ODLUKAO UTVRĐIVANJU DOPRINOSA ZA UREĐIVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA("Sl. list grada Beograda", br. 2/2015, 16/2015, 74/2015 i 36/2017) |
Ovom odlukom uređuje se način i postupak utvrđivanja i plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta, za teritoriju grada Beograda (u daljem tekstu: grad).
Građevinsko zemljište može biti uređeno i neuređeno.
Uređeno građevinsko zemljište je zemljište koje je komunalno opremljeno za građenje i korišćenje, u skladu sa važećim planskim dokumentom (izgrađen pristupni put, elektromreža, obezbeđeno snabdevanje vodom i obezbeđeni drugi uslovi).
Neuređeno građevinsko zemljište koje nije opremljeno u smislu ove odluke, a nalazi se u obuhvatu planskog dokumenta na osnovu koga se mogu izdati lokacijski uslovi, može se komunalno opremiti i sredstvima fizičkih i pravnih lica.
Uređivanje građevinskog zemljišta obuhvata njegovo pripremanje i opremanje.
Pripremanje zemljišta obuhvata istražne radove, izradu geodetskih, geoloških i drugih podloga, izradu planske i tehničke dokumentacije, programa za uređivanje građevinskog zemljišta, raseljavanje, uklanjanje objekata, saniranje terena i druge radove.
Opremanje zemljišta obuhvata izgradnju objekata komunalne infrastrukture i izgradnju i uređenje površina javne namene.
Uređivanje građevinskog zemljišta vrši se prema srednjoročnim i godišnjim programima uređivanja i dodele građevinskog zemljišta koje donosi nadležan organ grada Beograda a na predlog Direkcije za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda JP, a u skladu sa članom 94. Zakona o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", br. 72/09, 81/09 - ispr, 64/10 - odluka US, 24/11, 121/12, 42/13 - odluka US, 50/13 - odluka US, 98/13 - odluka US, 132/14 i 145/14 - u daljem tekstu: zakon.).
Finansiranje uređivanja građevinskog zemljišta obezbeđuje se iz doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta, zakupnine za građevinsko zemljište, otuđenja ili razmene građevinskog zemljišta, pretvaranje prava zakupa u pravo svojine u skladu sa zakonom i drugih izvora u skladu sa zakonom.
Deo sredstava od doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta može se koristiti radi izgradnje objekata javne namene, u delu pripremanja i opremanja građevinskog zemljišta na kome će biti građeni objekti u skladu sa važećim planskim dokumentom.
Doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta utvrđuje se na osnovu prosečne cene kvadratnog metra stanova novogradnje na teritoriji grada, ukupne neto površine objekta koji je predmet gradnje, koeficijenta zone i koeficijenta namene objekta.
Zone i granice zona utvrđene su posebnom odlukom Skupštine Grada.
Namena objekta - prostora za koji se utvrđuje doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta može biti:
- stambena: stambeni objekti, stambeni prostor u stambeno-poslovnim objektima i prateći garažni prostor u stambenim objektima, kao i pripadajući deo garažnog prostora u stambeno-poslovnim objektima;
- komercijalna: poslovni objekti, hoteli, ugostiteljski objekti, trgovinski objekti-prostori sa pratećim prostorom, poslovno-stambeni apartmani, benzinske pumpe bez i sa nadstrešnicom, ateljei, objekti-prostori uslužnog zanatstva, menjačnice, kancelarije, kladionice, kockarnice, video klubovi i sl. i ostali prostori poslovno-komercijalnog karaktera u okviru stambeno-poslovnih, privredno-proizvodnih i ostalih objekata, skladišta, stovarišta i magacini u okviru komercijalne namene, kao i pripadajući garažni prostor u ovim objektima;
- proizvodna: privredno-proizvodni objekti, skladišta, stovarišta i magacini u okviru proizvodne namene, natkrivena proizvodna postrojenja, kao i objekti proizvodnog zanatstva, industrije i građevinarstva, poljoprivredni objekti, ekonomski objekti i garažni prostor u ovim objektima;
- javna: objekti namenjeni za javno korišćenje, objekti javne namene u javnoj svojini po osnovu posebnih zakona (linijski infrastrukturni objekti, objekti za potrebe državnih organa, organa teritorijalne autonomije i lokalne samouprave itd.) i ostali objekti javne namene koji mogu biti u svim oblicima svojine (bolnice, domovi zdravlja, domovi za stare, objekti obrazovanja, otvoreni i zatvoreni sportski i rekreativni objekti, objekti kulture, saobraćajni terminali, pošte i drugi objekti) pijace, garaže kao posebni objekti, objekti - prostori tradicionalnih crkava i tradicionalnih verskih zajednica u smislu Zakona o crkvama i verskim zajednicama ("Službeni glasnik RS", broj 36/06) i objekti za službene potrebe diplomatsko-konzularnih predstavništava stranih država, odnosno kancelarija međunarodnih organizacija u Republici Srbiji.
Objekti - prostori koji nisu navedeni u stavu 1. ovog člana, upodobiće se najsličnijoj navedenoj nameni.
Površina objekta - prostora za koji se utvrđuje doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta jednaka je ukupnoj neto površini objekta koji je predmet gradnje izražen u metrima kvadratnim, a prema SRPS U.C2.100: 2002.
Doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta plaća investitor.
