PRAVILNIK
O UTVRĐIVANJU LISTE PROGRAMA OPŠTEG STRUČNOG USAVRŠAVANJA ZAPOSLENIH U JEDINICAMA LOKALNE SAMOUPRAVE

("Sl. glasnik RS", br. 95/2017)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuju se lista opštih programa stručnog usavršavanja zaposlenih u jedinicama lokalne samouprave.

Član 2

Opšti programi stručnog usavršavanja zaposlenih u jedinicama lokalne samouprave jesu:

1) Program opšteg stručnog usavršavanja zaposlenih u jedinicama lokalne samouprave o primeni Zakona o opštem upravnom postupku;

2) Program opšteg stručnog usavršavanja zaposlenih u jedinicama lokalne samouprave u oblasti pripreme i sprovođenja projekata.

Programi iz stava 1. ovog člana (Prilog 1. i 2.) odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.

Član 3

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog 1

PROGRAM OPŠTEG STRUČNOG USAVRŠAVANJA ZAPOSLENIH U JEDINICAMA LOKALNE SAMOUPRAVE O PRIMENI ZAKONA O OPŠTEM UPRAVNOM POSTUPKU

 

UVOD

Programom opšteg stručnog usavršavanja zaposlenih u jedinicama lokalne samouprave o primeni Zakona o opštem upravnom postupku (u daljem tekstu: Program) utvrđuju se obavezni elementi programa opšteg stručnog usavršavanja zaposlenih u jedinicama lokalne samouprave u oblasti primene pravila opšteg upravnog postupka uređenih Zakonom o opštem upravnom postupku ("Službeni glasnik RS", broj 18/16), na način koji obezbeđuje metodološku celovitost programa, planirane efekte realizacije programa, aktuelnost programa u odnosu na propise, planirani broj, strukturu korisnika programa i neophodne kadrovske i tehničke uslove za realizaciju programa.

METODOLOŠKA CELOVITOST PROGRAMA

Cilj sprovođenja programa

Upravni postupak jeste skup pravila koja primenjuju svi državni organi i organizacije, organi i organizacije pokrajinske autonomije i organi i organizacije jedinica lokalne samouprave, ustanove, javna preduzeća, posebni organi preko kojih se ostvaruje regulatorna funkcija i pravna i fizička lica kojima su poverena javna ovlašćenja kada postupaju u upravnim stvarima.

U tom smislu, od izuzetnog značaja za ostvarivanje osnovnih načela i pravila na kojima se zasniva upravni postupak, kao i nesmetanog ostvarivanja prava i pravnih interesa stranaka, jeste kontinuirano unapređenje znanja i veština ovlašćenih službenih lica koja ih primenjuju.

Analiza potreba za stručnim usavršavanjem zaposlenih u jedinicama lokalne samouprave, sadržana u Izveštaju o proceni potreba za obukama zaposlenih u lokalnim samoupravama za 2017. godinu, u preporukama prioritetnih oblasti stručnog usavršavanja, kao posebno važnu za uvođenje standarda tzv. evropskog administrativnog prostora u postupanje organa i organizacija jedinica lokalne samouprave i ukupno ostvarivanje prava građana, definiše upravni postupak, odnosno primenu Zakona o opštem upravnom postupku.

Imajući u vidu da je Zakon o opštem upravnom postupku počeo u celini da se primenjuje 1. juna 2017. godine, kao i utvrđene potrebe za stručnim usavršavanjem u ovoj oblasti, cilj Programa jeste da obezbedi neophodan nivo znanja i veština zaposlenih u organima i organizacijama jedinica lokalne samouprave za celovitu i pravilnu primenu odredaba ovog procesnog zakona.

Oblast stručnog usavršavanja

Ovaj program odnosi se na oblast poverenih poslova, kao i na poslove iz nadležnosti jedinica lokalne samouprave.

Sadržinska celovitost programa:

Pitanja od značaja za postizanje planiranih rezultata - Program sadrži tematske celine kojima su obuhvaćeni osnovni instituti, osnovna načela upravnog postupka i procesna pravila utvrđeni Zakonom o opštem upravnom postupku, i to:

1) Podela vlasti i upravna funkcija; Značaj upravne reforme u kontekstu evrointegracija; Značaj upravnog postupka u okviru upravne reforme;

2) Upravni postupak (pojam, značaj, vrste i osnovna načela opšteg upravnog postupka);

3) Upravno postupanje (upravna stvar, upravni akt, garantni akt, upravni ugovor, upravne radnje, pružanje javnih usluga);

4) Osnovna pravila upravnog postupka (učesnici u upravnom postupku, opštenje organa i stranaka, obaveštavanje, rokovi, troškovi postupka);

