ODLUKAO PROMENI OSNIVAČKOG AKTA JAVNOG KOMUNALNOG PREDUZEĆA "PARKING SERVIS SOMBOR" SOMBOR("Sl. list Grada Sombora", br. 25/2016 i 7/2017) |
U cilju usklađivanja osnivačkog akta Javnog komunalnog preduzeća "Parking servis Sombor" Sombor sa Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", br. 15/2016) stavlja se van snage Odluka o osnivanju Javnog komunalnog preduzeća "Parking servis Sombor" Sombor ("Službeni list Grada Sombora", broj 3/2013) i donosi se novi osnivački akt.
Javno komunalno preduzeće "Parking servis Sombor" Sombor, koje je upisano u registar Agencije za privredne registre Rešenjem br. BD 103532/2006 od 25.01.2006. godine, nastavlja sa radom u skladu sa odredbama ove Odluke.
Javno komunalno preduzeće "Parking servis Sombor" Sombor (u daljem tekstu: Javno preduzeće) osnovano je kao javno komunalno preduzeće kome se poveravaju poslovi upravljanja, korišćenja i održavanja javnih prostora za parkiranje na teritoriji grada Sombora, kao i odnošenje i čuvanje nepropisno parkiranih vozila.
Ovom Odlukom, u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima, regulišu se:
- naziv, sedište i matični broj osnivača;
- poslovno ime i sedište Javnog preduzeća;
- pretežna delatnost Javnog preduzeća;
- prava, obaveze i odgovornosti osnivača prema Javnom preduzeću i Javnog preduzeća prema osnivaču;
- uslovi i način utvrđivanja i raspoređivanja dobiti, odnosno načinu pokrića gubitaka i snošenju rizika;
- uslovima i načinu zaduživanja Javnog preduzeća;
- zastupanju javnog preduzeća;
- iznos osnovnog kapitala, kao i opis, vrsta i vrednost nenovčanog uloga;
- podatke o udelima osnivača u osnovnom kapitalu izraženog u procentima;
- organi Javnog preduzeća i njihovoj nadležnosti;
- imovina koja se ne može otuđiti;
- raspolaganje stvarima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom;
- zaštita životne sredine;
- druga pitanja od značaja za nesmetano obavljanje delatnosti za koju se osniva Javno preduzeće.
Osnivač Javnog preduzeća je:
Grad Sombor, Trg Cara Uroša 1, matični broj 08337152.
Prava osnivača ostvaruje Skupština Grada Sombora.
Javno preduzeće ima status pravnog lica, sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim zakonom.
Javno preduzeće u pravnom prometu sa trećim licima ima sva ovlašćenja i istupa u svoje ime i za svoj račun.
Javno preduzeće za svoje obaveze prema trećim licima, nastale u poslovanju, odgovara celokupnom svojom imovinom.
Osnivač ne odgovara za obaveze Javnog preduzeća, osim u slučajevima propisanim zakonom.
III POSLOVNO IME, SEDIŠTE, PEČAT I ŠTAMBILJ
Poslovno ime Preduzeća glasi:
Јавно комунално предузеће "Паркинг сервис Сомбор".
Javno komunalno preduzeće "Parking servis Sombor".
"Parking servis Sombor" Kommunális Közvállalat Zombor.
Skraćeno poslovno ime Javnog preduzeća je:
ЈКП "Паркинг сервис" Сомбор.
JKP "Parking Servis Sombor" Sombor.
"Parking Servis Sombor" KK Zombor.
Sedište Javnog preduzeća je u Somboru, Trg Cara Lazara br. 1.
O promeni poslovnog imena i sedišta Javnog preduzeća odlučuje Nadzorni odbor Javnog preduzeća, uz saglasnost osnivača.
Javno preduzeće ima svoj pečat i štambilj čiji se oblik, veličina i sadržaj utvrđuje Statutom javnog preduzeća.
Javno preduzeće, u skladu sa Zakonom može obavljati sve delatnosti za koje ispunjava propisane uslove.
Pretežna delatnost preduzeća je:
52.21 - Uslužne delatnosti u kopnenom saobraćaju
Ostale delatnosti preduzeća su:
49.91 - Drumski prevoz tereta
49.42 - Usluge preseljenja
52.10 - Skladištenje
52.24 - Manipulacija teretom
52.29 - Ostale prateće delatnosti u saobraćaju
68.20 - Iznajmljivanje vlastitih ili iznajmljivanje nekretnina i upravljanje njima
68.32 - Upravljanje nekretninama za naknadu
70.10 - Upravljanje ekonomskim subjektom
70.21 - Delatnost komunikacije i odnosa sa javnošću
70.22 - Konsultantske aktivnosti u vezi s poslovanjem i ostalim upravljanjem
77.11 - Iznajmljivanje i lizing automobila i lakih motornih vozila
77.12 - Iznajmljivanje i lizing kamiona
84.13 - Uređenje poslovanja i doprinos uspešnijem poslovanju u oblasti ekonomije
96.09 - Ostale nepomenute lične uslužne delatnosti
Preduzeće može pored delatnosti za čije obavljanje je osnovano da obavlja i druge delatnosti uz saglasnost osnivača.
