta, iz koga sledi neophodnost konstituisanja prava službenosti.
Za ustanovljeno pravo stvarne službenosti se plaća naknada, obračunata u skladu sa odlukom Grada kojim se utvrđuje visina naknade za ustanovljenje prava službenosti na građevinskom zemljištu u javnoj svojini Grada.
Obaveza plaćanja naknade se utvrđuje ugovorom i ista se plaća u roku od 15 dana od dana zaključenja ugovora.
U roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja, Grad i sticalac prava službenosti zaključuju ugovor o ustanovljavanju prava stvarne službenosti.
Ukoliko sticalac prava službenosti ne izvrši plaćanje naknade u predviđenom roku i ukoliko ne pristupi zaključenju ugovora, rešenje se stavlja van snage.
Zbog efikasnosti i ekonomičnosti postupka, rešenje o ustanovljavanju prava stvarne službenosti na građevinskom zemljištu u javnoj svojini grada Pirota, donosi Gradsko veće grada Pirota.
XV PRIBAVLJANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U JAVNU SVOJINU
Građevinsko zemljište se pribavlja u javnu svojinu Grada u skladu sa odredbama zakona kojim je uređena javna svojina, koje se odnose na pribavljanje drugih nepokretnosti u javnu svojinu.
Pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada, sprovodi se u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja pismenih ponuda, a izuzetno neposrednom pogodbom, pod uslovima utvrđenim zakonom.
Najviša kupoprodajna cena građevinskog zemljišta koje se pribavlja u javnu svojinu grada je tržišna vrednost predmetne nepokretnosti, procenjena od strane poreske uprave ili drugog nadležnog organa.
Građevinsko zemljište se može pribaviti u javnu svojinu grada neposrednom pogodbom, ali ne iznad procenjene tržišne vrednosti nepokretnosti, ako u konkretnom slučaju to predstavlja jedino moguće rešenje, pod kojim se podrazumeva:
1. slučaj kada građevinsko zemljište koje se pribavlja u javnu svojinu po svojim karakteristikama jedino odgovara potrebama Grada, s tim da rešenje kojim se pribavlja građevinsko zemljište sadrži obrazloženje razloga opravdanosti i celishodnosti pribavljanja i razloge zbog kojih se pribavljanje ne bi moglo realizovati javnim nadmetanjem, odnosno prikupljanjem ponuda.
2. slučaj kada se radi o međusobnom raspolaganju između nosilaca prava javne svojine.
Građevinsko zemljište se može pribaviti u javnu svojinu Grada i besteretnim pravnim poslom (poklon ili jednostrana izjava volje).
XVI OTUĐENJE ILI DAVANJE U ZAKUP GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA PO CENI, MANJOJ OD TRŽIŠNE CENE ODNOSNO ZAKUPNINE ILI BEZ NAKNADE
Grad Pirot može otuđiti neizgrađeno građevinsko zemljište po ceni koja je manja od tržišne cene ili otuđiti građevinsko zemljište, bez naknade, uz prethodno pribavljenu saglasnost Vlade, u skladu sa Zakonom, Odlukom i Uredbom:
1. ako se radi o realizaciji investicionog projekta kojim se unapređuje lokalni ekonomski razvoj.
2. kada se radi o ispunjavanju ugovornih obaveza nastalih do dana stupanja na snagu Zakona, po osnovu ugovora u kome je republika Srbija jedna od ugovornih strana.
3. kada se radi o realizaciji projekta za izgradnju objekata od značaja za Republiku Srbiju, odnosno jedinicu lokalne samouprave.
4. kada se radi o međusobnom raspolaganju između vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini.
Otuđenje građevinskog zemljišta u skladu sa odredbama Uredbe, može se sprovesti pod uslovom da je to građevinsko zemljište namenjeno za izgradnju, u skladu sa važećim planskim dokumentom, na osnovu koga se mogu izdati lokacijski uslovi i građevinska dozvola za:
1. objekat u funkciji realizacije investicionog projekta kojim se unapređuje lokalni ekonomski razvoj.
