PRAVILNIKO PLATAMA I DRUGIM PRIMANJIMA ZAPOSLENIH U MINISTARSTVU FINANSIJA - PORESKA UPRAVA("Sl. glasnik RS", br. 88/2009, 47/2010, 21/2011, 43/2013, 104/2013 i 67/2017) |
Ovim pravilnikom uređuju se: plate, odnosno visina osnovnog i dodatnog koeficijenta, platne grupe, platni razredi za zvanja poreskih službenika, visina dodatnog koeficijenta za nameštenike u Poreskoj upravi; vrste, postupak dodele priznanja i visina novčanih nagrada poreskim službenicima i nameštenicima za izuzetno ostvarene rezultate u radu, kriterijumi na osnovu kojih se vrši uvećanje, odnosno umanjenje plate poreskih službenika i nameštenika i visina uvećanja, odnosno umanjenja plate kao i bliži uslovi, postupak i način odobravanja solidarne pomoći poreskim službenicima i nameštenicima.
U postupku ostvarivanja prava poreskih službenika i nameštenika, u skladu sa ovim pravilnikom, na plate, priznanja i novčane nagrade i solidarne pomoći primenjuju se odredbe Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji i Zakona o platama državnih službenika i nameštenika, kao i odredbe propisa donetih za izvršavanje tih zakona.
Poreski službenici i nameštenici imaju pravo na platu koja se sastoji od osnovne plate i dodataka na platu.
U platu se uračunavaju i porezi i doprinosi koji se plaćaju iz plate.
Osnovna plata poreskih službenika
Osnovna plata određuje se množenjem osnovnog koeficijenta i dodatnog koeficijenta, ukoliko je predviđen za određeno radno mesto, sa osnovicom za obračun i isplatu plata koja se utvrđuje u skladu sa zakonom koji uređuje plate državnih službenika i nameštenika.
Osnovna plata pripada poreskom službeniku koji radi puno radno vreme ili radno vreme koje se smatra punim radnim vremenom.
Poreski službenik koji ne radi puno radno vreme ima pravo na osnovnu platu koja je srazmerna dužini njegovog radnog vremena.
Osnovni koeficijenti u osnovnim funkcijama
Naziv zvanja |
Platna grupa |
Platni razred i visina koeficijenta |
|||||||
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Glavni poreski savetnik |
I |
3,74 |
3,78 |
3,82 |
3,86 |
3,90 |
3,94 |
3,98 |
4,02 |
Samostalni poreski inspektor |
II |
3,55 |
3,59 |
3,63 |
3,67 |
3,71 |
3,75 |
3,79 |
3,83 |
Viši poreski inspektor I |
III |
3,43 |
3,47 |
3,51 |
3,55 |
3,59 |
3,63 |
3,67 |
3,71 |
Viši poreski inspektor II |
IV |
3,36 |
3,39 |
3,43 |
3,47 |
3,50 |
3,54 |
3,57 |
3,61 |
Poreski inspektor I |
V |
3,24 |
3,28 |
3,32 |
3,36 |
3,40 |
3,44 |
3,48 |
3,52 |
Poreski inspektor II |
VI |
3,18 |
3,22 |
3,26 |
3,30 |
3,34 |
3,38 |
3,42 |
3,46 |
Poreski inspektor |
VII |
2,87 |
2,91 |
2,95 |
2,99 |
3,03 |
3,07 |
3,11 |
3,15 |
Mlađi poreski inspektor |
VIII |
2,27 |
2,30 |
2,34 |
2,38 |
2,41 |
2,45 |
2,48 |
2,52 |
Viši poreznik - stručni saradnik |
IX |
2,12 |
2,14 |
2,16 |
2,18 |
2,20 |
2,21 |
2,23 |
2,25 |
Poreznik - stručni saradnik |
X |
1,98 |
1,99 |
2,01 |
2,03 |
2,05 |
2,07 |
2,08 |
2,10 |
Mlađi poreznik - stručni saradnik |
XI |
1,83 |