O promeni pretežne delatnosti Javnog preduzeća kao i o obavljanju drugih delatnosti, odlučuje Nadzorni odbor, uz saglasnost osnivača.
V IMOVINA JAVNOG PREDUZEĆA I OSNOVNI KAPITAL
Osnovni kapital Javnog preduzeća upisan kod Agencije za privredne registre iznosi:
- upisani novčani kapital: 2.000.000,00 RSD
- uplaćeni novčani kapital: 1.000.000,00 RSD sa stanjem na dan 05.01.2006. godine
Usklađivanje osnovnog kapitala javnog preduzeća vrši se u skladu sa zakonom.
Imovinu Javnog preduzeća čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva i hartije od vrednosti i druga imovinska prava koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini grada.
Javno preduzeće može koristiti sredstva u javnoj i drugim oblicima svojine, u skladu sa zakonom, odlukom osnivača i posebnim ugovorom kojim se regulišu međusobni odnosi, prava i obaveze Javnog preduzeća sa jedne i grada, kao osnivača, sa druge strane.
Javno preduzeće svojom imovinom upravlja i raspolaže u skladu sa zakonom, ovom odlukom i statutom.
Vrednost novčanog uloga osnivača utvrđuje se na osnovu procene izvršene na način propisan zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava.
Po osnovu ulaganja u kapital, osnivač stiče udeo u javnom preduzeću, kao i prava po osnovu stečenih udela.
Javno preduzeće može uz prethodnu saglasnost osnivača osnovati društvo kapitala za obavljanje delatnosti od opšteg interesa i društvo kapitala za obavljanje delatnosti koja nije delatnost od opšteg interesa.
Javno preduzeće može ulagati kapital u već osnovana društva kapitala, uz prethodnu saglasnost osnivača.
O povećanju ili smanjenju osnovnog kapitala Javnog preduzeća odlučuje osnivač u skladu sa zakonom.
Javno preduzeće u obavljanju svojih delatnosti, stiče i pribavlja sredstva iz sledećih izvora:
- prodajom proizvoda i usluga,
- iz kredita,
- iz donacija i poklona,
- iz budžeta osnivača i budžeta Republike Srbije, budžeta Autonomne Pokrajine i
- iz ostalih izvora, u skladu sa zakonom.
Preduzeće se može zadužiti pod uslovima i na način predviđen zakonom i programom poslovanja preduzeća.
U smislu odredaba ove odluke, zaduženje se smatra raspolaganjem imovinom preduzeća.
Odluku o zaduženju preduzeća kod banaka, fondova ili drugih finansijskih organizacija donosi Nadzorni odbor.
Na odluku iz stava 3. ovog člana, saglasnost daje osnivač, kada se radi o zaduženju veće vrednosti.
Zaduženje veće vrednosti iz stava 4. ovog člana je vrednost veća od gornjeg iznosa za javnu nabavku male vrednosti (istu za svaku godinu određuje Vlada u zakonu kojim se određuje godišnji budžet Republike).
Javno preduzeće dužno je da deo ostvarene dobiti uplati u budžet jedinice lokalne samouprave po završnom računu za prethodnu godinu.
Visina i rok za uplatu dobiti iz stava 1. ovog člana utvrđuje se zakonom, odnosno odlukom o budžetu za narednu godinu.
Odluku o načinu pokrića gubitaka donosi Nadzorni odbor preduzeća, u skladu sa zakonom, drugim propisom koji uređuje raspodelu dobiti i pokriće gubitaka, statutom, programom poslovanja i finansijskim izveštajem, uz saglasnost osnivača.
Javno preduzeće donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja.
Za svaku kalendarsku godinu javno preduzeće donosi godišnji program poslovanja i dostavljaju ga osnivaču radi davanja saglasnosti, najkasnije u roku od 15 dana od dana usvajanja akta o budžetu grada Sombora.
Program se smatra donetim kada na njega saglasnost da osnivač.
Godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja sadrži, naročito:
- planirane izvore prihoda i pozicije rashoda po namenama;
- planirane nabavke;
- plan investicija;
- planirani način raspodele dobiti javnog preduzeća, odnosno planirani način pokrića gubitka javnog preduzeća;
- elemente za celovito sagledavanje cena proizvoda i usluga;
- plan zarada i zapošljavanja;
- kriterijume za korišćenje sredstava za pomoć, sportske aktivnosti, propagandu i reprezentaciju.
