PRAVILNIKO OSTVARIVANJU PRAVA I PRUŽANJU USLUGA U SOCIJALNOJ ZAŠTITI IZ NADLEŽNOSTI GRADA ČAČKA("Sl. list grada Čačka", br. 6/2013 i 11/2017) |
Ovim pravilnikom, u skladu sa Odlukom o ostvarivanju prava u socijalnoj zaštiti iz nadležnosti grada Čačka (u daljem tekstu: Odluka) bliže se reguliše postupak i uslovi za ostvarivanje prava i pružanja usluga utvrđenih odlukom (u daljem tekstu: Pravilnik).
Građani grada Čačka ostvaruju prava i usluge utvrđene Odlukom na osnovu zahteva, po službenoj dužnosti ili po osnovu socijalne karte stanovništva.
Ako je određivanjem socijalnog statusa utvrđeno da građanin može da ostvari neko pravo ili uslugu iz socijalne zaštite, dalji postupak za ostvarivanje tog prava i pružanja usluge vodiće se po službenoj dužnosti.
Po službenoj dužnosti sprovešće se i postupak ostvarivanja prava i pružanje usluga po predlogu stručnog tima Centra.
Za utvrđivanje socijalnog statusa korisnik je dužan da podnese sledeću dokumentaciju:
• dokaz o svom identitetu (fotokopija lične karte sa upisanim JMBG i tačnom adresom prebivališta) za sve punoletne članove domaćinstva,
• izjavu o broju članova domaćinstva,
• uverenje o imovnom stanju u gradu Čačku i u mestu rođenja,
• potvrda škole ili fakulteta o redovnom školovanju za punoletne članove domaćinstva,
• izvode iz matične knjige rođenih za sve maloletne članove porodičnog domaćinstva, sa upisanim JMBG,
• uverenje od Nacionalne službe zapošljavanja za sebe i punoletne članove domaćinstva ako su nezaposleni ili dokaz o nezaposlenosti,
• dokaz o primanjima svakog člana domaćinstva u prethodna tri meseca u odnosu na mesec u kome se zahtev podnosi i to:
- potvrda o primanjima za sve zaposlene članove domaćinstva
- potvrda o visini osnovice koja služi za obračunavanje poreza i doprinosa za članove domaćinstva koji privatno obavljaju delatnost
- uverenje o isplaćenim penzijama za članove domaćinstva koji su penzioneri,
Za ostvarivanje pojedinih prava i pružanje usluga iz Odluke korisnik je dužan da priloži i drugu potrebnu dokumentaciju ili dostaviti deo dokumentacije u zavisnosti od prava ili usluge koja mu se pruža u skladu sa odlukom i ovim pravilnikom.
Za ostvarivanje prava i usluga u socijalnoj zaštiti iz nadležnosti Grada, uzimaju se u obzir redovni mesečni prihodi osim: dečijeg dodatka, dodatka za pomoć i negu drugog lica i uvećanog dodatka za pomoć i negu, naknade za telesno oštećenje, primanja po osnovu nagrada i otpremnina za odlazak u penziju i primanja po osnovu učeničkog i studentskog standarda.
Izuzetno, od stava 1 ovog člana, dodatak za pomoć i negu drugog lica i uvećan dodatak za pomoć i negu drugog lica (tuđa nega) smatra se prihodom korisnika kod utvrđivanja učešća u troškovima usluga Pomoć u kući za odrasla i stara lica, (u daljem tekstu: Pomoć u kući) i troškovima dnevnog boravka dece, mladih, odraslih i starih.
PRAVA IZ SOCIJALNE ZAŠTITE IZ NADLEŽNOSTI GRADA ČAČKA
Postupak za dodelu jednokratne novčane pomoći sprovodi se u slučajevima navedenim u članovima od 11. do 16. Odluke, na zahtev korisnika, na inicijativu drugih lica, predloga stručnih radnika centra, organa, organizacija i dr.
Opravdanost zahteva ceni se na osnovu dokumentacije iz člana 3. ovog pravilnika, neposrednog saznanja stručnog tima, a po potrebi i proverom na terenu.
Na predlog stručnog tima, koga čine socijalni radnik, nadležni pravnik i rukovodilac pravne službe (u daljem tekstu: Stručni tim), direktor Centra donosi rešenje o iznosu jednokratne novčane pomoći odnosno obliku jednokratne pomoći (uplata na račun, uplata takse za lična dokumenta, i sl.).
Licima iz člana 14. Odluke može se na predlog Stručnog tima odobriti jednokratna novčana pomoć na osnovu važeće lične karte, otpusnog lista nadležnog organa i izveštaja sa terena, bez ostale dokumentacije iz čl. 3 ovog pravilnika.
Pravo na vanrednu novčanu pomoć pojedinac ili porodica može ostvariti za situacije predviđene članovima 21. do 26. Odluke.
Pored navedene dokumentacije iz člana 3. ovog pravilnika potrebno je dostaviti i drugu dokumentaciju kojom se dokazuje postojanje teške materijalne situacije u kojoj se nalaze pojedinac ili porodica (medicinska dokumentacija, izveštaj nadležnih službi o nastanku elementarne nepogode, izveštaj o proceni štete prouzrokovane elementarnom nepogodom i druge dokaze kojima se potvrđuje nastanak konkretnog teškog slučaja).
Na predlog stručnog tima, direktor donosi rešenje o priznavanju prava na vanrednu novčanu pomoć.
Izuzetno od člana 3. ovog pravilnika za priznavanje prava na jednokratnu i vanrednu novčanu pomoć nije potrebno dostavljati uverenje o imovnom stanju iz mesta rođenja.
