UPUTSTVO

JP "PUTEVI BEOGRADA" O NAČINU VRŠENJA ZIMSKE SLUŽBE NA ULICAMA I OPŠTINSKIM PUTEVIMA NA TERITORIJI GRADA BEOGRADA

("Sl. list grada Beograda", br. 90/2017)

Član 1

Ovim uputstvom, se u skladu sa važećim zakonskim propisima i opštim aktima, bliže uređuje način vršenja Zimske službe koji obuhvata:

- poslove održavanja ulica i opštinskih puteva u zimskom periodu (u daljem tekstu: Zimska služba);

- prava, obaveze, i odgovornosti JP "Putevi Beograda" u vršenju poslova Zimske službe;

- saradnja i koordinacija rada sa drugim organima;

- druga pitanja vezana za organizaciju održavanja ulica i puteva u zimskom periodu.

Član 2

U vršenju rada Zimske službe učestvuju: JP "Putevi Beograda" i preduzeće koje vrši poslove zimske službe kao svoju delatnost (u daljem tekstu: preduzeće)

U nadležnosti JP "Putevi Beograda" je da kontroliše rad preduzeća i stara se da preduzeće obavlja poslove u vršenju Zimske službe na način propisan odredbama ovog uputstva.

Član 3

Održavanje ulica i opštinskih puteva u zimskom periodu iz nadležnosti JP "Putevi Beograda", obuhvata čišćenje i uklanjanje snega i leda sa kolovoza i posipanje odgovarajućim materijalom radi stvaranja uslova za nesmetano odvijanje saobraćaja.

Održavanje ulica i opštinskih puteva u zimskom periodu iz nadležnosti JP "Putevi Beograda", vrši se na osnovu "Operativnog plana održavanja ulica i opštinskih puteva na teritoriji 17 gradskih opština Grada Beograda, u periodu od 15. novembra tekuće godine do 31. marta naredne godine" (u daljem tekstu: Operativni plan), koji donosi Sekretarijat za saobraćaj u saradnji sa JP "Putevi Beograda" i preduzećem, na koji saglasnost daje gradonačelnik.

Član 4

Operativni plan iz stava 1. ovog člana, je deo "Operativnog plana održavanja javnih površina u zimskom periodu od 15. novembra tekuće godine do 31. marta naredne godine", koji usvaja Gradski štab za vanredne situacije.

Član 5

Aktivnosti Zimske službe vrše se u periodu za koji je donet Operativni plan.

U slučaju iznenadnih vremenskih nepogoda pre ili posle perioda za koji je donet Operativni plan aktivnosti Zimske službe mogu početi i ranije, odnosno trajati i duže, na osnovu naloga Gradskog štaba za vanredne situacije ili JP "Putevi Beograda".

Član 6

JP "Putevi Beograda" dužna je, da u skladu sa ovim uputstvom i usvojenim Operativnim planom, zaključi ugovor sa preduzećem o održavanju ulica i opštinskih puteva na teritoriji 17 gradskih opština Grada Beograda, i da se pri vršenju poslova zimske službe u potpunosti pridržava odredaba ovog uputstva i usvojenog Operativnog plana.

Član 7

U slučaju potrebe, odnosno ekstremno visokih snežnih padavina, a na osnovu naloga Gradskog štaba za vanredne situacije, mogu se angažovati kamioni, mašine i ljudstvo drugih preduzeća, kao i lica preko omladinske zadruge i agencije ili po ugovoru o privremenim i povremenim poslovima, a isključivo uz prethodno obezbeđivanje potrebnih sredstava.

Član 8

Operativni plan sadrži:

1. Organizaciju rada preduzeća pri vršenju Zimske službe - opšte odredbe;

2. Oragnizacionu šemu zimskih baza sa navođenjem podataka o broju angažovanih izvršilaca na svakoj od navedenih baza, njihovim zaduženjima i brojem vozila odnosno mašina;

3. Organizacionu šemu obaveštavanja javnosti o aktivnostima Zimske službe;

4. Rešenje o posebnom režimu saobraćaja za vreme snežnih padavina (zatvaranje pojedinih ulica, način i vreme);

5. Spisak ulica I prioriteta;

6. Spisak ulica II prioriteta;

7. Šema - raspored vozila i mašina po bazama sa navođenjem trasa kretanja vozila za svaku bazu;

