STRATEGIJAUPRAVLJANJA RIZICIMA GRADA SMEDEREVA("Sl. list grada Smedereva", br. 6/2017 - knjiga 2) |
Upravljanje rizicima u gradu Smederevu je zakonska obaveza u postizanju strateških i operativnih ciljeva dobrog upravljanja. Upravljanje rizicima obuhvata identifikovanje, procenu i kontrolu nad potencijalnim događajima i situacijama koje mogu imati negativan efekat na ostvarenje ciljeva korisnika javnih sredstava, sa zadatkom da pruže razumno uveravanje da će ti ciljevi biti ostvareni.
Rizik predstavlja verovatnoću da će se desiti određeni događaj koji bi mogao imati negativan uticaj na ostvarenje ciljeva korisnika javnih sredstava. Rizik se meri kroz njegove posledice i verovatnoću dešavanja.
Svrha ove Strategije je poboljšati mogućnosti ostvarivanja strateških i operativnih ciljeva grada Smedereva kroz upravljanje rizicima i stvaranje okruženja koje doprinosi poboljšanju kvaliteta, svrsishodnosti i rezultatima svih aktivnosti na svim nivoima.
Rukovodioci i zaposleni u organima grada Smedereva i organizacionim jedinicama Gradske uprave grada Smedereva su upoznati sa rizicima sa kojima se suočavaju odnosno oni najbolje znaju kako da upravljaju rizicima. Za svaki cilj oni treba da identifikuju povezane rizike odnosno događaje za koje postoji najveća verovatnoća da mogu imati štetan uticaj na njihov rad i ciljeve organizacije.
Ciljevi Strategije:
1. uspostavljanje radnog okruženja koje će davati podršku u uspostavljanju procesa upravljanja rizicima;
2. poboljšanje efikasnosti upravljanja rizicima u gradu Smederevu;
3. omogućavanje da se steknu i poboljšaju veštine upravljanja rizicima;
4. objedinjavanje i integrisanje upravljanja rizicima u gradu Smederevu;
5. osiguravanje da upravljanje rizicima obuhvati sva područja rizika;
6. uspostavljanje aktivnosti na efikasnijoj komunikaciji o rizicima;
7. obezbeđivanje upravljanja rizicima u skladu sa Strategijom razvoja interne finansijske kontrole u javnom sektoru u Republici Srbiji i Pravilnikom o zajedničkim kriterijumima i standardima za uspostavljanje, funkcionisanje i izveštavanje o sistemu finansijskog upravljanja i kontrole u javnom sektoru.
III PROCES UPRAVLJANJA RIZICIMA
Postojeći sistem kontrola nije uspostavljen u odnosu na ciljeve povezane sa rizikom koji utiču na ostvarenje tih ciljeva koje organi grada Smedereva i organizacione jedinice Gradske uprave grada Smedereva planiraju da ostvare, već su kontrole usmerene na ostvarivanje zakonitosti i pravilnosti, ali ne i ekonomičnosti, efikasnosti i efektivnosti.
Proces upravljanja rizicima koji uspostavlja grad Smederevo obuhvata:
1. utvrđivanje ciljeva;
2. identifikovanje rizika;
3. procena rizika;
4. rešavanje rizika;
5. praćenje rizika.
Utvrđivanje ciljeva podrazumeva jasno definisanje očekivanih strateških i operativnih rezultata koje grad Smederevo želi da ostvari u određenom vremenskom periodu. U vezi sa tim, razmatraju se rizici i vrši upravljanje rizicima koji mogu uticati na ostvarenje utvrđenih ciljeva.
Ciljevi upravljanja rizikom u gradu Smederevu su sledeći:
1. uočiti, definisati i izmeriti rizik koji nastaje u svakom poslovnom procesu i pojedinačnim aktivnostima;
2. blagovremeno preduzeti sve potrebne mere kako bi se uočeni rizici umanjili ili otklonili;
3. unapređivati mogućnosti prepoznavanja i otklanjanja rizika u gradu Smederevu;
4. razvijati sistem dokumentovanja, praćenja, evaluacije i korekcije svih radnih procesa u gradu Smederevu, kako bi se smanjili rizici i omogućilo njihovo uočavanje i otklanjanje.
Identifikovanje rizika koji utiču na ostvarivanje ciljeva je ključna faza u upravljanju rizicima. U gradu Smederevu se pri identifikovanju rizika koriste sledeće osnovne kategorije rizika, i to:
Spoljni rizici:
- političke i ekonomske odluke i prioriteti okruženja (Narodna skupština, Vlada RS, Evropska komisija i sl.);
- preciznost, primenjivost, sveobuhvatnost i usklađenost postojećih zakona, propisa i pravila;
- prirodne i ljudske katastrofe (zemljotresi, požari, poplave, suše, ratni sukobi i slično).
