AKCIONI PLANZAPOŠLJAVANJA GRADA NOVOG SADA ZA 2017. GODINU("Sl. list Grada Novog Sada", br. 5/2017, 11/2017, 22/2017 i 36/2017) |
Akcioni plan zapošljavanja Grada Novog Sada za 2017. godinu (u daljem tekstu: Akcioni plan) predstavlja osnovni dokument za sprovođenje aktivne politike zapošljavanja na teritoriji Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Grad), kojim se definišu ciljevi i prioriteti i utvrđuju programi i mere koji će se realizovati u 2017. godini, radi unapređenja zapošljavanja i smanjenja nezaposlenosti.
Prilikom izrade Akcionog plana uzeti su u obzir strateški pravci, opšti cilj i pojedinačni ciljevi iz Nacionalne strategije zapošljavanja za period 2011-2020. godine ("Službeni glasnik RS", broj 37/11), kao i prioriteti i ciljevi iz Nacionalnog akcionog plana zapošljavanja za 2017. godinu.
Pravni osnov za donošenje Akcionog plana je odredba člana 41. stav 1. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 36/09, 88/10 i 38/15) kojom je određeno da nadležni organ lokalne samouprave može po pribavljenom mišljenju Lokalnog saveta za zapošljavanje da usvoji lokalni akcioni plan zapošljavanja. U Novom Sadu, Gradonačelnik Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Gradonačelnik) je nadležni organ lokalne samouprave koji donosi Akcioni plan.
Akcioni plan sadrži sve elemente predviđene članom 39. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti:
- makroekonomski okvir za stvaranje i primenu politike zapošljavanja,
- stanje i tokove na tržištu rada za tekuću godinu,
- ciljeve i prioritete politike zapošljavanja,
- programe i mere aktivne politike zapošljavanja za tekuću godinu, sa odgovornostima za njihovo sprovođenje i potrebnim sredstvima,
- finansijski okvir za politiku zapošljavanja i izvore finansiranja,
- nosioce poslova realizacije Akcionog plana,
- kategorije teže zapošljivih lica koja imaju prioritet za uključivanje u mere aktivne politike zapošljavanja,
- indikatore uspešnosti realizacije programa i mera i
- druge elemente.
Gradska uprava za privredu Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Gradska uprava za privredu) u pripremi i izradi Akcionog plana koristila je podatke Nacionalne službe za zapošljavanje - Filijala Novi Sad (u daljem tekstu: Nacionalna služba za zapošljavanje) i podatke iz Informacije o pojedinim raspoloživim ekonomskim podacima privrednih kretanja za područje Grada u periodu januar-oktobar, ili januar-novembar 2016. godine koja je pripremljena u upravi za privredu.
U skladu sa odredbama Zakona, na Akcioni plan prethodno mišljenje dao je Savet za zapošljavanje Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Savet za zapošljavanje).
Najznačajniji akti iz oblasti zapošljavanja i privrednog razvoja koji su korišćeni pri izradi Akcionog plana su:
- Zakon o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti,
- Zakon o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba sa invaliditetom,
- Nacionalna strategija zapošljavanja za period od 2011-2020. godine,
- Nacionalni akcioni plan zapošljavanja za 2017. godinu,
- Strategija održivog razvoja Grada Novog Sada, i
- Pravilnik o kriterijumima, načinu i drugim pitanjima od značaja za sprovođenje mera aktivne politike zapošljavanja.
U izradi Akcionog plana i definisanju ciljeva i prioriteta politike zapošljavanja na teritoriji Grada učestvovali su socijalni partneri, relevantne institucije i ostale zainteresovane strane, radi sveobuhvatnog sagledavanja i sprovođenja politike zapošljavanja.
Novi Sad je smešten u istočnom delu Evrope, u Republici Srbiji, između 19. i 20. stepena istočne geografske dužine i 45. i 46. stepena severne geografske širine. Prostire se na području Panonske nizije, većim delom u južnoj Bačkoj, na 72 do 80 m nadmorske visine. Leži na levoj obali Dunava, na 1255. kilometru njegovog toka i na ušću u Dunav jednog od magistralnih Kanala Dunav-Tisa-Dunav.
Novi Sad ima izuzetno povoljan kako prirodno-geografski, tako i ekonomsko-geografski položaj, ako se ima u vidu ambijent u kome je smešten i činjenica da se nalazi na raskrsnici kopnenih i vodenih puteva. Nalazi se na istočnom turističkom pravcu koji povezuje severnu, centralnu i zapadnu Evropu sa Jadranskim, Egejskim i Crnim morem. Značaj ovog pravca, a time i Novog Sada, povećavaju koridor 7 (reka Dunav) i koridor 10 (centralna Evropa - Crno i Egejsko more) koji neposredno opredeljuju ovaj prostor. Novi Sad je i veliki železnički čvor i luka rečnog i kanalskog saobraćaja, što daje kompletnu sliku o povoljnosti turističko-geografskog položaja.
Opšti podaci
Grad Novi Sad se prostire na površini od 69.914 ha, a na toj površini po podacima popisa iz 2011. godine živi 385.131 stanovnika. Sastoji se iz dve gradske opštine: Gradske opštine Novi Sad i Gradske opštine Petrovaradin. Opština Novi Sad se prostire na 14 katastarskih opština, a Opština Petrovaradin na 4 katastarske opštine.
3. EKONOMSKA SITUACIJA I PRIVREDNA KRETANJA NA TERITORIJI GRADA
Novi Sad je glavni administrativni centar Autonomne Pokrajine Vojvodine i sedište Južnobačkog okruga, pripada grupi podunavskih gradova. Ekonomski, društveni i prostorni razvoj Novog Sada opredelili su brojni činioci: izuzetan položaj na raskrsnici važnih evropskih puteva, spoj različitih prirodnih vrednosti, raznolike geografske celine, plodna bačka ravnica na levoj obali, naspram pitomih obronaka pod voćnjacima i vinogradima na desnoj obali Dunava. Drugi je grad po veličini u Republici Srbiji i u njemu su locirane značajne naučne, razvojno-istraživačke i stručne organizacije za podsticanje privrednog razvoja, kao i veliki proizvodni kapaciteti u oblasti naftne, hemijske, prehrambene industrije, trgovine, saobraćaja i poslovnih usluga i značajne ustanove visokog obrazovanja, zdravstvene ustanove vrhunske medicine i specijalizovanih usluga, ustanove iz oblasti kulture i socijalne ustanove.
Novi Sad je, zahvaljujući svom geostrateškom položaju i preduzetničkom duhu svojih građana, oduvek bio centar ekonomskog razvoja. Danas, Novi Sad je administrativni, univerzitetski, poslovni, kulturni, turistički i sajamski centar regiona.
U toku 2016. godine (stanje na dan 30. jun 2016. godine) privredna aktivnost na području Grada Novog Sada realizovala se u okviru 10.189 aktivnih privrednih društava i 14.129 aktivnih preduzetnika.
Prema podacima Agencije za privredne registre na teritoriji Grada u 2016. godini (stanje na dan 30. jun 2016. godine) ukupan broj privrednih društava je 15.888, od kojih je aktivno 10.729. Broj novoosnovanih privrednih društava za period od 01.januara do 30.juna 2016. godine je 1224, a brisanih iz registra za isti period je 102.
Najveći broj privrednih društava je u kategoriji mikro 7.564, malih 710, srednjih 78, i velikih 34.
Prema klasifikaciji delatnosti, u privredi Grada najveći broj privrednih društava je u oblasti trgovine i raznim oblicima uslužnih delatnosti, a najmanji broj u proizvodnji.
Pregled privrednih društava prema pravnoj formi organizovanja:
Red. |
Opis |
Grad Novi Sad |
1) |
DOO - Društvo sa ograničenom odgovornošću |
15188 |
2) |
Društveno preduzeće |
42 |
3) |
Javno preduzeće |
22 |
4) |
Zadruge sa još 4 zadružna saveza |
259 |
5) |
Akcionarsko društvo (zajedno sa ortačkim i komanditnim društvima) |
324 |
6) |
Ostalo |
53 |
Ukupno: |
|
15.888 |
- Izvor podataka: iz izveštaja APR-a od 30. juna 2016. godine
Na teritoriji Grada aktivno je 14.960 preduzetnika. Broj aktivnih preduzetnika je u toku 2016. godine veći od broja preduzetnika u 2015. godini za 1,04%.
Kretanje broja preduzetnika na području u periodu 2011-2016 godine po podacima APR-a
|
2011. |
2012. |
2013. |
2014. |
2015. |
2016. |
Aktivnih |
13.489 |
13.783 |
13.948 |
14.155 |
14.322 |
14.960 |
Novoosnovanih |
2.078 |
1.250 |
284 |
984 |
2.259 |
1.224 |
Brisanih/ugašenih |
2.154 |
956 |
191 |
22 |
1.939 |
526 |
Što se tiče pretežne delatnosti obavljanja, najveći broj preduzetnika je kao i privrednih društava iz oblasti trgovine, ugostiteljstva, kao i raznih drugih oblika usluga - taksi prevoz, računovodstveni, knjigovodstveni i revizorski poslovi, delatnost frizerskih i kozmetičkih salona i drugo.
Strategija održivog razvoja Grada Novog Sada
Strategija održivog razvoja Grada Novog Sada predstavlja krovni planski dokument kojim su definisani pravci razvoja Grada u periodu od 2016. do 2020. godine, i ona objedinjuje različite procese, imajući u vidu različite potrebe u oblasti ekonomskog razvoja, infrastrukture i komunalnih delatnosti, prostornog i urbanističkog planiranja, zaštite životne sredine, društvenog razvoja i smanjenja siromaštva.
Ključni pravci razvoja Novog Sada određeni Strategijom održivog razvoja Grada Novog Sada su urbani, društveni i ekonomski razvoj, kao i ulaganje u dobru gradsku upravu.
Stvaranje uslova za nove investicije i otvaranje novih radnih mesta predstavljaju osnovni cilj ekonomskog razvoja kao strateškog pravca Grada. Povoljniji privredni ambijent koji će Grad učiniti privlačnim za investicije, kako domaće tako i strane, i omogućiti otvaranje novih radnih mesta, moguće je ostvariti realizacijom specifičnih ciljeva. Jedan od njih je izgradnja funkcionalne ekonomske infrastrukture - pa je neophodno preduzeti aktivnosti na uređenju i opremanju postojećih greenfield lokacija i kupovini novih, kao i saradnja sa privatnim sektorom. Potrebno je nastaviti sa aktivnostima na komunalnom opremanju pojedinih delova Grada, kako bi se omogućio nesmetani razvoj preduzetništva u svim delovima Grada, a u saradnji sa nadležnim republičkim institucijama, postojeće brownfield lokacije učiniti što privlačnijim za potencijalne investitore. Za stvaranje povoljnog privrednog ambijenta, važna je saradnja svih inspekcijskih organa na suzbijanje sive ekonomije, podsticanje osnivanja privrednih subjekata u delatnostima sa bržim stopama rasta (IT sektor, turizam i dr.) podrška preduzetništvu i uključivanje predstavnika privrede u proces donošenja odluka.
Unapređenje konkurentnosti radne snage Grad nastoji da postigne kroz Akcioni plan zapošljavanja u saradnji sa partnerima kao što su Univerzitet u Novom Sadu, Nacionalna služba za zapošljavanje i udruženja privrednika.
Od velike važnosti za ekonomski razvoj Grada je konkurentna i moderna poljoprivreda. Najveći deo površine Grada čini obradivo poljoprivredno zemljište, na kojem se najviše uzgajaju ratarske kulture. Grad ima uslova za razvoj organske poljoprivrede, proizvodnju povrća i voća, a zbog značajne sirovinske baze, i za razvoj prehrambene industrije.
Kada je reč o razvoju turizma, cilj je da se poveća prosečan broj noćenja, da se Grad pozicionira kao City break destinacija, sa velikim potencijalom za razvoj kulturnog, nautičkog, verskog, aktivnog, eko-etno (gastronomija) turizma. Ključne atrakcije Grada sa značajnim razvojnim potencijalom uključuju kulturno-istorijske celine, muzeje i galerije, prirodne resurse i događaje, su: Fruška gora sa Nacionalnim parkom, reka Dunav, Petrovaradinska tvrđava sa podzemnim vojnim galerijama, staro gradsko jezgro, festival EXIT, salaši, sajmovi i drugi događaji.
Novi Sad pruža mogućnosti razvoja poslovnog turizma (kongresnog), kulturnog i manifestacionog turizma, omladinskog turizma, zdravstvenog turizma i turizma kratkih odmora, podrazumevajući i sve druge oblike turizma.
U periodu januar-oktobar 2016. godine Grad je posetilo 132.715 turista. Trend pozitivnog rasta zadržali su i domaći i strani turisti tokom 2016. godine.
Grad se već pozicionirao kao jedan od najznačajnijih centara u proizvodnji softvera i video-igara, pružajući snažnu podršku industriji visokih tehnologija. Potrebna je dalja logistika u otvaranju novih poslovnih inkubatora, akceleratora i kreativih habova, u okviru kojih bi se kreirale i razvijale ideje i podsticao razvoj.
