ODLUKA

O JAVNIM I NEKATEGORISANIM PUTEVIMA NA TERITORIJI GRADA VRANJA

("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 27/2017)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Predmet

Član 1

Ovom odlukom uređuje se pravni status javnih i nekategorisanih puteva na teritoriji grada Vranja, uslovi i način upravljanja, zaštita, održavanje i korišćenje javnih i nekategorisanih puteva, izvori i način finansiranja tih puteva i inspekcijski nadzor, kao i druga pitanja vezana za upravljanje, održavanje i zaštitu javnih i nekategorisanih puteva.

Značenje izraza

Član 2

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovoj odluci imaju sledeća značenja:

1) "put" jeste izgrađena, odnosno utvrđena površina koju kao saobraćajnu površinu mogu da koriste svi ili određeni učesnici u saobraćaju, pod uslovima određenim zakonom i drugim propisima;

2) "javni put" jeste put koji ispunjava propisane kriterijume za kategorizaciju od strane nadležnog organa;

3) "državni put" jeste javni put koji saobraćajno povezuje: teritoriju države sa mrežom evropskih puteva, odnosno deo mreže evropskih puteva; teritoriju države sa teritorijom susednih država; celokupnu teritoriju države; privredno značajna naselja na teritoriji države; područje dva ili više okruga ili područje okruga, kao i njegov deo koji prolazi kroz naselje, u slučaju da nije izgrađen obilazni put pored naselja;

4) "opštinski put" jeste javni put koji saobraćajno povezuje teritoriju grada, odnosno gradske opštine, kao i teritoriju grada, odnosno gradske opštine sa mrežom državnih puteva;

5) "nekategorisani put" jeste saobraćajna površina koja je dostupna većem broju raznih korisnika, koju nadležni organ proglasi nekategorisanim putem i koja je upisana u katastar nepokretnosti kao nekategorisani put;

6) "naselje" jeste izgrađeni funkcionalno objedinjen prostor na kome su obezbeđeni uslovi za život i rad i za zadovoljavanje zajedničkih potreba stanovnika, čije se granice utvrđuju prostornim, odnosno urbanističkim planom grada, odnosno gradske opštine i označavaju propisanim saobraćajnim znakom na javnom putu;

7) "put van naselja" jeste deo javnog puta van granica naselja;

8) "put u naselju" jeste deo javnog puta unutar granica naselja čije se karakteristike utvrđuju prostornim, odnosno urbanističkim planom grada, odnosno gradske opštine;

9) "ulica" jeste javni put u naselju koji saobraćajno povezuje delove naselja;

10) "evidencija javnih puteva" jeste propisana sadržina saobraćajno-tehničkih podataka i postupak prikupljanja, odnosno obnavljanja tih podataka o javnim putevima;

11) "putni objekti" su mostovi, nadvožnjaci, podvožnjaci, vijadukti, akvadukti, propusti, tuneli, galerije, potporni i obložni zidovi i sl.;

12) "prateći sadržaji javnog puta" jesu moteli, restorani, servisi, stanice za snabdevanje motornih vozila gorivom, prodavnice, objekti za rekreaciju i drugi objekti namenjeni pružanju usluga korisnicima puta;

13) "zemljišni pojas" jeste kontinualna površina sa obe strane useka i nasipa, širine najmanje jedan metar, mereno od linija koje čine krajnje tačke poprečnog profila javnog puta van naselja na spoljnu stranu;

14) "priključak" jeste saobraćajna površina kojom se povezuje javni put niže kategorije sa javnim putem više kategorije ili nekategorisani put, odnosno prilazni put sa javnim putem;

15) "potrebna preglednost" jeste preglednost za bezbedno zaustavljanje vozila ispred nepokretne prepreke na kolovozu javnog puta, koja mora biti obezbeđena na svakoj tački puta i koja se određuje na osnovu vrednosti računske brzine;

16) "zaštitni pojas" jeste površina uz ivicu zemljišnog pojasa, na spoljnu stranu, čija je širina određena ovim zakonom i služi za zaštitu javnog puta i saobraćaja na njemu;

17) "pojas kontrolisane izgradnje" jeste površina sa spoljne strane od granice zaštitnog pojasa na kojoj se ograničava vrsta i obim izgradnje objekata, koja je iste širine kao i zaštitni pojas i koja služi za zaštitu javnog puta i saobraćaja na njemu;

18) "saobraćajna signalizacija" obuhvata sredstva i uređaje za praćenje, kontrolu, regulisanje i vođenje saobraćajnih tokova (saobraćajni znakovi na putevima);

19) "upravljanje saobraćajem" jeste praćenje, kontrola i vođenje saobraćaja na mreži puteva na teritoriji grada;

20) "obustava saobraćaja" jeste kontrolisani prekid saobraćaja na javnom putu;

21) "ograničenje saobraćaja" jeste zabrana kretanja pojedinih vrsta vozila na javnom putu;

22) "vanredni prevoz" jeste prevoz vozilom koje osovinskim opterećenjem, ukupnom masom, širinom, dužinom i visinom prekoračuje propisane mere;

23) "održavanje puta" jeste izvođenje radova kojima se obezbeđuje nesmetano i bezbedno odvijanje saobraćaja i čuva upotrebna vrednost javnog puta u stanju koje je bilo u trenutku izgradnje, odnosno rekonstrukcije;

24) "zaštita puta" jeste zabrana ili ograničavanje intervencija na javnom putu, zaštitnom pojasu i pojasu kontrolisane izgradnje;

25) "tehnička regulativa" jesu standardi, tehnički propisi, uslovi i specifikacije za planiranje, projektovanje, građenje, održavanje i zaštitu javnih puteva.

Pravni status puteva

Član 3

Opštinski putevi, ulice i nekategorisani putevi na teritoriji grada Vranja (u daljem tekstu: Grad), su dobra u opštoj upotrebi i na njima se mogu sticati prava korišćenja, prava službenosti i druga prava određena zakonom.

Opštinski putevi, ulice i nekategorisani putevi iz stava 1. ovog člana, koji nisu deo državnog puta I i II reda, su u javnoj svojini grada

Opštinski putevi, ulice i nekategorisani putevi čine mrežu puteva na teritoriji grada.

Pravo javne svojine na javnom putu, kao i pravo službenosti i druga prava određena zakonom koja se ustanovljavaju na javnom putu u korist drugih lica, upisuju se u javne knjige i zvanične evidencije u koje se upisuju prava na nepokretnostima, u skladu sa zakonom.

II JAVNI PUTEVI

Elementi javnog puta

Član 4

Javni put, u smislu ove odluke, obuhvata: trup puta koji čine donji stroj puta (nasipi, useci, zaseci, objekti, postrojenja i uređaji za odvodnjavanje puta i zaštitu od površinskih i podzemnih voda) i gornji stroj puta (kolovozna konstrukcija, ivične trake odnosno ivičnjaci, rigole, bankine, berme, razdelne trake i sl.); putni objekti (mostovi nadvožnjaci podvožnjaci, vijadukti, akvadukti, propusti, tuneli, galerije, potporni i obložni zidovi i sl.); priključke; trotoare, pešačke i biciklističke staze koje prate kolovoz puta (u naselju); zemljišni pojas; vazdušni prostor iznad kolovoza u visini od najmanje sedam metara, sa slobodnim prostorom u visini od najmanje 4,5 metra, od najviše tačke kolovoza; objekte za potrebe puta (saobraćajne površine autobuskih stajališta, parkirališta, odmorišta, zelene površine; saobraćajnu signalizaciju; opremu puta (sve vrste zaštitnih ograda, smerokazi, instalacije); objekte i opremu za zaštitu puta, saobraćaja i okoline (snegobrani, vetrobrani, zaštita od osulina, zaštita od buke i drugih štetnih uticaja na okolinu) i druge elemente u skladu sa zakonom.

Kategorizacija javnih puteva

Član 5

Prema značaju saobraćajnog povezivanja javni puteve se dela na:

1) opštinske puteve i

2) ulice.

Kriterijumi za kategorizaciju javnih puteva i kategorizacija javnih puteva utvrđuje se posebnim aktom Skupštine grada Vranja (u daljem tekstu: Skupština grada), u skladu sa zakonom.

Član 6

Prema položaju u prostoru i uslovima odvijanja saobraćaja, javni putevi se dele na:

1) javne puteve van naselja i

2) javne puteve u naselju.

Javni put u naselju određuje se prostornim i urbanističkim planom.

Kolovozna konstrukcija ulica koje su istovremeno delovi državnih, odnosno opštinskih puteva koji prolaze kroz naselja i saobraćajna signalizacija, smatraju se delovima tih puteva.

