ZAKLJUČAK
O USVAJANJU PLANA RAZVOJA CARINSKE SLUŽBE REPUBLIKE SRBIJE ZA PERIOD 2017-2020. GODINE

("Sl. glasnik RS", br. 108/2017)

1. Usvaja se Plan razvoja carinske službe Republike Srbije za period 2017-2020. godine, koji je sastavni deo ovog zaključka.

2. Ovaj zaključak objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

PLAN RAZVOJA
CARINSKE SLUŽBE REPUBLIKE SRBIJE ZA PERIOD 2017-2020. GODINE

 

I UVOD

Carinska služba Republike Srbije organizovana je tako da svoje poslove i zadatke obavlja kao Uprava carina u sedištu i u 15 područnih jedinica - carinarnica, u okviru kojih su, kao uže unutrašnje jedinice, organizovane carinske ispostave, odseci referati. Carinarnice u svojim organizacionim jedinicama sprovode carinski postupak u putničkom i robnom prometu, mere carinskog nadzora, carinjenje robe, suzbijanje nelegalnog uvoza, carinski upravni postupak, preduzimaju radnje radi otkrivanja, suzbijanja i sankcionisanja carinskih prekršaja, vrše naplatu i prinudnu naplatu carinskih dažbina i prodaju carinske robe.

Uprava carina (u daljem tekstu: UC) je organ uprave u sastavu Ministarstva finansija, koji sprovodi carinsku politiku Republike Srbije. UC pojednostavljivanjem postupaka, modernizacijom sistema carinskog poslovanja, obrazovanjem zaposlenih i jačanjem saradnje sa drugim domaćim institucijama i službama, kao i aktivnim učešćem u međunarodnoj i regionalnoj carinskoj saradnji, doprinosi obezbeđivanju stalnih javnih prihoda, efikasnom odvijanju međunarodne trgovine, kao i očuvanju bezbednosti, sigurnosti i sveukupne zaštite.

UC obezbeđuje pravilnu i jednoobraznu primenu propisa iz svog delokruga rada, kontroliše rad carinarnica, vrši koordinaciju rada, suzbija krijumčarenje i sprovodi carinske istrage, primenjuje mere za zaštitu prava intelektualne svojine, vrši informatičke, finansijsko-materijalne, pravne, opšte poslove i poslove nabavke. Poslove iz svoje nadležnosti UC obavlja preko Biroa direktora i šest sektora - Sektora za carinske postupke, Sektora za tarifske poslove, Sektora za ljudske resurse i opšte poslove, Sektora za finansijske, investicione i pravne poslove, Sektora za kontrolu primene carinskih propisa i Sektora za informacione i komunikacione tehnologije, kao i posebnih organizacionih jedinica: Odeljenja za međunarodnu carinsku saradnju i evropske integracije, Odeljenja za unutrašnju kontrolu i Odeljenja interne revizije. Deo kadrovskih, finansijskih i opštih poslova obavljaju i carinarnice. Organizaciona šema UC je data na slici 1.

Slika 1. Organizaciona šema UC

Uloga carinske službe Republike Srbije istorijski posmatrano vremenom se menjala od tradicionalne do savremene. Tradicionalna uloga carinske službe ogledala se prvenstveno u njenom fiskalnom i zaštitnom dejstvu kroz naplatu carine, zaštitu privrede i omogućavanje snabdevenosti tržišta. Danas je njeno mesto i uloga u velikoj meri drugačija. Osim što je važna i nezaobilazna karika u lancu međunarodne trgovine, savremena carinska služba ostvaruje i izuzetno značajnu ulogu, kako u naplati carine, poreza na dodatu vrednost i akciza, tako i u sistemu bezbednosti. Borbom protiv međunarodnog terorizma i prekograničnog kriminala carinska služba Republike Srbije doprinosi uspostavljanju sveukupne bezbednosti građana, istovremeno stvarajući preduslove za maksimalno skraćenje vremena neophodnog za obavljanje carinskih procedura.

Da bi značaj i uloga carinske službe bili prepoznati u društvu, UC je unapredila svoje poslovanje počevši dosledno da primenjuje princip transparentnosti u radu. Modernizovala je komunikaciju sa javnošću, što podrazumeva otvorenost za saradnju sa građanima, vladinim i nevladinim sektorom, privrednom zajednicom, kao i medijima. Negovanjem kooperativnog odnosa između carinske službe i javnosti, koji se temelji na redovnom informisanju o rezultatima rada i tempu napretka, kao i uvođenjem savremenih, inovativnih i efikasnih kanala komunikacije, ojačano je poverenje građana u rad carinske službe i na nju se gleda kao na savremenu instituciju koja doprinosi privrednom rastu Republike Srbije, na čemu će nastaviti da istrajava. UC će sprovođenjem ovog plana nastaviti da unapređuje sopstveno poslovanje i da o tome otvoreno komunicira, čime će biti prepoznata kao nezaobilazna karika u procesu širih društvenih reformi.