Unutrašnji rizici:
- upravljanje ciljevima iz delokruga rada organa grada Smedereva i organizacionih jedinica Gradske uprave grada Smedereva, interne odluke, planiranje, upravljački, operativni i finansijski procesi, finansijski menadžment, nedostatak dokumentacije i nepotpune i neažurne evidencije, informacione tehnologije, ostali sistemi podrške i dr.,
- organizaciona i kvalifikaciona struktura zaposlenih (stručnost, upravljanje, motivisanost, uloge i odgovornosti, delegiranje i dr.), etika, ponašanje organizacije ("ton sa vrha", prevara, sukob interesa i sl.), sigurnost zaposlenih, objekata i opreme;
- metode i tokovi komuniciranja, kvalitet i blagovremenost informacija.
U zavisnosti od grupe rizika, rukovodioci organa grada Smedereva ili rukovodioci organizacionih jedinica Gradske uprave grada Smedereva, po potrebi, utvrđuju rizike koji su u vezi sa ciljevima iz njihove nadležnosti. Smernice pri utvrđivanju rizika mogu biti izveštaji interne i eksterne revizije, analize, izveštaji, upitnici i druga dokumenta koja se bave ovom oblasti.
Rizici se utvrđuju u Obrascu za utvrđivanje i procenu rizika (Obrazac broj 1) i evidentiraju u Registru rizika (Obrazac broj 2) koji je uspostavljen na nivou grada Smedereva, a čine sastavni deo Strategije upravljanja rizicima.
Procena rizika se vrši na osnovu verovatnoće dešavanja i značaja njihovog uticaja.
Cilj ove faze procesa je razvrstavanje rizika po prioritetima, kako bi se na rizike najvišeg stepena prioriteta moglo odgovoriti primenom adekvatnih mera kontrole.
Prvo se odgovara na rizike koji su povezani sa najvećim gubicima, odnosno uticajem i najvećim stepenom verovatnoće nastanka, dok se rizici čija je verovatnoća nastanka manja, a negativan uticaj slabiji, samo evidentiraju i prate. Za merenje rizika koristi se sledeća šema:
UTICAJ |
VELIKI |
|
|
NEPRIHVATLJIVI RIZICI |
SREDNJI |
|
|
|
|
MALI |
PRIHVATLJIVI RIZICI |
|
|
|
|
MALA |
SREDNJA |
VELIKA |
|
VEROVATNOĆA |
Za bodovanje verovatnoće i uticaja rizika koristi se skala sa parametrima iz sledeće tabele:
VEROVATNOĆA |
RANGIRANJE |
|
VELIKA |
VEROVATNA PRISUTNOST |
4 - 5 |
SREDNJA |
MOGUĆA PRISUTNOST |
2 - 3 |
MALA |
MALO VEROVATNA PRISUTNOST |
0 - 1 |
UTICAJ - ZNAČAJ |
RANGIRANJE |
|
VELIKI |
PRILIČAN UTICAJ |
4 - 5 |
SREDNJI |
ZNAČAJAN UTICAJ KOJIM JE MOGUĆE UPRAVLJATI |
2 - 3 |
MALI |
BEZNAČAJAN UTICAJ |
0 - 1 |
Na osnovu skale se vrši bodovanje svih identifikovanih rizika množenjem verovatnoće događaja sa uticajem rizika. Ukoliko se rangiranje vrši po više osnova, prvo se utvrđuje prosek veličine verovatnoće i uticaja.
Rešavanje rizika zavisi od verovatnoće i uticaja rizika i čini osnovu za utvrđivanje načina upravljanja rizicima. U zavisnosti od značaja i ukupne izloženosti riziku, preduzimaju se mere:
1. izbegavanja rizika;
2. prenošenja rizika;
3. prihvatanja rizika;
4. podele rizika;
5. ublažavanja rizika.
Navedene mere treba da budu odgovarajuće, troškovno efikasne, sveobuhvatne i u neposrednoj vezi sa značajem rizika. Procedure za upravljanje rizikom podrazumevaju posvećenost i učešće svih zaposlenih. Rukovodilac organa grada Smedereva ili organizacione jedinice Gradske uprave grada Smedereva u saradnji sa zaposlenim odgovornim za upravljanje rizikom ili Radnom grupom odlučuju o postupanju po rizicima koji mogu ugroziti ostvarenje ciljeva iz njihove nadležnosti.