Sektor malih i srednjih preduzeća i preduzetništva predstavlja najvitalniji i ekonomski najefikasniji deo privrede i ima značajniju ulogu u sprovođenju strukturnih reformi, posebno u funkciji otvaranja novih radnih mesta.
Važnost sektora malih i srednjih preduzeća ilustruje podatak da ovi subjekti čine preko 99% od ukupnog broja privrednih društava koji posluju sa sedištem u Novom Sadu. Jedan od najuspešnijih modela za razvoj ovog sektora jesu poslovni inkubatori. Grad je prepoznavši značaj ovakvog oblika podrške preduzetništvu, sa svojim partnerima, osnovao "Poslovni inkubator Novi Sad". Cilj rada Poslovnog inkubatora Novi Sad je da svojim delovanjem pomogne preduzetnicima koji poseduju ideje u oblasti informacionih tehnologija da ih sprovedu u uspešan poslovni koncept.
U Novom Sadu postoji institucionalni preduslov dobre saradnje privrednog sektora i lokalne samouprave u okviru rada Privrednog saveta Grada Novog Sada koji čine predstavnici privrede, Univerziteta u Novom Sadu i Nacionalne službe za zapošljavanje.
Osnovni statistički pokazatelji
Prosečna bruto zarada u Novom Sadu po zaposlenom u periodu januar-oktobar 2016. godine iznosila je 70.952.00 dinara (bez poreza i doprinosa: 51.680,00 dinara), dok je isključivo za mesec oktobar 2016. zabeležen ostvareni iznos prosečne neto zarade od 51.209,00 dinara, čime su prosečne neto zarade opale za 1,6% u odnosu na prethodni mesec.
Ukupan broj nezaposlenih lica u Novom Sadu je 21.501 (decembar 2016), što predstavlja stopu nezaposlenosti od oko 14%, ali i smanjenje nezaposlenosti od 4,5% u odnosu na isti mesec prethodne godine, a procenat zaposlenosti je povećan za 3,81%.
Ukupan broj zaposlenih lica u Novom Sadu iznosi 135.058 (31. decembar 2015. godine, poslednji podaci Republičkog zavoda za statistiku). Najveći broj radnika upošljavaju sektori trgovine i prerađivačke industrije, od toga kod pravnih lica zaposleno je 106.027 radnika, što predstavlja 85,9%, a kod preduzetnika zaposleno je 17.999 radnika i registrovanih poljoprivrednih proizvođača 19.031 što predstavlja 14,1%
U strukturi zaposlenih na nivou Grada najveće procentualno učešća imaju sektori: administrativne i pomoćne uslužne delatnosti (14,18%); trgovina na veliko i malo i popravka motornih vozila (12,89%) i prerađivačka industrija (9,87%).
4. STANJE NA TRŽIŠTU RADA NA TERITORIJI GRADA
Zaposleni u Nacionalnoj službi za zapošljavanje su osposobljeni za sve aspekte rada savremenog javnog servisa za zapošljavanje, a to se postiglo kroz više dodatnih obuka i treninga u oblasti rada sa nezaposlenim licima i poslodavcima. Zaposleni u Filijali Novi Sada u najvećem delu poseduju visoku stručnu spremu.
Ukupan broj nezaposlenih lica na teritoriji Grada na dan 31. decembar 2016. godine je bio 21.501. Na osnovu analize ključnih segmenata nezaposlenosti za Filijalu Novi Sad u periodu posmatranja I-XII 2015/ I-XII 2016. godine za Grad Novi Sad, osnovni zaključci su sledeći:
• broj nezaposlenih lica je smanjen za 20,12%
• prijavljene potrebe za zapošljavanjem poslodavaca ka Filijali za zapošljavanje Novi Sad su povećane za 14%
Od ukupnog broja nezaposlenih u Novom Sadu, po stepenima stručne spreme, broj nezaposlenih je sledeći:
Stepen stručne spreme |
Broj nezaposlenih |
I |
3740 |
II |
792 |
III |
3454 |
IV |
6413 |
V |
170 |
VI |
1752 |
VII-1 |
5079 |
VII-2 |
72 |
VIII |
29 |
Ukupno: |
21501 |
1. Deficitarna i suficitarna zanimanja
Deficitarna zanimanja su: diplomirani informatičari, posebno programeri, zavarivači, mesari, frizeri, ovlašćene računovođe, diplomirani farmaceuti sa položenim stručnim ispitom, armirači, tesari, diplomirani defektolozi, socijalni radnici i geodetski inženjeri, lekari specijalisti.
Osnovna deficitarnost se iskazuje kod informatičkih zanimanja sa visokom školskom spremom - diplomirani informatičari, programeri svih profila, diplomirani matematičari - informatičari, diplomirani inženjeri elektrotehnike - računarske tehnike, odnosno svi profili sa softverskim zanimanjem. U okviru zanimanja programer, prisutan je nedostatak znanja složenijih programskih jezika (C+, C++, PHP, JAVA). Takođe, postoji deficitarnost profila kuvara, pekara, frizera, manikira, pedikira i zavarivača.
Suficitarna zanimanja su: pravni, poljoprivredni i ekonomski tehničari, maturanti gimnazije, diplomirani pravnici, diplomirani turizmolozi, turistički tehničari, zanimanja iz oblasti kulture, hemijski tehničari.
2. Analize na lokalnom tržištu rada
Analize na lokalnom tržištu rada su istraživačke aktivnosti Nacionalne službe za zapošljavanje, koje se sprovode u kontinuitetu. U toku 2015. godine, organizovano je sprovođenje istraživanja (anketni upitnici usmereni ka poslodavcima) koje su uradili zaposleni u Nacionalnoj službi za zapošljavanje.
Svrha anketiranja poslodavaca je prikupljanje podataka o očekivanim promenama u zahtevima za radnom snagom, a cilj je dobijanje informacija koje će pomoći u procesu planiranja aktivnih mera zapošljavanja, i preventivnom delovanju za obezbeđivanje kvalifikovane radne snage na tržištu rada. Najveće očekivano efektivno povećanje broja zaposlenih će biti u grupama, uslužna i zanatska zanimanja, agenti i diplomirani inženjeri elektrotehnike i programeri aplikacija.
Na teritoriji Grada evidentirano je najviše lica sa četvrtim stepenom stručne spreme 6.413, sa sedmim stepenom stručne spreme 5079, i sa višom stručnom spremom 1752. Broj lica na evidenciji koja čekaju posao duže od 24 meseca je 9501, što je 44,19% od ukupnog broja evidentiranih za Grad.
Analiza trendova tržišta rada ukazuje na neophodnost intenziviranja aktivnosti u cilju unapređenja položaja kategorija teže zapošljivih lica, a posebno mladih, starijih i viškova zaposlenih, kao i osoba sa invaliditetom.
Najugroženije grupe nezaposlenih lica su osobe sa invaliditetom, Romi, izbegla i raseljena lica, lica koja se proglašavaju tehnološkim viškom, korisnici socijalnih davanja, mlađi od 30 godina i stariji od 50 godina. Mere aktivne politike zapošljavanja po prilagođenim programima sprovode se u skladu sa potrebama osoba sa invaliditetom, procenjenim profesionalnim mogućnostima i radnom sposobnošću. Kod Roma je iskazana njihova nedovoljna školovanost, ali i nedovoljna želja za obukama i stručnim usavršavanjima.
Analizom rada Grupe za preduzetništvo i programa zapošljavanja u 2016. godini, zaključeno je da se obuke za nezaposlena lica koja nameravaju da se bave preduzetništvom vrše u očekivanom obimu. Postoji nedostatak sredstava za finansiranje samozapošljavanja, u odnosu prema broju zainteresovanih nezaposlenih lica za pokretanje sopstvenog posla.
U skladu sa Zakonom o radu, Nacionalna služba za zapošljavanje sarađuje sa poslodavcima u postupku restruktuiranja i pripreme za privatizaciju, kao i sa već privatizovanim preduzećima, kada je u pitanju rešavanje viškova zaposlenih. Ova saradnja realizuje se u okviru predviđanja očekivanog viška zaposlenih na tržištu rada, predlaganju mera za rešavanje viškova zaposlenih u postupku izrade. Programa za rešavanje viška zaposlenih, informisanja lica koja su proglašena za višak, o njihovom radnopravnom položaju, kao i pravima koja mogu da ostvare na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje i mogućnostima za novo zapošljavanje i samozapošljavanje.
Nacionalna služba za zapošljavanje Filijala Novi Sad će prioritetno uključivati viškove zaposlenih u programe i mere aktivne politike zapošljavanja. Podrška samozapošljavanju podrazumeva pružanje stručne pomoći, obuku iz oblasti preduzetništva i subvenciju za samozapošljavanje.
Prilikom realizacije mera aktivne politike zapošljavanja u 2017. godini neophodno je dati prioritet merama namenjenim tehnološkim viškovima i bodovati ih posebno kod svih programa koji se budu odnosili na subvencionirano zapošljavanje i samozapošljavanje.
6. Dodatne obuke i obrazovanje
Dodatne obuke i obrazovanje predstavljaju ključno usavršavanje nezaposlenih lica za savremeni rad. Uključivanjem u programe dodatnog obrazovanja i obuke, nezaposlena lica dobijaju priliku da steknu nova znanja i tako povećaju svoje mogućnosti u pronalaženju posla. Kako postoji veliko interesovanje nezaposlenih lica, a sredstva značajno nedostaju, dodatne obuke bi bile veoma korisne za nezaposlena lica i za poslodavce koji traže savremenija znanja. Poslodavci na teritoriji Grada u velikoj meri su iskazali potrebu za radnicima koji bi radili na radnom mestu programera u svim profilima. Takođe nedostaju radnici koji poseduju potrebne dodatne veštine za praktična znanja u oblasti starih zanata. U skladu sa navedenim, neophodno je organizovati sledeće obuke: obuke za programere, kao i obuke za stare zanate.
5. POLITIKA ZAPOŠLJAVANJA GRADA
Cilj politike zapošljavanja Grada je uspostavljanje stabilnog i održivog trenda rasta zaposlenosti kroz otvaranje novih radnih mesta, podršku razvoju preduzetništva i podsticanju zapošljavanja mladih.
Pored Nacionalne službe za zapošljavanje, na teritoriji Grada poslove vezane za zapošljavanje obavlja i Gradska uprava za privredu, a odnose se na poslove praćenja stanja u oblasti politike zapošljavanja Grada, unapređenja i sprovođenja mera za podsticanje zaposlenosti, izrade, pripreme i realizacije godišnjeg gradskog Akcionog plana, kao i Savet za zapošljavanje Grada Novog Sada, kao radno savetodavno telo Gradonačelnika, čiji je zadatak da daje mišljenje i preporuke Gradonačelniku o pitanjima od interesa za unapređenje zapošljavanja vezanim za planove i programe zapošljavanja, godišnje akcione planove zapošljavanja Grada, mere aktivne politike zapošljavanja (organizovanje javnih radova i radno angažovanje nezaposlenih lica u izvođenju javnih radova, izdvajanje subvencija za otvaranje novih radnih mesta, dodatno obrazovanje i obuka nezaposlenih lica, podrška samozapošljavanju i drugim merama), propisima iz oblasti zapošljavanja i drugim pitanjima od interesa za zapošljavanje. Savet za zapošljavanje osnovan je Rešenjem Gradonačelnika na osnovu Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti još 2006. godine.
Prednosti lokalnih samouprava kod kojih Savet za zapošljavanje uspešno ostvaruje svoju ulogu jesu:
- preuzimanje aktivne uloge u politici zapošljavanja i prepoznavanje lokalnih potreba u oblasti zapošljavanja,
- stvaranje osnova za rešavanje problema nezaposlenosti kroz izradu lokalnih akcionih planova zapošljavanja,
- mogućnost kreiranja novih mera aktivne politike zapošljavanja koje su prilagođene lokalnim potrebama,
- mogućnost apliciranja za sufinansiranje programa i mera aktivne politike zapošljavanja kod pokrajinskih i republičkih organa,
- unapređenje socijalnog dijaloga i
- jačanje svesti o značaju ostvarivanja lokalne strategije razvoja, privlačenja investicija i izgradnji infrastrukture, kao i pretpostavka za novo zapošljavanje.
U skladu sa Zakonom, a na predlog Saveta za zapošljavanje, Gradonačelnik je doneo Programe aktivne politike zapošljavanja Grada Novog Sada za 2007, 2008. i 2009. godinu, a za 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015. i 2016. godinu akcione planove zapošljavanja.
U periodu od 2010. do 2016. godine Grad je za realizaciju mera aktivne politike zapošljavanja izdvojio ukupno 601.760.000,00 dinara i to za zapošljavanje 1.945 lica i za obuku 1789 lica. Od toga je u 2016. godini zaposleno 383 lica (od toga broja 120 lica je bilo na stručnoj praksi), a 165 lica je bilo obuhvaćeno obukama.