1,85 |
1,86 |
1,88 |
1,90 |
1,92 |
1,94 |
1,95 |
Viši poreski kontrolor |
XII |
1,74 |
1,76 |
1,78 |
1,80 |
1,82 |
1,84 |
1,86 |
1,88 |
Poreski kontrolor |
XIII |
1,53 |
1,55 |
1,57 |
1,58 |
1,60 |
1,62 |
1,64 |
1,66 |
Mlađi poreski kontrolor |
XIV |
1,40 |
1,41 |
1,42 |
1,43 |
1,45 |
1,47 |
1,49 |
1,50 |
Osnovni koeficijenti u ostalim funkcijama
Naziv zvanja |
Platna grupa |
Platni razred i visina koeficijenta |
|||||||
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Samostalni poreski savetnik |
I |
3,74 |
3,78 |
3,82 |
3,86 |
3,90 |
3,94 |
3,98 |
4,02 |
Viši poreski savetnik |
II |
3,55 |
3,59 |
3,63 |
3,67 |
3,71 |
3,75 |
3,79 |
3,83 |
Poreski savetnik I |
III |
3,36 |
3,39 |
3,43 |
3,47 |
3,50 |
3,54 |
3,57 |
3,61 |
Poreski savetnik |
IV |
3,18 |
3,22 |
3,26 |
3,30 |
3,34 |
3,38 |
3,42 |
3,46 |
Mlađi poreski savetnik |
V |
2,27 |
2,30 |
2,34 |
2,38 |
2,41 |
2,45 |
2,48 |
2,52 |
Viši poreski saradnik |
VI |
2,12 |
2,14 |
2,16 |
2,18 |
2,20 |
2,21 |
2,23 |
2,25 |
Poreski saradnik |
VII |
1,98 |
1,99 |
2,01 |
2,03 |
2,05 |
2,07 |
2,08 |
2,10 |
Mlađi poreski saradnik |
VIII |
1,83 |
1,85 |
1,86 |
1,88 |
1,90 |
1,92 |
1,94 |
1,95 |
Viši poreski referent |
IX |
1,74 |
1,76 |
1,78 |
1,80 |
1,82 |
1,84 |
1,86 |
1,88 |
Poreski referent |
X |
1,53 |
1,55 |
1,57 |
1,58 |
1,60 |
1,62 |
1,64 |
1,66 |
Mlađi poreski referent |
XI |
1,40 |
1,41 |
1,42 |
1,43 |
1,45 |
1,47 |
1,49 |
1,50 |
Osnovni koeficijenti za položaje utvrđeni su zakonom koji uređuje plate državnih službenika i nameštenika.
Poreskom službeniku raspoređenom na određeno radno mesto određuje se odgovarajući dodatni koeficijent, i to:
Dodatni koeficijent |
Naziv radnog mesta |
1,23 |
direktor filijale A; |
1,17 |
savetnik direktora Poreske uprave za komunikaciju; |
1,14 |
načelnik odeljenja poreske policije u Centrali Poreske uprave; |
1,10 |
koordinator za suzbijanje organizovanog kriminala u regionalnom odeljenju poreske policije; |
1,04 |
načelnik odeljenja u Centrali Poreske uprave; |
1,01 |
načelnici u regionalnim odeljenjima; |
0,98 |
šef odseka za upravni nadzor u Centrali; |
0,92 |
direktor filijale B; |
0,82 |
koordinator za poslove filijale A; |
0,79 |
zamenik rukovodioca Grupe za strategiju, planiranje i upravljanje rizicima; |
0,73 |
direktor filijale C; |
0,67 |
koordinator za poslove filijale B; |
0,56 |
upravno nadzorni poslovi 2 u regionalnom odseku za upravni nadzor; |
0,50 |
upravno-pravni poslovi kod privatizacije i stečaja; |
0,47 |
samostalni inspektor unutrašnje kontrole; |
0,42 |
načelnici odeljenja u filijalama; |
0,32 |
koordinator za poslove filijale C; |
0,31 |
šef odseka u filijali; |
0,30 |
šef odseka u Centrali Poreske uprave i CVPO; |
0,23 |
šef odseka u regionalnom odeljenju; |
0,13 |
savetnik za informacije od javnog značaja; |
Pravo na solidarnu pomoć pripada zaposlenima u slučajevima i pod uslovima predviđenim posebnim kolektivnim ugovorom koji se primenjuje u državnim organima.
