ODLUKAO POSTAVLJANJU PRIVREMENIH POSLOVNIH OBJEKATA NA TERITORIJI GRADA SMEDEREVA("Sl. list grada Smedereva", br. 8/2017) |
Ovom Odlukom uređuju se uslovi, način i postupak davanja u zakup građevinskog zemljišta radi postavljanja privremenih poslovnih objekata, način utvrđivanja zakup- nina i uslovi i način postavljanja i uklanjanja privremenih poslovnih objekata na teritoriji grada Smedereva.
Privremeni poslovni objekti se postavljaju na javnim površinama i na drugom građevinskom zemljištu koje je u javnoj svojini grada Smedereva (u daljem tekstu: Grad).
Javne površine u smislu ove Odluke su površine jav- ne namene koje su u opštoj upotrebi na teritoriji grada Smedereva.
Zemljište iz člana 2. ove Odluke, daje se u zakup na određeno vreme, do privođenja zemljišta planiranoj nameni, a najduže do 5 godina, u skladu sa Programom postavljanja privremenih poslovnih objekata na teritoriji grada Smedereva (u daljem tekstu: Program).
Zemljište iz stava 1. ovog člana daje se u zakup prikupljanjem pismenih ponuda.
Zemljište iz člana 2. ove Odluke, može se izuzetno od stava 2. ovog člana dati u zakup i van postupka prikupljanja pismenih ponuda, produženjem roka zakupa na osnovu ugovora a najduže do 5 godina, u slučaju kada zakupac koji je uredno izmirivao obavezu plaćanja zakupnine, traži produženje ugovora o zakupu, najranije tri meseca, a najkasnije mesec dana pre isteka ugovora o zakupu, ukoliko je postojeći ugovor o zakupu zaključen nakon sprovedenog postupka prikupljanja pismenih ponuda, a zakupac izabran kao najpovoljniji ponuđač i ako utvrđena zakupnina nije niža od početnog iznosa zakupnine utvrđene članom 8. i 9. ove Odluke.
Program iz člana 3. stav 1. ove Odluke sadrži: tabelarni pregled lokacija (oznaku, naziv lokacije, broj parcele i katastarsku opštinu, površinu objekta, površinu zemljišta za zakup i namenu objekta - delatnost) i grafički prikaz svake lokacije pojedinačno (urađen na raspoloživoj katastarskoj podlozi sa ucrtanom pozicijom i dimenzijama objekta).
Program iz stava 1. ovog člana priprema odeljenje Gradske uprave nadležno za poslove urbanizma na osnovu predloga Javnog preduzeća Urbanizam Smederevo, Smederevo.
Program postavljanja privremenih poslovnih objekata donosi gradonačelnik grada Smedereva (u daljem tekstu: gradonačelnik) i isti se objavljuje u "Službenom listu grada Smedereva".
Izmene i dopune Programa vrše se po postupku predviđenom za donošenje Programa.
Privremeni poslovni objekat u smislu ove Odluke je manji montažni objekat privremenog karaktera, kiosk i drugi slični objekat za prodaju prehrambenih i drugih proizvoda, pružanje zanatskih, ugostiteljskih i drugih usluga.
Manji montažni objekat je objekat po posebnom projektu koji se formira od gotovih elemenata, bruto površine od 10 m² do 30m².
Kiosk je objekat za pružanje šalterskih usluga, bruto površine do 10m², koji se postavlja u već izgrađenom finalnom obliku.
Privremeni poslovni objekat postavlja zakupac zemljišta na osnovu odluke gradonačelnika o davanju u zakup građevinskog zemljišta, zaključenog ugovora o zakupu zemljišta sa Gradom i odobrenja odeljenja Gradske uprave nadležnog za poslove urbanizma.
Privremeni poslovni objekat se uklanja kada se promene Programom utvrđeni uslovi pod kojima je ovaj objekat postavljen i u drugim slučajevima utvrđenim ovom Odlukom.
