ODLUKAO SOCIJALNOJ ZAŠTITI GRADA KRALJEVA("Sl. list grada Kraljeva", br. 21/2017) |
UVODNE ODREDBE
Odlukom o socijalnoj zaštiti utvrđuju se prava građana grada Kraljeva na usluge socijalne zaštite i mere materijalne podrške, postupci za ostvarivanje prava, prava i obaveze korisnika socijalne zaštite, finansiranje socijalne zaštite, kao i druga pitanja od značaja za socijalnu zaštitu na nivou lokalne zajednice u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti.
Svi pojmovi u ovoj odluci upotrebljeni u gramatičkom muškom rodu podrazumevaju muški i ženski prirodni rod lica na koje se odnose.
Svaki pojedinac i porodica kojima je neophodna društvena pomoć i podrška radi savladavanja socijalnih i životnih teškoća u stvaranje uslova za zadovoljenje osnovnih životnih potreba imaju pravo na socijalnu zaštitu u skladu sa zakonom, u visini, pod uslovima i na način utvrđen ovom odlukom i u skladu sa materijalnim i drugim mogućnostima grada.
Prava na socijalnu zaštitu obezbeđuju se pružanjem usluga socijalne zaštite i materijalnom podrškom.
Prava utvrđena ovom odlukom vezana su za ličnost i ne mogu se prenositi.
Korisnik prava na usluge socijalne zaštite i mere materijalne podrške jeste pojedinac, odnosno porodica koja se suočava s preprekama u zadovoljavanju potreba, usled čega ne može da dostigne ili da održi kvalitet života, ili koja nema dovoljno sredstava za podmirenje osnovnih životnih potreba, a ne može da ih ostvari svojim radom, prihodom od imovine ili iz drugih izvora.
Porodicom u smislu ostvarivanja prava na mere materijalne podrške smatraju se supružnici i vanbračni partneri, deca i srodnici u pravoj liniji bez obzira na stepen srodstva, kao i srodnici u pobočnoj liniji do drugog stepena srodstva, pod uslovom da žive u zajedničkom domaćinstvu.
Lice koje je zaključilo ugovor o doživotnom izdržavanju ne može da ostvari prava iz ove odluke, kao ni pojedinac, odnosno član porodice koji je sposoban za rad, ukoliko odbije ponuđeno zaposlenje, radno angažovanje na privremenim, povremenim i sezonskim poslovima, stručno osposobljavanje, prekvalifikaciju, dokvalifikaciju.
Korisnici prava na socijalnu zaštitu su građani koji imaju prebivalište na teritoriji grada Kraljeva.
Izuzetno, pravo na socijalnu zaštitu u skladu sa odredbama ove odluke priznaje se i:
- licima koja imaju boravište na teritoriji grada Kraljeva, koja se nađu u stanju potrebe za uslugama socijalne zaštite i merama materijalne podrške,
- licima koja se nađu u skitnji ili im je iz drugih razloga potrebno obezbediti pravo na socijalnu zaštitu,
- korisnicima socijalnih usluga koji imaju prebivalište na teritoriji drugih opština, u skladu sa odredbama međuopštinskog sporazuma o pružanju usluga socijalne zaštite i
- stranim državljanima i licima bez državljanstva u potrebi za socijalnom zaštitom, u skladu sa zakonom i međunarodnim ugovorima.
Sredstva za obavljanje delatnosti socijalne zaštite obezbeđuju se u budžetu grada Kraljeva.
Sredstva za obezbeđivanje usluga socijalne zaštite mogu se pribavljati i putem donacija, kao i ustupanjem imovine, osnivanjem zadužbina i fondacija, u skladu sa zakonom.
Imovina namenjena socijalnoj zaštiti može se koristiti isključivo za obezbeđenje usluga socijalne zaštite.
Sredstva za obezbeđivanje prava na usluge socijalne zaštite predviđene ovom odlukom obezbeđuju se i iz namenskih transfera budžeta Republike Srbije, u skladu sa članom 207. Zakona o socijalnoj zaštiti i Uredbom o namenskim transferima.
U obezbeđivanju sredstava za pružanje usluga socijalne zaštite učestvuje i korisnik, u obimu i na način utvrđen zakonom i ovom odlukom.
Na postupak za ostvarivanje prava na usluge socijalne zaštite i mere materijalne podrške predviđene ovom odlukom, primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak, ako Zakonom o socijalnoj zaštiti nije drugačije određeno.
Sredstva za pokriće troškova postupka za ostvarivanje prava iz ove odluke obezbeđuju se u budžetu grada Kraljeva i te troškove ne snose građani.