Pravac, odnosno promenu pravca državnog puta koji prolazi kroz naselje, određuje Skupština grada, po prethodno pribavljenoj saglasnosti ministarstva nadležnog za poslove saobraćaja, u skladu sa zakonom.

Opštinski putevi

Član 7

Opštinski putevi na teritoriji grada jesu:

1. Put Vranje - Dubnica - Gornji Vrtogoš - Donji Vrtogoš - Davidovac (veza sa državnim putem IIA - 258),

2. Put Vranje - Sobina - Dobre Vode - Kitka, sa odvajanjem za Čestelin,

3. Put Vranje - Balinovac - Mečkovac - Bojin Del - Tesovište,

4. Put Moštanica - Gumerište,

5. Put Ristovac - (veza sa državnim putem IIA - 233)

6. Put Ristovac (veza sa državnim putem IIA - 233) - Milanovo - Buštranje - Rusce,

7. Put Pavlovac (veza sa državnim putem IIA - 258) - Rataje - Crni Lug - Donje Žapsko - Gornje Žapsko - Buštranje,

8. Put Prevalac - Korbevac (veza sa državnim putem IIB - 442),

9. Put Crepana (veza sa državnim putem IIB - 442) - Toplac - Čukovac - Zlatokop (veza sa državnim putem IIA - 227),

10. Put Zlatokop (veza sa državnim putem IIA - 227) - Kupinince - Aleksandrovačko jezero - Aleksandrovac - Rataje - Ristovac,

11. Put Zlatokop (veza sa državnim putem IIA - 227) - Donje Trebešinje - Donja Otulja - Preobraženje - Kopanjane - Lepčince - Margance,

12. Put Donje Trebešinje - Gornje Trebešinje - Nastavce - Surdul - Ćurkovica,

13. Put Barelić - Viševce - Ćurkovica - Lepčince,

14. Put Barelić - Koćura,

15. Put Tibužde (veza sa državnim putem IIA - 227) - Leva Reka - Srednji Del - Barelić,

16. Put Vranje - Ćukovac - Dulan,

17. Put Vranjska Banja - Prvonek - Stari Glog - Petrova Gora - Novi Glog,

18. Put Vranjska Banja - Leva Reka - Stara Brezovica - Nova Brezovica,

19. Put Bujkovac - Izumno - Prvonek - Crni Vrh,

20. Put Korbevac - Lipovac - Slivnica,

21. Put Panevlje - Klisurica - Kriva Feja,

22. Put Goč - Jezero - Gradište - Trstena - Velja Glava,

23. Put Golemo Selo - Oštra Glava - Dupeljevo,

24. Put Vlase - Strešak,

25. Put Gradnja - Kukavica - Lisac,

26. Put Vlase - Stance - Roždace,

27. Put Uševce - Smiljević - Urmanica,

28. Put Mijovce - Dupeljevo - Trstena,

29. Put Golemo Selo - Mahala Prokopije - Kopiljak,

30. Put Veternica - Studenska reka - Studena,

31. Put Vranje - Suvi Dol (veza IIA-258),

32. Put Vranje - Neradovac (veza IIA-1).

III UPRAVLJANJE JAVNIM PUTEVIMA

Delatnost upravljanja

Član 8

Upravljanje javnim putem, u smislu zakona i ove odluke, jeste: korišćenje javnog puta (kontrola naplate naknade za upotrebu javnog puta, vršenje javnih ovlašćenja i sl.); zaštita javnog puta; organizovanje i obavljanje stručnih poslova na izgradnji, rekonstrukciji, održavanju i zaštiti javnog puta; organizovanje stručnog nadzora nad izgradnjom, rekonstrukcijom, održavanjem i zaštitom javnog puta; planiranje izgradnje, rekonstrukcije, održavanja i zaštite javnog puta; označavanje javnog puta i vođenje evidencije o javnim putevima i o saobraćajno-tehničkim podacima za te puteve; drugi poslovi koji se odnose na održavanje, zaštitu i razvoj javnih puteva.

Delatnost upravljanja javnim putevima na teritoriji grada obavlja Javno preduzeće "Vodovod" Vranje, osnovano od strane Skupštine grada (u daljem tekstu: Upravljač javnog puta).

Poveravanje vršenja javnih ovlašćenja

Član 9

Upravljaču javnog puta poverava se vršenje javnih ovlašćenja koja se odnose na izdavanje:

1) saglasnosti za izgradnju, odnosno rekonstrukciju priključka na javni put;

2) saglasnosti za građenje, odnosno postavljanje vodovoda, kanalizacije, toplovoda i drugih sličnih objekata, kao i telekomunikacionih i elektro vodova, instalacija i postrojenja na javnom putu i u zaštitnom pojasu javnog puta;

3) saglasnost za izmenu saobraćajnih površina pratećih sadržaja puta;

4) saglasnost za održavanje sportske ili druge manifestacije na javnom putu;

5) posebne dozvole za obavljanje vanrednog prevoza na javnom putu;

6) odobrenja za postavljanje reklamnih tabli, reklamnih panoa, uređaja za slikovno ili zvučno obaveštavanje ili oglašavanje na javnom putu, odnosno pored javnog puta i

7) drugih saglasnosti i odobrenja, u skladu sa zakonom.

Akt iz stava 1. ovog člana mora da sadrži saobraćajno-tehničke uslove.

Upravljač javnog puta dužan je da po zahtevu za izdavanje saglasnosti i odobrenja iz stava 1. ovog člana odluči u roku od osam dana od dana podnošenja zahteva.

Protiv akata iz stava 1. ovog člana može se izjaviti žalba Gradskom veću grada Vranja (u daljem tekstu: Gradsko veće), u roku od osam dana od dana dostavljanja tog akta.

Upravljač javnog puta je dužan da vodi evidenciju o aktima donetim u vršenju javnih ovlašćenja u smislu stava 1. ovog člana.

Nezavisno od vođenja evidencije u smislu stava 5. ovog člana, upravljač javnog puta je dužan da primerak izdatih saglasnosti u vršenju javnih ovlašćenja dostavlja organizacionoj jedinici Gradske uprave u čijoj nadležnosti su poslovi saobraćaja (u daljem tekstu: gradski organ nadležan za poslove saobraćaja).

Način održavanja i zaštite javnog puta

Član 10

Upravljač javnog puta dužan je da obezbedi trajno, neprekidno i kvalitetno održavanje i zaštitu javnog puta, kao i nesmetano i bezbedno odvijanje saobraćaja na njemu.

Upravljač javnog puta odgovara za štetu koja nastane korisnicima javnog puta zbog propuštanja blagovremenog obavljanja pojedinih radova na redovnom održavanju javnog puta propisanih ovom odlukom, odnosno zbog izvođenja tih radova suprotno propisanim tehničkim uslovima i načinu njihovog izvođenja.

Upravljač javnog puta ne odgovara za štetu ukoliko je obezbedio blagovremeno obaveštavanje korisnika javnog puta odgovarajućom horizontalnom i vertikalnom signalizacijom o oštećenjima na javnom putu.

IV FINANSIRANJE JAVNIH PUTEVA

Izvori finansiranja

Član 11

Finansiranje održavanja i zaštita javnih puteva obezbeđuje se iz:

1) naknade za upotrebu javnog puta;

2) sredstava budžeta Republike Srbije;

3) sredstava budžeta Grada;

4) finansijskih kredita;

5) ulaganja domaćih i stranih lica;

6) donacija;

7) drugih izvora u skladu sa zakonom.

Naknada za upotrebu javnog puta

Član 12

Za upotrebu javnog puta plaćaju se naknade, i to:

1) naknada za vanredni prevoz;

2) naknada za postavljanje reklamnih tabli, reklamnih panoa, uređaja za slikovno ili zvučno obaveštenje ili oglašavanje na javnom putu odnosno na drugom zemljištu koje koristi upravljač javnog puta;

3) naknada za zakup delova zemljišnog pojasa javnog puta;

4) naknada za zakup drugog zemljišta koje koristi upravljač javnog puta;

5) naknada za postavljanje vodovoda, kanalizacije, električnih, telefonskih i telegrafskih vodova i sl. na javnom putu;

6) godišnja naknada za korišćenje komercijalnih objekata kojima je omogućen pristup sa javnog puta.

Visinu naknada iz stava 1. ovog člana utvrđuje upravljač javnog puta, uz saglasnost Skupštine grada.

Sredstva od naplaćene naknade iz stava 1. ovog člana prihod su upravljača javnog puta.

Sredstva od naplaćene naknade iz stava 1. ovog člana koriste se za održavanje i zaštitu javnih puteva, kao i za troškove korišćenja i otplatu kredita za navedene namene.

