PRAVILNIK

O TEHNIČKIM NORMATIVIMA ZA BEZBEDNOST OD POŽARA I EKSPLOZIJA STANICA ZA SNABDEVANJE GORIVOM PREVOZNIH SREDSTAVA U DRUMSKOM SAOBRAĆAJU, MANJIH PLOVILA, MANJIH PRIVREDNIH I SPORTSKIH VAZDUHOPLOVA

("Sl. glasnik RS", br. 54/2017)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se uređuju posebni tehnički normativi za bezbedno postavljanje, kao i bezbednost od požara i eksplozija za izgradnju novih objekata i dogradnju, adaptaciju, rekonstrukciju i sanaciju postojećih objekata stanica za snabdevanje gorivom prevoznih sredstava u drumskom saobraćaju, manjih plovila, manjih privrednih i sportskih vazduhoplova, postupanje i tehnički normativi za uređaje, instalaciju i opremu, radi bezbednog uskladištavanja i pretakanja goriva na tim stanicama.

Član 2

U pogledu projektovanja, konstrukcije, opreme, ispitivanja i označavanja na cevovode i rezervoare za smeštaj goriva na stanicama iz člana 1. ovog pravilnika, kao i na značenje pojmova upotrebljenih u ovom pravilniku, primenjuje se pravilnik koji bliže uređuje oblast izgradnje postrojenja za zapaljive i gorive tečnosti i uskladištavanja i pretakanja zapaljivih i gorivih tečnosti odnosno pravilnik koji bliže uređuje oblast izgradnje postrojenja za tečni naftni gas i uskladištavanja i pretakanja tečnog naftnog gasa, ako ovim pravilnikom nije drukčije određeno.

Član 3

Za izgradnju, rekonstrukciju i dogradnju stanica za snabdevanje gorivom prevoznih sredstava u drumskom saobraćaju koja za pogon koriste komprimovani i utečnjeni prirodni gas primenjuju se odredbe posebnih propisa.

Uskladištavanje i snabdevanje gorivom vozila na privremenim ili pokretnim gradilištima na kojima se izvode radovi, na mestima i u vreme obavljanja poljoprivrednih radova i radova uređenja zelenih i šumskih površina, nije predmet ovog pravilnika i vrši se u skladu sa propisima kojima je uređena oblast bezbednog izvođenja i obavljanja ovih radova.

Član 4

Sistem za sakupljanje pare, u smislu ovog pravilnika, je skup uređaja i opreme namenjen da se sva para, izdvojena prilikom pretakanja goriva iz autocisterne u skladišne rezervoare na stanici i prilikom snabdevanja gorivom prevoznih sredstava u drumskom saobraćaju, manjih plovila, manjih privrednih i sportskih vazduhoplova, prikuplja i vraća u rezervoar autocisterne ili skladišni rezervoar na stanici.

II ZONE OPASNOSTI NA MESTIMA UGROŽENIM OD EKSPLOZIVNIH SMEŠA

Član 5

Na pojam zona opasnosti (u daljem tekstu: zone), izvora opasnosti i postupanje u zonama, u smislu ovog pravilnika, primenjuju se odredbe srpskog standarda SRPS EN 60079-10-1.

Član 6

Zona "0" obuhvata unutrašnjost rezervoara i betonskog korita odnosno komore i okno iznad ulaznog otvora rezervoara.

Zona "1" obuhvata:

1) okno u kome su smešteni priključci za punjenje (ako su locirani odvojeno - indirektno utakanje), prostor oko okna ulaznog otvora podzemnog rezervoara, prostor oko okna u kome su smešteni priključci za punjenje (ako su locirani odvojeno - indirektno utakanje) mereno 3,0 m horizontalno od gabarita okna i visine 1,0 m mereno od tla;

2) sferni prostor oko odušnog cevovoda i ventila poluprečnika 3,0 m;

3) unutrašnjost uređaja za točenje goriva;

4) ako je merna i komunikaciono informatička oprema smeštena u posebnom kućištu iznad kućišta u kome se nalazi ostala oprema uređaja za točenje goriva, i ako su ova dva kućišta odvojena paronepropusnom pregradom, onda se smatra da se ta merna i komunikaciono informatička oprema smeštena u kućištu, nalazi u zoni sigurnosti;

5) prostor oko gabarita rezervoara auto-cisterne mereno 2,5 m u svim pravcima;

6) sferni prostor oko otvora za punjenje pogonskih rezervoara koja se snabdevaju gorivom na stanici i svih pokretnih sudova poluprečnika 1,0 m;

7) sferni prostor oko pumpi i kompresora za pretakanje tečnog naftnog gasa poluprečnika 2,5 m.