II DAVANJE U ZAKUP ZEMLJIŠTA RADI POSTAVLJANJA PRIVREMENIH POSLOVNIH OBJEKATA
Odluku o raspisivanju javnog oglasa radi davanja u zakup zemljišta za postavljanje privremenih poslovnih objekata donosi Gradsko veće.
Odluka iz stava 1. ovog člana obavezno sadrži:
- broj katastarske parcele ili deo katastarske parcele sa opisom i bližim određenjem zemljišta koje se daje u zakup;
- način davanja zemljišta u zakup;
- uslove pod kojima se zemljište daje u zakup;
- namenu i delatnost koja se može obavljati u objektima koji se privremeno postavljaju;
- početnu, odnosno najnižu visinu zakupnine zemljišta koje se daje u zakup u skladu sa članom 8. ove Odluke.
Početna cena za davanje u zakup građevinskog zemljišta radi postavljanja privremenih poslovnih objekata utvrđuje se u zavisnosti od zone u kojoj se građevinsko zemljište nalazi.
Zone iz stava 1. ovog člana identične su zonama utvrđenim Odlukom o utvrđivanju doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta ("Službeni list grada Smedereva", broj 1/2015).
Početne cene za davanje u zakup građevinskog zemljišta radi postavljanja privremenih poslovnih objekata (u din/m2 zemljišta) iznose:
Zona |
I |
II |
III |
IV |
V |
VI |
VII |
VIII |
Cena zakupa |
812 |
730 |
568 |
406 |
244 |
568 |
162 |
82 |
Početna zakupnina za građevinsko zemljište na mesečnom nivou određuje se množenjem početne cene zakupa sa površinom građevinskog zemljišta koje se daje u zakup.
Na mesečni iznos zakupnine koji je postignut po sprovedenom postupku prikupljanja pismenih ponuda obračunaće se porez na dodatu vrednost, u skladu sa zakonom ili podzakonskim aktom.
Zakupnina se plaća do 5-og u mesecu za prethodni mesec.
Javni oglas iz člana 7. ove Odluke objavljuje se u sredstvima javnog informisanja i u elektronskom obliku putem interneta.
Postupak davanja u zakup zemljišta radi postavljanja privremenih poslovnih objekata sprovodi Komisija koju obrazuje gradonačelnik.
Komisija iz stava 1. ovog člana ima predsednika i četiri člana.
Predsednik i članovi Komisije imaju zamenike.
Komisija radi i odlučuje u punom sastavu.
Stručne i administrativne poslove za Komisiju obavlja odeljenje Gradske uprave nadležno za poslovni prostor.
Nakon donošenja akta iz člana 7. ove Odluke, Komisija iz člana 11. ove Odluke, raspisuje oglas za prikupljanje pismenih ponuda za davanje u zakup zemljišta.
Oglas iz stava 1. ovog člana obavezno sadrži:
- naziv zakupodavca;
- način davanja u zakup zemljišta;
- opis zemljišta (broj odnosno oznaku lokacije) koje se daje u zakup;
- uslove pod kojima se zemljište daje u zakup (rok trajanja zakupa i drugo);
- početnu, odnosno najnižu visinu zakupnine po kojoj se zemljište može dati u zakup;
- kriterijum za izbor najpovoljnijeg ponuđača;
- delatnost koja se može obavljati u objektima koji se privremeno postavljaju;
- obaveze zakupca u vezi sa korišćenjem zemljišta za određenu delatnost;
- koji pravni subjekti imaju pravo učešća u postupku prikupljanja pismenih ponuda;
- koji pravni subjekti nemaju pravo učešća u postupku prikupljanja pismenih ponuda;
- način, mesto i vreme za dostavljanje pismenih ponuda za učešće u postupku prikupljanja pismenih ponuda;
- mesto i vreme uvida u dokumentaciju u vezi sa zemljištem koje se daje u zakup;
- depozit u visini trostrukog početnog iznosa zakupnine za svaku lokaciju ponaosob i broj računa na koji se isti uplaćuje;
- naznaku da će se ponuđaču čija je ponuda prihvaćena iznos depozita uračunati u zakupninu;
- naznaku da će se na mesečni iznos zakupnine koju ponuđač ponudi obračunati porez na dodatu vrednost, u skladu sa Zakonom ili podzakonskim aktom;
- rok za povraćaj depozita ponuđačima čija ponuda nije izabrana kao najpovoljnija;
- naznaku da se u ponudi obavezno navede broj računa na koji će se izvršiti povraćaj depozita;
- datum, vreme i mesto otvaranja pismenih ponuda.
