O SADRŽAJU I OBIMU PROGRAMA STRUČNE OBUKE, KAO I NAČINU NA KOJI ORGANIZATOR SPROVOĐENJA PROGRAMA STRUČNE OBUKE ZA LICENCIRANE PROCENITELJE DOKAZUJE DA ISPUNJAVA USLOVE ZA SPROVOĐENJE STRUČNE OBUKE
("Sl. glasnik RS", br. 55/2017)
Član 1
Ovim pravilnikom propisuju se sadržaj i obim programa stručne obuke, kao i način na koji organizator sprovođenja programa stručne obuke za licencirane procenitelje (u daljem tekstu: organizator stručne obuke) dokazuje da ispunjava uslove za sprovođenje stručne obuke.
Član 2
Stručna obuka obuhvata naročito oblasti iz člana 15. stav 3. Zakona o proceniteljima vrednosti nepokretnosti ("Službeni glasnik RS", broj 108/16 - u daljem tekstu: Zakon).
Stručna obuka sprovodi se prema programu koji obuhvata sledeće obavezne module sa minimalnim brojem časova (u trajanju od po 45 minuta):
Modul
Modul
Minimalni
broj časova
A
UVOD U PRAVO
18 časova
1.
Građansko i ustavno pravo
1.1. Uvod u građansko i ustavno pravo;
1.2. Pravo privrednih društava (ortačka društva, komanditna društva, društva sa ograničenom odgovornošću i akcionarska društva.
2.
Načela svojinskopravnih odnosa
2.1. Svojinskopravni odnosi i njihovi primeri;
2.2. Državna svojina, svojina lokalne samouprave i privatna svojina;
2.3. Definicija nepokretnosti
2.3.1. Vrste nepokretnosti - zemljište, poslovni i stambeni objekti;
2.3.2. Upis prava svojine na nepokretnostima;
2.3.3. Pravne odredbe o zakupu nepokretnost.
3.
Pravo prostornog planiranja i građenja
3.1. Opšte odredbe kojima se uređuje sistem prostornog planiranja i građenja u Srbiji, uključujući podelu na zone;
3.2. Pravo građenja i građevinske dozvole.
4.
Oporezivanje nepokretnosti na državnom nivou
4.1. Poreski sistem u Srbiji;
4.2. Porez na kupoprodaju nepokretnosti;
4.3. Porez na nasleđivanje;
4.4. Porez na kapitalnu dobit;
4.5. Drugi porezi na nepokretnosti.
5.
Zaštita podataka o ličnosti
5.1. Zakon o zaštiti podataka o ličnosti;
5.2. Uticaj zakona o zaštiti podataka o ličnosti na procenu vrednosti nepokretnosti;
5.3. Odgovornost obrađivača podataka o ličnosti.
B
UVOD U EKONOMIJU
21 čas
1.
Osnovna načela ekonomije
1.1. Uvod u ekonomska načela;
1.2. Pojam tržišta i njegovi sastavni delovi;
1.2.1. Ponuda i tražnja;
1.2.2. Kriva ponude i tražnje;
1.2.3. Ekonomska ravnoteža;
1.2.4. Kratkoročna i dugoročna elastičnost ponude i tražnje;
1.2.5. Državna intervencija i tržišni mehanizmi;
1.3. Cena, vrednost, prihod i trošak;
1.4. Odluke potrošača i proizvođača;
1.5. Faktori proizvodnje - radna snaga, zemljište i kapital;
1.6. Funkcionisanje tržišta nepokretnosti;
1.6.1 Nepokretnost kao ekonomsko dobro;
1.6.2 Osobine i funkcije nepokretnosti u tržišnoj privredi;
1.6.3 Faktori koji utiču na vrednost nepokretnosti;
1.6.4 Učesnici na tržištu nepokretnosti, upravljanje imovinom i marketing.
2.