Pravo na privremenu novčanu pomoć pojedinac, ili porodica može ostvariti podnošenjem svih dokaza kao za novčanu socijalnu pomoć, odnosno dokaza iz člana 3. ovog pravilnika.
Stručni tim, najpre, utvrđuje i obrazlaže razlog za nemogućnost ostvarivanja prava na novčanu socijalnu pomoć, a potom predlaže ostvarivanje prava na privremenu novčanu pomoć.
Na osnovu predloga Stručnog tima, direktor donosi rešenje o priznavanju prava.
4. Pravo na opremanje korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili u drugu porodicu
Shodno članovima 31. do 33. Odluke, postupak za ostvarivanje prava pokreće se po službenoj dužnosti ili po zahtevu korisnika.
Nadležni stručni radnik zadužen za konkretan slučaj sačiniće službenu belešku o opravdanosti potrebe za ovaj vid pomoći i visini iste, na osnovu koje stručni tim donosi zaključak.
Na osnovu zaključka Stručnog tima, direktor donosi rešenje o priznavanju prava.
U zavisnosti od planiranih sredstava u budžetu grada Čačka i drugih izvora, pojedincu ili porodici koji se nalaze u stanju socijalne potrebe, mogu se odobriti novčana sredstva za nabavku ogreva.
Na osnovu zaključka stručnog tima o potrebi nabavke i broja korisnika, direktor donosi rešenje o odobravanju sredstva za nabavku iz stava 1. ovog člana.
Nabavka odeće i obuće za decu bez roditeljskog staranja, kao i za odrasla lica koja se nađu u izuzetno teškoj materijalnoj situaciji, može se izvršiti preko Centra za socijalni rad grada Čačka.
Nabavka iz stava 1. ovog člana vrši se na osnovu zaključka Stručnog tima o potrebi nabavke, uz prethodnu saglasnost direktora.
Po izvršenoj nabavci i ispostavljenim računima direktor donosi rešenje o plaćanju.
Sredstva za higijenu i životne namirnice mogu se obezbediti shodno raspoloživim sredstvima materijalno ugroženim licima i starim osobama povodom obeležavanja "Meseca starih".
Na osnovu zaključka Stručnog tima o potrebi nabavke i broja korisnika, direktor donosi rešenje o nabavci iz stava 1. ovog člana.
U slučajevima koji su predviđeni članom 38. Odluke nabavka životnih namirnica i sredstva za higijenu vrši se dostavljanjem istih neposredno korisniku.
Po prestanku potrebe za ovim vidom pomoći, a na osnovu ispostavljenih računa direktor donosi rešenje o plaćanju.
Nabavka udžbenika, školskog pribora i opreme za školu, vrši se shodno članu 39. Odluke početkom školske godine.
Pored dokumentacije iz člana 3. ovog pravilnika, roditelji su dužni da dostave i potvrdu o redovnom i prvom upisu učenika u odgovarajući razred osnovne ili srednje škole.
Na osnovu zaključka Stručnog tima o potrebi nabavke i potencijalnog broja korisnika, direktor donosi rešenje o nabavci koja se sprovodi u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama.
Na osnovu zaključenog ugovora sa isporučiocem školskog pribora i knjiga, deca odnosno roditelji vrše odabir pribora i knjiga do visine cene koja je za to opredeljena.
Povodom novogodišnjih i božićnih praznika, shodno članu 40. mogu se nabaviti poklon paketići.
Na osnovu zaključka Stručnog tima o potrebi nabavke direktor donosi rešenje o nabavci koja se sprovodi u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama.
Paketići se uručuju roditeljima u prostorijama centra.
6. Pravo na delimičnu naknadu troškova komunalnih usluga
Pravo na delimičnu naknadu troškova komunalnih usluga iz člana 42. Odluke mogu ostvariti:
• korisnici prava na novčanu socijalnu pomoć,
• hraniteljske porodice u kojima su smeštena deca bez roditeljskog staranja ili odrasla lica,
• porodice i pojedinci koji ispunjavaju uslove po podacima iz socijalne karte, pod uslovom da stanuju u vlastitom stanu ili stanu pok. roditelja, ako njihovi prosečni prihodi u prethodna tri meseca iznose:
• za jednočlano domaćinstvo - |
do 13.000 dinara |
• za dvočlano domaćinstvo - |
do 16.000 dinara |
• za tročlano domaćinstvo - |
do 18.000 dinara |
• za četvoročlano domaćinstvo - |
do 21.000 dinara |
• za pet i višečlano domaćinstvo - |
do 23.000 dinara |
Domaćinstvo iz prethodnog stava može ostvariti pravo iz stava 1. ukoliko podnosilac zahteva, odnosno članovi njegovog domaćinstva ne poseduju nepokretnosti na teritoriji Republike Srbije, osim stana u kome stanuju i zemljište u površini do jednog hektara.
Za utvrđivanje prava na naknadu troškova komunalnih usluga korisnik prilaže dokumentaciju iz člana 3. ovog pravilnika i fotokopije knjižica komunalnih preduzeća ili obračuna za navedene usluge, čije usluge koristi.
Korisnici delimične naknade troškova komunalnih usluga mogu ostvariti subvenciju ili na uslugu grejanja, ukoliko su priključeni da daljinski sistem grejanja, ili na uslugu isporuke vode i upotrebe kanalizacije i iznošenja smeća.
Visinu delimične naknade troškova komunalnih usluga utvrđuje Gradsko veće početkom godine.
Na osnovu prikupljenih i obrađenih podataka Stručni tim Centra sačinjava spisak korisnika koji su ispunili uslove iz čl. 17. ovog pravilni ka i isti dostavlja direktoru Centra radi donošenja rešenja o priznavanju prava na delimičnu naknadu troškova komunalnih usluga.