Tekst oglasa iz stava 1. ovog člana priprema nadležno odeljenje iz člana 11. stav 5. ove Odluke.
Od dana objavljivanja javnog oglasa, do dana do kojeg se mogu podnositi ponude mora proteći najmanje 15 dana.
Pravo učešća po oglasu imaju preduzetnici, pravna i fizička lica, izuzev:
- lica koja nisu izmirila zakupninu iz ranijih ili tekućih ugovora o zakupu zemljišta radi postavljanja privremenih poslovnih objekata;
- lica za koja je Komisija utvrdila da su dostavila najpovoljniju ponudu, ali su kasnije odustala od iste, kao i lica koja nisu zaključila ugovor o zakupu zemljišta i
- lica koja su zbog ometanja rada Komisije na nekom od prethodnih postupaka za davanje u zakup zemljišta radi postavljanja privremenih poslovnih objekata udaljena od strane Komisije iz prostorije u kojoj je Komisija zasedala, odnosno njihovi ovlašćeni predstavnici.
Ponuda za zakup zemljišta radi postavljanja privremenih poslovnih objekata (u daljem tekstu: ponuda), treba obavezno da sadrži:
1. za fizička lica: ime i prezime, adresu, broj lične karte i jedinstveni matični broj građana;
2. za preduzetnike: ime i prezime preduzetnika, adresu, broj lične karte, jedinstveni matični broj građana, naziv radnje i matični broj;
3. za pravna lica: naziv, sedište i kopiju rešenja o upisu pravnog lica u registar kod nadležnog organa.
Ponuda treba obavezno da sadrži i ponuđeni mesečni iznos zakupnine izražene isključivo u fiksnom iznosu u dinarima, broj odnosno oznaku lokacije za koju se podnosi ponuda, dokaz o uplati depozita, broj računa na koji će se izvršiti povraćaj depozita i potvrdu da ponuđač nema neizmirenih obaveza po osnovu zakupa zemljišta za postavljanje privremenih poslovnih objekata.
Pismena ponuda podnosi se u zatvorenoj koverti sa naznakom "Ponuda za zakup zemljišta - lokacije broj ________ - ne otvaraj", na adresu Gradska uprava, (za Komisiju za davanje u zakup građevinskog zemljišta radi postavljanja privremenih poslovnih objekata na teritoriji grada Smedereva), Ulica Omladinska broj 1, Smederevo.
Neblagovremena ponuda je ponuda koja je podneta po isteku roka za podnošenje ponuda.
Neuredna ponuda je podneta ponuda koja ne sadrži podatke iz stava 1. i 2. ovog člana.
Ponude koje su nepotpune i neblagovremene Komisija će odbaciti.
Komisija utvrđuje da li su ponude dostavljene u zatvorenim kovertama, broj i blagovremenost pristiglih ponuda i pristupa otvaranju ponuda.
Postupak otvaranja pismenih ponuda je javan i može prisustvovati svako zainteresovano lice.
Posle otvaranja pismenih ponuda Komisija pojedinačno razmatra svaku ponudu i u skladu sa kriterijumom iz oglasa utvrđuje najpovoljniju ponudu.
Izbor najpovoljnijeg ponuđača vrši se primenom kriterijuma visine ponuđene zakupnine.
Uslovi za sprovođenje postupka za davanje u zakup zemljišta radi postavljanja privremenih poslovnih objekata ispunjeni su i ukoliko ponudu podnese jedan ponuđač, pod uslovom da je blagovremena i potpuna.