Uvod u diskontovanje
2.1. Uvod u teoriju vremenske vrednosti novca;
2.2. Buduća vrednost novca;
2.2.1. Prosta kamata;
2.2.2. Konformna kamata;
2.2.3. Vrste kamatnih stopa;
2.2.4. Primeri obračuna kamate;
2.3. Sadašnja vrednost novca;
2.3.1. Diskontovanje, diskontna stopa i diskontni faktor;
2.3.2. Sadašnja vrednost budućeg prihoda;
2.3.3. Pojam toka gotovine;
2.3.4. Sadašnja vrednost fiksnog i promenljivog prihoda.
3.
Uvod u statistiku
3.1. Elementi teorije analize statističkih skupova podataka;
3.1.1. Raspodela verovatnoće za slučajne promenljive;
3.1.2. Opisna statistika;
3.1.3. Intervali poverenja za medijanu i varijansu;
3.1.4. Elementi verifikacije statističkih hipoteza.
4.
Elementi računovodstva
4.1. Domaći i međunarodni računovodstveni standardi;
4.2. Vrste, strukture i namene finansijskih izveštaja;
4.3. Nepokretnost kao osnovno sredstvo i investicija;
4.4. Metodi i stope amortizacije.
V
UVOD U GRAĐEVINARSTVO
17 časova
1.
Uvod u građevinarstvo
1.1. Pravo građenja i odredbe za njegovo sprovođenje;
1.1.1. Tehnički preduslovi za objekte i njihove lokacije;
1.1.2. Tehnički preduslovi za upotrebu stambenih objekata;
1.2. Primena srpskih i međunarodnih standarda u građevinarstvu;
1.3. Pravila za obračun površine i zapremine objekata;
1.4. Dokumentacija objekata u građevinarstvu.
2.
Pregled tehnologije građevinarstva
2.1. Vrste radova;
2.2. Elementi izgradnje i završnih radova u građevinarstvu;
2.3. Tehnologije završnih radova u građevinarstvu;
2.4. Građevinski materijali i proizvodi odobreni za upotrebu;
2.5. Unutrašnje instalacije u objektima;
2.6. Nedostaci objekata koji su posledica grešaka u projektovanju ili građenju, potkopavanja i štete nastale u toku eksploatacije;
2.7. Habanje objekata usled dejstva tehničkih činilaca - metodi procene;
2.8. Habanje usled upotrebe, habanje usled dejstva činilaca iz prirodnog okruženja;
2.9. Zaštita od požara, zaštita vezana za električne i gasne instalacije;
2.10. Snabdevanje vodom, ekološka zaštita i održavanje higijene;
2.11. Sertifikati o održivosti i energetskoj efikasnosti.
3.
Postupak izgradnje
3.1. Građevinski projekat;
3.2. Građevinska dozvola;
3.3. Upotrebna dozvola, prijava završetka objekta u konstruktivnom smislu;
3.4. Promena namene objekta;
3.5. Rušenje objekta.
4.
Uvod u procenu troškova
4.1. Opšti koncepti, vrste procene troškova;
4.2. Pravila za izradu predmera i predračuna;
4.3. Primeri procene troškova.
G
PROCENITELJ VREDNOSTI NEPOKRETNOSTI
10 časova
1.
Pravni položaj procenitelja vrednosti nepokretnosti
1.1. Definicija procenitelja vrednosti nepokretnosti u srpskom pravu;
1.2. Obuhvat profesionalnih aktivnosti procenitelja vrednosti nepokretnosti;
1.3. Profesionalna, materijalna i krivična odgovornost procenitelja vrednosti nepokretnosti.
2.
Etički kodeks
3.
Srpski, međunarodni i evropski standardi za procenu vrednosti nepokretnosti
3.1 Priroda i svrha standarda za procenu vrednosti nepokretnosti;
3.2 Određivanje i utvrđivanje standarda za procenu vrednosti nepokretnosti;
3.3 Pravni položaj i struktura domaćih i međunarodnih standarda za procenu vrednosti nepokretnosti;
3.4 Srpski standardi za procenu vrednosti nepokretnosti;
3.5 Međunarodni i evropski standardi za procenu vrednosti nepokretnosti.
D
PROCENA VREDNOSTI NEPOKRETNOSTI
61 čas
1.
Istraživanje tržišta i izvori informacija o nepokretnostima
1.1 Analiza kupoprodajnih transakcija stambenih objekata;
1.2 Analiza kupoprodajnih transakcija poslovnih objekata;
1.3 Izvori informacija i dostupne baze podataka;
1.4 Tržišni izveštaji.
2.
Osnovi vrednosti
2.1. Tržišna vrednost;
2.1.1. Definicija i tumačenje tržišne vrednosti u skladu sa Srpskim standardima procene vrednosti nepokretnosti;
2.1.2. Definicija i tumačenja tržišne vrednosti u skladu sa propisima Evropske unije;
2.1.3. Pojam najvećeg i najboljeg iskorišćenja;
2.1.4. Spekulativna vrednost;
2.2. Druge osnove vrednosti;
2.2.1. Fer vrednost;
2.2.2. Vrednost nepokretnosti kao sredstva obezbeđenja za kreditiranje;
2.2.3. Investiciona vrednost;
2.2.4. Katastarska vrednost;
2.2.5. Vrednost ponovne izgradnje.
3.
Metodi utvrđivanja vrednosti
3.1. Priznati metodi utvrđivanja vrednosti;
3.2. Pristup upoređivanja prodajnih cena (za stambene i poslovne objekte);
3.3. Prinosni pristup (za poslovne i industrijske objekte);
3.3.1. Investicioni metod;
3.3.2. Metod direktne kapitalizacije;
3.3.3. Metod diskontovanja novčanih tokova;
3.3.4. Prihodni metod;
3.4. Troškovni pristup - Amortizovani trošak zamene;
3.5. Metod rezidualne vrednosti.
4.
Primene procene vrednosti nepokretnosti
4.1. Procena vrednosti u svrhu finansijskog izveštavanja;
4.2. Procena vrednosti u svrhu kreditiranja obezbeđenog hipotekom;
4.3. Procena vrednosti u svrhu određivanja naknade za eksproprijaciju.
5.
Uslovi angažovanja procenitelja i sadržina izveštaja o proceni vrednosti nepokretnosti.
Član 3
Lice zainteresovano za sticanje statusa organizatora stručne obuke u smislu Zakona dostavlja ministarstvu nadležnom za poslove finansija (u daljem tekstu: Ministarstvo) zahtev za upis u imenik organizatora stručne obuke, kao i sledeće dokaze da ispunjava uslove za sprovođenje stručne obuke:
1) tehnički predlog, koji uključuje dokumentaciju kojom se dokazuju kapaciteti organizatora za sprovođenje stručne obuke, kao što su:
- tehnički pristup, metodologija, nacrt programa i kalendara sprovođenja stručne obuke,
- podaci i dokumentacija o kadrovskoj i organizacionoj osposobljenosti (kvalifikacijama, iskustvu i poslovnoj reputaciji uprave i nastavnog osoblja) i tehničkoj opremljenosti organizatora stručne obuke,
- organizaciona šema,
- opis ispunjenosti uslova za sprovođenje stručne obuke,
- korporativne sposobnosti, iskustvo i prethodne performanse organizatora stručne obuke,
- način na koji se sprovodi završna provera znanja polaznika stručne obuke,
- način na koji se vodi evidencija o polaznicima stručne obuke i sprovedenoj stručnoj obuci i proveri znanja,
- drugi relevantni podaci i dokumentacija kojima se dokazuje da organizator stručne obuke ispunjava uslove za sprovođenje stručne obuke;
2) opšta akta organizatora stručne obuke (osnivački akt, statut, pravila i procedure poslovanja i sl.);
3) podaci i dokumentacija iz registra privrednih društava, udruženja, odnosno drugog odgovarajućeg registra;
4) plan i program organizovanja i sprovođenja dopunskog ispita iz člana 9. stav 3. Zakona;
5) dokaz o plaćenoj taksi.
Stručni odbor, na zahtev Ministarstva, vrši proveru da li lice zainteresovano za sticanje statusa organizatora stručne obuke ispunjava uslove propisane Zakonom i ovim pravilnikom.
Stručni odbor o proveri iz stava 2. ovog člana obaveštava Ministarstvo u roku od pet dana od dana prijema zahteva Ministarstva.
Član 4
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".