Grad Kraljevo u obezbeđivanju prava građana na socijalnu zaštitu sarađuje sa ustanovama i drugim oblicima organizovanja utvrđenim zakonom, koji obavljaju delatnost: pružaocima usluga socijalne zaštite, ustanovama predškolskog, osnovnog, srednjeg i visokog obrazovanja, zdravstvenim ustanovama, policijom, pravosudnim i drugim državnim organima, udruženjima i drugim pravnim i fizičkim licima.
Saradnja u pružanju usluga socijalne zaštite ostvaruje se u okvirima i na način utvrđen sporazumima o saradnji.
USLUGE SOCIJALNE ZAŠTITE
SVRHA, VRSTE I KORISNICI USLUGA
Usluge socijalne zaštite su aktivnosti pružanja podrške i pomoći pojedincu i porodici radi poboljšanja, odnosno očuvanja kvaliteta života, otklanjanja ili ublažavanja rizika nepovoljnih životnih okolnosti, kao i stvaranja mogućnosti da samostalno žive u društvu.
U skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti grad Kraljevo obezbeđuje sledeće grupe usluga socijalne zaštite:
1. dnevne usluge u zajednici,
2. usluge smeštaja,
3. usluge podrške za samostalan život,
4. usluge za očuvanje i unapređenje života porodice,
5. inovacione i ostale usluge socijalne zaštite u skladu sa potrebama lokalne zajednice.
Specifikacija usluga u skladu sa Pravilnikom o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite, obezbeđivanje i pružanje usluga, kao i kriterijumi za učešće korisnika i njihovih srodnika u ceni usluge biće definisani pravilnikom za svaku od usluga predviđenih ovom odlukom, koje na predlog Odeljenja za društvene delatnosti Gradske uprave grada Kraljeva donosi Gradsko veće grada Kraljeva.
Saglasnost na Odluku o cenama usluga socijalne zaštite donosi Skupština grada Kraljeva, na predlog nadležnog organa ustanove.
DNEVNE USLUGE U ZAJEDNICI
Dnevne usluge u zajednici obuhvataju aktivnosti koje podržavaju boravak korisnika u porodici i neposrednom okruženju.
Grad Kraljevo obezbeđuje pravo na sledeće dnevne usluge u zajednici:
1.1. pomoć u kući za odrasla i stara lica, za koje, po proceni stručnih radnika Centra za socijalni rad, postoji potreba za ostvarivanjem te usluge, u skladu sa pravilnikom,
1.2. dnevni boravak za decu i mlade sa smetnjama u razvoju, za odrasla i starija lica i za decu i mlade u sukobu sa zakonom.
Pomoć u kući pruža se kada je porodična podrška nedovoljna ili nije raspoloživa, u skladu sa identifikovanim individualnim potrebama starijih osoba, koje usled nemoći ili smanjenih funkcionalnih sposobnosti nisu u stanju da žive bez pomoći drugih lica.
Usluga pomoći u kući se pruža korisnicima u urbanom i ruralnom području grada Kraljeva.
Korisnici prava na usluge pomoći u kući su odrasla i stara lica, za koje, po proceni stručnih radnika Centra za socijalni rad, postoji potreba za ostvarivanjem te usluge, u skladu sa pravilnikom.
Svrha usluge dnevnog boravka sastoji se u unapređenju kvaliteta života korisnika u vlastitoj socijalnoj sredini, kroz održanje i razvijanje socijalnih, psiholoških i fizičkih funkcija i veština, kako bi se u što većoj meri osposobili sa samostalan život.
Kroz uslugu dnevnog boravka korisnici u organizovanom okruženju, i uz potreban nadzor, zadovoljavaju razvojne potrebe, stiču i razvijaju životne veštine, ličnu i društvenu odgovornost radi razvoja samostalnosti, socijalnih, saznajnih i drugih važnih funkcija.
Uslugom dnevnog boravka realizuje se pozitivno i konstruktivno iskustvo boravka izvan porodice, a članovima porodice slobodno vreme za bavljenje radnim i drugim aktivnostima. Usluga dnevnog boravka se realizuje kroz osmišljene programe, u planiranim i ograničenim vremenskim periodima.
Usluge dnevnog boravka dostupne su deci i mladima sa smetnjama u razvoju, odraslim i starijim licima i deci i mladima u sukobu sa zakonom.
USLUGE SMEŠTAJA
Usluge smeštaja obezbeđuju korisniku kratkotrajni smeštaj, osiguravaju mu bezbednost, zadovoljenje njegovih osnovnih potreba i pristup drugim uslugama i iznalaženje održivih rešenja za kriznu situaciju, dok se ne utvrdi odgovarajući oblik zaštite ili obezbeđivanje u mestu prebivališta.
Grad Kraljevo obezbeđuje sledeće usluge smeštaja:
2.1. privremeni smeštaj u prihvatilište za odrasla i starija lica,
2.2. privremeni smeštaj u prihvatilište za žrtve nasilja u porodici,
2.3. predah smeštaj i
2.4. privremeni smeštaj u kriznim situacijama.