7. Pravo na naknadu troškova sahrane
Početkom kalendarske godine Centar zaključuje ugovor sa najpovoljnijim ponuđačem pogrebne opreme.
Postupak ostvarivanja prava na naknadu troškova sahrane sprovodi se u skladu sa članovima 49. do 51. Odluke.
Srodnik ili drugo lice koje vrši sahranu lica iz člana 49. Odluke dužan je da dostavi izvod iz matične knjige umrlih ili potvrdu o smrti.
8. Pravo na naknadu troškova ekskurzija, letovanja i zimovanja materijalno ugrožene dece
Postupak za priznavanje prava na naknadu troškova ekskurzija, letovanja i zimovanja materijalno ugrožene dece se sprovodi u svemu prema članu 53. Odluke.
9. Pravo na troškove školovanja materijalno ugrožene dece i dece sa smetnjama u razvoju
Pravo na troškove školovanja materijalno ugrožene dece i dece sa smetnjama u razvoju može se priznati deci u svemu prema članovima 54. i 55. Odluke.
10. Pravo na novčanu naknadu nezaposlenim porodiljama
Nezaposlena porodilja je majka novorođenog deteta koja nije u radnom odnosu ili nema status preduzetnika, bez obzira gde živi na području grada Čačka, ako se porodila u 2013. godini.
Za ostvarivanje prava na novčanu naknadu nezaposlena porodilja dužna je da dostavi:
- dokaz o ličnom identitetu - važeću ličnu kartu,
- izvod iz matične knjige rođenih za novorođeno dete,
- dokaz da je majka na evidenciji Nacionalne službe zapošljavanja ili potvrdu seoske mesne kancelarije da nije u radnom odnosu ili nema preduzeće, odnosno nema status preduzetnika,
- fotokopiju kartice o tekućem računu koji poseduje.
Na osnovu podnetog zahteva sa potrebnom dokumentacijom, Stručni tim za realizaciju prava u socijalnoj zaštiti iz nadležnosti lokalne samouprave dostavlja predlog pravnoj službi, radi izrade rešenja, koga potpisuje direktor.
11. Pravo na besplatan obrok u narodnoj kuhinji
Pravo na besplatan obrok u Narodnoj kuhinji ostvaruje se shodno članovima 57. do 60. Odluke.
Pri sačinjavanju i predaji spiskova korisnika Narodne kuhinje Centru za socijalni rad, Crveni krst je dužan da pismeno obrazloži promene i razloge promena o broju izdatih obroka u tekućem mesecu u odnosu na prethodni mesec.
12. Rešavanje stambenih potreba socijalno ugroženih lica
Stambene potrebe socijalno ugroženih lica rešavaju se shodno članu 61. i 62. Odluke.
13. Saniranje i poboljšanje uslova stanovanja socijalno ugroženih lica
Pravo na saniranje i poboljšanje uslova stanovanja socijalno ugroženih lica, vrši se u svemu prema članu 63. Odluke.
USLUGE IZ SOCIJALNE ZAŠTITE IZ NADLEŽNOSTI GRADA ČAČKA
1. Pomoć u kući za odrasla i stara lica
Usluga Pomoći u kući može se pružati odraslim, odraslim-invalidnim i starim licima u sopstvenom domu ukoliko postoje zdravstvene i socijalne indikacije za to, a ukoliko u domaćinstvu nema radno sposobnih članova ili srodnici koji su dužni da ih izdržavaju to nisu u mogućnosti.
Ukoliko potencijalni korisnik usluga Pomoći u kući živi sa radno sposobnim članovima, usluge se mogu pružiti pod uslovom da porodica iz objektivnih razloga (zaposlenost) nije u mogućnosti da obezbedi takvu uslugu.
Usluge Pomoći u kući pružaće se u skladu sa Programom Pomoć u kući Centra.
Sredstva za Pomoć u kući obezbeđuju se iz budžeta grada Čačka, učešćem korisnika, učešćem srodnika, obezbeđenjem iz donacija i dr.
Korisnici usluga su lica koja žive na gradskom području grada Čačka, a usluge se mogu pružati i van gradskog područja ukoliko postoje objektivne mogućnosti za pružanje ove vrste usluga.
Korisniku se pružaju sledeće usluge:
• održavanje lične higijene
• održavanje higijene prostora u kome korisnik živi
• nabavka životnih namirnica i kupovina lekova po dogovoru sa korisnikom
• priprema hrane
• plaćanje računa (sredstvima korisnika i dr.)
• zdravstveno vaspitni rad sa bolesnim licima
• kontrola vitalnih funkcija
• zakazivanje zdravstvenih pregleda, preuzimanja rezultata kao i pomoć prilikom odlaska i povratka kod lekara
• kontrola važnosti i ispravnosti medikamenata i praćenje pravilnog korišćenja istih
• pomoć pri korišćenju drugih servisnih usluga u zavisnosti od individualnih potreba korisnika.
Lice koje želi uslugu Pomoć u kući podnosi zahtev Centru za socijalni rad na propisanom obrascu.
Korisnik usluge je dužan da podnese sledeću dokumentaciju:
- dokaz o svom identitetu (fotokopiju lične karte sa upisanim JMBG i tačnom adresom prebivališta)
- medicinsku dokumentaciju koja ukazuje da je licu neophodna tuđa pomoć
- dokaz o primanjima korisnika (potvrda o visini plate, penzije, dodatka za pomoć i negu drugog lica, osnovice za obračunavanje poreza i doprinosa ukoliko privatno obavlja delatnost) za prethodna tri meseca u odnosu na mesec u kome se podnosi zahtev.