UC je imala u prethodnom periodu u primeni Poslovnu strategiju Uprave carina 2011-2015. U cilju obezbeđenja kontinuiranog strateškog planiranja UC bilo je neophodno doneti novi dokument kojim će biti razrađen plan razvoja carinske službe. Ovo je u skladu sa preporukama koje je Evropska komisija iznela u Godišnjem izveštaju EK o napretku Republike Srbije za 2015. godinu i 2016. godinu i Zapisniku sa Pododbora za trgovinu, poreze i carinu održanog 7. februara 2017. godine u Beogradu. Takođe, donošenje strategije razvoja UC pominje se u Nacionalnom programu za usvajanje pravnih tekovina EU iz jula 2014. godine i Pregovaračkoj poziciji Republike Srbije za Međuvladinu konferenciju o pristupanju Republike Srbije EU za Pregovaračko poglavlje 29 - Carinska unija.

U periodu od 2015. godine UC je nastavila da radi na razvoju i modernizaciji carinske službe. Pored Sektora za carinski sistem i politiku Ministarstva finansija, UC je imala vodeću ulogu u Pregovaračkom poglavlju 29 - Carinska unija. Takođe, UC je uzela učešća u aktivnostima u vezi sa drugim poglavljima u čiji rad je uključena (Poglavlja 1, 7, 16, 18, 23, 24, 27, 28, 30, 33).

Kao jedan od pokazatelja povećanog obima aktivnosti UC je broj deklaracija, koji u periodu od 2011. godine konstantno raste. UC je u 2011. godini prihvatila ukupno 1.463.378 carinskih deklaracija, u 2015. godini 2.007.478, dok je u 2016. godini prihvatila ukupno 2.227.936 deklaracija. Od toga je u 2011. godini prihvaćeno 422.567 izvoznih carinskih deklaracija (C1), dok je u 2015. godini prihvaćeno 614.733 i u 2016. godini 671.570. Sa druge strane, u 2011. godini prihvaćeno je 1.463.378 carinskih deklaracija za puštanje robe u slobodan promet (uvoz, C4), dok je u 2015. godini prihvaćeno 2.007.478 i u 2016. godini 2.227.936.

Ujedno, od 2011. do 2016. godine je postojao trend rasta ukupne naplate budžetskih prihoda, carine i PDV-a iz uvoza, od 265.12 milijardi dinara odnosno 2.53 milijardi evra u 2011. godini do 373,9 milijardi dinara odnosno 3.03 milijardi evra u 2016. godini.

UC je tokom 2016. godine završila pripreme za ugovaranje realizacije projekta novog graničnog prelaza Bajmok prema Mađarskoj, čija će izgradnja biti finansirana iz programa IPA 2013. Projekat graničnog prelaza Kotroman prema BiH je obuhvaćen programom IPA 2014, a u 2016. godini je počela realizacija ugovora za izradu tehničke dokumentacije.

UC je jedna od ključnih institucija u procesu integrisanog upravljanja granicom i nosilac aktivnosti radi ispunjenja ciljeva u Strategiji integrisanog upravljanja granicom u Republici Srbiji 2017-2020. Republika Srbija sa ciljem daljeg usklađivanja integrisanog upravljanja granicom planira dalja ulaganja u infrastrukturu i opremanje graničnih prelaza u kojima će učestvovati i UC.

Ovaj period za UC je značajan i zbog pristupanja Republike Srbije Konvenciji o zajedničkom tranzitnom postupku i Konvenciji o pojednostavljenim formalnostima u trgovini robom. Novi kompjuterizovani tranzitni sistem (NCTS), koji se zasniva na navedenim konvencijama, sa pratećim podsistemima je počeo sa primenom na nacionalnom nivou 25. januara 2015. godine, dok je primena Zajedničkog tranzitnog postupka otpočela 1. februara 2016. godine. Na ovaj način je olakšan tranzitni postupak između zemalja zajedničkog tranzita (EU, EFTA i BJRM i Republika Turska).

Takođe, od 5. septembra 2016. godine UC je počela sa implementacijom Obrasca 302 kojim se sprovodi Zakon o potvrđivanju Sporazuma između država članica Severnoatlantskog ugovora i ostalih država učesnica u Partnerstvu za mir o statusu njihovih snaga (SOFA sporazum), čime je omogućen unificiran i pojednostavljen postupak sa robom koju oružane snage zemalja NATO pakta i Partnerstva za mir prijavljuju za postupak tranzita i privremenog uvoza/izvoza u carinskom području Republike Srbije.

Od 1. septembra 2014. godine UC primenjuje institut Ovlašćenog privrednog subjekta (OPS), koji je usaglašen sa zakonodavstvom Evropske unije (u daljem tekstu: EU) i na osnovu koga je do danas dodeljeno ukupno deset sertifikata privrednim subjektima. Takođe, UC sprovodi pojednostavljeni uvozni postupak u prostoru primaoca, odnosno pojednostavljeni izvozni postupak u prostoru pošiljaoca (tzv. "kućno carinjenje"), isto u skladu sa propisima EU, na osnovu koga je do danas izdato ukupno 155 odobrenja za 96 kompanija.