Zona "2" obuhvata:

1) prostor iznad okolnog terena, širine 5,0 m mereno horizontalno od ivice zone 1 i visine 0,5 m mereno od tla, za prostore iz stava 2. tač 1) i 5) ovog člana;

2) prostor oko uređaja za točenje goriva mereno 2,5 m horizontalno od gabarita i visine 1,0 m mereno od tla.

Zone opasnosti "0" i "1" separatora zauljenih voda gabaritno su iste kao zone opasnosti "0" i "1" podzemnog rezervoara isključujući zonu opasnosti "2" koja se za separator zauljenih voda ne utvrđuje.

Grafički prikaz zona opasnosti i položaj kućišta sa mernom i komunikaciono informatičkom opremom sa paronepropusnom pregradom uređaja za točenje goriva dat je u Prilogu 1, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 7

U zonama opasnosti ne smeju se nalaziti kanalizacioni otvori za odvođenje atmosferskog taloga, jame i otvoreni kanali za kablove i cevovode.

Izuzetno u zoni opasnosti "2" mogu se nalaziti kanalizacioni otvori tehnološke kanalizacije samo ako su povezani sa separatorom zauljenih voda.

Ako je na stanici ugrađen sistem za sakupljanje pare, zone opasnosti mogu se odrediti u skladu sa čl. 5. i 6. ovog pravilnika, ili u skladu sa proračunom na osnovu srpskog standarda kojim je opisana metodologija određivanja zona opasnosti SRPS EN 60079-10-1 prilikom čega se mogu uvažiti i preporuke proizvođača koje su takođe zasnovane na standardu EN 60079-10-1.

Zona opasnosti se ne može rasprostirati unutar objekta za smeštaj zaposlenog osoblja i unutar prateće zgrade iz člana 8. ovog pravilnika.

Izuzetno od stava 4. ovog člana, ako zona opasnosti "2" obuhvata prostor objekata iz stava 4. ovog člana, moraju se preduzeti mere za ograničenje rasprostiranja zone izgradnjom zida od negorivog materijala, a ukoliko postoje ulazna vrata ona moraju biti nepropusna i opremljena uređajem za držanje u stalno zatvorenom položaju.

III STANICA

1. Bezbedno postavljanje

Član 8

Stanicu za snabdevanje gorivom prevoznih sredstava u drumskom saobraćaju, manjih plovila, manjih privrednih i sportskih vazduhoplova (u daljem tekstu: stanica), u smislu ovog pravilnika, čine uređaji za snabdevanje svim vrstama tečnih goriva i tečnim naftnim gasom, kao i uređaji za snabdevanje uljem za loženje koje se upotrebljava u domaćinstvu, cevovodi, rezervoari, objekat za smeštaj zaposlenog osoblja, sistem za sakupljanje pare, pripadajuće saobraćajnice i druge prateće zgrade.

Pod drugim pratećim zgradama iz stava 1. ovog člana, podrazumevaju se perionica vozila, servis za brze popravke vozila i plovila, prodavnice, ugostiteljski objekti za ishranu i piće, agencije za turizam i rentiranje vozila, menjačnice, prostor za odmor i higijenu, kao i druge prostorije koje nisu namenjene za smeštaj zaposlenog osoblja.

Pod manjim plovilima u smislu ovog pravilnika podrazumevaju se čamci registrovani za plovidbu unutrašnjim vodama, čija dužina trupa iznosi manje od 20,0 m i čiji je proizvod dužine, širine i maksimalnog gaza manji od zapremine 100 m3, a koji prevozi manje od 12 lica, kao i jahte i plovila koja obavljaju ribolov, plovila za rekreaciju i slična plovila, u smislu propisa kojim se uređuju plovidba i luke na unutrašnjim vodama.

Pod manjim privrednim i sportskim vazduhoplovima u smislu ovog pravilnika podrazumevaju se vazduhoplovi koji se koriste u poljoprivredi, šumarstvu, za sportske aktivnosti i sl, vazduhoplovi u skladu sa propisom koji uređuje oblast vazduhoplovstva.