2.1. Privremeni smeštaj u prihvatilište za odrasla i starija lica
Smeštajem u prihvatilište za odrasla i starija lica korisniku se obezbeđuje kratkotrajan smeštaj i osigurava bezbednost, zadovoljenje njegovih osnovnih potreba, iznalaženje održivih rešenja za krizne situacije i pristup drugim uslugama.
Korisnici usluge privremenog smeštaja u prihvatilište su odrasla i starija lica koja imaju prebivalište na teritoriji grada Kraljeva.
Usluga privremenog smeštaja u prihvatilište za odrasla i starija lica dostupna je korisnicima koji nemaju prebivalište na teritoriji grada Kraljeva pod uslovima i na način definisanim sporazumom o međuopštinskoj saradnji.
2.2. Privremeni smeštaj u prihvatilište za žrtve nasilja u porodici
Prihvatilište za žrtve porodičnog nasilja obezbeđuje smeštaj i ishranu, pristup zdravstvenoj zaštiti, pravnu pomoć, savetovanje i konsultacije, psihosocijalnu podršku, upućivanje na osposobljavanje za rad, upućivanje i povezivanje sa drugim službama u zajednici.
Usluga iz stava 1. ovog člana obezbeđuje se u situacijama akutnog stanja nasilja u porodici (nanošenje ili pokušaj nanošenja telesne povrede, izazivanje straha pretnjom, prisiljavanje ili navođenje na seksualni odnos, ograničavanje slobode kretanja ili komuniciranja sa trećim licima, vređanje kao i svako drugo drsko, bezobzirno i zlonamerno ponašanje).
Usluga privremenog smeštaja u prihvatilište za žrtve nasilja u porodici obezbeđuje se deci i nenasilnom roditelju, žrtvama porodičnog zlostavljanja i zanemarivanja, nad kojima se nasilje vrši.
Usluga privremenog smeštaja u prihvatilište za žrtve nasilja u porodici dostupna je korisnicima koji nemaju prebivalište na teritoriji grada Kraljeva pod uslovima i na način definisanim sporazumom o međuopštinskoj saradnji.
Svrha usluge predaha je kratkoročno i povremeno pružanje podrške i pomoći korisniku usluge, tj. deci sa smetnjama u razvoju i njihovim porodicama tj. starateljima u održavanju i podizanju kvaliteta njihovog života.
Ovom uslugom se obezbeđuje nega deteta sa invaliditetom, stvara se mogućnost šire socijalizacije deteta, unapređuju se i razvijaju veštine samostalnog života i proširuju aktivnosti koje odgovaraju uzrastu i sposobnostima deteta. Pored toga, ovom uslugom obezbeđuje se ublažavanje stresa u porodici sa ciljem očuvanja i unapređenja kvalitetnih interpersonalnih odnosa i prevencije konflikata unutar porodice.
Usluga predah smeštaja dostupna je deci sa smetnjama u razvoju i njihovim porodicama tj. starateljima koji imaju prebivalište na teritoriji grada Kraljeva.
Usluga predah smeštaja za decu sa smetnjama u razvoju dostupna je korisnicima koji nemaju prebivalište na teritoriji grada Kraljeva, pod uslovima i na način definisanim sporazumom o međuopštinskoj saradnji.
2.4. Privremeni smeštaj u kriznim situacijama
Usluga privremenog smeštaja u kriznim situacijama pruža se: žrtvama nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja u porodici (deca, odrasli i stari), kao i starim licima koja nemaju adekvatnu porodičnu brigu i uslove za stanovanje, a obrađeni su za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite i čekaju na realizaciju istog.
U zavisnosti od procene stručnih radnika Centra za socijalni rad, lica iz prethodnog člana mogu se smestiti u ustanovu socijalne zaštite ili u hraniteljsku porodicu pripremljenu za urgentni smeštaj.
Smeštaj može trajati do 7 dana, a u izuzetno komplikovanim situacijama po odluci Stručnog kolegijuma Centra za socijalni rad, može se produžiti za najviše još sedam dana.
USLUGE PODRŠKE ZA SAMOSTALAN ŽIVOT
Usluge podrške za samostalan život pružaju se pojedincu, da bi se njegove mogućnosti za zadovoljenje osnovnih potreba izjednačile sa mogućnostima ostalih članova društva, da bi mu se poboljšao kvalitet života i da bi mogao da vodi aktivan i samostalan život u društvu.
Grad Kraljevo obezbeđuje sledeće vrste usluga podrške za samostalan život:
3.1. stanovanje uz podršku za mlade koji se osamostaljuju i
3.2. personalna asistencija.
3.1. Stanovanje uz podršku za mlade koji se osamostaljuju
Svrha usluge stanovanja uz podršku za mlade koji se osamostaljuju je pomoć i podrška u sticanju samostalnosti i integracije u zajednicu.