Tokom 2015. godine, potpisan je Memorandum o razumevanju između UC i Carinskog direktorata Republike Austrije o saradnji carinskih službi na aerodromima "Nikola Tesla", Beograd i "Bečki međunarodni aerodrom", Beč, u oblasti borbe protiv prevara. Takođe, u 2016. godini potpisan je Protokol o sprovođenju Sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vlade Republike Makedonije o utvrđivanju granične procedure za železnički granični prelaz Preševo-Tabanovce.

U okviru IPA 2011 - "Jačanje kontrole u okviru primene carinskih propisa u oblasti zaštite prava intelektualne svojine", UC je 2015. godine nabavila mašinu za uništavanje krivotvorenih proizvoda, tako da je tokom 2015. i 2016. godine izvršeno ukupno 82 uništavanje i uništeno 934.013 komada raznih krivotvorenih proizvoda.

UC je obrazovala Odsek za carinsku kontrolu uz upotrebu službenih pasa, sa ciljem pojačane borbe protiv krijumčarenja duvanskih proizvoda i narkotika. UC redovno koristi 21 skener poslednjih generacija, od toga deset mobilnih, dva mobilna za pregled prtljaga, jedan stacioniran za pregled kargo pošiljki i osam za kontrolu tečnosti. Primena mobilnih skenera je onemogućila krijumčarenje raznovrsne robe, a takođe je sprečila i pokušaj ilegalnih prelazaka državne granice.

U izvršenju jednog od osnovnih strateških zadataka i ciljeva, borbe protiv korupcije, UC sprovodi preventivne i represivne mere. Na sprovođenju represivnih mera UC kontinuirano sarađuje sa Tužilaštvom i Ministarstvom unutrašnjih poslova. Vezano za jačanje integriteta, antikoruptivne politike i preventivnih mera uspostavljena je saradnja sa državnim organima i telima, odnosno carinskim administracijama Rumunije, Češke Republike, Republike Finske, Republike Austrije, Republike Bugarske, Republike Hrvatske i Slovačke Republike.

U UC su u postupku implementacije sistema finansijskog upravljanja i kontrole, u posmatranom periodu sprovedene značajne aktivnosti koje se odnose na osnovne poslovne procese i mape poslovnih procesa, protok informacija i podataka od značaja između sedišta UC i carinarnica, formiranje Registra operativnih rizika UC (Lista rizika Sektora za finansijske, investicione i pravne poslove i Lista rizika za carinarnice), Povelju interne revizije i metodološko uputstvo o radu i proces izrade Nacrta strategije za upravljanje rizicima za period 2017-2020. godina, kao i Registra strateških rizika.

U delu koji se odnosi na projekte i strateško upravljanje, realizovane su mnogobrojne aktivnosti različitih IPA projekata (priprema, ugovaranje i realizacija projekata) koji se odnose na najznačajnije segmente carinske službe, u cilju njene modernizacije.

UC kontinuirano sprovodi obuke službenika kroz osnovne, specijalističke obuke i stručno usavršavanje. U toku 2015. i 2016. godine ukupno su održane 222 obuke u okviru UC, Službe za upravljanje kadrovima i u inostranstvu. Takođe, UC koristi svu raspoloživu stranu tehničku pomoć, EU program "Carina 2020", TAIEX instrument, ekspertize Svetske carinske organizacije itd, u čijoj je organizaciji održano, u posmatranom periodu, ukupno 125 događaja (radionice, seminari, obuke, radne grupe).

Kompjuterizacija, kao najznačajniji segment modernizacije UC, je prepoznata u Planu razvoja carinske službe, ali će ujedno biti predmet posebne strategije razvoja informacionih tehnologija UC, čija je izrada i donošenje planirano neposredno po donošenju Plana razvoja carinske službe Republike Srbije.

U delu koji se tiče odnosa sa javnošću, realizovane su mnogobrojne aktivnosti na promociji rada UC i uloge carinske službe kroz svakodnevno informisanje javnosti o značajnijim rezultatima carinske službe, obrađivanje značajnih tema iz carinske prakse u tekstovima za štampane i elektronske medije, učešće na sajmovima i slično.

Sedište UC nalazi se u Novom Beogradu, Bulevar Zorana Đinđića 155a.

II KLJUČNE IZJAVE

UC je kompetentna i transparentna carinska administracija fokusirana na održivu izgradnju kapaciteta, koji omogućava efikasnu naplatu prihoda, protok roba i ljudi, a koja posluje u skladu sa nacionalnim zakonodavstvom, međunarodnim standardima i profesionalnom etikom u korist svih građana, poštujući ljudska prava i slobode.

Plan UC je da postane razvijena i moderna carinska administracija, koja svojim profesionalnim odnosom doprinosi ekonomskom razvoju i obezbeđuje zaštitu svim građanima i društvu u celini.

Vrednosti UC su:

- profesionalizam,

- integritet,

- transparentnost,

- pouzdanost,

- odgovornost,

- operativnost i delotvornost,

- orijentisanost ka učesnicima u carinskom postupku,

- partnerstvo sa državnim organima, poslovnom zajednicom, carinskim administracijama i međunarodnim i drugim organizacijama,

- inovativnost i spremnost na promene.

III STRATEŠKI KONTEKST

U cilju jačanja kapaciteta i modernizacije, UC definiše i sprovodi prioritete na osnovu sledećih dokumenata:

- carinskih propisa Republike Srbije;

- pozitivne prakse Evropske unije u primeni carinskih propisa;

- Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Evropskih zajednica i njihovih država članica, sa jedne strane, i Republike Srbije, sa druge strane i Protokola uz Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju Evropske zajednice i njenih država članica, sa jedne strane i Republike Srbije sa druge strane, kojim se uzima u obzir pristupanje Republike Hrvatske Evropskoj uniji;

- Nacionalnog programa za usvajanje pravnih tekovina Evropske unije - NPAA;

- Godišnjih izveštaja Evropske komisije o napretku Republike Srbije;

- Skrining izveštaja za Pregovaračko poglavlje 29 - Carinska unija i druga pregovaračka poglavlja u kojima UC učestvuje;

- Pregovaračke pozicije Republike Srbije za Međuvladinu konferenciju o pristupanju Republike Srbije EU za Pregovaračko poglavlje 29 - Carinska unija i druga pregovaračka poglavlja u kojima UC učestvuje, sa pratećim Akcionim planom;

- Nacionalnih prioriteta za međunarodnu pomoć u periodu 2014-2017. godine, sa projekcijama do 2020. godine;

- Indikativog strateškog dokumenta Evropske komisije za više zemalja korisnika za period 2014-2020. godine;

- Indikativog strateškog dokumenta Evropske komisije za Republiku Srbiju - IPA II (2014-2020);

- Fiskalne strategije za 2016. godinu sa projekcijama za 2017. i 2018. godinu;

- Fiskalne strategije za 2017. godinu sa projekcijama za 2018. i 2019. godinu;

- Programa reforme upravljanja javnim finansijama 2016-2020. godine;

- Nacionalnog programa ekonomskih reformi za period od 2015. do 2017. godine;

- Programa ekonomskih reformi ERP 2017-2019;

- Nacionalne strategije za borbu protiv korupcije u Republici Srbiji za period od 2013. do 2018. godine i Akcioni plan za sprovođenje Nacionalne strategije za borbu protiv korupcije u Republici Srbiji za period od 2013. do 2018. godine;

- Strategije reforme javne uprave u Republici Srbiji;

- Strategije razvoja elektronskih komunikacija u Republici Srbiji od 2010. do 2020. godine;

- Strategije integrisanog upravljanja granicom u Republici Srbiji 2017-2020. i Akcionog plana za sprovođenje Strategije integrisanog upravljanja granicom u Republici Srbiji 2017-2020;

- Nacionalne strategije za borbu protiv organizovanog kriminala;

- Nacionalne strategije održivog razvoja;

- strateška dokumenta EU koja definišu obaveze UC do i od dana pristupanja EU (Electronic Customs Multi-Annual Strategic Plan - MASP, Strategy od the evolution of the Customs Union, …);

- Sporazuma o slobodnoj trgovini u Centralnoj Evropi - CEFTA 2006;

- Sporazuma o slobodnoj trgovini između Republike Srbije i država EFTA;

- Sporazuma o slobodnoj trgovini između Republike Srbije i Republike Turske;

- Sporazuma između Savezne vlade Savezne Republike Jugoslavije i Vlade Ruske Federacije o slobodnoj trgovini između Savezne Republike Jugoslavije i Ruske Federacije;

- Sporazuma o slobodnoj trgovini između Republike Srbije i Republike Belorusije;

- Sporazuma o slobodnoj trgovini između Republike Srbije i Republike Kazahstana;

- Međunarodne konvencije o uprošćavanju i usklađivanju carinskih postupaka (Kjoto konvencija);

- Revidirane Kjoto konvencije;

- Carinske konvencije o međunarodnom prevozu robe na osnovu isprave MDP (karneta TIR) (Konvencija TIR);

- Međunarodne konvencije o usklađivanju graničnih kontrola robe (Ženevska konvencija);

- Međunarodne konvencije o Harmonizovanom sistemu naziva i šifarskih oznaka roba Svetske carinske organizacije;

- Carinske konvencije o ATA karnetima za privremeni uvoz robe;

- Konvencije o privremenom uvozu (Istanbulska konvencija);

- Konvencije o zajedničkom tranzitnom postupku;

- Konvencije o pojednostavljenju formalnosti u trgovini robom;

- Regionalne konvencija o pan-evro-mediteranskim preferencijalnim pravilima o poreklu;

- Okvirnih standarda Svetske carinske organizacije za bezbednost i olakšice u međunarodnoj trgovini.