Lica koja nemaju mesečna primanja, pored dokumentacije iz stava 2. ovog člana dostavljaju potvrdu nadležnog Fonda PIO i potvrde o primanjima srodnika (ukoliko imaju srodnike koji su po zakonu dužni da ih izdržavaju a žive u zajedničkom domaćinstvu).
O rešavanju zahteva za pružanje usluge i odabiru korisnika odlučuje Stručni tim Centra i predlaže donošenje rešenja o pružanju usluge Pomoć u kući.
Po potrebi Stručni tim će koristiti usluge i stručnjaka drugih institucija.
Ukoliko je veći broj korisnika od broja angažovanih gerontodomaćica, korisnici koji ispunjavaju uslove ovog oblika usluge biće na listi čekanja dok se ne steknu uslovi za uključivanje u Program.
Pružanje ove usluge može da traje dok ima zainteresovanih korisnika i dok su obezbeđena sredstva za ovu namenu.
Na osnovu zaključka Stručnog tima direktor Centra donosi rešenje o pružanju usluge Pomoć u kući.
Rešenje o pružanju usluge Pomoć u kući podleže preispitivanju jednom godišnje, a najkasnije do 31. maja tekuće godine za sve korisnike koji su koristili uslugu u prethodnoj godini.
Za korisnike koji učestvuju u plaćanju troškova visina učešća će se ponovo preispitivati na način i po postupku za pružanje usluge.
Usluga Pomoć u kući obezbeđuje se korisnicima u trajanju od dva radna sata dnevno odnosno 40 sati mesečno sa mogućnošću preraspodele vremena u skladu sa potrebama korisnika.
Cenu časa usluge za korisnike određuje Gradsko veće na predlog Centra, početkom godine.
Merila i kriterijumi za učešće korisnika i njihovih srodnika - obveznika izdržavanja u troškovima usluga Pomoći u kući utvrđuje se prema sledećoj tabeli:
CENZUSNE GRUPE |
PRIMANJA KORISNIKA U ODNOSU NA NOMINALNI IZNOS NOVČANE SOCIJALNE POMOĆI ZA POJEDINCA |
% UČEŠĆA KORISNIKA U ODNOSU NA CENU ČASA USLUGA |
CENA ČASA USLUGE |
|
1. |
2. |
3. |
4. |
|
I |
NI NSP ZA POJEDINCA |
|
0% |
|
II |
DVOSTRUKI IZNOS NI NSP ZA POJEDINCA |
|
5% |
|
III |
TROSTRUKI IZNOS NI NSP ZA POJEDINCA |
|
10% |
|
IV |
ČETVOROSTRUKI IZNOS NI NSP ZA POJEDINCA |
|
15% |
|
V |
PETOSTRUKI IZNOS NI NSP ZA POJEDINCA |
|
20% |
|
VI |
ŠESTOSTRUKI IZNOS NI NSP ZA POJEDINCA |
|
25% |
|
VII |
PREKO ŠESTOSTRUKOG IZNOSA NI NSP ZA POJEDINCA |
|
50% |
|
Nominalni iznos novčane socijalne pomoći, za pojedinca i druge članove porodice utvrđuje Ministar rada, zapošljavanja i socijalne politike rešenjem koje se donosi dva puta godišnje i to od 1. oktobra i 1. aprila u godini, a primenjuje se nominalni iznos (NI) koji je poznat u trenutku ostvarivanja prava.
Učešće korisnika ili njihovih srodnika obaveznih na izdržavanje u troškovima usluga Pomoć u kući određuje se prema merilima i kriterijumima iz člana 39. ovog pravilnika.
Centar za socijalni rad sa korisnikom usluge zaključuje ugovor kojim se regulišu međusobna prava i obaveze.
Obavezu učešća u troškovima iz stava 1. ovog člana korisnici izvršavaju uplatom na žiro račun Centra na osnovu zaključenog ugovora.
Ukoliko korisnik usluge Pomoć u kući nema prihoda, a ima srodnike koji ne žive sa njim u porodici i koji su prema odredbama Porodičnog zakona dužni da učestvuju u njegovom izdržavanju.
Učešće korisnika u troškovima Pomoć u kući utvrđuje se primenom merila i kriterijuma iz člana 39. ovog pravilnika, a najviše do cenzusne grupe preko šestostrukog nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca.
Neposrednu uslugu Pomoć u kući pruža gerontodomaćica.
Za pružanje usluge pomoć u kući poslova gerontodomaćica predviđeni su sledeći uslovi:
• završena najmanje osnovna škola, a prednost pri angažovanju imaju lica sa srednjom stručnom spremom medicinske struke,
• stručna kvalifikacija stečena na određenom kursu organizovanom u okviru akreditovanog programa za pružanje pomoći u kući,
Radom geronto-domaćica rukovodi koordinator geronto-domaćica koji za svoj rad odgovara direktoru Centra.
Da bi gerontodomaćice mogle da pružaju usluge Pomoć u kući potrebno je da ispunjavaju sledeće uslove:
• da su državljani Republike Srbije,
• da imaju opštu zdravstvenu sposobnost,
• da nisu osuđivani, da se protiv njih ne vodi istraga, niti je podignuta optužnica,
• da nisu potpuno ili delimično lišeni poslovne sposobnosti,
• da poseduju najmanje završenu osnovnu školu,
• da su obučeni za obavljanje poslova gerontodomaćice.
Za svakog korisnika usluga otvara se lični dosije koji sadrži:
• zahtev sa svim ličnim podacima (socijalna anamneza)
• podaci o vrsti i visini primanja korisnika i podaci o primanjima srodnika ukoliko korisnik nema primanja
• list praćenja korisnika
• zaključak stručnog tima
• rešenje o ostvarivanju prava
• ugovor o pružanju usluga
• evidencija pruženih usluga.