Usluga stanovanja uz podršku dostupna je najduže dve godine licima uzrasta između 15 i 26 godina, koja nemaju mogućnosti da i dalje žive u biološkim ili srodničkim porodicama, kao alternativa smeštaju u ustanovu socijalne zaštite ili hraniteljsku porodicu, odnosno radi osposobljavanja za samostalan život.
Usluga stanovanja uz podršku za mlade koji se osamostaljuju dostupna je korisnicima koji nemaju prebivalište na teritoriji grada Kraljeva, pod uslovima i na način definisanim sporazumom o međuopštinskoj saradnji. Usluga se obezbeđuje u trajanju od jedne godine, uz mogućnost produženja za još jednu godinu, prema proceni Centra za socijalni rad.
Svrha usluge personalne asistencije je pružanje odgovarajuće individualne praktične podrške koja je korisniku neophodna za zadovoljavanje ličnih potreba i uključivanje u obrazovne, radne i društvene aktivnosti u zajednici, radi uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti.
Usluge personalne asistencije dostupne su punoletnim licima sa invaliditetom, kojima je utvrđena potreba za prvim ili drugim stepenom podrške, koji ostvaruju pravo na uvećani dodatak na tuđu negu i pomoć, imaju sposobnost za samostalno donošenje odluka, radno su angažovani ili aktivno uključeni u rad različitih udruženja građana, sportskih društava, političkih partija i drugih oblika društvenog angažmana, odnosno, uključeni su u redovni ili individualni obrazovni program.
USLUGE ZA OČUVANJE I UNAPREĐENJE ŽIVOTA PORODICE
Savetodavno-terapijske i socijalno-edukativne usluge pružaju se kao vid pomoći pojedincima i porodicama, radi unapređivanja porodičnih odnosa, prevazilaženja kriznih situacija i sticanja veština za samostalan i produktivan život u društvu.
Grad Kraljevo obezbeđuje pravo na sledeće savetodavno terapijske i socijalno-edukativne usluge:
4.1. socijalno-edukativne usluge,
4.2. savetodavno-terapijske usluge,
4.3. medijaciju,
4.4. mobilni tim za hitne intervencije.
4.1. Socijalno edukativne usluge
Socijalno-edukativne usluge su usluge iz oblasti socijalne zaštite koje imaju, pre svega, preventivni karakter i podržavaju grupe u riziku. Cilj njihovog sprovođenja je sprečavanje razvoja bilo kog oblika socijalno neprihvatljivog ponašanja, kao i unapređenje kvaliteta života pojedinca i porodice.
Usluge se pružaju u Centru za socijalni rad, kroz strukturirane tematske programe sa jasno definisanim ciljnim grupama, ciljevima i metodologijom.
4.2. Savetodavno-terapijske usluge
Savetodavno-terapijske usluge predstavljaju vid pomoći pojedincima i porodicama u cilju unapređenja porodičnih odnosa, prevazilaženja kriznih situacija i sticanja veština i podsticanja pravilnog razvoja ličnosti.
Usluge se pružaju licima u Savetovalištu.
Medijacija je postupak pregovaranja uz pomoć treće neutralne strane, odnosno medijatora. On olakšava suprotstavljenim stranama da pronađu rešenje u sopstvenom interesu. Medijator pomaže da se unapredi komunikacija i nađe rešenje za spor i da se izbegnu sudski sporovi.
4.4. Mobilni tim za hitne intervencije
Mobilni tim za hitne intervencije pruža pomoć porodici u razrešenju kriznih situacija. Mobilni tim za hitne intervencije obezbeđuje dvadesetčetvoročasovnu dostupnost korisnicima kroz pripravnost dva stručna radnika i vozača Centra za socijalni rad.
INOVACIONE I OSTALE USLUGE SOCIJALNE ZAŠTITE
Grad Kraljevo obezbeđuje sledeće inovacione i ostale usluge u skladu sa potrebama lokalne zajednice:
5.1. socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima i
5.2. dnevni centar za stare
5.1. Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima
Usluga socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima se obezbeđuje pojedincu ili porodici u stanju socijalne potrebe, koji nemaju rešeno pitanje stanovanja i pruža se u namenski izgrađenom objektu.
Korisnici usluge iz prethodnog člana mogu biti:
- korisnici novčane socijalne pomoći,
- samohrani roditelji,
- stara lica,
- lica koja su kao maloletna bila pod posebnom zaštitom države, (starateljstvo, hraniteljstvo, smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu),
- osobe sa invaliditetom,
- izbegla i interno raseljena lica,
- druga lica po stručnoj proceni Centra za socijalni rad.
Usluga dnevnog centra obezbeđuje se starim licima kojima je potrebna pomoć u cilju što dužeg ostanka u prirodnom okruženju i podizanja kvaliteta života u lokalnoj zajednici.
