PRAVILNIKO PRUŽANJU I OSTVARIVANJU USLUGE LIČNI PRATILAC DETETA("Sl. list Grada Loznice", br. 15/2017) |
Ovim Pravilnikom utvrđuje se postupak pružanja i ostvarivanja usluge lični pratilac deteta (u daljem tekstu: usluga lični pratilac).
Svrha angažovanja ličnog pratioca je pružanje detetu odgovarajuće individualne praktične podrške radi uključivanja u redovno školovanje i aktivnosti u zajednici, radi uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti.
Uslugu lični pratilac mogu koristiti deca koja:
- pripadaju kategoriji dece sa invaliditetom odnosno sa smetnjama u razvoju, a koja imaju potrebu za podrškom u zadovoljavanju osnovnih potreba svakodnevnog života i to u oblasti kretanja, održavanja lične higijene, hranjenja, oblačenja i komunikacije sa drugima, pod uslovom da su uključena u vaspitno-obrazovnu ustanovu (pripremni predškolski program), odnosno školu, i to do kraja redovnog školovanja, uključujući završetak srednje škole,
- za koje je Interresorna komisija za procenu potreba za pružanjem dodatne obrazovne, zdravstvene i socijalne podrške detetu, procenila da im je potrebna usluga ličnog pratioca,
- su ostvarile pravo na dodatak za pomoć i negu drugog lica ili pravo na uvećan dodatak za pomoć i negu drugog lica,
- imaju prebivalište na teritoriji grada Loznice,
- za koju se podnese zahtev za ostvarivanje usluge lični pratilac (u ime lica koje se nalazi pod starateljskom zaštitom, staratelj mora podneti zahtev za korišćenje usluge lični pratilac).
1. Usluga lični pratilac predškolskog deteta obuhvata aktivnosti (koje pohađa pripremni predškolski program):
Aktivnosti u oblasti motoričkog razvoja: pomoć pri dolasku i odlasku iz predškolske ustanove, pomoć u održavanju higijene: pomoć u obavljanju fizioloških potreba, pranje ruku, pomoć u oblačenju garderobe, obuvanju obuće, pomoć u hranjenju.
Aktivnosti u oblasti socio-emocionalnog razvoja: pomoć u uspostavljanju kontakta sa drugom decom, pomoć u razumevanju i prihvatanju pravila igre, pomoć u korišćenju igračaka i njihovog spremanja, pomoć u formiranju i razvijanju saradničkog odnosa kada su u pitanju zahtevi koji mu upućuju druga deca, pomoć u igri u određenom vremenskom intervalu, pomoć u obavljanju jednostavnih rutinskih zaduženja.
Sve navedene aktivnosti lični pratilac će obavljati za vreme boravka deteta u predškolskoj ustanovi.
2. Usluga lični pratilac školskog deteta obuhvata aktivnosti:
Pomoć pri dolasku u školu, pomoć u kretanju po školskom prostoru (za vreme odmora, užine, promena učionice …), pomoć pri ishrani za vreme užine, pomoć u korišćenju toaleta, pomoć u toku nastave zavisno od vrste smetnje (čitanje, pisanje, korišćenje školskog pribora, pomoć u nastavi fizičkog vaspitanja, pomoć u nastavi informatike i računarstva…), pomoć pri povratku kući i eventualno, zavisno od vrste smetnje, pomoć u kući u vezi školskih obaveza.
Roditelj, odnosno staratelj deteta sa smetnjama u razvoju, odnosno deteta sa invaliditetom, zahtev za ostvarivanje usluge lični pratilac podnosi Centru za socijalni rad.
Centar za socijalni rad Loznica, na osnovu Mišljenja Interresorne komisije donosi rešenje o prihvatanju ili odbijanju korišćenja usluge ličnog pratioca deteta u skladu sa Zakonom o opštem upravnom postupku i upućuje korisnika na korišćenja usluge ličnog pratioca.
Na osnovu donetog rešenja, Centar za socijalni rad sklapa Ugovor sa zakonskim zastupnikom korisnika usluge lični pratilac (roditelj, staratelj, hranitelj).
Pružalac usluge lični pratilac-saradnik vrši stručnu procenu i sačinjava individualni plan aktivnosti usluge lični pratilac.
Pružalac usluge lični pratilac-saradnik vodi službenu evidenciju i dokumentaciju za uslugu koju pruža.
