ODLUKAO BEZBEDNOSTI I TEHNIČKOM REGULISANJU SAOBRAĆAJA NA JAVNIM PUTEVIMA NA TERITORIJI GRADA VRANJA("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 12/2010, 3/2011 - dr. odluka, 8/2017, 10/2017 - ispr. i 11/2017) |
Ovom odlukom uređuju se, u skladu sa zakonom, uslovi i mere u pogledu bezbednosti i tehničkog regulisanja saobraćaja na javnim putevima na teritoriji grada Vranja.
Javni putevi utvrđeni su posebnom odlukom Skupštine grada Vranja (u daljem tekstu: Skupština).
Javni putevi moraju biti projektovani, izgrađeni, rekonstruisani i održavani tako da se saobraćaj na njima može odvijati nesmetano i bezbedno i moraju ispunjavati propisane uslove.
U poslovima upravljanja javnim putevima, "JP Vodovod" Vranje (u daljem tekstu: upravljač puta) prati stanje bezbednosti saobraćaja na putevima, u skladu sa zakonom i drugim propisima kojima se uređuje oblast saobraćaja.
II OSNOVNA NAČELA BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA JAVNIM PUTEVIMA
Privredna društva, druga pravna lica, preduzetnici, fizička lica i učesnici u saobraćaju dužni su da doprinose bezbednom odvijanju saobraćaja.
Privredno društvo, drugo pravno lice ili preduzetnik koji projektuje, gradi, rekonstruiše, održava i upravlja javnim putevima, dužno je da to čini na način kojim omogućava bezbedno odvijanje saobraćaja.
Svaki učesnik u saobraćaju dužan je da se ponaša na način kojim neće ometati, ugroziti ili povrediti druge učesnike, kao i da preduzme sve potrebne mere radi izbegavanja ili otklanjanja opasnih situacija nastalim ponašanjem drugih učesnika u saobraćaju, ako sebe ili drugog time ne dovodi u opasnost.
Radi usklađivanja poslova u funkciji unapređenja bezbednosti saobraćaja na javnim putevima Gradsko veće Grada Vranja (u daljem tekstu: Gradsko veće) osniva telo za koordinaciju - Savet za bezbednost saobraćaja na putevima na teritoriji grada Vranja.
Aktom Gradskog veća utvrđuje se struktura i broj članova tela za koordinaciju iz stava 1. ovog člana, mandat članova tela za koordinaciju, organizacija i način rada i odlučivanja istog.
Posebnim aktom Gradskog veća mogu se obrazovati stručne radne grupe za potrebe tela za koordinaciju.
Skupština grada Vranja, na predlog tela za koordinaciju, donosi strategiju i godišnji plan bezbednosti saobraćaja na javnim putevima, u skladu sa zakonom.
U cilju praćenja bezbednosti saobraćaja na putevima, Gradsko veće podnosi Skupštini izveštaj o stanju bezbednosti saobraćaja na putevima, najmanje dva puta godišnje.
Grad Vranje, u okviru svojih prava i dužnosti, obezbeđuje sredstva za finansiranje unapređenja bezbednosti saobraćaja, u skladu sa zakonom.
III TEHNIČKO REGULISANJE SAOBRAĆAJA NA JAVNIM PUTEVIMA
Tehničko regulisanje saobraćaja na opštinskim putevima i ulicama u naseljima na teritoriji grada Vranja obavlja organizaciona jedinica Gradske uprave u čijoj nadležnosti su poslovi saobraćaja (u daljem tekstu: nadležna organizaciona jedinica).
Pod tehničkim regulisanjem saobraćaja, u smislu ove odluke, podrazumevaju se sve mere i akcije kojima se utvrđuje režim saobraćaja u redovnim uslovima i u uslovima radova na putu, a naročito: usmeravanje i vođenje saobraćaja; upravljanje brzinama u funkciji brzine saobraćajnog toka; ograničenje brzine u funkciji stanja kolovoza i vremenskih uslova; određivanje jednosmernih puteva i ulica; utvrđivanje puteva i ulica u kojima se zabranjuje saobraćaj ili saobraćaj određene vrste vozila; ograničenje brzine kretanja za sve ili pojedine kategorije vozila; određivanje prostora za parkiranje i zaustavljanje vozila; snabdevanje; usmeravanje i preusmeravanje korisnika; određivanje bezbednog i efikasnog načina regulisanja saobraćaja na raskrsnicama; lokacija autobuskih stajališta; dozvoljena osovinska opterećenja radi zaštite životne sredine i druge mere i akcije u skladu sa zakonom.
