ODLUKAO SOCIJALNOJ ZAŠTITI GRAĐANA NA TERITORIJI GRADA LESKOVCA("Sl. glasnik grada Leskovca", br. 4/2014, 5/2015 i 7/2017) |
Ovom Odlukom uređuju se prava na materijalnu podršku i pružanje usluga iz oblasti socijalne zaštite za čije je ostvarivanje u skladu sa zakonom nadležan Grad Leskovac (u daljem tekstu: Grad), uslovi i postupak ostvarivanja ovih prava i usluga, način finansiranja i obezbeđivanja sredstava.
Socijalna zaštita, iz stava 1. ovog člana, ostvaruje se na način koji obezbeđuje postizanje najboljih mogućih rezultata u odnosu na raspoloživa finansijska sredstva.
Socijalnom zaštitom iz člana 1. ove Odluke smatra se organizovana društvena delatnost od javnog interesa čiji je cilj pružanje pomoći i osnaživanje za samostalan i produktivan život u društvu pojedinca i porodice, kao i sprečavanje nastajanja i otklanjanje posledica socijalne isključenosti.
Prava na socijalnu zaštitu i usluge utvrđene ovom Odlukom obezbeđuju se pojedincu, odnosno porodici, koji ima prebivalište na teritoriji Grada, a izuzetno i licima koja nemaju prebivalište na teritoriji Grada a nađu se u stanju socijalne potrebe na teritoriji Grada.
Stanje socijalne potrebe smatra se stanje u kome je pojedincu, odnosno porodici, neophodna društvena pomoć i podrška radi savladavanja socijalnih i životnih teškoća i stvaranja uslova za zadovoljenje osnovnih životnih potreba, a ne mogu da ih ostvare svojim radom, prihodom od imovine ili iz drugih izvora.
II KORISNICI PRAVA I USLUGA SOCIJALNE ZAŠTITE
Korisnici prava i usluga iz oblasti socijalne zaštite, u smislu ove Odluke, jeste pojedinac odnosno porodica koja se suočava s preprekama u zadovoljavanju potreba, usled čega ne može da dostigne ili da održi kvalitet života ili koja nema dovoljno sredstava za podmirenje osnovnih životnih potreba, a ne može da ih ostvari svojim radom, prihodom od imovine ili iz drugih izvora.
Korisnici prava i usluga iz oblasti socijalne zaštite mogu biti lica koja imaju prebivalište na teritoriji grada Leskovca, a nisu u mogućnosti da sami sebi obezbede trenutne ili trajne uslove za život.
Licu koje se nađe na teritoriji grada Leskovca van svog prebivališta u stanju trenutne i izuzetno teške situacije koja zahteva neodložno obezbeđenje nekog od prava ili usluga socijalne zaštite utvrđenih ovom Odlukom, može se pružiti odgovarajući vid socijalne zaštite.
Isplaćena sredstva iz stava 2. ovog člana refundiraju se od grada na čijem području korisnik ima prebivalište.
III PRAVA I USLUGE U SOCIJALNOJ ZAŠTITI
Prava u socijalnoj zaštiti predstavljaju različite oblike materijalne podrške u cilju obezbeđivanja egzistencijalnog minimuma i podrške socijalnoj integraciji pojedinca i porodice.
Prava utvrđena ovom Odlukom su:
1. Pravo na jednokratnu pomoć,
2. Posebna novčana pomoć,
3. Pravo na opremu korisnika za smeštaj u ustanovu ili drugu porodicu,
4. Pravo na putne troškove za roditelje-staratelje dece ometene u razvoju koja su na redovnom školovanju,
5. Pravo na naknadu troškova sahrane,
6. Pravo na besplatan obrok.
Usluge socijalne zaštite su aktivnosti pružanja podrške pojedincu, odnosno porodici u cilju poboljšanja kvaliteta života, otklanjanja ili ublažavanja rizika nepovoljnih životnih okolnosti, kao i stvaranje mogućnosti da samostalno žive u društvu.
Usluge socijalne zaštite organizuju se kao usluge za decu, mlade i porodicu i usluge za odrasle i starije korisnike, uz uvažavanje integriteta, stabilnosti veza i okruženja korisnika i porodice.
Usluge utvrđene ovom Odlukom su:
1. Privremeni smeštaj u Prihvatilištu za žene i decu žrtve nasilja u porodici,
2. Pomoć i nega u kući,
3. Dnevni boravak za osobe sa smetnjama u razvoju,
4. Dnevni boravak za starije osobe,
5. Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima,
6. Usluge neodložnih intervencija,
7. Interventni smeštaj u kriznim situacijama.
8. Stanovanje uz podršku za mlade koji izlaze iz sistema socijalne zaštite (porodični i domski smeštaj),
9. Prihvatna stanica za odrasla i stara lica,
10. Savetovalište za brak i porodicu,
11. Personalna asistencija,
12. Stanovanje uz podršku za osobe sa invaliditetom,
13. Predah smeštaj,
14. Lični pratilac deteta.
Pravo na jednokratnu pomoć ostvaruje se radi obezbeđenja egzistencijalnog minimuma i podrške socijalnoj uključenosti pojedinca.
Jednokratna pomoć je pomoć koja se obezbeđuje licu koje se iznenada ili trenutno nađe u stanju socijalne potrebe, kao i licu koje se upućuje na domski ili porodični smeštaj, a koje nema sredstava da obezbedi odeću, obuću i troškove prevoza neophodne za realizaciju smeštaja.
Jednokratna pomoć može biti novčana ili u naturi.