2. objekat koji je namenjen za socijalno stanovanje, u skladu sa zakonom kojim se uređuje socijalno stanovanje ili izgradnju objekata za potrebe obavljanja poslova iz nadležnosti državnih organa, odnosno organa autonomne pokrajine ili organa jedinice lokalne samouprave ili objekata u obaveznoj javnoj svojini i da je investitor tog objekta Republika Srbija, autonomna pokrajina, odnosno jedinica lokalne samouprave.
3. objekat koji je u funkciji obavljanja komunalne delatnosti, u skladu sa zakonom kojim se uređuje komunalna delatnost.
Projekti lokalnog ekonomskog razvoja su projekti koji su od posebnog značaja za realizaciju privrednog razvoja Republike Srbije i lokalnog ekonomskog razvoja, čijom realizacijom sa povećava broj zaposlenih u privredi za najmanje 1% i srazmerno uvećavaju javni prihodi.
Otuđenje građevinskog zemljišta po ceni manjoj od tržišne cene, sprovodi se prikupljanjem ponuda javnim oglasom ili neposrednom pogodbom u skladu sa odredbama ove Odluke.
Ako se otuđenje vrši prikupljanjem ponuda javnim oglasom, pre podnošenja zahteva za davanje prethodne saglasnosti za otuđenje građevinskog zemljišta u javnoj svojini po ceni koja je manja od tržišne cene ili za otuđenje građevinskog zemljišta u javnoj svojini bez naknade, Grad je dužan da sačini elaborat o opravdanosti, koji sadrži naročito:
1. popis i površinu katastarskih parcela za koje se predlaže otuđenje.
2. podatke iz planskog dokumenta na osnovu koga se mogu izdati lokacijski uslovi i građevinska dozvola, sa navedenim bitnim urbanističkim i tehničkim parametrima i grafički prikaz lokacije u odgovarajućoj razmeri.
3. procenu Ministarstva finansija - poreske uprave o tržišnoj vrednosti katastarskih parcela.
4. određenje svrhe projekta i subjekata koji mogu da učestvuju u postupku javnog nadmetanja.
5. uslove i kriterijume za umanjenje, kao i kriterijume i merila za ocenu ponuda i određivanje iznosa umanjenja tržišne vrednosti.
6. vrstu i visinu obezbeđenja koje podnosi učesnik u javnom nadmetanju.
7. ekonomsku analizu očekivanih troškova i ekonomsku analizu očekivane koristi od realizacije investicije, kao i analizu očekivanih socijalnih efekata.
8. pregled drugih podsticajnih mera sredstava koje Republika Srbija, autonomna pokrajina, odnosno jedinica lokalne samouprave obezbeđuje realizaciju tog projekta.
9. druge podatke bitne za ocenu opravdanosti otuđenja građevinskog zemljišta.
Pored elaborata opravdanosti, dostavlja se i tekst nacrta javnog oglasa, koji se objavljuje ako Vlada da prethodnu saglasnost u skladu sa Zakonom i Uredbom.
Elaborat o opravdanosti u sačinjava nadležni organ jedinice lokalne samouprave, pre podnošenja zahteva za davanje prethodne saglasnosti za otuđenje predmetnog građevinskog zemljišta, a usvaja ga Skupština Grada po sprovedenom javnom uvidu u trajanju od najmanje osam dana.
Ekonomska analiza očekivanih efekata, mora prikazati očekivano povećanje zaposlenosti i javnih prihoda, efekte na obim privrednih aktivnosti drugih privrednih subjekata i na kvalitet života u datoj sredini.
Ako se otuđenje građevinskog zemljišta vrši neposrednom pogodbom, pre podnošenja zahteva za davanje prethodne saglasnosti za otuđenje predmetnog građevinskog zemljišta, Grad Pirot je dužan da sačini elaborat o opravdanosti, koji sadrži naročito:
1. popis i površinu katastarskih parcela za koje se predlaže otuđenje.
2. podatke iz planskog dokumenta na osnovu koga se može izdati lokacijska i građevinska dozvola, sa navedenim bitnim urbanističkim i tehničkim parametrima i jednim listom prikaza lokacije u odgovarajućoj razmeri.
3. procenu Ministarstva finansija - poreske uprave o tržišnoj vrednosti katastarskih parcela.
4. podatke o subjektu koje se ovlašćuje za potpis ugovora o otuđenju, po dobijanju saglasnosti Vlade.