5) Prvostepeni postupak (pokretanje postupka i zahtevi stranaka, prekid i obustava postupka, tok postupka do donošenja rešenja);

6) Rešenje i zaključak (pojam, vrste, oblici i sastavni delovi rešenja, rok za izdavanje rešenja);

7) Pravna sredstva (prigovor, žalba, postupanje prvostepenog organa po žalbi, postupanje drugostepenog organa po žalbi);

8) Posebni slučajevi ukidanja i menjanja rešenja (menjanje i poništavanje rešenja u vezi sa upravnim sporom; poništavanje konačnog rešenja; ponavljanje postupka; ukidanje rešenja; poništavanje, ukidanje ili menjanje pravnosnažnog rešenja na preporuku Zaštitnika građana);

9) Izvršenje (izvršnost rešenja, upravno izvršenje, sudsko izvršenje).

Oblik sprovođenja stručnog usavršavanja - Program se sprovodi putem obuka, korišćenjem metoda i tehnika predavanja i diskusije.

Planirani broj korisnika koji odgovara cilju programa - do 25 učesnika po obuci.

PLANIRANI EFEKTI REALIZACIJE PROGRAMA

Pokazatelji uspešnosti sprovođenja programa

Vrednovanje Programa ostvaruje se na osnovu ocene polaznika o realizovanom Programu i ocene realizatora programa, putem evaluacionih upitnika, na osnovu kojih se u odnosu na relevantne pokazatelje vrši procena stepena usvojenih znanja i veština zaposlenih u organima i organizacijama jedinice lokalne samouprave.

Način praćenja sprovođenja programa

Praćenje sprovođenja Programa ostvaruje se ocenom reakcije učesnika i ocenom znanja učesnika pre i nakon sprovedene obuke.

Registovanje i obrada podataka o sprovedenom programu i interpretacija rezultata

Registrovanje podataka o sprovedenom programu vrši se na kraju obuke, a obrada rezultata i objavljivanje rezultata planiranih efekata Programa u roku od jednog meseca od sprovođenja ukupnog broja obuka.

AKTUELNOST PROGRAMA U ODNOSU NA PROPISE

Potreba za stručnim usavršavanjem postoji, između ostalog, ako se donesu novi propisi koje primenjuju organi jedinica lokalne samouprave ili ako izmena tih propisa nalaže suštinske potrebe u postupanju zaposlenih u organima jedinica lokalne samouprave u vezi sa njihovom primenom ili ako to zahteva da zaposleni steknu ili usvoje nove ili unaprede svoja znanja i veštine za njihovu primenu.

Zakon o opštem upravnom postupku koji je donet 2016. godine, a počeo da se primenjuje od 1. juna 2017. godine, pored izmenjene sistematike, u odnosu na ranije važeći zakon u ovoj oblasti, uveo je niz novih ili izmenjenih instituta i pravila opšteg upravnog postupka.

U odnosu na činjenicu da ovaj zakon primenjuju zaposleni u svim organima i organizacijama jedinica lokalne samouprave, neophodno je da kroz stručno usavršavanje u ovoj oblasti unaprede postojeća i steknu nova znanja i veštine kako bi se obezbedili uslovi za njegovu zakonitu i pravilnu primenu.

BROJ I STRUKTURA KORISNIKA PROGRAMA

Profesionalna struktura programa

Program je namenjen zaposlenima u organima i organizacijama jedinica lokalne samouprave koji su raspoređeni na radna mesta na kojima se obavljaju i poslovi vođenja upravnog postupka i odlučivanja u upravnoj stvari, ili samo poslovi vođenja postupka ili pojedinih radnji u postupku.

Očekivani broj polaznika

Zaposleni raspoređeni na radna mesta na kojima se obavljaju i poslovi vođenja upravnog postupka i odlučivanja u upravnoj stvari, ili samo poslovi vođenja postupka ili pojedinih radnji u postupku.

Najmanji i najveći broj prijavljenih polaznika za program:

Od 20 do 25 polaznika po obuci.

KADROVSKI I TEHNIČKI USLOVI ZA REALIZACIJU PROGRAMA

Kadrovski uslovi za realizaciju programa

- Dva realizatora (predavača) po jednoj obuci, koja poseduju stručno, radno i predavačko iskustvo u oblasti u kojoj se program sprovodi.

Tehnički uslovi u pogledu realizacije programa

- Prostor, u vlasništvu, zakupu ili po osnovu ugovora o korišćenju, u kome će se sprovesti obuka, odnosno realizovati program, a koji nije manji od 2m2 po polazniku obuke.

