ODLUKAO ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU SISTEMA ZAŠTITE I SPASAVANJA I CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA VRANJA("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 23/2017) |
Ovom Odlukom uređuje se organizacija sistema zaštite i spasavanja i organizacija i funkcionisanje civilne zaštite u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva na teritoriji grada Vranja, subjekti i snage zaštite i spasavanja na teritoriji grada Vranja, postupanje u vanrednim situacijama, mere i zadaci civilne zaštite, finansiranje sistema zaštite i spasavanja, priznanja i nagrade za naročite uspehe u organizovanju i sprovođenju zadataka civilne zaštite i drugih poslova zaštite i spasavanja.
Sistem zaštite i spasavanja na teritoriji Grada je deo sistema nacionalne bezbednosti i integrisani oblik upravljanja i organizovanja subjekata sistema zaštite i spasavanja na sprovođenju preventivnih i operativnih mera i izvršavanju zadataka zaštite i spasavanja stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara od posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća, uključujući i mere oporavka od tih posledica.
Civilna zaštita na teritoriji Grada, kao deo sistema zaštite i spasavanja, humanitarna je i nevojna aktivnost.
II SUBJEKTI I SNAGE ZAŠTITE I SPASAVANJA NA TERITORIJI GRADA
Subjekti sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada Vranja su:
• Skupština grada,
• Gradonačelnik,
• Gradsko veće,
• Gradska uprava,
• Opštinsko veće Gradske opštine Vranjska banja,
• Opštinska upravna jedinica Gradske opštine Vranjska banja,
• Privredna društva i druga pravna lica značajna za zaštitu i spasavanje,
• Građani, grupe građana, udruženja, profesionalne i druge organizacije.
Subjekti iz stava 1. ovog člana sprovode preventivne mere zaštite i spasavanja.
Skupština grada Vranja (u daljem tekstu: Skupština Grada) u ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji Grada u skladu sa odredbama Zakona o vanrednim situacijama (u daljem tekstu: Zakon):
• donosi Odluku o organizaciji i funkcionisanju sistema zaštite i spasavanja i civilne zaštite i obezbeđuje njeno sprovođenje;
• donosi srednjoročni i godišnji Plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja;
• planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj sistema zaštite i spasavanja;
• obrazuje Gradski štab za vanredne situacije (u daljem tekstu: Štab);
• razmatra visinu nastalih šteta od elementarnih nepogoda i odlučuje o dostavi zahteva za pomoć;
• razmatra godišnji izveštaj o radu i plan rada Štaba;
• usklađuju svoje planove zaštite i spasavanja sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama Republike Srbije;
• usklađuje planove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama sa susednim jedinicama lokalne samouprave;
• razmatra izveštaje Gradonačelnika o bitnim pitanjima za zaštitu i spasavanje;
• postavlja i razrešava načelnika, zamenika i članove Štaba, na predlog Gradonačelnika;
• izvršava i druge zadatke.
Gradonačelnik u sistemu zaštite i spasavanja na teritoriji Grada, u skladu sa zakonom:
• stara se o sprovođenju Zakona i drugih propisa iz oblasti zaštite i spasavanja;
• obavlja funkciju komandanta Štaba i rukovodi njegovim radom;
• u saradnji sa načelnikom štaba predlaže postavljanje članova Štaba;
• rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene zakonom i drugim propisima;
• usmerava i usklađuje rad organa Gradske uprave, službi i pravnih lica čiji je osnivač Grad, u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;
• odlučuje o uvođenju dežurstva u organima Gradske uprave i drugim pravnim licima u vanrednim situacijama;
• odlučuje o dodeli pomoći građanima koji su pretrpeli štete u vanrednim situacijama;
• obezbeđuje obavljanje stručnih poslova u oblasti zaštite i spasavanja na nivou grada;
• ostvaruje saradnju sa susednim jedinicama lokalne samouprave, upravnim okrugom, Ministarstvom unutrašnjih poslova i Vojskom Srbije radi usklađivanja aktivnosti u vanrednim situacijama;
• izveštava Skupštinu grada o stanju na terenu i o preduzetim aktivnostima u vanrednim situacijama;
• stara se o obezbeđenju sredstava u budžetu grada;
• odlučuje o merama subvencionisanja nabavke propisanog minimuma potrebnih sredstava i opreme za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu;
• ostvaruje međunarodnu saradnju grada u oblasti vanrednih situacija;
• obavlja i druge poslove i zadatke u skladu za zakonom i drugim propisima.
Gradonačelnik, osim navedenih, po predlogu Štaba:
• predlaže procenu ugroženosti za teritoriju grada na usvajanje;
• donosi odluku o proglašenju vanredne situacije na teritoriji grada;
• naređuje aktiviranje, opremanje i obuku jedinica civilne zaštite opšte namene;
• naređuje aktiviranje osposobljenih pravnih lica od značaja za grad, na predlog Štaba;
• naređuje evakuaciju građana, pravnih lica i materijalnih dobara sa ugroženog područja i stara se o njihovom zbrinjavanju;
• stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara, radi njihovog uključivanja u aktivnosti zaštite i spasavanja;
• odlučuje o organizovanju prevoza, smeštaja i ishrane pripadnika jedinica civilne zaštite opšte namene i građana koji učestvuju u zaštiti i spasavanju stanovništva i materijalnih dobara na teritoriji grada;
• obavlja i druge poslove i zadatke u skladu sa zakonom i drugim propisima i uputstvima nadležnih organa.