OBEZBEĐENJE USLUGA SOCIJALNE ZAŠTITE
Usluge socijalne zaštite mogu se obezbediti:
1. u ustanovi socijalne zaštite,
2. javnom nabavkom,
3. na osnovu međugradskog sporazuma (zajednički poziv) i
4. javnim konkursom.
Usluge socijalne zaštite iz ove odluke koje pruža grad Kraljevo mogu se obezbediti u ustanovi socijalne zaštite čiji je osnivač lokalna samouprava grada Kraljeva.
Pružanje usluga socijalne zaštite iz ove odluke za koje su Pravilnikom o bližim uslovima i standardima za pružanja usluga socijalne zaštite, propisani standardi za pružanje usluga, ukoliko se ne mogu obezbediti u potrebnom obimu u ustanovi socijalne zaštite čiji je grad Kraljevo osnivač, nabavljaju se od pružaoca usluge socijalne zaštite u skladu sa zakonom kojim se uređuju javne nabavke, kroz postupak javne nabavke usluga socijalne zaštite, u skladu sa Pravilnikom o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite.
Organ jedinice lokalne samouprave nadležan za socijalnu zaštitu, kao naručilac usluge, poziv za podnošenje ponuda za pružanje usluga socijalne zaštite objavljuje u skladu sa zakonom kojim se uređuju javne nabavke.
Ugovor o javnoj nabavci usluge zaključuje se između naručioca usluge i odabranog ovlašćenog pružaoca usluge socijalne zaštite, i njime se obavezno uređuje način plaćanja, praćenje i trajanje pružanja usluge, kao i način izveštavanja i uslovi raskida ugovora.
U cilju ekonomičnijeg i efikasnijeg obezbeđivanje usluga socijalne zaštite, nadležni organ Gradske uprave može, na osnovu međuopštinskog (međugradskog) sporazuma, objaviti zajednički poziv za podnošenje ponuda za pružanje usluga.
Usluge socijalne zaštite za koje nisu propisani standardi obezbeđuju se putem javnog konkursa, a prava i obaveze lokalne samouprave i izabranog pružaoca usluge regulišu se ugovorom.
Obavezni elementi ugovora se odnose na definisanje sadržine usluge, načina i dinamike plaćanja, trajanje usluge, izveštavanja o pruženim uslugama i uslovi za raskid ugovora.
POSTUPAK ZA KORIŠĆENJE USLUGA SOCIJALNE ZAŠTITE
Inicijativu za pokretanje postupka za priznavanje prava na usluge socijalne zaštite može podneti svako fizičko ili pravno lice.
Centar za socijalni rad je nadležan za pokretanje postupka za korišćenje usluge licu koje se zateklo na teritoriji grada Kraljeva u slučaju potreba za neodložnom intervencijom.
Postupak za korišćenje usluge iz ove odluke koju obezbeđuje grad Kraljevo, sprovodi Centar za socijalni rad, po službenoj dužnosti ili na zahtev korisnika.
Centar za socijalni rad je mesno nadležan za sprovođenje postupka za priznavanje prava na uslugu za korisnike koji imaju prebivalište na teritoriji grada Kraljeva.
Izuzetno, Centar za socijalni rad može sprovesti postupak za korišćenje usluge iz stava 1. ovog člana u slučaju da korisnik ima boravište na teritoriji grada Kraljeva.
Centar za socijalni rad odlučuje o korišćenju usluga predviđenih ovom odlukom, primenom odredaba zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak, ako Zakonom o socijalnoj zaštiti nije drugačije određeno.
U postupku odlučivanja o priznavanju prava na usluge socijalne zaštite koje se pružaju deci i mladima, a koje su priznate ovom odlukom Centar za socijalni rad, po potrebi, pribavlja mišljenje Interresorne komisije.
Ako voditelj slučaja, odnosno, kada je to zakonom i drugim propisom određeno - stručni tim Centra za socijalni rad, proceni da korisnik ima potrebu za uslugom, Centar za socijalni rad donosi rešenje o priznavanju prava na korišćenje usluge koju obezbeđuje jedinica lokalne samouprave i upućuje korisnika kod izabranog pružaoca usluge.
Centar za socijalni rad upućuje korisnika, radi korišćenja usluge koju je grad Kraljevo obezbedio putem javne nabavke, ovlašćenom pružaocu usluge sa kojim je zaključen Ugovor o pružanju usluge.
Ako voditelj slučaja, odnosno stručni tim Centra za socijalni rad proceni da korisnik nema potrebu za uslugom, zahtev za korišćenje tražene usluge socijalne zaštite odbiće se rešenjem.
Protiv rešenja kojim se odbija zahtev za korišćenje usluge može se izjaviti žalba u roku od 15 dana.
