PRAVILNIKO ISPITIVANJU POGODNOSTI I KLASIFIKACIJI TAKSI VOZILA("Sl. list grada Beograda", br. 86/2017) |
Ovim pravilnikom uređuje se način i postupak ispitivanja pogodnosti i klasifikacija motornog vozila za taksi prevoz (u daljem tekstu: vozilo).
Taksi prevoz se obavlja vozilom koje je namenjeno i pogodno za taksi prevoz.
Vozilo je namenjeno i pogodno za taksi prevoz ako ispunjava uslove propisane odredbama člana 8. Odluke o taksi prevozu (u daljem tekstu: Odluka).
Ispitivanjem pogodnosti vozila utvrđuje se ispunjenost uslova iz stava 2. ovog člana.
Vozila koja ispunjavaju uslove o pogodnosti se klasifikuju.
Ispitivanje pogodnosti i klasifikaciju vozila vrši komisija za ispitivanje pogodnosti i klasifikaciju vozila (u daljem tekstu: komisija).
Gradonačelnik grada Beograda na predlog organizacione jedinice Gradske uprave Grada Beograda nadležne za poslove javnog prevoza (u daljem tekstu: organizaciona jedinica) obrazuje komisiju.
Komisija se sastoji od predsednika, dva člana i dva zamenika.
Ispitivanje pogodnosti i klasifikacija vozila vrši se na mestu koje određuje organizaciona jedinica.
II NAČIN I POSTUPAK ISPITIVANJA POGODNOSTI I KLASIFIKACIJA VOZILA
Ispitivanje pogodnosti i klasifikaciju vozila komisija obavlja na osnovu uputa za ispitivanje pogodnosti i klasifikaciju vozila (u daljem tekstu: uput) koji izdaje organizaciona jedinica.
Organizaciona jedinica izdaje uput:
- fizičkom licu, koje je podnelo zahtev za izdavanje saglasnosti za obavljanje delatnosti taksi prevoza, ako je ispunilo uslove iz člana 6. stava 1. tač. 1-11. Odluke, a pravnom licu koje je podnelo zahtev za izdavanje saglasnosti za obavljanje delatnosti taksi prevoza, ako je ispunilo uslove iz člana 7. stava 1. tačka 1-6. Odluke (u daljem tekstu: prvi pregled), u roku od tri dana od dana utvrđivanja da je ispunilo ove uslove;
Organizaciona jedinica izdaje obrazac zapisnika:
- pravnom licu ili preduzetniku koji obavljaju delatnost taksi prevoza, koji je dužan da se za izdavanje uputa obrati organizacionoj jedinici najranije 30 dana pre isteka roka važenja potvrde o izvršenom ispitivanju pogodnosti i klasifikaciji vozila, a najkasnije na dan isteka iste (u daljem tekstu: redovan pregled);
- pravnom licu ili preduzetniku koji obavljaju delatnost taksi prevoza, a koji vrši zamenu vozila za koje ima važeću potvrdu o pogodnosti i klasifikaciji vozila (u daljem tekstu: zamena vozila), na dan prijave promene.
Obrazac zapisnika sadrži:
- podatke o vlasniku vozila odnosno korisniku vozila po osnovu ugovora o lizingu (u daljem tekstu: korisnik vozila);
- datum i mesto obavljanja ispitivanja pogodnosti i klasifikacije vozila;
- podatak da li se ispitivanje pogodnosti i klasifikacija vozila obavlja prvi put u redovnom pregledu ili prilikom zamene vozila;
- način bodovanja i broj bodova dobijen pri klasifikaciji vozila;
- napomenu o utvrđenim nedostacima prilikom ispitivanja pogodnosti vozila i rok za njihovo otklanjanje.