Na delu puta gde dolaze u dodir državni i opštinski putevi, odnosno ulice u naselju, nadležna organizaciona jedinica je dužna da prilikom tehničkog regulisanja saobraćaja, akta koja donosi iz svoje nadležnosti uskladi sa načelima tehničkog regulisanja saobraćaja na državnom putu.
Režim saobraćaja u redovnim uslovima i u toku radova na putevima uređuje se saobraćajno-tehničkim merama.
Pod saobraćajno-tehničkim merama, u smislu ove odluke, podrazumeva se, naročito: usmeravanje tranzitnog, teretnog, biciklističkog i pešačkog saobraćaja; utvrđivanje puteva i ulica namenjenim javnom prevozu putnika; način korišćenja saobraćajnih traka za vozila javnog prevoza putnika; ograničenje brzine za sve ili pojedine kategorije vozila; određivanje jednosmernih ulica, pešačkih zona, zona usporenog saobraćaja, zona "30", zona škole, zona zaštite životne sredine; određivanje bezbednog i efikasnog načina regulisanja saobraćaja na raskrsnicama i druge mere u skladu sa zakonom.
Za sprovođenje utvrđenog režima saobraćaja mora se izraditi saobraćani projekat i na putu postaviti saobraćajna signalizacija prema projektu.
Saobraćajni projekat sačinjava upravljač puta.
Saglasnost na saobraćajni projekat iz stava 4. ovog člana daje nadležna organizaciona jedinica.
Utvrđeni režim saobraćaja može se privremeno izmeniti ili privremeno obustaviti saobraćaj, radi održavanja sportskih i drugih priredbi na putu, pod uslovima i na način utvrđenim zakonom.
Pešačka zona je deo puta, ulice ili deo naselja po kome je dozvoljen isključivo saobraćaj pešaka.
Pešačka zona mora biti obeležena propisnom saobraćanom signalizacijom.
U pešačkoj zoni, u određenom vremenskom periodu, upravljač puta može dozvoliti kretanje određenih vozila brzinom kretanja pešaka, tako da ne ugrožavaju pešake.
Zona usporenog saobraćaja vozila je deo puta, ulice ili deo naselja u kome kolovoz koriste pešaci i vozila.
Vozač je obavezan da se u zoni usporenog saobraćaja kreće tako da ne ometa kretanje pešaka i biciklista, brzinom kretanja pešaka, a najviše 10 km/h.
Zona usporenog saobraćaja može biti obeležena propisnom saobraćajnom signalizacijom.
Zona "30" je deo puta, ulice ili naselja u kojoj je brzina kretanja vozila ograničena na 30 km/h.
Zona "30" mora biti obeležena propisnom saobraćajnom signalizacijom.
Zona škole je deo puta ili ulice koja se nalazi u neposrednoj blizini škole i dečjeg vrtića i kao takva obeležena je odgovarajućom saobraćajnom signalizacijom.
Brzina kretanja vozila u zoni škole u naselju ograničena je do 30 km/h, a van naselja do 50 km/h, u vremenu od 7,00 do 21,00 čas, osim ako saobraćajnim znakom vreme zabrane nije drukčije određeno.
Na putu u naselju, vozač ne sme da se kreće brzinom većom od 50 km/h, odnosno brzinom većom od brzine dozvoljene postavljenim saobraćajnim znakom za celo naselje ili njegov deo.
Izuzetno, na putu u naselju, čiji saobraćajno-tehnički uslovi to omogućavaju, može se saobraćajnim znakom dozvoliti kretanje vozila brzinom i do 80 km/h.
Tehničkim sredstvima za usporavanje saobraćaja učesnicima u saobraćaju se fizički ograničava brzina kretanja vozila.
Tehnička sredstva za usporavanje saobraćaja su fizičke prepreke, vibracione i šušteće trake.
Fizičke prepreke za usporavanje saobraćaja dozvoljeno je postavljati samo na opštinskim putevima u naselju.