Iznos doprinosa se utvrđuje rešenjem o izdavanju građevinske dozvole, a na osnovu obračuna doprinosa koji vrši Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda JP (u daljem tekstu: Direkcija) i dostavlja nadležnim organima gradske, odnosno opštinske uprave.
Obračun doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta vrši se na osnovu akta nadležnog organa gradske, odnosno opštinske uprave za sprovođenje postupka objedinjene procedure, koji se sa izvodom iz projekta za izdavanje građevinske dozvole odnosno idejnim projektom dostavlja Direkciji.
Nadležni organi gradske, odnosno opštinske uprave dužni su da odmah po podnošenju zahteva za izdavanje rešenja o građevinskoj dozvoli, odnosno zahteva za izdavanje rešenja o odobrenju izvođenja radova, dokumentaciju iz stava 3. ovog člana dostave Direkciji radi obračuna doprinosa. Direkcija je dužna da najkasnije u roku od dva radna dana od dana prijema dokumentacije, dostavi obračun doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta nadležnim organima gradske, odnosno opštinske uprave.
Obavezni elementi obračuna koji sačinjava Direkcija su:
- podaci o investitoru,
- lokacijski uslovi,
- katastarska parcela i adresa na kojoj se gradi objekat,
- ukupna neto površina objekta koji je predmet izgradnje,
- koeficijent zone i koeficijent namene objekta,
- iznos, način i rokovi plaćanja doprinosa,
- sredstva obezbeđenja u slučaju plaćanja na rate,
- propisani uplatni račun sa obaveznim pozivom na broj
Ukoliko investitor podnese zahtev za izmenu građevinske dozvole i dostavi novi projekat, odnosno separat za izmenu građevinske dozvole, sačini će se novi obračun doprinosa koji će biti sastavni deo izmenjenog rešenja o građevinskoj dozvoli.
Naknadu za uređivanje građevinskog zemljišta plaća investitor koji je postupak za izdavanje građevinske dozvole, prijave početka izvođenja radova ili rešenja kojim se odobrava izvođenje radova započeo pre stupanja na snagu Zakona o izmenama i dopunama zakona o planiranju i izgradnji.
Naknadu za uređivanje građevinskog zemljišta obveznici plaćanja iz stava 1. ovog člana plaćaju po osnovu ugovora o regulisanju naknade za uređivanje građevinskog zemljišta koji zaključuju sa Direkcijom.
Direkcija izdaje potvrdu o uređenosti odnosa u pogledu plaćanja naknade za uređivanje građevinskog zemljišta po uplati celokupne naknade jednokratno, a u slučaju da je ugovoreno plaćanje u ratama po uplati prve rate.
Iznos naknade za uređivanje građevinskog zemljišta se utvrđuje shodnom primenom člana 8, 9. i 10. ove odluke, a plaća shodnom primenom člana 14. ove odluke.
II UTVRĐIVANJE I PLAĆANJE DOPRINOSA ZA UREĐIVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Iznos doprinosa se utvrđuje tako što se osnovica koju čini prosečna cena kvadratnog metra stanova novogradnje na teritoriji grada Beograda, prema poslednjim objavljenim podacima Zavoda za informatiku i statistiku gradske uprave pomnoži sa ukupnom neto površinom objekta koji je predmet gradnje, izraženom u metrima kvadratnim, i sa koeficijentom zone i koeficijentom namene objekta.
Koeficijenti namene objekata:
Komercijalna |
1,50 |
Stambena |
1,00 |
Proizvodna |
0 |
Javna |
1,20 |
Koeficijent namene za objekte stanogradnje u zoni zaštite zelenila i ekstra I zoni povećava se za 20%, odnosno iznosi 1,20.
Koeficijenti zona za gradske opštine Vračar, Stari grad, Savski venac, Zvezdara, Voždovac, Palilula, Čukarica, Rakovica, Novi Beograd i Zemun:
Zone |
Zona zaštite zelenila |
Ekstra I |
I |
II |
III i Zona ulaznih pravaca |
IV |
V |
VI |
VII |
VIII |
Zona specifičnih namena |
Koeficijent zone |
0,1000 |
0,1000 |
0,1000 |
0,0916 |
0,0742 |
0,0507 |
0,0382 |
0,0267 |
0,0134 |
0,0040 |
0,0507 |
Koeficijenti zona za gradske opštine Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac, Barajevo Sopot, Grocka i Surčin:
Zone |
Zona zaštite zelenila |
Ekstra I |
I |
II |
III i Zona ulaznih pravaca |
IV |
V |
VI |
VII |
VIII |
Zona specifičnih namena |
Koeficijent zone |
0,1000 |
0,1000 |
0,1000 |
0,0916 |
0,0742 |
0,0406 |
0,0306 |
0,0214 |
0,0107 |
0,0032 |
0,0406 |
Doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta ne obuhvata troškove elektrodistributivne mreže i objekata, TT mreže i objekata, kablovske distributivne sisteme, mreže i objekte toplifikacije i gasifikacije i drugo.
Radovi na izgradnji infrastrukture, koji nisu sadržani u planu detaljne regulacije, a nalaze se u granici projekta preparcelacije i parcelacije, odnosno kompleksa investitora i izvode se u cilju povezivanja objekata investitora sa odgovarajućim sistemom mreže infrastrukture, izvode se u okviru izgradnje objekata kojima služe.