Postupak za ostvarivanje prava na jednokratnu novčanu pomoć i isplatu jednokratne novčane pomoći sprovodi Centar za socijalni rad Leskovac.
Postupak za ostvarivanje prava na pomoć u naturi sprovodi organizaciona jedinica lokalne samouprave.
Jednokratna pomoć u novčanom iznosu ostvaruje se kao pravo i to:
1. jednokratna novčana pomoć,
2. interventna jednokratna novčana pomoć,
3. dobrovoljno radno angažovanje.
Pravo na jednokratnu novčanu pomoć imaju pojedinac ili porodica koji se nađu u stanju socijalne potrebe, koju ne mogu samostalno prevazići, naročito u slučajevima zadovoljavanja osnovnih životnih potreba.
Zadovoljavanjem osnovnih životnih potreba smatra se naročito nabavka: neophodnih stvari za domaćinstvo, namirnica, ogreva, udžbenika i školskog pribora za decu, zimnice i neophodne garderobe, kao i zadovoljavanje drugih potreba izazvanih specifičnim stanjem ili situacijom (bolest, teška invalidnost i dr.)
Pravo na interventnu jednokratnu novčanu pomoć mogu da ostvare:
1. u slučaju izlaska žrtve nasilja u porodicu iz prihvatilišta,
2. u slučaju izlaska mladih iz sistema socijalne zaštite,
3. pojedinac ili porodica kojima je elementarnom nepogodom potpuno oštećen stan koji koriste po osnovu vlasništva ili po osnovu zakupa na neodređeno vreme, bez obzira na visinu prihoda pojedinca odnosno porodice.
Visinu iznosa interventne jednokratne novčane pomoći utvrđuje Centar za socijalni rad Leskovac na osnovu procene stručnih radnika.
Jednokratna pomoć pruža se u novčanom iznosu u vidu novčane naknade za dobrovoljno radno angažovanje radno sposobnih pojedinaca.
Ukoliko lice koje je radno sposobno, odnosno član njegove porodice, odbiju ponuđeni posao iz neopravdanih razloga, gube pravo na jednokratnu novčanu pomoć iz ove odluke.
Iznos jednokratne novčane pomoći ne može biti veći od prosečne zarade po zaposlenom u jedinici lokalne samouprave u mesecu koji prethodi mesecu u kome se vrši isplata.
Jednokratna pomoć u naturi ostvaruje se u vidu pomoći u nabavci ogreva, školskog pribora i udžbenika.
Pravo na jednokratnu pomoć iz stava 1. može ostvariti pojedinac ili porodica i to jednom godišnje do visine prosečne zarade po zaposlenom u jedinici lokalne samouprave u mesecu koji prethodi mesecu u kome se vrši isplata.
2. Pravo na posebnu novčanu pomoć
Pravo na posebnu novčanu pomoć imaju roditelji trojki, četvorki, petorki, šestorki i duplih blizanaca.
Visina iznosa posebne novčane pomoći utvrđuje se na osnovu najpovoljnijeg obračuna novčane socijalne pomoći za porodicu koja je stekla ovo pravo na osnovu Zakona o socijalnoj zaštiti, i priznaje se u vremenskom periodu od godinu dana od dana evidentiranja.
3. Pravo na opremu korisnika za smeštaj u ustanovu ili drugu porodicu
Pravo na opremu korisnika za smeštaj u ustanovu ili drugu porodicu se priznaje licu koje se smešta u ustanovu socijalne zaštite ili u drugu porodicu pod uslovom da nema opremu, niti je može obezbediti, a ne mogu je obezbediti ni srodnici koji su prema Zakonu o porodičnim odnosima dužni da učestvuju u njegovom izdržavanju.
4. Pravo na naknadu putnih troškova za roditelje-staratelje ometene u razvoju koja su na redovnom školovanju
Pravo na naknadu putnih troškova obilaska deteta sa smetnjama u razvoju za vreme školovanja van Leskovca, pripada pratiocu / roditelju-staratelju, u visini cene autobuske karte u oba pravca.
Ukoliko roditelj-staratelj odvodi i dovodi dete na vikend ili raspust, naknada na ime putnih troškova pripada i detetu u visini cene autobuske karte u oba pravca.
Vreme učestalosti obilaska iz stava 1. ovog člana, utvrđuje psiholog - pedagog škole u kojoj se dete školuje, a roditelj-staratelj je dužan da Centru za socijalni rad Leskovac dostavi dokaz o izvršenoj poseti.
5. Pravo na naknadu troškova sahrane
Pravo pa naknadu za troškove sahrane priznaje se za:
- korisnika prava na novčanu socijalnu pomoć,
- lice koje nema zakonske obveznike izdržavanja,
- lice neutvrđenog identiteta,
- lice nepoznatog prebivališta,
- lice za koje troškove smeštaja (domskog ili porodičnog), u celosti snosi budžet RS.
Naknada troškova se utvrđuje u visini stvarnih troškova učinjenih za nabavku najneophodnije pogrebne opreme (sanduk, pokrov i krst sa natpisom), prevoza, sahranjivanja.
Naknada troškova se može priznati fizičkom licu koje je izvršilo sahranu lica iz stava 1. ovog člana, uz priložene dokaze o stvarnim troškovima, koji ne mogu biti veći od iznosa naknade iz stava 2. ovog člana.
U slučaju da Centar za socijalni rad utvrdi postojanje zaostavštine umrlog lica, refundiraće se za iznos isplate troškova, koji se prenosi u budžet grada.
Pravo na besplatan obrok imaju pojedinac ili porodica, koji nisu u mogućnosti da samostalno zadovolje osnovne životne potrebe i koji imaju prihode: do visine nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći.