Obaveze korisnika usluga:
• omogućavanje uvida u zdravstveno stanje korisnika i ostvarena primanja
• korektno ponašanje prema izvršiocu posla
• obezbeđivanje minimuma uslova za obavljanje posla.
Obaveze gerontodomaćica:
- profesionalno i stručno pružanje usluga
- profesionalan odnos prema korisniku i srodnicima
- obaveštavanje korisnika usluga o sprečenosti zadužene gerontodomaćice za pružanje usluge
- obezbeđivanje zamene u slučaju sprečenosti za rad zadužene gerontodomaćice uz saglasnost korisnika.
Pružanje usluga pomoći u kući može prestati:
- otkazom korisnika usluga
- otkazom davaoca usluga
- i u drugim slučajevima: preseljenje, smrt, i sl.
Otkazni rok je 15 dana.
Pružalac usluge može otkazati dalje pružanje usluga:
• ako kod korisnika usluga ne postoji minimum higijensko - tehničkih uslova za pružanje usluga
• ukoliko se utvrdi da način pružanja usluge nije u interesu korisnika može štetiti zdravlju korisnika
• ukoliko se konstatuje prikrivanje informacija od strane korisnika usluga ili srodnika koji su od uticaja na formiranje cena
• ukoliko se korisnik usluga ili član domaćinstva nekorektno ponaša prema izvršiocu posla
• ukoliko dođe do promena u zdravstvenom stanju korisnika koje može negativno uticati na izvršioca posla
• ukoliko se obaveza plaćanja za izvršene usluge ne vrši u skladu sa zaključenim ugovorom.
Procenu i utvrđivanje nekih od navedenih razloga iz člana 49. ovog pravilnika vrši Stručni tim po prijavi izvršioca, a ukoliko se ne promene okolnosti pokreće se postupak za raskid ugovora.
2. Privremeni smeštaj u prihvatilište za nezbrinuta lica
Smeštaj u prihvatilište nezbrinutog lica pokreće na zahtev korisnika ili po službenoj dužnosti. Na predlog Stručnog tima, direktor donosi rešenje o smeštaju.
Kada se u prihvatilište smešta lice sa teritorije druge opštine ili grada, nakon izvršene konsultacije sa nadležnim centrom za socijalni rad, donosi se odluka o smeštaju.
Na osnovu odluke iz prethodnog stava, zaključuje se ugovor između Centra za socijalni rad grada Čačka i centra za socijalni rad nadležnog za smešteno lice, o međusobnim pravima i obavezama.
Troškove smeštaja lica sa teritorije grada Čačka, snosi budžet grada, a troškove smeštaja lica sa druge teritorije snosi nadležni centar za socijalni rad.
Cenu dnevnog smeštaja korisnika sa druge teritorije utvrđuje Gradsko veće grada Čačka početkom kalendarske godine.
3. Privremeni smeštaj za žrtve nasilja u porodici
Privremeni smeštaj za žrtve nasilja u porodici vrši se po postupku koji je utvrđen članovima 51. i 52. ovog pravilnika.
Organizaciju rada, broj izvršilaca za pružanje usluge utvrđuje direktor Centra u skladu sa normativima i standardima rada.
4. Privremeno stanovanje dece i omladine bez roditeljskog staranja "Kuća na pola puta"
Pružanje usluge privremenog stanovanja dece i omladine bez roditeljskog staranja vrši se u skladu sa članom 74, 75. i 76. Odluke.
Za vreme trajanja usluge na privremeno stanovanje dece i omladine bez roditeljskog staranja "Kuća na pola puta" u punom iznosu plaćaju se sledeći troškovi:
• vodosnabdevanja i upotrebe kanalizacije
• toplotne energija
• električne energije iznošenja smeća
• Naknade za korišćenje građevinskog zemljišta
• Ishrane korisnika usluge.
Troškovi iz prethodnog stava ovog člana obezbeđuju se iz budžeta grada Čačka iz sredstava predviđenih za socijalnu zaštitu.
5. Savetovalište za brak i porodicu
Građani sa teritorije grada Čačka imaju pravo na usluge Savetovališta za brak i porodicu (u daljem tekst: Savetovalište) u kome se realizuju psihološko pedagoške, socijalne i pravne usluge, a na osnovu iskazane lične potrebe, preporuke stručnih radnika i nadležnih institucija.
Usluge Savetovališta su usmerene na:
- pružanje pomoći porodici da na odgovarajući način reši svoje probleme u okviru sistema socijalne zaštite,
- povezivanje porodice sa drugim sistemima pomoći i zaštita njihovih interesa,
- razvijanje efikasnijih i humanijih aktivnosti svih sistema pomoći,
- iniciranje i oblikovanje novih stručnih doktrina na području socijalnog, psihološkog i pedagoškog rada,
- razvijanje odgovarajućih ličnih kapaciteta u cilju uspostavljanja funkcionalnog bračnog i porodičnog života,
- pomoć u suočavanju sa životnim zahtevima radi oblikovanja realnih očekivanja i postavljanja ciljeva, preuzimanje aktivne odgovornosti u vezi sa odlučivanjem o sebi i svom daljem životu.