U pogledu naplate naknada utvrđenih ovom odlukom, kontrole, kamate, povraćaja, zastarelosti, kazne i ostalog što nije uređeno ovom odlukom, primenjivaće se odredbe zakona kojim se uređuje poreski postupak i poreska administracija.

V ZAŠTITA JAVNIH PUTEVA

Mere za sprečavanje ugrožavanja stabilnosti javnog puta

Član 13

Radi sprečavanja ugrožavanja stabilnosti javnog puta i obezbeđivanja uslova za nesmetano odvijanje saobraćaja i režim saobraćaja na javnom putu, nosilac prava službenosti na javnom putu, kao i drugih prava u skladu sa zakonom i ovom odlukom, može da izvodi radove na javnom putu (građenje, odnosno postavljanje vodovoda, kanalizacije, toplovoda, železničke pruge i drugih sličnih objekata, kao i telekomunikacionih i elektro vodova, instalacija, postrojenja i sl.) samo ako je za izvođenje tih radova pribavio saglasnost upravljača javnog puta.

Zabrana izgradnje u zaštitnom pojasu

Član 14

U zaštitnom pojasu pored javnog puta van naselja, zabranjena je izgradnja građevinskih ili drugih objekata, kao i postavljanje postrojenja, uređaja i instalacija, osim izgradnje saobraćajnih površina pratećih sadržaja javnog puta, kao i postrojenja, uređaja i instalacija koji služe potrebama javnog puta i saobraćaja na javnom putu.

U zaštitnom pojasu iz stava 1. ovog člana može da se gradi, odnosno postavlja, vodovod, kanalizacija, toplovod, železnička pruga i drugi sličan objekat, kao i telekomunikacioni i elektro vodovi, instalacije, postrojenja i sl., po prethodno pribavljenoj saglasnosti upravljača javnog puta koja sadrži saobraćajno-tehničke uslove.

Upravljač javnog puta dužan je da obezbedi kontrolu izvođenja radova iz stava 2. ovog člana.

Član 15

Zaštitni pojas, sa svake strane opštinskog puta ima širinu 5 metara.

Odredba stava 1. ovog člana, u pogledu širine zaštitnog pojasa, primenjuju se i u naseljima, osim ako je drugačije određeno prostornim, odnosno urbanističkim planom.

Pojas kontrolisane izgradnje

Član 16

Izgradnja objekata u pojasu kontrolisane izgradnje dozvoljena je na osnovu donetih prostornih i urbanističkih planova koji obuhvataju taj pojas.

U pojasu iz stava 1. ovog člana zabranjeno je otvaranje rudnika, kamenoloma i deponija otpada i smeća.

Zaštita preglednosti javnog puta

Član 17

Ograde, drveće i zasadi pored javnih puteva podižu se tako da ne ometaju preglednost javnog puta i ne ugrožavaju bezbednost saobraćaja.

Zabranjeno je ostavljanje građevinskog i drugog materijala pored javnog puta ako se time umanjuje preglednost javnog puta.

Član 18

Na raskrsnici javnog puta sa drugim putem i ukrštanja javnog puta sa železničkom prugom u istom nivou, moraju se obezbediti zone potrebne preglednosti u skladu sa zakonom i drugim propisima.

U zonama potrebne preglednosti zabranjeno je podizati zasade, ograde i drveće, ostavljati predmete i materijale, postavljati postrojenja i uređaje i graditi objekte, odnosno vršiti druge radnje koje ometaju preglednost javnog puta.

Vlasnik, odnosno neposredni držalac zemljišta, koje se nalazi u zoni potrebne preglednosti, dužan je da, na zahtev upravljača javnog puta, ukloni zasade, ograde, drveće, predmete, materijale, postrojenja, uređaje i objekte iz stava 2. ovog člana, u cilju obezbeđenja preglednosti puta.

Obaveza upravljača infrastrukturnog objekta postavljenog na javni put

Član 19

Lice koje upravlja objektom, postrojenjem, uređajem, instalacijom i vodovima, ugrađenim u javni put, dužno je da održava taj objekat, postrojenje, uređaj, instalaciju i vod, na način kojim se ne oštećuje javni put, odnosno ne ugrožava bezbednost saobraćaja ili ne ometa održavanje javnog puta.

U slučaju oštećenja, odnosno kvara, objekata, postrojenja, uređaja, instalacija ili vodova iz stava 1. ovog člana, lice koje upravlja tim objektima dužno je da bez odlaganja pristupi otklanjanju oštećenja, odnosno kvara i istovremeno o preduzetim radovima, bez odlaganja, obavesti upravljača javnog puta.

Lice iz stava 1. ovog člana, otklanjanju oštećenja, odnosno kvara, kojim se ne oštećuje javni put ili ne ugrožava bezbednost saobraćaja, pristupa po prethodno pribavljenoj saglasnosti upravljača javnog puta.

Troškove izvođenja radova iz st. 2. i 3. ovog člana, kao i troškove izvođenja radova na vraćanju javnog puta u prvobitno stanje snosi lice iz stava 1. ovog člana.

Priključak na javni put

Član 20

Priključak prilaznog puta na javni put može se graditi uz saglasnost upravljača javnog puta.

Raskrsnica ili ukrštaj opštinskog, odnosno nekategorisanog puta, kao i ulice, sa državnim putem, odnosno priključak na državni put može se graditi uz saglasnost upravljača državnog puta, u skladu sa zakonom.

Ukrštanje ili priključivanje zemljanog puta na javni put

Član 21

Zemljani put koji se ukršta ili priključuje na javni put mora se izgraditi sa tvrdom podlogom ili sa istim kolovoznim zastorom kao i javni put sa kojim se ukršta, odnosno na koji se priključuje, u širini od najmanje pet metara i u dužini od najmanje 40 metara za državni put I reda, 20 metara za državni put II reda i 10 metara za opštinski put, računajući od ivice kolovoza javnog puta.

Ako prilikom izgradnje ili rekonstrukcije javni put iz stava 1. ovog člana preseca zemljani put, troškove izgradnje zemljanog puta sa tvrdom podlogom ili istim kolovoznim zastorom kao i javni put sa kojim se ukršta, odnosno na koji se priključuje, snosi investitor radova na izgradnji ili rekonstrukciji javnog puta.

Izmena saobraćajnih površina pratećeg sadržaja javnog puta

Član 22

Za izmenu saobraćajnih površina pratećih sadržaja javnog puta potrebno je pribaviti saglasnost upravljača javnog puta.

Zaštita javnog puta od vode, snega i drugog štetnog uticaja

Član 23

Sused javnog puta dužan je da omogući slobodno oticanje vode i odlaganje snega sa javnog puta na njegovo zemljište, uz naknadu prouzrokovane štete.

Sused javnog puta dužan je da omogući prilaz javnom putu ili putnom objektu radi izvođenja radova na održavanju javnog puta ili putnog objekta, uz naknadu prouzrokovane štete.

Upravljač javnog puta dužan je da zaključi ugovor sa susedom javnog puta da na susedovom zemljištu izgradi odvodne kanale i druge uređaje za odvođenje vode od trupa puta kao i da postavi privremene ili stalne uređaje i regulacije, odnosno podigne zasade, za zaštitu javnog puta i saobraćaja na njemu od snežnih lavina, smetova, buke, zaslepljujućih efekata i drugih štetnih uticaja, ako se isti ne mogu izgraditi, postaviti, odnosno podići na javnom putu.

Odredbe ovog člana shodno se primenjuju i na vlasnike, odnosno neposredne držaoce zemljišta, u slučaju kada se njihovo zemljište koristi u iste svrhe.

Zaštita javnog puta od spiranja i odronjavanja

Član 24

Radi zaštite javnog puta od spiranja i odronjavanja, upravljač javnog puta dužan je, ako priroda zemljišta dopušta, da kosine useka, zaseka i nasipa, kao i zemljišni pojas ozeleni travom, ukrasnim šibljem i drugim rastinjem tako da se ne ometa preglednost na javnom putu.

Zasadi iz stava 1. ovog člana moraju se uredno održavati i obnavljati.

Postavljanje natpisa

Član 25

Reklamne table, reklamni panoi, uređaji za slikovno ili zvučno obaveštavanje ili oglašavanje (u daljem tekstu: natpisi) mogu se postavljati na opštinskom putu i pored tog puta na udaljenosti od pet metara, mereno sa spoljne strane od ivice kolovoza.

Postavljanje natpisa vrši se na osnovu odobrenja koje izdaje upravljač javnog puta.

O izdatim odobrenjima upravljač javnog puta obaveštava organizacionu jedinicu Gradske uprave u čijoj nadležnosti su poslovi saobraćajne inspekcije (u daljem tekstu: Saobraćajna inspekcija).

Natpise je dužno da održava lice koje je zahtevalo njihovo postavljanje.

Po isteku roka važnosti odobrenja za postavljanje natpisa, lice iz stava 4. ovog člana dužno je da natpise ukloni.

Ukoliko lice iz stava 4. ovog člana ne ukloni natpise po isteku roka važenja odobrenja za postavljanje istih, uklanjanje natpisa vrši upravljač javnog puta, uz naknadu troškova uklanjanja od strane lica koje je postavilo natpise.

Mere zabrane radi zaštite javnog puta

Član 26

Na javnom putu zabranjeno je naročito:

1) privremeno ili trajno zauzimanje puta;

2) izvođenje radova na javnom putu koji nisu u vezi sa izgradnjom, rekonstrukcijom, održavanjem i zaštitom puta;

3) izvođenje radova nosilaca prava službenosti i drugih prava ustanovljenih na putu; kojima se oštećuje javni put ili ugrožava nesmetano i bezbedno odvijanje saobraćaja;

4) ispuštanje voda, otpadnih voda i drugih tečnosti na put;

5) sprečavanje oticanja voda sa puta, a posebno iz putnog jarka i iz propusta kroz trup puta i sprečavanje daljeg oticanja voda ka njihovim recipientima;

6) prosipanje, ostavljanje ili bacanje materijala, predmeta i smeća na put;

7) zamašćivanje puta mazivima ili drugim sličnim materijama;

8) postavljanje i korišćenje svetla ili drugih svetlosnih uređaja na putu i pored puta, kojima se ometa odvijanje saobraćaja na putu;

9) oranje i izvođenje drugih poljoprivrednih radova na bankinama, kosinama i zemljišnom pojasu;

10) vučenje predmeta, materijala, oruđa i drugih vrsta tereta po putu (grede, balvani, grane, kameni blokovi, plugovi, drljače i sl.);

11) spuštanje niz kosine zaseka, useka i nasipa puta, drvene građe, drva za ogrev, kamenja i drugog materijala;

12) paljenje trave i drugog rastinja na putu, kao i otpadnih predmeta i materijala;

13) nanošenje blata sa prilaznog puta na javni put;

14) puštanje stoke na put bez nadzora, napasanje i napajanje stoke na putu;

15) okretanje zaprege, traktora, pluga i drugih poljoprivrednih mašina i oruđa na putu;

16) kočenje zaprežnih vozila sprečavanjem okretanja točkova;

17) uključivanje vozila na put i isključivanje sa puta van priključka ili ukrštaja i nanošenje blata na put;

18) zaustavljanje ili ostavljanje vozila kojim se ometa korišćenje puta;

19) svako činjenje kojim se oštećuje ili bi se mogao oštetiti put ili ometati odvijanje saobraćaja na putu.

Mere radi sprečavanja oštećenja javnog puta

Član 27

Upravljač javnog puta dužan je da u obavljanju poslova zaštite javnog puta, svakodnevno sprovodi aktivnosti na utvrđivanju zauzeća javnog puta, bespravnog izvođenja radova na javnom putu i u zaštitnom pojasu i svih drugih činjenja kojima se bitno oštećuje, ili bi se mogao oštetiti javni put, ili ometati odvijanje saobraćaja na javnom putu.

Upravljač javnog puta, u slučajevima iz stava 1. ovog člana, dužan je da, bez odlaganja, podnese Saobraćajnoj inspekciji pisani zahtev koji se zasniva na tačnom, potpunom i određenom činjeničnom stanju, radi preduzimanja inspekcijskih mera, uz koji je dužan da dostavi situacioni plan izdat od nadležnog organa, odnosno ovlašćenog lica, u slučajevima kada je taj plan podesno dokazno sredstvo za utvrđivanje činjeničnog stanja.

Mere ograničenja korišćenja javnog puta

Član 28

Upravljač javnog puta pokreće postupak kod gradskog organa nadležnog za poslove saobraćaja za ograničavanje korišćenja javnog puta, ako je javni put u takvom stanju da:

1) saobraćaj nije moguć ili je moguć saobraćaj pojedinih vrsta vozila;

2) saobraćaj pojedinih vrsta vozila može biti štetan za javni put i

3) to zahtevaju osnovani razlozi koji se odnose na zaštitu javnog puta i bezbednost saobraćaja.

Istovremeno sa pokretanjem postupka iz stava 1. ovog člana, upravljač javnog puta preduzima mere obezbeđenja javnog puta postavljanjem pripadajuće saobraćajne signalizacije i o preduzetim merama obaveštava MUP - Policijsku upravu Vranje i javnost putem sredstava javnog informisanja.

Opremljenost motornih vozila koja saobraćaju na javnom putu

Član 29

Motorna i priključna vozila koja saobraćaju na javnim putevima, osim vozila sa gusenicama, moraju imati točkove sa pneumaticima.

Vozilo sa gusenicama može saobraćati na javnom putu sa savremenim kolovoznim zastorom, ako su gusenice zaštićene oblogom sa ravnim površinama ili drugim odgovarajućim oblogama.

Upravljač puta može dozvoliti, na osnovu pisane saglasnosti, kretanje vozilima sa gusenicama po putu sa savremenim kolovozom, izuzetno ako to zahtevaju opravdani razlozi, uz uslov nadoknade štete ako takvom radnjom nastane (vozila Vojske Srbije, tehnika izvođača radova na održavanju puta...).

Vanredan prevoz

Član 30

Prevoz vozilom koje samo ili sa teretom premašuje propisima dozvoljeno osovinsko opterećenje, ukupnu masu, širinu, dužinu ili visinu, smatra se vanrednim prevozom u smislu ovog zakona.

Vanredni prevoz, na javnim putevima na teritoriji grada može se obavljati na osnovu posebne dozvole koju izdaje upravljač javnog puta, kojom se određuju način i uslovi prevoza, kao i iznos naknade za vanredni prevoz.

O izdatim dozvolama iz stava 2. ovog člana upravljač javnog puta pismeno obaveštava MUP - Policijsku upravu Vranje, gradski organ nadležan za poslove saobraćaja, kao i lice koje vrši poslove na održavanju javnih puteva na kojima će se obaviti vanredni prevoz.

Vanredni prevoz može da se obavlja na javnom putu bez izdate dozvole iz stava 2. ovog člana, ako se taj prevoz obavlja radi intervencije prilikom elementarnih i drugih nepogoda, kao i za potrebe odbrane zemlje, a lice koje obavlja vanredni prevoz dužno je da pre početka obavljanja vanrednog prevoza, obavljanje tog prevoza uskladi sa upravljačem javnog puta kao i da o obavljanju tog prevoza obavesti MUP - Policijsku upravu Vranje.

Kontrolu vanrednog prevoza, kao i kontrolu najvećih dozvoljenih osovinskih opterećenja, ukupne mase i dimenzija vozila, koja saobraćaju na javnom putu, vrši saobraćajni inspektor.

Saobraćajni inspektor isključuje iz saobraćaja na javnom putu vozilo kojim se obavlja vanredni prevoz bez posebne dozvole i određuje mesto parkiranja vozila do pribavljanja posebne dozvole.

Za vreme trajanja isključenja iz saobraćaja, zabranjeno je korišćenje vozila koje je u vršenju kontrole isključeno iz saobraćaja ili dok vozilo ne ispuni tehničke uslove za normalno i bezbedno kretanje po putu.

Lice koje obavlja vanredni prevoz sa dozvolom ili bez nje dužno je da nadoknadi štetu upravljaču javnog puta pričinjenu obavljanjem vanrednog prevoza na javnom putu.

Uklanjanje onesposobljenog vozila za dalju vožnju

Član 31

Vozilo koje se onesposobi za dalju vožnju, kao i teret koji je pao sa vozila, imalac vozila, odnosno tereta dužan je da ukloni sa trupa javnog puta odmah, a najkasnije u roku od dva časa od trenutka onesposobljavanja vozila, odnosno padanja tereta.

Ako imalac vozila ili tereta ne izvrši uklanjanje u roku iz stava 1. ovog člana, uklanjanje će izvršiti upravljač javnog puta najkasnije u roku od 12 časova od trenutka onesposobljavanja vozila, odnosno padanja tereta o trošku imaoca vozila, odnosno tereta.

Vozilo koje se onesposobi za dalju vožnju, kao i teret koji je pao sa vozila imalac vozila, odnosno tereta dužan je da ukloni sa zemljišnog pojasa javnog puta odmah, a najkasnije u roku od 12 časova od trenutka onesposobljavanja vozila, odnosno padanja tereta o trošku imaoca vozila, odnosno tereta.

Ako imalac vozila ili tereta uklanjanje ne izvrši u roku iz stava 3. ovog člana, uklanjanje će izvršiti upravljač javnog puta najkasnije u roku od 24 časa od trenutka onesposobljavanja vozila, odnosno padanja tereta o trošku imaoca vozila, odnosno tereta.

Uklanjanje vozila, odnosno tereta, sa trupa ili zemljišnog pojasa javnog puta u smislu odredaba ovog člana mora se izvršiti tako da se ne nanese šteta javnom putu.

Održavanje sportske ili druge manifestacije na javnom putu

Član 32

Gradski organ nadležan za poslove saobraćaja može zabraniti saobraćaj ili saobraćaj određene vrste vozila na javnom putu, njegovom delu ili putnom objektu, ako to zahteva održavanje sportske ili druge manifestacije, pod uslovom da je moguće preusmeravanje saobraćaja na druge javne puteve, po prethodno pribavljenoj saglasnosti upravljača javnog puta.

O zabrani saobraćaja iz stava 1. ovog člana, gradski organ nadležan za poslove saobraćaja, dužan je da obavesti nadležan organ MUP - Policijske uprave Vranje i upravljača javnog puta.

Upravljač javnog puta dužan je da o zabrani saobraćaja iz stava 1. ovog člana, blagovremeno obavesti javnost putem sredstava javnog informisanja ili na drugi uobičajeni način i preduzme potrebne mere obezbeđenja.

Organizator sportske ili druge manifestacije snosi troškove zabrane saobraćaja, preusmeravanja saobraćaja i obaveštavanja javnosti i preduzetih mera obezbeđenja.

Zahtev za zabranu saobraćaja ili saobraćaja određene vrste vozila sadrži poslovno ime organizatora manifestacije, put (relacija i mesto) na kojem će se manifestacija održati, vreme održavanja i mere koje će organizator preduzeti radi obezbeđenje učesnike u saobraćaju.

Obaveštenje o stanju ili prohodnosti javnog puta

Član 33

Upravljač javnog puta dužan je da blagovremeno i na pogodan način obaveštava javnost i korisnike javnih puteva o stanju i prohodnosti tih puteva, a u slučaju ograničenja, obustave i zabrane saobraćaja na javnom putu, u roku od 48 časova pre početka primene navedenih mera.

Održavanje saobraćajne signalizacije na javnom putu

Član 34

Upravljač javnog puta postavlja, zamenjuje, dopunjuje i obnavlja saobraćajnu signalizaciju, opremu puta i objekte i opremu za zaštitu puta, saobraćaja i okoline, na osnovu rešenja o tehničkom regulisanju saobraćaja koje izdaje gradski organ nadležan za poslove saobraćaja.

Upravljač javnog puta dužan je da redovno čisti saobraćajnu signalizaciju i opremu puta.

Obustava saobraćaja

Član 35

Gradski organ nadležan za poslove saobraćaja na javnom putu, zabraniće saobraćaj ili saobraćaj određene vrste vozila, na javnom putu, njegovom delu ili putnom objektu, na predlog upravljača javnog puta, u sledećim slučajevima:

1) ako se javni put nalazi u takvom stanju da se na njemu ne može odvijati saobraćaj ili se ne može odvijati saobraćaj određene vrste vozila;

2) ako bi učešće određenih vrsta vozila u saobraćaju nanosilo štetu javnom putu, njegovom delu ili putnom objektu;

3) ako to zahteva izvođenje radova na rekonstrukciji i održavanju javnog puta i

4) ako to zahtevaju drugi razlozi zaštite javnog puta i bezbednosti saobraćaja na javnom putu.

Opšta zabrana saobraćaja na javnom putu, njegovom delu ili putnom objektu, može biti privremena, a zabrana saobraćaja za određene vrste vozila na javnom putu, njegovom delu ili putnom objektu, može biti privremena ili stalna

VI ODRŽAVANJE JAVNIH PUTEVA

Vrste održavanja javnih puteva

Član 36

Održavanje javnog puta obuhvata redovno, periodično i urgentno održavanje.

Upravljač javnog puta dužan je da pri izvođenju radova na održavanju javnih puteva obezbedi nesmetan i bezbedan saobraćaj i očuva upotrebnu vrednost puta.

Redovno održavanje javnih puteva

Član 37

Radovi na redovnom održavanju javnog puta jesu naročito:

1) pregled, utvrđivanje i ocena stanja javnog puta i putnog objekta;

2) mestimično popravljanje kolovozne konstrukcije i ostalih elemenata trupa puta;

3) čišćenje kolovoza i ostalih elemenata puta u granicama zemljišnog pojasa;

4) uređenje bankina;

5) uređenje i očuvanje kosina nasipa, useka i zaseka;

6) čišćenje i uređenje jarkova, propusta i drugih delova sistema za odvodnjavanje puta,

7) popravka putnih objekata;

8) postavljanje, zamenjivanje, dopunjavanje i obnavljanje saobraćajne signalizacije;

9) čišćenje saobraćajne signalizacije;

10) postavljanje, zamenjivanje, dopunjavanje i obnavljanje opreme puta i objekata i opreme za zaštitu puta, saobraćaja i okoline;

11) čišćenje opreme puta i objekata i opreme za zaštitu puta, saobraćaja i okoline;

12) košenje trave i uređivanje zelenih površina na putu i zemljišnom pojasu;

13) čišćenje snega i leda sa kolovoza javnog puta i saobraćajnih površina; i

14) održavanje autobuskih stajališta gradskog i prigradskog prevoza.

Periodično održavanje javnih puteva

Član 38

Radovi na periodičnom održavanju javnog puta obuhvataju: ojačanje kolovozne konstrukcije, rehabilitaciju i pojačano održavanje

Radovi na ojačanju kolovozne konstrukcije jesu naročito:

1) postavljanje šljunčanog, odnosno tucaničkog zastora na neasfaltiranim putevima;

2) obrada površine kolovoznog zastora ili zaptivanje;

3) nanošenje novog asfaltnog sloja po celoj širini kolovoza određene nosivosti;

4) korekcija oblika postojećeg zastora ili kolovoza.

Radovi na rehabilitaciji javnog puta jesu naročito:

1) selektivno obnavljanje, zamena i pojačanje dotrajalih kolovoznih zastora i promena poprečnih nagiba kolovoza na javnom putu, odnosno njegovom delu;

2) zamena složenih dilatacionih sprava, izolacije, kolovoza, ograda, slivnika, ležišta, oštećenih sekundarnih elemenata i dotrajalih pešačkih staza na mostovima, nadvožnjacima, podvožnjacima i vijaduktima;

3) obnavljanje antikorozivne zaštite čeličnih konstrukcija mostova, nadvožnjaka, podvožnjaka i vijadukata;

4) zamena deformisanih, dotrajalih i privremenih propusta za vodu;

5) postavljanje nove saobraćajne signalizacije na javnom putu, odnosno njegovom delu.

Radovi na pojačanom održavanju javnog puta (poboljšanje javnog puta), jesu naročito:

1) ublažavanje pojedinih uzdužnih nagiba i ispravka pojedinih krivina;

2) proširenje kolovozne konstrukcije, bankina i ostalih elemenata trupa puta na kraćim delovima puta;

3) proširenje raskrsnica u nivou;

4) zamena drenažnih sistema i hidroizolacije u tunelima i sanacija ili zamena tunelske obloge;

5) saniranje klizišta i odrona;

6) sanacija i izrada potpornih, obložnih i portalnih zidova;

7) zamena ili izrada drenažnog sistema za odvodnjavanje podzemnih voda sa javnog puta i putnog objekta;

8) postavljanje nove opreme puta i novih objekata i opreme za zaštitu puta, saobraćaja i okoline na javnom putu, odnosno njegovom delu.

Radovi iz st. 2, 3. i 4. ovog člana izvode se prema tehničkoj dokumentaciji koja se izrađuje u skladu sa zakonom, tehničkim propisima i standardima.

Tehničku dokumentaciju iz stava 5. ovog člana, pre početka izvođenja radova na ojačanju, rehabilitaciji i pojačanom održavanju javnog puta, overava organizaciona jedinica Gradske uprave u čijoj nadležnosti su poslovi urbanizma (u daljem tekstu: gradski organ nadležan za poslove urbanizma).

Gradski organ nadležan za poslove urbanizma obrazuje komisiju za tehnički pregled izvedenih radova na periodičnom održavanju javnog puta i izdaje akt o prijemu tih radova.

Urgentno održavanje javnih puteva

Član 39

Radovi na urgentnom održavanju javnih puteva obuhvataju radove uslovljene elementarnim nepogodama i vanrednim okolnostima, u cilju obezbeđivanja prohodnosti puta i bezbednog odvijanja saobraćaja.

Propis o održavanju javnih puteva

Član 40

Gradsko veće, na predlog upravljača javnog puta i gradskog organa nadležnog za poslove saobraćaja, donosi godišnji pravilnik o redovnom, periodičnom i urgentnom održavanju javnih puteva kojim se bliže uređuju vrste radova, tehnički uslovi i način izvođenja radova.

Pravilnik iz stava 1. ovog člana donosi se do kraja tekuće godine za narednu godinu.

Izvođač radova na održavanju javnih puteva

Član 41

Radove na održavanju javnih puteva obavlja preduzeće, privredno društvo, odnosno drugo pravno lice ili preduzetnik, kome Grad poveri obavljanje ove komunalne delatnosti, u skladu sa zakonom.

Zabrana saobraćaja zbog održavanja javnog puta

Član 42

Radovi na održavanju javnog puta po pravilu se izvode tako da se ne zabranjuje saobraćaj na javnom putu.

U slučaju da se radovi iz stava 1. ovog člana ne mogu izvesti bez zabrane saobraćaja na javnom putu, gradski organ nadležan za poslove saobraćaja, po prethodno pribavljenom mišljenju MUP - Policijske uprave Vranje, donosi rešenje o zabrani saobraćaja, u kojem utvrđuje kojim će se drugim putem odvijati saobraćaj i pod kojim uslovima uz saglasnost upravljača javnog puta na koji se vrši preusmeravanje saobraćaja.

U slučaju zabrane saobraćaja iz stava 2. ovog člana, upravljač javnog puta na kome je zabranjen saobraćaj dužan je da putem sredstava javnog informisanja obavesti javnost 48 časova pre početka zabrane saobraćaja.

Održavanje pojedinih elemenata puta

Član 43

Kolovoznu konstrukciju i saobraćajnu signalizaciju, osim svetlosnih saobraćajnih znakova, na delu državnog puta koji prolazi kroz naselje, kao sastavni deo državnog puta, u širini kolovoza tog puta van naselja, održava upravljač državnog puta.

Grad snosi srazmeran deo troškova za održavanje državnog puta u naselju, ako je za potrebe naselja put izgrađen sa širim kolovozom nego van naselja.

Upravljač javnog puta održava dodatne elemente, objekte i opremu državnog puta koji su izgrađeni za potrebe naselja.

Održavanje zajedničkih stubova i konstrukcija

Član 44

Održavanje zajedničkih stubova i zajedničkih konstrukcija na mostu izgrađenom za železničku infrastrukturu i javni put vrši upravljač železničke infrastrukture u skladu sa tehničkim propisima i standardima.

Troškove održavanja zajedničkih stubova i konstrukcija na mostu iz stava 1. ovog člana, snose u jednakim iznosima upravljač železničke infrastrukture i upravljač javnog puta.

VII RASKOPAVANJE JAVNIH PUTEVA

Član 45

Pod raskopavanjem javnih puteva, u smislu ove odluke, podrazumeva se izvođenje radova na javnim putevima u cilju izgradnje i rekonstrukcije podzemnih i nadzemnih instalacija, odnosno objekata komunalne infrastrukture, kao i priključenje objekata pravnih i fizičkih lica na sisteme komunalne infrastrukture.

Raskopavanje javnih puteva, kao i dovođenje raskopane površine u prvobitno stanje, vrši se na način, pod uslovima i po postupku propisanim Odlukom o komunalnom uređenju grada Vranja ("Službeni glasnik grada Vranja", broj 18/15-prečišćen tekst, 21/15, 40/16, 2/17-dr.odluka, 8/17 i 18/17), osim za slučajeve za koje je ovom odlukom drugačije određeno.

Odobrenje za raskopavanje javnih puteva

Član 46

Odobrenje za raskopavanje javnih puteva izdaje upravljač javnog puta.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, kada upravljač javnog puta vrši raskopavanje javnog puta u obavljanju delatnosti koja je u neposrednoj vezi sa njegovom pretežnom delatnošću, rešenje za raskopavanje izdaje gradski organ nadležan za poslove saobraćaja, u roku od osam dana od dana podnošenja zahteva.

VIII NEKATEGORISANI PUTEVI

Član 47

Nekategorisani put jeste saobraćajna površina koja je dostupna većem broju raznih korisnika, koju nadležni organ proglasi nekategorisanim putem i koja je upisana u katastar nepokretnosti kao nekategorisani put.

Nekategorisani put nije javni put u smislu zakona kojim se uređuju javni putevi.

Odredbe ove odluke u pogledu upravljanja, održavanja i zaštite javnih puteva, shodno se primenjuju i na nekategorisane puteve, osim za slučajeve za koje je zakonom, drugim propisima i ovom odlukom drugačije određeno.

Izvori finansiranja

Član 48

Finansiranje održavanja i zaštite javnog puta vrši se iz sredstava budžeta grada, sredstava samodoprinosa i drugih izvora u skladu sa zakonom i drugim propisima kojima se uređuje održavanje i zaštita nekategorisanih puteva.

Održavanje nekategorisanih puteva

Član 49

Održavanje nekategorisanih puteva na kojima se odvija saobraćaj vozila na motorni pogon se vrši na način da se prvenstveno očuva upotrebna vrednost puta, i da se obezbedi bezbedan saobraćaj tih vozila na tom putu.

Mere zabrane

Član 50

Na nekategorisanom putu zabranjeno je bez saglasnosti i odobrenja upravljača:

1) privremeno zauzimanje puta

2) izvođenje radova na putu koji nisu u vezi sa održavanjem i zaštitom puta, izvođenje radova nosilaca prava službenosti i drugih prava ustanovljenih na putu kojima se oštećuje put ili ugrožava nesmetano i bezbedno odvijanje saobraćaja.

Član 51

Na nekategorisanom putu zabranjeno je naročito:

1) ispuštanje vode, otpadnih voda i drugih tečnosti na put;

2) sprečavanje oticanja vode sa puta, a posebno iz putnog jarka i iz propusta kroz trup puta i sprečavanje daljeg oticanja vode;

3) prosipanje, ostavljanje ili bacanje materijala, predmeta i smeća na put;

4) oranje i izvođenje drugih poljoprivrednih radova na putu, bankinama i kosinama, kao i vučenje predmeta, materijala, oruđa i drugih vrsta tereta po putu (grede, balvani, grane, kamen, plugovi, drljače i sl);

5) zaustavljanje ili ostavljanje vozila kojim se ometa korišćenje puta;

6) svako činjenje kojim se oštećuje ili bi se mogao oštetiti put, ili ometati odvijanje saobraćaja na putu.

IX POSEBNE ODREDBE

Posebni uslovi izgradnje i rekonstrukcije javnih puteva

Član 52

Izgradnja i rekonstrukcija javnih puteva vrši se u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja i zakonom kojim se uređuju javni putevi.

Održavanje i zaštita javnih i nekategorisanih puteva na teritoriji gradske opštine Vranjska Banja

Član 53

Gradskoj opštini Vranjska Banja poverava se organizovanje poslova na ustupanju radova na održavanju javnih i nekategorisanih puteva na svojoj teritoriji, u skladu sa ovom odlukom.

Obavljanje poslova iz stava 1. ovog člana vrše se u saradnji sa upravljačem javnog puta i nadležnim gradskim organima.

X NADZOR

Član 54

Nadzor nad sprovođenjem odredaba ove odluke vrši organizaciona jedinica Gradske uprave u čijom nadležnosti su poslovi urbanizma i saobraćaja.

Inspekcijski nadzor vrši organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za inspekcijske poslove, preko saobraćajnog inspektora.

Saobraćajni inspektor, u vršenju poslova inspekcijskog nadzora nad primenom ove odluke i drugih propisa kojima se uređuje održavanje i zaštita javnih i nekategorisanih puteva, ima prava, dužnosti i ovlašćenja republičkog inspektora za državne puteve propisane zakonom.

Komunalno-policijski nadzor vrši Komunalna policija Grada.

U vršenju komunalno-policijskih poslova, komunalni policajac, pored ovlašćenja utvrđenih zakonom, ovlašćen je i da:

1) podnosi zahtev za pokretanje prekršajnog postupka za prekršaje utvrđene ovom odlukom;

2) podnosi prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo;

3) obavesti drugi nadležan organ da preduzme mere iz svoje nadležnosti i

4) izda prekršajni nalog za prekršaje za koje je ovom odlukom od prekršajnih sankcija predviđena novčana kazna u fiksnom iznosu.