Pravo na besplatan obrok mogu da ostvare i izbeglice i interno raseljena lica sa teritorije Kosova i Metohije pod uslovom da imaju prihode do nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći i da imaju boravište na teritoriji Grada najmanje godinu dana pre podnošenja zahteva.
Pravo na besplatan obrok može se izuzetno priznati i licima čiji su ukupni mesečni prihodi do 20% iznad nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za ostvarivanje prava na novčanu socijalnu pomoć, a po proceni stručnog tima Centra za socijalni rad i uz saglasnost Uprave nadležne za socijalnu zaštitu. koja žive u izuzetno teškim socijalnim uslovima (samohrani roditelji, višečlane porodice, stari, bolesni i invalidi, oboleli penzioneri sa najnižim penzijama, lica pogođena elementarnom nepogodom i dr.)
Besplatan obrok sastoji se od jednog toplog obroka dnevno ili od paketa prehrambenih namirnica za pripremu obroka u toku jednog meseca s tim što se količina prehrambenih namirnica u jednom paketu određuje u zavisnosti od broja članova porodičnog domaćinstva koji ostvaruju pravo na besplatan obrok.
Na predlog uprave nadležne za socijalnu zaštitu Gradsko veće odlučuje o obliku besplatnog obroka.
Uprava nadležna za socijalnu zaštitu posebnim aktom uređuje sadržinu i način isporuke besplatnog obroka, na koji saglasnost daje Gradsko veće.
1. Privremeni smeštaj u Prihvatilište za žene i decu žrtve nasilja u porodici
Usluga smeštaja u Prihvatilište za žene i decu žrtve porodičnog nasilja obezbeđuje privremeni smeštaj ženama i deci u slučajevima akutnog nasilja srednjeg i visokog rizika, kojima se po proceni stručnih radnika, nadležnih državnih organa, NVO ili lica po sopstvenoj proceni ugrožena bezbednost, zdravlje i život korisnika.
Akutno stanje nasilja u porodici obuhvata nanošenje ili pokušaj nanošenja telesnih povreda, izazivanje straha pretnjom, prisiljavanje ili navođenje na seksualni odnos, ograničavanje slobode kretanja ili komuniciranja sa trećim licima, vređanje, kao i svako drugo bezobzirno ponašanje.
Ovom uslugom obezbeđuje se smeštaj, ishrana, zdravstvena zaštita, pravna pomoć, savetovanje i konsultacije, psihosocijalna podrška, upućivanje na osposobljavanje za rad, povezivanje sa drugim nadležnim institucijama, uključivanje u redovne oblike zaštite iz sistema socijalne zaštite.
Smeštaj u prihvatilište realizuje se procenom stručnih radnika Centra za socijalni rad, dovođenjem od strane službenog lica Policijske uprave, uputom drugog Centra i samoinicijativnim dolaskom.
Usluga se pruža do uspostavljanja drugog odgovarajućeg oblika zaštite ili stvaranja uslova za bezbedan, samostalan život i uključivanje u zajednicu, a najduže do 30 dana. Izuzetno, boravak u Prihvatilištu za žene i decu žrtve nasilja u porodici može se produžiti za još 90 dana kada za to postoje opravdani razlozi, po proceni Centra za socijalni rad.
Korisnici usluga Privremenog smeštaja u Prihvatilište za žene i decu žrtve nasilja u porodici mogu biti i lica iz drugih opština, tj. Gradova, ako prostorni kapaciteti nisu popunjeni a na osnovu posebnog ugovora koji zaključuju Centar za socijalni rad Leskovac i uputni organ.
Uslugu pomoći i nege u kući mogu da koriste stara i iznemogla, hronično obolela i druga lica koja nisu u stanju da se sama o sebi staraju, a žive sama, ili žive u domaćinstvu sa drugim licem koje iz objektivnih razloga nije u mogućnosti da mu obezbedi adekvatnu negu.
Uslugu pomoć i negu u kući mogu ostvariti i korisnici koji su već u sistemu socijalne zaštite prema Zakonu, i to:
- korisnici prava na novčanu socijalnu pomoć,
- korisnici prava na pomoć i negu drugog lica i
- penzioneri, stara i odrasla lica sa područja grada Leskovca.
U skladu sa prethodnim stavom alinejom 1 i 2, ovo pravo korisnici ostvaruju bez nadoknade, a za realizaciju je nadležan Centar za socijalni rad ili Ustanova za smeštaj odraslih i starih.
Pomoć i nega u kući u smislu ove Odluke, obezbeđuje se angažovanjem geronto - domaćica radi održavanja lične higijene korisnika i higijene stana, nabavke namirnica i lekova, pripremanja obroka, plaćanja računa, pomoć oko ostvarivanja zdravstvenih usluga, pomoći pri kretanju i obavljanja drugih poslova u zavisnosti od potreba korisnika.
Aktivnosti usluge pomoći u kući usmerene su ka održanju i unapređenju kvaliteta života korisnika.
Centar za socijalni rad ili Ustanova za smeštaj odraslih i starih, izdaje uput, pruža uslugu pomoći i nege u kući, prati i evidentira istu i preispituje uslugu na godišnjem nivou u skladu sa Pravilnikom koji donosi nadležni organ uprave grada.
(2) Za realizaciju usluga iz člana 23. stav 2. ove Odluke, Centru za socijalni rad - Leskovac ili Ustanovi za odrasle i stare "Leskovac" u Leskovcu se obezbeđuju sredstva u budžetu Grada o čemu se zaključuje ugovor sa Centrom za socijalni rad - Leskovac ili Ustanovom za smeštaj odraslih i starih "Leskovac" u Leskovcu i nadležnim organima Grada, ili se sredstva za ove namene, po dogovoru sa Centrom ili Ustanovom, obezbeđuju u godišnjem finansijskom planu Gradske uprave za društvene delatnosti.