Član 9

Stanica mora biti izgrađena tako da njeni izvori opasnosti budu udaljeni:

1) najmanje 8,0 m od granice parcele;

2) najmanje 8,0 m od zida zgrade koji ne pripada stanici;

3) najmanje 20,0 m od zida objekta javne namene u kome se okuplja veći broj ljudi (ugostiteljski, obrazovni, kulturni, sportski, religiozni, zdravstveni i slični objekti, autobuski i železnički terminali, avio terminali, putnička pristaništa i sl.);

4) najmanje 28,0 m pravolinijskog rastojanja od najbližeg ulaza u zgradu u kojoj boravi preko 50 lica, a koja ne pripada stanici;

5) najmanje 40,0 m od koloseka za parnu vuču i najmanje 20,0 m od koloseka za dizel ili električnu vuču;

6) od nadzemnih električnih vodova u skladu sa propisima iz oblasti električnih vodova;

7) od gasovoda u skladu sa propisima kojima je uređena oblast bezbednog transporta i distribucije prirodnog gasa.

Član 10

Stanica mora biti izgrađena tako da njeni izvori opasnosti budu udaljeni najmanje 4,0 m od zida objekta za smeštaj zaposlenog osoblja, kao i od zida prateće zgrade iz člana 8. ovog pravilnika.

Član 11

Stanice za snabdevanje gorivom manjih privrednih i sportskih vazduhoplova ne smeju se graditi u oblasti površina za kretanje vazduhoplova i ugrožavati bezbednost vazdušnog saobraćaja.

Član 12

U naseljenom mestu stanica se ne može graditi na raskrsnici, niti na takvoj udaljenosti od raskrsnice na kojoj bi ometala odvijanje javnog saobraćaja, u skladu sa propisima nadležnog organa za saobraćaj.

Van naseljenih mesta stanica se može graditi samo na prostoru na kome bi preglednost ulaza i izlaza pristupnog puta bila obezbeđena iz oba pravca, s tim da ulaz i izlaz tog puta budu na takvoj udaljenosti od raskrsnice na kojoj ne bi ometala odvijanje javnog saobraćaja, u skladu sa propisima nadležnog organa za saobraćaj.

Stanica mora biti odvojena od puta na kome se vrši javni saobraćaj zaštitnim ostrvom širine najmanje 0,5 m.

Dužina zaštitnog ostrva određuje se u skladu sa propisima iz oblasti saobraćaja.

Punjenje pogonskih rezervoara i rezervoara za smeštaj goriva na stanici mora se vršiti izvan puta namenjenog za javni saobraćaj.

Deo stanice na kome se vrši utakanje goriva u pogonske rezervoare, ne sme se nalaziti u krivini i mora biti betoniran i, po pravilu, horizontalan, a izuzetno sa nagibom do 2%.

Član 13

U sastavu stanice može se nalaziti i prostor za maloprodaju boca sa tečnim naftnim gasom ukupnog kapaciteta do 1.000 kg, u skladu sa odredbama posebnog propisa.

2. Uređaji za snabdevanje gorivom

Član 14

Snabdevanje gorivom prevoznih sredstava u drumskom saobraćaju, manjih plovila, manjih privrednih i sportskih vazduhoplova vrši se uređajima za snabdevanje gorivom.

Uređajima za snabdevanje gorivom pogonskih rezervoara, u smislu ovog pravilnika, smatraju se uređaji za točenje goriva u čijem se kućištu nalazi pumpa za gorivo i merač protoka, a van kućišta savitljiva cev sa pištoljem i automatskim zapornim organom, koji moraju imati isprave o usaglašenosti u skladu sa propisima koji uređuju tu oblast.

Izuzetno od stava 2. ovog člana, može se dozvoliti i postavljanje pumpe za gorivo u unutrašnjosti rezervoara za tečna goriva ili nadzemno u posebnom kućištu u blizini rezervoara ukoliko odgovara posebnim propisima o zaštiti od požara i eksplozije.

Pumpa za tečna goriva postavljena nadzemno u posebnom kućištu u blizini rezervoara u pogledu udaljenosti i načina postavljanja mora ispunjavati uslove za pumpe i kompresore iz člana 20. ovog pravilnika.