Zahtev za isplatu solidarne pomoći razmatra Komisija za razmatranje zahteva za isplatu solidarne pomoći zaposlenima u Poreskoj upravi (u daljem tekstu: Komisija) sa sedištem u Centrali Poreske uprave, Beograd, koja se sastoji od tri člana, od kojih je jedan član lekar specijalista opšte medicine, jedan član predstavnik reprezentativnog sindikata, a jedan član je predstavnik Odeljenja za unutrašnju kontrolu i upravni nadzor Poreske uprave.
Članove Komisije iz stava 2. ovog člana, određuje direktor Poreske uprave rešenjem.
Komisija donosi poslovnik kojim se uređuje način rada i druga pitanja od značaja za rad i predlaganje odluka.
Zahtev za isplatu solidarne pomoći podnosi se Komisiji.
Podnete zahteve Komisija razmatra prema potrebi, a na osnovu uredno dostavljene dokumentacije. Ukoliko prilikom razmatranja zahteva utvrdi da je dokumentacija nepotpuna ili da je potrebno dostaviti još neki dokaz, Komisija će pozvati podnosioca zahteva da u roku od 15 dana izvrši traženu dopunu. Ukoliko podnosilac zahteva u ostavljenom roku ne postupi po nalogu, Komisija će svoj stav zasnovati na dostavljenoj dokumentaciji.
Predlog Komisije za donošenje odluke sa spisima predmeta, dostavlja se direktoru Poreske uprave, koji je nadležan za odlučivanje.
Zaposleni ima pravo na solidarnu pomoć za slučaj duže i teže bolesti zaposlenog ili člana njegove uže porodice.
Pod težom bolešću, smatraju se:
1) bubrežna insuficijencija na dijalizi;
2) maligne bolesti za vreme trajanja terapije;
3) aktivna tuberkuloza i teške infektivne bolesti sa komplikacijama posle stacionarnog lečenja;
4) multipleks skleroza kod pogoršanja - relapsa bolesti;
5) plegija, teška pareza od trećeg do četvrtog stepena i teške komplikacije neuroloških oboljenja;
6) teški oblici psihoze;
7) teški oblici autoimunih bolesti;
8) dijabetes melitus tip jedan lečen intenzivnom terapijom insulinom četiri ili više doza;
9) teški oblici astme i hronična opstruktivna bolest pluća;
10) moždani udar i infarkt do jedne godine nakon stacionarnog lečenja;
11) teška srčana insuficijencija;
12) stanje posle teških hirurških intervencija i polutrauma do jedne godine nakon stacionarnog lečenja;
13) gubitak vida ili sluha, teške bolesti očiju ili ušiju;
14) teške urođene ili stečene bolesti dece zaposlenog uzrasta do 18 godina, odnosno do 26 godina starosti, ako je na redovnom školovanju, a koje nisu navedene u prethodnim tačkama ovog stava;
15) druga teška oboljenja po oceni Komisije.
Zaposleni ima pravo na solidarnu pomoć za slučaj:
1) nabavke lekova i drugih medicinskih potreba za zaposlenog ili člana njegove uže porodice na osnovu originalnih računa, ako se isti ne obezbeđuju na teret Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje, a radi se o dužoj i težoj bolesti iz člana 9. ovog pravilnika;
2) hitne nabavke ortopedskih pomagala i aparata za rehabilitaciju, za zaposlenog ili člana njegove uže porodice, koja se nadoknađuje na teret Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje - u visini cene ortopedskih pomagala po računu, uz obavezu zaposlenog da po dobijanju sredstava od Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje, ista refundira uplatom na račun Poreske uprave.