Gradsko veće u ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji Grada, u skladu sa zakonom:
• donosi Procenu ugroženosti za teritoriju Grada od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
• donosi Planove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za teritoriju Grada;
• određuje osposobljena pravna lica za zaštitu i spasavanje i obezbeđuje im naknadu stvarnih troškova za sprovođenje priprema i angažovanje u izvršavanju mera i zadataka civilne zaštite;
• obrazuje opštinsku komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda i drugih nesreća, na predlog Štaba;
• obezbeđuje obaveštavanje stanovništva o opasnostima na ugroženom području;
• donosi odluke o naknadi štete nastale od posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
• prati realizaciju preventivnih mera zaštite i spasavanja;
• predlaže akta, koja donosi Skupština grada, a odnose se na sistem zaštite i spasavanja;
• obrazuje i stara se o opremanju jedinica civilne zaštite opšte namene u naseljenim mestima;
• stara se o nabavci i održavanju sredstava za uzbunjivanje, u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji i učestvuje u izradi Studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju Grada;
• donosi rešenje o postavljanju sirena, uređaja i sredstava za javno uzbunjivanje;
• utvrđuje kriterijume za dodelu priznanja i nagrada u oblasti vanrednih situacija, po predlogu Štaba;
• donosi godišnji program osposobljavanja civilne zaštite u skladu sa utvrđenim nastavnim planovima i programima;
• obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Gradska uprava iz svoje nadležnosti u sistemu zaštite i spasavanja na teritoriji Grada, u skladu sa zakonom:
• prati stanje u vezi sa zaštitom i spasavanjem u oblastima svog delokruga, dostavlja informacije i preduzima propisane mere;
• učestvuje u izradi procene ugroženosti na teritoriji grada;
• učestvuje u izradi pojedinih delova Planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
• učestvuje u pripremama i sprovođenju mera i zadataka zaštite i spasavanja ljudi, kulturnih i materijalnih dobara iz svoje oblasti, koje naredi Štab (pomeranje ili evakuacija stanovništva, zbrinjavanje nastradalog stanovništva i druge mere);
• stara se o vršenju poslova urbanističkih mera zaštite i spasavanja iz delokruga svoje nadležnosti;
• stara se o obezbeđenju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja;
• stara se o obezbeđenju neophodnih materijalno-tehničkih sredstava za rad Štaba;
• obaveštava Štab o podacima, evidentiranih po osnovu posebnih zakona i propisa iz svog delokruga koji su od značaja za planiranje, organizovanje i sprovođenje zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara;
• organizuje u organima grada i neposredno sprovodi preventivne mere, postupke lične, uzajamne i kolektivne zaštite, postavlja poverenika civilne zaštite odnosno preduzima aktivnosti zaštite i spasavanja zaposlenih i materijalnih dobara;
• evidentira, uređuje i vodi brigu o alternativnim mogućnostima za vodosnabdevanje;
• obavlja i druge poslove zaštite i spasavanja propisane zakonom i drugim propisima.
Posebna organizaciona jedinica Gradske uprave, Kabinet gradonačelnika u čijem sastavu su poslovi vanrednih situacija i zaštita od elementarnih nepogoda
Posebna organizaciona jedinica Gradske uprave, Kabinet gradonačelnika u čijem sastavu su poslovi vanrednih situacija i zaštita od elementarnih nepogoda iz delokruga svoje nadležnosti:
• obavlja stručne, operativne, planske i organizacione poslove u oblasti zaštite i spasavanja;
• nosilac je aktivnosti na izradi Procene ugroženosti na teritoriji grada;
• nosilac je aktivnosti na izradi Planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
• nosilac je aktivnosti na izradi plana funkcionisanja civilne zaštite i sistema osmatranja i obaveštavanja (kao deo Plana odbrane grada);
• nosilac je aktivnosti na izradi plana i programa razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada u skladu sa Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije;
• nosilac je aktivnosti u vezi formiranja, popune, opremanja i obučavanja Štaba, poverenika i jedinica civilne zaštite opšte namene;
• planira i priprema zbrinjavanje ugroženih, postradalih, izbeglih i evakuisanih lica u vanrednim situacijama;
• vodi evidencije u oblastima zaštite i spasavanja za potrebe Štaba;
• prati opasnosti, obaveštava stanovništvo o situaciji i preduzima preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
• obavlja poslove u vezi sa nabavkom i održavanjem sredstava za javno uzbunjivanje i učestvuje u izradi studije čujnosti na teritoriji grada;
• organizuje, razvija i vodi ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu na teritoriji grada;
• stara se o ažuriranju planskih dokumenata zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama grada i o njihovom usklađivanju sa susednim jedinicama lokalne samouprave i drugim nadležnim subjektima;
• priprema i organizuje izvršenje mobilizacije jedinica civilne zaštite opšte namene;
• nosilac je aktivnosti pripreme propisa iz oblasti zaštite i spasavanja iz nadležnosti grada;
• obavlja stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe rada Štaba;
• ostvaruje neposrednu saradnju sa Odeljenjem za vanredne situacije u Vranju, Sektora za vanredne situacije Ministarstva unutrašnjih poslova;
• pruža stručnu pomoć subjektima zaštite i spasavanja u planiranju svojih zadataka;
• vrši i druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja u skladu za zakonom i drugim propisima.