Član 15

Uređaji za točenje goriva koji rade na principu samoposluživanja, mogu se postavljati i na stanicama koje nisu pod dvadesetčetvoročasovnom kontrolom stalno prisutnog zaposlenog osoblja ako:

1) su izvori opasnosti stanice udaljeni najmanje 20,0 m od najbližeg zida zgrade koji ne pripada stanici;

2) je obezbeđen daljinski video nadzor prostora koji pripada stanici do mesta stalnog dežurstva;

3) je pištolj opremljen uređajem koji automatski zatvara protok goriva otpuštanjem poluge za aktiviranje protoka;

4) su uređaji za točenje tečnog naftnog gasa goriva opremljeni priključnom spojkom koja omogućava istakanje tek kada se postigne čvrst i nepropustan spoj sa rezervoarom koji se puni;

5) su uređaji za točenje goriva podešeni tako da se automatski isključe nakon isporuke odabrane količine goriva koja ne može biti veća od 90 litara i čije vreme rada ne može biti duže od tri minuta, dok se za teretna vozila ovi uslovi moraju definisati projektom;

6) su uređaji za točenje goriva u noćnim uslovima osvetljeni, u skladu sa propisima kojim se određuje potrebno osvetljenje u noćnim uslovima rada;

7) su uređaji za točenje goriva opremljeni razumljivim i čitkim uputstvom za samoposluživanje.

Pod samoposluživanjem iz stava 1. ovog člana podrazumeva se korišćenje uređaja za točenje goriva upotrebom kartičnog ili drugog odgovarajućeg sistema za točenje goriva.

Član 16

Uređaj za točenje goriva mora imati ventil za automatsko zatvaranje u svim položajima pištolja kada je van upotrebe.

Pištolj uređaja za točenje goriva mora biti izveden tako da bude obezbeđen od prepunjavanja i da je onemogućeno njegovo ispadanje pri automatskom zatvaranju prilikom punjenja pogonskog rezervoara.

Uređaji za točenje goriva se postavljaju na ostrvu ili zaštitnom ostrvu uzdignutom iznad nivoa puta najmanje 0,14 m, i to na udaljenosti od najmanje 0,5 m od ivice ostrva ili zaštitnog ostrva, mereno od gabarita uređaja.

Član 17

Uređaji za točenje goriva ne smeju se postavljati unutar ili ispod bilo kog objekta osim ispod nadstrešnice za to namenjene.

Ako su uređaji za točenje goriva postavljeni na dva ili više ostrva, rastojanje između ostrva mora biti najmanje toliko da je omogućeno nesmetano mimoilaženje.

Ako je saobraćaj u stanici regulisan u jednom smeru, rastojanje između ostrva ne sme biti manje od 3,0 m.

Rastojanje između dva uređaja za točenje goriva mora iznositi najmanje 2,0 m, mereno od osovine tih uređaja, a rastojanje između dva uređaja za točenje goriva na stanicama za snabdevanje gorivom manjih plovila i na stanicama za snabdevanje gorivom manjih privrednih i sportskih vazduhoplova mora iznositi najmanje 5,0 m mereno od osovine tih uređaja.

Član 18

Na stanicama za snabdevanje gorivom manjih plovila oko uređaja za točenje goriva mora se obezbediti vodonepropustan prostor kapaciteta od najmanje 10 l za prihvat iscurelog goriva.

Član 19

Uređaji za točenje goriva moraju biti najmanje 5,0 m udaljeni od najbližeg uređaja za kontrolu pritiska u pneumaticima i izmenu ulja u motoru odnosno od najbližeg uređaja za točenje goriva ulja za loženje.

Član 20

Pumpe i kompresori za pretakanje tečnog naftnog gasa moraju se nalaziti na propisanoj udaljenosti, i to:

1) od gabarita podzemnog skladišnog rezervoara mereno horizontalno - najmanje 1,0 m;

2) od priključnog uređaja za auto cisternu - najmanje 1,0 m;

3) od pristupnog puta pretakališta - najmanje 2,0 m.

Pumpe i kompresori za pretakanje tečnog naftnog gasa moraju biti postavljeni i direktno pričvršćeni na betonski temelj, čiji nivo mora biti najmanje 0,1 m iznad okolnog terena.

Temelji za postavljanje pumpe i kompresora za pretakanje tečnog naftnog gasa moraju biti udaljeni od gabarita podzemnog skladišnog rezervoara najmanje 1,0 m mereno horizontalno.