Žalba iz stava 1. ovog člana izjavljuje se Gradskom veću kao nadležnom organu jedinice lokalne samouprave.
Odluka o žalbi iz stava 1. ovog člana donosi se u roku od 30 dana.
Ako ovlašćeni pružalac usluge odbije da korisniku pruži uslugu predviđenu rešenjem o priznavanju prava, dužan je da o tome odmah, pisanim putem, obavesti Centar za socijalni rad i korisnika, i da za to navede razloge.
Povodom obaveštenja iz stava 1. ovog člana, korisnik u roku od osam dana od prijema obaveštenja, može uputiti pritužbu Centru za socijalni rad.
Centar za socijalni rad će, pošto razmotri pritužbu iz stava 2. ovog člana, uputiti korisnika drugom ovlašćenom pružaocu sa spiska ovlašćenih pružalaca usluge, ako ovlašćeni pružalac usluge iz stava 1. ovog člana upućenom korisniku ne može pružiti uslugu.
O odbijanju pružanja usluge Centar za socijalni rad odmah obaveštava nadležno odeljenje Gradske uprave, organ nadležan za izdavanje licence pružaocima usluga socijalne zaštite i inspekciju socijalne zaštite.
O realizovanim uputima, odnosno zaključenim ugovorima o pružanju usluge socijalne zaštite iz stava 1. prethodnog člana, Centar za socijalni rad izveštava nadležno odeljenje Gradske uprave o neposrednom ugovaranju korišćenja usluge odmah po otpočinjanju pružanja usluge.
Centar za socijalni rad podnosi godišnji izveštaj o odbijanju pružanja usluga socijalne nadležnom odeljenju Gradske uprave i Zavodu za socijalnu zaštitu.
Korisnik, odnosno zakonski zastupnik korisnika, može neposredno odabrati uslugu socijalne zaštite ni ustanovu, odnosno pružaoca usluge socijalne zaštite i zaključiti ugovor o korišćenju usluge sa izabranim pružaocem usluge socijalne zaštite.
U slučaju iz stava 1. ovog člana korisniku se ne izdaje uput za korišćenje usluge, a procenu potrebe korisnika za uslugom vrši ustanova socijalne zaštite koja pruža uslugu, odnosno pružalac usluge socijalne zaštite, u skladu sa ovom odlukom.
FINANSIRANJE USLUGA SOCIJALNE ZAŠTITE
Sredstva za pružanje usluga socijalne zaštite obezbeđuju se:
- iz budžeta grada Kraljeva za korisnike koji imaju prebivalište na teritoriji grada Kraljeva,
- iz sredstva korisnika i učešća korisnika u troškovima usluge,
- iz budžeta drugih lokalnih samouprava na čijoj teritoriji korisnici usluge imaju prebivalište u skladu sa međuopštinskim sporazumom o pružanje usluge,
- iz namenskih transfera obezbeđenih u skladu sa članom 207. Zakona o socijalnoj zaštiti i Uredbom o namenskim transferima, i
- iz drugih izvora (partnerstva sa nacionalnim i međunarodnim organizacijama, donacija, dobrovoljnih priloga i sl.).
U zavisnosti od socijalno-ekonomskog statusa korisnika, plaćanje usluge može biti:
- u celosti iz sredstava korisnika, njegovog srodnika ili trećeg lica,
- uz delimično učešće korisnika, njegovog srodnika, trećeg lica ili budžeta jedinice lokalne samouprave i
- u celosti iz budžeta jedinice lokalne samouprave.
Korisnik učestvuje u plaćanju usluge u skladu sa Pravilnikom o kriterijumima za učešće korisnika u ceni usluge. Pravilnik donosi Gradsko veće grada Kraljeva na predlog nadležnog odeljenja Gradske uprave.
Saglasnost na Odluku o cenama usluga socijalne zaštite donosi Skupština grada Kraljeva, na predlog nadležnog organa ustanove.
MATERIJALNA PODRŠKA
VRSTE MERA MATERIJALNE PODRŠKE
Pravo na materijalnu podršku ostvaruje se radi obezbeđenja egzistencijalnog minimuma i podrške socijalnoj uključenosti korisnika.
Grad Kraljevo obezbeđuje pravo na sledeće vrste materijalne pomoći:
1. materijalna podrška u novcu
1.1. jednokratna novčana pomoć
1.2. vanredna novčana pomoć
1.3. socijalno uključivanje korisnika jednokratne novčane pomoći
2. materijalna podrška u naturi
2.1. besplatan obroku u Narodnoj kuhinji
2.2. opremanje korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu
2.3. druge mere u skladu sa potrebama lokalne zajednice.
Kriterijumi za ostvarivanje prava na mere materijalne podrške, nadležnost i postupak za ostvarivanje prava i druga pitanja od značaja za obezbeđivanje prava biće definisana posebnim pravilnikom za svaku od mera materijalne podrške predviđeno ovom odlukom.