Troškove iz st. 1. i 2. ovog člana snosi investitor.
Ukupno obračunati doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta, za zemljište koje je nepotpuno opremljeno komunalnom infrastrukturom, a koja ne predstavlja neophodan uslov za funkcionisanje objekta koji se gradi, umanjuje se za određeni procenat, u skladu sa sledećom tabelom:
Nedostajuća komunalna infrastruktura |
Procenat umanjenja |
Nedostajuća saobraćajnica |
20 |
Nedostajuća kanalizaciona mreža |
10 |
Nedostajuća vodovodna mreža |
10 |
Investitor je dužan da u zahtev za izdavanje građevinske dozvole, ako je zemljište nepotpuno opremljeno komunalnom infrastrukturom, a koja je neophodan uslov za funkcionisanje objekta koji se gradi, što je utvrđeno lokacijskim uslovima saglasno članu 135. stav 10. Zakona, dostavi ugovor o regulisanju međusobnih obaveza u vezi pripremanja i opremanje građevinskog zemljišta zaključen sa Direkcijom, kojim će se definisti obaveze ugovornih strana na komunalnom opremanju zemljišta.
Fizička i pravna lica koja imaju pravni interes, mogu da zaključe ugovor o finansiranju radova na izgradnji nedostajuće komunalne infrastrukture, neophodne za funkcionisanje objekta za koji se izdaje građevinska dozvola, ukoliko je u javnim ispravama lokacija odnosno zemljište koje je predmet opremanja upisano kao javna svojina Grada Beograda i ukoliko su ispunjeni formalno-pravni i tehnički uslovi. Potpisivanjem ugovora, investitor fizičko ili pravno lice nema prava na umanjenje doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta niti na refundiranje troškova izgradnje nedostajuće komunalne infrastrukture.
Investitori kojima je prilikom obračuna doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta u postupku pribavljanja građevinske dozvole, umanjen doprinos u skladu sa stavom 1. ovog člana, za određeni procenat, zbog nedovoljne opremljenosti lokacije komunalnom infrastrukturom, dužni su da istu plate, ukoliko se u postupku pribavljanja upotrebne dozvole utvrdi da je Direkcija izvela radove na izgradnji nedostajuće infrastrukture, odnosno da je u toku izvođenje radova na izgradnji objekata nedostajuće infrastrukture u skladu sa programom.
Obračun doprinosa iz prethodnog stava vrši se na osnovu obračuna doprinosa iz Rešenja o građevinskoj dozvoli i podleže valorizaciji do dana izrade konačnog obračuna doprinosa.
Investitoru se obračunava pun iznos doprinosa u slučaju da su ispunjeni uslovi da, najkasnije do isteka roka za završetak radova na izgradnji objekta za koji investitor traži građevinsku dozvolu, Direkcija izgradi infrastrukturu potrebnu za njegovo priključenje.
U slučaju ispunjenosti uslova za zaključenje ugovora o zajedničkom pripremanju i opremanju lokacije, saglasno članu 92. Zakona o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", br. 72/09, 81/09 - ispr, 64/10 - odluka US, 24/11, 121/12, 42/13 - odluka US, 50/13 - odluka US, 98/13 - odluka US, 132/14 i 145/14), Investitor ima pravo na umanjenje doprinosa najviše do procenata umanjenja nedostajuće komunalne infrastrukture utvrđenih u stavu 1. ovog člana. Ukoliko ugovorena vrednost radova prelazi procenat umanjenja doprinosa za nedostajuću komunalnu infrastrukturu, investitori nemaju pravo na priznavanje većeg iznosa na ime radova na izgradnji komunalne infrastrukture. Ukoliko je ugovorena vrednost radova manja od utvrđenog procenta umanjenja na ime nedostajuće komunalne infrastrukture prilikom obračuna doprinosa izračunaće se tačan procenat za koji se vrši umanjenje doprinosa.
Investitoru koji realizuje projekat koji je od posebnog značaja za Republiku Srbiju ili Grad Beograd, odnosno projekat regulisan posebnim aktom (sporazum, memorandum, i dr.) gde se Republika Srbija ili Grad Beograd, pojavljuju kao jedan od potpisnika, iznos doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta može se umanjiti za troškove infrastrukturnog pripremanja i opremanja lokacije, kao i za vrednost zemljišta koje investitor ustupa Gradu Beogradu za izgradnju infrastrukturnih objekata, a najviše do ukupnog iznosa doprinosa.
Doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta ne obračunava se:
- za objekte javne namene u javnoj svojini, objekte stanogradnje namenjene za socijalno stanovanje čiji je investitor Grad ili Republika, objekte komunalne i druge infrastrukture, proizvodne i skladišne objekte, podzemne etaže objekata visokogradnje (prostor namenjen za garažiranje vozila, podstanice, trafostanice, ostave, vešernice i sl.), osim za delove podzemne etaže koje se koriste za komercijalne delatnosti, otvorena dečja igrališta, otvorene sportske terene i atletske staze;
- za adaptaciju i rekonstrukciju u okviru postojećeg gabarita i volumena legalno izgrađenog objekta, bez povećanja ukupne neto površine i bez promene namene;
- za stanove i poslovni prostor koje gradi Direkcija, za potrebe raseljavanja, a u cilju realizacije programa uređivanja građevinskog zemljišta;
- za izgradnju ili izvođenje radova na izgradnji objekata za službene potrebe diplomatsko-konzularnih predstavništava stranih država, odnosno kancelarija međunarodnih organizacija u Republici Srbiji, ukoliko je to propisano bilateralnim sporazumom, ako postoji reciprocitet sa tom stranom državom, o čemu potvrdu izdaje ministarstvo nadležno za spoljne poslove.