Izuzetno od st. 2. i 3. ovog člana može se dozvoliti i postavljanje pumpe u unutrašnjosti rezervoara tečnog naftnog gasa, ukoliko odgovaraju posebnim propisima o zaštiti od eksplozije.

3. Cevovodi

Član 21

Cevovodi se polažu podzemno i moraju biti zaštićeni od korozije, a spajaju se nepropusnim vezama.

Ako se cevovodi polažu direktno u zemlju, moraju se ukopati najmanje 0,8 m i obložiti slojem peska debljine najmanje 0,15 m.

Ako cevovodi prolaze ispod kolovoza, moraju se zaštiti konstrukcijom koja je statički proračunata da izdrži predviđeno opterećenje.

Izuzetno od stava 2. ovog člana dozvoljava se ukopavanje na manjim dubinama, ukoliko u pogledu zaštite od požara i eksplozije proizvođač cevi odgovarajućom dokumentacijom predvidi takvu mogućnost.

4. Rezervoari

Član 22

Gorivo na stanicama za pogonske motore prevoznih sredstava u drumskom saobraćaju, manjih plovila, manjih privrednih i sportskih vazduhoplova, tečni naftni gas i ulja za loženje u domaćinstvu mora se smeštati isključivo u posebno za to izgrađenim podzemnim rezervoarima koji se koriste kao skladište za potrebe stanice, pri čemu su rastojanja između rezervoara minimalno 0,6 m mereno horizontalno od gabarita rezervoara.

Okno iznad ulaznog otvora rezervoara, odnosno okno u kome su smešteni priključci za punjenje rezervoara (ako su locirani odvojeno), zatvara se poklopcem koji se može bezbedno zaključati. Na unutrašnjoj strani poklopca mora na vidan način biti označena vrsta goriva koja se smešta u rezervoar.

Okno iznad ulaznog otvora rezervoara, odnosno okno u kome su smešteni priključci za punjenje rezervoara (ako su locirani odvojeno), mora biti nepropusno.

Član 23

Ukupna zapremina rezervoara za zapaljive i gorive tečnosti na stanici ne sme iznositi više od 300 m3, s tim da se u njima zapaljive tečnosti kategorije 1 mogu uskladištavati do 150 m3.

Izuzetno, od stava 1. ovog člana, ukupna zapremina rezervoara za zapaljive i gorive tečnosti na stanici izgrađene van naseljenog mesta može iznositi više od 300 m3, ako to odobri nadležni organ.

Ukupna zapremina rezervoara stanice u koji se smešta tečni naftni gas ne sme iznositi više od 30 m3.

Uređaj za točenje goriva mora biti udaljen najmanje 8,0 m od ulaznog otvora rezervoara tečnog naftnog gasa, a temelj bilo kog uređaja mora biti udaljen najmanje 1,0 m mereno horizontalno od gabarita rezervoara.

5. Objekat za smeštaj zaposlenog osoblja

Član 24

U objektu za smeštaj zaposlenog osoblja mogu se držati ulja, maziva, sredstva protiv zamrzavanja i sredstva auto-kozmetike, pakovana pojedinačno u hermetički zatvorenim posudama zapremine do 5 l.

U objektu za smeštaj zaposlenog osoblja može se smestiti najviše 200 l zapaljivih i gorivih tečnosti i najviše 1.000 l tečnosti čija je tačka paljenja preko 100 °C.

Član 25

U posebnoj prostoriji objekta za smeštaj zaposlenog osoblja može se smestiti do 400 l zapaljive i gorive tečnosti i do 2.000 l tečnosti čija je tačka paljenja preko 100 °C.

Posebna prostorija iz stava 1. ovog člana mora ispunjavati sledeće uslove:

1) da je odvojena od ostalih prostorija horizontalnim i vertikalnim pregradama i vratima otpornim na požar 2 h;

2) da je obezbeđeno bezbedno rasterećenje usled pojave eksplozije;

3) da je obezbeđena efikasna prirodna ventilacija odnosno izuzetno veštačka ventilacija;

4) da se prozori i vrata otvaraju prema spolja;

5) da je električna instalacija izvedena u skladu sa odredbama propisa kojim je uređena oblast potencijalno eksplozivnih atmosfera;

6) unutar prostorije ne smeju se nalaziti materijali koji mogu izazvati požar.