Opštinska upravna jedinica Gradske opštine Vranjska banja
• učestvuje u izradi jedinstvenih Planova zaštite i spasavanja na teritoriji grada;
• prati realizaciju sprovođenja preventivnih mera zaštite na teritoriji Gradske opštine;
• predlaže imenovanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite za teritoriju Gradske opštine;
• nosilac je aktivnosti na formiranju i opremanju jedinica civilne zaštite opšte namene u okviru sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada;
• obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i po zaključcima organa Skupštine grada.
Opštinsko veće Gradske opštine Vranjska banja
• daje mišljenje na Planove zaštite i spasavanja koji se odnose na području Gradske opštine;
• u saradnji sa Gradskim štabom i Zakonom, organizuje zaštitu od elementarnih nepogoda i drugih većih nesreća, zaštitu od požara i stvara uslove za njihovo otklanjanje, odnosno ublažavanje njihovih posledica na teritoriji Gradske opštine;
• stara se o sprovođenju preventivnih mera zaštite;
• stara se o realizaciji planova zaštite i spasavanja u saradnji sa Gradskim štabom za vanredne situacije i poverenicima civilne zaštite na teritoriji Gradske opštine;
• određuje osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje;
• imenuje poverenike i zamenike poverenika u mesnim zajednicama Gradske opštine;
• obrazuje komisije za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda i drugih većih nesreća;
• inicira aktivnosti na sprovođenju zadataka civilne zaštite pred organima Skupštine grada i Gradskog štaba za vanredne situacije;
• obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i zaključcima Skupštine grada i Gradskog štaba za vanredne situacije.
Privredna društva i druga pravna lica značajna za zaštitu i spasavanje
Privredna društva i druga pravna lica planiraju i obezbeđuju sredstva za organizovanje, opremanje, osposobljavanje i obučavanje jedinica civilne zaštite koje one obrazuju, organizovanje i pripremanje lične, uzajamne i kolektivne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite svojih zaposlenih, materijalnih i drugih dobara.
Privredna društva i druga pravna lica iz oblasti zdravstva, vaspitno-obrazovne delatnosti, socijalne zaštite i drugih delatnosti koje u okviru svog delokruga rada imaju zaštitu većeg broja ljudi, dužna su da planiraju, organizuju i sprovode mere i zadatke civilne zaštite kao i za lica koja su korisnici njihovih usluga u skladu sa zakonom.
Građani, grupe građana, udruženja, profesionalne i druge organizacije
Građani i grupe građana (u daljem tekstu: građani) dužni su da učestvuju u zaštiti i spasavanju, ispunjavanju propisane obaveze za potrebe zaštite i spasavanja, sprovode propisane i naređene mere i zadatke civilne zaštite, skladu sa zakonom i to:
• da se organizuju za zaštitu i spasavanje u okvirima lične, uzajamne i kolektivne zaštite;
• da učestvuju u obavezi davanja materijalnih sredstava;
• da prihvate raspored u Štabu, za poverenika i u jedinice civilne zaštite;
• da se obučavaju za sprovođenje postupaka lične, uzajamne i kolektivne zaštite;
• da se odazovu pozivu nadležnog organa civilne zaštite;
• da učestvuju u vežbama civilne zaštite;
• da podatke od značaja za zaštitu i spasavanje bez odlaganja dostave nadležnom organu;
• da daju podatke potrebne za vođenje evidencija od značaja za zaštitu i spasavanje;
• da na ugroženim i nastradalim područjima učestvuju u otklanjanju opasnosti i postupaju u skladu sa uputstvima poverenika civilne zaštite.
Pored navedenih dužnosti građani imaju pravo:
• da traže ocenu zdravstvene sposobnosti za učešće u civilnoj zaštiti;
• pravo da dobrovoljno učestvuju u civilnoj zaštiti;
• pravo na prevoz, smeštaj i ishranu za vreme učešća u zaštiti i spasavanju;
• pravo na naknadu za uništenu ili oštećenu imovinu datu za potrebe zaštite i spasavanja.
Udruženja građana, profesionalne i druge organizacije (u daljem tekstu: udruženja) u skladu sa kadrovksim i materijalno-tehničkim mogućnostima:
• vrše informisanje i osposobljavanje svojih članova za zaštitu i spasavanje;
• ugrađuju u svoje programe rada, organizuju i sprovode zadatke i mere kojima se obezbeđuje učešće njihovih članova, sredstava i opreme u zaštiti i spasavanju;
• vrše privremeni smeštaj ljudi i materijalnih dobara sa ugroženog područja u stambene i druge objekte i prostorije pogodne za smeštaj ugroženog stanovništva i materijalnih dobara, sa kojima raspolažu, po naređenju Štaba;
• obaveštavaju Štab o podacima koji su značajni za planiranje, organizovanje i sprovođenje zaštite i spasavanje ljudi i materijalnih dobara;
• po primljenom naređenju uvode dežurstvo u vanrednoj situaciji;
• Visokoškolske ustanove i druge organizacije koje se bave naučnoistraživačkim radom, obaveštavaju nadležni organ o naučnim saznanjima od značaja za zaštitu i spasavanje,
U pripremi i sprovođenju zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja, u okviru svoje redovne delatnosti, udruženja učestvuju u skladu sa zakonom, svojim statutima i pravilima međunarodnog prava.