Iznos doprinosa utvrđen u skladu sa članom 8. ove odluke za objekte - prostore tradicionalnih crkava i tradicionalnih verskih zajednica u smislu Zakona o crkvama i verskim zajednicama ("Službeni glasnik RS", broj 36/2006) umanjuje se:
- 90% za izgradnju hramova i drugih zdanja za bogoslužbene potrebe;
- 80% za izgradnju ostalih verskih objekata (parohijski domovi, manastirski konaci, administrativne zgrade, škole, internati, bolnice i drugi prateći objekti), ukupne neto površine do 400 m2 i
- 50% za izgradnju ostalih verskih objekata, iz prethodne alineje, ukupne neto površine preko 400 m2.
Doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta se plaća kada se namena objekta, odnosno dela objekta, menja iz jedne namene u drugu namenu za koju je propisan veći iznos doprinosa.
Investitor koji uklanja postojeći objekat koji je izgrađen u skladu sa zakonom, u cilju izgradnje novog objekta na istoj građevinskoj parceli, plaća doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta za razliku u neto površini između objekata koji planira da izgradi i objekta koji se uklanja.
Investitor koji uklanja postojeći objekat iz člana 11. stav 1. Odluke, izgrađenog u skladu sa zakonom, a za koji doprinos nije obračunat, ni plaćen, u cilju izgradnje novog objekta druge namene, plaća ukupan doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta, bez priznavanja površine objekta koji uklanja.
Ukoliko na građevinskoj parceli postoji izgrađeni objekat koji se ruši za isti se dostavlja dokumentacija kojim se dokazuje legalnost i površina objekta.
III NAČIN PLAĆANJA DOPRINOSA ZA UREĐIVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA I SREDSTVA OBEZBEĐENJA
Doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta plaća se jednokratno ili u ratama, u periodu od 36 meseci.
Doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta usklađuje se prema zvanično objavljenom pokazatelju rasta potrošačkih cena, Zavoda za informatiku i statistiku gradske uprave, od dana obračuna do dana plaćanja.
U slučaju plaćanja doprinosa jednokratno, do prijave radova, investitor ima pravo na umanjenje od 30%.
Pravo na umanjenje iz stava 3. ovog člana ima i investitor koji plaćanje vrši u ratama u slučaju jednokratnog plaćanja preostalih nedospelih rata, a na osnovu obračuna ispostavljenog od strane Direkcije.
U slučaju plaćanja doprinosa u ratama, investitor vrši plaćanje tako da plaća prvu ratu u visini od 10% utvrđenog doprinosa najkasnije do podnošenja zahteva za prijavu radova, a preostali iznos doprinosa u mesečnim ratama.
Rate će se usklađivati prema zvanično objavljenom pokazatelju rasta potrošačkih cena Zavoda za informatiku i statistiku gradske uprave, za period od baznog datuma obračuna doprinosa do poslednjeg dana u mesecu, a uplaćuju se do 15. u narednom mesecu.
Plaćanje rata investitor vrši na osnovu obračuna ispostavljenog od strane Direkcije.
Investitor je dužan da pre prijave radova pribavi dokaz o regulisanju obaveza u pogledu doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta od strane Direkcije.
Za period kašnjenja u plaćanju, investitoru se obračunava kamata za neblagovremeno plaćene javne prihode u skladu sa zakonom.
Iznos, način plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta i sredstva obezbeđenja plaćanja, ukoliko se doprinos plaća na rate, su sastavni deo rešenja o građevinskoj dozvoli.
Iznos doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta koji je utvrđen obračunom koji je sastavni deo rešenja o građevinskoj dozvoli podleže valorizaciji do dana izrade konačnog obračuna doprinosa.
Sastavni deo rešenje o upotrebnoj dozvoli je konačni obračun doprinosa.
Investitor je dužan da najkasnije u roku od 15 dana od dana prijema rešenja o upotrebnoj dozvoli izmiri ukupan iznos doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta.
U slučaju plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta na rate, investitor je dužan da do momenta prijave radova, kao sredstvo obezbeđenja plaćanja dostavi:
- neopozivu bankarsku garanciju, naplativu na prvi poziv, bez prigovora koja glasi na ukupan iznos nedospelih rata i koja je izdata na rok koji mora biti duži tri meseca od dana dospeća poslednje rate ili
- uspostavi hipoteku na objektu koji vredi najmanje 30% više od ukupnog iznosa nedospelih rata u korist Grada Beograda.
U slučaju uspostavljanja hipoteke, kao sredstva obezbeđenja plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta na rate, procenu vrednosti hipotekovane nepokretnosti vrši organ uprave Grada Beograda nadležan za poslove finansija.
U slučaju plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta na rate za izgradnju objekata čija ukupna bruto razvijena građevinska površina ne prelazi 200 m2 i koji ne sadrži više od dve stambene jedinice, ne dostavljaju se sredstva obezbeđenja.