Pravilnike iz stava 1. ovog člana, na predlog nadležnog odeljenja Gradske uprave, donosi Gradsko veće grada Kraljeva u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
1. MATERIJALNA PODRŠKA U NOVCU
1.1. Jednokratna novčana pomoć
Jednokratnu novčanu pomoć kao vid materijalne podrške mogu koristiti pojedinac i porodica, koji se nađu u stanju socijalne potrebe, u slučajevima vezanim za zadovoljenje osnovnih životnih potreba, otklanjanje posledica elementarnih nepogoda, tešku bolest, prihvat po prestanku smeštaja u ustanovu, kao i u drugim vanrednim prilikama koje ne mogu samostalno prevazići, a naročito kada nemaju nikakvih prihoda i ne mogu, iz zakonom predviđenih razloga, da ostvare pravo na redovnu novčanu socijalnu pomoć.
Visina jednokratne pomoći u novcu utvrđuje se u zavisnosti od potreba korisnika i raspoloživih budžetskih sredstava, i može se odobriti najviše do iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca, koja se finansira iz budžeta Republike Srbije, prema poslednjem objavljenom podatku.
Jednokratna novčana pomoć može se odobriti istom korisniku najviše tri puta u toku godine, a samo izuzetno više puta u toku godine, ukoliko ukupna sredstva primljena po ovom osnovu ne prelaze iznos prosečne neto zarade po zaposlenom u Republici Srbiji prema poslednjem objavljenom podatku u momentu podnošenja zahteva.
Rešenje o priznavanju prava na jednokratnu novčanu pomoć donosi Centar za socijalni rad u skladu sa Pravilnikom o dodeli jednokratne pomoći.
Isplatu jednokratnih novčanih pomoći vrši Centar za socijalni rad iz sredstava budžeta lokalne samouprave.
Pravo na vanrednu novčanu pomoć mogu ostvariti:
- porodice u kojima nesrećnim slučajem nastupi smrt jednog ili više članova porodičnog domaćinstva;
- pojedinac koji se razboli od teške bolesti, odnosno porodice čiji se član razboli od teške bolesti;
- pojedinci i porodice u drugim izuzetno teškim situacijama po oceni stručnog tima Centra.
Uslov za ostvarivanje prava na vanrednu novčanu pomoć je da prosečni mesečni prihod porodice u prethodna tri meseca, u odnosu na mesec u kome je podnet zahtev, ne prelazi iznos prosečne neto zarade u Republici Srbiji prema poslednjim objavljenim podacima organa nadležnog za poslove statistike.
Vanredna pomoć može se isplatiti najviše u iznosu do jedne i po prosečne neto zarade u Republici Srbiji prema poslednjem objavljenom podatku u momentu podnošenja zahteva.
Pravo na vanrednu novčanu pomoć može se ostvariti samo jednom u toku godine, bez obzira na osnov.
Rešenje o priznavanju prava na jednokratnu novčanu pomoć donosi Centar za socijalni rad u skladu sa Pravilnikom o dodeli jednokratne pomoći.
Isplatu jednokratnih novčanih pomoći vrši Centar za socijalni rad iz sredstava budžeta lokalne samouprave.
1.3. Socijalno uključivanje korisnika novčane socijalne pomoći
Radno sposobni korisnici novčane socijalne pomoći, u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti i Uredbom o merama socijalne uključenosti korisnika novčane socijalne pomoći, mogu biti upućeni u javno preduzeće, ustanovu ili drugu javnu službu čiji je osnivač Grad Kraljevo, radi obavljanja određenog broja sati društveno korisnog rada srazmerno visini novčane pomoći.
Centar za socijalni rad zaključuje sporazum sa korisnikom novčane pomoći o aktivnom prevazilaženju njegove nepovoljne socijalne situacije, koji sadrži aktivnosti i obaveze korisnika, kao i mogućnost umanjenja i prestanka prava na materijalnu podršku u slučaju neopravdanog neizvršavanja obaveza iz sporazuma (individualni plan aktivacije).
Naknada za jedan sat društveno korisnog rada utvrđuje se u visini minimalne neto zarade po radnom času u momentu upućivanja korisnika na rad.
Novčanu socijalnu pomoć odobrava i isplaćuje Centar za socijalni rad, u partnerstvu sa Gradskom upravom (odeljenjem/službom za društvene delatnosti).
2. MATERIJALNA PODRŠKA U NATURI
2.1. Besplatan obrok u narodnoj kuhinji
Pravo na besplatan obrok ima lice koje je korisnik prava na novčanu socijalnu pomoć, kao i druga lica u stanju socijalne potrebe, po stručnoj proceni Centra za socijalni rad.