Pružalac usluge lični pratilac-saradnik će u roku od petnaest dana obavestiti podnosioca zahteva o ishodu prijemne procene, što uključuje informacije o početku korišćenja usluge lični pratilac, stavljanju na listu čekanja, ili razlozima za eventualno odbijanje zahteva.
Zakonski zastupnik deteta i učenika koje koristi usluge lični pratilac, može, uz prethodno pribavljenu saglasnost škole ili predškolske ustanove, da zahteva promenu ličnog pratioca ukoliko isti ne ispunjava svoje dužnosti i obaveze predviđene ugovorom stručno i savesno.
Lični pratilac se angažuje kao dodatna podrška iz oblasti sistema socijalne zaštite, a nije zadužen za podršku detetu u školi, odnosno u prosvetnom sistemu.
Protiv rešenja kojim se odbija zahtev za korišćenje usluge lični pratilac može se izjaviti žalba u roku od 15 dana.
Žalba iz stava 1. ovog člana izjavljuje se Gradskoj upravi grada Loznice-Odeljenju nadležnom za poslove socijalne zaštite.
Odluka o žalbi iz stava 1. ovog člana donosi se u roku od 30 dana, od dana prijeme žalbe.
Pružalac usluge lični pratilac treba da ima najmanje jednog stručnog radnika na najmanje 10 angažovanih ličnih pratilaca-saradnika.
Stručni radnik mora ispunjavati uslove propisane Pravilnikom o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite ("Službeni glasnik RS", broj 42/13) stručnim poslovima u socijalnoj zaštiti, i posedovati sertifikat o završenoj obuci o pružanju usluge lični pratilac. Stručni radnik je neposredno zadužen za rukovođenje radom ličnog pratioca-saradnika.
Lični pratilac-saradnik može biti lice:
- sa najmanje srednjom stručnom spremom,
- sa sertifikatom o završenoj obuci za pružanje usluge lični pratilac.
Neposrednu uslugu ličnog pratioca pruža saradnik - lični pratilac.
Lični pratilac-saradnik ne može biti član porodičnog domaćinstva u kome živi korisnik, odnosno ne može biti srodnik u pravoj liniji kao ni brat i sestra, brat i sestra po ocu ili majci korisnika.
Ukoliko Centar za socijalni rad Loznica ne može da pruži uslugu lični pratilac svim zainteresovanim korisnicima, usluga lični pratilac se obavlja preko drugih pružaoca usluge lični pratilac, koji je licenciran.
Izbor drugog pružaoca usluge lični pratilac obavlja se kroz postupak javne nabavke koji sprovodi Gradska uprava grada Loznice - Odeljenje za poslove javnih nabavki u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti i Zakonom o javnim nabavkama.
Ugovor o javnoj nabavci sa pružaocem usluge lični pratilac u postupku javne nabavke zaključuje se između Gradske uprave grada Loznice i odabranog pružaoca usluge.
Pružalac usluge socijalne zaštite je dužan da obezbedi uslugu lični pratilac za broj korisnika ugovoren sa gradom Loznicom.
Ako pružalac usluge lični pratilac izabran u postupku javne nabavke odbije da korisniku pruži uslugu, dužan je da o tome odmah, pismenim putem, obavesti Centar za socijalni rad i korisnika usluge lični pratilac i da za to navede razloge.
Povodom obaveštenja iz stava 1. ovog člana korisnik usluge lični pratilac, u roku od osam dana od prijema tog obaveštenja, može uputiti prigovor Centru za socijalni rad Loznica.
O odbijanju pružanja usluge Centar za socijalni rad Loznica odmah obaveštava Gradsku upravu grada Loznice-Odeljenje nadležno za poslove socijalne zaštite i inspekciju socijalne zaštite.
Zavisno od priliva sredstava u budžetu grada Loznice i materijalnih mogućnosti korisnika usluge lični pratilac i njegovih srodnika obaveznih na izdržavanje tog korisnika, može se predvideti naknada za korišćenje usluge lični pratilac deteta.
Visina naknade će se utvrditi rešenjem Gradske uprave grada Loznice-Odeljenja nadležnog za poslove socijalne zaštite.
Pružalac usluge lični pratilac dužan je da Gradsko veće grada Loznice izveštava pisanim putem (narativni i finansijski izveštaj) dva puta godišnje o pruženim uslugama lični pratilac.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u " Službenom listu grada Loznice ".