Investitor kome se obračun doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta vrši na osnovu zvanično objavljene prosečne cene stana u novogradnji po m2 za drugo polugodište 2016. godine, u slučaju plaćanja doprinosa jednokratno do prijave radova, ima pravo na umanjenje od 40%.
Investitor kome je izdata građevinska dozvola ili rešenje o odobrenju izvođenja radova sa obračunom na osnovu zvanično objavljene prosečene cene stana u novogradnji po m2 za drugo polugodište 2016. godine, a koji nije platio utvrđen iznos doprinosa, ima pravo na umanjenje iz stava 1. ovog člana, ukoliko Direkciji podnese zahtev za izmenu obračuna u delu koji se odnosi na procenat umanjenja za jednokratno plaćanje, a u skladu sa stavom 1. ovog člana.
Investitor kome je obračun doprinosa izvršen na osnovu zvanično objavljene prosečne cene stana u novogradnji po m2 za drugo polugodište 2016. godine, a koji je po izdatoj građevinskoj dozvoli izvršio jednokratno plaćanje doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta sa umanjenjem od 30%, ima pravo na povraćaj više uplaćenih sredstava u nominalnom iznosu prilikom izrade konačnog obračuna doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta.
Ukoliko zvanično objavljena cena stanova novogradnje po m2 bude manja za 10 i više procenata u odnosu na cenu objavljenu za drugo polugodište 2016. godine, prilikom obračuna i jednokratnog plaćanja doprinosa primenjivaće se odredbe člana 14. stav 3. ove odluke.
Investitor je dužan da izvrši uplatu doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta u celosti, odnosno ako plaća na rate da uplati prvu ratu i dostavi sredstva obezbeđenja, najkasnije do podnošenja prijave radova.
Investitor koji na ime obezbeđenja plaćanja doprinosa uspostavlja hipoteku na objektu u skladu sa članom 14. stav 14. tačka 2. dužan je da založnu izjavu, sačinjenu u svemu u skladu sa zakonom kojim se uređuje hipoteka, zajedno sa izvršenom procenom organa uprave grada Beograda nadležnim za poslove finansija, dostavi Direkciji. Direkcija je ovlašćena da u ime i za račun Grada Beograda, kao hipotekarnog poverioca izvrši upis hipoteke prvog reda u registar nepokretnosti.
Direkcija, u ime i za računa Grada Beograda vodi evidenciju o obračunatom doprinosu, dinamici izmirivanja doprinosa, rokovima plaćanja mesečnih rata, izdaje potvrdu o izvršenoj obavezi na ime plaćenog doprinosa, pokreće postupke za aktiviranje sredstava obezbeđenja u slučaju neplaćanja doprinosa i pokreće druge postupke radi naplate doprinosa.
IV UGOVOR O REGULISANJU MEĐUSOBNIH ODNOSA U VEZI PRIPREMANJA I OPREMANJA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA SREDSTVIMA FIZIČKIH ILI PRAVNIH LICA
Građevinsko zemljište koje nije uređeno u smislu ove odluke, a nalazi se u obuhvatu planskog dokumenta na osnovu koga se mogu izdati lokacijski uslovi, odnosno građevinska dozvola, može se pripremiti, odnosno opremiti sredstvima fizičkih ili pravnih lica.
Lice koje gradi objekat na neuređenom građevinskom zemljištu podnosi Direkciji predlog o finansiranju pripremanja, odnosno opremanja građevinskog zemljišta.
Uz predlog o finansiranju lice iz stava 2. ovog člana dostavlja:
- lokacijske uslove,
- dokaz o rešenim imovinsko pravnim odnosima za parcelu na kojoj namerava da gradi objekat,
- kopiju plana,
- predlog dinamike i rokova izgradnje objekta.
Direkcija nakon razmatranja predloga lica iz člana 16. stava 2. ove odluke, a na osnovu pribavljene dokumentacije, priprema elaborat o zajedničkom pripremanju i opremanju građevinskog zemljišta sa predlogom ugovora o zajedničkom pripremanju, odnosno opremanju građevinskog zemljišta.
Elaborat iz stava 1. ovog člana sadrži:
- podatke o lokaciji, odnosno zoni u kojoj se planira opremanje građevinskog zemljišta,
- podatke iz planskog dokumenta i tehničke uslove za izgradnju nedostajuće infrastrukture,
- podatke iz programa uređivanja građevinskog zemljišta,
- granicu lokacije koja se priprema, odnosno oprema sa popisom katastarskih parcela,
- dinamiku i rok izgradnje nedostajuće infrastrukture,
- obavezu Direkcije da obezbedi stručni nadzor u toku izvođenja radova,
- određivanje učešća svake ugovorne strane u obezbeđivanju, odnosno finansiranju izrade tehničke dokumentacije i stručne kontrole tehničke dokumentacije, izvođenju radova i izboru izvođača radova, kao i drugih troškova u vezi sa opremanjem građevinskog zemljišta, uključujući visinu i rokove obezbeđivanja finansijskih i drugih sredstava,
- određivanje objekata koji se grade i koji će preći u javnu svojinu Grada Beograda,
- određivanje iznosa učešća lica iz člana 16. stav 2. ove odluke u finansiranju pripremanja, odnosno opremanja građevinskog zemljišta,
- sredstva obezbeđenja ispunjenja obaveza ugovornih strana.