Izmene i dopune godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja mogu se vršiti isključivo iz strateških i državnih interesa ili ukoliko se bitno promene okolnosti u kojima javno preduzeće posluje.
Saglasnost iz člana 19. stav 3., ne može se dati ako javno preduzeće izmenama i dopunama predlaže povećanje sredstava za određene namene, a koje je već utrošilo u visini koja prevazilazi visinu sredstava za te namene iz usvojenog godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja.
Javno preduzeće koje koristi ili će koristiti sredstva iz budžeta (subvencije, garancije ili druga sredstva) dužno je da za ta sredstva predloži poseban program koji sadrži namenu i dinamiku korišćenja sredstava.
Poseban program se smatra donetim kad na njega osnivač da saglasnost.
Javno preduzeće dužno je da osnivaču preko nadležnog Odeljenja za privredu dostavlja tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja.
Izveštaj se dostavlja u roku od 30 dana od dana isteka tromesečja.
Na osnovu izveštaja iz stava 2. ovog člana Odeljenja za privredu dostavlja ministarstvu informaciju o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti.
Pored informacija iz stava 3. ovog člana Odeljenja za privredu jednom godišnje dostavlja Ministarstvu analizu poslovanja javnih preduzeća, sa preduzetim merama za otklanjanje poremećaja u poslovanju preduzeća.
Analiza se dostavlja u roku od 60 dana od završetka kalendarske godine.
VI PRAVA I OBAVEZE JAVNOG PREDUZEĆA I OSNIVAČA
Po osnovu učešća u osnovnom kapitalu Javnog preduzeća osnivač ima sledeća prava:
- pravo upravljanja Javnim preduzećem u skladu sa Zakonom i statutom javnog preduzeća;
- pravo na učešće u raspodeli dobiti Javnog preduzeća;
- pravo da bude informisan o poslovanju Javnog preduzeća;
- pravo da učestvuje u raspodeli likvidacione ili stečajne mase, nakon prestanka Javnog preduzeća stečajem ili likvidacijom, a po izmirenju obaveza;
- druga prava u skladu sa zakonom.
Radi obezbeđenja zaštite opšteg interesa u javnom preduzeću osnivač daje saglasnost na:
- statut;
- promenu delatnosti;
- promenu sedišta i poslovnog imena javnog preduzeća;
- godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja i izveštaj o poslovanju za prethodnu godinu;
- davanje garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;
- raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu javnog preduzeća, velike vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, utvrđenih osnivačkim aktom;
- akte o opštim uslovima za isporuku proizvoda i usluga;
- ulaganje kapitala;
- statusne promene;
- akt o proceni vrednosti kapitala, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji;
- druge odluke, u skladu sa zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa i osnivačkim aktom.
Zabranjeno je korišćenje imovine, aktivnosti, imena i vizuelnog identiteta javnog preduzeća u svim aktivnostima vezanim za političke stranke i izborne kampanje, kao i svaka druga upotreba javnog preduzeća u političke svrhe.
Javno preduzeće koje nema konkurenciju na tržištu u delatnosti od opšteg interesa, ne može se oglašavati bez saglasnosti osnivača.
Javno preduzeće je dužno da organizuje svoj rad i poslovanje na način kojim se obezbeđuje:
- trajno i nesmetano pružanje komunalnih usluga korisnicima pod uslovima i na način uređen zakonom, propisima i standardima donesenim na osnovu zakona;
- propisani ili ugovoreni obim i kvalitet komunalnih usluga, koji podrazumeva tačnost u pogledu rokova, sigurnost korisnika u dobijanju usluga i zdravstvenu i higijensku ispravnost u skladu sa pozitivnim propisima;
- preduzimanje mera održavanja, razvoja i zaštite komunalnih objekata, postrojenja i opreme, koji služe za obavljanje komunalne delatnosti;
- razvoj i unapređenje kvaliteta i vrsti komunalnih usluga, kao i unapređenje organizacije i efikasnosti rada.
U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Skupština grada može preduzeti mere kojima će obezbediti uslove za nesmetano funkcionisanje preduzeća u obavljanju delatnosti od opšteg interesa u skladu sa zakonom, a naročito:
- promenu unutrašnje organizacije javnog preduzeća;
- razrešenje Nadzornog odbora i direktora koje imenuje i imenovanje privremenih organa javnog preduzeća,
- ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini,
- druge mere određene zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa i ovom Odlukom.
Organi javnog preduzeća su:
1) Nadzorni odbor
2) Direktor.
Nadzorni odbor ima tri člana od kojih je jedan predsednik.
Predsednika i članove nadzornog odbora od kojih je jedan iz reda zaposlenih, imenuje i razrešava Skupština grada, na period od četiri godine, pod uslovima, na način i po postupku utvrđenim zakonom, statutom grada i ovom odlukom.