Vlasnik, odnosno korisnik vozila je dužan da donese na uvid komisiji sledeća dokumenta:
- saobraćajnu dozvolu za vozilo koje poseduje, važeću registracionu nalepnicu;
- polisu osiguranja putnika od posledica nesrećnog slučaja u javnom prevozu;
- ako je vlasnik odnosno korisnik vozila postavio na krovu vozila reklamni pano, sertifikat ovlašćene institucije za reklamni pano da ne ugrožava bezbednost saobraćaja;
- ako je vlasnik odnosno korisnik vozila pravno lice, ovlašćenje kojim se fizičko lice ovlašćuje da u ime i za račun pravnog lica izvrši ispitivanje pogodnosti i klasifikaciju vozila;
- važeće lekarsko uverenje o zdravstvenoj sposobnosti za upravljanje motornim vozilom;
- izvod o registraciji privrednog subjekta izdat od strane Agencije za privredne registre (APR) sa rokom važnosti ne starijim od trideset dana.
O radu komisije vodi se zapisnik koji sadrži: datum i mesto ispitivanja pogodnosti i klasifikacije vozila, imena prisutnih članova komisije, podatke o vlasniku ili korisniku vozila, podatke o identifikaciji i pregledu vozila čija se podobnost ispituje i podatke o klasifikaciji vozila.
Primedbe komisije u postupku unose se u zapisnik i određuje se rok za otklanjanje nedostataka, a kopija zapisnika se daje pravnom licu ili preduzetniku - vlasniku vozila.
Ispitivanju pogodnosti i klasifikaciji vozila pored članova komisije, prisustvuje preduzetnik kome je organizaciona jedinica izdala obrazac zapisnika, ovlašćeno lice u pravnom licu ili taksi vozač zaposlen u pravnom licu.
Ukoliko lice iz stava 1. ovog člana ne priloži tražena dokumenta iz člana 6. stav 2. ovog pravilnika, organizaciona jedinica neće uputiti vozilo na ispitivanje pogodnosti i klasifikaciju vozila.
A. Ispitivanje pogodnosti vozila
Ispitivanje pogodnosti vozila za taksi prevoz obuhvata postupak identifikacije vozila, vizuelni i funkcionalni pregled.
Komisija obavlja identifikaciju vozila na osnovu uvida u saobraćajnu dozvolu i vozilo.
Ako komisija u postupku identifikacije vozila utvrdi netačnost, odnosno nesaglasnost podataka, sačiniće zapisnik sa primedbama i odrediti rok za otklanjanje nedostataka.
Nakon završenog postupka identifikacije vozila, komisija obavlja vizuelni pregled vozila.
Vizuelnim pregledom vozila komisija utvrđuje ispunjenost sledećih uslova:
- da je vozilo bez spoljašnjih oštećenja na limariji, branicima, staklima i farovima;
- da je unutrašnjost vozila (sedišta, oplate vrata i krova, podne obloge, obloge prostora za smeštaj prtljaga, rukohvati, ručice za otvaranje vrata, ručice za otvaranje prozora i sl.) bez oštećenja;
- da je vozilo čisto;
- da vozilo ima najviše pet sedišta, računajući i sedište vozača;
- da su sedišta u vozilu pravilno postavljena i pričvršćena, tako da putnik gleda u pravcu kretanja vozila, a zadnji deo sedišta da obezbeđuje dovoljnu sigurnost putnika;
- da vozilo ima najmanje četvoro vrata;
- da je na vozilu instaliran taksimetar koji mora biti ispravan, baždaren na važeću tarifu, plombiran i postavljen tako da iznos koji se otkucava bude vidljiv i da se njegovim uključenjem svetlo na taksi oznaci gasi;
- da vozilo poseduje klima-uređaj; vozila koja se klasifikuju u "I lux" klasu moraju posedovati klima uređaj zatvorenog sistema sa komprimovanim gasom;
- da je taksimetar postavljen tako da je dostupan vozaču u toku vožnje i da je vidljiv od strane putnika koji sede na zadnjem sedištu vozila (mora biti postavljen u zoni središnje konzole vozila ili retrovizora);
- da je identifikacioni karton postavljen tako da isti bude istaknut na vidnom mestu;
- da je bočna oznaka taksi vozila postavljena u skladu sa članom 7. stavom 7. Uputstva o izgledu i izdavanju taksi isprava i oznaka;
- da je pod vozila prekriven podlogom koja je izdržljiva, sprečava klizanje i stvaranje prašine;
- ako je visina poda vozila od tla veća od 410 mm mora postojati stepenik obložen podlogom koja ne kliza;
- da je pokrivka unutrašnjosti vozila i krova pravilno izrađena i postavljena;
- da je vozilo opremljeno protivpožarnim uređajem sa potvrdom o tehničkoj ispravnosti;
- da je svako sedište u vozilu opremljeno sigurnosnim pojasevima prema deklaraciji proizvođača, bez vidljivih oštećenja i nečistoća u vozilu;
- da je krovna oznaka "TAXI" postavljena u svemu prema projektu u skladu sa odlukom;
- da krovna oznaka "TAXI" nije zaklonjena drugim oznakama čije postavljanje je dozvoljeno;
- da je krovna oznaka "TAXI" postavljena na magnetnu noseću ploču na bezbedan način;
U slučaju prvog pregleda vozila ne utvrđuje se ispunjenost uslova iz stava 1. alineje 10. i 17-19. ovog člana.