- Oprema i sredstva (nameštaj, računare, projekte, table za prezentaciju, i dr.) koji su neophodni za realizaciju programa.

 

Prilog 2

PROGRAM OPŠTEG STRUČNOG USAVRŠAVANJA ZAPOSLENIH U JEDINICAMA LOKALNE SAMOUPRAVE ZA PRIPREMU I SPROVOĐENJE PROJEKATA

 

UVOD

Programom opšteg stručnog usavršavanja zaposlenih u jedinicama lokalne samouprave za pripremu i sprovođenje projekata (u daljem tekstu: Program) utvrđuju se obavezni elementi programa opšteg stručnog usavršavanja zaposlenih u jedinicama lokalne samouprave u oblasti finansijskog upravljanja međunarodnom pomoći na način koji obezbeđuje metodološku celovitost programa, planirane efekte realizacije programa, aktuelnost programa u odnosu na propise, planirani broj, strukturu korisnika programa i neophodne kadrovske i tehničke uslove za realizaciju programa.

METODOLOŠKA CELOVITOST PROGRAMA

Cilj sprovođenja programa

Pretpristupna pomoć Evropske unije usmerena je na sprovođenje ključnih reformskih ciljeva država kandidata za članstvo u Evropskoj uniji. Iskustva stečena tokom prethodnog procesa pristupanja Evropskoj uniji pokazala su da su se mnoge države kandidati za članstvo u Evropskoj uniji suočavale sa problemima u privlačenju sredstva iz fondova Evropske unije. Nadležni organi i zaposleni na svim nivoima vlasti koji su upravljali procesom programiranja i sprovođenja fondova Evropske unije, predstavljali su ključno merilo apsorpcionih kapaciteta te države za efikasno i efektivno korišćenje dodeljenih finansijskih sredstava Evropske unije. Stoga je za uspešno privlačenje i korišćenje tih sredstava bilo neophodno osposobiti zaposlene kako na državnom, tako i na lokalnom nivou za uspešno upravljanje procesom dobijanja i korišćenja ove bespovratne pomoći usmerene na ostvarivanje osnovnih vrednosti i standarda Evropske unije i njihovo implementiranje u sistem države kandidata za članstvo u njoj.

Finansijska podrška Evropske unije i druga međunarodna finansijska pomoć jedinicama lokalne samouprave u Republici Srbiji realizuje se u kontinuitetu duže od 15 godina. Međutim, samo su pojedine jedinice lokalne samouprave dostigle željeni nivo privlačenja finansijske pomoći, dok se značajan broj suočava sa problemom programiranja i sporovođenja projekata koji ne mogu da zadovolje institucionalne potrebe i ostvarivanje utvrđenih reformskih ciljeva.

Preciznije, opšta ocena je da se usled nedostatka adekvatnih kadrovskih kapaciteta za pripremu i sprovođenje projekata, donatorska sredstva ne koriste u potrebnom obimu, kao i da jedinice lokalne samouprave imaju pasivnu ulogu kao primaoci pomoći, zbog čega češće apliciraju za sredstva u oblastima koje su unapred utvrdili donatori, umesto da doprinosu utvrđivanju sopstvenih programa i prioriteta.

Između ostalog, ovom problemu doprineo je izostanak ili nesistemski i segmentalni pristup u stručnom usavršavanju zaposlenih u jedinicama lokalne samouprave u oblasti upravljanja međunarodnom finansijskom pomoći, odnosno pitanjima koja se odnose na pripremu i sprovođenje projekata.

Na navedeno je ukazala i analiza potreba za stručnim usavršavanjem zaposlenih u jedinicama lokalne samouprave, sadržana u Izveštaju o proceni potreba za obukama zaposlenih u lokalnim samoupravama za 2017. godinu, a kao jedna od predloženih prioritetnih oblasti stručnog usavršavanja posebno se naglašava upravljanje procesom programiranja i sprovođenja projekata.

U tom smislu, cilj Programa je da zaposlene u jedinicama lokalne samouprave upozna sa metodologijom pripreme projekata i programa za finansiranje iz različitih instrumenata međunarodne razvojne pomoći, kao i operativnim procedurama koje uređuju rad nadležnih institucija u Republici Srbiji koje su uključene u sistem upravljanja programima pretpristupne pomoći Evropske unije u okviru Instrumenta za pretpristupnu pomoć (IPA) kako bi se osposobili za efikasan rad na poslovima u ciklusu upravljanja finansijskom razvojnom pomoći.

Oblast stručnog usavršavanja

Ovaj program odnosi se na poslove iz nadležnosti lokalne samouprave.