(3) Vrsta, obim, cena i realizacija pružanja usluga iz člana 23. stav 2. alineja 3. regulisaće se Ugovorom između korisnika usluga i Centra za socijalni rad - Leskovac ili Ustanove za odrasle i stare "Leskovac" u Leskovcu.
Pomoć u kući korisniku se pruža besplatno ili sa učešćem.
Učešće korisnika i njegovih srodnika obaveznih na izdržavanje u troškovima pomoći u kući određuje se rešenjem Centra za socijalni rad ili Ustanove za smeštaj odraslih i starih, na osnovu merila i kriterijuma koje donosi nadležni organ lokalne samouprave.
Učešće u troškovima pomoći u kući korisnici, odnosno njihovi srodnici uplaćuju na račun ustanove koja pruža usluge, tj. Centra za socijalni rad ili Ustanove za smeštaj odraslih i starih.
3. Dnevni boravak za osobe sa smetnjama u razvoju
Uslugu dnevnog boravka koriste deca, mladi i odrasli sa telesnim invaliditetom, odnosno intelektualnim teškoćama, koji imaju potrebu za dnevnom negom i nadzorom i podrškom u okruženju i razvijanju potencijala na način koji ne ometa njihovo školovanje.
Usluga dnevnog boravka dostupna je najmanje osam sati dnevno, pet dana u nedelji i obuhvata: prevoz, smeštaj, ishranu, vaspitno obrazovani rad, korektivni rad, radni tretman, kulturno zabavne i rekreativne aktivnosti, nadzor i podršku u bezbednom i strukturisanom okruženju.
U okviru usluge pružaju se socijalne, zdravstvene, edukativne i usluge podrške i pomoći u aktivnostima svakodnevnog života.
Pravo na uslugu dnevnog boravka korisnici ostvaruju na osnovu odredaba Zakona, Odluke i Pravilnika. Dnevni boravak se može realizovati u predškolskoj ustanovi, školama i drugim adekvatnim prostorima pružaoca usluge.
Pružaoca usluge, bira Grad na osnovu javnog konkursa koji raspisuje Grad ili poveravanjem vršenja usluge dok se ne steknu uslovi za raspisivanje javnog poziva. Finansijska sredstva za pružanje usluge Dnevnog boravka obezbeđuju se u budžetu Grada, učešćem korisnika, lica koja su u skladu sa "Zakonom dužna da učestvuju u izdržavanju korisnika, donatora, sponzora, ostalih nivoa vlasti i drugih izvora u skladu sa Zakonom.
4. Dnevni boravak za starije osobe "Klub za stara i odrasla lica"
Uslugom Dnevnog boravka za starije osobe obezbeđuje se boravak, prevoz, ishrana, zdravstveni nadzor, okupaciona terapija, fizioterapija, kreativno-rekreativne aktivnosti i druge usluge u zavisnosti od potreba korisnika.
Usluga Dnevnog boravka za starije osobe obezbeđuje se osobama starijim od 60 godina, mentalno očuvanim ili u početnim fazama demencije koja su:
- obolela od hroničnih bolesti;
- polupokretna ili poluzavisna od nege i pomoći drugih lica;
- u određenom stepenu invalidnosti.
Klub za stara i odrasla lica je oblik socijalne zaštite koje svojim članovima, zavisno od interesovanja i potrebe, organizuje sledeće aktivnosti:
- zadovoljavanje svakodnevnih socijalnih potreba (socijalna integracija i rehabilitacija, solidarnost, razvijanje socijalne sigurnosti i drugo),
- kulturno zabavne aktivnosti (korišćenje biblioteke, štampe, posete ustanovama kulture),
- obrazovne aktivnosti (organizovanje predavanja),
- rekreativne aktivnosti (takmičenja, izleti, putovanja i drugo), servisne usluge (služenje hladnih i toplih napitaka)
Sredstva za realizaciju usluga iz prethodnog stava obezbeđuje grad Leskovac na osnovu Ugovora zaključenog između Ustanove za odrasle i starije "Leskovac" i grada Leskovca.
Korisnici dnevnog boravka čiji su ukupni mesečni prihodi iznad visine nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca imaju pravo na regresiranje cene usluga.
Pravo na uslugu dnevnog boravka ostvaruje se na osnovu odredaba ove Odluke, Pravilnika i Zakona.
Pravo na besplatne usluge dnevnog boravka ima lice koje je ostvarilo pravo na novčanu socijalnu pomoć. Pružalac usluge na osnovu utvrđenih kriterijuma ceni mogućnost, potrebe i celishodnost ovog oblika zaštite u svakom konkretnom slučaju.
Pružalac usluge se bira na osnovu javnog konkursa koji raspisuje Grad ili poveravanjem vršenja usluge Ustanovi za odrasle i starije "Leskovac", dok se ne steknu uslovi za raspisivanjem javnog poziva. Pružalac usluge mora da zadovoljava minimalne standarde propisane Zakonom.
Finansijska sredstva za pružanje usluge Dnevnog boravka obezbeđuju se u budžetu Grada, učešćem korisnika, lica koja su u skladu sa Zakonom dužna da učestvuju u izdržavanju korisnika, donatora, sponzora, ostalih nivoa vlasti i drugih izvora u skladu sa Zakonom.
5. Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima
Usluga socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima je vid posebnog oblika socijalne zaštite u objektu predviđenim posebnim aktom.