Na elaborat iz stava 1. ovog člana saglasnost daje Nadzorni odbor Direkcije za vrednost radova do 5.000.000,00 dinara, a na iznos veći od 5.000.000,00 dinara na predlog Nadzornog odbora Direkcije saglasnost daje Gradsko veće.
Na osnovu elaborata iz člana 17. ove odluke Direkcija i lice iz člana 16. stava 2. zaključuju ugovor o zajedničkom pripremanju, odnosno opremanju građevinskog zemljišta.
Ugovor iz stava 1. ovog člana naročito sadrži:
- podatke o lokaciji, odnosno zoni u kojoj se planira opremanja građevinskog zemljišta;
- podatke iz planskog dokumenta i tehničke uslove za izgradnju;
- podatke iz programa uređivanja građevinskog zemljišta;
- granicu lokacije koja se priprema, odnosno oprema sa popisom katastarskih parcela;
- dinamiku i rok izgradnje nedostajuće infrastrukture;
- obavezu Direkcije, kao investitora, da obezbedi stručni nadzor u toku izvođenja radova;
- određivanje učešća svake ugovorne strane u obezbeđivanju, odnosno finansiranju izrade tehničke dokumentacije i stručne kontrole tehničke dokumentacije, izvođenju radova i izboru izvođača radova, kao i drugih troškova u vezi sa opremanjem građevinskog zemljišta, uključujući visinu i rokove obezbeđivanja finansijskih i drugih sredstava;
- određivanje objekata koji se grade i koji će preći u javnu svojinu Grada Beograda;
- sredstva obezbeđenja za ispunjenje obaveza ugovornih strana.
Licu koje učestvuje u zajedničkom pripremanju, odnosno opremanju građevinskog zemljišta iznos doprinosa za uređivanje građevinskog zemljištama može se umanjiti najviše do iznosa umanjenja za nedostajuću komunalnu infrastrukturu utvrđeno članom 10. stav 1. ove odluke.
U slučaju kada investitor, koji je izvršio uplatu sredstava na ime naknade za uređivanje građevinskog zemljišta ostvari pravo na povraćaj uplaćenih sredstava na ime naknade za uređivanje građevinskog zemljišta, povraćaj će se, uz saglasnost investitora, izvršiti na sledeći način:
- za uplate izvršene pre 24. januara 1994. godine (do stupanja na snagu novog dinara) povraćaj će se izvršiti u iznosu koji će se utvrditi tako što će se nominalno uplaćeni iznos preračunati metodom revalorizacije prema pokazatelju stopa rasta cena na malo prema podacima Saveznog zavoda za statistiku do dana 24. januara 1994. godine i uvećati za 50% od obračunate valorizacije prema pokazatelju stopa rasta cena na malo koje objavljuje Zavod za informatiku i statistiku gradske uprave za period od 25. januara 1994. godine do 13. maja 2003. godine,
- za uplate izvršene u periodu posle 24. januara 1994. godine povraćaj će se izvršiti u nominalno uplaćenom iznosu uvećanom za 50% od obračunate valorizacije prema pokazatelju stopa rasta cena na malo koje objavljuje Zavod za informatiku i statistiku gradske uprave za period od dana uplate do 13. maja 2003. godine,
- za uplate izvršene nakon 13. maja 2003. godine povraćaj uplaćenih sredstava na ime naknade za uređivanje građevinskog zemljišta će se izvršiti u visini nominalno uplaćenih sredstava.
Izuzetno od odredbi stava 1. ovog člana, investitoru koji ne može da ostvari pravo gradnje na dodeljenoj lokaciji, a iz razloga što je planskim dokumentom promenjena prvobitna namena u javnu namenu zemljišta, povraćaj uplaćenih sredstava na ime naknade za uređivanje građevinskog zemljišta, izvršiće se na sledeći način:
- za uplate izvršene pre 24. januara 1994. godine (do stupanja na snagu novog dinara) povraćaj će se izvršiti u iznosu koji će se utvrditi tako što će se nominalno uplaćeni iznos preračunati metodom revalorizacije prema pokazatelju stopa rasta cena na malo prema podacima Saveznog zavoda za statistiku do dana 24. januara 1994. godine i uvećati za ukupan iznos obračunate valorizacije prema pokazatelju stopa rasta cena na malo koje objavljuje Zavod za informatiku i statistiku gradske uprave za period od 25. januara 1994. godine do dana obračuna,
- za uplate izvršene u periodu posle 24. januara 1994. godine povraćaj će se izvršiti u nominalno uplaćenom iznosu uvećanom za ukupan iznos obračunate valorizacije prema pokazatelju stopa rasta cena na malo koje objavljuje Zavod za informatiku i statistiku gradske uprave za period od dana uplate do dana obračuna.
Povraćaj uplaćenih sredstava će se izvršiti sa uplatnog računa naknade za uređivanje građevinskog zemljišta.
Ukoliko investitor, iz stava 2. ovog člana, koji ne može da ostvari pravo gradnje na dodeljenoj lokaciji, a iz razloga što je planskim dokumentom promenjena prvobitna namena zemljišta u javnu namenu, a ima obavezu plaćanja doprinosa na drugoj lokaciji, obračun će se vršiti tako što će se uplaćena sredstva na dan uplate preračunati u plaćenu površinu na lokaciji na kojoj investitor ima obavezu plaćanja doprinosa.