Sadržinska celovitost programa

Pitanja od značaja za postizanje planiranih rezultata - Program sadrži tematske celine koje se odnose na osnove upravljanja projektnim ciklusom, pripremu projektnih predloga i sprovođenje projekata, i to:

1) Projektni pristup;

2) Izvori finansiranja projekata - procedure, mehanizmi, učesnici;

3) Projektni ciklus;

4) Identifikacija - strateško planiranje i intersektorska saradnja;

5) Pristup logičkog okvira - analiza zainteresovanih strana;

6) Pristup logičkog okvira - analiza problema i ciljeva;

7) Pristup logičkog okvira - analiza alternativnih rešenja i logika intervencije;

8) Matrica logike projekta - indikatori i izvori verifikacije, pretpostavke i rizici;

9) Aktivnosti, resursi i budžet;

10) Ugovorni aranžmani, PRAG i javne nabavke u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama;

11) Monitoring, evaluacija, izveštavanje.

Oblik sprovođenja stručnog usavršavanja - Program se sprovodi putem obuka, korišćenjem metoda i tehnika predavanje i diskusije.

Planirani broj korisnika koji odgovara cilju Programa - do 25 učesnika po obuci.

PLANIRANI EFEKTI REALIZACIJE PROGRAMA

Pokazatelji uspešnosti sprovođenja programa

Vrednovanje Programa ostvaruje se na osnovu ocene polaznika o realizovanom Programu i ocene realizatora Programa, putem evaluacionih upitnika, na osnovu kojih se u skladu sa relevantnim pokazateljima vrši procena stepena usvojenih znanja i veština zaposlenih u organima i organizacijama jedinice lokalne samouprave.

Način praćenja sprovođenja programa

Praćenje sprovođenje programa ostvaruje se ocenom reakcije učesnika i ocenom znanja učesnika pre i nakon sprovedene obuke.

Registrovanja i obrada podataka o sprovedenom programu i interpretacija rezultata

Registrovanje podataka o sprovedenom programu vrši se na kraju obuke, a obrada rezultata i objavljivanje rezultata planiranih efekata Programa u roku od jednog meseca od sprovođenja ukupnog broja obuka.

AKTUELNOST PROGRAMA U ODNOSU NA PROPISE

Stručno usavršavanje zaposlenih u jedinicama lokalne samouprave u tematskim celinama utvrđenim Programom, između ostalog, podrazumeva sticanje znanja i veština o strateškom, planskom i pravnom okviru koji definiše pravila pretpristupne pomoći Evropske unije. U tom smislu posebno je aktuelan Instrument za pretpristupnu pomoć - IPA II (Instrument for Pre-Accession Assistance - IPA II 2014-2020) uspostavljen Uredbom Evropskog parlamenta i Evropskog saveta broj: 231/2014 od 11. marta 2014. godine.

U odnosu na činjenicu da su ova pravila od značaja za zaposlene u svim organima i organizacijama jedinica lokalne samouprave, koji učestvuju u procesu programiranja i sprovođenja programa koji se finansiraju iz sredstava Evropske unije, neophodno je da kroz stručno usavršavanje u ovoj oblasti unaprede postojeća i dobiju nova znanja i veštine kako bi se obezbedili uslovi za njihovu pravilnu i potpunu primenu.

BROJ I STRUKTURA KORISNIKA PROGRAMA

Profesionalna struktura programa

Zaposleni u organima i organizacijama jedinica lokalne samouprave koji su raspoređeni na radna mesta koje čine poslovi pripreme ili sprovođenja projekata koji se realizuju iz sredstava međunarodne finansijske pomoći.

Očekivani broj polaznika

Zaposleni raspoređeni na radna mesta koje čine poslovi pripreme ili sprovođenja projekata koji se realizuju iz sredstava međunarodne finansijske pomoći.

Najmanji i najveći broj prijavljenih polaznika za program

Od 20 do 25 polaznika po obuci.

KADROVSKI I TEHNIČKI USLOVI ZA REALIZACIJU PROGRAMA

Kadrovski uslovi za realizaciju programa

- Dva realizatora (predavača) po jednoj obuci, koja poseduju stručno, radno i predavačko iskustvo u oblasti u kojoj se program sprovodi.

Tehnički uslovi u pogledu realizacije programa

- Prostor, u vlasništvu, zakupu ili po osnovu ugovora o korišćenju, u kome će se sprovesti obuka, odnosno realizovati program, a koji nije manji od 2 m2 po polazniku obuke.

- Oprema i sredstva (nameštaj, računare, projektore, table za prezentaciju, i dr.) koji su neophodni za realizaciju programa.