ODLUKA

O OSNIVANJU JAVNOG KOMUNALNOG PREDUZEĆA "ODRŽAVANJE" ZAJEČAR

("Sl. list grada Zaječara", br. 43/2017)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Grad Zaječar (u daljem tekstu: Osnivač) osniva Javno komunalno preduzeće "Održavanje" Zaječar (u daljem tekstu: Preduzeće), u cilju obezbeđivanja uslova za obavljanje delatnosti od opšteg interesa za grad Zaječar, kao i redovnog zadovoljavanja potreba korisnika proizvoda i usluga, a posebno radi:

- održavanja zelenih površina, javnih sportsko-rekreativnih objekata, park šume "Kraljevica", kao i puteva i putnog pojasa, koje obuhvata njihovo uređenje, tekuće i investiciono održavanje i sanaciju i

- upravljanja nepokretnostima u javnoj svojini grada Zaječara, koje Grad prenese na korišćenje Preduzeću.

Član 2

Ovom Odlukom, u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima, regulisana su prava i obaveze Preduzeća i Osnivača u obavljanju delatnosti od opšteg interesa, iz člana 1. ove Odluke, a naročito:

- naziv, sedište i matični broj Osnivača;

- poslovno ime i sedište Preduzeća;

- pretežna delatnost Preduzeća;

- prava, obaveze i odgovornosti Osnivača prema Preduzeću i Preduzeća prema Osnivaču;

- uslovi i način utvrđivanja i raspoređivanja dobiti, odnosno načinu pokrića gubitaka i snošenju rizika;

- uslovima i načinu zaduživanja Preduzeća;

- zastupanje Preduzeća;

- iznos osnovnog kapitala, kao i opis, vrsta i vrednost nenovčanog uloga;

- organi Preduzeća;

- podatak o udelima osnivača u osnovnom kapitalu izraženog u procentima;

- imovina koja se ne može otuđiti;

- raspolaganje stvarima u javnoj svojini, koja su preneta u svojinu Preduzeća u skladu sa zakonom;

- zaštita životne sredine;

- druga pitanja od značaja za nesmetano obavljanje delatnosti za koju se osniva Preduzeće.

II PODACI O OSNIVAČU

Član 3

Osnivač Preduzeća je: Grad Zaječar, ulica Trg oslobođenja broj 1, Zaječar, matični broj 07189923.

Prava Osnivača ostvaruje Skupština grada Zaječara.

Član 4

Preduzeće ima status pravnog lica, sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim zakonom.

Preduzeće u pravnom prometu sa trećim licima ima sva ovlašćenja i istupa u svoje ime i za svoj račun.

Član 5

Preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.

Osnivač ne odgovara za obaveze Preduzeća, osim u slučajevima propisanim zakonom.

Osnivač je dužan da obezbedi da se delatnost od opšteg interesa iz člana 1. ove Odluke obavlja u kontinuitetu.

Član 6

Preduzeće zastupa i predstavlja direktor.

III POSLOVNO IME I SEDIŠTE

Član 7

Poslovno ime Preduzeća glasi: Javno komunalno preduzeće "Održavanje" Zaječar.

O promeni poslovnog imena odlučuje Nadzorni odbor Preduzeća, uz saglasnost Osnivača.

Član 8

Sedište Preduzeća je u Zaječaru, u ulici 7. septembra bb.

O promeni sedišta Preduzeća odlučuje Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.

Pečat i štambilj Preduzeća

Član 9

Preduzeće ima svoj pečat i štambilj sa ispisanim tekstom na srpskom jeziku i ćiriličkim pismom.

Izgled i sadržina pečata i štambilja utvrđuje se Statutom Preduzeća.

Upis Preduzeća u registar

Član 10

Preduzeće se za obavljanje delatnosti od opšteg interesa, utvrđene ovom Odlukom, upisuje u registar u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava i postupak registracije.

Unutrašnja organizacija Preduzeća

Član 11

Preduzeće posluje kao jedinstvena radna celina.

Aktom direktora Preduzeća uređuje se unutrašnja organizacija i sistematizacija poslova.

Statutom, opštim i drugim aktima Preduzeća bliže se uređuju druga pitanja od značaja za rad i poslovanje Preduzeća, u skladu sa zakonom i ovom Odlukom.

IV DELATNOST PREDUZEĆA

Pretežna delatnost

Član 12

Pretežna delatnost Preduzeća je:

- 81.30 Usluge uređenja i održavanja okoline koja obuhvata uređivanje i održavanje parkova i vrtova, zelenila i sportskih terena i sađenje drveća za zaštitu od buke, vetra, erozije i dr.