Nakon završenog vizuelnog pregleda vozila, komisija obavlja funkcionalni pregled vozila.
Funkcionalnim pregledom vozila komisija vrši proveru ispravnosti rada sledećih uređaja i opreme:
- svetlosno-signalnih delova i uređaja na vozilu (sijalice, farovi, migavci, krovne oznake i dr.);
- pomoćnih uređaja na vozilu (brisači vetrobranskih stakala, brisači farova ako postoje, ventilacija vozila, električne komande za otvaranje prozora, podešavanje naslona sedišta, pomeranje sedišta, klima uređaja i sl.);
- razmak osovine, širine vozila i zapremine prtljažnog prostora, prema uslovima propisanim članom 8. stav 1. tačka 3. Odluke;
- instalacije za osvetljenje krovne oznake povezano na priključak u vozilu preko taksimetra, tako da se automatski pali ili gasi sijalica koja osvetljava natpis "TAXI" na krovnoj oznaci;
- taksimetra koji mora biti ispravan, baždaren na važeću tarifu, plombiran i postavljen, tako da iznos koji se otkucava bude vidljiv i da se njegovim uključenjem svetlo na taksi oznaci gasi;
- unutrašnjeg osvetljenja koje osvetljava prostor za putnike;
- vrata vozila koja se sa spoljne i unutrašnje strane otvaraju bez pomoći vozača i da se prozori pravilno otvaraju i zatvaraju.
Funkcionalno ispitivanje pogodnosti taksi vozila obuhvata i proveru ispravnosti svih uređaja, na osnovu kojih se vrši klasifikacija vozila.
U slučaju prvog pregleda vozila, ne utvrđuje se ispunjenost uslova iz alineje 4. stava 1. ovog člana.
Ako komisija u postupku vizuelnog i funkcionalnog pregleda vozila utvrdi da vozilo ne ispunjava uslove propisane odredbama čl. 11. i 12. ovog pravilnika, obustaviće postupak ispitivanja pogodnosti, uneti primedbe u zapisnik i odrediti rok od najviše 30 dana za otklanjanje nedostataka.
Primedbe komisije u postupku unose se u zapisnik i određuje se rok za otklanjanje nedostataka, a kopija zapisnika se daje pravnom licu ili preduzetniku - vlasniku vozila.
Komisija klasifikuje vozilo kada utvrdi da je vozilo pogodno za taksi prevoz, prema broju bodova ostvarenih po osnovu kriterijuma:
- bezbednosti vozila,
- pogodnosti za taksi vozilo,
- zaštite okoline.