Član 26

Prostorija objekta za smeštaj zaposlenog osoblja može se zagrevati toplom vodom, parom niskog pritiska ili toplim vazduhom.

Ako se zagrevanje objekta vrši tečnim naftnim gasom, rezervoar i instalacija tečnog naftnog gasa ne smeju se povezivati sa skladišnim rezervoarom i instalacijama stanice i moraju odgovarati propisima iz oblasti tečnog naftnog gasa.

IV PRETAKANJE GORIVA

1. Pretakanje goriva iz auto-cisterne u rezervoar

Član 27

Za vreme pretakanja goriva iz auto-cisterne u podzemni rezervoar stanice, prostor oko auto-cisterne i oko okna u kome su smešteni priključci za punjenje rezervoara mora biti pod stalnom kontrolom zaposlenog osoblja i obezbeđen od požara.

Auto-cisterna se spaja na priključak podzemnog rezervoara na način kojim se obezbeđuje pouzdanost spojeva odnosno ispunjenost propisanih zahteva u pogledu nepropusnosti, elektroprovodljivosti, otpornosti na mehaničke, hemijske i druge uticaje.

Za vreme pretakanja goriva, auto-cisterna mora biti spojena sa sistemom za uzemljenje rezervoara.

Za vreme pretakanja goriva, motor auto-cisterne mora biti ugašen, a auto-cisterna zakočena ručnom kočnicom i obezbeđena od pokretanja podmetačima postavljenim pod točkove.

Izuzetno od stava 4. ovog člana na pretakalištu tečnog naftnog gasa smeju se upotrebljavati motori sa unutrašnjim sagorevanjem za pogon pumpi i kompresora, samo ako su u sastavu auto-cisterni i snabdeveni hvatačem varnica na izduvnoj cevi motora.

Član 28

Za vreme pretakanja goriva iz auto-cisterne u podzemni rezervoar stanice, gorivom se ne mogu snabdevati pogonski rezervoari prevoznih sredstava u drumskom saobraćaju, plovila i vazduhoplova.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, za vreme pretakanja goriva iz autocisterne u podzemni rezervoar stanice, gorivom se mogu snabdevati samo pogonski rezervoari prevoznih sredstava u drumskom saobraćaju ako:

1) na stanici funkcioniše sistem za prikupljanje pare;

2) položaj autocisterne ne ometa saobraćaj vozila na stanici.

Član 29

Podzemni rezervoar može se puniti gorivom iz postrojenja za uskladištavanje zapaljivih i gorivih tečnosti putem cevovoda, ako se stanica nalazi u sklopu tog postrojenja.

2. Snabdevanje gorivom

Član 30

Za vreme snabdevanja gorivom pogonskog rezervoara, motor mora biti ugašen, a prevozno sredstvo u drumskom saobraćaju, plovilo i vazduhoplov, moraju biti obezbeđeni od nekontrolisanog pokretanja.

Od otvora pogonskog rezervoara koje se puni gorivom, sva ostala prevozna sredstva u drumskom saobraćaju, plovila i vazduhoplovi moraju biti udaljeni najmanje 1,0 m.

Punjenje pogonskog rezervoara tečnim naftnim gasom dozvoljeno je samo ako prevozno sredstvo u drumskom saobraćaju ili plovilo ima uređaje i instalacije za korišćenje takvog gasa koji odgovaraju posebnom propisu.

Član 31

Pretakanje tečnog naftnog gasa u pogonski rezervoar vrši se samo iz skladišnog rezervoara.

Pretakanje tečnog naftnog gasa mora se vršiti na otvorenom prostoru izloženom prirodnom strujanju vazduha.

Član 32

Za punjenje pogonskog rezervoara tečnim naftnim gasom mogu se upotrebljavati samo električne pumpe.

Boca za tečni naftni gas ne može se upotrebljavati kao pogonski rezervoar.

Član 33

Samo posude koje ispunjavaju uslove u pogledu propisa iz oblasti hemikalija, osim prenosnih posuda za tečni naftni gas čije punjenje nije dozvoljeno, mogu se puniti tečnim gorivima uređajima za točenje na stanicama.

V OPREMA ZA ZAŠTITU OD POŽARA

Član 34

Oprema za zaštitu od požara sastoji se od mobilnih uređaja za gašenje požara.

Uz svaka dva uređaja za točenje goriva mora se nalaziti po jedan mobilni uređaj za gašenje požara kapaciteta punjenja najmanje 9 kg praha ili drugog odgovarajućeg sredstva za gašenje požara.