Savetovalište, pored usluga iz člana 58. ovog pravilnika, sprovodi i:
- savetodavni rad sa pojedincima, partnerima ili porodicama u cilju razrešenja intra-personalnih i inter-personalnih problema,
- terapijski rad sa pojedincima, partnerima ili porodicama u cilju razrešenja intra-personalnih i inter-personalnih problema,
- preventivni savetodavni rad sa porodicama u kojima partneri žele da poboljšaju svoje roditeljsko funkcionisanje ili se adekvatno pripreme za roditeljstvo,
- pruža usluge savetodavno terapijskog rada bračnim parovima u postupku razvoda, u toku i nakon razvoda braka,
- pruža usluge savetodavno-terapijskog rada sa simptomatskim ponašanjem deteta (asocijalno ponašanje prestupništvo, bolesti zavisnosti, duševne bolesti, razvojne krize i dr.),
- savetodavno-terapijski rad sa porodicama u kojima postoji nasilje, incest, alkoholizam, duševna bolest roditelja,
- učestvuje u analitičko istraživačkom radu iz oblasti rada savetovališta,
- prati nova naučna dostignuća u vezi sa radom i obezbeđuje kontinuirano stručno usavršavanje,
- pri radu koristi propisanu dokumentaciju i vodi evidenciju o korisnicima - klijentima na osnovu Pravilnika Ministarstva.
6. Dnevni boravak za odrasla i stara lica
Kada se stvore uslovi za rad dnevnog boravka za odrasla i stara lica, pravilnik će se dopuniti sa odredbama o postupku i načinu ostvarivanja prava na dnevno zbrinjavanje.
7. Dnevni boravak za decu i mlade sa smetnjama u razvoju
Usluge Dnevnog boravka za decu i mlade sa smetnjama u razvoju pružaće se u Ustanovi za dnevni boravak dece, mladih i odraslih sa smetnjama u razvoju "Zračak" Čačak.
U okviru dnevnog boravka korisnicima se obezbeđuju: dnevni boravak, ishrana, zdravstvena zaštita za vreme trajanja boravka, vaspitno obrazovni rad, osposobljavanje za rad i radne aktivnosti, kulturno zabavne i rekreativne aktivnosti prema njihovim sposobnostima, sklonostima i ispoljenom interesovanju.
Dnevni boravak obezbeđuje se u trajanju od jedanaest sati dnevno, radnim danima, u vremenu od 7 do 18 sati.
Rad sa korisnicima u dnevnom boravku organizuje se u vaspitnim grupama koje se formiraju u zavisnosti od vrste i stepena ometenosti.
Vaspitnu grupu korisnika ometenih u razvoju stepena lake i umerene čini do 15 korisnika, a vaspitnu grupu višestruko ometenih korisnika i korisnika obolelih od autizma ili teže mentalne ometenosti čini do šest korisnika.
U ustanovi koja obavlja poslove dnevnog boravka korisnika ometenih u psihičkom ili fizičkom razvoju, kao osnovnu delatnost ili uz drugu delatnost, pored opštih građevinsko-tehničkih uslova koje mora da ispunjava ustanova socijalne zaštite, treba u pogledu prostora da ima: po jednu prostoriju za dnevni boravak korisnika po grupi, trpezariju, prostoriju za obavljanje vaspitno obrazovnog rada i radnih aktivnosti, prostoriju za radnu i okupacionu terapiju, prostoriju za stručne radnike, čajnu kuhinju i sanitarno-higijenski čvor.
Potvrdu o ispunjenosti uslova za početak obavljanja delatnosti dnevnog boravka u Ustanovi za dnevni boravak dece, mladih i odraslih sa smetnjama u razvoju "Zračak" izdaje Uprava za društvene delatnosti grada Čačka.
Oprema prostorija treba da odgovara nameni, da se može lako održavati i da je upotreba bezbedna za korisnike.
Prostorija za dnevni boravak treba da ima površinu od najmanje 3 m2 po korisniku i da je opremljena odgovarajućim brojem stolova i stolica.
Prostorija za vaspitno obrazovni rad i radne aktivnosti i prostorija za radnu i okupacionu terapiju treba da ima odgovarajuću opremu, sredstva i pribor koji odgovaraju uzrastu i sposobnostima korisnika.
Prostorija za stručne radnike treba da ima radni sto, stolice, orman i telefon.
Trpezarija treba da ima odgovarajući broj stolova i stolica u zavisnosti od broja korisnika.
Čajna kuhinja treba da ima: šporet, frižider, radni pult, orman za posuđe, sudoperu i potreban broj tanjira, čaša, bokala kao i druge opreme neophodne za serviranje hrane prema sanitarnim propisima.
Korisnicima se u dnevnom boravku obezbeđuje ishrana u skladu sa principima zdrave ishrane u zavisnosti od uzrasta i zdravstvenog stanja.
Dnevne potrebe korisnika u ishrani raspoređuju se u tri obroka: doručak, ručak i užina.
Za organizovanje i realizovanje stručnog rada ustanova koja obavlja poslove dnevnog boravka treba da ima:
na grupu korisnika stepena lake i umerene ometenosti:
- jednog vaspitača - diplomiranog defektologa ili defektologa
- jednog radnog terapeuta - sa visokom ili višom stručnom spremom
- jednu negovateljicu sa srednjom stručnom spremom na dve grupe korisnika,
na grupu korisnika teže mentalne ometenosti, korisnika sa višestrukim smetnjama u razvoju i korisnika obolelih od autizma:
- jednog vaspitača - diplomiranog defektologa ili defektologa
- jednog radnog terapeuta - sa visokom ili višom stručnom spremom
1. jednu negovateljicu sa srednjom stručnom spremom
2. jednog psihologa na 100 korisnika
3. jednog dipl. socijalnog radnika ili socijalnog radnika na 100 korisnika
4. do tri medicinske sestre na preventivnoj zdravstvenoj zaštiti na 100 korisnika
Obavljanje poslova dnevnog boravka ustanova može početi ukoliko ima obezbeđen minimum stručnog kadra iz stava 1 ovog člana. Ustanova može imati i: logopeda, profesora fizičkog vaspitanja i fizioterapeuta.