Zaposleni ima pravo na solidarnu pomoć za slučaj smrti člana uže porodice, a članovi uže porodice za slučaj smrti zaposlenog - u visini jedne prosečne neto zarade u Republici Srbiji prema poslednjem objavljenom podatku organa nadležnog za poslove statistike.
Članovima uže porodice u smislu prethodnog stava, smatraju se bračni drug, vanbračni drug, deca rođena u braku i van braka, usvojilac, usvojenik, rođena braća i sestre, braća i sestre po ocu i majci, roditelji i staratelji.
Ako više članova uže porodice iz stava 2. ovog člana podnese zahtev za isplatu solidarne pomoći iz stava 1. ovog člana, navedeno pravo ostvaruje se na osnovu stepena srodstva, tako da srodnici bližeg stepena srodstva isključuju srodnike daljeg stepena srodstva.
Ako više članova uže porodice iz stava 2. ovog člana istog stepena srodstva podnese zahtev za isplatu solidarne pomoći iz stava 1. ovog člana, navedeno pravo ostvaruje pre svega lice sa kojim zaposleni živi u zajedničkom domaćinstvu, zatim lice koje ima zakonsku obavezu izdržavanja, odnosno lice koje prvo podnese zahtev.
(Brisan)
Pri odobravanju sredstava za solidarnu pomoć, prioritet se utvrđuje prema težini bolesti, odnosno stepenu neophodnosti nabavke.
Visina pomoći u toku godine po zaposlenom, u slučajevima utvrđenim u čl. 9. i 10. ovog pravilnika priznaje se na osnovu uredne dokumentacije, shodno odobrenim sredstvima prema Zakonu o budžetu i Finansijskom planu Poreske uprave, najviše do tri prosečne neto zarade u Republici Srbiji prema poslednjem objavljenom podatku organa nadležnog za poslove statistike.
Zaposleni ima pravo na naknadu troškova pogrebnih usluga u slučaju smrti člana uže porodice, a član uže porodice u slučaju smrti zaposlenog.
Pravo iz stava 1. ovog člana ostvaruje se na osnovu uredne dokumentacije, u visini priloženih originalnih računa, a najviše do visine jedne i po prosečne neto zarade u Republici Srbiji prema poslednjem objavljenom podatku organa nadležnog za poslove statistike.
Uz zahtev za naknadu troškova pogrebnih usluga se prilažu: izvod iz matične knjige umrlih, dokaz o postojanju srodstva i originalni računi o učinjenim troškovima.
Članom uže porodice u smislu ovog člana smatraju se bračni drug, vanbračni drug i deca rođena u braku i van braka.
Izuzetno, ako zaposleni nema člana uže porodice u smislu stava 4. ovog člana, pravo na naknadu troškova ostvaruje lice koje podnese dokaz da je snosilo troškove pogrebnih usluga.
Priznanja, nagrade, uvećanja i umanjenja plata
Poreskim službenicima i nameštenicima, mogu se dodeliti priznanja i novčane nagrade za: izuzetna dostignuća u obavljanju poslova Poreske uprave; vanredni doprinos unapređenju rada službe; jačanje ugleda Poreske uprave; kreativan rad, inovacije ili drugi vid stvaralaštva koji je u znatnoj meri doprineo rezultatima rada službe.
Pojedinačna priznanja u obliku plakete i novčane nagrade dodeljuju se na dan Poreske uprave, o čemu odluku donosi direktor Poreske uprave.