O postupanju po rizicima značajnim za celokupno poslovanje grada Smedereva odlučuje gradonačelnik, na osnovu predloga Radne grupe odnosno na sopstvenu inicijativu ili na predlog rukovodioca organa grada Smedereva ili rukovodioca organizacione jedinice Gradske uprave grada Smedereva.
Ključni rizici na koje grad Smederevo prioritetno deluje su rizici koji:
- imaju za posledicu povredu zakona i drugih propisa;
- mogu dovesti do značajnih finansijskih gubitaka;
- predstavljaju pretnju uspešnom završetku projekta, programa ili aktivnosti;
- uzrokuje štetu interesnim grupama grada (građanima, dobavljačima, Vladi RS, Evropskoj komisiji i dr.);
- dovode u pitanje sigurnost zaposlenih;
- mogu ozbiljno uticati na ugled grada.
Implementacija i unapređenje procesa upravljanja rizicima utiču na bolje planiranje i ekonomičnost, povećanje efikasnosti, bolje odlučivanje, jačanje poverenja u upravljački sistem i ostale aktivnosti koje su od značaja za razvoj pozitivnog poslovnog ambijenta.
S obzirom da se okruženje u kome grad Smederevo posluje stalno menja, potrebno je stalno praćenje i informisanje o rizicima. Ovim se procenjuje efikasnost upravljanja rizicima i potreba dodatnog uticaja na ublažavanje istih. U skladu sa tim, registri rizika se ažuriraju svake tri godine, a po potrebi i češće. Imajući u vidu potrebe grada Smedereva vrši se procena Strategije upravljanja rizicima, kako bi se uskladila sa praksom i promenama u metodologiji upravljanja rizicima u javnom sektoru Republike Srbije.
Upravljanje rizicima je jedna od najznačajnijih odgovornosti upravljačke strukture.
U skladu sa tačkom 3.1. Strategije razvoja interne finansijske kontrole u javnom sektoru u Republici Srbiji, članovima 11. i 12. Pravilnika o zajedničkim kriterijumima i standardima za uspostavljanje, funkcionisanje i izveštavanje o sistemu finansijskog upravljanja i kontrole u javnom sektoru, rukovodioci na različitim nivoima upravljanja, u skladu sa dodeljenim zadacima, odgovorni su za ispunjavanje ciljeva u okviru svojih nadležnosti, a time i upravljanje rizicima. U cilju ispunjavanja obaveze iz upravljačke odgovornosti, rukovodilac će osigurati uslove potrebne za nesmetano odvijanje svih aktivnosti upravljanja rizicima i uvođenje odgovarajućih i efikasnih mehanizama za njihovo smanjivanje na prihvatljiv nivo. Svi zaposleni su uključeni u upravljanje rizicima i treba da budu svesni svoje odgovornosti u identifikovanju i upravljanju rizikom.
Za svaki identifikovani i izmereni rizik u gradu Smederevu preduzimaju se preventivne mere radi smanjenja ili otklanjanja rizika.
U gradu Smederevu se sprovodi edukacija zaposlenih o svim aspektima upravljanja rizikom. Edukacije organizuje i sprovodi rukovodilac za finansijsko upravljanje i kontrolu i rukovodioci organizacionih jedinica Gradske uprave grada Smedereva, uz pomoć Radne grupe i odgovarajućih stručnjaka (internih i eksternih).
VI IZVEŠTAVANJE I KOMUNIKACIJA
Sva komunikacija vezana za upravljanje rizikom u gradu Smederevu se obavlja u pisanoj formi, koristeći interni sistem dostave dokumenata. Svi učesnici u upravljanju rizikom dužni su da čuvaju dokumenta za upravljanje rizikom iz svoje nadležnosti u skladu sa važećim zakonskim propisima.
Ova Strategija stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Smedereva".
OBRAZAC ZA UTVRĐIVANJE I PROCENU RIZIKA
ORGAN ILI ORGANIZACIONA JEDINICA |
DATUM |
|
Unutrašnja celina: |
|
|
Poslovni proces: |
|
|
Cilj poslovnog procesa: |
|
Opis rizika |
Odgovorna osoba: |
ANALIZA RIZIKA |
Potrebne radnje (odgovor na rizik) |
Rok za izvršenje |
Aktivnost u slučaju nepredviđenih okolnosti |
||
|
|
Uticaj |
Verovatnoća |
Rangiranje |
|
|
|
Obrazac popunio:
REGISTAR RIZIKA
Naziv Odeljenja ili organizacione jedinice:
Cilj poslovnog procesa |
Opis rizika |
Uticaj |
Verovatnoća |
Rangiranje |
Potrebne radnje (odgovor na rizik) |
Nosilac rizika |
Rok za izvršenje |
Datum sledeće provere |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rukovodilac organa ili odeljenja: