PRAVILNIK
O AERODROMSKIM NAKNADAMA

("Sl. glasnik RS", br. 71/2013, 48/2016 i 96/2017)

Predmet Pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se propisuju usluge za koje se plaćaju naknade operateru aerodroma i osnovna merila za obračunavanje aerodromskih naknada na aerodromima upisanim u Registar aerodroma Republike Srbije otvorenim za javni avio-prevoz, na kojima je u prethodnoj kalendarskoj godini ostvaren promet od najmanje pet miliona putnika.

Ako u prethodnoj kalendarskoj godini ni na jednom aerodromu iz stava 1. ovog člana nije ostvaren promet od najmanje pet miliona putnika, ovaj pravilnik se primenjuje na aerodrom sa najvećim prometom putnika u prethodnoj kalendarskoj godini.

Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije (u daljem tekstu: Direktorat) na svojoj internet stranici objavljuje aerodrome u Republici Srbiji na koje se primenjuje ovaj pravilnik, odnosno jednom godišnje ažurira te podatke.

Ovaj pravilnik se ne primenjuje na:

(1) naknade za pružanje usluga u vazdušnoj plovidbi (rutne i terminalne) koje se obračunavaju i njihova visina određuje po merilima koja su predviđena potvrđenim međunarodnim ugovorima, odnosno koje su utvrđene godišnjom troškovnom bazom na ime izvršavanja regulatornih i nadzornih poslova, u skladu sa zakonom kojim se uređuje vazdušni saobraćaj i propisom o merilima za obračun i određivanje visine naknada za pružanje usluga u vazdušnoj plovidbi kojim se preuzima Uredba Komisije (EZ) broj 1794/2006 od 6. decembra 2006. godine koja predviđa zajedničku šemu naplate za usluge u vazdušnoj plovidbi i Uredba Komisije (EZ) broj 1191/2010 od 16. decembra 2010. godine kojom se menja Uredba Komisije (EZ) broj 1794/2006 koja predviđa zajedničku šemu naplate za usluge u vazdušnoj plovidbi;

(2) naknade koje se naplaćuju za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja koje se pružaju u skladu s propisom o pristupu tržištu usluga zemaljskog opsluživanja na aerodromima kojim se preuzima Uputstvo Saveta 96/67/EZ od 15. oktobra 1996. godine o pristupu tržištu usluga zemaljskog opsluživanja na aerodromima Zajednice;

(3) naknadu za finansiranje pomoći licima sa invaliditetom ili licima sa smanjenom pokretljivošću u avio-prevozu, u skladu sa zakonom kojim se uređuju obligacioni i osnove svojinsko-pravnih odnosa u vazdušnom saobraćaju, u delu prava lica sa invaliditetom i lica sa smanjenom pokretljivošću, kojim se preuzima Uredba Evropskog parlamenta i Saveta (EZ) broj 1107/2006 od 5. jula 2006. godine o pravima lica sa invaliditetom i lica sa smanjenom pokretljivošću u avio-prevozu.

Preuzimanje propisa Evropske unije

Član 2

Ovaj pravilnik je usklađen sa Direktivom 2009/12/EZ Evropskog parlamenta i Saveta od 11. marta 2009. godine o aerodromskim naknadama.

Značenje izraza

Član 3

Pojedini izrazi u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

(1) aerodrom je svako definisano područje (uključujući sve objekte, instalacije i opremu) na kopnu ili na vodi ili na fiksnoj, fiksnoj priobalnoj ili plutajućoj strukturi, koje je u celini ili delimično namenjeno za sletanje, poletanje ili kretanje vazduhoplova. Aerodrom koji se koristi za javni avio-prevoz je površina na zemlji koja je posebno prilagođena za sletanje, uzletanje i manevrisanje vazduhoplova, uključujući pomoćne instalacije koje mogu da se pri tome koriste za potrebe saobraćaja vazduhoplova i usluge u vezi s njima, uključujući i instalacije koje su neophodne za komercijalni avio-prevoz;

(2) aerodromska naknada je naknada koju, u korist operatera aerodroma, plaćaju korisnici aerodroma za korišćenje objekata, sredstava, uređaja i usluga, koje isključivo pruža operater aerodroma i koje se odnose na sletanje, poletanje, sisteme osvetljenja, boravak parkiranog vazduhoplova, kao i opsluživanje putnika i robe;

(3) korisnik aerodroma je pravno lice ili preduzetnik koji je odgovoran za prevoz putnika i/ili prtljaga i/ili pošte i/ili stvari vazdušnim putem, od aerodroma ili do aerodroma;

(4) sistem aerodroma je grupa aerodroma koju je kao takvu odredio nadležan organ i kojim upravlja jedan operater aerodroma;

(5) operater aerodroma je svako pravno ili fizičko lice koje upravlja aerodromom i ima sertifikat, dozvolu za korišćenje ili saglasnost za korišćenje aerodroma. Za potrebe ovog pravilnika, izraz "operater aerodroma" znači telo koje upravlja aerodromom;

(6) telo koje upravlja aerodromom je privredno društvo, drugo pravno lice ili preduzetnik čiji cilj je da, prema nacionalnim propisima, pre svega rukovodi i upravlja infrastrukturom aerodroma i da usklađuje i nadzire delatnosti različitih operatera na aerodromu ili sistemu aerodroma.

Načelo nediskriminacije

Član 4

Operater aerodroma određuje visinu aerodromskih naknada na način kojim se neće diskriminisati pojedini korisnici aerodroma, u skladu s važećim propisima.

Ovim se ne isključuje mogućnost prilagođavanja aerodromskih naknada u slučajevima javnog i opšteg interesa, uključujući zaštitu životne sredine.

Kriterijumi koji se koriste za takva prilagođavanja moraju biti primereni, objektivni i transparentni.

Sistem aerodroma

Član 5

Operater koji upravlja sistemom aerodroma može da odredi zajednički i transparentan sistem obračunavanja aerodromskih naknada koji obuhvata sve aerodrome unutar sistema aerodroma.

Zajednički sistemi obračunavanja aerodromskih naknada

Član 6

Operater više aerodroma koji opslužuju isti grad ili konurbaciju može da odredi zajednički i transparentan sistem obračunavanja aerodromskih naknada, pod uslovom da svaki aerodrom poštuje zahteve transparentnosti iz člana 8. ovog pravilnika, o čemu će se pre primene pisanim putem obavestiti Evropska komisija.

Konsultacije i pravna zaštita

Član 7

Operater aerodroma održava redovne konsultacije sa korisnicima aerodroma, odnosno predstavnicima ili udruženjima korisnika aerodroma u vezi sa:

1) primenom sistema obračunavanja aerodromskih naknada;

2) visinom aerodromskih naknada;

3) kvalitetom pruženih usluga (prema potrebi).

Konsultacije iz stava 1. ovog člana se održavaju najmanje jednom godišnje, osim ako tokom poslednjih konsultacija nije drugačije dogovoreno. Ako je zaključen višegodišnji sporazum između operatera aerodroma i korisnika aerodroma, konsultacije se održavaju na način predviđen tim sporazumom. Na zahtev Direktorata, konsultacije se održavaju više puta godišnje, odnosno češće nego što je višegodišnjim sporazumom iz ovog stava predviđeno.

O planiranim izmenama sistema obračunavanja aerodromskih naknada ili visine tih naknada operater aerodroma se prethodno konsultuje sa korisnicima aerodroma. Operater aerodroma upućuje korisniku aerodroma predlog izmene sistema obračunavanja, odnosno visine aerodromskih naknada, razloge zbog kojih se promene predlažu, uključujući i obrazloženje predloženih izmena, najkasnije četiri meseca pre njihovog stupanja na snagu, izuzev u slučaju umanjenja aerodromskih naknada, kao i u slučaju izuzetnih okolnosti koje se moraju opravdati korisnicima aerodroma.

Operater aerodroma, pre donošenja odluke o izmenama, uzima u obzir mišljenje korisnika aerodroma. Operater aerodroma uobičajeno objavljuje odluku o izmenama ili preporuku najkasnije dva meseca pre njenog stupanja na snagu. U slučaju da nije postignut dogovor o predloženim izmenama između operatera aerodroma i korisnika aerodroma, operater aerodroma mora da obrazloži svoju odluku s obzirom na mišljenje korisnika aerodroma.

Ako operater aerodroma i korisnici aerodroma ne postignu dogovor o predloženim izmenama sistema ili visine aerodromskih naknada, svaka strana može da se obrati Direktoratu, koji ispituje opravdanost razloga za izmenu sistema i visine aerodromskih naknada, vrši stručnu analizu, donosi odluku o izmeni sistema i visine aerodromskih naknada nakon konsultacija s operaterom i korisnicima i preduzima druge mere iz svoje nadležnosti određene zakonom kojim se uređuje vazdušni saobraćaj.

U slučaju iz stava 5. ovog člana, odluka operatera aerodroma o izmeni sistema, odnosno visine aerodromskih naknada, neće stupiti na snagu sve dok Direktorat, bez odlaganja, ne ispita i donese odluku u toj pravnoj stvari.

Strana koja pokreće postupak pred Direktoratom dužna je da detaljno obrazloži svoj zahtev za ispitivanje opravdanosti razloga za izmenu sistema obračunavanja i/ili visine aerodromskih naknada. Činjenično stanje na kome zasniva svoj zahtev strana je dužna da iznese tačno, potpuno i određeno.

Ako se ne radi o činjenicama koje su opštepoznate, strana je dužna da za svoje navode predloži dokaze i da ih podnese Direktoratu, ako je moguće. Direktorat može zahtevati i podnošenje drugih dokumenata koje smatra neophodnim za odlučivanje o zahtevu.

Ako je podneti zahtev neuredan, odnosno nije razumljiv ili nije potpun ili ima nedostatke koji Direktorat sprečavaju da po njemu postupa, Direktorat u roku od osam dana od prijema zahteva obaveštava podnosioca na koji način da uredi zahtev i to u roku koji ne može biti kraći od osam dana. Ako zahtev ne bude uređen u navedenom roku, Direktorat donosi rešenje kojim se zahtev odbacuje.

Ako zahtev ne bude odbačen, Direktorat sprovodi ispitni postupak pružajući mogućnost i drugoj strani da se izjasni o navodima iz zahteva i predloži odgovarajuće dokaze.

Pre donošenja odluke o izmeni sistema obračunavanja i/ili visine aerodromskih naknada Direktorat, između ostalog, razmatra:

1) opravdanost razloga za izmenu sistema obračunavanja i/ili visine naknada;

2) uticaj izmene sistema obračunavanja i/ili visine naknada na kvalitet i obim usluge;

3) da li se izmenom sistema obračunavanja i/ili visine naknada narušava princip nediskriminacije korisnika aerodroma;

4) odnos troškova pružanja usluge, visine naknade za njeno pružanje i procenjene cene po jedinici usluge;

5) postojanje eventualnih izuzetnih okolnosti;

6) uticaj izmene sistema obračunavanja i/ili visine naknada na razvoj vazdušnog saobraćaja.

Prilikom donošenja odluke o izmeni sistema obračunavanja i visine aerodromskih naknada, uzimaju se u obzir, ako je primenljivo, principi sadržani u ICAO Dokumentu 9562 (Airport Economic Manuel) i ICAO Dokumentu 9082 (ICAO's Policies on Charges for Airports and ANS).

Ako Direktorat nije u mogućnosti da donese finalnu odluku o ovoj pravnoj stvari u roku koji je predložio operater aerodroma, najkasnije mesec dana od datuma prijema zahteva, može da donese privremenu odluku koja ostaje na snazi sve do donošenja finalne odluke.

Finalna odluka o izmeni sistema, odnosno visine aerodromskih naknada donosi se bez odlaganja, a najkasnije četiri meseca od datuma podnošenja zahteva za posredovanjem, sa mogućnošću da se taj rok produži za još dva meseca u vanrednim i opravdanim okolnostima, a stupa na snagu 60 dana od datuma objavljivanja.

Transparentnost

Član 8

Najkasnije sedam dana pre redovnih konsultacija iz člana 7. stav 1. ovog pravilnika, operater aerodroma svakom korisniku aerodroma, predstavniku korisnika aerodroma ili udruženja korisnika aerodroma, dostavlja informacije o svim elementima na osnovu kojih se utvrđuje sistem obračuna ili visina svih aerodromskih naknada.

Informacije iz stava 1. ovog člana uključuju:

(1) spisak različitih usluga i raspoložive infrastrukture za koje se korisniku aerodroma obračunava aerodromska naknada;

(2) metodologiju koja se koristi pri određivanju aerodromskih naknada;

(3) ukupnu strukturu troškova koji se odnose na angažovana sredstva i objekte, kao i pružene usluge za koje su obračunate aerodromske naknade;

(4) prihode iz različitih (drugih) naknada i ukupne troškove usluga na koje se odnose ti prihodi;

(5) finansiranje objekata, sredstava i usluga na koje se odnose aerodromske naknade od strane državne uprave;

(6) kratkoročne i srednjoročne prognoze operatera aerodroma koje se odnose na visinu aerodromskih naknada, povećanje saobraćaja i investicije;

(7) efektivnu iskorišćenost infrastrukture i opreme na aerodromu u određenom periodu; i

(8) predviđeni uticaj svakog značajnog ulaganja na kapacitet aerodroma.

Najkasnije 14 dana pre redovnih konsultacija iz člana 7. stav 1. ovog pravilnika, korisnici aerodroma dostavljaju operateru aerodroma podatke koji se odnose na:

(1) kratkoročnu i srednjoročnu prognozu saobraćaja na tom aerodromu;

(2) kratkoročnu i srednjoročnu prognozu sastava svoje flote i planiranu iskorišćenost flote na tom aerodromu;

(3) planirane kratkoročne i srednjoročne razvojne projekte na tom aerodromu; i

(4) druge zahteve i potrebe na tom aerodromu.

Informacije iz st. 2. i 3 ovog člana smatraju se poslovnom tajnom i ne dostavljaju se trećim licima, bez pisane saglasnosti vlasnika tih podataka.

Ako se akcijama operatera aerodroma trguje na berzi, primenjuju se propisi koji se odnose na trgovanje akcijama.

Nova infrastruktura

Član 9

Pre donošenja konačne odluke o planiranom uvođenju nove infrastrukture, operater aerodroma se konsultuje sa korisnicima aerodroma.

Nivo kvaliteta

Član 10

Da bi obezbedio nesmetano i efikasno obavljanje delatnosti, operater aerodroma dogovara sa udruženjem korisnika aerodroma, kao i predstavnicima korisnika aerodroma nivo kvaliteta usluga koje taj aerodrom pruža i, zavisno od postignutog dogovora, zaključuje sporazum o kvalitetu usluga koje se pružaju na aerodromu. Pregovori o kvalitetu usluga mogu da budu deo konsultacija iz člana 7. stav 1. ovog pravilnika.

Sporazum o kvalitetu usluga zasniva se na primenjenom sistemu obračunavanja aerodromskih naknada, visini aerodromskih naknada, kako bi dogovoren nivo kvaliteta usluga koje taj aerodrom pruža bio u skladu sa primenjenim sistemom obračunavanja aerodromskih naknada i visinom aerodromskih naknada.

Razlikovanje usluga

Član 11

Operater aerodroma, u cilju pružanja usluga prilagođenih korisnicima aerodroma, što uključuje i mogućnost izdvajanja dela ili celog putničkog ili robnog terminala za potrebe samo jednog korisnika aerodroma, može da izmeni nivo kvaliteta i obim pojedinih usluga.

Zbog razlike u nivou kvaliteta i obimu usluga iz razloga navedenih u stavu 1. ovog člana, operater aerodroma može, zbog različitih troškova, da donese odluku o različitoj visini aerodromskih naknada zasnovanu na različitom nivou kvaliteta ili obimu ovih usluga ili na drugim objektivnim i transparentnim kriterijumima, ne kršeći time načelo nediskriminacije iz člana 4. ovog pravilnika.

Svakom korisniku aerodroma koji namerava da koristi, za svoje potrebe, prilagođene usluge ili celi ili delove putničkog ili robnog terminala, operater aerodroma omogućava pristup tim uslugama, terminalu ili delovima terminala.

Ako više korisnika aerodroma želi da koristi, samo za svoje potrebe, posebno prilagođene usluge i/ili namenski terminal ili deo terminala, a što nije moguće zbog ograničenja kapaciteta, operater aerodroma odlučuje o prioritetima na osnovu relevantnih, objektivnih, transparentnih i nediskriminatornih kriterijuma. Pre primene odluke o prioritetima i primenjenim kriterijumima iz stava 4. ovog člana operater aerodroma pribavlja saglasnost Direktorata.

Nezavisni nadzorni organ

Član 12

Direktorat, u skladu sa svojim nadzornim ovlašćenjima određenim zakonom kojim se uređuje vazdušni saobraćaj, stara se o pravilnom sprovođenju postupka iz člana 7. ovog pravilnika na odgovarajući, nepristrastan, nediskriminatoran i transparentan način.

U skladu sa preuzetim međunarodnim obavezama, Evropska komisija se obaveštava o nadzornim ovlašćenjima i nadležnostima Direktorata iz stava 1. ovog člana, a na zahtev Evropske komisije, Direktorat podnosi joj izveštaj o izvršenim nadzorima iz stava 1. ovog člana.

Odredba člana 12. ovog pravilnika ne dira u prava operatera i korisnika aerodroma koja proizlaze iz propisa o zaštiti konkurencije na tržištu Republike Srbije.

Stupanje na snagu

Član 13

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Samostalni član Pravilnika o izmenama i dopuni
Pravilnika o aerodromskim naknadama

("Sl. glasnik RS", br. 96/2017)

Član 5

Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".