Uslugu socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima mogu da ostvare socijalno ugrožena i stambeno neobezbeđena lica koja imaju prebivalište odnosno boravište ako se radi o raseljenim licima sa KiM, na teritoriji Grada, pod uslovom da prihod po članu domaćinstva ne prelazi osnovicu za utvrđivanje novčane socijalne pomoći za pojedinca.
Socijalno stanovanje je vrsta usluge smeštaja, koja se organizuje na području Grada Leskovca, u objektima predviđenim posebnim aktom.
Nosilac prava korišćenja objekta ovog oblika stanovanja je Grad Leskovac, sa svim pravima i obavezama koje iz toga proističu, uključujući i upis u katastar nepokretnosti.
Objektima namenjenim za socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima upravlja Centar za socijalni rad.
Sve odluke koje se odnose na održavanje objekta u nadležnosti su Centra za socijalni rad.
Troškovi investicionog održavanja objekata za socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima finansiraju se iz budžeta Grada.
Pravo na smeštaj u objektima socijalnog stanovanja imaju socijalno ugrožene porodice i pojedinci, koji su korisnici prava na novčanu socijalnu pomoć, po osnovu nesposobnosti za privređivanje, po Zakonu o socijalnoj zaštiti, a koji su stambeno ugroženi.
Stambeno ugroženim smatra se pojedinac i porodica pod uslovom da on ili član njegove porodice nema stan ili porodičnu stambenu zgradu na teritoriji Republike Srbije u svojini ili susvojini, da ne koristi društveni ili državni stan po osnovu zakupa, dali ima mogućnosti da reši stambeno pitanje na drugi način i da ne ispunjava uslove za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu.
Izuzetno, pravo na smeštaj u objektima iz stava 1. ovog člana imaju i socijalno ugrožene porodice i pojedinci, koji su u statusu izbeglog lica ili su interno raseljena lica sa područja Kosova i Metohije, pod uslovom da prihod po članu domaćinstva ne prelazi osnovicu za utvrđivanje novčane socijalne pomoći za pojedinca.
U objekte socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima smeštaju se: stara lica (samci i parovi), kojima nije potrebna nega i pomoć drugog lica, roditelj koji samostalno vrši roditeljsko pravo, ostale kategorije posebno ugroženih porodica (porodice sa radno nesposobnim ili smanjeno radno sposobnim hraniteljem ili jednim od članova porodice, usled invalidnosti ili težeg hroničnog oboljenja), mlađa punoletna lica bez oba roditelja, koja su na redovnom školovanju.
Roditelj koji samostalno vrši roditeljsko pravo u smislu ove odluke smatra se jedan od roditelja koji se sam stara o maloletnoj deci, ili mlađoj punoletnoj deci koja su na redovnom školovanju, ako su roditelji razvedeni ili je došlo do prekida vanbračne zajednice roditelja, ako je drugi roditelj umro ili proglašen za umrlog, i ako je drugi roditelj nepoznat.
O pravu na korišćenje smeštaja u objektu za socijalno stanovanje odlučuje rešenjem Centar za socijalni rad, na osnovu zahteva, uz koji se prilaže sledeća dokumentacija:
- kopije ličnih karata svih punoletnih članova porodice i prijave prebivališta za svu decu u porodici,
- rešenje o priznavanju prava na novčanu socijalnu pomoć,
- uverenje o imovnom stanju iz Poreske uprave iz mesta prebivališta i rođenja, za sve punoletne članove porodice,
- uverenje o katastarskim prihodima u prethodnoj godini za sve punoletne članove porodice iz mesta prebivališta i mesta rođenja.
Izbegla lica umesto dokumentacije iz stava 1. alineje 1. prilažu:
- kopije izbegličkih legitimacija za sve članove porodice,
- uverenje o boravištu za sve članove porodice,
Interno raseljena lica umesto dokumentacije iz stava 1. alineje 1. prilažu:
- kopije ličnih karata za sve punoletne članove porodice, kopije legitimacije raseljenog lica za sve članove porodice,
- uverenje o boravištu za sve članove porodice,
- potvrde o primanjima i prihodima ostvarenim u poslednja tri meseca, koja prethode mesecu podnošenja zahteva za smeštaj za svakog člana porodice koji ih ostvaruje.
Pored dokumentacije iz člana 37. ove odluke, u zavisnosti od oblika socijalne ugroženosti, prilaže se sledeća dokumentacija:
1. Stara lica kojima nije potrebna pomoć i nega drugog lica:
- izvod iz matične knjige rođenih.
2. Roditelji sa decom, koji sami vrše roditeljsko pravo:
- izvod iz matične knjige rođenih za roditelja koji sam vrši roditeljsko pravo,
- izvod iz matične knjige umrlih za drugog roditelja,
- izvodi iz matične knjige rođenih za maloletnu decu,
- odluka nadležnog suda o vršenju roditeljskog prava.
3. Ostale kategorije posebno ugroženih porodica:
- rešenje Centra za socijalni rad o priznavanju prava na novčanu socijalnu pomoć,
4. Mlađa punoletna lica bez oba roditelja, koja su na redovnom školovanju:
- izvodi iz matične knjige umrlih za oba roditelja,
- uverenje o redovnom školovanju.
Korisnici će sa Centrom za socijalni rad o međusobnim pravima i obavezama zaključiti ugovor.