Ukoliko u postupku dva ili više ponuđača ponude isti iznos zakupnine, Komisija će pozvati ponuđače koji su ponudili isti iznos zakupnine, da u roku od 3 dana od dana prijema poziva, dostave novu pismenu zatvorenu ponudu, sa uvećanim iznosom zakupnine u odnosu na prethodno datu ponudu, a koje ponude će Komisija otvoriti i utvrditi najpovoljnijeg ponuđača.
Ukoliko ponuđači iz stava 2. ovog člana u roku od 3 dana ne dostave novu ponudu, odnosno ako su ponuđači dostavili novu ponudu sa istovetnom zakupninom, Komisija zadržava pravo da izbor najpovoljnijeg ponuđača izvrši po slobodnom uverenju.
Učesnici postupka prikupljanja pismenih ponuda koji nisu izabrani za najpovoljnijeg ponuđača imaju pravo na povraćaj depozita u roku utvrđenom u oglasu.
Ukoliko ponuđač koji je od strane Komisije izabran kao najpovoljniji odustane od zakupa zemljišta ili ne zaključi ugovor o zakupu, postupak će se ponoviti, a ponuđač gubi pravo na povraćaj depozita.
Predsednik Komisije može da izrekne opomenu licu koje ometa rad Komisije.
Ako i posle izricanja opomene isto lice nastavi da ometa rad Komisije, biće udaljeno od strane Komisije iz prostorije u kojoj Komisija zaseda.
Posle udaljavanja lica koje je ometalo rad Komisije, Komisija nastavlja sa radom.
Ako ne može da obezbedi nesmetano sprovođenje postupka i pored izrečenih opomena i udaljenja, Komisija može da odluči da se prekine postupak otvaranja pismenih ponuda.
U slučaju prekida iz stava 4. ovog člana, Komisija je dužna da odredi datum i vreme kada će se postupak nastaviti.
Sve okolnosti u vezi sa eventualnim udaljavanjem pojedinih lica, ili prekidom postupka, unose se u zapisnik.
Komisija sačinjava zapisnik o postupku otvaranja pismenih ponuda za zakup zemljišta radi postavljanja privremenih poslovnih objekata i utvrđivanju najpovoljnijeg ponuđača.
Zapisnik potpisuju svi članovi Komisije koji su učestvovali u postupku otvaranja pismenih ponuda.
Po sprovedenom postupku otvaranja pismenih ponuda, Komisija u roku od 8 dana sačinjava predlog za donošenje odluke o davanju u zakup zemljišta najpovoljnijem ponuđaču.
Predlog iz stava 1. ovog člana sa zapisnikom Komisija dostavlja gradonačelniku.
Predlog odluke o davanju u zakup zemljišta najpovoljnijem ponuđaču priprema odeljenje Gradske uprave nadležno za imovinsko-pravne poslove.
Odluku o davanju u zakup zemljišta radi postavljanja privremenih poslovnih objekata najpovoljnijem ponuđaču, donosi gradonačelnik.
Odluku iz stava 1. ovog člana najpovoljnijem ponuđaču dostavlja odeljenje Gradske uprave nadležno za imovinsko-pravne poslove.
Odluka o davanju zemljišta u zakup sadrži naročito: podatke o zakupcu, opis i podatke o zemljištu koje se daje u zakup, podatke o nameni i veličini objekta koji se može postaviti, visinu zakupnine, rok trajanja zakupa, rok za privođenje zemljišta nameni, obavezu zakupca da u roku od 30 dana od dana prijema odluke o davanju u zakup zaključi sa Gradom ugovor o zakupu i odredbu da će gradonačelnik ukoliko zakupac svojom krivicom ne ispuni obaveze utvrđene odlukom iz člana 21. ove Odluke, na predlog nadležnog odeljenja iz člana 11. stav 5. ove Odluke, doneti odluku o stavljanju van snage odluke iz člana 21. ove Odluke.