Snage zaštite i spasavanja na teritoriji Grada su:
1. Gradski štab za vanredne situacije,
2. Jedinice civilne zaštite opšte namene i
3. Ovlašćena i osposobljena pravna lica za zaštitu i spasavanje.
Gradski štab za vanredne situacije
Gradski štab (u daljem tekstu: Štab), kao operativno-stručno telo, koordinira i rukovodi snagama za zaštitu i spasavanje, jedinicama civilne zaštite koje formira Grad i aktivnostima koje se preduzimaju u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara, sprovodi mere i zadatke civilne zaštite u slučaju elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i drugih opasnosti na teritoriji Grada.
Štab čine: komandant, zamenik komadanta štaba, načelnik i članovi štaba.
Štab obrazuje, po potrebi, pomoćne stručno-operativne timove za specifične zadatke zaštite i spasavanja.
Komandant Štaba je Gradonačelnik, po položaju,
Zamenik komandanta Štaba je zamenik gradonačelnika ili član Gradskog veća.
Načelnik Štaba je pripadnik Sektora za vanredne situacije - Odeljenja za vanredne situacije grada Vranja.
Za članove Štaba postavljaju se iz reda:
• članova Gradskog veća u čijem delokrugu su poslovi iz oblasti: zdravstva i socijalne zaštite, privrede, zaštite životne sredine, saobraćaja;
• rukovodilaca gradskih uprava u čijem su delokrugu poslovi iz oblasti: komunalne delatnosti, saobraćaja, privrede, urbanizma i stambenih poslova, inspekcijskih poslova i
• direktora javnih i komunalnih preduzeća, gradske organizacije Crvenog krsta, privrednih društava i ustanova, istaknutih stručnjaka i drugih lica čiji su poslovi u vezi sa zaštitom i spasavanjem.
Štab obavlja sledeće poslove:
• rukovodi i koordinira rad subjekata sistema zaštite i spasavanja i snaga zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama na sprovođenju utvrđenih zadataka;
• rukovodi i koordinira sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite;
• razmatra i daje mišljenja na Predlog procene ugroženosti za teritoriju Grada i Predlog planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za teritoriju Grada,
• prati stanje i organizaciju zaštite i spasavanja i predlaže mere za njihovo poboljšanje;
• naređuje upotrebu snaga zaštite i spasavanja, sredstava pomoći i drugih sredstava koja se koriste u vanrednim situacijama;
• stara se o razvijanju svesti i kulture bezbednosti građana u oblasti zaštite, spasavanja i smanjenja rizika od katastrofa i radi toga vrši redovno informisanje i obaveštavanje stanovništva o rizicima i opasnostima i preduzetim merama;
• razvija i ostvaruje saradnju sa medijima u oblasti promovisanja politike smanjenja rizika od katastrofa i izveštavanja pre, tokom i posle vanrednih situacija;
• razmatra organizaciju, opremanje i obučavanje jedinica civilne zaštite, opšte namene, osposobljenih pravnih lica;
• procenjuje ugroženost od nastanka vanredne situacije;
• naređuje pripravnost-spremnost za vanredne situacije;
• donosi naredbe, zaključke i preporuke;
• sarađuje sa štabovima susednih jedinica lokalne samouprave, okružnim, pokrajinskim i Republičkim štabom za vanredne situacije;
• imenuje poverenika civilne zaštite i zamenika poverenika na teritoriji Grada;
• razmatra i predlaže donošenje odluke o organizaciji zaštite i spasavanja na teritoriji Grada;
• Naređuje evakuaciju stanovništva, kulturno-istorijskih dobara i stočnog fonda i donosi odluku o obimu evakuacije i kategorijama stanovništva koje se evakuiše;
• angažuje osposobljena pravna lica i druge od značaja za Grad;
• koordinira akcijama i operacijama zaštite i spasavanja na teritoriji Grada;
• Predlaže Gradonačelniku donošenje odluke o proglašenju, odnosno ukidanju vanredne situacije na teritoriji Grada,
• izrađuje predlog godišnjeg plana rada i godišnji izveštaj o radu i podnosi ih Skupštini grada na usvajanje;
• sprovodi godišnji plan rada;
• obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom.
Pored nadležnosti definisanih Zakonom, Štab u slučaju vanredne situacije može narediti i sledeće mere:
• mobilizaciju jedinica civilne zaštite opšte namene, građana i materijalnih sredstava;
• uvođenje dežurstva pravnim licima;
• poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti;
• posebne mere i postupke higijensko-profilaktičkog karaktera;
• poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja na lokalnim putevima;
• određivanje drugačijeg rasporeda radnog vremena;
• posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanju usluga (vode, grejanja, gasa, električne energije, lokalni prevoz, drumski prevoz i sl.);
• korisnicima, odnosno vlasnicima stambenih zgrada, stanova, poslovnih prostorija i drugih zgrada, primanje na privremeni smeštaj ugroženih lica iz ugroženog područja;
• vlasnicima, odnosno držaocima prevoznih sredstava, građevinskih i poljoprivrednih mašina i drugih uređaja, opreme i alata, da ta sredstva, u ispravnom stanju i sa radnom snagom, kao i korisnicima, vlasnicima, odnosno držaocima odeće, obuće, hrane i drugih materijalnih sredstava, stavljanje tih sredstava na raspolaganje državnom organu;
• i druge mere u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Jedinice civilne zaštite opšte namene
Jedinice civilne zaštite opšte namene, obrazuju se kao operativne snage, za izvršavanje zadataka civilne zaštite za teritoriju Grada.