8. Spisak državnih puteva I i II reda sa prioritetima u njihovom održavanju;

9. Deponije materijala sa posipanje saobraćajnica sa naznakom vrste i količine;

10. Spisak ulica na grada Beograda na 17 gradskih opština - zimska služba;

11. Spisak ulica grada Beograda - preventivno održavanje;

12. Stepeni angažovanja pri vršenju zimske službe;

13. Ostale podatke neophodne za uspešnu realizaciju zimske službe.

Član 9

Kada nadležni državni organ snežne padavine proglasi elementarnom nepogodom (u vanrednim zimskim uslovima) preduzeće priprema dopunski plan rada Zimske službe na održavanju ulica i opštinskih puteva u zimskom periodu, i on sadrži:

- broj i vrstu dodatne mehanizacije i ljudstva koja će biti angažovana;

- raspored angažovane mehanizacije i ljudstva po bazama;

- preduzeća sa kojima su zaključeni Ugovori u vezi angažovanja vozila, mašina i ljudstva.

Član 10

Na teritoriji grada Beograda ulice i opštinski putevi su svrstani u grupe:

- ulice prvog prioriteta (glavne ulice, ulice kojima saobraća javni gradski prevoz), čiji je kolovoz potrebno očistiti do asfaltnog zastora, za 2-4 časa po prestanku padavina - po utvrđenom spisku ulica grada Beograda - I prioriteta po bazama;

- ulice drugog prioriteta (sporedne ulice, ulice iz gradskog jezgra čiji je kolovoz potrebno očistiti do asfaltnog zastora za 48 časova po prestanku padavina - po utvrđenom spisku ulica grada Beograda - II prioriteta po bazama;

- saobraćajnice šireg gradskog područja (ulice i opštinski putevi na široj teritoriji grada), čiji je kolovoz potrebno očistiti do asfaltnog zastora za 12 časova po prestanku padavina - iz spiska - ulica i opštinskih puteva na široj gradskoj teritoriji.

Ulice prvog prioriteta

Čišćenje ulica prvog prioriteta na celom području grada obavljaće se preventivno, u toku padavina i odmah nakon prestanka padavina, po opisanim tehnologijama sa kapacitetima i određenim stepenom angažovanja.

Pri manjim padavinama posipa se NaCl od 10g/m2 do 20g/m2, a kod jačih padavina do 40g/m2, u jednom prolazu, dok se priznaje preventivno posipanje NaCl do 10g/m2. Odstupanje od normativa je moguće isključivo po nalogu Nadzorne službe JP "Putevi Beograda".

Ulice drugog prioriteta

Gradske ulice drugog prioriteta na celom području Grada će se čistiti paralelno sa čišćenjem ulica iz prvog prioriteta, ako intenzitet padavina to dozvoljava odnosno odmah po završetku prvog prioriteta.

Pri manjim padavinama posipa se NaCl od 10g/m2 do 20g/m2, a kod jačih padavina do 40g/m2, u jednom prolazu, dok se priznaje preventivno posipanje NaCl do 10g/m2. Odstupanje od normativa je moguće isključivo po nalogu Nadzorne službe JP "Putevi Beograda".

Saobraćajnice šireg gradskog područja

Čišćenje gradskih saobraćajnica na širem gradskom području obavljaće se istovremeno kad i čišćenje prvog prioriteta, ako intenzitet padavina to dozvoljava.

Trotoari na mostovima, nadvožnjacima i vijaduktima

Održavanje trotoara na mostovima, nadvožnjacima i vijaduktima vrši se ručno ili mašinski po rasporedu iz operativnog plana, uz angažovanje odgovarajuće transportne mehanizacije i radnika paralelno sa čišćenjem ulica prvog prioriteta. Čišćenje je odmah po prestanku padavina.

Stajališta JGP

Čišćenje stajališta JGP vrši se odmah po prestanku padavina. Čisti se ručno ili mašinski uz angažovanje odgovarajuće mehanizacije i radnika (određeno Operativnim planom na koji daje saglasnost Gradski štab za vanredne situacije, JKP "Gradska čistoća", "Parking servis", "Zelenilo - Beograd").

Član 11

Osnovna tehnologija uklanjanja snega i leda sa kolovoza saobraćajnica sastoji se od uklanjanja snega raonikom uz posipanje industrijske soli (NaCl).

Na gradskim saobraćajnicama koristi se isključivo raonik sa gumenom ivicom, a posipanje industrijske soli je iz kamiona pomoću posipača.

Na otvorenim putevima, gde se formiraju smetovi, i pri većim padavinama sneg se pre posipanja mehanički uklanja pomoću težih mašina (grejdera, utovarivača i buldožera).

Posipanje saobraćajnica i ostalih površina industrijskom soli (NaCl) je klasična tehnologija, koja daje dobre rezultate a naročito ako se so posipa pomoću rotacionih posipača. Dejstvo industrijske soli u granulama efikasno je do temperature od - 5°C. Način - tehnika posipanja, definiše se u skladu sa vremenskom situacijom i uslovima u saobraćaju.

Pri manjim padavinama posipa se NaCl od 10g/m2 do 20g/m2, a kod jačih padavina do 40g/m2, u jednom prolazu.

Bolji efekti postižu se kada se NaCl vlaži pre posipanja. Ostvaruje se manja koncentracija soli na kolovozu i bankinama, veća ušteda materijala, povećava se stepen sigurnosti u saobraćaju (bolje prijanjanje), kvalitetnije je posipanje po vetrovitom vremenu, bolje je pokrivanje podloge i brža reakcija soli. Vlaženje soli vrši se u samom uređaju za posipanje na izlazu i prihvatljivije je sa stanovišta očuvanja životne sredine.

U određenim metereološkim uslovima (niske temperature, padavine, vetar, led) u kombinaciji sa klasičnom metodom posipanja natrijum hloridom (NaCl), kao otopljivač koristiti i rastvor kalcijum hlorida (CaCl2). Ovo je takozvano "mokro" posipanje kolovoza i objekata i ima dejstvo i na temperaturama ispod - 17°C.

Rastvor od 22 do 24% CaCl2 koristi se za temperature kolovoza niže od - 7°C i deluje gotovo trenutno i snižava tačku mržnjenja. Upotreba rastvora je i ekonomski i ekološki opravdana, a najbolje dejstvo se ostvaruje preventivnim posipanjem kritičnih delova trase. Upotreba rastvora smanjiće utrošak industrijske soli NaCl tokom padavina.

Po najavi zimskih padavina (snega, ledene kiše i poledice) obavezno je preventivno delovati obilaskom trasa i posipanjem delova saobraćajnica (priznaje se preventivno posipanje NaCl do 10g/m2), za koje je iskustveno poznato da su problematične za održavanje (saobraćajnice pod nagibom, veće nadmorske visine, vetrometine, mostovi, nadvožnjaci, podvožnjaci...), a po utvrđenom spisku ulica grada Beograda - preventivno održavanje, a isključivo po nalogu Nadzorne službe JP "Putevi Beograda".

Na saobraćajnicama, gde nema kišne kanalizacije, kao otopljivač snega koristi se mešavina industrijske soli i drobljene kamene sitneži (frakcije od 2 do 8 mm) u odnosu 1:3, a u cilju manje potrošnje industrijske soli i zaštite životne sredine.

JP "Putevi Beograda" i preduzeće su obavezni krajnje racionalno trošiti otopljivače (NaCl i CaCl2) na ulicama i opštinskim putevima.

Član 12

Broj i opis stepena angažovanja za vršenje zimske službe utvrđuje se operativnim planom u zavisnosti od mogućih tehničkih, kadrovskih kapaciteta Preduzeća i vremenskih karakteristika i definišemo ih u rasponu od 0 do 5.

Potrebne kapacitete za održavanje ulica i puteva i vreme izlaska mehanizacije na izvršenje zadataka kao i period njenog angažovanja zajednički utvrđuju JP "Putevi Beograda" preko nadzornog organa i predstavnika Preduzeća određivanjem jednog od šest definisanih stepena angažovanja koji se nalaze u sastavu Operativnog plana.

Osnov za određivanje kapaciteta je oficijalna prognoza i stanje saobraćajnica. Nadzor, po potrebi, daje predlog promene stepena angažovanja u cilju bržeg i efikasnijeg delovanja, kao i sa aspekta ekonomičnosti i racionalnijeg trošenja odobrenih finansijskih sredstava.

U slučaju promene (pogoršanja) vremenskih uslova preduzeće daje predlog za povećanje utvrđenog stepena angažovanja.

Određivanje stepena angažovanja vrši se na osnovu vremenske prognoze 24 časa ranije i ostaje na snazi minimum 24 časa, ukoliko vremenska situacija ne zahteva hitnu promenu naloženog stepena angažovanja. Nalog za stepen angažovanja važi sve do određivanja novog stepena angažovanja. Određivanje stepena angažovanja vrši se u prvoj smeni u sedam časova.