Osim navedene pretežne delatnosti Preduzeće će obavljati druge delatnosti, kao što su:

- 01.19 Gajenje ostalih jednogodišnjih i dvogodišnjih biljaka;

- 01.29 Gajenje ostalih višegodišnjih biljaka;

- 01.30 Gajenje sadnog materijala;

- 01.43 Uzgoj konja i drugih kopitara;

- 01.62 Pomoćne delatnosti u uzgoju životinja;

- 02.10 Gajenje šuma i ostale šumarske delatnosti;

- 02.20 Seča drveća;

- 32.30 Proizvodnja sportske opreme;

- 42.11 Izgradnja puteva i autoputeva;

- 43.21 Postavljanje električnih instalacija;

- 47.76 Trgovina na malo cvećem, sadnicama, semenjem, đubrivima, kućnim ljubimcima i hranom za kućne ljubimce u specijalizovanim prodavnicama;

- 47.99 Ostala trgovina na malo izvan prodavnica, tezgi i pijaca;

- 56.30 Usluge pripremanja i posluživanja pića;

- 69.20 Računovodstveni, knjigovodstveni i revizorski poslovi; poresko savetovanje;

- 81.30 Usluge uređenja i održavanja okoline;

- 82.30 Organizovanje sastanaka i sajmova;

- 93.11 Delatnost sportskih objekata;

- 93.13 Delatnost fitnes klubova;

- 93.19 Ostale sportske delatnosti;

- 93.29 Ostale zabavne i rekreativne delatnosti;

- 95.29 Popravke ostalih ličnih predmeta i predmeta za domaćinstvo;

Preduzeće može bez upisa u registar da obavlja i druge delatnosti koje služe obavljanju pretežne delatnosti, ukoliko za te delatnosti ispunjava uslove predviđene zakonom.

O promeni delatnosti Preduzeća, kao i o obavljanju drugih delatnosti koje služe obavljanju pretežne delatnosti, odlučuje Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača, u skladu sa zakonom.

Uslovi za obavljanje delatnosti kao delatnosti od opšteg interesa

Član 13

Preduzeće može da otpočne obavljanje delatnosti kad nadležni državni organ utvrdi da su ispunjeni uslovi za obavljanje te delatnosti u pogledu:

1) tehničke opremljenosti;

2) kadrovske osposobljenosti;

3) bezbednosti i zdravlja na radu;

4) zaštite i unapređenja životne sredine i

5) drugih uslova propisanih zakonom.

Osnivačka prava i ulaganje kapitala Preduzeća

Član 14

Preduzeće može, uz prethodnu saglasnost Osnivača, osnovati društvo kapitala za obavljanje delatnosti od opšteg interesa iz člana 1. ove Odluke, kao i društvo kapitala za obavljanje delatnosti koja nije delatnost od opšteg interesa, u skladu sa Zakonom o privrednim društvima.

Preduzeće može ulagati kapital u već osnovana društva kapitala, uz prethodnu saglasnost Osnivača. Na odluku Nadzornog odbora iz stava 1. i 2. ovog člana saglasnost daje Skupština Grada.

V IMOVINA PREDUZEĆA

Član 15

Osnovni kapital Preduzeća čine novčana sredstva u ukupnom iznosu od 50.000,00 RSD.

Osnovni kapital iz stava 1. ovog člana je udeo Osnivača, kao jedinog člana, sa 100% učešća u osnovnom kapitalu Preduzeća.

Iznos osnovnog kapitala iz stava 1. ovog člana upisuje se u odgovarajući registar Agencije za privredne registre i predstavlja upisani kapital Preduzeća.

Usklađivanje osnovnog kapitala Preduzeća vrši se u skladu sa zakonom.

Vrednost nenovčanog uloga Osnivača utvrđuje se na osnovu procene izvršene na način propisan zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava.

Član 16

Imovinu Preduzeća čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčanim sredstvima i hartijama od vrednosti i druga imovinska prava koja su preneta Preduzeću, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini grada Zaječara.

Stvarima u javnoj svojini koje je Osnivač uložio u Preduzeće prenosom prava korišćenja bez prenosa prava svojine, Preduzeće ne može raspolagati niti da ih dalje ustupati na korišćenje ili u zakup, bez saglasnosti Osnivača.

Preduzeće upravlja i raspolaže svojom imovinom u skladu sa zakonom, osnivačkim aktom i Statutom.

Član 17

Sredstva u javnoj svojini mogu se ulagati u kapital Preduzeća, u skladu sa zakonom i aktima Skupštine grada Zaječara.

Po osnovu ulaganja sredstava iz stava 1. ovog člana grad Zaječar stiče udele u Preduzeću, kao i prava po osnovu tih udela.

Vrednost nenovčanog uloga Osnivača utvrđuje se na osnovu procene izvršene na način propisan zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava.

Kapital u Preduzeću podeljen na udele, upisuje se u odgovarajući registar.

Član 18

O povećanju ili smanjenju osnovnog kapitala Preduzeća odlučuje Skupština grada Zaječara, kao osnivač u skladu sa zakonom. Na pribavljanje i otuđenje imovine veće vrednosti primenjuju se odredbe zakona kojima se uređuje pravni položaj privrednih društava.