Član nadzornog odbora iz reda zaposlenih, predlaže se na način i po postupku koji je utvrđen Statutom Javnog preduzeća.
Za predsednika i članove nadzornog odbora imenuje se lice koje ispunjava sledeće uslove:
1. da je punoletno i poslovno sposobno;
2. da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, odnosno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama ili specijalističkim strukovnim studijama;
3. da ima najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima za koje se zahteva visoko obrazovanje iz tačke 2. ovog člana;
4. da ima najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima koji su povezani sa poslovima javnog preduzeća;
5. da poznaje oblast korporativnog upravljanja ili oblast finansija;
6. da nije osuđivano na kaznu zatvora od najmanje šest meseci
7. da mu nisu izrečene mere bezbednosti u skladu sa zakonom kojim se uređuju krivična dela, i to:
- obavezno psihijatrijsko lečenje i čuvanje u zdravstvenoj ustanovi
- obavezno psihijatrijsko lečenje na slobodi
- obavezno lečenje narkomana
- obavezno lečenje alkoholičara
- zabrana vršenja poziva, delatnosti i dužnosti.
Predsednik i članovi nadzornog odbora dužni su da se dodatno stručno usavršavaju u oblasti korporativnog upravljanja.
Program za dodatno stručno usavršavanje predsednika i članova nadzornog odbora utvrđuje Vlada.
Predstavnik zaposlenih u Nadzornom odboru pored uslova iz člana 30. ove Odluke mora ispunjavati i sledeće uslove:
- da nije bio angažovan u vršenju revizije finansijskih izveštaja preduzeća u poslednjih 5 (pet) godina
- da nije član političke stranke.
Mandat predsedniku i članovima nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom ili razrešenjem.
Predsednik i članovi nadzornog odbora razrešavaju se pre isteka perioda na koji su imenovani, ukoliko:
1. javno preduzeće ne dostavi godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja u rokovima propisanim članom 59. Zakona o javnim preduzećima;
2. nadzorni odbor propusti da preduzme neophodne mere pred nadležnim organima u slučaju postojanja osnovane sumnje da odgovorno lice javnog preduzeća deluje na štetu javnog preduzeća nesavesnim ponašanjem ili na drugi način;
3. se utvrdi da deluje na štetu javnog preduzeća nesavesnim ponašanjem ili na drugi način;
4. u toku trajanja mandata bude osuđen na uslovnu ili bezuslovnu kaznu zatvora.
5. Predsednik i članovi nadzornog odbora kojima je prestao mandat, dužni su da vrše svoje dužnosti do imenovanja novog nadzornog odbora, odnosno imenovanje novog predsednika ili člana nadzornog odbora, a najduže šest meseci.
Nadzorni odbor:
1. donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje, uz saglasnost osnivača;
2. donosi godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja, usklađen sa dugoročnim i srednjoročnim planom poslovne strategije i razvoja iz tačke 1. ovog člana, uz saglasnost osnivača;
3. usvaja izveštaj o stepenu realizacije godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja, uz saglasnost osnivača;
4. usvaja tromesečni izveštaj o realizaciji godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja, uz saglasnost Gradskog veća;
5. usvaja finansijske izveštaje, uz saglasnost osnivača;
6. nadzire rad direktora;
7. donosi statut, uz saglasnost osnivača;
8. odlučuje o statusnim promenama, osnivanju drugih pravnih subjekata i ulaganju kapitala, uz prethodnu saglasnost osnivača;
9. donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka, uz saglasnost osnivača;
10. donosi poseban program korišćenja sredstava iz budžeta Grada (subvencija, garancija ili dr. sredstva), uz saglasnost Gradskog veća;
11. donosi odluku o raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu javnog preduzeća, velike vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, uz saglasnost osnivača;
12. sačinjava predlog tarife (odluku o cenama, tarifni sistem i dr), uz saglasnost Gradskog veća;
13. donosi odluku o zaduživanju preduzeća, uz saglasnost osnivača;
14. odlučuje o ulaganju kapitala u već osnovana društva kapitala, uz saglasnost osnivača;
15. odlučuje o statusnim promenama, uz saglasnost osnivača;
16. odlučuje o osnivanju društva kapitala u skladu sa zakonom, uz saglasnost osnivača;
17. donosi akt o proceni vrednosti kapitala, kao i program i odluku o svojinskoj transformaciji, uz saglasnost osnivača;
18. donosi odluku o osnivanju ogranka, uz saglasnost osnivača;
19. zaključuje ugovore o radu sa direktorom u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
20. donosi akt o isplati stimulacije direktora uz saglasnost Gradskog veća;
21. donosi akt o isplati stimulacije izvršnog direktora po predlogu direktora preduzeća;
22. donosi opšta akta preduzeća za koje zakonom ili statutom preduzeća nije utvrđena nadležnost drugog organa;
23. donosi poslovnik o svom radu;
24. utvrđuje mere zaštite i unapređenja životne sredine;
25. vrši druge poslove u skladu sa zakonom i statutom;
26. donosi investicione programe i kriterijume za investiciona ulaganja;
27. daje saglasnost direktoru za preuzimanje poslova ili radnji u skladu sa zakonom, statutom, i odlukom osnivača.