U prethodnom periodu realizovani su sledeći projekti:
1. Projekat Švedskog ministarstva za rad i socijalnu politiku u okviru koga je tokom 2008. godine preko Nacionalne službe za zapošljavanje obučeno 50 nezaposlenih lica sa teritorije Grada za deficitarna zanimanja;
2. Projekat obuke žena, budućih preduzetnica, za vođenje sopstvenog posla, koji su zajedno realizovali Gradska uprava za privredu, Međuopštinsko udruženje samostalnih privrednika i Agenicija za razvoj malih i srednjih preduzeća "Alma Mons";
3. Projekat stručnog osposobljavanja i zapošljavanja pripravnika u okviru koga je do sada zaposleno 1084 pripravnika, koji je realizovala Gradska uprava za privredu i Savet za zapošljavanje Grada, u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje;
4. Projekat organizovanja javnih radova od interesa za Grad u okviru kojeg je do sada finansirano 195 projekata i zapošljavanje lica koja su bila angažovana na sprovođenju projekata javnih radova;
5. Projekat koji je imao za cilj da se pomogne u rešavanju problema zapošljavanja lica sa invaliditetom u okviru kojeg je Grad odobrio pomoć preduzećima specijalizovanim za zapošljavanje lica sa invaliditetom, za finansiranje subvencija za zapošljavanje osoba sa invaliditetom. Savet za zapošljavanje je na osnovu Programa doneo odluku da se pomoć odobri Društvenom preduzeću za profesionalnu rehabilitaciju, osposobljavanje za rad i zapošljavanje invalida "DES" iz Novog Sada;
6. Realizovana je obuka za početni informatički kurs za 200 lica sa evidencije nezaposlenih, uglavnom žena, kao i obuka za 25 veb-dizajnera i 25 programera za lica sa evidencije nezaposlenih lica, koju je sprovela škola za kompjutere "Smart" iz Novog Sada, a u toku je obuka za još 40 programera;
7. Realizovana je obuka za početnike u biznisu za 259 lica koji su dobili sredstva za otpočinjanje sopstvenog biznisa;
8. Organizovana je obuka - mentorstvo za 196 lica koja su otvorila privredno društvo odnosno preduzetničku radnju uz pomoć subvencija Grada;
9. Realizovana je obuka za žene preduzetnice za 80 žena koje posluju od 1 do 3 godine, koju je sprovela "Akademija Oxford-Agent";
10. Realizovana je i obuka početnog kursa za 200 lica sa evidencije nezaposlenih, uglavnom žena, i višeg početnog kursa engleskog jezika za 120 lica, a izabrani izvođač obuke bila je škola stranih jezika "Loquela" iz Novog Sada;
11. Povodom inicijative Pokrajinskog sekretarijata za rad, zapošljavanje i ravnopravnost polova Grad je učestvovao u projektu "NIS šansa 2012", koji se odnosio na sufinansiranje zapošljavanja 47 pripravnika sa visokom stručnom spremom na 12 meseci u NIS a.d. Novi Sad. Grad je izdvojio 10.000.000,00 dinara, a preostali iznos sredstava izdvojen je od strane poslodavca NIS a.d. Novi Sad;
12. Realizovana je obuka za deficitarna zanimanja - stari i umetnički zanati i domaće radinosti za 150 nezaposlenih lica sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje koju je sprovelo Udruženje samostalnih zanatlija Novi Sad. Obuka se odnosila na osposobljavanje polaznika za ručnu izradu suvenira u drvetu i keramici, ručnu obradu kože, za izradu predmeta od trske, umetničku obradu gline i keramike, duborez, poslove zlatara, umetničko oslikavanje na tekstilu i staklu, izradu i restauraciju ramova za slike, umetnički vez i tkanje na razbojima. Nakon uspešnog završetka obuke izvođač obuke je izdao sertifikate o stečenom znanju.
U toku je obuka za 14 lica za izradu predmeta od kože.
13. Obuku za povećanje zapošljivosti lica sa invaliditetom i to prvenstveno žena starosti od 18 do 40 godina sprovela je Organizacija za zaštitu prava i podršku osobama sa invaliditetom "... Iz kruga - Vojvodina", za 150 lica. Nakon uspešnog završetka obuke izvođač obuke je izdao sertifikate o stečenom znanju;
14. U okviru Edukativnog centra za obuku u profesionalnim i radnim veštinama organizuju sledeće vrste obuka za potrebe Grada: osnovna informatička obuka, CAD informatička obuka, srednji nivo engleskog jezika, obuka za varioce kao deficitarno zanimanje, obuka za započinjanje privatnog biznisa i obuka za povećanje zapošljivosti osoba sa invaliditetom (pranje i poliranje) za ukupno 296 polaznika;
15. Univerzitetska profesionalna praksa studenata kao program koji studentima završnih godina fakulteta Univerziteta u Novom Sadu omogućava da se neposredno upoznaju sa radom gradskih uprava i službi, javnih i javno komunalnih preduzeća i ustanova čiji je osnivač Grad Novi Sad i time steknu potrebno iskustvo za obavljanje poslova u struci. Programom je do sada bilo obuhvaćeno oko 168 studenata završnih godina fakulteta.
Iz sredstava fondova IPA 2011. godine odobren je projekat "Priprema institucija tržišta rada Republike Srbije za Evropsku strategiju zapošljavanja", koji je započeo u maju 2012. godine, a završio se u 2014. godini studijskim putovanjem u Švedsku i Francusku. Projekat je imao za cilj jačanje kapaciteta Ministarstva rada, zapošljavanja i socijalne politike i Nacionalne službe za zapošljavanje za kreiranje politike zapošljavanja u skladu sa EU standardima, kao i jačanje kapaciteta lokalnih samouprava za kreiranje lokalne politike zapošljavanja, posebno kroz izradu i sprovođenje lokalnih akcionih planova zapošljavanja. Novi Sad je, pored ostalih gradova i opština, izabran da aktivno učestvuje u Tvining projektu. Realizacijom aktivnosti projekta postignuti su sledeći rezultati:
1. Ojačani su kapaciteti Sektora za zapošljavanje i Nacionalne službe za zapošljavanje u oblasti instrumenata i mehanizama za sprovođenje Evropske strategije zapošljavanja;
2. Date su preporuke za prilagođavanje regulative u oblasti zapošljavanja u skladu sa propisima Evropske unije;
3. Izrađena je zajednička procena politike zapošljavanja Ministarstva rada, zapošljavanja i socijalne politike, Sektor za zapošljavanje;
4. Lokalni saveti za zapošljavanje osposobljeni su za tumačenje podataka o potrebama tržišta rada i razvijanje koordiniranih rešenja za problem nezaposlenosti;
5. Lokalni saveti za zapošljavanje osposobljeni su za izradu i koordinaciju sprovođenja lokalnih planova zapošljavanja u skladu sa lokalnom situacijom na tržištu rada.
7. PROBLEMI U SPROVOĐENJU POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA NA TERITORIJI GRADA
Problemi koji se pojavljuju u oblasti zapošljavanja na teritoriji Grada su:
- visoka stopa nezaposlenosti i broj nezaposlenih lica, stopa nezaposlenosti je 14,%, a broj nezaposlenih lica u Novom Sadu je 21.501,
- postojanje većeg broja viškova zaposlenih,
- prihvatanje poslova ispod nivoa stečenih kvalifikacija, zbog nedostatka posla,
- neusaglašenost ponude i potražnje, odnosno nedostatak kvalifikovane radne snage koja se ogleda u činjenici da određeni broj slobodnih radnih mesta za kojim postoji potreba poslodavaca ostaje nepopunjen, a da sa druge strane postoji veliki broj lica sa zanimanjima za koja ne postoji potreba na tržištu rada,
- dugoročna nezaposlenost, a samim tim i gubitak motivacije i znanja, kao i smanjena mogućnost za zapošljavanje, pa mera javnih radova utiče upravo na ovu kategoriju teže zapošljivih lica u pogledu radno-socijalne aktivacije,
- starosna struktura je nepovoljna jer je prosečna starost nezaposlenog lica oko 40 godina, a tome doprinose viškovi zaposlenih pošto poslodavci zbog ekonomskih teškoća i otežanog poslovanja svojih firmi pribegavaju smanjenju broja zaposlenih, stariji radnici su pretrpeli dalje pogoršanje položaja jer u periodima kriza ova lica su najviše pogođena gubitkom radnih mesta,
- kvalifikaciona struktura nezaposlenih lica je nepovoljna, i prevazilaženje postojeće situacije zastarelih zanimanja i neadekvatnih sposobnosti podrazumeva reformu sistema obrazovanja koja treba da se rukovodi stvarnim i realnim potrebama tržišta rada,
- nezaposlenost kod žena izraženija je u odnosu na nezaposlenost muškaraca, ali poslednjih godina postoji trend postepenog smanjivanja i povećanja zaposlenosti za 2%, ali i dalje su žene u nešto većem procentu nezaposlene, i nedovoljna zainteresovanost žena za otpočinjanje privatnog posla,
- nedovoljno socijalno uključivanje pojedinaca i grupa koje se nalaze u stanju socijalne isključenosti mada je u 2014, 2015. i 2016. godini uglavnom zaustavljeno pogoršanje položaja teže zapošljivih lica, ali je potrebno dalje raditi na tome,
- siva ekonomija koja je u visokom procentu izražena što je posledica nedostatka određenih mera koje bi smanjile rad na crno i nedovoljno promovisanje prednosti legalnog i prijavljenog rada među poslodavcima i zaposlenima.
8. KATEGORIJE TEŽE ZAPOŠLJIVIH LICA
U skladu sa Zakonom, teže zapošljiva lica su ona nezaposlena lica koja zbog zdravstvenog stanja, nedovoljnog ili neodgovarajućeg obrazovanja, sociodemografskih karakteristika, regionalne ili profesionalne neusklađenosti ponude i tražnje na tržištu rada, ili zbog drugih objektivnih okolnosti teže nalaze posao. Određenim programima i merama aktivne politike zapošljavanja podstiče se ravnopravniji položaj tih lica na tržištu rada, tako da teže zapošljiva lica imaju prioritet kod uključivanja u pojedine mere.
Analiza trendova tržišta rada ukazuje da je od nastanka ekonomske krize 2008. godine zabeleženo pogoršanje položaja kategorija teže zapošljivih lica, a posebno mladih, starijih i lica bez kvalifikacija i niskokvalifikovanih lica. Od 2013. godine beleži se izvesno poboljšanje položaja većine teže zapošljivih grupa osim mladih.
U skladu sa navedenim Grad podstiče zapošljavanje mladih prvenstveno kroz programe pripravništva i stručne prakse i univerzitetske profesionalne prakse, a potom i kroz subvencije za samozapošljavanje i subvencije za otvaranje novih radnih mesta kod poslodavaca u privatnom sektoru.
U toku 2017. godine zbog aktivnosti završavanja procesa privatizacije očekuje se pogoršanje položaja lica starijih od 50 godina, kao i lica bez stručnih kvalifikacija. Za viškove zaposlenih i lica bez kvalifikacija i niskokvalifikovana lica namenjeni su javni radovi i programi subvencija.
Teže zapošljiva lica koja će u 2017. godini imati prioritet u uključivanju u mere aktivne politike zapošljavanja Grada su: nezaposleni mladi do 30 godina života, mladi do 30 godina starosti sa statusom dece palih boraca, mladi do 30 godina starosti koji su imali/imaju status deteta bez roditeljskog staranja, nezaposlena lica starija od 50 godina, dugoročno nezaposlena lica, nezaposleni bez kvalifikacija i niskokvalifikovana lica, osobe sa invaliditetom, Romi, žene, ruralno stanovništvo, izbegla i raseljena lica, povratnici prema sporazumu o readmisiji, samohrani roditelji, supružnici iz porodice u kojoj su oba supružnika nezaposlena, roditelji dece sa smetnjama u razvoju, deca bez roditeljskog staranja, korisnici novčane socijalne pomoći, osobe rehabilitovane od bolesti zavisnosti, žrtve porodičnog nasilja i trgovine ljudima, supružnici iz porodica u kojoj su oba supružnika nezaposlena, radi omogućavanja njihove integracije na tržište rada i poboljšanje kvaliteta života.
9. CILJEVI POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA NA TERITORIJI GRADA U 2017. GODINI
Osnovni cilj politike zapošljavanja Grada je uspostavljanje stabilnog i održivog trenda rasta zaposlenosti kroz podršku zapošljavanja mladih, otvaranje novih radnih mesta i podsticanje preduzetništva i preduzetničkog duha naročito kod žena.