UC ima značajnu ulogu u ostvarenju finansijske i fiskalne stabilnosti kao organ uprave u sastavu Ministarstva finansija, nadležan za primenu carinskih, poreskih i drugih propisa i odgovorna je za prikupljanje carina i drugih uvoznih dažbina, poreza na dodatu vrednost, akciza i drugih dažbina koje su joj poverene aktima Narodne skupštine i Vlade.

Uspostavljanje sveobuhvatnih i dobro organizovanih javnih finansija je preduslov za uspešne procese reformi i dalji razvoj svih sektora privrede. UC je zbog svoje uloge u obezbeđenju budžetskih prihoda uključena u reformu javnih finansija koja je jedna od ključnih stubova reforme javne uprave u Republici Srbiji. Petogodišnji Program reforme upravljanja javnim finansijama predstavlja najznačajniji prioritet Ministarstva finansija i Vlade.

UC svojim rezultatima, iz godine u godinu, opravdava ulogu koja joj je poverena, produbljuje poverenje u carinsku službu kao važnu, profesionalnu, pouzdanu, nepristrasnu instituciju i olakšava komunikaciju sa drugim relevantnim organima i javnošću.

IV STANDARDI POSLOVANJA

Primenom ovog plana UC će ostvariti sledeće standarde carinskog poslovanja:

- usklađenost postupaka i operativnih sistema sa principima Svetske trgovinske organizacije (STO) i Svetske carinske organizacije (SCO), uvažavajući standarde Revidirane Kjoto konvencije i merila za pristupanje Republike Srbije EU za Pregovaračko oglavlje 29 - Carinska unija;

- ubrzanje trgovine kroz minimalne troškove i skraćenje administrativnih procedura poslovnoj zajednici i građanima;

- efikasnu zaštitu građana i privrede Republike Srbije od nezakonite i ilegalne trgovine i svih oblika prekograničnog kriminala u međunarodnom prometu robe kroz sisteme kontrole;

- efikasnu naplatu dažbina;

- transparentan i nepristrasan način rada koji je orijentisan ka poslovnoj zajednici i građanima Republike Srbije;

- odgovorno sprovođenje revizije poslovanja koja je dostupna javnosti;

- stručne, dobro obučene i visoko motivisane carinske službenike;

- otvorenu i odgovornu politiku zapošljavanja, unapređenja i razvoja ljudskih resursa, efikasno sprovođenje ocenjivanja;

- najveći mogući stepen korišćenja novih informacionih tehnologija kojima se olakšavaju carinski postupci, unutrašnja i spoljna komunikacija.

V STRATEŠKI CILJEVI

Ostvarenje razvoja carinske službe planira se poštovanjem standarda poslovanja i dostizanjem ključnih strateških prioriteta definisanih kao osam strateških ciljeva, imajući stalno u vidu izazove i očekivanja od UC, kao i nivo poslovnih promena koje se očekuju do 2020. godine, a koje moraju biti podržane odgovarajućim informatičkim alatima:

1. EU integracije i jačanje međunarodne saradnje

UC će intenzivno učestvovati u procesu pristupanja EU, kroz angažovanje u okviru Pregovaračkog poglavlja 29 - Carinska unija i ostalih poglavlja u čiji rad je uključena. UC će nastaviti jačanje saradnje sa drugim carinskim administracijama i međunarodnim institucijama, imajući u vidu obaveze proistekle iz Sporazuma o stabilizalciji i pridruživanju, članstva u Svetskoj carinskoj organizaciji, prihvaćenih međunarodnih konvencija, potpisanih bilateralnih sporazuma o carinskoj saradnji i memoranduma o razumevanju, kao i integraciju u međunarodne tokove. UC će dalje razvijati carinske postupke i procedure, u skladu sa najboljom praksom carinskih administracija EU.

Izazovi stavljeni pred UC u narednom periodu u direktnoj vezi su sa planiranim donošenjem novog Carinskog zakona i čitavim nizom pratećih podzakonskih propisa, koji se usaglašavaju sa Carinskim zakonom EU i uredbama donetim za njegovo sprovođenje. U cilju realizacije aktivnosti u procesu EU integracija, UC će nastaviti sa korišćenjem sredstava podrške EU, kao što su instrument kratkoročne tehničke pomoći eksperata EU-TAIEX i Program EU CUSTOMS 2020.

2. Upravljanje i razvoj ljudskih resursa

UC radi u izuzetno kompleksnom poslovnom okruženju, koje se ubrzano menja, a novi zahtevi, koji često izgledaju suprotstavljeni, se stalno postavljaju pred carinske službenike. Imajući u vidu da su ljudi najznačajniji resurs svake organizacije, od izuzetne važnosti je razvijanje njihovih znanja, sposobnosti i veština, odgovarajućih kompetencija i usvajanje osnovnih vrednosti carinske službe (fokusiranost na bezbednost i sigurnost, etika i visok stepen integriteta, orijentisanost na poslovnu zajednicu i građane, posvećenost društvu, procedure harmonizovane sa procedurama EU, profesionalnost i stručnost, kontinuirano učenje i profesionalni razvoj).