Jedinice civilne zaštite iz stava 1. ovog člana obrazuju se za teritoriju mesnih zajednica, stambene blokove i privredna društva.
Veličina i sastav jedinica civilne zaštite utvrđuje se na osnovu procene ugroženosti, a zavisno od broja stanovnika, upošljenih lica i veličine teritorije.
Obrazovanje jedinica civilne zaštite opšte namene u mesnim zajednicama i stambenim blokovima vrši Gradsko veće, odnosno Opštinsko veće Gradske opštine Vranjska banja na predlog Gradskog, Opštinskog štaba za vanredne situacije.
Jedinice civilne zaštite opšte namene u državnim organima, privrednim društvima i javnim ustanovama obrazuje direktor odnosno rukovodilac državnog organa.
Jedinice civilne zaštite obrazuju se kao privremeni sastav od radnosposobnog stanovništva i zaposlenih radnika za izvršavanje jednostavnijih poslova zaštite i spasavanja (lokalizovanje i gašenje manjih požara i šumskih požara, učešće u zaštiti od poplava i zbrinjavanja ugroženog stanovništva, ukazivanje prve pomoći, održavanje reda, pomoć u asanaciji terena i obavljanja drugih aktivnosti).
U jedinice civilne zaštite opšte namene mogu se raspoređivati dobrovoljci.
Lica koja su pozvana na izvršavanje zadataka civilne zaštite ostvaruju pravo na naknadu zarade i zdravstvenog osiguranja u skladu sa zakonom.
Ovlašćenja i osposobljena pravna lica
Ovlašćena i osposobljena pravna lica za zaštitu i spasavanje za teritoriju Grada vrše zaštitu i spasavanje stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara u slučaju opasnosti izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama u skladu sa svojom delatnošću, kao i zadacima koje im odredi Štab.
Ovlašćena i osposobljena pravna lica iz stava 1. ovog člana, čine komunalna, građevinska, vodoprivredna preduzeća, preduzeća koja gazduju šumama, ugostiteljska i transportna privredna društva, pravna lica registrovana za obavljanje delatnosti privatnog obezbeđenja, udruženja, savezi, društva i klubovi iz oblasti vatrogastva, kinologije, ronilaštva, radio-amaterstva, Gorska služba spasavanja, planinari, izviđači i drugi.
Određivanje ovlašćenih i osposobljenih pravnih lica za teritoriju grada vrši Gradsko veće na predlog Gradskog, opštinskog štaba za vanredne situacije.
Za sprovođenje priprema i angažovanje u izvršavanju mera i zadataka civilne zaštite, Gradsko veće ugovorom obezbeđuje naknadu stvarnih troškova.
Vanredna situacija proglašava se kada su rizici i pretnje ili posledice katastrofa, vanrednih događaja i drugih opasnosti po stanovništvo, životnu sredinu i materijalna dobra takvog obima i intenziteta da njihov nastanak ili posledice nije moguće sprečiti ili otkloniti redovnim delovanjem nadležnih organa i službi, zbog čega je za njihovo ublažavanje i otklanjanje neophodno upotrebiti posebne mere, snage i sredstva uz pojačan režim rada.
Vanredna situacija može se proglasiti po saznanju za neposrednu opasnost od njenog nastupanja, a može biti proglašena i pošto je nastupila, ako se neposredna opasnost od nastupanja nije mogla predvideti ili ako zbog drugih okolnosti nije mogla biti proglašena odmah posle saznanja za neposrednu opasnost.
Vanredna situacija može se proglasiti za Grad ili deo Grada, ako postoji neposredna opasnost da će zahvatiti ili ako je već zahvatila, deo ili celu teritoriju Grada.
Odluku o proglašenju vanredne situacije na predlog Štaba donosi Gradonačelnik.
Procena ugroženosti i Planovi zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama
Procenom ugroženosti identifikuju se izvori mogućeg ugrožavanja, sagledavaju moguće posledice, potrebe i mogućnosti sprovođenja mera i zadataka zaštite i spasavanja od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.
Procena ugroženosti sadrži naročito:
• karakteristike teritorije sa aspekta geografskog položaja, hidroloških meteorološko-klimatskih uslova, demografskog razvoja, stanja poljoprivrede, materijalno-kulturnih dobara i štićenih prirodnih dobara;
• identifikacija kritične infrastrukture od značaja za grad;
• identifikacija opasnosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
• verovatnoća nastanka događaja sa mogućim razmerama i težinom posledica uz sagledavanje učestalosti nastalih pojava;
• štićene vrednosti sa aspekta života i zdravlja ljudi, ekologije i društvene stabilnosti;
• određivanje procene rizika na mogućnost pojave opasnosti na štićenje vrednosti;
• sagledavanje stanja spremnosti kapaciteta na reagovanje.