Izuzetno, fizičke prepreke za usporavanje saobraćaja mogu se postaviti na državnim putevima u zonama škola, vrtića i drugih objekata pored kojih je radi bezbednosti svih učesnika u saobraćaju dodatno ograničena dozvoljena brzina u naselju, uz pribavljanje prethodne saglasnosti, u skladu sa zakonom.
Tehnička sredstva za usporavanje saobraćaja moraju biti obeležena propisanom saobraćajnom signalizacijom.
Tehnička sredstva za usporavanje saobraćaja upravljač puta postavlja prema projektu na koji saglasnost daje nadležna organizaciona jedinica.
Ograničenje osovinskog opterećenja javnih puteva određuje upravljač puta, na osnovu mišljenja odgovarajućih stručnih institucija.
Na trotoarima ulica izrađuju se propisne rampe sa nagibom 5-8% i ostala propisna sredstva za bezbedno kretanje lica sa invaliditetom.
Za ulice sa jednosmernim saobraćajem određuju se, po pravilu, ulice čija je širina kolovoza manja od pet metara, po proceni nadležne organizacione jedinice.
Zbog bezbednosti saobraćaja i ukazane potrebe, za ulice sa jednosmernim saobraćajem mogu se odrediti i ulice čija je širina veća od pet metara.
O korišćenju ulica u gradu za obuku vozača odobrenje izdaje upravljač puta.
Korišćenje ulica u smislu stava 1.ovog člana vrši se uz naknadu, koju utvrđuje nadzorni odbor upravljača puta.
Član 19a
Nadležna organizaciona jedinica može zabraniti saobraćaj ili saobraćaj određene vrste vozila na putu, njegovom delu ili putnom objektu, ako to zahteva održavanje sportske ili druge manifestacije, pod uslovom da je moguće preusmeravanje saobraćaja na druge puteve, po prethodno pribavljenoj saglasnosti upravljača puta, u skladu sa zakonom.
O zabrani saobraćaja iz stava 1. ovog člana, nadležna organizaciona jedinica je dužna da obavesti saobraćajnu policiju Policijske uprave i upravljača puta.
Upravljač puta je dužan da o zabrani saobraćaja iz stava 1. ovog člana, blagovremeno obavesti javnost putem sredstava javnog informisanja ili na drugi uobičajeni način i preduzme potrebne mere obezbeđenja.
Organizator sportske ili druge manifestacije snosi troškove zabrane saobraćaja, preusmeravanja i obaveštavanja javnosti i preduzetih mera obezbeđenja.
Nadležna organizaciona jedinica zabraniće saobraćaj na putu, odnosno saobraćaj određene vrste vozila na putu, njegovom delu ili putnom objektu, na predlog upravljača puta, u slučajevima utvrđenim zakonom.
Snabdevanje prodajnih objekata i skladišta može se vršiti u toku 24 časa, bez vremenskog ograničenja.
Izuzev iz stava 1. ovog člana, snabdevanje prodajnih objekata u užem centru grada, obuhvaćenog zonskim parkiranjem, ne može se vršiti u terminu od 07,00 do 09,00 časova, od 13,00 do 16,00 časova i od 18,00 do 21,00 čas.
Ukoliko se prodajni objekti nalaze u ulicama u kojima je zabranjen saobraćaj za vrstu vozila kojim se vrši snabdevanje, isti se snabdevaju iz najbliže sporedne ulice.
Izuzev iz stava 3. ovog člana, snabdevanje prodajnih objekata može da se vrši i iz ulice u kojoj je zabranjen saobraćaj, uz odobrenje upravljača puta, uz naknadu koju utvrđuje nadzorni odbor upravljača puta, u terminu od 09,00 do 11,00 časova, ukoliko se proceni da se snabdevanje ne može vršiti iz sporedne ulice.
Ovlašćuje se Gradsko veće da u skladu sa prethodno pribavljenim mišljenjem upravljača puta odredi druge termine za snabdevanje prodajnih objekata u smislu odredaba ovog člana.
Javni putevi moraju da se obeleže zakonom propisanom saobraćajnom signalizacijom (vertikalnom i horizontalnom), kojom se učesnici u saobraćaju upozoravaju na opasnost koja im preti na putu, odnosno delu puta, stavljaju do znanja ograničenja, zabrane i obaveze kojih se učesnici u saobraćaju moraju pridržavati i daju potrebna obaveštenja za bezbedno i nesmetano odvijanje saobraćaja.