Preduzeće ne može otuđiti objekte i druge nepokretnosti, postrojenja i uređaje koji su u funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, osim radi njihove zamene zbog dotrajalosti, modernizacije ili tehničko-tehnoloških unapređenja.

Sredstva Preduzeća

Član 19

Preduzeće, u obavljanju svojih delatnosti, stiče i pribavlja sredstva iz sledećih izvora:

- prodajom proizvoda i vršenjem usluga,

- iz kredita,

- iz donacija i poklona,

- iz budžeta grada Zaječara,

- iz budžeta Republike Srbije i

- iz ostalih izvora, u skladu sa zakonom.

Raspodela dobiti

Član 20

Preduzeće je dužno da deo ostvarene dobiti uplati u budžet Grada, po završnom računu za prethodnu godinu.

Visina i rok za uplatu dobiti iz stava 1. ovog člana utvrđuje se u skladu sa zakonom, odgovarajućim podzakonskim aktima i Odlukom o budžetu Grada za narednu godinu.

Dobit Preduzeća, utvrđena u skladu sa zakonom, može se raspodeliti za povećanje osnovnog kapitala, rezerve ili za druge namene, u skladu sa zakonom i posebnom odlukom Skupštine Grada.

Odluku o raspoređivanju dobiti donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Skupštine Grada.

Načela za određivanje cena usluga

Član 21

Elementi za određivanje cena proizvoda i usluga Preduzeća uređuje se posebnom Odlukom, koju donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača, u skladu sa zakonom.

Visina naknade za izvršene komunalne usluge formira se u skladu sa načelima propisanim zakonom kojim je uređena komunalna delatnost.

Cene proizvoda i usluga Preduzeća

Član 22

Elementi za određivanje cena proizvoda i usluga Preduzeća su:

1) poslovni rashodi iskazani u poslovnim knjigama i finansijskim izveštajima;

2) rashodi za izgradnju i rekonstrukciju objekata komunalne infrastrukture i nabavku opreme, prema usvojenim programima i planovima Preduzeća, na koje je Skupština Grada dala saglasnost;

3) dobit Preduzeća.

Sredstva koja su namenjena za finansiranje obnove i izgradnje objekata komunalne infrastrukture iskazuju se posebno i mogu se upotrebiti samo za te namene.

Član 23

Preduzeće je obavezno da cenu proizvoda i usluga uključi u svoj godišnji program poslovanja, u skladu sa članom 25. ove Odluke.

Kada se značajnije promene vrednosti elemenata koji su uključeni u metodologiju za obračunavanje cena, Preduzeće tokom poslovne godine može podneti Osnivaču obrazložen zahtev za odobrenje izmene cena komunalnih usluga, zajedno sa izmenama godišnjeg programa poslovanja.

Izmene godišnjeg programa poslovanja sa predlogom za izmenu cena dostavljaju se Skupštini Grada.

Unapređenje rada i razvoja Preduzeća

Član 24

Unapređenje rada i razvoja Preduzeća zasniva se na dugoročnom i srednjoročnom planu rada i razvoja.

Planovima i programom rada iz stava 1. ove Odluke, utvrđuju se poslovna politika i razvoj Preduzeća, određuju se neposredni zadaci i utvrđuju sredstva i mere za njihovo izvršavanje.

Planovi i programi rada Preduzeća moraju se zasnivati na zakonima kojima se uređuju određeni odnosi u delatnostima kojima se bavi Preduzeće.

Program poslovanja

Član 25

Preduzeće donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja.

Za svaku kalendarsku godinu Preduzeće dužno je da donese godišnji program poslovanja i dostavi ga Skupštini Grada, radi davanja saglasnosti.

Preduzeće Skupštini grada dostavlja godišnji program poslovanja najkasnije do 01. decembra tekuće za narednu godinu, odnosno najkasnije u roku od 15 dana od dana usvajanja Odluke o budžetu grada Zaječara.

Godišnji program poslovanja se smatra donetim kada na njega saglasnost da Skupština Grada.

Član 26

Godišnji program poslovanja Preduzeća sadrži, naročito:

1) planirane izvore prihoda i pozicije rashoda po namenama;

2) planirane nabavke;

3) plan investicija;

4) planirani način raspodele dobiti, odnosno planirani način pokrića gubitka;

5) elemente za celovito sagledavanje cena proizvoda i usluga;

6) plan zarada i zapošljavanja;

7) kriterijume za korišćenje sredstava za pomoć, sportske aktivnosti, propagandu i reprezentaciju.

Izmene i dopune godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja mogu se vršiti isključivo iz strateških i državnih interesa ili ukoliko se bitno promene okolnosti u kojima Preduzeće posluje.

Ukoliko u Preduzeću do početka kalendarske godine nije donet godišnji program poslovanja, do donošenja tog programa zarade se obračunavaju i isplaćuju na način i pod uslovima utvrđenim godišnjim programom poslovanja za prethodnu godinu.