1. Bezbednost (maksimum 45 bodova)
A. Starost vozila (maks. 35 bodova)
Godine starosti |
0-10 |
11-14 |
15-17 |
18-19 |
20 |
20+ |
Broj bodova |
35 |
30 |
25 |
20 |
10 |
0 |
B. Sistemi bezbednosti vozila
(maks. 5 + 5 = 10)
- Aktivna bezbednost (maks. 5 bodova):
Sistem |
Sistem protiv blokiranja točkova pri kočenju - ABS |
Sistem protiv proklizavanja pogonskih točkova - ASR |
Elektronska raspodela sila kočenja - EBD |
Sistem protiv prevrtanja vozila - ROP |
Elektronska kontrola stabilnosti - ESP / DSC |
Elektronska kontrola stabilnosti sa sistemom za pomoć pri paničnom kočenju - ESP + BAS |
Broj bodova |
1 |
1 |
1 |
1 |
3 |
4 |
- Pasivna bezbednost (maks. 5 bodova):
Sistem |
Vazdušni jastuci |
Aktivni oslonci za glavu |
||
Vozač |
Vozač + suvozač |
Vozač + suvozač + |
||
Broj bodova |
1 |
2 |
4 |
1 |
2. Pogodnost za taksi vozilo (maks. 35+15 = 50 bodova)
A) Segment vozila - prema pregledu (maks. 35 bodova)
Pregled podele vozila po zapremini korisnog prtljažnog prostora
|
Zapremina korisnog |
Zapremina
korisnog |
Zapremina korisnog |
Broj bodova |
25 |
30 |
35 |
Računa se zapremina korisnog prtljažnog prostora po fabričkim specifikacijama bez pomeranja zadnje klupe. Ukoliko se u prtljažniku nalazi boca (tng/cng i sl.) zapremina prostora se smanjuje.
B. Sistemi za povećanje udobnosti vožnje i putnika (maks. 15/ bodova)
Element |
Širina sedišta preko 500 mm i/ ili dužina sedišta preko 500 mm |
Visina od poda vozila do najviše tačke sedišta na zadnjoj klupi vozila preko 350 mm |
Prostor za noge putnika između zadnje ivice prednjeg i prednje ivice zadnjeg sedišta, (kada je prednje sedište pomereno u krajnji zadnji položaj) preko 200 mm |
Visina od površine za sedenje sedišta do krova vozila (u najnižem položaju sedišta) preko 900 mm |
Klima |
"Taksi" paket-vozilo koje je fabrički deklarisano i prilagođeno potrebama taksija |
dodatna oprema, TV, sedišta za decu rampa za invalide i sl |
koža |
Grejači sedišta |
nasloni za glavu na svim sedištima |
|
Ručna/ac |
Digitalna dvozonska |
|
|
|
|
||||||
Broj bodova |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
2 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
A. Zaštita okoline (maks. 5 bodova)
Pogon |
Evro 3 |
Evro 4 |
Benzin + TNG |
Benzin + KPG (prirodni gas) |
KPG ili TNG |
Hibrid |
Gorivne ćelije |
evro 5+ |
Broj bodova |
1 |
2 |
+1 |
+2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
Komisija na osnovu kriterijuma iz člana 13. ovog pravilnika razvrstava vozilo u sledeće klase:
- "I Luks" klasa za vozilo koje je pri ispitivanju pogodnosti ocenjeno od 80-100 bodova, a koje ispunjava uslove iz odluke, član 8. stav 1. tačka 3.
- "I" klasa za vozilo koje je pri ispitivanju pogodnosti ocenjeno od 51 do 100 bodova,
- "II" klasa za vozilo koje je pri ispitivanju pogodnosti ocenjeno od 1 do 50 bodova.
Vozilo razvrstano u "I Luks" klasu može obavljati taksi prevoz na lokacijama od posebnog interesa za Grad Beograd (aerodrom, glavna železnička stanica, glavna autobuska stanica).
Komisija po sprovedenom postupku, dostavlja organizacionoj jedinici Zapisnik o ispitivanju pogodnosti i klasifikaciji vozila.
Organizaciona jedinica na osnovu zapisnika iz člana 15. ovog pravilnika, kojim se utvrđuje da je vozilo namenjeno i pogodno za taksi prevoz pri prvom pregledu, redovnom pregledu ili zameni vozila, izdaje potvrdu o pogodnosti i klasifikaciji vozila i to za vozilo klasifikovano u klasu "I Luks" sa rokom važenja od jedne godine, za vozilo klasifikovano u klasu "I" sa rokom važenja od jedne godine, a za vozilo klasifikovano u klasu "II" - sa rokom važenja od šest meseci.
III PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o ispitivanju pogodnosti i klasifikaciji taksi vozila ("Službeni list Grada Beograda", broj 11/14).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Beograda".