Pojedinačni ciljevi politike zapošljavanja na teritoriji Grada za 2017. godinu odnose se na:
- povećanje zaposlenosti kroz otvaranje novih radnih mesta i podsticanje preduzetništva i samozapošljavanja, posebno podsticanje ženskog preduzetništva,
- povećanje zaposlenosti mladih,
- podsticanje zapošljavanja i socijalnog uključivanja teže zapošljivih lica,
- organizovanje i sprovođenje javnih radova u koje se prvenstveno uključuju lica iz teže zapošljivih kategorija,
- u cilju poštovanja principa rodne osetljivosti, podsticanje ženskog preduzetništva radi ekonomskog osnaživanja i profesionalnog osamostaljivanja žena,
- preuzimanje značajnije uloge od strane lokalne samouprave u narednom periodu za kreiranje i sprovođenje aktivnih mera zapošljavanja koje će uvažavati sve karakteristike i specifičnosti lokalnog okruženja,
- uspostavljanje stabilnog i održivog trenda rasta zaposlenosti,
- podršku i pomoć nezaposlenim licima u aktivnom traženju posla,
- podršku smanjenju neformalnog rada. U narednom periodu potrebno je povećati mere i aktivnosti za smanjenje obima neformalnog rada i takvu zaposlenost prevesti u legalne okvire,
- unapređenje socijalnog dijaloga i jačanje uloge socijalnih partnera u oblasti zapošljavanja i lokalnoj politici zapošljavanja,
- podršku ravnopravnosti polova i jednakih mogućnosti u pogledu zapošljavanja i zarada,
- borbu protiv diskriminacije posebno pogođenih grupa prilikom zapošljavanja,
- aktivan pristup Grada u oblasti zapošljavanja,
- sprovođenje mera iz Akcionog plana i jačanje uloge Saveta za zapošljavanje,
- uspostavljanje komunikacije sa Sektorom za zapošljavanje u Ministarstvu rada, zapošljavanja i socijalne politike i proširivanje saradnje sa Nacionalnom službom za zapošljavanje, kao i sa ostalim lokalnim savetima za zapošljavanje,
- učešće u finansiranju programa i mera aktivne politike zapošljavanja iz pokrajinskog i republičkog budžeta,
- učestvovanje na obukama namenjenim članovima lokalnih saveta za zapošljavanje,
- učešće u sprovođenju projekta EU -IPA 2012, odnosno rad kluba za traženje posla i samouslužnih radnih stanica.
10. PRIORITETI POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA NA TERITORIJI GRADA U 2017. GODINI
U okviru definisanih ciljeva politike zapošljavanja na teritoriji Grada određeni su konkretni prioriteti za delovanje prilikom sprovođenja programa i mera aktivne politike zapošljavanja.
Akcionim planom utvrđuju se sledeći prioriteti aktivne politike zapošljavanja za 2017. godinu:
- realizovanje programa stručnog osposobljavanja mladih koji prvi put zasnivaju radni odnos na određeno vreme, za obuku za samostalan rad u struci i sprovođenje programa stručne prakse,
- otvaranje novih radnih mesta i podsticanje samozapošljavanja, naročito podsticanje samozapošljavanja žena, kao prioritet koji pokazuje težnju Grada da podrži princip rodne ravnopravnosti,
- realizacija univerzitetske profesionalne prakse studenata završnih godina fakulteta, radi upoznavanja studenata sa realnim radnim okruženjem,
- podsticanje zapošljavanja teže zapošljivih kategorija nezaposlenih lica kroz javne radove,
- učešće u realizaciji projekta pretpristupnih fondova EU - IPA 2012 namenjenih jedinicama lokalne samouprave, a na osnovu direktnog granta Nacionalne službe za zapošljavanje za sprovođenje mera aktivne politike zapošljavanja kojim je planirano širenje mreže klubova za traženje poslova i samouslužnih radnih stanica,
- ustanovljavanje novih mera za smanjenje nezaposlenosti,
- unapređenje socijalnog dijaloga na teritoriji Grada,
- saradnja sa Nacionalnom službom za zapošljavanje, Univerzitetom u Novom Sadu i drugim obrazovnim institucijama, kao i ostalim relevantnim činiocima, koji mogu da pomognu u ostvarivanju postavljenih ciljeva i prioriteta u sprovođenju aktivne politike zapošljavanja, i
- unapređenje kvaliteta radne snage i ulaganje u ljudski kapital, putem finansiranja i organizovanja obuka za nezaposlena lica.
11. PROGRAMI I MERE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA NA TERITORIJI GRADA U 2017. GODINI
Utvrđeni prioriteti i ciljevi postižu se sprovođenjem programa i mera aktivne politike zapošljavanja. Programe i mere aktivne politike zapošljavanja u 2017. godini sprovodi Gradska uprava za privredu, u skladu sa zakonom i primenom pravila o kontroli državne pomoći.
Programi i mere aktivne politike zapošljavanja Grada koji će se realizovati u cilju povećanja zaposlenosti i smanjenja nezaposlenosti u 2017. godini su:
1. Program pripravnika
2. Program stručne prakse
3. Organizovanje javnih radova od interesa za Grad
4. Podrška samozapošljavanju
5. Subvencija za otvaranje novih radnih mesta
6. Sajmovi zapošljavanja
7. Univerzitetska profesionalna praksa studenata
8. Učešće u sprovođenju projekta "Povećanje delotvornosti politike zapošljavanja prema ugroženim grupama"
9. Obuke i edukacija lica
Grad i ove godine u većem obimu finansira program pripravnika i program stručne prakse zbog izražene nezaposlenosti visokoobrazovanih mladih lica koja prvi put traže zaposlenje za zanimanje za koje su završili školovanje.
Kroz dodelu subvencije za samozapošljavanje finansiraće se otpočinjanje privatnog posla i time povećati broj novoosnovanih privrednih društava i preduzetničkih radnji u cilju podrške razvoja preduzetništva i jačanja preduzetničkog duha, posebno ženskog preduzetništva.
Prema Nacionalnom akcionom planu zapošljavanja za 2017. godinu program subvencija biće u potpunosti namenjen pripadnicima teže zapošljivih kategorija, i to: mladi do 30 godina života - bez kvalifikacija/sa niskim kvalifikacijama ili mladi koji posao traže duže od 12 meseci, stariji od 50 godina života, viškovi zaposlenih, osobe sa invaliditetom, Romi, radno sposobni korisnici novčane socijalne pomoći, mladi do 30 godina starosti sa statusom dece palih boraca, mladi do 30 godina starosti koji su imali/imaju status deteta bez roditeljskog staranja, žrtve trgovine ljudima, žrtve porodičnog nasilja, žene U skladu sa tim Grad je izdvojio deo sredstava za subvencije, a u realizaciji mera prvenstvo će imati lica iz teže zapošljivih kategorija, ali će merom biti obuhvaćena i ostala lica sa evidencije nezaposlenih.
Posebno je važno da se očuvaju pozitivni trendovi povećanja aktivnosti i zaposlenosti starijih radnika, uz intenzivnije zapošljavanje mladih. Takođe, s obzirom na privođenje kraju procesa privatizacije, prioritet će imati i viškovi zaposlenih.
Rezultati studija evaluacije mera aktivne politike zapošljavanja sprovedenih u Republici Srbiji poslednjih godina pokazuju da programi obuka daju mešovite rezultate, ali ustanovljeni su dugoročni pozitivni efekti. Programi obuke za tržište rada imaju najslabije, dok programi obuka za poznatog poslodavca najveće neto efekte.
Programi stručne prakse takođe imaju snažan pozitivni uticaj.
Programi direktnog subvencionisanja zapošljavanja imaju najjače direktne efekte, ali je primećeno i da su oni generalno skupi. Međutim, ove mere imaju značajno mesto, naročito u situacijama potisnute tražnje za radom.
Programi samozapošljavanja korisni su kao vid podrške i intenziviranja oporavka ponude rada.
Programi javnih radova, u skladu sa međunarodnim iskustvom, imaju veće efekte kao vid radno-socijalne aktivacije, nego kao sredstvo za poboljšanje zapošljivosti i zapošljavanja. Ipak, uočeni su izuzetno jaki pozitivni psihološki uticaji na korisnike.
Program pripravnika podrazumeva stručno osposobljavanje nezaposlenih lica za samostalan rad u struci, za period od 12 meseci, i sticanje uslova za polaganje pripravničkog, odnosno drugog stručnog ispita.
Program je namenjen mladim nezaposlenim licima sa visokim obrazovanjem (najmanje četiri godine fakulteta ili master) sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje, bez radnog iskustva u struci i koji aktivno traže posao.
Sredstva za realizaciju programa pripravnika koriste se za naknadu troškova zarade pripravnika (bruto II zarada, odnosno zarada sa svim pripadajućim doprinosima za obavezno socijalno osiguranje i porezom), u mesečnom iznosu od 39.000,00 dinara za stručno osposobljavanje 80 pripravnika sa visokim obrazovanjem, za period od 12 meseci, a sredstva su izdvojena u ukupnom iznosu od 37.440.000,00 dinara.
Sredstva dodeljena po osnovu programa pripravnika su državna pomoć male vrednosti (de minimis državna pomoć).
Pravo na učešće u finansiranju programa pripravnika može da ostvari poslodavac pod uslovom:
- da uredno izmiruje obaveze po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje,
- da je kao uslov opštim ili posebnim zakonom ili aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova kod poslodavca propisana obaveza obavljanja pripravničkog staža za rad na određenim poslovima,
- da je izmirio ranije ugovorne obaveze prema Gradu i Nacionalnoj službi za zapošljavanje, osim za obaveze čija je realizacija u toku i koje redovno izmiruje,
- da ne zapošljava lica koja su u periodu od tri meseca pre podnošenja zahteva za dodelu sredstava bila u radnom odnosu kod tog poslodavca;
- da ima kadrovske i druge kapacitete za stručno osposobljavanje lica, i
- da ima najmanje jedno zaposleno lice.
Pri bodovanju zahteva mogu se, na osnovu procene kretanja na tržištu rada, uzeti u obzir sledeći kriterijumi:
- program stručnog osposobljavanja, pri čemu se prednost daje programu koji se realizuje u skladu sa posebnim zakonom ili iz pretežne delatnosti poslodavca i koji je napisan sadržajno i kvalitetno,
- kadrovski kapaciteti poslodavca potrebni za realizaciju programa pripravnika, pri čemu se prednost daje mentorima koji imaju više radnog iskustva,
- struktura lica koja se osposobljava,
- dužina obavljanja delatnosti poslodavca, pri čemu veći broj bodova ostvaruju poslodavci koji duže obavljaju delatnost,
- vrsta delatnosti poslodavca,
- prethodno korišćena sredstva Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje po programu pripravnika, pri čemu veći broj bodova ostvaruju poslodavci koji nisu prethodno koristili sredstva i poslodavci koji su koristili sredstva, a lica iz programa su zasnovala radni odnos nakon isteka ugovorne obaveze poslodavca, i
- procena važnosti podnetog zahteva za ekonomski razvoj Grada i lokalno tržište rada.
Javnim pozivom biće tačno određeno koji su od navedenih kriterijuma obavezni za bodovanje zahteva.
Način bodovanja po kriterijumima objavljuje se na oglasnoj tabli Nacionalne službe za zapošljavanje danom objavljivanja javnog poziva, i na sajtu Grada.
Javni poziv za stručno osposobljavanje pripravnika na teritoriji Grada Novog Sada u 2017. godini, koji se upućuje poslodavcima sa teritorije Grada, raspisuje Gradonačelnik.
Odluku o odobravanju sredstava za finansiranje programa pripravnika na teritoriji Grada Novog Sada u 2017. godini, donosi Gradonačelnik, na predlog Komisije za realizaciju mera zapošljavanja.
Odluka o odobravanju sredstava za finansiranje programa pripravnika donosi se na osnovu bodovne liste, a nakon razmatranja i bodovanja podnetog zahteva poslodavca.
Poslodavac je u obavezi da za vreme trajanja programa pripravnika:
- zaposli nezaposlenog najmanje u dužini trajanja ugovorne obaveze,
- osposobi lice za samostalan rad u struci u skladu sa zakonom, odnosno aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova,
- Nacionalnoj službi za zapošljavanje dostavlja dokaz o isplati zarade, poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje za lica uključena u program pripravnika,
- omogući Nacionalnoj službi za zapošljavanje kontrolu realizacije ugovornih obaveza i
- obavesti Nacionalnu službu za zapošljavanje o svim promenama koje su od značaja za realizaciju ugovora u roku od osam dana od dana nastanka promene.
Poslodavac je u obavezi da po isteku programa pripravnika:
- organizuje polaganje pripravničkog, odnosno drugog stručnog ispita za samostalan rad, odnosno obezbedi dokaze o osposobljavanju neophodne za polaganje ispita pred nadležnim organom,
- izda potvrdu o obavljenom pripravničkom stažu, odnosno položenom pripravničkom, odnosno stručnom ispitu.
Mera se realizuje u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje, sa čije evidencije se nezaposlena lica zapošljavaju u svojstvu pripravnika, a u cilju sprovođenja mere zaključiće se sporazum između Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje, kojim se uređuju međusobna prava i obaveze u realizaciji programa finansiranja stručnog osposobljavanja pripravnika.
Nakon donošenja Odluke o odobravanju sredstava za finansiranje programa pripravnika na teritoriji Grada Novog Sada u 2017. godini zaključuje se i ugovorom sa Nacionalnom službom za zapošljavanje i sa poslodavcima kojima su sredstva odobrena, gde se između ostalog Grad obavezuje da prenosi sredstva iz budžeta Grada na račun Nacionalne službe za zapošljavanje, za finansiranje zarada pripravnika sa svim pripadajućim doprinosima i porezom, a Nacionalna služba za zapošljavanje pored ostalog, nakon prenosa sredstava iz budžeta Grada, ta sredstva da mesečno refundira poslodavcima na osnovu njihovog podnetog zahteva.