Član 27

U slučaju da Preduzeće koristi ili će koristiti sredstva iz budžeta Grada u vidu subvencija, garancija ili druga sredstva, dužno je da za ta sredstva predloži poseban program (u daljem tekstu: poseban program).

Poseban program sadrži namenu i dinamiku korišćenja sredstava.

Poseban program se smatra donetim kada na njega saglasnost da Skupština Grada.

Član 28

Preduzeće dostavlja tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg programa poslovanja Skupštini Grada.

Izveštaji iz prethodnog stava se dostavljaju u roku od 30 dana od dana isteka tromesečja.

Član 29

Preduzeće mora imati izvršenu reviziju finansijskih izveštaja od strane ovlašćenog revizora.

Finansijski izveštaj sa izveštajem ovlašćenog revizora Preduzeće dostavlja Skupštini grada, radi informisanja.

Uslovi i način zaduženja Preduzeća

Član 30

Preduzeće se može zadužiti uzimanjem kredita, odnosno zajma za finansiranje tekuće likvidnosti i finansiranje investicionih projekata.

Preduzeće je dužno da za zaduživanje uzimanjem kredita, odnosno zajma za finansiranje investicionih projekata, prethodno pribavi saglasnost Skupštine Grada.

Preduzeće je dužno da za zaduživanje uzimanjem kredita, odnosno zajma za finansiranje tekuće likvidnosti, prethodno pribavi saglasnost Gradskog veća grada Zaječara.

Postupak zaduženja sprovodi se u skladu sa zakonom kojim se uređuje postupak javnih nabavki.

Član 31

Preduzeće je dužno da pre isplate zarada overi obrazac za kontrolu obračuna i isplate zarada.

Obrazac iz stava 1. ovog člana propisuje Vlada, na predlog ministra nadležnog za poslove finansija.

Ukoliko Preduzeće ne sprovodi godišnji Program poslovanja u delu koje se odnosi na zarade ili zapošljavanje, obrazac za kontrolu obračuna i isplate zarada neće biti overen.

VI PRAVA I OBAVEZE OSNIVAČA I PREDUZEĆA

Prava Osnivača

Član 32

Po osnovu učešća u osnovnom kapitalu Preduzeća, Grad, kao Osnivač, ima sledeća prava:

- pravo upravljanja Preduzećem na način utvrđen Statutom Preduzeća;

- pravo učešća u raspodeli dobiti Preduzeća;

- pravo na informisanje o poslovanju Preduzeća;

- pravo učešća u raspodeli likvidacione ili stečajne mase, po izmirenju obaveza i

- druga prava u skladu sa zakonom.

Obezbeđivanje zaštite opšteg interesa

Član 33

Radi obezbeđivanja opšteg interesa u delatnosti za koju je Preduzeće osnovano, Skupština grada Zaječara daje saglasnost na:

- Statut Preduzeća;

- davanje garancija, avala, jemstva, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja, za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;

- tarifu (odluku o cenama, tarifni sistem i dr.), u skladu sa zakonom;

- raspolaganje sredstvima u javnoj svojini, veće vrednosti, koja su preneta u svojinu Preduzeća, a koja su u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa utvrđeni ovom Odlukom;

- akt o opštim uslovima za isporuku proizvoda i usluga;

- akt o ulaganju kapitala;

- statusne promene;

- akt o proceni vrednosti kapitala i iskazivanju tog kapitala u akcijama, odnosno udelima, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji i

- druge odluke kojima se uređuje obavljanje delatnosti Preduzeća, u skladu sa zakonom i ovom Odlukom.

Kontinuirano i kvalitetno pružanje usluga

Član 34

Preduzeće je dužno da delatnost od opšteg interesa za koju je osnovano obavlja na način kojim se obezbeđuje redovno, kontinuirano i kvalitetno pružanje usluga krajnjim korisnicima.

Član 35

Preduzeće je dužno da preduzima mere i aktivnosti za redovno održavanje i nesmetano funkcionisanje postrojenja i drugih objekata neophodnih za obavljanje svoje delatnosti, u skladu sa zakonom i drugim propisima kojima se uređuju uslovi obavljanja delatnosti od opšteg interesa zbog koje je osnovano.

Poremećaj u poslovanju

Član 36

U slučaju poremećaja u poslovanju Preduzeća, Skupština Grada preduzima mere kojima će se obezbediti uslovi za nesmetan rad i poslovanje Preduzeća u obavljanju delatnosti od opšteg interesa, u skladu sa zakonom, a naročito:

- promenu unutrašnje organizacije Preduzeća,

- razrešenje organa koje imenuje i imenovanje privremenih organa Preduzeća,

- ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini,

- druge mere određene zakonom kojim se uređuju delatnosti od opšteg interesa i ovom Odlukom.

VII POSLOVANJE PO TRŽIŠNIM USLOVIMA

Član 37

Preduzeće posluje po tržišnim uslovima, radi sticanja dobiti, u skladu sa zakonom.