Za obavljanje opštih i zajedničkih poslova ustanova koja obavlja poslove dnevnog boravka koja ima do 100 korisnika treba da ima zaposlene:
• jednog direktora - sa visokom stručnom spremom
• jednog sekretara - sa visokom stručnom spremom
• jedan zaposlenog za obavljanje administrativnih, finansijsko-računovodstvenih poslova - sa visokom stručnom spremom
• jednog radnika sa srednjom stručnom spremnom za administrativne i knjigovodstvene poslove
• jednog domara - vozača
• jednog portira
• do dve servirke (sa srednjom stručnom spremom)
• dve spremačice (sa nižom stručnom spremom).
Stručnim radom u dnevnom boravku obezbeđuje se naročito: osposobljavanje korisnika za staranje o svojim neposrednim, svakodnevnim potrebama, osposobljavanje za što samostalniji i nezavisniji život i rad i razvijanje očuvanih sposobnosti, osposobljavanje za privređivanje u delimično zaštićenim uslovima, razvoj psihomotornih sposobnosti, razvijanje higijenskih, radnih i drugih navika, razvijanje govornih i drugih potencijala i osposobljavanje za komunikaciju sa sredinom, proučavanje i praćenje razvoja, saradnja sa roditeljima i institucijama u pogledu staranja, podizanja i vaspitanja korisnika i dr.
Ustanova za dnevni boravak dece, mladih i odraslih sa smetnjama u razvoju "Zračak" koja obavlja poslove dnevnog boravka ostvaruje rad u uslovima u pogledu prostora i opreme i ukoliko ima obezbeđen minimum stručnog kadra utvrđen ovim pravilnikom.
8. Dnevni boravak za odrasla lica sa smetnjama u razvoju
Usluge Dnevnog boravka za odrasla lica sa smetnjama u razvoju pružaće se u Ustanovi za dnevni boravak dece, mladih i odraslih sa smetnjama u razvoju "Zračak" u Čačku.
Za korišćenje usluge iz prethodnog člana, u pogledu uslova, opreme, broja zaposlenih i načina obavljanja stručnog rada primenjivaće se odredbe članova od 62. do 69. ovog pravilnika.
A. Postupak za pružanje usluga dnevni boravak dece, mladih i odraslih sa smetnjama u razvoju
Centar za socijalni rad grada Čačka upućuje javni poziv za prijem korisnika, oglašavanjem u sredstvima javnog informisanja.
Zahtev za pružanje usluge dnevnog boravka podnosi roditelj, odnosno staratelj korisnika ili se pokreće po službenoj dužnosti.
Zahtev se podnosi Centru za socijalni rad grada Čačka na propisanom obrascu.
Uz zahtev se podnosi: sledeća dokumentacija:
• izvod iz matične knjige rođenih za korisnika sa upisanim JMBG;
• rešenje o razvrstavanju korisnika za korisnike koji imaju rešenje,
• mišljenje Interresorne komisije za procenu potreba za pružanjem dodatne, obrazovne, zdravstvene i socijalne podrške detetu i učeniku, za korisnike koji nemaju rešenje o razvrstavanju,
• lekarsko uverenje,
• dokaz o prihodima porodice u prethodna tri meseca u odnosu na mesec raspisivanja javnog poziva, sa navođenjem podataka o primanju dodatka za pomoć i negu i uvećanog dodatka za pomoć i negu,
• uverenje o prebivalištu i fotokopije ličnih karata podnosioca zahteva i korisnika.
Nakon pribavljene dokumentacije, Centar za socijalni rad grada Čačka formira predmet i kopiju istog dostavlja Ustanovi za dnevni boravak dece, mladih i odraslih "Zračak" Čačak.
Stručni tim ustanove "Zračak" razmatra prispelu dokumentaciju i utvrđuje predlog o pružanju usluge dnevnog boravka.
Predlog dostavlja Centru za socijalni rad Čačak na donošenje rešenja - uputa.
B. Kriterijumi za utvrđivanje učešća korisnika u troškovima usluge dnevnog boravka
Ustanova donosi godišnji program rada dnevnog boravka dece, mladih i odraslih ometenih u razvoju (u daljem tekstu: program rada).
Program rada donosi se za period od jedne kalendarske godine i sadrži planirani broj grupa i korisnika u dnevnom boravku.
Predlog programa rada sa predlogom finansijskog plana Ustanove za dnevni boravak dece, mladih i odraslih sa smetnjama u razvoju "Zračak" dostavlja se Skupštini grada Čačka na saglasnost.
Ekonomska cena troškova usluge utvrđuje se na mesečnom nivou kao količnik ukupnih rashoda/troškova usluge na godišnjem nivou (plate zaposlenih, ishrane, komunalija.....) i broja korisnika i iznosi 41.600,00 dinara za 2013. godinu
Usluge dnevnog boravka pružaju se besplatno deci i mladima uzrasta do 18 godina, mladima starijim od 18 godina i odraslim licima pod uslovom da su iz porodica koje ostvaruju pravo na novčanu socijalnu pomoć.