Odluka o davanju u zakup zemljišta najpovoljnijem ponuđaču, dostavlja se nadležnom odeljenju iz člana 11. stav 5. ove Odluke u roku od 8 dana od dana donošenja.
Grad i zakupac zaključuju ugovor o zakupu koji sadrži naročito:
- podatke o zemljištu koje se daje u zakup,
- podatke o nameni i veličini objekta koji se postavlja,
- visinu zakupnine, rok i način plaćanja,
- rok trajanja zakupa,
- rok za privođenje zemljišta nameni,
- menicu ili drugo sredstvo obezbeđenja,
- obaveze zakupca da sa nadležnim preduzećima ugovori i plati troškove za infrastrukturu: EPS, PTT, gasifikaciju i druge troškove,
- odredbe o prestanku ugovora o zakupu,
- prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveza.
Ugovor iz stava 1. ovog člana u ime Grada zaključuje gradonačelnik.
Ugovor o zakupu zaključuje se u roku od 30 dana od dana dostavljanja odluke o davanju zemljišta u zakup, licu kojem se zemljište daje u zakup.
Nadležno odeljenje iz člana 11. stav 5. ove Odluke je obavezno da sve učesnike u postupku pismenim putem obavesti o zaključenju ugovora iz člana 24. stav 1. ove Odluke, u roku od 5 dana od dana zaključenja ugovora.
Učesnik u postupku prikupljanja ponuda koji smatra da je zemljište dato u zakup suprotno odredbama ove Odluke, te da mu je na taj način povređeno pravo, može podneti nadležnom sudu tužbu za poništaj ugovora u roku od osam dana od dana saznanja za zaključenje ugovora, a najkasnije u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora.
Ako lice kojem je dato u zakup zemljište svojom krivicom ne zaključi ugovor u roku iz stava 1. ovog člana, gradonačelnik će na predlog nadležnog odeljenja iz člana 11. stav 5. ove Odluke, doneti akt o stavljanju van snage odluke o davanju zemljišta u zakup.
Lice iz stava 4. ovog člana nema pravo na povraćaj uplaćenog depozita po oglasu za davanje u zakup zemljišta prikupljanjem pismenih ponuda.
Predlog odluke o stavljanju van snage odluke iz člana 21. ove Odluke priprema odeljenje Gradske uprave nadležno za imovinsko-pravne poslove.
III NAČIN POSTAVLJANJA I KORIŠĆENJA PRIVREMENIH POSLOVNIH OBJEKTA
Zakupac zemljišta dužan je da pre postavljanja objekta pribavi od nadležnog odeljenja Gradske uprave odobrenje za postavljanje privremenog poslovnog objekta.
Uz zahtev za pribavljanje odobrenja potrebno je da se priloži:
- Odluka gradonačelnika grada Smedereva o davanju u zakup zemljišta,
- Ugovor o zakupu zemljišta zaključen sa Gradom,
- Idejni projekat objekta za građenje ili postavljanje u skladu sa zakonom, na koji je mišljenje dalo Javno preduzeće Urbanizam Smederevo, Smederevo u delu spoljašnjeg izgleda projektovanog objekta.
Odobrenje iz stava 1. ovog člana izdaje se u formi rešenja i sadrži: mesto, površinu koja se zauzima, veličinu i namenu privremenog poslovnog objekta, vreme važenja odobrenja u skladu sa zakonom i vremenom trajanja zakupa zemljišta i rok u kojem je korisnik dužan da otpočne sa obavljanjem delatnosti, a koji ne može biti duži od 30 dana od dana dobijanja odobrenja.
Primerak rešenja iz stava 3. ovog člana dostavlja se i odeljenju Gradske uprave nadležnom za inspekcijske poslove.
Zakupac zemljišta je dužan da privremeni poslovni objekat koristi u skladu sa odobrenjem, odnosno ugovorom o zakupu zemljišta.