Korisniku prestaje pravo na korišćenje objekta socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima u slučaju:
- kada se ispuni uslov za neki drugi oblik socijalne zaštite
- ako dođe do promene u njegovom porodičnom, radno pravnom i imovinsko pravnom statusu, koja je od uticaja na njegovo pravo na korišćenje objekta socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima,
- ako nenamenski koristi prostor i opremu,
- ako svojim ponašanjem remeti utvrđeni kućni red i time ometa druge korisnike u nesmetanom korišćenju smeštaja,
- smrću korisnika.
Objekat za socijalno stanovanje ima domaćina koji je radno sposoban, a njega određuje, uz saglasnost uprave nadležne za poslove socijalne zaštite i njegov rad kontroliše Centar za socijalni rad.
Naknada za rad domaćina isplaćuje se mesečno, iz sredstava budžeta grada Leskovca u visini jednog i do iznosa novčane socijalne pomoći za porodicu sa četiri člana, prema rešenju ministarstva nadležnog za poslove socijalne zaštite o nominalnom iznosu novčane socijalne pomoći, uvećana za iznos doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje.
O međusobnim pravima i dužnostima zaključuje se ugovor između domaćina i Centra za socijalni rad.
Svi korisnici socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima imaju pravo na delimično oslobađanje od plaćanja komunalnih usluga za utrošenu vodu i ostale komunalne usluge.
Svi korisnici sami snose troškove za utrošenu električnu energiju u stambenim jedinicama u kojima su smešteni.
Troškove za zajednički utrošenu električnu energiju i telefon snose svi korisnici zajedno.
Domaćin socijalnog stanovanja sam snosi troškove za komunalne usluge, utrošenu vodu kao i troškove za utrošenu električnu energiju.
6. Usluge neodložnih intervencija
Usluge neodložnih intervencija podrazumevaju:
- osiguranje bezbednog okruženja za decu, odrasle i stare (žrtve nasilja),
- neodložno uključivanje sistema socijalne zaštite u slučajevima vršenja krivičnih dela maloletnika,
- blagovremeno upućivanje na zdravstveno zbrinjavanje korisnika,
- blagovremeno upućivanje korisnika na usluge drugih sistema i drugih resursa u lokalnoj zajednici.
Usluge neodložnih intervencija obezbeđuju se kroz 24-časovnu dostupnost Centra za socijalni rad. Centar za socijalni rad je u obavezi da obezbedi usluge neodložnih intervencija u skladu sa kriterijumima prioriteta reagovanja, a u saradnji sa nadležnim organima i službama koje se angažuju po jasno utvrđenim procedurama u razrešavanju kriznih situacija.
7. Interventni smeštaj u kriznim situacijama
Usluga interventnog smeštaja u kriznim situacijama pruža se: žrtvama nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja u porodici, kao i starim licima, koja nemaju adekvatnu porodičnu brigu i uslove za stanovanje, a obrađeni su za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite i čekaju na realizaciju istog.
U zavisnosti od procene stručnih radnika Centra za socijalni rad, lica iz prethodnog člana, mogu se smestiti u ustanovu socijalne zaštite ili u hraniteljsku porodicu pripremljenu za urgentni smeštaj.
Interventni smeštaj može trajati do 7 dana, s tim što postoji mogućnost produženja ovog roka na još 7 dana u izuzetno komplikovanim situacijama, a po odluci stručnog tima Centra za socijalni rad.
Odluku o pripadajućoj naknadi na mesečnom nivou za angažovanje urgent hraniteljske porodice za decu, kao i urgent hraniteljske porodice za odrasle i stare, i Ustanova za smeštaj odraslih i starijih lica Leskovac, koji obezbeđuje mesto za prihvat korisnika ove usluge, doneće Grad, u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
8. Stanovanje uz podršku za mlade koji izlaze iz sistema socijalne zaštite (porodični i domski smeštaj)
Usluga Stanovanja uz podršku za mlade koji izlaze iz sistema socijalne zaštite, obuhvata mlade bez roditeljskog staranja, kojima prestaje pravo na smeštaj u ustanovi socijalne zaštite, odnosno u hraniteljskoj porodici, pod uslovom:
- da ne postoji mogućnost povratka u sopstvenu ili srodničku porodicu,
- da je Centar za socijalni rad utvrdio da je stanovanje uz podršku najcelishodniji oblik zaštite,
- da postoji saglasnost korisnika.
Stanovanje uz podršku za mlade koji izlaze iz sistema socijalne zaštite, obezbeđuje se u trajanju od 1 (jedne) godine, uz mogućnost produženja za još 6 (šest) meseci - prema proceni uputnog Centra za socijalni rad.
Sredstva za troškove tekućeg održavanja stambenih jedinica obezbeđuje Grad.
Sredstva za pokriće troškova stanovanja (električna energija, voda i kanalizacija, grejanje, čistoća, građevinsko zemljište) obezbeđuju srazmerno korisnici usluge stanovanja.
Visinu učešća korisnika u troškovima stanovanja utvrđuje Centar za socijalni rad na osnovu stvarnih troškova i broja korisnika. Za nepopunjen kapacitet troškove obezbeđuje Grad.
Usluga Stanovanja će se vršiti u dva stana, koje obezbeđuje Grad, tako što će se jedan stan koristiti za korisnike muškog, a drugi za korisnike ženskog pola.
Usluga smeštaja u prihvatnu stanu za decu i mlade priznaje se deci i mladima koja se nađu u skitnji, prosjačenju ili drugim slučajevima u kojima je hitno potreban prihvat - kratkotrajni smeštaj, do utvrđivanja odgovarajućeg oblika zaštite, sa ciljem da se korisnik što brže vrati roditeljima-starateljima, hraniteljskoj porodici ili u ustanovu socijalne zaštite.