Postupak pripreme i podele besplatnih obroka organizuje i sprovodi Crveni krst, odnosno drugo pravno i fizičko lice sa kojim grad/opština zaključi ugovor po okončanom postupku javne nabavke za izbor pružaoca ove usluge.
Pravilnikom o pravu na besplatan obrok definiše se nadležnost Centra za socijalni rad za priznavanje prava na besplatan obrok, kriterijumi za priznavanje prava, postupak za korišćenje prava na besplatan obrok u narodnoj kuhinji.
2.2. Opremanje korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu
Pravo na ovu vrstu pomoći ima korisnik koji stekne uslove za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili u drugu porodicu. Potrebno je tom prilikom da korisnik raspolaže sa potrebnom odećom, obućom i ostalim ličnim potrepštinama. Ukoliko korisnik nije u mogućnosti da navedeno obezbedi iz ličnih primanja, to je Centar za socijalni rad u obavezi da opremi korisnika, u skladu sa standardima koje je propisalo nadležno ministarstvo, tj. ustanova u koju se vrši smeštaj.
2.3. Druge mere u skladu sa potrebama lokalne zajednice
Pravo na ovu vrstu materijalnih davanja Centar za socijalni rad može obezbediti ukoliko za tim postoji potreba i ukoliko se obezbede neophodna sredstva. Navedeno podrazumeva naturalna davanja u vidu paketa hrane, paketa higijenskog materijala i slično.
POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA NA MERE MATERIJALNE PODRŠKE
Postupak za ostvarivanje prava na mere materijalne podrške pokreće se na zahtev korisnika ili po službenoj dužnosti.
Po zahtevima za korišćenje prava na mere materijalne podrške iz ove odluke, u prvom stepenu rešava Centar za socijalni rad.
Korisnik kome nije priznato pravo na mere materijalne podrške iz ove odluke ima pravo žalbe u roku od 15 dana.
Po žalbama na prvostepene odluke u drugom stepenu odlučuje Gradsko veće grada Kraljeva u skladu sa članom 63. stav 1. tačka 5. Statuta grada Kraljeva.
FINANSIRANJE PRAVA NA MERE MATERIJALNE PODRŠKE
Sredstva za ostvarivanje prava na mere materijalne podrške u socijalnoj zaštiti predviđene ovom odlukom obezbeđuju se:
- iz budžeta grada Kraljeva,
- iz drugih izvora (partnerstvo sa nacionalnim i međunarodnim organizacijama, donacije, dobrovoljni prilozi i sl.).
Odlukom o budžetu grada Kraljeva se opredeljuju i sredstva za materijalne troškove i zarade zaposlenih koji obavljaju poslove vezane za realizaciju materijalne podrške.
UNAPREĐENJA SOCIJALNE ZAŠTITE
Grad Kraljevo utvrđuje program mera i aktivnosti za podsticaj i razvoj postojećih i novih usluga socijalne zaštite u skladu sa strategijom koju donosi Vlada Republike Srbije i relevantnim strateškim dokumentima Grada.
Za potrebe unapređenja socijalne zaštite grada Kraljeva, Skupština grada Kraljeva, u skladu sa Statutom grada Kraljeva, osniva Savet za socijalnu zaštitu, kao međusektorsko savetodavno telo.
Sastav, nadležnost, prava i obaveze članova Saveta definišu se Pravilnikom o radu koji usvaja Gradsko veće.
Program unapređenja socijalne zaštite usvaja Skupština grada Kraljeva na predlog Saveta za socijalnu zaštitu.
Sredstva za finansiranje programa unapređenja socijalne zaštite, uključujući i sredstva za primenu, praćenje i procenu efekata programa obezbeđuju se u budžetu grada Kraljeva.
Postupak praćenja i procene kvaliteta usluga i ostvarivanja materijalne podrške poverava se nadležnom odeljenju Gradske uprave u čijoj su nadležnosti poslovi iz oblasti socijalne zaštite.
PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Postupak za korišćenje usluga i ostvarivanje materijalne podrške vodi se po odredbama Zakona o opštem upravnom postupku, ako Zakonom o socijalnoj zaštiti nije drugačije određeno.
Postupci za ostvarivanje prava i pružanja usluga socijalne zaštite koji su započeti, a nisu okončani do otpočinjanja primene ove odluke, okončaće se po odredbama Odluke o pravima i uslugama u socijalnoj zaštiti grada Kraljeva ("Službeni list grada Kraljeva", broj 12/11, 28/12, 1/13 - ispr. i 30/14).
Odluka o pravima i uslugama u socijalnoj zaštiti grada Kraljeva ("Službeni list grada Kraljeva", broj 12/11, 28/12, 1/13 - ispr. i 30/14) prestaje da važi od dana otpočinjanja primene ove odluke.
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kraljeva" i primenjivaće se od dana formiranja Centra lokalnih usluga grada Kraljeva.