Član 55

Prekršajni nalog se izdaje ukoliko se prekršaj otkrije na jedan od sledećih načina:

- neposrednim opažanjem prilikom komunalno-policijskog nadzora i pregleda, kao i uvidom u službenu evidenciju nadležnog organa;

- uvidom u podatke koji su dobijeni uz pomoć uređaja za nadzor ili merenje;

- prilikom nadzora pregledom dokumentacije, ili na drugi zakonom propisan način.

Prekršajni nalog se sastoji od originala i dve kopije.

Original se uručuje licu protiv koga se izdaje prekršajni nalog, a kopije zadržava organ koji je prekršajni nalog izdao.

Prekršajni nalog se uručuje prisutnom licu za koga se smatra da je učinilo prekršaj u momentu otkrivanja prekršaja.

Lice protiv koga je izdat prekršajni nalog svojim potpisom na odgovarajućem mestu u nalogu potvrđuje njegov prijem.

Ako je lice za koje se smatra da je učinilo prekršaj odsutno i kada okolnosti otkrivanja ili priroda prekršaja to zahtevaju, dostavljanje prekršajnog naloga će se izvršiti putem pošte ili dostavne službe, u skladu sa zakonom kojim se uređuju prekršaji.

Ako prisutno lice protiv koga se izdaje prekršajni nalog odbije da primi nalog, komunalni policajac upozoriće ga na posledice odbijanja prijema, uneti u prekršajni nalog zabelešku o odbijanju prijema, dan i čas kada je prijem odbijen, čime se smatra da je prekršajni nalog uručen.

Ako lice protiv koga je izdat prekršajni nalog u roku od osam (8) dana od dana prijema prekršajnog naloga ne plati izrečenu kaznu, ili ne podnese zahtev za sudsko odlučivanje o izdatom nalogu, smatraće se da je prihvatilo odgovornost propuštanjem, a prekršajni nalog će postati konačan i izvršan.

Prekršajni nalog sa konstatacijom konačnosti i zabeleškom da novčana kazna nije plaćena, komunalni policajac dostavlja nadležnom prekršajnom sudu radi sprovođenja izvršenja u skladu sa zakonom.

Lice protiv koga je izdat prekršajni nalog može prihvatiti odgovornost za prekršaj i nakon isteka roka od osam (8) dana od dana prijema prekršajnog naloga, ako pre postupka izvršenja plati celokupan iznos izrečene kazne.

Član 56

Saobraćajni inspektor ima pravo i dužnost da proverava:

1) radove na održavanju javnog puta, njegovog dela i putnog objekta;

2) tehničku i drugu dokumentaciju za održavanje javnog puta, njegovog dela i putnog objekta;

3) stanje javnog puta, njegovog dela i putnog objekta;

4) pravilno održavanje javnog puta, njegovog dela i putnog objekta u skladu sa tehničkim i drugim propisima i uslovima kojima se osigurava sposobnost puta, njegovog dela i putnog objekta za bezbedno i nesmetano odvijanje saobraćaja;

5) uslove odvijanja saobraćaja na javnom putu;

6) da li se pravilno i redovno sprovode propisane mere zaštite javnog i puta;

7) primenu tehničkih propisa, standarda i normi kvaliteta prilikom izvođenja radova i upotrebe materijala pri održavanju javnog i puta;

8) da li se vanredan prevoz vrši sa posebnom dozvolom;

9) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom.

Član 57

U vršenju inspekcijskog nadzora, saobraćajni inspektor je ovlašćen da:

1) zabrani radove na održavanju javnog puta koji se izvode protivno zakonu i drugim propisima, tehničkim propisima i standardima i normama kvaliteta na održavanju javnog o nekategorisanog puta, njegovog dela i putnog objekta, protivno uslovima odvijanja saobraćaja na javnom i putu, njegovom delu ili putnom objektu ili protivno propisanim merama zaštite javnog i nekategorisanog puta, njegovog dela ili putnog objekta;

2) predloži organu nadležnom za tehničko regulisanje saobraćaja zabranu saobraćaja ili saobraćaja određene vrste vozila na javnom i nekategorisanom putu, njegovom delu ili putnom objektu;

3) naredi rešenjem otklanjanje nedostataka na javnom putu ili putnom objektu kojima se ugrožava ili može biti ugrožena bezbednost saobraćaja;

4) naredi uklanjanje drveća zasada građevinskog i drugog materijala i natpisa ostavljenih ili postavljenih suprotno odredbama ove odluke;

5) zabrani radove koji se izvode u neposrednoj blizini javnog puta, njegovog dela ili objekta a koji mogu ugroziti njihovu stabilnost i bezbednost saobraćaja;

6) isključi iz saobraćaja na javnom putu vozilo kojim se obavlja vanredni prevoz bez posebne dozvole;

7) naredi postavljanje fizičkih prepreka kojima se onemogućava priključenje, ukrštenje i ostale radnje nekategorisanog puta na javni put bez pribavljene saglasnosti upravljača javnog puta, odnosno bez odobrenja za izgradnju;

8) naredi uklanjanje zaustavljenog ili ostavljenog vozila kojim se ometa korišćenje javnog puta;

9) preduzima druge radnje u skladu sa zakonom.

Ako je javni put, njegov deo ili putni objekat u takvom stanju da se na njemu ne može odvijati bezbedan saobraćaj, inspektor će narediti da se bez odlaganja preduzmu mere obezbeđenja, a po potrebi može privremeno zabraniti saobraćaj na javnom putu, njegovom delu ili putnom objektu.

Saobraćajni inspektor, radi vršenja pregleda vozila ima pravo da na javnim putevima zaustavlja vozila, osim vozila Vojske Srbije, vozila hitne pomoći i vozila organa unutrašnjih poslova, u skladu sa zakonom.

Član 58

Protiv rešenja saobraćajnog inspektora može se izjaviti žalba Gradskom veću u roku od osam dana od dana dostavljanja rešenja.

Žalba se podnosi preko gradskog organa nadležnog za poslove saobraćajne inspekcije.

Žalba izjavljena protiv rešenja iz stava 1. ovog člana ne odlaže izvršenje rešenja kojim se:

1) zabranjuju, odnosno obustavljaju radovi;

2) privremeno zabranjuje saobraćaj na javnom putu, njegovom delu ili putnom objektu;

3) naređuje otklanjanje nedostataka na javnom putu, njegovom delu ili putnom objektu kojim se ugrožava ili može biti ugrožena bezbednost saobraćaja;

4) naređuje uklanjanje objekata, cevovoda, vodova, instalacija, natpisa, drveća, zasada, građevinskog i drugog materijala sa javnog puta, njegovog dela, putnog objekta i zemljišnog pojasa, osim objekata, cevovoda, vodova i instalacija za koje je ustanovljeno pravo službenosti ili drugo pravo određeno zakonom;

5) isključuje iz saobraćaja na javnom putu vozilo kojim se odvija vanredni prevoz bez posebne dozvole.

XI KAZNENE ODREDBE

Član 59

Novčanom kaznom od 120.000,00 dinara kazniće se za prekršaj upravljač javnog puta ako:

1) ne vodi evidenciju o aktima donetim u vršenju javnih ovlašćenja (čl. 9. st. 5);

2) ne obezbedi kontrolu izvođenja radova na izgradnji objekata i postavljanju postrojenja, uređaja i instalacija (čl. 14. st. 3);

3) ne štiti javni put na način propisan odredbom čl. 24. st. 1;

4) ako ne pokrene postupak kod gradskog organa nadležnog za poslove saobraćaja za ograničenje korišćenja javnog puta u slučajevima iz čl. 28. st. 1;

5) ako upravljač javnog puta ne preduzme odgovarajuće mere obezbeđenja javnog puta i o preduzetim merama ne obavesti nadležne organe i javnost u skladu sa odredbom čl. 28. st. 2.

6) blagovremeno ne obavesti javnost putem sredstava javnog informisanja ili na drugi uobičajeni način o zabrani saobraćaja i ne preduzme potrebne mere obezbeđenja u smislu odredbe člana čl. 32. st. 3;

7) blagovremeno i na pogodan način ne obaveštava javnost i korisnike javnih puteva o stanju i prohodnosti tih puteva, odnosno o obustavi, ograničenju i zabrani saobraćaja (čl. 33);

8) u slučaju zabrane saobraćaja ne postupa u skladu sa odredbom čl. 42. st. 3;

9) raskopavanja javnih puteva, odnosno dovođenje raskopane površine u prvobitno stanje ne vrši u skladu sa odredbom čl. 45. st. 2;

10) raskopavanje javnog puta vrši protivno odredbi čl. 46. st. 2.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu, novčanom kaznom u iznosu od 20.000,00 dinara.