Investitoru koji ostvari pravo na povraćaj uplaćenih sredstava na ime naknade za uređivanje građevinskog zemljišta, a koji je zemljište dobio posle 13. maja 2003. godine javnim nadmetanjem ili prikupljanjem ponuda javnim oglasom, povraćaj sredstava će se izvršiti u skladu sa st. 1, 2. i 3. ovog člana, uz njegovu saglasnost, nakon otuđenja ili dodele zemljišta drugom investitoru, a najkasnije u roku od 18 meseci od dana zaključenja ugovora kojim se reguliše pravo investitora na povraćaj uplaćenih sredstava.
Investitoru koji ostvari pravo na povraćaj uplaćenih sredstava na ime naknade za uređivanje građevinskog zemljišta, na iznos veći od 5.000.000,00 dinara, po bilo kom osnovu, a da nije obuhvaćen odredbama prethodnog stava ovog člana, povraćaj sredstava će se izvršiti u skladu sa st. 1, 2. i 3. ovog člana, a najkasnije u roku od 120 dana od dana zaključenja ugovora kojim se reguliše pravo investitora na povraćaj uplaćenih sredstava.
Investitori koji su zaključili ugovore o regulisanju naknade za uređivanje građevinskog zemljišta za izgradnju objekata prema odredbama Zakona o posebnim uslovima za izdavanje građevinske, odnosno upotrebne dozvole za određene objekte ("Službeni glasnik RS", broj 16/97), a kroz postupak legalizacije nisu ispunili uslove za dobijanje trajnog odobrenja za izgradnju i upotrebnu dozvolu, kao i investitori koji su zaključili ugovor za izgradnju objekata privremenog karaktera, nemaju pravo na povraćaj uplaćenih sredstava.
Investitor koji je izvršio ugovaranje naknade za uređivanje građevinskog zemljišta, na osnovu rešenja o odobrenju za izgradnju, odnosno lokacijske dozvole, ima pravo na raskid ugovora i povraćaj uplaćenih sredstava, ukoliko od nadležnog organa za građevinske poslove dostavi dokaz da nije izdata potvrda o prijemu dokumentacije, odnosno građevinska dozvola i od nadležnog inspekcijskog organa dokaz da nije započeto građenje objekta, odnosno izvođenje radova odobrenih rešenjem o odobrenju za izgradnju, odnosno lokacijskom dozvolom.
Investitor koji je izvršio ugovaranje naknade za uređivanje građevinskog zemljišta, na osnovu rešenja o odobrenju za izgradnju, odnosno na osnovu lokacijske dozvole, ima pravo na raskid ugovora i povraćaj uplaćenih sredstava ukoliko dostavi pravnosnažno rešenje nadležnog organa za građevinske poslove kojim se utvrđuje prestanak važenje rešenja o odobrenju, odnosno prestanak važenja građevinske dozvole i od nadležnog inspekcijskog organa dostavi dokaz da nije započeo sa građenjem objekta, odnosno da je izveo samo pripremne radove koji se odnose: na rušenje postojećih objekata na parceli, izmeštanje postojeće infrastrukture na parceli, raščišćavanje terena na parceli, zemljane radove, radove kojima se obezbeđuje sigurnost susednih objekata, odnosno sigurnost i stabilnost terena (šipovi, potporni zidovi i sl.) ili radove na obezbeđivanju nesmetanog odvijanja saobraćaja i korišćenja okolnog prostora.
Investitor koji je izvršio ugovaranje naknade za uređivanje građevinskog zemljišta i obavezao se na predaju određene stambene, odnosno površine poslovnog prostora na ime naknade za uređivanje građevinskog zemljišta, odnosno na ime datih stanova za raseljavanje i pored ispunjenja uslova iz prethodnih stavova ovog člana, nema pravo na raskid ugovora, ukoliko ne izvrši svoju ugovorenu obavezu predaje stambenog, odnosno poslovnog prostora.
Investitor kome posle zaključenja ugovora o regulisanju naknade za uređivanje građevinskog zemljišta, prestane pravni osnov na osnovu koga je ugovor zaključen, ima pravo na raskid ugovora i povraćaj uplaćenih sredstava, ukoliko od nadležnog organa za inspekcijske poslove dostavi dokaz da je izgrađeni objekat, odnosno deo objekta uklonjen.
Investitoru kome posle uplate doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta prestane pravni osnov, rešenje o građevinskoj dozvoli, rešenje o odobrenju izvođenja radova, odnosno akt o prijavi radova, na osnovu odluke nadležnog organa gradske, odnosno opštinske uprave, ima pravo na povraćaj uplaćenih sredstava u nominalnom iznosu, ukoliko od nadležnog organa za inspekcijske poslove gradske odnosno opštinske uprave, dostavi dokaz da objekat nije izgrađen ili da je izgrađeni objekat ili deo objekta uklonjen.
Investitori koji su zaključili ugovore o regulisanju naknade za uređivanje građevinskog zemljišta sa umanjenjem za nedostajuću infrastrukturu po ranije važećim odlukama o utvrđivanju naknade za uređivanje građevinskog zemljišta, ostaju u obavezi da naknadu za nedostajuću infrastukturu regulišu posebni aneksom ugovora kada ista bude u programu uređivanja građevinskog zemljišta.