U prihvatnoj stanici se obezbeđuje smeštaj i ishrana korisnika, primena zdravstveno-higijenskih mera, utvrđivanje identiteta i prebivališta korisnika, sačinjavanje nalaza o njihovom stanju i ponašanju.
Usluga smeštaja u prihvatnu stanicu pod uslovom iz ove odluke obezbeđuje se i odraslim i starim licima koja se nađu u skitnji, prosjačenju ili drugim slučajevima u kojima je hitno potreban prihvat i kratkotrajni smeštaj, do utvrđivanja odgovarajućeg oblika zaštite.
Usluge prihvatne stanice korisnici će ostvariti po osnivanju istih na teritoriji Grada a do tada će grad Leskovac snositi troškove za ove namene ostalim prihvatnim stanicama na teritoriji Republike Srbije čije usluge građani grada Leskovca budu koristili.
Korišćenje usluge prihvatne stanice vrši se na osnovu Uputa Centra za socijalni rad Leskovac. Realizaciju ove usluge obezbeđuje Grad.
10. Savetovalište za brak i porodicu i Savetovalište za penzionere, stara i odrasla lica
Savetovalište za brak i porodicu obezbeđuje stručnu pomoć i podršku pojedincima i porodicama u krizi, kroz savetodavno terapijski rad, socijalno edukativne i informativne usluge u cilju unapređenja porodičnih odnosa, rešavanja životnih teškoća, kako bi se sprečili socijalni problemi i ublažile posledice.
Korisnici usluge Savetovališta mogu biti lica sa prebivalištem odnosno boravištem na području grada.
Usluge Savetovališta mogu se koristiti po preporuci odnosno uputu Centra za socijalni rad, institucija obrazovanja, zdravstvene i socijalne zaštite, pravosudnih organa i samoinicijativnim dolaskom.
Usluge Savetovališta mogu koristiti i lica sa prebivalištem odnosno boravištem van područja Grada, po uputu nadležnog Centra za socijalni rad.
Međusobna prava i obaveze Grada, pružaoca usluge i uputnog centra regulišu se posebnim ugovorom.
Savetovalište za penzionere, stara i odrasla lica obezbeđuje stručnu pomoć i podršku penzionerima, starim i odraslim licima u krizi, kroz savetodavno terapijski rad, socijalno edukativne i normativne usluge u cilju zadovoljavanja životnih potreba, rešavanja životnih teškoća, kako bi se sprečili socijalni problemi, ublažile posledice i poboljšao kvalitet života u starosti.
Korisnici usluge Savetovališta mogu biti lica sa prebivalištem odnosno boravištem na području grada.
Usluge Savetovališta mogu se koristiti po preporuci odnosno uputa Centra za socijalni rad, zdravstvene i socijalne zaštite, pravosudnih organa i samoinicijativnim dolaskom.
Usluge savetovališta mogu koristiti i lica sa prebivalištem odnosno boravištem van područja grada, po uputu nadležnog centra za socijalni rad.
Vršenje ovih usluga poverava se Ustanovi za odrasle i starije "Leskovac".
Međusobna prava i obaveze grada, ustanove i uputnog centra regulišu se posebnim ugovorom.
Usluge Personalne asistencije dostupne su punoletnim licima sa invaliditetom sa prebivalištem na teritoriji grada Leskovca sa procenjenim I ili II stepenom podrške, koja ostvaruju pravo na uvećani dodatak za tuđu negu i pomoć, imaju sposobnosti za samostalno donošenje odluka, radno su angažovana ili aktivno uključena u rad različitih udruženja građana, sportskih društava, političkih partija i drugih oblika društvenog angažmana, odnosno uključene su u redovni ili individualni obrazovni program, radi pružanja odgovarajuće individualne praktične podrške koja je korisniku neophodna za zadovoljavanje ličnih potreba i uključivanje u obrazovne, radne i društvene aktivnosti u zajednici, radi uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti.
Aktivnosti usluge Personalne asistencije, posebni minimalni strukturalni i funkcionalni standardi usluge ostvaruju se u skladu sa zakonom i odredbama podzakonskih akata kojima se propisuju i bliže uređuju uslovi i standardi pružanja usluga socijalne zaštite.
12. Stanovanje uz podršku za osobe sa invaliditetom
Usluga Stanovanja uz podršku za OSI namenjena je osobama sa fizičkim invaliditetom ili mentalnim teškoćama sa navršenih 15 godina, dugotrajno. Svrha usluge je obezbeđivanje smeštaja, stručne pomoći i podrške za što potpunije osamostaljivanje i uključivanje korisnika u zajednicu.
Programske aktivnosti usluge stanovanja uz podršku vezuju se za:
- osiguranje bezbednog okruženja
- pružanja pomoći i podrške u zadovoljenju svakodnevnih potreba
- obezbeđivanje okruženja u kome su dostupne raznovrsne socijalne, obrazovne, zdravstvene, kulturno zabavne, sportske i rekreativne usluge
- aktivnosti usmerene ka razvijanju i očuvanju potencijala korisnika i pripremu za održiv nezavisan život.
Sve aktivnosti realizuju se u skladu sa svrhom usluge, karakteristikama korisnika i korisničke grupe i individualnih planova rada.
Za realizaciju usluge kao i za izbor pružaoca usluge potrebno je zadovoljenje minimalnih strukturalnih i funkcionalnih standarda po Pravilniku o bližim uslovima i standardima i Zakona o socijalnoj zaštiti.
Finansiranje se vrši u skladu sa članom 206. stav 1. tačka 8. Zakona o socijalnoj zaštiti.