Nosilac aktivnosti na izradi Procene ugroženosti grada Vranja od elementarnih nepogoda i drugih nesreća je posebna organizaciona jedinca Gradske uprave, Kabinet gradonačelnika u čijem sastavu su poslovi vanrednih situacija i zaštita od elementarnih nepogoda.
Procena ugroženosti izrađuje se u saradnji sa drugim unutrašnjim organizacionim jedinicama Gradske uprave i pravnim subjektima na teritoriji grada u skladu sa zakonom i Uputstvom o metodologiji za izradu procene ugroženosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća i planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama.
Za izradu procene ugroženosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije, Gradsko veće može doneti odluku o pokretanju procesa izrade procene uz angažovanje stručnog tima ili sa poveravanjem poslova registrovanoj organizaciji za date poslove koja poseduje odgovarajuću licencu, sertifikate i reference.
Gradski štab za vanredne situacije utvrđuje nacrt procene ugroženosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća, a usvaja je Gradsko veće grada Vranja.
Planovima zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama planiraju se preventivne i operativne mere za sprečavanje i umanjenje posledica elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća - udesa i katastrofa, kao i snage i sredstva subjekata sistema zaštite i spasavanja, njihovo organizovano i koordinirano angažovanje i delovanje u vanrednim situacijama u cilju zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara i obezbeđenja osnovnih uslova za život.
Planovi zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama izrađuju se na osnovu procene ugroženosti, a na osnovu zakona o vanrednim situacijama i Uredbe o sadržaju i načinu izrade planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama i Uputstva o metodologiji za izradu procene ugroženosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća i planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama.
Nosilac aktivnosti na izradi Planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama grada Vranja od elementarnih nepogoda i drugih nesreća je posebna organizaciona jedinca Gradske uprave, Kabinet gradonačelnika u čijem sastavu su poslovi vanrednih situacija i zaštita od elementarnih nepogoda.
Planovi zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama izrađuju se u saradnji sa drugim unutrašnjim organizacionim jedinicama Gradske uprave i pravnim subjektima na teritoriji grada u skladu sa zakonom i Uputstvom o metodologiji za izradu procene ugroženosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća i planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama.
Za izradu Planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije, Gradsko veće može doneti odluku o pokretanju procesa izrade Planova zaštite i spasavanja uz angažovanje stručnog tima ili sa poveravanjem poslova registrovanoj organizaciji za date poslove koja poseduje odgovarajuću licencu, sertifikate i reference.
Planovi zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama grada Vranja usklađuju se sa nacionalnim Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama.
Gradski štab za vanredne situacije utvrđuje nacrte Planova zaštite i spasavanja, a usvaja ih Gradsko veće grada Vranja.
Štete, pomoć i naknade zbog elementarnih nepogoda
Utvrđivanje šteta nastalih od posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća, utvrđuju Komisije za procenu štete nastale od posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća, koju obrazuje Gradsko veće.
Broj i sastav komisija određuje se na osnovu nastale štete na objektima, zemljištima, sredstvima, materijalnim i kulturnim dobrima.
Aktom o obrazovanju komisije Gradsko veće uređuje način rada, rok završetka procene, primenu metodologije za procenu štete, objedinjavanje rada svih stručnih komisija za procenu štete na teritoriji, izradu zbirnog izveštaja o procenjenim štetama i dostava istog na usvajanje.
Gradsko veće odlučuje o načinu saniranja šteta nastalih od posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća, na predlog Komisije za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda i drugih nesreća, u skladu sa materijalnim mogućnostima.
Civilnu zaštitu čine lična, uzajamna i kolektivna zaštita, mere i zadaci, poverenici civilne zaštite, zamenici poverenika i jedinice civilne zaštite, sistem osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja, ovlašćena i osposobljena pravna lica, humanitarne i druge organizacije opremljene i osposobljene za zaštitu i spasavanje i s tim u vezi, skup aktivnosti koje se odnose na popunu, materijalno opremanje, obučavanje, osposobljavanje, mobilizaciju i aktiviranje civilne zaštite.
Lična, uzajamna i kolektivna zaštita
Lična, uzajamna i kolektivna zaštita na teritoriji grada Vranja organizuje se po mestu rada i mestu stanovanja.
Ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu neposredno sprovode građani i zaposleni u stambenim i poslovnim zgradama, u javnim i drugim objektima, preduzećima, ustanovama i drugim organizacijama i u naseljenim mestima.
Za obezbeđivanje lične, uzajamne i kolektivne zaštite neophodno je obezbeđivanje i držanje u ispravnom stanju propisana sredstva i opreme za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu od elementarnih nepogoda i drugih nesreća i ostvarivanje potrebne edukacije i obuke iz oblasti civilne zaštite u skladu sa zakonom.
Sredstva i oprema za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu obezbeđuju se u skladu sa kriterijumima propisanim Uredbom o obaveznim sredstvima i opremi za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.