Za postavljanje, uklanjanje i održavanje saobraćajne signalizacije nadležan je upravljač puta.
Saobraćajna signalizacija se postavlja i održava tako da učesnici u saobraćaju mogu na vreme i lako da ih uoče danju i noću i da blagovremeno postupe u skladu sa njihovim značenjem.
Saobraćajna signalizacija mora se ukloniti, dopuniti ili zameniti, ako njeno značenje ne odgovara izmenjenim uslovima saobraćaja na putu ili zahtevima bezbednosti saobraćaja.
Horizontalna saobraćajna signalizacija na javnim putevima, autobuskim i drugim stajalištima, parkinzima, poligonu i drugim sličnim saobraćajnim površinama, zamenjuje se, odnosno obnavlja najmanje dvaput godišnje.
Upravljač puta postavlja, zamenjuje, dopunjuje i obnavlja saobraćajnu signalizaciju na osnovu rešenja o tehničkom regulisanju saobraćaja koje izdaje nadležna organizaciona jedinica.
Upravljač puta je dužan da obezbedi postavljanje privremene saobraćajne signalizacije na delu puta na kome su nastala oštećenja ili prepreke koje se ne mogu ukloniti i da obezbedi učesnike u saobraćaju.
Za postavljanje privremene saobraćajne signalizacije mora se izraditi saobraćajni projekat, osim u slučaju izvođenja hitnih radova koji ne traju duže od 24 sata.
Saglasnost na projekat iz stava 2. ovog člana daje nadležna organizaciona jedinica.
Upravljač puta je dužan da redovno vrši pregled ispravnosti svetlosne saobraćajne signalizacije i odmah otklanja kvarove, radi bezbednosti svih učesnika u saobraćaju.
Na javnim saobraćajnim površinama, osim propisane saobraćane signalizacije mogu se postavljati i reklamni panoi, uz prethodno odobrenje upravljača puteva, i to na pet i više metara pored puta, mereno sa spoljne strane ivice puta.
Na saobraćajnu signalizaciju i na njenom nosaču zabranjeno je postavljanje bilo čega što nije u vezi sa značenjem same signalizacije.
Zabranjeno je neovlašćeno postavljanje, uklanjanje, oštećivanje i izmena značenja saobraćajne signalizacije, kao i opreme puta.
Zabranjeno je postavljanje tabli, znakova, svetla, stubova ili drugih sličnih predmeta kojima se zaklanja ili umanjuje uočljivost postavljene saobraćajne signalizacije.
Zabranjeno je postavljanje predmeta koji svojim oblikom, bojom, izgledom ili mestom postavljanja podržavaju ili liče na saobraćajnu signalizaciju, zaslepljuju učesnike u saobraćaju ili odvraćaju njihovu pažnju u meri koja može biti opasna za bezbednost saobraćaja.
Učesnici u saobraćaju dužni su da postupaju u skladu sa propisima o pravilima saobraćaja, saobraćajnoj signalizaciji i znacima i naredbama koje daje ovlašćeno službeno lice nadležnog organa.
Za kretanje vozila vozač mora da koristi površinu namenjenu za saobraćaj one vrste vozila kojom upravlja, osim ako za pojedine slučajeve zakonom ili drugim propisima nije drukčije određeno.
Zabranjena je vožnja bicikla i motornih vozila na pešačkim stazama, trotoarima, trgovima, platoima namenjenim pešacima, parkovima, travnjacima i ostalim zelenim javnim površinama.
Zaustavljanje vozila vrši se na način i pod uslovima propisanim zakonom.
Na gradskim autobuskim stajalištima autobusi se mogu zadržavati samo za vreme dok prime putnike.
Parkiranje vozila vrši se na javnim parkinzima, utvrđenim posebnom skupštinskom odlukom.
Parkiranje teretnih vozila vrši se na posebnim parkinzima određenim od strane JKP "Parking servis".
Privredno društvo, odnosno drugo pravno lice koje obavlja javni prevoz putnika i stvari, u skladu sa zakonom, dužno je da autobuse parkira na svojim obezbeđenim parking prostorima u krugu tog privrednog društva, odnosno drugog pravnog lica, ili na parking prostoru koje odredi JKP "Parking servis", uz nadoknadu.