Usluga Predah smeštaj ima kao svrhu podršku dece sa smetnjama u razvoju i njegovoj porodici u poboljšanju kvaliteta života kroz kratkotrajni i povremeni smeštaj deteta, dnevni, vikend ili višednevni smeštaj. Cilj je razvoj samostalnog života deteta, uključivanje u zajednicu, ostanak u porodici kao i pomoć porodici u slučaju vanrednih potreba i situacija.
Korisnici ove usluge mogu biti deca i mladi sa smetnjama u razvoju uzrasta od 5 do 26 godina.
Usluga može pojedinačno trajati najduže 45 dana u toku kalendarske godine a u kontinuitetu najduže 20 dana.
Aktivnosti usluge Predah smeštaja su grupisane kroz:
- zadovoljenje osnovnih životnih potreba i obezbeđenje bezbednog i prijatnog okruženja
- podržavanje razvoja i očuvanje potencijala korisnika
- i ostale aktivnosti u skladu sa Pravilnikom o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite.
Za realizaciju usluge potrebno je zadovoljenje minimalnih strukturalnih i funkcionalnih standarda kao i posebnih strukturalnih standarda po Pravilniku o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite i Zakonu o socijalnoj zaštiti.
Za realizaciju usluga iz člana 62. ove Odluke, pružaocu usluga se obezbeđuju sredstva u budžetu Grada o čemu se zaključuje ugovor sa pružaocem usluga i nadležnim organima Grada. Sredstva za ove namene, obezbeđuju u godišnjem finansijskom planu Gradske uprave za društvene delatnosti, donatora i fondova.
Usluga "lični pratilac deteta" dostupna je detetu sa invaliditetom, odnosno sa smetnjama u razvoju, kome je potrebna podrška za zadovoljavanje osnovnih potreba u svakodnevnom životu u oblasti kretanja, održavanja lične higijene, hranjenja, oblačenja i komunikacije sa drugima, pod uslovom da je dete uključeno u vaspitno-obrazovnu ustanovu, odnosno školu, do kraja redovnog školovanja, uključujući završetak srednje škole.
Svrha angažovanja ličnog pratioca je pružanje detetu odgovarajuće individualne praktične podrške radi uključivanja u redovno školovanje, i aktivnosti u zajednici, radi uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti.
Usluga "lični pratilac deteta" ostvaruje se na osnovu predloga Komisije za procenu potreba za pružanjem dodatne obrazovne, zdravstvene ili socijalne podrške detetu - Interresorne komisije i rešenja o priznavanju prava na uslugu "lični pratilac deteta" koje donosi Centar za socijalni rad u Leskovcu.
Bliži uslovi, postupak i način za ostvarivanje prava na korišćenje usluge "lični pratilac deteta" utvrdiće se posebnim pravilnikom, koji će doneti Gradsko veće grada Leskovca na predlog Gradske uprave - Odeljenja za društvene delatnosti i lokalni razvoj, u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
VI POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA I USLUGA
O zahtevima za ostvarivanje prava i usluga iz ove odluke rešava u prvom stepenu Centar za socijalni rad u Leskovcu ili pružaoc usluga.
Postupak za ostvarivanje prava iz ove odluke pokreće se na zahtev lica, odnosno njegovog zakonskog zastupnika ili staraoca i po službenoj dužnosti.
Zahtev u ime porodice podnosi jedan poslovno sposoban član.
Podnosilac zahteva dužan je da u zahtevu unese potpune i istinite podatke za sebe i članove svoje porodice.
Centar za socijalni rad donosi rešenje o ostvarivanju prava na materijalnu podršku i izdaje uput za korišćenje usluge.
U zavisnosti od socijalno-ekonomskog statusa korisnika, plaćanje usluge može biti u celosti ili delimično iz sredstava korisnika, njegovog srodnika ili lica koje je preuzelo obavezu plaćanja troškova pružanja usluge i iz budžeta Grada. Cena usluga utvrđenih ovom odlukom određuje Gradsko veće.
O žalbi na rešenje Centra za socijalni rad odlučuje Gradsko veće grada Leskovca u roku od 60 dana, a na osnovu člana 41. stav 1. tačka 5. Statuta grada Leskovca.
Žalba ne odlaže izvršenje rešenja.
Reviziju rešenja o priznatim pravima na materijalnu podršku i uputa o pruženim uslugama iz ove odluke vrši, jednom godišnje, Centar za socijalni rad.
Centar je dužan da vodi evidenciju o priznatim pravima na materijalnu podršku i izdatim uputima, dostavlja godišnje izveštaj o radu Gradskom veću i Gradskoj upravi.
Sredstva za ostvarivanje prava na materijalnu podršku i pružanje usluga iz ove odluke obezbeđuje se iz budžeta grad Leskovca, učešće korisnika i lica koja su u skladu sa zakonom dužna da učestvuju u njihovom izdržavanju, od donatora i iz drugih izvora u skladu sa zakonom.
Grad vrši finansiranje prava na materijalnu podršku i pružanje usluga iz ove Odluke, u skladu sa ugovorima o finansiranju koje zaključuje Grad sa Centrom za socijalni rad i pružaocima usluga.
VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Bliži uslovi, postupak i način za ostvarivanje prava na materijalnu podršku i korišćenje usluga utvrđuju se posebnim pravilnicima, koje donosi Gradsko veće na predlog Gradske uprave, u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o socijalnoj zaštiti i obezbeđivanju socijalne sigurnosti građana na teritoriji opštine Leskovac objavljena u "Službenom glasniku opštine Leskovac", br. 10/92 i 17/93.
Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Leskovca".