UC će graditi i razvijati okruženje u kome će carinski službenici moći da se razvijaju i pruže pun doprinos ostvarenju ciljeva carinske službe i društva u celini.

UC će sprovoditi značajne aktivnosti reorganizacije službe u skladu sa potrebama modernizacije. Usvajanje evropskih standarda i razvoj modernog sistema upravljanja i rada zahteva unapređenje rada i učinka zaposlenih, kao i razvoj upravljanja ljudskim resursima.

Novi sistemi i procedure zahtevaju obučene i motivisane carinske službenike. U skladu sa tim, potrebno je razvijati i dosledno sprovoditi program obuke zaposlenih, sa posebnim akcentom na rukovodioce, kroz program obuka zasnovan na EU okviru carinskih kompetencija (EU Customs Competency Framework).

Strategija upravljanja ljudskim resursima će odgovoriti na izazove, postavljene pred carinsku službu, podržavajući proces učenja i kontinuiranog usavršavanja, jačati postojeće potencijale, podizati standarde i omogućiti smanjivanje razlike između postojećih i željenih znanja, veština i kompetencija carinskih službenika.

3. Efektivni carinski postupci i kontrole

UC će radi olakšavanja trgovine, ubrzanja prekograničnog prometa i unapređenja partnerskog pristupa sa poslovnom zajednicom, kontinuirano unapređivati i usklađivati carinske procedure koje omogućavaju napredni sistem kontrola baziran na efektivnoj analizi rizika, a sve sa ciljem zaštite celokupnog društva i građana od ilegalne trgovine, krijumčarenja, od povrede prava intelektualne svojine, prekograničnog kriminala i terorizma i ostalih društveno opasnih ponašanja. UC će u cilju postizanja pune primene pravnih tekovina EU nastaviti kontinuirano sa aktivnostima za sprovođenje efektivnih carinskih postupaka i kontrole.

4. Efikasna naplata prihoda

UC će za obezbeđenje finansijske održivosti i sigurnosti Republike Srbije razvijati efikasnu naplatu prihoda uz smanjenje troškova privrede i građana čiji je dugoročni cilj obezbeđenje uslova za punu harmonizaciju nacionalnih i adekvatnu primenu EU propisa u oblasti naplate uvoznih i ostalih dažbina, razvoj sistema računovodstvenog upravljanja, uz kontinuirano unapređenje kontrole i procene rizika.

UC će, u okviru svojih nadležnosti, do dana ulaska u EU osigurati odgovarajuće procedure i administrativne kapacitete kako bi se prihodi prikupljali, obračunavali, revidirali i kontrolisali na pravilan i transparentan način. Obezbeđenje administrativnih kapaciteta, kao strateška mera, su garancija da će se implementacija i primena propisa i zakona osigurati stalnim unapređenjem kapaciteta zaposlenih kao i tehničkih kapaciteta UC. Ispunjenje obaveza utvrđenih u pregovaračkom procesu usko je vezano za aktivnosti koje za cilj imaju podizanje administrativnih kapaciteta.

5. Strateško upravljanje, modernizacija i reforme

Razvoj i promovisanje transparentnosti svih poslovnih i reformskih procesa, efikasne i odgovorne organizacione strukture koja postiže rezultate u skladu sa najboljom međunarodnom i nacionalnom praksom.

Unapređenje strateškog planiranja i upravljanja projektima, kao i medijske zastupljenosti zahvaljujući kojoj se najšira javnost upoznaje sa strateškim ciljevima carinske službe i tempom njihovog ostvarivanja.

6. Jačanje integriteta, antikoruptivne politike i preventivnih mera

Razvojem i promovisanjem politike za borbu protiv korupcije, koja odražava profesionalnu, etičku i transparentnu carinsku službu, stvara se pozitivan stav javnosti.

Jačanjem administrativnih kapaciteta u oblasti integriteta i borbe protiv korupcije unapređuje se efikasnost i efektivnost carinske službe.

7. Poboljšanje uslova rada

Poboljšanje uslova rada carinske službe će omogućiti slobodno kretanje ljudi, robe, kapitala i usluga, implementacija projekata od zajedničkog interesa, posebno onih vezanih za upravljanje granicom i borbu protiv organizovanog kriminala, korupcije, pranja novca, ilegalne migracije i trgovine ljudima.

UC će osigurati svu potrebnu infrastrukturu i opremu koja će omogućiti modernizaciju i poboljšanje uslova rada, efikasnu carinsku kontrolu na svim graničnim prelazima, a sve u cilju olakšavanja prekograničnog prometa i trgovine, kao i prelaska putnika, uz istovremeno obezbeđivanje pravilnog prikupljanja prihoda, sprečavanja ilegalne trgovine i zaštite zdravlja i bezbednosti.