5. podatke o pravnom, odnosno fizičkom subjektu - sticaoca prava svojine na predmetnom građevinskom zemljištu.
6. iznos umanjenja izražen kao razlika između utvrđene tržišne vrednosti građevinskog zemljišta i novčanog iznosa određenog ugovorom o otuđenju.
7. obavezu sticaoca prava svojine da obezbedi bankarsku garanciju po dobijanju saglasnosti Vlade, za ispunjenje ugovornih obaveza.
8. ekonomsku analizu očekivanih troškova i ekonomsku analizu očekivane koristi od realizacije projekta, odnosno investicije, kao i analizu očekivanih socijalnih efekata.
9. pregled drugih podsticajnih mera i sredstava koje Republika Srbija, autonomna pokrajina, odnosno jedinica lokalne samouprave obezbeđuje za realizaciju projekta, odnosno investicije.
10. druge podatke bitne za ocenu opravdanosti ovakvog raspolaganja građevinskim zemljištem.
Elaborat opravdanosti sačinjava nadležni organ, a pre podnošenja zahteva za davanje prethodne saglasnosti za otuđenje predmetnog građevinskog zemljišta, a usvaja ga skupština jedinice lokalne samouprave, po sprovedenom javnom uvidu u trajanju od najmanje osam dana.
Zahtev za davanje prethodne saglasnosti za otuđenje građevinskog zemljišta u skladu sa ovom Odlukom i Uredbom, podnosi nadležni Gradski pravobranilac.
Uz zahtev se dostavlja elaborat o opravdanosti i nacrt javnog oglasa, kada se otuđenje sprovodi prikupljanje ponuda javnim oglasom, odnosno elaborat o opravdanosti i nacrt ugovora o raspolaganju, kada se otuđenje sprovodi neposrednom pogodbom.
Po dobijanju prethodne saglasnosti Vlade, Skupština Grada raspisuje raspisuje javni oglas o prikupljanju ponuda za otuđenje građevinskog zemljišta u javnoj svojini po ceni koja je manja od tržišne cene ili otuđenje građevinskog zemljišta u javnoj svojini bez naknade.
Javni oglas u postupku prikupljanja ponuda mora biti raspisan u roku koji ne može biti duži od godinu dana od dana davanja prethodne saglasnosti Vlade.
Rok za prikupljanje ponuda javnim oglasom ne može biti kraći od 30 dana.
Po sprovedenom postupku prikupljanja ponuda javnim oglasom, odluku o otuđenju građevinskog zemljišta u javnoj svojini, u skladu sa ovom Odlukom donosi Skupština Grada u roku koji ne može biti duži od 45 dana.
Ugovor o otuđenju, u ime Grada potpisuje Gradonačelnik.
Po dobijanju prethodne saglasnosti Vlade, Skupština grada sprovodi postupak neposredne pogodbe i po sprovedenom postupku donosi odluku o zaključenju ugovora o otuđenju u skladu sa ovom Odlukom i Uredbom, u roku koji ne može biti duži od 45 dana.
Ugovor o otuđenju u ime Grada Pirota potpisuje Gradonačelnik.
Građevinsko zemljište u javnoj svojini može se otuđiti po ceni koja je manja od tržišne cene ili otuđiti građevinsko zemljište bez naknade, neposrednom pogodbom, bez obaveze izrade elaborata o opravdanosti, u slučajevima:
1. kada se radi o ispunjavanju ugovornih obaveza nastalih do dana stupanja na snagu Zakona, po osnovu ugovora u kome je Republika Srbija jedna od ugovornih strana.
2. kada se radi o međusobnom raspolaganju između vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini.
Predlog sadrži obrazloženje za predmetno raspolaganje, kao i mišljenje nadležnog pravobranilaštva.
XVII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Svi započeti postupci o otuđenju, odnosno davanju u zakup građevinskog zemljišta do dana stupanja na snagu ove Odluke, nastaviće se po odredbama ove Odluke.
Za sve što nije predviđeno ovom odlukom, primenjivaće se pozitivno pravni propisi.
Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o građevinskom zemljištu ("Sl. list Grada Niša", broj 48/2010).
Ova Odluka stupa na snagu u roku od osam dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Niša".