Nadzorni odbor ne može preneti pravo odlučivanja o pitanjima iz svoje nadležnosti na direktora ili drugo lice u javnom preduzeću.
Predsednik i članovi nadzornog odbora imaju pravo na odgovarajuću naknadu za rad u nadzornom odboru.
Visinu naknade iz stava 1. ovog člana, odnosno kriterijume i merila za njeno utvrđivanje određuje Vlada.
Direktora preduzeća imenuje Skupština grada na period od četiri godine, a na osnovu sprovedenog javnog konkursa.
Za direktora javnog preduzeća može biti imenovano lice koje ispunjava sledeće uslove:
1. da je punoletno i poslovno sposobno;
2. da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, odnosno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama ili specijalističkim strukovnim studijama;
3. da ima najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima za koje se zahteva visoko obrazovanje iz tačke 2) ovog člana;
4. da ima najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima koji su povezani sa poslovima javnog preduzeća;
5. da poznaje oblast korporativnog upravljanja ili oblast finansija;
6. da ima radno iskustvo u organizovanju rada i vođenju poslova;
7. da nije član organa političke stranke, odnosno da mu je određeno mirovanje u vršenju funkcije u organu političke stranke;
8. da nije osuđivano na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;
9. da mu nisu izrečene mere bezbednosti u skladu sa zakonom kojim se uređuju krivična dela, i to:
- obavezno psihijatrijsko lečenje i čuvanje u zdravstvenoj ustanovi
- obavezno psihijatrijsko lečenje na slobodi
- obavezno lečenje narkomana
- obavezno lečenje alkoholičara
- zabrana vršenja poziva, delatnosti i dužnosti.
Direktor javnog preduzeća je funkcioner koji obavlja javnu funkciju.
Direktor ne može imati zamenika.
Direktor javnog preduzeća:
1) predstavlja i zastupa javno preduzeće;
2) organizuje i rukovodi procesom rada;
3) vodi poslovanje javnog preduzeća;
4) odgovara za zakonitost rada javnog preduzeća;
5) predlaže dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
6) predlaže godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja i odgovoran je za njegovo sprovođenje;
7) predlaže finansijske izveštaje;
8) izvršava odluke nadzornog odbora;
9) bira izvršne direktore;
10) zaključuje ugovore o radu sa izvršnim direktorima, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
11) donosi akt o sistematizaciji;
12) predlaže poseban program korišćenja sredstava iz budžeta Grada (subvencija, garancija ili dr. sredstva);
13) donosi opšte akte za čije donošenje je ovlašćen statutom;
14) predlaže nadzornom odboru donošenje akta o isplati stimulacije izvršnim direktorima;
15) predlaže nadzornom odboru donošenje odluka i drugih akata iz njegovog delokruga;
16) odlučuje o pojedinačnim pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih u skladu sa zakonom, kolektivnim ugovorom i statutom preduzeća;
17) donosi plan nabavki za tekuću godinu;
18) donosi odluke u postupcima javnih nabavki i nabavki na koje se ne primenjuje zakon o javnim nabavkama;
19) vrši druge poslove određene zakonom, osnivačkim aktom i statutom javnog preduzeća.
Direktor može posebnom odlukom u okviru svojih ovlašćenja, ovlastiti drugo lice da preduzima radnje iz njegove nadležnosti.
Za izvršnog direktora javnog preduzeća bira se lice koje ispunjava uslove iz člana 36 tačka 1), 2), 3), 6), 8) i 9) ove Odluke. Pored uslova iz stava 1. ovog člana, lice koje se bira za izvršnog direktora mora imati tri godine radnog iskustva na poslovima za koje će biti zadužen u javnom preduzeću.
Javno preduzeće ne može imati više od sedam izvršnih direktora, a broj izvršnih direktora utvrđuje se statutom.
Izvršni direktor ne može imati zamenika.
Izvršni direktor mora biti u radnom odnosu u javnom preduzeću.
Izvršni direktor za svoj rad odgovara direktoru.
Izvršni direktor obavlja poslove u okviru ovlašćenja koje mu je odredio direktor u skladu sa osnivačkim aktom, statutom i programom poslovanja.