8. Razvoj informacionih i komunikacionih tehnologija

UC će, u skladu sa informacionim i komunikacionim standardima EU, unaprediti razvoj sistema informacionih i komunikacionih tehnologija (u daljem tekstu: IKT sistem), odnosno sistema koji u potpunosti pružaju podršku funkcionisanju svih segmenata carinske službe, obezbeđuju efikasno upravljanje rizicima, olakšavaju odvijanje trgovine, omogućavaju carinsko poslovanje na najvišem nivou efikasnosti i dozvoljavaju interoperabilnost i interkonektivnost sa drugim sistemima. Informacioni sistem carinske službe se razvija u skladu sa razvojem i modernizacijom UC, kako poslovno, tako i tehnološki. Iako postojeći IKT sistem pokriva većinu poslovnih procesa u UC, nužan je dalji kontinuirani razvoj i aplikativna i servisna nadogradnja postojećeg sistema za obradu carinskih deklaracija, kao i carinskog sistema upravljanja, a u cilju kompjuterizacije carinskih procedura i povezivanja sa odgovarajućim IKT sistemima EU.

Dalji razvoj IKT sistema UC i njegova usavršena upotreba je prilika za UC da ojača svoj položaj, kao prethodnica visokotehnološkog napretka u Republici Srbiji, čime čini prvi korak najveće tranzicije u svom dosadašnjem postojanju. Započet je veliki prelazak ka organizaciji carinske službe koja će se u mnogo većoj meri orijentisati ka poslovnoj zajednici. IKT sistem ima centralno mesto u sklopu strategije e-carine EU (EU eCustoms) za implementaciju elektronske carine, a kao takav, ima glavnu ulogu u implementaciji strategije razvoja UC. Strategija IKT sistema UC predstaviće buduće poslovne potrebe sa tačke gledišta informacionih i komunikacionih tehnologija, uglavnom iz tri ugla: poslovni odnosi u Carinskoj uniji EU, odnosi prema zajedničkom domenu, i dalje, sa ostalim zemljama članicama, poslovni odnosi sa nacionalnim poslovnim partnerima (spoljašnji domen) i sa drugim odgovarajućim nacionalnim organizacijama.

UC će unapređivati tekuću spoljnu trgovinu uvođenjem modernih carinskih postupaka zasnovanih na IKT sistemu.

VI MERE ZA REALIZACIJU STRATEŠKIH CILJEVA

U cilju ostvarenja strateških prioriteta za svaki od navedenih strateških ciljeva definisani su specifični ciljevi tj. mere:

1. EU integracije i jačanje međunarodne saradnje

1.1. Harmonizacija procedura;

1.2. Koordinacija aktivnosti UC u procesu pregovoranja sa EU;

1.3. Unapređenje saradnje sa carinskim administracijama drugih zemalja u cilju sprovođenja međunarodnih obaveza u oblasti carina;

1.4. Unapređenje carinske saradnje sa međunarodnim organizacijama i institucijama.

2. Upravljanje i razvoj ljudskih resursa

2.1. Usvajanje zakona o carinskoj službi i izrada i usvajanje pratećih podzakonskih akata;

2.2. Izrada strategije upravljanja ljudskim resursima i akcionog plana;

2.3. Izrada programa opštih i specijalističkih obuka zasnovanih na EU okviru carinskih kompetencija (EU Customs Competency Framework);

2.4. Upravljanje učinkom i razvoj carinskih službenika;

2.5. Stvaranje okruženja u kome je stručno usavršavanje i kontinuirano učenje ne samo pravo, već i obaveza svakog zaposlenog, na osnovu koga zaposleni napreduje i može da planira lični razvoj;

2.6. Razvijanje programa za rukovodioce svih nivoa i osnaživanje veština i znanja potrebnih rukovodiocima;

2.7. Stvaranje uslova za dvosmernu komunikaciju, uvođenje anketa/upitnika kao ključnih elemenata za praćenje i merenje zadovoljstva i angažovanosti zaposlenih.

3. Efektivni carinski postupci i kontrole

3.1. Puna implementacija usklađenih carinskih procedura (standardi i prakse EU, Svetske trgovinske organizacije, Svetske carinske organizacije itd.);

3.2. Pojednostavljenje carinskih procedura i olakšavanje trgovine;

3.3. Promovisanje koncepta i prednosti statusa Ovlašćenog privrednog subjekta;

3.4. Partnerstvo sa poslovnom zajednicom;

3.5. Sistematske kontrole bazirane na sistemu analize i upravljanja rizikom;

3.6. Jačanje tehnika carinskih kontrola u cilju zaštite građana i društva od utaje uvoznih dažbina, prekograničnog kriminala i terorizma, jačanje kapaciteta u oblasti suzbijanja krijumčarenja i zaštite prava intelektualne svojine;