Član 38

U obavljanju svoje pretežne delatnosti, Preduzeće svoje proizvode i usluge može isporučivati odnosno pružati i korisnicima sa teritorije drugih opština i gradova, pod uslovom da se ni na koji način ne ugrožava redovno, kontinuirano i kvalitetno snabdevanje krajnjih korisnika sa teritorije grada Zaječara.

Isporuku proizvoda i pružanje usluga iz stava 1. ovog člana Preduzeće obavlja u skladu sa posebno zaključenim ugovorima, uz saglasnost Osnivača.

VIII ORGANI PREDUZEĆA

Član 39

Organi Preduzeća su Nadzorni odbor i direktor.

Nadzorni odbor

Član 40

Nadzorni odbor Preduzeća ima predsednika i dva člana, koje imenuje Skupština grada, na period od četiri godine, pod uslovima, na način i po postupku utvrđenim zakonom.

Jedan član Nadzornog odbora imenuje se iz reda zaposlenih, na način i po postupku koji je utvrđen zakonom i Statutom Preduzeća.

Uslovi za izbor članova Nadzornog odbora

Član 41

Za predsednika i člana Nadzornog odbora Preduzeća imenuje se lice koje ispunjava sledeće uslove:

1) da je punoletno i poslovno sposobno;

2) da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, odnosno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama ili specijalističkim strukovnim studijama;

3) da ima najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima za koje se zahteva visoko obrazovanje iz tačke 2) ovog člana;

4) da ima najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima koji su povezani sa poslovima Preduzeća;

5) da poznaje oblast korporativnog upravljanja ili oblast finansija;

6) da nije osuđivano na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;

7) da mu nisu izrečene mere bezbednosti u skladu sa zakonom kojim se uređuju krivična dela, i to:

- obavezno psihijatrijsko lečenje i čuvanje u zdravstvenoj ustanovi;

- obavezno psihijatrijsko lečenje na slobodi;

- obavezno lečenje narkomana;

- obavezno lečenje alkoholičara;

- zabrana vršenja poziva, delatnosti i dužnosti.

Predsednik i članovi Nadzornog odbora dužni su da se dodatno stručno usavršavaju u oblasti korporativnog upravljanja, u skladu sa Programom za dodatno stručno usavršavanje koji utvrđuje Vlada.

Član 42

Predstavnik zaposlenih u Nadzornom odboru mora ispunjavati uslove iz člana 41. ove Odluke, kao i dodatne uslove:

1) da nije bio angažovan u vršenju revizije finansijskih izveštaja Preduzeća u poslednjih pet godina,

2) da nije član političke stranke i

3) da nije postavljeno, imenovano ili izabrano lice u organima Preduzeća, kao i da nije zaposlen ni angažovan po drugom osnovu u društvu kapitala čiji je osnivač Preduzeće.

Član 43

Nadzorni odbor i direktor ne mogu predlagati predstavnika zaposlenih u Nadzornom odboru.

Mandat članova Nadzornog odbora

Član 44

Mandat predsedniku i članovima Nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom ili razrešenjem.

Predsednik i članovi Nadzornog odbora razrešavaju se pre isteka perioda na koji su imenovani, ukoliko:

1) Preduzeće ne dostavi godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja, u rokovima propisanim zakonom i ovom Odlukom;

2) Nadzorni odbor propusti da preduzme neophodne mere pred nadležnim organima, u slučaju postojanja osnovane sumnje da odgovorno lice Preduzeća deluje na štetu Preduzeća nesavesnim ponašanjem ili na drugi način;

3) se utvrdi da deluje na štetu Preduzeća nesavesnim ponašanjem ili na drugi način;

4) u toku trajanja mandata bude osuđen na uslovnu ili bezuslovnu kaznu zatvora.

Predsednik i članovi Nadzornog odbora mogu biti razrešeni pre isteka perioda na koji su imenovani, ukoliko Preduzeće ne ispuni godišnji program poslovanja ili ne ostvari ključne pokazatelje učinka.

Predsednik i članovi Nadzornog odbora kojima je prestao mandat, dužni su da vrše svoje dužnosti do imenovanja novog Nadzornog odbora, odnosno imenovanja novog predsednika ili člana Nadzornog odbora, a najduže šest meseci.

Nadležnost Nadzornog odbora

Član 45

Nadzorni odbor:

1. donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;

2. donosi godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja Preduzeća, usklađen sa dugoročnim i srednjoročnim planom poslovne strategije i razvoja iz tačke 1. ovog člana;

3. usvaja izveštaj o stepenu realizacije godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;

4. usvaja tromesečni izveštaj o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti;

5. usvaja finansijske izveštaje;

6. nadzire rad direktora;

7. donosi Statut Preduzeća;

8. odlučuje o statusnim promenama, osnivanju drugih pravnih subjekata i ulaganju kapitala;

9. donosi odluku o raspodeli dobiti Preduzeća, odnosno načinu pokrića gubitka;

10. zaključuje ugovor o radu sa direktorom, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;

11. vrši druge poslove u skladu sa zakonom, ovom Odlukom i Statutom.