Direktor i izvršni direktor imaju pravo na zaradu u skladu sa zaključenim ugovorom o radu i programom poslovanja za tekuću godinu, a mogu imati i pravo na stimulaciju.
Vlada će podzakonskim aktom utvrditi uslove i kriterijume za utvrđivanje i visinu stimulacije iz stava1.ovog člana.
Akt o isplati stimulacije direktora donosi nadzorni odbor uz saglasnost Gradskog veća.
Akt o isplati stimulacije izvršnog direktora donosi Nadzorni odbor na predlog direktora.
Direktor javnog preduzeća imenuje se nakon sprovedenog javnog konkursa.
Javni konkurs sprovodi Komisija za sprovođenje konkursa za izbor direktora (u daljem tekstu: Komisija)
Komisiju imenuje skupština grada na predlog Gradskog veća Grada Sombora.
Komisija ima predsednika i četiri člana.
Predsednici i članovi Komisije ne mogu biti narodni poslanici, poslanici u skupštini autonomne pokrajine, odbornici u skupštini grada, kao ni postavljena lica u organima državne uprave, organima autonomne pokrajine ili organima jedinice lokalne samouprave.
Odluku o sprovođenju javnog konkursa za izbor direktora javnog preduzeća donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća, a preko nadležnog Odeljenja Gradske uprave Grada Sombora.
Oglas o javnom konkursu priprema nadležno Odeljenje Gradske uprave Grada Sombora.
Oglas o javnom konkursu dostavlja se Skupštini grada uz odluku o sprovođenju javnog konkursa za imenovanje direktora javnog preduzeća.
Oglas o javnom konkursu sadrži naročito:
- podatke o javnom preduzeću;
- poslovima, uslovima za imenovanje direktora javnog preduzeća;
- mestu rada;
- stručnoj osposobljenosti, znanjem i veštinama koje se ocenjuju u izbornom postupku i načinu njihove provere;
- roku u kome se podnose prijave;
- podatke o licu zaduženom za davanje obaveštenja o javnom konkursu;
- adresu na koju se podnose prijave;
- podatke o dokazima koji se prilažu uz prijavu.
Nadležno Odeljenje Gradske uprave Grada Sombora u roku od 8 dana od dana donošenja odluke o sprovođenju javnog konkursa za izbor direktora javnog preduzeća objavljuje oglas o javnom konkursu za izbor direktora javnog preduzeća u "Službenom glasniku Republike Srbije", u "Službenom listu Grada Sombora", u najmanje jednim dnevnim novinama koje se distribuiraju na celoj teritoriji Republike Srbije, kao i na internet stranici Grada Sombora.
Rok za objavljivanje oglasa iz stava 1. ovog člana u "Službenom glasniku Republike Srbije" ne može biti duži od osam dana od dana donošenja odluke o sprovođenju javnog konkursa za izbor direktora javnog preduzeća.
Prijava na javni konkurs za izbor direktora javnog preduzeća podnosi se u roku od 30 dana kraći od dana objavljivanja javnog konkursa u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Neblagovremene, nerazumljive i prijave uz koje nisu priloženi svi potrebni dokazi, komisija odbacuje zaključkom protiv koga nije dopuštena posebna žalba.
Po isteku roka za podnošenje prijava Komisija pregleda sve prispele prijave i podnete dokaze i sastavlja spisak kandidata među kojima se sprovodi izborni postupak.
Članovi Komisije dužni su da daju pisane izjave o tome da li oni ili sa njima povezana lica imaju interes vezan za sprovođenje konkursa.
U izbornom postupku se ocenjivanjem stručne sposobnosti, znanja i veština, utvrđuje rezultat kandidata prema merilima propisanim za imenovanje direktora javnog preduzeća.
Merila iz stava 3. ovog člana propisuje Vlada.
Kandidatima među kojima se sprovodi izborni postupak dostavlja se pismeno obaveštenje o tome kada otpočinje izborni postupak, najmanje osam dana pre otpočinjanja izbornog postupka.
Ako se izborni postupku sprovodi u više delova, kandidati se na početku svakog dela obaveštavaju o tome kad počinje naredni deo izbornog postupka.
Kandidat koji se ne odazove pozivu da učestvuje u jednom delu izbornog postupka, ne poziva se da učestvuje u narednom delu izbornog postupka.
Komisija sastavlja rang listu sa najviše tri kandidata koja su sa najboljim rezultatom ispunila merila za izbor direktora javnog preduzeća.
Rang listu iz stava 1. ovog člana, zapisnik o sprovedenom izbornom postupku i predlog rešenja o imenovanju prvog kandidata sa rang liste, Komisija dostavlja Gradskom veću preko nadležnog Odeljenja Gradske uprave Grada Sombora, a radi usvajanja na Skupštini grada.
Rešenje o imenovanju direktora konačan je.