Nacionalna služba za zapošljavanje kontroliše ispunjenje obaveza iz ugovora zaključenih sa korisnicima sredstava i Gradu dostavlja pisani izveštaj o sprovedenoj kontroli.
Program stručne prakse podrazumeva stručno osposobljavanje nezaposlenih lica za samostalan rad za zanimanje za koje su stekli određenu vrstu i stepen stručne spreme, bez zasnivanja radnog odnosa i sticanje uslova za polaganje stručnog ispita u skladu sa opštim ili posebnim zakonom ili opštim aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova kod poslodavca ili opisom poslova, ukoliko u skladu sa zakonom poslodavac nema obavezu donošenja pravilnika o organizaciji i sistematizaciji poslova.
Program stručne prakse finansira se od 6 do 12 meseci za ukupno 119 nezaposlenih lica, i to za 99 lica sa stečenim visokim obrazovanjem (najmanje četiri godine fakulteta ili master) i 20 lica sa stečenim višim ili trogodišnjim visokim obrazovanjem. Grad finansira novčanu pomoć nezaposlenim licima na stručnoj praksi u mesečnom iznosu od 18.000.00 dinara (u iznos novčane pomoći uključeni su i troškovi prevoza) za lica sa višim, odnosno visokim trogodišnjim obrazovanjem, i novčanu pomoć u mesečnom iznosu od 20.000,00 dinara (u iznos novčane pomoći uključeni su i troškovi prevoza) za lica sa završenom visokom stručnom spremom, troškove doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje za slučaj invalidnosti i telesnog oštećenja po osnovu povrede na radu i profesionalne bolesti i doprinosa za zdravstveno osiguranje za slučaj povrede na radu i profesionalne bolesti, u skladu sa zakonom, kao i troškove polaganja stručnog ispita nakon završetka stručnog osposobljavanja u iznosu od 10.000,00 dinara po nezaposlenom licu.
Za realizaciju navedene mere sredstva su obezbeđena u budžetu Grada za 2017. godinu u iznosu od 30.234.000,00 dinara.
Javni poziv za realizaciju programa stručne prakse na teritoriji Grada Novog Sada u 2017. godini koji se upućuje poslodavcima sa teritorije Grada, raspisuje Gradonačelnik i objaviće se na sajtu Grada i na oglasnoj tabli Nacionalne službe za zapošljavanje.
Pravo na sprovođenje programa stručne prakse može da ostvari poslodavac pod uslovom:
- da uredno izmiruje obaveze po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje,
- da je opštim ili posebnim zakonom ili aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova kod poslodavca kao uslov za rad na određenim poslovima propisana obaveza obavljanja pripravničkog staža,
- da je izmirio ranije ugovorne obaveze prema Gradu i Nacionalnoj službi za zapošljavanje, osim za obaveze čija je realizacija u toku i koje izmiruje redovno,
- da nije smanjivao broj radnika u periodu određenom Javnim pozivom,
- da ima kadrovske i druge kapacitete za stručno osposobljavanje lica,
- da ima najmanje jedno zaposleno lice, i
- da ne osposobljava nezaposlenog koji je u periodu od tri meseci pre podnošenja zahteva bio u radnom odnosu kod tog poslodavca.
Pri bodovanju zahteva mogu se uzeti u obzir sledeći kriterijumi:
- program stručne prakse, pri čemu se prednost daje programu koji se realizuje iz pretežne delatnosti poslodavca i koji je napisan sadržajno i kvalitetno;
- kadrovski kapaciteti poslodavca potrebni za realizaciju programa stručne prakse, pri čemu se prednost daje mentorima koji imaju više radnog iskustva,
- struktura lica koja se osposobljavaju,
- dužina obavljanja delatnosti poslodavca, pri čemu veći broj bodova ostvaruju poslodavci koji duže obavljaju delatnost,
- vrsta delatnosti poslodavca,
- prethodno korišćena sredstva Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje po programu stručne prakse, pri čemu veći broj bodova ostvaruju poslodavci koji nisu prethodno koristili sredstva i poslodavci koji su koristili sredstva, a lica iz programa su zasnovala radni odnos nakon isteka ugovorne obaveze poslodavca, i
- procena važnosti podnetog zahteva za ekonomski razvoj Grada i lokalno tržište rada.
Javnim pozivom biće tačno određeno koji su od navedenih kriterijuma obavezni za bodovanje zahteva.
Način bodovanja kriterijumima objaviće se na oglasnoj tabli filijale Nacionalne službe za zapošljavanje i na sajtu Grada danom objavljivanja javnog poziva.
Odluka o sprovođenju programa stručne prakse donosi se na osnovu bodovne liste, a nakon razmatranja i bodovanja podnetog zahteva poslodavca.
Odluku o sprovođenju programa stručne prakse na teritoriji Grada Novog Sada u 2017. godini donosi Gradonačelnik na predlog Komisije za realizaciju mera zapošljavanja.
Poslodavac je u obavezi da:
- nezaposleno lice osposobi za samostalan rad u struci u skladu sa zakonom, odnosno aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova,
- nezaposleno lice stručno osposobljava u dužini trajanja ugovorne obaveze,
- organizuje polaganje stručnog ispita za samostalan rad, odnosno obezbedi dokaze o osposobljavanju neophodne za polaganje ispita pred nadležnim organom,
- izda potvrdu o obavljenoj stručnoj praksi, odnosno položenom pripravničkom, odnosno drugom stručnom ispitu,
- dostavi Nacionalnoj službi za zapošljavanje izveštaj o prisutnosti lica na stručnoj praksi u skladu sa ugovorom,
- dostavi Nacionalnoj službi za zapošljavanje izveštaj o obavljenoj stručnoj praksi u skladu sa ugovorom,
- omogući Nacionalnoj službi za zapošljavanje kontrolu realizacije ugovornih obaveza, i
- obavesti Nacionalnu službu za zapošljavanje o svim promenama koje su od značaja za realizaciju ugovora u roku od osam dana od dana nastanka promene.
U slučaju prekida stručnog osposobljavanja lica, poslodavac može u prvih šest meseci da u roku od 30 dana od dana prekida stručnog osposobljavanja nezaposlenog, izvrši zamenu sa drugim nezaposlenim istog nivoa obrazovanja, koje ispunjava potrebne uslove u skladu sa zakonom, za preostalo vreme definisano ugovorom.
Mera se realizuje u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje, a međusobna prava i obaveze u realizaciji programa stručne prakse urediće se sporazumom između Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje.
3. Organizovanje javnih radova od interesa za Grad
Javni radovi od interesa za Grad su mera aktivne politike zapošljavanja koja se organizuje u cilju radnog angažovanja teže zapošljivih nezaposlenih lica i nezaposlenih lica u stanju socijalne potrebe, očuvanja i unapređenja radnih sposobnosti nezaposlenih lica, kao i radi ostvarivanja određenog društvenog interesa.
Javni radovi na teritoriji Grada u 2017. godini organizovaće se u oblastima:
- socijalnim, humanitarnim, kulturnim i drugim delatnostima (zdravstveno vaspitne aktivnosti - prevencija i pomoć starima, socijalno ugroženim licima, osobama sa invaliditetom, podrška za samostalan život i aktivno učestvovanje u zajednici osoba sa invaliditetom, zaštita i očuvanje kulturnog nasleđa i arheoloških nalazišta, poslovi u pozorišnoj, muzejskoj, bibliotečkoj i turističkoj delatnosti, poslovi ažuriranja baza podataka i drugi poslovi),
- održavanja i obnavljanja javne infrastrukture (uređenje i izgradnja puteva i putnih pojaseva, nasipa, kanala, pruga, rekonstrukcija kanalizacione i vodovodne mreže i drugih objekata od opšteg interesa, uređenje mesnih zajednica, uređenje romskih naselja - poboljšanje uslova stanovanja i drugi poslovi), i
- održavanja i zaštite životne sredine i prirode (sanacija divljih deponija, čišćenje i održavanje obala reka, jezera, kanala, odvoda, javnih površina, pošumljavanje, razvoj ekoloških poseda, čuvanje i zaštita šuma, reka i jezera, razvoj seoskog područja, montaža i održavanje opreme u parkovima i na javnim dečijim igralištima, pomoć za uspostavljanje novih deponija - lokacija za sakupljanje i odvođenje otpada i drugi poslovi).
Pravo učestvovanja u postupku sprovođenja javnih radova imaju: javna i javna komunalna preduzeća i javne ustanove, privredna društva, preduzetnici, zadruge i udruženja.
Sredstva namenjena za organizovanje javnih radova koriste se za isplatu naknade troškova zarade sa svim pripadajućim doprinosima za obavezno socijalno osiguranje i porezom ili naknadu za obavljeni posao u skladu sa zaključenim ugovor sa licima uključenim u javne radove, za naknadu troškova dolaska i odlaska sa rada i za troškove sprovođenja javnih radova. Troškovi zarade ne mogu biti niži od minimalne zarade utvrđene u skladu sa propisima o radu, a određuju se u zavisnosti od vrste poslova za koji se zahteva odgovarajući nivo obrazovanja i raspoloživih sredstava za ovu meru.
U slučaju kada je potrebno da se sredstva odobre za što veći broj nezaposlenih lica koja će biti angažovana na poslovima javnih radova opravdano je da se troškovi sprovođenja javnih radova ne odobre poslodavcima izvođačima javnih radova, uz njihovu prethodno pribavljenu saglasnost.
Sredstva za realizaciju ove mere obezbeđena su u budžetu Grada za 2017. godinu u iznosu od 17.489.700,00 dinara.
Javni poziv za organizovanje javnih radova od interesa za Grad Novi Sad u 2017. godini raspisuje Gradonačelnik.
Javni poziv se objavljuje na oglasnoj tabli Nacionalne službe za zapošljavanje i na sajtu Grada.
Pravo na dodelu sredstva za sprovođenje javnog rada poslodavac izvođač javnog rada može da ostvari pod uslovom da ispunjava sledeće kriterijume:
- da je podneo prijavu za sprovođenje javnog rada,
- da prvenstveno zapošljava nezaposlenog koji se teže zapošljava ili nezaposlenog u stanju socijalne potrebe, a može da zaposli i ostala lica,
- da je u prijavi za javne radove naveo detaljan opis i dinamiku aktivnosti javnog rada (termin plan) i podneo odgovorajuću dokumentaciju u skladu sa uslovima javnog poziva,
- da je izmirio ugovorne obaveze prema Gradu i Nacionalnoj službi za zapošljavanje, osim za obaveze čija je realizacija u toku i koje redovno izmiruje.
Prilikom bodovanja prijave za sprovođenje javnog rada mogu se uzeti u obzir sledeći kriterijumi:
- oblast sprovođenja javnog rada,
- kategorije lica koja se angažuju na javnom radu,
- dužina trajanja javnog rada,
- predmet javnog rada,
- planirani broj nezaposlenih potrebnih za sprovođenje javnog rada,
- prethodno korišćena sredstva Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje, pri čemu se prednost daje poslodavcima koji nisu prethodno koristili sredstva Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje i poslodavcima koji su koristili sredstva Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje za lica koja su ostala u radnom odnosu na neodređeno vreme nakon isteka ugovorne obaveze, i
- procena važnosti podnete prijave za sprovođenje javnog rada za ekonomski razvoj Grada i socijalne politike, kao i za lokalno tržište rada.
Javnim pozivom biće tačno određeno koji su od navedenih kriterijuma obavezni za bodovanje zahteva.
Način bodovanja po navedenim kriterijumima objavljuje se na oglasnoj tabli Nacionalne službe za zapošljavanje i na sajtu Grada danom objavljivanja javnog poziva.
Odluka o odobravanju sredstava za sprovođenje javnih radova donosi se na osnovu bodovne liste, a nakon razmatranja i provere, kao i bodovanja podnete prijave poslodavca izvođača javnog rada.
Odluku o odobravanju sredstava za sprovođenje javnih radova od interesa za Grad Novi Sad u 2017. godini donosi Gradonačelnik, na predlog Komisije za realizaciju mera zapošljavanja.
Javni radovi traju najduže šest meseci.
Prioritet prilikom odlučivanja imaju mladi do 30 godina života - bez kvalifikacija/sa niskim kvalifikacijama ili mladi koji posao traže duže od 12 meseci, stariji od 50 godina života, viškovi zaposlenih, osobe sa invaliditetom, Romi, radno sposobni korisnici novčane socijalne pomoći, mladi do 30 godina starosti sa statusom dece palih boraca, mladi do 30 godina starosti koji su imali/imaju status deteta bez roditeljskog staranja, žrtve trgovine ljudima, žrtve porodičnog nasilja, žene. Na poslovima mogu biti angažovana i ostala lica koja nisu iz teže zapošljive kategorije nezaposlenih ali u manjem broju.