Ukoliko je zakupac zemljišta fizičko lice, isti ima obavezu da pre zaključenja ugovora o zakupu sa Gradom, izvrši adekvatnu registraciju za obavljanje odgovarajuće delatnosti i o tome dostavi dokumentaciju nadležnom odeljenju iz člana 11. stav 5. ove Odluke, u suprotnom ugovor se neće zaključiti, a Odluka iz člana 21. stav 1. ove Odluke biće stavljena van snage.
Zakupac zemljišta je dužan da privremeni poslovni objekat i prostor oko njega održava u urednom stanju.
Zakupac zemljišta je obavezan da privremeni poslovni objekat koristi neposredno, ličnim radom i angažovanjem (što ne isključuje zapošljavanje drugih radnika u skladu sa propisima o poslovanju).
Postavljeni privremeni poslovni objekat zakupac zemljišta ne može preneti na korišćenje drugom licu odnosno davati u podzakup po bilo kom pravnom osnovu.
U slučaju odlaska u penziju, teže bolesti ili smrti zakupca, zakupodavac može na osnovu aneksa ugovora o zakupu do isteka ugovornog odnosa, omogućiti bračnom drugu, deci ili roditeljima zakupca (članovi porodičnog domaćinstva), da pod istim uslovima nastave poslovanje u istom objektu ukoliko obavljaju istu delatnost.
Inspekcijski nadzor nad sprovođenjem ove Odluke vrši odeljenje Gradske uprave nadležno za inspekcijske poslove.
U vršenju inspekcijskog nadzora građevinski inspektor je ovlašćen da rešenjem da nalog za uklanjanje privremenog poslovnog objekta u sledećim slučajevima:
- ako se objekat postavi ili koristi bez odobrenja,
- ako postavljeni objekat koristi neovlašćeno lice,
- ako se objekat postavi ili koristi suprotno odobrenju i ugovoru o zakupu zemljišta,
- ako se ne otpočne sa korišćenjem objekta u roku od 30 dana od dana dobijanja odobrenja,
- ako se objekat ne koristi duže od 60 dana,
- ako zakupac zemljišta ne ukloni objekat nakon isteka roka koji je utvrđen rešenjem iz člana 26. ove Odluke odnosno ugovora o zakupu zemljišta,
- ako je to potrebno zbog privođenja zemljišta planiranoj nameni i
- ako je to neophodno zbog izmene režima saobraćaja ili drugih uslova korišćenja prostora.
Primerak rešenja iz stava 1. ovog člana građevinski inspektor dostavlja nadležnom odeljenju iz člana 11. stav 5. ove Odluke.
Ako zakupac zemljišta ne postupi po rešenju građevinskog inspektora i ne ukloni privremeni poslovni objekat, građevinski inspektor će rešenjem dati nalog da se objekat ukloni preko trećeg lica, a na teret izvršenika.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu kazniće se za prekršaj izdavanjem prekršajnog naloga, zbog nepostupanja ili postupanja suprotno odredbama članova: 2., 6., 26., 27., 28. i 29. ove Odluke, i to:
- preduzetnik u iznosu od 10.000 dinara;
- odgovorno lice u pravnom licu u iznosu od 10.000 dinara;
- pravno lice u iznosu od 50.000 dinara.
Lice protiv koga je izdat prekršajni nalog prihvata odgovornost za prekršaj plaćanjem polovine izrečene kazne u roku od osam dana od dana prijema prekršajnog naloga, čime se oslobađa plaćanja druge polovine izrečene kazne.
Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o utvrđivanju zakupnina za davanje u zakup građevinskog zemljišta radi postavljanja privremenih poslovnih objekata na teritoriji grada Smedereva ("Službeni list grada Smedereva", broj 3/2015), Odluka o davanju u zakup građevinskog zemljišta radi postavljanja privremenih poslovnih objekata ("Službeni list grada Smedereva", broj 5/2015-prečišćen tekst) i Odluka o postavljanju privremenih poslovnih objekata ("Službeni list grada Smedereva", broj 5/2015 - prečišćen tekst).
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Smedereva".