Rešenje o imenovanju direktora javnog preduzeća sa obrazloženjem objavljuje se u "Službenom lisu grada Sombora", "Službenom glasniku Republike Srbije" i na internet stranici Grada Sombora.
Po primerak rešenja o imenovanju sa obrazloženjem dostavlja se imenovanom licu i svim kandidatima koji su učestvovali u postupku javnog konkursa.
Kandidat koji je učestvovao u izbornom postupku, ima pravo da podnese zahtev za uvid u konkursnu dokumentaciju.
Komisija je dužna da u roku od dva dana od dana prijema zahteva kandidatu iz stava 4. ovog člana omogući uvid u konkursnu dokumentaciju, u prisustvu člana Komisije.
Imenovani kandidat dužan je da stupi na funkciju u roku od osam dana od dana objavljivanja rešenja o imenovanju u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Rok iz stava 1. ovog člana iz naročito opravdanih razloga može produžiti za još osam dana.
Direktor javnog preduzeća zasniva radni odnos na određeno vreme.
Ako imenovani kandidat ne stupi na rad u rokovima utvrđenim u stavu 1. ovog člana, Skupština grada imenuje sledećeg kandidata sa rang liste.
Ako niko od kandidata sa rang liste ne stupi na rad u rokovima iz stava 1. ovog člana, sprovodi se novi javni konkurs, na način i po postupku propisanim ovom odlukom.
Javni konkurs iz stava 5. ovog člana, raspisuje se u roku od 30 dana od dana isteka rokova iz stava 1. ovog člana.
Ako Komisija utvrdi da nijedan kandidat koji je učestvovao u izbornom postupku ne ispunjava uslove za imenovanje, sprovodi se novi javni konkurs na način i po postupku propisanim ovom odlukom.
Javni konkurs iz stava 1.ovog člana, raspisuje se u roku od 30 dana od dana kada je Komisija utvrdila da nijedan kandidat ne ispunjava uslove za imenovanje.
Mandat direktora prestaje istekom perioda na koji je imenovan, ostavkom i razrešenjem.
Postupak za imenovanje direktora pokreće se šest meseci pre isteka perioda na koji je imenovan, odnosno u roku od 30 dana od dana podnošenja ostavke ili razrešenja.
Ostavka se u pisanoj formi podnosi Skupštini grada.
Predlog za razrešenje direktora javnog preduzeća podnosi Gradsko veće, preko nadležnog Odeljenja Gradske uprave Grada Sombora.
Predlog iz stava 1. ovog člana može podneti i Nadzorni odbor javnog preduzeća, preko Gradskog veća, a putem nadležnog Odeljenja Gradske uprave Grada Sombora.
Predlog za razrešenje mora biti obrazložen, sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje i dostavlja se direktoru koji ima pravo da se u roku od 20 dana izjasni o razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje.
Gradsko veće pošto direktoru pruži priliku da se izjasni o postojanju razloga za razrešenje i utvrdi potrebne činjenice predlaže Skupštini grada donošenje odgovarajućeg rešenja.
Protiv rešenja o razrešenju žalba nije dopuštena, ali se može voditi upravni spor.
Skupština grada, razrešiće direktora pre isteka perioda na koji je imenovan ukoliko:
1) u toku trajanja mandata prestane da ispunjava uslove za direktora javnog preduzeća iz člana 36. ove Odluke;
2) javno preduzeće ne dostavi j dostavi godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja u rokovima propisanim članom 59. Zakona o javnim preduzećima;
3) ukoliko se utvrdi da je, zbog nestručnog, nesavesnog obavljanja dužnosti i postupanja suprotnog pažnji dobrog privrednika i propusta u donošenju i izvršavanju odluka i organizovanju poslova u javnom preduzeću, došlo do znatnog odstupanja od ostvarivanja osnovnog cilja poslovanja javnog preduzeća, odnosno od plana poslovanja javnog preduzeća;
4) se utvrdi da deluje na štetu javnog preduzeća kršenjem direktorskih dužnosti, nesavesnim ponašanjem ili na drugi način;
5) izveštaj ovlašćenog revizora na godišnji finansijski izveštaj bude negativan;
6) u toku trajanja mandata bude pravnosnažno osuđen na uslovnu ili bezuslovnu kaznu zatvora;
7) u drugim slučajevima propisanim zakonom.