Zabranjeno je zaustavljanje i parkiranje motornih vozila na pešačkim stazama, trotoarima, trgovima, platoima namenjenim pešacima, parkovima, travnjacima, ostalim javnim zelenim površinama, kao i ostalim kolovoznim površinama utvrđenim zakonom, osim ako je za pojedine javne saobraćajne površine saobraćajnim znacima drukčije određeno.
Zabranjeno je parkiranje vozila za prevoz opasnih materija na ulicama i platoima u naseljenim mestima.
Vozila iz stava 2. ovog člana mogu se zaustaviti na platoima benzinskih pumpi, naftnih terminala i registrovanih skladišta u vreme istakanja prevoznog tereta.
Odbačena vozila ne smeju se ostavljati na putu, drugoj javnoj površini ili na prostoru na kome je dozvoljeno zaustavljanje i parkiranje vozila.
Uklanjanje odbačenih vozila vrši se na način i po postupku utvrđenim skupštinskom odlukom kojom se uređuje javno parkiranje.
Na javnom putu i na njegovom zaštitnom pojasu nije dozvoljeno podizati spomenike, postavljati krajputaše i druge spomen-znakove, prodavati proizvode, odnosno preduzimati druge radnje kojima se ugrožava bezbednost saobraćaja.
Na putu se ne smeju stavljati predmeti, odnosno materije koje mogu da ugroze, odnosno ometaju bezbednost saobraćaja.
Učesnici u saobraćaju ne smeju na putu ili pored njega da ispuštaju, odnosno odlažu materije, otpad kojim se ugrožava život i zdravlje ljudi, životinja, biljaka ili zagađuje životna sredina.
Održavanje i zaštita opštinskih i nekategorisanih puteva uređuje se posebnom odlukom Skupštine Grada.
Obavljanje javnog linijskog prevoza putnika na teritoriji grada Vranja uređuje se posebnom odlukom Skupštine Grada.
Obavljanje taksi prevoza na teritoriji grada Vranja uređuje se posebnom odlukom Skupštine Grada.
Javna parkirališta na teritoriji grada Vranja uređuju se posebnom odlukom Skupštine Grada.
Nadzor nad sprovođenjem odredaba ove odluke vrši organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za poslove saobraćaja, organi saobraćajne policije, Saobraćajna inspekcija i Komunalna policija grada Vranja.
U vršenju nadzora nad sprovođenjem odredaba ove odluke, neposredno se primenjuju kaznene odredbe Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima.
U vršenju inspekcijskog nadzora, saobraćajni inspektor sarađuje sa Komunalnom policijom, u skladu sa zakonom i gradskim propisima.
Komunalni policajac obavlja poslove u skladu sa ovlašćenjima propisanim zakonom i Odlukom o obrazovanju i unutrašnjem uređenju Komunalne policije.
VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Gradsko veće imenovaće telo za koordinaciju iz člana 4. ove odluke, u roku od tri meseca od stupanja na snagu Odluke.
Skupština će doneti strateški i godišnji plan bezbednosti saobraćaja u roku od šest meseci od stupanja na snagu akta o imenovanju tela za koordinaciju iz člana 4. ove odluke.
Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o uređenju saobraćaja na teritoriji opštine Vranje ("Opštinski službeni glasnik", broj 14/91).
Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Vranja".
Samostalni članovi Odluke o izmeni i dopuni
Odluke o bezbednosti i tehničkom regulisanju saobraćaja na javnim putevima na
teritoriji grada Vranja
("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 8/2017 i 10/2017 - ispr.)
Član 23
Na pitanja koja nisu regulisana odredbama ove odluke neposredno se primenjuju odredbe zakona i drugih propisa kojima se uređuje bezbednost saobraćaja i javni putevi.
Član 24
Strateški plan bezbednosti saobraćaja doneće se u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ove odluke.
Član 25
Odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Vranja".
* Ova odluka je dopunjena Odlukom o izmeni i dopuni odluka kojima su utvrđene novčane kazne za prekršaje ("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 3/2011).
Redakcija je zadržala numeraciju članova kako je objavljeno u "Sl. glasniku grada Vranja", br. 11/2017.