Poslodavac - izvođač javnog rada u obavezi je da:
- zaposlenog angažovanog na sprovođenju javnog rada zadrži u radnom odnosu najmanje u dužini trajanja ugovorene obaveze. U slučaju prestanka radnog odnosa zaposlenog, poslodavac je u obavezi da, u roku od 30 dana od dana prestanka radnog odnosa, zasnuje radni odnos na određeno vreme za preostalo vreme trajanja ugovora,
- mesečno vrši isplatu zarada ili drugu naknadu zaposlenima, odnosno angažovanima u zakonskim rokovima,
- mesečno vrši isplatu naknade troškova za dolazak i odlazak sa rada zaposlenima, odnosno angažovanim na sprovođenju javnog rada,
- Nacionalnoj službi za zapošljavanje dostavlja dokaze o uplati poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje za zaposlene, odnosno angažovane na sprovođenju javnog rada,
- Nacionalnoj službi za zapošljavanje dostavlja dokaze o utrošku prenetih sredstava za troškove zarade, odnosno druge naknade, odlaska i dolaska sa rada i sprovođenja javnog rada,
- Nacionalnoj službi za zapošljavanje omogući kontrolu realizacije ugovornih obaveza i uvid u svu potrebnu dokumentaciju i tok sprovođenja javnog rada, i
- obavesti Nacionalnu službu za zapošljavanje o svim promenama koje su od značaja za realizaciju ugovora u roku od osam dana od dana nastanka promene.
U cilju sprovođenja mere zaključiće se sporazum između Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje, kojim se uređuju međusobna prava i obaveze u realizaciji javnih radova.
Nakon donošenja Odluke o odobravanju sredstava za sprovođenje javnih radova od interesa za Grad Novi Sad u 2017. godini, zaključiće se ugovor sa Nacionalnom službom za zapošljavanje i poslodavcima izvođačima javnih radova kojima su odobrena sredstva za sprovođenje javnih radova, kojim se Grad između ostalog obavezuje da prenosi sredstva iz budžeta Grada na račun Nacionalne službe za zapošljavanje, za finansiranje zarada odnosno druge naknade angažovanih lica u skladu sa zakonom, troškove dolaska i odlaska sa rada i troškove sprovođenja javnih radova, a Nacionalna služba za zapošljavanje pored ostalog, nakon prenosa sredstava iz budžeta Grada, ta sredstva mesečno isplaćuje poslodavcima na osnovu njihovog podnetog zahteva.
Nacionalna služba za zapošljavanje kontroliše ispunjenje obaveza iz ugovora zaključenih sa korisnicima sredstava i Gradu dostavlja pisani izveštaj o sprovedenoj kontroli i vrši postupak prinudne naplate u slučaju neizvršavanja obaveza od strane korisnika sredstava.
Subvencija za samozapošljavanje dodeljuje se nezaposlenim licima sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje radi osnivanja radnje, zadruge, poljoprivrednog gazdinstva ili drugog oblika preduzetništva, kao i za osnivanje privrednog društva ukoliko osnivač u njemu zasniva radni odnos.
Subvencija za samozapošljavanje dodeljuje se nezaposlenom licu u jednokratnom iznosu od 150.000,00 do 400.000,00 dinara u zavisnosti od novoregistrovane delatnosti i visine troškova i potrebnih opravdanih ulaganja iskazanih u biznis planu.
Nezaposleno lice koje ostvari pravo na subvenciju za samozapošljavanje u obavezi je da registrovanu delatnost obavlja najmanje 12 meseci.
Ukoliko se više nezaposlenih lica udruži u skladu sa zakonom svako pojedinačno podnosi zahtev za samozapošljavanje i ostvarivanje prava na subvenciju od najviše 400.000,00 dinara.
Subvencija za samozapošljavanje je državna pomoć male vrednosti (de minimis državna pomoć).
Za realizaciju ove mere sredstva su obezbeđena u budžetu Grada za 2017. godinu u iznosu od 30.000.000,00 dinara.
U cilju poštovanja principa rodne osetljivosti, od navedenih ukupnih sredstava iznos od 10.000.000,00 dinara planira se za podsticaj ženskog preduzetništva putem dodele subvenija za samozapošljavanje.
Javni poziv za dodelu subvencije za samozapošljavanje na teritoriji Grada Novog Sada u 2017. godini upućuje se nezaposlenim licima sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje u Novom Sadu, i raspisuje ga Gradonačelnik.
Javni poziv se objavljuje na oglasnoj tabli Nacionalne službe za zapošljavanje i na sajtu Grada.
Pravo na subvenciju za samozapošljavanje može ostvariti nezaposleno lice ako je:
- podnelo popunjen zahtev sa biznis planom na propisanom obrascu,
- prijavljeno na evidenciju nezaposlenih Nacionalne službe za zapošljavanje u Novom Sadu u periodu definisanim javnim pozivom,
- završilo obuku iz preduzetništva po planu i programu obuke u organizaciji Nacionalne službe za zapošljavanje ili druge odgovarajuće organizacije, i
- ispunilo druge uslove u skladu sa javnim pozivom.
Pravo na subvenciju za samozapošljavanje ne može ostvariti nezaposleni:
- za obavljanje delatnosti koje se ne finansiraju, prema spisku delatnosti koji je sastavni deo javnog poziva,
- za obavljanje poslova/delatnosti za koju je rešenjem o invalidnosti ili rešenjem o proceni radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili zadržavanja zaposlenja utvrđeno da osoba sa invaliditetom ne može da obavlja,
- za osnivanje udruženja građana,
- koji je ostvario pravo na isplatu novčane naknade u jednokratnom iznosu za samozapošljavanje, i
- koji je već koristio subvenciju za samozapošljavanje,
Pri bodovanju zahteva sa biznis planom mogu se uzeti u obzir sledeći kriterijumi:
- rezultat instruktivne obuke za samozapošljavanje,
- kategorija lica koje se samozapošljava,
- planirana vrsta delatnosti,
- potrebni resursi za otpočinjanje obavljanja sopstvenog posla (poslovni prostor, oprema), tržište (kupci, konkurenti, dobavljači), finansijski pokazatelji i izvori finansiranja, i
- procena važnosti podnetog zahteva za ekonomski razvoj Grada i lokalno tržište rada.
Javnim pozivom biće tačno određeno koji su od navedenih kriterijuma obavezni za bodovanje zahteva.
Kriterijumi za bodovanje zahteva sastavni su deo javnog poziva i objavljuju se sa javnim pozivom.
Odluka o odobravanju subvencije za samozapošljavanje donosi se na osnovu bodovne liste, a nakon razmatranja i provere, kao i bodovanja podnetog zahteva nezaposlenog lica.
Odluku o odobravanju subvencije za samozapošljavanje na teritoriji Grada Novog Sada u 2017. godini donosi Gradonačelnik, na predlog Komisije za realizaciju mera zapošljavanja.
U cilju sprovođenja mere zaključiće se sporazum između Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje, kojim se uređuju međusobna prava i obaveze u realizaciji subvencije za samozapošljavanje.
Nakon donošenja Odluke o odobravanju subvencije za samozapošljavanje na teritoriji Grada Novog Sada u 2017. godini zaključiće se ugovor sa Nacionalnom službom za zapošljavanje i licima kojima se odobri subvencija za samozapošljavanje, kojim se Grad između ostalog obavezuje da prenese sredstva u jednokratnom iznosu iz budžeta Grada na račun Nacionalne službe za zapošljavanje, a Nacionalna služba za zapošljavanje nakon prenosa sredstava iz budžeta Grada, ta sredstva uplati na račun lica kojem je odobrena subvencija za samozapošljavanje.
Korisnik subvencije za samozapošljavanje dužan je da:
- obavlja registrovanu delatnost i izmiruje obaveze po osnovu javnih prihoda, od dana otpočinjanja delatnosti do perioda navedenog u ugovoru,
- omogući praćenje realizacije i dostavi dokaze o realizaciji ugovorne obaveze Nacionalnoj službi za zapošljavanje,
- obavesti Nacionalnu službu za zapošljavanje o svim promenama koje su od značaja za realizaciju ugovora u roku od osam dana od dana nastanka promene.
Nacionalna služba za zapošljavanje kontroliše ispunjenje obaveza iz ugovora zaključenih sa korisnicima sredstava i Gradu dostavlja pisani izveštaj o sprovedenoj kontroli i vrši postupak prinudne naplate u slučaju neizvršavanja obaveza od strane korisnika sredstava.
5. Subvencija za otvaranje novih radnih mesta
Poslodavci koji pripadaju privatnom sektoru, prvenstveno mala i srednja preduzeća, mogu za zapošljavanje nezaposlenih lica sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje da ostvare pravo na subvenciju za zapošljavanje na novootvorenim radnim mestima.
Subvencije se odobravaju poslodavcima za otvaranje novih radnih mesta u jednokratnom iznosu od 200.000,00 dinara po jednom otvorenom radnom mestu, a sredstva su obezbeđena za 78 lice koja se zapošljavaju na novootvorenim radnim mestima, koji su i krajnji korisnici subvencije.
Za realizaciju ove mere sredstva su obezbeđena u budžetu Grada za 2017. godinu u iznosu od 15.600.000,00 dinara.
Subvencija za otvaranje novih radnih je državna pomoć male vrednosti (de minimis državna pomoć).
Javni poziv poslodavcima za dodelu subvencije za otvaranje novih radnih mesta na teritoriji Grada Novog Sada u 2017. godini upućuje se poslodavcima iz privatnog sektora sa teritorije Grada, i raspisuje ga Gradonačelnik.
Javni poziv se objavljuje na oglasnoj tabli Nacionalne službe za zapošljavanje i na sajtu Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje.
Pravo na subvenciju za otvaranje novih radnih mesta može da ostvari poslodavac, pod uslovom:
- da zapošljava nezaposlena lica sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje u Novom Sadu na novootvorenim radnim mestima, u skladu sa uslovima definisanim javnim pozivom,
- da podnese uredno popunjen zahtev sa biznis planom na propisanom obrascu,
- da uredno izmiruje obaveze po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje za period definisan javnim pozivom, i ima najmanje jednog zaposlenog,
- da nije smanjivao broj zaposlenih za period definisan javnim pozivom, osim prirodnog odliva zaposlenih (ostvarivanje prava na penziju, smrt zaposlenog i slično),
- da uspešno posluje u periodu definisanim javnim pozivom (prethodna godina),
- da je izmirio ranije ugovorne obaveze prema Gradu i Nacionalnoj službi za zapošljavanje, osim za obaveze čija je realizacija u toku,
- da ne zapošljava lica koja su u periodu od tri meseci pre podnošenja zahteva za dodelu subvencije bila u radnom odnosu kod tog poslodavca, odnosno kod poslodavca koji je osnivač ili povezano lice sa poslodavcem podnosiocem zahteva, i
- da je registrovan, odnosno ima registrovanu organizacionu jedinicu u kojoj se zapošljavaju nezaposlena lica, najmanje u periodu definisanim javnim pozivom.
Pravo na subvenciju za otvaranje novih radnih mesta ne mogu ostvariti:
- državni organi, organizacije i drugi direktni i indirektni korisnici budžetskih sredstava i udruženja građana, i
- za obavljanje delatnosti koje se ne finansiraju, prema spisku delatnosti koji je sastavni deo javnog poziva, i
- poslodavci koji nisu uspešno poslovali 12 meseci nakon pravosnažnog rešenja o usvajanju plana reorganizacije i obustavljanju stečajnog postupka ili nakon kupovine privrednog subjekta nad kojim je pravosnažnim rešenjem okončan stečajni postupak.
Kao i prethodnih godina, i ove godine prvenstvo u dodeli subvencije za otvaranje i opremanje radnog mesta imaju poslodavci koji će zaposliti teže zapošljiva lica, i to: mladi do 30 godina života - bez kvalifikacija/sa niskim kvalifikacijama ili mladi koji posao traže duže od 12 meseci, stariji od 50 godina života, viškovi zaposlenih, osobe sa invaliditetom, Romi, radno sposobni korisnici novčane socijalne pomoći, mladi do 30 godina starosti sa statusom dece palih boraca, mladi do 30 godina starosti koji su imali/imaju status deteta bez roditeljskog staranja, žrtve trgovine ljudima, žrtve porodičnog nasilja, žene i druga teže zapošljiva lica. Subvencija se može odobriti i za zapošljavanje lica koja nisu iz težih zapošljivih kategorija, ali u manjoj meri.
Prilikom bodovanja zahteva sa biznis planom mogu se uzeti se u obzir sledeći kriterijumi:
- vrsta delatnosti poslodavca,
- dužina obavljanja delatnosti, pri čemu se prednost daje poslodavcima koji duže obavljaju delatnost,
- struktura lica koja se zapošljavaju,
- broj novozaposlenih u odnosu na broj zaposlenih,
- prethodno korišćena sredstva Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje po programu subvencije za otvaranje novih radnih mesta, pri čemu se prednost daje poslodavcima koji nisu prethodno koristili sredstva Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje i poslodavcima koji su koristili sredstva Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje za lica koja su ostala u radnom odnosu na neodređeno vreme nakon isteka ugovorne obaveze,
- potrebni resursi za otvaranje novih radnih mesta (poslovni prostor, oprema, sredstva), tržište prodaje, kupci, konkurenti i finansijski pokazatelji,
- broj zaposlenih kod poslodavaca, pri čemu se daje prednost poslodavcima koji su povećali ukupan broj zaposlenih u periodu definisanom javnim pozivom (za prethodna 3 meseca u odnosu na mesec u kome je raspisan javni poziv), i
- procena važnosti podnetog zahteva za ekonomski razvoj Grada i lokalno tržište rada.
Javnim pozivom biće tačno određeno koji su od navedenih kriterijuma obavezni za bodovanje zahteva.
Način bodovanja po kriterijumima objavljuje se na oglasnoj tabli Nacionalne službe za zapošljavanje danom objavljivanja javnog poziva.
Odluka o odobravanju subvencije donosi se na osnovu bodovne liste, a nakon provere i bodovanja podnetog zahteva poslodavaca.
Odluku o odobravanju subvencije poslodavcima za otvaranje novih radnih mesta na teritoriji Grada Novog Sada u 2017. godini donosi Gradonačelnik, na predlog Komisije za realizaciju mera zapošljavanja.
Poslodavac - korisnik subvencije dužan je da:
- lice za koje je ostvario pravo na subvenciju zadrži u radnom odnosu najmanje u dužini trajanja ugovorene obaveze (12 meseci), u slučaju prestanka radnog odnosa sa licem za koje je ostvareno pravo, poslodavac je u obavezi da, u roku od 30 dana od dana prestanka radnog odnosa, zasnuje radni odnos na neodređeno vreme sa drugim nezaposlenim, i da to lice zadrži u radnom odnosu najmanje do isteka ugovorom predviđenog roka uvećanog za period u kome je izvršena zamena,
- delatnost, u periodu realizacije ugovorene obaveze, obavlja na teritoriji Grada,
- omogući Nacionalnoj službi za zapošljavanje praćenje realizacije ugovorne obaveze,
- dostavi Nacionalnoj službi za zapošljavanje dokaze o realizaciji ugovorne obaveze i
- obavesti Nacionalnu službu za zapošljavanje o svim promenama koje su od značaja za realizaciju ugovora u roku od osam dana od dana nastanka promene.
Za sprovođenje mere zaključiće se sporazum između Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje, kojim se uređuju međusobna prava i obaveze u realizaciji subvencija za otvaranje novih radnih mesta.
Nakon donošenja Odluke o odobravanju subvencije poslodavcima za otvaranje novih radnih mesta na teritoriji Grada Novog Sada u 2017. godini zaključiće se ugovor sa Nacionalnom službom za zapošljavanje i poslodavcima kojima je odobrena subvencija za otvaranje novih radnih mesta Odlukom, kojim se Grad obavezuje da prenese sredstva u jednokratnom iznosu iz budžeta Grada na račun Nacionalne službe za zapošljavanje, radi prenosa sredstava poslodavcima.
Nacionalna služba za zapošljavanje kontroliše ispunjenje obaveza iz ugovora zaključenih sa korisnicima sredstava i Gradu dostavlja pisani izveštaj o sprovedenoj kontroli i vrši postupak prinudne naplate u slučaju neizvršavanja obaveza od strane korisnika sredstava.
Za svaku godinu planira se održavanje sajmova zapošljavanja kao mere aktivne politike zapošljavanja kojom se ostvaruje neposredan kontakt većeg broja poslodavaca i lica koja traže zaposlenje, čime se ukazuje prilika nezaposlenim licima da uz prilaganje biografije i razgovor sa poslodavcima pronađu zaposlenje, a poslodavcima da izvrše izbor radnika i time popune slobodna radna mesta.
Ove godine održaće se tri sajma zapošljavanja, koja će Grad finansirati i organizovati u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje. Izveštaji sa dosadašnjih sajmova pokazuju da se u periodu od tri do šest meseci nakon održanog sajma zaposli svako četvrto nezaposleno lice koje je posetilo sajam i uspostavilo neposredni kontakt sa poslodavcima.
Na sajmovima koje organizuje Grad održavaju se tribine posvećene oblasti zapošljavanja, kao i upoznavanje posetioca sajmova sa merama aktivne politike zapošljavanja za smanjenje nezaposlenosti koje se sprovode na teritoriji Grada.
Za realizaciju ove mere sredstva su obezbeđena u budžetu Grada za 2017. godinu, u iznosu od 407.000,00 dinara, za zakup prostora održavanja sajma i za štampanje materijala za potrebe nezaposlenih lica i poslodavaca.
Savet za zapošljavanje i Gradska uprava za privredu učestvuju u organizovanju sajmova i planiranih tribina i kontakata sa socijalnim partnerima čije se učešće očekuje na sajmovima.
Takođe, planira se uspostavljanje saradnje i sa drugim institucijama i organizacijama koje tokom godine organizuju sajmove u Gradu, radi podrške i pomoći, kao i učestvovanja u održavanju i organizaciji sajmova.
7. Univerzitetska profesionalna praksa studenata
Univerzitetska profesionalna praksa studenata je program koji studentima završnih godina fakulteta Univerziteta u Novom Sadu, drugih fakulteta i akademija omogućava da se neposredno upoznaju sa radom gradskih uprava i službi, javnih i javnih komunalnih preduzeća, ustanova i organizacija čiji je osnivač Grad, i time steknu potrebno iskustvo za obavljanje poslova u struci nakon završetka školovanja i stvore sliku o realnom radnom okruženju.
Ovaj program zajedno sprovodi Grad sa Univerzitetom u Novom Sadu, kao i drugim fakultetima ili akademijama, a međusobna prava i obaveze u pripremi, organizaciji i realizaciji programa u 2017. godini regulisaće se sporazumima o saradnji između Grada i Univerziteta, i drugih fakulteta ili akademija.
Realizaciju Programa vode: koordinator, u ime Univerziteta ili fakulteta i akademija, koordinator profesionalne prakse, u ime Grada, i administrator koji pruža tehničko-organizacionu i stručnu podršku u koordinaciji Programa.
Učesnici u Programu su: studenti fakulteta u sastavu Univerziteta u Novom Sadu i drugih fakulteta i akademija na studijama drugog stepena po Zakonu o visokom obrazovanju u školskoj 2016/2017. godini i studenti završnih godina studija prvog stepena koji su odslušali sve predmete predviđene studijskim programom.
Konkurs raspisuje Univerzitet u Novom Sadu (Centar za razvoj karijere i savetovanje studenata Univerziteta u Novom Sadu) ili drugi fakulteti i akademije na koji se prijavljuju kandidati za učešće u Programu i popunjavaju detaljan upitnik - prijavni formular, uz prilaganje dokaza o ispunjavanju osnovnih uslova predviđenih u konkursu. Uz prijavni formular kandidati u Programu prilažu biografiju i potvrdu o trenutnom statusu na fakultetu.
U cilju adekvatnog izbora učesnika profesionalne prakse obrazuje se Selekciona komisija. Članove Selekcione komisije imenuju Rektori i Gradonačelnik, tako što svaka strana potpisnica Sporazuma imenuje po dva člana.
Za uspešno obavljenu profesionalnu praksu učesnicima Programa izdaje se sertifikat.
Program će se realizovati u periodu od januara do decembra 2017. godine, i taj period obuhvata pripremne radnje i organizaciju Programa i poslove nakon završetka profesionalne prakse (izdavanje sertifikata, sačinjavanje izveštaja i evaluacija), a profesionalna praksa koju će izabrani kandidati obavljati traje šest meseci po 20 časova nedeljno, i započinje danom zaključenja ugovora kojim se regulišu međusobna prava i obaveze u vezi sa realizacijom profesionalne prakse između odabranih kandidata i gradskih uprava i službi, javnih i javnih komunalnih preduzeća, ustanova i organizacija čiji je osnivač Grad.
Studentima na profesionalnoj praksi biće plaćeni doprinosi za penzijsko i invalidsko osiguranje za slučaj invalidnosti i telesnog oštećenja po osnovu povrede na radu i profesionalne bolesti i doprinosa za zdravstveno osiguranje za slučaj povrede na radu i profesionalne bolesti iz člana 11. Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje.
8. Učešće u sprovođenju projekta "Povećanje delotvornosti politike zapošljavanja prema ugroženim grupama"
Novi Sad učestvuje u sprovođenju projekta "Povećanje delotvornosti politike zapošljavanja prema ugroženim grupama", koji sprovodi Nacionalna služba za zapošljavanje prema Ugovoru koji je potpisan sa Ugovaračkim telom za ovaj Program - Delegacijom Evropske unije u Srbiji, kao direktni grant u okviru Nacionalnog programa za Republiku Srbiju, IPA Komponenta I 2012.
Odlukom Upravnog odbora Nacionalne službe za zapošljavanje usvojen je raspored novih Klubova za traženje posla, Centara za informisanje i profesionalno savetovanje i Samouslužnih radnih stanica u Nacionalnoj službi za zapošljavanje i u prostorijama lokalnih samouprava.
Opšti cilj Projekta je povećanje delotvornosti politike zapošljavanja prema ugroženim grupama, što doprinosi jačanju institucija i opštem društveno-ekonomskom razvoju u Srbiji, na osnovu viših stopa zapošljavanja, kao i uspostavljanju konkurentnije radne snage i povećanju socijalnog uključivanja osoba iz ugroženih grupa, putem osposobljavanja nezaposlenih lica za aktivno traženje posla, sticanja znanja za pokretanje sopstvenog biznisa, razvoja poslovnih ideja, informisanja o svetu obrazovanja i rada, donošenja odluka o profesionalnom usmerenju, promeni zanimanja, i slično.
Sporazumima o saradnji koje je Grad Novi Sad zaključio sa Nacionalnom službom za zapošljavanje, radi uspostavljanja saradnje na sprovođenju projekta, uređene su međusobne obaveze u realizaciji formiranja Kluba za traženje posla i dve samouslužne radne stanice pri Gradu.
Klub za traženje posla, kao aktivna mera tržišta rada, pomaže nezaposlenima da usvoje veštine i znanja potrebne za aktivno traženje posla, da odrede svoje profesionalne ciljeve, podiže motivaciju nezaposlenih lica da aktivno traže posao, pruža informacije o slobodnim radnim mestima i ima funkciju mesta za razmenu iskustava.
Sporazumom se Nacionalna služba za zapošljavanje obavezala da: obezbedi opremu neophodnu za funkcionisanje Kluba za traženje posla (IT oprema, nameštaj, kancelarijska oprema), koja će biti nabavljena iz budžeta Projekta, izvrši isporuku i instalaciju IT opreme, nameštaja, kancelarijske opreme, obezbedi osiguranje kao i održavanje opreme, u periodu od 12 meseci od dana uspostavljanja Kluba za traženje posla, izvrši selekciju i izbor lica (sa evidencije Nacionalne službe) koje će voditi Klub za traženje posla, obuči odabrano lice koje će voditi Klub za traženje posla, zasnuje radni odnos sa odabranim licem na 12 meseci u Klubu čija će zarada u tom periodu biti finansirana iz budžeta Projekta, obezbedi i isporuči lokalnoj samoupravi propagandni materijal (letke, brošure, radne sveske za polaznike Kluba), obezbedi finansiranje operativnih troškova samih prostorija u periodu od 12 meseci, i to do mesečnog iznosa od 12.000,00 dinara, a na osnovu ispostavljenih računa, koji su uslov za refundiranje sredstava lokalnoj samoupravi, a sve troškove preko navedenog iznosa snosiće lokalna samouprava.
Grad se obavezao da: obezbedi adekvatan prostor za otvaranje Kluba za traženje posla, a adekvatan prostor podrazumeva određenu infrastrukturu i dovoljno prostora (okvirno 30 metara kvadratnih) za potrebe Kluba, obezbedi održavanje higijene u prostorijama koje će se koristiti, redovno dostavlja račune za operativne troškove 12 meseci od uspostavljanja Kluba, na mesečnom nivou i da nakon završetka finansiranja iz sredstava Projekta oceni opravdanost postojanja kluba, i ako se proceni da postoji opravdanost nastavka rada, obezbedi sredstva za zaradu zaposlenog lica.
U slučaju da Klub za traženje posla na osnovu izvršene procene opravdanosti nastavi sa aktivnostima nakon završetka finansiranja projekta, planira se da zaposleno lice u Klubu bude iz redova zaposlenih u Gradskoj upravi za privredu - odsek za zapošljavanje i preduzetništvo, kojem je zarada već obezbeđena u budžetu Grada Novog Sada, u skladu sa važećim pravilnicima i aktima.
Klub za traženje posla i dve samouslužne radne stanice uspostavljeni su i počeli su sa radom.
Klub je počeo sa radom 04. jula 2016. godine, a prva obuka je započela 08. avgusta 2016. godine. Do kraja 2016. godine obuku je prošlo 47 lica, od tog broja zaposlilo se 12 lica.
Obrazovni sistem u Republici Srbiji nije usklađen sa realnim potrebama na tržištu rada, što za posledicu ima rastući broj nezaposlenih lica koja se nalaze na evidencijama službi za zapošljavanje u suficitarnim oblastima. Osnovna deficitarnost se iskazuje kod informatičkih zanimanja sa visokom školskom spremom - diplomirani informatičari, programeri svih profila, diplomirani matematičari - informatičari, diplomirani inženjeri elektrotehnike - računarske tehnike, odnosno svi profili sa softverskim zanimanjem. U okviru zanimanja programer, prisutan je nedostatak znanja složenijih programskih jezika (C+, C++, PHP, JAVA), WEB dizajn. Takođe je izražen nedostatak osnovnih znanja iz informativnih tehnologija.