Skupština grada može razrešiti direktora pre isteka perioda na koji je imenovan ukoliko:
1) javno preduzeće ne dostavi tromesečni izveštaj u roku propisanim članom 63. Zakona o javnim preduzećima
2) javno preduzeće ne ispuni planirane aktivnosti iz godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;
3) javno preduzeće utroši sredstva za određene namene iznad visine utvrđene programom poslovanja za te namene, pre pribavljanja saglasnosti na izmene i dopune godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;
4) javno preduzeće ne sprovodi usvojeni godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja, u delu koji se odnosi na zarade ili zapošljavanje iz člana 66. Zakona o javnim preduzećima;
5) javno preduzeće vrši isplatu zarada bez overe obrasca iz člana 66. Zakona o javnim preduzećima;
6) ne primeni predloge Komisije za reviziju ili ne primeni računovodstvene standarde u pripremi finansijskih izveštaja;
7) javno preduzeće ne postupi po preporukama iz izveštaja ovlašćenog revizora;
8) ne izvršava odluke nadzornog odbora;
9) u drugim slučajevima propisanim zakonom.
Ukoliko u toku trajanja mandata protiv direktora bude potvrđena optužnica Skupštini grada donosi rešenje o suspenziji.
Suspenzija traje dok se postupak pravnosnažno ne okonča.
Na sva pitanja o suspenziji direktora shodno se primenjuju odredbe o udaljenju sa rada propisane zakonom kojim se uređuje oblast rada.
Vršilac dužnosti direktora može se imenovati do imenovanja direktora javnog preduzeća po sprovedenom javnom konkursu.
Period obavljanja funkcije vršioca dužnosti direktora ne može biti duži od jedne godine.
Isto lice ne može biti dva puta imenovano za vršioca dužnosti.
Vršilac dužnosti direktora mora ispunjavati uslove za imenovanje direktora javnog preduzeća iz člana 36. ove Odluke.
Vršilac dužnosti ima sva prava, obaveze i ovlašćenja koja ima direktor javnog preduzeća.
U Javnom preduzeću pravo na štrajk zaposleni ostvaruju u skladu sa zakonom, kolektivnim ugovorom i posebnim aktom osnivača.
U slučaju štrajka radnika Javnog preduzeća mora se obezbediti minimum procesa rada u obavljanju delatnosti od opšteg interesa.
Minimum procesa rada posebnom odlukom utvrđuje Skupština grada, u skladu sa zakonom.
Statutom, opštim aktima i drugim aktima Javnog preduzeća bliže se uređuju unutrašnja organizacija Javnog preduzeća, delokrug organa i druga pitanja od značaja za rad i poslovanje Javnog preduzeća, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Prava, obaveze i odgovornosti u vezi sa bezbednošću i zdravljem na radu ostvaruju se u skladu sa zakonom i propisima donetim na osnovu zakona, a bliže se uređuju kolektivnim ugovorom, opštim aktima Javnog preduzeća ili ugovorom o radu.
Javno preduzeće je dužno da u obavljanju svoje delatnosti obezbeđuje potrebne uslove za zaštitu i unapređenje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja štetne posledice koje ugrožavaju prirodne i radom stvorene vrednosti čovekove sredine.
Statutom Javnog preduzeća detaljnije se utvrđuju aktivnosti preduzeća radi zaštite životne sredine, saglasno zakonu i propisima osnivača koji regulišu oblast zaštite životne sredine.
Javno preduzeće dužno ja da na svojoj internet stranici objavi:
1) radne biografije članova nadzornog odbora, direktora i izvršnih direktora;
2) organizacionu strukturu;
3) godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja, kao i sve njegove izmene i dopune, odnosno izvod iz tog programa ako javno preduzeće ima konkurenciju na tržištu;
4) tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;
5) godišnji finansijski izveštaj sa mišljenjem ovlašćenog revizora;
6) druge informacije značajne za javnost.
Dostupnost informacija od javnog značaja Javno preduzeće vrši u skladu sa odredbama zakona koji reguliše oblast slobodnog pristupa informacijama od javnog značaja.
Opšti akti Javnog preduzeća su Statut i drugi opšti akti utvrđeni zakonom.
Statut je osnovni opšti akt Javnog preduzeća.
Drugi opšti akti Javnog preduzeća moraju biti u saglasnosti sa Statutom Javnog preduzeća.
Pojedinačni akti koje donose organi i ovlašćeni pojedinci u Javnom preduzeću, moraju biti u skladu sa opštim aktima Javnog preduzeća.
Javno preduzeće je dužno da Statut preduzeća usaglasi sa ovom Odlukom u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Ostale opšte akte Javnog preduzeća nadležni organi su dužni da usklade u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu Statuta Javnog preduzeća.
Direktor preduzeća koji je imenovan do stupanja na snagu ove odluke, na javnom konkursu u skladu sa odredbama Zakona o javnim preduzećima ("Službeni glasni RS", broj 119/2012, 116/2013 i 44/2014), nastavlja sa radom do isteka mandata.
Nadzorni odbor javnog preduzeća doneće dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu Zakona o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", br. 15/2016).
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o osnivanju Javnog komunalnog preduzeća "Parking servis Sombor" Sombor ("Službeni list Grada Sombora", broj 3/2013).
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Sombora".