Uz uređaje za izmenu ulja u motoru i kontrolu pritiska u pneumaticima mora se nalaziti jedan mobilni uređaj za gašenje požara kapaciteta punjenja najmanje 9 kg praha ili drugog odgovarajućeg sredstva za gašenje požara.

U prostoriji za smeštaj zaposlenog osoblja i u posebnoj prostoriji iz člana 25. ovog pravilnika, mora se nalaziti najmanje po jedan mobilni uređaj za gašenje požara kapaciteta punjenja najmanje 9 kg praha ili drugog odgovarajućeg sredstva za gašenje požara.

Član 35

Za vreme pretakanja goriva iz auto-cisterne u rezervoar, na mestu na kome se vrši pretakanje, mora se nalaziti pripremljen za eventualnu upotrebu jedan mobilni uređaj za gašenje požara kapaciteta punjenja najmanje 50 kg praha ili drugog odgovarajućeg sredstva za gašenje požara.

Izuzetno od odredbe stava 1. ovog člana, na mestu pretakanja goriva iz auto-cisterne u rezervoar može se umesto mobilnog uređaja za gašenje požara kapaciteta punjenja najmanje 50 kg praha koristiti šest mobilnih uređaja za gašenje požara kapaciteta punjenja najmanje 9 kg praha ili drugog odgovarajućeg sredstva za gašenje požara, s tim da tim aparatima rukuju najmanje tri lica.

Član 36

U blizini mesta na kojima je mogućnost prosipanja zapaljivih i gorivih tečnosti na stanici najveća, postavljaju se sanduci sa peskom zapremine najmanje 0,03 m3.

Ako se prilikom punjenja pogonskog rezervoara gorivo prospe, moraju se obrisati sve površine na koje se gorivo prosulo. Sredstva za brisanje i čišćenje stavljaju se u posebne, hermetički zatvorene metalne posude, koje se ne smeju transportovati sa ostalim otpacima.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 37

Celokupna postojeća stanica uskladiće se u potpunosti sa odredbama ovog pravilnika prilikom dogradnje, adaptacije, rekonstrukcije i sanacije bilo kog postojećeg objekta u sastavu stanice.

Odredbe pravilnika koje se odnose na postupanje i tehničke normative za uređaje, instalaciju i opremu, primenjuju se na sve postojeće stanice, radi bezbednog uskladištavanja i pretakanja goriva.

Član 38

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o izgradnji stanica za snabdevanje gorivom motornih vozila i o uskladištavanju i pretakanju goriva ("Službeni list SFRJ", br. 27/71 i 29/71 - ispravka i "Službeni glasnik RS", broj 108/13).

Član 39

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog 1.

GRAFIČKI PRIKAZ ZONA OPASNOSTI I POLOŽAJ KUĆIŠTA SA MERNOM I KOMUNIKACIONO INFORMATIČKOM OPREMOM SA PARONEPROPUSNOM PREGRADOM UREĐAJA ZA TOČENJE GORIVA

- Prikaz zona opasnosti -

PODZEMNI REZERVOAR ZA USKLADIŠTAVANJE GORIVA

 

Slika 1

 

- Prikaz zona opasnosti -

PODZEMNI REZERVOAR ZA USKLADIŠTAVANJE GORIVA

Slika 2

 

- Prikaz zona opasnosti -

OKNO U KOME SU SMEŠTENI PRIKLJUČCI ZA PUNJENJE

Slika 3

 

- Prikaz zona opasnosti -

ODUŠNI CEVOVOD SA VENTILOM

Slika 4

 

- Prikaz zona opasnosti -

PUMPA ILI KOMPRESOR ZA PRETAKANJE TEČNOG NAFTNOG GASA

Slika 5

 

- Prikaz zona opasnosti -

UREĐAJ ZA ISTAKANJE GORIVA

OTVOR ZA PUNJENJE POGONSKIH REZERVOARA

 

Slika 6

 

- Prikaz zona opasnosti -

AUTOCISTERNA

Slika 7

 

POLOŽAJ KUĆIŠTA SA MERNOM I KOMUNIKACIONO INFORMATIČKOM OPREMOM SA PARONEPROPUSNOM PREGRADOM UREĐAJA ZA TOČENJE GORIVA

Slika 8.