Do usaglašavanja Zakona o legalizaciji objekata ("Službeni glasnik RS", br. 95/13 i 117/14) sa Zakonom o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", br. 72/09, 81/09 - ispr, 64/10 - odluka US, 24/11, 121/12, 42/13 - odluka US, 50/13 - odluka US, 98/13 - odluka US, 132/14 i 145/14), Direkcija, u postupku naknadnog izdavanja građevinske i upotrebne dozvole, vrši obračun i ugovara naknadu za uređivanje građevinskog zemljišta na osnovu Odluke o merilima za utvrđivanje naknade za uređivanje građevinskog zemljišta ("Službeni list Grada Beograda", br. 60/09, 6/10, 16/10, 41/10, 45/10, 18/11, 54/11, 17/12, 42/12, 65/12, "Službeni glasnik RS", br. 64/13 - Us, "Službeni list Grada Beograda", br. 78/13, 24/14 i 97/14).
Investitor koji po zaključenom ugovoru o davanju zemljišta u zakup, a kome je zemljište dato u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja ponuda, u skladu sa odlukama koje su bile na snazi u momentu zaključivanja ugovora, izmiri ukupnu ugovorenu obavezu na ime zakupa za period trajanja zakupa, za površinu objekta radi čije izgradnje je dobio zemljište u zakup, a ostvari pravo na izgradnju objekta veće površine od ugovorene, u skladu sa aktom nadležnog organa uprave i za uvećanu površinu, kao i za površinu po konačnom obračunu plaća jedinični iznos naknade utvrđen ugovorom, koji podleže usklađivanju prema pokazatelju potrošačkih cena Organizacione jedinice Gradske uprave Grada Beograda zadužene za poslove statistike, od dana zaključenja ugovora o davanju zemljišta u zakup do dana plaćanja. Koeficijent uvećanja naknade ostvaren u postupku davanja zemljišta u zakup ne obračunava se za više projektovanu i izgrađenu površinu od površine objekta utvrđene u postupku davanja zemljišta u zakup.
Investitori koji su zaključili ugovor o zakupu građevinskog zemljišta u skladu sa ranije važećim odlukama, a ugovorom nije utvrđen jedinični iznos naknade za uređivanje građevinskog zemljišta, u postupku dobijanja građevinske dozvole, obračun i ugovaranje naknade za uređivanje građevinskog zemljišta izvršiće se u skladu sa ovom odlukom.
Investitori sa kojima je zaključen ugovor o zakupu građevinskog zemljišta u skladu sa ranije važećim odlukama i ugovorom je utvrđen jedinični iznos naknade za uređivanje građevinskog zemljišta, u postupku dobijanja građevinske dozvole, obračun i ugovaranje naknade za uređivanje građevinskog zemljišta, izvršiće se po cenama iz ugovora uz valorizaciju ugovorene jedinične cene po metru kvadratnom namene objekta, sa pravom umanjenja od 60% u slučaju plaćanja naknade jednokratno u roku od 15 dana od dana obračuna.
Investitori koji su zaključili ugovore sa Direkcijom o regulisanju naknade za uređivanje građevinskog zemljišta ili iste zaključe do 1. marta 2015. godine u obavezi su da plaćaju naknadu za uređivanje građevinskog zemljišta u svemu u skladu sa zaključenim ugovorom.
Investitori iz stava 1. ovog člana, koji su zaključili ugovore sa obavezom plaćanja naknade za uređivanje građevinskog zemljišta na rate ili faze, imaju pravo na umanjenje ugovorene naknade za uređivanje građevinskog zemljišta za 60% za nedospele rate, odnosno faze, ukoliko zaključe aneks ugovora i po istom izvrše jednokratno plaćanje, u roku od 15 dana od dana obračuna.
Umanjenje naknade iz stava 2. ovog člana, investitori mogu da ostvare pod uslovom da su platili sve dospele obaveze, odnosno da nemaju neplaćenih dospelih obaveza na ime naknade za uređivanje građevinskog zemljišta ugovorene rate, odnosno faze.
Investitori koji ostvare pravo da zaključe ugovor sa Direkcijom o regulisanju naknade za uređivanje građevinskog zemljišta, saglasno odredbama čl. 23. i 24. ove odluke, u slučaju plaćanja naknade jednokratno u roku od 15 dana od dana obračuna, stiču pravo na umanjenje naknade od 60%.
Ova odluka primenjuju se od 1. marta 2015. godine.
Danom primene ove odluke prestaje da važi Odluka o merilima za utvrđivanje naknade za uređivanje građevinskog zemljišta ("Službeni list Grada Beograda", br. 60/09, 6/10, 16/10, 41/10, 45/10, 18/11, 54/11, 17/ 12,42/12, 65/12, "Službeni glasnik RS", br. 64/13 - US, "Službeni list grada Beograda", br. 78/13, 24/14 i 97/14), osim odredbi koje se odnose na naknadno izdavanje građevinske i upotrebne dozvole.
Ova odluka stupa na snagu osam dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Beograda".
Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o utvrđivanju doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta
("Sl. list grada Beograda", br. 16/2015)
Član 11
Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Beograda".
Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o utvrđivanju doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta
("Sl. list grada Beograda", br. 74/2015)
Član 10
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Beograda".