Za korisnike koji nisu obuhvaćeni stavom 1. ovog člana važe merila i kriterijumi za učešće korisnika i njihovih srodnika u troškovima usluge dnevnog boravka koji se utvrđuju prema sledećoj skali:
Cenzusna grupa |
Mesečni prihod po članu domaćinstva |
Mesečni prihod po članu domaćinstva u odnosu na NI NSP |
% učešća korisnika u odnosu na mesečnu cenu usluge |
cena usluge na mesečnom nivou |
I |
Do 2 nivoa NI NSP |
|
0% |
|
II |
Od 2 - 3 nivoa NI NSP |
|
5% |
|
III |
Od 3 - 4 nivoa NI NSP |
|
5% |
|
IV |
Od 4 - 5 nivoa NI NSP |
|
10% |
|
V |
Od 5 - 6 nivoa NI NSP |
|
15% |
|
VI |
Preko 6 nivoa NI NSP |
|
20% |
|
Nominalni iznos novčane socijalne pomoći za pojedinca (NI NSP) utvrđuju se na način predviđen odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti.
Učešće korisnika i njihovih srodnika obaveznih na izdržavanje u troškovima usluge dnevnog boravka određuju se prema merilima i kriterijumima iz člana 77. ovog pravilnika.
Ustanova za dnevni boravak dece, mladih i odraslih sa smetnjama u razvoju "Zračak" zaključuje ugovor kojim se regulišu međusobna prava i obaveze.
U prihod korisnika računa se i dodatak za negu i pomoć drugog lica, uvećan dodatak za pomoć i negu drugog lica kao i naknada za telesno oštećenje.
Učešće u mesečnim troškovima dnevnog boravka korisnici odnosno njihovi srodnici uplaćuju na račun pružaoca usluge, najkasnije do desetog u narednom mesecu.
U slučaju neizmirenja obaveza u utvrđenim rokovima zaračunava se zakonska zatezna kamata.
9. Predah smeštaj za decu i mlade sa smetnjama u razvoju
Kada se stvore uslovi za rad Ustanove za dnevni boravak dece, mladih i odraslih sa smetnjama u razvoju "Zračak" postupak i način odabira korisnika ove usluge će se regulisati dopunom ovog pravilnika.
Savetodavno-terapijske i pravne usluge
Kada se obezbede uslovi za realizaciju savetodavno-terapijskih i pravnih usluga, način rada i organizacija regulisaće se posebnim aktom, koga donosi direktor Centra.
Personalna asistencija je usluga koja se pruža unutar i izvan doma korisnika usluge, a na osnovu sledećih načela:
- korisnik usluge bira personalnog asistenta koji mu je najprihvatljiviji,
- personalne asistente ne određuje pružalac usluge,
- ovlašćeni pružalac usluge pruža podršku korisniku pri izboru personalnog asistenta,
- korisnik usluge obučava, usmerava i daje uputstva personalnom asistentu kako bi pružana podrška najbolje odgovarala njegovim potrebama,
- personalni asistent ne prihvata uputstva od bilo kog drugog člana porodice,
- pružalac usluge će u skladu sa svojim mogućnostima, obezbediti privremenu zamenu personalnog asistenta za korisnika čiji personalni asistent neko vreme nije u mogućnosti da obavlja svoje dužnosti iz objektivnih razloga,
- članovi domaćinstva korisnika se ne mogu angažovati kao njihovi personalni asistenti.
Neposredno obezbeđenje usluge konkretnom korisniku odvija se nakon početne procene individualnih potreba korisnika, inicirane njegovim prijavljivanjem ovlašćenom pružaocu usluga ili Centru za socijalni rad grada Čačka, i odvija se prema usvojenom planu usluga, aktivnostima i definisanim procedurama.
Aktivnosti usmerene ka održavanju i unapređenju kvaliteta života osoba sa telesnim invaliditetom i kapacitetom za samostalno odlučivanje, u zavisnosti od potreba korisnika, mogućnosti korisnika da živi sam, kapaciteta porodice korisnika, kao i dostupnih resursa uključuju:
1. pomoć u održavanju lične higijene i higijene stana,
2. pomoć u obavljanju svakodnevnih aktivnosti i zadovoljavanju osnovnih životnih potreba,
3. podizanje, premeštanje (transfer) i pomoć pri kretanju unutar i izvan korisnikove kuće, radnog mesta, škole i sl.
4. pomoć pri pristupanju terapeutskim i zdravstvenim uslugama,
5. pomoć pri komunikaciji i socijalnim kontaktima,
6. pomoć pri obavljanju različitih radnih aktivnosti i profesionalnih obaveza.
Pružalac usluge ima razvijene kriterijume za procenu mogućnosti korisnika da živi sam, kao i kapacitete porodice korisnika da učestvuju u realizaciji aktivnosti iz članova 82. i 83. ovog pravilnika, te planira uslugu s ciljem utvrđivanja potrebnog vremena i vrste angažovanja personalnog asistenta.
Pružalac usluge ima jasno definisane obaveze, ovlašćenja i odgovornosti korisnika, jasan opis poslova za korisnika kao menadžera personalnom asistentu.
Za obavljanje stručnih i administrativno-finansijskih poslova koje Centar za socijalni rad obavlja na realizaciji prava i usluga iz člana 7. i 8. Odluke, angažovanim stručnim licima, koje odredi direktor centra, isplaćivaće se odgovarajući honorar u skladu sa odobrenim finansijskim sredstvima grada Čačka.
POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA I USLUGA
Postupak ostvarivanja prava i pružanja usluga regulisan je u potpunosti Odlukom i isti će se neposredno primenjivati.
Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o ostvarivanju prava u oblasti socijalne zaštite na području grada Čačka ("Službeni list grada Čačka", broj 1/09 i 2/10).
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Čačka", a primenjivaće se od 01.01.2013. godine.
Samostalni član Pravilnika o izmeni
Pravilnika o ostvarivanju prava i pružanju usluga u socijalnoj zaštiti iz nadležnosti grada Čačka
("Sl. list grada Čačka", br. 11/2017)
Član 2
Ovaj pravilnik biće objavljen u "Službenom listu grada Čačka" i stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.