Obuka za stare i umetničke zanate i poslove domaće radinosti ima za cilj obuku nezaposlenih lica koja nemaju stalan posao, za najstarije zanate, kako bi mogli samostalno da rade, i koji će po završetku obuke dobiti diplome da bi mogli da otvore samostalne radionice i prijave se u program samozapošljavanja.
Za realizaciju ove mere sredstva su obezbeđena u budžetu Grada za 2017. godinu u iznosu od 3.600.000,00 dinara.
Obuka za deficitarna zanimanja iz oblasti informacionih tehnologija
Deficitarna zanimanja su zanimanja za kojima u preduzećima ili ustanovama postoji veća potražnja od ponude, pa radna mesta na kojima se radnici takvih zanimanja zapošljavaju ostaju nepopunjena ili se na njima zapošljavaju neadekvatno osposobljeni kadrovi.
Obuka za deficitarna zanimanja ima za cilj da osposobi nezaposlena lica u oblastima rada gde ima nedovoljno kvalifikovanih i obučenih kadrova na tržištu rada. Obuka će imati za cilj stručno osposobljavanje kako bi se smanjila nezaposlenost na teritoriji Grada i zadovoljile potrebe tržišta za radnom snagom u deficitarnim oblastima.
Značaj obuke iz informacionih tehnologija se ogleda u tome što je Novi Sad praktično centar industrije informacionih tehnologija u Srbiji. Ponuda na lokalnom tržištu lica sa praktičnim znanjem iz ove oblasti niska je i ne može da odgovori na ukupnu tražnju koja kontinuirano raste, te Grad putem ove mere suvbencioniše nezaposlena lica koja se nalaze na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje za edukaciju u oblasti informacionih tehnologija, čime se smanjuje nezaposlenost i pruža podrška preduzetničkom sektoru na teritoriji Grada.
Za realizaciju ove mere sredstva su obezbeđena u budžetu Grada za 2017. godinu u iznosu od 2.500.000,00 dinara.
Obuka za stare i umetničke zanate i poslove domaće radinosti
Moderno doba je skoro potpuno istisnulo ove proizvode i usluge sa spiska potreba savremenog potrošača. Oštra i često neravnopravna konkurencija industrijskih proizvoda, neretko bagatelnih uvoznih supstituta inferiornog kvaliteta, prouzrokovala je izostanak tražnje koji preti opstanku tradicionalnih zanata.
Obuka za stare i umetničke zanate i poslove domaće radinosti obuhvata celokupan proces izrade unikatnih proizvoda, uz korišćenje mahom jednostavnih alata. Zanati se obično zasnivaju na tradicionalnim znanjima i tehnologijama, ali su istovremeno kod njih značajni kreativnost i inovativnost majstora. Karakteristika zanata je u upotrebi prirodnih materijala u procesu proizvodnje (drvo, koža, glina, staklo, tekstil, metal i dr.).
Grad će podržati proces razvoja sektora starih zanata kako bi se očuvale i razvijale majstorske veštine kojima preti izumiranje, obezbedili uslovi da zanatski poslovi ojačaju svoju konkurentnost i samoodrživost u savremenim tržišnim uslovima, kao i da se podrže različiti oblici udruživanja starih zanatlija (esnafske organizacije i udruženja u okviru privrednih komora, klasteri) u cilju efikasne razmene informacija i znanja, efektivnog zajedničkog nastupa na tržištu, smanjenja troškova poslovanja i objedinjene nabavke i plasmana.
Obuka za stare i umetničke zanate i poslove domaće radinosti vršiće se u poslovima koji se smatraju starim i umetničkim zanatima, odnosno poslovima domaće radinosti prema Pravilniku o određivanju poslova koji se smatraju starim i umetničkim zanatima, odnosno poslovima domaće radinosti, načinu sertifikovanja istih i vođenju posebne evidencije izdatih sertifikata ("Službeni glasnik RS", broj 56/12).
Za realizaciju obuke za stare i umetničke zanate i poslove domaće radinosti sredstva su obezbeđena u budžetu Grada za 2017. godinu u iznosu od 1.000.000,00 dinara.
Obuka za ličnog pratioca
Tržište rada na teritoriji Grada Novog Sada odlikuje neusklađenost ponude radnih mesta i zanimanja radnika, jedno od zanimanja koje je u deficitu jeste lični pratilac. Usluga ličnog pratioca obezbeđuje se detetu i učeniku sa smetnjama u razvoju kome je potrebna podrška za zadovoljavanje osnovnih potreba u svakodnevnom životu u oblasti kretanja, održavanja lične higijene, hranjenja, oblačenja i komunikacije sa drugima, pod uslovom da je uključen u vaspitno-obrazovnu ustanovu, odnosno školu, do kraja redovnog školovanja, uključujući završetak srednje škole. Obuka za lične pratioce će se obaviti u Edukativnom centru za obuku u profesionalnim i radnim veštinama čiji je osnivač Vlada Autonomne Pokrajine Vojvodine.
Sredstva za realizaciju obuke za lične pratioce planiraju se u iznosu od 100.000,00 dinara.
12. KOMISIJA ZA REALIZACIJU MERA ZAPOŠLJAVANJA
Za mere iz poglavlja 11. "Programi i mere politike zapošljavanja na teritoriji Grada u 2017. godini" tač. 1, 2, 3, 4. i 5. odluke donosi Gradonačelnik na predlog Komisije za realizaciju mere zapošljavanja (u daljem tekstu: Komisija).
Članove Komisije imenuje Gradonačelnik, a čine je predstavnici Grada, Nacionalne službe za zapošljavanje, Saveta za zapošljavanje i drugi stručnjaci iz oblasti zapošljavanja, čiji je zadatak da provere i razmotre prijave poslodavaca ili nezaposlenih lica ako je u pitanju mera iz tačke 4, sačini bodovnu listu, razmotri prigovore na bodovnu listu i pripremi predlog odluke i konačne bodovne liste.
Nakon provere i razmatranja prijava, Komisija sačinjava bodovnu listu koja će biti istaknuta u prostorijama Gradske uprave za privredu. Učesnici na javnom pozivu imaju pravo da u roku od tri dana od dana objavljivanja bodovne liste podnesu prigovor Gradskoj upravi za privredu na bodovnu listu. Komisija u roku od tri dana rešava po dostavljenim prigovorima. Nakon isteka roka za prigovor ako nema uloženih prigovora ili roka za rešavanje po prigovoru ako je prigovor uložen, Komisija dostavlja Gradonačelniku na donošenje predlog odluka sa konačnom bodovnom listom za navedene mere.
13. SREDSTVA ZA REALIZACIJU MERA ZAPOŠLJAVANJA
Ukupna sredstva Budžetskog fonda za finansiranje aktivne politike zapošljavanja na teritoriji Grada Novog Sada za 2017. godinu, planirana su u iznosu od 167.868.454,18 dinara.
Za realizaciju mera aktivne politike zapošljavanja, koje su predviđene Akcionim planom za 2017. godinu, sredstva su planirana u iznosu od 134.970.700,00 dinara.
Predlog rasporeda sredstava Grada za realizaciju mera aktivne politike zapošljavanja u 2017. godini:
Br. |
Mere aktivne politike zapošljavanja |
Sredstva u dinarima |
Planirani broj lica |
1. |
Program pripravnika |
37.440.000,00 |
80 |
2. |
Program stručne prakse |
30.234.000,00 |
119 |
3. |
Organizovanje javnih radova od interesa za Grad |
17.489.700,00 |
68 |
4. |
Subvencija za samozapošljavanje |
30.000.000,00 |
150 |
5. |
Subvencija za otvaranje novih radnih mesta |
15.600.000,00 |
78 |
6. |
Sajmovi zapošljavanja |
407.000,00 |
- |
7. |
Univerzitetska profesionalna praksa studenata |
- |
40-50 |
8. |
Učešće u sprovođenju projekta "Povećanje delotvornosti politike zapošljavanja prema ugroženim grupama" |
0,00 |
0 |
9. |
Obuke i edukacija lica |
3.600.000,00 |
104 |
10. |
Naknade za rad predsednika, zamenika predsednika i članova Saveta za zapošljavanje |
200.000,00 |
0 |
Ukupno: |
134.970.700,00 |
639-649 |
Za rad predsednika, zamenika predsednika i članova Saveta za zapošljavanje u budžetu Grada za 2017. godinu obezbeđena su sredstva u iznosu od 200.000,00 dinara.
Za nastavak realizacije mera iz 2014, 2015. i 2016. godine sredstva su planirana u iznosu od 32.897.700,00 dinara (izvor 01) za finansiranje stručnog osposobljavanja pripravnika iz 2014, 2015. i 2016. godine, program stručne prakse iz 2015. i 2016. godine i sprovođenje javnih radova od interesa za Grad Novi Sad iz 2016. godine i iznos od 54,18 dinara (izvor 13), za nastavak finansiranja stručnog osposobljavanja 122 pripravnika na teritoriji Grada Novog Sada iz 2014. godine, zbog pripravnica koje su prvobitno bile na održavanju trudnoće, a potom i porodiljskom odsustvu, što ukupno iznosi 32.897.754,18 dinara.
Na osnovu člana 59. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti ("Službeni glasnik RS" br. 36/09, 88/10 i 38/15) a u skladu sa odredbom 64. Zakona o budžetskom sistemu ("Službeni glasnik RS" br. 54/09, 73/10, 101/10, 101/11, 93/12, 62/13 i 63/13-isp., 108/13, 142/14, 68/15 - dr. zakon, 103/15 i 99/16) Gradonačelnik je doneo Rešenje o otvaranju budžetskog fonda za finansiranje aktivne politike zapošljavanja u cilju evidentiranja sredstava namenjenih za finansiranje aktivne politike zapošljavanja i obezbeđivanje njihovog namenskog korišćenja na osnovu utvrđenog programa u skladu sa Zakonom o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti.
Budžetskim fondom upravlja Gradska uprava za privredu i vrši stručne i administrativno-tehničke poslove za fond.
b) Učešće u sufinansiranju programa i mera zapošljavanja
Članom 60. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti utvrđena je mogućnost da lokalna samouprava koja u okviru svog lokalnog akcionog plana zapošljavanja obezbeđuje više od polovine sredstava potrebnih za finansiranje određenog programa ili mera aktivne politike zapošljavanja može podneti zahtev Ministarstvu rada, zapošljavanja i socijalne politike za učešće u sufinansiranju predviđenih programa i mera.
Uslovi za odobravanje sufinansiranja programa ili mera aktivne politike zapošljavanja su da lokalna samouprava ima formiran lokalni savet za zapošljavanje, donet lokalni akcioni plan zapošljavanja i obezbeđeno više od polovine potrebnih sredstava za finansiranje određenog programa ili mera i usklađene programe i mere sa prioritetima i ciljevima lokalnog ekonomskog razvoja i lokalnog tržišta rada.
U skladu sa Zakonom o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti i Nacionalnim akcionim planom zapošljavanja za 2017. godinu, Grad će, ako uslovi budu povoljni, aplicirati za sredstva za realizaciju programa stručne prakse i javnih radova.
Rok za podnošenje zahteva za sufinansiranje programa ili mera lokalnih samouprava je do 31. januara 2017. godine.
U 2017. godini odobravaće se učešće u finansiranju programa ili mera aktivne politike zapošljavanja, i to:
- javni radovi,
- program stručne prakse,
- program sticanja praktičnih znanja za nekvalifikovana lica,
- subvencije za samozapošljavanje i
- subvencije za zapošljavanje nezaposlenih lica iz kategorije teže zapošljiv.
14. NOSIOCI SPROVOĐENJA MERA ZAPOŠLJAVANJA
Mere predviđene Akcionim planom realizovaće Gradska uprava za privredu i Savet za zapošljavanje, a u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje i ostalim socijalnim partnerima.
Gradska uprava za privredu je u obavezi da o sprovođenju Akcionog plana dostavi izveštaj Gradonačelniku, po potrebi, a najkasnije do 31. januara 2018. godine.
"Tabela mera i programa za realizaciju APZ-a Grada Novog Sada za 2017. godinu" sastavni je deo Akcionog plana.
Ovaj akcioni plan objaviti u "Službenom listu Grada Novog Sada".
Tabela mera i programa za realizaciju Akcionog plana zapošljavanja Grada Novog Sada za 2017. godinu, koja je sastavni je deo ovog plana, nije objavljena u "Sl. listu Grada Novog Sada", br. 5/2017, a izmenjena je Rešenjem o izmenama Akcionog plana zapošljavanja Grada Novog Sada za 2017. godinu, koje je objavljeno u "Sl. listu Grada Novog Sada", br. 11/2017, Rešenjem o izmenama Akcionog plana zapošljavanja Grada Novog Sada za 2017. godinu, koje je objavljeno u "Sl. listu Grada Novog Sada", br. 22/2017. i Rešenjem o izmenama i dopuni Akcionog plana zapošljavanja Grada Novog Sada za 2017. godinu, koje je objavljeno u "Sl. listu Grada Novog Sada", br. 36/2017.