3.7. Saradnja u cilju efektivnog osiguranja granica;

3.8. Jačanje kapaciteta carinske laboratorije.

4. Efikasna naplata prihoda

4.1. Jačanje administrativnih kapaciteta za efikasnu naplatu prihoda;

4.2. Razvoj Sistema za upravljanje tradicionalnim sopstvenim sredstvima (Traditional Own Resources);

4.3. Unapređenje sistema upravljanja rizikom i naknadnih kontrola;

4.4. Unapređenje sistema u oblasti carinskog vrednovanja, preferencijalnog porekla i svrstavanja robe.

5. Strateško upravljanje, modernizacija i reforme

5.1. Promovisanje vrednosti efikasnog strateškog upravljanja za jačanje modernizacije UC;

5.2. Upravljanje poslovnim procesima;

5.3. Upravljanje reformskim procesom modernizacije u skladu sa najboljim međunarodnim praksama;

5.4. Jačanje vidljivosti i podizanje ugleda UC;

5.5. Unapređenje procesa upravljanja projektima u cilju povećanja efikasnosti pri realizaciji strateških ciljeva.

6. Jačanje integriteta, antikoruptivne politike i preventivnih mera

6.1. Analiza rizika na korupciju pravnog okvira carinskog sistema;

6.2. Poboljšanje saradnje sa relevantnim domaćim i međunarodnim organizacijama i državnim organima;

6.3. Jačanje administrativnih kapaciteta u oblasti integriteta;

6.4. Razvoj antikoruptivne carinske politike i unapređivanje sprovođenja mera specijalne i opšte prevencije;

6.5. Promocija antikoruptivne carinske politike koja se ogleda u profesionalnoj, etičnoj i transparentnoj službi;

6.6. Uspostavljanje video nadzora u carinskim ispostavama i na graničnim prelazima sa centralnim snimačem signala u cilju sprovođenja carinske kontrole.

7. Poboljšanje uslova rada

7.1. Razvoj funkcionalne infrastrukture kompatibilne sa onom u susednoj zemlji i integrisano upravljanje granicama;

7.2. Modernizacija i izgradnja graničnih prelaza ulaganjem u infrastrukturu radi povećanja kapaciteta na graničnim prelazima za protok saobraćaja i trgovine, kontrolu i nadzor;

7.3. Rekonstrukcija carinskih objekata i poboljšanje uslova rada carinskih službenika.

8. Razvoj informacionih i komunikacionih tehnologija

8.1. Razvijanje jedinstvenog informacionog sistema UC;

8.2. Podrška daljoj modernizaciji UC za sve poslovne procese koji nisu inicirani procesom evropskih integracija;

8.3. Usklađivanje IT softverske podrške sa poslovnim procesima koji su standardizovani i usaglašeni sa propisima EU;

8.4. Obezbeđenje preduslova za primenu Odluke Saveta 2009/917/JHA o upotrebi informacionih tehnologija u carinske svrhe;

8.5. Poboljšanje podrške poslovnim procesima carinske administracije i spoljnim korisnicima;

8.6. Razvoj sistema sigurnosti i zaštite podataka;

8.7. Ažuriranje IT strateških dokumenata;

8.8. Unapređenje IT znanja.

VII IMPLEMENTACIJA

Plan razvoja carinske službe Republike Srbije je izrađen sa ciljem da ostvari viziju moderne državne institucije koja uspešno izvršava svoje zadatke i na kvalitetan i efikasan način pruža usluge poslovnoj zajednici. Kako bi se ostvarili postavljeni ciljevi, neophodna je mobilizacija svih raspoloživih finansijskih resursa (kako iz budžeta Republike Srbije, tako i iz projekata i donacija), sposobni i obučeni ljudski resursi i odgovarajući materijalni resursi.

Ciljevi i mere biće dalje razrađeni kroz konkretne aktivnosti Akcionog plana za sprovođenje Plana razvoja carinske službe Republike Srbije za period 2017-2020. godine u cilju realizacije ovog plana. Akcionim planom će biti određene organizacione jedinice i službenici/rukovodioci odgovorni za realizaciju aktivnosti, indikatori za praćenje realizacije aktivnosti, odnosno procenu uspešnosti realizacije Plana, kao i rokovi i procenjeni troškovi za realizaciju navedenih aktivnosti.

UC će raditi na primeni Plana razvoja koji treba da odgovori zahtevima Vlade za unapređenje rada carinske službe. Strateški ciljevi treba da budu ostvareni do kraja 2020. godine. Utvrđene mere i aktivnosti će se redovno pratiti i ocenjivati. UC će podnositi Vladi godišnji izveštaj o ispunjenosti ciljeva ovog plana na godišnjem nivou.

VIII ZAVRŠNI DEO

Akcioni plan za sprovođenje Plana razvoja carinske službe biće donet u roku od tri meseca od dana usvajanja ovog plana.