Subjekti sistema zaštite i spasavanja na teritoriji Grada pripremaju i sprovode mere civilne zaštite i to:
1) preventivne mere (pri izgradnji objekata koji mogu ugroziti živote ljudi i materijalna dobra; izgradnju odbrambenih nasipa i regulisanje vodotokova; protivgradnu odbranu; razbijanje leda na reci i akumulacijama; protivpožarne mere; mere kojima se sprečava eksplozija ubojnih sredstava; nekontrolisano oslobađanje, izlivanje ili rasturanje štetnih i čvrstih, hemijskih i radioaktivnih materijala; otkrivanje i prognoziranje razvoja i kretanja elementarnih nepogoda; organizovanje sistema osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja; epidemiološke, veterinarske i druge mere kojima se sprečavaju prirodne i tehničke nesreće ili ublažava njihovo dejstvo).
2) mere zaštite u slučaju neposredne opasnosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća (prikupljanje podataka o nastupajućoj elementarnoj nepogodi i drugoj nesreći sa procenom njenog dejstva i mogućih posledica; obaveštavanje i uzbunjivanje stanovništva i nadležnih organa; aktiviranje Štaba; aktiviranje osposobljenih pravnih lica; mobilizaciju jedinica civilne zaštite opšte namene i materijalnih sredstava; raspoređivanje ljudstva i tehnike na najugroženija područja; planiranje učešća jedinica civilne zaštite, policije, Vojske Srbije i drugih snaga; posebne mere fizičkog obezbeđenja potencijalno ugroženih objekata; regulisanje saobraćaja na ugroženim područjima i druge mere).
3) mere zaštite kada nastupe elementarne nepogode i druge nesreće(hitno snimanje situacije na terenu; organizovano i koordinirano učešće ljudstva i sredstava u zaštiti i spasavanju stanovništva i materijalnih dobara; izvršavanje zadataka Štaba, osposobljenih i ostalih privrednih društava i drugih pravnih lica, jedinica civilne zaštite i građana u spasavanju ugroženog stanovništva i materijalnih dobara-evakuacija, zbrinjavanje, pružanje prve medicinske pomoći i dr; koordinacija i preduzimanje drugih mera na sprečavanju i smanjenju posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća).
4) mere ublažavanja i otklanjanja neposrednih posledica od elementarnih nepogoda i drugih nesreća (radnje kojima se stvaraju uslovi za normalan život i rad na ugroženom području; procenu i utvrđivanje visine nastale štete; organizovanje prikupljanja i raspodele pomoći; i druge mere).
U cilju zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara od opasnosti izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama subjekti na teritoriji grada sprovode u skladu sa zakonom zadatke civilne zaštite:
1) uzbunjivanje;
2) evakuacija;
3) sklanjanje i urbanističke mere zaštite;
4) zbrinjavanje ugroženih i nastradalih;
5) radiološka, hemijska i biološka zaštita;
6) zaštita od tehničko-tehnoloških nesreća;
7) zaštita od rušenja i spasavanja iz ruševina;
8) zaštita i spasavanje od poplava i nesreća na vodi i pod vodom;
9) zaštita i spasavanje na nepristupačnim terenima:
10) zaštita i spasavanje od požara i eksplozija;
11) zaštita od NUS;
12) prva i medicinska pomoć;
13) asanacija terena;
14) očuvanje dobara bitnih za opstanak;
15) hitno uspostavljanje neophodnih službi od javnog interesa.
Osim zadataka iz stava 1. ovog člana, mogu se planirati, pripremati i sprovoditi i drugi zadaci i aktivnosti u zaštiti i spasavanju.
Za obavljanje poslova zaštite i spasavanja u mesnim zajednicama, naseljenim mestima, delu naselja i stambenim zgradama, a prema izvršenoj proceni, Gradski-opštinski štab za vanredne situacije imenuje poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite.
Poverenici i zamenici poverenika preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite, lične, uzajamne i kolektivne zaštite i rukovode jedinicama civilne zaštite opšte namene.
Građani na ugroženim i nastradalim područjima dužni su da postupaju u skladu sa uputstvima poverenika, odnosno zamenika poverenika.
Sistem osmatranja, ranog upoznavanja, obaveštavanja i uzbunjivanja
Grad Vranje u okviru svojih prava i dužnosti, u okviru jedinstvenog sistema osmatranja, ranog upozoravanja, obaveštavanja i uzbunjivanja izvršava propisane obaveze i to:
• obezbeđuje telekomunikacionu i informacionu podršku za potrebe zaštite i spasavanja, kao i uključenje u telekomunikacioni i informacioni sistem jedinstvene službe osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja i povezuje se s njim;
• putem svojih organa i službi i pravnih lica iz svoje nadležnosti i osposobljenih pravnih lica prati opasnosti na teritoriji grada i šire i informiše nadležne organe o istima;
• obaveštava stanovništvo o opasnostima i rizicima od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
• nabavlja i održava sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji;
• učestvuje u izradi Studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju grada.
• donosi rešenje o postavljanju sirena, uređaja i sredstava za javno uzbunjivanje;
• izvršava i druge zadatke, u skladu sa propisima i tehničkim normativima za planiranje, izgradnju i održavanje sistema za javno uzbunjivanje.