Osnov za određivanje stepena angažovanja su prognozirani vremenski uslovi i parametri koji se odnose na zimsko održavanje i koji se nalaze opisani u jednom od predviđenih stepena angažovanja.

Konačnu odluku za stepen angažovanja donosi JP "Putevi Beograda", a na osnovu predloga preuzeća i nadzorne službe i o njoj odmah obaveštava preuzeće. Odluka se u pisanom obliku dostavlja u Operativni centar, ili upisom naloga u građevinski dnevnik preuzeća, a po važećem ugovoru za održavanje saobraćajnica u zimskom periodu.

Član 13

JP "Putevi Beograda" se obavezuje da organizuje pribavljanje blagovremene vremenske prognoze, kao i dostavljanje iste preduzeću, koje je odmah prosleđuje nadzornoj službi i ostalim komunalnim preduzećima.

Vremenska prognoza mora da sadrži sledeće parametre:

- prognoza za narednih 24 časa;

- tabelu prognoziranih satnih vrednosti temperature u narednih 24 časa;

- prognozu dnevne minimalne, maksimalne i srednje temperature;

- prognozu temperature na 5 cm od tla;

- prognoziranu količinu padavina (sa vrstom padavina);

- visinu snežnog pokrivača (novi i stari),

- vetar;

- izmerenu temperaturu na 5 cm od tla;

- prognoza za narednih 12 časova;

- prognoza vremena za četiri dana;

- prognoza vremena za period od sedam dana;

- eventualna vanredna upozorenja;

- dostupnost radarskom centru RHMZ (dobijanje usmenih informacija);

- najava početka i najava završetka padavina (sneg i ledena kiša) geografski locirani;

- relativnu vlažnost vazduha;

- dežurni broj ustanove (agencije) koja pruža hidrometerološke usluge.

Član 14

JP "Putevi Beograda" je u obavezi da tokom dana u prvoj dnevnoj smeni od 8 do 16 časova kada to vremenski uslovi dopuštaju, naloži izvođenje radova na poslovima redovnog održavanja naročito na sledećim pozicijama:

- popravke oštećenja na kolovozu,

- održavanje saobraćajne signalizacije i opreme puta u funkcionalnom stanju,

- uklanjanje odrona, osulina, nanosa, predmeta i blata sa kolovoza i ostalih delova puta i objekata,

- čišćenje rigola, jarkova, drenažnih izvoda i propusta za vodu.

Član 15

JP "Putevi Beograda" Grada Beograda preko stručnog nadzora prati i kontroliše kvalitet i kvantitet radova. Nadzor vrši kontrolu stepena angažovanja, upoređuje i kontroliše stanje na terenu, broj angažovanih kamiona, mehanizacije i radnika, kontroliše časove rada, dežurstva, potrošnju soli i ostalih materijala za posipanje.

Član 16

U cilju tačnog utvrđivanja potrošnje soli, JP "Putevi Beograda" je obavezno da preko nadzorne službe zahteva dostavljanje Izveštaja o potrošnji soli, koji obavezno mora da sadrži:

- Početni Izveštaj o stanju zaliha soli i drugih otopljivača na početku zimske službe, koji mora da sadrži sve neophodne elemente za utvrđivanje tačnih količina (stanje zaliha, početni geodetski snimak zaliha po bazama, pregled nabavljenih količina otopljivača i druge podatke neophodne za utvrđivanje tačnih količina otopljivača);

- Kontrolni izveštaj o stanju zaliha soli i drugih otopljivača, dobijen na osnovu izvršenog godišnjeg redovnog popisa na dan 31. decembar tekuće godine;

- Konačni izveštaj o stanju zaliha soli i drugih otopljivača na kraju zimske službe, koji mora da sadrži sve neophodne elemente za utvrđivanje tačnih količina (stanje zaliha, geodetski snimak zaliha po bazama, pregled nabavljenih količina otopljivača i druge podatke neophodne za utvrđivanje tačnih količina otopljivača);

- Eventualna umanjenja u postupku nabavke soli.

Član 17

JP "Putevi Beograda" blagovremeno izveštava gradski Štab za vanredne situacije i Sekretarijat za saobraćaj o svim pitanjima i problemima održavanja i svakodnevno dostavlja izveštaj o stanju na ulicama i putevima i angažovanim kapacitetima.

Sekretarijat za saobraćaj obaveštava javnost i učesnike u saobraćaju o stanju ulica i puteva, o vanrednim uslovima i posebnim merama, ograničenju i zabrani saobraćaja.

Ovo uputstvo stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Beograda".