Odluke iz stava 1. tač. 1), 2), 7), 9) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz saglasnost Skupštine Grada.

Odluke iz stava 1. tač. 8) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz prethodnu saglasnost Skupštine Grada.

Član 46

Nadzorni odbor odlučuje većinom glasova svojih članova.

Nadzorni odbor ne može preneti pravo na odlučivanje o pitanjima iz svog delokruga na direktora ili drugog zaposlenog u Preduzeću.

Član 47

Predsednik i članovi Nadzornog odbora Preduzeća imaju pravo na odgovarajuću naknadu za rad u Nadzornom odboru.

Visinu naknade iz prethodnog stava utvrđuje Osnivač, u skladu sa zakonom, na osnovu izveštaja o stepenu realizacije programa poslovanja Javnog preduzeća.

Direktor

Član 48

Direktora Preduzeća imenuje Skupština Grada na period od četiri godine, a na osnovu sprovedenog javnog konkursa.

Direktor Preduzeća zasniva radni odnos na određeno vreme.

Direktor Preduzeća je funkcioner koji obavlja javnu funkciju.

Direktor ne može imati zamenika.

Nadležnosti direktora

Član 49

Direktor Preduzeća:

1) predstavlja i zastupa Preduzeće;

2) organizuje i rukovodi procesom rada;

3) vodi poslovanje Preduzeća;

4) odgovara za zakonitost rada Preduzeća;

5) predlaže dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja Preduzeća i odgovoran je za njihovo sprovođenje;

6) predlaže godišnji program poslovanja Preduzeća i odgovoran je za njegovo sprovođenje;

7) predlaže finansijske izveštaje;

8) predlaže donošenje posebnog programa korišćenja sredstava iz budžeta Grada (subvencije, garancije ili korišćenje drugih sredstva);

9) izvršava odluke Nadzornog odbora;

10) bira predstavnike Preduzeća u skupštini društva kapitala čiji je jedini vlasnik Preduzeće;

11) donosi akt o sistematizaciji;

12) vrši druge poslove određene zakonom, ovom Odlukom i Statutom Preduzeća.

Uslovi za izbor direktora

Član 50

Za direktora Preduzeća, može biti imenovano lice koje ispunjava sledeće uslove:

1) da je punoletno i poslovno sposobno;

2) da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, odnosno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama ili specijalističkim strukovnim studijama;

3) da ima najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima za koje se zahteva visoko obrazovanje iz tačke 2) ovog člana;

4) da ima najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima koji su povezani sa poslovima Preduzeća;

5) da poznaje oblast korporativnog upravljanja;

6) da ima radno iskustvo u organizovanju rada i vođenju poslova;

7) da nije član organa političke stranke, odnosno da mu je određeno mirovanje u vršenju funkcije u organu političke stranke;

8) da nije osuđivano na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;

9) da mu nisu izrečene mere bezbednosti u skladu sa zakonom kojim se uređuju krivična dela, i to:

- obavezno psihijatrijsko lečenje i čuvanje u zdravstvenoj ustanovi;

- obavezno psihijatrijsko lečenje na slobodi;

- obavezno lečenje narkomana;

- obavezno lečenje alkoholičara;

- zabrana vršenja poziva, delatnosti i dužnosti.

Uslovi za imenovanje direktora iz stava 1. ovog člana propisani su zakonom, a Statutom Preduzeća mogu biti određeni i drugi uslovi koje lice mora da ispuni da bi bilo imenovano za direktora Preduzeća.

Član 51

Direktor Preduzeća imenuje se nakon sprovedenog javnog konkursa, u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima, Statutom Grada i ovom Odlukom.

Javni konkurs sprovodi Komisija za sprovođenje konkursa za izbor direktora (u daljem tekstu: Komisija).

Komisija ima pet članova, od kojih je jedan predsednik.

Komisiju obrazuje Skupština Grada.

Predsednik i članovi Komisije ne mogu biti narodni poslanici, poslanici u skupštini autonomne pokrajine, odbornici u Skupštini grada Zaječara, kao ni izabrana, imenovana i postavljena lica u organima Grada.

Član 52

Odluku o sprovođenju javnog konkursa za izbor direktora Preduzeća donosi Skupština Grada, na predlog Gradskog veća.

Inicijativu za donošenje odluke iz stava 1. ovog člana može pokrenuti i Nadzorni odbor Preduzeća.

Gradska uprava dostavlja Gradskom veću nacrt teksta oglasa o javnom konkursu.

Oglas o javnom konkursu sadrži naročito: podatke o Preduzeću, poslovima, uslovima za imenovanje direktora Preduzeća, mestu rada, stručnoj osposobljenosti, znanjima i veštinama koje se ocenjuju u izbornom postupku i načinu njihove provere, roku u kome se podnose prijave, podatke o licu zaduženom za davanje obaveštenja o javnom konkursu, adresu na koju se prijave podnose, kao i podatke o dokazima koji se prilažu uz prijavu.