Popuna i materijalno opremanje
U skladu sa Zakonom o vanrednim situacijama, drugim propisima i ovom odlukom, popunu organa i jedinica civilne zaštite opšte namene, građanima koji nisu vojni obveznici, vrši Gradsko veće na predlog posebne organizacione jedinice Gradske uprave, Kabineta gradonačelnika u čijem sastavu su poslovi vanrednih situacija i zaštita od elementarnih nepogoda u saradnji sa savetima mesnih zajednica.
Organi i jedinice civilne zaštite opremaju se odgovarajućom opremom i materijalno-tehničkim sredstvima koja su neophodna za njihovu ličnu zaštitu i za sprovođenje mera i izvršavanje zadataka civilne zaštite.
Sredstva za opremu iz stava 1. ovog člana obezbeđuje Grad Vranje, u skladu sa predviđenim brojem pripadnika i materijalnih sredstava jedinica civilne zaštite opšte namene.
Prilikom izvršavanja zadataka zaštite i spasavanja pripadnici Štaba, poverenici, zamenici poverenika i pripadnici jedinica civilne zaštite nose uniformu sa oznakom civilne zaštite.
Objekti civilne zaštite obeležavaju se znakom civilne zaštite.
Lica raspoređena u civilnu zaštitu dobijaju legitimaciju civilne zaštite.
O pripadnicima jedinica civilne zaštite opšte namene kao i sredstvima i opremi, propisanu evidenciju vodi posebna organizaciona jedinica Gradske uprave, Kabinet gradonačelnika u čijem sastavu su poslovi vanrednih situacija i zaštita od elementarnih nepogoda u saradnji sa savetima mesnih zajednica.
Na teritoriji grada Vranja se vrši osposobljavanje i obučavanje Štaba, poverenika civilne zaštite i jedinica opšte namene, kao i obučavanje stanovništva u skladu sa zakonom. Pripadnici civilne zaštite obučavaju se i osposobljavaju za izvršavanje zadataka civilne zaštite kroz kurseve, seminare, treninge i vežbe. Pored obučavanja i osposobljavanja, Štab organizuje i obuku osposobljenih pravnih lica koji su uključeni u sistem zaštite i spasavanja. Obučavanje i osposobljavanje vrši se po godišnjem programu osposobljavanja, koji donosi Gradsko veće u skladu sa utvrđenim nastavnim planovima i programima i drugim kriterijumima. Vođenje evidencije osposobljavanja i obučavanja, kao i poslove u vezi sa ostvarivanjem prava građana po ovom osnovu obavlja posebna organizaciona jedinica Gradske uprave, Kabinet gradonačelnika u čijem sastavu su poslovi vanrednih situacija i zaštita od elementarnih nepogoda u saradnji sa savetima mesnih zajednica.
V FINANSIRANJE SISTEMA ZAŠTITE I SPASAVANJA
Sistem zaštite i spasavanja finansira se iz budžeta grada Vranja sa posebno utvrđene pozicije namenjene za zaštitu i spasavanje od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.
Za stabilan sistem finansiranja sistema zaštite i spasavanja, Skupština grada može doneti odluku o budžetskom fondu za razvoj sistema zaštite i spasavanja u kome će se pored sredstava budžeta grada Vranja uključiti novčana sredstva iz donacija, dobrovoljnih priloga, poklona, pomoći i uplate drugih vidova finansiranja u skladu sa zakonom.
Namenska sredstva za razvoj sistema zaštite i spasavanja i otklanjanja posledica od elementarnih nepogoda i drugih nesreća finansiraće se za sledeće aktivnosti:
• organizovanje, opremanje i obučavanje Gradskog štaba za vanredne situacije;
• organizovanje, opremanje i obučavanje jedinica civilne zaštite opšte namene;
• troškove angažovanja osposobljenih pravnih lica u skladu sa ugovorom za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja;
• izgradnju sistema za uzbunjivanje na svojoj teritoriji;
• nabavku, održavanje, smeštaj, čuvanje i osiguranje posebne opreme za jedinice civilne zaštite opšte namene;
• izgradnju, adaptaciju, održavanje, opremanje, osiguranje i čuvanje objekata za potrebe civilne zaštite;
• obuku iz oblasti civilne zaštite koju organizuje grad Vranje;
• organizaciju i sprovođenje mera zadataka civilne zaštite iz delokruga grada;
• saniranje šteta nastalih kao posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća u skladu sa materijalnim mogućnostima;
• i druge poslove zaštite i spasavanja, u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Za naročite uspehe u organizovanju i sprovođenju zadataka civilne zaštite i drugih poslova zaštite i spasavanja, u privrednim društvima i drugim pravnim licima, službama i organima Gradske uprave, Štaba za vanredne situacije, jedinicama civilne zaštite, poverenicima civilne zaštite, zamenicima poverenika civilne zaštite, drugim pripadnicima i zasluženim pojedincima na teritoriji grada Vranja dodeljuju se priznanja i nagrade.
Priznanje i nagrade će se uručivati na dan grada Vranja i na Svetski dan civilne zaštite (1. mart).
Obavezuje se Gradsko veće da bliže uredi vrstu nagrada i priznanja kao i kriterijume za njihovo dodelu.
Stupanjem na snagu ove ove odluke prestaje da važi Odluka o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Vranja ("Službeni glasnik grada Vranja", br. 21/2011).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u Službenom glasniku grada Vranja.