Inicijativu za dodelu pojedinačnih priznanja i novčane nagrade podnose pomoćnici direktora Poreske uprave, direktori filijala i rukovodioci unutrašnjih jedinica koji su u skladu sa aktom o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta za svoj rad odgovorni direktoru Poreske uprave, na osnovu obrazloženih i dokumentovanih izveštaja neposrednih rukovodilaca zaposlenih čije se nagrađivanje predlaže.
U slučaju kada su ostvareni izuzetni rezultati rada na nivou celokupne Poreske uprave, odnosno kada su svi zaposleni svojim radom zajednički doprineli natprosečnim rezultatima rada, direktor Poreske uprave može nagraditi sve zaposlene jednakim novčanim iznosom, a shodno ostvarenom procentu naplate projektovanih sredstava u budžetu Republike Srbije.
Visina i isplata novčane nagrade
Visina novčane nagrade iznosi dve prosečne neto zarade u Republici Srbiji, prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike.
Isplata novčanih nagrada vrši se pri konačnom obračunu plate.
Uvećanje plate pripada poreskom službeniku i namešteniku koji:
1) ulaže vanredne napore u radu na sprovođenju prioritetnih ciljeva u okviru poslovnih procesa;
2) operativnim postupanjem otkrije nove moduse izbegavanja plaćanja poreza koji za posledicu ima poresku utaju, kao i druga krivična dela visokog stepena društvene opasnosti.
Umanjenje plate se odnosi na poreskog službenika odnosno nameštenika koji:
1) ne ostvaruje učinak predviđen za određeno radno mesto, odnosno zvanje;
2) ne uspeva da ostvari većinu radnih ciljeva;
3) ne uspeva da ostvari očekivane radne standarde;
4) ne pokazuje posvećenost poslu ili sposobnost kako bi se radni učinak podigao na prihvatljiv nivo u granicama očekivanog standarda uspostavljenog za određeno radno mesto.
Kriterijumi za uvećanje i umanjenje plate
Kriterijumi za uvećanje, odnosno umanjenje plate su:
1) složenost poslova koja se odnosi na poslove čije obavljanje zahteva duži vremenski period, za čije je izvršenje potrebna kreativnost, veštine i pravilna i zakonita primena više poreskih i sa njima povezanih drugih propisa ili uporedna primena više pravnih propisa vezanih za druge oblasti, odnosno koji iziskuje sveobuhvatno poznavanje poreskih i drugih pozitivnih pravnih propisa;
2) obim i kvalitet rada, koji se mere u odnosu na postavljene radne ciljeve, a koji odslikavaju skup radnih zadataka koje zaposleni mora da obavi kako bi ispunio standardne zahteve posla koji se očekuje za određenu poziciju (broj donetih akata i preduzetih radnji u poreskom postupku, kao i u drugim postupcima iz delokruga nadležnosti Poreske uprave), kojom se povećava efikasnost i efektivnost Poreske uprave.
3) samostalnost, efikasnost i inicijativnost, a koji dovode do uspešnog i kvalitetnog ostvarivanja zadataka u zadatim rokovima, bez posebnog usmeravanja i upućivanja rukovodioca, predlaganje novih procedura i načina rada, koji daju doprinos ukupnom ostvarivanju, odnosno povećanju rezultata rada organizacione jedinice Poreske uprave;
4) veći finansijski efekat rada, koji je rezultat povećanog obima rada izražen u natprosečnim finansijskim efektima ostvarenim u postupku kontrole i naplate, u prekršajnom postupku, kao i postupku otkrivanja poreskih krivičnih dela;
Ostvarivanje prava na uvećanje, odnosno umanjenje plate
Pravo na uvećanje plate utvrđuje se na osnovu zbira svih ili na osnovu kombinacije kriterijuma iz člana 14g ovog pravilnika.
Način vrednovanja kriterijuma za određene funkcije Poreske uprave, određuje se u odnosu na postavljene radne ciljeve svakog poreskog službenika/nameštenika, odnosno skup određenih radnih zadataka koje poreski službenik/nameštenik mora obaviti kako bi ispunio standardne zahteve posla koji obavlja, a koji su utvrđeni prema radnom mestu.