Član 60

Novčanom kaznom u iznosu od 60.000,00 dinara kazniće se za prekršaj upravljač javnog puta ako:

1) ne zaključi ugovor sa susedom javnog puta u smislu čl. 23. st. 3;

2) u obavljanju poslova zaštite javnog puta ne sprovodi svakodnevno aktivnosti propisane u članu čl. 27. st. 1;

3) ne podnese pismeni zahtev propisan u članu čl. 27. st. 2;

4) o izdatim posebnim dozvolama za vanredni prevoz ne obavesti organe i lice iz člana čl. 30. st. 3;

5) redovno ne čisti saobraćajnu signalizaciju i opremu puta u smislu čl. 34. st. 2;

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, novčanom kaznom u iznosu od 15.000,00 dinara kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu.

Član 61

Novčanom kaznom u iznosu od 120.000,00 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako:

1) izvodi radove na javnom putu bez saglasnosti upravljača javnog puta (čl. 13);

2) gradi objekte i postavlja postrojenja, uređaje i instalacije suprotno čl. 14. st. 1;

3) gradi, odnosno postavlja, vodovod, kanalizaciju, toplovod, železničku prugu i drugi sličan objekat, kao i telekomunikacione i elektro vodove, instalacije, postrojenja i sl., bez saglasnosti, odnosno suprotno načinu i uslovima utvrđenim u izdatoj saglasnosti upravljača javnog puta (čl. 14. st. 2);

4) u pojasu kontrolisane izgradnje otvara rudnik, kamenolom i deponuju otpada i smeća (čl. 16. st. 2);

5) podiže ograde, drveće i zasade pored javnih puteva suprotno (čl. 17. st. 1);

6) ostavlja građevinski i drugi materijal pored javnog puta tako da time umanjuje preglednost na javnom putu (čl. 17. st. 2);

7) u zonama potrebne preglednosti podiže zasade, ograde i drveće, ostavlja predmete i materijal, postavlja postrojenja i uređaje i gradi objekte, odnosno vrši druge radnje kojima se ometa preglednost puta (čl. 18. st. 2);

8) na zahtev upravljača javnog puta, iz zone potrebne preglednosti, ne ukloni zasade, ograde, drveće, predmete, materijale, postrojenja, uređaje i objekte (čl. 18. st. 3);

9) otklanjanju oštećenja, odnosno kvara objekata, postrojenja, uređaja, instalacija ili vodova pristupa bez odobrenja upravljača javnog puta (čl. 19. st. 3);

10) gradi priključak prilaznog puta na javni put bez saglasnosti upravljača javnog puta (čl. 20. st. 1);

11) gradi raskrsnicu ili ukrštaj opštinskog, odnosno nekategorisanog puta, kao i ulice, sa državnim putem, odnosno priključak na državni put bez saglasnosti upravljača državnog puta (čl. 20. st. 2);

12) ne izgradi zemljani put koji se ukršta ili priključuje na javni put na način propisan u članu (čl. 21. st. 1);

13) ne pribavi saglasnost upravljača javnog puta za izmenu saobraćajnih površina pratećih sadržaja javnog puta (čl. 22);

14) ne omogući prilaz javnom putu ili putnom objektu radi izvođenja radova na održavanju javnog puta ili putnog objekta (čl. 23. st. 2);

15) postavlja na javnom putu natpise, suprotno odredbi čl. 25. st. 1;

16) postavlja na javnom putu natpise bez odobrenja upravljača javnog puta (čl. 25. st. 2);

17) privremeno ili trajno zauzima javni put (čl. 26. st. 1. tač 1);

18) izvodi radove na javnom putu protivno odredbi čl. 26. st. 1. tač. 2);

19) izvodi radove kojima se oštećuje javni put ili ugrožava nesmetano i bezbedno odvijanje saobraćaja (čl. 26. st. 1. tač.3);

20) ispušta vodu, otpadne vode i druge tečnosti na put (čl. 26. st. 1. tač. 4);

21) spreči oticanje voda sa javnog puta, a posebno iz putnog jarka i iz propusta kroz trup puta i spreči dalje oticanje voda ka njihovim recipientima (čl. 26. st. 1. tač. 5);

22) prosipa, ostavlja ili baca materijale, predmete i smeće na javni put (čl. 26. st. 1. tač. 6);

23) zamašćuje javni put mazivima ili drugim sličnim materijama (čl. 26. st.1.tač. 7);

24) ore i izvodi druge poljoprivredne radove na bankinama, kosinama i zemljišnom pojasu javnog puta (čl. 26. st. 1. tač. 9);

25) vuče predmete, materijale, oruđe i druge vrste tereta po javnom putu (čl. 26. t. 10);

26) spušta niz kosine zaseka, useka i nasipa javnog puta, drvenu građu, drva za ogrev, kamenje i drugi materijal (čl. 26. st. 1. tač. 11);

27) pušta stoku na javni put bez nadzora, napasa i napaja stoku na javnom putu (čl. 26. st. 1. tač. 14);

28) zaustavi ili ostavi vozilo na način kojim se ometa korišćenje javnog puta (čl. 26. st. 1. tač. 18);

29) oštećuje ili preduzima radnje kojima bi se mogao oštetiti javni put ili ometati odvijanje saobraćaja na javnom putu (čl. 26. st. 1. tač. 19);

30) koristi u saobraćaju na javnom putu motorna i priključna vozila, osim vozila sa gusenicama, bez točkova sa pneumaticima (čl. 29. st. 1);

31) koristi u saobraćaju na javnom putu, sa savremenim kolovoznim zastorom, vozila sa gusenicama koje nisu snabdevene oblogom sa ravnim površinama ili drugim odgovarajućim oblogama (čl. 29. st. 2);

32) obavlja vanredni prevoz bez posebne dozvole upravljača javnog puta (čl. 30. st. 2);

33) ne uskladi obavljanje vanrednog prevoza sa upravljačem javnog puta (čl. 30. st. 4);

34) za vreme trajanja isključenja, koristi vozilo koje je u vršenju kontrole isključeno iz saobraćaja (čl. 30. st. 7);

35) ne ukloni sa trupa javnog puta vozilo koje se onesposobi za dalju vožnju, kao i teret koji je pao sa vozila u roku iz člana (čl. 31. st. 1)

36) ne ukloni sa zemljišnog pojasa javnog puta vozilo koje je onesposobljeno za dalju vožnju, kao i teret koji je pao sa vozila (čl. 31. st. 3);

37) raskopavanja javnih puteva, odnosno dovođenje raskopane površine u prvobitno stanje ne vrši u skladu sa odredbom čl. 45. st. 2;

38) raskopavanje javnog puta vrši bez odobrenja upravljača puta (čl. 46. st. 1);

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, novčanom kaznom u iznosu od 20.000,00 dinara kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, novčanom kaznom u iznosu od 60.000,00 dinara kazniće se preduzetnik.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, novčanom kaznom od 15.000,00 dinara kazniće se fizičko lice.

Član 62

Novčanom kaznom u iznosu od 60.000,00 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako:

1) uredno ne održava i ne obnavlja zasade (čl. 24. st. 2);

2) ne održava natpise koji su postavljeni na javni put, odnosno pored tih puteva (čl. 25. st. 4);

3) postavlja i koristi svetla ili druge svetlosne uređaje na javnom putu i pored javnog puta, kojima se ometa odvijanje saobraćaja na javnom putu (čl. 26. st. 1. tač. 8);

4) pali travu i drugo rastinje na javnom putu, kao i otpadne predmete i materijale (čl. 26. st. 1. tač. 12);

5) nanosi blato sa prilaznog puta na javni put (čl. 26. st.1.tač. 13);

6) okreće zapregu, traktor, plug i druge poljoprivredne mašine i oruđa na javnom putu (čl. 26. st. tač. 15);

7) koči zaprežno vozilo sprečavanjem okretanja točkova (čl. 26. st.1.tač. 16);

8) uključuje vozilo na javni put i isključuje sa javnog puta van priključka ili ukrštaja i nanosi blato na javni put (čl. 26. st. 1.tač. 17);

9) postupa protivno odredbama čl. 50;

10) postupa protivno odredbama čl. 51;

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, novčanom kaznom u iznosu od 15.000,00 dinara kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, novčanom kaznom u iznosu od 30.000,00 dinara kazniće se preduzetnik.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, novčanom kaznom od 10.000,00 dinara kazniće se fizičko lice.

XII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 63

Akt o utvrđivanju kriterijuma za kategorizaciju javnih puteva i kategorizaciji javnih puteva doneće se najkasnije u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 64

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o javnim i nekategorisanim putevima na teritoriji grada Vranja ("Službeni glasnik grada Vranja", broj 18/15 - prečišćen tekst).

Član 65

Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Vranja".