Oglas o javnom konkursu za izbor direktora Preduzeća objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije", u Službenom listu grada Zaječara, u najmanje jednom dnevnom listu koji se distribuira na celoj teritoriji Republike Srbije, kao i na internet stranici grada Zaječara.

Rok za objavljivanje oglasa iz stava 4. ovog člana u "Službenom glasniku Republike Srbije" ne može biti duži od osam dana od dana donošenja odluke o sprovođenju javnog konkursa za izbor direktora.

Prijava na javni konkurs za izbor direktora podnosi se u roku od 30 dana od dana objavljivanja javnog konkursa u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Neblagovremene i nepotpune prijave Komisija odbacuje zaključkom, protiv koga nije dopuštena posebna žalba.

Član 53

Rešenje o imenovanju direktora je konačno.

Rešenje o imenovanju direktora Preduzeća, sa obrazloženjem, objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije", "Službenom listu grada Zaječara" i na internet stranici grada Zaječara.

Član 54

Imenovani kandidat dužan je da stupi na funkciju u roku od osam dana od dana objavljivanja rešenja o imenovanju u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Rok iz stava 1. ovog člana, iz naročito opravdanih razloga, može se produžiti za još osam dana.

Prestanak mandata direktora

Član 55

Mandat direktora prestaje istekom perioda na koji je imenovan, ostavkom ili razrešenjem.

Postupak za imenovanje direktora pokreće se šest meseci pre isteka perioda na koji je imenovan, odnosno u roku od 30 dana od dana podnošenja ostavke ili razrešenja.

Član 56

Ostavka se u pisanoj formi podnosi Skupštini Grada.

Član 57

Predlog za razrešenje direktora Preduzeća podnosi Gradsko veće.

Predlog iz stava 1. ovog člana može podneti i Nadzorni odbor Preduzeća, preko Gradskog veća.

Predlog za razrešenje mora biti obrazložen, sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje i dostavlja se direktoru, koji ima pravo da se u roku od 20 dana izjasni o razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje.

Pošto direktoru pruži priliku da se izjasni o postojanju razloga za razrešenje i utvrdi potrebne činjenice, Gradsko veće predlaže Skupštini Grada donošenje odgovarajućeg rešenja.

Protiv rešenja o razrešenju žalba nije dopuštena, ali se može voditi upravni spor.

Član 58

Skupština Grada razrešava ili može razrešiti direktora Preduzeća pod uslovima predviđenim zakonom.

Član 59

Ukoliko u toku trajanja mandata protiv direktora bude potvrđena optužnica, Skupština Grada donosi rešenje o suspenziji direktora Preduzeća. Suspenzija traje dok se postupak pravnosnažno ne okonča.

Vršilac dužnosti direktora

Član 60

Do imenovanja direktora ili u slučaju suspenzije, Skupština Grada može imenovati vršioca dužnosti direktora, po sprovedenom javnom konkursu.

Period obavljanja funkcije vršioca dužnosti direktora ne može biti duži od jedne godine.

Isto lice ne može biti dva puta imenovano za vršioca dužnosti direktora.

Vršilac dužnosti direktora mora ispunjavati uslove za imenovanje direktora Preduzeća iz člana 50. ove Odluke.

Vršilac dužnosti ima sva prava, obaveze i ovlašćenja koja ima direktor Preduzeća.

Član 61

Skupština Grada imenuje vršioca dužnosti direktora Preduzeća u sledećim slučajevima:

1) ukoliko direktoru prestane mandat zbog isteka perioda na koji je imenovan, zbog podnošenja ostavke ili u slučaju razrešenja pre isteka mandata;

2) ukoliko bude doneto rešenje o suspenziji direktora;

3) u slučaju smrti ili gubitka poslovne sposobnosti direktora.

IX POREMEĆAJI U POSLOVANJU USLED VIŠE SILE

Član 62

U slučaju poremećaja u poslovanju Preduzeća Skupština Grada može preduzeti mere propisane zakonom, radi obezbeđenja uslova za nesmetano funkcionisanje i obavljanje delatnosti od opšteg interesa, a naročito:

- promenu unutrašnje organizacije Preduzeća;

- razrešenje Nadzornog odbora i direktora i imenovanje privremenog organa Preduzeća;

- ograničenje prava pojedinih delova Preduzeća da istupaju u pravnom prometu sa trećim licima;

- ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini;

- druge mere određene zakonom.

Ostvarivanje prava na štrajk

Član 63

U Preduzeću se pravo na štrajk ostvaruje u skladu sa zakonom.

Štrajk je prekid rada koji zaposleni organizuju radi zaštite svojih profesionalnih i ekonomskih interesa po osnovu rada.

U slučaju štrajka radnika Preduzeća, mora se obezbediti minimum procesa rada u obavljanju delatnosti od opšteg interesa. Minimum procesa rada posebnom odlukom utvrđuje Skupština Grada, u skladu sa zakonom.