Zaposleni koji mogu ostvariti uvećanje, odnosno umanjenje plate
Pravo na uvećanje, odnosno umanjenje plate za natprosečne rezultate rada ostvaruju poreski službenici/nameštenici u Poreskoj upravi uključujući poreske službenike/nameštenike raspoređene na radnim mestima rukovodilaca užih unutrašnjih organizacionih jedinica.
Pravo na uvećanje plate utvrđuje se za najviše 10% od broja ukupno zaposlenih u državnom organu na godišnjem nivou.
Iznos i način utvrđivanja uvećanja, odnosno umanjenja plate
Osnovna plata obračunata u skladu sa pozitivnim propisima se, zaposlenima iz člana 14đ ovog pravilnika, može uvećati 30%, odnosno umanjiti najviše do 30%.
Pravo na uvećanje plate ne može se ostvarivati kao stalni dodatak na platu, odnosno može se odobriti najviše do četiri puta godišnje po jednom poreskom službeniku/namešteniku za tromesečni period praćenja rada.
Umanjenje plate ne predstavlja trajno umanjenje plate.
Isplata uvećanja plate, odnosno umanjenje plate vrši se pri konačnom obračunu plate poreskog službenika/nameštenika, u narednom mesecu nakon meseca u kome je utvrđeno pravo na uvećanje plate, odnosno umanjenje plate.
Postupak ostvarivanja prava na uvećanje, odnosno umanjenje plate
Inicijativu za ostvarivanje prava na uvećanje, odnosno umanjenje plate određenog poreskog službenika/nameštenika podnose pomoćnici direktora Poreske uprave, direktori filijala i rukovodioci unutrašnjih jedinica koji su u skladu sa aktom o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta za svoj rad odgovorni direktoru Poreske uprave, na osnovu obrazloženih i dokumentovanih izveštaja neposrednih rukovodilaca zaposlenih za koje se predlaže ostvarivanje prava na uvećanje plate, odnosno umanjenje plate.
Izveštaj neposrednog rukovodioca sadrži obrazloženje razloga za uvećanje, odnosno umanjenje plate poreskog službenika/nameštenika, sačinjen na osnovu tromesečnog perioda praćenja rada.
Čl. 15 i 16
(Brisani)
Osnovna plata određuje se množenjem osnovnog koeficijenta i dodatnog koeficijenta, ukoliko je predviđen za određeno radno mesto, sa osnovicom za obračun i isplatu plata.
Osnovna plata pripada namešteniku koji radi puno radno vreme ili radno vreme koje se smatra punim radnim vremenom.
Nameštenik koji ne radi puno radno vreme ima pravo na osnovnu platu koja je srazmerna dužini njegovog radnog vremena.
Osnovni koeficijenti i platne grupe za nameštenička radna mesta utvrđeni su zakonom koji uređuje plate državnih službenika i nameštenika.
Za poslove namešteničkog radnog mesta: rukovodilac Grupe restoran rukovodilac Grupe vozni park, koje je razvrstano u IV platnu grupu, utvrđuje se dodatni koeficijent u visini od 0,18.
Za poslove namešteničkog radnog mesta: održavanje voznog parka, koje je razvrstano u IV platnu grupu, određuje se dodatni koeficijent u visini od 0,18.
Za poslove namešteničkog radnog mesta: vozač, glavni kuvar, magacioner, magacinski radnik i magacioner-računopolagač, koja su razvrstana u IV platnu grupu, utvrđuje se dodatni koeficijent u visini od 0,12.
Za poslove namešteničkog radnog mesta: pomoćni radnik, higijeničar i utovar-istovar robe, koja su razvrstana u VI platnu grupu, utvrđuje se dodatni koeficijent od 0,12.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".