U slučaju da se u Preduzeću ne obezbede uslovi za ostvarivanje minimuma procesa rada, ako oceni da mogu nastupiti štetne posledice za život i zdravlje ljudi ili njihovu bezbednost i bezbednost imovine ili druge štetne ili neotklonjive posledice, Skupština Grada preduzima neophodne mere i to:

- uvođenje radne obaveze,

- radno angažovanje zaposlenih iz drugih tehničko tehnoloških sistema ili zapošljavanje i radno angažovanje novih lica,

- pokretanje postupka za utvrđivanje odgovornosti direktora i predsednika i članova Nadzornog odbora.

U slučaju da u Preduzeću nisu obezbeđeni uslovi za ostvarivanje redovnog procesa rada usled više sile, Skupština grada, ako oceni da mogu nastupiti štetne posledice za život i zdravlje ljudi ili njihovu bezbednost i bezbednost imovine ili druge štetne neotklonjive posledice, postupa u skladu sa zakonom.

Radni odnosi

Član 64

Statutom, aktom o sistematizaciji i drugim opštim aktima Preduzeća bliže se uređuju unutrašnja organizacija Preduzeća, delokrug rada organa i druga pitanja od značaja za rad i poslovanje Preduzeća, u skladu sa zakonom i ovom Odlukom.

Član 65

Prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih iz radnog odnosa uređuju se kolektivnim ugovorom Preduzeća, u skladu sa zakonom, opštim i posebnim kolektivnim ugovorom i aktima Osnivača.

Kolektivni ugovor Preduzeća mora biti u saglasnosti sa zakonom, opštim i posebnim kolektivnim ugovorom.

Bezbednost i zdravlje zaposlenih na radu

Član 66

Prava, obaveze i odgovornosti u vezi sa bezbednošću i zdravljem na radu ostvaruju se u skladu sa zakonom i propisima donetim na osnovu zakona, a bliže se uređuju kolektivnim ugovorom, opštim aktima Preduzeća i ugovorom o radu.

Zaštita životne sredine

Član 67

Preduzeće je dužno da u obavljanju svoje delatnosti obezbeđuje potrebne uslove za zaštitu i unapređenje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja štetne posledice koje ugrožavaju prirodne i radom stvorene vrednosti čovekove sredine.

Statutom Preduzeća detaljnije se utvrđuju aktivnosti Preduzeća radi zaštite životne sredine, saglasno zakonu i propisima Osnivača koji regulišu oblast zaštite životne sredine.

Javnost rada Preduzeća

Član 68

Preduzeće dužno je da na svojoj internet stranici objavi:

1) radne biografije članova Nadzornog odbora i direktora;

2) organizacionu strukturu;

3) godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja, kao i sve njegove izmene i dopune;

4) tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg, odnosno trogodišnjeg Programa poslovanja;

5) godišnji finansijski izveštaj sa mišljenjem ovlašćenog revizora;

6) druge informacije od značaja za javnost.

Član 69

Dostupnost informacija od javnog značaja Preduzeće vrši u skladu sa odredbama zakona koji reguliše oblast slobodnog pristupa informacijama od javnog značaja.

Poslovna tajna

Član 70

Poslovnom tajnom smatraju se isprave i podaci utvrđeni odlukom direktora ili Nadzornog odbora Preduzeća čije bi saopštavanje neovlašćenom licu bilo protivno poslovanju Preduzeća ili bi štetilo njegovom poslovnom ugledu i interesima.

X STATUT I DRUGI OPŠTI AKTI

Član 71

Opšti akti Preduzeća su Statut, pravilnici i drugi akti kojima se na opšti način uređuju određena pitanja.

Statut je osnovni opšti akt Preduzeća.

Drugi opšti akti Preduzeća moraju biti u saglasnosti sa Statutom Preduzeća.

Pojedinačni akti koje donose organi i ovlašćeni pojedinci u Preduzeću moraju biti u skladu sa opštim aktima Preduzeća.

XI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 72

Preduzeće dužno je da donese Statut i druga opšta akta, u skladu sa zakonom i ovom Odlukom.

Član 73

Za vršioca dužnosti Direktora Preduzeća imenuje se Vice Lalić, dipl. menadžer iz Zaječara.

Ovlašćuje se vršilac dužnosti Direktora, Vice Lalić, da preduzima sve potrebne radnje u vezi sa upisom Preduzeća u Registar privrednih subjekata kod Agencije za privredne registre Republike Srbije.

Član 74

Imenuju se u privremeni Nadzorni odbor Preduzeća od 2 člana i to:

- za predsednika:

Ljubomir Đuričić, dipl. inž. arhitekture iz Zaječara, predstavnik Osnivača,

- za člana:

Radiša Nikolić, dipl. građevinski inženjer-hidrosmera iz Zaječara, predstavnik Osnivača.

Član 75

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Zaječara".